In dat geval ben ik misschien onbeschoft, echter niet opdringerig. Ze hoeven zich niet te verdiepen erin, zolang ze maar accepteren dat ik zo eetquote:Op zaterdag 6 december 2014 19:08 schreef Merkie het volgende:
Nee, dat vind ik onbeschoft. Je dringt ze alleen op door te eisen dat je naaste omgeving zich in jouw eetgewoontes verdiept.
maar waarom zou je dat willen als schoonfamilie? ik zou het alleen maar tof vinden als mn schoonzoon bezig is met zn lichaam en goede voeding.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:36 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Zover ben ik nog niet, helaas
Mijn familie begrijp het overigens ook wel, maar mijn schoonfamilie is iets kortzichtiger wat dat betreft. Waarschijnlijk hebben ze pauperseries als Jersey Shore (of wat dan ook) gekeken en denken ze dat je ongezond kunt eten/zuipen en nog steeds gespierd kunt worden.
Biologisch staat niet per definitie gelijk aan gezond.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:36 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Gezond gegeten wel. Toch kun je dik worden van gezond eten. Biologische chips bijvoorbeeld maakt toch dik.
Maar kondig je het van te voren wel aan als je bij mensen komt eten wat je eet? Dat ze er van te voren rekening mee kunnen houden?quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:09 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
In dat geval ben ik misschien onbeschoft, echter niet opdringerig. Ze hoeven zich niet te verdiepen erin, zolang ze maar accepteren dat ik zo eet
Chips maakt niet dik. Al dan niet biologisch. Dat maakt het lichaam niet uit.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:36 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Gezond gegeten wel. Toch kun je dik worden van gezond eten. Biologische chips bijvoorbeeld maakt toch dik.
Ik ben heel bewust van de bigmacs als ik die naar binnen schrans. Ben ik nu ook sterk en mooi?quote:Op zaterdag 6 december 2014 19:26 schreef MidnightB00m het volgende:
Vind het juist heel sterk en mooi dat je op zo'n leeftijd al zo bewust bent van voeding!
Twee keer gedaan, 100% completed en was leuk om anders te koken en naar voeding te kijken. Flexen gaat goed maar is ook gemakzucht en uit schuldgevoel naar andere mensen. Zitten onzettend veel dierlijke eitwitten in allerlei producten. Als ik bij iemand ga eten of uit eten ga, eet ik vaak vegetarisch.quote:Op zaterdag 6 december 2014 20:16 schreef Bart2002 het volgende:
Goed man! Hoe ging dat, die vegan challenge? En gaat het beter met dat flexen?
Jij bent de mooistequote:Op zaterdag 6 december 2014 22:22 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik ben heel bewust van de bigmacs als ik die naar binnen schrans. Ben ik nu ook sterk en mooi?
quote:Op woensdag 12 november 2014 13:35 schreef TheMechanic het volgende:
Ik fitness al jaren, maar heb nooit op mijn voeding gelet. Dit resulteerde uiteindelijk wel in spieren, maar het had zoveel meer kunnen zijn als ik op mijn voeding had geletHoe dan ook, maak nu een goede start. Whey proteïne gekocht, snoep enz. afgezworen. Veel eiwitten uit vis, vlees, melk. Toch heb ik er maar weinig verstand van en verhalen zijn vaak tegenstrijdig.
Ook heb ik het idee dat het voedingsschema dat ik nu volg (gebaseerd op die van kennissen/vrienden) meer bedoeld is voor bodybuilders. Wanneer ik het hen vraag, weten ze het eigenlijk ook niet. Ik zou namelijk meer het voedingspatroon willen volgen van Strongmen (de sterktste man, zo'n figuur). Ik heb alleen geen idee wat het verschil is qua voeding. Meer vet? Meer koolhydraten?
Hopelijk kunnen fanatiekelingen hier mij antwoord geven.
Mensen die gezond eten worden niet dik.quote:Op vrijdag 5 december 2014 14:23 schreef TheMechanic het volgende:
Net zoals iedereen, ben ik opgegroeid met bepaalde normen en waarden. Mijn ouders en ik hebben altijd gezond gegeten. We eten voornamelijk biologische voeding en letten erg op suiker enz. Als kind was ik behoorlijk dik, maar gelukkig kreeg ik weer een normaal gewicht op mijn zestiende. Dit heb ik niet alleen te danken aan veel beweging, maar ook aan gezonde voeding. Het is daarom ook logisch dat ik nu - eenentwintig jaar - nog steeds op mijn voeding let en dit ook mijn hele leven zal blijven doen. Toch lijkt men in de omgeving niet alleen weinig begrip hiervoor te hebben, ze vinden het zelfs raar.
Begrijp me niet verkeerd, ik eet echt wel ooit een frietje en ik drink echt wel zo nu en dan een pilsje. Toch sla ik regelmatig wat af, omdat ik mezelf niet wil laten gaan. Ik eet ook geen vlees, melk, ei enz. dat niet biologisch is. Helaas resulteert dit vaak in grapjes en soms vreemde gezichten in mijn omgeving. Ik trek me hier nooit iets van aan, maar nu wordt het wel echt vervelend. Vooral in relaties levert het wel eens problemen op.
Zowel bij mijn ex als bij mijn huidige vriendin voel ik me nog steeds niet serieus genomen, als het om voeding gaat. Ik eet daar gewoon, maar vlees bijvoorbeeld niet. Vaak krijg ik daar dan simpele opmerkingen als 'Is toch allemaal hetzelfde dat vlees!'. Vaak negeer ik deze opmerkingen, omdat ik de vrede wil bewaren. Een tijd geleden heb ik er echter wel wat van gezegd, omdat ik hun onnozelheid en onbegrip zat was wanneer ik weer eens wat weigerde. Ik durf al bijna nooit te vertellen dat ik biologisch eet, puur omdat ik geen zin heb in de reacties.
Niet alleen 'schoonfamilie' maar ook mijn vriendin en mijn ex hadden er maar weinig begrip voor. Ze willen zich ook niet verdiepen in 'gezond eten', puur omdat ze er niet mee zijn opgegroeid. Dan krijg ik opmerkingen als 'Later moet je toch echt je eigen eten gaan kopen hoor, veel te duur'. Ik ben in mijn hele leven ook maar 1 persoon tegengekomen die ongeveer hetzelfde dacht als ik, een meisje dat in mijn buurt woont. Voordat iemand het denkt; nee ze is niet mijn type. Ik heb ook geen idee of biologisch/gezond eten gebruikelijker is in andere provincies (woon in Brabant), maar in mijn omgeving vindt iedereen het maar raar.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat zou je doen als je iemand zou tegenkomen die totaal anders eet dan jij? En voor mensen die gezond eten; ervaren jullie ongeveer hetzelfde? herkenbaar?
Mensen die minder brandstof tanken dan dat ze gebruiken worden niet dik.quote:Op zondag 7 december 2014 20:18 schreef Gray het volgende:
[..]
Mensen die gezond eten worden niet dik.
Verder kan je prima accepteren wat iemand je voorschotelt, zadel anderen niet op met jouw verhevenheid. Zo deed ik dat ook met mijn vegetarisme.
Teveel is ongezond.quote:Op zondag 7 december 2014 21:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mensen die minder brandstof tanken dan dat ze gebruiken worden niet dik.
De rest, al dan niet gezond, macro-biotisch, of biologisch is irrelevant.
Weet jij wel hoe je dik worden in z'n gang gaat? Volgens mij niet lmao. Ik kan heel goed dik worden op salades en andere "gezonde" bullshit.quote:Op zondag 7 december 2014 20:18 schreef Gray het volgende:
[..]
Mensen die gezond eten worden niet dik.
Verder kan je prima accepteren wat iemand je voorschotelt, zadel anderen niet op met jouw verhevenheid. Zo deed ik dat ook met mijn vegetarisme.
Volgens mij ben jij eerder de veelste enthousiaste bodybuilder maar still ecto van de familie. Je moet eens een paar bodybuilders leren kennen, die eten genoeg junk en drinken af en toe in het weekend genoeg.. Je bent niet aan het preppen voor de mr oquote:Op zaterdag 6 december 2014 18:09 schreef PussySlayer het volgende:
[..]
ja je traint veel maar sta je ook bekend als de bodybuilder van de familie als ik het zo even mag verwoorden
want mensen weten over het algemeen wel dat bij echt bodybuilding ook extreme voeding bij komt kijken, en dan accepteren ze het vaak veel sneller
maar aangezien je zegt dat je soms wel bier drinkt denk ik niet dat je de bodybuilder bent van de familie
Dan eet je niet gezond.quote:Op zondag 7 december 2014 23:40 schreef Hoxyz het volgende:
[..]
Weet jij wel hoe je dik worden in z'n gang gaat? Volgens mij niet lmao. Ik kan heel goed dik worden op salades en andere "gezonde" bullshit.
niet als je ziet wat voor troep er in supermarkt kant en klaar voer zit.quote:Op zaterdag 6 december 2014 08:17 schreef Beauke het volgende:
[..]
Vind je dat niet een beetje overdreven, je zorgen maken over iemands gezondheid omdat die persoon niet biologisch eet?
Je leeft nu en niet over 20 jaar...dan kun je wel dood zijnquote:Op vrijdag 5 december 2014 14:47 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Enige troost is misschien wel dat ik nu atletisch gebouwd ben, terwijl de rest zich nog vult met ongezonde troep. Verschil zal nog beter zichtbaar zijn over twintig jaar
Toch is het dan vreemd dat je zoveel commentaar krijgt van je omgeving.quote:Op zaterdag 6 december 2014 18:49 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Nee. Ik weiger gewoon vlees te eten waarvan ik vind dat niet goed met de dieren is omgegaan. Ik hou van de flora en fauna op deze aarde en steun daarom bepaalde praktijken gewoon niet. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.
En andersom? Als jij bij haar eet, eet je dan verplicht vegetarisch of bakt ze dan ook een stukje vlees voor jou?quote:Op maandag 8 december 2014 11:33 schreef bulldogking123 het volgende:
Respect voor jou TS! Mijn vriendin is vegetarisch en vindt het ook soms vervelend met eten. Ik persoonlijk denk altijd aan haar en maak voor haar dan iets anders.
Daar wordt meestal aan mij gevraagd of ik vlees erbij wil inderdaad. Mijn vriendin en ik ( allebei 19) gaan om de maand uit eten en dan gaan we altijd naar een restaurant waar ze ook wat voor haar hebben.quote:Op maandag 8 december 2014 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En andersom? Als jij bij haar eet, eet je dan verplicht vegetarisch of bakt ze dan ook een stukje vlees voor jou?
Weet je hoe je dik word? Je hebt een onderhoud (calorie behoefte om op een stabiel gewicht te blijven) Overschrijd je dat, kom je aan. Zo simpel als dat...quote:
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een lange tijd gezond eet en dik is. Wel ken ik tal van dikke mensen die ''calorieen'' tellen, krampachtig onder hun 2000 calorieen per dag proberen te komen. Het werkt niet.quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:30 schreef Hoxyz het volgende:
[..]
Weet je hoe je dik word? Je hebt een onderhoud (calorie behoefte om op een stabiel gewicht te blijven) Overschrijd je dat, kom je aan. Zo simpel als dat...
Het werkt wel totdat ze de grens, in dit geval 2000kcal, overschrijden. Hoewel mensen vaak falen als ze tellen, is dat natuurlijk niet de reden...quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:58 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een lange tijd gezond eet en dik is. Wel ken ik tal van dikke mensen die ''calorieen'' tellen, krampachtig onder hun 2000 calorieen per dag proberen te komen. Het werkt niet.
Als je af wilt vallen, gooi dan gewoon alle carbs (op fruit en groente na) uit je dieet. Geen brood, rijst, pasta. Leer je lichaam om vet te verbranden in plaats van suiker. Eigenlijk is het zo makkelijk. Grappig dat 97% van de mensen die een poging doet faalt in de afvalrace.
Dat is één manier. Andere mensen vallen gigantisch af door bijvoorbeeld alle dierlijke producten te laten staan, veel groente en fruit te eten en genoeg carbs. De kunst is alleen om het vol te houden en daar gaat het vaak mis.quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:58 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een lange tijd gezond eet en dik is. Wel ken ik tal van dikke mensen die ''calorieen'' tellen, krampachtig onder hun 2000 calorieen per dag proberen te komen. Het werkt niet.
Als je af wilt vallen, gooi dan gewoon alle carbs (op fruit en groente na) uit je dieet. Geen brood, rijst, pasta. Leer je lichaam om vet te verbranden in plaats van suiker. Eigenlijk is het zo makkelijk. Grappig dat 97% van de mensen die een poging doet faalt in de afvalrace.
6x kleine porties per dag schijnt beter te zijn dan 3x een grote maaltijd.quote:Op vrijdag 5 december 2014 14:40 schreef DownBusiness het volgende:
[..]
Ja absoluut. Zelf tot mn 20ste overgewicht gehad en toen ben ik gezond gaan eten, drinken en sporten.
Maar mensen op school, werk, familie, 'schoonfamilie' kijken me altijd scheef aan als ik weer eens een gezonde maaltijd (6x per dag) tevoorschijn tover.
Scheve gezichte, grapjens, spotten etc. Zal je altijd blijven houden. Neem niet eens meer de moeite het uit te leggen.Ene oor in, andere oor uit. Snap niet dat mensen zich altijd met andere moeten bemoeien.
Ikzelf bemoei me trouwens niet met wat andere naar binnen werken.
Zo heb ik een verhaal gelezen van een vrouw, dat vegetariër is, haar vriend tot een keuze heeft gezet: ik of het vlees. Met andere woorden als hij voor het vlees koos dan was zij weg en als hij voor haar koos mocht hij nooit meer vlees eten.quote:Op maandag 8 december 2014 11:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Toch is het dan vreemd dat je zoveel commentaar krijgt van je omgeving.
Ik heb zelf ook een vreemd eetpatroon dat best lastig is voor iemand de voor mij wil koken. Maar ik krijg eigenlijk nooit commentaar daarop. Dat zal dus aan je houding liggen. Het feit dat je klaagt dat anderen zich niet in jouw voedselpatroon willen verdiepen en je verwijst naar principes, normen en waarden is daar ook wel een teken aan de wand voor.
Nu heb ik twee maal in het buitenland gewerkt met toeristen. Intern. Dan kom je de gekste voedselpatronen tegen. Van het Joodse koosjer tot mensen die bij een natuurgenezer zijn geweest en voor alles en nog wat 'allergisch'/'overgevoelig' zijn verklaard. En vegetariërs/veganisten dus.
Die Joodse mensen kookten altijd zelf. Te ingewikkeld voor de kok en ze zagen het als hun eigen verantwoording.
De vegetariërs gaven het vooraf door en kregen gewoon vleesvervangers.
De veganisten wisten dat het voedsel niet voor hen werd aangepast en kregen vegetarisch voedsel. De één viste daar gewoon uit wat ze wilden eten, anderen zaten de maaltijden te verzieken met hele verhandelingen over gezond eten waarbij ze behoorlijk arrogant, betweterig en dwingend overkwamen; alsof ze agressief aan het bekeren waren.
Die lui met hun 'allergieën'/''overgevoeligheden' konden er ook wat van. Mensch wat een zeikers.
In een aantal discussies (en dáár ergeren mensen zich dus aan!!) die daardoor ontstonden verwees mijn baas vaak naar mij. Super lastig eetpatroon maar ik paste mijn wensen aan aan wat er was en vroeg niet speciaal eten aan te schaffen of te koken. Noch ging ik discussies aan of probeerde mijn eetpatroon te verdedigen, uit te leggen of op te dringen. Ik stelde mezelf gewoon bescheiden op.
Zoals gezegd; Je krijgt alleen commentaar door de manier waar je er mee omgaat en over praat. Waarom moet een ander zich in jouw eetpatroon verdiepen? Wat maakt jou zo bijzonder dat je dat recht denkt te hebben? Je zegt: "Wat zij eten moeten ze zelf weten" maar tegelijkertijd wil je wel dat men zich in jouw eetpatroon verdiept en dat je vriendin er zelfs in meegaat.
Als jij je eetpatroon zo belangrijk vindt, dan kan je bij samenwonen toch je eigen eten koken en zij het hare? Gewoon gezellig samen in de keuken? Waarom moet zij zich aanpassen aan jou en jij je niet aan haar?
Hier sla je echt de spijker op z'n kop.quote:Op maandag 8 december 2014 11:41 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Toch is het dan vreemd dat je zoveel commentaar krijgt van je omgeving.
Ik heb zelf ook een vreemd eetpatroon dat best lastig is voor iemand de voor mij wil koken. Maar ik krijg eigenlijk nooit commentaar daarop. Dat zal dus aan je houding liggen. Het feit dat je klaagt dat anderen zich niet in jouw voedselpatroon willen verdiepen en je verwijst naar principes, normen en waarden is daar ook wel een teken aan de wand voor.
Nu heb ik twee maal in het buitenland gewerkt met toeristen. Intern. Dan kom je de gekste voedselpatronen tegen. Van het Joodse koosjer tot mensen die bij een natuurgenezer zijn geweest en voor alles en nog wat 'allergisch'/'overgevoelig' zijn verklaard. En vegetariërs/veganisten dus.
Die Joodse mensen kookten altijd zelf. Te ingewikkeld voor de kok en ze zagen het als hun eigen verantwoording.
De vegetariërs gaven het vooraf door en kregen gewoon vleesvervangers.
De veganisten wisten dat het voedsel niet voor hen werd aangepast en kregen vegetarisch voedsel. De één viste daar gewoon uit wat ze wilden eten, anderen zaten de maaltijden te verzieken met hele verhandelingen over gezond eten waarbij ze behoorlijk arrogant, betweterig en dwingend overkwamen; alsof ze agressief aan het bekeren waren.
Die lui met hun 'allergieën'/''overgevoeligheden' konden er ook wat van. Mensch wat een zeikers.
In een aantal discussies (en dáár ergeren mensen zich dus aan!!) die daardoor ontstonden verwees mijn baas vaak naar mij. Super lastig eetpatroon maar ik paste mijn wensen aan aan wat er was en vroeg niet speciaal eten aan te schaffen of te koken. Noch ging ik discussies aan of probeerde mijn eetpatroon te verdedigen, uit te leggen of op te dringen. Ik stelde mezelf gewoon bescheiden op.
Zoals gezegd; Je krijgt alleen commentaar door de manier waar je er mee omgaat en over praat. Waarom moet een ander zich in jouw eetpatroon verdiepen? Wat maakt jou zo bijzonder dat je dat recht denkt te hebben? Je zegt: "Wat zij eten moeten ze zelf weten" maar tegelijkertijd wil je wel dat men zich in jouw eetpatroon verdiept en dat je vriendin er zelfs in meegaat.
Als jij je eetpatroon zo belangrijk vindt, dan kan je bij samenwonen toch je eigen eten koken en zij het hare? Gewoon gezellig samen in de keuken? Waarom moet zij zich aanpassen aan jou en jij je niet aan haar?
Tsja als je niet met een vleeseter samen wilt zijn dan mag dat toch gewoon?quote:Op dinsdag 9 december 2014 08:20 schreef HSG het volgende:
[..]
Zo heb ik een verhaal gelezen van een vrouw, dat vegetariër is, haar vriend tot een keuze heeft gezet: ik of het vlees. Met andere woorden als hij voor het vlees koos dan was zij weg en als hij voor haar koos mocht hij nooit meer vlees eten.
Ontzettend laf en egoïstisch natuurlijk en dat vonden meer mensen. Zij was helemaal verbaast en zei: "hoezo? Hij had toch een keuze?". Ja meid precies alleen je pakte hem precies op zijn zwakste punt en zo werkt een relatie absoluut niet.
Mijn vriendin is ook gedeeltelijk vegetariër (eet alleen kip en vis) en heeft gezegd dat zij mij nooit zal dwingen geen vlees meer te eten. Zij vindt dat je elkaar in je waarde moet laten en een relatie niet gaat werken als de een de ander gaat dwingen zich aan te passen aan hoe hij/zij denkt en doet.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:10 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Tsja als je niet met een vleeseter samen wilt zijn dan mag dat toch gewoon?
Inderdaad.quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:30 schreef Hoxyz het volgende:
[..]
Weet je hoe je dik word? Je hebt een onderhoud (calorie behoefte om op een stabiel gewicht te blijven) Overschrijd je dat, kom je aan. Zo simpel als dat...
Nee ze eet zelf ook vlees dus dat zou raar zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Mijn vriendin is ook gedeeltelijk vegetariër (eet alleen kip en vis) en heeft gezegd dat zij mij nooit zal dwingen geen vlees meer te eten. Zij vindt dat je elkaar in je waarde moet laten.
Tuurlijk, maar dat is dan jouw keuze. Draai dat dan niet zo dat je de ander een "keuze" geeft, want op het moment dat je iemand zodanig voor het blok zet, ben je het kiezen niet meer waard.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:10 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Ik ga er zomaar vanuit dat een weldenkend individu dergelijke breekpunten overweegt -vóór- dat je een relatie start.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:10 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Als een vegetariër ervan walgt dat zijn/haar partner vlees eet dan wist hij/zij dat van te voren ook voordat er sprake is van een relatie. Dan moet hij/zij diegene niet voor een keuze zetten maar dan moet zij zelf keuzes maken. Lekker makkelijk om je partner voor een keuze te zetten terwijl jij degene bent die er ontzettend veel moeite mee heeft.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:26 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Nee ze eet zelf ook vlees dus dat zou raar zijn.
Maar als iemand het zo belangrijk vind geen dieren te ge/misbruiken en walgt van het idee dat hun partner dat wel doet dan snap ik dat je iemand voor een keuze stelt. En ik snap ook als je niet met een persoon samen kunt/wil zijn met zulke overtuigingen
Dat zou beter zijn jaquote:Op dinsdag 9 december 2014 16:28 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik ga er zomaar vanuit dat een weldenkend individu dergelijke breekpunten overweegt -vóór- dat je een relatie start.
ja kloptquote:Op dinsdag 9 december 2014 16:29 schreef HSG het volgende:
[..]
Als een vegetariër ervan walgt dat zijn/haar partner vlees eet dan wist hij/zij dat van te voren ook voordat er sprake is van een relatie. Dan moet hij/zij diegene niet voor een keuze zetten maar dan moet zij zelf keuzes maken. Lekker makkelijk om je partner voor een keuze te zetten terwijl jij degene bent die er ontzettend veel moeite mee heeft.
De keren dat ik er "gezeur" over heb gekregen(in mijn geval dan met kip) waren als mensen echt doorvroegen over waarom geen kip. Zodra ik dan zeg waarom ik geen kip wil geeft dat een tegenreactie bij degene die wel die kip eet.quote:Op dinsdag 9 december 2014 16:37 schreef kovenant het volgende:
ik kan me voorstellen dat andere mensen er een groot punt van maken als jij er een groot punt van maakt.
het is echt niet zo dat iedereen in jouw omgeving opeens raar gaat doen om jouw eet gedrag, dat bepaal je lekker zelf, alleen als je iemand zou zijn die tot in den treurnis gaat zeuren of discussieren krijg je de bal terug.
nu is het misschien niet zo dat jij zeur hierover, maar kan het zijn dat jij jouw eigen overtuiging probeert over te brengen op anderen
Je kan prima afvallen met zeer hoog in carbs te zitten hoor, wat jij zegt is een Keto dieet. Je moet gewoon een calorie of 500 onder je onderhoud gaan zitten, niet veel meer want dan leg je je metabolisme plat. Geloof me, je word wel dik als je genoeg boven je onderhoud eet. Mensen die roepen dat ze nooit dik worden vreten gewoon niks.quote:Op dinsdag 9 december 2014 00:58 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Schijnt, allang achterhaalt. Waar het wel voor helpt is de honger te stillen, vaker eten dmv meer kleinere maaltijden.quote:Op dinsdag 9 december 2014 08:16 schreef HSG het volgende:
[..]
6x kleine porties per dag schijnt beter te zijn dan 3x een grote maaltijd.
Jij kent ze blijkbaar niet.quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:57 schreef Hoxyz het volgende:
Mensen die roepen dat ze nooit dik worden vreten gewoon niks.
Pure, ontzettende en afgrijselijke flauwekul dit. "Je lichaam leren om vet te verbranden".quote:Op dinsdag 9 december 2014 22:57 schreef Hoxyz het volgende:
Ook niet.quote:6x kleine porties per dag schijnt beter te zijn dan 3x een grote maaltijd.
Dat is metabolisme, ook wel genoemd stofwisseling. En jij weet dat omdat je best slim bent.quote:
Ook mee eens. Maar de overheid stimuleert ons om het geld op een andere manier duurzaam te besteden. In zonnepanelen, een zuinige auto, noem het maar op. Die gemiddels 40% hogere kosten voor biologisch eten is gewoon teveel.quote:Op woensdag 10 december 2014 01:31 schreef Bart2002 het volgende:
Het is eerder dat "gewoon" voedsel veel te goedkoop is.
In deze tijd hebben wij nog nooit zo'n klein percentage van ons huishoudbudget uitgegeven aan voedsel.
Dus het is niet allen een kwestie van de portemonnee maar ook een state of mind.
Biologisch zit meer op het niveau wat het "echt" zou moeten kosten als je het op een "eerlijke" en "natuurlijke" manier produceert. Het is denk ik niet te doen om op biologische wijze te produceren als de hele wereldbevolking hiervoor zou kiezen.
Dat kan je weer oplossen door te beweren dat er teveel mensen op de wereld zijn...
Best lastig allemaal.
Dat men liever kiest voor de Iphone 6 terwijl men de Iphone 5 heeft die het prima doet is een keuze.
Dan hou je weer geen geld over voor een biologische levenswijze.
Ik heb een mobieltje van AH, de allersimpelste versie van een telefoon die je maar kan krijgen. Verder koop ik mijn spullen bij de kringloop enzo, want kleine beurs. Ik doe niet mee aan die hebben-hebben-hebben cultuur. Op die manier hou ik geld over voor biologisch eten, want dat vind ik belangrijk. Ik hoef geen chemische rommel op mijn bord en ik wil graag dat de planeet ook nog wat langer blijft bestaan. Dan maar een ''hippie''quote:Op woensdag 10 december 2014 01:42 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ook mee eens. Maar de overheid stimuleert ons om het geld op een andere manier duurzaam te besteden. In zonnepanelen, een zuinige auto, noem het maar op. Die gemiddels 40% hogere kosten voor biologisch eten is gewoon teveel.
Dat van die iPhone ben ik het helemaal mee eens. Zelfs de grootste sloeber moet nog zo'n ding hebben van 600 euro
Bij groente kan je ook kiezen voor streekproducten. Dat is meestal niet biologisch, maar omdat het amper vervoerd wordt is het aardig OK voor het milieu. Vaak nog beter dan biologisch uit het buitenland.quote:Op woensdag 10 december 2014 01:15 schreef leolinedance het volgende:
Het probleem is dat het te duur is. Even overschakelen op biologische producten drijft de prijs enorm op. Ik zag al berichten voorbij komen dat mensen die biologisch shoppen ook minder kopen en dus uiteindelijk niet meer geld kwijt zijn, maar dat zijn wel de mensen die een keuze maken om ook op een 'bewuste' manier te leven en dus ook minder gaan kopen.
Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met het kopen van biologische producten, maar weet zeker dat de kosten wel hoger zouden worden. Ik blijft toch die lekkere (ongezonde) dingen kopen voor in het weekend etc.
Dus: Subsidie op biologische producten
En dat is vaak het problem. Het is duurder. Als jij ¤1,30 moet neerleggen voor een gewone kipfilet of ¤4,- voor een biologische dan is de keus al snel gemaakt.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Bij groente kan je ook kiezen voor streekproducten. Dat is meestal niet biologisch, maar omdat het amper vervoerd wordt is het aardig OK voor het milieu. Vaak nog beter dan biologisch uit het buitenland.
Het is vaak duurder dan de goedkoopste groente uit de supermarkt, maar goedkoper dan predikaat biologisch.
Met vlees zijn er ook andere mogelijkheden. Je kan direct bij de boer vandaan vlees krijgen, daar zitten erg OK boerderijen tussen, sommige officieel predikaat biologisch, anderen niet, maar bijna allemaal bieden ze een andere vorm dan de bio-industrie. Omdat je dat vlees direct bij de boer haald, geen tussenhandel en andere shit, is het goedkoper dan biologisch in de supermarkt en over het algemeen genomen ook nog eens van betere kwaliteit.
Nog steeds duurder dan bio-industrie shit, maar beter te doen.
Niet alleen natuurlijk. Wil hiermee aangeven dat er wat betreft voeding veel globale overtuigingen zijn (brood is de basis, vet is slecht, margarine is gezond) die volledig misplaatst zijn.quote:Op dinsdag 9 december 2014 01:13 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Het werkt wel totdat ze de grens, in dit geval 2000kcal, overschrijden. Hoewel mensen vaak falen als ze tellen, is dat natuurlijk niet de reden...
Je tweede alinea is overigens onzin.
Omdat dieren goed behandelen, ze vrije loopruimte en goed voedsel geven geld kost. Denk er juist eens over na hoe waardeloos je zo'n beest moet behandelen om vlees zo goedkoop te kunnen maken.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:19 schreef HSG het volgende:
[..]
En dat is vaak het problem. Het is duurder. Als jij ¤1,30 moet neerleggen voor een gewone kipfilet of ¤4,- voor een biologische dan is de keus al snel gemaakt.
Leuk al dat biologisch voedsel maar het is vaak prijzig en ik koop het alleen als het in de aanbieding ligt. En waarom is het zo duur? Ik weet het niet? Misschien omdat men het als een gat in de markt ziet.
En kunnen wij voldoende biologisch produceren om de wereld te kunnen voorzien van voldoende voedsel? Laat staan de vraag daar naar?quote:Op woensdag 10 december 2014 08:23 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Omdat dieren goed behandelen, ze vrije loopruimte en goed voedsel geven geld kost. Denk er juist eens over na hoe waardeloos je zo'n beest moet behandelen om vlees zo goedkoop te kunnen maken.
We kunnen nu al voldoende voedsel produceren voor de hele wereld, maar het komt niet overal terecht ivm uitbuiting etcetera. Helaas zal dat denk ik zo blijven.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:30 schreef HSG het volgende:
[..]
En kunnen wij voldoende biologisch produceren om de wereld te kunnen voorzien van voldoende voedsel? Laat staan de vraag daar naar?
Het is tegenwoordig gewoon (en dat vind ik ook). Alleen raar dat bepaalde partijen belastingen wilden heffen op vlees. Je zou mensen meer moeten stimuleren om juist minder vlees te eten i.p.v. belasting(en) daarop te heffen. Belastingen heffen daarop is gewoon een verkapte manier om schatkist verder bij te spekkenquote:Op woensdag 10 december 2014 08:40 schreef Selestha het volgende:
[..]
We kunnen nu al voldoende voedsel produceren voor de hele wereld, maar het komt niet overal terecht ivm uitbuiting etcetera. Helaas zal dat denk ik zo blijven.
We zouden wel biologisch voedsel voor iedereen kunnen verbouwen, maar dan moeten verwachtingen bijgesteld worden. Vlees wordt dan weer het luxeproduct dat het vroeger ook was voor de meeste mensen, ik heb daar geen moeite mee; maar de meeste mensen wel. Inmiddels denkt bijna iedereen in de Westerse wereld dat iedere dag vlees een ''recht'' is.
Ja dat vind ik ook raar, ben ik met je eens. Mensen zouden bewust gemaakt moeten worden van de gevolgen van massale vleesproductie; dat is nu nog helemaal niet algemeen bekend.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:48 schreef HSG het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig gewoon (en dat vind ik ook). Alleen raar dat bepaalde partijen belastingen wilden heffen op vlees. Je zou mensen meer moeten stimuleren om juist minder vlees te eten i.p.v. belasting(en) daarop te heffen. Belastingen heffen daarop is gewoon een verkapte manier om schatkist verder bij te spekken
Heb het idee dat je ook neerkijkt op hun eetgedrag...quote:Op vrijdag 5 december 2014 14:47 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Enige troost is misschien wel dat ik nu atletisch gebouwd ben, terwijl de rest zich nog vult met ongezonde troep. Verschil zal nog beter zichtbaar zijn over twintig jaar
Nee, zodra het (op massa niveau) betaalbaar wordt.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:53 schreef Selestha het volgende:
[..]
Maar zo lang Unilever en Campina en noem maar op grote lobbygroepen hebben bij de overheid, gebeurt zoiets waarschijnlijk niet. Ik vermoed helaas dat men pas op grote schaal veranderingen door zal willen voeren als het al te laat is.
Ik denk dat het pas gaat veranderen wanneer grotendeels van het volk het betaalbaar vindt.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:53 schreef Selestha het volgende:
Maar zo lang Unilever en Campina en noem maar op grote lobbygroepen hebben bij de overheid, gebeurt zoiets waarschijnlijk niet. Ik vermoed helaas dat men pas op grote schaal veranderingen door zal willen voeren als het al te laat is.
Inderdaad: Geen kipfiletquote:Op woensdag 10 december 2014 08:19 schreef HSG het volgende:
[..]
En dat is vaak het problem. Het is duurder. Als jij ¤1,30 moet neerleggen voor een gewone kipfilet of ¤4,- voor een biologische dan is de keus al snel gemaakt.
Er gaat niks veranderen, het kan namelijk de meeste mensen niet genoeg schelen. Ze vinden hun portemonnee veel belangrijker dan de toekomst van de aarde, dat zie je hier ook. Ik heb een minimuminkomen en ik eet biologisch, het kan wel, het zijn keuzes die je maakt. Ik zie het alleen niet goedkomen voor het te laat is helaasquote:Op woensdag 10 december 2014 09:03 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik denk dat het pas gaat veranderen wanneer grotendeels van het volk het betaalbaar vindt.
Ik heb een prima besteedbaar inkomen alleen de supermarkten hebben vaak een beperkt aanbod aan bio en aangezien ik een stad woon ga ik niet tientallen kilometers om naar een boerderij of biosupermarkt te reizen om bio in te slaan. Benzine vervuild ook.quote:Op woensdag 10 december 2014 09:49 schreef Selestha het volgende:
[..]
Er gaat niks veranderen, het kan namelijk de meeste mensen niet genoeg schelen. Ze vinden hun portemonnee veel belangrijker dan de toekomst van de aarde, dat zie je hier ook. Ik heb een minimuminkomen en ik eet biologisch, het kan wel, het zijn keuzes die je maakt. Ik zie het alleen niet goedkomen voor het te laat is helaas
Als je geen fuck geeft is dat inderdaad de makkelijkste oplossingquote:Op woensdag 10 december 2014 09:48 schreef HSG het volgende:
[..]
Mwoah ik eet gewoon de ¤1,30 kipfilet.
in een stad heb je ook biosupermarktenquote:Op woensdag 10 december 2014 09:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik heb een prima besteedbaar inkomen alleen de supermarkten hebben vaak een beperkt aanbod aan bio en aangezien ik een stad woon ga ik niet tientallen kilometers om naar een boerderij of biosupermarkt te reizen om bio in te slaan. Benzine vervuild ook.
Die hebben we idd. ook.quote:Op woensdag 10 december 2014 09:54 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Als je geen fuck geeft is dat inderdaad de makkelijkste oplossing
[..]
in een stad heb je ook biosupermarkten
Uhhhh....je weet waar subsidies van betaald worden toch...Van je eigen belastinggeld..quote:Op woensdag 10 december 2014 01:15 schreef leolinedance het volgende:
Het probleem is dat het te duur is. Even overschakelen op biologische producten drijft de prijs enorm op. Ik zag al berichten voorbij komen dat mensen die biologisch shoppen ook minder kopen en dus uiteindelijk niet meer geld kwijt zijn, maar dat zijn wel de mensen die een keuze maken om ook op een 'bewuste' manier te leven en dus ook minder gaan kopen.
Ik zou persoonlijk geen probleem hebben met het kopen van biologische producten, maar weet zeker dat de kosten wel hoger zouden worden. Ik blijft toch die lekkere (ongezonde) dingen kopen voor in het weekend etc.
Dus: Subsidie op biologische producten
quote:Op woensdag 10 december 2014 01:31 schreef Bart2002 het volgende:
Het is eerder dat "gewoon" voedsel veel te goedkoop is.
In deze tijd hebben wij nog nooit zo'n klein percentage van ons huishoudbudget uitgegeven aan voedsel.
Dus het is niet allen een kwestie van de portemonnee maar ook een state of mind.
Biologisch zit meer op het niveau wat het "echt" zou moeten kosten als je het op een "eerlijke" en "natuurlijke" manier produceert. Het is denk ik niet te doen om op biologische wijze te produceren als de hele wereldbevolking hiervoor zou kiezen.
Dat kan je weer oplossen door te beweren dat er teveel mensen op de wereld zijn...
Best lastig allemaal.
Dat men liever kiest voor de Iphone 6 terwijl men de Iphone 5 heeft die het prima doet is een keuze.
Dan hou je weer geen geld over voor een biologische levenswijze.
Gek genoeg is het voor de natuur juist beter dan biologische vleesproductie. Kip belast het milieu het minst per kg vlees, rund het meest. Wie zich tot plofkip en af en toe varken beperkt belast het milieu het minst als vleeseter. Dus dan moet je kiezen tussen diervriendelijk en milieuvriendelijk.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:53 schreef Selestha het volgende:
Ja dat vind ik ook raar, ben ik met je eens. Mensen zouden bewust gemaakt moeten worden van de gevolgen van massale vleesproductie; dat is nu nog helemaal niet algemeen bekend.
Het heet Kinoa. Maar waarom is het zo duur? De plant groeit overal; op diverse bodems, hoogten en klimaten, het geeft een hoge opbrengst per vierkante meter, 2 tot 3 kg (veel hoger dan tarwe) en je kan met de zaadopbrengst van één plant weer een hectare inzaaien. Het oogsten is eenvoudiger dan tarwe.quote:Op woensdag 10 december 2014 10:05 schreef Sjarrel78 het volgende:
Kinoja(niet perse duurzaam, maar wordt wel beschouwd als gezond) was dit begin dit jaar heel hip, maar raakt alweer uit de gratie, omdat mensen het wel willen, maar het simpelweg te duur vinden.
Goed punt...Wellicht zijn er wat minder Kinoa aanbieders dan Tarweaanbieders, waardoor bij veelvraag de prijs oploopt.quote:Op woensdag 10 december 2014 10:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het heet Kinoa. Maar waarom is het zo duur? De plant groeit overal; op diverse bodems, hoogten en klimaten, het geeft een hoge opbrengst per vierkante meter, 2 tot 3 kg (veel hoger dan tarwe) en je kan met de zaadopbrengst van één plant weer een hectare inzaaien. Het oogsten is eenvoudiger dan tarwe.
Is de fout die ze hebben gemaakt dan niet een veel te hoge prijs vragen voor een product dat weinig kost per kg om te verbouwen en te oogsten? Gewoon omdat het 'hip' was?
En dan heeft de Wereld Voedsel Organisatie kinoa uitgeroepen tot groente van het jaar terwijl het geen groente maar een graansoort is.
Het is zo duur omdat dat wel een beetje de werkelijke prijs voor voedsel is. Als er geen zwaar misbruik van mens, land en dier is kost het gewoon meer.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:19 schreef HSG het volgende:
[..]
Leuk al dat biologisch voedsel maar het is vaak prijzig en ik koop het alleen als het in de aanbieding ligt. En waarom is het zo duur? Ik weet het niet? Misschien omdat men het als een gat in de markt ziet.
Maar dat bio-industrie heb je eenmaal nodig om alle monden in de wereld te voeden. En wat dacht je van de mensen die geen geld hebben (en die ook echt weinig geld hebben) om biologisch te permitteren?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is zo duur omdat dat wel een beetje de werkelijke prijs voor voedsel is. Als er geen zwaar misbruik van mens, land en dier is kost het gewoon meer.
Natuurlijk is het ook een gat in de markt, wat de supermarkten durven te vragen slaat nergens meer op en dan is ook nog eens de kwaliteit vaak bedroevend(zeker van het vlees).
Vandaar die tip om eens rond te kijken naar andere bronnen dan supermarkten als iemand interesse heeft in ander voedsel. Tegenwoordig in het tijdperk van internet is dat ineens heel toegankelijk geworden. Er zijn zelfs bronnen zat die het versturen, hoef je alleen nog maar te bestellen en de deur open te doen, ok en betalen natuurlijk
Het kan best aardig wat schelen in prijs, alhoewel het nooit zo goedkoop zal worden als de zware bio-industrie, zoals gezegd, dat gaat niet zonder zwaar misbruik van mens, land en dier. Van het veevoer dat geproduceerd wordt tot het massaal moeten kweken in alles behalve ideale omstandigheden voor het dier.
Bij groente is het wat lastiger om een tussenvorm te vinden, alhoewel je daar ook wel gradatie's in vind. Het is vooral lastig om in de gaten te houden waar wat vandaan komt en dat je weet hoe daar geboerd wordt.
Ik zelf kies liever voor streekproducten, alhoewel die erg vaak niet biologisch zijn. Dat lijkt me beter voor het milieu dan groente die de halve wereld over moet reizen.
Ik probeer zoveel mogelijk(zover ik het kan weten) de bronnen van de grote monoculturen e.d. te mijden.
Ik denk dat we wat minder in bio-industrie VS biologisch moeten denken. De zware bio-industrie is een monster van een industrie, die kost deze wereld nu al veelste en veelste veel. Dat kan niet doorgaan, die zou ik wel degelijk graag geheel zien verdwijnen.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:30 schreef HSG het volgende:
[..]
En kunnen wij voldoende biologisch produceren om de wereld te kunnen voorzien van voldoende voedsel? Laat staan de vraag daar naar?
Dat gaat niet gebeuren, het probleem hier is dat die zware bio-industrie shit gewoon kunstmatig goedkoper wordt gehouden. Kosten worden afgewenteld op anderen waardoor de eindgebruiker minder betaald.quote:Op woensdag 10 december 2014 08:57 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, zodra het (op massa niveau) betaalbaar wordt.
Juist in de stad zou het geen enkel probleem moeten zijn aan zaken te komen. Je hebt bio winkels, je kan bestellen via het internet en ga zo maar door.quote:Op woensdag 10 december 2014 09:52 schreef HSG het volgende:
[..]
Ik heb een prima besteedbaar inkomen alleen de supermarkten hebben vaak een beperkt aanbod aan bio en aangezien ik een stad woon ga ik niet tientallen kilometers om naar een boerderij of biosupermarkt te reizen om bio in te slaan. Benzine vervuild ook.
Nee, niet eens een beetje. Dat is echt een hele grote onwaarheid. Want bio-industrie betekend letterlijk anderen eten ontzeggen zodat wij zo goedkoop mogelijk kunnen eten.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:08 schreef HSG het volgende:
[..]
Maar dat bio-industrie heb je eenmaal nodig om alle monden in de wereld te voeden. En wat dacht je van de mensen die geen geld hebben (en die ook echt weinig geld hebben) om biologisch te permitteren?
Ben je niet bang dat wanneer biologisch voedsel de markt gaat leiden er ook allerlei lobbies komen?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, niet eens een beetje. Dat is echt een hele grote onwaarheid. Want bio-industrie betekend letterlijk anderen eten ontzeggen zodat wij zo goedkoop mogelijk kunnen eten.
De bio-industrie voed niet alle monden, het voed maar de monden van 1/3 van de wereldbevolking en is zo knoerthard gegroeid sinds zijn bestaan dat je dat niet kan verklaren door de toename van mensen.
Het is een enorme misvatting dat de bio-industrie nodig is, de lobby doet zijn werk goed.
En ik pleit niet voor alles puur biologisch, er zit nog een hele wereld tussen puur biologisch en zware bio-industrie.
Het minimumloon en de uitkeringen in combinatie met de lasten zijn niet gebaseerd op de 'werkelijke kosten van voedsel'. Het idee dat een minimumloner (iemand die dus gewoon werkt en vaak hard) door te schuiven met potjes biologisch zou kunnen eten is een gotspe. Ik at ook veel biologisch, mijn kinderen zelfs bijna 100% toen ze klein waren, maar kan het nu gewoon niet meer betalen.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is zo duur omdat dat wel een beetje de werkelijke prijs voor voedsel is. Als er geen zwaar misbruik van mens, land en dier is kost het gewoon meer.
Natuurlijk is het ook een gat in de markt, wat de supermarkten durven te vragen slaat nergens meer op en dan is ook nog eens de kwaliteit vaak bedroevend(zeker van het vlees).
Ik vind het jammer dat je mijn post waarin ik aangeef dat biologisch vlees slechter is voor het milieu, gewoon negeert. Ik heb ff geen zin om bronnen te googlen maar vrij kort geleden heb ik een documentaire gezien over de belasting van het milieu en vleesproductie.quote:Vandaar die tip om eens rond te kijken naar andere bronnen dan supermarkten als iemand interesse heeft in ander voedsel. Tegenwoordig in het tijdperk van internet is dat ineens heel toegankelijk geworden. Er zijn zelfs bronnen zat die het versturen, hoef je alleen nog maar te bestellen en de deur open te doen, ok en betalen natuurlijk
Het kan best aardig wat schelen in prijs, alhoewel het nooit zo goedkoop zal worden als de zware bio-industrie, zoals gezegd, dat gaat niet zonder zwaar misbruik van mens, land en dier. Van het veevoer dat geproduceerd wordt tot het massaal moeten kweken in alles behalve ideale omstandigheden voor het dier.
Bij groente is het wat lastiger om een tussenvorm te vinden, alhoewel je daar ook wel gradatie's in vind. Het is vooral lastig om in de gaten te houden waar wat vandaan komt en dat je weet hoe daar geboerd wordt.
Ik zelf kies liever voor streekproducten, alhoewel die erg vaak niet biologisch zijn. Dat lijkt me beter voor het milieu dan groente die de halve wereld over moet reizen.
Ik probeer zoveel mogelijk(zover ik het kan weten) de bronnen van de grote monoculturen e.d. te mijden.
Daar ben ik niet bang voor, dat weet ik wel zeker in dit systeem. Die zijn er nu ook al trouwensquote:Op woensdag 10 december 2014 12:24 schreef HSG het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat wanneer biologisch voedsel de markt gaat leiden er ook allerlei lobbies komen?
Leg eens uit?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Daar ben ik niet bang voor, dat weet ik wel zeker in dit systeem. Die zijn er nu ook al trouwens
Iedereen knokt voor zijn hachie, dat is nu eenmaal zo.
Dan eet je maar wat minder vlees, het is potjandorie geen recht om elke dag vlees te eten, dat doen we pas sinds de 2de wereldoorlog hier en op heel veel plaatsen op de wereld nogsteeds niet.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het minimumloon en de uitkeringen in combinatie met de lasten zijn niet gebaseerd op de 'werkelijke kosten van voedsel'. Het idee dat een minimumloner 9iemand die dus gewoon werkt en vaak hard) door te schuiven met potjes biologisch zou kunnen eten is een gotspe. Ik at ook veel biologisch, mijn kinderen zelfs bijna 100% toen ze klein waren, maar kan het nu gewoon niet meer betalen.
Omdat het onzin is, ik ken dat "onderzoekje" namelijk. Er wordt vooral nogal selectief omgegaan met wat ze meerekenen aan milieu kosten.quote:Ik vind het jammer dat je mijn post waarin ik aangeef dat biologisch vlees slechter is voor het milieu, gewoon negeert. Ik heb ff geen zin om bronnen te googlen maar vrij kort geleden heb ik een documentaire gezien over de belasting van het milieu en vleesproductie.
Hieruit bleek juist duidelijk dat biologisch slecht was voor het milieu; per kg vlees meer uitstoot van Co2, meer nitraten en meer landbouw nodig voor voer. De bio-industrie doet het daar juist door winstbejag veel beter. Plofkip belast het milieu veruit het minste per kg. Biologisch rundvlees vele, heel veel, malen meer.
Diervriendelijk =/= milieuvriendelijk.
Er zijn al lobby's vanuit de biologische hoek, soms meer dan tenenkrommend omdat ze de "pracht" van biologisch nogal overdrijven.quote:
Dan is toch de kans dat de kunst van biologisch voedsel complete gaat verdwijnen?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Er zijn al lobby's vanuit de biologische hoek, soms meer dan tenenkrommend omdat ze de "pracht" van biologisch nogal overdrijven.
In dit systeem werkt dat gewoon zo en zodra biologisch een groter marktaandeel krijgt zullen die lobby's groeien en meer macht krijgen. Net zoals bij alle andere branche's zullen daar mensen tussen zitten die het echt niet verkeerd bedoelen, maar zullen er meer zijn die vooral denken aan hoe ze er zelf beter van kunnen worden, ook als dat ten koste van wat anders gaat.
Hoezo?quote:Op woensdag 10 december 2014 12:40 schreef HSG het volgende:
[..]
Dan is toch de kans dat de kunst van biologisch voedsel complete gaat verdwijnen?
Niet dat het weer in massaproductie valt waardoor er misschien amper van biologisch voedsel gesproken kan worden.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoezo?
Wat is dan de kunst van biologisch voedsel?
Nou ja eigenlijk wel, want er staat gewoon netjes beschreven wat nodig is voor het predicaat biologisch(eko of skal), maar dat is idd vaak niet geheel en al wat mensen ervan verwachten.quote:Op woensdag 10 december 2014 12:56 schreef Re het volgende:
de term biologisch vind ik meestal wel wat random gekozen en niet altijd dat beschrijven wat wordt bedoelt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |