abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147307538
Net zoals iedereen, ben ik opgegroeid met bepaalde normen en waarden. Mijn ouders en ik hebben altijd gezond gegeten. We eten voornamelijk biologische voeding en letten erg op suiker enz. Als kind was ik behoorlijk dik, maar gelukkig kreeg ik weer een normaal gewicht op mijn zestiende. Dit heb ik niet alleen te danken aan veel beweging, maar ook aan gezonde voeding. Het is daarom ook logisch dat ik nu - eenentwintig jaar - nog steeds op mijn voeding let en dit ook mijn hele leven zal blijven doen. Toch lijkt men in de omgeving niet alleen weinig begrip hiervoor te hebben, ze vinden het zelfs raar.

Begrijp me niet verkeerd, ik eet echt wel ooit een frietje en ik drink echt wel zo nu en dan een pilsje. Toch sla ik regelmatig wat af, omdat ik mezelf niet wil laten gaan. Ik eet ook geen vlees, melk, ei enz. dat niet biologisch is. Helaas resulteert dit vaak in grapjes en soms vreemde gezichten in mijn omgeving. Ik trek me hier nooit iets van aan, maar nu wordt het wel echt vervelend. Vooral in relaties levert het wel eens problemen op.

Zowel bij mijn ex als bij mijn huidige vriendin voel ik me nog steeds niet serieus genomen, als het om voeding gaat. Ik eet daar gewoon, maar vlees bijvoorbeeld niet. Vaak krijg ik daar dan simpele opmerkingen als 'Is toch allemaal hetzelfde dat vlees!'. Vaak negeer ik deze opmerkingen, omdat ik de vrede wil bewaren. Een tijd geleden heb ik er echter wel wat van gezegd, omdat ik hun onnozelheid en onbegrip zat was wanneer ik weer eens wat weigerde. Ik durf al bijna nooit te vertellen dat ik biologisch eet, puur omdat ik geen zin heb in de reacties.

Niet alleen 'schoonfamilie' maar ook mijn vriendin en mijn ex hadden er maar weinig begrip voor. Ze willen zich ook niet verdiepen in 'gezond eten', puur omdat ze er niet mee zijn opgegroeid. Dan krijg ik opmerkingen als 'Later moet je toch echt je eigen eten gaan kopen hoor, veel te duur'. Ik ben in mijn hele leven ook maar 1 persoon tegengekomen die ongeveer hetzelfde dacht als ik, een meisje dat in mijn buurt woont. Voordat iemand het denkt; nee ze is niet mijn type. Ik heb ook geen idee of biologisch/gezond eten gebruikelijker is in andere provincies (woon in Brabant), maar in mijn omgeving vindt iedereen het maar raar.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat zou je doen als je iemand zou tegenkomen die totaal anders eet dan jij? En voor mensen die gezond eten; ervaren jullie ongeveer hetzelfde? herkenbaar?
  vrijdag 5 december 2014 @ 14:38:48 #2
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_147308008
Zal wel je omgeving zijn inderdaad. Mijn stiefpa is op een bourgondische boerderij opgegroeid. Zelf de kippen/varkens slachten, koeien melken... Ik ken daarom ook niks anders dan biologisch, verse vis/vlees/groenten, geen plofkip/fabrieksvlees e.d.

Hoe ga je daar mee om? Gewoon lekker laten lullen, jij lacht het hardsts als ze kanker oid krijgen omdat ze hun leven lang hun lichaam hebben vergiftigd.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_147308055
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:23 schreef TheMechanic het volgende:
herkenbaar?
Ja absoluut. Zelf tot mn 20ste overgewicht gehad en toen ben ik gezond gaan eten, drinken en sporten.
Maar mensen op school, werk, familie, 'schoonfamilie' kijken me altijd scheef aan als ik weer eens een gezonde maaltijd (6x per dag) tevoorschijn tover.

Scheve gezichte, grapjens, spotten etc. Zal je altijd blijven houden. Neem niet eens meer de moeite het uit te leggen.Ene oor in, andere oor uit. Snap niet dat mensen zich altijd met andere moeten bemoeien.

Ikzelf bemoei me trouwens niet met wat andere naar binnen werken.
pi_147308278
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:40 schreef DownBusiness het volgende:
Ja absoluut. Zelf tot mn 20ste overgewicht gehad en toen ben ik gezond gaan eten, drinken en sporten. Maar mensen op school, werk, familie, 'schoonfamilie' kijken me altijd scheef aan als ik weer eens een gezonde maaltijd (6x per dag) tevoorschijn tover.Scheve gezichte, grapjens, spotten etc. Zal je altijd blijven houden. Neem niet eens meer de moeite het uit te leggen.Ene oor in, andere oor uit. Snap niet dat mensen zich altijd met andere moeten bemoeien.Ikzelf bemoei me trouwens niet met wat andere naar binnen werken.

Enige troost is misschien wel dat ik nu atletisch gebouwd ben, terwijl de rest zich nog vult met ongezonde troep. Verschil zal nog beter zichtbaar zijn over twintig jaar :P
pi_147308333
gezond en biologisch zijn niet hetzelfde. Je kunt ook gezond eten zonder bio te eten. waarschijnlijk kom je doordat je die 2 aan elkaar koppelt snobistisch over
pi_147308420
Totdat je beseft dat het vlees wat als biologisch gelabeld is in de supermarkt, precies hetzelfde is als die plofkip ernaast. Was toen een hele documentaire over op t.v.

Wil je gezond eten? Neem je eigen beesten en slacht ze zelf, dan weet je zeker dat er geen BS in je eten zit.
pi_147308435
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:51 schreef totalvamp het volgende:
Totdat je beseft dat het vlees wat als biologisch gelabeld is in de supermarkt, precies hetzelfde is als die plofkip ernaast. Was toen een hele documentaire over op t.v.

link plz
pi_147308458
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:49 schreef Casiotone het volgende:
gezond en biologisch zijn niet hetzelfde. Je kunt ook gezond eten zonder bio te eten. waarschijnlijk kom je doordat je die 2 aan elkaar koppelt snobistisch over
Aan die mensen heb ik inderdaad ook een hekel terwijl ik heel erg let op mijn voeding.
pi_147308477
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:52 schreef Casiotone het volgende:

[..]

link plz
Pfoe, ik weet niet eens meer hoe dat programma heet of welke zender het op was.

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2013/afleveringen/05-09-2013

volgens mij was die het, maar kan ook een andere geweest zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2014 14:54:11 ]
pi_147308604
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:53 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Pfoe, ik weet niet eens meer hoe dat programma heet of welke zender het op was.

http://zembla.vara.nl/seizoenen/2013/afleveringen/05-09-2013

volgens mij was die het, maar kan ook een andere geweest zijn.
dankje

volgens mij heb ik deze gezien toentertijd.

walgelijke business de vleesverwerkende industrie

Maar eerlijk, het gaat hier om 'beter leven' etiketjes, dat zijn ongecertificeerde etiketjes naar mijn weten, niet om SKAL/EKO-keurmerken
pi_147308658
Is nu echt bewezen dat biologisch eten beter en gezonder is voor je?
pi_147308701
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 14:58 schreef Casiotone het volgende:

[..]

dankje

volgens mij heb ik deze gezien toentertijd.

walgelijke business de vleesverwerkende industrie

Maar eerlijk, het gaat hier om 'beter leven' etiketjes, dat zijn ongecertificeerde etiketjes naar mijn weten, niet om SKAL/EKO-keurmerken
Yep smerige industrie, maarja dat was wel te verwachten.
Je zou bijna vegetarier worden, maar dan bedenk ik altijd hoe lekker een speklap toch wel niet is.
pi_147308702
quote:
Het vlees dat ik eet komt van een boerderij in de regio. Wij kunne de dieren zien, die worden verwerkt in het vlees. Niet waar dus. Tevens krijg je niet zomaar een bio etiket.
pi_147308719
quote:

Wil je gezond eten? Neem je eigen beesten en slacht ze zelf, dan weet je zeker dat er geen BS in je eten zit.
Dit dus. De regels mogen wel strenger hier in dit land, te vaak is niet te herleiden of biologisch wel echt biologisch is.
Ik koop het regelmatig, maar merk dat het misschien wel is om mezelf een beter gevoel te geven?

Maar heb begrepen dat in veel andere landen de regels betreffende biologisch eten veel strenger zijn.
pi_147308754
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:00 schreef Beauke het volgende:
Echt bewijs niet. Rationeel gezien lijkt het me alleen niet gezond om bepaalde stoffen binnen te krijgen die in niet-biologische voeding zit. Daarom eet ik het.
pi_147308825
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:00 schreef Beauke het volgende:
Niet helemaal, maar mensen die hun boodschappen doen in biologische zaken / dure supermarkten schijnen uiteindelijk wel minder in hun karretje te stoppen waardoor ze per saldo gezonder leven dan andere mensen die dat niet doen.
pi_147308886
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:06 schreef happinessfordogs het volgende:

[..]

Niet helemaal, maar mensen die hun boodschappen doen in biologische zaken / dure supermarkten schijnen uiteindelijk wel minder in hun karretje te stoppen waardoor ze per saldo gezonder leven dan andere mensen die dat niet doen.
Ja, omdat biologisch duurder is misschien?

Kan natuurlijk ook zijn dat gezondere mensen door hun bewuste levensstijl eerder voor biologisch kiezen. Maar gezond waren ze dan al. ;)
pi_147308940
Los van dat TS snobistisch kan overkomen, voelen de mensen in zijn omgeving zich misschien veroordeeld omdat TS een probleem maakt van eetgewoonten waarmee ze zichzelf identificeren. Det werkt weerstand op.
Dit soort onbegrip komen bijv vegetariers/veganisten ook regelmatig tegen.
pi_147308956
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:08 schreef Beauke het volgende:

Ja, omdat biologisch duurder is misschien?

Kan natuurlijk ook zijn dat gezondere mensen door hun bewuste levensstijl eerder voor biologisch kiezen. Maar gezond waren ze dan al. ;)
Dat kan inderdaad. Daarnaast denk ik dat een hoop ongezonde voeding als chips, koekjes etc. veel minder beschikbaar zijn in biologische vorm. Als je weet hoeveel kcal zit in iets als een gevulde koek schrik je het lazerus.
pi_147309014
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:11 schreef Casiotone het volgende:
Los van dat TS snobistisch kan overkomen, voelen de mensen in zijn omgeving zich misschien veroordeeld omdat TS een probleem maakt van eetgewoonten waarmee ze zichzelf identificeren. Det werkt weerstand op.Dit soort onbegrip komen bijv vegetariers/veganisten ook regelmatig tegen.
Zou mogelijk zijn. Echter is dat wel generalisatie dan. Het interesseert mij namelijk niet veel wat anderen in hun mond stoppen. Opvoeding, normen en waarden zijn voor iedereen anders. Net als bij geloofsovertuigers, gewoon je eigen ding doen.
pi_147309039
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:11 schreef happinessfordogs het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad. Daarnaast denk ik dat een hoop ongezonde voeding als chips, koekjes etc. veel minder beschikbaar zijn in biologische vorm. Als je weet hoeveel kcal zit in iets als een gevulde koek schrik je het lazerus.
veel kcals staat natuurlijk niet gelijk aan ongezond.
Maar bio verpakkingen zijn sws meestal kleiner, dus ook de snackies.
pi_147309142
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:13 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Zou mogelijk zijn. Echter is dat wel generalisatie dan. Het interesseert mij namelijk niet veel wat anderen in hun mond stoppen. Opvoeding, normen en waarden zijn voor iedereen anders. Net als bij geloofsovertuigers, gewoon je eigen ding doen.
Ik wil ook niet zeggen dat jij hun actief veroordeeld. ze hebben wellicht het gevoel dat je dat doet omdat je stellig hun manier van eten afwijst.

leuk dat je geloof erbij haalt. er zijn wel parallellen te trekken tussen geloof en bepaalde eetgewoonten. Jij hebt bijvoorbeeld het geloof dat biologisch eten gezond eten is, en dat (maak ik uit je verhaal op) niet biologisch eten niet gezond is.
pi_147309144
Domme mensen moet je negeren. Ik zou ook maar eens uit gaan kijken naar een andere vriendin want dit gaat je natuurlijk de keel uit hangen. Ws. voelen ze zich onbewsut veroordeeld om hun "ongezonde" eetgewoonten. Want iedereen weet ergens wel wat gezond is en wat niet.

Bij mij heeft een veranderd eetpatroon ook flink wat "gezeur" opgeleverd maar dan weet je ook direct welke mensen je wel en niet accepteren en kun je daar je conclusies aan verbinden.
De echte vrienden die jouw keuzes respecteren blijven over en familie is ook maar familie, als die het niet begrijpen dan is dat jammer.

Misschien wel eens tijd om op jezelf te gaan wonen?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_147309164
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:14 schreef Casiotone het volgende:

[..]

veel kcals staat natuurlijk niet gelijk aan ongezond.
Maar bio verpakkingen zijn sws meestal kleiner, dus ook de snackies.
Een stoommaaltijd bij de AH bevat 450 kcal en is toch een bord vol terwijl een gevulde koek al snel 250 kcal of meer is. Het laatste eet ik in 2 happen op. Ongezonde voeding eet makkelijk weg en is denk ik ook de reden waarom veel dikke mensen vaak ongezonde voeding eten.
pi_147309166
Waarom verwacht je dat vrienden en familie zich verdiepen in je eetgewoonten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')