Ik snap gewoon niet waarom je een Turks paspoort wil hebben. Gevoel dit en gevoel dat. Komt er allemaal op neer dat je je kennelijk geen Nederlander voelt. niet echt tenminste...en dan vind je het wel raar dat je niet door iedereen gerespecteerd wordt.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Heb jij twee nationaliteiten?
Deze discussie heb ik eerder ook gevoerd, en telkens blijkt maar weer dat mensen met een enkele paspoort de zaken (te) rationeel benaderen. Praten heeft weinig nut, want jullie kennen 'het gevoel' niet.
Lees je nou wat je wil lezen? Want het lijkt er verdacht veel op.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:16 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik blijf erbij dat in veel gevallen het zo is dat je als je dit zegt: "Ik zal altijd een buitenstaander blijven." in werkelijkheid zegt: "Ik wil altijd een buitenstaander blijven."
Maar hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf ook erkent dat Turkije ook een onderdeel is van je identiteit?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:59 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat is een bestaande uitdrukking in het Turks, en met een reden. Ook de Turken kijken ons een beetje vreemd aan, want wij zijn de 'rijke Europeaan'. Het is vooral een gevoelskwestie.
[..]
Dat zeg jij, maar alsnog word ik als een allochtoon behandeld. Niet door jou, maar de gemiddelde Nederlander zal mij geen Nederlander noemen.
Verder ben ik een Nederlander, dat spreek ik ook niet tegen. Ik ben echter ook een Turk; beide nationaliteiten zijn een onderdeel van mijn identiteit.
[..]
Jij bent dan wellicht ook in een andere omgeving opgegroeid en opgevoed. Mijn ouders en grootouders kwamen hier als gastarbeiders, zij dacht (serieus) weer te vertrekken naar Nederland. Dat is een hele andere mindset dan wellicht bij jouw (groot)ouders, en dat maakt nogal verschil in de manier hoe je opgroeid.
[..]
Nee. Integratie heeft niet alleen te maken met de persoon zelf, maar ook met de (Nederlandse) maatschappij. Het doet zeer pijn om je best te doen, maar alsnog aangesproken te worden voor iets dat jij niet hebt gedaan (en nooit zal doen) en om op deze manier de discussie ingetrokken te worden.
[..]
Dat zie je dus fout. Ik ben meer dan een Nederlander..
Eh... ik snap je vraag niet..?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Lees je nou wat je wil lezen? Want het lijkt er verdacht veel op.
Het racisme viert nog steeds hoogtij in Nederland.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:07 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb ik je verkeerd begrepen? Want ik begrijp niet wat je bedoelt.
Ehm, leg mij dat eens haarfijn uit aan de hand van mijn post. Want ik ben allergisch, met nadruk op allergisch, voor mensen die denken mij de mond te kunnen snoeren met de term 'racisme'. Dat is zéér kwalijk.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het racisme viert nog steeds hoogtij in Nederland.
Hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf erkent dat de Islam een onderdeel is van je identiteit?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf ook erkent dat Turkije ook een onderdeel is van je identiteit?
Hij voelt zich niet thuis in Nederland, omdat hij door de autochtone Nederlander niet als Nederlander gezien word.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ehm, leg mij dat eens haarfijn uit aan de hand van mijn post. Want ik ben allergisch, met nadruk op allergisch, voor mensen die denken mij de mond te kunnen snoeren met de term 'rascisme'. Dat is zéér kwalijk.
Dat kan dus niet en dan krijg je de problematiek die we nu in Nederland hebben.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf ook erkent dat Turkije ook een onderdeel is van je identiteit?
De vraag is zeer duidelijk. Hier posten mensen die zich Nederlander vinden, maar de situatie zodanig ervaren door druk van buitenaf, dat zij zich genoodzaakt zien om Nederland steeds minder als thuisland te ervaren. Jij draait de situatie ten onrechte om. We hebben het hier namelijk niet over mensen die zichzelf overduidelijk niet als Nederlander zien.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Eh... ik snap je vraag niet..?
Zolang je het Turk zijn ook in praktijk laat zien (bijvoorbeeld Turks spreken, Turkse gewoontes), dan gaat de gemiddelde autochtone Nederlander je niet als een Nederlander zien.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe kun je verwachten dat mensen je zien als een Nederlander, als je zelf erkent dat de Islam een onderdeel is van je identiteit?
Hoe kun je verwachten dat mensen je zien als Nederlander, als je zelf erkent dat muntthee drinken ook een onderdeel is van je identiteit?
Waarom zou je jezelf geen Nederlander kunnen voelen als je je eigen roots verder ook erkent?
Denk je nu werkelijk dat het alleen maar 'of dit' 'of dat' is? Waarom zou het niet en en en kunnen?
quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hij voelt zich niet thuis in Nederland, omdat hij door de autochtone Nederlander niet als Nederlander gezien word.
Ik leg dus de medeverantwoordelijkheid bij de Turken zélf.quote:Ik blijf erbij dat in veel gevallen het zo is dat je als je dit zegt: "Ik zal altijd een buitenstaander blijven." in werkelijkheid zegt: "Ik wil altijd een buitenstaander blijven."
Je snapt er niets van.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]![]()
Dit zei ik:
[..]
Ik leg dus de medeverantwoordelijkheid bij de Turken zélf.
Oké, ik begrijp inmiddels dat het gaat om het huidige klimaat in Nederland. Dan snap ik dat dat moeilijk is voor allochtonen omdat de druk oploopt. Zeker.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hier posten mensen die zich Nederlander vinden, maar de situatie zodanig ervaren door druk van buitenaf, dat zij zich genoodzaakt zien om Nederland steeds minder als thuisland te ervaren. Jij draait de situatie ten onrechte om.bben het hier namelijk niet over mensen die zichzelf overduidelijk niet als Nederlander zien.
Waar zie jij dan zelf de verantwoordelijkheid van de Turken? Wat betreft integreren? Dat hoor ik dan ook graag even. Het is tweerichtingsverkeer. Actie = reactie.quote:
Dat klopt - dat is ook niet wat verder ter discussie staat. Het punt is dat de andere geboden oplossing: Als Turk of Marokkaan meedraaien in de maatschappij, de taal spreken etcetera, kennelijk ook geen oplossing is, want de gemiddelde autochtoon blijft je toch echt niet als volwaardige Nederlander zien.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zolang je het Turk zijn ook in praktijk laat zien (bijvoorbeeld Turks spreken, Turkse gewoontes), dan gaat de gemiddelde autochtone Nederlander je niet als een Nederlander zien.
Zo is dat nu eenmaal.
Niks toch? Je wordt alleen wel buitengesloten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:26 schreef KoosVogels het volgende:
Wat is er mis met vrijwillige segregatie?
Nog sterker: als ik daar in m'n eigen enclave blijf zitten als Nederlander tussen de andere Nederlanders, dan zal dat mijn integratie niet bepaald bevorderen. Of zijn we het daar niet over eens?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:28 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat een dom gelul, bijna treurig dit.
Ik zie in ieder geval wel waar jij je verantwoordelijkheid laat liggen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waar zie jij dan zelf de verantwoordelijkheid van de Turken? Wat betreft integreren? Dat hoor ik dan ook graag even. Het is tweerichtingsverkeer. Actie = reactie.
Exact. En dan is het niet zo vreemd dat veel hogeropgeleiden die druk zodanig ervaren dat ze eraan beginnen te denken om hun heil elders te zoeken.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:27 schreef Boca_Raton het volgende:
=
Oké, ik begrijp inmiddels dat het gaat om het huidige klimaat in Nederland. Dan snap ik dat dat moeilijk is voor allochtonen omdat de druk oploopt. Zeker.
Ook dit soort zaken komen in het 'algemeen' voor en raken het integratiedebat ernstig. Dat het ondergesneeuwd is in de standaardretoriek/discussies over integratie maakt het niet minder belangrijk. Het is de andere kant van de medaille namelijk.quote:Ik was nog in de veronderstelling dat we integratie in het algemeen bespraken. En dan wijs ik ook absoluut naar de rol van de Turken zélf hierin. Geen haar op mijn hoofd die dat niet zou noemen.
Al doen Turken (allochtonen, moslims) nog zo hun best, ze worden nooit als een echte Nederlander gezien door de gemiddelde autochtoon.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Waar zie jij dan zelf de verantwoordelijkheid van de Turken? Wat betreft integreren? Dat hoor ik dan ook graag even. Het is tweerichtingsverkeer. Actie = reactie.
Wat snap je niet aan 'vrijwillig'?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:30 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Niks toch? Je wordt alleen wel buitengesloten.
Dat klopt. Maar zo zwart-wit is het in de praktijk niet. Desalniettemin zijn de verwachtingen van jou wel zo zwart-wit en niet reëel. Op die manier wordt het nooit een geslaagd proces natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:30 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nog sterker: als ik daar in m'n eigen enclave blijf zitten als Nederlander tussen de andere Nederlanders, dan zal dat mijn integratie niet bepaald bevorderen. Of zijn we het daar niet over eens?
...over slachtofferrol gesproken.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:29 schreef Mutant01 het volgende:
want de gemiddelde autochtoon blijft je toch echt niet als volwaardige Nederlander zien.
Mutant, blijf niet teveel naar omstandigheden wijzen. De integratie is nóóit gelukt, volledig gelukt. In al die decennia niet.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact. En dan is het niet zo vreemd dat veel hogeropgeleiden die druk zodanig ervaren dat ze eraan beginnen te denken om hun heil elders te zoeken.
Zolang ze maar wel belasting blijven betalen, werken en zich netjes aan de wetten houden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan 'vrijwillig'?
Als Turken en Nederlanders ervoor kiezen om vooral met mensen uit de 'eigen groep' op te trekken, dan is daar toch niets mis mee?
Komt ie weer, de nieuwe 'Godwin'. Voel ik mijzelf slachtoffer? Noem ik mijzelf slachtoffer?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
...over slachtofferrol gesproken..
Dat ligt er maar net aan naar wie je kijkt en welke verwachtingen je hebt.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mutant, blijf niet teveel naar omstandigheden wijzen. De integratie is nóóit gelukt, volledig gelukt. In al die decennia niet.
Wat heeft dat te maken met het slachtofferrol?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Klopt dat niet dan?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hij heeft gewoon gelijk, daar hoeven we verder niet moeilijk over te doen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:32 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik zie het probleem ook niet zo, dit is ook niet iets van de laatste tijd.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan 'vrijwillig'?
Als Turken en Nederlanders ervoor kiezen om vooral met mensen uit de 'eigen groep' op te trekken, dan is daar toch niets mis mee?
Exact, integratie is namelijk een proces van twee wegen.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Mutant, blijf niet teveel naar omstandigheden wijzen. De integratie is nóóit gelukt, volledig gelukt. In al die decennia niet.
Dit dus.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan naar wie je kijkt en welke verwachtingen je hebt.
Ik trek het in het absolute, dat ben ik met je eens. Zo zwart-wit is het niet. Maar ik hoop dat je m'n punt snapt.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar zo zwart-wit is het in de praktijk niet. Desalniettemin zijn de verwachtingen van jou wel zo zwart-wit en niet reëel. Op die manier wordt het nooit een geslaagd proces natuurlijk.
Dat zijn we dan gelukkig eens!quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Exact, integratie is namelijk een proces van twee wegen.
Nee. Als je normaal integreert, wordt je als Nederlander gezien. Zo simpel is het. Ik kwam er pas na 2 jaar achter dat een vriend van mij van turkse komaf is. Komt puur omdat hij zichzelf niet als Turk profileert.quote:
Ik weet niet precies wie je voor de gek probeert te jouden. Misschien vorm jij de uitzondering die de regel bevestigt, weet het niet.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:37 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nee. Als je normaal integreert, wordt je als Nederlander gezien. Zo simpel is het. Ik kwam er pas na 2 jaar achter dat een vriend van mij van turkse komaf is. Komt puur omdat hij zichzelf niet als Turk profileert.
Waarom zou hij dat wel kunnen en kunnen zoveel anderen dat niet? Precies.
Check je uitreksel eens, j krijgt het automatisch, er is niks gevraagd.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik snap gewoon niet waarom je een Turks paspoort wil hebben. Gevoel dit en gevoel dat. Komt er allemaal op neer dat je je kennelijk geen Nederlander voelt. niet echt tenminste...en dan vind je het wel raar dat je niet door iedereen gerespecteerd wordt.
Ik heb ook de keus wel gehad om een 2e nationaliteit te hebben, maar verder dan m'n schouders ophalen en 'nee bedankt' kwam ik niet. Ik ben toch geen Hongaar? mijn opa en oma zijn Hongaar, mijn moeder is Hongaar. Ik ben Nederlander.
Waarom zou dat voor een Turk anders zijn dan voor mij? Is niet zo en daarom heb ik er moeite mee dat je zegt dat je je nog steeds Turk voelt. Dat is wat mij betreft een ontzettend vreemde denkwijze.
Maar goed, we zijn allemaal anders, dus je moet het verder zelf weten. Kijk alleen niet raar op als ik je uitlach als je je verontwaardigd voelt over integratie-issues.
Met alle respect hè, maar een 3e generatie turk herken je nauwelijks nog als zodanig. Zeker als er ergens in 1 van die generaties een keer een Nederlander tussenzat.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
Als jij eruit ziet als een Turk of Marokkaan, dan word jij door veel autochtoon niet gezien als een echte Nederlander. Punt.
Niets, maar ga dan ook niet huilen over het feit dat je je nergens thuis voelt.quote:Trouwens, wat is er mis met je profileren als een Turk?
Ik weet een goede oplossing:quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:40 schreef MrGuma het volgende:
Nederland had nooit moeten inspelen op een multiculturele samenleving. Snap niet hoe een dergelijk utopisch beeld ooit zijn weg heeft gevonden door de politiek heen.
In republikeins Frankrijk en Duitsland met zijn Leitkultur gaat het allemaal van een leien dakje, inderdaad.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:40 schreef MrGuma het volgende:
Nederland had nooit moeten inspelen op een multiculturele samenleving. Snap niet hoe een dergelijk utopisch beeld ooit zijn weg heeft gevonden via de politiek naar ons beleid.
Dat willen ze zelf toch ook niet? Kijk naar zarGon die er gewoon voor uitkomt dat Turkije *altijd* een streep voor zal hebben maar vervolgens klaagt dat hij nergens echt welkom voelt. Wel de lusten, niet de lasten dan? Zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Al doen Turken (allochtonen, moslims) nog zo hun best, ze worden nooit als een echte Nederlander gezien door de gemiddelde autochtoon.
Die kleine groep Nederlanders zetten de toon van het verhaal echt niet.quote:De werkeloze blanke Nederlander heeft vaak het gore lef om denigrerend te doen tegenover de werkende allochtoon en te schreeuwen: ze pakken mijn werk af !!
Dat ligt er maar net aan hoe je je profileert lijkt me. Ik werk met Turken, Polen, Duitsers, Nederlanders, Indiers, Chinezen en Roemenen en ik beoordeel die mensen gewoon op hoe ze in de omgang zijn en ze hun werk doen. Dat wil niet gelijk zeggen dat je dan maar diegene niet voor vol aanziet omdat hij toevallig een andere nationaliteit heeft.quote:En dit is waar ZarGon op doelde, hij voelt zich niet meer thuis in Nederland door de druk van het Nederlandse klimaat. Al doet hij nog zo zijn best, mensen zien hem niet als een Nederlander.
Dat is simpelweg niet waar.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:38 schreef KoosVogels het volgende:
Als jij eruit ziet als een Turk of Marokkaan, dan word jij door veel autochtoon niet gezien als een echte Nederlander. Punt.
Niks, maar vervolgens gaan klagen over je niet welkom voelen zonder dat je kijkt naar hoe je jezelf profileert is nogal krom.quote:Trouwens, wat is er mis met je profileren als een Turk?
Ook een derde generatie Turk ziet eruit als een Turk. En voor veel Nederlanders is dat genoeg om iemand te bestempelen als buitenlander. Dat is gewoon de waarheid. Klaar.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
Met alle respect hè, maar een 3e generatie turk herken je nauwelijks nog als zodanig. Zeker als er ergens in 1 van die generaties een keer een Nederlander tussenzat.
Naar mijn idee kun je prima Nederlander zijn en je tegelijkertijd Turks voelen.quote:Niets, maar ga dan ook niet huilen over het feit dat je je nergens thuis voelt.
grappig, want zo voel ik me namelijk ook.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:44 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vraag me af of ik hier kan uitleggen dat ik mij regelrecht áfgewezen kan voelen als het gaat over het debat over integratie. En dat ik dáár zo kwaad om word.
Ik meen dat Turkije, in dit topic, geen onderdeel was van Nederland (verbeter mij als ik dit fout heb, was nml een snelle wiki). De culturen in ons land reikt nu verder dan (kortweg) Suriname en Nederland.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik weet een goede oplossing:
Stap in een tijdmachine en ga terug naar de tijd voor de Gouden Eeuw en zorg er voor dat Nederland nooit een koloniale macht wordt.
Ongetwijfeld, als het bij de een ook slecht gaat, is dat nog geen argument om het ander te behouden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:42 schreef Reya het volgende:
[..]
In republikeins Frankrijk en Duitsland met zijn Leitkultur gaat het allemaal van een leien dakje, inderdaad.
Jij bent dan ook geen gemiddelde burgerman/vrouw. De gemiddelde burgervrouw is die vrouw die staat te smoezen met de vrouw achter haar over het meisje achter de kassa met hoofddoek.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat willen ze zelf toch ook niet? Kijk naar zarGon die er gewoon voor uitkomt dat Turkije *altijd* een streep voor zal hebben maar vervolgens klaagt dat hij nergens echt welkom voelt. Wel de lusten, niet de lasten dan? Zo werkt het niet.
[..]
Die kleine groep Nederlanders zetten de toon van het verhaal echt niet.
[..]
Dat ligt er maar net aan hoe je je profileert lijkt me. Ik werk met Turken, Polen, Duitsers, Nederlanders, Indiers, Chinezen en Roemenen en ik beoordeel die mensen gewoon op hoe ze in de omgang zijn en ze hun werk doen. Dat wil niet gelijk zeggen dat je dan maar diegene niet voor vol aanziet omdat hij toevallig een andere nationaliteit heeft.
Ik heb daar moeite mee, kan je het uitleggen waarom je dat voelt? (dit is serieus, geen troll of iets dergelijk)quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:44 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vraag me af of ik hier kan uitleggen dat ik mij regelrecht áfgewezen kan voelen als het gaat over het debat over integratie. En dat ik dáár zo kwaad om word.
Op welke wijze werkt het 'niet bepaald positief' uit?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:46 schreef MrGuma het volgende:
Enfin, zijn jullie het niet met mij eens dan dat de huidige multiculture vorm niet bepaalt positief uitwerkt?
Ik voel me als blanke autochtone Nederlander systematisch weggezet worden als rassenhatend volk want blank, als ik daarover zou huilen roept iedereen massaal dat we ons niet mogen aanstellenquote:Op vrijdag 28 november 2014 10:44 schreef Boca_Raton het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |