Jaquote:Op maandag 24 november 2014 07:00 schreef DJMO het volgende:
voor wijzigingen dm/pm graag!
is dit dan het topic waar helio en lt hun baby krijgen??
done!quote:Op maandag 24 november 2014 07:33 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja![]()
Bij mij mag in de OP dat het een jongetje wordt
Dat is bijna 5 centimeter! En als je dat afrondt, wordt het 10quote:Op maandag 24 november 2014 08:05 schreef LadyTagliatelle het volgende:
4 cm, ik herhaal, 4 cm
Helio kom je ook?
Dat is een goed begin van de dag!quote:Op maandag 24 november 2014 08:05 schreef LadyTagliatelle het volgende:
4 cm, ik herhaal, 4 cm
Helio kom je ook?
quote:Op maandag 24 november 2014 08:05 schreef LadyTagliatelle het volgende:
4 cm, ik herhaal, 4 cm
Helio kom je ook?
Ik was er altijd wel blij meequote:Op maandag 24 november 2014 09:43 schreef Vlindur het volgende:
Iemand hier ervaring met de positiemode van BonPrix?
Ik heb er een trui besteld, maar ik heb altijd alleen maar miskopen online, dus ik ben zo bang dat ik nu weer een grote fout heb begaan![]()
[ afbeelding ]
http://www.bonprix.nl/pro(...)ftrood-957228/#image
ik was zo verbaasd echtquote:Op maandag 24 november 2014 09:56 schreef Radyhyn het volgende:
Mellie 17 weken
Crump 37 weken en melktitties
Vlindur leuke trui, hopelijk istie naar wens en anders gewoon retour toch?
Kris veel plezier bij de vk
Yeah!!quote:Op maandag 24 november 2014 09:58 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Gebroken vliezen en. Rugweeen. Ik word mama!!
Zet em op!quote:Op maandag 24 november 2014 10:01 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Hoera voor de wissels![]()
Nu gaat de telefoon weg.
Rugweeenquote:Op maandag 24 november 2014 09:58 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Gebroken vliezen en. Rugweeen. Ik word mama!!
12.5.quote:Op maandag 24 november 2014 10:17 schreef Vlindur het volgende:
[..]
for real? Hoe? Hoever ben jij zwanger?
en misschien heeft ie gewoon een mega piemel. Nu al..quote:Op maandag 24 november 2014 10:26 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nubben.![]()
ze is erg zeker van dr zaak. ik ben benieuwd!
Precies. een vleeslul. die altijd omhoog wijst.quote:Op maandag 24 november 2014 10:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
en misschien heeft ie gewoon een mega piemel. Nu al..
Ik ben ook heel benieuwd. Ben je echt zo nieuwsgierig dat je niet kan wachten joh?quote:Op maandag 24 november 2014 10:26 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nubben.![]()
Maar durf je daar dan ook echt al vanuit te gaan? Als in: kleertjes kopen ofzo?quote:Op maandag 24 november 2014 10:26 schreef -Spring het volgende:
[..]
Nubben.![]()
Wooow da's vroeg, ik zou er daarna nog niet zeker van zijn. Ik had mijn geslachtsbepaling met 15.1 en soms heb ik nog steeds mijn twijfelsquote:
ik wacht even af hoe stellig zij is vanavond. ze is erg ervaren iig. en vanaf deze termijn geeft de nub een zekerheid van 90%.quote:Op maandag 24 november 2014 10:32 schreef twist02 het volgende:
LT zet 'm op, je meisje komt eraan!
Helio ga je een datumtweeling doen?
Crump 37 weken!
[..]
Maar durf je daar dan ook echt al vanuit te gaan? Als in: kleertjes kopen ofzo?
Ben benieuwd!quote:Op maandag 24 november 2014 10:38 schreef -Spring het volgende:
[..]
ik wacht even af hoe stellig zij is vanavond. ze is erg ervaren iig. en vanaf deze termijn geeft de nub een zekerheid van 90%.
Natuurlijk kan ik niet wachten, vlindur
als ik het kán weten, wíl ik het weten. en ik wil aan het kamertje beginnen. en dekentjes gaan haken.
Ik snap jequote:Op maandag 24 november 2014 10:38 schreef -Spring het volgende:
[..]
ik wacht even af hoe stellig zij is vanavond. ze is erg ervaren iig. en vanaf deze termijn geeft de nub een zekerheid van 90%.
Natuurlijk kan ik niet wachten, vlindur
als ik het kán weten, wíl ik het weten. en ik wil aan het kamertje beginnen. en dekentjes gaan haken.
Een drieling!quote:Op maandag 24 november 2014 11:03 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Verdorie.. Ik kan nauwelijks mijn buik nog inhouden, dat worden nog ingewikkelde weken qua kleding
Hoe ver ben jij? Ik ben nu 6w6 of 7w, afhankelijk of ik een cyclus van 27 of 28 dagen reken.quote:Op maandag 24 november 2014 11:05 schreef L-E het volgende:
[..]
Een drieling!
Wij lopen gelijk volgens mij. Hier nog helemaal niets te zien.
Twee lijken me tof maar ook zooo heftig.quote:Op maandag 24 november 2014 11:09 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
[..]
Hoe ver ben jij? Ik ben nu 6w6 of 7w, afhankelijk of ik een cyclus van 27 of 28 dagen reken.
Haha, drie, dat zou wat zijn! De vorige keer dacht ze wel dat het was begonnen als tweeling, er waren twee vruchtzakjes (?), maar een van de twee was leeg. Nouja, het zou me niet eens verbazen geloof ik. Maar de buik komt van op-de-hobbel-darmen lijkt mij. Die zijn daar wel vrij gevoelig voor.
Jaaaahhh gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!!!quote:Op maandag 24 november 2014 11:51 schreef Heliotrope het volgende:
Deel datumtweeling present! Vannacht is onze lieve dochter L. geboren. Ze is prachtig en ligt lekker bij me te drinken. Ben zo verliefd.Verdere stats volgen nog wel, eerst genieten.
Hup LadyT!
Yeah gefeliciteerd Helio!quote:Op maandag 24 november 2014 11:51 schreef Heliotrope het volgende:
Deel datumtweeling present! Vannacht is onze lieve dochter L. geboren. Ze is prachtig en ligt lekker bij me te drinken. Ben zo verliefd.Verdere stats volgen nog wel, eerst genieten.
Hup LadyT!
quote:Op maandag 24 november 2014 11:51 schreef Heliotrope het volgende:
Hup LadyT!
Geniet ervan Helio!!!quote:Op maandag 24 november 2014 11:51 schreef Heliotrope het volgende:
Hup LadyT!
Jaaaa! Gefeliciteerd!!quote:Op maandag 24 november 2014 11:51 schreef Heliotrope het volgende:
Hup LadyT!
Jan en Geert beiden ingeleid, Jan met de vacuum gehaald omdat het te lang duurde, Geert is met (gepast) geweld uit me getrokken omdat hij vastzat met z'n schouder. Jan was 2770 gram, Geert 3180 (en had een knoop in de navelstreng gezwommen). Bij m'n oudste werd een knip gezet, zij was 3250 gram. Veel zwaarder dan dat kan ik dus gewoon echt niet door m'n bekken persen en moet het een ks wordenquote:Op maandag 24 november 2014 12:53 schreef Zoë23 het volgende:
DJMOvoor de halve sticker
Waren je bevallingen zo moeizaam? Heb je ze destijds ook in t bevallingsverhalen topic geschreven?
Ik las vandaag pas dat E.mma een sterrenkijker wastijdens de bevalling helemaal niet meegekregen
Wat ik van m'n gyn begreep is dat 'gewoon protocol'. Hoewel ze elkaar wel tegenspreken; de vorige ze dat het alleen overwogen hoefde te worden als de baby zwaarder dan 7 pond geschat zou worden.quote:Op maandag 24 november 2014 15:24 schreef WupWup het volgende:
DJMO in dat verhaal zie ik geen enkele reden om de vierde eruit te snijden, maar wellicht mis ik wat details?
Waarom ben je eigenlijk bij de gyn? Door eerdere zware bevallingen?quote:Op maandag 24 november 2014 15:32 schreef DJMO het volgende:
[..]
Wat ik van m'n gyn begreep is dat 'gewoon protocol'. Hoewel ze elkaar wel tegenspreken; de vorige ze dat het alleen overwogen hoefde te worden als de baby zwaarder dan 7 pond geschat zou worden.
Vooral de geboorte van geert was dusdanig dat ik absoluut niet thuis durf te bevallen en ook voor de gyn reden om mij onder controle te houden.quote:Op maandag 24 november 2014 15:36 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Waarom ben je eigenlijk bij de gyn? Door eerdere zware bevallingen?
Wie wordt de eerste in dit topic met webcam en livestream?quote:Op maandag 24 november 2014 16:44 schreef purebliss het volgende:
Nog geen nieuws van Lt? Vind het zo spannend al die 'live' bevallingen!
Haha, herkenbaar. gefeliciteerd!quote:Op maandag 24 november 2014 17:21 schreef Krisvc het volgende:
Oooo, ik ben zwanger van een klein blobje. Met een hartje. Dat klopt.![]()
Verloskundige had even tijd over om stiekem te spieken terwijl dat niet op de planning stond. Nu loop ik rond als een kip zonder kop omdat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet.
Wat fijn! Ook wel vroeg trouwens? Nog geen 6 weken als ik in de OP kijk?quote:Op maandag 24 november 2014 17:21 schreef Krisvc het volgende:
Oooo, ik ben zwanger van een klein blobje. Met een hartje. Dat klopt.![]()
Verloskundige had even tijd over om stiekem te spieken terwijl dat niet op de planning stond. Nu loop ik rond als een kip zonder kop omdat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet.
En ook daarin zie ik geen medische indicatie voor controles door de gyn. Maar nogmaals, ik zal wel wat details missen.quote:Op maandag 24 november 2014 15:41 schreef DJMO het volgende:
[..]
Vooral de geboorte van geert was dusdanig dat ik absoluut niet thuis durf te bevallen en ook voor de gyn reden om mij onder controle te houden.
Haha nee, ik weet het, een rozijntje is het ;-)quote:Op maandag 24 november 2014 11:15 schreef L-E het volgende:
[..]
Twee lijken me tof maar ook zooo heftig.
Ja, in het begin zijn dat idd darmen. Zo groot is dat kind nog niet
Ik ben nu 7 weken en 1 dag. Woensdagochtend de eerste echo!
Oh ja, natuurlijk. Ik kan niet meer rekenenquote:Op maandag 24 november 2014 18:50 schreef Krisvc het volgende:
8w2d IMA.Ze heeft hem zelfs al even laten horen.
Heel bizar allemaal.
Spring, nub-ze!
+1, de reden om dat beroep te kiezen..quote:Op maandag 24 november 2014 19:04 schreef Mariposas het volgende:
Dat had ik dus vandaag, was vergeten de deur op slot te doen.Dacht: huh, is man al thuis?
Rekenen kan ik sowieso niet, want jurist.
Tof! Ik vond je echo ook wel echt een textbook nub eigenlijk!quote:
Leukleuk!!!!quote:Op maandag 24 november 2014 20:14 schreef -Spring het volgende:
En ze heeft net zo'n dopneus als d'r zus.
[ link | afbeelding ]
quote:Op maandag 24 november 2014 21:55 schreef Fannetje het volgende:
Gefeliciteerd Spring!
Onze SEO was gelukkig helemaal goed! De baby lag er alleen heel lastig voor waardoor de Echoscopiste wel 45 min moest woelen en wroeten voordat ze alles had gezien.
Maar alles ziet er perfect uit en we krijgen een zoon!
Gefeliciteerd!!!quote:Op maandag 24 november 2014 22:33 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Datum tweeling is enorm gelukt.
Om 16:25 heb ik Elin vers geperst!
Jaaa! Van harte gefeliciteerd!!!quote:Op maandag 24 november 2014 22:33 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Jeuj!! Gefeliciteerd! Ook weer zo'n leuke naam.quote:Op maandag 24 november 2014 22:33 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Gefeliciteerd!!!!quote:Op maandag 24 november 2014 22:33 schreef LadyTagliatelle het volgende:
misschien ook een meisje bij ons hoor ;-)quote:Op maandag 24 november 2014 20:02 schreef Risu het volgende:
Yay eindelijk een meisje. Maar je zit wel 16 plaatsen onder mijn meisje![]()
Wat een minderheid zijn wij.
quote:Op maandag 24 november 2014 22:39 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Danku Danku verdere info komt ook later
Helio hi5!! Gefeliciteerd !!!
Cleany postte hier laatst nog een paar keer. Dat telt dus nietquote:Op dinsdag 25 november 2014 07:19 schreef DJMO het volgende:
als ik de drie papa's niet meetel in de lijst (die niet posten) sta ik ineens in de top tien nuhallo!! Ik moet nog langer dan drie maanden ja!!
err, volgens mij gaat het over het meetellen van mensen die zich hier een keer melden en vervolgens nooit meer gezien zijn, cq mensen die niet hoeven te bevallen (papa's).quote:Op dinsdag 25 november 2014 09:41 schreef twist02 het volgende:
Die redenering "als ik die-en-die niet meetel sta ik xe" snap ik ook nooit zo goed nee. Wat is dat het minimum aantal posts dat je moet hebben om wel mee te tellen?
Oké, als iemand ondertussen 43-44 weken zwanger is, mag je die inderdaad overslaan met tellen
Als ik iedereen die in 2014 uitgerekend is niet meetel (want compleet ander jaar, dat telt niet), en dubbele UD's als 1 tel én de papa's niet meereken sta ik 9e
![]()
/flauw
Rady, dat klinkt inderdaad heerlijk! Geniet ervan, nummer 1!
Oh, ennevoor de kwaaltjes van IMA, denk ik?
Kan me het wel voorstellen, maar hoop toch dat het verder meevalt!
Hier krijg ik met ruim 17 weken volgens mij ook 'eindelijk' last van kwaaltjes (voelt zo stom om te zeggen). Volgens mij voel ik m'n banden sinds een paar dagen en vannacht had ik last van zure oprispingen. Dat, plus een steeds duidelijkere buik zorgt er toch wel voor dat ik me nu echt een beetje zwanger begin te voelen
Snap ikquote:Op dinsdag 25 november 2014 09:45 schreef Crumpette het volgende:
[..]
err, volgens mij gaat het over het meetellen van mensen die zich hier een keer melden en vervolgens nooit meer gezien zijn, cq mensen die niet hoeven te bevallen (papa's).
Zou je wel aanraden om daar zo snel mogelijk voor te bellen, want bij mij vonden ze het al heel laat toen ik met 10 weken een afspraak wilde maken.quote:Op dinsdag 25 november 2014 09:51 schreef Minarosa het volgende:
En we hebben besloten dat we de combinatietest willen laten doen, dus daar ga ik een afspraak voor maken. Down komt in onze families niet voor (de andere afwijkingen ook niet) en leeftijd is geen bijzondere factor, maar hoe klein de kans op grond van die factoren ook is, ik wil later niet denken 'had ik het maar geweten'.
Ja ik vond het zelf ook wel laat, maar vk gaf aan dat dit tijdens de intake bij hen aan de orde zou komen. Hopelijk is er plek, maar ik begreep dat de test op veel plekken afgenomen kan worden. Straks even bellen tijdens rustig moment op het werk.quote:Op dinsdag 25 november 2014 09:56 schreef twist02 het volgende:
[..]
Zou je wel aanraden om daar zo snel mogelijk voor te bellen, want bij mij vonden ze het al heel laat toen ik met 10 weken een afspraak wilde maken.
Snap je overwegingen trouwens wel, had ik precies hetzelfde en vond het toch wel heel fijn om te horen dat er geen verhoogde risico's waren
ik heb zelfs ergens gelezen dat de meeste kinderen met down worden geboren bij jonge moeders omdat die vanwege hun leeftijd geen aanleiding zien voor een combinatietestquote:Op dinsdag 25 november 2014 10:41 schreef mignonne het volgende:
Wat een traditioneel late intake bij 11 en een beetje! Of ben je al eerder geweest voor voorlichting over voeding en andere dingen?
Anyroads, aanhakend op het Down onderwerp. Ik hoor het argument "het komt niet in onze families voor" echt heel erg vaak; Frappant want Down is maar heel soms erfelijk. Veruit de meeste gevallen zijn op zichzelf staande toevals-gevallen.
Fijn dat je al een keuze hebt gemaakt, wilde het vooral meegeven voor anderen die nog twijfelen over een keuze. Ik weet eigenlijk nog steeds niet hoe dat idee van erfelijkheid van Down zo hardnekkig in ons systeem is gekropen
Dat is ook bijzonder, alsof de "oudere" moeders die de test wel doen dan ook meteen besluiten de zwangerschap te beeindigen vanwege de down...quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:48 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik heb zelfs ergens gelezen dat de meeste kinderen met down worden geboren bij jonge moeders omdat die vanwege hun leeftijd geen aanleiding zien voor een combinatietest
Overigens ben ik bij CZ verzekerd met de basis aanvulling en kreeg ik deze test geheel vergoed
niet allemaal, maar er zullen er toch best wat zijn ja. Of je het daar mee eens bent is wat andersquote:Op dinsdag 25 november 2014 10:52 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Dat is ook bijzonder, alsof de "oudere" moeders die de test wel doen dan ook meteen besluiten de zwangerschap te beeindigen vanwege de down...
Zoiets heb ik ook wel eens gehoord ja.quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:48 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
ik heb zelfs ergens gelezen dat de meeste kinderen met down worden geboren bij jonge moeders omdat die vanwege hun leeftijd geen aanleiding zien voor een combinatietest
Overigens ben ik bij CZ verzekerd met de basis aanvulling en kreeg ik deze test geheel vergoed
Ja, er wordt ook getest op trisomie 18/Syndroom van Edwards en trisomie 13 / syndroom van Patau.quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:52 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Dat is ook bijzonder, alsof de "oudere" moeders die de test wel doen dan ook meteen besluiten de zwangerschap te beeindigen vanwege de down...
Wij doen het overigens wel, met dezelfde redenen als vorige keer: Als het zo is wil ik het graag van te voren weten en het is een extra keertje baby-gluren. Ik zou er overigens de zwangerschap niet voor laten stoppen in geval van down. Down is echter niet het enige waarop getest wordt toch?
Nope. Iedereen mág de echo laten doen maar hoeft niet. Zwangeren worden gecounseld, wegen zelf de voors- en tegens af en komen daarna tot een besluit over of ze wel of niet de combinatietest willen laten doen.quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:58 schreef Melliemuis het volgende:
Welkom en gefeliciteerd Luna
Ik dacht dat de combinatietest in NL altijd standaard werd gedaan met de 12-weken echo? Hier in ieder geval wel..
mwhehe don't get me startedquote:Op dinsdag 25 november 2014 11:06 schreef twist02 het volgende:
Lunapuella gefeliciteerd!
@mignonne: ik ben er eigenlijk ook altijd vanuit gegaan dat de kans op Down echt een stuk groter was als het in de familie voor kwam. Maar eigenlijk geen idee waar ik dat op baseerde inderdaad..?
Ik merkte bij ons wel groot verschil tussen 2 vk's bij onze praktijk. De eerste (die ons counselde) legde het heel neutraal uit en vroeg hoe we erover dachten. Toen ik uitlegde dat we het wel wilden (ondanks jong, geen gevallen in de familie) omdat wij redeneren "je kunt het maar beter weten", vond ze dat een prima uitleg en liet het daar verder bij.
De keer erna hadden we een andere vk: "Hmm, je wilt de combinatietest laten doen zie ik. Maar je bent toch nog jong? En er komt alleen een kans uit he, dus dan weet je eigenlijk nog niets."
Prima dat ze dat van die kans benadrukken hoor, want er zijn veel mensen die zich dat volgens mij niet goed beseffen, maar het was echt de toon waarop.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.*disclaimer...* de tekst in de spoiler over vervolgonderzoek berust dus op onwaarheden hè. Even voor de duidelijkheid![]()
:)
Ja blijkbaar, Ik had werkelijk geen idee en ben er echt van 'geschrokken' in mn eerste maanden op de opleiding. Uitspraken als "als verloskundige kies je voor het leven" enz zijn aan de orde van de dag. We hebben een hele kundige club docenten die dat er meestal zacht en soms wat harder uitrammen hoor, maar toch hè.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:16 schreef Stormqueen het volgende:
Is dat echt nog zo'n door grefo's gedomineerd beroep ja?
quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:11 schreef mignonne het volgende:
[..]
mwhehe don't get me started
Het gehalte knielange rokken en zwarte kousen in mijn jaar is uitzonderlijk hoog. We zijn met 60 gestart, samen met 4 of 5 klasgenoten en ikzelf dus zijn we de enigen niet gelovigen. Het variëert van baptisten tot zwaaaar gereformeerden tot zingende steen toestanden enzo en er zijn veel dames bij die prima in staat zijn hun eigen gevoelens er omtrent uit te schakelen, maar er zijn er ook schrikbarend veel die dat niet kunnen. Er zijn zelfs websites van praktijken die er teksten op hebben staan over dat in hun ogen ieder kind welkom is en dat het leven niet maakbaar is en blabla maar.... als jij per se die combi test wilt dan zullen we je keuze respecteren.
Ehm janeutraal man.
Pfff, da's wel erg inderdaad ja...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.*disclaimer...* de tekst in de spoiler berust dus op onwaarheden hè. Even voor de duidelijkheid![]()
![]()
Las dat hier in OUD ook een keer, dat een vk na een mk (ik dacht bij Cygne?) maar bleef herhalen dat het vast bij Gods plan hoordeNu ben ik sowieso een rasechte atheïst (nothing personal voor evt. gelovigen hier
), maar daar viel m'n mond echt letterlijk van open...
Als je een moeder treft die daar steun aan heeft, is dat prima, maar dit is wel echt een gevalletje 'ken je publiek' wat mij betreft.
Fijnquote:Op dinsdag 25 november 2014 11:19 schreef Minarosa het volgende:
Afspraak is gelukt (zonder klacht over mij laat-zijn), volgende week donderdagavond. Dat is al snel om weer even naar kindje te kijken
![]()
.
Gefeli LunaPuella! Welkom!quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:06 schreef twist02 het volgende:
Ik merkte bij ons wel groot verschil tussen 2 vk's bij onze praktijk. De eerste (die ons counselde) legde het heel neutraal uit en vroeg hoe we erover dachten. Toen ik uitlegde dat we het wel wilden (ondanks jong, geen gevallen in de familie) omdat wij redeneren "je kunt het maar beter weten", vond ze dat een prima uitleg en liet het daar verder bij.
De keer erna hadden we een andere vk: "Hmm, je wilt de combinatietest laten doen zie ik. Maar je bent toch nog jong? En er komt alleen een kans uit he, dus dan weet je eigenlijk nog niets."
Prima dat ze dat van die kans benadrukken hoor, want er zijn veel mensen die zich dat volgens mij niet goed beseffen, maar het was echt de toon waarop.
Thanks voor de link en alle info hierover!quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:21 schreef mignonne het volgende:
Overigens, over dit onderwerp.
Mocht iemand ooit voor de keuze staan, om wat voor reden dan ook, over de zwangerschap uitdragen of af laten breken dan kan ik deze site aanbevelen.
http://hoeverder.info/
De site is afkomstig van oa een moeder die ervoor gekozen heeft destijds om haar zwangerschap van kind met Down af te breken, en zij had destijds veel moeite om goede informatie te vinden tijdens haar keuzeproces. Gedeeltelijk ook omdat het onderwerp afbreken een enorm taboe is. De site gaat nadrukkelijk niet enkel over afbreken an sich, maar vooral over de keuze, afbreken of behouden en poogt de feiten op een rijtje te zetten voor beide opties.
Ach, het is ieders vrije keuze, daar valt vrij weinig mee eens te zijn... Ik vind het alleen zo verdrietig klinken zo.quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:54 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
niet allemaal, maar er zullen er toch best wat zijn ja. Of je het daar mee eens bent is wat anders
Ahja dat kan idd. Ik vraag zelf nooit zo expliciet of er Down in de familie voorkomt, ik vraag wel tijdens de intake naar of er afwijkingen in de familie voorkomen of dat er bijv kindjes zijn die zijn overleden tijdens zw.schap of vlak na de geboorte. 1 keer gehad dat iemand zei dat alle kinderen gewoon goed gezond waren hoor. En aan het einde van de intake, "ohja, ik weet niet of het belangrijk is hoor, maar mijn moeder heeft 3 doodgeboren kinderen gehad en mijn zus ook eentje". Duschquote:Op dinsdag 25 november 2014 11:19 schreef Minarosa het volgende:
Ik weet idd dat erfelijkheid niet alles is, maar die associatie komt volgens mij door de vraag van vk óf het in je familie voorkomt en of je (dus?) een indicatie hebt. Zo kwam het althans op mij over.
Wij vinden de kosten zelf geen reden om het na te laten (ben 28 dus moet het zelf betalen) maar kan me voorstellen dat dit voor anderen een rol speelt.
Afspraak is gelukt (zonder klacht over mij laat-zijn), volgende week donderdagavond. Dat is al snel om weer even naar kindje te kijken
![]()
.
Ja idd, ik kon effe niet op de namen komen precies, maar die ja. En wat bizar dat het dus idd niet andersom kan. De 13/18 zijn toch wel effe iets ingrijpender dan Down lijkt me.quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:58 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja, er wordt ook getest op trisomie 18/Syndroom van Edwards en trisomie 13 / syndroom van Patau.
Beiden zeldzame aandoeningen, veel kinderen overlijden al tijdens de zwangerschap en anders in de eerste uren/dagen na de geboorte. Héél zelden zijn er gevallen gemeld van kinderen die enkele maanden leefden.
Stom genoeg kun je er wél voor kiezen om bij de combinatietest te testen op alleen Down en niet op 13/18, maar omgekeerd kan niet, dat je wel kiest om te testen op 13/18 en niet op Down. Apart toch?
Daar zou ik ook hoegenaamd niet van gediend zijn en zou voor mij reden zijn om een andere praktijk te zoeken.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:19 schreef twist02 het volgende:
[..]
Pfff, da's wel erg inderdaad ja...![]()
Las dat hier in OUD ook een keer, dat een vk na een mk (ik dacht bij Cygne?) maar bleef herhalen dat het vast bij Gods plan hoordeNu ben ik sowieso een rasechte atheïst (nothing personal voor evt. gelovigen hier
), maar daar viel m'n mond echt letterlijk van open...
Als je een moeder treft die daar steun aan heeft, is dat prima, maar dit is wel echt een gevalletje 'ken je publiek' wat mij betreft.
Wowquote:Op dinsdag 25 november 2014 11:28 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ahja dat kan idd. Ik vraag zelf nooit zo expliciet of er Down in de familie voorkomt, ik vraag wel tijdens de intake naar of er afwijkingen in de familie voorkomen of dat er bijv kindjes zijn die zijn overleden tijdens zw.schap of vlak na de geboorte. 1 keer gehad dat iemand zei dat alle kinderen gewoon goed gezond waren hoor. En aan het einde van de intake, "ohja, ik weet niet of het belangrijk is hoor, maar mijn moeder heeft 3 doodgeboren kinderen gehad en mijn zus ook eentje". Duschmaar de rest die dus wel leefden waren goed gezond en hadden geen afwijkingen
oeps... interpretatiefoutje
![]()
weet ik niet. Hoe bot en hard dit ook klinkt, die kindjes gaan sowieso dood vlak na of misschien al wel voor de geboorte. Een kind met down leeft misschien wel zestig jaar en zal altijd, áltijd van anderen afhankelijk zijn in die periode. Ik vind dat evengoed zeer ingrijpend.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:29 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ja idd, ik kon effe niet op de namen komen precies, maar die ja. En wat bizar dat het dus idd niet andersom kan. De 13/18 zijn toch wel effe iets ingrijpender dan Down lijkt me.
Nouja dat dus, althans, niet per se mijn mening, maar wel dat ik denk dat dát de overweging is vanuit overheidswege/verzekeraars. Een kind met Down wat blijft leven (en die kans is aanzienlijk), is velen malen duurder dan een niet ontdekte 13/18, want mja, die overlijden toch wel.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:35 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
weet ik niet. Hoe bot en hard dit ook klinkt, die kindjes gaan sowieso dood vlak na of misschien al wel voor de geboorte. Een kind met down leeft misschien wel zestig jaar en zal altijd, áltijd van anderen afhankelijk zijn in die periode. Ik vind dat evengoed zeer ingrijpend.
Ja, die groep 13/18 is inderdaad wel een heel ander iets. Maar ook voor down dus, dat vind ik ook heel verdrietig.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:35 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
weet ik niet. Hoe bot en hard dit ook klinkt, die kindjes gaan sowieso dood vlak na of misschien al wel voor de geboorte. Een kind met down leeft misschien wel zestig jaar en zal altijd, áltijd van anderen afhankelijk zijn in die periode. Ik vind dat evengoed zeer ingrijpend.
klopt, het blijft iets wat heel lastig is. En er is ook geen goed of slecht. Het is zó persoonlijk...quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:40 schreef Lijnloos het volgende:
[..]
Ja, die groep 13/18 is inderdaad wel een heel ander iets. Maar ook voor down dus, dat vind ik ook heel verdrietig.
Nou! Zeker! Al weet ik dat het niet uit hoeft te maken, het is wel fijn om iets te merken. Ook heb ik deze keer het idee dat het langzaam meer wordt en heb ik het idee dat ik dat de vorige keer niet zozeer had. Al heb ik dat misschien ook wel niet goed onthoudenquote:Op dinsdag 25 november 2014 10:32 schreef Radyhyn het volgende:
IMA vroege zwangerschapskwaaltjes.. wat kan je je er blij over voelen hé
Twist qua buik zal het alleen maar sneller gaan vanaf nu ja. De kwaaltjes zijn dan wel weer wat minder fijn
Mina fijn van de intake! En hopelijk snel ook de NPM
Dat doet die van mij ook!quote:Op dinsdag 25 november 2014 12:16 schreef Risu het volgende:
LT daar is ze dan. Mooie naam gekozen. Gefeliciteerd!![]()
Mijn buik is scheef. Mevrouw heeft een voorkeur voor de rechterkant. Ziet er gek uit.
Weet jij ook eens hoe het is om rechtsdragend te zijnquote:Op dinsdag 25 november 2014 12:16 schreef Risu het volgende:
LT daar is ze dan. Mooie naam gekozen. Gefeliciteerd!![]()
Mijn buik is scheef. Mevrouw heeft een voorkeur voor de rechterkant. Ziet er gek uit.
Er wordt voor alle drie de afwijkingen een afzonderlijk risico bepaald, dus je krijgt niet een overall 1:4.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:40 schreef Stormqueen het volgende:
Aan de andere kant. Als jij een nekplooi hebt met een risico van 1:4 ofzo, zou je dan nog selectief vervolgonderzoek willen? Zo van: test maar alleen op trisomie 13, met de wetenschap dat je dus nog steeds een onbekend maar groot risico hebt op een andere afwijking?
Ons eerste kindje inderdaad. Heel spannend!quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:48 schreef Radyhyn het volgende:
Lunapuella gefeliciteerd en welkom hier!
Is het jullie eerste kindje?
Het hoe en waarom ervan weet ik niet, maar de gemiddelde kans om met de combinatietest vroeg in de zwangerschap een kind met downsyndroom te ontdekken, neemt toe als de leeftijd van de moeder hoger is. (bron: RIVM) Op mijn leeftijd worden 6 a 7 van de 10 Downkindjes opgespoord met de combinatietest, boven de 36 is dat 9 van de 10.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:06 schreef L-E het volgende:
luna, welkom en gefeliciteerd! Twee jaar geleden was 7 juni mijn uitgerekende datum.. oohhh the memories!En hoezo is de combinatietest minder betrouwbaar vanwege je leeftijd?
quote:Op dinsdag 25 november 2014 13:26 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Weet jij ook eens hoe het is om rechtsdragend te zijn
klopt, maar bij zulke hoge waardes zullen alle drie wel hoog uitvallen lijkt mequote:Op dinsdag 25 november 2014 13:46 schreef WupWup het volgende:
[..]
Er wordt voor alle drie de afwijkingen een afzonderlijk risico bepaald, dus je krijgt niet een overall 1:4.
oh, ik dacht dat een te dikke nekplooi altijd op alle drie verhoogd risico gaf, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen. Tnxquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:16 schreef WupWup het volgende:
Dat hoeft dus niet. Je kunt voor 1 van de trisomieën een verhoogd risico hebben en voor de andere twee niet.
Het is en blijft gewoon lastige materie en keuzes zijn heel persoonlijk en iedereen zal andere afwegingen hebben hierin. En dat is prima. Het is voor een counselor vooral erg belangrijk om neutraal te counselen en zoals mignonne al aangaf, gaat dat hier en daar nog wel eens mis
Volgens de gyn waarbij ik voovorige zwangerschap vanwege dit onderwerp kwam, is dat percentage iig heel hoog onder vrouwen die een punctie laten doen nav de combinatietest. Hij had het over in de 90% als ik het goed onthouden heb. Maar dan heb je het dus over een populatie die sowieso al vervolgonderzoek laat doen.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:04 schreef klumsy het volgende:
Wij hebben geen combinatie test gedaan, maar hebben bewust die kieze gemaakt.
Valt me trouwens wel op ( niet zozeer hier ) dat mensen die er wel voor kiezen om het te doen, zeggen dat ze het dan weg kunnen laten halen als het niet goed blijkt... Alleen vergeten ze even dat je gewoon van een kindje moet bevallen ipv een curretage want daar is het vaak gewoon al te laat voor!
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen bij down de keus zullen maken om de zwangerschap af te breken?
Maar dat ligt nu met die NIPT misschien ook wel weer anders, aangezien dat een niet-invasief vervolgonderzoek is? Als er bij ons qua kans iets uitgekomen was, had ik die NIPT namelijk sowieso laten doen, terwijl ik niet per se een vruchtwaterpunctie of vlokkentest had laten doen vanwege het risico.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:21 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Volgens de gyn waarbij ik voovorige zwangerschap vanwege dit onderwerp kwam, is dat percentage iig heel hoog onder vrouwen die een punctie laten doen nav de combinatietest. Hij had het over in de 90% als ik het goed onthouden heb. Maar dan heb je het dus over een populatie die sowieso al vervolgonderzoek laat doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bhehequote:Op dinsdag 25 november 2014 13:26 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Maar waarom zou je, in geval van geen nipt, wél een combinatietest laten doen, maar géén punctie/vervolgonderzoek bij een sterk verhoogde kans? Dat is wel iets om over na te denken hoor. Als jij iets met een kans kunt, prima. Maar die kans an sich zegt niets.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:26 schreef twist02 het volgende:
[..]
Maar dat ligt nu met die NIPT misschien ook wel weer anders, aangezien dat een niet-invasief vervolgonderzoek is? Als er bij ons qua kans iets uitgekomen was, had ik die NIPT namelijk sowieso laten doen, terwijl ik niet per se een vruchtwaterpunctie of vlokkentest had laten doen vanwege het risico.
Goeie vraagquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:33 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Maar waarom zou je, in geval van geen nipt, wél een combinatietest laten doen, maar géén punctie/vervolgonderzoek bij een sterk verhoogde kans? Dat is wel iets om over na te denken hoor. Als jij iets met een kans kunt, prima. Maar die kans an sich zegt niets.
Ah, zo. Ja dan snap ik je ook helemaalquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:39 schreef twist02 het volgende:
[..]
Goeie vraagik was dan ook heel blij met de optie van de NIPT
Maar ik kan me wel voorstellen dat een kans van 1:190 (wat technisch gezien 'verhoogd' is) iets anders is dan een kans van 1:10. Bij de eerste kans zou ik me er in elk geval wel van bewust zijn dat het weliswaar 'verhoogd' is, maar daarmee nog niet perse 'hoog'.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: ik kan me dus wel voorstellen dat er nu meer mensen zijn die kiezen voor de combinatietest, juist omdat de keuze voor vervolgonderzoek nu 'makkelijker' is (foute formulering als het om zulke dingen gaat, maar jullie snappen vast wat ik bedoel).
Oh, dat wist ik niet! Ik wilde bij de echo weten hoe dik de nekplooi was en of dat normaal was, maar de vk werd toen wat terughoudend omdat de bloeduitslagen er nog niet waren. Ze leek even te twijfelen maar zei toen wel hoe dik de nekplooi was en vanaf welke dikte zij sowieso verder keken. Toen dacht ik "pfieuw, nekplooi is een stuk dunner dan dat, dan zit het vast wel goed!" Maar dat hoeft dus niks te zeggen!quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:20 schreef WupWup het volgende:
Edit: zo kun je dus ook een verhoogd risico krijgen bij een normale nekplooi.
Je zou de eerste zijn, hahaquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:40 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ah, zo. Ja dan snap ik je ook helemaal
quote:Op dinsdag 25 november 2014 13:26 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Als NIPT er niet was, had ik misschien geen combinatietest gedaan, want een vruchtwaterpunctie lijkt me echt niks..quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:39 schreef twist02 het volgende:
[..]
Goeie vraagik was dan ook heel blij met de optie van de NIPT
Maar ik kan me wel voorstellen dat een kans van 1:190 (wat technisch gezien 'verhoogd' is) iets anders is dan een kans van 1:10. Bij de eerste kans zou ik me er in elk geval wel van bewust zijn dat het weliswaar 'verhoogd' is, maar daarmee nog niet perse 'hoog'.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: ik kan me dus wel voorstellen dat er nu meer mensen zijn die kiezen voor de combinatietest, juist omdat de keuze voor vervolgonderzoek nu 'makkelijker' is (foute formulering als het om zulke dingen gaat, maar jullie snappen vast wat ik bedoel).
Niet in NL.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:56 schreef miss_sly het volgende:
Is NIPT niet juist iets dat ze nog voor de combinatietest kunnen doen?
O, wat vind je daarvan, als vk (toch wel heel erg bijna!)?quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:58 schreef mignonne het volgende:
[..]
Niet in NL.
Hier wordt Nipt voorlopig alleen nog in studieverband aangeboden aan vrouwen die bij de combinatietest een verhoogde kans hebben. (en dus ook niet standaard aan vrouwen van 36+ als directe optie, ook die vrouwen moeten eerst een combinatietest voor eigen rekening doen.)
Die studie is juist om te bekijken of de NIPT echt zo betrouwbaar is als we denken dat hij is. Omdat daar nog geen grootschalig gecontroleerd onderzoek naar is geweest. Dus gaan ze nu bekijken of die NIPT idd zo'n hoge betrouwbaarheidsgraad heeft onder onze eigen populaties.quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
O, wat vind je daarvan, als vk (toch wel heel erg bijna!)?
Ik had begrepen dat het al met 8-9 weken een betrouwbare uitslag kon geven? Als dat zo is, lijkt me dit een prima test om vroeg te doen, zodat mensen ook vroeg kunnen beslissen de zwangerschap af te breken, als ze dat willen. Scheelt toch wel, een zwangerschap van 8 weken afbreken of eentje van 18 weken.
In andere landen, zoals Belgie inderdaad, wordt het wel al grootschalig gedaan, toch? Zijn er geen andere onderzoeken, of zijn we in Nederland dan extra voorzichtig?quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:07 schreef mignonne het volgende:
[..]
Die studie is juist om te bekijken of de NIPT echt zo betrouwbaar is als we denken dat hij is. Omdat daar nog geen grootschalig gecontroleerd onderzoek naar is geweest. Dus gaan ze nu bekijken of die NIPT idd zo'n hoge betrouwbaarheidsgraad heeft onder onze eigen populaties.
En om die reden wordt voorlopig het liefst een positieve uitslag van de NIPT (dus ja het kind heeft ...) nog altijd bevestigd met een vruchtwaterpunctie, tenzij ouders daar bezwaar tegen maken dus. Als een zwangerschap wordt afgebroken vindt er voorlopig nog wel een vr.waterpunctie plaats om dus 100% bevestiging van DNA materiaal te hebben.
Wat ik daarvan vind, ik vind het goed dat eerst grootschalig getest wordt of dit onderzoek echt zulke goede resultaten geeft als we denken. áls we dit gaan invoeren bij een week of 9 zoals idd in België bijvoorbeeld al gebeurd, dan zal er ethisch gezien ook een shift zijn. De verwachting zal dan zijn dat meer mensen gebruik gaan maken van de onderzoeken omdat ze niet invasief zijn. Of er ook een toename komt van het aantal afgebroken zwangerschap is lastig te voorspellen. Ik verwacht van wel omdat het iets minder ingrijpend zal zijn om te bevallen bij 12 weken dan bij 18. Maar ik zeg bewust bevallen, want dat blijft het wel. Er zijn ook vrouwen die een zw.schap af laten breken bij 13 weken, een termijn die prima met curretage kan, maar die ook om emotionele redenen gewoon als een bevalling gedaan wordt.
Wat ik daar verder persoonlijk van vind doet niet zoveel ter zake geloof ikhoewel ik moet zeggen dat ik er niet zoveel van vind eigenlijk. Een van de vele ontwikkelingen momenteel, zolang het een keuze blijft vind ik er nog niet zoveel van.
Mwah grootschalig dat valt wel mee voor zover ik weet, maar wel meer dan hier in NL.quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In andere landen, zoals Belgie inderdaad, wordt het wel al grootschalig gedaan, toch? Zijn er geen andere onderzoeken, of zijn we in Nederland dan extra voorzichtig?
ditquote:Op dinsdag 25 november 2014 15:34 schreef mignonne het volgende:
Goeie naam LT.
En geen knip maar wel een pompof was het zo'n klein wit cupje?
Wowquote:Op dinsdag 25 november 2014 15:28 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Even showen
[ afbeelding ]
E.lin Y.rsa Z.ara N.ina3060 gram en 48 cm lang
Met een vacuüm kwam ze uiteindelijk toen m'n ruggenprik niet werkte. Ik vroeg bij 5 cm om een ruggenprik na uren lang weeën en geen extra ontsluiting. Na 40
Minuten klagen dat het lang duurde kreeg ik de prik en bleek het niet te werken. Ik was binnen die tijd naar 10 cm gegaan!
Na 2u persen () gyn erbij en haalde haar met de pomp. ( ze lag
Met d'r gezicht omhoog) Zonder te knippen of te scheuren was ze er om 16:25
Dit, ik lag er iets anders bijquote:Op dinsdag 25 november 2014 15:35 schreef _NIKKI_ het volgende:
LT jij lekkerwijf (hoe kun je er zo uitzien zo vlak na je bevalling?!) met net zo mooie dochter!
Hoewel je natuurlijk absoluut gelijk hebt, vind ik wel rust in percentages. En dat is gek, want ik had bij de vorige zwangerschap ook een complicatie die heel weinig voorkomt, maar toch ben ik gerust gesteld als er uit de combinatietest komt dat wij een kans hebben op trisomie18 van 1 op 10000. Terwijl ik heus wel die ene kan zijn, absoluut.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:50 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Met die kans kan ik ook helemaal niks eigenlijk. De kans op een miskraam na een goede echo bij 8 weken is ook héél erg klein, en toch is het gebeurd en dan koop je helemaal niets meer voor 'de kans is heel klein'.
Dus een hele kleine kans op een afwijking, mooi, maar toch kan er iets gebeuren.
geen idee ik had m'n ogen dicht. En lag in beensteunen toen. ( eerst op m'n rechter zij) Maar ze zeiden dat het vrij uniek was zonder knip! Ik zal het eens vragenquote:Op dinsdag 25 november 2014 15:34 schreef mignonne het volgende:
Goeie naam LT.
En geen knip maar wel een pompof was het zo'n klein wit cupje?
haha dankje! Douchen deed wonderen!quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:35 schreef _NIKKI_ het volgende:
LT jij lekkerwijf (hoe kun je er zo uitzien zo vlak na je bevalling?!) met net zo mooie dochter!
het was pittig maar geen horror denk ik. Vooral niet als ik de bevallings verhalen van sommigen op fok lees. Maar ik riep wel dat ik dit nooit meer zou doenquote:Op dinsdag 25 november 2014 15:41 schreef Radyhyn het volgende:
LT wat een schatje
Klinkt wel als een heftige bevalling, maar je kleine meis maakt vast alles goed
^^ dat, helemaal!quote:Op dinsdag 25 november 2014 15:35 schreef _NIKKI_ het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |