Weet jij ook eens hoe het is om rechtsdragend te zijnquote:Op dinsdag 25 november 2014 12:16 schreef Risu het volgende:
LT daar is ze dan. Mooie naam gekozen. Gefeliciteerd!![]()
Mijn buik is scheef. Mevrouw heeft een voorkeur voor de rechterkant. Ziet er gek uit.
Er wordt voor alle drie de afwijkingen een afzonderlijk risico bepaald, dus je krijgt niet een overall 1:4.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:40 schreef Stormqueen het volgende:
Aan de andere kant. Als jij een nekplooi hebt met een risico van 1:4 ofzo, zou je dan nog selectief vervolgonderzoek willen? Zo van: test maar alleen op trisomie 13, met de wetenschap dat je dus nog steeds een onbekend maar groot risico hebt op een andere afwijking?
Ons eerste kindje inderdaad. Heel spannend!quote:Op dinsdag 25 november 2014 10:48 schreef Radyhyn het volgende:
Lunapuella gefeliciteerd en welkom hier!
Is het jullie eerste kindje?
Het hoe en waarom ervan weet ik niet, maar de gemiddelde kans om met de combinatietest vroeg in de zwangerschap een kind met downsyndroom te ontdekken, neemt toe als de leeftijd van de moeder hoger is. (bron: RIVM) Op mijn leeftijd worden 6 a 7 van de 10 Downkindjes opgespoord met de combinatietest, boven de 36 is dat 9 van de 10.quote:Op dinsdag 25 november 2014 11:06 schreef L-E het volgende:
luna, welkom en gefeliciteerd! Twee jaar geleden was 7 juni mijn uitgerekende datum.. oohhh the memories!En hoezo is de combinatietest minder betrouwbaar vanwege je leeftijd?
quote:Op dinsdag 25 november 2014 13:26 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Weet jij ook eens hoe het is om rechtsdragend te zijn
klopt, maar bij zulke hoge waardes zullen alle drie wel hoog uitvallen lijkt mequote:Op dinsdag 25 november 2014 13:46 schreef WupWup het volgende:
[..]
Er wordt voor alle drie de afwijkingen een afzonderlijk risico bepaald, dus je krijgt niet een overall 1:4.
oh, ik dacht dat een te dikke nekplooi altijd op alle drie verhoogd risico gaf, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen. Tnxquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:16 schreef WupWup het volgende:
Dat hoeft dus niet. Je kunt voor 1 van de trisomieën een verhoogd risico hebben en voor de andere twee niet.
Het is en blijft gewoon lastige materie en keuzes zijn heel persoonlijk en iedereen zal andere afwegingen hebben hierin. En dat is prima. Het is voor een counselor vooral erg belangrijk om neutraal te counselen en zoals mignonne al aangaf, gaat dat hier en daar nog wel eens mis
Volgens de gyn waarbij ik voovorige zwangerschap vanwege dit onderwerp kwam, is dat percentage iig heel hoog onder vrouwen die een punctie laten doen nav de combinatietest. Hij had het over in de 90% als ik het goed onthouden heb. Maar dan heb je het dus over een populatie die sowieso al vervolgonderzoek laat doen.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:04 schreef klumsy het volgende:
Wij hebben geen combinatie test gedaan, maar hebben bewust die kieze gemaakt.
Valt me trouwens wel op ( niet zozeer hier ) dat mensen die er wel voor kiezen om het te doen, zeggen dat ze het dan weg kunnen laten halen als het niet goed blijkt... Alleen vergeten ze even dat je gewoon van een kindje moet bevallen ipv een curretage want daar is het vaak gewoon al te laat voor!
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen bij down de keus zullen maken om de zwangerschap af te breken?
Maar dat ligt nu met die NIPT misschien ook wel weer anders, aangezien dat een niet-invasief vervolgonderzoek is? Als er bij ons qua kans iets uitgekomen was, had ik die NIPT namelijk sowieso laten doen, terwijl ik niet per se een vruchtwaterpunctie of vlokkentest had laten doen vanwege het risico.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:21 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Volgens de gyn waarbij ik voovorige zwangerschap vanwege dit onderwerp kwam, is dat percentage iig heel hoog onder vrouwen die een punctie laten doen nav de combinatietest. Hij had het over in de 90% als ik het goed onthouden heb. Maar dan heb je het dus over een populatie die sowieso al vervolgonderzoek laat doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bhehequote:Op dinsdag 25 november 2014 13:26 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Maar waarom zou je, in geval van geen nipt, wél een combinatietest laten doen, maar géén punctie/vervolgonderzoek bij een sterk verhoogde kans? Dat is wel iets om over na te denken hoor. Als jij iets met een kans kunt, prima. Maar die kans an sich zegt niets.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:26 schreef twist02 het volgende:
[..]
Maar dat ligt nu met die NIPT misschien ook wel weer anders, aangezien dat een niet-invasief vervolgonderzoek is? Als er bij ons qua kans iets uitgekomen was, had ik die NIPT namelijk sowieso laten doen, terwijl ik niet per se een vruchtwaterpunctie of vlokkentest had laten doen vanwege het risico.
Goeie vraagquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:33 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Maar waarom zou je, in geval van geen nipt, wél een combinatietest laten doen, maar géén punctie/vervolgonderzoek bij een sterk verhoogde kans? Dat is wel iets om over na te denken hoor. Als jij iets met een kans kunt, prima. Maar die kans an sich zegt niets.
Ah, zo. Ja dan snap ik je ook helemaalquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:39 schreef twist02 het volgende:
[..]
Goeie vraagik was dan ook heel blij met de optie van de NIPT
Maar ik kan me wel voorstellen dat een kans van 1:190 (wat technisch gezien 'verhoogd' is) iets anders is dan een kans van 1:10. Bij de eerste kans zou ik me er in elk geval wel van bewust zijn dat het weliswaar 'verhoogd' is, maar daarmee nog niet perse 'hoog'.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: ik kan me dus wel voorstellen dat er nu meer mensen zijn die kiezen voor de combinatietest, juist omdat de keuze voor vervolgonderzoek nu 'makkelijker' is (foute formulering als het om zulke dingen gaat, maar jullie snappen vast wat ik bedoel).
Oh, dat wist ik niet! Ik wilde bij de echo weten hoe dik de nekplooi was en of dat normaal was, maar de vk werd toen wat terughoudend omdat de bloeduitslagen er nog niet waren. Ze leek even te twijfelen maar zei toen wel hoe dik de nekplooi was en vanaf welke dikte zij sowieso verder keken. Toen dacht ik "pfieuw, nekplooi is een stuk dunner dan dat, dan zit het vast wel goed!" Maar dat hoeft dus niks te zeggen!quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:20 schreef WupWup het volgende:
Edit: zo kun je dus ook een verhoogd risico krijgen bij een normale nekplooi.
Je zou de eerste zijn, hahaquote:Op dinsdag 25 november 2014 14:40 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Ah, zo. Ja dan snap ik je ook helemaal
quote:Op dinsdag 25 november 2014 13:26 schreef Nikooos het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Als NIPT er niet was, had ik misschien geen combinatietest gedaan, want een vruchtwaterpunctie lijkt me echt niks..quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:39 schreef twist02 het volgende:
[..]
Goeie vraagik was dan ook heel blij met de optie van de NIPT
Maar ik kan me wel voorstellen dat een kans van 1:190 (wat technisch gezien 'verhoogd' is) iets anders is dan een kans van 1:10. Bij de eerste kans zou ik me er in elk geval wel van bewust zijn dat het weliswaar 'verhoogd' is, maar daarmee nog niet perse 'hoog'.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: ik kan me dus wel voorstellen dat er nu meer mensen zijn die kiezen voor de combinatietest, juist omdat de keuze voor vervolgonderzoek nu 'makkelijker' is (foute formulering als het om zulke dingen gaat, maar jullie snappen vast wat ik bedoel).
Niet in NL.quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:56 schreef miss_sly het volgende:
Is NIPT niet juist iets dat ze nog voor de combinatietest kunnen doen?
O, wat vind je daarvan, als vk (toch wel heel erg bijna!)?quote:Op dinsdag 25 november 2014 14:58 schreef mignonne het volgende:
[..]
Niet in NL.
Hier wordt Nipt voorlopig alleen nog in studieverband aangeboden aan vrouwen die bij de combinatietest een verhoogde kans hebben. (en dus ook niet standaard aan vrouwen van 36+ als directe optie, ook die vrouwen moeten eerst een combinatietest voor eigen rekening doen.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |