We weten dat Philae drie keer landde door data van het ROMAP instrument en van het landingsgestel. De eerste keer landde hij met een snelheid van zo'n 1 meter per seconden. En we weten ook precies waar, door het combineren van beelden van de OSIRIS camera met metingen door het MUPUS instrument. Toen stuiterde hij weer door met een snelheid van ongeveer 38 centimeter per seconde. Een stuiter die ongeveer twee uur duurde, waarin Philae een kilometer aflegde. De richting van deze stuiter is echter nog niet bekend. De tweede stuiter die hierop volgde had een snelheid van slecht 3 centimeter per seconde en duurde maar 7 minuten..twitter:Philae2014 twitterde op woensdag 12-11-2014 om 17:04:09Touchdown! My new address: 67P! #CometLanding reageer retweet
quote:Op zaterdag 15 november 2014 19:30 schreef X11 het volgende:
Morgenavond BBC4 22:00 - 23:00 uur.twitter:DrBrianMay twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 16:50:44PHILAE SPECIAL !!! Inside the ROSETTA mission to Asteroid 67P - SKY@NIGHT tomorrow Sunday 9pm - Bri reageer retweet
http://www.bbc.co.uk/programmes/b04pkvpq
De Nieuwsuur uitzending van vanavond(zaterdag) met Fred Jansen:quote:Op zaterdag 15 november 2014 22:19 schreef X11 het volgende:
Morgen (zondag) NPO2 19:45 - 20:15 De kennis van nu.
Over Rosetta, door André Kuipers en Diederik Jekel.
quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:32 schreef X11 het volgende:
[..]
Hij staat al online: http://nieuwsuur.nl/uitzending/2014-11-15/
Offset 08:00
edit: haha, ik had nu net precies hetzelfde gedaanquote:Op zaterdag 15 november 2014 17:16 schreef rubbereend het volgende:
Zondag om 21.00u is er op Discovery een docu over Rosetta/Philae
quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:55 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
edit: haha, ik had net precies hetzelfde gedaan
je was er eentje vergeten
quote:Op zaterdag 15 november 2014 23:58 schreef X11 het volgende:
[..]![]()
Ik zag het! Bedankt.
Dat wordt meerdere DVD-recorders gebruiken, vrees ik.![]()
Onee, het past net.
Bedankt. Ik heb 'm gedownload en ga hem morgen op tv bekijken. Hangend in de bank.quote:Op zondag 16 november 2014 00:15 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Dit is de meest recente documentaire met vrij recente gegevens
Landing On A Comet Rosetta Mission 2014 New Details
quote:Op zondag 16 november 2014 00:28 schreef X11 het volgende:
[..]
Bedankt. Ik heb 'm gedownload en ga hem morgen op tv bekijken. Hangend in de bank.
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 17:47:40Results (1) First off: some reported MUPUS results as found in media are wrong. They never asked us. @Philae2014 @ESA_Rosetta reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:36:57Results (2) MUPUS TM worked fine throughout the whole timeline and sees a very cold steep wall in front of us @Philae2014 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:39:50Results (3) TM sees clear diurnal temperature signal. Around local noon direct sunlight on that wall caused a steep temperature increase... reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:38:34Results (4) ... and also steep temperature drop shortly after. Data indicate low thermal diffusivity and fluffy substance @Philae2014 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:53:22Results (5) The anchors still below Philae in shadow see the diurnal heat wave as well and at the same time as TM and the solar panels reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:56:58Results (6) Penetrator was deployed to the commanded distance. Remember that device had not been switched on since 2002 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:59:21Addressing the questions about that fluffy stuff: have to speculate. Best guess tiny mineral grains and organics fluffy like cigar ash reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:06:27Results (7) Temperature inside PEN dropped significantly compared to status before deployment.Might have hit a pile of stuff on the way out reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:11:04Results (8) Another instrument saw better performance thereafter - we might have changed Philae's attitude reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:14:45Results (9) Hammering started as intended in the lowest of 3 power settings (expecting a fluffy soft surface) reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:39:23Results (10) The depth sensor shows some up and down but no progress. The control loop increased to power setting 2 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:39:49Results (11) depth sensor still shows no progress. Control loop goes to power setting 3. Still no progress! reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:40:19Results (12) This means that the stuff is really hard! A very interesting finding, not visible from orbit! reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:47:21Results (13) We have a secret power setting 4. Nicknamed "desperate mode". Beyond the design specs. We activated it reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:57:01Results (14) Still no progress. The hammer gave up and failed after 7 minutes. Jerzy was right. We were desperate, activated, were punished reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:57:58Results (15) Surface must be >2 MPa hard! The comet remains surprising bizarre and uncooperative reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:58:21Results (16). To put this into perspective: MUPUS performed beautifully inside the specifications. The comet failed to cooperate reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:59:22Results (17) The loss of subsurface data is sad. The detection of this very hard crust is a great find the orbiter couldn't have done reageer retweet
Dit is op zichzelf al een verrassende bevinding dus.quote:Op zondag 16 november 2014 13:54 schreef nikao het volgende:
Ze zijn er niet in geslaagd om de hamer 'in' de komeet te krijgen. Op 4 verschillende standen geprobeerd (verschillende krachten), maar de komeet is dus harder dan van te voren gedacht.
Laten die duimen maar omlaag want dit is gewoon slecht nieuws. De kans dat aminozuren worden gevonden is plots een stuk kleiner geworden.quote:Op zondag 16 november 2014 14:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is op zichzelf al een verrassende bevinding dus.![]()
Ik ben benieuwd of dit de ideeën die er bestaan over de samenstelling van de komeet verandert.
Alle nieuwe informatie is voor mij goed nieuws. Dus ik hou ze gewoon omhoog.quote:Op zondag 16 november 2014 18:28 schreef eight het volgende:
[..]
Laten die duimen maar omlaag want dit is gewoon slecht nieuws. De kans dat aminozuren worden gevonden is plots een stuk kleiner geworden.
Vanuit de wetenschap gezien is dit natuurlijk gewoon goed nieuws; het is anders dan verwacht en dus een nieuwe ontdekkingquote:Op zondag 16 november 2014 18:28 schreef eight het volgende:
[..]
Laten die duimen maar omlaag want dit is gewoon slecht nieuws. De kans dat aminozuren worden gevonden is plots een stuk kleiner geworden.
Dat is Voyager 1:quote:Op zondag 16 november 2014 18:22 schreef BlauweTijger het volgende:
Welke apparaat is momenteel het verst in het heelal? Qua afstand. En waar is die ongeveer?
Voyager 1, al 37 jaar onderweg en inmiddels op 19312128000 km afstandquote:Op zondag 16 november 2014 18:22 schreef BlauweTijger het volgende:
Welke apparaat is momenteel het verst in het heelal? Qua afstand. En waar is die ongeveer?
quote:Op zondag 16 november 2014 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is Voyager 1:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voyager_1
Die is nu op een afstand van 130 AE, ofwel 19 miljard kilometer.
Gaaf, thx! Jammer dat die er in 2025 sowieso meer ophoudt doordat de tank leeg is. Geen stroom meer etc. Benieuwd waar die eindigdquote:Op zondag 16 november 2014 18:34 schreef Singel het volgende:
[..]
Voyager 1, al 37 jaar onderweg en inmiddels op 19312128000 km afstandhttp://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_1
Ach, tegen die tijd is er ook niet zoveel meer dat hij aan waardevolle informatie kan terugsturen. 19 miljard kilometer lijkt veel, maar in dit tempo doet ie er duizenden jaren over om de dichtstbijzijnde ster te bereiken. Hij heeft echt maar net het zonnestelsel verlaten.quote:Op zondag 16 november 2014 18:36 schreef BlauweTijger het volgende:
[..]
[..]
Gaaf, thx! Jammer dat die er in 2025 sowieso meer ophoudt doordat de tank leeg is. Geen stroom meer etc. Benieuwd waar die eindigt
Is zo, best frustrerend lijkt me dat. Zoveel tijd geld en moeite en we kunnen niet eens 1 lichtjaar afleggen.quote:Op zondag 16 november 2014 18:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach, tegen die tijd is er ook niet zoveel meer dat hij aan waardevolle informatie kan terugsturen. 19 miljard kilometer lijkt veel, maar in dit tempo doet ie er duizenden jaren over om de dichtstbijzijnde ster te bereiken. Hij heeft echt maar net het zonnestelsel verlaten.
Leuk weetje: communicatie met Voyager 1 heeft nu al een vertraging van 35 uur. Signalen die Voyager terugstuurt zijn dus meer dan een dag onderweg voor we ze ontvangen.
Toch goed nieuws dusquote:Op zondag 16 november 2014 18:33 schreef nikao het volgende:
[..]
Vanuit de wetenschap gezien is dit natuurlijk gewoon goed nieuws; het is anders dan verwacht en dus een nieuwe ontdekking![]()
Ten aanzien van aminozuren; MUPUS was helemaal het instrument niet dat een bodem monster neemt, dat is SD2 (met een boor). En volgens mij hebben die gewoon een sample genomen.
Jammer dat dat niet meer gelukt is, en dan zeggen dat 67P niet wilt meewerken hahaquote:Op zondag 16 november 2014 13:54 schreef nikao het volgende:
MUPUS update:
Samengevat:
Ze zijn er niet in geslaagd om de hamer 'in' de komeet te krijgen. Op 4 verschillende standen geprobeerd (verschillende krachten), maar de komeet is dus harder dan van te voren gedacht.twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 17:47:40Results (1) First off: some reported MUPUS results as found in media are wrong. They never asked us. @Philae2014 @ESA_Rosetta reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:36:57Results (2) MUPUS TM worked fine throughout the whole timeline and sees a very cold steep wall in front of us @Philae2014 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:39:50Results (3) TM sees clear diurnal temperature signal. Around local noon direct sunlight on that wall caused a steep temperature increase... reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:38:34Results (4) ... and also steep temperature drop shortly after. Data indicate low thermal diffusivity and fluffy substance @Philae2014 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:53:22Results (5) The anchors still below Philae in shadow see the diurnal heat wave as well and at the same time as TM and the solar panels reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:56:58Results (6) Penetrator was deployed to the commanded distance. Remember that device had not been switched on since 2002 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 18:59:21Addressing the questions about that fluffy stuff: have to speculate. Best guess tiny mineral grains and organics fluffy like cigar ash reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:06:27Results (7) Temperature inside PEN dropped significantly compared to status before deployment.Might have hit a pile of stuff on the way out reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:11:04Results (8) Another instrument saw better performance thereafter - we might have changed Philae's attitude reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:14:45Results (9) Hammering started as intended in the lowest of 3 power settings (expecting a fluffy soft surface) reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:39:23Results (10) The depth sensor shows some up and down but no progress. The control loop increased to power setting 2 reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:39:49Results (11) depth sensor still shows no progress. Control loop goes to power setting 3. Still no progress! reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:40:19Results (12) This means that the stuff is really hard! A very interesting finding, not visible from orbit! reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:47:21Results (13) We have a secret power setting 4. Nicknamed "desperate mode". Beyond the design specs. We activated it reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:57:01Results (14) Still no progress. The hammer gave up and failed after 7 minutes. Jerzy was right. We were desperate, activated, were punished reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:57:58Results (15) Surface must be >2 MPa hard! The comet remains surprising bizarre and uncooperative reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:58:21Results (16). To put this into perspective: MUPUS performed beautifully inside the specifications. The comet failed to cooperate reageer retweet
twitter:Philae_MUPUS twitterde op zaterdag 15-11-2014 om 19:59:22Results (17) The loss of subsurface data is sad. The detection of this very hard crust is a great find the orbiter couldn't have done reageer retweet
En straks knalt hij bovenop een tot dusver onbekende planeet in ons eigen zonnestelsel..quote:Op zondag 16 november 2014 18:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach, tegen die tijd is er ook niet zoveel meer dat hij aan waardevolle informatie kan terugsturen. 19 miljard kilometer lijkt veel, maar in dit tempo doet ie er duizenden jaren over om de dichtstbijzijnde ster te bereiken. Hij heeft echt maar net het zonnestelsel verlaten.
De aliens die dit ding onderscheppen, als de mensheid nog bestaat, zijn in een vloek en een zucht op aarde. Het is eigenlijk onze digitale grafsteen.quote:Op maandag 17 november 2014 09:10 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
voor de mensen die het niet weten, de Voyagers hebben een grammofoonplaat bij zich met boodschappen van het leven op Aarde en onze cultuur
Carl Sagan heeft hieraan meegewerkt
"Ik snap niet waarom we zoveel geld uitgeven aan onderzoek naar buitenaards leven. Als het er al is dan zijn ze OF dommer en wil ik niets met ze te maken hebben OF ze zijn slimmer dan ons, en dan vinden ze ons dus eerder dan wij hen." - Theo Maassenquote:Op maandag 17 november 2014 09:16 schreef BertV het volgende:
[..]
De aliens die dit ding onderscheppen, als de mensheid nog bestaat, zijn in een vloek en een zucht op aarde. Het is eigenlijk onze digitale grafsteen.
/depressieve modus.
NIBURUquote:Op maandag 17 november 2014 09:15 schreef qltel het volgende:
[..]
En straks knalt hij bovenop een tot dusver onbekende planeet in ons eigen zonnestelsel..
Okee, ik geef toe dat de kans erg klein is..
Dan moeten ze eerst dan ding weten te ontcijferenquote:Op maandag 17 november 2014 09:16 schreef BertV het volgende:
[..]
De aliens die dit ding onderscheppen, als de mensheid nog bestaat, zijn in een vloek en een zucht op aarde. Het is eigenlijk onze digitale grafsteen.
/depressieve modus.
hoe kom je erbij dat er veel geld aan besteed wordt?quote:Op maandag 17 november 2014 09:19 schreef Coelho het volgende:
[..]
"Ik snap niet waarom we zoveel geld uitgeven aan onderzoek naar buitenaards leven. Als het er al is dan zijn ze OF dommer en wil ik niets met ze te maken hebben OF ze zijn slimmer dan ons, en dan vinden ze ons dus eerder dan wij hen." - Theo Maassen
dat vind ik mooi om te horenquote:Op maandag 17 november 2014 09:25 schreef Quyxz_ het volgende:
Heel het weekend heb ik in dit topic teruggelezen.
De beschavingen die de Voyagers gaan onderscheppen hebben onze planeet dan al lang gevonden.quote:Op maandag 17 november 2014 09:38 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Dan moeten ze eerst dan ding weten te ontcijferen
Ik weet niet of je weet wat er op staat maar aliens kunnen het ding waarschijnlijk makkelijk ontcijferen aangezien er universeel geldende dingen op staan.quote:Op maandag 17 november 2014 09:38 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Dan moeten ze eerst dan ding weten te ontcijferen
Waarom denk je dat ik dat filmpje erbij heb gezet?quote:Op maandag 17 november 2014 11:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik weet niet of je weet wat er op staat maar aliens kunnen het ding waarschijnlijk makkelijk ontcijferen aangezien er universeel geldende dingen op staan.
http://voyager.jpl.nasa.g(...)n_record_diagram.jpg
Zonder die uitleg zou ik er geen snars van begrijpenquote:Op maandag 17 november 2014 11:32 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik dat filmpje erbij heb gezet?
Als het intelligent buitenaards leven is wel ja, maar dan nog, er zijn een hoop mensen in onze eigen beschaving die universeel geldende dingen niet eens snappen, of zelfs niet eens weet van hebben
back to the comet
Universeel of niet, het is volgens menselijke concepten bedacht en daardoor niet aannemelijk dat aliens het ding zouden kunnen ontcijferen.quote:Op maandag 17 november 2014 11:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik weet niet of je weet wat er op staat maar aliens kunnen het ding waarschijnlijk makkelijk ontcijferen aangezien er universeel geldende dingen op staan.
http://voyager.jpl.nasa.g(...)n_record_diagram.jpg
Nee, het is universeel want het gaat over pulsars en waterstofatomen.. dingen die aliens allang weten als ze in de ruimte actief zijnquote:Op maandag 17 november 2014 11:45 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Universeel of niet, het is volgens menselijke concepten bedacht en daardoor niet aannemelijk dat aliens het ding zouden kunnen ontcijferen.
Dat snap ik, maar het is de vraag of zij in staat zijn menselijke omschrijvingen te vertalen naar hun eigen taal en kennis. Ik denk het niet. Het is niet de stof dat ze niet begrijpen maar hoe het omschreven staat, dat is namelijk in menselijke begrippen en beeltenissen gevisualiseerd. Aliens kunnen een hele andere manier van omschrijven en begrip hebben.quote:Op maandag 17 november 2014 11:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee, het is universeel want het gaat over pulsars en waterstofatomen.. dingen die aliens allang weten als ze in de ruimte actief zijn.
Als een alien lichtgevoelige zintuigen heeft dan ziet ie de sterrenhemel al hetzelfde als dat wij dat doen, en dan zal ie hetzelfde begrip hebben van het waterstofatoom.. dus dan zal ie die plaat ook kunnen ontcijferen.quote:Op maandag 17 november 2014 12:00 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar het is de vraag of zij in staat zijn menselijke omschrijvingen te vertalen naar hun eigen taal en kennis. Ik denk het niet. Het is niet de stof dat ze niet begrijpen maar hoe het omschreven staat, dat is namelijk in menselijke begrippen en beeltenissen gevisualiseerd. Aliens kunnen een hele andere manier van omschrijven en begrip hebben.
Daarom staan er ook tekeningetjes ipv teksten in het mandarijn..quote:Het is vergelijkbaar wanneer jij over je favoriete onderwerp zou moeten lezen in het chinees (ik neem dan even aan dat je geen chinees/mandarijn beheerst).
De tekeningen zijn gemaakt volgens de denkwijze van de mens, wie zegt dat zij hetzelfde waarnemen, begrijpen en zaken visualiseren? Hoe slim ze ook zouden zijn.quote:Op maandag 17 november 2014 12:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als een alien lichtgevoelige zintuigen heeft dan ziet ie de sterrenhemel al hetzelfde als dat wij dat doen, en dan zal ie hetzelfde begrip hebben van het waterstofatoom.. dus dan zal ie die plaat ook kunnen ontcijferen.
[..]
Daarom staan er ook tekeningetjes ipv teksten in het mandarijn..
Absoluut niet mee eens dus. Zie mijn reactie hierboven.quote:Op maandag 17 november 2014 12:36 schreef firefly3 het volgende:
Symbolen zijn universeel te snappen, soms begrijpen dieren het zelfs. Tekeningen zijn zoveel mogelijk 1 op 1 met wat je ziet in de realiteit. Eens met Maanvis dus.
Als zij de zon als een driehoek waarnemen, zullen ze ons getekende zon ook als driehoek waarnemen.quote:Op maandag 17 november 2014 12:36 schreef Apekoek het volgende:
[..]
De tekeningen zijn gemaakt volgens de denkwijze van de mens, wie zegt dat zij hetzelfde waarnemen, begrijpen en zaken visualiseren? Hoe slim ze ook zouden zijn.
Maar dieren begrijpen bepaalde symbolen zelfs.. waarom aliens dan niet?quote:Op maandag 17 november 2014 12:37 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Absoluut niet mee eens dus. Zie mijn reactie hierboven.
Dieren, mensen we zijn uiteindelijk allemaal familie. Bovendien begrijpen dieren symbolen alleen wanneer je ze een bepaalde basis aanleert. Waarom zou een alien niet fundamenteel anders kunnen zijn, fundamenteel anders denken en doen? Andere oorsprong etc.quote:Op maandag 17 november 2014 12:39 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Maar dieren begrijpen bepaalde symbolen zelfs.. waarom aliens dan niet?
We gaan er even vanuit dat ze de tekeningen kunnen zien. Dat betekend dat ze ook zintuigen hebben die op onze ogen lijken. Jezelf de ruimte in schieten behoeft enige vorm van intelligentie. Een hoge mate van intelligentie geeft ze een redelijk inlevingsvermogen en technische kennis. Ik denk dat ze zich, ook dmv het bestuderen van de Voyager zelf, best de nodige informatie toe kunnen eigenen om er de informatie uit te kunnen halen.quote:Op maandag 17 november 2014 12:36 schreef Apekoek het volgende:
[..]
De tekeningen zijn gemaakt volgens de denkwijze van de mens, wie zegt dat zij hetzelfde waarnemen, begrijpen en zaken visualiseren? Hoe slim ze ook zouden zijn.
twitter:ESA_Rosetta twitterde op maandag 17-11-2014 om 15:01:16My OSIRIS camera spotted @philae2014 drifting across #67P! http://t.co/8Qxd3iJzYh #CometLanding http://t.co/GSeCoEeRKm reageer retweet
mooi plaaike!quote:Op maandag 17 november 2014 15:02 schreef Gehenna het volgende:
[ afbeelding ]twitter:ESA_Rosetta twitterde op maandag 17-11-2014 om 15:01:16My OSIRIS camera spotted @philae2014 drifting across #67P! http://t.co/8Qxd3iJzYh #CometLanding http://t.co/GSeCoEeRKm reageer retweet
ja maar als die aliens visuele zintuigen hebben dan herkennen ze hetzelfde als wij het over bepaalde sterrenstelsels hebben. het kan dan niet zijn datj e iets heel anders ziet zegmaarquote:Op maandag 17 november 2014 14:41 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dieren, mensen we zijn uiteindelijk allemaal familie. Bovendien begrijpen dieren symbolen alleen wanneer je ze een bepaalde basis aanleert. Waarom zou een alien niet fundamenteel anders kunnen zijn, fundamenteel anders denken en doen? Andere oorsprong etc.
dan is ie mooi slecht terecht gekomen daar!quote:Op maandag 17 november 2014 15:02 schreef Gehenna het volgende:
[ afbeelding ]twitter:ESA_Rosetta twitterde op maandag 17-11-2014 om 15:01:16My OSIRIS camera spotted @philae2014 drifting across #67P! http://t.co/8Qxd3iJzYh #CometLanding http://t.co/GSeCoEeRKm reageer retweet
precies in de schaduw, maar de komeet komt nog dichter bij de zo'n... wellicht dat er dan een moment van zonlicht is.quote:Op maandag 17 november 2014 15:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dan is ie mooi slecht terecht gekomen daar!
als ie te dicht bij de zon komt is het afgelopen met de philae...quote:Op maandag 17 november 2014 15:39 schreef BertV het volgende:
[..]
precies in de schaduw, maar de komeet komt nog dichter bij de zo'n... wellicht dat er dan een moment van zonlicht is.
Als ik de tekst goed begrijp is dat nog niet zijn eindstation. Ze weten ook nog steeds niet precies waar Philae zich bevindt.quote:Op maandag 17 november 2014 15:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dan is ie mooi slecht terecht gekomen daar!
twitter:elakdawalla twitterde op maandag 17-11-2014 om 06:21:42Nice work RT @EliBonora: The busy work hours of #Philae http://t.co/AWpoCiJtE5 (IT) VIA @AliveUniverseIm http://t.co/38rhDwHjin reageer retweet
Ben ik hiermee abuis? Of heb ik het toch goed begrepen allemaal?quote:Op maandag 17 november 2014 17:19 schreef X11 het volgende:
[..]
Als ik de tekst goed begrijp is dat nog niet zijn eindstation. Ze weten ook nog steeds niet precies waar Philae zich bevindt.
Op de opname van 15:43 beweegt hij naar het oosten (wat dat daar ook mag betekenen).
Dat verklaart m.i. ook waarom hij zo mooi wit zichtbaar is terwijl de achtergrond in schaduw gehuld is.
Nou ga ik zelf twijfelen.quote:Op de mozaïekfoto heeft de ESA exact (met tijdstippen erbij) de plekken aangegeven waar de Philae de komeet 67P raakte. Rechtsboven op de foto is te zien waar de verkenner uiteindelijk terechtkwam en waar hij zich -zij het een beetje scheef- wist te verankeren.
Die omschrijving van ESA is duidelijk. Gaat dus om voor en na de eerste landing. Daarvan weten ze precies waar die plaatsvond, maar van de andere twee nog niet.quote:Op maandag 17 november 2014 20:33 schreef X11 het volgende:
[..]
Ben ik hiermee abuis? Of heb ik het toch goed begrepen allemaal?
Want de NOS schrijft:
[..]
Nou ga ik zelf twijfelen.
Wauw!! Wat indrukwekkend. En wat jammer dat hij nét daar tegen die donkere spleet is aangekomen.quote:Op maandag 17 november 2014 15:02 schreef Gehenna het volgende:
Waarschijnlijk als hij daar niet tegenaan was gekomen, was hij gewoon weer van de hele komeet afgevallen heb ik zo het ideequote:Op maandag 17 november 2014 22:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wauw!! Wat indrukwekkend. En wat jammer dat hij nét daar tegen die donkere spleet is aangekomen.
Volgens mij kan hij niet van de komeet 'afvallen'. Als hij eenmaal in het zwaartekrachtsveld ziet verliest hij met iedere 'bounce' energie, dus uiteindelijk staat hij ergens op het oppervlak.quote:Op maandag 17 november 2014 22:16 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Waarschijnlijk als hij daar niet tegenaan was gekomen, was hij gewoon weer van de hele komeet afgevallen heb ik zo het ideeDus ergens is het ook wel weer fijn
Hmm dat is ergens ook wel weer logisch inderdaad. Ik hoorde steeds dat de zwaartekracht zo laag was dat als je wilde er vanaf kon lopen. Geen idee wat ik nu moet gelovenquote:Op maandag 17 november 2014 22:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij kan hij niet van de komeet 'afvallen'. Als hij eenmaal in het zwaartekrachtsveld ziet verliest hij met iedere 'bounce' energie, dus uiteindelijk staat hij ergens op het oppervlak.
Beidequote:Op maandag 17 november 2014 22:32 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Hmm dat is ergens ook wel weer logisch inderdaad. Ik hoorde steeds dat de zwaartekracht zo laag was dat als je wilde er vanaf kon lopen. Geen idee wat ik nu moet geloven
Ik meen gelezen te hebben dat de ontsnappingssnelheid slechts 1m/s is, ofwel 3.6km/h. Dus als je goed afzet ben je al weg.quote:Op maandag 17 november 2014 22:32 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Hmm dat is ergens ook wel weer logisch inderdaad. Ik hoorde steeds dat de zwaartekracht zo laag was dat als je wilde er vanaf kon lopen. Geen idee wat ik nu moet geloven
Te complex gok ik. Het was al een groot vraagstuk of ie uberhaupt zou kunnen landen, en dat is maar half goed gegaan. Ze kozen er bewust voor dat ding te verankeren (wat niet is gelukt)quote:Op maandag 17 november 2014 23:05 schreef MouzurX het volgende:
Hadden ze eigenlijk geen springveer onder dat ding kunnen zetten zodat hij eventueel zichzelf zou kunnen verplaatsen?
Er zat juist een dikke demper onder. Hij kwam neer met ongeveer 1 m/s en stuiterde omhoog met ongeveer 0.33 m/s. (De eerste landing dus)quote:Op maandag 17 november 2014 23:05 schreef MouzurX het volgende:
Hadden ze eigenlijk geen springveer onder dat ding kunnen zetten zodat hij eventueel zichzelf zou kunnen verplaatsen?
Duidelijk, thanksquote:Op maandag 17 november 2014 23:00 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Beide
De snelheid om los te komen is 1 meter per seconde voor zover ik weet. Dat kan een mens met zijn benen. Dus, wij kunnen er vanaf lopen.
Echter, zit je in het zwaartekrachtveld, en beweeg je minder dan die ene meter per seconde, blijf je terugkomen naar de komeet. Dus in principe moet je die bounces van Dr. Phil zo zien:
Eerste touchdown en bounce -> minder dan 1m/s, maar flink zat.
2e touchdown en bounce -> stuk minder dan touchdown #1, stuk korter
3e touchdown -> Landing
Maar stel die eerste touchdown was nog altijd onder 1 m/s, maar nog een stuk harder dan ie nu was (no clue wat ie nu was, het gaat even puur om de theorie), dan was ie harder aan komen knallen, hogere bounce. Dan was bounce 2 ook sterker geweest, maar minder dan bounce 1. Dus zo loopt het telkens net een beetje af.
Paint ter verduidelijking: [ afbeelding ]
quote:Comet landing: Organic molecules detected by Philae
The Philae lander has detected organic molecules on the surface of its comet, scientists have confirmed.
Carbon-containing "organics" are the basis of life on Earth and may give clues to chemical ingredients delivered to our planet early in its history.
The compounds were picked up by a German-built instrument designed to "sniff" the comet's thin atmosphere.
Other analyses suggest the comet's surface is largely water-ice covered with a thin dust layer.
Philae touched down on the Comet 67P on 12 November after a 10-year journey.
Dr Fred Goessmann, principal investigator on the Cosac instrument, which made the organics detection, confirmed the find to BBC News. But he added that the team was still trying to interpret the results.
It has not been disclosed which molecules have been found, or how complex they are.
But the results are likely to provide insights into the possible role of comets in contributing some of the chemical building blocks to the primordial mix from which life evolved on the early Earth.
Preliminary results from the MUPUS instrument, which deployed a hammer to the comet after Philae's landing, suggest there is a layer of dust 10-20cm thick on the surface with water-ice underneath.
The ice would be frozen solid at temperatures encountered in the outer Solar System - MUPUS data suggest this layer has a tensile strength similar to sandstone.
Scientists had to race to perform as many key tests as they could before Philae's battery life ran out at the weekend.
A key objective was to drill a sample of "soil" and analyse it in COSAC's oven. But, disappointingly, the latest information suggest no soil was delivered to the instrument.
Prachtig nieuws!quote:
Fantastisch nieuws inderdaad!!quote:
Ik denk het ja. Ik heb ook geen idee of water anders kristalliseert onder die omstandigheden, maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er werd gedacht dat kometen veel "fluffier" zouden zijn neem ik aan? Vanwege de lage zwaartekracht neem ik aan? Maar blijkbaar vormt water(ijs) ook met weinig zwaartekracht een stevige kristalstructuur. Geen vuile sneeuwbal maar een vuile ijsbal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Zie voor meer info:quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:16 schreef Molurus het volgende:
Ik heb ook geen idee of water anders kristalliseert onder die omstandigheden
quote:Water Phase Diagram
The known ices can be divided, by cluster analysis of their structures [1717], into the low-pressure ices (hexagonal ice, cubic ice and ice-eleven). the high pressure ices (ice-seven, ice-eight and ice-ten) and the others (found in the relatively narrow range of moderate pressures between about 200-2000 MPa).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zie voor meer info:
[..]Nice, en erg interessant!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
Nu niet vergeten een backup te makenquote:Op dinsdag 18 november 2014 18:50 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Prachtig nieuws!
![]()
quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk het ja. Ik heb ook geen idee of water anders kristalliseert onder die omstandigheden, maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Het is trouwens niet eens helemaal uitgesloten dat Philae bacteriën heeft gespot.
Dat zou wat zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Krijg je daarna de discussie dat philae deze heeft meegenomen vanuit AardeNever argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
Anders zou het creatie verhaal niet kloppen natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 november 2014 21:42 schreef eight het volgende:
[..]
Dat zou wat zijn.![]()
Krijg je daarna de discussie dat philae deze heeft meegenomen vanuit Aarde
http://www.dailymail.co.u(...)ife-spring-year.htmlquote:Rosetta's comet reveals its first secrets: Carbon compound found on 67P could explain how life thrived on Earth 3.8 billion years ago.
~ Scientists have found organic molecules from comet 67P in the early data from one of Philae's instruments
~ Rosetta's lander managed to use all ten of its instruments on the comet before its primary battery died
~ Esa is analysing scientific data gathered by the Philae probe after its 'successful' comet landing
~ It was also revealed that the comet's surface was harder than expected, described as a 'tough nut to crack'
~ And a 3D-mapping mission in tandem with Rosetta could reveal the inner structure of the comet
~ Mission controllers are also 'very confident' the probe may 'wake up' in a few months after hibernating
~ Nasa expert claims a jet of gas could even move the comet sooner, allowing it to recharge its battery
~ Philae made three historic touchdowns on 67P on Wednesday, making it the first craft to land on a comet
quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:56 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zie voor meer info:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als ik dit zie is de dichtheid van ijs bij lage druk net zo groot als bij normale druk op aarde. Maar op Aarde komt ook sneeuw voor. De vraag is of een komeet-achtig object uit sneeuw kan bestaan.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Onder druk samengeperst sneeuw wordt toch vanzelf ijs?quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als ik dit zie is de dichtheid van ijs bij lage druk net zo groot als bij normale druk op aarde. Maar op Aarde komt ook sneeuw voor. De vraag is of een komeet-achtig object uit sneeuw kan bestaan.
Maar we hebben het over een object in het vacuum van de Oort-wolk.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Onder druk samengeperst sneeuw wordt toch vanzelf ijs?
Kuipergordel bedoel jequote:Op dinsdag 18 november 2014 22:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar we hebben het over een object in het vacuum van de Oort-wolk.
Las het zonet ja. Ben even uit de running geweest (studie enzo), maar hierdoor kwam ik in een ruk weer terug on-topic.quote:Op woensdag 19 november 2014 09:17 schreef Molurus het volgende:
Nu.nl is ook (rijkelijk laat) wakker geworden:
http://www.nu.nl/buitenla(...)olstofmoleculen.html
Nee, daar is zover ik weet niets over bekend gemaakt, men is het nog aan het onderzoeken. Dat kan nog vanalles betekenen... van 'geen idee wat het is, maar er is koolstof aanwezig' tot en met 'omgwtf, dit ziet eruit als bacterieel leven, maar dat kunnen we beter niet bekend maken tot we het zeker weten'.quote:Op woensdag 19 november 2014 09:29 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Las het zonet ja. Ben even uit de running geweest (studie enzo), maar hierdoor kwam ik in een ruk weer terug on-topic.
Weten we ook al welke moleculen? Organische moleculen is nogal een brede term (en de scheiding tussen organisch en anorganisch, in de woorden van Wikipedia: useful in organizing the vast subject of chemistry... is somewhat arbitrary").
Wat heel erg mooi zou zijn is als er bijvoorbeeld RNA wordt aangetroffen. Voorlopig is dat nog gewoon afwachten. Het goede nieuws, voor het moment, is dat Philae ondanks zijn min of meer mislukte landing toch 60 uur lang gegevens heeft kunnen verzamelen, en dat alle meetinstrumenten die men wilde gebruiken naar behoren hebben gefunctioneerd.quote:Op woensdag 19 november 2014 09:29 schreef Inaithnir het volgende:
Maar wel heel tof natuurlijk. Het zou een goed bewijsstuk zijn in de claim dat complexe moleculen helemaal niet zeldzaam zijn (als ze al twee keer voorkomen in ons kleine zonnestelsel, op aarde en nu op 67P).
quote:Op woensdag 19 november 2014 11:09 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Jouw avatarwijziging is meer dan goedgekeurd!
aj, dit jaar net afgestudeerd en verhuisdquote:Op woensdag 19 november 2014 16:24 schreef Inaithnir het volgende:
Oeh, er komt een lezing op mijn uni van Gerhard Schwehm, die in 1985 betrokken was bij het opzetten van Rosetta en daar tot begin dit jaar (zijn pensioen) aan werkte. Even zien of ik daar kan zijn!
http://www.utwente.nl/nie(...)t&utm_medium=twitter
http://www.esa.int/Our_Ac(...)s_full_science_phasequote:With the Philae lander’s mission complete, Rosetta will now continue its own extraordinary exploration, orbiting Comet 67P/Churymov–Gerasimenko during the coming year as the enigmatic body arcs ever closer to our Sun.
[..]
Rosetta’s own mission is far from over and the spacecraft remains in excellent condition, with all of its systems and instruments performing as expected.
“With lander delivery complete, Rosetta will resume routine science observations and we will transition to the ‘comet escort phase’,” says Flight Director Andrea Accomazzo.
“This science-gathering phase will take us into next year as we go with the comet towards the Sun, passing perihelion, or closest approach, on 13 August, at 186 million kilometres from our star.”
[...]
“Additional burns planned for today, 22 and 26 November will further adjust the orbit to bring it up to about 30 km above the comet,” says Sylvain Lodiot, Spacecraft Operations Manager.
[...]
On 3 December, the craft will move down to height of 20 km for about 10 days, after which it will return to 30 km.
[...]
“The desire is to place the spacecraft as close as feasible to the comet before the activity becomes too high to maintain closed orbits,” says Laurence.
“This 20 km orbit will be used by the science teams to map large parts of the nucleus at high resolution and to collect gas, dust and plasma at increasing activity.”
Mooi nieuws!quote:Op woensdag 19 november 2014 16:24 schreef Inaithnir het volgende:
Oeh, er komt een lezing op mijn uni van Gerhard Schwehm, die in 1985 betrokken was bij het opzetten van Rosetta en daar tot begin dit jaar (zijn pensioen) aan werkte. Even zien of ik daar kan zijn!
quote:Op donderdag 20 november 2014 10:08 schreef nikao het volgende:
Rosetta continues into its full science fase
[..]
http://www.esa.int/Our_Ac(...)s_full_science_phase
Prachtig, iemand die bijna zijn gehele loopbaan heeft gewijd aan een dergelijk wetenschappelijk succes en onderzoek. Niets meer dan respect.quote:Op woensdag 19 november 2014 16:24 schreef Inaithnir het volgende:
Nice! Ga ook kijken of ik er bij kan zijn.. moet lukkenquote:Op woensdag 19 november 2014 16:24 schreef Inaithnir het volgende:
Deed die het ooit?quote:Op donderdag 20 november 2014 16:08 schreef Gehenna het volgende:
De touchdown is nu ook te horen:
https://soundcloud.com/esaops/philae-touchdown-thud
edit: soundcloud embed doet het niet meer?
Meer info hierover;quote:Op donderdag 20 november 2014 16:08 schreef Gehenna het volgende:
De touchdown is nu ook te horen:
https://soundcloud.com/esaops/philae-touchdown-thud
edit: soundcloud embed doet het niet meer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |