abonnement Unibet Coolblue
pi_146613350
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:29 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een zonnezeil heeft dan ook een enorme oppervlakte en krijgt daar heel weinig kracht voor terug. Even van wiki: 640.000 vierkante meter levert vijf newton stuwkracht.
Als je op het randje van een afgrond staat zou de benodigde kracht elke waarde groter dan 0 kunnen hebben, ook dicht in de buurt daarvan. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146613364
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het kan wel maar dan heb je een zonnezeil nodig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_sail
Die zijn er al wel getest maar nog nooit succesvol geweest naar mijn weten :).
Die ken ik, uiteraard. De techniek is nog niet ver gevorderd maar wel veelbelovend, want ruimteschepen hoeven ten slotte maar een héél klein beetje aandrijving te hebben. Ionenmotoren werken ook met dat idee.
  donderdag 13 november 2014 @ 15:31:39 #53
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146613388
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:30 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Da's wel vet, een soort van ruimte GPS zonder satellieten :).
Gebruiken ze in Star Trek ook altijd.
Dat is al sinds tijden de enigste manier van navigeren in het zonnestelsel.
pi_146613400
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:30 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Mijn punt is dat je fouten in dit opzicht altijd moet vermijden. Bij andere bedrijven werk je vaak met continuous integration, dus je blijft constant testen en verbeteren. Fouten zijn dan neit erg want je kunt ze meteen verbeteren. Maar je kunt niet zomaar ff wat nieuwe firmware naar zo'n botje sturen.

Da's wel vet, een soort van ruimte GPS zonder satellieten :).
Gebruiken ze in Star Trek ook altijd.
Als programmeur: is er eigenlijk nog iets substantieel veranderd wat programmeertaal en code betreft sinds de lancering van Rosetta? Staat dat controlecentrum helemaal vol met verouderde hardware? :P
pi_146613544
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als programmeur: is er eigenlijk nog iets substantieel veranderd wat programmeertaal en code betreft sinds de lancering van Rosetta? Staat dat controlecentrum helemaal vol met verouderde hardware? :P
Dat soort realtime systemen stelt heel andere eisen aan zowel de software als de hardware dan we gewend zijn in consumentensoftware. Ik heb geen idee wat voor code ze erop hebben draaien, maar het zou mij verbazen als het zoiets als Java is. Ik vermoed meer een soort elementaire machinecode.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 13 november 2014 @ 15:36:28 #56
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146613568
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:31 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die ken ik, uiteraard. De techniek is nog niet ver gevorderd maar wel veelbelovend, want ruimteschepen hoeven ten slotte maar een héél klein beetje aandrijving te hebben. Ionenmotoren werken ook met dat idee.
ik geloof zelf meer in het minen van asteroïden voor hun materialen (zie het project planetary resources, http://www.planetaryresources.com/). En dan diverse refuel stations opzetten rond planeten en in de ruimte :). Asteroïden bevatten soms veel metaal en vaak veel water. Dat water kun je met electrolyse omzetten in waterstof en zuurstof. Electrolyse is in de ruimte vrij makkelijk want je kunt het met zonnepanelen van stroom voorzien. Ruimtevaartuigen kunnen dan in de ruimte bijgevuld worden met waterstof en zo veel langere missies krijgen. Voertuigen die asteroïden minen kunnen dan ook makkelijk gerefueld worden etc etc.. Uiteindelijk zullen we ontzettend veel onbemande voertuigjes in de ruimte hebben die geheel geautomatiseerd werken :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 13 november 2014 @ 15:38:06 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146613628
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:32 schreef Tchock het volgende:

[..]

Als programmeur: is er eigenlijk nog iets substantieel veranderd wat programmeertaal en code betreft sinds de lancering van Rosetta? Staat dat controlecentrum helemaal vol met verouderde hardware? :P
Nee, de code werkt in de basis nog steeds hetzelfde.. je krijgt wel snellere processoren maar aan de basis is eigenlijk niks veranderd. wat rosetta doet is vrij simpel, de echte data-analyse wordt op aarde gedaan.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146613633
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat soort realtime systemen stelt heel andere eisen aan zowel de software als de hardware dan we gewend zijn in consumentensoftware. Ik heb geen idee wat voor code ze erop hebben draaien, maar het zou mij verbazen als het zoiets als Java is. Ik vermoed meer een soort elementaire machinecode.
Dit zegt mij allemaal niets, maar:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(info uit 2006, dus een paar jaar na lancering van Rosetta).
  donderdag 13 november 2014 @ 15:40:02 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_146613704
http://nos.nl/artikel/720941-philae-stabiel-op-komeet.html

Radio 1, lekker cynisch.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_146613757
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:40 schreef xzaz het volgende:
http://nos.nl/artikel/720941-philae-stabiel-op-komeet.html

Radio 1, lekker cynisch.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Beetje scheef" _O-
  donderdag 13 november 2014 @ 15:41:37 #61
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146613764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat soort realtime systemen stelt heel andere eisen aan zowel de software als de hardware dan we gewend zijn in consumentensoftware. Ik heb geen idee wat voor code ze erop hebben draaien, maar het zou mij verbazen als het zoiets als Java is. Ik vermoed meer een soort elementaire machinecode.
ja waarom zou dat ding überhaupt java draaien..
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146613771
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Nee, de code werkt in de basis nog steeds hetzelfde.. je krijgt wel snellere processoren maar aan de basis is eigenlijk niks veranderd. wat rosetta doet is vrij simpel, de echte data-analyse wordt op aarde gedaan.
Zelf werk ik als data-analyst voor de AWACS, wij gebruiken voornamelijk SPSS en maatgeschreven software om bepaalde gebieden in kaart te brengen.
pi_146613772
Ik wil die foto's zien die de verschillende camera's hebben gemaakt als ze tot één geheel zijn bewerkt :~
pi_146613775
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit zegt mij allemaal niets, maar:

[..]

(info uit 2006, dus een paar jaar na lancering van Rosetta).
Mij wel, het bevestigt min of meer wat ik daar zei. :) Ada83 wordt kennelijk veel gebruikt, zelf niet bekend met die taal maar het zal ongetwijfeld gericht zijn op puur performance en betrouwbaarheid.

C/C++ zijn iets abstractere talen en worden gebruikt voor iets minder kritische systemen.

Java lijkt aantrekkelijk, maar er zijn issues met performance en betrouwbaarheid, en daarom wil men daar nog verder onderzoek naar doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_146613810
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ja waarom zou dat ding überhaupt java draaien..
Java wordt best veel gebruikt in embedded software in allerlei systemen. Maar dat zijn allemaal systemen waarbij het geen grote ramp is als het ineens een keer niet werkt, of niet snel genoeg.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 13 november 2014 @ 15:48:38 #66
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146614001
wat leuk zou zijn is als rosetta een sleepkabel heeft waarmee ie philae weer even ergens anders neer kan zetten.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146614027
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:48 schreef Maanvis het volgende:
wat leuk zou zijn is als rosetta een sleepkabel heeft waarmee ie philae weer even ergens anders neer kan zetten.
Dat wordt dan een heel lange kabel, en heel erg goed mikken. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 13 november 2014 @ 15:50:43 #68
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_146614083
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 15:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wordt dan een heel lange kabel, en heel erg goed mikken. :D
neuh gewoon ff een flyover maken op 50 meter hoogte, net als een heli die effe een tank optilt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_146614442
Hoe cool is dit:

pi_146614463
Landingsgestel kan theoretisch wel een hop doen, maar in praktijk dus te weinig stroom waarschijnlijk

elakdawalla twitterde op donderdag 13-11-2014 om 15:02:13 Ulamec: Philae landing gear can in principle be used to hop lander, but in practice there's unlikely to be enough power to do so. :( reageer retweet
pi_146614596
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:03 schreef nikao het volgende:
Hoe cool is dit:

[ afbeelding ]
Zo bizar dat die komeet helemaal niet te zien is. In je hoofd moet die komeet haast voor je neus hangen voor je zoiets zou proberen.
pi_146615441
...
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:03 schreef nikao het volgende:
Hoe cool is dit:

[ afbeelding ]
B-)

[ Bericht 100% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 13-11-2014 16:42:34 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146615889
Image: ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.
This OSIRIS wide-angle camera image shows the position of Rosetta’s lander Philae (circled) at 14:19:22 GMT (onboard spacecraft time).

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146616740
Bah, persconferentie gemist. Iemand een linkje waar ik hem terug kan kijken?
pi_146617043
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 16:59 schreef Inaithnir het volgende:
Bah, persconferentie gemist. Iemand een linkje waar ik hem terug kan kijken?
het bovenste filmpje (Rosetta #Comet Landing Media Briefing)
http://new.livestream.com/esa/cometlanding
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  donderdag 13 november 2014 @ 17:13:31 #76
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146617280
Persconferentie niet kunnen zien, maar intussen zoveel mogelijk bijgelezen hier. Dank iedereen!

Ik blijf een beetje met een vraag zitten: Ik neem aan dat die eerste "hop" meteen bij de landing is gemaakt, en niet dat hij eerst een kwartiertje rustig heeft gestaan en toen alsnog opgesprongen is.

Hoe kunnen ze dan direct na de landing, na het eerste gejuich, melden dat hij geland is maar dat de stuwraketten en vermoedelijk ook de harpoenen niet gewerkt hebben?
Terwijl hij toen alweer omhoog aan het gaan was.
Hebben ze alleen de gegevens van het korte moment van de landing bekeken?
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146617374
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 17:13 schreef X11 het volgende:
Persconferentie niet kunnen zien, maar intussen zoveel mogelijk bijgelezen hier. Dank iedereen!

Ik blijf een beetje met een vraag zitten: Ik neem aan dat die eerste "hop" meteen bij de landing is gemaakt, en niet dat hij eerst een kwartiertje rustig heeft gestaan en toen alsnog opgesprongen is.

Hoe kunnen ze dan direct na de landing, na het eerste gejuich, melden dat hij geland is maar dat de stuwraketten en vermoedelijk ook de harpoenen niet gewerkt hebben?
Terwijl hij toen alweer omhoog aan het gaan was.
Hebben ze alleen de gegevens van het korte moment van de landing bekeken?
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 17:06 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

het bovenste filmpje (Rosetta #Comet Landing Media Briefing)
http://new.livestream.com/esa/cometlanding
de hele persconferentie kun je terugzien, duurt een uur.
Ik heb nu even geen tijd om te antwoorden.
tot straks
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146617385
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 17:13 schreef X11 het volgende:
Persconferentie niet kunnen zien, maar intussen zoveel mogelijk bijgelezen hier. Dank iedereen!

Ik blijf een beetje met een vraag zitten: Ik neem aan dat die eerste "hop" meteen bij de landing is gemaakt, en niet dat hij eerst een kwartiertje rustig heeft gestaan en toen alsnog opgesprongen is.

Hoe kunnen ze dan direct na de landing, na het eerste gejuich, melden dat hij geland is maar dat de stuwraketten en vermoedelijk ook de harpoenen niet gewerkt hebben?
Terwijl hij toen alweer omhoog aan het gaan was.
Hebben ze alleen de gegevens van het korte moment van de landing bekeken?
Speculatie:
Waarschijnlijk hebben ze sensoren die de impact meten voor de 'voeten' en die metingen kwamen door, alsmede de rest van de metingen...
Dat is het moment van gejuich... touch down etc.
Al vrij snel daarna kwam het bericht al dat ze data binnen kregen die ze niet hadden verwacht en dat de commnicatielink niet constant was. Hoogstwaarschijnlijk vermoedden ze toen al wel een bounce, maar daar zijn ze voorzichtig mee geweest..
pi_146618203
Ook moet je je die bounce een beetje in slow-motion voorstellen lijkt me. Omdat de zwaartekracht zo laag is, en er (neem ik aan) wel wat veerkracht in het landingsgestel zit, moet je het een beetje zien alsof je naar een filmpje kijkt van iemand die met zo'n pogo-stok springt, maar dan heel langzaam afgespeeld.

Gok ik zo hoor, ik ben geen astronoom :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 13 november 2014 @ 17:43:20 #80
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146618287
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 17:16 schreef nikao het volgende:

[..]

Speculatie:
Waarschijnlijk hebben ze sensoren die de impact meten voor de 'voeten' en die metingen kwamen door, alsmede de rest van de metingen...
Dat is het moment van gejuich... touch down etc.
Al vrij snel daarna kwam het bericht al dat ze data binnen kregen die ze niet hadden verwacht en dat de commnicatielink niet constant was. Hoogstwaarschijnlijk vermoedden ze toen al wel een bounce, maar daar zijn ze voorzichtig mee geweest..
dat, de eerste landing is geregistreerd en daarna kwam er vreemde data binnen en een onstabiele verbinding. Later op de avond konden ze de eerste stuiter al bevestigen en met de complete data konden ze de hele stuiteractie reconstrueren.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146618993
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 17:40 schreef Inaithnir het volgende:
Ook moet je je die bounce een beetje in slow-motion voorstellen lijkt me. Omdat de zwaartekracht zo laag is, en er (neem ik aan) wel wat veerkracht in het landingsgestel zit, moet je het een beetje zien alsof je naar een filmpje kijkt van iemand die met zo'n pogo-stok springt, maar dan heel langzaam afgespeeld.

Gok ik zo hoor, ik ben geen astronoom :)
Het heeft echt niets weg van een bounce eigenlijk. De lander veert een beetje, de ondergrond ook, en dan komt het ding met minder dan wandelsnelheid van de grond en landt een uur later een kilometer verderop. Wat an sich natuurlijk weer best cool is.
  donderdag 13 november 2014 @ 18:12:22 #82
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146619218
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 18:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het heeft echt niets weg van een bounce eigenlijk. De lander veert een beetje, de ondergrond ook, en dan komt het ding met minder dan wandelsnelheid van de grond en landt een uur later een kilometer verderop. Wat an sich natuurlijk weer best cool is.
Ja, een ijskast van 1 gram knalt met 1m/sec op het oppervlak en blijft daar uiteindelijk toch liggen. Prima resultaat. Alleen de uitvinder van die harpoen heeft er vet de pee in.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_146619550
quote:
7s.gif Op donderdag 13 november 2014 18:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ja, een ijskast van 1 gram knalt met 1m/sec op het oppervlak en blijft daar uiteindelijk toch liggen. Prima resultaat. Alleen de uitvinder van die harpoen heeft er vet de pee in.
Precies. De lander stuiterde trouwens omhoog met iets meer dan één kilometer per uur. :D
  donderdag 13 november 2014 @ 18:44:53 #84
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146620163
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2014 18:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Precies. De lander stuiterde trouwens omhoog met iets meer dan één kilometer per uur. :D
Dat kun je leuk visualiseren door je hand 1 meter op te heffen in pakweg 4 seconden.
Dus: eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig, vierentwintig .... en dan de hand omhoog tot 1 meter. :)

Dat is niet precies wat ik me bij een ruimtevaartuig in ons zonnestelsel voorstel. >:)

Maar ja, ze gingen natuurlijk tegelijk wel met 50.000 km/u richting de zon.
Terwijl ze met het hele zonnestelsel met ? km/u rondom het centrum van de Melkweg cirkelden. En trouwens, die Melkweg zelf.....
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  donderdag 13 november 2014 @ 18:56:02 #85
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_146620606
Panorama:


Nog niet heel duidelijk wat we allemaal zien. :D
Géén kloon van tvlxd!
pi_146621042
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 18:56 schreef Montov het volgende:
Panorama:
[ afbeelding ]

Nog niet heel duidelijk wat we allemaal zien. :D
Philae lijkt met een pootje op de grond te staan, één op een rots en de laatste hangt in de lucht..
nee, jij dan!
pi_146621334
als ik mag vragen???... waarom uitgerekend die meteoor???
ze hadden toch ook een andere kunnen nemen???
FREE BEVERTON
  donderdag 13 november 2014 @ 19:18:00 #88
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146621526
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:13 schreef Mountainbiker4life het volgende:
als ik mag vragen???... waarom uitgerekend die meteoor???
ze hadden toch ook een andere kunnen nemen???
Nee. Dit was de enige die er uit zag als een badeendje.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_146621638
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 19:13 schreef Mountainbiker4life het volgende:
als ik mag vragen???... waarom uitgerekend die meteoor???
ze hadden toch ook een andere kunnen nemen???
Goeie moment, goeie plek.
  donderdag 13 november 2014 @ 20:01:22 #90
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146623812
Ik weet nog niet hoe ik een tweet netjes moet quoten, dan maar zo:
quote:
MUPUS on Philae ‏@Philae_MUPUS 9m9 minutes ago

We will deploy the MUPUS penetrator for 2/3 of the max. length and then insert it. Should happen before midnight. Keep fingers crossed
Eigenlijk weet ik niet precies wat dit inhoudt, maar het klinkt wel belangwekkend.
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 13 november 2014 @ 20:04:48 #91
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146623974
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 20:01 schreef X11 het volgende:
Ik weet nog niet hoe ik een tweet netjes moet quoten, dan maar zo:

[..]

Eigenlijk weet ik niet precies wat dit inhoudt, maar het klinkt wel belangwekkend.
Philae_MUPUS twitterde op donderdag 13-11-2014 om 19:49:47 We will deploy the MUPUS penetrator for 2/3 of the max. length and then insert it. Should happen before midnight. Keep fingers crossed reageer retweet
dat is volgens mij samen met de boor één van de twee instrumenten die de grond in gaan en dus nog als risico beschouwd werden. Door hem minder ver de grond in te duwen zullen ze het risico beperken gok ik
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_146624017
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 20:01 schreef X11 het volgende:
Ik weet nog niet hoe ik een tweet netjes moet quoten, dan maar zo:

[..]

Eigenlijk weet ik niet precies wat dit inhoudt, maar het klinkt wel belangwekkend.
Nice!!

Het is eigenlijk een soort boor/hamer die ze gebruiken;

quote:
MUPUS (Multi Purpose Sensors for Surface and Subsurface Science) consists of a number of temperature sensors attached to a 35 cm long penetrator that will be deployed away from the landing module. As the penetrator is hammered into the ground, the progress per hammering stroke and the temperature of the subsurface will be measured. In combination these will provide an indication of the properties of the comet’s surface (i.e. how resistant to penetration the surface is) and a profile of the temperature change with depth. The sensors can also operate in a heating mode which will allow the thermal properties of the comet (such as the heat conductivity) to be investigated.
btw.. er is een tweet icoontje in het menu (helemaal rechts) en daar kan je de url van de tweet in gooien
pi_146624088
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 20:04 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Philae_MUPUS twitterde op donderdag 13-11-2014 om 19:49:47 We will deploy the MUPUS penetrator for 2/3 of the max. length and then insert it. Should happen before midnight. Keep fingers crossed reageer retweet
dat is volgens mij samen met de boor één van de twee instrumenten die de grond in gaan en dus nog als risico beschouwd werden. Door hem minder ver de grond in te duwen zullen ze het risico beperken gok ik
Ja.. de SD2 is de andere boor. En die moeten blijkbaar nog ffies op hun beurt wachten ;)

RosettaSD2 twitterde op donderdag 13-11-2014 om 19:36:11 It's so sad to have SD2 pawing to operate and still asked to wait into its case on @Philae2014 #CometLanding @AerospacePoliMI @SelexES reageer retweet
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 13 november 2014 @ 20:12:43 #94
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_146624317
Uit bodem analyses zullen ze wel gehaald hebben dat hij redelijk veilig de grond voor een deel in kan. En ze zullen inmiddels dus wel wat meer weten over de positie van de sonde
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 13 november 2014 @ 20:21:24 #95
417537 X11
Dit invulveldje is veel te kor
pi_146624684
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 20:05 schreef nikao het volgende:

btw.. er is een tweet icoontje in het menu (helemaal rechts) en daar kan je de url van de tweet in gooien
Bedankt! Gelukt.
Het tweet knopje was geen probleem; de juiste url vinden wel. :P
Rutte, ga weg. Alsjeblieft. ✔
Poetin, ga weg. Alsjeblieft.
pi_146636671
OK, blijkbaar was het dus echt niet de bedoeling om Philae te verplaatsen met die boor..

Philae_MUPUS twitterde op vrijdag 14-11-2014 om 00:56:35 .@maceseyebrows No we definitely do not want to shift @Philae2014 and have set failsaves for this #ThePinprick reageer retweet
pi_146636677
Vanmiddag om 14:00 uur weer live stream
Day 2 Report
Join us for a Google Hangout on 14 November at 13:00 GMT / 14:00 CET, live from ESOC, Darmstadt, Germany.
http://new.livestream.com/esa/cometlanding
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146636939
Mooi topic en zeer interessante gebeurtenis.

Wat ik mij verder afvraag, hoe gedateerd is de hardware van een satelliet van 10 jaar terug? Is daar een soort vergelijking van?
pi_146636994
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 08:32 schreef Apekoek het volgende:
Mooi topic en zeer interessante gebeurtenis.

Wat ik mij verder afvraag, hoe gedateerd is de hardware van een satelliet van 10 jaar terug? Is daar een soort vergelijking van?
Voornamelijk technologie uit de jaren 90 maar ook uit de jaren 80 :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_146637017
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2014 08:37 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Voornamelijk technologie uit de jaren 90 maar ook uit de jaren 80 :)
Oh echt! Ze hebben natuurlijk heel lang moeten ontwikkelen. Hoe veel beter zou zo'n satelliet worden als je hem nu zou opbouwen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')