http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ks-tot-waanzin.dhtmlquote:Kunnen we steeds minder hebben? Of lijden we massaal aan een modeziekte? De voedselallergie is alom en drijft veel chefs en keukenbrigades tot waanzin. 'Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook,' en 'Soms lijkt het alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten,' vertellen koks.
Domino's komt binnenkort met een glutenvrije pizza. Fabrikant Roquette ontwikkelde bloem op basis van algen. Ook nieuw op de markt: Beyond Eggs, plantaardige eieren. En de onlangs gelanceerde glutenvrije kroket van Valuas' meesterkok Eric Swaghoven blijkt een doorslaand succes.
Big business
Kortom: de opmars van de voedselallergie blijkt big business. Maar die massaal groeiende intolerantie van ingewanden vormen ook hét hoofdpijndossier van vrijwel alle chefs. Want zij moeten zich achter de stoof in steeds meer bochten wringen vanwege extreme dieetwensen.
Hierdoor moeten alle restaurants vanaf half december ook per gerecht de mogelijke allergische reacties verplicht op de menukaart melden.
'Nog geen 10 jaar geleden gaf één klant op een avond aan dat hij of zij iets niet mocht. Nu lijkt het soms alsof ik twintig tafels vol patiënten heb in plaats van cliënten. Ik kan bijna niks normaal serveren,' vertelt een topchef die anoniem wil blijven uit vrees voor reacties van zijn klandizie.
Hype
Tweesterrenkok Mario Ridder van De Zwethheul herkent het probleem. Hij moet tegenwoordig zo veel ingrediënten schrappen en zo vaak improviseren dat hij zich regelmatig de vraag stelt: wat blijft er van mijn creatie over? Ook qua smaak? Frustrerend want: 'Een brioche zonder noten, meel en boter kun je toch eigenlijk geen brioche meer noemen?'
Ridder: 'Gasten die echt iets hebben en mij vooraf e-mailen over hun restricties neem ik natuurlijk serieus. Het is ontzettend vervelend wanneer je fysiek wat mankeert. Maar er zijn ook veel mensen die aan tafel plotseling gaan opsommen waar ze allemaal niet tegen kunnen. En dat wordt steeds extremer en merkwaardiger.' Soms bijna onwerkbaar. Velen verwarren intoleranties met wat zij niet lusten: 'ik wil geen radijs, komkommer, tomaat, wortels'.
Het lijkt wel een hype waardoor je interessanter bent. 'Zo heb ik een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: 'ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit'.'
Service
Ook chefkok Eric Swaghoven van Valuas in Venlo - een ster - vindt dat het steeds ingewikkelder werken wordt in de keuken. 'Een aantal gasten heeft echt een ziekte. Maar bij veel anderen is het denk ik een modegril, veroorzaakt door sociale media als Twitter of Facebook. Een duidelijke tendens. Hoe dan ook, het is niet hun probleem, maar ons probleem. Wij zijn een serviceverlenend bedrijf, wij moeten zorgen dat iedereen blij de deur uitgaat. Dit is dus een nieuwe tak van sport.'
Een portie extra groente in plaats van friet/patat of iets met aardappel is dan ook niet een geheel gerecht van de kaart verbouwen omdat je sommige ingredienten niet lust/kan hebben.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:06 schreef WRH het volgende:
ik verander ook altijd wat aan een gerecht. ik vind het simpelweg niet meer van deze tijd als je als restaurant of eetcafé alleen maar frietjes of een aardappelgarnituur serveert. ik vraag altijd om deze weg te laten en er lekker extra groenten voor in de plaats te doen.
hoe moeilijk kan het zijn? moeten ze niet alleen maar van die ongezonde dingen aan bieden en minimaal de keuze geven. nog nooit meegemaakt dat het een probleem is.
Nee, je kunt wel degelijk allergisch zijn daarvoor en dan gaat je mond inderdaad tintelen (en krijg je last van je keel). Die mensen hebben daar vaak ook last van bij ander fruit zoals ananas, appels etc. (tenzij warm gemaakt, dan zijn de stoffen die het veroorzaken 'vervlogen').quote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:36 schreef Klaploper het volgende:
Ach, zo heb ik ook een vriend die denkt allergisch te zijn voor kiwi omdat zijn mond ervan gaat tintelen. Nee lul, dat is omdat kiwi's zuur zijn.
Ik heb het hier over iemand die getest is en nergens waarop getest werd een reactie gevonden is.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:40 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee, je kunt wel degelijk allergisch zijn daarvoor en dan gaat je mond inderdaad tintelen (en krijg je last van je keel). Die mensen hebben daar vaak ook last van bij ander fruit zoals ananas, appels etc. (tenzij warm gemaakt, dan zijn de stoffen die het veroorzaken 'vervlogen').
Focking onbeschoft....quote:Op woensdag 29 oktober 2014 10:35 schreef Pietverdriet het volgende:
'Zo heb ik een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: 'ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit'.'
Ja precies, heeft mijn zus met appel, geen appelmoes of appeltaart, maar een normalequote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:40 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee, je kunt wel degelijk allergisch zijn daarvoor en dan gaat je mond inderdaad tintelen (en krijg je last van je keel). Die mensen hebben daar vaak ook last van bij ander fruit zoals ananas, appels etc. (tenzij warm gemaakt, dan zijn de stoffen die het veroorzaken 'vervlogen').
Krijg je weer het beeld van een typische Ria op dieet bijquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:00 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja, in dit geval wel... schaamteloos ook
Net als de mensen die vertellen dat ze snel wat willen eten omdat ze naar het theater gaan en dan na het eten nog een hele tijd blijven zitten.quote:
Dat heb ik ook met verse appelsquote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:40 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
overgevoelig noem je datquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:50 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Dat heb ik ook met verse appels
Een jeukende tong.
Nooit iets achter gezocht totdat een vriendin zei dat ze 'allergisch was voor rauwe appels' en beschreef dat ze een jeukende tong er van kreeg. Schijnt een allergische reactie te zijn die vaak voor komt bij mensen met hooikoorts![]()
Gelukkig heb ik het niet erg en vind ik appels te lekker om te laten liggen
Zijn dat mensen die daarom geen kaas eten?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:53 schreef Pandaplint het volgende:
Ik heb trouwens het idee dat lactose intolerantie gigantisch toeneemt de laatste jaren. Of dat komt omdat ik steeds meer buitenlandse vrienden heb
Mja, tot op zekere hoogte. Als je écht geen paprika lust dan kan het wel lastig zijn. je weet nooit of het in een gerecht verwerkt is. Mijn vriendin vraagt daarom altijd of het er in zit. Lijkt me niks mis mee.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 10:50 schreef HeatWave het volgende:
Een restaurant biedt aan wat ze willen aanbieden, en je bent niet verplicht er te eten.
Inderdaad. Je wordt er niet goed ziek van. Beetje vergelijkbaar met het pittig vinden van sambal. Dan zeg je ook niet dat je allergisch bent voor sambal.quote:
Ah, zij heeft ook hooikoortsquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:50 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Dat heb ik ook met verse appels
Een jeukende tong.
Nooit iets achter gezocht totdat een vriendin zei dat ze 'allergisch was voor rauwe appels' en beschreef dat ze een jeukende tong er van kreeg. Schijnt een allergische reactie te zijn die vaak voor komt bij mensen met hooikoorts![]()
Gelukkig heb ik het niet erg en vind ik appels te lekker om te laten liggen
ghehehehequote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:55 schreef eleusis het volgende:
Ik heb een zeldzame verbale açai-spelt-quinoa-intolerantie. Zogauw iemand hier een verhaal over begint op te hangen, jeuken mijn vuisten om de persoon een ongekend aantal muilpeertjes te verkopen.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:57 schreef FANN het volgende:
[..]
Ah, zij heeft ook hooikoortsnooit het verband gelegd tussen die 2 dingen eigenlijk,
maar die heeft van alles, pollen en weetikveelwat, wel lastig 's zomers loopt ze altijd
met an die dikke rode ogen rond en een snotneus.
Ja, bij appels en spijs is het bij haar wel erg heftig geloof ik, tot bloedend gehemelte aan toe![]()
maar ja, neem een peer dan denk ik en zij denkt zij ook gelukkig, is nou ook weer niet'van levensbelang zo;n appel
Ohja, hazelnoten eten levert bij mij ook een gigantisch jeukende tong opquote:Appelallergie komt door een afweerreactie tegen bepaalde stoffen in een appel. Vaak gaat het gepaard met hooikoorts. Meer dan de helft van de voedselallergieën gaan gepaard met een pollenallergie. Wanneer je allergisch bent voor de els en berk, kan er een kruisreactie optreden met een appel. Dat houdt in dat je daar dan ook allergisch op kunt reageren. Vaak kun je ook slecht tegen noten, in het bijzonder hazelnoten. Een allergische kruisreactie treedt op wanneer de allergeendeeltjes sterk op elkaar lijken. Zoals bij appels en bepaalde pollen het geval is. Het afweersysteem kan hierdoor de allergeendeeltjes niet goed van elkaar onderscheiden en reageert dus niet alleen op de pollen, zoals bij hooikoorts, maar ook op appel.
Meestal zijn de symptomen van een appelallergie vrij mild. De symptomen treden vijf tot vijftien minuten na het eten van een appel op.
Bij een appelallergie kun je last krijgen van de volgende symptomen:
Jeuken van de mond en keel.
Roodheid en lichte zwelling van de lippen.
Irritatie en blaartjes in de mond.
In Nederland en Noord West Europa komt alleen de milde vorm van appelallergie voor. Dit komt door de relatie met de bij ons zo populaire berk.
Mensen die wonen in de landen rond de Middellandse Zee reageren op een andere allergeen in de appel. Deze reactie is heftiger en kan zelfs directe medische hulp noodzakelijk maken. De Santana en Elise appel kan door deze allergische mensen niet gegeten worden.
http://www.gezondheidsple(...)elallergie/item41928
ah... hazelnoten weet ik eigenlijk niet, zou me niks verbazenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:59 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
[..]
Ohja, hazelnoten eten levert bij mij ook een gigantisch jeukende tong op
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:55 schreef eleusis het volgende:
Ik heb een zeldzame verbale açai-spelt-quinoa-intolerantie. Zogauw iemand hier een verhaal over begint op te hangen, jeuken mijn vuisten om de persoon een ongekend aantal muilpeertjes te verkopen.
Helemaal mee eens, bevalt het je niet, dan ga je maar ergens anders heen.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 10:50 schreef HeatWave het volgende:
Een restaurant biedt aan wat ze willen aanbieden, en je bent niet verplicht er te eten.
Je hoeft natuurlijk niet getest te worden om te weten of het een allergie oid is. Hoe het heet maakt niet zoveel uit. Als jij telkens weer beroerd wordt door een bepaald voedingsmiddel dan is het logisch om dat te gaan vermijden.;)quote:Op woensdag 29 oktober 2014 11:36 schreef Klaploper het volgende:
En kom inderdaad steeds vaker tegen dat mensen beweren allergisch te zijn terwijl het nooit getest is.
Als het allemaal echt zo erg was, was er wel een markt voor allergeen-vrije restaurants natuurlijk.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:09 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, bevalt het je niet, dan ga je maar ergens anders heen.
Zou me niet verbazen dat dat nog gaat gebeuren in de toekomst.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als het allemaal echt zo erg was, was er wel een markt voor allergeen-vrije restaurants natuurlijk.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:47 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Ik had de Irish Coffee 'per ongeluk' over 'm heen laten vallen denk ik.
Juist als je bij een restaurant luxer uiteten gaat, dus meerdere gangen etc. Zou je,in mijn ogen, gewoon alles moeten eten tenzij je ergens echt allergisch bent voor iets. Dat hoort bij de gerechten die de kok heeft bedacht en bereidt, het slaat dan nergens op om dan als buitenstaander daar (eventuele) fundamenten uit weg te slaan. Dingen eruit laten halen "omdat je het niet lust" is typisch Nederlands, en bevestigt weer het gezegde: Wat de boer niet kent eet die niet.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:55 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mja, tot op zekere hoogte. Als je écht geen paprika lust dan kan het wel lastig zijn. je weet nooit of het in een gerecht verwerkt is. Mijn vriendin vraagt daarom altijd of het er in zit. Lijkt me niks mis mee.
Vooral als je wat duurder uit eten gaat en een 5 gangen menu bestelt, vind ik het heel normaal om aan te geven wat je wel en niet lust.
Wat een totale nonsens.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:41 schreef Accursius het volgende:
[..]
Juist als je bij een restaurant luxer uiteten gaat, dus meerdere gangen etc. Zou je,in mijn ogen, gewoon alles moeten eten tenzij je ergens echt allergisch bent voor iets. Dat hoort bij de gerechten die de kok heeft bedacht en bereidt, het slaat dan nergens op om dan als buitenstaander daar (eventuele) fundamenten uit weg te slaan. Dingen eruit laten halen "omdat je het niet lust" is typisch Nederlands, en bevestigt weer het gezegde: Wat de boer niet kent eet die niet.
Wij serveren Wasem met een glas water...quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Als het allemaal echt zo erg was, was er wel een markt voor allergeen-vrije restaurants natuurlijk.
Ja waar denk je dat dat voor is? Exact, als je op een specifiek dieet bent of wegens allergieën. Niet zodat je een complete lijst kan invullen met wat je allemaal niet lust.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
Wat een totale nonsens..
Ik *moet* helemaal niets. Ik eet geen orgaanvlees (omdat ik het niet lekker vind) en dús zeg ik dat als ik een 5 gangen menu bestel. Waar je de illusie vandaan haalt dat je alles maar moet lusten als je luxe uit eten gaat, is me een raadsel. Laatste 2 sterren-restaurants waar ik heb gegeten, werd het me op de site en aan de telefoon gevraagd. Dus dat is heel normaal.
Verder is het niet typisch Nederlands.
[ afbeelding ]
? Waar zeg ik dat dan? Faalhaas.quote:
ik krijg jeuk in mijn oren van het bruine vliesje van hazelnootquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:59 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
[..]
Ohja, hazelnoten eten levert bij mij ook een gigantisch jeukende tong op
Je moet ze ook niet in je oren stoppen!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:16 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik krijg jeuk in mijn oren van het bruine vliesje van hazelnoot
Klopt helemaal hoor, maar er lopen zoveel mensen rond die alleen last krijgen als ze weten dat het ingrediënt er in zit. Als je het ze niet vertelt merken ze opeens niets.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 14:09 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, bevalt het je niet, dan ga je maar ergens anders heen.
[..]
Je hoeft natuurlijk niet getest te worden om te weten of het een allergie oid is. Hoe het heet maakt niet zoveel uit. Als jij telkens weer beroerd wordt door een bepaald voedingsmiddel dan is het logisch om dat te gaan vermijden.;)
Er komt natuurlijk wel een moment dat je bijna alles wel hebt gegeten en dat je denkt van "nee, kwal vond ik niet lekker, dat eet ik niet nog een keer." of "schapenhersenen zijn niet zo mijn ding, want ik heb ze geprobeerd"quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:17 schreef probeer het volgende:
Ik merk dat ik juist in restaurants vaker gerechten probeer met ingrediënten waarvan ik thuis zoiets heb van .. 'mwoah, laat maar, niet lekker ..'
Word vrijwel altijd aangenaam verrast.
Snap ik. Sommigen hebben geen idee, maar blaten graag na.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:25 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Klopt helemaal hoor, maar er lopen zoveel mensen rond die alleen last krijgen als ze weten dat het ingrediënt er in zit. Als je het ze niet vertelt merken ze opeens niets.![]()
Beetje van hetzelfde niveau als de health-bloglezende mensen die wel last beweren te hebben van de MSG van de Chinees, maar niet als het van nature in voedsel voorkomt. Terwijl het natuurlijk exact hetzelfde stofje is.
Nounou, also also, niet zo intolerant, overgevoelig en allergisch graag.quote:
whut?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:54 schreef applemoose het volgende:
En mensen met appel allergie hebben vaak para berk syndroom
Geen idee maar lijkt me niet prettig in een restaurant,quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:04 schreef fratsman het volgende:
Ik lust alles, maar bij het kleinste flintertje paprika krijg ik een kokhalsreflex. Ik probeer het af en toe, maar ik kom daar maar niet van af. Allergie of....?
Allergie waarbij mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, (kruis)allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde fruitsoorten of bv hazelnoten.quote:
Ah, weer iet geleerd! Ik dacht even dat er pleinvrees ofzoiets bedoeld werdquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:20 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Allergie waarbij mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde fruitsoorten.
Daarom zit in restaurants ook altijd zo te "vissen" als ik paprika ontwaar.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:18 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Geen idee maar lijkt me niet prettig in een restaurant,zeker niet voor de anderen!
Haha paranoide worden van rondlopende berken oid.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef FANN het volgende:
[..]
Ah, weer iet geleerd! Ik dacht even dat er pleinvrees ofzoiets bedoeld werd![]()
Nah, dat is geen allergische reactie.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:04 schreef fratsman het volgende:
Ik lust alles, maar bij het kleinste flintertje paprika krijg ik een kokhalsreflex. Ik probeer het af en toe, maar ik kom daar maar niet van af. Allergie of....?
Dat is ook écht een lastige allergie denk ik, echt zo eentje waarvan de meeste mensenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef fratsman het volgende:
[..]
Daarom zit in restaurants ook altijd zo te "vissen" als ik paprika ontwaar.![]()
Lol, dat snap ik ja! Zelf ben ik gek op paprika, maar mijn paprikasoepje van laatst ging niet helemaal goed. Smaak was prima, maar de hele tijd oprispingen e.d. Was ook wat minder handig.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef fratsman het volgende:
[..]
Daarom zit in restaurants ook altijd zo te "vissen" als ik paprika ontwaar.![]()
jah.. zoiets dacht ikquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:22 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Haha paranoide worden van rondlopende berken oid.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:24 schreef FANN het volgende:
[..]
jah.. zoiets dacht ikdat het een grapje was dus
Nee, dat zit gewoon tussen de oren.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:04 schreef fratsman het volgende:
Hoe weet jij dat nou?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:25 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Nee, dat zit gewoon tussen de oren.
Overgevoelig zijn kan wel, maar het is geen allergische reactie. Een allergische reactie is een komt door het imuunsysteem.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:29 schreef FANN het volgende:
en trouwens wat dan nog, als je gaat kokhalzen van paprika dan lijkt het me niet slim
om dat te gaan zitten eten...
Nou ja, maakt ook niet zoveel uit hoe het heet, maar zo iemand kan dus gewoon geen paprikaquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:34 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Overgevoelig zijn kan wel, maar het is geen allergische reactie. Een allergische reactie is een komt door het imuunsysteem.
Appels, peren, daar krijg ik jeuk/blaasjes in de keel/tong, al was dat vroeger niet zo. Het helpt bij mij als je de schil eraf haalt. Maar goed, als ik honger heb en een snelle snack nodig heb bijt ik toch in de appelquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:20 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Allergie waarbij mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, (kruis)allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde fruitsoorten of bv hazelnoten.
Uit degelijke onderzoeken blijkt dat de effecten diesommige mensen toeschrijven aan MSG daar niet door veroorzaakt worden, ook niet als het syntetisch is. Er zijn onderzoeken geweest die dat wel beweerden, waardoor er een beetje hysterie is ontstaan, maar die resultaten zijn al lang weerlegd. Maar veel mensen blijven er hardnekkig in geloven, en het internet staat nog vol met mensen die het blijven volhouden, en blogjes van amateur 'voedingsdeskundigen' als serieuze bron zien.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:29 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Snap ik. Sommigen hebben geen idee, maar blaten graag na.![]()
Qua msg en aanverwante 'natuurlijke stofjes'. Ik snap waar je op doelt, maar ik heb begrepen dat daar wel verschil tussen zou kunnen zitten. Als (voeding)stoffen natuurlijk ontstaan of in een voedingsmiddel aanwezig zijn, kunnen deze een andere, lees mildere, uitwerking op het lichaam hebben dan dezelfde pure stof. Ik heb het niet zozeer over allergie sec, maar over 'bijwerkingen'.![]()
Je ziet dat ook met geneesmiddelen die een natuurlijke oorsprong hebben en geheel worden ontdaan van hulpstoffen die normaliter aanwezig zijn in het oorspronkelijke plantje / kruid. Vergeleken met een natuurlijke oplossing waarbij een plant / kruid word gebruikt in zijn totaliteit. In dat laatste geval zijn de bijwerkingen milder of geheel afwezig.
Maw, misschien is de msg die in pure vorm wordt toegevoegd wel te sterk en dat de natuurlijke vorm (bij de afbraak van b.v. eiwitten) zodoende minder problemen geeft? Wat denk / weet jij hierover?
Dat lijkt me geen pretje dat gejeuk enzo.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:37 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Appels, peren, daar krijg ik jeuk/blaasjes in de keel/tong, al was dat vroeger niet zo. Het helpt bij mij als je de schil eraf haalt. Maar goed, als ik honger heb en een snelle snack nodig heb bijt ik toch in de appel
En het is echt veel te overdreven om het als allergie te bestempelen zoals sommigen mensen dat zeggen..
Met Hazelnoten nergens last van.
Is ook zo...quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Rewimo het volgende:
En dat hele aanstellersgedoe is met name vervelend voor mensen die wèl een levensbedreigende allergie hebben. Want die lopen nu de kans niet serieus genomen te worden terwijl het voor hen echt gevaarlijk is om bepaalde dingen te eten.
Ik heb msg ook in de kast staan maar daar krijg ik zeer nare reacties van. Geen vage klachten, maar zeer duidelijke, toename pijnklachten (zenuw). Als ik zoiets bemerk ga ik testen, zelfs blind, ik 'codeer' het dan, maar weet niet welke dag ik met of zonder eet. (stickertje onder bord bv). Ik haal het er feilloos uit.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:40 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Uit degelijke onderzoeken blijkt dat de effecten diesommige mensen toeschrijven aan MSG daar niet door veroorzaakt worden, ook niet als het syntetisch is. Er zijn onderzoeken geweest die dat wel beweerden, waardoor er een beetje hysterie is ontstaan, maar die resultaten zijn al lang weerlegd. Maar veel mensen blijven er hardnekkig in geloven, en het internet staat nog vol met mensen die het blijven volhouden, en blogjes van amateur 'voedingsdeskundigen' als serieuze bron zien.
Zeer herkenbaar. De vorm, de structuur of textuur, brrr, maar door gerechten heen niets aan de hand.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Rewimo het volgende:
Die kokhalsreflex heb ik bij rauwe tomaatDat krijg ik echt niet weg. Tomaat in allerlei andere vormen: geen probleem, dan vind ik het lekker. Maar rauw
Dat heeft natuurlijk niks met allergie te maken. Maar het is weleens lastig.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Rewimo het volgende:
En dat hele aanstellersgedoe is met name vervelend voor mensen die wèl een levensbedreigende allergie hebben. Want die lopen nu de kans niet serieus genomen te worden terwijl het voor hen echt gevaarlijk is om bepaalde dingen te eten.
Als ik weet dat ik een ingrediënt echt niet lekker vind, op welke manier het dan ook bereid wordt, dan bestel ik iets anders.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
Er komt natuurlijk wel een moment dat je bijna alles wel hebt gegeten en dat je denkt van "nee, kwal vond ik niet lekker, dat eet ik niet nog een keer." of "schapenhersenen zijn niet zo mijn ding, want ik heb ze geprobeerd"
Wat doe je dan in een restaurant? Je kauwt tegen je zin zo'n gang op, omdat het 'niet hoort om aan te geven waar je van over je nek gaat' ?.
Dat is niet voor de lol onderzocht, denk ik? Blijkbaar heb je wel klachten bij bepaald voedselquote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik snap niet waarom iemand een allergie zou verzinnen. Ik heb vandaag gehoord dat ik geen glutenallergie heb en ben er extreem gelukkig mee!
Ik heb een autoimmuunziekte (hashimoto) waarbij er vaak een combinatie is met glutenallergie. Ik bleef wat vage restklachten houden dus het is voor de zekerheid uitgesloten. We wisten dat de kans ontzettend klein was dat ik het had. Gelukkig, ik ben dol op gluten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:07 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat is niet voor de lol onderzocht, denk ik? Blijkbaar heb je wel klachten bij bepaald voedsel
Da's ook niet netjes, maar een 9 gangen diner boter&melkvrij vrij willen en dan wel irish coffee nemen, dat je t überhaupt durft te vragenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Net als de mensen die vertellen dat ze snel wat willen eten omdat ze naar het theater gaan en dan na het eten nog een hele tijd blijven zitten.
Je kunt niet tegen wijn IN het eten?! Daar krijg je hoofdpijn van?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:05 schreef Oceanonix het volgende:
Ik gebruik expres wel het woord allergie omdat er anders niet geluisterd wordt.
Ik kan niet tegen wijn, sherry, cognac, grappa en sherry. Wijnazijn en alcohol in zijn algemeen kan ik wel drinken. Ik word niet direct ziek maar lig van zeer kleine hoeveelheden de volgende dag met zware koppijn op bed. Dat heb ik niet over voor een gezellige avond. Een allergie in de strikte zin van het woord is het niet maar ziek word ik wel.
Als er een menukaart is, spel ik die. Liefst thuis al vanaf de website zodat ik wat algemene bereidingen kan opzoeken. Hebben ze een fixed menu dan ga ik liever niet. Er is te vaak beloofd dat het goed zou komen.....
Heb ik ook ooit laten doen. Op mijn rug. Hele rug onder de rode vlekken. Ja, doeg he. Mijn conclusie was dat ik voornamelijk allergisch ben voor krassen op mijn rug.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:49 schreef Mr.Noodle het volgende:
De hele grap is dus dat mensen hypochondrisch worden door dit soort dingen te lezen..
Ik heb gewoon zo'n huidschraaptest gedaan bij de huisarts op m'n arm om gewoon echt even te kijken waar ik echt voor "allergisch" ben. Anders bleef het bij speculeren. Resultaat: heel m'n arm rood van de bulten en bloed van het krabben.
Mijn broer was een tijdje lactose intolerant. Werd ook oprecht boos als er dat iets in boter was klaargemaakt. Echt boos. Maar als ik met hem uit eten ging nam die ook altijd roomijs toe. Dan nam die wel een extra pilletje. Aaaaaaaarrrrgggghhhhhhhhhhh.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:15 schreef 1Liner het volgende:
[..]
Da's ook niet netjes, maar een 9 gangen diner boter&melkvrij vrij willen en dan wel irish coffee nemen, dat je t überhaupt durft te vragen
Zoals die gast het brengt (of lijkt te brengen) wel. Maar soms kan het ook zijn dat je gewoon niet teveel van iets binnen moet krijgen. Mijn neefje kan ook niet goed tegen melk. Maar hij mag wel pannekoeken eten. Echter, als hij op één dag pannekoeken eet en een ijsje en een glas melk neemt en wat chocola dan krijgt hij uitslag o.i.d.. En dan lijkt het soms wat vreemd als het voor- en hoofdgerecht verbouwd moeten worden maar het toetje niet.quote:
Als je allergisch bent is het wel verstandig om eerst eens te kijken wat je voor je neus hebt voor je het in je hoofd steekt ...quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:00 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja precies, heeft mijn zus met appel, geen appelmoes of appeltaart, maar een normale
appel kan ze niet eten anders heeft ze daarna last van haar gehemelte ofzoiets
is in elk geval niet prettig en soms pijnlijk, dus tja dan eet je gewoon geen rauwe appel.
Amandelspijs is ze bijvoorbeeld ook allergisch voor en niet zo'n beetje ook![]()
Ik had een keer een banketstaaf meegenomen, maar er niet bij stilgestaan dat ze
allergisch was, omdat ze ook wel eens die dingen at met van dat ''nepspijs'' maar
deze was van de banketbakker, dus daar zat échte spijs in, resultaat, opgezwollen tong
en alles, moest gekoeld worden met ijs en alles, die kon geen adem meer halen,
ik zat er naast, dus aanstellerietus was het zéker niet, ik schrok me kapot om eerlijk te zijn er ik voelde me hartstikke schuldig omdat ik die banketletter had meegenomenen dat heeft ze dus ook bij garnalen, maar die dingen vallen allemaal makkelijk te vermijden denk ik.
Soms heb ik het idee dat zulke mensen gewoon niet helemaal tevreden zijn met hun leven, en als ze iets op televisie of internet zien gelijk denken van 'hmm misschien als ik vroeger geen gluten gegeten had dat mijn leven er dan veel beter uit had gezien.'quote:Op donderdag 30 oktober 2014 04:21 schreef IrCute het volgende:
Ik vind die hele gluten-vrije hype zo triestAllemaal kuddevolk (behalve diegene met coeliakie uiteraard). Mijn schoonmoeder begon er ook al over. Heb haar verteld dat ik niet meer met haar praat als ze mee gaat doen aan die kut hype
Is ook zo... maar ze wist zelf niet eens dat ze zó heftig zou reageren op die spijs, die vratquote:Op donderdag 30 oktober 2014 03:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Als je allergisch bent is het wel verstandig om eerst eens te kijken wat je voor je neus hebt voor je het in je hoofd steekt ...
Dat kan best zo zijn, maar doe de kok dan ook wat eer aan door in de gerechten wel die stoffen (met mate) te laten verwerken en je irish coffee te vervangen door iets zonder melk. Ik vind het ook erg onbeleefd. 9 gangen....quote:Op donderdag 30 oktober 2014 03:55 schreef 2cv het volgende:
[..]
Zoals die gast het brengt (of lijkt te brengen) wel. Maar soms kan het ook zijn dat je gewoon niet teveel van iets binnen moet krijgen. Mijn neefje kan ook niet goed tegen melk. Maar hij mag wel pannekoeken eten. Echter, als hij op één dag pannekoeken eet en een ijsje en een glas melk neemt en wat chocola dan krijgt hij uitslag o.i.d.. En dan lijkt het soms wat vreemd als het voor- en hoofdgerecht verbouwd moeten worden maar het toetje niet.
We hadden het over een meergangenmenu. Dan weet je dus niet wat je krijgt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Als ik weet dat ik een ingrediënt echt niet lekker vind, op welke manier het dan ook bereid wordt, dan bestel ik iets anders.
Is geen hogere wiskunde hoor ..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |