Snap ik. Sommigen hebben geen idee, maar blaten graag na.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:25 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Klopt helemaal hoor, maar er lopen zoveel mensen rond die alleen last krijgen als ze weten dat het ingrediënt er in zit. Als je het ze niet vertelt merken ze opeens niets.![]()
Beetje van hetzelfde niveau als de health-bloglezende mensen die wel last beweren te hebben van de MSG van de Chinees, maar niet als het van nature in voedsel voorkomt. Terwijl het natuurlijk exact hetzelfde stofje is.
Nounou, also also, niet zo intolerant, overgevoelig en allergisch graag.quote:
whut?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:54 schreef applemoose het volgende:
En mensen met appel allergie hebben vaak para berk syndroom
Geen idee maar lijkt me niet prettig in een restaurant,quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:04 schreef fratsman het volgende:
Ik lust alles, maar bij het kleinste flintertje paprika krijg ik een kokhalsreflex. Ik probeer het af en toe, maar ik kom daar maar niet van af. Allergie of....?
Allergie waarbij mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, (kruis)allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde fruitsoorten of bv hazelnoten.quote:
Ah, weer iet geleerd! Ik dacht even dat er pleinvrees ofzoiets bedoeld werdquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:20 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Allergie waarbij mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde fruitsoorten.
Daarom zit in restaurants ook altijd zo te "vissen" als ik paprika ontwaar.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:18 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Geen idee maar lijkt me niet prettig in een restaurant,zeker niet voor de anderen!
Haha paranoide worden van rondlopende berken oid.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef FANN het volgende:
[..]
Ah, weer iet geleerd! Ik dacht even dat er pleinvrees ofzoiets bedoeld werd![]()
Nah, dat is geen allergische reactie.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:04 schreef fratsman het volgende:
Ik lust alles, maar bij het kleinste flintertje paprika krijg ik een kokhalsreflex. Ik probeer het af en toe, maar ik kom daar maar niet van af. Allergie of....?
Dat is ook écht een lastige allergie denk ik, echt zo eentje waarvan de meeste mensenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef fratsman het volgende:
[..]
Daarom zit in restaurants ook altijd zo te "vissen" als ik paprika ontwaar.![]()
Lol, dat snap ik ja! Zelf ben ik gek op paprika, maar mijn paprikasoepje van laatst ging niet helemaal goed. Smaak was prima, maar de hele tijd oprispingen e.d. Was ook wat minder handig.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:21 schreef fratsman het volgende:
[..]
Daarom zit in restaurants ook altijd zo te "vissen" als ik paprika ontwaar.![]()
jah.. zoiets dacht ikquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:22 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Haha paranoide worden van rondlopende berken oid.
quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:24 schreef FANN het volgende:
[..]
jah.. zoiets dacht ikdat het een grapje was dus
Nee, dat zit gewoon tussen de oren.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:04 schreef fratsman het volgende:
Hoe weet jij dat nou?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:25 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Nee, dat zit gewoon tussen de oren.
Overgevoelig zijn kan wel, maar het is geen allergische reactie. Een allergische reactie is een komt door het imuunsysteem.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:29 schreef FANN het volgende:
en trouwens wat dan nog, als je gaat kokhalzen van paprika dan lijkt het me niet slim
om dat te gaan zitten eten...
Nou ja, maakt ook niet zoveel uit hoe het heet, maar zo iemand kan dus gewoon geen paprikaquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:34 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Overgevoelig zijn kan wel, maar het is geen allergische reactie. Een allergische reactie is een komt door het imuunsysteem.
Appels, peren, daar krijg ik jeuk/blaasjes in de keel/tong, al was dat vroeger niet zo. Het helpt bij mij als je de schil eraf haalt. Maar goed, als ik honger heb en een snelle snack nodig heb bijt ik toch in de appelquote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:20 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Allergie waarbij mensen die allergisch zijn voor berkenpollen, (kruis)allergische reacties kunnen krijgen van bepaalde fruitsoorten of bv hazelnoten.
Uit degelijke onderzoeken blijkt dat de effecten diesommige mensen toeschrijven aan MSG daar niet door veroorzaakt worden, ook niet als het syntetisch is. Er zijn onderzoeken geweest die dat wel beweerden, waardoor er een beetje hysterie is ontstaan, maar die resultaten zijn al lang weerlegd. Maar veel mensen blijven er hardnekkig in geloven, en het internet staat nog vol met mensen die het blijven volhouden, en blogjes van amateur 'voedingsdeskundigen' als serieuze bron zien.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 16:29 schreef SiennaForrest het volgende:
[..]
Snap ik. Sommigen hebben geen idee, maar blaten graag na.![]()
Qua msg en aanverwante 'natuurlijke stofjes'. Ik snap waar je op doelt, maar ik heb begrepen dat daar wel verschil tussen zou kunnen zitten. Als (voeding)stoffen natuurlijk ontstaan of in een voedingsmiddel aanwezig zijn, kunnen deze een andere, lees mildere, uitwerking op het lichaam hebben dan dezelfde pure stof. Ik heb het niet zozeer over allergie sec, maar over 'bijwerkingen'.![]()
Je ziet dat ook met geneesmiddelen die een natuurlijke oorsprong hebben en geheel worden ontdaan van hulpstoffen die normaliter aanwezig zijn in het oorspronkelijke plantje / kruid. Vergeleken met een natuurlijke oplossing waarbij een plant / kruid word gebruikt in zijn totaliteit. In dat laatste geval zijn de bijwerkingen milder of geheel afwezig.
Maw, misschien is de msg die in pure vorm wordt toegevoegd wel te sterk en dat de natuurlijke vorm (bij de afbraak van b.v. eiwitten) zodoende minder problemen geeft? Wat denk / weet jij hierover?
Dat lijkt me geen pretje dat gejeuk enzo.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:37 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Appels, peren, daar krijg ik jeuk/blaasjes in de keel/tong, al was dat vroeger niet zo. Het helpt bij mij als je de schil eraf haalt. Maar goed, als ik honger heb en een snelle snack nodig heb bijt ik toch in de appel
En het is echt veel te overdreven om het als allergie te bestempelen zoals sommigen mensen dat zeggen..
Met Hazelnoten nergens last van.
Is ook zo...quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Rewimo het volgende:
En dat hele aanstellersgedoe is met name vervelend voor mensen die wèl een levensbedreigende allergie hebben. Want die lopen nu de kans niet serieus genomen te worden terwijl het voor hen echt gevaarlijk is om bepaalde dingen te eten.
Ik heb msg ook in de kast staan maar daar krijg ik zeer nare reacties van. Geen vage klachten, maar zeer duidelijke, toename pijnklachten (zenuw). Als ik zoiets bemerk ga ik testen, zelfs blind, ik 'codeer' het dan, maar weet niet welke dag ik met of zonder eet. (stickertje onder bord bv). Ik haal het er feilloos uit.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:40 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Uit degelijke onderzoeken blijkt dat de effecten diesommige mensen toeschrijven aan MSG daar niet door veroorzaakt worden, ook niet als het syntetisch is. Er zijn onderzoeken geweest die dat wel beweerden, waardoor er een beetje hysterie is ontstaan, maar die resultaten zijn al lang weerlegd. Maar veel mensen blijven er hardnekkig in geloven, en het internet staat nog vol met mensen die het blijven volhouden, en blogjes van amateur 'voedingsdeskundigen' als serieuze bron zien.
Zeer herkenbaar. De vorm, de structuur of textuur, brrr, maar door gerechten heen niets aan de hand.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Rewimo het volgende:
Die kokhalsreflex heb ik bij rauwe tomaatDat krijg ik echt niet weg. Tomaat in allerlei andere vormen: geen probleem, dan vind ik het lekker. Maar rauw
Dat heeft natuurlijk niks met allergie te maken. Maar het is weleens lastig.
Helemaal mee eens!quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:54 schreef Rewimo het volgende:
En dat hele aanstellersgedoe is met name vervelend voor mensen die wèl een levensbedreigende allergie hebben. Want die lopen nu de kans niet serieus genomen te worden terwijl het voor hen echt gevaarlijk is om bepaalde dingen te eten.
Als ik weet dat ik een ingrediënt echt niet lekker vind, op welke manier het dan ook bereid wordt, dan bestel ik iets anders.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 15:41 schreef Kreator het volgende:
[..]
Er komt natuurlijk wel een moment dat je bijna alles wel hebt gegeten en dat je denkt van "nee, kwal vond ik niet lekker, dat eet ik niet nog een keer." of "schapenhersenen zijn niet zo mijn ding, want ik heb ze geprobeerd"
Wat doe je dan in een restaurant? Je kauwt tegen je zin zo'n gang op, omdat het 'niet hoort om aan te geven waar je van over je nek gaat' ?.
Dat is niet voor de lol onderzocht, denk ik? Blijkbaar heb je wel klachten bij bepaald voedselquote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik snap niet waarom iemand een allergie zou verzinnen. Ik heb vandaag gehoord dat ik geen glutenallergie heb en ben er extreem gelukkig mee!
Ik heb een autoimmuunziekte (hashimoto) waarbij er vaak een combinatie is met glutenallergie. Ik bleef wat vage restklachten houden dus het is voor de zekerheid uitgesloten. We wisten dat de kans ontzettend klein was dat ik het had. Gelukkig, ik ben dol op gluten.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 22:07 schreef computergirl het volgende:
[..]
Dat is niet voor de lol onderzocht, denk ik? Blijkbaar heb je wel klachten bij bepaald voedsel
Da's ook niet netjes, maar een 9 gangen diner boter&melkvrij vrij willen en dan wel irish coffee nemen, dat je t überhaupt durft te vragenquote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Net als de mensen die vertellen dat ze snel wat willen eten omdat ze naar het theater gaan en dan na het eten nog een hele tijd blijven zitten.
Je kunt niet tegen wijn IN het eten?! Daar krijg je hoofdpijn van?quote:Op woensdag 29 oktober 2014 18:05 schreef Oceanonix het volgende:
Ik gebruik expres wel het woord allergie omdat er anders niet geluisterd wordt.
Ik kan niet tegen wijn, sherry, cognac, grappa en sherry. Wijnazijn en alcohol in zijn algemeen kan ik wel drinken. Ik word niet direct ziek maar lig van zeer kleine hoeveelheden de volgende dag met zware koppijn op bed. Dat heb ik niet over voor een gezellige avond. Een allergie in de strikte zin van het woord is het niet maar ziek word ik wel.
Als er een menukaart is, spel ik die. Liefst thuis al vanaf de website zodat ik wat algemene bereidingen kan opzoeken. Hebben ze een fixed menu dan ga ik liever niet. Er is te vaak beloofd dat het goed zou komen.....
Heb ik ook ooit laten doen. Op mijn rug. Hele rug onder de rode vlekken. Ja, doeg he. Mijn conclusie was dat ik voornamelijk allergisch ben voor krassen op mijn rug.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 17:49 schreef Mr.Noodle het volgende:
De hele grap is dus dat mensen hypochondrisch worden door dit soort dingen te lezen..
Ik heb gewoon zo'n huidschraaptest gedaan bij de huisarts op m'n arm om gewoon echt even te kijken waar ik echt voor "allergisch" ben. Anders bleef het bij speculeren. Resultaat: heel m'n arm rood van de bulten en bloed van het krabben.
Mijn broer was een tijdje lactose intolerant. Werd ook oprecht boos als er dat iets in boter was klaargemaakt. Echt boos. Maar als ik met hem uit eten ging nam die ook altijd roomijs toe. Dan nam die wel een extra pilletje. Aaaaaaaarrrrgggghhhhhhhhhhh.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 23:15 schreef 1Liner het volgende:
[..]
Da's ook niet netjes, maar een 9 gangen diner boter&melkvrij vrij willen en dan wel irish coffee nemen, dat je t überhaupt durft te vragen
Zoals die gast het brengt (of lijkt te brengen) wel. Maar soms kan het ook zijn dat je gewoon niet teveel van iets binnen moet krijgen. Mijn neefje kan ook niet goed tegen melk. Maar hij mag wel pannekoeken eten. Echter, als hij op één dag pannekoeken eet en een ijsje en een glas melk neemt en wat chocola dan krijgt hij uitslag o.i.d.. En dan lijkt het soms wat vreemd als het voor- en hoofdgerecht verbouwd moeten worden maar het toetje niet.quote:
Als je allergisch bent is het wel verstandig om eerst eens te kijken wat je voor je neus hebt voor je het in je hoofd steekt ...quote:Op woensdag 29 oktober 2014 12:00 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja precies, heeft mijn zus met appel, geen appelmoes of appeltaart, maar een normale
appel kan ze niet eten anders heeft ze daarna last van haar gehemelte ofzoiets
is in elk geval niet prettig en soms pijnlijk, dus tja dan eet je gewoon geen rauwe appel.
Amandelspijs is ze bijvoorbeeld ook allergisch voor en niet zo'n beetje ook![]()
Ik had een keer een banketstaaf meegenomen, maar er niet bij stilgestaan dat ze
allergisch was, omdat ze ook wel eens die dingen at met van dat ''nepspijs'' maar
deze was van de banketbakker, dus daar zat échte spijs in, resultaat, opgezwollen tong
en alles, moest gekoeld worden met ijs en alles, die kon geen adem meer halen,
ik zat er naast, dus aanstellerietus was het zéker niet, ik schrok me kapot om eerlijk te zijn er ik voelde me hartstikke schuldig omdat ik die banketletter had meegenomenen dat heeft ze dus ook bij garnalen, maar die dingen vallen allemaal makkelijk te vermijden denk ik.
Soms heb ik het idee dat zulke mensen gewoon niet helemaal tevreden zijn met hun leven, en als ze iets op televisie of internet zien gelijk denken van 'hmm misschien als ik vroeger geen gluten gegeten had dat mijn leven er dan veel beter uit had gezien.'quote:Op donderdag 30 oktober 2014 04:21 schreef IrCute het volgende:
Ik vind die hele gluten-vrije hype zo triestAllemaal kuddevolk (behalve diegene met coeliakie uiteraard). Mijn schoonmoeder begon er ook al over. Heb haar verteld dat ik niet meer met haar praat als ze mee gaat doen aan die kut hype
Is ook zo... maar ze wist zelf niet eens dat ze zó heftig zou reageren op die spijs, die vratquote:Op donderdag 30 oktober 2014 03:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Als je allergisch bent is het wel verstandig om eerst eens te kijken wat je voor je neus hebt voor je het in je hoofd steekt ...
Dat kan best zo zijn, maar doe de kok dan ook wat eer aan door in de gerechten wel die stoffen (met mate) te laten verwerken en je irish coffee te vervangen door iets zonder melk. Ik vind het ook erg onbeleefd. 9 gangen....quote:Op donderdag 30 oktober 2014 03:55 schreef 2cv het volgende:
[..]
Zoals die gast het brengt (of lijkt te brengen) wel. Maar soms kan het ook zijn dat je gewoon niet teveel van iets binnen moet krijgen. Mijn neefje kan ook niet goed tegen melk. Maar hij mag wel pannekoeken eten. Echter, als hij op één dag pannekoeken eet en een ijsje en een glas melk neemt en wat chocola dan krijgt hij uitslag o.i.d.. En dan lijkt het soms wat vreemd als het voor- en hoofdgerecht verbouwd moeten worden maar het toetje niet.
We hadden het over een meergangenmenu. Dan weet je dus niet wat je krijgt.quote:Op woensdag 29 oktober 2014 21:32 schreef probeer het volgende:
[..]
Als ik weet dat ik een ingrediënt echt niet lekker vind, op welke manier het dan ook bereid wordt, dan bestel ik iets anders.
Is geen hogere wiskunde hoor ..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |