abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:50:40 #1
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_145893216
Terroristische aanslagen en jihad continu in het nieuws en vaak komt hier dan commentaar dat het allemaal aan religie (islam) ligt. Daar ben ik het altijd al niet mee eens geweest (geweld is van alle tijden, ook voor het jodendom/christendom/islam zijn hoofd opstak). Een goede verwoording hiervan:

http://blogs.reuters.com/(...)ession-not-religion/

In andere woorden, oplossing is onderwijs en geboortebeperking, niet religiebeperking.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:51:53 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_145893260
Het gaat alleen mank op het feit dat iedereen in het westen onderwijs heeft genoten en toch radicaliseert.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:59:30 #3
369021 tfors
pi_145893471
ik had moeten zeggen: onderwijs met realistische kans op economische vooruitgang.
pi_145893539
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:59 schreef tfors het volgende:
ik had moeten zeggen: onderwijs met realistische kans op economische vooruitgang.
Tsja, en die lui van 9/11 waren allemaal hoog opgeleid en kwamen uit welgestelde millieus.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:06:51 #5
369021 tfors
pi_145893652
Maar die zagen hun regio en volkeren continu als verliezer in de wereldeconomie. Dat is niet lekker. Ik praat het zeker niet goed natuurlijk, maar als je kijkt naar 1000 jaar terug toen de situatie andersom was had je ook christelijke terroristen die in het midden oosten aanslagen kwamen plegen (kruisvaarders). kortom het gaat niet om de islam. 1000 jaar terug was de islamitische wereld relatief het verlichte deel van de wereld en de christelijke het achterlijke deel.
pi_145893710
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:06 schreef tfors het volgende:
Maar die zagen hun regio en volkeren continu als verliezer in de wereldeconomie. Dat is niet lekker. Ik praat het zeker niet goed natuurlijk, maar als je kijkt naar 1000 jaar terug toen de situatie andersom was had je ook christelijke terroristen die in het midden oosten aanslagen kwamen plegen (kruisvaarders). kortom het gaat niet om de islam. 1000 jaar terug was de islamitische wereld relatief het verlichte deel van de wereld en de christelijke het achterlijke deel.
Jij denkt dat Saudi Arabie een verliezer is in de wereldeconomie? Dat is voor het eerst dat ik iemand zo'n claim zie maken. :') Is het nou zo moeilijk om te geloven dat het totaal niet uitmaakt wat voor achtergrond, opleiding of uit welke cultuur dat soort gekken komen?
pi_145893728
Bin Laden was niet arm. Die kwam uit een puissant rijke familie met een geschat vermogen van 7 miljard euro. Die gast had materieel alles in de wereld kunnen krijgen/kopen zonder rekening hoeven te houden met het geld.
pi_145893755
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:59 schreef tfors het volgende:
Dan zouden boeddhisten wereldwijd ook aanslagen moeten plegen en niet-boeddhisten moeten uitmoorden. Dat gebeurt niet op de schaal van moslims.

Religie is dus toch wel een factor.
pi_145893765
Als het niet om religie gaat, waarom zijn dan alle ISIS-aanhangers zo extreem religieus?
pi_145893776
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:10 schreef Jellereppe het volgende:
Bin Laden was niet arm. Die kwam uit een puissant rijke familie met een geschat vermogen van 7 miljard euro.
Precies. En die lui van 9/11 waren allemaal jongens die overzee studeerden, als je niet uit een welgestelde familie komt kan je zoiets van je leven lang niet betalen.
pi_145893819
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:11 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dan zouden boeddhisten wereldwijd ook aanslagen moeten plegen en niet-boeddhisten moeten uitmoorden. Dat gebeurt niet op de schaal van moslims.

Religie is dus toch wel een factor.
Dan zou je je voor de grap eens moeten verdiepen in de geschiedenis van de dalai lama's.

edit: ho, even over dat 'op de schaal' van moslims' heen gelezen... Excuus.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2014 17:14:07 ]
pi_145893839
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:11 schreef Jigzoz het volgende:
Als het niet om religie gaat, waarom zijn dan alle ISIS-aanhangers zo extreem religieus?
Daarnaast heb je de vraag wie bepaalt of iemand zich aanhanger van religie X mag noemen of niet.
pi_145893852
quote:
Dus omdat het christendom een gewelddadige godsdienst is pleit dat de islam vrij?

Als jij 2 buurmanben hebt en ze zijn allebei moordenaars. Pleit je dan buurman B ook vrij omdat buurman A eveneens moordt?
pi_145893867
quote:
Dat is niet meer dan een dekmantel.. een excuus
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_145893894
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Daarnaast heb je de vraag wie bepaalt of iemand zich aanhanger van religie X mag noemen of niet.
Ik denk dat gelovigen dat prima zelf kunnen.
pi_145893918
quote:
Het is natuurlijk wel een hele makkelijke manier om die twee aspecten te verenigen en mensen een uitzicht te beloven.

Is het de schuld van religie zelf dat het zo makkelijk is om te misbruiken? Persoonlijk denk ik van wel, omdat het zelfstandig denken veel makkelijker uitschakelt. Maar TS verschilt daarin van mening dus.
pi_145893949
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:14 schreef kawotski het volgende:

[..]

Dat is niet meer dan een dekmantel.. een excuus
Het zijn geen moslims? Ze zeggen zelf van wel.
pi_145893966
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dan zou je je voor de grap eens moeten verdiepen in de geschiedenis van de dalai lama's.
Wat hebben zij zoal op hun kerkstok? Zaaien ze terreur over de halve wereld? Willen ze wereldwijd de boeddhistische sharia invoeren? Zijn er regio's waar boeddhisten alle niet-boeddhisten de keus geven om zich tot het boeddhisme te bekeren of anders worden ze onthoofd? Was Buddha net zoals gewelddadig als dat Mohamed was? Zijn niet-boeddhisten minderwaardig en moeten ze als tweederangsburgers behandeld worden zoals de sharia wel goedkeurt? Worden afvallige boeddhisten ter dood veroordeeld als ze hun religie verlaten?

Het kan best zijn hoor dat het boeddhisme even gewelddadig als de islam is. Maar dan krijgen wij dat - heel toevallig - niet mee.
pi_145893977
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik denk dat gelovigen dat prima zelf kunnen.
Je hebt wel allerlei mensen die roepen dat de IS-baarden dat verkeerd inschatten. Kennelijk menen zij dat te kunnen bepalen, net zoals dat IS meent dat te kunnen bepalen.
pi_145893991
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:17 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wat hebben zij zoal op hun kerkstok? Zaaien ze terreur over de halve wereld? Willen ze wereldwijd de boeddhistische sharia invoeren? Zijn er regio's waar boeddhisten alle niet-boeddhisten de keus geven om zich tot het boeddhisme te bekeren of anders worden ze onthoofd? Was Buddha net zoals gewelddadig als dat Mohamed was? Zijn niet-boeddhisten minderwaardig en moeten ze als tweederangsburgers behandeld worden zoals de sharia wel goedkeurt? Worden afvallige boeddhisten ter dood veroordeeld als ze hun religie verlaten?

Het kan best zijn hoor dat het boeddhisme even gewelddadig als de islam is. Maar dan krijgen wij dat - heel toevallig - niet mee.
Zie edit.
pi_145893993
IS = islam.

In de puurste vorm.

Kunnen we met zijn allen heel hard andere benamingen verzinnen, maar daar los je het probleem niet mee op.

Overigens denk ik dat "het probleem" helemaal niet opgelost gaat worden, de IS is there to stay.

Wat vele moslims trouwens in een onmogelijke spagaat zet, ze volgen immers dezelfde ideologie.
pi_145894012
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:17 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je hebt wel allerlei mensen die roepen dat de IS-baarden dat verkeerd inschatten. Kennelijk menen zij dat te kunnen bepalen, net zoals dat IS meent dat te kunnen bepalen.
Kortom: een moslim is iemand die zichzelf moslim noemt.
pi_145894042
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zie edit.
Never mind. Ik zie het.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:27:52 #24
369021 tfors
pi_145894282
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:13 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dus omdat het christendom een gewelddadige godsdienst is pleit dat de islam vrij?

Als jij 2 buurmanben hebt en ze zijn allebei moordenaars. Pleit je dan buurman B ook vrij omdat buurman A eveneens moordt?
Ik wilde alleen maar zeggen dat Islam niet persé gewelddadiger dan Christendom is. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik in allebei de gevallen de regilies meer als excuus zie dan als oorzaak. Ook bij rellen tussen hooligans van twee voetbalclubs vallen soms doden. Daar is het behoren tot Ajax i.p.v. bijv. Feyenoord het excuus.
pi_145894428
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:18 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kortom: een moslim is iemand die zichzelf moslim noemt.
Daar komt het op neer ja. Daarom vind ik dat tegenspreken ook zo raar.
pi_145894465
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:27 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik wilde alleen maar zeggen dat Islam niet persé gewelddadiger dan Christendom is. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik in allebei de gevallen de regilies meer als excuus zie dan als oorzaak. Ook bij rellen tussen hooligans van twee voetbalclubs vallen soms doden. Daar is het behoren tot Ajax i.p.v. bijv. Feyenoord het excuus.
Geven Ajax en Feyenoord hun aanhangers dan een boek mee waar uit te destilleren is dat de supporters met elkaar op de vuist moeten gaan?
pi_145894517
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat het feitelijk draait om seks en agressie. Vaak betreft het jongemannen die opgegroeid zijn in een giftige cocktail van vrouwenhaat en (nergens op gebaseerde) arrogantie. Ervan overtuigd dat ze zó verschrikkelijk speciaal zijn, dat het universum om hén draait, dat ze gods gift to this earth zijn. Kortom, het product van een bizarre, abjecte en moreel failliete cultuur en religie, die als de kleingeestige hufters die ze zijn, gewelddadig worden zodra ze eens NIET hun zin krijgen. Het soort pestkoppen van het schoolplein, die in feite zo laf zijn als een rat, maar tegen zwakke(re) tegenstanders doorgaan tot het uiterste.

Het enige wat moet gebeuren is dat die pestkoppen een koekje van eigen deeg krijgen, bij voorkeur eentje die ze niet overleven....
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:37:42 #28
369021 tfors
pi_145894583
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:34 schreef Halcon het volgende:

[..]

Geven Ajax en Feyenoord hun aanhangers dan een boek mee waar uit te destilleren is dat de supporters met elkaar op de vuist moeten gaan?
De clubs niet, maar indien er hooliganvereniging-handboeken bestaan zou het me niet verbazen ;-)

wat de Koran betreft, ik denk dat je er in kan lezen wat je er in lezen wilt, er zullen vast ook wel potentiëel aanstootgevende passages in de bijbel of andere religieuze teksten te vinden zijn.
pi_145894584
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:35 schreef stopnaald het volgende:
Het enige waar ik het mee eens ben, is dat het feitelijk draait om seks en agressie. Vaak betreft het jongemannen die opgegroeid zijn in een giftige cocktail van vrouwenhaat en (nergens op gebaseerde) arrogantie. Ervan overtuigd dat ze zó verschrikkelijk speciaal zijn, dat het universum om hén draait, dat ze gods gift to this earth zijn. Kortom, het product van een bizarre, abjecte en moreel failliete cultuur en religie, die als de kleingeestige hufters die ze zijn, gewelddadig worden zodra ze eens NIET hun zin krijgen. Het soort pestkoppen van het schoolplein, die in feite zo laf zijn als een rat, maar tegen zwakke(re) tegenstanders doorgaan tot het uiterste.

Het enige wat moet gebeuren is dat die pestkoppen een koekje van eigen deeg krijgen, bij voorkeur eentje die ze niet overleven....
Iets paddenstoelvormigs?
pi_145894632
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Iets paddenstoelvormigs?
Jaaaaaaaaaaaaa ! :9~
pi_145894659
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:37 schreef tfors het volgende:

[..]

De clubs niet, maar indien er hooliganvereniging-handboeken bestaan zou het me niet verbazen ;-)

wat de Koran betreft, ik denk dat je er in kan lezen wat je er in lezen wilt, er zullen vast ook wel potentiëel aanstootgevende passages in de bijbel of andere religieuze teksten te vinden zijn.
Da's dan ook vrijwel de enige reden dat er weerstand tegen religie bestaat: vrijwel elke religie is intolerant en minstens latent gewelddadig.
pi_145894692
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:39 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Jaaaaaaaaaaaaa ! :9~
Hele gebied veranderen in één grote glasplaat. Kunnen we er daarna iets tofs van maken.
pi_145894759
quote:

[..]

De clubs niet. Dus die vergelijking is irrelevant. Een Hooligan-handboek heeft geen enkele legitimatie van de club. Het mooie aan jouw vergelijking is dat je feitelijk eventuele hooliganhandboeken gelijkstelt met geloofsboeken.

Ja, die staan ook in de Bijbel. Hoe je iets moet interpreteren, weet waarschijnlijk niemand op deze Aarde. Diegene zou dan contact moeten hebben gehad met de schrijver van het verhaal.

Interpretatie is dus tot nader order vrij. Dat blijkt ook wel gezien de diverse stromingen en meningen binnen éém bepaalde religie.
pi_145894787
Ik heb de laatste tijd vaker artikelen van deze strekking gelezen. Het is mijn overtuiging dat een totaal gebrek aan remming (en dus handhaving) mede debet is aan het feit dat ook Nederlandse jongeren zich bij ISIS aansluiten.
pi_145894858
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:44 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb de laatste tijd vaker artikelen van deze strekking gelezen. Het is mijn overtuiging dat een totaal gebrek aan remming (en dus handhaving) mede debet is aan het feit dat ook Nederlandse jongeren zich bij ISIS aansluiten.
Ik heb meer de indruk dat een inhoudsloos of frustrerend bestaan mensen vatbaar maakt voor (extremistische) religie. Feitelijk is het dan ook een geestesziekte.
pi_145895015
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik heb meer de indruk dat een inhoudsloos of frustrerend bestaan mensen vatbaar maakt voor (extremistische) religie. Feitelijk is het dan ook een geestesziekte.
Nja vaak zie je ook dat de bekeerlingen extremer zijn.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:54:35 #37
369021 tfors
pi_145895096
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:17 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wel eens van de term "killing fields" gehoord? Daarmee wordt bedoeld waar de (in ieder geval wat achtergrond betreft) boedistische cambodjanen onder leiding van Pol Pot hun vooral religieuze minderheden (vooral Moslim) over de kling jaagden.
pi_145895101
Het is ook geen wonder dat jongvolwassen knulletjes er graag heen gaan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_145895116
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:51 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja vaak zie je ook dat de bekeerlingen extremer zijn.
Precies. Dat steunt de stelling.

Bovendien zouden we eenlingen die onthoofdingen, slavernij, kruisigingen enzovoort prima vinden natuurlijk geestelijk ziek noemen. Waarom zouden we dat dan niet doen als dat op grote schaal gebeurt?
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:56:39 #40
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_145895177
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:35 schreef stopnaald het volgende:

Met 'pestkoppen' zit je op het goede spoor volgens mij (psychologie laat ik in het midden). Cultuur/nationalisme/politiek/ideologie/religie is inderdaad altijd alleen maar een aangegrepen excuus.
In chaotische situaties krijgen de pestkoppen soms de overhand. Zie nazi-Duitsland bijvoorbeeld. Het is dan aan de anderen om de orde te herstellen.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_145895185
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Precies. Dat steunt de stelling.

Bovendien zouden we eenlingen die onthoofdingen, slavernij, kruisigingen enzovoort prima vinden natuurlijk geestelijk ziek noemen. Waarom zouden we dat dan niet doen als dat op grote schaal gebeurt?
Stel je bent geestelijk ziek, zijn er natuurlijk genoeg andere dingen die je kan doen. Maar je dan aansluiten bij een groep die een bepaald doel voor ogen heeft vind ik dan weer vreemd. Sommige zeggen dat het niks met het geloof te maken heeft, Dat denk ik niet.
pi_145895192
Economische problemen, agressie etc. allemaal zwakke excuses van een incapabele groep mensen. Het enige wat radicale moslims kunnen is moorden en vernietigen, iets opbouwen of uitvinden is aan hen niet besteed. Vandaar dat ook het Midden Oosten in de fik staat en niet Europa, Rusland of de VS.
pi_145895242
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:56 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Stel je bent geestelijk ziek, zijn er natuurlijk genoeg andere dingen die je kan doen. Maar je dan aansluiten bij een groep die een bepaald doel voor ogen heeft vind ik dan weer vreemd. Sommige zeggen dat het niks met het geloof te maken heeft, Dat denk ik niet.
Religie en geestesziekten kunnen elkaar bijzonder goed versterken. Ik zou zelfs wel durven zeggen dat ze in elkaars verlengde liggen.
pi_145895293
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Religie en geestesziekten kunnen elkaar bijzonder goed versterken. Ik zou zelfs wel durven zeggen dat ze in elkaars verlengde liggen.
Nja religie is toch voor een groot deel aangeleerd. Ik geloof dat je geestesziektes niet kan aanleren ?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:03:37 #45
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_145895402
In principe gebeurd er nu hetzelfde als dat er honderden jaren geleden ook is gebeurd maar dan met christenen die uit naam van de kerk en jezus de beruchte kruistochten voerden en mensen dwongen om zich tot christen te laten dopen. Helaas voor ons leven die IS idioten nu qua wapens en niet toen...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_145895481
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja religie is toch voor een groot deel aangeleerd. Ik geloof dat je geestesziektes niet kan aanleren ?
Zeker wel. Ook geestesziekten hebben gewoon oorzaken.
pi_145895556
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:00 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

De kwetsbaarheid voor een aandoening krijg je mee. De daadwerkelijke aandoening is een resultaat van kwetsbaarheid i.c.m. biologische, psychologische en sociale invloeden.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:09:09 #48
369021 tfors
pi_145895571
quote:

[..]

Hier kan ik me wel (min of meer) in vinden.
pi_145895575
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:57 schreef Nintex het volgende:
Economische problemen, agressie etc. allemaal zwakke excuses van een incapabele groep mensen. Het enige wat radicale moslims kunnen is moorden en vernietigen, iets opbouwen of uitvinden is aan hen niet besteed. Vandaar dat ook het Midden Oosten in de fik staat en niet Europa, Rusland of de VS.
Europa, Rusland en de VS hebben anders vaak genoeg in de fik gestaan. Laten we nou niet doen alsof in die gebieden alleen maar barmhartige samaritanen wonen.
NEE!
pi_145895674
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zeker wel. Ook geestesziekten hebben gewoon oorzaken.
Nja om tot dit soort dingen in staat te zijn moet je ook gewoon niet sporen...
pi_145895698
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Nja om tot dit soort dingen in staat te zijn moet je ook gewoon niet sporen...
Dat lijkt me duidelijk, maar ik denk dat de religie een flinke rol heeft gespeeld in de ontsporing.
pi_145895745
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk, maar ik denk dat de religie een flinke rol heeft gespeeld in de ontsporing.
Ja waarschijnlijk in het gevoel ergens bij te horen...
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:18:15 #53
339669 JerryWesterby
pi_145895824
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:09 schreef HexHunter het volgende:

[..]

Europa, Rusland en de VS hebben anders vaak genoeg in de fik gestaan. Laten we nou niet doen alsof in die gebieden alleen maar barmhartige samaritanen wonen.
Volgens mij is het punt juist dat de ene fik ver in het verleden ligt en de andere nu is. Oftewel, dat het ene deel van de wereld progressie heeft geboekt en het andere nog niet. En dat dat laatste dus nog moet gebeuren.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:20:33 #54
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_145895903
quote:

[..]

:')
pi_145895938
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:20 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

:')
Daar wil je vast iets mee zeggen, maar ik zou zo snel niet weten wat.
pi_145895944
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Religie is onderdeel van de optelsom die uiteindelijk is vermenigvuldigd met de kwetsbaarheid (aanleg).
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:22:21 #57
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_145895966
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Daar wil je vast iets mee zeggen, maar ik zou zo snel niet weten wat.
Dat ik je stelling :') vind.
pi_145896007
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:22 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dat was duidelijk. Maar waarom ?
pi_145896042
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:22 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Oké. Waarom?
pi_145896265
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:18 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Volgens mij is het punt juist dat de ene fik ver in het verleden ligt en de andere nu is. Oftewel, dat het ene deel van de wereld progressie heeft geboekt en het andere nog niet. En dat dat laatste dus nog moet gebeuren.
^O^
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:34:34 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_145896267
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:09 schreef Hathor het volgende:

[..]

Jij denkt dat Saudi Arabie een verliezer is in de wereldeconomie? Dat is voor het eerst dat ik iemand zo'n claim zie maken. :') Is het nou zo moeilijk om te geloven dat het totaal niet uitmaakt wat voor achtergrond, opleiding of uit welke cultuur dat soort gekken komen?
Als de olie op is zijn ze binnen 20 jaar gewoon weer een straatarme woestijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 18:46:07 #62
339669 JerryWesterby
pi_145896555
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Waarom?
Omdat je stelling meer te maken heeft met je persoonlijke problemen dan met de actualiteit en deze topic. Ik heb eerlijk gezegd nog een andere smiley in gedachten maar zal hem niet plaatsen.
pi_145896579
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:46 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Omdat je stelling meer te maken heeft met je persoonlijke problemen dan met de actualiteit en deze topic. Ik heb eerlijk gezegd nog een andere smiley in gedachten maar zal hem niet plaatsen.
Dat betekent niets meer dan: ik ben het niet eens met je stelling en daarom vind ik je nu stom.

Best hoor, maar erg sterk is het niet.
pi_145897192
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat betekent niets meer dan: ik ben het niet eens met je stelling en daarom vind ik je nu stom.

Best hoor, maar erg sterk is het niet.
Dat we niet van doen hadden met een inhoudelijke topper was al duidelijk toch? :)
pi_145897224
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

:Y

Olie op of olie niet meer nodig en dan is het geld om dit soort baarden te financieren zo op.
pi_145897265
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat we niet van doen hadden met een inhoudelijke topper was al duidelijk toch? :)
Weet ik niet. Ik ken 'm in ieder geval niet, geloof ik.

Hoe dan ook: het lijkt mij redelijk ziek om in een goddelijke entiteit te geloven die je opdraagt om mensen af te maken. Ik weet dat heel veel mensen daar heel anders over denken. Ik heb me daar inmiddels wel bij neergelegd.
pi_145897310
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

:Y

Olie op of olie niet meer nodig en dan is het geld om dit soort baarden te financieren zo op.
Dan verandert het MO in een soort Afrika. Ook niet echt een bron van geluk, welvaart en vrede.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:15:41 #68
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_145897439
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Waarom?
Ik ken genoeg gelovige mensen die 100% bij hun verstand zijn, dus om die op de grote hoop te knallen bij de extremisten vind ik een teken van op z'n zachtst gezegd domheid.
pi_145897472
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:15 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik ken genoeg gelovige mensen die 100% bij hun verstand zijn, dus om die op de grote hoop te knallen bij de extremisten vind ik een teken van op z'n zachtst gezegd domheid.
Mijn stelling veranderen in 'alle gelovigen zijn extremisten' vind ik dan weer een teken van op zijn zachtst gezegd domheid.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:19:51 #70
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_145897598
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:16 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Mijn stelling veranderen in 'alle gelovigen zijn extremisten' vind ik dan weer een teken van op zijn zachtst gezegd domheid.
Jij maakt de vergelijking met geesteszieken en gelovigen.
Daarbij gaat het om extremisten in dit topic.
Dus wie maakt er dan een domme vergelijking?
Jij of ik?
Precies, dank je wel. :)
pi_145897699
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Jij maakt de vergelijking met geesteszieken en gelovigen.
Daarbij gaat het om extremisten in dit topic.
Dus wie maakt er dan een domme vergelijking?
Jij of ik?
Precies, dank je wel. :)
Ik heb gesteld dat geestesziekten en religie volgens mij in elkaars verlengde liggen. Ik heb nergens gezegd dat alle gelovigen extremisten zijn. Geen idee waarom je daar dan mee aan komt zetten.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:23:32 #72
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_145897744
De oplossing is socialisme.

Gratis en goed onderwijs voor iedereen, niet slechts voor de elite. Gratis universiteit, laat mensen zich ontwikkelen en ontplooien.
Verbod op commerciële televisie, geen pulp meer op televisie. Verheffing van het volk in al haar facetten.
Verbod op rap-muziek en andere criminele muzikale uitingen. In de Sovjet-Unie werd degelijke muziek ten gehore gebracht.
Gratis en uitstekende gezondheidszorg voor iedereen, niet slechts voor hen met een kredietkaart op zak. Tandheelkunde geheel gratis. Een gezond volk is belangrijk.
Verbod op religie. Als je wilt geloven in een roze eenhoorn met elfjes mag dat, behoudens dat dit plaatsvindt in huiskamerbijeenkomsten met een stel vrienden. Filosoferen, discussieren is altijd goed. Misschien bestaat er een God, misschien ook niet, of waren de Goden toevallig kosmonauten? Je weet het niet, niemand weet het, maar filosoferen is prima. Geen kerken echter, geen moskeeën en andere mafkezerijen. In de Sovjet-Unie werd religie ontmoedigd en terecht.
Goed openbaar vervoer en betaalbaar voor iedereen. Net als in de DDR en USSR en de voormalige CSSR.

Als het volk gelukkig is - en dat wordt het middels socialisme - dan is er geen behoefte meer aan een blatende imam die zelf de Qu'ran nauwelijks kent of een seniele pastoor die meer in Mammon dan in God geïnteresseerd is.
pi_145898026
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:23 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

Gratis en goed onderwijs voor iedereen, niet slechts voor de elite. Gratis universiteit, laat mensen zich ontwikkelen en ontplooien.
Verbod op commerciële televisie, geen pulp meer op televisie. Verheffing van het volk in al haar facetten.
Verbod op rap-muziek en andere criminele muzikale uitingen. In de Sovjet-Unie werd degelijke muziek ten gehore gebracht.
Gratis en uitstekende gezondheidszorg voor iedereen, niet slechts voor hen met een kredietkaart op zak. Tandheelkunde geheel gratis. Een gezond volk is belangrijk.
Verbod op religie. Als je wilt geloven in een roze eenhoorn met elfjes mag dat, behoudens dat dit plaatsvindt in huiskamerbijeenkomsten met een stel vrienden. Filosoferen, discussieren is altijd goed. Misschien bestaat er een God, misschien ook niet, of waren de Goden toevallig kosmonauten? Je weet het niet, niemand weet het, maar filosoferen is prima. Geen kerken echter, geen moskeeën en andere mafkezerijen. In de Sovjet-Unie werd religie ontmoedigd en terecht.
Goed openbaar vervoer en betaalbaar voor iedereen. Net als in de DDR en USSR en de voormalige CSSR.

Als het volk gelukkig is - en dat wordt het middels socialisme - dan is er geen behoefte meer aan een blatende imam die zelf de Qu'ran nauwelijks kent of een seniele pastoor die meer in Mammon dan in God geïnteresseerd is.
Dat is al eens geprobeerd en was niet bepaald een succes.

IS kan voorlopig nog niet tippen aan de genocidecijfers van jouw helden.
pi_145898073
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:23 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

Mooi plan. Maar wie gaat dat betalen?
quote:
Censuur? Nee dank u.
quote:
Nazi-censuur? Nee, dank u.
quote:
quote:
Verbod op religie.
Kan niet.
quote:
Als je wilt geloven in een roze eenhoorn met elfjes mag dat, behoudens dat dit plaatsvindt in huiskamerbijeenkomsten met een stel vrienden. Filosoferen, discussieren is altijd goed. Misschien bestaat er een God, misschien ook niet, of waren de Goden toevallig kosmonauten? Je weet het niet, niemand weet het, maar filosoferen is prima. Geen kerken echter, geen moskeeën en andere mafkezerijen. In de Sovjet-Unie werd religie ontmoedigd en terecht.
Dat is iets heel anders dan een verbod. Dat religie uitsluitend een privézaak moet zijn ben ik helemaal met je eens.
quote:

quote:
Mwoah, het is nog nooit gelukt, waar dan ook, om bijgeloof uit te roeien. Zelfs in Nederland, waar mensen zich massaal afkeren van de wereldreligies, zijn mensen constant bezig zich te verdiepen in allerlei onzin. Zie de populariteit van allerlei complotsites, paranormale zaken en alternatieve geneeswijzen.
pi_145898158
quote:

1. Hebben we in Nederland praktisch al -> als je het gratis maakt gaat iedereen maar van alles doen zie tweede punt.

2. Werkt niet zonder enige vorm van marktwerking. Als iedereen gratis naar de tandarts kan gaan ze iedere maand i.p.v. wanneer het echt nodig is. Je mist de markt-werking stimulans.
Sowieso moet je niet willen dat de staat enorm veel geld besteedt aan mensen die al oud zijn en toch niks meer gaan bijdragen.

3. gratis openbaar vervoer: deels mee eens, maak het heel goedkoop (25-50% van huidige prijs) maar niet gratis. Hier komen trouwens grote problemen mee omdat het systeem totaal niet berekend is op zoveel reizigers. Het traject tussen Breda-Tilburg zit gewoon bomvol qua treinen en de treinen in de spits zitten ook al vol. Je zal het dus langzaam moeten laten zakken en flink moeten investeren.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_145898302
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:18 schreef Kanjer het volgende:
IS = islam.

In de puurste vorm.
Fundamentalistische propaganda.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:38:26 #77
pi_145898319
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:30 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat is al eens geprobeerd en was niet bepaald een succes.

IS kan voorlopig nog niet tippen aan de genocidecijfers van jouw helden.
Dat was een groot succes socialisme. Helaas hebben de gringo's met name Reagon roet in het eten gegooid met d.m.v. een debiele wapenwedloop in de jaren '80. ;(
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 19:42:43 #78
pi_145898508
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[..]

Censuur? Nee dank u.

[..]

Nazi-censuur? Nee, dank u.

[..]

[..]

Kan niet.

[..]

Dat is iets heel anders dan een verbod. Dat religie uitsluitend een privézaak moet zijn ben ik helemaal met je eens.

[..]

[..]

Mwoah, het is nog nooit gelukt, waar dan ook, om bijgeloof uit te roeien. Zelfs in Nederland, waar mensen zich massaal afkeren van de wereldreligies, zijn mensen constant bezig zich te verdiepen in allerlei onzin. Zie de populariteit van allerlei complotsites, paranormale zaken en alternatieve geneeswijzen.
Wie gaat dat betalen?
De burgers, het werkte destijds ook goed. De rijkeren kunnen zich niet verrijken, zij zullen ook - anders dan nu het geval - hun steentje moeten bijdragen aan de staat.
Openbaar vervoer was rendabel en goed in de voormalige Warschaupact-landen. Nu rijden bussen leeg rond, omdat het OV zo duur is dat niemand er meer gebruik van maakt en velen hebben een auto, terwijl in de USSR vrijwel niemand een auto had, goed gebruik werd gemaakt van OV en hierdoor was er meer natuur en groen en waren de steden leefbaar.

Commerciele televisie dient inderdaad verboden te zijn, commerciele televisie ontwricht de samenleving, je zou het ook een terroristisch netwerk kunnen noemen. Reden genoeg het te verbieden.

In rap-nummers wordt criminaliteit verheerlijkt en geweld. Verbieden inderdaad dus. Er is niets mis met klassieke muziek. O+
pi_145906213
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:38 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Dat was een groot succes socialisme. Helaas hebben de gringo's met name Reagon roet in het eten gegooid met d.m.v. een debiele wapenwedloop in de jaren '80. ;(
Het ligt altijd aan een ander. :') Socialisme heeft meer dan genoeg ellende veroorzaakt. Het is zelfs veel gevaarlijker dan de politieke islam.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:17:22 #80
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_145906716
quote:
maar als je kijkt naar 1000 jaar terug toen de situatie andersom was had je ook christelijke terroristen die in het midden oosten aanslagen kwamen plegen (kruisvaarders).
Godsamme, wat voor onderwijs heb jij gevolgd :')

quote:
kortom het gaat niet om de islam.
Zelfs als dat waar was, is de islam nog wel hetgene waar die dwazen de rechtvaardiging van hun moordpartijen kunnen vinden; de vestiging van het kalifaat en het probleemloos afslachten van 'ketters' en ongelovigen. Die toffe profeet was immers ook een roverhoofdman en massamoordenaar.

quote:
1000 jaar terug was de islamitische wereld relatief het verlichte deel van de wereld en de christelijke het achterlijke deel.
Je bent even vergeten dat Byzantium het (vervolg van het) rijk van de Oude Grieken was? Die waren inderdaad achterlijk 8)7
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_145906845
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

pi_145908232
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zullen jij en ik niet meemaken.
pi_145908321
quote:

De oplossing in jouw geval is een dwangbuis en een muilkorf.
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:01:46 #84
369021 tfors
pi_145909074
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 22:17 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Godsamme, wat voor onderwijs heb jij gevolgd :')

[..]

Zelfs als dat waar was, is de islam nog wel hetgene waar die dwazen de rechtvaardiging van hun moordpartijen kunnen vinden; de vestiging van het kalifaat en het probleemloos afslachten van 'ketters' en ongelovigen. Die toffe profeet was immers ook een roverhoofdman en massamoordenaar.

"Je bent even vergeten dat Byzantium het (vervolg van het) rijk van de Oude Grieken was? Die waren inderdaad achterlijk 8)7"

[..]

Je bent even vergeten dat Byzantium het (vervolg van het) rijk van de Oude Grieken was? Die waren inderdaad achterlijk 8)7
Kan van jou hetzelfde zeggen :) Byzantium het rijk van de oude grieken, echt waar? en wie heeft het over byzantium, dat was een rijk in constante aftakeling.

uit wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Crusades :

... Wonderful sights were to be seen. Some of our men (and this was more merciful) cut off the heads of their enemies; others shot them with arrows, so that they fell from the towers; others tortured them longer by casting them into the flames. Piles of heads, hands and feet were to be seen in the streets of the city. It was necessary to pick one's way over the bodies of men and horses. But these were small matters compared to what happened at the Temple of Solomon, a place where religious services are normally chanted ... in the temple and the porch of Solomon, men rode in blood up to their knees and bridle reins. Indeed it was a just and splendid judgement of God that this place should be filled with the blood of unbelievers since it had suffered so long from their blasphemies
Raymond D'Aguilers in Historia Francorum qui ceperunt Iherusalem [132]
pi_145910469
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De rauwe waarheid of je het nou wil ontkennen of niet.
pi_145910592
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:31 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Dat blijft hij toch ontkennen.
pi_145910752
quote:

[..]

De rauwe waarheid is dat veel moslims er een totaal andere kijk op nahouden dan jij. Dat jij hen afschildert als afvalligen en geen echte gelovigen is omdat je er een fundamentalistische visie op nahoudt en de propagandapraatjes van haatbaarden verkondigt. Die houden er dezelfde reflex op na: ben je niet met ons, dan ben je tegen ons.
pi_145911152
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De rauwe waarheid is dat veel moslims er een totaal andere kijk op nahouden dan jij. Dat jij hen afschildert als afvalligen en geen echte gelovigen is omdat je er een fundamentalistische visie op nahoudt en de propagandapraatjes van haatbaarden verkondigt. Die houden er dezelfde reflex op na: ben je niet met ons, dan ben je tegen ons.
De rauwe waarheid is dat niet objectief vast te stellen is wie nu de ware gelovige is. Je kunt dat boek op diverse manieren interpreteren en ook na het schrijven van dat boek zijn er nog Hadith-en uitgevaardigd.

Je kunt de schrijver van dat boek ook niet meer vragen hoe hij dingen heeft bedoeld en wanneer iemand zich wel in voldoende mate aan zijn boek houdt en wanneer niet. En je kunt hem ook niet meer vragen in hoeverre de Hadith-en zijn gelegitimeerd en in hoeverre de huidige versie gelijkstaat aan zijn versie.
pi_145911436
quote:

[..]

Oh kom op. Iedereen met een religie beweert van zichzelf dat hij de enige juiste variant beleidt. Er zijn meer moslims die vinden dat IS fout zit dan dat er IS-ers zijn.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_145911587
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik schilder niemand af als ongelovig o.i.d. Hoe je daar nou bij komt, eerder het tegendeel is waar.

Voor de zoveelste keer dan maar,

IS: islam, koran, allah.

Mohamed de groentenboer in de schilderswijk: islam, koran, allah.

Zoek de verschillen, beiden geloven in hetzelfde boekje, dezelfde allah. Dezelfde ideologie.

IS zal zeggen, de groentenboer is geen ware moslim, de groentenboer zal zeggen, de IS is geen ware moslim.

Feit is, ze zijn beiden moslim.

En dan kun je er termen bijhalen als "extremistisch", "gematigt", of wat dan ook, wat voor sausje je er overheen wil gooien, het komt allemaal uit dezelfde bron.
pi_145911636
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:54 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Oh kom op. Iedereen met een religie beweert van zichzelf dat hij de enige juiste variant beleidt. Er zijn meer moslims die vinden dat IS fout zit dan dat er IS-ers zijn.
Dat waag ik zeer te betwijfelen.
pi_145911646
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:54 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Dat eerste klopt. Dat an sich zegt natuurlijk niet veel.
pi_145911772
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:00 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Dat waag ik zeer te betwijfelen.
Jij denkt dat we te maken hebben met een half miljard (milde schatting) hoofdafhakkende extremisten? Dan hebben we wel een heel groot probleem.
pi_145911810
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 23:58 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ik schilder niemand af als ongelovig o.i.d.
IS is de puurste vorm van islam? :')

quote:
IS: islam, koran, allah.

Mohamed de groentenboer in de schilderswijk: islam, koran, allah.

Zoek de verschillen, beiden geloven in hetzelfde boekje, dezelfde allah. Dezelfde ideologie.

IS zal zeggen, de groentenboer is geen ware moslim, de groentenboer zal zeggen, de IS is geen ware moslim.

Feit is, ze zijn beiden moslim.
Ja, en? Je doet nu net alsof IS er het dichtste bij zit. Waar baseer je dat in godsnaam op?

En dat moslims allemaal dezelfde ideologie delen is een nogal onzinnige claim. Zoals al vaker gezegd; er is geen religie zo versplinterd als de islam. Een salafist gelooft niet hetzelfde als een aleviet, een wahabiet gelooft niet hetzelfde als een druus. De enige gemene deler die ze hebben is dat ze hun geloof in Allah belijden. Maar daar is ook alles mee gezegd; voor een salafist ziet Allah er weer heel anders uit dan voor een aleviet.
pi_145911831
quote:
Zieltjes winnen door te doen alsof, anderen laten geloven. ISIS doet dus eigenlijk hetzelfde als hour of power, jehova of scientology church. Diegenen in de toppen van al dat soort organisaties zien de zieltjes binnendruppelen en wrijven in hun handjes (zien hun macht groeien)
pi_145911878
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat eerste klopt. Dat an sich zegt natuurlijk niet veel.
BNW zit een paar deuren verderop.
pi_145911899
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

BNW zit een paar deuren verderop.
ONZ ook. :W
pi_145912023
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:03 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Jij denkt dat we te maken hebben met een half miljard (milde schatting) hoofdafhakkende extremisten? Dan hebben we wel een heel groot probleem.
Het lijkt erop dat Kanjer vooral een probleem heeft met zijn fundamentalistische opvattingen i.c.m. de werkelijkheid.

5 seconden op Google:

http://eunmask.wordpress.(...)-islamic-principles/
http://www.maghrebmagazin(...)t-activiteiten-isis/
http://www.islamnu.nl/ind(...)ims-veroordelen-isis
http://www.nieuwemoskee.n(...)wa-brief-tegen-isis/
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)onstreren-tegen-isis
pi_145912117
quote:
De rauwe waarheid is dat niet objectief vast te stellen is wie nu de ware gelovige is. Je kunt dat boek op diverse manieren interpreteren en ook na het schrijven van dat boek zijn er nog Hadith-en uitgevaardigd.

Je kunt de schrijver van dat boek ook niet meer vragen hoe hij dingen heeft bedoeld en wanneer iemand zich wel in voldoende mate aan zijn boek houdt en wanneer niet. En je kunt hem ook niet meer vragen in hoeverre de Hadith-en zijn gelegitimeerd en in hoeverre de huidige versie gelijkstaat aan zijn versie.
pi_145912575
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:03 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Zeg ik nergens.

Wel dat een zeer grote hoeveelheid moslims symphatie voor IS zullen hebben, desnoods heimelijk.

Het is per slot van rekening het einddoel van de islam he?

Wat jij niet snapt is dat juist jouw houding in deze (als voorbeeld) er voor zorgt dat de huisje/boompje/beestje moslim in de problemen komt, degenen die je hier zo hard probeert te verdedigen.

Juist door te benoemen en dan aan te pakken kunnen we schoon schip maken en kunnen we met zijn allen prima naast elkaar leven.
pi_145912659
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:23 schreef Kanjer het volgende:
Wel dat een zeer grote hoeveelheid moslims symphatie voor IS zullen hebben, desnoods heimelijk.
Complottheorieën die naadloos aansluiten op je fundamentalistische propaganda.

quote:
Het is per slot van rekening het einddoel van de islam he?
Nee. Van bepaalde extremistische lieden. De meeste moslims zitten helemaal niet op dood en verderf te wachten.
pi_145912662
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

IS is de puurste vorm van islam? :')

[..]

Ja, en? Je doet nu net alsof IS er het dichtste bij zit. Waar baseer je dat in godsnaam op?

En dat moslims allemaal dezelfde ideologie delen is een nogal onzinnige claim. Zoals al vaker gezegd; er is geen religie zo versplinterd als de islam. Een salafist gelooft niet hetzelfde als een aleviet, een wahabiet gelooft niet hetzelfde als een druus. De enige gemene deler die ze hebben is dat ze hun geloof in Allah belijden. Maar daar is ook alles mee gezegd; voor een salafist ziet Allah er weer heel anders uit dan voor een aleviet.
Doet niet ter zake, moslim, islam, koran, mohamed, allah.

All the same.

Er zijn geen twintig versies van de koran, er zijn geen twintig verschillende allahs.
pi_145912826
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:25 schreef Kanjer het volgende:

[..]

All the same.

Er zijn geen twintig versies van de koran, er zijn geen twintig verschillende allahs.
Er zijn meer dan 20 verschillende leerscholen binnen de islam die allemaal een ander godsbeeld leren en er andere opvattingen op nahouden.
pi_145912877
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Complottheorieën die naadloos aansluiten op je fundamentalistische propaganda.

[..]

Nee. Van bepaalde extremistische lieden. De meeste moslims zitten helemaal niet op dood en verderf te wachten.
Wat jij wil, je goed recht.

Ik denk er anders over, de toekomst zal mij gelijk geven.

Maar blijf gerust mij uitmaken voor extremist of fundamentalist als je dat een voldaan gevoel geeft hoor, als je geen discussie meer kunt voeren kun je je leker wentelen in het gevoel het gelijk aan je kant te hebben, niets is minder waar.
pi_145912903
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er zijn meer dan 20 verschillende leerscholen binnen de islam die allemaal een ander godsbeeld leren en er andere opvattingen op nahouden.
Een moslm is een moslim.
pi_145913004
Typisch dat Xa1pt niet op mijn posts van 23.47 en 00.11 ingaat. :)

Kennelijk is anderen uitmaken voor fundamentalist eenvoudiger.
pi_145913019
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:30 schreef Kanjer het volgende:
Maar blijf gerust mij uitmaken voor extremist of fundamentalist als je dat een voldaan gevoel geeft hoor
quote:
Juist door te benoemen en dan aan te pakken kunnen we schoon schip maken en kunnen we met zijn allen prima naast elkaar leven.
Propaganda:

quote:
Propaganda is een bepaalde vorm van communicatie waarbij de publieke opinie beïnvloed wordt om aanhangers te winnen voor bepaalde opvattingen of standpunten. Propaganda kenmerkt zich vaak door het systematisch geven van eenzijdige informatie, die al dan niet (deels) onwaar is, waarbij selectief bepaalde feiten worden benadrukt en andere bewust achterwege worden gelaten.
Zoals je bijvoorbeeld de uiteenlopende opvattingen en interpretaties binnen de islam afdoet als "niet relevant".

Fundamentalisme:
quote:
De term moslimfundamentalisme wordt meestal gebruikt om die moslims aan te duiden die een radicale interpretatie van de Koran en de Hadith volgen. Zij zien die traditionele teksten letterlijk als de fundamenten van hun geloof.
Jij ziet de nogal fundamentalistische interpretatie van de koran ook aan als absolute waarheid.
pi_145913087
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:25 schreef Kanjer het volgende:

[..]

All the same.

Dit inderdaad.

pi_145913111
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:33 schreef Halcon het volgende:
Typisch dat Xa1pt niet op mijn posts van 23.47 en 00.11 ingaat. :)

Kennelijk is anderen uitmaken voor fundamentalist eenvoudiger.
Het moet allemaal niet te moeilijk worden he?
pi_145913227
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:36 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Het moet allemaal niet te moeilijk worden he?
Dat klopt. Het beste kun je gewoon de discussiepartner voor extremist uitmaken. Argumentum ad hominem, daar maak je indruk mee in discussies.
pi_145913252
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

[..]

Propaganda:

[..]

Zoals je bijvoorbeeld de uiteenlopende opvattingen en interpretaties binnen de islam afdoet als "niet relevant".

Fundamentalisme:

[..]

Jij ziet de nogal fundamentalistische interpretatie van de koran ook aan als absolute waarheid.
Wat jij wil.

Ik ben allang klaar met nutteloze discussies, en toch probeer ik het af en toe weer.

De halve wereld staat zowat in code rood door de islam, maar nee hoor

Ik wacht de eerste rellen wel af, kun je weer gaan klagen dat dat natuurlijk door Wlders e.d. komt.
pi_145913279
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat klopt. Het beste kun je gewoon de discussiepartner voor extremist uitmaken. Argumentum ad hominem, daar maak je indruk mee in discussies.
Ach, ze weten waarschijnlijk echt niet beter.
pi_145913366
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:39 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Wat jij wil.

Ik ben allang klaar met nutteloze discussies, en toch probeer ik het af en toe weer.
Same goes for me, maar zolang je hier blijft verkondigen dat IS de ware islam is, blijf ik benoemen dat je fundamentalistische propaganda aan het verkondigen bent.
pi_145913459
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Same goes for me, maar zolang je hier blijft verkondigen dat IS de ware islam is, blijf ik benoemen dat je fundamentalistische propaganda aan het verkondigen bent.
IS = islam.
pi_145913593
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:42 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

3e keer dat ik dit post n.a.v. jouw reactie. Ga je nog reageren?

pi_145913709
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:44 schreef Kanjer het volgende:

[..]

IS = islam.
Argumenten?
pi_145913790
quote:

[..]

IS = islam.
quote:
Muslims are not a monolithic group. National, political and religious variations highlight stark differences and multiple identities among Muslims. The Sunnis, who account for over 80% of Muslims, have over centuries fragmented into three clear strands - the Political, Missionary and Jihad movements who possess individual characteristics and vary in global view. It is only the Jihadists however that pursue and promote an armed Islamic struggle, which led by the mujahideen can occur in an internal, irredentist or global capacity.
quote:
A common complaint among non-Muslims is that Muslim religious authorities do not condemn terrorist attacks. The complaints often surface in letters to the editors of newspapers, on phone-in radio shows, in Internet mailing lists, forums, etc. A leader of an evangelical Christian para-church group, broadcasting over Sirius Family Net radio, stated that he had done a thorough search on the Internet for a Muslim statement condemning terrorism, without finding a single item.
Actually, there are lots of fatwas and other statements issued which condemn attacks on innocent civilians. Unfortunately, they are largely ignored by newspapers, television news, radio news and other media outlets.
quote:
Contrary to common image, many Muslims have spoken out against 9/11,[3] and against terrorist attacks in general.[4][5]

A 2007 Pew Research Center study of several nations throughout the Muslim world showed that opposition to suicide bombing in the Muslim world is increasing, with a majority of Muslims surveyed in 10 out of the 16 of the countries responding that suicide bombings and other violence against civilians is "never" justified, though an average of 38% believe it is justified at least rarely. Opposition to Hamas was the majority opinion in only 4 out of the 16 countries surveyed, as was opposition to Hezbollah.[1] The Pew Research Study did not include Iran, Iraq, Saudi Arabia, Syria, Afghanistan, Tunisia, Libya, and Algeria in the survey, although densely populated Muslim countries such as Pakistan, Egypt, Indonesia, and Bangladesh were included.

A YouGov survey for the Daily Telegraph,[6] published two weeks after the July 2005 bombings in the London Underground, showed that 88% of British Muslims were opposed to the bombings, while 6% (about 100,000 individuals) fully supported them, and one British Muslim in four expressed some sympathy with the motives of the bombers.[7]
http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_attitudes_towards_terrorism
pi_145913864
quote:
Dit is dus aantoonbare onzinnige propaganda. Veruit de meerderheid van de moslims verwerpen geweld en terrorisme.
pi_145913954
2005 en een poll n.a.v. een aanslag in Engeland. Ja, ja.
pi_145914004
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dit is dus aantoonbare onzinnige propaganda. Veruit de meerderheid van de moslims verwerpen geweld en terrorisme.
Inderdaad. Vervelend dat die islamofoben in de naam van moslims leugens verspreiden en angst aanwakkeren.
pi_145914132
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:00 schreef Inspireme het volgende:

[..]

Inderdaad. Vervelend dat die islamofoben in de naam van moslims leugens verspreiden en angst aanwakkeren.
Boodschappenjongens van Bin Laden zijn dat. Ze delen dezelfde motieven als Bin Laden die had, gebruiken dezelfde tactieken als Bin Laden dat deed en zijn uit op dezelfde tegenstelling (die tussen het westen en de islam) als waar Bin Laden op uit was. Alleen noemen ze zichzelf ongelovig en niet-islamitisch.
pi_145914170
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Boodschappenjongens van Bin Laden zijn dat. Ze delen dezelfde motieven als Bin Laden die had, gebruiken dezelfde tactieken als Bin Laden dat deed en zijn uit op dezelfde tegenstelling (die tussen het westen en de islam) als waar Bin Laden op uit was. Alleen noemen ze zichzelf ongelovig en niet-islamitisch.

pi_145914193
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:55 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

http://www.dagelijksestan(...)-syri-gangers-helden

73% van de Nederlandse moslims steunt IS.

Ik heb deze bron genomen, er staan er meerdere.
pi_145914231
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik zou van de drank afblijven verder, vanavond, gaat nu echt wartaal uitslaan.
pi_145914243
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:06 schreef Kanjer het volgende:

[..]

http://www.dagelijksestan(...)-syri-gangers-helden

73% van de Nederlandse moslims steunt IS.

Ik heb deze bron genomen, er staan er meerdere.
Heb je het oorspronkelijke onderzoeksverslag ook gelezen?
pi_145914264
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:05 schreef Halcon het volgende:

[..]

Zullen we het nog meemaken? Dat er een antwoord komt.
pi_145914275
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:08 schreef Kanjer het volgende:

[..]

En hij reageert niet op mijn post. In tussen maakt hij anderen wel uit voor boodschappenjongen van Bin Laden. Zieke geest dat 'ie is :r
pi_145914281
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:09 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ik denk van niet. :+
pi_145914315
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 00:23 schreef Kanjer het volgende:

Goed, hoofdafhakkende moslims zijn een problem. Hup, benoemd. Heb jij verder oplossingen die niet automatisch leiden tot mensenrechtenschendingen zoals beperking van vrijheid van geloof?
pi_145914364
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:08 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Nee hoor. Bin Laden gebruikte onder andere 9/11 om een wig te drijven tussen de islam en het westen. Hij hoopte door die tegenstelling te vergroten dat de meerderheid van de moslims uiteindelijk gedwongen zou worden om voor hem en de zijnen te kiezen. Hij predikte altijd dat er geen gematigde islam bestaat, er geen gematigde moslims bestaan en dat iedereen die het niet met zijn fundamentalistische interpretatie eens was, een afvallige was.

Het zijn precies dezelfde haatpraatjes die jij er op nahoudt. Jij zet je ook in voor een tegenstelling tussen het westen en de islam door te verkondigen dat er geen gematigde moslims bestaan (ze zijn allemaal hetzelfde). En je 'waarschuwt' ook regelmatig waar Bin Laden voor waarschuwde; op een dag staan alle moslims op en kiezen ze voor extremisme en geweld. En volgens jou is de meest verwerpelijke interpretatie van de islam de meest zuivere.
pi_145914419
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:09 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Jij reageert anders ook niet op mijn vraag? :')

Je komt met een artikel die totaal niet legit is.
pi_145914426
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:11 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Goed, hoofdafhakkende moslims zijn een problem. Hup, benoemd. Heb jij verder oplossingen die niet automatisch leiden tot mensenrechtenschendingen zoals beperking van vrijheid van geloof?
Geloof valt niet onder de niet-opschortbare rechten hè.
pi_145914435
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:12 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee hoor. Bin Laden gebruikte onder andere 9/11 om een wig te drijven tussen de islam en het westen. Hij hoopte door die tegenstelling te vergroten dat de meerderheid van de moslims uiteindelijk gedwongen zou worden om voor hem en de zijnen te kiezen. Hij predikte altijd dat er geen gematigde islam bestaat, er geen gematigde moslims bestaan en dat iedereen die het niet met zijn fundamentalistische interpretatie eens was, een afvallige was.

Het zijn precies dezelfde haatpraatjes die jij er op nahoudt. Jij zet je ook in voor een tegenstelling tussen het westen en de islam door te verkondigen dat er geen gematigde moslims bestaan (ze zijn allemaal hetzelfde). En je 'waarschuwt' ook regelmatig waar Bin Laden voor waarschuwde; op een dag staan alle moslims op en kiezen ze voor extremisme en geweld. En volgens jou is de meest verwerpelijke interpretatie van de islam de meest zuivere.

pi_145914525
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:15 schreef Halcon het volgende:

[..]

Geloof valt niet onder de niet-opschortbare rechten hè.
Überhaupt overwegen dat je de vrijheid van iemands filosofische gedachten misschien wel zou kunnen beperken maakt je al tot een bijna nazi.
pi_145914550
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:20 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Überhaupt overwegen dat je de vrijheid van iemands filosofische gedachten misschien wel zou kunnen beperken maakt je al tot een bijna nazi.
Dat is vaak de grap met mensen die waarschuwen voor een dictatuur. Die zijn bereid hier alvast een dictatuur in te voeren. Zodat we het ergste al hebben gehad, ofzo.
pi_145914580
quote:
15s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:20 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Dus de mensen die de mensenrechten hebben opgesteld zijn bijna nazi's ?
pi_145914584
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is vaak de grap met mensen die waarschuwen voor een dictatuur. Die zijn bereid hier alvast een dictatuur in te voeren. Zodat we het ergste al hebben gehad, ofzo.

pi_145914594
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dit ja ze hebben gewoon niet door dat ze hetzelfde doen _O- ironisch wel
pi_145914605
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:23 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dus de mensen die de mensenrechten hebben opgesteld zijn bijna nazi's ?
Goed, ik trap erin: wil je me uitleggen hoe zij gedachtengoed in wilden perken?
pi_145914660
Beetje rare samenvatting in de OP. TFA haalt juist voorbeelden aan van goed opgeleide en zelfs kansrijke jongeren die toch jihadist spelen?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_145914691
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:24 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Goed, ik trap erin: wil je me uitleggen hoe zij gedachtengoed in wilden perken?
Dat kan Amnesty veel beter: http://www.amnesty.nl/men(...)godsdienst-en-geloof

De termen opschortbaar en niet-opschortbaar zijn duidelijk denk ik.

[ Bericht 5% gewijzigd door Halcon op 25-10-2014 01:36:50 ]
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:40:34 #142
369021 tfors
pi_145914902
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:27 schreef trancethrust het volgende:
Beetje rare samenvatting in de OP. TFA haalt juist voorbeelden aan van goed opgeleide en zelfs kansrijke jongeren die toch jihadist spelen?
Ja, dat klopt wel. Was niet echt als een samenvatting van het artikel bedoeld, meer mijn persoonlijke mening over hoe de economische/politieke mislukking van het middenoosten kan leiden tot gevoelens van minderwaardigheid onder geloofsverwanten, wat wellicht oorzaak is van de aantrekkingskracht van dit soort groeperingen. een beetje als reactie op deze zin uit het artikel: "Ideological extremists like those leading Islamic State deliberately employ the ideas of collective hardship and victimization of Muslims worldwide to galvanize and recruit potential jihadists."

edit, en bevolkingsexplosie en gebrek aan educatie leidden tot die mislukking..
pi_145914933
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:28 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat kan Amnesty veel beter: http://www.amnesty.nl/men(...)godsdienst-en-geloof
Het belangrijke woord in die tekst is natuurlijk het uiten van een geloof. Als volgens jouw geloof ongelovigen dood moeten; prima, er heel veel mensen die dat denken Als je het gaat beleiden of uitvoeren of die notie verspreiden ben je een ordinaire crimineel.

De term "valt niet onder niet-opschortbare rechten" is gewoon bullshit verzonnen door machtige naties (china bijvoorbeeld) die in hun eigen land lekker bevolkingsgroepen willen onderdrukken. En dat Amnesty tegen dat soort praktijken ageert betekent al dat ze het er niet mee eens zijn dus ik heb er alle vertrouwen is dat de tekstschrijver van jouw link zich er al bij neer heeft gelegd dat er onwil is onder de politici van de wereld op het juiste te doen.

Edit:

Na even verder lezen zie ik:
quote:
Volgens het VN-verdrag (BuPo) zijn dat de rechten op leven, vrijheid van geweten en geloof [etc]
Dus de tekstschrijver is niet eens consequent.

[ Bericht 9% gewijzigd door Karboenkeltje op 25-10-2014 01:47:55 ]
pi_145915402
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 01:42 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Het belangrijke woord in die tekst is natuurlijk het uiten van een geloof. Als volgens jouw geloof ongelovigen dood moeten; prima, er heel veel mensen die dat denken Als je het gaat beleiden of uitvoeren of die notie verspreiden ben je een ordinaire crimineel.

De term "valt niet onder niet-opschortbare rechten" is gewoon bullshit verzonnen door machtige naties (china bijvoorbeeld) die in hun eigen land lekker bevolkingsgroepen willen onderdrukken. En dat Amnesty tegen dat soort praktijken ageert betekent al dat ze het er niet mee eens zijn dus ik heb er alle vertrouwen is dat de tekstschrijver van jouw link zich er al bij neer heeft gelegd dat er onwil is onder de politici van de wereld op het juiste te doen.
De tekst en strekking van de tekst biedt m.i. prima uitgangspunten om de rol van geloof in de samenleving te beperken. Het mooie is ook dat in de tekst religie wordt gelijkgeschakeld met bijvoorbeeld communisme, humanisme en socialisme. Die laatste groep zijn overtuigingen waarvan niet wordt geclaimd dat ze afkomstig zijn van een God.

Gelovigen claimen dat wel. Het niet bestaan van een God kan niet worden bewezen. Je kunt niet beredeneren dat hij niet bestaat, je kunt geen aangeboren intuïtie hebben dat hij niet bestaat, je kunt niet waargenomen hebben dat hij niet bestaat en je kunt niet middels getuigenis de kennis hebben verkregen dat hij niet bestaat.

Echter, gelovigen kunnen ook niet aantonen dat de verhalen in hun boeken afkomstig zijn van een God en dat de verhalen een correcte en integrale weergave zijn van zijn woorden. Laat staan dat ze kunnen weten hoe die teksten geïnterpreteerd moeten worden. Waar gelovigen het mee moeten doen zijn de teksten die we allemaal kennen. Teksten die de nodige feitelijke onjuistheden bevatten en gedurende tijd meerdere malen zijn aangepast voor allerlei doeleinden.

Dat zijn m.i. voldoende argumenten om geloof te beperken tot de privé-situatie van iemand. Iemand mag thuis geloven wat hij wil en mag binnen de wet thuis zijn geloof aanhangen. Eventueel een beperkt aantal gebedsgebouwen (door hen zelf betaald), waar ze kunnen bidden en teksten kunnen uitspreken voor zo ver die teksten geen wetsovertredingen impliceren.

Op scholen zou er aandacht besteed kunnen worden aan religie, maar scholing dient wel gebaseerd te zijn op feiten. Dus geen verhalen van Allah zei dat of Jahweh wil dat, het is immers geen feit dat ze dat hebben gezegd. Gewoon alleen feiten. Die teksten zijn zo vaak aangepast en er staan zoveel feitelijke onjuistheden in dat het meer weg heeft van een rammelende jaarrekeningcontrole van KPMG. Scholen die teveel fabels of niet bewezen gelegitimeerde verhalen onderwijzen i.p.v. feiten, kunnen de deuren sluiten.

Feit is dat de teksten zijn zoals ze zijn en dat Amnesty ook wijst op de gevaren van geloof.
pi_145915474
Artikel 6.

Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.De wet kan ter zake van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Dit staat in de Nederlandse wet. Je mag geloven wat je wil en daar binnen de wet naar handelen. Er staat nergens dat conform deze rechten en artikelen allerlei religieuze dingen moeten.
pi_145915798
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 02:16 schreef Halcon het volgende:

[..]

De tekst en strekking van de tekst biedt m.i. prima uitgangspunten om de rol van geloof in de samenleving te beperken. Het mooie is ook dat in de tekst religie wordt gelijkgeschakeld met bijvoorbeeld communisme, humanisme en socialisme. Die laatste groep zijn overtuigingen waarvan niet wordt geclaimd dat ze afkomstig zijn van een God.

Gelovigen claimen dat wel. Het niet bestaan van een God kan niet worden bewezen. Je kunt niet beredeneren dat hij niet bestaat, je kunt geen aangeboren intuïtie hebben dat hij niet bestaat, je kunt niet waargenomen hebben dat hij niet bestaat en je kunt niet middels getuigenis de kennis hebben verkregen dat hij niet bestaat.

Echter, gelovigen kunnen ook niet aantonen dat de verhalen in hun boeken afkomstig zijn van een God en dat de verhalen een correcte en integrale weergave zijn van zijn woorden. Laat staan dat ze kunnen weten hoe die teksten geïnterpreteerd moeten worden. Waar gelovigen het mee moeten doen zijn de teksten die we allemaal kennen. Teksten die de nodige feitelijke onjuistheden bevatten en gedurende tijd meerdere malen zijn aangepast voor allerlei doeleinden.

Dat zijn m.i. voldoende argumenten om geloof te beperken tot de privé-situatie van iemand. Iemand mag thuis geloven wat hij wil en mag binnen de wet thuis zijn geloof aanhangen. Eventueel een beperkt aantal gebedsgebouwen (door hen zelf betaald), waar ze kunnen bidden en teksten kunnen uitspreken voor zo ver die teksten geen wetsovertredingen impliceren.

Op scholen zou er aandacht besteed kunnen worden aan religie, maar scholing dient wel gebaseerd te zijn op feiten. Dus geen verhalen van Allah zei dat of Jahweh wil dat, het is immers geen feit dat ze dat hebben gezegd. Gewoon alleen feiten. Die teksten zijn zo vaak aangepast en er staan zoveel feitelijke onjuistheden in dat het meer weg heeft van een rammelende jaarrekeningcontrole van KPMG. Scholen die teveel fabels of niet bewezen gelegitimeerde verhalen onderwijzen i.p.v. feiten, kunnen de deuren sluiten.

Feit is dat de teksten zijn zoals ze zijn en dat Amnesty ook wijst op de gevaren van geloof.
Fijn dat je de moeite neemt om uitgebreid te reageren op mijn post (waarin ik de nuance een beetje kwijt raakte). Ik ben het eens met je dat religies en geloven veelal bestaan uit niet bewijsbare zaken. (Ik ben zelf bijna rabiaat atheïst en denk dat de wereld veel leuker zou zijn als mensen niet in al die onzin zouden geloven.)

Maar wat ik belangrijk vind om te benadrukken is dat volgens mij verreweg de meeste moslims (daar gaat het de laatste tijd over) heel braaf zijn. Ze geloven allerlei dingen waar ik het niet mee eens ben maar ze zijn niet actief bezig om bijvoorbeeld van Nederland een islamitische staat te maken.

Die teksten zijn zoals ze zijn maar in de bijbel staat ook veel agressieve onzin. En christenen doen het de laatste tijd heel aardig. Misschien ben ik het een met het argument dat de islam heel jong is en we (als we het moeten vergelijken met de rooms katholieke kerk) een paar honderd jaar moeten wachten tot de gevaarlijke gelovigen een insignificante minderheid zijn.

Toch denk ik dat het heel belangrijk is dat je mag geloven en denken wat je wilt want de religieuzen zijn nog steeds in de meerderheid en ik ben bang dat als die vrijheid ingeperkt wordt dat ik als heiden (vanuit het oogpunt van elke gelovige op de planeet) als eerste op de brandstapel beland.

Ik bazel maar wat maar de crux is: iedereen mag alles geloven en denken maar wat doen betreft moet men zich aan de wet houden. En dus kunnen we bijvoorbeeld IS niet behandelen als gelovigen die stom zijn maar wel als criminelen en terroristen.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 03:50:21 #147
28033 Pek
je moet wat
pi_145916084
quote:

[..]

IS = islam.
Bullshit natuurlijk. Alle moslims in mijn omgeving, dat zijn er nogal wat, roepen:"Uitroeien die gasten!" ^O^
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_145916090
Mwah eerder dat het gaat over angst, onzekerheid en depressie en dat het makkelijker is om daar mee te dealen wanneer je je aansluit bij een beweging als IS omdat zij een doel voor ogen hebben, en jij dan dus ook..
Goed stuk van Reuters trouwens.
Religiebeperking hoeft niet per se wat mij betreft, maar kinderen van jongs af aan de verhalen en doctrines van een religie voeren evenmin.
Woord.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 04:18:04 #149
28033 Pek
je moet wat
pi_145916126
Het liefst wil je het kankergezwel dat religie heet natuurlijk verbieden, maar dat werkt niet, dan gaat het ondergronds en is niet meer te controleren. Ik hoop dat het in de loop der jaren zichzelf vernietigt, ontkerkeling is wereldwijd een feit, gelukkig :)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 05:07:51 #150
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_145916167
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:54 schreef tfors het volgende:

[..]

Wel eens van de term "killing fields" gehoord? Daarmee wordt bedoeld waar de (in ieder geval wat achtergrond betreft) boedistische cambodjanen onder leiding van Pol Pot hun vooral religieuze minderheden (vooral Moslim) over de kling jaagden.
Wat een load of bull crap. Ook boedhistische leiders werden net zo makkelijk neergelegd. I qoute:

quote:
The Khmer Rouge also classified people by religion and ethnic group. They banned all religion and dispersed minority groups, forbidding them to speak their languages or to practice their customs. They especially targeted Buddhist monks, Muslims, Christians, Western-educated intellectuals, educated people in general, people who had contact with Western countries or with Vietnam, disabled people, and the ethnic Chinese, Laotians and Vietnamese. Some were put in the S-21 camp for interrogation involving torture in cases where a confession was useful to the government. Many others were summarily executed.
Bron: Wikipedia
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 05:37:55 #151
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_145916190
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 02:58 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Fijn dat je de moeite neemt om uitgebreid te reageren op mijn post (waarin ik de nuance een beetje kwijt raakte). Ik ben het eens met je dat religies en geloven veelal bestaan uit niet bewijsbare zaken. (Ik ben zelf bijna rabiaat atheïst en denk dat de wereld veel leuker zou zijn als mensen niet in al die onzin zouden geloven.)

Maar wat ik belangrijk vind om te benadrukken is dat volgens mij verreweg de meeste moslims (daar gaat het de laatste tijd over) heel braaf zijn. Ze geloven allerlei dingen waar ik het niet mee eens ben maar ze zijn niet actief bezig om bijvoorbeeld van Nederland een islamitische staat te maken.

Die teksten zijn zoals ze zijn maar in de bijbel staat ook veel agressieve onzin. En christenen doen het de laatste tijd heel aardig. Misschien ben ik het een met het argument dat de islam heel jong is en we (als we het moeten vergelijken met de rooms katholieke kerk) een paar honderd jaar moeten wachten tot de gevaarlijke gelovigen een insignificante minderheid zijn.

Toch denk ik dat het heel belangrijk is dat je mag geloven en denken wat je wilt want de religieuzen zijn nog steeds in de meerderheid en ik ben bang dat als die vrijheid ingeperkt wordt dat ik als heiden (vanuit het oogpunt van elke gelovige op de planeet) als eerste op de brandstapel beland.

Ik bazel maar wat maar de crux is: iedereen mag alles geloven en denken maar wat doen betreft moet men zich aan de wet houden. En dus kunnen we bijvoorbeeld IS niet behandelen als gelovigen die stom zijn maar wel als criminelen en terroristen.
En hier ben ik het dus helemaal mee eens
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_145918128
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Iets paddenstoelvormigs?
Nee, een kogel of twee voor elke strijder volstaat.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:54 schreef waht het volgende:
Het is ook geen wonder dat jongvolwassen knulletjes er graag heen gaan.
En jongvolwassen meisjes.
pi_145918174
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:56 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Met 'pestkoppen' zit je op het goede spoor volgens mij (psychologie laat ik in het midden). Cultuur/nationalisme/politiek/ideologie/religie is inderdaad altijd alleen maar een aangegrepen excuus.
In chaotische situaties krijgen de pestkoppen soms de overhand. Zie nazi-Duitsland bijvoorbeeld. Het is dan aan de anderen om de orde te herstellen.
Het vervelende van pestkoppen is, dat die vrijwel alleen maar te corrigeren zijn met (nog meer) geweld. In mijn optiek zijn jihadstrijders dusdanig de weg kwijt, dat zij niet meer te redden zijn. De-radicalisatie is een sprookje, een illusie. Dan prevaleert het belang van de samenleving en dus: voor zover mogelijk een kogel (of meer, zeker is maar zeker), maar ook zeker geen toegang meer tot NL.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 11:11:34 #154
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_145918455
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 10:54 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Het vervelende van pestkoppen is, dat die vrijwel alleen maar te corrigeren zijn met (nog meer) geweld. In mijn optiek zijn jihadstrijders dusdanig de weg kwijt, dat zij niet meer te redden zijn. De-radicalisatie is een sprookje, een illusie. Dan prevaleert het belang van de samenleving en dus: voor zover mogelijk een kogel (of meer, zeker is maar zeker), maar ook zeker geen toegang meer tot NL.
Er zullen ook wat meelopers tussen zitten, maar de echte radicalen zullen niet snel tot andere inzichten komen. En als ze dat doen na 10 of 20 jaar hebben ze wel al die tijd een hoop rotzooi getrapt. Rotzooi, waar anderen weer van kunnen radicaliseren. Zo zijn de Koerden op dit moment ook niet al te fris bezig. Heel begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar de wereld word er niet beter van.

Maar het is "onze" eigen schuld. Amerika is onder valse voorwendselen Irak binnen getrokken, en de internationale gemeenschap heeft het laten afweten w.b. Syrië. Resultaat: Isis.

De oorzaak van radicalisering zit hem niet alleen in een paar haat-Imams. Ik denk dan ook dat de discussie niet moet beginnen bij het al dan niet intrekken van paspoorten.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_145918947
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 11:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er zullen ook wat meelopers tussen zitten, maar de echte radicalen zullen niet snel tot andere inzichten komen. En als ze dat doen na 10 of 20 jaar hebben ze wel al die tijd een hoop rotzooi getrapt. Rotzooi, waar anderen weer van kunnen radicaliseren.
Meelopers heb ik net zo goed geen medelijden mee. Hadden ze maar niet zo stom moeten zijn. De kogel voor allemaal. Zeker is maar zeker.

quote:
Zo zijn de Koerden op dit moment ook niet al te fris bezig. Heel begrijpelijk gezien de omstandigheden, maar de wereld word er niet beter van.
Misschien niet zo aardig van me, maar boeieh! Ik ben zo langzamerhand wel helemaal klaar met dat hele MO. En als het nu eens de Koerden zijn die los gaan, tja....ach.

quote:
Maar het is "onze" eigen schuld. Amerika is onder valse voorwendselen Irak binnen getrokken, en de internationale gemeenschap heeft het laten afweten w.b. Syrië. Resultaat: Isis.
Gelul! Gewoon ronduit gelul! In die contreien wordt al eeuwenlang onderling gevochten. Lang voordat de islam bestond al overigens. De oorzaak zit 'm niet in "het westen" of wat dan ook. De oorzaak zit 'm doodeenvoudig in die achterlijke tribale kut-culturen. Je weet wel, dat gejank over (familie-)eer en zo. Die allesoverheersende drang om het buurdorp te plunderen en hun vrouwen te verkrachten, omdat ze dat leuk vinden. Seks en agressie van pestkoppen in volwassen lijven, maar met de ontwikkeling van een kleuter. En om hun idiote gedrag goed te praten, iets wauwelen over Allah en islam.

quote:
De oorzaak van radicalisering zit hem niet alleen in een paar haat-Imams. Ik denk dan ook dat de discussie niet moet beginnen bij het al dan niet intrekken van paspoorten.
Ik heb een bloedhekel aan haat-imams, dus die wens ik sws een gewelddadige castratie en levenseinde, maar dat terzijde.

Wat mij betreft is er helemaal geen sprake van een discussie. Die klootzakken zijn in vreemde krijgsdienst geweest, daarmee hebben zij de belangen (lees: veiligheid) van onze samenleving in gevaar gebracht en dus zijn zij schuldig aan hoogverraad. Het afpakken van hun paspoort is dan slechts een milde eerste stap. Feitelijk zou ik willen dat bij terugkeer - zonder uitzondering, dus ook voor de meelopers - een vuurpeloton wacht. Hopelijk gaan dan andere stommelingen iets beter nadenken voordat ze zich tot die achterlijke nonsens laten overhalen.
pi_145922364
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:27 schreef tfors het volgende:

[..]

Dus kunnen we concluderen dat zowel het christendom als de islam gewelddadig zijn. En zouden wij als seculier land een gezamenlijk statement tegen het christendom en de islam moet maken.

Je pleit immers het Nazisme ook niet vrij omdat het communisme ook een nogal dubieuze ideologie is.
pi_145922396
quote:

[..]

Clubs hebben geen boeken waarin staat dat ze mogen moorden. Heilige boekjes van godsdiensten hebben dat wel. Bovendien mogen die boeken nooit aangepast worden, bevatten altijd de waarheid en mogen nooit veranderd worden.

Religie is dus zeker een factor. Punt. :)
pi_145922424
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 17:54 schreef tfors het volgende:

[..]

Op dezelfde schaal als de moslims dit wereldwijd doen?
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:34:06 #159
369021 tfors
pi_145924806
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 14:02 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dus kunnen we concluderen dat zowel het christendom als de islam gewelddadig zijn. En zouden wij als seculier land een gezamenlijk statement tegen het christendom en de islam moet maken.

Je pleit immers het Nazisme ook niet vrij omdat het communisme ook een nogal dubieuze ideologie is.
Individueel gezien zijn de meeste mensen wel in staat tot redelijk intelligent denken, het is als ze zich verzamelen in groepen dat er de meest rare dingen kunnen gebeuren.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:20:33 #160
339669 JerryWesterby
pi_145926134
quote:
Precies.
Veel van die jihadisten hadden al een strafblad. Het waren al criminelen. Die El Zarkawi bijvoorbeeld was een Iraakse gangster. Ook bij westerse bekeerlingen tot de radicale islam zie je dat vaak. Het werkt allemaal een beetje zoals bij jeugdbendes en bepaalde sektes. Misfits en falers die respect zoeken binnen een subcultuur waar een soort omkering van waarden plaats vindt. Sympathie voor IS door Nederlandse moslims komt ook vaak voort uit falende integratie/werkeloosheid e.d.
Radicale islam is een soort internationale sekte die parasiteert op de normale islam. Voeg daaraan toe historische vijandschappen tussen etnische groepen, falende natiestaten en chaos in het Midden-Oosten, werving via internet, en er kan iets ontstaan als IS.

Natuurlijk heeft IS iets met islam te maken, het is een extreme, middeleeuwse interpretatie ervan, maar het is onbenullig om te denken dat IS representatief is voor de islam in het algemeen. Religie is een kwestie van interpretatie. Alle religies zijn culturele grabbeltonnen, en goede mensen halen er de goede dingen uit en slechte mensen de slechte. Wie wie is blijkt uit wat ze doen, en daarmee vallen ze onder de wet, die we met zijn allen hebben opgesteld.

Het onderscheid is niet tussen moslims en de rest, of andere tribale antagonismen, maar altijd tussen mensen die goede dingen doen en mensen die slechte dingen doen.
pi_145926294
Ik vraag me af hoe dat werven gaat. Zijn er Youtube filmpjes met de tekst: "Vind je moorden, roven en verkrachten leuk? Heb je een hekel aan bier? Kom bij IS!" Zoiets?
pi_145926376
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 16:25 schreef Karboenkeltje het volgende:
Ik vraag me af hoe dat werven gaat. Zijn er Youtube filmpjes met de tekst: "Vind je moorden, roven en verkrachten leuk? Heb je een hekel aan bier? Kom bij IS!" Zoiets?
Wegzetten van de vijand als onmensen. Dat deden de Amerikanen ook heel efficient in de oorlog tegen Japan.

Onmensen doden en verkrachten is namelijk een stuk makkelijker.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 17:26:48 #163
339669 JerryWesterby
pi_145928168
quote:
Zie antwoord van Confetti, plus slachtofferrol en de rechtvaardige heldhaftige wraak op voornoemde onmensen, gesanctioneerd door heilige geschriften. Etc. Heroische muziek erbij. Verwijzing naar historische wrok over veldslagen van duizend jaar terug. Bladiebla. Je agressie is niet slecht maar dient een hoger doel. Wie je haat moet gestenigd worden. Etc. Je kan zelf googelen toch? Misschien stel je eigenlijk een andere vraag?
pi_145928560
quote:
http://mashable.com/2014/10/15/childhood-friend-isis-jihadist/
pi_145928868
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 17:26 schreef JerryWesterby het volgende:

Je kan zelf googelen toch? Misschien stel je eigenlijk een andere vraag?
Nou ja, ik kan wel zelf zoeken maar ik wilde eigenlijk een flauw grapje maken die wat te maken had met de openingspost van deze topic. Hoe marketen ze de "sex and aggression"? Ik heb al een stukje gevonden waarin ze het volgende zeggen:
quote:
"Are you willing to sacrifice the fat job you have got, the big car you have got, the family you have? Are you willing to sacrifice this for the sake of Allah?

"To all my brothers living in the west, I know how you feel [from] when I used to live there. In the heart you feel depressed. The cure for the depression is jihad … all my brothers, come to jihad and feel the honour we are feeling, feel the happiness we are feeling."
Wat een wervingstekst is waar ik niets mee kan. Als je leeft met een gevoel van onvrede is jihad een oplossing??? Dat daar mensen intrappen vind ik raar.

Ik zal nog wel een paar filmpjes opzoeken.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 18:03:46 #166
339669 JerryWesterby
pi_145929398
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 17:47 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Nou ja, ik kan wel zelf zoeken maar ik wilde eigenlijk een flauw grapje maken die wat te maken had met de openingspost van deze topic. Hoe marketen ze de "sex and aggression"? Ik heb al een stukje gevonden waarin ze het volgende zeggen:

[..]

Wat een wervingstekst is waar ik niets mee kan. Als je leeft met een gevoel van onvrede is jihad een oplossing??? Dat daar mensen intrappen vind ik raar.

Ik zal nog wel een paar filmpjes opzoeken.
OK. Goed voorbeeld inderdaad. Vergelijkbaar met bendes/gangs. Join us want je agressie en je destructiviteit wordt door ons gewaardeerd in plaats van gestraft.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 18:18:59 #167
339669 JerryWesterby
pi_145929937
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 11:37 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Meelopers heb ik net zo goed geen medelijden mee. Hadden ze maar niet zo stom moeten zijn. De kogel voor allemaal. Zeker is maar zeker.
Jij bent wel een harde tante zeg. Heb je niet het idee dat je op die manier doorschiet en een reflectie wordt van je vijand?
Of anders gezegd: denk je niet dat beschaving iets is dat zich bewijst, in plaats van alleen maar de vijand van de vijand te zijn?
pi_145930749
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 18:03 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

OK. Goed voorbeeld inderdaad. Vergelijkbaar met bendes/gangs. Join us want je agressie en je destructiviteit wordt door ons gewaardeerd in plaats van gestraft.
Ik vind het vooral raar dat er beweerd wordt dat je van de strijd gelukkig wordt. Maar dat verhaal in de link van Xa1pt is ook tragisch, een jongen die normaal was, dan even crimineel wordt, naar de moskee gaat en daar mensen ontmoet die hem min of meer hersenspoelen.

Uiteindelijk ben ik van mening dat je zodra je een uniform aantrekt en een wapen pakt een wegwerpmens wordt. Jammer om twee redenen. De eerste is dat die terroristen ervoor kiezen om doelwit te worden en de tweede reden is dat het betekent dat wij onze eigen wegwerpmensen moeten maken.
pi_145931224
Religie is niet de oorzaak, maar overbevolking, armoede, werkeloosheid, ongeschoolheid enz.

Als een land een overschot krijgt aan werkeloze jonge mannen komt er geheid onrust.

Religie is slechts een middel.
pi_145932221
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 18:55 schreef Beauke het volgende:

Maar religie maakt het werven wel een stuk makkelijker. Atheïsten trappen echt niet in het argument: "Kom laten we mensen doden want eenhoorns."
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 19:41:34 #171
339669 JerryWesterby
pi_145932881
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 19:20 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Maar religie maakt het werven wel een stuk makkelijker. Atheïsten trappen echt niet in het argument: "Kom laten we mensen doden want eenhoorns."
Dat is echt het punt niet.
Atheisten trappen in het argument: 'Kom laten we mensen doden want het zijn maar dingen'.
Het gaat niet om de excuses die bedacht worden, het gaat om de mensen die ze bedenken.
pi_145934054
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 19:20 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Sowieso is maar een klein deel van de mensen op deze aardbol atheïst.
Maar atheïsten doden wel onder redelijke argumenten wil je zeggen?
pi_145934198
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 20:13 schreef Beauke het volgende:

[..]

Sowieso is maar een klein deel van de mensen op deze aardbol atheïst.
Maar atheïsten doden wel onder redelijke argumenten wil je zeggen?
Er zijn waarschijnlijk gestoorde atheïsten. Maar kom maar op met het verzinnen voor een redelijk argument om te doden naast zelfverdediging.

Ik ben bang dat ik gezorgd heb voor off-topic gaan. Sorry.
pi_145938959
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 20:17 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Er zijn waarschijnlijk gestoorde atheïsten. Maar kom maar op met het verzinnen voor een redelijk argument om te doden naast zelfverdediging.

Ik ben bang dat ik gezorgd heb voor off-topic gaan. Sorry.
Nou mooi, dan zeggen we dus hetzelfde.
Die zijn er niet, al zijn er regeringen die ons dat willen wijsmaken. :)
pi_145951222
quote:

[..]

Ik ben zelf theïst, maar realistisch om te beseffen dat God ook niet kan bestaan, dat er de mogelijkheid is dat God geen belang heeft bij een boek (waarom hebben mensen anders een eigen verantwoordelijkheid?), de mogelijkheid dat als hij heeft gesproken, de woorden zijn verdraaid, de mogelijkheid dat als dit werkelijk zijn woorden zijn, je je af kunt vragen of ze zo geïnterpreteerd moeten worden als diverse groepen gelovigen dat doen. En als dat allemaal zo zou zijn, dan kun je je afvragen of we ons daar strikt aan moeten houden.

Dat klopt ook, neemt niet weg dat mensen wel ineens om kunnen slaan. Daar is meer voor nodig dan alleen een boek. Dat is slechts 'n factor. Als iemand immers niet dusdanig veel blokkerende elementen in zijn hersenpan heeft om niet "door te draaien", dan zal diegene na het lezen van een boek niet doordraaien. Dan zal diegene altijd belangenafwegingen maken. Er zijn bijvoorbeeld best argumenten om alcohol te verbieden (cijfers CPB), maar het argument "het staat in een boek is er daar geen van").

Ik benoem dan ook "gelovigen". Ik beperk me niet tot de Islam. In veel andere handboeken, waaronder ook veel handboeken waarvan van de inhoud niet wordt geclaimd dat ze afkomstig zijn van een God, staan agressieve teksten of maatregelen die andere mensen onredelijk bezwaren. De libertarische uitgangspunten gaan bijvoorbeeld ook voorbij aan het punt dat bij volledige individuele keuzevrijheid van een ieder, de samenleving wel wordt belast met de overlast en kosten van keuzes van mensen die niet op een verantwoordelijke manier met hun keuze omgaan.

Christenen hebben zich in het verleden misdragen. Dat beaam ik als Christen. Echter ik kan niet stellen dat zij de Bijbel verkeerd hebben geïnterpreteerd. Ook niet dat zij de Bijbel goed hebben geïnterpreteerd. Argumentatie is te vinden in mijn vorige post en de 1e alinea van mijn post.

Je gaat voorbij aan wat ik in mijn vorige post benoemde. Geloof is geen feit, het is slechts een theorie. Net zoals libertarisme, socialisme, communisme en zo dat zijn. Het enige verschil is dat gelovigen zich beroepen op wat een eventueel opperwezen zou hebben gezegd, zou hebben bedoeld en de aanname dat we ons daar aan zouden moeten houden. Die argumentatie van gelovigen vind ik geen argument om ze allerlei privileges te geven. Het recht om te geloven wat je wil en je geloof in je privé-leven binnen de wet te belijden, lijkt me voldoende. Dat is ook niet in strijd met de rechten van de mens. Daarin staat zo ongeveer dat iedereen mag geloven wat hij wil en dat binnen de grenzen van redelijke wetten mag belijden. Daarin staat niet dat gelovigen allerlei privileges moeten krijgen ten opzichte van mensen die andere theorieën aanhangen en ook niet dat een groep gelovigen privileges moet krijgen ten opzichte van andere gelovigen. Jouw punt over die brandstapel is dan ook wel terecht.

IS is een voorbeeld van indoctrinatie. Indoctrinatie gebeurt op basis van een theorie. Het gevaar van indoctrinatie loop je bij elke theorie. Echter, we geven bepaalde theorieën wel privileges ten opzichte van andere theorieën. Vervang desnoods de term "[geloof x]-isch / lijk door om het even welke theorie die iets zegt over een staatsvorm of om het even welk dogma en het punt wordt wel duidelijk denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Halcon op 26-10-2014 10:12:18 ]
pi_145951263
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 18:55 schreef Beauke het volgende:
Religie is niet de oorzaak, maar overbevolking, armoede, werkeloosheid, ongeschoolheid enz.

Als een land een overschot krijgt aan werkeloze jonge mannen komt er geheid onrust.

Vervang religie door een andere theorie, bijvoorbeeld communisme of nationaal-socialisme en mijn punt wordt wel duidelijk.
pi_145952320
De hele Koran is about sex and aggression en daarmee is meteen het succes bij jonge mannen verklaard.
pi_145952527
Een blog is geen nieuws.
pi_145991547
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 18:18 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Jij bent wel een harde tante zeg. Heb je niet het idee dat je op die manier doorschiet en een reflectie wordt van je vijand?
Of anders gezegd: denk je niet dat beschaving iets is dat zich bewijst, in plaats van alleen maar de vijand van de vijand te zijn?
Hoe beschaafd is het, om pestkoppen door te laten pesten en niet in te grijpen? Hoe beschaafd is dat naar hun slachtoffers toe? Waarom gaan we er altijd vanuit dat daders (in dit geval brute pestkoppen) te resocialiseren zijn? Waarom stellen we die daders altijd centraal en gaan we totaal voorbij aan de slachtoffers? Is de manier waarop een samenleving met haar zwakkeren, haar slachtoffers omgaat niet een veel belangrijkere indicatie van beschaving?

Ja, het is heel goed mogelijk dat er tussen al die terugkeerders, een aantal mensen zitten die oprecht spijt hebben. Maar het risico dat zij tikkende tijdbommen zijn is vele malen groter in mijn optiek. En ik ben klaar met het nemen van onnodige risico's. Dat is oneerlijk jegens hun (potentiële) slachtoffers.
  vrijdag 31 oktober 2014 @ 23:01:02 #180
339669 JerryWesterby
pi_146171019
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 12:44 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Hoe beschaafd is het, om pestkoppen door te laten pesten en niet in te grijpen? Hoe beschaafd is dat naar hun slachtoffers toe? Waarom gaan we er altijd vanuit dat daders (in dit geval brute pestkoppen) te resocialiseren zijn? Waarom stellen we die daders altijd centraal en gaan we totaal voorbij aan de slachtoffers? Is de manier waarop een samenleving met haar zwakkeren, haar slachtoffers omgaat niet een veel belangrijkere indicatie van beschaving?

Ja, het is heel goed mogelijk dat er tussen al die terugkeerders, een aantal mensen zitten die oprecht spijt hebben. Maar het risico dat zij tikkende tijdbommen zijn is vele malen groter in mijn optiek. En ik ben klaar met het nemen van onnodige risico's. Dat is oneerlijk jegens hun (potentiële) slachtoffers.
Ik zei niet dat we niet in moeten grijpen. Het ging me meer om die 'kogel' die ze zonder meer zouden moeten krijgen. Executies en zo past niet bij ons.
Laten we hopen dat ze nooit meer terugkomen. Zoveel mogelijk paspoort afpakken. Pragmatisme is hier denk ik het beste.
En anders opsluiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')