abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145763283
A levert de vordering op naam aan B met mededeling aan de debiteur
B levert deze vordering, GEREGISTREERD, aan C ZONDER mededeling aan de debiteur
De overeenkomst tussen A en B is nietig verklaard

Dat de debiteur dan niet aan C moet betalen lijkt me logisch, maar klopt het dat hij aan A moet betalen omdat B nu nooit rechthebbende is geweest?
pi_145763288
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:54 schreef Zebase het volgende:
Rechten :')
MOOISTE STUDIE VAN ALLEMAAL
pi_145763306
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:55 schreef mapima het volgende:
A levert de vordering op naam aan B met mededeling aan de debiteur
B levert deze vordering, GEREGISTREERD, aan C ZONDER mededeling aan de debiteur
De overeenkomst tussen A en B is nietig verklaard

Dat de debiteur dan niet aan C moet betalen lijkt me logisch, maar klopt het dat hij aan A moet betalen omdat B nu nooit rechthebbende is geweest?
Dit is een strikvraag
pi_145763313
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:56 schreef mapima het volgende:

[..]

MOOISTE STUDIE VAN ALLEMAAL
Jij schreeuwt zeker ook als je naast iemand staat.
This is it, fuck it, it is what it is!
pi_145763320
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:57 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dit is een strikvraag
:')
This is it, fuck it, it is what it is!
pi_145763325
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:57 schreef Zebase het volgende:

[..]

Jij schreeuwt zeker ook als je naast iemand staat.
JA WANT IK BEN EEN POOL EN POLEN SCHREEUWEN ALTIJD ZO XD

andere slavische volkeren ook xD
pi_145763326
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:57 schreef Zebase het volgende:

[..]

:')
hey, weet jij misschien het antwoord? is A inderdaad rechthebbende op de betaling van de debiteur?
pi_145763337
Nou dat was me het avondje wel weer
pi_145763346
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:58 schreef mapima het volgende:

[..]

JA WANT IK BEN EEN POOL EN POLEN SCHREEUWEN ALTIJD ZO XD

andere slavische volkeren ook xD
Ben jij die meid van de slechtste chauffeur?
pi_145763351
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:55 schreef mapima het volgende:
A levert de vordering op naam aan B met mededeling aan de debiteur
B levert deze vordering, GEREGISTREERD, aan C ZONDER mededeling aan de debiteur
De overeenkomst tussen A en B is nietig verklaard

Dat de debiteur dan niet aan C moet betalen lijkt me logisch, maar klopt het dat hij aan A moet betalen omdat B nu nooit rechthebbende is geweest?
Wie kan me helpen? Ik denk A maar is dat ook goed? (en dat de rechthebbende dan moet betalen aan C is me bekend)
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:01:32 #211
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763371
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:00 schreef mapima het volgende:

[..]

Wie kan me helpen? Ik denk A maar is dat ook goed? (en dat de rechthebbende dan moet betalen aan C is me bekend)
Zeg schatteke
Je denkt A en vraagt of dat goed is. Wat de fuck is antwoord A? Je post alleen een vraag
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:02:10 #212
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763381
Of naja je post niet eens een vraag
pi_145763386
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:00 schreef mapima het volgende:

[..]

Wie kan me helpen? Ik denk A maar is dat ook goed? (en dat de rechthebbende dan moet betalen aan C is me bekend)
Maar hoe zit het dan met derde bescherming?
pi_145763404
A levert de vordering op naam aan B met mededeling aan de debiteur
B levert deze vordering, GEREGISTREERD, aan C ZONDER mededeling aan de debiteur
De overeenkomst tussen A en B is nietig verklaard

Dat de debiteur dan niet aan C moet betalen lijkt me logisch, maar klopt het dat hij aan A moet betalen omdat B nu nooit rechthebbende is geweest?

De vraag is dus: aan wie moet de debiteur nu de vordering betalen na de nietigverklaring van de overeenkomst tussen A en B?
pi_145763427
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:03 schreef mapima het volgende:
A levert de vordering op naam aan B met mededeling aan de debiteur
B levert deze vordering, GEREGISTREERD, aan C ZONDER mededeling aan de debiteur
De overeenkomst tussen A en B is nietig verklaard

Dat de debiteur dan niet aan C moet betalen lijkt me logisch, maar klopt het dat hij aan A moet betalen omdat B nu nooit rechthebbende is geweest?

De vraag is dus: aan wie moet de debiteur nu de vordering betalen na de nietigverklaring van de overeenkomst tussen A en B?
C bezit toch de vordering, domme muts
pi_145763452
Hoewel, dat weet de debiteur niet. Dus aan B
pi_145763466
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:54 schreef Zebase het volgende:
Rechten :')
rot op als je niks toe te voegen hebt.
pi_145763471
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:06 schreef Yreal het volgende:
Hoewel, dat weet de debiteur niet. Dus aan B
Maar B is toch nooit rechthebbende geweest? Want de overeenkomst is nietig verklaard tussen A en B. C is wel eigenaar geworden van de vordering door de derdenbescherming, maar B nooit.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:07:51 #219
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763480
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:07 schreef mapima het volgende:

[..]

C is wel eigenaar geworden van de vordering door de derdenbescherming
want?
pi_145763483
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:07 schreef mapima het volgende:

[..]

Maar B is toch nooit rechthebbende geweest? Want de overeenkomst is nietig verklaard tussen A en B. C is wel eigenaar geworden van de vordering door de derdenbescherming, maar B nooit.
Nou dan is C TOCH EIGENAAR
pi_145763506
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

Nou dan is C TOCH EIGENAAR
Ik vraag aan wie de vordering betaalt moet worden. er was sprake van een stille cessie tussen B en C, en C is eigenaar door de derdenbescherming. Maar moet de vordering dan aan A of B worden betaald? Ik weet dat bij stille cessie aan de vorige rechthebbende moet worden betaald, maar B was nu nooit eigenaar?
pi_145763513
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:07 schreef Etsu het volgende:

[..]

rot op als je niks toe te voegen hebt.
Het kost me gewoon heel veel tijd om het juiste antwoord op deze vraag te kunnen geven. Wel netjes blijven he.
This is it, fuck it, it is what it is!
pi_145763516
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:09 schreef mapima het volgende:

[..]

Ik vraag aan wie de vordering betaalt moet worden. er was sprake van een stille cessie tussen B en C, en C is eigenaar door de derdenbescherming. Maar moet de vordering dan aan A of B worden betaald? Ik weet dat bij stille cessie aan de vorige rechthebbende moet worden betaald, maar B was nu nooit eigenaar?
Natuurlijk moet er aan de eigenaar worden betaald...
pi_145763519
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:10 schreef Zebase het volgende:

[..]

Het kost me gewoon heel veel tijd om het juiste antwoord op deze vraag te kunnen geven. Wel netjes blijven he.
vraag?
pi_145763522
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:11 schreef Yreal het volgende:

[..]

vraag?
precies
This is it, fuck it, it is what it is!
pi_145763526
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:10 schreef Yreal het volgende:

[..]

Natuurlijk moet er aan de eigenaar worden betaald...
art. 3:94 BW geeft aan dat bij stille cessie de debiteur aan de vorige rechthebbende moet betalen (die dan doorbetaalt aan de nieuwe eigenaar)
pi_145763542
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:10 schreef Zebase het volgende:

[..]

Het kost me gewoon heel veel tijd om het juiste antwoord op deze vraag te kunnen geven. Wel netjes blijven he.
Doe niet zo sneu en doe gewoon normaal.

Met 'Rechten :') ' voeg je niks toe.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:16:55 #228
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763581
Die schuldenaar wist dat A de vordering had overgedragen aan B. Die was nietig verklaard, dus betaalt hij A. Hij heeft geen kennis van C dus die doet niet mee.
pi_145763595
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:16 schreef hugecooll het volgende:
Die schuldenaar wist dat A de vordering had overgedragen aan B. Die was nietig verklaard, dus betaalt hij A. Hij heeft geen kennis van C dus die doet niet mee.
Ah dan heb ik het goed opgelost, dankjewel!
pi_145763609
Ok en nu allemaal naar bed
pi_145763625
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:19 schreef Ties02 het volgende:
Ok en nu allemaal naar bed
moet nog ff mn casus inleveren, hier op de eur moet je er elke week 2 maken en die dan inleveren elke dinsdag voor 5 uur :')

en zoals je weet is er een risico dat lawweb/internet er morgen uit ligt, dus moet ik het NU NU NU doen
pi_145763630
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:19 schreef Ties02 het volgende:
Ok en nu allemaal naar bed
Welterusten tiesje
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:22:08 #233
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763637
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:20 schreef mapima het volgende:

[..]

moet nog ff mn casus inleveren, hier op de eur moet je er elke week 2 maken en die dan inleveren elke dinsdag voor 5 uur :')

en zoals je weet is er een risico dat lawweb/internet er morgen uit ligt, dus moet ik het NU NU NU doen
Wat heb je ingevuld bij die vraag over 3:34 lid 2 dan? :P
pi_145763669
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:22 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Wat heb je ingevuld bij die vraag over 3:34 lid 2 dan? :P
oh die heb ik buiten toepassing gelaten :P ik snap niet zo goed of je die alleen mag gebruiken als het over een geestelijke stoornis gaat, of voor alle verklaringen zonder wilsovereenstemming geldt.

achteraf gezien was alleen art. 3:35 nodig, omdat het gaat over een koper die een televisie voor 99 euro wil kopen maar het blijkt dat de echte prijs 999 euro is, en de koper gaat ervan uit dat hij de televisie voor 99 euro kan aanschaffen (koopovereenkomst heeft plaatsgevonden volgens hem)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2014 02:25:22 ]
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:25:04 #235
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763674
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:24 schreef mapima het volgende:

[..]

oh die heb ik buiten toepassing gelaten :P ik snap niet zo goed of je die alleen mag gebruiken als het over een geestelijke stoornis gaat, of voor alle verklaringen zonder wilsovereenstemming geldt.
Er staat toch vrij letterlijk dat het over 3:34 lid 1 gaat?
pi_145763681
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:25 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Er staat toch vrij letterlijk dat het over 3:34 lid 1 gaat?
door het woordje 'zodanig' toch?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:28:15 #237
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763717
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:25 schreef mapima het volgende:

[..]

door het woordje 'zodanig' toch?
Yes
pi_145763731
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:28 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Yes
Dan markeer ik die ook gelijk eventjes, kan ik het ook niet meer vergeten. :P
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 02:38:38 #239
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145763820
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:29 schreef mapima het volgende:

[..]

Dan markeer ik die ook gelijk eventjes, kan ik het ook niet meer vergeten. :P
Aight. Verder lukt het wel?
pi_145764882
Goedemorgen :)
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:33:33 #241
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145765663
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:54 schreef Zebase het volgende:
Rechten :')
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145765686
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 01:54 schreef Zebase het volgende:
Rechten :')
Goed verhaal.

Goeiemorgen!
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_145767222
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 06:09 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Goedemorgen :)
Bonjour, jij bent vroeg op :o
mag het weten
pi_145767743
Wat een weer
pi_145768703
Dat hoofd van die gast

pi_145768852
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:08 schreef Mshauri het volgende:
Dat hoofd van die gast

[ afbeelding ]
Ik en benieuwd wat die chick helemaal links ziet.
pi_145769177
:P
pi_145769702
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:27 schreef Yreal het volgende:
[ afbeelding ] :P
Je huilt jezelf in slaap met zijn colleges in je oor?
pi_145769941
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 11:42 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Je huilt jezelf in slaap met zijn colleges in je oor?
Eens kijken of ze zo onderweg te beluisteren zijn.
pi_145770320
Vijf jaar voor Pistorius dus. Gevoelsmatig een wat milde straf
pi_145771029
Zou iemand mij in de OP kunnen zetten. Studeer aan de RUG. :7
pi_145771374
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:26 schreef Accursius het volgende:
Zou iemand mij in de OP kunnen zetten. Studeer aan de RUG. :7
Done.
pi_145772277
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 02:38 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Aight. Verder lukt het wel?
de k het wel. Maar dit is de casus:

Piet koopt een lcd tv bij Otto voor 99 euro en piet krijgt een mail dat het 999 euro moest zijn maar er een typfouten is. Piet denkt dat er wel gewoon een koopovereenkomst is.

Ik hoor nu ook wat over de dubbele grondslag van wil en vertrouwen maar moet je dat dan uitwerken in of piet gelijk heeft? Ik heb gebruik gemaakt van of er wordt voldaan aan de artikelen van 3:35 bw
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:10:55 #254
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145772312
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:09 schreef mapima het volgende:

[..]

de k het wel. Maar dit is de casus:

Piet koopt een lcd tv bij Otto voor 99 euro en piet krijgt een mail dat het 999 euro moest zijn maar er een typfouten is. Piet denkt dat er wel gewoon een koopovereenkomst is.

Ik hoor nu ook wat over de dubbele grondslag van wil en vertrouwen maar moet je dat dan uitwerken in of piet gelijk heeft? Ik heb gebruik gemaakt van of er wordt voldaan aan de artikelen van 3:35 bw
http://uitspraken.rechtsp(...)NL:GHSHE:2008:BC2420
:*
pi_145772332
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:01 schreef Mshauri het volgende:
Vijf jaar voor Pistorius dus. Gevoelsmatig een wat milde straf
En dan vermoed de advocaat ook nog eens dat hij daarvan maar 1 jaar daadwerkelijk in de gevangenis moet doorbrengen en de rest onder huisarrest.

Terechte topic pointer trouwens. Topmod hier in SES.
pi_145772380
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:11 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Terechte topic pointer trouwens. Topmod hier in SES.
:')
pi_145772390
Al ben ik wel eens met de inhoud van het linkje. :)

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2014 13:13:53 ]
pi_145772415
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:13 schreef Etsu het volgende:
Al ben ik wel eens met de inhoud van het linkje. :)
Dan staat dat in elk geval niet ter discussie.
pi_145772444
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Done.
Zou je mij ook willen doen? :D Ook aan de RuG :)
pi_145772473
quote:
over een ontvangstbevestiging hoef ik niks te beantwoorden. Maar er staat dat je een wetsartikel moet opzoeken en daarvan de voorwaarden noteren en de eis van Piet eraan toetsen. Dat is dus gewoon 3:35 en moet je nou het woord dubbele grondslag expliciet vermelden?
pi_145772498
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:15 schreef underground1009 het volgende:

[..]

Zou je mij ook willen doen? :D Ook aan de RuG :)
Opdracht 3 al gemaakt?
pi_145772516
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 12:26 schreef Accursius het volgende:
Zou iemand mij in de OP kunnen zetten. Studeer aan de RUG. :7
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:15 schreef underground1009 het volgende:

[..]

Zou je mij ook willen doen? :D Ook aan de RuG :)
Dan moeten jullie hier ook blijven posten, hè. Veel te vaak komen grapjassen melden dat ze in de OP willen en dan zie je ze nooit meer terug. Tot er een keer twee jaar later iets niet begrepen wordt voor een tentamen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 13:22:55 #263
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_145772680
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:16 schreef mapima het volgende:

[..]

over een ontvangstbevestiging hoef ik niks te beantwoorden. Maar er staat dat je een wetsartikel moet opzoeken en daarvan de voorwaarden noteren en de eis van Piet eraan toetsen. Dat is dus gewoon 3:35 en moet je nou het woord dubbele grondslag expliciet vermelden?
Naja het gaat erom of Piet er redelijkerwijs op had mogen vertrouwen (3:35 BW) dat de verklaring van Otto (aanbod van ¤99) overeenstemde met de wil van Otto (3:33 BW).
Die dubbele grondslag is dus dat als de wil van Otto blijkbaar niet overeenkwam met de verklaring van Otto (zei ¤99 maar bedoelde ¤999), dat dan alsnog (dus de tweede manier, vandaar dubbel) een overeenkomst tot stand gekomen kan zijn als Piet er redelijkerwijs op mocht vertrouwen dat dat wel zo was.

Maar is nou wel of geen overeenkomst tot stand gekomen?
pi_145772764
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:22 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja het gaat erom of Piet er redelijkerwijs op had mogen vertrouwen (3:35 BW) dat de verklaring van Otto (aanbod van ¤99) overeenstemde met de wil van Otto (3:33 BW).
Die dubbele grondslag is dus dat als de wil van Otto blijkbaar niet overeenkwam met de verklaring van Otto (zei ¤99 maar bedoelde ¤999), dat dan alsnog (dus de tweede manier, vandaar dubbel) een overeenkomst tot stand gekomen kan zijn als Piet er redelijkerwijs op mocht vertrouwen dat dat wel zo was.

Maar is nou wel of geen overeenkomst tot stand gekomen?
Ik durf wel te gokken dat dat in dit geval niet zo is. Verschil tussen prijs en originele prijs is te hoog.
pi_145772996


Wat :')
pi_145773103
Ben ik weer met een vraag (waar ik waarschijnlijk zelf een antwoord op weet, maar toch even jullie inzicht wil hebben):

A en B hebben een contract afgesloten. In algemene voorwaarden staat dat bij annulering van het leveren van een dienst binnen 3 maanden voor de afgesproken datum B aan A geld schuldig is. Staat A kansloos als het 5 maanden van te voren wordt geannuleerd of kan A nog 'iets'?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2014 13:34:51 ]
pi_145773138
UPC Horizonbox kan wel 5Ghz netwerk opzetten (dus als je hem als modem gebruikt), maar niet verbinden met een 5Ghz netwerk opgezet vanaf een externe modem. Kutding.
pi_145773144
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:34 schreef Etsu het volgende:
Ben ik weer met een vraag (waar ik waarschijnlijk zelf een antwoord op weet, maar toch even jullie inzicht wil hebben):

A en B hebben een contract afgesloten. In algemene voorwaarden staat dat bij annulering van het leveren van een dienst binnen 3 maanden voor de afgesproken datum B aan A geld schuldig is. Staat A kansloos als het 5 maanden van te voren wordt geannuleerd of kan A nog 'iets'?
Grijze en zwarte lijst gekeken? Geen zin om ze er bij te pakken maar kan me goed voorstellen dat zoiets vermoed wordt onrechtmatig te zijn.
pi_145773149
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 06:09 schreef SpotlessMind00 het volgende:
Goedemorgen :)
Je bent er weder.
pi_145773218
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:35 schreef Valid het volgende:
UPC Horizonbox kan wel 5Ghz netwerk opzetten (dus als je hem als modem gebruikt), maar niet verbinden met een 5Ghz netwerk opgezet vanaf een externe modem. Kutding.
Ik begrijp niet wat hier staat maar ik deel je frustratie
pi_145773240
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:35 schreef Tchock het volgende:

[..]

Grijze en zwarte lijst gekeken? Geen zin om ze er bij te pakken maar kan me goed voorstellen dat zoiets vermoed wordt onrechtmatig te zijn.
Goeie! Even kijken. :)

Misschien belangrijk om erbij te vermelden dat A schade lijdt, ondanks het 5 maanden van te voren is.

Edit: zwarte/grijze lijst gaat over natuurlijk personen. In dit geval gaat het om beide die rechtspersonen zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2014 13:41:48 ]
pi_145773818
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:11 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Terechte topic pointer trouwens. Topmod hier in SES.
:')

Pax
pi_145774085
Vrienden, wellicht een domme vraag: kun je ex art. 15 lid 1 GW zeggen dat delegatie mogelijk is?
Jurist!
pi_145774153
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:00 schreef Thereyougo het volgende:
Vrienden, wellicht een domme vraag: kun je ex art. 15 lid 1 GW zeggen dat delegatie mogelijk is?
Ja
pi_145774309
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:01 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Ja
Zou je misschien willen uitleggen waarom? Ik was van mening dat op grond van art. 15 er in beginsel geen sprake van was
Jurist!
pi_145774391
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:05 schreef Thereyougo het volgende:

[..]

Zou je misschien willen uitleggen waarom? Ik was van mening dat op grond van art. 15 er in beginsel geen sprake van was
Nu moet ik echt 5 jaar teruggraven maar volgens mij betekent 'bij of krachtens de wet' dat er in die wet ook mag worden verwezen naar 'lagere' regelgeving zoals een AMvB
pi_145774518
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:07 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Nu moet ik echt 5 jaar teruggraven maar volgens mij betekent 'bij of krachtens de wet' dat er in die wet ook mag worden verwezen naar 'lagere' regelgeving zoals een AMvB
Ja dat klopt inderdaad, maar het ging er mij om dat er staat 'buiten de gevallen bij of krachtens de wet bepaald', mag niemand zijn vrijheid worden ontnomen. Dus ik dacht dat ex art. 15 het niet mogelijk is, maar wel bij die gevallen bij of krachtens de wet (of beredeneer ik nu heel raar)
Jurist!
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:11:14 #278
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145774533
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:05 schreef Thereyougo het volgende:

[..]

Zou je misschien willen uitleggen waarom? Ik was van mening dat op grond van art. 15 er in beginsel geen sprake van was
http://www.denederlandseg(...)299q0sr/vid1ivwcbeld

Niet de Grondwet uit je hoofd kennen :') :')
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_145774612
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:10 schreef Thereyougo het volgende:

[..]

Ja dat klopt inderdaad, maar het ging er mij om dat er staat 'buiten de gevallen bij of krachtens de wet bepaald', mag niemand zijn vrijheid worden ontnomen. Dus ik dacht dat ex art. 15 het niet mogelijk is, maar wel bij die gevallen bij of krachtens de wet (of beredeneer ik nu heel raar)
Het is misschien onlogisch geformuleerd maar er staat:

Niemand mag de vrijheid worden ontnomen, behalve in de gevallen die bij of krachtens de wet zijn bepaald.

Dus ofwel op grond van een formele wet, ofwel een amvb die op basis van die wet is opgesteld. De bevoegdheid om iemand de vrijheid te ontnemen kan dus worden gedelegeerd.
pi_145774674
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:12 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Crewbash!
Zeg donderstraal jij eens even op naar het Geschiedenis SC topic
pi_145774735
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:13 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Het is misschien onlogisch geformuleerd maar er staat:

Niemand mag de vrijheid worden ontnomen, behalve in de gevallen die bij of krachtens de wet zijn bepaald.

Dus ofwel op grond van een formele wet, ofwel een amvb die op basis van die wet is opgesteld. De bevoegdheid om iemand de vrijheid te ontnemen kan dus worden gedelegeerd.
Dit ja. Bij wet bepaald is bepaald in wetgeving in formele zin en krachtens wet bepaald is bepaald in een amvb op basis van de wet. Dus als er staat dat iets niet mag tenzij bij of krachtens wet bepaald kan het gedelegeerd worden.
pi_145774777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit ja. Bij wet bepaald is bepaald in wetgeving in formele zin en krachtens wet bepaald is bepaald in een amvb op basis van de wet. Dus als er staat dat iets niet mag tenzij bij of krachtens wet bepaald kan het gedelegeerd worden.
Beiden bedankt!
Jurist!
pi_145774782
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:14 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Zeg donderstraal jij eens even op naar het Geschiedenis SC topic
wow oke doe ff rustig oke
pi_145774895
Constitutioneel recht blijft stiekem nog steeds één van m'n favoriete vakken
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:24:52 #286
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145775034
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:20 schreef Mshauri het volgende:
Constitutioneel recht blijft stiekem nog steeds één van m'n favoriete vakken
Enige tien die ik ooit gehaald heb. Wist tot ik dat vak deed niet eens dat het kon.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_145775113
quote:
Niemand kan een (aandeel in een) mens – een natuurlijk persoon – bezitten. Iemand kan wel een (aandeel in een) rechtspersoon bezitten. Dit vormt een essentieel verschil tussen mensen en rechtspersonen.
Pakkende zin om je proefschrift mee te beginnen
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:29:22 #288
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775207
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145775213
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:26 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Pakkende zin om je proefschrift mee te beginnen
Weer een jurist die te mooi wil schrijven. _O_
pi_145775265
Heerlijk rechtsgeschiedenis lezen met mijn spinnende poezenvriendjes om me heen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:34:12 #291
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775341
Heerlijk topic. Tranen in mijn ogen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145775378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:34 schreef eriksd het volgende:
Heerlijk topic. Tranen in mijn ogen.
KOMT HIJ FF INTERESSANT DOEN
pi_145775603
WILLEN WE MEER OF MINDER ERIK DIE INTERESSANT KOMT DOEN?
pi_145775609
MINDER MINDER MINDER
pi_145775612
DAN GAAN WE DAT REGELEN
pi_145775615
eriksd
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:46:32 #297
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775752
Ik ben blij dat mijn grappen gejat worden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145775779
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:46 schreef eriksd het volgende:
Ik ben blij dat mijn grappen gejat worden.
Dit heb jij bedacht inderdaad
pi_145775795
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:22 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja het gaat erom of Piet er redelijkerwijs op had mogen vertrouwen (3:35 BW) dat de verklaring van Otto (aanbod van ¤99) overeenstemde met de wil van Otto (3:33 BW).
Die dubbele grondslag is dus dat als de wil van Otto blijkbaar niet overeenkwam met de verklaring van Otto (zei ¤99 maar bedoelde ¤999), dat dan alsnog (dus de tweede manier, vandaar dubbel) een overeenkomst tot stand gekomen kan zijn als Piet er redelijkerwijs op mocht vertrouwen dat dat wel zo was.

Maar is nou wel of geen overeenkomst tot stand gekomen?
Denk het niet, maar het wordt niet in de casus vermeld, omdat Piet enkel zich afvraagt of er wel of niet een geldige overeenkomst is. En dat lijkt mij van niet, omdat er duidelijk is dat Otto wilsontbreken had door die tikfout (99 euro ipv 999)
Dus de dubbele grondslag is hier niet van toepassing?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:48:25 #300
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775810
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:47 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Dit heb jij bedacht inderdaad
De hilarische variant in WO-rechten inderdaad. Excuus.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')