abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145774391
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:05 schreef Thereyougo het volgende:

[..]

Zou je misschien willen uitleggen waarom? Ik was van mening dat op grond van art. 15 er in beginsel geen sprake van was
Nu moet ik echt 5 jaar teruggraven maar volgens mij betekent 'bij of krachtens de wet' dat er in die wet ook mag worden verwezen naar 'lagere' regelgeving zoals een AMvB
pi_145774518
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:07 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Nu moet ik echt 5 jaar teruggraven maar volgens mij betekent 'bij of krachtens de wet' dat er in die wet ook mag worden verwezen naar 'lagere' regelgeving zoals een AMvB
Ja dat klopt inderdaad, maar het ging er mij om dat er staat 'buiten de gevallen bij of krachtens de wet bepaald', mag niemand zijn vrijheid worden ontnomen. Dus ik dacht dat ex art. 15 het niet mogelijk is, maar wel bij die gevallen bij of krachtens de wet (of beredeneer ik nu heel raar)
Jurist!
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:11:14 #278
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145774533
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:05 schreef Thereyougo het volgende:

[..]

Zou je misschien willen uitleggen waarom? Ik was van mening dat op grond van art. 15 er in beginsel geen sprake van was
http://www.denederlandseg(...)299q0sr/vid1ivwcbeld

Niet de Grondwet uit je hoofd kennen :') :')
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_145774612
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:10 schreef Thereyougo het volgende:

[..]

Ja dat klopt inderdaad, maar het ging er mij om dat er staat 'buiten de gevallen bij of krachtens de wet bepaald', mag niemand zijn vrijheid worden ontnomen. Dus ik dacht dat ex art. 15 het niet mogelijk is, maar wel bij die gevallen bij of krachtens de wet (of beredeneer ik nu heel raar)
Het is misschien onlogisch geformuleerd maar er staat:

Niemand mag de vrijheid worden ontnomen, behalve in de gevallen die bij of krachtens de wet zijn bepaald.

Dus ofwel op grond van een formele wet, ofwel een amvb die op basis van die wet is opgesteld. De bevoegdheid om iemand de vrijheid te ontnemen kan dus worden gedelegeerd.
pi_145774674
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:12 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Crewbash!
Zeg donderstraal jij eens even op naar het Geschiedenis SC topic
pi_145774735
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:13 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Het is misschien onlogisch geformuleerd maar er staat:

Niemand mag de vrijheid worden ontnomen, behalve in de gevallen die bij of krachtens de wet zijn bepaald.

Dus ofwel op grond van een formele wet, ofwel een amvb die op basis van die wet is opgesteld. De bevoegdheid om iemand de vrijheid te ontnemen kan dus worden gedelegeerd.
Dit ja. Bij wet bepaald is bepaald in wetgeving in formele zin en krachtens wet bepaald is bepaald in een amvb op basis van de wet. Dus als er staat dat iets niet mag tenzij bij of krachtens wet bepaald kan het gedelegeerd worden.
pi_145774777
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:16 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit ja. Bij wet bepaald is bepaald in wetgeving in formele zin en krachtens wet bepaald is bepaald in een amvb op basis van de wet. Dus als er staat dat iets niet mag tenzij bij of krachtens wet bepaald kan het gedelegeerd worden.
Beiden bedankt!
Jurist!
pi_145774782
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:14 schreef Ties02 het volgende:

[..]

Zeg donderstraal jij eens even op naar het Geschiedenis SC topic
wow oke doe ff rustig oke
pi_145774895
Constitutioneel recht blijft stiekem nog steeds één van m'n favoriete vakken
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:24:52 #286
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_145775034
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:20 schreef Mshauri het volgende:
Constitutioneel recht blijft stiekem nog steeds één van m'n favoriete vakken
Enige tien die ik ooit gehaald heb. Wist tot ik dat vak deed niet eens dat het kon.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_145775113
quote:
Niemand kan een (aandeel in een) mens – een natuurlijk persoon – bezitten. Iemand kan wel een (aandeel in een) rechtspersoon bezitten. Dit vormt een essentieel verschil tussen mensen en rechtspersonen.
Pakkende zin om je proefschrift mee te beginnen
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:29:22 #288
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775207
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145775213
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:26 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Pakkende zin om je proefschrift mee te beginnen
Weer een jurist die te mooi wil schrijven. _O_
pi_145775265
Heerlijk rechtsgeschiedenis lezen met mijn spinnende poezenvriendjes om me heen.
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:34:12 #291
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775341
Heerlijk topic. Tranen in mijn ogen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145775378
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:34 schreef eriksd het volgende:
Heerlijk topic. Tranen in mijn ogen.
KOMT HIJ FF INTERESSANT DOEN
pi_145775603
WILLEN WE MEER OF MINDER ERIK DIE INTERESSANT KOMT DOEN?
pi_145775609
MINDER MINDER MINDER
pi_145775612
DAN GAAN WE DAT REGELEN
pi_145775615
eriksd
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:46:32 #297
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775752
Ik ben blij dat mijn grappen gejat worden.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_145775779
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:46 schreef eriksd het volgende:
Ik ben blij dat mijn grappen gejat worden.
Dit heb jij bedacht inderdaad
pi_145775795
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 13:22 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja het gaat erom of Piet er redelijkerwijs op had mogen vertrouwen (3:35 BW) dat de verklaring van Otto (aanbod van ¤99) overeenstemde met de wil van Otto (3:33 BW).
Die dubbele grondslag is dus dat als de wil van Otto blijkbaar niet overeenkwam met de verklaring van Otto (zei ¤99 maar bedoelde ¤999), dat dan alsnog (dus de tweede manier, vandaar dubbel) een overeenkomst tot stand gekomen kan zijn als Piet er redelijkerwijs op mocht vertrouwen dat dat wel zo was.

Maar is nou wel of geen overeenkomst tot stand gekomen?
Denk het niet, maar het wordt niet in de casus vermeld, omdat Piet enkel zich afvraagt of er wel of niet een geldige overeenkomst is. En dat lijkt mij van niet, omdat er duidelijk is dat Otto wilsontbreken had door die tikfout (99 euro ipv 999)
Dus de dubbele grondslag is hier niet van toepassing?
  dinsdag 21 oktober 2014 @ 14:48:25 #300
165633 eriksd
The grand facade...
pi_145775810
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2014 14:47 schreef Mshauri het volgende:

[..]

Dit heb jij bedacht inderdaad
De hilarische variant in WO-rechten inderdaad. Excuus.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')