En zo zie je maar weer. Met een klein clubje fanatieke hufters aan 2 kanten van een issue kan je de sfeer van een gehele maatschappij naar de kanker helpen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:08 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan zit er toch meer verborgen onder de oppervlakte, kennelijk. Dat laat alleen al de "negers willen onze cultuur afpakken, laat ze oprotten naar het buitenland" en vice versa al zien.
Ik weet niet of het als racistische cultuur wordt gezien, maar kennelijk zijn er mensen die er wel hun vraagtekens bij zetten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Vanuit hun gezichtspunt is het een stukje racistische cultuur, terwijl de rest van Nederland zwarte piet nooit als racistisch heeft ervaren.
Gelijkwaardige positie? Wanneer het aankomt op solliciteren op overheidsfuncties hebben ze onverbloemd een regelrechte voorkeurspositie! Wat nou gediscrimineerd?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Er wordt gedaan alsof 'onze cultuur' deels verankerd is in de kleur van Piet. Dat is schromelijk overdreven.
[..]
Een bedreiging voor hun gelijkwaardige positie inderdaad. De kleur van Piet is wat hen betreft daar een voortvloeisel van.
[..]
De rest van Nederland lijkt me ook schromelijk overdreven. Het wordt door tamelijk wat figuren wel degelijk aangegrepen als legitimatie om even racistisch te kunnen zijn.
Tja, blijkbaar was het toch wel ergens aanwezig.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:10 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En zo zie je maar weer. Met een klein clubje fanatieke hufters aan 2 kanten van een issue kan je de sfeer van een gehele maatschappij naar de kanker helpen.
Yay.
Sorry voor de enorme quote. Ik ben inderdaad van mening dat dat een eervoller dood is dan het abattoir.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:03 schreef Falco het volgende:
Los of het nou racisme is of niet, Zwarte Piet is toch gewoon een stukje Nederlandse traditie, dat (en dat zal niet iedereen beseffen) continu kan veranderen? Logisch ook dat de politiek zich hier zo min mogelijk mee wil bemoeien. Soms gaat zo'n cultuurverandering geleidelijk, de andere keer wat sneller, maar what's the big deal? Je bent er toch zelf bij om die traditie in stand te houden in de vorm van het Sinterklaasfeest in eigen kring met zwartgeschminkte Pieten te vieren. Dat de rest om je heen verandert en Gouda stroopwafel-Pieten optrommelt, moet je maar voor lief nemen dan.
Ohja, nog een ander voorbeeld van zo'n cultuurverandering en dan in Spanje:
Verspreiding stierenvechten in de 19e eeuw:
[ afbeelding ]
Verspreiding stierenvechten anno 2012:
[ afbeelding ]
Nog even wachten en dan is dat hele kaartje godzijdank helemaal rood of vinden de fervente Pro-Zwarte Piet-conservatievelingen dat zo'n oeroude Spaanse traditie ook nooit verloren zou mogen gaan
Je hebt ook echt totaal geen benul wie of wat Zwarte Piet is he? Het zwart zijn van Zwarte Piet is een wezenlijk onderdeel van de Sinterklaastraditie. Ook al tig keer aan bod gekomen in dit topic.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee. Er wordt gedaan alsof 'onze cultuur' deels verankerd is in de kleur van Piet. Dat is schromelijk overdreven.
Hoewel die mogelijkheid bestaat is dat gewoon lekker een potje koffiedik kijken natuurlijk...quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:12 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Tja, blijkbaar was het toch wel ergens aanwezig.
En laten we wel wezen, hoewel de meesten het niet zullen zeggen zijn er toch heel veel mensen die zich superieur voelen aan donkere mensen.
Het gaat me niet eens om het gekwetst voelen an sich van die minderheid (want ook ik kan me niet zo veel voorstellen bij die slachtofferrol), maar meer dat zo'n cultuurverandering van Zwarte Piet mij onomkeerbaar lijkt. Laat lekker gaan denk ik nu als de Zwarte Piet de komende jaren anders ingevuld gaat worden. Dat je daar dan blijkbaar die minderheid nog een plezier mee doet, is mooi meegenomen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zie de overeenkomsten niet tussen stierenvechten en zwarte piet. Of vind jij dat het leed van mensen die wat symboliek niet kunnen plaatsen hetzelfde is als dierenleed?
Ik geef je een hint wat betreft de morele kloof tussen de 2 situaties. Er zal nooit een traditie zijn waar 100% van de bevolking blij mee is. Dat is an sich geen slachtoffering van die mensen gezien ze de vrijheid hebben om zich er niks van aan te trekken en ervaren er dus slechts (in mijn ogen misplaatste) geestelijke problemen mee.
Zo'n stier heeft niet de vrijheid om zich van de situatie te onttrekken en sterft een pijnlijke angstige dood.
Wel appels met appels vergelijken, he.
Ik ben niet zo'n voorstander van positieve discriminatie, maar positieve discriminatie is een gevolg van discriminatie. Dat mensen niet worden gediscrimineerd om hun afkomst omdat er ook positieve discriminatie plaatsvindt is dan ook een drogreden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:11 schreef NotYou het volgende:
[..]
Gelijkwaardige positie? Wanneer het aankomt op soliciteren op overheidsfuncties hebben ze onverbloemd een regelrechte voorkeurspositie! Wat nou gediscrimineerd?![]()
Daar heb ik dan andere ervaringen mee. Een aantal collega's van de Antillen en Kaapverdië gaven aan dat ze eveneens negatieve ervaringen hebben met Zwarte Piet. Ze zullen dan niet schreeuwend vooraan staan, maar dat het verder niet leeft is onzin.quote:Verder betreft het hier slechts een klein groepje mensen met persoonlijke problemen, het overgrote merendeel van de mensen die iets donkerder getint zijn heeft er helemaal niet zo'n hemeltergende, hartverscheurende moeite mee als deze groep
Nee, nog nooit gezien of van gehoord inderdaad.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt ook echt totaal geen benul wie of wat Zwarte Piet is he?
Hij zit dan ook gewoon te trollen net als veel anderen hier in dit topic... normaal discussiëren op inhoud is iets van het verleden, de vorige generatie was dan ook een stuk intelligenter dan de huidige.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Je hebt ook echt totaal geen benul wie of wat Zwarte Piet is he? Het zwart zijn van Zwarte Piet is een wezenlijk onderdeel van de Sinterklaastraditie. Ook al tig keer aan bod gekomen in dit topic.
Nee hoor. Ik geef een duidelijk voorbeeld van daadwerkelijke - maatschappelijk vrijwel volledig geaccepteerde - discriminatie. Het sinterklaasfeest is geen discrminatie. Als jij dit anders ziet zou ik dat graag onderbouwd zien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n voorstander van positieve discriminatie, maar positieve discriminatie is een gevolg van discriminatie. Dat mensen niet worden gediscrimineerd om hun afkomst omdat er ook positieve discriminatie plaatsvindt is dan ook een drogreden.
[..]
Daar heb ik dan andere ervaringen mee. Een aantal collega's van de Antillen en Kaapverdië gaven aan dat ze eveneens negatieve ervaringen hebben met Zwarte Piet. Ze zullen dan niet schreeuwend vooraan staan, maar dat het verder niet leeft is onzin.
En over persoonlijke problemen gesproken: wellicht wordt het toch tijd voor een spiegel als je het nodig vindt om op random mensen te kankeren omdat ze het niet met je eens zijn. Held.
Ik reageer gewoon inhoudelijk. Dat jij dat af doet met een zwaktebod "hij is aan het trollen" en er verder niet inhoudelijk op reageert zegt vooralsnog meer over jou dan vice versa.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:17 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hij zit dan ook gewoon te trollen net als veel anderen hier in dit topic... normaal discussiëren op inhoud is iets van het verleden, de vorige generatie was dan ook een stuk intelligenter dan de huidige.
Positieve discriminatie is volgens jou het bewijs dat er geen discriminatie plaatsvindt?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:18 schreef NotYou het volgende:
Ik geef een duidelijk voorbeeld van daadwerkelijke - maatschappelijk vrijwel volledig geaccepteerde - discriminatie.
Het zit je dwars he? Dat het zo dicht in de buurt kwam?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:16 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En over persoonlijke problemen gesproken: wellicht wordt het toch tijd voor een spiegel als je het nodig vindt om op random mensen te kankeren omdat ze het niet met je eens zijn. Held.
Iets wat je niet bevalt dom of klieren noemen is wel typisch vorige generatie.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:17 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Hij zit dan ook gewoon te trollen net als veel anderen hier in dit topic... normaal discussiëren op inhoud is iets van het verleden, de vorige generatie was dan ook een stuk intelligenter dan de huidige.
Ja man. Nu slaap ik vannacht niet meer.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:19 schreef NotYou het volgende:
[..]
Het zit je dwars he? Dat het zo dicht in de buurt kwam?![]()
Aw, arm mannetje. Niet om de hierboven gequote onzin maar meer om wie je bent.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja man. Nu slaap ik vannacht niet meer.
Het Sinterklaasfeest is geen discriminatie in de normale zin, ik denk dat iedereen het daarmee eens is. Het blijkt echter wel dat een aantal mensen zich erdoor gekwetst voelen. Heb ik nooit bij stilgestaan, maar ik kan het mij voorstellen. Het lijkt mij niet onredelijk om mensen tegemoet te komen als zij zich daardoor minder gekwetst voelen (en we hebben het hier niet over verschillend gekleurde sokken) en de rest -en zij ook!- het feest gewoon kunnen vieren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:18 schreef NotYou het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik geef een duidelijk voorbeeld van daadwerkelijke - maatschappelijk vrijwel volledig geaccepteerde - discriminatie. Het sinterklaasfeest is geen discrminatie. Als jij dit anders ziet zou ik dat graag onderbouwd zien.
Deze mensen hebben persoonlijke problemen die zij allemaal ophangen aan de racismekapstok. Laat dit soort clowns toch niet een mooi kinderfeest verzieken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het Sinterklaasfeest is geen discriminatie in de normale zin, ik denk dat iedereen het daarmee eens is. Het blijkt echter wel dat een aantal mensen zich erdoor gekwetst voelen. Heb ik nooit bij stilgestaan, maar ik kan het mij voorstellen. Het lijkt mij niet onredelijk om mensen tegemoet te komen als zij zich daardoor minder gekwetst voelen (en we hebben het hier niet over verschillend gekleurde sokken) en de rest -en zij ook!- het feest gewoon kunnen vieren.
Tenzij het zwarte zo ontzettend essentieel is, maar dat kan ik mij niet voorstellen.
Ga jij nog met Jellereppe mee naar Yvonne om daar te eten? Jullie waren beide uitgenodigd toch?quote:
Het hele probleem is is dat er 2 marginale groepen zijn die bijna militant de discussie beheersen. In plaats van die 2 kleine groepjes in hun sop te laten gaarkoken en het feest op natuurlijke wijze aan te laten passen, bepalen zij wat er wel en niet veranderd.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:09 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Maar veel onbewust wel lijkt het steeds meer.
Ah. Ok.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:14 schreef Falco het volgende:
[..]
Het gaat me niet eens om het gekwetst voelen an sich van die minderheid (want ook ik kan me niet zo veel voorstellen bij die slachtofferrol), maar meer dat zo'n cultuurverandering van Zwarte Piet die mij onomkeerbaar lijkt. Laat lekker gaan denk ik nu als de Zwarte Piet de komende jaren anders ingevuld gaat worden. Dat je daar dan blijkbaar die minderheid nog een plezier mee doet, is mooi meegenomen.
Verboden ben ik zelf alergisch voor. Ik gun ieder zijn/haar vrijheid. Wil je blackface op doen? Joh ga los. Wil je een hoofddoekje/boerka? Bind je wilde haren lekker vast en doe wat je niet laten kan.quote:Wel amusant dat een groep verstokte Tokkies dan nog steeds krampachtig vast wil houden aan die oude traditie en de meest ridicule diarree op internet uitstort.
Haha, deze gast.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef NotYou het volgende:
[..]
Aw, arm mannetje. Niet om de hierboven gequote onzin maar meer om wie je bent.
Waarom is jouw kinderfeest verziekt als Zwarte Piet roetvegen heeft of paars is?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:23 schreef NotYou het volgende:
[..]
Deze mensen hebben persoonlijke problemen die zij allemaal ophangen aan de racismekapstok. Laat dit soort clowns toch niet een mooi kinderfeest verzieken.
Again: spreek voor jezelf.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:23 schreef NotYou het volgende:
[..]
Deze mensen hebben persoonlijke problemen die zij allemaal ophangen aan de racismekapstok.
het is heel lief van je maar het belangrijk ook de argumenten te kennen. Waarom voelt men zich geketst? En zwart heeft een lange historie, van nog voor zwarte piet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het Sinterklaasfeest is geen discriminatie in de normale zin, ik denk dat iedereen het daarmee eens is. Het blijkt echter wel dat een aantal mensen zich erdoor gekwetst voelen. Heb ik nooit bij stilgestaan, maar ik kan het mij voorstellen. Het lijkt mij niet onredelijk om mensen tegemoet te komen als zij zich daardoor minder gekwetst voelen (en we hebben het hier niet over verschillend gekleurde sokken) en de rest -en zij ook!- het feest gewoon kunnen vieren.
Tenzij het zwarte zo ontzettend essentieel is, maar dat kan ik mij niet voorstellen.
Ik denk dat het kinderfeest (incl de maatschappelijke sfeer) eerder is verziekt door alle expres polariserende discussies. Kinderen merken natuurlijk ook gewoon dat er veel gezeik is en worden aan alle kanten ook lekker ingezet of minimaal lastig gevallen met deze issues. Dat was niet de bedoeling lijkt mij.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:25 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waarom is jouw kinderfeest verziekt als Zwarte Piet roetvegen heeft of Paars is?
Denk je dat kinderen geloven dat Sinterklaas door een CV radiator kruit niet zullen geloven dat de Pieten door een regenboog zijn gevaren?
mee eens hoor...maar eerst dit:quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het Sinterklaasfeest is geen discriminatie in de normale zin,
Yes.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat het kinderfeest (incl de maatschappelijke sfeer) eerder is verziekt door alle expres polariserende discussies. Kinderen merken natuurlijk ook gewoon dat er veel gezeik is en worden aan alle kanten ook lekker ingezet of minimaal lastig gevallen met deze issues. Dat was niet de bedoeling lijkt mij.
Hij was er in maart nog even.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
mee eens hoor...maar eerst dit:
mmmmmmmmooooooooooooooooooooooooooooooooooooonnnnnnnnnnnnnnnnnniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidique
ben jij het echt ? weer terug? 3 jaar gevangen gezeten ergens ?
Iedereen heeft uiteraard het recht om zich gekwetst te voelen. M.b.t. het Sinterklaasfeest komt dat deels door onwetendheid en deels door persoonlijke issues. Het Sinterklaasfeest heeft niets met racisme, discriminatie of slaven te maken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar dat is het dus inderdaad wel.quote:Tenzij het zwarte zo ontzettend essentieel is, maar dat kan ik mij niet voorstellen.
Er zijn meer dan 2 miljoen mensen geweest die de moeite hebben genomen om de pietitie te tekenen. Blijkbaar is het voor een grote groep wel essentieel dat zwarte piet gewoon zwart kan blijven. Die groep is dus honderden keren groter dan diegene die zich erdoor gekwetst voelen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Er leven ook meer dan honderd keer zoveel autochtonen in Nederland dan donkere mensen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn meer dan 2 miljoen mensen geweest die de moeite hebben genomen om de pietitie te tekenen. Blijkbaar is het voor een grote groep wel essentieel dat zwarte piet gewoon zwart kan blijven. Die groep is dus honderden keren groter dan diegene die zich erdoor gekwetst voelen.
Zomaar de belangen van die hele grote groep negeren is dus nog veel kwalijker.
En ook geen dictatuur van de minderheid....dus wat nu?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:31 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Er leven ook meer dan honderd keer zoveel autochtonen in Nederland dan donkere mensen.
Een democratie is niet simpelweg een dictatuur van de meerderheid.
Waarom is dat zo essentieel aan de kleur van Piet? Wat verandert er nu precies aan Sinterklaas als Piet voortaan paars of iets is?quote:
Omdat het niet eenduidig en in samenspraak gebeurt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:25 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waarom is jouw kinderfeest verziekt als Zwarte Piet roetvegen heeft of paars is?
Denk je dat kinderen die geloven dat Sinterklaas door een CV radiator kruipt niet zullen geloven dat de Pieten door een regenboog zijn gevaren?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 23:58 schreef NotYou het volgende:
[..]
Kwetsbaar in de zin dat als de huidige fragmentatie, ronduit hatelijke 'discussie' (van weerszijden) en aantasting van de originele traditie waarmee veel mensen in tegenstelling tot met de huidige probeersels wél binding voelen zich doorzetten ik het, in de decembermaand binnen enkele jaren ondergeschikt zie worden aan het grootse Amerikaanse kerstfestijn.
En die 'belangen' is dus belangrijker dan mensen irriteren en kwetsen met het imiteren van hun uiterlijk, in jouw visie ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn meer dan 2 miljoen mensen geweest die de moeite hebben genomen om de pietitie te tekenen. Blijkbaar is het voor een grote groep wel essentieel dat zwarte piet gewoon zwart kan blijven. Die groep is dus honderden keren groter dan diegene die zich erdoor gekwetst voelen.
Oh, en die blanke man die haar zo liefhebbend ondersteunt, is dat geen landverrader?quote:
Verdiep je eens in de traditie zou ik zeggen. Je kan er al van alles over lezen in deze topic reeks.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waarom is dat zo essentieel aan de kleur van Piet? Wat verandert er nu precies aan Sinterklaas als Piet voortaan paars of iets is?
Hou dan op met zeggen dat er een hoop mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet. Want andersom is dat dus nog groter. En zonder dat argument is er eigenlijk geen reden om zwarte piet af te schaffen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:31 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Er leven ook meer dan honderd keer zoveel autochtonen in Nederland dan donkere mensen.
Een democratie is niet simpelweg een dictatuur van de meerderheid.
Natuurlijk is de pro-pieten kant groter en natuurlijk ligt daar de kans op meer politiek-incorrecte uitspraken. Het heeft daarom al weinig zin om het over die boeg te gooien. De vraag is, waarom vinden mensen als Quincy (dus de intiators, niet de mensen die hem daarin volgen) het nodig om zo ontiegelijk veel gevoelige onderwerpen (traditie, slavernij, schuldgevoel, rassenspanningen) het publieke debat in te werpen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:28 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Yes.
Maar polarisatie is stevig en gebeurt aan beide zijn. Waarbij de pro-Pieten brigade veel groter is en we dus ook meer excessen uit die hoek hebben gezien helaas.
Maar goed, laat dit geen hunnie zijn nét iets erger discussie worden.
En 14 miljoen mensen hebben niet eens de moeite om op één knopje te drukken om zo'n petitie te ondertekenen. M.a.w. het roest ze aan hun reet als Zwarte Piet gaat veranderen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik mag zeggen wat ik wil.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hou dan op met zeggen dat er een hoop mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet. Want andersom is dat dus nog groter. En zonder dat argument is er eigenlijk geen reden om zwarte piet af te schaffen.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Kijk mij, ik ben zo'n goed, progressief, tolerant mens!
Hoezo is dat andersom nog groter. Die grote meerderheid vind het normaal donkere mensen te imiteren... en negeren de onvrede van die donkere mensen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hou dan op met zeggen dat er een hoop mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet. Want andersom is dat dus nog groter. En zonder dat argument is er eigenlijk geen reden om zwarte piet af te schaffen.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo is dat andersom nog groter. Die grote meerderheid vind het normaal donkere mensen te imiteren... en negeren de onvrede van die donkere mensen.
Het is een kwestie van fatsoen om dan te stoppen en mensen niet meer te irriteren.
Vier pietfeest met allerlei gekleurde en ongeschminkte pieten... lekker multicultureel ook.
Manmanmanquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:34 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, en die blanke man die haar zo liefhebbend ondersteunt, is dat geen landverrader?
Wat een onzin!
Ja, maar het is geen geldig argument meer. Als je ervoor kiest dat toch als argument te gebruiken dan moet je er ook rekening mee houden dat je een groep kwetst die honderden keren groter is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:36 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik mag zeggen wat ik wil.
En dat etentje is nooit doorgegaan.
Dat is geen antwoord op de vraag. Wat is er precies zo wezenlijk aan de kleur van Piet dat een verandering leidt tot een significante verandering van het hele feest?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de traditie zou ik zeggen. Je kan er al van alles over lezen in deze topic reeks.
Wanneer was dit?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, maar het is geen geldig argument meer. Als je ervoor kiest dat toch als argument te gebruiken dan moet je er ook rekening mee houden dat je een groep kwetst die honderden keren groter is.
En Jellereppe maakt nog een afspraak om dit jaar bij Yvonne te gaan eten en Yvonne vroeg of jij daar ook bij aanwezig wilt zijn.
quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tja. De geest is uit de fles. Moeilijk om hem weer terug te krijgen. Begin wel benieuwd te worden waar het op uitloopt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het hele probleem is is dat er 2 marginale groepen zijn die bijna militant de discussie beheersen. In plaats van die 2 kleine groepjes in hun sop te laten gaarkoken en het feest op natuurlijke wijze aan te laten passen, bepalen zij wat er wel en niet veranderd.
Het is vrij simpel:
- zwarte piet heeft niet of nauwelijks iets met racisme te maken en er zijn al helemaal geen racistische intenties door degene die het vieren.
-Zwarte piet is op natuurlijke wijze al langzaam aan het veranderen en zal dat ook blijven doen in de toekomst. Daar is niets mis mee en niemand treurt om het verlies van kenmerken van ZP die het bijvoorbeeld 20 jaar geleden had. Toen het een boeman was met een roe die kinderen in de zak meenam naar Spanje. Zo werd het in mijn jeugd gevierd en als ik voor zwarte piet speel (aantal x gedaan) dan is dat zonder roe uiteraard.
Maar de militante manier waarop het anti kamp veranderingen doordrukt is een slechte zaak. En die lokt op hun beurt weer belachelijk gedrag uit van het militante pro kamp. Dus als iedereen gewoon rustig op natuurlijke wijze het feest laat veranderen dan werkt dat beter dan zoals het nu gaat.
Mensen voelen zich gekwetst als de kleur van Piet verandert?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:35 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Hou dan op met zeggen dat er een hoop mensen zich gekwetst voelen door zwarte piet. Want andersom is dat dus nog groter.
2 miljoen mensen hebben de moeite genomen om de pietitie te tekenen. Je ziet aan het hele debat dat dit veel pro pieten aan het hart gaat.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen voelen zich gekwetst als de kleur van Piet verandert?
"De kleine kinderen snappen het niet meerquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag. Wat is er precies zo wezenlijk aan de kleur van Piet dat een verandering leidt tot een significante verandering van het hele feest?
dankquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik zoek het topic nog wel voor je op.
Oké, maar is dat een reden om de kleur van Piet niet te veranderen dan? Als de huidige kleur van Piet negatieve gevoelens oproept bij een relatief grote groep mensen en een andere kleur dat niet doet en ook geen impact heeft op het feest zelf, wat is er dan precies op tegen om dat te veranderen?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
2 miljoen mensen hebben de moeite genomen om de pietitie te tekenen. Je ziet aan het hele debat dat dit veel pro pieten aan het hart gaat.
quote:From 2001 until 2005, Kno’Ledge was caught up in the streets, doing whatever it took to survive. He attended a college for Business in 2001 but as years passed by, college also became a burden on him. School costs money and he had rent and fixed costs to pay. Early January 2003 Kno'Ledge's long time girlfriend became pregnant with his son, raising further concern about his street lifestyle. Kno’Ledge felt he could not abound the streets, he was cornered by the government and he had to make a living. He was not allowed to work. He had his back against the wall and he had to box his way out of the corner. As college started fading, he managed to keep his student grant of 400 Euros for some time. It was his only legitimate income and he decided to save up the money for the needs of his unborn child. He did not want to raise his child with street money. Instead, he used the money he made by running the streets to pay his other debts, which were rising to the roof.
In 2003 months before his son was expected, he got arrested for drug peddling. The initial sentence was 3 months in jail and 2 to 3 years parole due to lack of evidence. Kno’Ledge was very disappointed in the performance of his appointed lawyer, the second on the case. The first lawyer had already dropped the case after reading the police report. The one who attended the trial showed up and left. After the trial he told Kno’Ledge to take the sentence and be happy he didn't have to do years behind bars.
The lawyers never really looked into the case, were ill prepared and took everything as it was the truth. Kno’Ledge shot back at his lawyer saying he wanted to appeal. In return the lawyer said ‘good luck’ and handed over the case to him. Posing as his own lawyer alongside the lawyer who is helping him to obtain his residence permit, he convinced the judges to throw out the case. His lawyer later proclaimed “it was your performance that won the case".
"Kno'Ledge" is een fucking karikatuur.quote:Kno’Ledge and his brother went to live with his father and their stepmother in Utrecht. After his father and stepmother broke up, they moved to the South-East part of Amsterdam, the Bijlmer, in 1997. Due to disappointment and hardship persuading his football career, Kno’Ledge decided to quit football at the age of 16 after all. The decision came as a surprise to his pears since they could never imagine him without football.
But before he could quit, he needed a new investment to support his movement one day. At this time he has become really fond of rap music. Although what MTV mostly showed was derogating messages, he saw that rap music could move people if the right message is send out. He saw the power of lyrics and what rap music could do and football could not. He could speak his mind and send his message to the people directly. He decided to give it a try for a while and see. After receiving positive feedback, Kno’Ledge fully abounded the football and persuaded a rap career. He was realistic about his chance of making it but that did not stop him. He considered himself as a student and put himself at work first. He used to listen to everything he could put his hands on, from mainstream artists to underground artists. Kno’Ledge used to get up at 2 o’clock in the morning to record MTV’s popular Hip-Hop show YO! MTV Raps.
Maybe Kno’Ledge would have never considered a rap career if he received a higher mark in sixth grade as he hoped for. Nearly 18 months after he arrived in the Netherlands, he was placed in the final year of elementary school. It was hard to compete or reach his level since the material was in Dutch. The language was disadvantaged, but until this day he still feels that he was cheated on. The degree was not bad considering the circumstances. But he needed a higher mark to persuade higher education. He totally disagreed with his teacher’s advice and was shattered. Kno’Ledge was interested in school till the sixth grade. “Everything after that was just hanging on”. This was another reason why he put so much effort into a rap career.
Die hele antipieten beweging is zo fucking retarded dat ik niet eens meer begrijp waarom het al die aandacht krijgt, wat een stel staatsmongolen zijn dat zeg. Wat was dat trouwens voor een kneus die die vrouw onheus bejegende, of was dat daadwerkelijk een poging om te slaan?quote:
Als mensen zich gekwetst voelen doordat verplicht piet een andere kleur krijgt dan is dat toch al voldoende? Of geld gekwetst voelen alleen voor de anti-pieten?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Oké, maar is dat een reden om de kleur van Piet niet te veranderen dan? Als de huidige kleur van Piet negatieve gevoelens oproept bij een relatief grote groep mensen en een andere kleur dat niet doet en ook geen impact heeft op het feest zelf, wat is er dan precies op tegen om dat te veranderen?
Het gore lef!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:46 schreef NotYou het volgende:
Dan hebben we nog de blonde documentairemaakster Sunny Bergman die wil afrekenen met Zwarte Piet omdat ze een donkere vriend heeft/had die zich er kennelijk door gediscrimineerd voelde.
Schijnt een verstandelijk gehandicapte jongen te zijn die dit soort ongein al eens eerder heeft uitgehaald.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Die hele antipieten beweging is zo fucking retarded dat ik niet eens meer begrijp waarom het al die aandacht krijgt, wat een stel staatsmongolen zijn dat zeg. Wat was dat trouwens voor een kneus die die vrouw onheus bejegende, of was dat daadwerkelijk een poging om te slaan?
Een heel lief gebaar richting die man maar meer iets voor in de privésfeer, niet iets om (vrijwel) heel het land mee te zieken. Want zieken is dit. Vanaf het eerste begin hebben ze geprobeerd dit op de spits te drijven en niet zonder succes.quote:
Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk, ik heb het in ieder geval nog niemand horen zeggen of überhaupt ergens gelezen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als mensen zich gekwetst voelen doordat verplicht piet een andere kleur krijgt dan is dat toch al voldoende?
Tja, maar dat is weer het argument dat veel mensen geen verandering willen. Dat is geen argument tegen verandering.quote:En als je een beetje het debat volgt dan zie je genoeg argumenten waarom mensen zp niet van kleur willen veranderen. Hoorde vandaag bijvoorbeeld dat 90% van de mensen die zp speelt dit in bekende omgeving doet en zonder de schmink makkelijk herkend zou worden.
Kennelijk is hij niet de enige die er last van heeft. Er zijn wel meer namen die negatieve ervaringen omtrent Zwarte Piet hebben. Ik snap niet waarom je daar niet gewoon over kunt spreken zonder in allerlei dramatisch gedoe te vervallen en de samenleving kapot te polariseren.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:51 schreef NotYou het volgende:
[..]
Een heel lief gebaar richting die man maar meer iets voor in de privésfeer, niet iets om (vrijwel) heel het land mee te zieken.
Ja, wat is het nou? Als een kleine groep zich gekwetst voelt dan is dat toch voldoende volgens jou en sommige andere hier om direct grote veranderingen in een volksfeest door te voeren toch?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:51 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk, ik heb het in ieder geval nog niemand horen zeggen of überhaupt ergens gelezen.
[..]
Tja, maar dat is weer het argument dat veel mensen geen verandering willen. Dat is geen argument tegen verandering.
Het is niet normaal donkere mensen te imiteren hoor. Dat komt verder eigenlijk niet voor, althans ik heb het tijdens mijn leven in Nederland (ruim 60 jaar) eigenlijk nooit gezien. Alleen met Sinterklaas. En dat is geen imiteren, dat is spelen van een rol. Zoals ook Sinterklaas niet geïmiteerd, maar gespeeld wordt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoezo is dat andersom nog groter. Die grote meerderheid vindt het normaal donkere mensen te imiteren... en negeren de onvrede van die donkere mensen.
Het is een kwestie van fatsoen om dan te stoppen en mensen niet meer te irriteren.
Vier pietfeest Sinterklaas met allerlei gekleurde en ongeschminkte pieten... lekker multicultureel ook.
Jij begrijpt de houding van die activisten dus ook niet? Mooi.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kennelijk is hij niet de enige die er last van heeft. Er zijn wel meer namen die negatieve ervaringen omtrent Zwarte Piet hebben. Ik snap niet waarom je daar niet gewoon over kunt spreken zonder in allerlei dramatisch gedoe te vervallen en de samenleving kapot te polariseren.
Het is de eerste keer dat ik het hoor.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ja, wat is het nou? Als een kleine groep zich gekwetst voelt dan is dat toch voldoende volgens jou en sommige andere hier om direct grote veranderingen in een volksfeest door te voeren toch?
Let op haar eigen argumentatie, dan!quote:
Eh, nee. Net als een deel van de reacties hier niet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:54 schreef NotYou het volgende:
[..]
Jij begrijpt de houding van die activisten dus ook niet? Mooi.
Lees deze reeks eens door. Dat argument komt slechts een paar honderd keer voor. Ook van jou ongetwijfeld, maar nee ik zoek dat niet op.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het is de eerste keer dat ik het hoor.
Nee. Als ze onterecht beschuldigd worden van racisme.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mensen voelen zich gekwetst als de kleur van Piet verandert?
Is racisme dan erg?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:56 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee. Als ze onterecht beschuldigd worden van racisme.
Daar kun je ook nog over twisten, maar dat gaat echt helemaal te diep voor dit topic, ben ik bang.quote:
Het valt me inderdaad op dat het clubje anti-pieten niet zo groot is. Vandaar dat je steeds dezelfde figuren ziet. Rapper Kno'Ledge was ook bij 'Je zal het maar zijn' van BNN. Naast rapper schijnt hij ook bodyguard van Anouk te zijn. Anouk, nog zo'n anti-piet.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:46 schreef NotYou het volgende:
Ter verduidelijking:
[ afbeelding ]
Guinsy is zelf zo'n beetje de grootste racist van het land.
[..]
[..]
"Kno'Ledge" is een fucking karikatuur.
[ afbeelding ]
Anna Steijn veranderde haar naam op latere leeftijd in iets dat zo on-Nederlands mogelijk klinkt.![]()
![]()
Dan hebben we nog de blonde documentairemaakster Sunny Bergman die wil afrekenen met Zwarte Piet omdat ze een donkere vriend heeft/had die zich er kennelijk door gediscrimineerd voelde.
Waarom luisteren wij naar deze mensen?!![]()
![]()
Jaquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 22:06 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Dus.. omdat ik liever in een wijk woon met Hollanders (omdat ik nogal verkaasd ben zoals ze zeggen, en meer aansluiting voel met hen dan Surinamers/Antillianen) ben ik een racist?.
Dat hangt ervan af of je ieder individu afzonderlijk beoordeelt. Als je op grond van hun uiterlijk alvast aanneemt dat het wel of niet zal klikken, dan is dat inderdaad racistisch.quote:Dat ik om die reden ook meer Hollanders als vrienden heb omdat het meer klikt met die mensen dan met andere bevolkingsgroepen (tenzij ze verkaasd zijn maar dat zijn ze vaak niet).
Ja.quote:Omdat het meer regel dan uitzonder is dat ik negerinnen niet aantrekkelijk vind (dat is smaak en geen racisme trouwens!!) ben ik dus een racist?.
M.a.w. iedereen is eigenlijk racistisch. Mooi, dan kan dat onderwerp ook weer van de agenda.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja
[..]
Dat hangt ervan af of je ieder individu afzonderlijk beoordeelt. Als je op grond van hun uiterlijk alvast aanneemt dat het wel of niet zal klikken, dan is dat inderdaad racistisch.
[..]
Ja.
Maar heel veel mensen hebben natuurlijk zulke gedachtes. Ik denk daarom ook dat het in de meeste gevallen schijnheilig is als mensen zeggen dat ze elke vorm van racisme verschrikkelijk achterlijk vinden en zelf nooit racistische gedachten hebben.
Ik hou ook helemaal niet van Hollanders. Ik zou ze het liefst de dijken doorsteken en laten onderlopen. Wie gaat er nou in een gebied wonen waar voortdurend water uitgepompt moet worden om überhaupt in leven te blijven?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 22:06 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Dus.. omdat ik liever in een wijk woon met Hollanders (omdat ik nogal verkaasd ben zoals ze zeggen, en meer aansluiting voel met hen dan Surinamers/Antillianen) ben ik een racist?.
Dat ik om die reden ook meer Hollanders als vrienden heb omdat het meer klikt met die mensen dan met andere bevolkingsgroepen (tenzij ze verkaasd zijn maar dat zijn ze vaak niet).
Omdat het meer regel dan uitzonder is dat ik negerinnen niet aantrekkelijk vind (dat is smaak en geen racisme trouwens!!) ben ik dus een racist?.
Die dikke zeekoe is echt onuitstaanbaar, kijk haar hier arabiertje pesten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:46 schreef NotYou het volgende:
Ter verduidelijking:
[ afbeelding ]
Guinsy is zelf zo'n beetje de grootste racist van het land.
[..]
[..]
"Kno'Ledge" is een fucking karikatuur.
[ afbeelding ]
Anna Steijn veranderde haar naam op latere leeftijd in iets dat zo on-Nederlands mogelijk klinkt.![]()
![]()
Waarom luisteren wij naar deze mensen?!![]()
![]()
Het antwoord is eigenlijk nee.. want ik zie donkere mensen niet als minderwaardig of meer dan een ander.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja
[..]
Dat hangt ervan af of je ieder individu afzonderlijk beoordeelt. Als je op grond van hun uiterlijk alvast aanneemt dat het wel of niet zal klikken, dan is dat inderdaad racistisch.
[..]
Ja.
Maar heel veel mensen hebben natuurlijk zulke gedachtes. Ik denk daarom ook dat het in de meeste gevallen schijnheilig is als mensen zeggen dat ze elke vorm van racisme verschrikkelijk achterlijk vinden en zelf nooit racistische gedachten hebben.
Treurig dat iemand, die bij de VN een hoge positie bekleed, zo overduidelijk haar eigen agenda wil doordrukken. De hele discussie over zwarte Piet is immers niets meer dan een stukje propaganda in een groter geheel; de westerse wereld moet nl. met geld over de brug komen als het aan Shepherd en Co. ligt. En daarom wordt iedere vorm van discussie direct onmogelijk gemaakt met een soort van godwin; alleen kleurlingen hebben geleden en de blanke man is, hoe dan ook, de schuldige en bovendien racistisch. Dat de voorouders van het gros der blanken tot ver in de negentiende (en soms zelfs twintigste) eeuw ook een mensonwaardig bestaan leidde, waarbij er in de middeleeuwen zelfs letterlijk over "lijfeigenen" gesproken werd, is dan ook in geen enkele slavernijdiscussie terug te horen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:50 schreef Bayswater het volgende:
Verder meent Shepherd dat premier Mark Rutte invloed moet uitoefenen op „de culturele groepen die dit in stand houden”. „En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben”, vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.
twitter:tanjajess twitterde op vrijdag 17-10-2014 om 18:38:40I am a Dutch actress and I am being harassed on Fb bij trolls that claim that my account is fake so I've been thrown out.Help! @facebook Rt reageer retweet
Dat vroeg ik mij vorig jaar ook herhaaldelijk af. Wat is er zo erg aan gewoon toegeven dat je een klein beetje racistisch bent ? Het is niet alsof dat meteen betekent dat je slaven houdt of negers aan een strop gaat hangen.quote:
Denkt die doos dat we Amerikanen zijn of zo?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:50 schreef Bayswater het volgende:
Verder meent Shepherd dat premier Mark Rutte invloed moet uitoefenen op „de culturele groepen die dit in stand houden”. „En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben”, vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Fascisten die Sinterklaas willen verbieden. En dan die domme schapen die dit soort mensen achterna lopenquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:50 schreef Bayswater het volgende:
Sinds wanneer overwegen we een dictatuur van de minderheid ?quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Oké, maar is dat een reden om de kleur van Piet niet te veranderen dan? Als de huidige kleur van Piet negatieve gevoelens oproept bij een relatief grote groep mensen en een andere kleur dat niet doet en ook geen impact heeft op het feest zelf, wat is er dan precies op tegen om dat te veranderen?
Shepherd moet lekker een veer op d'r kop zetten, dan ziet ze er zelf uit als een zwarte pietquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:50 schreef Bayswater het volgende:
Hm. Nou ja, het zou in elk geval niet op basis van oneigenlijke argumenten moeten gebeuren. Er valt weinig toe te geven als je Zwarte Piet nooit als een karikatuur van een zwarte Afrikaan hebt gezien.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 09:50 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dat vroeg ik mij vorig jaar ook herhaaldelijk af. Wat is er zo erg aan gewoon toegeven dat je een klein beetje racistisch bent ? Het is niet alsof dat meteen betekent dat je slaven houdt of negers aan een strop gaat hangen.
Dat is ook niet nodig. Het gaat erom of je ze verschillend ziet. En voor racisme hoeft het niet om huidskleur te gaan. Onderscheid maken op basis van etniciteit, van iemands afkomst, is ook racisme.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 02:04 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Het antwoord is eigenlijk nee.. want ik zie donkere mensen niet als minderwaardig of meer dan een ander.
Zolang je elk persoon maar volstrekt op zijn eigen individuele karakter beoordeelt...quote:Ik kan net zo goed met donkere mensen omgaan als met blanken zolang ze maar goed geintegreerd zijn (en dat zijn veel surinamers/antillianen vaak niet..) mentaliteit is heel anders en hoe zij tegen dingen aankijken.. ik ga dus vooral om met mensen die verkaasd zijn (ik ga trouwens ook niet om met Hollanders die te veel 50 cent luisteren en denken dat ze als donkere mensen moeten praten)
In het ideale geval woont iedereen kriskras door elkaar heen.quote:Als ik in de Bijlmer kwam voel ik me daar helemaal niet thuis, de sfeer en zo vind ik niet relaxed (en ik kwam daar wel vaker omdat de zus van mijn ex daar woonde en ik daar wel eens vaker over de vloer kwam).
Redelijk wat problemen gehad met tuig daar dus vandaar dat ik liever in een buurt woon met meer Hollanders omdat ik dat soort dingen daar nooit mee maak.
Voorkeur is ook racisme.quote:2. Ik heb in mijn hele leven maar 3 donkere vrouwen mooi gevonden (maar die hadden dan ook vaak blanke trekjes.. geen brede neus, geen kroeshaar, fijn gezichtje). Wel vaker gehad dat donkere vrouwen mij aantrekkelijk vinden en dat is geen probleem.. ik ga gewoon met ze om, lachen grapjes allemaal leuk maar daar blijft het bij. Ik voel me gewoon totaal niet aangetrokken tot ze en dat heet voorkeur.. is geen racisme..
Als je op grond van hun behoren tot een bepaald ras, aanneemt dat het wel of niet zal klikken.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 01:20 schreef Igen het volgende:
Okee, niet alle uiterlijke kenmerken misschien, maar het gaat wel om meer dan alleen ras:quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 10:48 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als je op grond van hun behoren tot een bepaald ras, aanneemt dat het wel of niet zal klikken.
quote:In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.
Volgens die definitie is "domme Belg" al racisme, wat natuurlijk onzin zou zijn.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 10:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Okee, niet alle uiterlijke kenmerken misschien, maar het gaat wel om meer dan alleen ras:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |