Maar waarom zou je moeten in- en uitchecken als je een kaart hebt waarop de reis die je maakt sowieso al betaald is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:21 schreef Cue_ het volgende:
Maar is het het nu echt zo ingewikkeld dan?
In/uitchecken is echt niet moeilijk. Met stations met poortjes moet je het toch al doen. En is er geen poortje hoef je het met een wegwerpkaart ook niet eens te doen (want enkel betaald voor de rit)
In de bus kan je nog steeds met geld betalen en anders dus met je OVkaart. De strippenkaart was ook niet heilig (vond het gedoe om telkens nieuwe te kopen)
De borg.. ja dat is wel een punt, want dat is niet voor iedereen even handig.
Omdat je anders 2x die reis kan maken als er geen controle is geweestquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar waarom zou je moeten in- en uitchecken als je een kaart hebt waarop de reis die je maakt sowieso al betaald is?
Waarom kun je geen treinkaartje meer kopen zonder dat het om vage redenen duurder is, en moet je dan nog steeds in- en uitchecken?
Waarom kan een anonieme OV-chipkaart niet gewoon cash gekocht en opgeladen worden?
Waarom kun je tegen inlevering van de kaart je tegoed niet terugkrijgen?
Waarom moet je de OV-chipkaart nog apart aanmelden om met de NS te kunnen reizen?
Dus omdat het met de papierenkaart ook kon moeten ze dat zo behouden? Nu konden ze die 'fout' oplossen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:38 schreef macca728 het volgende:
Dat eerste kon met een los treinkaartje ook.
En je kan je tegoed alleen terugkrijgen als de kaart verloopt of bij beëindiging. Anders betaal je 2,50
Dus de incidentele reiziger die een los kaartje koopt moet inchecken omdat je die incidentele reiziger eigenlijk niet vertrouwt en denkt dat hij anders stiekem 2x Amersfoort - Maastricht op een dag gaat doen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:35 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Omdat je anders 2x die reis kan maken als er geen controle is geweest
Is idd onzin dat de wegwerp 1 euro duurder is.
Anonieme kan je gewoon in de winkel kopen met cash. Opladen is idd ander verhaal. Zou idd anders moeten kunnen
Kan dat niet? Met mijn oude kaart heb ik het gewoon terug ontvangen
Geen idee.
Maar dit staat los de kaart opzich, maar vooral de hele regeling eromheen. DAar zou idd beter over nagedacht kunnen worden. Net als enkele van bovenstaande punten.
Het hele in/uitchecken is natuurlijk ook gewoon om data te vergaren.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus de incidentele reiziger die een los kaartje koopt moet inchecken omdat je die incidentele reiziger eigenlijk niet vertrouwt en denkt dat hij anders stiekem 2x Amersfoort - Maastricht op een dag gaat doen?
Hoe zit dat met degenen die een e-ticket hebben? Zijn die betrouwbaarder?
En waarom moet je met je "Altijd Vrij" kaart dan nog inchecken?
Ik denk dat je mij verkeer begrijpt of ik heb het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dus dat het beter zou zijn dat de reiziger zelf zou kunnen kiezen waarvan zij gebruik willen maken. Of een ov-kaart of het papieren kaartje.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee dus. Zie mijn eerdere comment over het 'nut' van de OV chipkaart:
[..]
De overheid wil totaal inzicht in de gedragingen van hun burgers:
- Wie waar woont en werkt
- Wie wat verdiend
- Wie welke zorg afneemt
- Wie waar rijdt/parkeert
- Wie hoeveel g/w/l gebruikt
- Wie wat, waar, wanneer koopt
- Wie met wie waar omgaat
- Wie wat en wanneer doet op het internet
- Wie wat en met wie communiceert via mobiel of internet
- Wie het OV gebruikt, wanneer en waarheen
- Enz.
Waarom? In de eerste plaats voor criminaliteit en terrorisme bestrijding, in de tweede plaats om 'fraude' te achterhalen maar sneaky ook om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
De eerste tekenen zijn daar al voor binnen:
- Opvragen van parkeergegevens om frauderende leasebak rijders te betrappen
- Opvragen van g/w/l gegevens om frauderende uitkeringsgerechtigden te betrappen
- Het volgen van verdachte 'lone-wolfs'
- De zaak van de vermiste broertjes.
Of je dat erg vindt is afhankelijk van je intelligentie en kennis van de geschiedenis.
Ik vind het dus juist heel erg ingewikkeld maar dat komt ws vooral omdat ik geen regelmatige OV reiziger ben. Mijn grootste probleem is de informatievoorziening. Die is echt extreem slecht.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:21 schreef Cue_ het volgende:
Maar is het het nu echt zo ingewikkeld dan?
In/uitchecken is echt niet moeilijk. Met stations met poortjes moet je het toch al doen. En is er geen poortje hoef je het met een wegwerpkaart ook niet eens te doen (want enkel betaald voor de rit)
In de bus kan je nog steeds met geld betalen en anders dus met je OVkaart. De strippenkaart was ook niet heilig (vond het gedoe om telkens nieuwe te kopen)
De borg.. ja dat is wel een punt, want dat is niet voor iedereen even handig.
Hoezo is dat fraude als je een eenmalig kaartje voor die route hebt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:43 schreef macca728 het volgende:
Nee dat hoeft niet, maar nu kan je nog veel meer frauderen natuurlijk bv "vergeten" uit te checkn met je kaart.
Met een e-ticket hebben ze ook de persoonsgegevens.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Het hele in/uitchecken is natuurlijk ook gewoon om data te vergaren.
Etickets is idd een goede, want dat is soort van de vervanger van de (oude) papieren kaart lijkt het wel.
Zitten wel een paar terechte punten bij. Toen m'n zusjes net een nieuwe ov-chipkaart hadden, wisten ze dus ook niet dat ze eerst moeten activeren welke reisklasse ze willen. En wij ons maar afvragen waarom ze niet konden inchecken bij de ns.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind het dus juist heel erg ingewikkeld maar dat komt ws vooral omdat ik geen regelmatige OV reiziger ben. Mijn grootste probleem is de informatievoorziening. Die is echt extreem slecht.
- Waarom blijkt het onmogelijk om ergens op een logische plek informatie te kunnen krijgen over welke vorm OV kaart/abo voor jou of je kind het voordeligste is?
Hoe moeilijk is het om daarvoor een rekenmodel te maken op het internet? Waarom kunnen de servicelijnen en punten daar geen informatie over verstrekken?
- Waarom zijn er zo idioot veel verschillende abo's met ieder weer verschillende voor en nadelen?
- Waarom moet ik 32 km reizen om een abo aan te schaffen en op te laden? Waarom kunnen aanbieders daar niet in samenwerken zodat dat ook dichterbij kan?
- Waarom zit er geen info bij een anonieme kaart zodat je gewaarschuwd bent dat je moet activeren en de reisklasse voor de NS moet kiezen voor je de kaart kunt gebruiken?
- Waarom kan dat niet gewoon op de plek waar je de kaart aanschaft?
- Waarom heeft een servicepunt van een aanbieder die abo's verkoopt een limiet op het pinbedrag dat lager ligt dan verkochte abo's EN waarschuwen ze daar nergens voor?
- Waarom kan een aanbieder op geen enkele manier uitleggen waar dat abo nu exact recht op geeft? En dan bedoel ik in mijn geval op een regio abo van één aanbieder die het gewoon verdomt om aan te geven hoe die regio exact loopt en welke lijnen dan exact tot waar binnen dat abo vallen. Reis je buiten je normale lijnen dan is het dus Russische roulette of je bij moet betalen of niet. En dat kan je alleen controleren door na iedere afwijkende rit je saldo te checken. Waarmee je het dus nog niet exact weet.
En dan heb ik het nog niet eens over de wirwar van aanbieders en het wel of niet moeten in en uitchecken bij verschillende aanbieders bij het overstappen. Leuk als je het dagelijks doet, volkomen onbegrijpelijk als je een incidentele reiziger bent.
Je kunt zelfs een boete krijgen als je met je Altijd Vrij kaart van ¤ 7.000 per jaar vergeet in te checkenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoezo is dat fraude als je een eenmalig kaartje voor die route hebt?
Als er 1 vijand is van de privacy is het wel de overheidquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Gaat de kamer het anoniem reizen ook nog bevorderen, of vinden ze het wel prima dat je gegevens worden gestolen voor marketingdoeleinden zodat de staat je gangen ook kan nagaan wanneer ze daar zin in hebben?
We praten langs elkaar heen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:46 schreef zeeppaardje het volgende:
[..]
Ik denk dat je mij verkeer begrijpt of ik heb het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dus dat het beter zou zijn dat de reiziger zelf zou kunnen kiezen waarvan zij gebruik willen maken. Of een ov-kaart of het papieren kaartje.
Even voorop stellen dat ik ook niet overal een antwoord op heb. Aangezien ik het in 1x geregeld heb met een persoonlijke kaart + automatisch opladen. En verder nergens meer naar hoef om te kijken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind het dus juist heel erg ingewikkeld maar dat komt ws vooral omdat ik geen regelmatige OV reiziger ben. Mijn grootste probleem is de informatievoorziening. Die is echt extreem slecht.
- Waarom blijkt het onmogelijk om ergens op een logische plek informatie te kunnen krijgen over welke vorm OV kaart/abo voor jou of je kind het voordeligste is?
Hoe moeilijk is het om daarvoor een rekenmodel te maken op het internet? Waarom kunnen de servicelijnen en punten daar geen informatie over verstrekken?
- Waarom zijn er zo idioot veel verschillende abo's met ieder weer verschillende voor en nadelen?
- Waarom moet ik 32 km reizen om een abo aan te schaffen en op te laden? Waarom kunnen aanbieders daar niet in samenwerken zodat dat ook dichterbij kan?
- Waarom zit er geen info bij een anonieme kaart zodat je gewaarschuwd bent dat je moet activeren en de reisklasse voor de NS moet kiezen voor je de kaart kunt gebruiken?
- Waarom kan dat niet gewoon op de plek waar je de kaart aanschaft?
- Waarom heeft een servicepunt van een aanbieder die abo's verkoopt een limiet op het pinbedrag dat lager ligt dan verkochte abo's EN waarschuwen ze daar nergens voor?
- Waarom kan een aanbieder op geen enkele manier uitleggen waar dat abo nu exact recht op geeft? En dan bedoel ik in mijn geval op een regio abo van één aanbieder die het gewoon verdomt om aan te geven hoe die regio exact loopt en welke lijnen dan exact tot waar binnen dat abo vallen. Reis je buiten je normale lijnen dan is het dus Russische roulette of je bij moet betalen of niet. En dat kan je alleen controleren door na iedere afwijkende rit je saldo te checken. Waarmee je het dus nog niet exact weet.
En dan heb ik het nog niet eens over de wirwar van aanbieders en het wel of niet moeten in en uitchecken bij verschillende aanbieders bij het overstappen. Leuk als je het dagelijks doet, volkomen onbegrijpelijk als je een incidentele reiziger bent.
En overal werkt het op dezelfde kromme manier?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap echt het gezeik niet, overal in Europa hebben ze dit product
Overal gebruiken ze een dergelijk product, maar is het veel beter uitgedacht dan hier in Nederland zonder onnodige kosten te hoeven makenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap echt het gezeik niet, overal in Europa hebben ze dit product
volgens mij kan je geen ritje van 50 euro maken, zit een maximaal tarief op voor lange ritten. 26 euro ofzo.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:34 schreef Storneren het volgende:
[..]
Omdat van te voren niet bekend is dat jij maar een ritje van 3 euro gaat maken.
Maar aan de andere kant, wie zegt dat ik met een saldo van 20 euro geen ritje van 50 euro ga maken?
De kans dat ik een ritje maak onder de 20 euro is statistisch gezien kleiner. Dus de kans dat bijvoorbeeld de NS achter het geld aan moet is kleiner. Dus kost het hun minder wanneer jij minimaal 20 euro op jouw kaart hebt staan.
Dat is dus geen designfout. Gewoon een weloverwogen requirement.
Há! Iemand die het snapt!quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Gaat de kamer het anoniem reizen ook nog bevorderen, of vinden ze het wel prima dat je gegevens worden gestolen voor marketingdoeleinden zodat de staat je gangen ook kan nagaan wanneer ze daar zin in hebben?
Heb je een linkje met info daarover? Ben wel benieuwd.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Overal gebruiken ze een dergelijk product, maar is het veel beter uitgedacht dan hier in Nederland zonder onnodige kosten te hoeven maken
De Oystercard in Londen bv is precies hetzelfde productquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Overal gebruiken ze een dergelijk product, maar is het veel beter uitgedacht dan hier in Nederland zonder onnodige kosten te hoeven maken
Wat werkt er krom aan de OV kaart?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
En overal werkt het op dezelfde kromme manier?
Ja, 20Euro. En de kosten van een kaart is 7.50. Dus ze hebben het precies zo gemaakt dat ze er nooit een cent op achteruit kunnen gaan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 08:31 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als je van Groningen naar Maastricht gaat is die 20 euro ook nog te weinig, wees blij dat het 20 euro is en geen 100.
Overigens is in het stads- en streekvervoer de "borg" maar 4 euro.
Waarom zou de staat de gangen van een willekeurige burger na willen gaan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Gaat de kamer het anoniem reizen ook nog bevorderen, of vinden ze het wel prima dat je gegevens worden gestolen voor marketingdoeleinden zodat de staat je gangen ook kan nagaan wanneer ze daar zin in hebben?
Feit blijft dat ze het doen, om een veelvoud van redenenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:02 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Waarom zou de staat de gangen van een willekeurige burger na willen gaan?
Ze gaan zonder aanwijsbare reden (bijvoorbeeld een strafrechtelijk onderzoek) zitten na pluizen wanneer Pietverdriet van A naar B is gereisd en of hij dat vi C of D deed?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Feit blijft dat ze het doen, om een veelvoud van redenen
Dat hoeft niet te worden nagepluist, dat wordt vastgelegd, net als lokatiegegevens van mobile telefoons, de IP adressen waar je naartoe surft, etc etcquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:05 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ze gaan zonder aanwijsbare reden (bijvoorbeeld een strafrechtelijk onderzoek) zitten na pluizen wanneer Pietverdriet van A naar B is gereisd en of hij dat vi C of D deed?
Ja, maar dat is ongelooflijk duur.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:57 schreef agter het volgende:
Kan ik eigenlijk nog gewoon een kaartje kopen in de bus, zonder chipkaart?
Waarom moesten Joden een ster dragen ?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:02 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Waarom zou de staat de gangen van een willekeurige burger na willen gaan?
Op zich is er weinig mis met de OV-chipkaart zelf. Je hebt gelijk dat eenzelfde soort product overal in de wereld wordt toegepast. Alleen in Nederland moeten er weer 100.000 uitzonderingen zijn op de regel en moet de kaart uberhaupt al geld kosten, ook als je weinig tot niet met het OV reist.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij halen mensen het product OV Chipkaart, en bv hoe de vervoerders de prijs van de reis berekenen of de borg door elkaar.
En betalen met losse 2-euro munten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 10:02 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Daar moet je een losse, eenmalige chipkaart kopen, is wel erg duur.
Dat is geen misbruik, dat is gebruik.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom moesten Joden een ster dragen ?
Gegevens van de OV chipkaart zijn al misbruikt om te kijken welke mensen er in de buurt waren van een metrostation toen er een meisje verkracht was daar. Dan ben je dus verdachte.
Even googlelen op OV Hong Kong of Singapore ?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:56 schreef Fascination het volgende:
[..]
Heb je een linkje met info daarover? Ben wel benieuwd.
Pinnen een optie?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:10 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
En betalen met losse 2-euro munten.Want de automaat accepteert geen papiergeld en in mijn dorp is geen loket.
Dus echt elke reis weer een heel gedoe, heel het dorp af fietsen op zoek naar iemand die 50 euro wil wisselen voor 2 euro munten voor de trein. Wat een systeem ook.
Volgens de rechter misbruik, want die heeft de politie teruggefloten.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:10 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat is geen misbruik, dat is gebruik.
Snap sowieso niet waarom er over de hele wereld automaten zijn die briefgeld accepteren, maar die in met name Nederland nergens te vinden zijn. Zelfde geldt ook voor automaten die creditcards accepteren.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:10 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
En betalen met losse 2-euro munten.Want de automaat accepteert geen papiergeld en in mijn dorp is geen loket.
Dus echt elke reis weer een heel gedoe, heel het dorp af fietsen op zoek naar iemand die 50 euro wil wisselen voor 2 euro munten voor de trein. Wat een systeem ook.
Kaart kost overal geld. maar in het buitenland krijg je aanschafprijs en borg gewoon terug, gratis.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Op zich is er weinig mis met de OV-chipkaart zelf. Je hebt gelijk dat eenzelfde soort product overal in de wereld wordt toegepast. Alleen in Nederland moeten er weer 100.000 uitzonderingen zijn op de regel en moet de kaart uberhaupt al geld kosten, ook als je weinig tot niet met het OV reist.
Reden voor mij om echt nooit meer het OV te gebruikenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:09 schreef Blik het volgende:
[..]
Op zich is er weinig mis met de OV-chipkaart zelf. Je hebt gelijk dat eenzelfde soort product overal in de wereld wordt toegepast. Alleen in Nederland moeten er weer 100.000 uitzonderingen zijn op de regel en moet de kaart uberhaupt al geld kosten, ook als je weinig tot niet met het OV reist.
Puur praktijk, wel natuurlijk gezien vanuit de toerist:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:56 schreef Fascination het volgende:
[..]
Heb je een linkje met info daarover? Ben wel benieuwd.
Dus kost het geen geld...quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:12 schreef macca728 het volgende:
[..]
Kaart kost overal geld. maar in het buitenland krijg je aanschafprijs en borg gewoon terug, gratis.
Het is voor mij ongeveer 13 maanden geleden dus ze zouden al iets wijzer geworden kunnen zijn.. Maar een hele snelle check geeft nog steeds geen helder inzicht.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:54 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Even voorop stellen dat ik ook niet overal een antwoord op heb. Aangezien ik het in 1x geregeld heb met een persoonlijke kaart + automatisch opladen. En verder nergens meer naar hoef om te kijken.
- Alle abo's van de NS staan netjes op de NS site + uitleg en zelfs een ' wijzer' die je suggesties geeft mbt je rit. Evt Busabo's staan ov-chipkaart.nl (dacht ik).
Welke het beste is, is gewoon even berekenen.
- Dat er geen oplaadpunt is dichtbij is idd fucked up.
- Mbt inlichting geen idee hoe het zit. Maar ik ben er (ook met de anonieme) wel op gewezen dat ik moet opladen/activeren bij zo'n punt. Bij kaarten vanuit de NS kreeg ik er netjes een brief bij met instructies.
- Waarom het niet op dezelfde plek kan (kopen/opladen) is afhankelijk van waar je het koopt. De boekenwinkel bij ons mocht er geen hebben, want bij de Jumbo aan de overkant stond al zo'n ding.
- Limiet op pinbedrag slaat nergens op
- Volgens mij is dat op de site van de aanbieder best te vinden. Maar daarvoor zou ik erin moeten duiken
Tis nu heel simpel. Altijd opnieuw in en uitchekcen als je naar een andere vervoerder gaat. Altijd te zien aan een andere kleur/merk trein/bus/tram. (in mijn ervaring)
Als het goed is, accepteren alle NS-automaten inmiddels creditcards.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Snap sowieso niet waarom er over de hele wereld automaten zijn die briefgeld accepteren, maar die in met name Nederland nergens te vinden zijn. Zelfde geldt ook voor automaten die creditcards accepteren.
Tja en criminelen pakken, dat is erg lastig voor de NL justitiequote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:16 schreef freako het volgende:
[..]
Als het goed is, accepteren alle NS-automaten inmiddels creditcards.
Briefgeld is men niet zo happig op, omdat men bang is dat de automaten opengebroken worden.
De OV-chipkaart is de reden dat je nooit meer met het OV gaat?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reden voor mij om echt nooit meer het OV te gebruiken
De Belgische overheid heeft minder administratie en controle dwang dan de Nederlandse. Daarom hadden de Duitsers het daar ook lastiger met hun Jodenvervolging.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:05 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zijn Belgen gewoon superieur?
De Oystercard werkt echt wel goed.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Oystercard in Londen bv is precies hetzelfde product
Nee, ik ging al jaren nog maar hoogst zelden met het OV omdat ik mijn neus vol had van het reizen met de trein. De OV chipkaart, of liever, het prijsmodel wat men gebruikt, is de reden waarom het geheel niet meer met het OV reizen wil.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
De OV-chipkaart is de reden dat je nooit meer met het OV gaat?
Ja. Een 'steekproef' noemen ze dat. Bijvoorbeeld naar het g/w/l verbruik van mensen met een uitkering of toeslag die gebonden is aan de samenstelling van het huishouden. Of de kentekens van leaseauto's uit parkeerbestanden (die nadrukkelijk aangaven deze gegevens niet te bewaren) naast de bijtelling te leggen..quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:05 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ze gaan zonder aanwijsbare reden (bijvoorbeeld een strafrechtelijk onderzoek) zitten na pluizen wanneer Pietverdriet van A naar B is gereisd en of hij dat vi C of D deed?
Zoals ik zei, met de OV Chipkaart op zich is weinig mis, technisch gezien.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:23 schreef Operc het volgende:
[..]
De Oystercard werkt echt wel goed.
Als Nederland die op dezelfde wijze had ingevoerd, waren de meeste klachten in één keer opgelost.
1. De Oystercard kost 5 pond borg, die je terug krijgt als je de kaart inlevert. Je betaalt dus echt alleen voor de reiskosten. Dit in tegenstelling tot de OV chipkaart die 7,50 kost en waarbij je de 20 euro borg die je moet betalen alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
2. De Oystercard is anoniem.
3. Met de Oystercard check je alleen bij het begin en het eindstation uit.
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is voor mij ongeveer 13 maanden geleden dus ze zouden al iets wijzer geworden kunnen zijn.. Maar een hele snelle check geeft nog steeds geen helder inzicht.
Uitdaging: Vindt een kaart die helder aangeeft waar een Synthus Veluwe Vrij abo exact recht op geeft.
Wel heb ik een forum gevonden (toen ook) waar reizigers zelf hier onderzoek naar deden en elkaar op de hoogte brachten.
Nog beter, in sommige landen kan je terwijl je in de min staat nog uitchecken. Dat zorgt ook voor een hoop minder ellende omdat je zo altijd UIT het station kan in ieder geval.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:23 schreef Operc het volgende:
[..]
De Oystercard werkt echt wel goed.
Als Nederland die op dezelfde wijze had ingevoerd, waren de meeste klachten in één keer opgelost.
1. De Oystercard kost 5 pond borg, die je terug krijgt als je de kaart inlevert. Je betaalt dus echt alleen voor de reiskosten. Dit in tegenstelling tot de OV chipkaart die 7,50 kost en waarbij je de 20 euro borg die je moet betalen alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
2. De Oystercard is anoniem.
3. Met de Oystercard check je alleen bij het begin en het eindstation uit.
Bij mij wel.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
De OV-chipkaart is de reden dat je nooit meer met het OV gaat?
Technisch gezien kan het allemaal inderdaad.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik zei, met de OV Chipkaart op zich is weinig mis, technisch gezien.
Dat kan met de Oyster card ook inderdaad. Als je maar een positief saldo hebt bij het inchecken, kun je eigenlijk altijd uitchecken (tot -5 pond, maar daar kun je moeilijk overheen.) Alleen krijg je dan bij het inleveren van de kaart de borg van 5 pond min het negatieve saldo terug.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nog beter, in sommige landen kan je terwijl je in de min staat nog uitchecken. Dat zorgt ook voor een hoop minder ellende omdat je zo altijd UIT het station kan in ieder geval.
Dat heeft echter niets met de OV chipkaart te maken maar met hoe die stations in elkaar zitten en waar de poortjes staanquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:29 schreef Operc het volgende:
[..]
Technisch gezien kan het allemaal inderdaad.
Wat ze overigens ook moeten verbeteren is waar je uitcheckt: Amsterdam Amstel heeft bijvoorbeeld aparte uitcheckpoortjes voor metro en trein. Als je met de metro komt en je checkt bij de trein uit (dat kan dus gewoon) gaat het poortje er vanuit dat je bent vergeten in te checken bij de trein op het begin station en schrijven ze doodleuk 10 euro borg af. Als je dat niet merkt, ben je dus 14 euro kwijt voor een metroritje, omdat je niet bij de metropoortjes hebt uitgecheckt en ze daar dus 4 euro borg inhouden.
En als aanvulling daarop: de lijnennetkaart van het vervoersgebied Veluwe (want er werd om een kaart gevraagd): http://www.syntus.nl/Down(...)1aHD%2fajUwuPwoJY%2fquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:
http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-veluwe-vrij.aspx
+ http://www.syntus.nl/Down(...)X0bg88W08rTnTAqpgr5M
Dan is natuurlijk de vraag of het om een specifieke rit gaat. Want buslijnen enzo kunnen ze daarin natuurlijk niet opnemen omdat die wel eens veranderen. (en voor mij in het wilde weg zoeken natuurlijk beetje onzinnig is)
Over het hele woord " kaart " heen gelezenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:31 schreef freako het volgende:
[..]
En als aanvulling daarop: de lijnennetkaart van het vervoersgebied Veluwe (want er werd om een kaart gevraagd): http://www.syntus.nl/Down(...)1aHD%2fajUwuPwoJY%2f
Voor de reiziger doet het er niet veel toe wie die fout gemaakt heeft natuurlijk. Net zoals het de reiziger niet boeit of een vertraging op het spoor is veroorzaakt door de NS of door Prorail. Als reiziger kijk je naar het eindproduct en of dat handig werkt. Dat doet het op dit moment niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heeft echter niets met de OV chipkaart te maken maar met hoe die stations in elkaar zitten en waar de poortjes staan
Die ken ik maar zeggen dus erg weinig. Stel je wilt van Arnhem naar Soesterberg reizen. Kan dat op dat abo? Dat zijn natuurlijk de gewone standaard vragen die zo'n abo houder heeft. Het lijkt mij dat je dat gewoon op een kaart zou moeten kunnen zien. Het feit dat lijnen nog weleens kunnen wijzigen zou geen verschil moeten maken, zou lekker zijn als je juist specifiek van die lijn dagelijks gebruik maakt en die wordt door een andere aanbieder overgenomen.. dan zit je lekker met je jaar abo.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:
http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-veluwe-vrij.aspx
+ http://www.syntus.nl/Down(...)X0bg88W08rTnTAqpgr5M
Dan is natuurlijk de vraag of het om een specifieke rit gaat. Want buslijnen enzo kunnen ze daarin natuurlijk niet opnemen omdat die wel eens veranderen. (en voor mij in het wilde weg zoeken natuurlijk beetje onzinnig is)
He he.. Eindelijk hebben ze hem dus ergens online gezet. Ik heb er zelfs een aantal telefoontjes naar diverse Synthus punten aan gewaagd toendertijd.. Niemand kon mij een kaart verstrekken of aanwijzen op het internet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:31 schreef freako het volgende:
[..]
En als aanvulling daarop: de lijnennetkaart van het vervoersgebied Veluwe (want er werd om een kaart gevraagd): http://www.syntus.nl/Down(...)1aHD%2fajUwuPwoJY%2f
Voor zover ik weet is dat in Nederland ook niet een probleem, in ieder geval niet in de tram.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nog beter, in sommige landen kan je terwijl je in de min staat nog uitchecken. Dat zorgt ook voor een hoop minder ellende omdat je zo altijd UIT het station kan in ieder geval.
Voor als je alle gebieden wilt: http://www.syntus.nl/reisinformatie/lijnennetkaart.aspxquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
He he.. Eindelijk hebben ze hem dus ergens online gezet. Ik heb er zelfs een aantal telefoontjes naar diverse Synthus punten aan gewaagd toendertijd.. Niemand kon mij een kaart verstrekken of aanwijzen op het internet.
Is ook niet erg, mits persoonlijke kaart (dacht ik)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:39 schreef freako het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is dat in Nederland ook niet een probleem, in ieder geval niet in de tram.
Ik heb al wel eens in de min gestaan op dat ding na uitchecken. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor de trein wel het geval is.
Nu niet meer nodig gelukkig. Zoon is nu 18 en heeft nu een studentenkaart. Scheelt me dus ¤1047.- per jaar naast de andere reiskosten voor stage weken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:39 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Voor als je alle gebieden wilt: http://www.syntus.nl/reisinformatie/lijnennetkaart.aspx
De kaart in de tram was een anonieme kaart. Bij NS zal het niet zo snel voorkomen, omdat er een borg van ¤20 is, maar het kan wel (Groningen - Maastricht is ¤25,40 enkele reis).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:39 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Is ook niet erg, mits persoonlijke kaart (dacht ik)
Bij de NS kan het makkelijk, ook regelmatig gehad. Gewoon "langer" ritten maken, twee op 1 dag van 15 euro.. hups, -10 euroquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:42 schreef freako het volgende:
[..]
De kaart in de tram was een anonieme kaart. Bij NS zal het niet zo snel voorkomen, omdat er een borg van ¤20 is, maar het kan wel (Groningen - Maastricht is ¤25,40 enkele reis).
Maar dan kan je bij die tweede toch niet meer inchecken?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:43 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Bij de NS kan het makkelijk, ook regelmatig gehad. Gewoon "langer" ritten maken, twee op 1 dag van 15 euro.. hups, -10 euro
Jewel, want na de eerste reis heb je nog 5 euro erop staan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
Maar dan kan je bij die tweede toch niet meer inchecken?
Daar moet je dus steeds 5 pond op je kaart hebben staan als je ergens incheckt of bedoel je dat niet zo? Hoe gaat het daar met in de min staan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:23 schreef Operc het volgende:
[..]
De Oystercard werkt echt wel goed.
Als Nederland die op dezelfde wijze had ingevoerd, waren de meeste klachten in één keer opgelost.
1. De Oystercard kost 5 pond borg, die je terug krijgt als je de kaart inlevert. Je betaalt dus echt alleen voor de reiskosten. Dit in tegenstelling tot de OV chipkaart die 7,50 kost en waarbij je de 20 euro borg die je moet betalen alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
2. De Oystercard is anoniem.
3. Met de Oystercard check je alleen bij het begin en het eindstation uit.
Daar zit je dan helemaal lekker........ NS voor de treinen naar Utrecht/Arnhem, Connexxion voor het kippenlijntje naar B'veld/Amersfoort en Syntus voor de bus.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is voor mij ongeveer 13 maanden geleden dus ze zouden al iets wijzer geworden kunnen zijn.. Maar een hele snelle check geeft nog steeds geen helder inzicht.
Uitdaging: Vindt een kaart die helder aangeeft waar een Synthus Veluwe Vrij abo exact recht op geeft.
Wel heb ik een forum gevonden (toen ook) waar reizigers zelf hier onderzoek naar deden en elkaar op de hoogte brachten.
Je betaalt 5 pond voor de kaart. Vervolgens laad je de kaart op (bijvoorbeeld 10 pond.) Dan staat er 10 pond op je kaart. Stel je reist een dag rond voor 8 pond, dan staat er daarna nog 2 pond op je kaart. Als je hem dan inlevert krijg je 2 pond + 5 pond borg terug. Als je hem nog niet inlevert en je maakt een reis van 3 pond, dan sta je dus 1 pond in de min. Als je dan de kaart inlevert krijg je 5 pond borg min 1 pond negatief saldo terug (4 pond dus.) Zolang je boven de 0 pond staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:47 schreef Fascination het volgende:
[..]
Daar moet je dus steeds 5 pond op je kaart hebben staan als je ergens incheckt of bedoel je dat niet zo? Hoe gaat het daar met in de min staan?
Sowieso 'administratiekosten'.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:50 schreef Operc het volgende:
[..]
Je betaalt 5 pond voor de kaart. Vervolgens laad je de kaart op (bijvoorbeeld 10 pond.) Dan staat er 10 pond op je kaart. Stel je reist een dag rond voor 8 pond, dan staat er daarna nog 2 pond op je kaart. Als je hem dan inlevert krijg je 2 pond + 5 pond borg terug. Als je hem nog niet inlevert en je maakt een reis van 3 pond, dan sta je dus 1 pond in de min. Als je dan de kaart inlevert krijg je 5 pond borg min 1 pond negatief saldo terug (4 pond dus.) Zolang je boven de 0 pond staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.
EDIT: Het verschil met de OV chipkaart is dus dat je in Nederland 7,50 voor je kaart betaalt en deze nooit terugkrijgt en dat je een hoge borg op je kaart hebt staan die je alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
Ahh, thnx. Belangrijk verschil is wel dat de ov-chipkaart voor heel Nederland geldt en de Oystercard alleen voor Londen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:50 schreef Operc het volgende:
[..]
Je betaalt 5 pond voor de kaart. Vervolgens laad je de kaart op (bijvoorbeeld 10 pond.) Dan staat er 10 pond op je kaart. Stel je reist een dag rond voor 8 pond, dan staat er daarna nog 2 pond op je kaart. Als je hem dan inlevert krijg je 2 pond + 5 pond borg terug. Als je hem nog niet inlevert en je maakt een reis van 3 pond, dan sta je dus 1 pond in de min. Als je dan de kaart inlevert krijg je 5 pond borg min 1 pond negatief saldo terug (4 pond dus.) Zolang je boven de 0 pond staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.
EDIT: Het verschil met de OV chipkaart is dus dat je in Nederland 7,50 voor je kaart betaalt en deze nooit terugkrijgt en dat je een hoge borg op je kaart hebt staan die je alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
Klopt anders gaan veel mensen het natuurlijk terugvragen (toeristen bv)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sowieso 'administratiekosten'.Het is gewoon een ander woord voor boete/straf of ontmoediging.
Nou is volgens mij het huidige systeem voornamelijk door de vervoersbedrijven bedacht zonder nu echt rekening te houden met de gebruikers. Dus die chaos hebben de vervoersbedrijven samen met de overheid bedacht.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:17 schreef Synthercell het volgende:
Als een denktank en adviseurs achter de politiek een 'oplossing' bedenken i.p.v de vakkennis van een vervoersbedrijf krijg je chaos.
Graag gedaan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:58 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ahh, thnx. Belangrijk verschil is wel dat de ov-chipkaart voor heel Nederland geldt en de Oystercard alleen voor Londen.
Dat ook. maar meer algemeen gezien.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Klopt anders gaan veel mensen het natuurlijk terugvragen (toeristen bv)
Je kan het ook gewoon diefstal noemen.
Die borg kan best minder zijn, want als de poortjes dicht gaan bij NS moet je toch sowieso uitchecken en moet zwartrijden bijna onmogelijk zijn volgens NS. Dus waarom dan nog een borg rekenenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:01 schreef Operc het volgende:
[..]
Graag gedaan.
En klopt.Dus dat de borg hoger moet zijn dan de 5 pond die ze bij de Oystercard vragen kan ik opzich begrijpen, maar omdat je het geld niet snel en gratis terug kunt krijgen is de borg bij de OV chipkaart gewoon lomp. Als het 10-15 euro was die je bij het uitchecken weer bij een loket/automaat kunt krijgen is het veel minder erg.
Omdat je met een anonieme OV chipkaart anders voor 7,50 een ritje Groningen-Maastricht zou kunnen doen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die borg kan best minder zijn, want als de poortjes dicht gaan bij NS moet je toch sowieso uitchecken en moet zwartrijden bijna onmogelijk zijn volgens NS. Dus waarom dan nog een borg rekenen
Je bent je bewust van het feit dat "de Veluwe" geen provincie is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:
http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-veluwe-vrij.aspx
+ http://www.syntus.nl/Down(...)X0bg88W08rTnTAqpgr5M
Dan is natuurlijk de vraag of het om een specifieke rit gaat. Want buslijnen enzo kunnen ze daarin natuurlijk niet opnemen omdat die wel eens veranderen. (en voor mij in het wilde weg zoeken natuurlijk beetje onzinnig is)
Nee dat gaat dus niet. Poortje blijft dicht bij uitchecken wegens te weinig saldo..quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:04 schreef Operc het volgende:
[..]
Omdat je met een anonieme OV chipkaart anders voor 7,50 een ritje Groningen-Maastricht zou kunnen doen.
Echt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee dat gaat dus niet. Poortje blijft dicht bij uitchecken wegens te weinig saldo..
Dat zou de NS dus moeten doen. In Londen staat er personeel bij elk station.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Echt?En wat gebeurt er dan? Kun je bij een NS-mederwerker betalen ofzo?
Maar in principe is dat ook mogelijk als je op ieder station poortjes zou hebben, dan heb je namelijk de conducteurs veel minder nodig om controles uit te voerenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat zou de NS dus moeten doen. In Londen staat er personeel bij elk station.
Hier zou je dus inderdaad moeten worden geholpen door een NS medewerker en die zou dan een boete moeten geven.
Het werkt natuurlijk niet bij de kleinere stations die open blijven, maar wil je zwartrijden voorkomen, dan moet je veel meer gaan controleren.
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Echt?En wat gebeurt er dan? Kun je bij een NS-mederwerker betalen ofzo?
quote:Wat als u niet genoeg saldo op uw OV-chipkaart heeft staan?
Dan kunt u niet uitchecken. Bij een kaartautomaat kunt u saldo op uw OV-chipkaart laden. Daarna is het weer mogelijk om met uw OV-chipkaart uit te checken.
Reist u met Traject vrij met de trein, dan heeft u geen saldo nodig. U reist namelijk op rekening.
Maar dat kan niet, want een aantal stations is ook gewoon de wandelroute van de ene kant van de stad naar de andere kant.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar in principe is dat ook mogelijk als je op ieder station poortjes zou hebben, dan heb je namelijk de conducteurs veel minder nodig om controles uit te voeren
Ah.. Dus jij vindt het 'in de min staan' zodra je onder de ¤20.- komt. En ik niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:47 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Jewel, want na de eerste reis heb je nog 5 euro erop staan.
(en sowieso met een persoonlijke) mag je dan gewoon reizen, want je mag in de min staan als ze die borg eraf halen. Kan dus ook zijn dat je na de reis in de min staat. En moet je hem daarna idd wel weer opladen + het bedrag dat je in de min stond natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |