Tja en criminelen pakken, dat is erg lastig voor de NL justitiequote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:16 schreef freako het volgende:
[..]
Als het goed is, accepteren alle NS-automaten inmiddels creditcards.
Briefgeld is men niet zo happig op, omdat men bang is dat de automaten opengebroken worden.
De OV-chipkaart is de reden dat je nooit meer met het OV gaat?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reden voor mij om echt nooit meer het OV te gebruiken
De Belgische overheid heeft minder administratie en controle dwang dan de Nederlandse. Daarom hadden de Duitsers het daar ook lastiger met hun Jodenvervolging.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:05 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Zijn Belgen gewoon superieur?
De Oystercard werkt echt wel goed.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Oystercard in Londen bv is precies hetzelfde product
Nee, ik ging al jaren nog maar hoogst zelden met het OV omdat ik mijn neus vol had van het reizen met de trein. De OV chipkaart, of liever, het prijsmodel wat men gebruikt, is de reden waarom het geheel niet meer met het OV reizen wil.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
De OV-chipkaart is de reden dat je nooit meer met het OV gaat?
Ja. Een 'steekproef' noemen ze dat. Bijvoorbeeld naar het g/w/l verbruik van mensen met een uitkering of toeslag die gebonden is aan de samenstelling van het huishouden. Of de kentekens van leaseauto's uit parkeerbestanden (die nadrukkelijk aangaven deze gegevens niet te bewaren) naast de bijtelling te leggen..quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:05 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ze gaan zonder aanwijsbare reden (bijvoorbeeld een strafrechtelijk onderzoek) zitten na pluizen wanneer Pietverdriet van A naar B is gereisd en of hij dat vi C of D deed?
Zoals ik zei, met de OV Chipkaart op zich is weinig mis, technisch gezien.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:23 schreef Operc het volgende:
[..]
De Oystercard werkt echt wel goed.
Als Nederland die op dezelfde wijze had ingevoerd, waren de meeste klachten in één keer opgelost.
1. De Oystercard kost 5 pond borg, die je terug krijgt als je de kaart inlevert. Je betaalt dus echt alleen voor de reiskosten. Dit in tegenstelling tot de OV chipkaart die 7,50 kost en waarbij je de 20 euro borg die je moet betalen alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
2. De Oystercard is anoniem.
3. Met de Oystercard check je alleen bij het begin en het eindstation uit.
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is voor mij ongeveer 13 maanden geleden dus ze zouden al iets wijzer geworden kunnen zijn.. Maar een hele snelle check geeft nog steeds geen helder inzicht.
Uitdaging: Vindt een kaart die helder aangeeft waar een Synthus Veluwe Vrij abo exact recht op geeft.
Wel heb ik een forum gevonden (toen ook) waar reizigers zelf hier onderzoek naar deden en elkaar op de hoogte brachten.
Nog beter, in sommige landen kan je terwijl je in de min staat nog uitchecken. Dat zorgt ook voor een hoop minder ellende omdat je zo altijd UIT het station kan in ieder geval.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:23 schreef Operc het volgende:
[..]
De Oystercard werkt echt wel goed.
Als Nederland die op dezelfde wijze had ingevoerd, waren de meeste klachten in één keer opgelost.
1. De Oystercard kost 5 pond borg, die je terug krijgt als je de kaart inlevert. Je betaalt dus echt alleen voor de reiskosten. Dit in tegenstelling tot de OV chipkaart die 7,50 kost en waarbij je de 20 euro borg die je moet betalen alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
2. De Oystercard is anoniem.
3. Met de Oystercard check je alleen bij het begin en het eindstation uit.
Bij mij wel.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
De OV-chipkaart is de reden dat je nooit meer met het OV gaat?
Technisch gezien kan het allemaal inderdaad.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik zei, met de OV Chipkaart op zich is weinig mis, technisch gezien.
Dat kan met de Oyster card ook inderdaad. Als je maar een positief saldo hebt bij het inchecken, kun je eigenlijk altijd uitchecken (tot -5 pond, maar daar kun je moeilijk overheen.) Alleen krijg je dan bij het inleveren van de kaart de borg van 5 pond min het negatieve saldo terug.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nog beter, in sommige landen kan je terwijl je in de min staat nog uitchecken. Dat zorgt ook voor een hoop minder ellende omdat je zo altijd UIT het station kan in ieder geval.
Dat heeft echter niets met de OV chipkaart te maken maar met hoe die stations in elkaar zitten en waar de poortjes staanquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:29 schreef Operc het volgende:
[..]
Technisch gezien kan het allemaal inderdaad.
Wat ze overigens ook moeten verbeteren is waar je uitcheckt: Amsterdam Amstel heeft bijvoorbeeld aparte uitcheckpoortjes voor metro en trein. Als je met de metro komt en je checkt bij de trein uit (dat kan dus gewoon) gaat het poortje er vanuit dat je bent vergeten in te checken bij de trein op het begin station en schrijven ze doodleuk 10 euro borg af. Als je dat niet merkt, ben je dus 14 euro kwijt voor een metroritje, omdat je niet bij de metropoortjes hebt uitgecheckt en ze daar dus 4 euro borg inhouden.
En als aanvulling daarop: de lijnennetkaart van het vervoersgebied Veluwe (want er werd om een kaart gevraagd): http://www.syntus.nl/Down(...)1aHD%2fajUwuPwoJY%2fquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:
http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-veluwe-vrij.aspx
+ http://www.syntus.nl/Down(...)X0bg88W08rTnTAqpgr5M
Dan is natuurlijk de vraag of het om een specifieke rit gaat. Want buslijnen enzo kunnen ze daarin natuurlijk niet opnemen omdat die wel eens veranderen. (en voor mij in het wilde weg zoeken natuurlijk beetje onzinnig is)
Over het hele woord " kaart " heen gelezenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:31 schreef freako het volgende:
[..]
En als aanvulling daarop: de lijnennetkaart van het vervoersgebied Veluwe (want er werd om een kaart gevraagd): http://www.syntus.nl/Down(...)1aHD%2fajUwuPwoJY%2f
Voor de reiziger doet het er niet veel toe wie die fout gemaakt heeft natuurlijk. Net zoals het de reiziger niet boeit of een vertraging op het spoor is veroorzaakt door de NS of door Prorail. Als reiziger kijk je naar het eindproduct en of dat handig werkt. Dat doet het op dit moment niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heeft echter niets met de OV chipkaart te maken maar met hoe die stations in elkaar zitten en waar de poortjes staan
Die ken ik maar zeggen dus erg weinig. Stel je wilt van Arnhem naar Soesterberg reizen. Kan dat op dat abo? Dat zijn natuurlijk de gewone standaard vragen die zo'n abo houder heeft. Het lijkt mij dat je dat gewoon op een kaart zou moeten kunnen zien. Het feit dat lijnen nog weleens kunnen wijzigen zou geen verschil moeten maken, zou lekker zijn als je juist specifiek van die lijn dagelijks gebruik maakt en die wordt door een andere aanbieder overgenomen.. dan zit je lekker met je jaar abo.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:
http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-veluwe-vrij.aspx
+ http://www.syntus.nl/Down(...)X0bg88W08rTnTAqpgr5M
Dan is natuurlijk de vraag of het om een specifieke rit gaat. Want buslijnen enzo kunnen ze daarin natuurlijk niet opnemen omdat die wel eens veranderen. (en voor mij in het wilde weg zoeken natuurlijk beetje onzinnig is)
He he.. Eindelijk hebben ze hem dus ergens online gezet. Ik heb er zelfs een aantal telefoontjes naar diverse Synthus punten aan gewaagd toendertijd.. Niemand kon mij een kaart verstrekken of aanwijzen op het internet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:31 schreef freako het volgende:
[..]
En als aanvulling daarop: de lijnennetkaart van het vervoersgebied Veluwe (want er werd om een kaart gevraagd): http://www.syntus.nl/Down(...)1aHD%2fajUwuPwoJY%2f
Voor zover ik weet is dat in Nederland ook niet een probleem, in ieder geval niet in de tram.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nog beter, in sommige landen kan je terwijl je in de min staat nog uitchecken. Dat zorgt ook voor een hoop minder ellende omdat je zo altijd UIT het station kan in ieder geval.
Voor als je alle gebieden wilt: http://www.syntus.nl/reisinformatie/lijnennetkaart.aspxquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:37 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
He he.. Eindelijk hebben ze hem dus ergens online gezet. Ik heb er zelfs een aantal telefoontjes naar diverse Synthus punten aan gewaagd toendertijd.. Niemand kon mij een kaart verstrekken of aanwijzen op het internet.
Is ook niet erg, mits persoonlijke kaart (dacht ik)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:39 schreef freako het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is dat in Nederland ook niet een probleem, in ieder geval niet in de tram.
Ik heb al wel eens in de min gestaan op dat ding na uitchecken. Ik kan me niet voorstellen dat dat voor de trein wel het geval is.
Nu niet meer nodig gelukkig. Zoon is nu 18 en heeft nu een studentenkaart. Scheelt me dus ¤1047.- per jaar naast de andere reiskosten voor stage weken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:39 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Voor als je alle gebieden wilt: http://www.syntus.nl/reisinformatie/lijnennetkaart.aspx
De kaart in de tram was een anonieme kaart. Bij NS zal het niet zo snel voorkomen, omdat er een borg van ¤20 is, maar het kan wel (Groningen - Maastricht is ¤25,40 enkele reis).quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:39 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Is ook niet erg, mits persoonlijke kaart (dacht ik)
Bij de NS kan het makkelijk, ook regelmatig gehad. Gewoon "langer" ritten maken, twee op 1 dag van 15 euro.. hups, -10 euroquote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:42 schreef freako het volgende:
[..]
De kaart in de tram was een anonieme kaart. Bij NS zal het niet zo snel voorkomen, omdat er een borg van ¤20 is, maar het kan wel (Groningen - Maastricht is ¤25,40 enkele reis).
Maar dan kan je bij die tweede toch niet meer inchecken?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:43 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Bij de NS kan het makkelijk, ook regelmatig gehad. Gewoon "langer" ritten maken, twee op 1 dag van 15 euro.. hups, -10 euro
Jewel, want na de eerste reis heb je nog 5 euro erop staan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:44 schreef Ouder1 het volgende:
Maar dan kan je bij die tweede toch niet meer inchecken?
Daar moet je dus steeds 5 pond op je kaart hebben staan als je ergens incheckt of bedoel je dat niet zo? Hoe gaat het daar met in de min staan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:23 schreef Operc het volgende:
[..]
De Oystercard werkt echt wel goed.
Als Nederland die op dezelfde wijze had ingevoerd, waren de meeste klachten in één keer opgelost.
1. De Oystercard kost 5 pond borg, die je terug krijgt als je de kaart inlevert. Je betaalt dus echt alleen voor de reiskosten. Dit in tegenstelling tot de OV chipkaart die 7,50 kost en waarbij je de 20 euro borg die je moet betalen alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
2. De Oystercard is anoniem.
3. Met de Oystercard check je alleen bij het begin en het eindstation uit.
Daar zit je dan helemaal lekker........ NS voor de treinen naar Utrecht/Arnhem, Connexxion voor het kippenlijntje naar B'veld/Amersfoort en Syntus voor de bus.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is voor mij ongeveer 13 maanden geleden dus ze zouden al iets wijzer geworden kunnen zijn.. Maar een hele snelle check geeft nog steeds geen helder inzicht.
Uitdaging: Vindt een kaart die helder aangeeft waar een Synthus Veluwe Vrij abo exact recht op geeft.
Wel heb ik een forum gevonden (toen ook) waar reizigers zelf hier onderzoek naar deden en elkaar op de hoogte brachten.
Je betaalt 5 pond voor de kaart. Vervolgens laad je de kaart op (bijvoorbeeld 10 pond.) Dan staat er 10 pond op je kaart. Stel je reist een dag rond voor 8 pond, dan staat er daarna nog 2 pond op je kaart. Als je hem dan inlevert krijg je 2 pond + 5 pond borg terug. Als je hem nog niet inlevert en je maakt een reis van 3 pond, dan sta je dus 1 pond in de min. Als je dan de kaart inlevert krijg je 5 pond borg min 1 pond negatief saldo terug (4 pond dus.) Zolang je boven de 0 pond staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:47 schreef Fascination het volgende:
[..]
Daar moet je dus steeds 5 pond op je kaart hebben staan als je ergens incheckt of bedoel je dat niet zo? Hoe gaat het daar met in de min staan?
Sowieso 'administratiekosten'.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:50 schreef Operc het volgende:
[..]
Je betaalt 5 pond voor de kaart. Vervolgens laad je de kaart op (bijvoorbeeld 10 pond.) Dan staat er 10 pond op je kaart. Stel je reist een dag rond voor 8 pond, dan staat er daarna nog 2 pond op je kaart. Als je hem dan inlevert krijg je 2 pond + 5 pond borg terug. Als je hem nog niet inlevert en je maakt een reis van 3 pond, dan sta je dus 1 pond in de min. Als je dan de kaart inlevert krijg je 5 pond borg min 1 pond negatief saldo terug (4 pond dus.) Zolang je boven de 0 pond staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.
EDIT: Het verschil met de OV chipkaart is dus dat je in Nederland 7,50 voor je kaart betaalt en deze nooit terugkrijgt en dat je een hoge borg op je kaart hebt staan die je alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
Ahh, thnx. Belangrijk verschil is wel dat de ov-chipkaart voor heel Nederland geldt en de Oystercard alleen voor Londen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:50 schreef Operc het volgende:
[..]
Je betaalt 5 pond voor de kaart. Vervolgens laad je de kaart op (bijvoorbeeld 10 pond.) Dan staat er 10 pond op je kaart. Stel je reist een dag rond voor 8 pond, dan staat er daarna nog 2 pond op je kaart. Als je hem dan inlevert krijg je 2 pond + 5 pond borg terug. Als je hem nog niet inlevert en je maakt een reis van 3 pond, dan sta je dus 1 pond in de min. Als je dan de kaart inlevert krijg je 5 pond borg min 1 pond negatief saldo terug (4 pond dus.) Zolang je boven de 0 pond staat kun je inchecken. Als je door de reis in de min komt kun je gewoon nog uitchecken.
EDIT: Het verschil met de OV chipkaart is dus dat je in Nederland 7,50 voor je kaart betaalt en deze nooit terugkrijgt en dat je een hoge borg op je kaart hebt staan die je alleen terugkrijgt als je administratiekosten betaalt.
Klopt anders gaan veel mensen het natuurlijk terugvragen (toeristen bv)quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:56 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sowieso 'administratiekosten'.Het is gewoon een ander woord voor boete/straf of ontmoediging.
Nou is volgens mij het huidige systeem voornamelijk door de vervoersbedrijven bedacht zonder nu echt rekening te houden met de gebruikers. Dus die chaos hebben de vervoersbedrijven samen met de overheid bedacht.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 09:17 schreef Synthercell het volgende:
Als een denktank en adviseurs achter de politiek een 'oplossing' bedenken i.p.v de vakkennis van een vervoersbedrijf krijg je chaos.
Graag gedaan.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:58 schreef Fascination het volgende:
[..]
Ahh, thnx. Belangrijk verschil is wel dat de ov-chipkaart voor heel Nederland geldt en de Oystercard alleen voor Londen.
Dat ook. maar meer algemeen gezien.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Klopt anders gaan veel mensen het natuurlijk terugvragen (toeristen bv)
Je kan het ook gewoon diefstal noemen.
Die borg kan best minder zijn, want als de poortjes dicht gaan bij NS moet je toch sowieso uitchecken en moet zwartrijden bijna onmogelijk zijn volgens NS. Dus waarom dan nog een borg rekenenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:01 schreef Operc het volgende:
[..]
Graag gedaan.
En klopt.Dus dat de borg hoger moet zijn dan de 5 pond die ze bij de Oystercard vragen kan ik opzich begrijpen, maar omdat je het geld niet snel en gratis terug kunt krijgen is de borg bij de OV chipkaart gewoon lomp. Als het 10-15 euro was die je bij het uitchecken weer bij een loket/automaat kunt krijgen is het veel minder erg.
Omdat je met een anonieme OV chipkaart anders voor 7,50 een ritje Groningen-Maastricht zou kunnen doen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Die borg kan best minder zijn, want als de poortjes dicht gaan bij NS moet je toch sowieso uitchecken en moet zwartrijden bijna onmogelijk zijn volgens NS. Dus waarom dan nog een borg rekenen
Je bent je bewust van het feit dat "de Veluwe" geen provincie is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:26 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Via de volgende twee linken kom je al een heel eind en was binnen twee tellen gevonden:
http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-veluwe-vrij.aspx
+ http://www.syntus.nl/Down(...)X0bg88W08rTnTAqpgr5M
Dan is natuurlijk de vraag of het om een specifieke rit gaat. Want buslijnen enzo kunnen ze daarin natuurlijk niet opnemen omdat die wel eens veranderen. (en voor mij in het wilde weg zoeken natuurlijk beetje onzinnig is)
Nee dat gaat dus niet. Poortje blijft dicht bij uitchecken wegens te weinig saldo..quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:04 schreef Operc het volgende:
[..]
Omdat je met een anonieme OV chipkaart anders voor 7,50 een ritje Groningen-Maastricht zou kunnen doen.
Echt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee dat gaat dus niet. Poortje blijft dicht bij uitchecken wegens te weinig saldo..
Dat zou de NS dus moeten doen. In Londen staat er personeel bij elk station.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Echt?En wat gebeurt er dan? Kun je bij een NS-mederwerker betalen ofzo?
Maar in principe is dat ook mogelijk als je op ieder station poortjes zou hebben, dan heb je namelijk de conducteurs veel minder nodig om controles uit te voerenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dat zou de NS dus moeten doen. In Londen staat er personeel bij elk station.
Hier zou je dus inderdaad moeten worden geholpen door een NS medewerker en die zou dan een boete moeten geven.
Het werkt natuurlijk niet bij de kleinere stations die open blijven, maar wil je zwartrijden voorkomen, dan moet je veel meer gaan controleren.
quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Echt?En wat gebeurt er dan? Kun je bij een NS-mederwerker betalen ofzo?
quote:Wat als u niet genoeg saldo op uw OV-chipkaart heeft staan?
Dan kunt u niet uitchecken. Bij een kaartautomaat kunt u saldo op uw OV-chipkaart laden. Daarna is het weer mogelijk om met uw OV-chipkaart uit te checken.
Reist u met Traject vrij met de trein, dan heeft u geen saldo nodig. U reist namelijk op rekening.
Maar dat kan niet, want een aantal stations is ook gewoon de wandelroute van de ene kant van de stad naar de andere kant.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Maar in principe is dat ook mogelijk als je op ieder station poortjes zou hebben, dan heb je namelijk de conducteurs veel minder nodig om controles uit te voeren
Ah.. Dus jij vindt het 'in de min staan' zodra je onder de ¤20.- komt. En ik niet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 12:47 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Jewel, want na de eerste reis heb je nog 5 euro erop staan.
(en sowieso met een persoonlijke) mag je dan gewoon reizen, want je mag in de min staan als ze die borg eraf halen. Kan dus ook zijn dat je na de reis in de min staat. En moet je hem daarna idd wel weer opladen + het bedrag dat je in de min stond natuurlijk.
Maar staat zo'n automaat doorgaans niet na die in- en uitcheckpoortjes?quote:
Keuzes maken in het leven hoort erbij, dan dus maar geen wandelroute door een station heen maar er langs. Feit is dat dat een elementair probleem is en zorgt voor een enorme additionele kostenpost qua personeelskostenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 13:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar dat kan niet, want een aantal stations is ook gewoon de wandelroute van de ene kant van de stad naar de andere kant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |