Maar waarom zou je moeten in- en uitchecken als je een kaart hebt waarop de reis die je maakt sowieso al betaald is?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:21 schreef Cue_ het volgende:
Maar is het het nu echt zo ingewikkeld dan?
In/uitchecken is echt niet moeilijk. Met stations met poortjes moet je het toch al doen. En is er geen poortje hoef je het met een wegwerpkaart ook niet eens te doen (want enkel betaald voor de rit)
In de bus kan je nog steeds met geld betalen en anders dus met je OVkaart. De strippenkaart was ook niet heilig (vond het gedoe om telkens nieuwe te kopen)
De borg.. ja dat is wel een punt, want dat is niet voor iedereen even handig.
Omdat je anders 2x die reis kan maken als er geen controle is geweestquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar waarom zou je moeten in- en uitchecken als je een kaart hebt waarop de reis die je maakt sowieso al betaald is?
Waarom kun je geen treinkaartje meer kopen zonder dat het om vage redenen duurder is, en moet je dan nog steeds in- en uitchecken?
Waarom kan een anonieme OV-chipkaart niet gewoon cash gekocht en opgeladen worden?
Waarom kun je tegen inlevering van de kaart je tegoed niet terugkrijgen?
Waarom moet je de OV-chipkaart nog apart aanmelden om met de NS te kunnen reizen?
Dus omdat het met de papierenkaart ook kon moeten ze dat zo behouden? Nu konden ze die 'fout' oplossen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:38 schreef macca728 het volgende:
Dat eerste kon met een los treinkaartje ook.
En je kan je tegoed alleen terugkrijgen als de kaart verloopt of bij beëindiging. Anders betaal je 2,50
Dus de incidentele reiziger die een los kaartje koopt moet inchecken omdat je die incidentele reiziger eigenlijk niet vertrouwt en denkt dat hij anders stiekem 2x Amersfoort - Maastricht op een dag gaat doen?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:35 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Omdat je anders 2x die reis kan maken als er geen controle is geweest
Is idd onzin dat de wegwerp 1 euro duurder is.
Anonieme kan je gewoon in de winkel kopen met cash. Opladen is idd ander verhaal. Zou idd anders moeten kunnen
Kan dat niet? Met mijn oude kaart heb ik het gewoon terug ontvangen
Geen idee.
Maar dit staat los de kaart opzich, maar vooral de hele regeling eromheen. DAar zou idd beter over nagedacht kunnen worden. Net als enkele van bovenstaande punten.
Het hele in/uitchecken is natuurlijk ook gewoon om data te vergaren.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus de incidentele reiziger die een los kaartje koopt moet inchecken omdat je die incidentele reiziger eigenlijk niet vertrouwt en denkt dat hij anders stiekem 2x Amersfoort - Maastricht op een dag gaat doen?
Hoe zit dat met degenen die een e-ticket hebben? Zijn die betrouwbaarder?
En waarom moet je met je "Altijd Vrij" kaart dan nog inchecken?
Ik denk dat je mij verkeer begrijpt of ik heb het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dus dat het beter zou zijn dat de reiziger zelf zou kunnen kiezen waarvan zij gebruik willen maken. Of een ov-kaart of het papieren kaartje.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Nee dus. Zie mijn eerdere comment over het 'nut' van de OV chipkaart:
[..]
De overheid wil totaal inzicht in de gedragingen van hun burgers:
- Wie waar woont en werkt
- Wie wat verdiend
- Wie welke zorg afneemt
- Wie waar rijdt/parkeert
- Wie hoeveel g/w/l gebruikt
- Wie wat, waar, wanneer koopt
- Wie met wie waar omgaat
- Wie wat en wanneer doet op het internet
- Wie wat en met wie communiceert via mobiel of internet
- Wie het OV gebruikt, wanneer en waarheen
- Enz.
Waarom? In de eerste plaats voor criminaliteit en terrorisme bestrijding, in de tweede plaats om 'fraude' te achterhalen maar sneaky ook om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
De eerste tekenen zijn daar al voor binnen:
- Opvragen van parkeergegevens om frauderende leasebak rijders te betrappen
- Opvragen van g/w/l gegevens om frauderende uitkeringsgerechtigden te betrappen
- Het volgen van verdachte 'lone-wolfs'
- De zaak van de vermiste broertjes.
Of je dat erg vindt is afhankelijk van je intelligentie en kennis van de geschiedenis.
Ik vind het dus juist heel erg ingewikkeld maar dat komt ws vooral omdat ik geen regelmatige OV reiziger ben. Mijn grootste probleem is de informatievoorziening. Die is echt extreem slecht.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:21 schreef Cue_ het volgende:
Maar is het het nu echt zo ingewikkeld dan?
In/uitchecken is echt niet moeilijk. Met stations met poortjes moet je het toch al doen. En is er geen poortje hoef je het met een wegwerpkaart ook niet eens te doen (want enkel betaald voor de rit)
In de bus kan je nog steeds met geld betalen en anders dus met je OVkaart. De strippenkaart was ook niet heilig (vond het gedoe om telkens nieuwe te kopen)
De borg.. ja dat is wel een punt, want dat is niet voor iedereen even handig.
Hoezo is dat fraude als je een eenmalig kaartje voor die route hebt?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:43 schreef macca728 het volgende:
Nee dat hoeft niet, maar nu kan je nog veel meer frauderen natuurlijk bv "vergeten" uit te checkn met je kaart.
Met een e-ticket hebben ze ook de persoonsgegevens.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Het hele in/uitchecken is natuurlijk ook gewoon om data te vergaren.
Etickets is idd een goede, want dat is soort van de vervanger van de (oude) papieren kaart lijkt het wel.
Zitten wel een paar terechte punten bij. Toen m'n zusjes net een nieuwe ov-chipkaart hadden, wisten ze dus ook niet dat ze eerst moeten activeren welke reisklasse ze willen. En wij ons maar afvragen waarom ze niet konden inchecken bij de ns.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind het dus juist heel erg ingewikkeld maar dat komt ws vooral omdat ik geen regelmatige OV reiziger ben. Mijn grootste probleem is de informatievoorziening. Die is echt extreem slecht.
- Waarom blijkt het onmogelijk om ergens op een logische plek informatie te kunnen krijgen over welke vorm OV kaart/abo voor jou of je kind het voordeligste is?
Hoe moeilijk is het om daarvoor een rekenmodel te maken op het internet? Waarom kunnen de servicelijnen en punten daar geen informatie over verstrekken?
- Waarom zijn er zo idioot veel verschillende abo's met ieder weer verschillende voor en nadelen?
- Waarom moet ik 32 km reizen om een abo aan te schaffen en op te laden? Waarom kunnen aanbieders daar niet in samenwerken zodat dat ook dichterbij kan?
- Waarom zit er geen info bij een anonieme kaart zodat je gewaarschuwd bent dat je moet activeren en de reisklasse voor de NS moet kiezen voor je de kaart kunt gebruiken?
- Waarom kan dat niet gewoon op de plek waar je de kaart aanschaft?
- Waarom heeft een servicepunt van een aanbieder die abo's verkoopt een limiet op het pinbedrag dat lager ligt dan verkochte abo's EN waarschuwen ze daar nergens voor?
- Waarom kan een aanbieder op geen enkele manier uitleggen waar dat abo nu exact recht op geeft? En dan bedoel ik in mijn geval op een regio abo van één aanbieder die het gewoon verdomt om aan te geven hoe die regio exact loopt en welke lijnen dan exact tot waar binnen dat abo vallen. Reis je buiten je normale lijnen dan is het dus Russische roulette of je bij moet betalen of niet. En dat kan je alleen controleren door na iedere afwijkende rit je saldo te checken. Waarmee je het dus nog niet exact weet.
En dan heb ik het nog niet eens over de wirwar van aanbieders en het wel of niet moeten in en uitchecken bij verschillende aanbieders bij het overstappen. Leuk als je het dagelijks doet, volkomen onbegrijpelijk als je een incidentele reiziger bent.
Je kunt zelfs een boete krijgen als je met je Altijd Vrij kaart van ¤ 7.000 per jaar vergeet in te checkenquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoezo is dat fraude als je een eenmalig kaartje voor die route hebt?
Als er 1 vijand is van de privacy is het wel de overheidquote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Gaat de kamer het anoniem reizen ook nog bevorderen, of vinden ze het wel prima dat je gegevens worden gestolen voor marketingdoeleinden zodat de staat je gangen ook kan nagaan wanneer ze daar zin in hebben?
We praten langs elkaar heen.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:46 schreef zeeppaardje het volgende:
[..]
Ik denk dat je mij verkeer begrijpt of ik heb het niet goed uitgelegd. Ik bedoel dus dat het beter zou zijn dat de reiziger zelf zou kunnen kiezen waarvan zij gebruik willen maken. Of een ov-kaart of het papieren kaartje.
Even voorop stellen dat ik ook niet overal een antwoord op heb. Aangezien ik het in 1x geregeld heb met een persoonlijke kaart + automatisch opladen. En verder nergens meer naar hoef om te kijken.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik vind het dus juist heel erg ingewikkeld maar dat komt ws vooral omdat ik geen regelmatige OV reiziger ben. Mijn grootste probleem is de informatievoorziening. Die is echt extreem slecht.
- Waarom blijkt het onmogelijk om ergens op een logische plek informatie te kunnen krijgen over welke vorm OV kaart/abo voor jou of je kind het voordeligste is?
Hoe moeilijk is het om daarvoor een rekenmodel te maken op het internet? Waarom kunnen de servicelijnen en punten daar geen informatie over verstrekken?
- Waarom zijn er zo idioot veel verschillende abo's met ieder weer verschillende voor en nadelen?
- Waarom moet ik 32 km reizen om een abo aan te schaffen en op te laden? Waarom kunnen aanbieders daar niet in samenwerken zodat dat ook dichterbij kan?
- Waarom zit er geen info bij een anonieme kaart zodat je gewaarschuwd bent dat je moet activeren en de reisklasse voor de NS moet kiezen voor je de kaart kunt gebruiken?
- Waarom kan dat niet gewoon op de plek waar je de kaart aanschaft?
- Waarom heeft een servicepunt van een aanbieder die abo's verkoopt een limiet op het pinbedrag dat lager ligt dan verkochte abo's EN waarschuwen ze daar nergens voor?
- Waarom kan een aanbieder op geen enkele manier uitleggen waar dat abo nu exact recht op geeft? En dan bedoel ik in mijn geval op een regio abo van één aanbieder die het gewoon verdomt om aan te geven hoe die regio exact loopt en welke lijnen dan exact tot waar binnen dat abo vallen. Reis je buiten je normale lijnen dan is het dus Russische roulette of je bij moet betalen of niet. En dat kan je alleen controleren door na iedere afwijkende rit je saldo te checken. Waarmee je het dus nog niet exact weet.
En dan heb ik het nog niet eens over de wirwar van aanbieders en het wel of niet moeten in en uitchecken bij verschillende aanbieders bij het overstappen. Leuk als je het dagelijks doet, volkomen onbegrijpelijk als je een incidentele reiziger bent.
En overal werkt het op dezelfde kromme manier?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap echt het gezeik niet, overal in Europa hebben ze dit product
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |