abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145488644
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:53 schreef Domnivoor het volgende:
De locatiegegevens van de telefoons zijn niet (meer) te herleiden:
[..]
http://laestrella.com.pa/(...)-tres-horas/23810714
De Canon-camera had geen GPS.
ze LIEGEN dat ze barsten ! Locatie-gegevens zijn altijd te herleiden, en al h e l e m a a l voor
de allergrootste opsporings-instanties, nog geavanceerder als `een NFI ``
ik zal de namen hier niet noemen...Bij een gewone vermissing wordt dit niet gedaan
maar vanwege de media-hype, en de bekendheid van deze zaak, is dit zeer beslist w e l
gedaan, 100% zeker ! en niet alleen maar `locatie-gegevens ` , de rest ook..

[ Bericht 22% gewijzigd door suddenintuition op 13-10-2014 13:01:31 ]
pi_145489007
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:55 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
ze LIEGEN dat ze barsten ! Locatie-gegevens zijn altijd te herleiden, en al h e l e m a a l voor
de allergrootste opsporings-instanties, nog geavanceerder als `een NFI ``
ik zal de namen hier niet noemen...Bij een gewone vermissing wordt dit niet gedaan
maar vanwege de media-hype, en de bekendheid van deze zaak, is dit zeer beslist w e l
gedaan, 100% zeker ! en niet alleen maar `locatie-gegevens ` , de rest ook..
Wat een onzin. Als er 1 gsm-mast een signaal opgepikt heeft, leg jij dan eens uit hoe de locatie te herleiden moet zijn.
Make my day!
pi_145489097
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:54 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
Telefoons hoeven n i e t aan te staan ! Het is zelfs zo, dat het FRONTJE van de BATTERIJ
gescheiden moet zijn, en dan zou het BATTERIJ-GEDEELTE in LOOD verpakt moeten worden
( kan ook in `dik zilverpapier ` maar zelfs dat k a n onvoldoende blijken te zijn )
Alleen in l o o d biedt 100% zekerheid.
Met andere woorden, die locaties zijn WEL bekend ! En dat is geen o n z i n !
Men denkt hier, dat `smartphones ` er voor het gemak van de burger zijn, om mee te bellen
en berichten te versturen,
Smartphones, zijn er echter voor het gemak van de OVERHEDEN !
Niet voor `ons gemak, maar voor `hun ` gemak, nogmaals !
Ik heb die link al geplaatst hier, een aantal topics geleden, ik zal `m even opzoeken
als ik `m kan vinden...
Als de telefoon uit staat is het onmogelijk om middels GPS bepaling de telefoon te traceren. Als de GPS functie alleen al is uitgezet op een actieve telefoon werkt dit al niet eens meer. Dus hoe je er bij komt dat dit wel kan is mij een raadsel. Maar goed, dat je niet zorgvuldig kan lezen was al wel duidelijk. Geloof je je eigen onzin trouwens wel of kunnen we inmiddels concluderen dat je aan het trollen bent?
pi_145489643
quote:

[..]

Telefoons hoeven n i e t aan te staan ! Het is zelfs zo, dat het FRONTJE van de BATTERIJ
gescheiden moet zijn, en dan zou het BATTERIJ-GEDEELTE in LOOD verpakt moeten worden
( kan ook in `dik zilverpapier ` maar zelfs dat k a n onvoldoende blijken te zijn )
Met andere woorden, die locaties zijn WEL bekend ! En dat is geen o n z i n !

Men denkt hier, dat `smartphones ` er voor het gemak van de burger zijn, om mee te bellen
en berichten te versturen,
Smartphones, zijn er echter voor het gemak van de OVERHEDEN !
Niet voor `ons gemak, maar voor `hun ` gemak, nogmaals !
Ik heb die link al geplaatst hier, een aantal topics geleden, ik zal `m even opzoeken
als ik `m kan vinden...
Sure, want zonder de batterij in lood te verpakken wordt er nog energie door de lucht heen van de batterij naar de telefoon geteleporteerd.. Ofzo..?
pi_145489675
quote:
[..]
Wat zeg je nou? Geeft een alu-hoedje niet voldoende bescherming? :o
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145489958
het duurde even, maar ik heb `m gevonden :

http://www.brighthub.com/electronics/gps/articles/51103.aspx
pi_145490039
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat zeg je nou? Geeft een alu-hoedje niet voldoende bescherming? :o
nee...het batterijgedeelte moet dan het liefste in LOOD verpakt
  maandag 13 oktober 2014 @ 13:41:35 #108
4984 KELDER
De enige echte :)
pi_145490100
quote:
Heb je dat artikel zelf daadwerkelijk gelezen?
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
Be free with your tempo, be free, be free
Surrender your ego - be free, be free to yourself
pi_145490185
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:39 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
er zitten hier behoorlijk wat mensen, met een hele grote mond, en die menen dat ze overal verstand van hebben...maar das nie erg, hoor...sommige `kennis ` hier, gaat n e t n i e t ver genoeg
pi_145490197
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:38 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het artikel waar jij zo enthousiast over werd ging over plaatsbepaling middels GSM, niet GPS.
Plaatsbepaling middels GPS is inderdaad nauwkeuriger. Maar er is geen bewijs dat de telefoons van Kris en Lisanne de GPS aan hadden staan. Dus je post blijft nog steeds onzin.
Vziw betekent "GPS aan" alleen dat die ingeschakeld kan worden. De stand zou beter "automatisch" kunnen heten. Zoals de meest gebruikte flits-instelling bij een camera. Maar dan nog, ls de locatie niet is verstuurd, en ook niet in het toestel opgeslagen, is 'ie weg. Met GPS aan, en geo-tagging voor foto's ook aan was het uitzoeken een stuk eenvoudiger geweest.
pi_145490279
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:39 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
pi_145490484
quote:
Hier wordt beweerd: "Your cell phone can be remotely powered on and off without either your consent or your knowledge. This includes any tracking functions, such as GPS or just using normal cell tower ping triangulation."

Heb je ook een bron die deze bewering kan bevestigen? Want ik mag hopen dat je de mening van deze blogger niet als bewijs ziet.

En kun je aangeven hoe een telefoon die buiten bereik is van een zendmast op afstand kan worden geactiveerd?
pi_145490517
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:44 schreef suddenintuition het volgende:

[..]

er zitten hier behoorlijk wat mensen, met een hele grote mond, en die menen dat ze overal verstand van hebben...maar das nie erg, hoor...sommige `kennis ` hier, gaat n e t n i e t ver genoeg
En jij hebt die kennis wel? Vertel...
Make my day!
pi_145490528
Dat `in lood verpakken ` is waarschijnlijk iets MINDER GEK, wanneer je bedenkt

dat er in het ziekenhuis op de afdeling RONTGEN ook gewerkt wordt met
loden schorten.
Dus alleen LOOD houdt straling tegen, misschien beter te begrijpen nu...
pi_145490584
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:54 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Hier wordt beweerd: "Your cell phone can be remotely powered on and off without either your consent or your knowledge. This includes any tracking functions, such as GPS or just using normal cell tower ping triangulation."
Heb je ook een bron die deze bewering kan bevestigen? Want ik mag hopen dat je de mening van deze blogger niet als bewijs ziet.
En kun je aangeven hoe een telefoon die buiten bereik is van een zendmast op afstand kan worden geactiveerd?
Dat moet je vragen aan de N S A , die kunnen jou dat haarfijn uitleggen
of de F B I
pi_145490618
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:57 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
Dat moet je vragen aan de N S A , die kunnen jou dat haarfijn uitleggen
of de F B I
Waar blijft het bewijs dat ze dit überhaupt zouden kunnen?
pi_145490652
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:56 schreef suddenintuition het volgende:
Dat `in lood verpakken ` is waarschijnlijk iets MINDER GEK, wanneer je bedenkt
dat er in het ziekenhuis op de afdeling RONTGEN ook gewerkt wordt met
loden schorten.
Dus alleen LOOD houdt straling tegen, misschien beter te begrijpen nu...
Je weet van het bestaan van verschillende soorten straling?

- licht wordt door zo'n beetje alles tegengehouden
- radiostraling is vrij eenvoudig tegen te houden
- rontgenstraling is veel minder eenvoudig tegen te houden, vandaar dat het gebruikt wordt voor rontgenfoto's; maar voor telefoons is dat niet relevant
- gammastraling is helemaal lastig tegen te houden, en vrij dodelijk ook trouwens.

etc.
pi_145490660
De politie kan meeluisteren met wat je zegt ook al heb je je telefoon uit staan of aan staan zonder dat je opgenomen hebt. (ze kunnen hem echt aan zetten op afstand)
Daarom doen criminelen ook altijd hun telefoon en sim-kaartje uit hun telefoon bij een meeting.

Ik denk wel dat de telefoons bereik moeten hebben.
Sudden zegt het wat raar maar ze kunnen veel meer dan dat mensen weten
pi_145490833
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je weet van het bestaan van verschillende soorten straling?
- licht wordt door zo'n beetje alles tegengehouden
- radiostraling is vrij eenvoudig tegen te houden
- rontgenstraling is veel minder eenvoudig tegen te houden, vandaar dat het gebruikt wordt voor rontgenfoto's; maar voor telefoons is dat niet relevant
- gammastraling is helemaal lastig tegen te houden, en vrij dodelijk ook trouwens.
etc.
precies ! ..de verschillende soorten straling hebben allemaal hun eigen eigenschappen
maar voor `smartphones ` is het dus `voldoende ` om het batterijgedeelte in LOOD te verpakken
pas dan is het 100% zeker, dat er geen informatie van de telefoons kan uitlekken..
dat is wat ik bedoelde
pi_145490857
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:04 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
precies ! ..de verschillende soorten straling hebben allemaal hun eigen eigenschappen
maar voor `smartphones ` is het dus `voldoende ` om het batterijgedeelte in LOOD te verpakken
pas dan is het 100% zeker, dat er geen informatie van de telefoons kan uitlekken..
dat is wat ik bedoelde
Dat je dat bedoelde was wel duidelijk. Het is alleen klinkklare onzin.
pi_145490901
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je dat bedoelde was wel duidelijk. Het is alleen klinkklare onzin.
prima ! ..dan kunnen we nu verder met puzzelen
pi_145490914
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:54 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Hier wordt het (deels) ook beweerd, met iets meer details. En slagen om de arm.

http://pursuitmag.com/loc(...)g-and-triangulation/

Een Amerikaanse federale wet zou het verplichten op alle nieuwere telefoons. Zonder bron over die wet, maar zo'n wet zal wel op te zoeken zijn. Klassieke driehoeksbepaling wordt ook genoemd: afstand tot 3 zenmasten m.b.v. signaal-sterkte en reactietijd. Een ping met een bekend toestel zou in principe de afstand tot 1 mast ook kunnen bepalen. Zodat je een cirkel krijgt, waarop het toestel zich bevond. In plaats van een schijf. Maar dan moet het toestel wel altijd even snel reageren.

Over Nederlandse toestellen in Panama zegt zo'n Amerikaanse wet natuurlijk niets.
pi_145491261
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 13:59 schreef jackie12 het volgende:
De politie kan meeluisteren met wat je zegt ook al heb je je telefoon uit staan of aan staan zonder dat je opgenomen hebt. (ze kunnen hem echt aan zetten op afstand)
Daarom doen criminelen ook altijd hun telefoon en sim-kaartje uit hun telefoon bij een meeting.
Ik denk wel dat de telefoons bereik moeten hebben.
Sudden zegt het wat raar maar ze kunnen veel meer dan dat mensen weten
Daar komt meer bij kijken dan op een knopje drukken. Het is idd gebeurd, al in 2001 of zo. Maar dat toestel was op afstand gemodificeerd (gehackt dus) door de FBI, met medewerking van de provider. Sudden zegt het niet wat raar, ze kraamt klinkklare nonsens uit. Lood, en dan over röntgenstralen beginnen. Een goede kooi van Faraday is genoeg, en Obama schijnt er één als tent te hebben. Een telefoon afschermen valt niet mee: in de magnetron doet'ie het nog, koelkast ook, wastrommel (bovenlader) soms. Britse politiediensten hebben koffertjes om in beslag genomen telefoons te vervoeren, zodat die niet op afstand gewist kunnen worden. Met een laad-optie. Loodfolie er omheen vouwen lijkt me niks. Het gaat om goede afsluiting en geleiding.
pi_145491370
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:06 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Een Amerikaanse federale wet zou het verplichten op alle nieuwere telefoons. Zonder bron over die wet, maar zo'n wet zal wel op te zoeken zijn. Klassieke driehoeksbepaling wordt ook genoemd: afstand tot 3 zenmasten m.b.v. signaal-sterkte en reactietijd. Een ping met een bekend toestel zou in principe de afstand tot 1 mast ook kunnen bepalen. Zodat je een cirkel krijgt, waarop het toestel zich bevond. In plaats van een schijf. Maar dan moet het toestel wel altijd even snel reageren.
Over Nederlandse toestellen in Panama zegt zo'n Amerikaanse wet natuurlijk niets.
Dit is nog steeds geen bewijs en cell phone pinging is iets anders dan een telefoon op afstand aanzetten om vervolgens de GPS locatie daarvan te bepalen.

Voor pinging is trouwens GSM bereik nodig via verschillende GSM masten, en dat is nu net wat ze niet hadden.

Kortom, de bewering dat de locaties van Kris en Lisanne 100% zeker bekend zijn bij de autoriteiten is volslagen idioot.
pi_145491482
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:19 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Dit is nog steeds geen bewijs en cell phone pinging is iets anders dan een telefoon op afstand aanzetten om vervolgens de GPS locatie daarvan te bepalen.
Voor pinging is trouwens GSM bereik nodig via verschillende GSM masten, en dat is nu net wat ze niet hadden.
Kortom, de bewering dat de locaties van Kris en Lisanne 100% zeker bekend zijn bij de autoriteiten is volslagen idioot.
Is het wel duidelijk met welke zendmast de telefoon "contact" maakte op 2 april?
pi_145491704
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:06 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
prima ! ..dan kunnen we nu verder met puzzelen
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:19 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het leek mij ook raar, maar volgens die ???? blogger? noemen ze dat toch cell phone pinging:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Yep. En daarmee haar quote "kunnen we nu verder verder met puzzelen" ook..
pi_145492294
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:06 schreef JustinCase het volgende:
[..]
alles gelezen, inclusief alle reacties....de NSA, de FBI en de CIA kunnen dat dus
ik wist al dat ze dit konden met gsm `s van na 2000, maar de gsm `s van na 2006 zijn
dus nog geavanceerder ( binnen een straal van 1 meter )
maar dis is dus `klinkklare onzin ` niet omdat iemand anders het schrijft hier, maar omdat
i k het schrijf., ..komt zeker door `die puntjes ` ?
( korte mededeling, over mijn `irritante pintjes ` ..ze blijven, die zijn van mij dus, irritant, he ?
maar ik denk minder irritant, als `het `steeds maar op de man spelen hier en het
`schelden ` op mij, wat bij mij binnenkomt hier thuis, via `telepathische kanalen `...
maar dat is slechts een `aanname ` )

[ Bericht 4% gewijzigd door suddenintuition op 13-10-2014 15:02:07 ]
pi_145492489
ik zit de foto's nog eens te bekijken op

imgur.com/a/ITPQC

Op het laptop scherm van mijn HP notebook kan ik ook swipen (vergroten) met mijn vingers. En op
die foto waar Kris voorover gebogen staat, zie je op de achtergond een houten cabin. Op 2 plekken in de foto. Ik denk daarom nog steeds dat de foto is genomen vlak bij de Boquete tree trek. Je kan de rand van het huisje zien: het lijkt eerder een toren, waarin de jeugd naar boven moet klimmen, via een trap. Je kan die toren zien op de website van de Boquete tree trek. De houten kleur van de toren is te zien door het gebladerte heen, en de randen van het dak.

op moment 2.06 in de film, zie je iemand die een jongetje op schoot neemt, het lijkt mij gevaarlijk, en ik hou deze optie in gedachten daarom ook nog open: ging er iets mis op deze baan?

[ Bericht 12% gewijzigd door Poekje01 op 13-10-2014 15:01:00 ]
pi_145492766
Waarom al die spaties steeds suddenintuition?
pi_145492848
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:57 schreef magikmichael het volgende:
Waarom al die spaties steeds suddenintuition?
En al die puntjes?
En al die onzin..
pi_145492863
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:44 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
alles gelezen, inclusief alle reacties....de NSA, de FBI en de CIA kunnen dat dus
ik wist al dat ze dit konden met gsm `s van na 2000, maar de gsm `s van na 2006 zijn
dus nog geavanceerder ( binnen een straal van 1 meter )
GSM pinging met één mast is niet nauwkeurig om iemand z'n locatie te bepalen. Bovendien kan het niet achteraf gedaan worden en al helemaal niet als de telefoons geen bereik hebben. Dus wat voor techniek de FBI ook heeft, de locatie van Kris en Lisanne zouden ze nooit hebben kunnen achterhalen.

Daarom is het klinkklare onzin. Maar goed, je bent of een trol of volkomen gestoord, dat mag duidelijk zijn.
pi_145492928
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:59 schreef Physsic het volgende:

[..]

En al die puntjes?
En al die onzin..
Ja, ik vind het onduidelijk en schreeuwerig overkomen.
pi_145493022
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:02 schreef magikmichael het volgende:

[..]

Ja, ik vind het onduidelijk en schreeuwerig overkomen.
Ik raad je aan om er grotendeels overheen te lezen, dat doe ik ook. Mocht er iets interessants gezegd worden, dan merk je dat wel met een quote van iemandanders. ^O^
pi_145493027
Even iets anders: de schaduwen waarmee de tijd geschat werd:

BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #122 -Centimeters of decimeters....?

Ik heb zo mijn twijfels over die schaduwlengte, op die foto, met die meetlat erbij. De meetlat wijst niet in de richting van schaduwen die ik verder zie, maar misschien was dat ook niet zo bedoeld.
Maar ik heb ook gekeken naar schaduwen op Kris zelf. Daar kan ik geen lengte uit halen, maar ik zag wel een paar schaduwen die een erg hoge zonnestand suggereren. In haar nek zie je de schaduw van het haarknotje. Die hele schaduw is in haar nek. Ook zon op de rechter-onderarm en de rug van de hand, bijna recht tegenover de zon (horizontaal gezien). Schaduw van het polsgewricht op die hand. Wat het voor de tijd uitmaakt weet ik niet.
pi_145493231
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:05 schreef JustinCase het volgende:

BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon #122 -Centimeters of decimeters....?

Ik heb zo mijn twijfels over die schaduwlengte, op die foto, met die meetlat erbij. De meetlat wijst niet in de richting van schaduwen die ik verder zie, maar misschien was dat ook niet zo bedoeld.
Maar ik heb ook gekeken naar schaduwen op Kris zelf. Daar kan ik geen lengte uit halen, maar ik zag wel een paar schaduwen die een erg hoge zonnestand sugereren. In haar nek zie je de schaduw van het haarknotje. Die hele schaduw is dus in haar nek. Ook zon op de rechter-onderarm en de rug van de hand, bijna recht tegenover de zon (horizontaal gezien). Schaduw van het polsgewricht op die hand. Wat het voor de tijd uitmaakt weet ik niet.
Ik begrijp sowieso niet hoe ze aan de 100cm komen. Ik hoop niet dat de lengte van Kris als referentie is gebruikt, want dat slaat natuurlijk qua perspectief nergens op. Ook is het oppervlak waar de schaduw op valt niet vlak, en mogelijk totaal niet horizontaal.
pi_145493260
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:05 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik raad je aan om er grotendeels overheen te lezen, dat doe ik ook. Mocht er iets interessants gezegd worden, dan merk je dat wel met een quote van iemandanders. ^O^
dat is het beste, ja..er overheen lezen, ik zit niet op reacties te wachten..dus
ik lees hier mee, en soms post ik wat, reageren hoeft niet, en al helemaal niet
die scheldpartijen
pi_145493264
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:05 schreef Physsic het volgende:

[..]

Top! Dat ga ik doen. Ben een beetje de laatste topics en de OP aan het lezen. Deze zaak heeft mijn interesse gewekt door alle opvallendheden en tegenstrijdigheden.
pi_145493274
quote:
Maar ik heb ook gekeken naar schaduwen op Kris zelf. Daar kan ik geen lengte uit halen, maar ik zag wel een paar schaduwen die een erg hoge zonnestand suggereren. In haar nek zie je de schaduw van het haarknotje. Die hele schaduw is in haar nek. Ook zon op de rechter-onderarm en de rug van de hand, bijna recht tegenover de zon (horizontaal gezien). Schaduw van het polsgewricht op die hand. Wat het voor de tijd uitmaakt weet ik niet.
De richting van de schaduw kan iets anders zijn, maar ook als ik de meetlat draai zou het weinig verschil geven.

De schaduw in de nek en andere plekken op het lichaam zijn langer omdat de "ondergrond" waar de schaduw op valt lager is (bijna verticaal).
pi_145493320
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:12 schreef magikmichael het volgende:

[..]

Top! Dat ga ik doen. Ben een beetje de laatste topics en de OP aan het lezen. Deze zaak heeft mijn interesse gewekt door alle opvallendheden en tegenstrijdigheden.
Welkom. *O*

Misschien brengt je frisse blik wat nieuwe, goede argumenten, want ik geloof dat het hier een beetje dood loopt..
pi_145493335
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:11 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik begrijp sowieso niet hoe ze aan de 100cm komen. Ik hoop niet dat de lengte van Kris als referentie is gebruikt, want dat slaat natuurlijk qua perspectief nergens op. Ook is het oppervlak waar de schaduw op valt niet vlak, en mogelijk totaal niet horizontaal.
De schoen is als basis genomen. Het zal niet exact 1 meter zijn, eens, maar het is ook geen 2 meter, of 50 cm. Het is mijn beste schatting. Als je een verbetering hebt, dan graag.

De overige factoren hebben overigens weinig invloed op het resultaat, aangezien het de schaduw niet aanzienlijk langer of korter zal maken, zoals de tijd dat doet. Het hoogteverschil van de ondergrond is daar te klein voor bijvoorbeeld.
pi_145493433
quote:

Ik heb het niet allemaal zo in detail gevolgd, maar is er reden om aan te nemen dat de interne klok van de camera niet goed stond? (Rekening houdend met 6 uur verschil tov Nederland natuurlijk.)

Zover ik kan zien zijn de tijden die hier en daar worden genoemd namelijk exact overeenkomstig de EXIF data minus 6 uur.
pi_145493511
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het niet allemaal zo in detail gevolgd, maar is er reden om aan te nemen dat de interne klok van de camera niet goed stond? (Rekening houdend met 6 uur verschil tov Nederland natuurlijk.)
Zover ik kan zien zijn de tijden die hier en daar worden genoemd namelijk exact overeenkomstig de EXIF data minus 6 uur.
Sommigen mensen twijfelden hier inderdaad aan en aan de bekwaamheid van het NFI. Maar de schaduwen lijken die tijdlijn zeer sterk te bevestigen. Een uur afwijking zou namelijk een totaal andere schaduw hebben veroorzaakt.
pi_145493866
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:14 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

De schoen is als basis genomen. Het zal niet exact 1 meter zijn, eens, maar het is ook geen 2 meter, of 50 cm. Het is mijn beste schatting. Als je een verbetering hebt, dan graag.

De overige factoren hebben overigens weinig invloed op het resultaat, aangezien het de schaduw niet aanzienlijk langer of korter zal maken, zoals de tijd dat doet. Het hoogteverschil van de ondergrond is daar te klein voor bijvoorbeeld.
Ah, okido. Bij elkaar opgeteld kan het zeker wel een groot verschil maken. Ik weet niet hoelang de schaduwen zouden zijn een uur eerder/later (heb me daar niet echt mee bezig gehouden), dus ik zal ook zeker niet zeggen dat het bepaalde tijdstip niet kan kloppen. :)

Maar nog iets, denk je niet dat het 'meetlatje' wat meer tussen haar voeten zou moeten beginnen? Haar linkervoet staat een stukje verder naar voren en mogelijk ook wat lager, ze lijkt ook een beetje voorover te leunen.
pi_145494117
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:20 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Sommigen mensen twijfelden hier inderdaad aan en aan de bekwaamheid van het NFI. Maar de schaduwen lijken die tijdlijn zeer sterk te bevestigen. Een uur afwijking zou namelijk een totaal andere schaduw hebben veroorzaakt.
Ik denk niet dat het NFI, niet bekwaam is ( al zullen hun niet alles kunnen, wat hogere instanties wel kunnen ) maar ze zouden eerlijker moeten zijn, en zeker die ouders niet al zo `n lange tijd
in onzekerheid laten, voor wat betreft de uitkomsten van het onderzoek, en al dat gemier op en neer van Panama dit , NFI dat, het O M dat .
De tijd en de schaduw klopt, volgens mij
pi_145494347
en dan nog eens wat : Al die foto `s met die nummers die ontbreken, DIE zijn juist
interessant, want die hebben ze achtergehouden, maar die zijn volgens mij wel gemaakt
maar worden niet vrijgegeven dus.
Is er trouwens een grot, vlakbij of achter dat bergbeekje ? Ik vraag `t me af
pi_145494428
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:29 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ah, okido. Bij elkaar opgeteld kan het zeker wel een groot verschil maken. Ik weet niet hoelang de schaduwen zouden zijn een uur eerder/later (heb me daar niet echt mee bezig gehouden), dus ik zal ook zeker niet zeggen dat het bepaalde tijdstip niet kan kloppen. :)
Maar nog iets, denk je niet dat het 'meetlatje' wat meer tussen haar voeten zou moeten beginnen? Haar linkervoet staat een stukje verder naar voren en mogelijk ook wat lager, ze lijkt ook een beetje voorover te leunen.
Om 13:00 uur zou de schaduw ongeveer 22 cm moeten zijn, drie keer korter.

Om 15:00 uur zou de schaduw ongeveer 123 cm moeten, zo'n twee keer zo lang.

Ter vergelijking: een verschil van 50 cm in de lengte van het object is in de schaduw om 14:00 een verschil van 19 cm.

Ik zal eens kijken of ik de schaduwberekeningen nog wat scherper kan krijgen. En dan met name de meetlat.
pi_145494628
en als Perico gelijk heeft, dat er na de laatste foto van Kris, nog foto `s gemaakt zijn
dan liegt het NFI dus. Dan zijn ze dus ook `bekwaam ` in het liegen, en niet alleen in
onderzoek doen
pi_145494818
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 05:24 schreef Perico het volgende:
Dit was me nog niet eerder opgevallen in de metadata van foto 508:
[ afbeelding ]
Er wordt subsecond timing weergegeven, dat zijn honderdsten van seconden. Dat treedt enkel op als je een serie schiet, al dan niet in burst modus, waarbij je dus foto's binnen een seconde elkaar laat opvolgen.
Dan vindt de camera het noodzakelijk om ook de honderdsten in de EXIF data op te nemen, omdat het bovenal een tijdswaarnemingsinstrument is.
00 betekent dat deze foto de eerste in de serie is. Opeenvolgende foto's krijgen dan de exacte honderdsten van seconde achter hun nummer.
Maar foto 507 (19:54:50) is minstens zes seconden eerder genomen (of 50 seconden later, volgens deze metadata).
In het geval je de huidige tijdlijn aanhoudt, is er minstens nog een foto 509 bij die eerste quebrada genomen en is 508 niet de laatst bekende foto van Kris.
Zou dit ook een foto van Lisanne kunnen zijn? of valt deze foto ook onder de "burst" ?
pi_145495226
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:13 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
De richting van de schaduw kan iets anders zijn, maar ook als ik de meetlat draai zou het weinig verschil geven.
Die richting suggereert dat ze voorover staat. , maar Kris staat zo te zien duidelijk hoger dan jouw streepje van 14:00. En het zonlicht op de rug van de rechterhand valt daar alleen op omdat ze haar arm een beetje uitsteekt. Die rug is van de zon afgekeerd. De zon schijnt dus over haar heen op die handrug. Vingertoppen lijken ook in de zon, voorzover zichtbaar. Rechterarm en hand moeten trouwens een schaduw hebben. De hand iets verder naar achteren dan de schouder. Samen geven die denk ik het einde van haar hele schaduw. Dan is die zo ver naar rechts vanaf de schoen, omdat de schouder en hand al een stuk rechts van die schoen zijn. Als ze ook nog net haar linkervoet neerzet, staat ze met haar hele gewicht op de rechtervoet, waardoor het nog verder naar rechts gaat.
quote:
De schaduw in de nek en andere plekken op het lichaam zijn langer omdat de "ondergrond" waar de schaduw op valt lager is (bijna verticaal).
Gaat niet om lengte van die schaduw niet, maar de plaats. Nauwelijks uit het midden van de nek. De bodem is niet horizontaal, maar hoe aflopend is niet goed te zien. Het einde van de schaduw valt op een lagere steen, maar hoeveel lager?

EDIT: De schouder is niet alleen verder naar rechts, maar ook lager. Dus al met al zal dat niet veel uitmaken. Een lijntje van hoofd naar schouder komt zelfs vrij nauwkeurig op jouw einde uit. Dus het kan samenvallen. Of het hoofd geeft schaduw op de voorkant van de schouder.

[ Bericht 7% gewijzigd door JustinCase op 13-10-2014 16:16:18 ]
pi_145495543
ooooh jaaa
en dan nog een `scherpe post `: :
Wat te denken van het volgende : Mocht het zo zijn, dat die steen met die `rode-zak-takken `,
dat daar 1 van de 2 meisjes is op gevallen, van een hoogte daarboven, en dat er iemand is geweest
( het andere meisje ? ) die om die reden die plaats op die steen heeft gemarkeerd, dan moet er op die steen dus BLOED zitten, en bloed blijft a l t i j d zichtbaar. Nou weten wij niet, of er monsters bloed zijn afgehaald, door instanties, maar als dit n i e t het geval is, kan dit dus a l s n o g
gedaan worden...( vroeger deden ze dit met LYSOL meen ik, tegenwoordig hebben ze daar ander spul voor, dacht ik )
Maar dan moet die `steen ` wel gevonden worden ? Want die is zeer belangrijk.
Belangrijker als al die schaduwen. Maar ik sluit niet uit, dat dit weer onzin is.
er moeten gidsen zijn, die weten w a a r die steen is ! Want die kennen het gebied
als hun broekzak.

[ Bericht 6% gewijzigd door suddenintuition op 13-10-2014 16:20:33 ]
pi_145495908
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:14 schreef suddenintuition het volgende:
ooooh jaaa
Wat te denken van het volgende : Mocht het zo zijn, dat die steen met die `rode-zak-takken `,
dat daar 1 van de 2 meisjes is op gevallen, van een hoogte daarboven, en dat er iemand is geweest
( het andere meisje ? ) die om die reden die plaats op die steen heeft gemarkeerd, dan moet er op die steen dus BLOED zitten, en bloed blijft a l t i j d zichtbaar.
Hoe zie je dit voor je? Dat een meisje door een tornado of ufo opgegeten is en later vanaf grote hoogte weer op die steen is uitgespuugd?
pi_145495931
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:14 schreef suddenintuition het volgende:
ooooh jaaa
( het andere meisje ? ) die om die reden die plaats op die steen heeft gemarkeerd, dan moet er op die steen dus BLOED zitten, en bloed blijft a l t i j d zichtbaar. Nou weten wij niet, of er monsters bloed zijn afgehaald, door instanties, maar als dit n i e t het geval is, kan dit dus a l s n o g
gedaan worden...( vroeger deden ze dit met LYSOL meen ik, tegenwoordig hebben ze daar ander spul voor, dacht ik )
Maar dan moet die `steen ` wel gevonden worden ? Want die is zeer belangrijk.
Belangrijker als al die schaduwen. Maar ik sluit niet uit, dat dit weer onzin is.
er moeten gidsen zijn, die weten w a a r die steen is ! Want die kennen het gebied
als hun broekzak.
Lijkt me ook onzin, zoals je zelf al schrijft.
Probeer je nu bewust dit topic om zeep te helpen?
Make my day!
pi_145496057
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:07 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Die richting suggereert dat ze voorover staat. , maar Kris staat zo te zien duidelijk hoger dan jouw streepje van 14:00. En het zonlicht op de rug van de rechterhand valt daar alleen op omdat ze haar arm een beetje uitsteekt. Die rug is van de zon afgekeerd. De zon schijnt dus over haar heen op die handrug. Vingertoppen lijken ook in de zon, voorzover zichtbaar. Rechterarm en hand moeten trouwens een schaduw hebben. De hand iets verder naar achteren dan de schouder. Samen geven die denk ik het einde van haar hele schaduw. Dan is die zo ver naar rechts vanaf de schoen, omdat de schouder en hand al een stuk rechts van die schoen zijn. Als ze ook nog net haar linkervoet neerzet, staat ze met haar hele gewicht op de rechtervoet, waardoor het nog verder naar rechts gaat.
[..]
Gaat niet om lengte van die schaduw niet, maar de plaats. Nauwelijks uit het midden van de nek. De bodem is niet horizontaal, maar hoe aflopend is niet goed te zien. Het einde van de schaduw valt op een lagere steen, maar hoeveel lager?
EDIT: De schouder is niet alleen verder naar rechts, maar ook lager. Dus al met al zal dat niet veel uitmaken. Een lijntje van hoofd naar schouder komt zelfs vrij nauwkeurig op jouw einde uit. Dus het kan samenvallen. Of het hoofd geeft schaduw op de voorkant van de schouder.
Wat is precies je punt?
pi_145496446
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:26 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Wat is precies je punt?
Mijn punt was, dat ik de gemeten lengte van de schaduw niet overtuigend vond. En dat ik daarom ook naar schaduwen van, en op het lichaam gekeken heb.
pi_145496605

[ Bericht 100% gewijzigd door A_Fortiori op 13-10-2014 16:43:45 ]
pi_145496674
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:41 schreef A_Fortiori het volgende:
Ik was net aan het lezen!
Via dm?
pi_145496698
Voor de geinteresseerden, hier het artikel van de NRC van 9 oktober 2014

ROUWEN OM KRIS
Hoe leef je verder zonder hoop?

Een half jaar nadat hun dochter Kris Kremers in Panama verdween, proberen haar ouders hun leven weer op te pakken. Dat is moeilijk, want ze hebben nog veel vragen.

Vanmiddag gaat Roelie Grit misschien de losse takken uit de tuin halen. Ze vertelt het half lachend, alsof ze de spot drijft met het alledaagse ervan. Haar partner Hans Kremers gaat later naar volleybal. Roelie: „We zijn bezig om de buitenkanten van ons leven op te bouwen, zo noem ik dat, door weer normale dingen te doen.”

Ruim een half jaar geleden ging hun dochter Kris Kremers (21) samen met haar vriendin Lisanne Froon (22) op reis naar Panama. Op 2 april keerden ze niet terug naar hun pension in het dorpje Boquete. Eind juni sprak deze krant voor het eerst met de familie Kremers – de familie Froon was er toen ook bij maar is nu terughoudend met media. Het gesprek ging over de zoektocht naar de meiden en over leven tussen hoop en vrees. De ouders probeerden niet in doemscenario’s te denken. Roelie Grit had een mantra om griezelige voorstellingen uit haar hoofd te verdrijven. „Ze leeft en ze wordt gevonden”, zei ze dan steeds opnieuw tegen zichzelf.

Maar een paar uur na het gesprek in juni werd bekend dat er ‘menselijke resten’ van de meisjes gevonden waren bij de rivier in het gebied waar ze zouden zijn gaan wandelen. „Hoop is weg…”, schreef Nikki van Passel, de nauw betrokken woordvoerder van de familie Kremers, ’s avonds laat in een sms.

Nu zitten de ouders van Kris aan dezelfde robuuste houten tafel in hun huiskamer. Daarnaast staat nog steeds het tafeltje met kaarsen en foto’s, dat Roelie Kremers voor Kris had ingericht na haar verdwijning. Toen noemden ze dat ‘een tafeltje van hoop’. Sinds duidelijk is dat hun dochter niet meer leeft, heeft het een andere naam: ‘het plekje van Kris’. Hoe leef je verder zonder hoop?

Met andere woorden: hoe gaat het nu met de ouders? Hans: „De ene keer heb je heel veel last van je verdriet, maar de andere keer zijn die momenten beperkt. We hebben ook twee zoons van 18 en 24. Als Kris ons enige kind was geweest, zak je denk ik veel verder af in je verdriet.” Hans en Roelie komen niet verslagen over. Een enkele keer stokt het gesprek heel even omdat ze hard moeten slikken. Ze kunnen goed onder woorden brengen hoe ze zich voelen. Roelie: „We proberen een balans te vinden. Van binnen is het een grote ravage waarin we het verlies een plek moeten geven. Maar we willen ook strijdbaar te blijven.”

Was er sprake van een misdrijf?

Hans en Roelie kunnen niet instorten, want ze hebben „een soort missie”. Zijn de meiden verdwaald of is er sprake van een misdrijf? Voor de ouders is het nog niet duidelijk. Roelie: „We willen er alles aan doen om te ontdekken wat er met haar gebeurd is. We vinden dat we dat aan Kris verplicht zijn.”

Vorige week dinsdag kwam een kistje met de resten van Lisanne Froon aan in Nederland. Het Panamese forensisch onderzoek naar haar is daarmee afgerond. De ouders van Kris Kremers hebben samen met hun advocaat besloten om wat er is gevonden van hun dochter nog niet in ontvangst te nemen, zodat het onderzoek doorgaat. Ze willen ook dat hun dochter zo ‘compleet’ mogelijk naar huis komt. Van Kris is een stuk bekken en waarschijnlijk een stuk rib – dat hebben Roelie en Hans nog niet zwart op wit zien staan – gevonden. „Je kunt toch geen begrafenis organiseren als de mogelijkheid bestaat dat er een paar weken later nog stukken van je kind opduiken?”

Stukken. Roelie vindt het een heel naar woord om te gebruiken als ze over Kris praat. Meestal probeert ze het anders te omschrijven. Het ouderpaar probeert het alledaagse iets toe te laten, maar de inhoud van hun gesprekken en de dingen die ze zich afvragen zijn vaak zeldzaam. Hoe praat je over het lichaam van je overleden dochter? „Ik weet nog dat ik een mailtje naar jou aan het schrijven was”, zegt Roelie tegen woordvoerder Van Passel die ook weer aan tafel zit, „en toen dacht ik: hoe moet je dat nou noemen? Welk woord geef je daar nou aan? Het is een van de pijnlijkste dingen. Dat je kind in stukjes langs de rivier gevonden wordt.”

Hans: „Je moet het af en toe wel benoemen, maar er blijft een aarzeling in zitten.”

Roelie: „Het tast haar zo aan.”

Op dit moment wordt er niet gezocht naar de rest van de stoffelijke overschotten van Kris en Lisanne. Het onderzoek is de verantwoordelijkheid van de Panamese autoriteiten. Die gaven onlangs wel aan dat er nog een zoektocht zal komen. Maar wanneer, waar of met wie, dat weten de ouders van Kris niet. Die onzekerheid vinden ze slopend.

Stralend op de laatste foto

Hans en Roelie trekken de inzet van de Panamese en de Nederlandse autoriteiten in twijfel. Ze vrezen bijvoorbeeld dat de politie er in haar zoektocht naar antwoorden te veel van uit gaat dat de meisjes verdwaald zijn, en dat de mogelijkheid van een misdrijf amper onderzocht wordt. En waarom wordt er niet méér gedaan om de hele waarheid boven tafel te krijgen? Hans: „Om twee uur ’s middags hebben Kris en Lisanne de laatste foto gemaakt met hun camera, blijkt uit een rapport van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Die foto hebben we gezien, daar staat Kris gewoon stralend op. Daarna komen er nog veel mooie plekjes op de route. Waarom hebben ze die niet gefotografeerd? En als ze zijn verdwaald, waarom hebben ze dan geen foto’s gemaakt? Dat roept toch vragen op? Misschien is er na die foto van twee uur iets gebeurd.” En op de route kun je amper verdwalen, zeggen de ouders van Kris, die het wandelpad zelf ook namen.

Ze willen ook dat er wordt gekeken naar de telefoongegevens van Kris en Lisanne van vóór de verdwijning. Hans: „Wie weet hebben ze toen contact met iemand gehad, misschien is er nog belangrijke informatie.” Maar daar wordt volgens Hans en Roelie in het NFI rapport geen melding van gemaakt. Zo zijn er nog veel meer vragen waar de ouders antwoord op willen – maar waar vaak geen antwoord op gegeven kan worden.

Hans: „Het lijkt wel of de autoriteiten zoiets hebben van: moet je luisteren beste burgers, wij zijn de politie en wij doen het onderzoek, en daar heeft verder niemand wat mee te maken. Als we iets concluderen, dan delen we dat wel mee.”

Ik verlang er de laatste weken wel eens naar om me niet met Panama bezig te hoeven houden
Tijdens het gesprek worden Roelie en Hans af en toe kwaad – op een gecontroleerde manier, ze verheffen hun stem dan een beetje. Ze hebben net verteld over gedoe met het NFI-rapport, dat pas ongeveer een maand nadat het onderzoek was afgerond bij het OM in Panama aankwam. Hans: „Eerst kregen ze een Nederlandse versie. En later een vertaalde, summiere samenvatting van zes pagina’s.” Een woordvoerder van het OM in Nederland laat weten dat ze dat „helemaal niet traag” vindt. Panama kan volgens het OM een uitgebreide versie van het onderzoek kan opvragen, als dat gewenst is.

Hans: „De autoriteiten doen geen enkele moeite om meer antwoorden te vinden terwijl er volgens ons concrete dingen zijn waar je mee aan de slag zou kunnen. Er zit DNA van een derde op de gevonden rugtas en op de telefoon. Op de tassen zitten zand en vegetatieresten. Waar komt dat vandaan? Dat is recherchewerk, je zou verwachten dat de politie dat doet.”

Roelie: „In de eerste plaats in Panama, want officieel moet het land waar de vermissing plaatsvindt de verantwoordelijkheid nemen, maar als je kunt concluderen dat zij dat niet doen, verwacht je als Nederlandse burger dat je eigen autoriteiten zich daar hard voor maken. Ik heb ook heel lang geloofd dat het zou gebeuren. Maar het gebeurt gewoon niet.” De Nederlandse politie reisde in het begin van de zoektocht twee keer naar Boquete om te assisteren.

Je staat er alleen voor

Roelies mensbeeld is sinds de verdwijning van hun dochter niet veranderd, vertelt ze. Ze staat nog steeds positief in het leven. Maar haar vertrouwen in de autoriteiten is wel veranderd. „We zijn in Nederland opgevoed met het idee dat je de autoriteiten kunt vertrouwen, dat ze opkomen voor burgers. Dat idee was bij mij heel diepgeworteld. Nu geloof ik er niet meer in. Dat is heel akelig.”

Nikki van Passel: „Voor mij is dat ook een van de conclusies na deze vermissing. Als je in het buitenland bent en er gebeurt iets, wie komt je dan helpen? Mensen moeten realiseren dat ze er alleen voor kunnen komen te staan.” Van Passel staat ook de families van andere mensen die in het buitenland verdwenen bij, zoals Mary-Anne Goossens en Ingrid Visser en Lodewijk Severein. „Als je in het buitenland bent en er gebeurt wat, dan sta je er alleen voor. Niemand realiseert zich dat.”

Hans en Roelie hebben ook heel veel gehad aan met name Panamese instellingen, zeggen ze. Er is de eerste twee weken van de vermissing bijvoorbeeld heel hard gezocht.

In december, als de rivier een paar meter is gezakt, komt er nog een grote zoektocht. Hans: „Of de autoriteiten nou helpen of niet.” De familie heeft genoeg Panamese contacten die ze kunnen inschakelen. In april huurden Hans en Roelie een Panamese privédetective in, die een paar maanden betrokken was. En er zijn gidsen die graag voor het ouderpaar op zoek gaan. De kosten kunnen worden gedekt door geld dat is ingezameld door Answers for Kris, de stichting die de ouders oprichtten.

De zoektocht naar antwoorden neemt voorlopig nog een groot deel van hun levens in beslag. Hoe denken ze dat hun leven eruit zal zien als ze zoveel mogelijk antwoorden hebben gevonden? Hans: „Ik verlang er zeker de laatste weken wel eens naar om me niet met Panama bezig te hoeven houden. Ik wil me juist met Kris bezig houden. Dat verlies verwerken.’’

Roelie: „We denken af en toe na over hoe de begrafenis eruit gaat zien. Dit klinkt een raar, maar we hebben in ieder geval de luxe om er wat langer over na te denken. In een gewoon sterfgeval moet je alles heel snel regelen.”

15 maart 2014. Kris Kremers en Lisanne Froon vertrekken naar Panama. Daar volgen ze twee weken een taalcursus om vervolgens vrijwilligerswerk te doen.

2 april. De meiden zijn de hele nacht niet in hun pension geweest. De vrouw van het gastgezin waar Kris en Lisanne verblijven, belt de ouders van Lisanne.

13 juni. Langs de rivier Culubre vindt een omwonende een rugzak met spullen van Kris en Lisanne. Vanaf vandaag kamt een zoekteam van gidsen en inwoners op verzoek van de familie het gebied uit.

19 juni. Panamese media melden dat er ‘menselijke resten’ zijn gevonden: botten en twee linkerschoenen. In de dagen erna worden de resten geanalyseerd en komt vast te staan dat het om Kris en Lisanne gaat.

31 juli. De ouders van Kris zijn in Panama. Indianen vinden langs de rivier zes stukjes bot. In de eerste instantie wordt gezegd dat het niet van Kris of Lisanne kan zijn – het zou van dieren zijn of mensen van een andere leeftijd. Maar ongeveer twee weken later blijkt uit DNA-onderzoek toch dat er een stukje rib van Kris bij is.

1 oktober. De resten van Lisanne Froon die zijn gevonden in Panama, komen aan in Nederland. Resten van Kris Kremers blijven op uitdrukkelijk verzoek van de familie in Panama omdat de zaak anders gesloten wordt.
pi_145496825
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:36 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Mijn punt was, dat ik de gemeten lengte van de schaduw niet overtuigend vond. En dat ik daarom ook naar schaduwen van, en op het lichaam gekeken heb.
De breedte van de schaduw is minstens 30 cm, dus dit kan niet door de uitgestoken arm komen.

En alle foutmarges meegerekend is de lengte van de schaduw minimaal 50 cm, maximaal 70. Dat het lastig wordt om de exacte tijd te berekenen ben ik het mee eens. Maar het valt niet te ontkennen dat de foto tussen 13:30 en 14:30 gemaakt is. En met wat extra aandacht en berekeningen is deze marge vast nog nauwkeuriger te bepalen.

Als je het daar niet mee eens bent ben ik erg benieuwd naar de argumenten.
pi_145496907
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:45 schreef A_Fortiori het volgende:
ROUWEN OM KRIS
Hoe leef je verder zonder hoop?
Een half jaar nadat hun dochter Kris Kremers in Panama verdween, proberen haar ouders hun leven weer op te pakken. Dat is moeilijk, want ze hebben nog veel vragen.
Vanmiddag gaat Roelie Grit misschien de losse takken uit de tuin halen. Ze vertelt het half lachend, alsof ze de spot drijft met het alledaagse ervan. Haar partner Hans Kremers gaat later naar volleybal. Roelie: „We zijn bezig om de buitenkanten van ons leven op te bouwen, zo noem ik dat, door weer normale dingen te doen.”
Ruim een half jaar geleden ging hun dochter Kris Kremers (21) samen met haar vriendin Lisanne Froon (22) op reis naar Panama. Op 2 april keerden ze niet terug naar hun pension in het dorpje Boquete. Eind juni sprak deze krant voor het eerst met de familie Kremers – de familie Froon was er toen ook bij maar is nu terughoudend met media. Het gesprek ging over de zoektocht naar de meiden en over leven tussen hoop en vrees. De ouders probeerden niet in doemscenario’s te denken. Roelie Grit had een mantra om griezelige voorstellingen uit haar hoofd te verdrijven. „Ze leeft en ze wordt gevonden”, zei ze dan steeds opnieuw tegen zichzelf.
Maar een paar uur na het gesprek in juni werd bekend dat er ‘menselijke resten’ van de meisjes gevonden waren bij de rivier in het gebied waar ze zouden zijn gaan wandelen. „Hoop is weg…”, schreef Nikki van Passel, de nauw betrokken woordvoerder van de familie Kremers, ’s avonds laat in een sms.
Nu zitten de ouders van Kris aan dezelfde robuuste houten tafel in hun huiskamer. Daarnaast staat nog steeds het tafeltje met kaarsen en foto’s, dat Roelie Kremers voor Kris had ingericht na haar verdwijning. Toen noemden ze dat ‘een tafeltje van hoop’. Sinds duidelijk is dat hun dochter niet meer leeft, heeft het een andere naam: ‘het plekje van Kris’. Hoe leef je verder zonder hoop?
Met andere woorden: hoe gaat het nu met de ouders? Hans: „De ene keer heb je heel veel last van je verdriet, maar de andere keer zijn die momenten beperkt. We hebben ook twee zoons van 18 en 24. Als Kris ons enige kind was geweest, zak je denk ik veel verder af in je verdriet.” Hans en Roelie komen niet verslagen over. Een enkele keer stokt het gesprek heel even omdat ze hard moeten slikken. Ze kunnen goed onder woorden brengen hoe ze zich voelen. Roelie: „We proberen een balans te vinden. Van binnen is het een grote ravage waarin we het verlies een plek moeten geven. Maar we willen ook strijdbaar te blijven.”
Was er sprake van een misdrijf?
Hans en Roelie kunnen niet instorten, want ze hebben „een soort missie”. Zijn de meiden verdwaald of is er sprake van een misdrijf? Voor de ouders is het nog niet duidelijk. Roelie: „We willen er alles aan doen om te ontdekken wat er met haar gebeurd is. We vinden dat we dat aan Kris verplicht zijn.”
Vorige week dinsdag kwam een kistje met de resten van Lisanne Froon aan in Nederland. Het Panamese forensisch onderzoek naar haar is daarmee afgerond. De ouders van Kris Kremers hebben samen met hun advocaat besloten om wat er is gevonden van hun dochter nog niet in ontvangst te nemen, zodat het onderzoek doorgaat. Ze willen ook dat hun dochter zo ‘compleet’ mogelijk naar huis komt. Van Kris is een stuk bekken en waarschijnlijk een stuk rib – dat hebben Roelie en Hans nog niet zwart op wit zien staan – gevonden. „Je kunt toch geen begrafenis organiseren als de mogelijkheid bestaat dat er een paar weken later nog stukken van je kind opduiken?”
Stukken. Roelie vindt het een heel naar woord om te gebruiken als ze over Kris praat. Meestal probeert ze het anders te omschrijven. Het ouderpaar probeert het alledaagse iets toe te laten, maar de inhoud van hun gesprekken en de dingen die ze zich afvragen zijn vaak zeldzaam. Hoe praat je over het lichaam van je overleden dochter? „Ik weet nog dat ik een mailtje naar jou aan het schrijven was”, zegt Roelie tegen woordvoerder Van Passel die ook weer aan tafel zit, „en toen dacht ik: hoe moet je dat nou noemen? Welk woord geef je daar nou aan? Het is een van de pijnlijkste dingen. Dat je kind in stukjes langs de rivier gevonden wordt.”
Hans: „Je moet het af en toe wel benoemen, maar er blijft een aarzeling in zitten.”
Roelie: „Het tast haar zo aan.”
Op dit moment wordt er niet gezocht naar de rest van de stoffelijke overschotten van Kris en Lisanne. Het onderzoek is de verantwoordelijkheid van de Panamese autoriteiten. Die gaven onlangs wel aan dat er nog een zoektocht zal komen. Maar wanneer, waar of met wie, dat weten de ouders van Kris niet. Die onzekerheid vinden ze slopend.
Stralend op de laatste foto
Hans en Roelie trekken de inzet van de Panamese en de Nederlandse autoriteiten in twijfel. Ze vrezen bijvoorbeeld dat de politie er in haar zoektocht naar antwoorden te veel van uit gaat dat de meisjes verdwaald zijn, en dat de mogelijkheid van een misdrijf amper onderzocht wordt. En waarom wordt er niet méér gedaan om de hele waarheid boven tafel te krijgen? Hans: „Om twee uur ’s middags hebben Kris en Lisanne de laatste foto gemaakt met hun camera, blijkt uit een rapport van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Die foto hebben we gezien, daar staat Kris gewoon stralend op. Daarna komen er nog veel mooie plekjes op de route. Waarom hebben ze die niet gefotografeerd? En als ze zijn verdwaald, waarom hebben ze dan geen foto’s gemaakt? Dat roept toch vragen op? Misschien is er na die foto van twee uur iets gebeurd.” En op de route kun je amper verdwalen, zeggen de ouders van Kris, die het wandelpad zelf ook namen.
Ze willen ook dat er wordt gekeken naar de telefoongegevens van Kris en Lisanne van vóór de verdwijning. Hans: „Wie weet hebben ze toen contact met iemand gehad, misschien is er nog belangrijke informatie.” Maar daar wordt volgens Hans en Roelie in het NFI rapport geen melding van gemaakt. Zo zijn er nog veel meer vragen waar de ouders antwoord op willen – maar waar vaak geen antwoord op gegeven kan worden.
Hans: „Het lijkt wel of de autoriteiten zoiets hebben van: moet je luisteren beste burgers, wij zijn de politie en wij doen het onderzoek, en daar heeft verder niemand wat mee te maken. Als we iets concluderen, dan delen we dat wel mee.”
Ik verlang er de laatste weken wel eens naar om me niet met Panama bezig te hoeven houden
Tijdens het gesprek worden Roelie en Hans af en toe kwaad – op een gecontroleerde manier, ze verheffen hun stem dan een beetje. Ze hebben net verteld over gedoe met het NFI-rapport, dat pas ongeveer een maand nadat het onderzoek was afgerond bij het OM in Panama aankwam. Hans: „Eerst kregen ze een Nederlandse versie. En later een vertaalde, summiere samenvatting van zes pagina’s.” Een woordvoerder van het OM in Nederland laat weten dat ze dat „helemaal niet traag” vindt. Panama kan volgens het OM een uitgebreide versie van het onderzoek kan opvragen, als dat gewenst is.
Hans: „De autoriteiten doen geen enkele moeite om meer antwoorden te vinden terwijl er volgens ons concrete dingen zijn waar je mee aan de slag zou kunnen. Er zit DNA van een derde op de gevonden rugtas en op de telefoon. Op de tassen zitten zand en vegetatieresten. Waar komt dat vandaan? Dat is recherchewerk, je zou verwachten dat de politie dat doet.”
Roelie: „In de eerste plaats in Panama, want officieel moet het land waar de vermissing plaatsvindt de verantwoordelijkheid nemen, maar als je kunt concluderen dat zij dat niet doen, verwacht je als Nederlandse burger dat je eigen autoriteiten zich daar hard voor maken. Ik heb ook heel lang geloofd dat het zou gebeuren. Maar het gebeurt gewoon niet.” De Nederlandse politie reisde in het begin van de zoektocht twee keer naar Boquete om te assisteren.
Je staat er alleen voor
Roelies mensbeeld is sinds de verdwijning van hun dochter niet veranderd, vertelt ze. Ze staat nog steeds positief in het leven. Maar haar vertrouwen in de autoriteiten is wel veranderd. „We zijn in Nederland opgevoed met het idee dat je de autoriteiten kunt vertrouwen, dat ze opkomen voor burgers. Dat idee was bij mij heel diepgeworteld. Nu geloof ik er niet meer in. Dat is heel akelig.”
Nikki van Passel: „Voor mij is dat ook een van de conclusies na deze vermissing. Als je in het buitenland bent en er gebeurt iets, wie komt je dan helpen? Mensen moeten realiseren dat ze er alleen voor kunnen komen te staan.” Van Passel staat ook de families van andere mensen die in het buitenland verdwenen bij, zoals Mary-Anne Goossens en Ingrid Visser en Lodewijk Severein. „Als je in het buitenland bent en er gebeurt wat, dan sta je er alleen voor. Niemand realiseert zich dat.”
Hans en Roelie hebben ook heel veel gehad aan met name Panamese instellingen, zeggen ze. Er is de eerste twee weken van de vermissing bijvoorbeeld heel hard gezocht.
In december, als de rivier een paar meter is gezakt, komt er nog een grote zoektocht. Hans: „Of de autoriteiten nou helpen of niet.” De familie heeft genoeg Panamese contacten die ze kunnen inschakelen. In april huurden Hans en Roelie een Panamese privédetective in, die een paar maanden betrokken was. En er zijn gidsen die graag voor het ouderpaar op zoek gaan. De kosten kunnen worden gedekt door geld dat is ingezameld door Answers for Kris, de stichting die de ouders oprichtten.
De zoektocht naar antwoorden neemt voorlopig nog een groot deel van hun levens in beslag. Hoe denken ze dat hun leven eruit zal zien als ze zoveel mogelijk antwoorden hebben gevonden? Hans: „Ik verlang er zeker de laatste weken wel eens naar om me niet met Panama bezig te hoeven houden. Ik wil me juist met Kris bezig houden. Dat verlies verwerken.’’

Roelie: „We denken af en toe na over hoe de begrafenis eruit gaat zien. Dit klinkt een raar, maar we hebben in ieder geval de luxe om er wat langer over na te denken. In een gewoon sterfgeval moet je alles heel snel regelen.”

15 maart 2014. Kris Kremers en Lisanne Froon vertrekken naar Panama. Daar volgen ze twee weken een taalcursus om vervolgens vrijwilligerswerk te doen.

2 april. De meiden zijn de hele nacht niet in hun pension geweest. De vrouw van het gastgezin waar Kris en Lisanne verblijven, belt de ouders van Lisanne.

13 juni. Langs de rivier Culubre vindt een omwonende een rugzak met spullen van Kris en Lisanne. Vanaf vandaag kamt een zoekteam van gidsen en inwoners op verzoek van de familie het gebied uit.

19 juni. Panamese media melden dat er ‘menselijke resten’ zijn gevonden: botten en twee linkerschoenen. In de dagen erna worden de resten geanalyseerd en komt vast te staan dat het om Kris en Lisanne gaat.

31 juli. De ouders van Kris zijn in Panama. Indianen vinden langs de rivier zes stukjes bot. In de eerste instantie wordt gezegd dat het niet van Kris of Lisanne kan zijn – het zou van dieren zijn of mensen van een andere leeftijd. Maar ongeveer twee weken later blijkt uit DNA-onderzoek toch dat er een stukje rib van Kris bij is.

1 oktober. De resten van Lisanne Froon die zijn gevonden in Panama, komen aan in Nederland. Resten van Kris Kremers blijven op uitdrukkelijk verzoek van de familie in Panama omdat de zaak anders gesloten wordt.
  maandag 13 oktober 2014 @ 16:54:26 #160
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145497232
Vraagje, zijn er scenario's waarin de meiden elkaar kwijtgeraakt zijn, en vrij lang in hetzelfde gebied naar de ander hebben gezocht?
Vraagje 2: Is hier bekend (in dit topic) of ze een beschrijving meegenomen hebben? Uitdraai, of tekst naar hun telefoons gestuurd? Zo niet, (bij voorkeur doet men beide) is dat dan een teken van onderschatten? Misschien begrijpelijk, misleid door de beschrijving? Met mogelijk al vrij vroeg wat onzekerheid, of ze goed liepen, een tijdje geen foto's, en eventueel een dalende stemming? Hoe je elkaar kwijtraakt zie ik niet zo gauw, maar het lijkt me wel een aanleiding voor beiden om een noodoproep te doen. De één wat eerder dan de ander.
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:02:06 #162
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145497254
quote:
Als je in het buitenland bent en er gebeurt wat, dan sta je er alleen voor. Niemand realiseert zich dat.”
Eh, niemand? Is naïviteit de nieuwe norm geworden?
pi_145497341
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:02 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Eh, niemand? Is naïviteit de nieuwe norm geworden?
Ik ben de schrijver niet, ik heb het voor het forum hier geplaatst. Van Passel bedoelt waarschijnlijk met niemand: slechts weinig mensen of bijna niemand, neem ik aan,
pi_145497482
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:54 schreef Domnivoor het volgende:
Bedankt A_Fortiori ;)
Geen dank, Domnivoor
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:11:24 #165
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145497648
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:04 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Ik ben de schrijver niet, ik heb het voor het forum hier geplaatst. Van Passel bedoelt waarschijnlijk met niemand: slechts weinig mensen of bijna niemand, neem ik aan,
A_Fortiori, dat begrijp ik natuurlijk, dat het niet jouw mening is!

Hartelijk dank voor het plaatsen van het verhaal. Het is een menselijk drama. Ik zou denken dat ze wel wat spirituele bijstand zouden kunnen gebruiken. Niet alles is oplosbaar.

Maar die alinea over het buitenland, dat daar zaken toch soms ietsie anders lopen dan hier, vind ik getuigen van een verbluffende naïviteit. Die had ik wel bij die meisjes verwacht, maar dat sommige volwassenen ook zo denken, vind ik stuitend.
pi_145497864
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 16:49 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
De breedte van de schaduw is minstens 30 cm, dus dit kan niet door de uitgestoken arm komen.
En alle foutmarges meegerekend is de lengte van de schaduw minimaal 50 cm, maximaal 70. Dat het lastig wordt om de exacte tijd te berekenen ben ik het mee eens. Maar het valt niet te ontkennen dat de foto tussen 13:30 en 14:30 gemaakt is. En met wat extra aandacht en berekeningen is deze marge vast nog nauwkeuriger te bepalen.
Als je het daar niet mee eens bent ben ik erg benieuwd naar de argumenten.
Nee hoor, ik heb niet naar de tijd of de tabellen gekeken. Alleen of er uit andere schaduwen iets op te maken viel over de richting van het zonlicht.
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:19:05 #167
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145497919
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:01 schreef JustinCase het volgende:
Vraagje, zijn er scenario's waarin de meiden elkaar kwijtgeraakt zijn, en vrij lang in hetzelfde gebied naar de ander hebben gezocht?
[...]
Ja, het scenario van El_Matador. Dat heeft hij x topics terug gepost.

Overigens vertelde hij me zaterdag IRL dat hij van dat scenario is afgestapt.
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:19:44 #168
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145497944
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:19 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ik dacht trouwens dat zijn ban voorbij was, maar ik zie hem nog niet posten?
pi_145498156
het artikel ROUWEN OM KRIS
was gisteren al geplaatst, daar doelde ik ook op in post nr 82 en zojuist in post nr. 144.

En nu wordt ie weer gepost hier in nr. 157 alsof ie hier nooit gestaan heeft
maar ook dat is niet erg.

[ Bericht 0% gewijzigd door suddenintuition op 13-10-2014 18:01:32 ]
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:28:12 #170
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145498254
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:26 schreef suddenintuition het volgende:
het artikel ROUWEN OM KRIS
was gisteren al geplaatst, daar doelde ik ook op in post nr 92 en zojuist in post nr. 144.
En nu wordt ie weer gepost hier in nr. 157 alsof ie hier nooit gestaan heeft
maar ook dat is niet erg.
Hé, geen p u n t j e s........?
pi_145498263
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:11 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
A_Fortiori, dat begrijp ik natuurlijk, dat het niet jouw mening is!
Hartelijk dank voor het plaatsen van het verhaal. Het is een menselijk drama. Ik zou denken dat ze wel wat spirituele bijstand zouden kunnen gebruiken. Niet alles is oplosbaar.
Maar die alinea over het buitenland, dat daar zaken toch soms ietsie anders lopen dan hier, vind ik getuigen van een verbluffende naïviteit. Die had ik wel bij die meisjes verwacht, maar dat sommige volwassenen ook zo denken, vind ik stuitend.
Nou, nou! Het is een uiting van teleurstelling. Dat "sta je er alleen voor" is niet letterlijk, maar het viel ze wel vies tegen. Dat een boel zaken moeilijker gaan in het buitenland weet iedereen, dat begint al bij autopech in België. Maar hoe het kan tegenvallen, beseft - volgens Van Passel - niemand, tot het je gebeurt. Waarschijnlijk gebaseerd op 100% van de gevallen waar ze bij betrokken is geweest. Gevallen waar zij bijstand bood. Niet per se representatief.
pi_145498406
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:28 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Hé, geen p u n t j e s........?
verrekkk, die was ik vergeten !
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:33:41 #173
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145498464
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:28 schreef JustinCase het volgende:
[..]
Nou, nou! Het is een uiting van teleurstelling. Dat "sta je er alleen voor" is niet letterlijk, maar het viel ze wel vies tegen. Dat een boel zaken moeilijker gaan in het buitenland weet iedereen, dat begint al bij autopech in België. Maar hoe het kan tegenvallen, beseft - volgens Van Passel - niemand, tot het je gebeurt. Waarschijnlijk gebaseerd op 100% van de gevallen waar ze bij betrokken is geweest. Gevallen waar zij bijstand bood. Niet per se representatief.
OK, ik ben misschien niet aardig, maar dat is mijn taak ook niet. Naar mijn mening staat het begrip "naïviteit" wel centraal in deze hele tragedie. Dat was mijn eerste gedachte in april en die gedachte werd bevestigd door de foto's van huppelende meisjes in badkleding diep in de Panamese jungle. De appel valt niet ver van de boom, blijkt.
pi_145498608
Kennen jullie het boek of de film The Running Man van Stephen King? Gaat over iemand die aan een spelshow op tv meedoet waarbij nog nooit iemand gewonnen heeft. De kandidaat wordt op straat gezet en na 12 uur begint de jacht door hunters en politie. Als je 30 dagen uit handen blijft van de achtervolgers win je een vermogen maar in die 30 dagen ben je vogelvrij en mag iedereen je verlinken en doden. Ik vraag me dus af als je 2 mensen loslaat op de mirador van de Pianista met als opdracht om uit handen van de achtervolgers te blijven en 12 uur later mogen de zoekteams gaan jagen. Hoe lang zou het duren voor ze 1 van de 2 te pakken hebben? En hoe kun je ervoor zorgen dat ze je niet vinden?
pi_145498841
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:38 schreef 11en30 het volgende:
Kennen jullie het boek of de film The Running Man van Stephen King? Gaat over iemand die aan een spelshow op tv meedoet waarbij nog nooit iemand gewonnen heeft. De kandidaat wordt op straat gezet en na 12 uur begint de jacht door hunters en politie. Als je 30 dagen uit handen blijft van de achtervolgers win je een vermogen maar in die 30 dagen ben je vogelvrij en mag iedereen je verlinken en doden. Ik vraag me dus af als je 2 mensen loslaat op de mirador van de Pianista met als opdracht om uit handen van de achtervolgers te blijven en 12 uur later mogen de zoekteams gaan jagen. Hoe lang zou het duren voor ze 1 van de 2 te pakken hebben? En hoe kun je ervoor zorgen dat ze je niet vinden?
er moet ergens een `grot ` zijn, vlakbij of in de buurt van het bergbeekje
daar schijnen `drugdealers ` een onderkomen te hebben...en de politie weet dat daar,
maar schijnt het `oogluikend ` toe te zien, ofwel : ze durven er niet naar toe...
dus, dat is 1 manier daar, om uit handen te blijven.
misschien zitten hier kenners, van dat gebied daar ?
en daar k u n n e n K&L, mee te maken gehad hebben, zij kunnen dergelijke figuren daar tegengekomen zijn

[ Bericht 3% gewijzigd door suddenintuition op 13-10-2014 17:54:08 ]
  maandag 13 oktober 2014 @ 17:45:53 #176
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145498844
quote:
Ah, een iets hardere versie van de tv-serie "Expeditie Robinson" dus.

Het antwoord op jouw vragen is sterk afhankelijk van de deelnemers. Ik denk dat je geen enkele kans maakt tegen geoefende jagers. Ook als de prooi zelf zo'n geoefende jager is, dan denk ik nog steeds dat de kans op overleving klein is, als het jachtteam groot genoeg is.

Ik heb absoluut geen praktijkervaring, maar wat je leest in boeken en ziet in films is dat je het water in moet om geen sporen achter te laten.
pi_145499132
quote:
ROUWEN OM KRIS
[etc]
Dank voor het plaatsen! :Y
pi_145499134
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:19 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Ah, bedankt. Nou is x topics nogal veel, heb je een zoekhandvat voor me? Een woord dat erin voorkomt of zo?
Ik snap trouwens het voordeel niet van "het scenario van", en daar vanaf stappen. Behalve dat laatste, als je het ongeveer kunt uitsluiten.
Als het niet uit te sluiten is, zie ik het als één van de manieren waarop een situatie van enigszins, kan veranderen in zwaar problematisch.
pi_145499413
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:33 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
OK, ik ben misschien niet aardig, maar dat is mijn taak ook niet. Naar mijn mening staat het begrip "naïviteit" wel centraal in deze hele tragedie. Dat was mijn eerste gedachte in april en die gedachte werd bevestigd door de foto's van huppelende meisjes in badkleding diep in de Panamese jungle. De appel valt niet ver van de boom, blijkt.
Wat is dit nou weer voor conclusie? Van Passel zegt "dan sta je er alleen voor. Niemand realiseert zich dat.”, en daar haal jij uit dat deze ouders geen idee hadden?
Is dat in het kader van Jumping to Conclusions? Wat de norm in dit topic schijnt te zijn?
En vervolgens - in strijd met dat "niemand" - dat dit naïeve families zijn?
pi_145499474
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:54 schreef blondetrien het volgende:
[..]
Dank voor het plaatsen! :Y
De link naar dat artikel was al eerder geplaatst door Domnivoor in reactie nr 34 van dit topic
pi_145499599
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:45 schreef suddenintuition het volgende:

[..]

daar schijnen `drugdealers ` een onderkomen te hebben...en de politie weet dat daar,
maar schijnt het `oogluikend ` toe te zien, ofwel : ze durven er niet naar toe...
en daar k u n n e n K&L, mee te maken gehad hebben, zij kunnen dergelijke figuren daar tegengekomen zijn
Zou je ook bronnen kunnen posten bij al je verhalen? Wat is je bron voor een grot daar gebruikt door drugsdealers?
Make my day!
pi_145499777
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:03 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
De link naar dat artikel was al eerder geplaatst door Domnivoor in reactie nr 34 van dit topic
Kan je er nu een punt achter zetten? We weten het nu wel.
pi_145499791
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:07 schreef agter het volgende:
[..]
Zou je ook bronnen kunnen posten bij al je verhalen? Wat is je bron voor een grot daar gebruikt door drugsdealers?
heb `t een paar dagen geleden gelezen, ik ga zoeken..
pi_145499823
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:49 schreef Poekje01 het volgende:
ik zit de foto's nog eens te bekijken op
imgur.com/a/ITPQC
Op het laptop scherm van mijn HP notebook kan ik ook swipen (vergroten) met mijn vingers. En op
die foto waar Kris voorover gebogen staat, zie je op de achtergond een houten cabin. Op 2 plekken in de foto. Ik denk daarom nog steeds dat de foto is genomen vlak bij de Boquete tree trek. Je kan de rand van het huisje zien: het lijkt eerder een toren, waarin de jeugd naar boven moet klimmen, via een trap. Je kan die toren zien op de website van de Boquete tree trek. De houten kleur van de toren is te zien door het gebladerte heen, en de randen van het dak.
op moment 2.06 in de film, zie je iemand die een jongetje op schoot neemt, het lijkt mij gevaarlijk, en ik hou deze optie in gedachten daarom ook nog open: ging er iets mis op deze baan?
De houten cabin zie ik niet; wel zie ik, op een uitvergroting, een soort kabels lopen (ik vind ze te recht om takken te zijn) en in elk geval 1 - gedraaide- staalkabel.
Geen idee hoe die Tree Trek Canopy precies loopt; het lijkt me wel dat er iets over vermeld zou zijn bij de beschrijving van de Pianista Trail als je op moet passen voor overvliegende Tree Trekkers.
Hoe hoger de geest, hoe groter het beest.(Maaike Vaatstra)
pi_145499841
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:13 schreef A_Fortiori het volgende:
[..]
Kan je er nu een punt achter zetten? We weten het nu wel.
wat weet je nu wel ? heb je ook een bron ?
pi_145499949
quote:
Kennen jullie het boek of de film The Running Man van Stephen King? Gaat over iemand die aan een spelshow op tv meedoet waarbij nog nooit iemand gewonnen heeft. De kandidaat wordt op straat gezet en na 12 uur begint de jacht door hunters en politie. Als je 30 dagen uit handen blijft van de achtervolgers win je een vermogen maar in die 30 dagen ben je vogelvrij en mag iedereen je verlinken en doden.
Raar, dat niemand dat nog gewonnen had. Tussen die hunters zitten er genoeg die wel willen helpen, in ruil voor een deel van de opbrengst. En wat is het belang van die killers? Waarom doet de politie mee? Zijn de kandidaten wrede seriemoordenaars of zo? In dat geval zijn er nog steeds mensen bereid om te helpen, maar wel minder.
quote:
Ik vraag me dus af als je 2 mensen loslaat op de mirador van de Pianista met als opdracht om uit handen van de achtervolgers te blijven en 12 uur later mogen de zoekteams gaan jagen. Hoe lang zou het duren voor ze 1 van de 2 te pakken hebben? En hoe kun je ervoor zorgen dat ze je niet vinden?
Van het pad af gaan natuurlijk. Is dit een scenario? Op het pad liep een engerd die obscene gebaren maakte?

[ Bericht 0% gewijzigd door JustinCase op 13-10-2014 18:24:37 ]
pi_145500007
quote:
[..]
Sommige bronnen zijn geheim. En gevaarlijk als je dat geheim verklapt. Gokje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_145500014
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:15 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
wat weet je nu wel ? heb je ook een bron ?
Die bron is volgens jou toch al drie keer geplaatst? En ik was de vierde blijkbaar.
pi_145500436
quote:
[..]
Dus mag ik niet meer netjes bedanken..? Ik zag hem toevallig in de post van A_Fortiori en bedank haar daarvoor, dat is netjes. Als ik hem in de post van Domnivoor had gezien had ik die bedankt voor het plaatsen maar dat had ik blijkbaar gemist, dus had ik geluk dat 'ie blijkbaar meermaals is geplaatst, ontvang hier namelijk geen Hollandse kranten. Verder heel normaal om iemand te bedanken, en daar hoef jij ook verder niet op te reageren, dat voegt niks toe aan deze discussie behalve dat het mogelijk onnodig en onbedoeld irritaties uitlokt. :Y En nu weer verdwijn ik weer naar de achtergrond en kunnen jullie weer ontopic. ;)
  Moderator maandag 13 oktober 2014 @ 18:34:14 #190
249559 crew  Lavenderr
pi_145500531
quote:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want we kunnen natuurlijk allemaal wel een spannend verhaal verzinnen.
pi_145500667
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:45 schreef suddenintuition het volgende:
[..]
Koop eens een goed werkend toetsenbord! _O- Misschien dat we er dan wat van snappen!
  maandag 13 oktober 2014 @ 18:40:05 #192
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145500738
quote:

[..]

Ik heb een link geplaatst die alleen werkt voor NRC-abonnees, met de vraag erbij of iemand het hele artikel heeft. Het artikel is geplaatst door A_Fortiori.
  maandag 13 oktober 2014 @ 18:52:32 #193
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145501246
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 17:54 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Ah, bedankt. Nou is x topics nogal veel, heb je een zoekhandvat voor me? Een woord dat erin voorkomt of zo?
Kijk in #52 en #53. Ik kan op mijn iPad geen gesloten topics quoten.
quote:
Ik snap trouwens het voordeel niet van "het scenario van", en daar vanaf stappen. Behalve dat laatste, als je het ongeveer kunt uitsluiten.
Als het niet uit te sluiten is, zie ik het als één van de manieren waarop een situatie van enigszins, kan veranderen in zwaar problematisch.
Tsja, scenario's zijn een manier om alle informatie te structureren. Voor de een is dat handig, voor de ander niet. Je moet wel kritisch blijven over je scenario: Als er nieuwe feiten op tafel komen die niet overeenstemmen met je scenario, dan ligt dat aan je scenario en niet aan de feiten ;)
  maandag 13 oktober 2014 @ 19:01:45 #194
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145501653
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 18:02 schreef JustinCase het volgende:

[..]

Wat is dit nou weer voor conclusie? Van Passel zegt "dan sta je er alleen voor. Niemand realiseert zich dat.”, en daar haal jij uit dat deze ouders geen idee hadden?
Is dat in het kader van Jumping to Conclusions? Wat de norm in dit topic schijnt te zijn?
En vervolgens - in strijd met dat "niemand" - dat dit naïeve families zijn?
Ik doelde niet op Van Passel alleen, maar ook en vooral op deze alinea:

Maar haar vertrouwen in de autoriteiten is wel veranderd. „We zijn in Nederland opgevoed met het idee dat je de autoriteiten kunt vertrouwen, dat ze opkomen voor burgers. Dat idee was bij mij heel diepgeworteld. Nu geloof ik er niet meer in. Dat is heel akelig.”
  maandag 13 oktober 2014 @ 19:12:17 #195
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_145502100
Er is nieuws uit Panama. Ik moet ervandoor dus later meer. Maar hier is alvast de link:
http://www.panamaamerica.com.pa/nacion/caso-de-holandesas-cidh
  maandag 13 oktober 2014 @ 19:23:50 #196
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_145502697
quote:
3s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:12 schreef Domnivoor het volgende:
Er is nieuws uit Panama. Ik moet ervandoor dus later meer. Maar hier is alvast de link:
http://www.panamaamerica.com.pa/nacion/caso-de-holandesas-cidh
Zou iemand dit even willen vertalen? Bvd
pi_145503373
Sorry!

[ Bericht 51% gewijzigd door agter op 13-10-2014 19:41:26 ]
Make my day!
pi_145503501
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:23 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Als ik het enigszins begrijp (maar mijn spaans is ruk) gaat het om een klacht vanwege de gang van zaken in Panama. Iets met geschonden mensenrechten en nalatigheid.

[ Bericht 2% gewijzigd door silliegirl op 13-10-2014 19:44:29 ]
pi_145504142
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:01 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ik doelde niet op Van Passel alleen, maar ook en vooral op deze alinea:
Maar haar vertrouwen in de autoriteiten is wel veranderd. „We zijn in Nederland opgevoed met het idee dat je de autoriteiten kunt vertrouwen, dat ze opkomen voor burgers. Dat idee was bij mij heel diepgeworteld. Nu geloof ik er niet meer in. Dat is heel akelig.”
O, dat is inderdaad anders. Maar hoe naïef dat is, hangt er vanaf hoe klakkeloos dat vertrouwen is, en hoe ver het gaat enz. want als je helemaal geen vertrouwen hebt, bel je niet eens de politie als gewapende overvallers er met jouw auto vandoor gaan.
Bovenstaande uitspraak (de strekking althans) wordt trouwens erg vaak gedaan, en is lang niet altijd waar. Na een uitspraak van een rechter zegt een verliezende partij het nogal eens, maar dan over het rechtssysteem. Ik kijk pas op als er zoiets staat als: "Mijn vertrouwen in de overheid is wel minder geworden, dat zult u begrijpen. Maar wie weet, is over een jaar is weer helemaal in orde".
pi_145504194
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2014 19:23 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

http://www.google.com/tra(...)o-de-holandesas-cidh
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')