abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 september 2014 @ 12:25:31 #201
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144784746
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 11:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik geef dat antwoord al enkele weken in deze serie topics.
Mis is: als een grote groep donkere mensen er niet blij mee is, het niet leuk vinden en erger dan dat.... dan is er iets mis aan die feestfiguur ZP.
Ik vind het ook niet leuk dat er hordes vrouwen in mijn buurt rondlopen in boerka. Het is geen gezicht, het drukt mijn huizenprijs, etc... Maar ik respecteer hun recht om lekker te dragen wat ze willen dragen.

quote:
Stoppen met die imitaties is een kwestie van fatsoen... ook al ben je er niet mee eens.... wel herkennen dat anderen het wel vervelend vinden en daar rekening mee houden
Niemand is verplicht rekening te houden met anderen. Fatsoen is geen wurgtouw waar je iedereen aan op moet hangen maar een keuze van het individu. Sommige mensen zullen rekening houden, anderen niet. Er is ruimte voor beide gedragingen zonder dat daar op ingegrepen moet worden door fatsoensridders.

quote:
Wat ook mis is.... die groep reduceren tot 'een paar mensen' ... de onvredes van die groep van tafel vegen, belachelijk maken, en jij stopt het net in het hokje hooliganism. .
Dat is de werkelijke discriminatie rond ZP.
Wat is daar discriminerend aan? Jij veegt de de onvredes van mensen die voor persoonlijke vrijheid zijn van tafel. Ben jij ook aan het discrimineren dan? Oh nee. Dan ineens niet natuurlijk.

Discriminatie is discriminatie, het met elkaar oneens zijn is het met elkaar oneens zijn. Niet anders.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144785993
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 11:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik geef dat antwoord al enkele weken in deze serie topics.
Mis is: als een grote groep donkere mensen er niet blij mee is, het niet leuk vinden en erger dan dat.... dan is er iets mis aan die feestfiguur ZP.

Wat ook mis is.... die groep reduceren tot 'een paar mensen' ... de onvredes van die groep van tafel vegen, belachelijk maken, en jij stopt het net in het hokje hooliganism. .
Dat is de werkelijke discriminatie rond ZP.
Er is niks mis met die figuur als mensen "er niet blij mee zijn" om vage redenen. Die ideeën die ze er over hebben, hebben ze nl zelf bedacht. Kunnen ze dus ook feitellijk weer "on denken".
Ik had het voorbeeld van het vernielen van het bushokje vanwege de vergelijking om met vage redenen een hekel te hebben aan iets en dan moet het maar vernietigd, dat vaak gewoon komt omdat ze niks beters te doen hebben. Laten we eerlijk zijn, als ij gewoon een succevol zakenman bent heb je wel wat anders te doen dan je druk te maken over een sidekick op een feestje. Ik kan ook alleen maar in discussies deelnemen omdat ik hobby boer ben en maar een paar keer op een dag eruit moet om voor de beesten te zorgen.

De onvrede niet begrijpen, of liever, wat ze er mee willen, niet begrijpen, is in mijn ogen volkomen logish.

En het is misschien niet een paar mensen, maar wel in verhouding een kleine groep en ook nog eens voor een groot deel een zeer specifieke dweep met het verleden groep die al uitstak bij een internationale slavenherdenkings dag omdat ze nog in koloniale kleding liepen. Als enigen uit de hele wereld.
Men praat elkaar van alles aan, het gaat van ouder op kind en zo wordt de groep wellicht groter, met sympatisanten, maar het blijft gestoeld op een praatje van iemand en inzet die kant op, niet op feiten.
ik heb al eerder de vermeende homo teletubby rel aangehaald in dit verband. Er hoeft er maar 1 op te staan en zich in te zetten om een hele beweging te krijgen. Maar dat neemt niet weg dat de ideeën die de beweging heeft dan ook per defintie kloppen of dat ze meer recht hebben om iets te veranderen dan de rest heeft om het te behouden.

Het is onbegrijpelijk hoe iemand die om welke reden dan ook last heeft ven gele bloemen, alle gele bloemen uit de handel wil zien. Of niet dan? Is het niet logisher dat de oorzaak van de hekel aan de gele bloemen in de persoon wordt weggehaald? Of dat die perososn maar gewoon even de andere kant op kijkt als er gele bloemen in zicht komen?

Toen ik in Groningen woonde maakte ik nog mee dat bepaalde kinderen niet met andere kinderen om mochten gaan want die waren dan weer afstammelingen van hereboeren en de andere afstammelingen van arbeiders die door hen werden uitgebuit. Ik heb daar meteen een einde aan gemaakt op mijn erf. Waar je voorouders mee te maken hadden, hebben we niks mee te maken in deze tijd.
Maar dat was overal voelbaar want de haat werd gewoon doorgegeven. Dat is gewoon onzinnig. en ja onbegrijpelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alentejana op 22-09-2014 13:16:52 ]
pi_144786202
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2014 10:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wanneer iemand met een toon als onderstaande met mij in discussie gaat en daarna ook nog eens aangeeft niet in staat te zijn een simpele post te begrijpen.... Tsja

[..]

[..]

En dan komt hij met 10 sec blablabla omdat ik mezelf zogenaamd tegenspreek?

Hoezo weet ik niet wat ik wil wanneer ik aangeef geen problemen te hebben met de zwarte schminck en wanneer ik ook het feit benoem dat ZP continu aan verandering is geweest? :?

[..]

Ik gaf een voorbeeld mbt symboliek, associaties, kkk, maar ik hier vanavond wel weer op terug, teveel typen op foon.
10x ademen, 3x diep en een pilletje.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 13:18:27 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144786256
Krekker heeft natuurlijk wel gelijk, hij is een van de redelijkste personen hier en dan moet je niet gaan lopen kutten met dingen als 'snap je het niet?' 'moet ik het je nog verder uitleggen' en 'ben je zo dom?' want dan wordt hij ook een keer pissig

das geen bevestiging van je eigen gelijk maar een bevestiging dat je irritant bent

je zaait wat je oogst enzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 22 september 2014 @ 13:37:17 #205
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_144786712
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 16:45 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Waarbij de manier waarop hij uitgebeeld wordt niet volledig eenduidig is. Wat dus wil zeggen dat hij op de ene plek meer stereoypische attributen werden gebruikt en/of afgeschud dan op de andere plek.
Mee eens. Daar zal een deel van het onbegrip over en weer ook wel vandaan komen.
pi_144786719
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:09 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Er is niks mis met die figuur als mensen "er niet blij mee zijn" om vage redenen. Die ideeën die ze er over hebben, hebben ze nl zelf bedacht. Kunnen ze dus ook feitellijk weer "on denken".
Ik had het voorbeeld van het vernielen van het bushokje vanwege de vergelijking om met vage redenen een hekel te hebben aan iets en dan moet het maar vernietigd, dat vaak gewoon komt omdat ze niks beters te doen hebben. Laten we eerlijk zijn, als ij gewoon een succevol zakenman bent heb je wel wat anders te doen dan je druk te maken over een sidekick op een feestje. Ik kan ook alleen maar in discussies deelnemen omdat ik hobby boer ben en maar een paar keer op een dag eruit moet om voor de beesten te zorgen.

De onvrede niet begrijpen, of liever, wat ze er mee willen, niet begrijpen, is in mijn ogen volkomen logish.

En het is misschien niet een paar mensen, maar wel in verhouding een kleine groep en ook nog eens voor een groot deel een zeer specifieke dweep met het verleden groep die al uitstak bij een internationale slavenherdenkings dag omdat ze nog in koloniale kleding liepen. Als enigen uit de hele wereld.
Men praat elkaar van alles aan, het gaat van ouder op kind en zo wordt de groep wellicht groter, met sympatisanten, maar het blijft gestoeld op een praatje van iemand en inzet die kant op, niet op feiten.
ik heb al eerder de vermeende homo teletubby rel aangehaald in dit verband. Er hoeft er maar 1 op te staan en zich in te zetten om een hele beweging te krijgen. Maar dat neemt niet weg dat de ideeën die de beweging heeft dan ook per defintie kloppen of dat ze meer recht hebben om iets te veranderen dan de rest heeft om het te behouden.

Het is onbegrijpelijk hoe iemand die om welke reden dan ook last heeft ven gele bloemen, alle gele bloemen uit de handel wil zien. Of niet dan? Is het niet logisher dat de oorzaak van de hekel aan de gele bloemen in de persoon wordt weggehaald? Of dat die perososn maar gewoon even de andere kant op kijkt als er gele bloemen in zicht komen?

Toen ik in Groningen woonde maakte ik nog mee dat bepaalde kinderen niet met andere kinderen om mochten gaan want die waren dan weer afstammelingen van hereboeren en de andere afstammelingen van arbeiders die door hen werden uitgebuit. Ik heb daar meteen een einde aan gemaakt op mijn erf. Waar je voorouders mee te maken hadden, hebben we niks mee te maken in deze tijd.
Maar dat was overal voelbaar want de haat werd gewoon doorgegeven. Dat is gewoon onzinnig. en ja onbegrijpelijk.
Achteraf gezien moeten we ons misschien afvragen of dat we niet te tolerant waren toen die slavernijverledenhetze begon en we ons extreem diplomatiek opstelden. Als wij op dat moment recht voor zijn raap de waarheid hadden gezegd, dat onze voorouders inderdaad ook foute dingen hebben gedaan (maar ook veel goede dingen, er is enorm veel geld gestort in die gemeenschap) maar dat niemand van ons (autochtoon en allochtoon) daar iets mee te maken heeft gezien het grote aantal generaties er tussen en dat we zelf verantwoordelijk zijn voor ons leven etc. , zouden we dan nu ook dit ZP-gemekker hebben gekregen van deze groep mensen? Een geval van zachte heelmeesters die stinkende wonden maken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:00:27 #207
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144787336
nou extreem diplomatiek zijn we nooit geweest over dat slavernijverleden

'het is gebeurd ja, iedereen deed het, boeiuh'

als we gewoon gelijk gezegd hadden dat het geen topshow was dan zaten we nu niet met de naweeen en had Gario niet zo'n grote bron verzuurde zielen om uit te putten
pi_144787384
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:00 schreef sp3c het volgende:

als we gewoon gelijk gezegd hadden dat het geen topshow was dan zaten we nu niet met de naweeen en had Gario niet zo'n grote bron verzuurde zielen om uit te putten
Well fuck me dat ik me niet aangesproken voel over iets wat 300 jaar geleden gebeurt is toen ik niet eens geboren was.
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:02:19 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144787394
quote:
14s.gif Op maandag 22 september 2014 14:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Well fuck me dat ik me niet aangesproken voel over iets wat 300 jaar geleden gebeurt is toen ik niet eens geboren was.
niemand spreekt je aan
pi_144787446
quote:

Dat is ook gewoon gezegd. Al in 2001.
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:07:00 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144787525
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:03 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat is ook gewoon gezegd. Al in 2001.
tikje laat om nog onder de noemer 'extreem diplomatiek' te vallen zo 150 jaar na dato

dat waren we gewoon niet
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:09:37 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144787608
zijn we als land ook nooit geweest, moeten we ook niet willen

in een vrij land zijn figuren als Gario daar een negatief gevolg van
pi_144788011
quote:

Ik ben het niet al te sterk oneens met je maar we hebben daar toen der tijd nogal veel aandacht aan besteed en hen in feite gestimuleerd om in die slachtofferrol te gaan zitten waar ze zichzelf in wentelden. De nieuwsprogramma's die hier uitgebreid aandacht aan besteedden en niet 1 jaar maar meerdere jaren (elke keer dat er weer die herdenking was werd er aandacht aan besteed). We hadden ook direct kunnen zeggen: "we willen het hier best eens over hebben maar met jullie heeft het geen donder te maken, geef niet de schuld van een gebrek aan succes aan het verleden van verre voorouders". Minder sympathiek maar wel effectiever.
#NoDAPL
pi_144788101
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:09 schreef sp3c het volgende:
zijn we als land ook nooit geweest, moeten we ook niet willen

in een vrij land zijn figuren als Gario daar een negatief gevolg van
Zo vrij is Nederland al lang niet meer - ik denk aan Gregorius Nekschot die om 6 uur AM van zijn bed werd gelicht door de politie, journalisten die werden geïntimideerd door de politie bij het filmen op de openbare weg en aan een een ziek iemand (hersenen beschadigd door alcohol/drugs) die door een politiemeisje in Holland in elkaar werd getrapt - , misschien ook wel nooit geweest - ik denk aan justitie die een cabaretier vervolgde wegens godslastering en aan het wereldkampioen afluisteren zijn -, maar inderdaad, we moeten met een glimlach aanvaarden dat ook gekkies hun mening kunnen uiten als prijs voor de mate van vrijheid van meningsuiting die we hebben.
#NoDAPL
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:26:29 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788133
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben het niet al te sterk oneens met je maar we hebben daar toen der tijd nogal veel aandacht aan besteed en hen in feite gestimuleerd om in die slachtofferrol te gaan zitten waar ze zichzelf in wentelden. De nieuwsprogramma's die hier uitgebreid aandacht aan besteedden en niet 1 jaar maar meerdere jaren (elke keer dat er weer die herdenking was werd er aandacht aan besteed). We hadden ook direct kunnen zeggen: "we willen het hier best eens over hebben maar met jullie heeft het geen donder te maken, geef niet de schuld van een gebrek aan succes aan het verleden van verre voorouders". Minder sympathiek maar wel effectiever.
zou ook incorrect zijn, dat slavernijverhaal zit echt heel erg diep, dat leeft echt niet alleen bij mensen die niet succesvol zijn, dat zijn enkel de usefull idiots

dat Gario het uiteindelijk op de slavernij gooide was briljant, de zwarte als knecht van de blanke, dat boeit mensen een stuk meer dan het feit dat piet zwart is, nu gaat het nergens meer over
pi_144788223
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

zou ook incorrect zijn, dat slavernijverhaal zit echt heel erg diep, dat leeft echt niet alleen bij mensen die niet succesvol zijn, dat zijn enkel de usefull idiots
Het is alleen volstrekt irrationeel dat iemand die 10 generaties tussen hem en dat slavernijverleden heeft staan (ik weet niet hoeveel het er precies zijn in de praktijk maar je begrijpt mijn punt) daarmee bezig zijn. Wat is er incorrect aan om dat hardop te zeggen? Het is zo lekker gemakkelijk om op die manier een externe oorzaak te zoeken, dat moeten we niet faciliteren. Dit zonder bot te doen over de geschiedenis. Ik heb het nu dan over die groep inderdaad, hoe leeft dit bij de groep Suri's die wel succes heeft? Ik heb daar nooit iets over gehoord van hen namelijk.
#NoDAPL
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:30:53 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788282
ja en het is ook volstrekt irrationeel dat Amerikanen wapens willen kunnen dragen omdat de milities 10 generaties geleden de Engelsen hebben weggejaagd

but there you go
pi_144788339
Hoe geweldig is dit?

Ik hoop dat meer mensen dit gaan doen!

^O^
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:34:30 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788383
de HEMA ook
pi_144788396
Ergens zouden die slaven nazaten die zich zo zielig voelen zich nog moeten schamen. De slaven hebben het kut gehad, maar ze hebben wel altijd hoop gehouden en gevochten waar kon voor hun vrijheid. Die eerste vrije slaven hebben dan ook ontzettend hun best gedaan om wat te maken van het leven. En wat gebeurt er generaties later? Er zijn er die denken in de richting van: onze voorouders is onrecht aangedaan dus moeten jullie maar ons en onze nazaten onderhouden als het even kan. Daar hebben wij recht op.
Terwijl hun eigen voorouders alles op alles hebben gezet om een goed leven te krijgen voor hen en hun nazaten, met hun eigen handen en studies. Is dat dan niks waard geweest? Waarom eren zij die niet met tonen van inzet?
pi_144788423
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Achteraf gezien moeten we ons misschien afvragen of dat we niet te tolerant waren toen die slavernijverledenhetze begon en we ons extreem diplomatiek opstelden. Als wij op dat moment recht voor zijn raap de waarheid hadden gezegd,
Welke hetze ? Heb ik die gemist ?. Welk extreem diplomatiek optreden.?
pi_144788427
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:33 schreef WhateverWhatever het volgende:
Hoe geweldig is dit?

[ afbeelding ]

^O^
De simpelen van geest hebben weer iets om lekker verontwaardigd over te doen.
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:36:11 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788453
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:34 schreef Alentejana het volgende:
Ergens zouden die slaven nazaten die zich zo zielig voelen zich nog moeten schamen. De slaven hebben het kut gehad, maar ze hebben wel altijd hoop gehouden en gevochten waar kon voor hun vrijheid. Die eerste vrije slaven hebben dan ook ontzettend hun best gedaan om wat te maken van het leven. En wat gebeurt er generaties later? Er zijn er die denken in de richting van: onze voorouders is onrecht aangedaan dus moeten jullie maar ons en onze nazaten onderhouden als het even kan. Daar hebben wij recht op.
Terwijl hun eigen voorouders alles op alles hebben gezet om een goed leven te krijgen voor hen en hun nazaten, met hun eigen handen en studies. Is dat dan niks waard geweest? Waarom eren zijn die niet met tonen van inzet?
waarom kan het niet en en zijn?

inzet tonen en boos zijn?

dit kan gewoon
pi_144788537
quote:
14s.gif Op maandag 22 september 2014 14:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De simpelen van geest hebben weer iets om lekker verontwaardigd over te doen.
We zijn natuurlijk niet allemaal zo slim als u, maar ik vind het een top actie!
pi_144788542
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke hetze ? Heb ik die gemist ?. Welk extreem diplomatiek optreden.?
Slavenherdenkingsdag, eigen monument, hoop krokodillentranen en media-aandacht.
#NoDAPL
pi_144788543
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:36 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom kan het niet en en zijn?

inzet tonen en boos zijn?

dit kan gewoon
Ja hoor, dat kan prima. Maar er is een groep die dat dus niet doet. Die toont alleen inzet in het boos zijn. ;) en dat ook nog eens overal op projecteert
pi_144788557
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:39 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

We zijn natuurlijk niet allemaal zo slim als u, maar ik vind het een top actie!
Dat zal vermoedelijk wel kloppen inderdaad.
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:40:30 #228
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788584
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

slavenherdenkingsdag is geen hetze
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:40:58 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788598
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:39 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ja hoor, dat kan prima. Maar er is een groep die dat dus niet doet. Die toont alleen inzet in het boos zijn. ;) en dat ook nog eens overal op projecteert
is dat wel zo?

waar baseer jij dat op?
pi_144788610
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:33 schreef WhateverWhatever het volgende:
Hoe geweldig is dit?

[ afbeelding ]

^O^
Leuk hoor maar het geld van die cadeaukaart heeft dat bedrijf al lang binnen. Wat bij mij weer de vraag oproept waarom mensen in godsnaam een cadeaukaart kopen? Geef gewoon geld als je geen goed cadeau kan bedenken, werkelijk geen cadeau is zo dom en inspiratieloos als een cadeaukaart. Voer voor een andere draad. :)
#NoDAPL
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:41:34 #231
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788620
het is zo hoor maar ik denk niet dat Alentejana enig idee heeft waar ze het over heeft, vandaar de vraag
pi_144788639
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is geen hetze ..... JIj bent eerder met een hetze bezig hier en nu.
Ook je minachtend doen over de emoties van mensen daar is dubieus.
pi_144788683
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

slavenherdenkingsdag is geen hetze
En een monument, poeh he! Vind een slavernijmonument niet eens zo mal. Zeker als je kijkt wat er elders aan monumenten voor allerlei gelegenheden staan.
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:43:51 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788710
ik doe nooit mal
pi_144788726
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leuk hoor maar het geld van die cadeaukaart heeft dat bedrijf al lang binnen. Wat bij mij weer de vraag oproept waarom mensen in godsnaam een cadeaukaart kopen? Geef gewoon geld als je geen goed cadeau kan bedenken, werkelijk geen cadeau is zo dom en inspiratieloos als een cadeaukaart. Voer voor een andere draad. :)
Als je een beetje had opgelet had je gezien dat het een prijs is van de postcodeloterij. En die kunnen beter een kaart of een bon voor een taart weggeven dan tienduizenden appeltaarten per post versturen...
pi_144788731
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 14:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En een monument, poeh he! Vind een slavernijmonument niet eens zo mal. Zeker als je kijkt wat er elders aan monumenten voor allerlei gelegenheden staan.
Het is gewoon Nederlandse geschiedenis... En nog wel een dieptepunt . Hoeveel doden? Hoeveel jaren gevangen zijn? Hoeveel mishandeling
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:46:13 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788769
atjeh was het dieptepunt, zo heel veel hebben we nu ook weer niet met de slavernij te maken gehad naast de handel zelf

maar het is wel gewoon geschiedenis idd
pi_144788928
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:30 schreef sp3c het volgende:
ja en het is ook volstrekt irrationeel dat Amerikanen wapens willen kunnen dragen omdat de milities 10 generaties geleden de Engelsen hebben weggejaagd

but there you go
Ik denk niet dat dat causale verband bestaat.
1. Ook in Nederland willen veel mensen een vuurwapen mogen bezitten/dragen.
2. Je krijgt zo'n verbod er niet gemakkelijk door. Dat heeft in Europa ook heel erg lang geduurd. Wij vergeten vaak hoe jong de USA is.
#NoDAPL
  Moderator maandag 22 september 2014 @ 14:52:16 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_144788968
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat causale verband bestaat.
1. Ook in Nederland willen veel mensen een vuurwapen mogen bezitten/dragen
2. Je krijgt zo'n verbod er niet gemakkelijk door. Dat heeft in Europa ook heel erg lang geduurd. Wij vergeten vaak hoe jong de USA is.
natuurlijk bestaat dat wel, hoe denk je dat het in de grondwet is gekomen?
pi_144789069
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

natuurlijk bestaat dat wel, hoe denk je dat het in de grondwet is gekomen?
Een grondwet kan gemakkelijk worden veranderd. Als ik me niet vergis geldt ook in de USA een 2/3de drempel. Zo gedaan als de opvattingen veranderen maar dat heeft tijd nodig. Je hebt niet van de ene op de andere dag een totale ontwapening van het volk, dat gaat met beetjes. Je ziet ook in het zeer jonge USA (ruim 230 jaar oud als ik me niet vergis) dat die ontwikkeling er is maar omdat het nog zo'n extreem jonge staat is zal het nog decennia duren voordat ze zo ver zijn.

Staatsvorming gaat trouwens meestal gepaard met bloedvergieten, dat is hoe landsgrenzen worden bepaald. ;)
Niets bijzonders in de USA. In Nederland hebben we het ook gedaan en zijn er ook heel wat oorlogen voor nodig geweest.
#NoDAPL
pi_144789135
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:46 schreef sp3c het volgende:
atjeh was het dieptepunt, zo heel veel hebben we nu ook weer niet met de slavernij te maken gehad naast de handel zelf
Gek dat de mensen die dat roepen altijd vergeten hoeveel geld wij daarna in die voormalige kolonietjes (omdat het om kleine landjes/populaties gaat) in een bodemloze put hebben gestort. Beeld je eens in wat Suriname nu zou zijn zonder die hulp. ;)
#NoDAPL
pi_144789204
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 14:43 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik vind het prima maar zelfs jij moet toch inzien dat het bovenmatig veel media-aandacht kreeg. Daar ging het over, niet over het monument zelf.
quote:
2s.gif Op maandag 22 september 2014 14:44 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Als je een beetje had opgelet had je gezien dat het een prijs is van de postcodeloterij. En die kunnen beter een kaart of een bon voor een taart weggeven dan tienduizenden appeltaarten per post versturen...
Ah, daar komen die flauwe opmerkingen en domme verwijten waarbij jij voor een ander probeert te denken wat jij niet kan weer. Ik had het eerder verwacht. Ja hoor Duke, ik zag dat het een 'prijs' van die loterij was. Boeiend. De cadeaukaart was al gekocht, dat was wat ik stelde maar jij las weer eens slecht omdat jij weer op oorlogspad bent. Daarna maakte ik een algemene opmerking dat het een slecht cadeau is die losstond van dit specifieke incident, hierbij denkende aan de vele cadeaukaarten die bij een bepaalde supermarkt liggen en die daar veel worden verkocht. Dat had jij begrepen als je een beetje fatsoenlijk zou lezen en niet voor een ander zou proberen te denken. Stop toch eens met de kleuter te spelen, Duke.
#NoDAPL
pi_144789366
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:46 schreef sp3c het volgende:

maar het is wel gewoon geschiedenis idd
"wij" ???? nou.. ik niet. Maar je mag die misdaden van Nederlanders best wel benoemen als horend bij de Nederlandse cultuur of met stilzwijgen en goedkeuren van de Nederlandse regeringen gedaan indertijd. Dat is wel juist.
Maar wat is "veel naast de handel zelf" ?
De slavenhandel zelf is dus 'veel' maar de slavendrijverij en de gejatte opbrengsten daaruit is niet 'veel' ?
Het is maar net wat je 'veel' vind.
pi_144789422
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 14:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Ik vind het prima maar zelfs jij moet toch inzien dat het bovenmatig veel media-aandacht kreeg. Daar ging het over, niet over het monument zelf.
Vanuit jouw aversie naar bepaalde etnische groepen gezien is het uiteraard te veel.
Het is maar net wat je "veel" vindt.
Maar welk extreem diplomatiek optreden bedoel je ?
pi_144789822
Waarom gaat het nu over het slavernijmonument?
Is men jaloers en wil men nu ook een Zwarte Pieten monument ;)

Misschien moeten we een overkoepelend monument maken dat totaal politiek correct is:
Het WEG-MET-ONS monument.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_144789869
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:20 schreef Oud_student het volgende:
Omdat daar wellicht de wortel ligt van het ZP-gemekker. Niet het monument zelf maar de plotselinge overmatige aandacht die het slavernijverleden van 10 generaties verwijderd van hen hadden. :)
#NoDAPL
pi_144789892
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:20 schreef Oud_student het volgende:
Is men jaloers en wil men nu ook een Zwarte Pieten monument ;)

Misschien moeten we een overkoepelend monument maken dat totaal politiek correct is:
Het WEG-MET-ONS monument.
Begin dan : richt een stichting op... medestanders vinden .. publiciteit zoeken
pi_144789934
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Omdat daar wellicht de wortel ligt van het ZP-gemekker. Niet het monument zelf maar de plotselinge overmatige aandacht die het slavernijverleden van 10 generaties verwijderd van hen hadden. :)
De hardvochtigheid van Nederlanders bedoel je ?
Hardvochtig in de slavernij in die tijd...... nog steeds hardvochtig in het ZP-debat
Ga nog eens tellen met die generaties... 150 jaar ( einde slavernij ca 1863 ) = 4 of 5 generaties gemiddeld?
pi_144790144
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vanuit jouw aversie naar bepaalde etnische groepen gezien is het uiteraard te veel.
Trollol.
Ik heb geen aversie tegen groepen, hooguit tegen bepaalde mensen van die groepen en dan nog zal ik eerder naar de politicus kijken die hiervoor heeft gezorgd, bijv. in het geval van Antillianen en Marokkanen. Hier gaat het echter vooral over Suri's, een geheel andere groep die het redelijk doet in Nederland. Het is overmatig veel aandacht omdat het:
- om 0,3 op 17 mensen gaat
- deze mensen er zelf niets mee te maken hebben, er zitten pak hem beet 10 generaties tussen hen en de slaaf, die afstand is nog groter dan de afstand tussen een willekeurige burger en een genie, een sportheld of een rijke stinkerd of iets dergelijks. Boeiend.

quote:
Maar welk extreem diplomatiek optreden bedoel je ?
Het niet benoemen dat ze niet zo moeten zeuren over dat verre verleden (wat niet wil zeggen dat er geen onderzoek naar moet worden verricht, dat het niet benoemd moet worden in geschiedenisboekjes etc.), het niet benoemen van hoeveel geld wij in die voormalige kolonietjes hebben gestopt in de 20ste en 21ste eeuw, het niet benoemen dat ze een gebrek aan succes wat zij ervaren niet kunnen wijten aan het feit dat hun overoveroveroveroveroveroveroveroveroveroverovergrootvader een slaaf was.
Zachte heelmeesters geven stinkende wonden.
#NoDAPL
pi_144790319
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:23 schreef Bluesdude het volgende:
[quote]
Ga nog eens tellen met die generaties... 150 jaar ( einde slavernij ca 1863 ) = 4 of 5 generaties gemiddeld?
Er zijn in jouw wereld geen mensen die 100 jaar daarvoor slaaf waren en wiens kinderen vrij waren? :)
Al eens een berekening gemaakt met opbrengsten doordat wij veel geld investeerden in dat landje in de 20ste en 21ste eeuw (en eerder) vs. de kosten door de slavernij? Ik kan wel raden waarom niet.
#NoDAPL
pi_144790841
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Het niet benoemen dat ze niet zo moeten zeuren over dat verre verleden (wat niet wil zeggen dat er geen onderzoek naar moet worden verricht, dat het niet benoemd moet worden in geschiedenisboekjes etc.),
Dat is normaal diplomatiek optreden, als je de politiek aanspreekt

Het is nogal hardvochtig om de wens van een slavernijmonument de grond in te boren door te wijzen naar een aantal mensen die inderdaad van dat verleden een te groot punt maken.
En het is normaal diplomatiek beleid mensen niet onnodig te kwetsen als zij met veel emoties zitten over leed van hunzelf en wat hun voorouders is aangedaan.
En ook niet onnodig de etnische fricties opblazen
Maar dat snap jij toch niet

Die extreemheid zit eerder bij jou dus

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 22-09-2014 15:51:23 ]
pi_144790988
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er zijn in jouw wereld geen mensen die 100 jaar daarvoor slaaf waren en wiens kinderen vrij waren? :)
Jij benadrukt de tijd ver voor het einde van de slavernij... Ik snap het.. Zo bagatelliseer je beter de kwestie
quote:
Al eens een berekening gemaakt met opbrengsten doordat wij veel geld investeerden in dat landje in de 20ste en 21ste eeuw (en eerder) vs. de kosten door de slavernij? Ik kan wel raden waarom niet.
Raad eens ? Waarom dan niet ?
Overigens is de uitslag van die rekensom niks goedmakend voor de misdaden van toen.
Het blijft even vreselijk.
pi_144791007
Niet om het een of ander, maar als er aandacht besteed wordt aan slavernij en er een monument is, is dat verder prima, wij herdenken ook andere mensen en doden, maar het moet niet verweven worden met Zwarte Piet. Die heeft daar gewoon helemaal niets mee te maken.
Men moet ook niet verongelijkt leven met het idee dat alle witte mensen maar slecht zijn en gelijkheid niet kan bestaan. Men moet gewoon in het hier en nu kunnen leven, iets maken van je eigen leven en niet verwachten dat een of andere natie iets goed maakt voor je.

Dan kan iedereen wel wat gaan eisen dat samenhangt met voorouders. Mijn voorouders zijn om hun geloof vervolgd geweest, valt er nu wat te halen voor me?
pi_144791169
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
Het is nogal hardvochtig om de wens van een slavernijmonument de grond in te boren door te wijzen naar een aantal mensen die inderdaad van dat verleden een te groot punt maken.
Ik heb niet gesteld dat ze niet een monumentje mogen oprichten, ze moeten het wel zelf betalen als die behoefte uitsluitend bij hen bestaat.

quote:
En het is normaal diplomatiek beleid mensen niet onnodig te kwetsen als zij met veel emoties zitten over leed van hunzelf en wat hun voorouders is aangedaan.
Het is echter normaal om een spiegel voor te houden, hen er op te wijzen dat het niets met hen te maken heeft en dat ze niet voor een gebrek aan ervaren succes de schuld kunnen leggen bij 5-10+ (zo tevreden?) generaties eerder.

quote:
En ook niet onnodig de etnische fricties op te blazen
Wat je niet doet door het als normaal nieuws te behandelen - dus niet het journaal ermee openen terwijl er veel belangrijkere dingen gebeuren.
#NoDAPL
pi_144791335
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij benadrukt de tijd ver voor het einde van de slavernij... Ik snap het.. Zo bagatelliseer je beter de kwestie
Nee hoor, ik ga uit van gemiddeldes, niet van extremen. Het gemiddelde aantal generaties wat er tussen zat is niet 5, dat is het extreme geval, het gemiddelde ligt tig generaties hoger, of dat het 8, 9, 10, 11 of 12 is zal mij eerlijk gezegd worst wezen (enkel een abstract verschil, praktisch gezien boeit het niet) dus neem ik gemakshalve maar 10.

quote:
Raad eens ? Waarom dan niet ?
Omdat je dan tot de constatering zou komen dat Nederland X keer zo veel heeft geïnvesteerd in Suriname en die eilandjes dan dat het heeft gekregen met de slavernij. 'Wij' hebben die slavernij al ruimschoots gecompenseerd. Ook dat mag best worden benoemd.

quote:
Overigens is de uitslag van die rekensom niks goedmakend voor de misdaden van toen.
Het blijft even vreselijk.
Niemand zal dit tegenspreken maar slavernij was toen helaas een normaal verschijnsel, Nederland was slechts een van de vele landen die hieraan deed en ook in andere continenten, bijv. in Africa en Azië, deden ze aan slavernij. Of denk jij dat die Moren en Byzantijnen lieve mensen waren? ;)
#NoDAPL
pi_144791396
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb niet gesteld dat ze niet een monumentje mogen oprichten, ze moeten het wel zelf betalen als die behoefte uitsluitend bij hen bestaat.
Nu ben je aan het draaien
Daarbij is het een nationaal monument en ik neem dat de politiek meebetaalt.
Dat is de gewoonte ook bij nationale herdenkingen/monumenten
En terecht. Het is Nederlands leed en Nederlandse geschiedenis

quote:
Het is echter normaal om een spiegel voor te houden, hen er op te wijzen dat het niets met hen te maken heeft en dat ze niet voor een gebrek aan ervaren succes de schuld kunnen leggen bij 5-10+ (zo tevreden?) generaties eerder.
Dat mag je normaal vinden, maar het is zeker niet normaal om die diplomatieke aanpak af te knallen met "extreem"
pi_144791413
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:47 schreef Alentejana het volgende:
Dan kan iedereen wel wat gaan eisen dat samenhangt met voorouders.
Yep. Ik had adel in de familie, iemand die een kasteeltje had en die uit de adelstand werd verheven omdat hij weigerde om mee te werken aan een smerig spelletje (ten tijde van Napoleon) en ongetwijfeld had ik ook wel wat familieleden die slaaf waren op de een of andere manier: werken op het stuk grond van een grootgrondbezitter, met kinderen werken in een fabriek en net kunnen overleven en dat soort praktijken. Big deal.
#NoDAPL
pi_144791486
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nu ben je aan het draaien
Nee hoor, ik geef antwoord op jouw vraag. Ik had daarvoor niet eens een stelling ingenomen over dat monumentje.

quote:
Daarbij is het een nationaal monument en ik neem dat de politiek meebetaalt.
Volgens mij niet. Aanvankelijk moesten ze het in ieder geval volledig zelf betalen, daar klaagden ze toen veel over en daar kregen ze veel media-aandacht voor. Het is o.a. dit waar ik naar verwees met overdreven veel media-aandacht. ;)
#NoDAPL
pi_144791530
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Omdat je dan tot de constatering zou komen dat Nederland X keer zo veel heeft geïnvesteerd in Suriname en die eilandjes dan dat het heeft gekregen met de slavernij. 'Wij' hebben die slavernij al ruimschoots gecompenseerd. Ook dat mag best worden benoemd.
Is dat zo ?
Ik heb die rekensom niet gemaakt omdat dat ik die niet kan maken. Ik heb te weinig informatie daarvoor.
Jij beweert dat jij die rekensom wel maakte? Ik geloof er niks van
Hooguit kan je verwijzen naar iemand anders die het wel een beetje degelijk maakte.

Er mag zoveel genoemd worden, maar helaas voor jou... de misdaden blijven even erg.
pi_144791607
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee hoor, ik geef antwoord op jouw vraag. Ik had daarvoor niet eens een stelling ingenomen over dat monumentje.
Heus niet.... ??? het past echt wel in jouw redeneertrant
De suggestie was toch dat het meewerken van Nederland aan dat monument een 'extreem' iets was
pi_144791612
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 16:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat zo ?
Ik heb die rekensom niet gemaakt omdat dat ik die niet kan maken. Ik heb te weinig informatie daarvoor.
Jij beweert dat jij die rekensom wel maakte? Ik geloof er niks van
Hooguit kan je verwijzen naar iemand anders die het wel een beetje degelijk maakte.
Voor de Marokkanen is die rekensom gemaakt (in opdracht van de PVV) en die viel al zwaar negatief uit voor Nederland (de bedrijven hadden misschien een winst, de maatschappij een fors nettoverlies), over de Antillen hoeven we het niet te hebben (zeer duidelijk), ik weet niet hoe het voor Suriname zou uitvallen maar gezien het grote aantal jaren dat wij de broek van dat landje hebben opgehouden heb ik er een donkerbruin vermoeden over.
#NoDAPL
pi_144791646
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Yep. Ik had adel in de familie, iemand die een kasteeltje had en die uit de adelstand werd verheven omdat hij weigerde om mee te werken aan een smerig spelletje (ten tijde van Napoleon) en ongetwijfeld had ik ook wel wat familieleden die slaaf waren op de een of andere manier: werken op het stuk grond van een grootgrondbezitter, met kinderen werken in een fabriek en net kunnen overleven en dat soort praktijken. Big deal.
Ga hier eens even op in!
Wat maakt het zo bijzonder dat 10 generaties voor jou iemand een slaaf was? Ik heb het toch ook niet over al mijn familieleden die werden uitgebuit en mijn familielid die uit de adelstand werd gezet omdat hij braaf was?
#NoDAPL
pi_144791670
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor de Marokkanen is die rekensom gemaakt (in opdracht van de PVV) en die viel al zwaar negatief uit voor Nederland (de bedrijven hadden misschien een winst, de maatschappij een fors nettoverlies), over de Antillen hoeven we het niet te hebben (zeer duidelijk), ik weet niet hoe het voor Suriname zou uitvallen maar gezien het grote aantal jaren dat wij de broek van dat landje hebben opgehouden heb ik er een donkerbruin vermoeden over.
ok van zwarte piet naar monument naar marokkanen en extreemrechtse waarheden
je laat wel zien waar je meer bezig bent ....
  maandag 22 september 2014 @ 16:05:24 #264
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_144791695
Ik denk dat dat hele schadegelul op geen enkele manier interessant is. Niemand die tegenwoordig nog leeft kan zijn/haar leefomstandigheden direct de schuld maken van een ander persoon die tegenwoordig leeft. Daarmee basta. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Als je ouders je hebben getraumatiseerd met leed wat helemaal niet van jou is dan zijn je ouders wat dat betreft de personen waar je voor schadevergoeding moet aankloppen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_144792450
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 16:05 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dat hele schadegelul op geen enkele manier interessant is. Niemand die tegenwoordig nog leeft kan zijn/haar leefomstandigheden direct de schuld maken van een ander persoon die tegenwoordig leeft. Daarmee basta. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Als je ouders je hebben getraumatiseerd met leed wat helemaal niet van jou is dan zijn je ouders wat dat betreft de personen waar je voor schadevergoeding moet aankloppen.
Ik mis de "like" knop.

En ik ben zo niet van de one liners..., dus ik zal even benadrukken dat ik dus ook iemand ben die vindt dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk.
En dat ouders die leed door geven gewoon slecht bezig zijn.

De slaven die vrij kwamen vochten toch ergens voor, sta daar ook eens bij stil. Sta ook eens stil bij het feit dat er ontzettende veel blanken bij betrokken waren om de vrijlating van slaven voor elkaar te krijgen en die vluchtende slaven onderbrachten bv...

Sta eens stil bij het feit, om op het onderwerp terug te komen, dat Zwarte Piet, als je al in het neger verhaal mee wilt, een vrijgekochte slaaf was en mogelijkheden kreeg voor een beter leven omdat hij bij sinterklaas werkte.....
  maandag 22 september 2014 @ 19:40:47 #266
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144799220
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 10:37 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Doe maar niet, want het gaat niet over de deelnemers aan de discussie.
Pak dan zelf gewoon het onderwerp weer op, ga er niet in mee.
Eigenlijk gaat het mij hier overigens wel om. Ik heb namelijk helemaal geen problemen met ZP. Ik kan een deel v/d standpunten van beide partijen begrijpen. Waar het mij meer om gaat is de manier waarop velen de discussie voeren. En dat is precies wat vanmorgen ook weer gebeurde.

Iemand doet naar ik vermoed de aanname dat ik tegen ZP ben en leest daarna eigenlijk nauwelijks meer wat ik werkelijk zeg. In plaats daarvan reageert de persoon continu vijandig met een zeer betweterige toon. Extra irritant is hierbij dat de persoon in kwestie doet alsof ik mezelf tegenspreek terwijl hij zelf problemen heeft met begrijpend lezen.

En dat is wat ik al eerder heb gezegd in deze discusssie. Het stoort mij mateloos dat er tijdens dit debat zoveel mensen zijn die zich op zo'n wijze mengen in de discussie: proberen de tegenstander belachelijk te maken, vooral op de persoon spelen. Prima dat mensen overtuigd zijn van hun eigen gelijk, maar ALS je er dan toch voor kiest om het debat aan te gaan, luister dan ook echt naar de argumenten van de ander, ipv dat je luister met je oren dicht om daarna zo hard mogelijk jouw argumenten te kunnen roepen. Tweerichtingsverkeer ipv eenrichtingsverkeer.

En hierbij doel ik verder overigens niet op jou.
Krekker is de bom!
  maandag 22 september 2014 @ 19:47:51 #267
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144799526
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 11:14 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Ja precies, en dat klopt dus niet, want dat is dus weer het verhaal zwarte piet is zwart, negerslaven zijn zwart, zwarte piet is slaaf, waar je dan weer tegenin gaat.
Men associeert met een gekozen onderwerp (want de achtergrond van Piet is verder nogal vaag en gemixed). Dan kan men dat ook wel in hun hoofd omzetten naar iets anders. Daar kun je voor naar een psycholoog. Daar hoef je niet de trigger voor te verwijderen.
Mwoa, zo vaag vind ik de achtergrond niet.

De EXACTE details zijn misschien vaag, maar dat het zwarte uiterlijk gebaseerd is op een neger is vrij aanemelijk. Dat dit op een gegeven moment een karikatuur werd is in mijn ogen ook redelijk duidelijk, maar het woord slaaf heb je mij volgens mij geen keer zien zeggen. Dat is m.i. namelijk wel weer wat onduidelijker.

quote:
Er leven ik weet niet hoeveel miljoen mensen met een echt ptss (waarvan ik er een ben, daarom zit ik me hier vreselijk kwaad te maken). Die ECHT vreselijke dingen hebben meegemaakt en dagelijks moeten omgaan met ongewenste triggers. Die gaan echt niet proberen om al die triggers te laten verdwijnen, die proberen er voor te zorgen dat het in hun hoofd geen trigger meer is.

Dat kan iemand die aanstoot neemt aan Zwarte Piet - een side kick, in hemelsnaam, waar zijn ze mee bezig?- , ook.
Al is hun probleem honderd keer echt en vreselijk -ik zal proberen ze serieus te nemen-, dan nog moeten ze er mee naar een hulpverlener en niet de trigger aanvallen.
Leed/frustraties/irritaties/problemen/issues met elkaar gaan vergelijken om op basis daarvan te rechtvaardigen dat iemand wel of niet mag klagen vind ik altijd nogal tricky. Dat vind ik een beetje zoiets als: niet klagen over het smerige eten dat gekookt is, want in Afrika gaan ze dood van de honger. In feite zit er een kern van waarheid in, maar zo werkt het doorgaans niet bij mensen.
Krekker is de bom!
  maandag 22 september 2014 @ 20:00:20 #268
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144800022
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 16:05 schreef SpecialK het volgende:
De relevantie v/d vermeende link met de slavernij die er door sommigen bij wordt gehaald is mij niet helemaal duidelijk, met name omdat dit inderdaad aardig wat generaties voorbij is. De relevantie v/d vermeende link met het koloniale tijdperk, die snap ik wel.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat het feit dat een land kolonie is van een ander land, vaak ook grote impact heeft op 'de trots van de bevolking'. Hoe triest het ook is dat velen trots zijn op iets waar ze eigenlijk geen zak voor hebben gedaan, het afkomst, werkt het helaas wel vaak zo. Mensen zijn trots dat ze Nederlander zijn, ze zijn trots dat ze Amerikaan zijn, etc. En vaak pronken ze hierbij onbewust met de veren van een ander. Aan de andere kant zorgt dit vaak wel weer voor eenheid.

Wat je vaak in kolonien ziet, is dat de overheersende macht wordt verheerlijkt. Of dit bewust zo wordt gestuurd vanuit de overheersende macht, of dat dit iets is wat 'toevallig' gepaard gaat met het kolonialisme weet ik niet. Maar wat je wel vaak ziet is dat een kolonie minder eigen gebruiken kent. Het spreken van de eigen taal/talen wordt als slecht beschouwt, want je hoort de taal van de overheersende macht te spreken, je hoort je te kleden, te gedragen en eruit te zien zoals de overheersers, etc.

Op het moment dat de overheersende macht vertrekt, zie je vaak dat er in een land veel meer eenheid en trots op de eigen cultuur begint te ontstaan. Dit is echter wel iets wat over de generaties heen moet worden opgebouwd.

Dit is allemaal geen reden om ZP hier in NL (of waar dan ook) te verbieden. Maar het verklaart wel deels waarom het bij sommigen gevoelig ligt. Wat dat betreft heeft het koloniale tijdperk bij sommigen wel degelijk nog sporen (of misschien zelfs littekens) achtergelaten. En dan niet op een manier dat ze gewonde slachtoffers zijn die door hun wond bepaalde dingen niet kunnen bereiken, maar wel op een manier dat het hun denken enigszins beinvloedt.
Krekker is de bom!
  maandag 22 september 2014 @ 20:11:30 #269
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144800472
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 13:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]

10x ademen, 3x diep en een pilletje.
En probeer nu eens op normale manier in te gaan op wat iemand zegt.

In het stuk dat je van mij citeert maak je de volgende passages dikgedrukt:

quote:
Nee. Veranderingen hebben steeds plaatsgevonden maar bepaalde aspecten zoals de kleur zie je nog steeds terug.

Van mij hoeft de schmink er niet af.
Om daarna te reageren met:

quote:
Even tot 10 tellen en eens goed nadenken wat je nou wilt.
Leg mij eens uit wat er zo raar/fout/tegenstrijdig/of wat dan ook is aan hetgeen ik daar zeg?
Krekker is de bom!
pi_144807295
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:11 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En probeer nu eens op normale manier in te gaan op wat iemand zegt.

In het stuk dat je van mij citeert maak je de volgende passages dikgedrukt:

[..]

Om daarna te reageren met:

[..]

Leg mij eens uit wat er zo raar/fout/
Zwarte piet moet zich aanpassen aan een stel hypocriet schreeuwende idioten?
quote:
tegenstrijdig/of wat dan ook is aan hetgeen ik daar zeg?
Zwarte piet mag niet meer op een neger lijken, maar de schmink hoeft er niet af.. hmmm..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_144808068
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 19:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Mwoa, zo vaag vind ik de achtergrond niet.

De EXACTE details zijn misschien vaag, maar dat het zwarte uiterlijk gebaseerd is op een neger is vrij aanemelijk.
Juist niet. Er is altijd en zwart geschminkte figuur geweest die eerder een duivels iets moest voorstellen. Later is er meer een mens van gemaakt maar og steeds met dat gevreesde zwarte uiterlijk. nog later is hij nog menselijker gemaakt en wellicht wat te bruin naar de negerkant toe, maar dat is natuurlijk niet "gebaseerd zijn op".

quote:
Leed/frustraties/irritaties/problemen/issues met elkaar gaan vergelijken om op basis daarvan te rechtvaardigen dat iemand wel of niet mag klagen vind ik altijd nogal tricky. Dat vind ik een beetje zoiets als: niet klagen over het smerige eten dat gekookt is, want in Afrika gaan ze dood van de honger. In feite zit er een kern van waarheid in, maar zo werkt het doorgaans niet bij mensen.
Ik vergelijk niet, zij komen met "traumatisch dit en dat" en ik zeg alleen dat zelfs als je echt erge dingen hebt meegemaakt en echt last hebt van triggers je iets kunt doen om te voorkomen dat het een trigger blijft. Daar hoef je niet de trigger zelf voor te willen veranderen. Als jij ergens last van hebt, kun je, al of niet met hulp, je idee daarover veranderen. Ze hebben ook zomakkelijk zich aan laten praten dat Zwarte Piet een slaaf en of racistisch is, dan moeten ze het net zo makkelijk er weer uit kunnen laten praten, lijkt mij.

En eerder toen ik zei "doe maar niet", betrof het om uitgebreid bepaalde dingen aan te gaan halen van bepaalde gebruikers en daar dan opnieuw weer je mening over te geven. Dan gaat de discussie gewoon van z´n pad.
Beter doe je, zoals je later hebt gedaan, even in het algemeen een zegje wat je dwars zit, dat komt net zo goed door en is veel minder storend. Want het kan dan wel gaan om wat jouw dwars zit, maar het gaat niet om wat exact welke user wanneer heeft gezegd.
pi_144808121
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:04 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Juist niet. Er is altijd en zwart geschminkte figuur geweest die eerder een duivels iets moest voorstellen. Later is er meer een mens van gemaakt maar og steeds met dat gevreesde zwarte uiterlijk. nog later is hij nog menselijker gemaakt en wellicht wat te bruin naar de negerkant toe, maar dat is natuurlijk niet "gebaseerd zijn op".

[..]

Ik vergelijk niet, zij komen met "traumatisch dit en dat" en ik zeg alleen dat zelfs als je echt erge dingen hebt meegemaakt en echt last hebt van triggers je iets kunt doen om te voorkomen dat het een trigger blijft. Daar hoef je niet de trigger zelf voor te willen veranderen. Als jij ergens last van hebt, kun je, al of niet met hulp, je idee daarover veranderen. Ze hebebnn okok zomakkelijk zich aan laten praten dat Zwarte Piet een slaaf en of racistisch is, dan moeten ze het net zo makkelijk er weer uit kunnen laten praten, lijkt mij.

En eerder toen ik zei "doe maar niet", betrof het om uitgebreid bepaalde dingen aan te gaan halen van bepaalde gebruikers en daar dan opnieuw weer je mening over te geven. Dan gaat de discussie gewoon van z´n pad.
Beter doe je, zoals je later hebt gedaan, even in het algemeen een zegje wat je dwars zit, dat komt net zo goed door en is veel minder storend. Want het kan dan wel gaan om wat jouw dwars zit, maar het gaat niet om wat exact welke user wanneer heeft gezegd.
Hé swa, ben jij nog stout geweest dan dit jaar mang?! :7
Je suis Charlie Sheen
  maandag 22 september 2014 @ 23:06:04 #273
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144808131
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 22:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zwarte piet moet zich aanpassen aan een stel hypocriet schreeuwende idioten?
Waar heb je mij zien zeggen of ook maar zien suggereren dat Zwarte Piet zich moet aanpassen?

Dat is precies wat ik continu bedoel wanneer ik 't heb over de aannames die je doet.

quote:
[..]

Zwarte piet mag niet meer op een neger lijken, maar de schmink hoeft er niet af.. hmmm..
Dit is toch echt een kwestie van niet goed begrijpend lezen + naar ik vermoed een blind waas voor jouw gezicht, waarbij je niet leest wat ik werkelijk neerzet, maar meteen allerlei aannames doet over mijn standpunt omdat ik niet hard genoeg schreeuw aan welke kant ik sta...

Lees nog eens goed wat hier staat?
quote:
Nee. Veranderingen hebben steeds plaatsgevonden maar bepaalde aspecten zoals de kleur zie je nog steeds terug.
Dat niks anders dan het benoemen van een feit, namelijk dat ZP over de jaren heen aan verandering onderhevig is geweest, maar dat je de (zwarte/donkere) kleur nog steeds terug ziet. Ik zeg daar verder niks over hoe het in mijn ogen zou moeten zijn.

quote:
Van mij hoeft de schmink er niet af.
Hier geef ik mijn mening. Daar zit geen enkel tegenstrijdigheid in t.o.v. wat ik eerder heb gezegd.

Nu duidelijk? En snap je dan ook waarom het mij irriteerde dat uitgerekend iemand die op basis van allerlei aannames iets heel anders leest dan ik zeg, ook nog eens komt met opmerkingen als:

- Mjah, jij ziet dat verband niet?
- Jij ziet geen overeenkomsten?
- Jij bent niet selectief in je waarnemingen?
- Of ben je gewoon dom?
- Snap je zeker niet.
- Of moet ik het verder aan je uitleggen?

Sowieso is zo'n toon al vrij irritant. Maar als dan ook nog eens blijkt dat jij degene bent die verkeerd leest dan maakt dit het m.i. extra storend.
Krekker is de bom!
  maandag 22 september 2014 @ 23:09:41 #274
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144808256
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:04 schreef Alentejana het volgende:

[..]

[..]

Gebaseerd op is sowieso enigszins subjectief denk ik. Want wanneer is iets echt gebaseerd op iets anders en wanneer is iets over de eeuwen heen continu beinvloed door factoren, waardoor het eigenlijk weer een nieuw iets werd. Dat is overigens ook iets wat als argument voor ZP wordt gebruikt door mensen die wel van mening zijn dat ZP is gebaseerd (of iig sterk beinvloed) door de negerkarikatuur: het is in de loop v/d jaren ondanks het uiterlijk een nieuw iets geworden...
Krekker is de bom!
pi_144808454
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:09 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat is overigens ook iets wat als argument voor ZP wordt gebruikt door mensen die wel van mening zijn dat ZP is gebaseerd (of iig sterk beinvloed) door de negerkarikatuur: het is in de loop v/d jaren ondanks het uiterlijk een nieuw iets geworden...
Dat is dus ook steeds het twist punt.
En het is wel een nieuw iets geworden, maar nog steeds kan ik er geen racisme aan verbinden. En dat roept men wel. Want eh, gelijkenis met black face is het dan.
Tja, dat heeft een zwarte ballon met een gezicht erop getekend ook.... duh.
  maandag 22 september 2014 @ 23:17:52 #276
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144808571
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 12:25 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik vind het ook niet leuk dat er hordes vrouwen in mijn buurt rondlopen in boerka. Het is geen gezicht, het drukt mijn huizenprijs, etc... Maar ik respecteer hun recht om lekker te dragen wat ze willen dragen.
Goed punt. Jij misschien wel, maar een hoop andere mensen niet.

Genoeg discussie daarover, ook over het dragen van een hoofddoek. Wat dus alleen maar aangeeft dat niet alleen de 'anti-ZP'ers' kunnen klagen.

quote:
[..]

Niemand is verplicht rekening te houden met anderen. Fatsoen is geen wurgtouw waar je iedereen aan op moet hangen maar een keuze van het individu. Sommige mensen zullen rekening houden, anderen niet. Er is ruimte voor beide gedragingen zonder dat daar op ingegrepen moet worden door fatsoensridders.

[..]

:Y

Ook al zouden we het soms, wanneer het ons uitkomt, natuurlijk graag anders zien ;)
Krekker is de bom!
  maandag 22 september 2014 @ 23:50:23 #277
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144809776
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:14 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dat is dus ook steeds het twist punt.
En het is wel een nieuw iets geworden, maar nog steeds kan ik er geen racisme aan verbinden. En dat roept men wel. Want eh, gelijkenis met black face is het dan.
Tja, dat heeft een zwarte ballon met een gezicht erop getekend ook.... duh.
Racisme lijkt me veels te kort door de bocht. Racisme zit immers veel sterker in de gedachte en veel minder in de uiting. Wanneer de uiting voorkomt uit een racistische gedachte is het een racistische uiting. Wanneer de uiting niet (of niet meer) voortkomt uit een racistische gedachte is het een ander verhaal.

Wel denk ik dat de koloniale invloeden duidelijk merkbaar zijn. Niet per se de black face, maar wel de voor die tijdsgeest vrij 'representatieve' manier waarop men zwarten afbeeldde. Dit overigens niet in de eerste editie van Schenkman, want daar was ZP (of hij hij toen ook heette) juist als normaal persoon getekend, maar wel in de edities waar men uiteindelijk het gezicht met de rode lippen en oorbellen van heeft overgenomen.

Er heerste toen nu eenmaal bepaalde denkwijze. Tuurlijk ging dit gepaard met racisme (zwarten werden toen nu niet bepaald als gelijkwaardig gezien).Maar goed, een tijdsgeest waarin racistische gedachten wat meer gemeengoed zijn wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat voortkomt uit die tijdsgeest en in enige mate verwijst een zwarte per definitie racistisch is..

Los daarvan was er in die periode juist verandering in dat gedachtegoed aan het komen. Ik heb zelf ook niet het idee dat Schenkman ZP negatief wilde afbeelden. Maar een verhaal en zo ook een personage gaat natuurlijk een eigen leven leiden en meerdere mensen gaan er hun eigen invulling aan geven. Schenkman zette de toon voor het uiterlijk. Een volgende tekenaar gaf er weer invulling aan op basis van hoe het voor hem normaal was zo'n persoon te tekenen, mensen namen dit over en gingen zich op basis hiervan uitdossen, etc.

Wat betreft de diverse invullingen:
Zoals ik eerder in het topic al aangaf is er een periode geweest waarin ZP vooral de domme hulp van de Sint was, waarin hij een of ander brabbeltaaltje sprak. Later werd dit in ieder geval in sommige gebieden opeens een Surinaams accent, toen men meer in aanraking kwam met Surinamers. En weer later werd hij juist (weer) de onmisbare trouwe en soms ook slimme hulp van de Sint. Meerdere varianten, meerdere invloeden en daardoor ook meerdere associaties. Grote kans dat diverse voor- en tegenstanders ZP niet alleen op basis van hun eigen interpretatie, maar ook feitelijk gezien, totaal anders hebben meegemaakt.

Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die moeite hebben met ZP. Ik ben het alleen niet met ze eens. Maar ik vind het ook not done om hun argumenten weg te wuiven onder het mom van "jullie zijn niet goed in je hoofd", "jullie zien spoken", "zoek hulp", etc.

Echte drammers zijn overigens sowieso vervelend, ongeacht hun standpunten.
Krekker is de bom!
pi_144810063
Maar even buiten Zwarte Piet.. die Calimero.. hij is de enige zwarte tussen allemaal gele kippenkuikens. En uitgerekend die zwarte zit alleen maar te zeiken en te zaniken dat alles oneerlijk is en wordt door niemand serieus genomen. Daar kun je ook een overdreven typering van de neger in Europa in zien.
  dinsdag 23 september 2014 @ 11:44:46 #279
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_144817678
Brekend nieuws:

quote:
Zwarte Piet in Maastricht blijft zwart

Dat zegt Jelle Ummels van de stichting Sinterklaas aan de Maas, die dat kinderfeest in Maastricht organiseert, als reactie op de nationale discussie over Zwarte Piet.

Ummels: "Wij gaan daar niet in mee. We hebben in Maastricht ook nog nooit negatieve reacties gekregen. Wij maken er een mooi kinderfeest van en doen niet mee aan de landelijke hype.”
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_144817759
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:44 schreef Perrin het volgende:
Brekend nieuws:

[..]

[ afbeelding ]
Mooi dat ze daar in elk geval niet aan regenboog-/roetveegpieten en andere onzin doen. ^O^
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_144819749
In Zaandam blijft ook gewoon alles bij het oude, dus die zullen wel veel toeloop van Amsterdammers krijgen die het nog ouderwets willen meemaken.
En zo zijn er nog ik weet niet hoeveel gemeentes.
pi_144820653
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:58 schreef Alentejana het volgende:
In Zaandam blijft ook gewoon alles bij het oude, dus die zullen wel veel toeloop van Amsterdammers krijgen die het nog ouderwets willen meemaken.
En zo zijn er nog ik weet niet hoeveel gemeentes.
Het gevaar zit hem dan ook in de officiele intocht op TV en het Jeugdjournaal. Daar kijken toch heel veel kinderen naar.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144821313
En stel je voor dat die zwart geschminkte personen zien!
Moord, doodslag, grove taal en sex dat moet kunnen, maar een zwarte paljas in en ouderwets pakkie die met perpernoten strooit, is schadelijk, ofzo.
Schiet mij maar lek.
pi_144821614
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het gevaar zit hem dan ook in de officiele intocht op TV en het Jeugdjournaal. Daar kijken toch heel veel kinderen naar.
Maar vervolgens gaan die naar het centrum van hun dorp/stad en zien dan gewoon Zwarte Pieten, in tegenstelling tot wat ze op de staatstelevisie zien.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_144821628
quote:
De voorzitter van de Sinterklaasintocht in Assen vertelt: "Onze Sinterklaasintocht zal dit jaar in zijn meest oorspronkelijke vorm zijn en groter dan ooit, met 400 Zwarte Pieten en 9 praalwagens. We willen laten zien dat wij niet om willen buigen voor protest. We zijn niet doof voor de geluiden en hebben begrip voor iedereen, maar dat moet ook wederzijds zijn. Het gemieter over de kleur van Zwarte Piet kennen wij niet."
http://www.powned.tv/nieu(...)na_overal_zwart.html

Eerst al Nederlandse IS-idioten die kapot gebombardeerd worden en nu dit _O_ deze dag kan niet meer stuk _O_

w/ w/ *O* *O* *O* *O* :Y :Y :Y

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2014 13:59:05 ]
pi_144821762
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

De relevantie v/d vermeende link met de slavernij die er door sommigen bij wordt gehaald is mij niet helemaal duidelijk, met name omdat dit inderdaad aardig wat generaties voorbij is. De relevantie v/d vermeende link met het koloniale tijdperk, die snap ik wel.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat het feit dat een land kolonie is van een ander land, vaak ook grote impact heeft op 'de trots van de bevolking'. Hoe triest het ook is dat velen trots zijn op iets waar ze eigenlijk geen zak voor hebben gedaan, het afkomst, werkt het helaas wel vaak zo. Mensen zijn trots dat ze Nederlander zijn, ze zijn trots dat ze Amerikaan zijn, etc. En vaak pronken ze hierbij onbewust met de veren van een ander. Aan de andere kant zorgt dit vaak wel weer voor eenheid.

Wat je vaak in kolonien ziet, is dat de overheersende macht wordt verheerlijkt. Of dit bewust zo wordt gestuurd vanuit de overheersende macht, of dat dit iets is wat 'toevallig' gepaard gaat met het kolonialisme weet ik niet. Maar wat je wel vaak ziet is dat een kolonie minder eigen gebruiken kent. Het spreken van de eigen taal/talen wordt als slecht beschouwt, want je hoort de taal van de overheersende macht te spreken, je hoort je te kleden, te gedragen en eruit te zien zoals de overheersers, etc.

Op het moment dat de overheersende macht vertrekt, zie je vaak dat er in een land veel meer eenheid en trots op de eigen cultuur begint te ontstaan. Dit is echter wel iets wat over de generaties heen moet worden opgebouwd.

Dit is allemaal geen reden om ZP hier in NL (of waar dan ook) te verbieden. Maar het verklaart wel deels waarom het bij sommigen gevoelig ligt. Wat dat betreft heeft het koloniale tijdperk bij sommigen wel degelijk nog sporen (of misschien zelfs littekens) achtergelaten. En dan niet op een manier dat ze gewonde slachtoffers zijn die door hun wond bepaalde dingen niet kunnen bereiken, maar wel op een manier dat het hun denken enigszins beinvloedt.
Mensen willen tot een bepaalde grote groep behoren, in deze tijd is dat landniveau, vroeger was dat regioniveau en nog langer geleden stamniveau. In de toekomst is het misschien op (sub)continentaal niveau.
Dat lijkt mij inderdaad teleologisch te verklaren: het creëert eenheid.
Gelukkig voor die Suri's kunnen ze - als ze dat willen - tot dezelfde groep behoren als de autochtone Nederlanders. Gewoon een kwestie van doen wat wij doen buiten de beslotenheid van je eigen woning en je eigen Suri-groepjes. ;)
#NoDAPL
pi_144822388
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

http://www.powned.tv/nieu(...)na_overal_zwart.html

Eerst al Nederlandse IS-idioten die kapot gebombardeerd worden en nu dit _O_ deze dag kan niet meer stuk _O_

w/ w/ *O* *O* *O* *O* :Y :Y :Y
Ik las dat PowNed-artikel net ook. En ik wilde hier ook even een ^O^ plaatsen.
Respect voor Assen. Gewoon staan voor je eigen tradities en voor de verandering ook eens respect en aanpassingsvermogen van anderen verwachten, in plaats van alleen maar omgekeerd.
pi_144822651
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:22 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik las dat PowNed-artikel net ook. En ik wilde hier ook even een ^O^ plaatsen.
Respect voor Assen. Gewoon staan voor je eigen tradities en voor de verandering ook eens respect en aanpassingsvermogen van anderen verwachten, in plaats van alleen maar omgekeerd.
Ik had in Metro een artikel gelezen waarbij in een onderzoek werd gevraagde of men de Roet Piet of Zwarte Piet wilde. 96% koos voor Zwarte Piet, andere onderzoeken laten ook een overgrote meerderheid voor Zwarte Piet zien. En ook allochtone Nederlanders zijn in meerderheid voor Zwarte Piet.

Ik heb het idee dat deze hele hype vooral een links mediadingetje is. DWDD, Pauw (en Witteman), Humberto, ze doen het lijken alsof er een tweestrijd is. Die er in de praktijk gewoon niet is.
pi_144822732
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Welk gevaar?
pi_144822830
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik had in Metro een artikel gelezen waarbij in een onderzoek werd gevraagde of men de Roet Piet of Zwarte Piet wilde. 96% koos voor Zwarte Piet, andere onderzoeken laten ook een overgrote meerderheid voor Zwarte Piet zien. En ook allochtone Nederlanders zijn in meerderheid voor Zwarte Piet.

Ik heb het idee dat deze hele hype vooral een links mediadingetje is. DWDD, Pauw (en Witteman), Humberto, ze doen het lijken alsof er een tweestrijd is. Die er in de praktijk gewoon niet is.
Er is wel een tweestrijd, namelijk de strijd van enkele duizenden mensen tegen minstens 2 miljoen Nederlanders die Zwarte Piet in z'n huidige vorm willen behouden. Verder deel ik je mening over de boel is opgeklopt tot een media-hype. Het performance-projectje van Quinsy, een kunstenaar die zichzelf hopeloos overschat, werd opgeklopt tot een landelijke rel.

Staat misschien leuk op het cv van Quinsy, maar verder was het nergens goed voor.
pi_144822870
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ze hadden het er al over in Sesamstraat in de jaren '80.
pi_144822936
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:36 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

En nog steeds is 94% voor Zwarte Piet. Missie mislukt zou ik zeggen.
pi_144823284
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Er is wel een tweestrijd, namelijk de strijd van enkele duizenden mensen tegen minstens 2 miljoen Nederlanders die Zwarte Piet in z'n huidige vorm willen behouden. Verder deel ik je mening over de boel is opgeklopt tot een media-hype. Het performance-projectje van Quinsy, een kunstenaar die zichzelf hopeloos overschat, werd opgeklopt tot een landelijke rel.

Staat misschien leuk op het cv van Quinsy, maar verder was het nergens goed voor.
Hoe de verhoudingen precies liggen is eigenlijk lastig. Jouw cijfers lijken op die van facebook. Pietitie scoort 2 miljoen likes. Zwarte Piet is racisme 14.000.

In Humo stond een interview met Hans Teeuwen. Hij vond het sociologisch reuze interessant hoe snel de discussie ging en er zich twee kampen hebben gevormd. Hij vond de anti-pieten slecht in hun campagne. Maar heeft ook niet zo veel binding met het Sinterklaasfeest. Teeuwen is behoorlijk intelligent als hij serieus is.

Ik vind Quinsy ook een onuitstaanbaar figuur. 'Zwarte Piet is racisme'. M'n broer met z'n kinderen, mensen die SP stemmen. Worden gewoon even in verband gebracht met racisme. Quinsy is inderdaad een kunstenaar, geen intellectueel. Voor zijn inner circle heeft Quinsy het trouwens toch goed gedaan, nieuwe subsidie is zelfs al binnen. Is er toch nog een winnaar in deze trieste discussie.
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:33:32 #294
417386 SinterkIaas
Ik ben toch zeker Sinterklaas!
pi_144826538
Een heugelijke dag. :)
pi_144830234
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:33 schreef SinterkIaas het volgende:
Een heugelijke dag. :)
profiel van Sinterklaas:

_O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_144832715
Mooi om te horen idd dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft, gezeik om niks ook :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_144833204
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:36 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Sesamstraat staat bekend om dit soort misplaatste opvoedingsdingetjes.
#NoDAPL
pi_144833224
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sesamstraat staat bekend om dit soort misplaatste opvoedingsdingetjes.
Oké.

Bedankt.
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:26:45 #299
417386 SinterkIaas
Ik ben toch zeker Sinterklaas!
pi_144833721
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 18:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

profiel van Sinterklaas:

_O-
Tsja je moet toch wat als je steeds op die pieten moet wachten. :@