Dat is normaal diplomatiek optreden, als je de politiek aanspreektquote:Op maandag 22 september 2014 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Het niet benoemen dat ze niet zo moeten zeuren over dat verre verleden (wat niet wil zeggen dat er geen onderzoek naar moet worden verricht, dat het niet benoemd moet worden in geschiedenisboekjes etc.),
Jij benadrukt de tijd ver voor het einde van de slavernij... Ik snap het.. Zo bagatelliseer je beter de kwestiequote:Op maandag 22 september 2014 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er zijn in jouw wereld geen mensen die 100 jaar daarvoor slaaf waren en wiens kinderen vrij waren?
Raad eens ? Waarom dan niet ?quote:Al eens een berekening gemaakt met opbrengsten doordat wij veel geld investeerden in dat landje in de 20ste en 21ste eeuw (en eerder) vs. de kosten door de slavernij? Ik kan wel raden waarom niet.
Ik heb niet gesteld dat ze niet een monumentje mogen oprichten, ze moeten het wel zelf betalen als die behoefte uitsluitend bij hen bestaat.quote:Op maandag 22 september 2014 15:44 schreef Bluesdude het volgende:
Het is nogal hardvochtig om de wens van een slavernijmonument de grond in te boren door te wijzen naar een aantal mensen die inderdaad van dat verleden een te groot punt maken.
Het is echter normaal om een spiegel voor te houden, hen er op te wijzen dat het niets met hen te maken heeft en dat ze niet voor een gebrek aan ervaren succes de schuld kunnen leggen bij 5-10+ (zo tevreden?) generaties eerder.quote:En het is normaal diplomatiek beleid mensen niet onnodig te kwetsen als zij met veel emoties zitten over leed van hunzelf en wat hun voorouders is aangedaan.
Wat je niet doet door het als normaal nieuws te behandelen - dus niet het journaal ermee openen terwijl er veel belangrijkere dingen gebeuren.quote:En ook niet onnodig de etnische fricties op te blazen
Nee hoor, ik ga uit van gemiddeldes, niet van extremen. Het gemiddelde aantal generaties wat er tussen zat is niet 5, dat is het extreme geval, het gemiddelde ligt tig generaties hoger, of dat het 8, 9, 10, 11 of 12 is zal mij eerlijk gezegd worst wezen (enkel een abstract verschil, praktisch gezien boeit het niet) dus neem ik gemakshalve maar 10.quote:Op maandag 22 september 2014 15:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij benadrukt de tijd ver voor het einde van de slavernij... Ik snap het.. Zo bagatelliseer je beter de kwestie
Omdat je dan tot de constatering zou komen dat Nederland X keer zo veel heeft geïnvesteerd in Suriname en die eilandjes dan dat het heeft gekregen met de slavernij. 'Wij' hebben die slavernij al ruimschoots gecompenseerd. Ook dat mag best worden benoemd.quote:Raad eens ? Waarom dan niet ?
Niemand zal dit tegenspreken maar slavernij was toen helaas een normaal verschijnsel, Nederland was slechts een van de vele landen die hieraan deed en ook in andere continenten, bijv. in Africa en Azië, deden ze aan slavernij. Of denk jij dat die Moren en Byzantijnen lieve mensen waren?quote:Overigens is de uitslag van die rekensom niks goedmakend voor de misdaden van toen.
Het blijft even vreselijk.
Nu ben je aan het draaienquote:Op maandag 22 september 2014 15:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb niet gesteld dat ze niet een monumentje mogen oprichten, ze moeten het wel zelf betalen als die behoefte uitsluitend bij hen bestaat.
Dat mag je normaal vinden, maar het is zeker niet normaal om die diplomatieke aanpak af te knallen met "extreem"quote:Het is echter normaal om een spiegel voor te houden, hen er op te wijzen dat het niets met hen te maken heeft en dat ze niet voor een gebrek aan ervaren succes de schuld kunnen leggen bij 5-10+ (zo tevreden?) generaties eerder.
Yep. Ik had adel in de familie, iemand die een kasteeltje had en die uit de adelstand werd verheven omdat hij weigerde om mee te werken aan een smerig spelletje (ten tijde van Napoleon) en ongetwijfeld had ik ook wel wat familieleden die slaaf waren op de een of andere manier: werken op het stuk grond van een grootgrondbezitter, met kinderen werken in een fabriek en net kunnen overleven en dat soort praktijken. Big deal.quote:Op maandag 22 september 2014 15:47 schreef Alentejana het volgende:
Dan kan iedereen wel wat gaan eisen dat samenhangt met voorouders.
Nee hoor, ik geef antwoord op jouw vraag. Ik had daarvoor niet eens een stelling ingenomen over dat monumentje.quote:
Volgens mij niet. Aanvankelijk moesten ze het in ieder geval volledig zelf betalen, daar klaagden ze toen veel over en daar kregen ze veel media-aandacht voor. Het is o.a. dit waar ik naar verwees met overdreven veel media-aandacht.quote:Daarbij is het een nationaal monument en ik neem dat de politiek meebetaalt.
Is dat zo ?quote:Op maandag 22 september 2014 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Omdat je dan tot de constatering zou komen dat Nederland X keer zo veel heeft geïnvesteerd in Suriname en die eilandjes dan dat het heeft gekregen met de slavernij. 'Wij' hebben die slavernij al ruimschoots gecompenseerd. Ook dat mag best worden benoemd.
Heus niet.... ??? het past echt wel in jouw redeneertrantquote:Op maandag 22 september 2014 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee hoor, ik geef antwoord op jouw vraag. Ik had daarvoor niet eens een stelling ingenomen over dat monumentje.
Voor de Marokkanen is die rekensom gemaakt (in opdracht van de PVV) en die viel al zwaar negatief uit voor Nederland (de bedrijven hadden misschien een winst, de maatschappij een fors nettoverlies), over de Antillen hoeven we het niet te hebben (zeer duidelijk), ik weet niet hoe het voor Suriname zou uitvallen maar gezien het grote aantal jaren dat wij de broek van dat landje hebben opgehouden heb ik er een donkerbruin vermoeden over.quote:Op maandag 22 september 2014 16:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat zo ?
Ik heb die rekensom niet gemaakt omdat dat ik die niet kan maken. Ik heb te weinig informatie daarvoor.
Jij beweert dat jij die rekensom wel maakte? Ik geloof er niks van
Hooguit kan je verwijzen naar iemand anders die het wel een beetje degelijk maakte.
Ga hier eens even op in!quote:Op maandag 22 september 2014 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Yep. Ik had adel in de familie, iemand die een kasteeltje had en die uit de adelstand werd verheven omdat hij weigerde om mee te werken aan een smerig spelletje (ten tijde van Napoleon) en ongetwijfeld had ik ook wel wat familieleden die slaaf waren op de een of andere manier: werken op het stuk grond van een grootgrondbezitter, met kinderen werken in een fabriek en net kunnen overleven en dat soort praktijken. Big deal.
ok van zwarte piet naar monument naar marokkanen en extreemrechtse waarhedenquote:Op maandag 22 september 2014 16:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor de Marokkanen is die rekensom gemaakt (in opdracht van de PVV) en die viel al zwaar negatief uit voor Nederland (de bedrijven hadden misschien een winst, de maatschappij een fors nettoverlies), over de Antillen hoeven we het niet te hebben (zeer duidelijk), ik weet niet hoe het voor Suriname zou uitvallen maar gezien het grote aantal jaren dat wij de broek van dat landje hebben opgehouden heb ik er een donkerbruin vermoeden over.
Ik mis de "like" knop.quote:Op maandag 22 september 2014 16:05 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dat hele schadegelul op geen enkele manier interessant is. Niemand die tegenwoordig nog leeft kan zijn/haar leefomstandigheden direct de schuld maken van een ander persoon die tegenwoordig leeft. Daarmee basta. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Als je ouders je hebben getraumatiseerd met leed wat helemaal niet van jou is dan zijn je ouders wat dat betreft de personen waar je voor schadevergoeding moet aankloppen.
Eigenlijk gaat het mij hier overigens wel om. Ik heb namelijk helemaal geen problemen met ZP. Ik kan een deel v/d standpunten van beide partijen begrijpen. Waar het mij meer om gaat is de manier waarop velen de discussie voeren. En dat is precies wat vanmorgen ook weer gebeurde.quote:Op maandag 22 september 2014 10:37 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Doe maar niet, want het gaat niet over de deelnemers aan de discussie.
Pak dan zelf gewoon het onderwerp weer op, ga er niet in mee.
Mwoa, zo vaag vind ik de achtergrond niet.quote:Op maandag 22 september 2014 11:14 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Ja precies, en dat klopt dus niet, want dat is dus weer het verhaal zwarte piet is zwart, negerslaven zijn zwart, zwarte piet is slaaf, waar je dan weer tegenin gaat.
Men associeert met een gekozen onderwerp (want de achtergrond van Piet is verder nogal vaag en gemixed). Dan kan men dat ook wel in hun hoofd omzetten naar iets anders. Daar kun je voor naar een psycholoog. Daar hoef je niet de trigger voor te verwijderen.
Leed/frustraties/irritaties/problemen/issues met elkaar gaan vergelijken om op basis daarvan te rechtvaardigen dat iemand wel of niet mag klagen vind ik altijd nogal tricky. Dat vind ik een beetje zoiets als: niet klagen over het smerige eten dat gekookt is, want in Afrika gaan ze dood van de honger. In feite zit er een kern van waarheid in, maar zo werkt het doorgaans niet bij mensen.quote:Er leven ik weet niet hoeveel miljoen mensen met een echt ptss (waarvan ik er een ben, daarom zit ik me hier vreselijk kwaad te maken). Die ECHT vreselijke dingen hebben meegemaakt en dagelijks moeten omgaan met ongewenste triggers. Die gaan echt niet proberen om al die triggers te laten verdwijnen, die proberen er voor te zorgen dat het in hun hoofd geen trigger meer is.
Dat kan iemand die aanstoot neemt aan Zwarte Piet - een side kick, in hemelsnaam, waar zijn ze mee bezig?- , ook.
Al is hun probleem honderd keer echt en vreselijk -ik zal proberen ze serieus te nemen-, dan nog moeten ze er mee naar een hulpverlener en niet de trigger aanvallen.
De relevantie v/d vermeende link met de slavernij die er door sommigen bij wordt gehaald is mij niet helemaal duidelijk, met name omdat dit inderdaad aardig wat generaties voorbij is. De relevantie v/d vermeende link met het koloniale tijdperk, die snap ik wel.quote:Op maandag 22 september 2014 16:05 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk dat dat hele schadegelul op geen enkele manier interessant is. Niemand die tegenwoordig nog leeft kan zijn/haar leefomstandigheden direct de schuld maken van een ander persoon die tegenwoordig leeft. Daarmee basta. Je bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Als je ouders je hebben getraumatiseerd met leed wat helemaal niet van jou is dan zijn je ouders wat dat betreft de personen waar je voor schadevergoeding moet aankloppen.
En probeer nu eens op normale manier in te gaan op wat iemand zegt.quote:Op maandag 22 september 2014 13:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
10x ademen, 3x diep en een pilletje.
Om daarna te reageren met:quote:Nee. Veranderingen hebben steeds plaatsgevonden maar bepaalde aspecten zoals de kleur zie je nog steeds terug.
Van mij hoeft de schmink er niet af.
Leg mij eens uit wat er zo raar/fout/tegenstrijdig/of wat dan ook is aan hetgeen ik daar zeg?quote:Even tot 10 tellen en eens goed nadenken wat je nou wilt.
Zwarte piet moet zich aanpassen aan een stel hypocriet schreeuwende idioten?quote:Op maandag 22 september 2014 20:11 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En probeer nu eens op normale manier in te gaan op wat iemand zegt.
In het stuk dat je van mij citeert maak je de volgende passages dikgedrukt:
[..]
Om daarna te reageren met:
[..]
Leg mij eens uit wat er zo raar/fout/
Zwarte piet mag niet meer op een neger lijken, maar de schmink hoeft er niet af.. hmmm..quote:tegenstrijdig/of wat dan ook is aan hetgeen ik daar zeg?
Juist niet. Er is altijd en zwart geschminkte figuur geweest die eerder een duivels iets moest voorstellen. Later is er meer een mens van gemaakt maar og steeds met dat gevreesde zwarte uiterlijk. nog later is hij nog menselijker gemaakt en wellicht wat te bruin naar de negerkant toe, maar dat is natuurlijk niet "gebaseerd zijn op".quote:Op maandag 22 september 2014 19:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa, zo vaag vind ik de achtergrond niet.
De EXACTE details zijn misschien vaag, maar dat het zwarte uiterlijk gebaseerd is op een neger is vrij aanemelijk.
Ik vergelijk niet, zij komen met "traumatisch dit en dat" en ik zeg alleen dat zelfs als je echt erge dingen hebt meegemaakt en echt last hebt van triggers je iets kunt doen om te voorkomen dat het een trigger blijft. Daar hoef je niet de trigger zelf voor te willen veranderen. Als jij ergens last van hebt, kun je, al of niet met hulp, je idee daarover veranderen. Ze hebben ook zomakkelijk zich aan laten praten dat Zwarte Piet een slaaf en of racistisch is, dan moeten ze het net zo makkelijk er weer uit kunnen laten praten, lijkt mij.quote:Leed/frustraties/irritaties/problemen/issues met elkaar gaan vergelijken om op basis daarvan te rechtvaardigen dat iemand wel of niet mag klagen vind ik altijd nogal tricky. Dat vind ik een beetje zoiets als: niet klagen over het smerige eten dat gekookt is, want in Afrika gaan ze dood van de honger. In feite zit er een kern van waarheid in, maar zo werkt het doorgaans niet bij mensen.
Hé swa, ben jij nog stout geweest dan dit jaar mang?!quote:Op maandag 22 september 2014 23:04 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Juist niet. Er is altijd en zwart geschminkte figuur geweest die eerder een duivels iets moest voorstellen. Later is er meer een mens van gemaakt maar og steeds met dat gevreesde zwarte uiterlijk. nog later is hij nog menselijker gemaakt en wellicht wat te bruin naar de negerkant toe, maar dat is natuurlijk niet "gebaseerd zijn op".
[..]
Ik vergelijk niet, zij komen met "traumatisch dit en dat" en ik zeg alleen dat zelfs als je echt erge dingen hebt meegemaakt en echt last hebt van triggers je iets kunt doen om te voorkomen dat het een trigger blijft. Daar hoef je niet de trigger zelf voor te willen veranderen. Als jij ergens last van hebt, kun je, al of niet met hulp, je idee daarover veranderen. Ze hebebnn okok zomakkelijk zich aan laten praten dat Zwarte Piet een slaaf en of racistisch is, dan moeten ze het net zo makkelijk er weer uit kunnen laten praten, lijkt mij.
En eerder toen ik zei "doe maar niet", betrof het om uitgebreid bepaalde dingen aan te gaan halen van bepaalde gebruikers en daar dan opnieuw weer je mening over te geven. Dan gaat de discussie gewoon van z´n pad.
Beter doe je, zoals je later hebt gedaan, even in het algemeen een zegje wat je dwars zit, dat komt net zo goed door en is veel minder storend. Want het kan dan wel gaan om wat jouw dwars zit, maar het gaat niet om wat exact welke user wanneer heeft gezegd.
Waar heb je mij zien zeggen of ook maar zien suggereren dat Zwarte Piet zich moet aanpassen?quote:Op maandag 22 september 2014 22:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zwarte piet moet zich aanpassen aan een stel hypocriet schreeuwende idioten?
Dit is toch echt een kwestie van niet goed begrijpend lezen + naar ik vermoed een blind waas voor jouw gezicht, waarbij je niet leest wat ik werkelijk neerzet, maar meteen allerlei aannames doet over mijn standpunt omdat ik niet hard genoeg schreeuw aan welke kant ik sta...quote:[..]
Zwarte piet mag niet meer op een neger lijken, maar de schmink hoeft er niet af.. hmmm..
Dat niks anders dan het benoemen van een feit, namelijk dat ZP over de jaren heen aan verandering onderhevig is geweest, maar dat je de (zwarte/donkere) kleur nog steeds terug ziet. Ik zeg daar verder niks over hoe het in mijn ogen zou moeten zijn.quote:Nee. Veranderingen hebben steeds plaatsgevonden maar bepaalde aspecten zoals de kleur zie je nog steeds terug.
Hier geef ik mijn mening. Daar zit geen enkel tegenstrijdigheid in t.o.v. wat ik eerder heb gezegd.quote:Van mij hoeft de schmink er niet af.
Gebaseerd op is sowieso enigszins subjectief denk ik. Want wanneer is iets echt gebaseerd op iets anders en wanneer is iets over de eeuwen heen continu beinvloed door factoren, waardoor het eigenlijk weer een nieuw iets werd. Dat is overigens ook iets wat als argument voor ZP wordt gebruikt door mensen die wel van mening zijn dat ZP is gebaseerd (of iig sterk beinvloed) door de negerkarikatuur: het is in de loop v/d jaren ondanks het uiterlijk een nieuw iets geworden...quote:Op maandag 22 september 2014 23:04 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Juist niet. Er is altijd en zwart geschminkte figuur geweest die eerder een duivels iets moest voorstellen. Later is er meer een mens van gemaakt maar og steeds met dat gevreesde zwarte uiterlijk. nog later is hij nog menselijker gemaakt en wellicht wat te bruin naar de negerkant toe, maar dat is natuurlijk niet "gebaseerd zijn op".
[..]
Dat is dus ook steeds het twist punt.quote:Op maandag 22 september 2014 23:09 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat is overigens ook iets wat als argument voor ZP wordt gebruikt door mensen die wel van mening zijn dat ZP is gebaseerd (of iig sterk beinvloed) door de negerkarikatuur: het is in de loop v/d jaren ondanks het uiterlijk een nieuw iets geworden...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |