abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 september 2014 @ 23:17:52 #276
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144808571
quote:
7s.gif Op maandag 22 september 2014 12:25 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik vind het ook niet leuk dat er hordes vrouwen in mijn buurt rondlopen in boerka. Het is geen gezicht, het drukt mijn huizenprijs, etc... Maar ik respecteer hun recht om lekker te dragen wat ze willen dragen.
Goed punt. Jij misschien wel, maar een hoop andere mensen niet.

Genoeg discussie daarover, ook over het dragen van een hoofddoek. Wat dus alleen maar aangeeft dat niet alleen de 'anti-ZP'ers' kunnen klagen.

quote:
[..]

Niemand is verplicht rekening te houden met anderen. Fatsoen is geen wurgtouw waar je iedereen aan op moet hangen maar een keuze van het individu. Sommige mensen zullen rekening houden, anderen niet. Er is ruimte voor beide gedragingen zonder dat daar op ingegrepen moet worden door fatsoensridders.

[..]

:Y

Ook al zouden we het soms, wanneer het ons uitkomt, natuurlijk graag anders zien ;)
Krekker is de bom!
  maandag 22 september 2014 @ 23:50:23 #277
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_144809776
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 23:14 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dat is dus ook steeds het twist punt.
En het is wel een nieuw iets geworden, maar nog steeds kan ik er geen racisme aan verbinden. En dat roept men wel. Want eh, gelijkenis met black face is het dan.
Tja, dat heeft een zwarte ballon met een gezicht erop getekend ook.... duh.
Racisme lijkt me veels te kort door de bocht. Racisme zit immers veel sterker in de gedachte en veel minder in de uiting. Wanneer de uiting voorkomt uit een racistische gedachte is het een racistische uiting. Wanneer de uiting niet (of niet meer) voortkomt uit een racistische gedachte is het een ander verhaal.

Wel denk ik dat de koloniale invloeden duidelijk merkbaar zijn. Niet per se de black face, maar wel de voor die tijdsgeest vrij 'representatieve' manier waarop men zwarten afbeeldde. Dit overigens niet in de eerste editie van Schenkman, want daar was ZP (of hij hij toen ook heette) juist als normaal persoon getekend, maar wel in de edities waar men uiteindelijk het gezicht met de rode lippen en oorbellen van heeft overgenomen.

Er heerste toen nu eenmaal bepaalde denkwijze. Tuurlijk ging dit gepaard met racisme (zwarten werden toen nu niet bepaald als gelijkwaardig gezien).Maar goed, een tijdsgeest waarin racistische gedachten wat meer gemeengoed zijn wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat voortkomt uit die tijdsgeest en in enige mate verwijst een zwarte per definitie racistisch is..

Los daarvan was er in die periode juist verandering in dat gedachtegoed aan het komen. Ik heb zelf ook niet het idee dat Schenkman ZP negatief wilde afbeelden. Maar een verhaal en zo ook een personage gaat natuurlijk een eigen leven leiden en meerdere mensen gaan er hun eigen invulling aan geven. Schenkman zette de toon voor het uiterlijk. Een volgende tekenaar gaf er weer invulling aan op basis van hoe het voor hem normaal was zo'n persoon te tekenen, mensen namen dit over en gingen zich op basis hiervan uitdossen, etc.

Wat betreft de diverse invullingen:
Zoals ik eerder in het topic al aangaf is er een periode geweest waarin ZP vooral de domme hulp van de Sint was, waarin hij een of ander brabbeltaaltje sprak. Later werd dit in ieder geval in sommige gebieden opeens een Surinaams accent, toen men meer in aanraking kwam met Surinamers. En weer later werd hij juist (weer) de onmisbare trouwe en soms ook slimme hulp van de Sint. Meerdere varianten, meerdere invloeden en daardoor ook meerdere associaties. Grote kans dat diverse voor- en tegenstanders ZP niet alleen op basis van hun eigen interpretatie, maar ook feitelijk gezien, totaal anders hebben meegemaakt.

Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die moeite hebben met ZP. Ik ben het alleen niet met ze eens. Maar ik vind het ook not done om hun argumenten weg te wuiven onder het mom van "jullie zijn niet goed in je hoofd", "jullie zien spoken", "zoek hulp", etc.

Echte drammers zijn overigens sowieso vervelend, ongeacht hun standpunten.
Krekker is de bom!
pi_144810063
Maar even buiten Zwarte Piet.. die Calimero.. hij is de enige zwarte tussen allemaal gele kippenkuikens. En uitgerekend die zwarte zit alleen maar te zeiken en te zaniken dat alles oneerlijk is en wordt door niemand serieus genomen. Daar kun je ook een overdreven typering van de neger in Europa in zien.
  dinsdag 23 september 2014 @ 11:44:46 #279
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_144817678
Brekend nieuws:

quote:
Zwarte Piet in Maastricht blijft zwart

Dat zegt Jelle Ummels van de stichting Sinterklaas aan de Maas, die dat kinderfeest in Maastricht organiseert, als reactie op de nationale discussie over Zwarte Piet.

Ummels: "Wij gaan daar niet in mee. We hebben in Maastricht ook nog nooit negatieve reacties gekregen. Wij maken er een mooi kinderfeest van en doen niet mee aan de landelijke hype.”
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_144817759
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 11:44 schreef Perrin het volgende:
Brekend nieuws:

[..]

[ afbeelding ]
Mooi dat ze daar in elk geval niet aan regenboog-/roetveegpieten en andere onzin doen. ^O^
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_144819749
In Zaandam blijft ook gewoon alles bij het oude, dus die zullen wel veel toeloop van Amsterdammers krijgen die het nog ouderwets willen meemaken.
En zo zijn er nog ik weet niet hoeveel gemeentes.
pi_144820653
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 12:58 schreef Alentejana het volgende:
In Zaandam blijft ook gewoon alles bij het oude, dus die zullen wel veel toeloop van Amsterdammers krijgen die het nog ouderwets willen meemaken.
En zo zijn er nog ik weet niet hoeveel gemeentes.
Het gevaar zit hem dan ook in de officiele intocht op TV en het Jeugdjournaal. Daar kijken toch heel veel kinderen naar.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_144821313
En stel je voor dat die zwart geschminkte personen zien!
Moord, doodslag, grove taal en sex dat moet kunnen, maar een zwarte paljas in en ouderwets pakkie die met perpernoten strooit, is schadelijk, ofzo.
Schiet mij maar lek.
pi_144821614
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het gevaar zit hem dan ook in de officiele intocht op TV en het Jeugdjournaal. Daar kijken toch heel veel kinderen naar.
Maar vervolgens gaan die naar het centrum van hun dorp/stad en zien dan gewoon Zwarte Pieten, in tegenstelling tot wat ze op de staatstelevisie zien.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_144821628
quote:
De voorzitter van de Sinterklaasintocht in Assen vertelt: "Onze Sinterklaasintocht zal dit jaar in zijn meest oorspronkelijke vorm zijn en groter dan ooit, met 400 Zwarte Pieten en 9 praalwagens. We willen laten zien dat wij niet om willen buigen voor protest. We zijn niet doof voor de geluiden en hebben begrip voor iedereen, maar dat moet ook wederzijds zijn. Het gemieter over de kleur van Zwarte Piet kennen wij niet."
http://www.powned.tv/nieu(...)na_overal_zwart.html

Eerst al Nederlandse IS-idioten die kapot gebombardeerd worden en nu dit _O_ deze dag kan niet meer stuk _O_

w/ w/ *O* *O* *O* *O* :Y :Y :Y

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2014 13:59:05 ]
pi_144821762
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:00 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

De relevantie v/d vermeende link met de slavernij die er door sommigen bij wordt gehaald is mij niet helemaal duidelijk, met name omdat dit inderdaad aardig wat generaties voorbij is. De relevantie v/d vermeende link met het koloniale tijdperk, die snap ik wel.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat het feit dat een land kolonie is van een ander land, vaak ook grote impact heeft op 'de trots van de bevolking'. Hoe triest het ook is dat velen trots zijn op iets waar ze eigenlijk geen zak voor hebben gedaan, het afkomst, werkt het helaas wel vaak zo. Mensen zijn trots dat ze Nederlander zijn, ze zijn trots dat ze Amerikaan zijn, etc. En vaak pronken ze hierbij onbewust met de veren van een ander. Aan de andere kant zorgt dit vaak wel weer voor eenheid.

Wat je vaak in kolonien ziet, is dat de overheersende macht wordt verheerlijkt. Of dit bewust zo wordt gestuurd vanuit de overheersende macht, of dat dit iets is wat 'toevallig' gepaard gaat met het kolonialisme weet ik niet. Maar wat je wel vaak ziet is dat een kolonie minder eigen gebruiken kent. Het spreken van de eigen taal/talen wordt als slecht beschouwt, want je hoort de taal van de overheersende macht te spreken, je hoort je te kleden, te gedragen en eruit te zien zoals de overheersers, etc.

Op het moment dat de overheersende macht vertrekt, zie je vaak dat er in een land veel meer eenheid en trots op de eigen cultuur begint te ontstaan. Dit is echter wel iets wat over de generaties heen moet worden opgebouwd.

Dit is allemaal geen reden om ZP hier in NL (of waar dan ook) te verbieden. Maar het verklaart wel deels waarom het bij sommigen gevoelig ligt. Wat dat betreft heeft het koloniale tijdperk bij sommigen wel degelijk nog sporen (of misschien zelfs littekens) achtergelaten. En dan niet op een manier dat ze gewonde slachtoffers zijn die door hun wond bepaalde dingen niet kunnen bereiken, maar wel op een manier dat het hun denken enigszins beinvloedt.
Mensen willen tot een bepaalde grote groep behoren, in deze tijd is dat landniveau, vroeger was dat regioniveau en nog langer geleden stamniveau. In de toekomst is het misschien op (sub)continentaal niveau.
Dat lijkt mij inderdaad teleologisch te verklaren: het creëert eenheid.
Gelukkig voor die Suri's kunnen ze - als ze dat willen - tot dezelfde groep behoren als de autochtone Nederlanders. Gewoon een kwestie van doen wat wij doen buiten de beslotenheid van je eigen woning en je eigen Suri-groepjes. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144822388
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

http://www.powned.tv/nieu(...)na_overal_zwart.html

Eerst al Nederlandse IS-idioten die kapot gebombardeerd worden en nu dit _O_ deze dag kan niet meer stuk _O_

w/ w/ *O* *O* *O* *O* :Y :Y :Y
Ik las dat PowNed-artikel net ook. En ik wilde hier ook even een ^O^ plaatsen.
Respect voor Assen. Gewoon staan voor je eigen tradities en voor de verandering ook eens respect en aanpassingsvermogen van anderen verwachten, in plaats van alleen maar omgekeerd.
pi_144822651
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:22 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik las dat PowNed-artikel net ook. En ik wilde hier ook even een ^O^ plaatsen.
Respect voor Assen. Gewoon staan voor je eigen tradities en voor de verandering ook eens respect en aanpassingsvermogen van anderen verwachten, in plaats van alleen maar omgekeerd.
Ik had in Metro een artikel gelezen waarbij in een onderzoek werd gevraagde of men de Roet Piet of Zwarte Piet wilde. 96% koos voor Zwarte Piet, andere onderzoeken laten ook een overgrote meerderheid voor Zwarte Piet zien. En ook allochtone Nederlanders zijn in meerderheid voor Zwarte Piet.

Ik heb het idee dat deze hele hype vooral een links mediadingetje is. DWDD, Pauw (en Witteman), Humberto, ze doen het lijken alsof er een tweestrijd is. Die er in de praktijk gewoon niet is.
pi_144822732
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 13:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Welk gevaar?
pi_144822830
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik had in Metro een artikel gelezen waarbij in een onderzoek werd gevraagde of men de Roet Piet of Zwarte Piet wilde. 96% koos voor Zwarte Piet, andere onderzoeken laten ook een overgrote meerderheid voor Zwarte Piet zien. En ook allochtone Nederlanders zijn in meerderheid voor Zwarte Piet.

Ik heb het idee dat deze hele hype vooral een links mediadingetje is. DWDD, Pauw (en Witteman), Humberto, ze doen het lijken alsof er een tweestrijd is. Die er in de praktijk gewoon niet is.
Er is wel een tweestrijd, namelijk de strijd van enkele duizenden mensen tegen minstens 2 miljoen Nederlanders die Zwarte Piet in z'n huidige vorm willen behouden. Verder deel ik je mening over de boel is opgeklopt tot een media-hype. Het performance-projectje van Quinsy, een kunstenaar die zichzelf hopeloos overschat, werd opgeklopt tot een landelijke rel.

Staat misschien leuk op het cv van Quinsy, maar verder was het nergens goed voor.
pi_144822870
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ze hadden het er al over in Sesamstraat in de jaren '80.
pi_144822936
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:36 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

En nog steeds is 94% voor Zwarte Piet. Missie mislukt zou ik zeggen.
pi_144823284
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:35 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Er is wel een tweestrijd, namelijk de strijd van enkele duizenden mensen tegen minstens 2 miljoen Nederlanders die Zwarte Piet in z'n huidige vorm willen behouden. Verder deel ik je mening over de boel is opgeklopt tot een media-hype. Het performance-projectje van Quinsy, een kunstenaar die zichzelf hopeloos overschat, werd opgeklopt tot een landelijke rel.

Staat misschien leuk op het cv van Quinsy, maar verder was het nergens goed voor.
Hoe de verhoudingen precies liggen is eigenlijk lastig. Jouw cijfers lijken op die van facebook. Pietitie scoort 2 miljoen likes. Zwarte Piet is racisme 14.000.

In Humo stond een interview met Hans Teeuwen. Hij vond het sociologisch reuze interessant hoe snel de discussie ging en er zich twee kampen hebben gevormd. Hij vond de anti-pieten slecht in hun campagne. Maar heeft ook niet zo veel binding met het Sinterklaasfeest. Teeuwen is behoorlijk intelligent als hij serieus is.

Ik vind Quinsy ook een onuitstaanbaar figuur. 'Zwarte Piet is racisme'. M'n broer met z'n kinderen, mensen die SP stemmen. Worden gewoon even in verband gebracht met racisme. Quinsy is inderdaad een kunstenaar, geen intellectueel. Voor zijn inner circle heeft Quinsy het trouwens toch goed gedaan, nieuwe subsidie is zelfs al binnen. Is er toch nog een winnaar in deze trieste discussie.
  dinsdag 23 september 2014 @ 16:33:32 #294
417386 SinterkIaas
Ik ben toch zeker Sinterklaas!
pi_144826538
Een heugelijke dag. :)
pi_144830234
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 16:33 schreef SinterkIaas het volgende:
Een heugelijke dag. :)
profiel van Sinterklaas:

_O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_144832715
Mooi om te horen idd dat Zwarte Piet gewoon zwart blijft, gezeik om niks ook :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_144833204
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 14:36 schreef Gramulanion het volgende:

[..]

Sesamstraat staat bekend om dit soort misplaatste opvoedingsdingetjes.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_144833224
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 20:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sesamstraat staat bekend om dit soort misplaatste opvoedingsdingetjes.
Oké.

Bedankt.
  dinsdag 23 september 2014 @ 20:26:45 #299
417386 SinterkIaas
Ik ben toch zeker Sinterklaas!
pi_144833721
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 18:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

profiel van Sinterklaas:

_O-
Tsja je moet toch wat als je steeds op die pieten moet wachten. :@