Dat laatste ben ik het zeer mee eens.quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:22 schreef miura het volgende:
[..]
Dat is de vraag. En misschien komen we nooit achter waarom ze doorliepen (zowel na Mirador als eventueel na de quabrada). Maar de doodsoorzaak en wat zit er verder zich (ongeveer) heeft afgespeeld, komt hopelijk eens boven water.
En kan me niet voorstellen dat hun doel iets anders was dan zo snel mogelijk veilig thuiskomen (in Boquete). Een geplande meerdaagse wandeling lijkt me zeer onwaarschijnlijk, haast uitgesloten.
Ja, Baru en Feliciano (lokale gidsen) zijn de bron van de kabelbruglocaties. Daarvan mogen we dus aannemen dat ze correct zijn.quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:26 schreef Gorraay het volgende:
Baru geeft op 4 augustus hier [bekijk in vogelperspectief] vier kabelbruggen aan, waarbij ik de volgende coördinaten heb gevonden (benadering):
First cable bridge, refugio de Inrenare: 8.8710 -82.4172 (8°52'15.6"N, 82°25'1.9"W)
Second cable bridge, Flores: 8.8818 -82.4077 (8°52'54.5"N, 82°24'27.7"W)
Third cable bridge: 8.8826 -82.4051 (8°52'57.36"N, 82°24'18.36"W)
Fourth bridge, río Velorio: 8.9075 -82.3992 (8°54'27.0"N, 82°23'57.1"W)
Als het een verdwaling/ongeluk (rond 16:30) is geweest kan ik me een paar dingen bedenken:quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:16 schreef agter het volgende:
[..]
Dank!
Ik blijf me afvragen waarom ze doorliepen. Waar gingen ze heen..wat was hun doel?
16.000 vermissingen per jaar worden er in NL opgegeven.quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:42 schreef vronie het volgende:
Even tussen door.
http://www.vermist.nl/nie(...)rmissingen-per-jaar/
Dat is volgens mij best veel
Hoe zit het met de misdrijf percentages opdat we een kansberekening kunnen maken wat het meest aannemelijk is?quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:48 schreef agter het volgende:
16.000 vermissingen per jaar worden er in NL opgegeven.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)der-onderzocht.dhtml
700 per jaar in Panama.
http://www.vermist.nl/nie(...)rmissingen-per-jaar/
Panama heeft 4 miljoen inwoners.
Ga je gang.quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:55 schreef Za het volgende:
[..]
Hoe zit het met de misdrijf percentages opdat we een kansberekening kunnen maken wat het meest aannemelijk is?
Geen van beide.quote:Op dinsdag 16 september 2014 02:55 schreef agter het volgende:
Ga je gang.
Jij wil perse een misdrijf bewijzen, of uitsluiten?
Nee, dat interesseert mij ook niet zo. Wat is de relevantie precies?quote:Op dinsdag 16 september 2014 03:02 schreef Za het volgende:
[..]
Geen van beide.
Heb jij de cijfers? bvd.
Cijfers voor Panama:quote:Op dinsdag 16 september 2014 03:02 schreef Za het volgende:
[..]
Geen van beide.
Heb jij de cijfers? bvd.
Thanks!quote:Op dinsdag 16 september 2014 03:03 schreef Domnivoor het volgende:
Cijfers voor Panama:
https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=14201
De ouders beschikken zeker over de originele 4000x3000 foto's want de Facebook cover van Martijn Froon is van dat formaat afgeleid, zoals Strato heeft aangetoond. Het zou interessant zijn om te weten, hoe alle metadata hiervan zijn. Buiten het feit natuurlijk, dat je dan perfect kunt zoomen en van vele detailkwesties af kunt zijn.quote:Op maandag 15 september 2014 08:18 schreef Geruisloos het volgende:
Waar denk je dat de eventuele manipulatie van de metadata heeft plaats kunnen vinden?
Zouden de ouders wél over de originele foto's beschikken denk je? Of acht je het plausibel dat de onderzoekers in Panama hebben geknoeid met de bestanden? Met welk doel zou dit gebeurd kunnen zijn?
Ik heb gekeken en vond een uitstekend archief van test foto's van een user op Flickr. Gewoon, onbewerkte foto's, rechtstreeks van de camera geplaatst, zonder geouwehoer.quote:Op maandag 15 september 2014 14:22 schreef Domnivoor het volgende:
Heb je ook gekeken naar de metadata van foto's van een andere Canon PowerShot SX270 HS? Die zijn wel te vinden op flickr of zo. Misschien zie je dan vergelijkbare afwijkingen.
Ik heb mijn kaartjes gebaseerd op bestaande kaarten in omloop die gegouteerd waren door Baru en Chani... al houden die er ook van om wat mistig te doen... de ene dag kunnen ze plots weer iets anders zeggen, of tekenen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:58 schreef Domnivoor het volgende:
Vraag het Perico. Hij heeft hem in een kaartje aangegeven:
[ afbeelding ]
Jaja, zoiets vermoedde ik al. Het gaat om hetzelfde artikel van de dag ervoor.quote:Op maandag 15 september 2014 15:16 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Dit is dan ook geen correcte vertaling. Een llamada registrada is geen "opgenomen gesprek", maar in deze context een geregistreerde belpoging (gelogd door de telefoon). Met "downloaden" (se descargaron) wordt bedoeld dat de batterijen leeg zijn (letterlijk: [de apparaten] zijn afgeladen/ontladen).
Dat zou top zijn!! Ik meende ooit in deze topicreeks toch iets van GPS kaarten gezien te hebben, in ieder geval van pianista. Of vergis ik me en was het van een ander pad?quote:Op dinsdag 16 september 2014 08:17 schreef Geruisloos het volgende:
Gezien de hevige discussie over de afstanden en de looptijden is het denk ik essentieel dat de locaties van de Miradador, de quebrada en de crossings empirisch worden vastgesteld. Ik zal eens kijken of ik een gids kan inhuren die een GPS track kan maken van begin tot aan in ieder geval de eerste kabelovergang.
Dan kan de track redelijk exact, inclusief de gemiddelde snelheden, op de kaart worden geplot, en zijn we niet meer afhankelijk van uitspraken.
Wordt vervolgd.
Deze stuurde miura mij door:quote:Op dinsdag 16 september 2014 08:47 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Dat zou top zijn!! Ik meende ooit in deze topicreeks toch iets van GPS kaarten gezien te hebben, in ieder geval van pianista. Of vergis ik me en was het van een ander pad?
Verder heb ik de post van Perico in de OP gezet. Van dergelijke posts zou het jammer zijn als die informatie na een tijd wegzakt in de reeks.
Ctrl A en Ctrl Cquote:Op dinsdag 16 september 2014 02:19 schreef Poolbal het volgende:
Als ik de vorige OP quote krijg ik de afbeeldingen niet mee, ik krijg ipv de afbeeldingen dit:
[ afbeelding ]
zal nog ff de andere plaatjes en filmpjes toevoegen
In dit NOS-filmpje zegt PM dat Kris en Lisanne nog gezien zijn door iemand die aan de Pianista Trail een finca heeft. Woont daar LG, ook een gids?quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:17 schreef jackie12 het volgende:
Nog een keer (en ik ben het niet eens met de OP!)
We moeten dus op zoek naar het meest eenvoudige scenario zonder teveel poespas.
Laten we dan beginnen bij het begin
K en L waren om 13 uur op de Mirador.
Hoe kwamen ze daar?
Waarom zijn ze tijdens hun wandeling vanaf hun hostel 3 uur lang door niemand gezien?
Taxi? Waarom is de taxichauffeur dan nog niet gevonden? Het is daar geen new York
Wie was de laatste die ze heeft gezien?
Geven jullie dan maar zonder teveel poespas aan wat het meest logisch is ip vpas te beginnen na de foto op de 1e quebrada
quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:17 schreef jackie12 het volgende:
Nog een keer (en ik ben het niet eens met de OP!)
We moeten dus op zoek naar het meest eenvoudige scenario zonder teveel poespas.
Laten we dan beginnen bij het begin
K en L waren om 13 uur op de Mirador.
Hoe kwamen ze daar?
Waarom zijn ze tijdens hun wandeling vanaf hun hostel 3 uur lang door niemand gezien?
Taxi? Waarom is de taxichauffeur dan nog niet gevonden? Het is daar geen new York
Wie was de laatste die ze heeft gezien?
Geven jullie dan maar zonder teveel poespas aan wat het meest logisch is ip vpas te beginnen na de foto op de 1e quebrada
Lopend over de Pianista trail. Een andere manier is er namelijk niet.quote:Hoe kwamen ze daar?
Dat zijn ze wel. Alleen de getuigenissen kloppen op één na niet met de tijdlijn van de camera.quote:Waarom zijn ze tijdens hun wandeling vanaf hun hostel 3 uur lang door niemand gezien?
Zie boven: Die is dus wel gevonden.quote:Taxi? Waarom is de taxichauffeur dan nog niet gevonden? Het is daar geen new York
Plino.quote:Wie was de laatste die ze heeft gezien?
Waar ik gisterenavond nog even over zat na te denken voor at betreft de locatie van het eerste bergbeekje..quote:Op dinsdag 16 september 2014 00:11 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Goede punten. Zie hier de kaart om een idee te krijgen van de afstanden. Een dag lopen van Mirador naar tweede crossing lijkt me overdreven. Hoe vaak heeft Feliciano die uitspraak gedaan? Maar er is ook nog een eerste crossing. Alleen weet ik niet of die echt gevaarlijk is.
1 dag lopen is 8 uur? Waarom? Waarom niet 12 of 10?quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar ik gisterenavond nog even over zat na te denken voor at betreft de locatie van het eerste bergbeekje..
Dit gaat ook niet kloppen maar geeft wel een vergelijk:
Neem de afstand tussen de Mirador en de eerste crossing. Deel die door 8 (uur). Dan zou het bergbeekje op 1/8ste van de Mirador moeten liggen.
De loopafstand per uur zou dan ook die afstand moeten zijn.
Dan krijg je toch een heel ander plaatje.
Interessante benadering. We moeten dan alleen wel zeker weten dat de Mirador - 1e Crossing ook echt 8 uur lopen is. Hemelsbreed is dit ongeveer 4 km. Dit zou een hemelsbrede snelheid betekenen van 500m per uur.quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:09 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar ik gisterenavond nog even over zat na te denken voor at betreft de locatie van het eerste bergbeekje..
Dit gaat ook niet kloppen maar geeft wel een vergelijk:
Neem de afstand tussen de Mirador en de eerste crossing. Deel die door 8 (uur). Dan zou het bergbeekje op 1/8ste van de Mirador moeten liggen.
De loopafstand per uur zou dan ook die afstand moeten zijn.
Dan krijg je toch een heel ander plaatje.
Hierbij komt bij mij ook iets anders naar boven. Die data hebben ze van Ingrid L. Maar van wie heeft Ingrid L. dat dan? Van Eileen? Vreemd dat Ingrid L. ook niet aangeeft van wie ze het heeft...quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
De buitenlandse gemeenschap in Boquete heeft een privédetective ingehuurd om de vermissing te onderzoeken. Voor hen was er één vaststaand gegeven: Dat de meiden rond 13:00 nog in de taalschool waren. Dit 'feit' was naar buiten gekomen via een medewerker in een andere vestiging in Bocas die het weer had van iemand op de vestiging in Boquete.
8 uur is letterlijk door een gids ergens gezegd en is de kortste loopafstand die ik ben tegengekomen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:13 schreef agter het volgende:
[..]
1 dag lopen is 8 uur? Waarom? Waarom niet 12 of 10?
Ik denk dat de onderbouwing die ik geef wellicht nog meer onderbouwing is dan waarop de huidige locatie van het bergbeekje is gebaseerd.quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:21 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Interessante benadering. We moeten dan alleen wel zeker weten dat de Mirador - 1e Crossing ook echt 8 uur lopen is. Hemelsbreed is dit ongeveer 4 km. Dit zou een hemelsbrede snelheid betekenen van 500m per uur.
Het beste is natuurlijk een GPS pad, dan kunnen we ook de kronkels zien, maar als je goed kunt onderbouwen dat de 1e crossing 8 uur lopen is vanaf de Mirador, dan zal ik de locatie van de quebrada en de gemiddelde snelheid in de kaart aanpassen om een betere Area of Distress aan te kunnen geven.
Kan het op dit moment even niet plotten op de kaart, maar als we uitgaan van 500m per uur gemiddeld vanaf de Mirador, dan is de distress locatie ongeveer waar Hut 12 staat aangegeven.quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik denk dat de onderbouwing die ik geef wellicht nog meer onderbouwing is dan waarop de huidige locatie van het bergbeekje is gebaseerd.
Ik vraag ook niet het te wijzigen maar om het even naast elkaar te leggen om te zien wat dat met de conclusies doet.
Het probleem is dat als ik quote, dat iedere afbeelding die normaal zo er in staat [img]www.site.com/ditisde-urlvanhetplaatje[/img [quote:Op dinsdag 16 september 2014 10:19 schreef 11en30 het volgende:
En anders even alle [ [url] vervangen door [ [url= en alle [/url] ] door ]afbeelding[/url] ]
Maar waarom quoten en niet gewoon Ctrl A, Ctrl C en dan plakken in het veld waar je het wilt hebben? Dan blijft alles hetzelfde en heb je dat probleem niet.quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:01 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het probleem is dat als ik quote, dat iedere afbeelding die normaal zo er in staat [img]www.site.com/ditisde-urlvanhetplaatje[/img [
Er na het quoten van de OP zo in staat:
[url] afbeelding [/url [ (< in plaats van een plaatje staat er de tekst "afbeelding")
Dus als ik dat handmatig wil aanpassen moet ik niet alleen "url" veranderen in "img", maar ook de letterlijke url van de plaatjes opzoeken en erin kopiëren. Voor 5-10 plaatjes is dat niet erg om ff te doen, maar er staan wel 100 plaatjes denk ik :/
Ik ben benieuwd.quote:Op dinsdag 16 september 2014 01:47 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Het lokaliseren van die nachtlocatie is heel interessant. En ik heb een methode bedacht om uit te vinden waar dit geweest kan zijn, er is alleen wel wat onderzoek voor nodig en uiteindelijk een expeditie om het te bevestigen. Maar ik hoop dat de familie geïnteresseerd is in de methode (ik heb ze hierover benaderd).
De OP is enorm idd. Dat is dus geen doen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:01 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Het probleem is dat als ik quote, dat iedere afbeelding die normaal zo er in staat [img]www.site.com/ditisde-urlvanhetplaatje[/img [
Er na het quoten van de OP zo in staat:
[url] afbeelding [/url [ (< in plaats van een plaatje staat er de tekst "afbeelding")
Dus als ik dat handmatig wil aanpassen moet ik niet alleen "url" veranderen in "img", maar ook de letterlijke url van de plaatjes opzoeken en erin kopiëren. Voor 5-10 plaatjes is dat niet erg om ff te doen, maar er staan wel 100 plaatjes denk ik :/
Ik snap niet goed wat je bedoelt, de bedoeling was om uit het vorige deel (Domnivoor was TS) de OP hier neer te zetten. Als ik daar ctrl-A + ctrl-C doe kopieer ik de OP + volledige eerste pagina en alle overige tekst (immers: ctrl-A).quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar waarom quoten en niet gewoon Ctrl A, Ctrl C en dan plakken in het veld waar je het wilt hebben? Dan blijft alles hetzelfde en heb je dat probleem niet.
Geruisloos, ik zat nog te kijken naar de temperatuurdata van de foto's en de temperatuurdata die je in het OP-plaatje hebt toegevoegd.. en er lijkt iets niet te kloppen (of de foto-EXIF-temperaturen kloppen niet, of de temperaturen die je hebt herleid kloppen niet). Want die foto's lijken allemaal 22-24 graden te hebben, en in jouw kaartje is de temperatuur op de berg, waar de spullen zijn gevonden, allemaal een stuk kouder. Zouden alle temperaturen kloppen dan zijn de foto's een flink stuk verder bergaf genomen (door iemand anders?) en daarna alle spullen flink stroomopwaarts verzeild geraakt. Dat lijkt me een heel onwaarschijnlijk scenario, tenzij ze dus weer een heel eind bergop gegaan zijn.quote:
Juist daarom is die data zo opvallend, en vraagt het extra aandacht om uitsluitsel te krijgen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:53 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Geruisloos, ik zat nog te kijken naar de temperatuurdata van de foto's en de temperatuurdata die je in het OP-plaatje hebt toegevoegd.. en er lijkt iets niet te kloppen (of de foto-EXIF-temperaturen kloppen niet, of de temperaturen die je hebt herleid kloppen niet). Want die foto's lijken allemaal 22-24 graden te hebben, en in jouw kaartje is de temperatuur op de berg, waar de spullen zijn gevonden, allemaal een stuk kouder. Zouden alle temperaturen kloppen dan zijn de foto's een flink stuk verder bergaf genomen (door iemand anders?) en daarna alle spullen flink stroomopwaarts verzeild geraakt. Dat lijkt me een heel onwaarschijnlijk scenario, tenzij ze dus weer een heel eind bergop gegaan zijn.
Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem. Anders zal ik kijken of ik van een relevant deel in ieder geval de plaatjes handmatig weer kan vervangen. Jij kan dus ook niet bij vorige delen de originele html + tekst eruit plukken of een volledige topicrestore doen?quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:45 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De OP is enorm idd. Dat is dus geen doen.
Er werd gespeculeerd dat dat een kabel was. Maar die kabelbruggen zijn niet zo strak gespannen dat ze kaarsrecht zijn. (Was dat maar zo...) Bovendien zou de kabel dan moeten opvallen op de difference cloud van Perico:quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:28 schreef BijDePinken het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd.
Wat betreft die nachtlocatie vroeg ik mij af of de foto-experts onder ons hebben kunnen vaststellen of de schuine rechte lijn boven de rots, die in dit bericht werd gemarkeerd
http://forum.fok.nl/templ(...)mgur.com/ZyJe9VN.jpg
(BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #96 - Blaadjes), daadwerkelijk iets concreets kan zijn (nog los van de interpretatie) of niet. Zo ja, sorry als ik hun conclusie gemist heb.
Het is overigens nadrukkelijk niet mijn bedoeling om discussies over vermeende mannetjes e.d. op te rakelen, het gaat mij louter om die schuine lijn.
Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen Poolbal. Ik laat het aan de topicstarter over.quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem. Anders zal ik kijken of ik van een relevant deel in ieder geval de plaatjes handmatig weer kan vervangen. Jij kan dus ook niet bij vorige delen de originele html + tekst eruit plukken of een volledige topicrestore doen?
Nee dat kan ik niet. Dat topic is gesloten. Lavenderr kan dat ook niet zie ik. Een van de andere mods misschien?quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:
Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem.
Dat zou best eens de verklaring kunnen zijn. Het is in ieder geval plausibeler dan de aanname dat ze op 31 maart ook al een deel van de Pianista hebben gelopen, en dat de getuigen ze op die dag hebben gezien. Die taxichauffeur, die bijna nergens genoemd wordt, heet trouwens Leonardo Mastinu.quote:Op dinsdag 16 september 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dit doet mij ernstig twijfelen aan de onderzoeksmethode die die privédetective heeft gebruikt. Het lijkt er op dat hij de getuigen heeft beïnvloed in de tijdlijn. Bijna iedereen ging daar in mee behalve Plino die daardoor ging twijfelen aan zijn eigen getuigenis.
[..]
Ik denk dan toch dat de werkelijke buitentemperatuur lager was dan de camera aangeeft, hoewel jij of iemand anders had gekeken of de temperatuur van de lens correct was met de werkelijke buitentemperatuur (geen opwarming oid). Ik meen te herinneren dat er een betrouwbare buitentemperatuur door de camera wordt gemeten.quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:55 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Juist daarom is die data zo opvallend, en vraagt het extra aandacht om uitsluitsel te krijgen.
Zie dit scenario die de temperatuur kan verklaren.
Hoe steekt die 4x4 over bij kabelbruggen? Rijd gewoon door het water zeker?quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:58 schreef Poekje01 het volgende:
Ouder 1
??
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar er is een andere manier: met een 4x4 aangedreven auto kun je tot vlak bij de Mirador komen, lijkt me dus een 2e manier.
Ik zal het vragen en desnoods handmatig de belangrijkste plaatjes terugzetten. Heel veel plaatjes over flora en fauna bv zijn een beetje overbodig nu het filmpje van Matador in de OP staat, daar staat al die info ook in.quote:Op dinsdag 16 september 2014 13:05 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Nee dat kan ik niet. Dat topic is gesloten. Lavenderr kan dat ook niet zie ik. Een van de andere mods misschien?
Gewoon de eventuele aanpassingen in de nieuwe OP doen.quote:Op dinsdag 16 september 2014 13:05 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Nee dat kan ik niet. Dat topic is gesloten. Lavenderr kan dat ook niet zie ik. Een van de andere mods misschien?
Ik zie idd wat je bedoelt. En als je arceert en dan kopieert wordt het helemaal een zooitje zie ik.quote:Op dinsdag 16 september 2014 12:48 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Ik snap niet goed wat je bedoelt, de bedoeling was om uit het vorige deel (Domnivoor was TS) de OP hier neer te zetten. Als ik daar ctrl-A + ctrl-C doe kopieer ik de OP + volledige eerste pagina en alle overige tekst (immers: ctrl-A).
ik vond dit aan GPS coordinaten voor de Miradorquote:Op dinsdag 16 september 2014 09:19 schreef Geruisloos het volgende:
[..]
Er zit ook wat afwijking tussen de heen en terug data. Mogelijk zijn er dus stukken anders gelopen, of het GPS signaal is niet altijd accuraat geweest.
>knip<quote:Op dinsdag 16 september 2014 13:22 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zie idd wat je bedoelt. En als je arceert en dan kopieert wordt het helemaal een zooitje zie ik.
Nu vraag ik me af wat er gebeurt als je quote en je haalt de quote tekens weg. Ik ga even kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |