Aan de andere kant, waarom zou een almachtige god behoefte hebben aan automatisering? Als hij alles kan is niets teveel moeite.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, goed punt. Een god die persoonlijk alles handmatig moet gaan zitten micro-managen is natuurlijk lang zo almachtig niet als iemand die de boel heeft geautomatiseerd.
Geen idee, ik vind almachtig sowieso een raar concept. Ik zou denken dat het feit dat god überhaupt nodig is al afbreuk doet aan gods almachtig-zijn.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aan de andere kant, waarom zou een almachtige god behoefte hebben aan automatisering? Als hij alles kan is niets teveel moeite.
Ik weet even niet meer welke klassieke filosoof dat zei...: causaliteit bestaat niet, elke gebeurtenis is een gelegenheid voor de wil van God. Zou dat niet juist het toppunt van almacht zijn?
Oh, klopt. Het hele idee van almacht is paradoxaal, en de manier waarop de meeste religies dat begrip invullen is regelrecht tegenstrijdig.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Geen idee, ik vind almachtig sowieso een raar concept. Ik zou denken dat het feit dat god überhaupt nodig is al afbreuk doet aan gods almachtig-zijn.
Door het op een indirecte manier te doen, zal een mens steviger in zijn schoenen moeten staan om daadwerkelijk in God te geloven, dan wanneer er zichtbaar bewijs voor is.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aan de andere kant, waarom zou een almachtige god behoefte hebben aan automatisering? Als hij alles kan is niets teveel moeite.
Ik weet even niet meer welke klassieke filosoof dat zei...: causaliteit bestaat niet, elke gebeurtenis is een gelegenheid voor de wil van God. Zou dat niet juist het toppunt van almacht zijn?
Het idee dat causaliteit niet bestaat, en dat elke gebeurtenis een goddelijk ingrijpen betreft, is voor ons mensen niet te onderscheiden van het soort wereld waar God zich totaal niet mee bemoeit.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:41 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Door het op een indirecte manier te doen, zal een mens steviger in zijn schoenen moeten staan om daadwerkelijk in God te geloven, dan wanneer er zichtbaar bewijs voor is.
Ik antwoord er morgen opquote:Op woensdag 3 september 2014 23:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het idee dat causaliteit niet bestaat, en dat elke gebeurtenis een goddelijk ingrijpen betreft, is voor ons mensen niet te onderscheiden van het soort wereld waar God zich totaal niet mee bemoeit.
Hoe zou dat voor ons zichtbaar zijn?
Ik beschouw mijzelf als een atheïst/agnost/pantheïst (en vanuit hoop danwel bescheidenheid ook als een "ietsist"). Ik heb soms echt veel moeite met geloof/gelovigen… nou ja, vooral met alle ellende, die uit naam van geloof/gelovigen plaatsvindt. Toch geldt al het dikgedrukte in jouw schrijven voor mij precies zo...quote:Op woensdag 3 september 2014 11:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Nice, respect voor deze post... Herken het ook wel vanuit de andere kant.
Zelf vind ik het echt heel moeilijk om het goed uit te leggen, het is een soort "out of the box" kijken voor mij. Nu heb ik geen conventioneel geloof, maar ik ontken de wetenschap niet, ik geloof dat er meer is en dat de wetenschap daar ook wel achter zal komen.
Het zijn conclusie's die ik trek die ondersteunt worden door ervaringen, door kennis, maar ook door "gevoel".
Ik vraag me vooral af hoe dat anders is voor een atheist, is het ook niet zo dat de som van de ervaring en kennis bij hun komt tot de conclusie "geen god", dat dat ook een "gevoel" is? Het is voor hun niet logisch, maar het gaat ook voorbij het zeker weten.
Voor mij is het vrij logisch dat er wel meer is waardoor het voor mij bijna een levensdoel is om daar echt mijn vinger op te kunnen leggen. Om die rode draad te pakken te krijgen.
Als je kijkt wat er via de "spirituele" weg gedaan kan worden dan is dat mateloos interessant naar mijn mening, ik heb gewoon een diepe behoefte daar meer van te weten.
Ik denk niet dat er een antwoord op dit alles IS, m.a.w. ik denk dat zelfs wetenschap hier nooit echt inzicht in zal verschaffen... dit soort zaken bestaan denk ik alleen in mijn/ons hoofd/hart, niet daarbuiten. Het enige wat wetenschap misschien kan achterhalen, is het neurologische proces daarachter.quote:Op maandag 1 september 2014 22:53 schreef Forbry het volgende:
(….)
En ja, “leuk”. Waarom is het leven niet (voor iedereen) 100% leuk? Als god werkelijk zo liefdevol én goed én alwijs én almachtig is, had hij daar toch ook voor kunnen zorgen/kiezen? Dan had hij toch ook een universum kunnen creëren waar iedereen zonder (eerst) angst, pijn en/of verdriet te hoeven meemaken al die wijsheid/alwetendheid/moraliteit zou hebben die god (volgens gelovigen) graag bij/van “zijn” mensen wil zien?
Dan zou hij ook geen engelen als personeel hebben. Hoogstens sier-engelen, als hobby.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:30 schreef Molurus het volgende:
Aan de andere kant, waarom zou een almachtige god behoefte hebben aan automatisering? Als hij alles kan is niets teveel moeite.
Ik heb je bericht verwerkt, heb bepaalde stukken weggewerkt, om het voor mij zelf overzichtelijker te maken.quote:Op donderdag 4 september 2014 00:32 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik beschouw mijzelf als een atheïst/agnost/pantheïst (en vanuit hoop danwel bescheidenheid ook als een "ietsist"). Ik heb soms echt veel moeite met geloof/gelovigen… nou ja, vooral met alle ellende, die uit naam van geloof/gelovigen plaatsvindt.
Dat persoonlijke denkproces en de emoties die dat denkproces in gang zetten, richten zich in mijn geval niet echt op god(en) en leven na de dood, maar meer op rechtvaardigheid. Op goed en kwaad,
Het gaat om vragen/constateringen als:
- Is er wel zoiets als "goed" en "kwaad"?
- Zit er toch niet altijd een egoïstisch component in alles wat je doet, al is het maar een bepaalde angst bijvoorbeeld?
In die zin ben ik best een beetje jaloers op mensen die rust in een bepaald geloof hebben gevonden. Niet jaloers in de zin dat ik het die mensen niet gun (dus eigenlijk geen échte jaloezie), maar jaloers in de zin dat ik dat ergens ook wel graag had gekund.
het bestaan van ellende in deze wereld (angst, pijn en verdriet) vind ik hoe dan ook onverenigbaar met een góede God.
Ik snap wat je zegtquote:Op woensdag 3 september 2014 19:28 schreef Elkabee het volgende:
[..]
De wetenschap vertelt niet waarom er ellende is. Het vertelt alleen maar over statistieken. Zo vertelt de Bijbel over satan. Dat hij een engel was, maar slechte gedachten had gekregen toen hij zag dat de mens God aanbad. Hij wilde die aanbidding ook hebben. Dus hij verleidde Eva om ongehoorzaam te zijn. Dat leidde tot de eerste ellende. Bij Job vertelt de Bijbel dat satan God uitdaagde en zei dat de mens, wanneer het minder goed ging met hem, God de rug zou toekeren. Toen liet God toe dat satan Job "bewerkte", alleen maar zodat Job (zonder dat hij ervan bewust was) kon bewijzen dat de mens wel degelijk trouw kon zijn aan God. Dat was bewezen. Zo deed satan nog meer slechte dingen met de mens ( denk maar aan de redenen van de vernietiging van Sodom en Gomorra en de vloed tijdens Noah). Er brak na duizenden jaren een oorlog uit in de hemel tussen satan en Jezus(die toen de troon besteeg (ja, dat is weer een ander verhaal)) en Jezus slingerde satan en zijn bondgenoten toen naar de aarde. Nu waart satan en zijn demonen rond op aarde en "bewerkt" de mensen. Vandaar dus zoveel ellende (is ook al voorspeld). Dit verklaart voor mij hoe het komt dat er ellende is en waarom (zonde en satan).
Misschien een sprookje voor jullie, maar deze verklaring geeft mij begrip over wat er nu gebeurt. Ik vraag me niet af waarom IS zo wreed is. Het is voorspeld(dat mensen tijdens de laatste dagen geen liefde meer voor elkaar zullen hebben en (meer) oorlogen zullen voeren). En ik weet waarom.
Het is voor mij antwoord genoeg in het waarom. Dat de wetenschap mij niet kan geven.
Als God zo lief was: waarom laat hij mensen vechten(moslims vs christenen) of zelfs soenieten vs shie-ietenquote:Op donderdag 4 september 2014 07:24 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegtIk ben het er niet mee eens, maar ik vind het een prima verklaring waarom jij vindt dat er ellende is.
Wetenschap kan trouwens niets zeggen over waarom er ellende is. Alles is relatief. Wat jij (of God) als ellende bestempelt, kan voor anderen een zegen zijn. De mensen van IS bijvoorbeeld, die zullen hun acties niet als ellende zien. Die doen dat ook om een god te behagen. Die zien jouw levenswijze weer als ellende. Het is maar net van welke kant je het bekijkt, daarom zegt wetenschap er niets over. Er is namelijk niets over te zeggen.
Eeehm.. de Bijbel maakt het juist vrij duidelijk dat Satan voor God werkt. Het is zijn baan om dit soort testen uit te voeren; niet iets wat hij tegen Gods wil in doet. Integendeel zelfs.quote:Op woensdag 3 september 2014 19:28 schreef Elkabee het volgende:
[..]
De wetenschap vertelt niet waarom er ellende is. Het vertelt alleen maar over statistieken. Zo vertelt de Bijbel over satan. Dat hij een engel was, maar slechte gedachten had gekregen toen hij zag dat de mens God aanbad. Hij wilde die aanbidding ook hebben. Dus hij verleidde Eva om ongehoorzaam te zijn. Dat leidde tot de eerste ellende. Bij Job vertelt de Bijbel dat satan God uitdaagde en zei dat de mens, wanneer het minder goed ging met hem, God de rug zou toekeren. Toen liet God toe dat satan Job "bewerkte", alleen maar zodat Job (zonder dat hij ervan bewust was) kon bewijzen dat de mens wel degelijk trouw kon zijn aan God. Dat was bewezen. Zo deed satan nog meer slechte dingen met de mens ( denk maar aan de redenen van de vernietiging van Sodom en Gomorra en de vloed tijdens Noah). Er brak na duizenden jaren een oorlog uit in de hemel tussen satan en Jezus(die toen de troon besteeg (ja, dat is weer een ander verhaal)) en Jezus slingerde satan en zijn bondgenoten toen naar de aarde. Nu waart satan en zijn demonen rond op aarde en "bewerkt" de mensen. Vandaar dus zoveel ellende (is ook al voorspeld). Dit verklaart voor mij hoe het komt dat er ellende is en waarom (zonde en satan).
Misschien een sprookje voor jullie, maar deze verklaring geeft mij begrip over wat er nu gebeurt. Ik vraag me niet af waarom IS zo wreed is. Het is voorspeld(dat mensen tijdens de laatste dagen geen liefde meer voor elkaar zullen hebben en (meer) oorlogen zullen voeren). En ik weet waarom.
Het is voor mij antwoord genoeg in het waarom. Dat de wetenschap mij niet kan geven.
Interessant verhaal. Ik lees er vooral in terug dat die vragen stellen leidt tot onrust. En dat gelovigen die antwoorden zoeken in geloof en daarom wel rust hebben. Aansluitend op wat Elkabee eerder zei, als je dat geloof wegneemt bij mensen, dan slaat de onrust weer toe.quote:
Goed en kwaad zijn subjectieve zaken. Elk mens vult deze begrippen anders in voor zichzelf. Niemand vindt zichzelf slecht, iedereen probeert dingen goed te doen. Maar wat goed is en wat niet, dat is voor niemand gelijk.quote:Op donderdag 4 september 2014 01:02 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Er is zeker iets als goed en kwaad.
Het is subjectief. Klopt wat je zegt. Maar als we over moord hebben denk ik dat meeste mensen het niet goed vinden?quote:Op donderdag 4 september 2014 07:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Goed en kwaad zijn subjectieve zaken. Elk mens vult deze begrippen anders in voor zichzelf. Niemand vindt zichzelf slecht, iedereen probeert dingen goed te doen. Maar wat goed is en wat niet, dat is voor niemand gelijk.
Er worden aan de lopende band moorden gepleegd onder de noemer "gerechtigheid". In sommige landen voert de overheid zelfs moorden uit als onderdeel van hun justitieapparaat. En in talloze oorlogen en andere conflicten vermoorden mensen elkaar omdat zij het bij het juiste eind hebben en de ander niet.quote:Op donderdag 4 september 2014 07:44 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Maar als we over moord hebben denk ik dat meeste mensen het niet goed vinden?
Welke cijfer zou je mens geven als het gaat om ''een goed mens''quote:Op donderdag 4 september 2014 07:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er worden aan de lopende band moorden gepleegd onder de noemer "gerechtigheid". In sommige landen voert de overheid zelfs moorden uit als onderdeel van hun justitieapparaat. En in talloze oorlogen en andere conflicten vermoorden mensen elkaar omdat zij het bij het juiste eind hebben en de ander niet.
Wat bedoel je?quote:Op donderdag 4 september 2014 07:49 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Welke cijfer zou je mens geven als het om ''een goed mens''
Mijn vraag was, als mensen moord plegen. Gelukkig niet alle mensen plegen moord.quote:
Ik denk dat iedereen probeert om goed te zijn, zelfs de mensen die moorden plegen.quote:Op donderdag 4 september 2014 07:53 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
Zijn de mensen dan in het algemeen slecht of goed?
Rechtvaardigheid is de basis van een samenleving. Het is denk ik een evolutionair voordeel van sociale dieren om een zekere mate van rechtvaardigheid na te streven, zodat hun samenlevingen succesvoller zijn.quote:Op donderdag 4 september 2014 00:32 schreef Forbry het volgende:
[..]
- Gezien die “nee” bestaat er eigenlijk niet eens iets als "rechtvaardig(heid)"
- Waarom voel ik daar dan toch zo'n enorme behoefte aan?
Nee hoor, ook over evolutie. En hoe daaruit volgt, dat niet alles koek en ei is. Kijk maar naar de natuur, daar is het een criminele bende: diefstal, moord, verkrachting, parasiteren op anderen, tot oorlogen aan toe. En de mens zou sinds de zondeval haar kinderen met smart baren, oftewel pijnlijke bevallingen kennen. Als deel van de straf. Maar als je weet hoe het bij hyena's gaat, dan is een menselijke bevalling een feestje voor de moeder.quote:Op woensdag 3 september 2014 19:28 schreef Elkabee het volgende:
De wetenschap vertelt niet waarom er ellende is. Het vertelt alleen maar over statistieken.
Dus we hebben de ellende te danken aan een nieuwbakken manager daarboven, zoon van de baas, die de problemen in eigen huis niet aankon, en bij ons over de schutting kieperde? Zo hoor je nog eens wat.quote:Op woensdag 3 september 2014 19:28 schreef Elkabee het volgende:
Zo vertelt de Bijbel over satan. Dat hij een engel was, maar slechte gedachten had gekregen toen hij zag dat de mens God aanbad. Hij wilde die aanbidding ook hebben. Dus hij verleidde Eva om ongehoorzaam te zijn. Dat leidde tot de eerste ellende. Bij Job vertelt de Bijbel dat satan God uitdaagde en zei dat de mens, wanneer het minder goed ging met hem, God de rug zou toekeren. Toen liet God toe dat satan Job "bewerkte", alleen maar zodat Job (zonder dat hij ervan bewust was) kon bewijzen dat de mens wel degelijk trouw kon zijn aan God. Dat was bewezen. Zo deed satan nog meer slechte dingen met de mens ( denk maar aan de redenen van de vernietiging van Sodom en Gomorra en de vloed tijdens Noah). Er brak na duizenden jaren een oorlog uit in de hemel tussen satan en Jezus(die toen de troon besteeg (ja, dat is weer een ander verhaal)) en Jezus slingerde satan en zijn bondgenoten toen naar de aarde.
Dat is het mooie van zulke antwoorden: je wordt er tevreden van. Of ze kloppen doet er niet toe. Ik zou als gelovige trouwens niet zo tevreden zijn over Jezus, als ik geloofde dat hij die verduivelde Satan bij ons gedumpt heeft. Maar het is wel weer tof, dat 'ie later een veelbelovende actie heeft ingezet om de gevolgen van dat dumpen enigszins te herstellen. Enigszins, want wie het verhaal niet gelooft, is alsnog de pineut.quote:Nu waart satan en zijn demonen rond op aarde en "bewerkt" de mensen. Vandaar dus zoveel ellende (is ook al voorspeld). Dit verklaart voor mij hoe het komt dat er ellende is en waarom (zonde en satan).
Misschien een sprookje voor jullie, maar deze verklaring geeft mij begrip over wat er nu gebeurt. Ik vraag me niet af waarom IS zo wreed is. Het is voorspeld(dat mensen tijdens de laatste dagen geen liefde meer voor elkaar zullen hebben en (meer) oorlogen zullen voeren). En ik weet waarom.
Het is voor mij antwoord genoeg in het waarom. Dat de wetenschap mij niet kan geven.
De vraag is of er een levensovertuiging bestaat die zorgt voor vrede, rust en geluk en ook daadwerkelijk werkt voor mensen. Het zit erg in ons DNA gebakken dat we groepjes willen vormen die we willen beschermen tegen andere groepjes, waardoor de vlam snel in de pan slaat bij ruzie tussen deze groepjes.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:42 schreef TitanicLover het volgende:
Men moet proberen een betere religie/ethica te vinden.
We kunnen hier als wijze FOK!ers religies samenvatten en verbeteren. Misschien als we eenheid vormen kunnen we een God tot bestaan brengen.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
De vraag is of er een levensovertuiging bestaat die zorgt voor vrede, rust en geluk en ook daadwerkelijk werkt voor mensen. Het zit erg in ons DNA gebakken dat we groepjes willen vormen die we willen beschermen tegen andere groepjes, waardoor de vlam snel in de pan slaat bij ruzie tussen deze groepjes.
Je hebt absoluut gelijk over dat mensen in groepjes vormen.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
De vraag is of er een levensovertuiging bestaat die zorgt voor vrede, rust en geluk en ook daadwerkelijk werkt voor mensen. Het zit erg in ons DNA gebakken dat we groepjes willen vormen die we willen beschermen tegen andere groepjes, waardoor de vlam snel in de pan slaat bij ruzie tussen deze groepjes.
Hm.. een god die zegt dat hij de enige echte is, en alle manieren van aanbidding even goed vindt. En dus niet aan de man gebracht wil worden door gedram, geweld of bedreiging en beloning in het hiernamaals, van wie niet in 'm gelooft. Maar dan moet er wel iets zijn dat gewicht in de schaal legt, willen de huidige christenen, moslims en andere enige-echte-god-gevonden-hebbers daarin geloven. En daar heb ik een idee voor: als nu eens alle atheïsten zich tot die god bekeren, dat zou flink indruk maken. Alleen moeten die daar wel voor te porren zijn. Want een klein leugentje om bestwil vinden de meeste mensen geen punt, maar dit is een vrij forse. Dus moet er iets komen dat viraal gaat, iets wat je normaal niet zou doen. Net als bij die ice-bucket challenge. Heeft meteen ook iets doperigs. Er moet alleen iemand iets bedenken om in die emmer te doen. Wijwater valt af, en bloed ook. Het beste lijkt mij, dat die nieuwe god vloeibaar is, en ongevaarlijk om over je heen te krijgen. Dan blijft eigenlijk alleen gewoon water over, op een aangenaam temperatuurtje. Met eventueel daar een vreedzaam en tolerant geurtje aan.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:51 schreef TitanicLover het volgende:
[..]
We kunnen hier als wijze FOK!ers religies samenvatten en verbeteren. Misschien als we eenheid vormen kunnen we een God tot bestaan brengen.
O jee, ik wou net voorstellen om in die emmer ook wat LSD te doen, zodat je wat makkelijker in die nog op te richten god gaat geloven. Maar dat lijkt me nu niet zo'n goed idee meer.quote:Al is het moeilijk om in God te geloven.
We kunnen tenminste elkaar helpen en steunen in deze psychologische tijdperk. Ik heb zelf psychose meegemaakt en 2 jaar 7 maanden en 1 week leef ik energieloos. Ik voel me totaal niet op mijn gemak, plus als ik de lijden van de mensen over ter wereld voel.
Geloof me, ik vind mijn rust tussen jullie hier op FOK! laatste 8 dagen!
Hierbij breng positieve bijdrage ipv tegen elkaar op te gaan.
Ik stop nu anders heb ik te veel gezegd
Akhh je hebt de start gemaakt, gefeliciteerd!quote:Op donderdag 4 september 2014 11:44 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Hm.. een god die zegt dat hij de enige echte is, en alle manieren van aanbidding even goed vindt. En dus niet aan de man gebracht wil worden door gedram, geweld of bedreiging en beloning in het hiernamaals, van wie niet in 'm gelooft. Maar dan moet er wel iets zijn dat gewicht in de schaal legt, willen de huidige christenen, moslims en andere enige-echte-god-gevonden-hebbers daarin geloven. En daar heb ik een idee voor: als nu eens alle atheïsten zich tot die god bekeren, dat zou flink indruk maken. Alleen moeten die daar wel voor te porren zijn. Want een klein leugentje om bestwil vinden de meeste mensen geen punt, maar dit is een vrij forse. Dus moet er iets komen dat viraal gaat, iets wat je normaal niet zou doen. Net als bij die ice-bucket challenge. Heeft meteen ook iets doperigs. Er moet alleen iemand iets bedenken om in die emmer te doen. Wijwater valt af, en bloed ook. Het beste lijkt mij, dat die nieuwe god vloeibaar is, en ongevaarlijk om over je heen te krijgen. Dan blijft eigenlijk alleen gewoon water over, op een aangenaam temperatuurtje. Met eventueel daar een vreedzaam en tolerant geurtje aan.
Of nee, pepernoten natuurlijk! Want ik heb nog nooit gehoord van verschillende stromingen binnen het Sinterklaas-geloof, die elkaar te lijf gingen. Wel van ongelovigen, die elkaar verketteren over de kleur van zijn knechten. Beetje raar, dat laatste, want je gaat als atheïst toch ook niet steggelen over het stereotiepe beeld van engelen, met die zwaar achterhaalde vleugeltjes, en dat ze daarboven allang vliegtuigen en ufo's hebben, of teleportatie gebruiken. Maar dit terzijde. Wat mij betreft dus elke atheïst een emmer pepernoten over zich heen, voor de promotie van de nieuwe god.
[..]
O jee, ik wou net voorstellen om in die emmer ook wat LSD te doen, zodat je wat makkelijker in die nog op te richten god gaat geloven. Maar dat lijkt me nu niet zo'n goed idee meer.![]()
Dat lijden van de wereld voelen, dat moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. Als God (welke dan ook) het zo bedoeld had, dan had 'ie ons wel allemaal telepathisch gemaakt, of meteen TV en Internet neergezet. Dat deed 'ie niet. Één Boom der Kennis is meer dan genoeg, zal hij wel gedacht hebben. Want daar zat heel wat kennis in, en ik denk ook reclame, bijvoorbeeld voor kleding. Ik weet het eigenlijk wel zeker, want Adam en Eva beseften ineens dat ze naakt waren. Dat kan alleen als je weet wat kleren zijn.
Toch wordt er hier in de discussie net gedaan alsof atheisten altijd door rationele gedachtegangen tot die conclusie komen en geloven zullen het wel uit angst/niet begrijpen/waanbeelden of nog erger doen. Dat terwijl ik juist erg veel overeenkomsten zie. Er is een groep(gelovig/atheist) die eigenlijk nergens over nadenkt en klakkeloos overneemt wat hun directe omgeving ze aanleert, daar nooit zelf echt over nadenkt en ik zie een groep(atheistisch/gelovig) die wel erg over dit soort dingen na heeft gedacht, alleen die tot een andere conclusie komen.quote:Op woensdag 3 september 2014 15:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zul je mij niet horen beweren. Ook atheisten hebben zo hun geheel menselijke zwaktes. Zoals ik eerder in het topic al zei: de menselijke psyche is niet gevolueerd om een correct en objectief beeld van de wereld te vormen, en doet dat ook niet. Ook in atheisten niet.
Hetzelfde voor beide groepen, dat er mensen zijn die niet nagedacht hebben erover en mensen die dat wel gedaan hebben.quote:En dat noem jij hetzelfd?Ik vind het nogal een verschil of iemand over dingen nadenkt, of gewoon voor waar aanneemt.
Veel van wat echt op geloofsgebied neerkomt is iets waarvoor geen keihard bewijs is, logisch dat het dan niet door pier-review heen komt, maar heel erg raar zijn de gedachtes niet, ook niet op wetenschappelijk niveau. Neem bv meerdere dimensie's, die mogelijk soms met elkaar kunnen interacteren. Zo'n heel raar idee is dat niet als je naar de wetenschap kijkt, mogelijke theorieen die uitgediept worden zijn er wel op dat gebied. In mijn geloof wordt er wat meer vorm aan gegeven en dat maakt dat het veel verder gaat daarin dan wetenschap, maar het onderliggende idee is ook wetenschappelijk gezien niet vreemd.quote:Ik pretendeer niet alles te weten wat jij weet, dat voorop gesteld. Maar ik constateer wel dat de 'religieuze kennis' die jij denkt te hebben niet bestand is tegen peer review zoals dat gangbaar is in de wetenschappelijke wereld. Als het dat wel was dan zouden we het geen religie noemen, maar wetenschap.
Waar komt, in jouw beleving, die scheiding tussen jouw religieuze waarheden en de wetenschappelijke waarheden vandaan? Negeert de wetenschap jouw kennis? Zit het probleem gewoon in (een gebrek aan) toetsbaarheid? Of heeft de wetenschap wellicht een goede reden om jouw religieuze kennis in het hokje 'religie' te stoppen?
Voor elk handig ding dat uitgevonden is zijn er minimaal 3 uitgevonden die alleen maar tijdverspilling bleken te zijn of schadelijk bleken te zijn. Ik noem de des moeders maar...quote:Kun je voorbeelden geven van waar kennisverwerving niet goed heeft uitgepakt? Natuurlijk... atoombommen zijn geen gezonde apparaten, maar er is niets in de benodigde kennis dat stelt dat we die dingen werkelijk zouden moeten bouwen.
Je kan het niet niet daarover hebben als je het over het kennishiaat van de "middeleeuwen" wil hebben. Daar zijn gewoon vele andere factoren die spelen en die een veel grotere invloed hadden dan geloof op zichzelf. Dat wordt overduidelijk als je naar de rest van de geschiedenis kijkt, waar er grote vooruitgang was onder de directe vleugel van religie/geloof.quote:Ik heb het hier niet eens over religie als machtsmiddel / middel tot fascistisch denken. Dat is alleen bijkomende ellende. Ik stel hier alleen dat geloofsovertuigingen op geen enkele manier hebben bijgedragen aan de drive om kennis te verwerven.
Pijnlijk goed voorbeeld, want die prachtige samenleving die je nu schetst(alhoewel daar ook wel scherpe kantjes aan zaten in de praktijk) was geen atheisische samenleving, het was een door religie gedomineerde maatschappij. Die vrijdenkers kwamen direct voort uit het systeem van geloven, daardoor gestimuleerd en geen strobreed in de weg gelegd.quote:Pijnlijk slecht voorbeeld. De meeste sterren hebben arabische namen, en stammen uit 'de gouden eeuw van de Islam', een tijd waarin er een ongekende vrijheid van denken bestond. Die maatschappij werd nu juist niet gedomineerd door religie, maar door vrijdenkers van alle soorten en afkomst.
Dat is ook weer echt onzin, die kennis groeide door tot de kennis die we nu hebben, het was geen we weten het nu wel, er werd continu geobserveerd en alle veranderingen werden opgenomen. Wat die veranderingen betekende werd ook opgenomen als nieuwe kennis, nieuw inzicht. Soms zat men fout en bleek het een doodlopend pad te zijn, maar soms zat men goed en ging het zoeken naar kennis door.quote:Dat was echt meer een 'we hebben alle antwoorden en hoeven niet meer te zoeken' tocht. Een manier van denken die ook tegenwoordig nog steeds mateloos populair is, zoals duidelijk bleek uit de discussie met Elkabee, die letterlijk zei:
[..]
Als iedereen zo dacht dan zouden we nu nog in de middeleeuwen zitten.
Je hoort bij de mensen die geloof als een soort van ziekte zien? Iets wat je oploopt, meestal in je opvoeding, maar soms ook gewoon zomaar? Waar komt die drang vandaan om geloof als iets "raars" neer te zetten? Dit gaat zoveel verder dan niet begrijpen, het is die onderliggende aversie, die het moet iets beroerds zijn....quote:Kijk, dit vind ik nu een heel interessante vraag. Want inderdaad: evolutie heeft de neiging om verspilling / dingen die niet nuttig zijn er keihard uit te filteren.
Ik neig naar de uitleg van Daniel Dennett en Richard Dawkins, die religie zien als een 'op zichzelf staande levensvorm'. Iets dat onderhevig is aan een eigen evolutie, en dat een eigen 'fitness' heeft.
Dit is zo'n grove ontkenning van de geschiedenis dat ik er echt niets mee kan. Je blijft dit maar keihard herhalen terwijl de hele geschiedenis onder zware invloed van religie heeft gestaan en de grootste stappen in de geschiedenis gemaakt zijn met religie, zonder dat dat botste zoals in de recente tijd met de verlichting.quote:Nogmaals... dat religie er niet volledig in geslaagd is dat te blokkeren is geen verdienste van religie.
Ik ben geen deist, ik heb geen probleem met wetenschap. Met mij vele mensen met vele geloven. En nu?quote:Zoals gezegd... een pure deist heeft geen probleem met wetenschap. Helaas bestaan pure deisten niet.![]()
Zal kijken of ik tijd heb om het te zien, maar ik ken de geschiedenis wel een beetje, dus weet niet of dit veel nut zal hebben.quote:Heb ik je deze seminar ooit gelinkt trouwens? Wellicht vind je het interessant. De geschiedenis van de relatie tussen wetenschap en religie wordt hierin zeer uitgebreid behandeld en besproken:
http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
Was toch we duidelijk hoop ikquote:Ik ken de metafoor, maar ik vind het hier toch belangrijk om te benadrukken dat je het hier hebt over de menselijke pysche, en niet over een bloedpomp.![]()
Nee, ik stel dat de zorg voor de menselijke psyche meer nodig heeft dan alleen ratio. De zorg voor de menselijke psyche heeft zeer zeker ook ratio nodig, maar ook gevoel, we hebben beide niet voor niets.quote:Je maakt denk ik een fout door te denken dat zorg voor de menselijke pysche en rationeel denken elkaar uitsluiten. Dat lijkt me gewoon onzin.
Nee, het is niet alleen daar goed voor, het is juist ook nodig bij dieper nadenken om goed na te gaan of je geen verbanden mist.quote:Gevoelsmatig / instinctief denken is zoals gezegd een zeer nuttig mechanisme wanneer snelheid van handelen belangrijker is dan precisie. In die zin gaan ze goed samen. Er is echter een risico dat men gevoelsmatig / instinctief gaat denken, niet omdat er snelheid gevraagd is, maar omdat men gewoon te lui is om na te denken en men zich prettiger voelt bij de eenvoudige oplossing, zoals Elkabee hierboven.
Dat geblaat had ik niet mogen zeggen, dat is dom gedrag.quote:Het is niet aan mij om te bewijzen dat religie niets goeds heeft gebracht. Dat is een proving non-existence fallacy. Wat mij betreft is het aan degene die beweert dat religie een positieve bijdrage heeft geleverd aan de mensheid om dit aannemelijk te maken. En dat heb jij tot zover nog niet gedaan. (Behalve wat geblaat etc.... zie, ik kan dat ook: uitspraken van andere geblaat noemen.)
Heb er verder weinig aan toe te voegen, ik denk werkelijk dat je te eenzijdig kijkt.quote:Ik val in herhaling, maar de baten ervan zijn de geneugden van wetenschap en techniek waar we nu de vruchten van plukken. Die ook jij en Elkabee - die met haar manier van denken nooit zover zou zijn gekomen - plukken.
[..]
Dan zou je een extreem zeldzame uitzondering zijn. Dat juich ik toe.
Sjezus wat een monsterpost. Om alleen op het bovenste te reageren:quote:Op donderdag 4 september 2014 13:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Toch wordt er hier in de discussie net gedaan alsof atheisten altijd door rationele gedachtegangen tot die conclusie komen en geloven zullen het wel uit angst/niet begrijpen/waanbeelden of nog erger doen. Dat terwijl ik juist erg veel overeenkomsten zie. Er is een groep(gelovig/atheist) die eigenlijk nergens over nadenkt en klakkeloos overneemt wat hun directe omgeving ze aanleert, daar nooit zelf echt over nadenkt en ik zie een groep(atheistisch/gelovig) die wel erg over dit soort dingen na heeft gedacht, alleen die tot een andere conclusie komen.
Denk dat er een verschil gemaakt moet worden tussen atheisme en de discussie geloof vs wetenschap.quote:Op woensdag 3 september 2014 21:47 schreef Forbry het volgende:
Ik snap totaal niet waarom atheïsme wordt verbonden aan gevoelloosheid
Atheïst is toch iemand die gelooft dat er geen omnipotente God bestaat die zich bezig houdt met onze dagelijkse beslommeringen?quote:Op donderdag 4 september 2014 13:18 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Sjezus wat een monsterpost. Om alleen op het bovenste te reageren:
Ik ben het eens met je punt. Ik ben eigenlijk iemand die zich daar maar heel weinig mee bezich houdt maar ik neem het ook niet klakkeloos over. Ik zou mijzelf ook geen atheist noemen, want dat zie ik als iemand die er van overtuigd is dat er niets is.
Bemoeien staat alleen niet gelijk aan ook schepper zijn, of niet aan natuurwetten gebonden zijn, of almachtig zijn of zelfs ook maar enige bal om de mensheid geven...quote:Op woensdag 3 september 2014 22:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het soort gelovige dat veronderstelt dat er een Schepper is die zich totaal niet bemoeit met het universum... ik ben er nog nooit 1 tegengekomen, jij wel?
Je zal ze de kost moeten geven. Zo'n beetje alle geloven buiten het monotheisme geloven niet in geweldige goede goden waarbij de mensheid het brandende middelpunt is van het universum.quote:Op woensdag 3 september 2014 23:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar jij bent dan ook geen gelovige.
Nee, het lijkt me juist de voornaamste motivatie achter religie: het idee dat er een speciale rol is weggelegd voor de mens, door die Schepper.
Ik durf hier niet glashard te zeggen dat ze niet bestaan, maar ik denk niet dat er veel gelovigen zijn die geloven in het soort god die het niets kan schelen wat er gebeurt met de aapachtigen op dit kleine blauw-groene planeetje dat cirkelt rondom een obscure ster, ergens aan de rand van 1 van de spiraalarmen van de Melkweg.
Ik weet niet of geloven wel rust daarin betekend. Probeer te leven volgens het levensadvies berokken geen kwaad. Dat dat nogal een hersenbrekertje is heb jij al neergeschreven net.quote:Op donderdag 4 september 2014 00:32 schreef Forbry het volgende:
Best een hoop vragen (voortkomende uit een hoop gevoelens) dus. Ik denk dat het werkelijke antwoord op de eerste vraag “nee” is, wat de andere vragen eigenlijk "non-existent" maakt en toch blijven die maar leven in mij en dat wordt met ouder worden eigenlijk alleen maar erger (verklaart ook deze post). In die zin ben ik best een beetje jaloers op mensen die rust in een bepaald geloof hebben gevonden. Niet jaloers in de zin dat ik het die mensen niet gun (dus eigenlijk geen échte jaloezie), maar jaloers in de zin dat ik dat ergens ook wel graag had gekund.
Ik niet persoonlijk. Wel agnosten, die het idee opperden, of instemmend knikten als ik het zei. Dat ze bestaan weet ik wel, wijlen Antony Flew (filosoof geloof ik) schijnt op zijn oude dag tot dat idee bekeerd te zijn. Niet het juiste woord, want zulke deïsten zijn vziw niet erg bekeerlustig.quote:Op woensdag 3 september 2014 22:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het soort gelovige dat veronderstelt dat er een Schepper is die zich totaal niet bemoeit met het universum... ik ben er nog nooit 1 tegengekomen, jij wel?
Je post is al een monsterpost genoemd, wat reden was om op een deel te reageren. Ik sluit me daarbij aan, en reageer dan maar op een ander deel (hierboven gequoot).quote:Op donderdag 4 september 2014 13:14 schreef erodome het volgende:
Veel van wat echt op geloofsgebied neerkomt is iets waarvoor geen keihard bewijs is, logisch dat het dan niet door pier-review heen komt, maar heel erg raar zijn de gedachtes niet, ook niet op wetenschappelijk niveau. Neem bv meerdere dimensie's, die mogelijk soms met elkaar kunnen interacteren. Zo'n heel raar idee is dat niet als je naar de wetenschap kijkt, mogelijke theorieen die uitgediept worden zijn er wel op dat gebied. In mijn geloof wordt er wat meer vorm aan gegeven en dat maakt dat het veel verder gaat daarin dan wetenschap, maar het onderliggende idee is ook wetenschappelijk gezien niet vreemd.
Neem de invloed van de geest op jezelf en de omgeving, de basis onder magie. Ook dat is veel minder vreemd als je denkt, ook in de wetenschap wordt hier wel degelijk mee geflirt. Onze claim gaat wat verder dan die van wetenschap, maar geheel vreemd is het zeer zeker niet.
Er zijn meer raakvlakken, alleen zal wetenschap geen conclusie's trekken als daar nog geen harder bewijs voor is. Alhoewel ik daarin natuurlijk een wat lastig geloof heb om te bespreken omdat mijn geloof een flexibele aard heeft en niet zo star is waardoor nieuwe kennis, nieuwe inzichten moeiteloos opgenomen kunnen worden.
Welke reden wetenschap voor elk afzonderlijk deel heeft weet ik niet, geloof is niet maar 1 ding, wetenschap is dat ook niet. Ik vraag me dan weer af waar die drang om wetenschap bijna als een entiteit voor te stellen vandaan komt. Waarom er net gedaan wordt alsof wetenschap klaar is, als wetenschap zegt dat ze het niet weten is het niet zo. Daarmee wordt wetenschap naar mijn mening erg tekort gedaan.
De uitdijing van het heelal zou wijzen op interactie met een ander universum, en dus het bestaan van een multiversum aantonen. Ook de finetuning (waarom hebben de natuurconstanten de waarde die ze hebben?) wijst op een niet-uniciteit.quote:Op donderdag 4 september 2014 15:34 schreef Pinpoint het volgende:
1 voor dat veel waar geen keihard bewijs voor is, is naar mijn mening helemaal geen bewijs, ook niet iets dat in die richting wijst. Mogelijke andere universums, als(!) wij daar geen informatie over kunnen verzamelen, worden regelmatig betiteld als niet horend bij de wetenschap. Als, want als ze kunnen interacteren, zijn daar misschien wel sporen van te ontdekken. Maar zolang die er niet zijn, is het dubieus om het wetenschap te noemen. Volgens de definitie zou je zeggen van niet. Er is immers "geen empirie" over. Daar zet ik wel een kanttekening bij, die misschien op de lachspieren werkt, maar wel een waarheid is als een koe: van vrijwel alles waarvan men ooit dacht dat er maar één van was, is dat onjuist gebleken. De zon bleek een ster, de Aarde een planeet, de mens een dier, enz. Zover we konden kijken, en voorzover daar tevens zich een tweede iets kon bevinden, bleek dat er te zijn. Bij het heelal wil dat verder kijken niet zo lukken, en(*) we hebben er niet meer van gevonden. Maar dat is geen reden om het te zien als uitzondering op de Wet van Pinpoint.![]()
(*) ik zeg: en, niet dus. Maar bij zoiets ga je denken, toch?. Ik althans wel.
Inderdaad wetenschap zegt niks over ellende, liefde en precies wetenschap zegt niks over wat het is dat een keuze zo doet uitkomen als ze uitkomt, want dat is een subjectieve kwestie. Wetenschap zegt nu ook nog heel weinig over hoe keuzes gemaakt worden, alhoewel dat een objectieve kwestie is. Die wetenschap is nu nog niet ontwikkelt.quote:Op donderdag 4 september 2014 09:56 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nee hoor, ook over evolutie. En hoe daaruit volgt, dat niet alles koek en ei is. Kijk maar naar de natuur, daar is het een criminele bende: diefstal, moord, verkrachting, parasiteren op anderen, tot oorlogen aan toe. En de mens zou sinds de zondeval haar kinderen met smart baren, oftewel pijnlijke bevallingen kennen. Als deel van de straf. Maar als je weet hoe het bij hyena's gaat, dan is een menselijke bevalling een feestje voor de moeder.
De (empirische) wetenschap beantwoordt in principe trouwens helemaal geen waarom-vragen, hooguit de psychologie en andere menswetenschappen. Maar dan gaat het over motieven van mensen als onderzoeksobject. O, en dieren ook wel, als deel van de ethologie. Maar wetenschap zegt niets over een hoger waarom, zoals de zin van het leven of waarom er ellende is. Dat veel religies dat wel doen, lijkt nobel en kan troostend zijn, maar die troost is niet gratis. Bij het christendom bijvoorbeeld, wordt de mens als schuldige aangewezen. Die is er wel ingeluisd door Satan, maar toch is het eigen schuld dikke bult. En geen enkele grote religie lijkt op het idee te komen, op stromingen in het Boeddhisme na, dat die waarom-vraag wellicht een verkeerde vraag is. Want misschien is er wel helemaal geen waarom. Shit happens. Niet alleen religies vragen zich niet af of de vraag wel deugt, en beginnen meteen 'm te beantwoorden, ook New Age bewegingen kunnen er wat van.
Wat ik wel ongelofelijk idioot vind is dat sommige mensen God logischer vinden dan een multiversum, gezien het feit dat de cosmologische constante zo gigantisch klein is dat bij een minuscule afwijking er geen leven mogelijk is moet er bijna wel een multiversum zijn.quote:Op donderdag 4 september 2014 17:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
De uitdijing van het heelal zou wijzen op interactie met een ander universum, en dus het bestaan van een multiversum aantonen. Ook de finetuning (waarom hebben de natuurconstanten de waarde die ze hebben?) wijst op een niet-uniciteit.
Jij hebt het begrepenquote:Op donderdag 4 september 2014 18:49 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat ik wel ongelofelijk idioot vind is dat sommige mensen God logischer vinden dan een multiversum, gezien het feit dat de cosmologische constante zo gigantisch klein is dat bij een minuscule afwijking er geen leven mogelijk is moet er bijna wel een multiversum zijn.
Het nadeel van dat 'fine-tuning' argument is dat met het onderstreepte een valse kansrekening wordt gesuggereerd: we weten helemaal niet of en in welke mate andere waardes daarvan überhaupt mogelijk zijn. Is dat een lot uit de loterij, of is er maar 1 lot?quote:Op donderdag 4 september 2014 18:49 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Wat ik wel ongelofelijk idioot vind is dat sommige mensen God logischer vinden dan een multiversum, gezien het feit dat de cosmologische constante zo gigantisch klein is dat bij een minuscule afwijking er geen leven mogelijk is moet er bijna wel een multiversum zijn.
Het verschil zou daarin bestaan dat bijvoorbeeld door het bidden naar God de wens in vervulling zou gaan. Of op grotere schaal, God zou door direct ingrijpen een oorlog kunnen verhinderen. Deze gebeurtenissen zouden aan de hand van metingen en waarnemingen het ingrijpen van God kunnen bewijzen. In het indirecte geval zijn het de omstandigheden die daartoe hebben geleid (iemand zijn gebroken been geneest dankzij de operatie of de oorlog stopt uiteindelijk door militair ingrijpen van de VN). Er kan dan geen verklaring voor een God achter gezocht worden, alleen de omstandigheden zelf kunnen worden waargenomen en gemeten door de mens. In het laatste geval laat God geen spoor van bewijs achter en is het een kunst om in God te geloven. Nou ja, zo kijk ik er tegenaanquote:Op woensdag 3 september 2014 23:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het idee dat causaliteit niet bestaat, en dat elke gebeurtenis een goddelijk ingrijpen betreft, is voor ons mensen niet te onderscheiden van het soort wereld waar God zich totaal niet mee bemoeit.
Hoe zou dat voor ons zichtbaar zijn?
Met een grootschalig experimenteel onderzoek zou dat laatste in principe toch aantoonbaar kunnen zijn. Niet dat God het doet, maar wel of er een effect is van bidden. Maar bij geen resultaat weet je niet waarom het is uitgebleven. Misschien wordt er buiten het experiment om wel veel door anderen gebeden. Of vertikt God het, om zich op die manier te laten testen, en grijpt hij gewoon at random in. Om die onderzoeker een lesje te leren. Veel gelovigen zeggen dat je god niet eens mag testen. Een truc zou kunnen zijn, het onderzoek door een atheïst te laten uitvoeren, die erop uit is om aan te tonen dat gebeden niet verhoord worden. Dat God dan iets krijgt van "wel godverdegodver, wat denkt die eikel wel niet? Die ga ik eens lekker op zijn nummer zettten!".quote:Op donderdag 4 september 2014 21:52 schreef schrijfveer het volgende:
[..]
Het verschil zou daarin bestaan dat bijvoorbeeld door het bidden naar God de wens in vervulling zou gaan. Of op grotere schaal, God zou door direct ingrijpen een oorlog kunnen verhinderen. Deze gebeurtenissen zouden aan de hand van metingen en waarnemingen het ingrijpen van God kunnen bewijzen. In het indirecte geval zijn het de omstandigheden die daartoe hebben geleid (iemand zijn gebroken been geneest dankzij de operatie of de oorlog stopt uiteindelijk door militair ingrijpen van de VN). Er kan dan geen verklaring voor een God achter gezocht worden, alleen de omstandigheden zelf kunnen worden waargenomen en gemeten door de mens. In het laatste geval laat God geen spoor van bewijs achter en is het een kunst om in God te geloven. Nou ja, zo kijk ik er tegenaan
Hier sluit ik mij bij aan. Een multiversum is heel goed mogelijk, maar meer vanwege het logische aspect. Je steekproef bestaat echter nog steeds uit 1 geval. Uitspraken doen over de toevalligheid van de staat waarin ons universum verkeert t.o.v. andere universums is hetzelfde als uitspraken doen over de toevalligheid van ons menselijk bestaan t.o.v. andere intelligente wezens. Zonder vergelijkingsmateriaal is elke berekening in principe nutteloos.quote:Op donderdag 4 september 2014 19:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het nadeel van dat 'fine-tuning' argument is dat met het onderstreepte een valse kansrekening wordt gesuggereerd: we weten helemaal niet of en in welke mate andere waardes daarvan überhaupt mogelijk zijn. Is dat een lot uit de loterij, of is er maar 1 lot?
En dan is de gedachte dat een kleine afwijking niet tot leven leidt helemaal niet interessant. Het zou best kunnen dat zo'n afwijking helemaal niet mogelijk is.
Ik zet agnost er meestal bij, omdat ik het wel als een feit zie dat ik op dit punt niks met 100% zekerheid kan stellen, maar in principe ben ik gewoon een atheïst. De aanwezigheid van een (persoonlijke) God, in ieder geval op de manier zoals dat in de meeste reguliere godsdiensten wordt tentoongespreid, acht ik zeer, zéér onwaarschijnlijk (en dan druk ik mij nu respectvoller uit dan ik soms doe). Zelf denk ik ook dat zowel mens als dier niet meer dan geprogrammeerde klompjes DNA/hersenen zijn en dat ons bestaan verder zinloos is, maar juist daarom begrijp ik dat gevóel van het hebben van een "ziel", dat gevóel van het hebben van "vrije wil" en die behoefte aan "rechtvaardigheid" niet. Ik snap de functie er niet van. In mijn ogen voldoet het beeld wat de meeste mensen van ándere dieren hebben (een beeld waar ik zelf zo mijn bedenkingen bij heb) dan meer aan "acties gericht op behoud en welzijn van het individu".quote:Op donderdag 4 september 2014 07:33 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Interessant verhaal. Ik lees er vooral in terug dat die vragen stellen leidt tot onrust. En dat gelovigen die antwoorden zoeken in geloof en daarom wel rust hebben. Aansluitend op wat Elkabee eerder zei, als je dat geloof wegneemt bij mensen, dan slaat de onrust weer toe.
Ik ben atheïst (zelfs geen agnost, want ik heb eerder het idee dat, als er een God is, hij niet doelbewust mensen heeft gecreëerd, en ik kan mij volkomen berusten in dat feit.) Die vragen die jij stelt, die stel ik mijzelf ook, en ja, ik leg mij volledig neer bij de causaliteit van zaken. De mens is niet meer dan een machine die als gevolg van celdelingen is ontstaan in de vorm waarin zij nu leeft. Alle acties zijn gericht op het behoud en welzijn van het individu. De mens is een machine, en ik heb daar volledige vrede mee. Waarom wij hier op aarde zijn is geen vraag. Wij zijn er gewoon. Punt. Ons bestaan is net zo nutteloos als dat van een willekeurige rots in het universum. Er is geen groter doel, je leeft, en je sterft.
Daar heb ik mij bij neergelegd. Ik vind het een prima gedachte en hoogstwaarschijnlijk is het nog gewoon waar ook. Alle vragen zijn er mee beantwoord en het geeft net zoveel houvast als een entiteit verzinnen die het allemaal bedacht heeft en bestuurt. Dat God op de één of andere manier betere antwoorden zou geven, bestaat alleen maar in je hoofd.
In het kader van wat de wetenschap misschien nog wel zal achterhalen had ik idd naast het neurologische proces ook het evolutionaire proces moeten noemen. Maar toch, mijn gevoel is soms dat die hang naar rechtvaardigheid en meer van dat soort "morele, sociale en/of filosofische behoeften" ons als soort juist in de weg staan i.p.v. verder brengen. Vooral omdat wij op dat punt dus niet eensgezind zijn. Aan de andere kant: het zijn waarschijnlijk juist die "emoties" die ons als mens "aandrijven" denk ik...quote:Op donderdag 4 september 2014 08:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Rechtvaardigheid is de basis van een samenleving. Het is denk ik een evolutionair voordeel van sociale dieren om een zekere mate van rechtvaardigheid na te streven, zodat hun samenlevingen succesvoller zijn.
Atheïsme zegt alleen iets over het (on)geloof in god(en), verder echt helemaal niets. Atheïsten zijn qua gevoel(ens) vérder even veel of even weinig "mens" als andere mensen. Maar inderdaad, atheïsme heeft wel die nadrukkelijke link met wetenschap en -hoewel ik er wel degelijk vrolijk van kan worden- wetenschap an sich is gevoelloos.quote:Op donderdag 4 september 2014 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk dat er een verschil gemaakt moet worden tussen atheisme en de discussie geloof vs wetenschap.
Want in de praktijk gaat een discussie over geloof vs atheisme meestal over geoof vs wetenschap en wetenschap is wel gevoelloos. Dat maakt de discussie zo lastig, we spreken niet meer over wat drijft het ene mens en wat drijft het andere mens, maar we houden een mens tegenover een methode.
Je hebt natuurlijk ook verschillende gelovigen. Degenen die daar echt bewust voor kiezen (kleine groep) en degenen die hun geloof van huis uit hebben meegekregen (grootste groep). Het zal niet iedereen evenveel rust brengen, zeker binnen die tweede groep niet. Echter, als uitgangspunt denk ik dat geloof toch echt gebaseerd is op het niet-weten/begrijpen en op de "onrust" die dat bij de meeste mensen veroorzaakt. Dat datgene wat er wordt geloofd (bepaald) niet altijd even rustgevend is, ben ik absoluut met je eens (meer dan), maar een grote groep mensen verkiest dit blijkbaar toch boven "leegte". Zie ook Elkabee in dit topic. Ik zie haar eerlijk gezegd wel als representatief voor heel veel gelovigen.quote:Op donderdag 4 september 2014 13:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik weet niet of geloven wel rust daarin betekend. Probeer te leven volgens het levensadvies berokken geen kwaad. Dat dat nogal een hersenbrekertje is heb jij al neergeschreven net.
Het blijkt ook een meer dan lastig iets te zijn, verstandelijk kan ik heel prima weten dat ik ergens niet geprikkeld op moet reageren of dat iets in mijn handelen of gedachten gaat leiden tot iets wat een ander als negatief gaat ervaren, maar dat niet doen, nooit doen, lijkt bijna een onmogelijke taak. Iig niet als je tegelijkertijd ook geen push-over wil worden waarmee je jezelf kwaad zou berokkenen.
Ook als ik naar andere geloven kijk dan vraag ik me af hoeveel rust erin zit op dit gebied. Mijn geloof kent geen hel, maar vele andere kennen wel fikse straffen, nogal gruwelijk allemaal zelfs. Dat lijkt mij helemaal geen geruststellende gedachte, zeker aangezien er zoveel is wat je fout kan doen en je maar moet hopen dat de som van wat je gedaan hebt goed uitvalt. Er is het hoopvolle deurtje vergeving, maar of je die krijgt is maar de vraag.
Als je kijkt naar het boeddhisme e.d. en de voortgangers waar dat uit voortkomt zie je eigenlijk ook een levenslange "strijd" om zichzelf meester te worden, om die filosofische vragen op te lossen en in het leven toe te passen.
Als wij onszelf uitgeroeid hebben is het wel een beetje naïef om te denken dat er dan nog andere mensapen zullen leven. Ik ben bang dat die God wat langer geduld zal moeten hebben, wat tientallen miljoenen jaren ofzo, dan mogen de CrabPeople het proberen...quote:Op donderdag 4 september 2014 14:32 schreef Pinpoint het volgende:
Ik heb ze niet gevraagd of God alles van tevoren wist, dus ook dat wij bijv. op twee benen lopen, of alleen erop rekende dat ergens in zijn heelal vroeg of laat intelligent leven zou ontstaan. Als het dat laatste is, kan hij misschien nog een keer aan de bak, als wij onszelf uitroeien. Met Chimpansees denk ik. Bonobo's zijn teveel met seks bezig en lachen zich een aap bij een mannelijke god, en Orang Oetans zullen niet zo gauw in een opperwezen geloven, omdat ze veel minder in groepen leven, waar de top-aap almachtig is. Gorilla's, zou nog kunnen. Buiten de apen zou ik geen opvolger weten. Dolfijnen kunnen geen heilig boek maken, en voelen zich niet naakt als ze de verboden vis gegeten hebben, of wel maar dat laten ze dan zo. Bovendien moet het een soort zijn die oorlog voert, anders zijn ze niet te porren voor een verbond. Dan blijft, vziw, alleen de chimpansee over.
Ik kan ook niets met die drang om vrije wil te erkennen als iets wat absoluut vrij is en niet een deterministisch principe. Bij het kennen van alle variabelen is vrije wil niet vrij, maar dat weten doet toch niets af aan de uitkomsten van je keuzes? Hetzelfde geldt voor rechtvaardigheid. Dat er geen universele definitie van goed en kwaad is, betekent toch niet dat er geen persoonlijk gevoel van rechtvaardigheid kan bestaan? Waarom die zaken gedicteerd moeten worden door God, en waarom dat denken meer rust geeft dan wanneer je weet dat die zaken door jouzelf gedicteerd worden begrijp ik niet.quote:Op vrijdag 5 september 2014 10:03 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik zet agnost er meestal bij, omdat ik het wel als een feit zie dat ik op dit punt niks met 100% zekerheid kan stellen, maar in principe ben ik gewoon een atheïst. De aanwezigheid van een (persoonlijke) God, in ieder geval op de manier zoals dat in de meeste reguliere godsdiensten wordt tentoongespreid, acht ik zeer, zéér onwaarschijnlijk (en dan druk ik mij nu respectvoller uit dan ik soms doe). Zelf denk ik ook dat zowel mens als dier niet meer dan geprogrammeerde klompjes DNA/hersenen zijn en dat ons bestaan verder zinloos is, maar juist daarom begrijp ik dat gevóel van het hebben van een "ziel", dat gevóel van het hebben van "vrije wil" en die behoefte aan "rechtvaardigheid" niet. Ik snap de functie er niet van. In mijn ogen voldoet het beeld wat de meeste mensen van ándere dieren hebben (een beeld waar ik zelf zo mijn bedenkingen bij heb) dan meer aan "acties gericht op behoud en welzijn van het individu".
Hoewel ik die onrust dus wel begrijp, begrijp ik dat verschuiven naar een "hogere laag" ook niet. In principe komt het eigenlijk op hetzelfde neer, maar toch kan "acceptatie" dan opeens wél plaatsvinden. Ik blijf dat een uiterst merkwaardig fenomeen vinden.quote:Op vrijdag 5 september 2014 11:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik kan ook niets met die drang om vrije wil te erkennen als iets wat absoluut vrij is en niet een deterministisch principe. Bij het kennen van alle variabelen is vrije wil niet vrij, maar dat weten doet toch niets af aan de uitkomsten van je keuzes? Hetzelfde geldt voor rechtvaardigheid. Dat er geen universele definitie van goed en kwaad is, betekent toch niet dat er geen persoonlijk gevoel van rechtvaardigheid kan bestaan? Waarom die zaken gedicteerd moeten worden door God, en waarom dat denken meer rust geeft dan wanneer je weet dat die zaken door jouzelf gedicteerd worden begrijp ik niet.
Gevoel en gedachte zijn eigenlijk één en hetzelfde. Het hart is slechts een spier, alles zit in ons hoofd.quote:Op vrijdag 5 september 2014 12:00 schreef TitanicLover het volgende:
''Religie is je gevoel volgen''
''Ethica is je gedachte volgen''
Gevoel + gedachte=zielquote:Op vrijdag 5 september 2014 12:08 schreef Forbry het volgende:
[..]
Gevoel en gedachte zijn eigenlijk één en hetzelfde. Het hart is slechts een spier, alles zit in ons hoofd.
Het enige twistpunt is het wel/niet bestaan van een ziel. Ik neem aan dat mensen daar op doelen als zij gevoelens van gedachten scheiden?
100%!quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij is voor veel mensen een belangrijk aspect van de ziel dat het onsterfelijk is.
Da's ook wel weer zo ja. Maar hoe zie jij dan die scheiding tussen gevoelens en gedachten eigenlijk?quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij is voor veel mensen een belangrijk aspect van de ziel dat het onsterfelijk is.
Gevoelens/Gedachtesquote:Op vrijdag 5 september 2014 13:20 schreef Forbry het volgende:
[..]
Da's ook wel weer zo ja. Maar hoe zie jij dan die scheiding tussen gevoelens en gedachten eigenlijk?
Het een is onbewust en het ander niet, maar verder weet ik er niet zoveel zinnigs over te zeggenquote:Op vrijdag 5 september 2014 13:20 schreef Forbry het volgende:
[..]
Da's ook wel weer zo ja. Maar hoe zie jij dan die scheiding tussen gevoelens en gedachten eigenlijk?
Bewust/onbewustquote:Op vrijdag 5 september 2014 13:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het een is onbewust en het ander niet, maar verder weet ik er niet zoveel zinnigs over te zeggen
Maar van gevoelens ben je je in principe toch ook gewoon bewust? Zij lijken alleen niet in ons hoofd te zitten, terwijl (waarschijnlijk) eigenlijk álles in ons hoofd zit. Vind dat toch wel een heel mysterieus/ongrijpbaar iets.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het een is onbewust en het ander niet, maar verder weet ik er niet zoveel zinnigs over te zeggen
Het is ook heel ongrijpbaar, daarom is er ook nog zo weinig over de werking hiervan bekend.quote:Op vrijdag 5 september 2014 13:32 schreef Forbry het volgende:
[..]
Maar van gevoelens ben je je in principe toch ook gewoon bewust? Zij lijken alleen niet in ons hoofd te zitten, terwijl (waarschijnlijk) eigenlijk álles in ons hoofd zit. Vind dat toch wel een heel mysterieus/ongrijpbaar iets.
Dat is ook het beste, als je zo'n drang voelt: er niets mee doen. Helaas is het niet iedereen gegeven om die drang te weerstaan. Dan bereik je uiteraard precies het tegenovergestelde, want je etaleert jezelf als levend bewijs tegen de vrije wil.quote:Op vrijdag 5 september 2014 11:12 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik kan ook niets met die drang om vrije wil te erkennen als iets wat absoluut vrij is en niet een deterministisch principe.
Je noemt een onmogelijke situatie. Niet alleen omdat er veel te veel variabelen zijn, een praktisch probleem dus, maar ook omdat zodra jij wel alle variabelen zou kennen, dat zelf weer een nieuwe variabele is. Net als jouw conclusie, dat je wil daardoor niet vrij zou zijn. Daarmee zeg je tegen jezelf, dat het weten je onvrij maakt. Alweer een variabele erbij. Maar dan ben je ook duidelijk verkeerd bezig, want als theoretisch determinisme leidt tot alledaags defaitisme, haal je verschillende niveaus doorelkaar. Dat is ook de fout die mensen maken, die zo tekeer gaan tegen theoretisch determinisme. Die verzinnen de gekste dingen om deterministen in een kwaad daglicht te stellen, en soms bedenken ze ook vreemde constructies over hoe het maken van keuzes werkt.quote:Bij het kennen van alle variabelen is vrije wil niet vrij, maar dat weten doet toch niets af aan de uitkomsten van je keuzes?
Het geeft ook niet voor iedereen meer rust. Maar als een heel volk zichzelf wijsmaakt dat zo'n god bestaat, en dat profeten zijn wil verkondigen, hebben de mensen die vertrouwen op hun eigen gevoel voor rechtvaardigheid daar geen verweer tegen. Democratie helpt daar ook niet tegen, want een partij die het zo wil doen als god het wil, volgens profeten dan, of uit een boek, krijgt daar de absolute meerderheid.quote:Hetzelfde geldt voor rechtvaardigheid. Dat er geen universele definitie van goed en kwaad is, betekent toch niet dat er geen persoonlijk gevoel van rechtvaardigheid kan bestaan? Waarom die zaken gedicteerd moeten worden door God, en waarom dat denken meer rust geeft dan wanneer je weet dat die zaken door jouzelf gedicteerd worden begrijp ik niet.
En eigenlijk is dat niet eerlijk te noemen, dat claimen van wetenschap. Dat is namelijk helemaal niet waar in de praktijk. Wetenschap komt gewoon uit de koker van de mens, met daaronder atheisten en gelovigen, wetenschap is dus evenveel van geloof als van atheisme.quote:Op vrijdag 5 september 2014 10:56 schreef Forbry het volgende:
[..]
Atheïsme zegt alleen iets over het (on)geloof in god(en), verder echt helemaal niets. Atheïsten zijn qua gevoel(ens) vérder even veel of even weinig "mens" als andere mensen. Maar inderdaad, atheïsme heeft wel die nadrukkelijke link met wetenschap en -hoewel ik er wel degelijk vrolijk van kan worden- wetenschap an sich is gevoelloos.
Het is niet religieus, het kent niet perse een verdere levensbeschouwing eromheen(wat het een religie zou maken), maar het is zeer zeker niet zonder "godsbeeld", alleen is dan alles goddelijk en god in alles.quote:Wat dat aangaat heb ik zelf ook wel een beetje een voorkeur voor het pantheïsme (voor zover ik daar kennis van heb hoor, ik zie mijzelf op dat punt zeker niet als een expert). Ik las dat jij dat anders ziet, maar voor mijn gevoel is dat in feite niet echt religieus en zit het erg tegen het atheïsme aan. Echter, die pantheïstische benadering -van wat in mijn ogen in wezen dus hetzelfde is- is wel iets minder kil, er klinkt net iets meer respect en liefde voor het leven in door.
Heks/hekserij zeggen is meer dan prima, de nare smaak eraan gaan we gewoon veranderen, we pikken het weer helemaal terugquote:Het is een beetje zoals met jouw hekserij (zeg ik dat zo goed? Klinkt op de één of andere manier een beetje denigrerend vind ik en dat is niet mijn bedoeling). Jij ziet dat als religie en door de (vermeende) aanwezigheid van goden, rituelen, jaarfeesten e.d. is het dat op zich ook wel, maar tóch... ik vind het eerlijk gezegd best lastig om jou als een "echte" gelovige te zien en dat is dan afgezet tegen de meer reguliere gelovigen zeg maar. Ik zie jouw religie eigenlijk meer als een vorm spiritualiteit (als iets wat wetenschap ook veel minder in de weg zit, daar zelfs een aanvulling op kan zijn).
Ik denk eigenlijk dat mensen ook heel prima "rust" kunnen vinden in atheisme, denk niet dat dat aan geloof/ongeloof ligt. Het ene mens doet nu eenmaal wat meer aan piekeren dan andere.quote:Je hebt natuurlijk ook verschillende gelovigen. Degenen die daar echt bewust voor kiezen (kleine groep) en degenen die hun geloof van huis uit hebben meegekregen (grootste groep). Het zal niet iedereen evenveel rust brengen, zeker binnen die tweede groep niet. Echter, als uitgangspunt denk ik dat geloof toch echt gebaseerd is op het niet-weten/begrijpen en op de "onrust" die dat bij de meeste mensen veroorzaakt. Dat datgene wat er wordt geloofd (bepaald) niet altijd even rustgevend is, ben ik absoluut met je eens (meer dan), maar een grote groep mensen verkiest dit blijkbaar toch boven "leegte". Zie ook Elkabee in dit topic. Ik zie haar eerlijk gezegd wel als representatief voor heel veel gelovigen.
Nee je begrijpt mij alleen niet...quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:23 schreef Jigzoz het volgende:
Nee natuurlijk niet. Dan was ze dood geweest. Schrijf ik nou zo moeilijk?
Nee hoor, want je kunt mensen niet ineens God gaan noemen... +dat je God en naam van God met hoofdletter schrijft.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:22 schreef Jigzoz het volgende:
Mijn Nederlands deugt hier hoor. Jij maakt er hier wat anders van.
Ja, omdat niet geloven in God best erg is. Als je als gelovige erger wordt gevonden dan iemand die God niet wil kennen is dat best wel erg.quote:Door de goddeloze als een toonbeeld van negativiteit neer te zetten.
Maar goed: christenen en moraal... Het blijft een onmogelijke combinatie.
Dat er veel te veel variabelen zijn betekent dat het voor ons als mensen onmogelijk is om de resultaten van keuzes op voorhand te voorspellen. Maar dat doet niets af aan de theorie dat vrije wil niet vrij is. Het gaat mij ook niet om het voorspellen van de keuzes, het gaat er om dat de keuze in feite geen keuze is, maar een vaststaand feit.quote:Op vrijdag 5 september 2014 15:47 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Je noemt een onmogelijke situatie. Niet alleen omdat er veel te veel variabelen zijn, een praktisch probleem dus, maar ook omdat zodra jij wel alle variabelen zou kennen, dat zelf weer een nieuwe variabele is. Net als jouw conclusie, dat je wil daardoor niet vrij zou zijn. Daarmee zeg je tegen jezelf, dat het weten je onvrij maakt. Alweer een variabele erbij. Maar dan ben je ook duidelijk verkeerd bezig, want als theoretisch determinisme leidt tot alledaags defaitisme, haal je verschillende niveaus doorelkaar. Dat is ook de fout die mensen maken, die zo tekeer gaan tegen theoretisch determinisme. Die verzinnen de gekste dingen om deterministen in een kwaad daglicht te stellen, en soms bedenken ze ook vreemde constructies over hoe het maken van keuzes werkt.
Jawel. Dan was ze nu dood. Of wil je beweren dat je meer bloed kunt verliezen dan je hebt zonder een bloedtransfusie te krijgen?quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee je begrijpt mij alleen niet...
Ik bedoel daarmee te zeggen dat je niet kunt weten hoe het was gelopen als ze geen bloed nam.
En dat is dus echt pure onzin.quote:En je kunt niet zeggen wat er kan gebeuren als iemand wel bloed neemt. De medische wetenschap is al zo ver dat bloedvrij beter is dan met bloed. Ook bij veelvuldig bloedverlies waar het zogenaamd nodig is.
Zie metonymia.quote:Nee hoor, want je kunt mensen niet ineens God gaan noemen... +dat je God en naam van God met hoofdletter schrijft.
quote:Ja, omdat niet geloven in God best erg is. Als je als gelovige erger wordt gevonden dan iemand die God niet wil kennen is dat best wel erg.
Christenen en moraal is een slechte combo klopt, maar dan spreek je wel over de katholieken en protestanten die de Bijbel niet navolgen. Maar ja 95% minimaal van alle naams christenen volgt de Bijbel niet.
In sommige gevallen is het duidelijk niet handig te gebruiken inderdaad bv bij een overtuiging.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:12 schreef Pinpoint het volgende:
Wat is dat toch, met het woord 'duidelijk'? Jij bent al de tweede in korte tijd, waarbij het me opvalt dat iets waarvan hij/zij overtuigd is, 'duidelijk' wordt genoemd. Als het zo duidelijk is, waarom duurde het dan tientallen eeuwen voordat men het zo begon te interpreteren? Net toen in de wetenschap met steeds meer zekerheid liet zien dat de Aarde veel ouder is dan men altijd dacht? En wat zijn de bijbehorende anders-vertaal-kunstgrepen voor de woorden avond en ochtend? O nee, het laat niets zien, zeg je. Maar het staat er wel.
De Bijbel is in overeenstemming met de wetenschap, volledig. Geen enkel onderwerp uit de Bijbel is wetenschappelijk ontkracht. Sommige onderdelen wordt misschien aan getwijfeld, andere stukken is geen duidelijkheid over. Maar ontkracht nee.quote:Hoe zit het nou? Is de bijbel in overeenstemming met wetenschap, of alleen met wetenschap die de bijbel niet tegenspreekt? JG's zetten een een hele theorie buiten de deur. Een theorie die in z'n details verandert door nieuwe vondsten en technologie, maar waarvan de basis niet betwijfeld wordt. Of zie ik nou een tak van wetenschap over het hoofd? In welke wetenschap acht men schepping waarschijnlijker dan evolutie?
Dus je gooit de medische wetenschap ineens in de prullenbak?quote:
Wat heeft dat er mee te maken?quote:Zie metonymia.
Och gossie of ga je zeggen dat iemand die in de oorlog meedoet terwijl de Bijbel oorlogen verbiedt de Bijbel wel volgt en echt christelijk is?quote:
quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:57 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is in overeenstemming met de wetenschap, volledig. Geen enkel onderwerp uit de Bijbel is wetenschappelijk ontkracht. Sommige onderdelen wordt misschien aan getwijfeld, andere stukken is geen duidelijkheid over. Maar ontkracht nee.
Ik heb zelfs een tekst genoemd.... Hoe durf je dan te zeggen dat er over bloedworst eten gesproken wordt?quote:Op maandag 1 september 2014 00:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Er staat "gij zult geen balkenbrij of bloedworst eten", en niet:"het is streng verboden iemands leven te redden door hem van je eigen bloed te geven door een ader in zijn arm".
Er staat ook dat je geen paling of varken mag eten.![]()
Doe je het weer.....quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:23 schreef Jigzoz het volgende:
By the way: doe je ook zo lomp en onbeschoft als je met de andere jehova's langs de deuren moet?
Het is helemaal niet bewezen dat iets niet uit niets kan ontstaan. Ja, binnen onze natuurkundige wetten binnen dit universum wel (hoewel dat op quantumniveau misschien niet eens op gaat, dus daar ga je al), maar wat er buiten deze grenzen ligt, is allerminst bekend. Dat dat dus God zou moeten zijn, is een aanname van jou en wordt met niets onderbouwd.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:57 schreef bianconeri het volgende:
En dat doet de wijze wetenschap. Alleen de domme wetenschap denkt dat alles niet geschapen is door een God. Aangezien uit niets niet iets kan ontstaan. Dat is iets wat de wetenschap zelf leert. Enige logische verklaring voor alles is het bestaan van een God.
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:03 schreef ems. het volgende:
Letterlijk niets uit de bijbel heeft te maken met wetenschap. De bijbel is exact zoveel wetenschap als lord of the rings.
Maar niet met natuurkunde.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)
Dus daar heeft de Bijbel zeker wel raakvlak mee.
Ik ben er vrij zeker van dat dat niet je vakgebied is, maar dat is inderdaad onderdeel van de wetenschap.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)
Daar heeft de bijbel geen enkel raakvlak mee.quote:Dus daar heeft de Bijbel zeker wel raakvlak mee.
Nee hoor. Kom maar met een bron. Ik geef graag mijn ongelijk toe.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:00 schreef bianconeri het volgende:
Dus je gooit de medische wetenschap ineens in de prullenbak?
Nee hoor. Google maar.quote:[..]
Wat heeft dat er mee te maken?
Jij doelde op Jehovah's Getuigen maar zei jehovahs. Dat is gewoon een fout.
Nee hoor. Ik moest even lachen om de zoveelste religieus die alle andere stromingen wegzet als 'niet echt'.quote:[..]
Och gossie of ga je zeggen dat iemand die in de oorlog meedoet terwijl de Bijbel oorlogen verbiedt de Bijbel wel volgt en echt christelijk is?
Nou ja, in de bijbel staan toch wel oude verhalen die op zichzelf een archeologische vondst zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:11 schreef Mystikvm het volgende:
Ik vraag mij ook af wat het raakvlak van de Bijbel met archeologie is. Staat er in de Bijbel beschreven hoe het beste zaken uit de oudheid te detecteren, op te graven en te preserveren? Want dat is wat archeologie is.
Jehava's getuigen noemen zichzelf echt geen jehova's, jehova is de naam van god, een volger van die god wordt een getuige genoemd, conclusie, de naam is jehova's getuigen.quote:
Onzin. Het woord voor 'dag' wordt gebruikt, en nergens staat dat er iets anders mee bedoeld word dan dagen. En er bestaat maar één soort periodes met 1 avond en 1 ochtend ertussen: een dag. Hoe lang die dagen precies duurden, op de minuut af, doet er niet toe. Dat hangt inderdaad van het seizoen af.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
In sommige gevallen is het duidelijk niet handig te gebruiken inderdaad bv bij een overtuiging.
In dit geval zei ik dat de Bijbel leert dat de aarde niet in 6 dagen geschapen is
en dat dat artikel duidelijk is. Dit gaat totaal niet over een overtuiging, dat is wat de Bijbel leert, ongeacht of je in de Bijbel gelooft of niet want dat staat er.
De Bijbel is duidelijk dat het een periode was, en in het licht van de wetenschap kun je ook niet eens zeggen dat het 6 dagen zou zijn. Precies hoe lang wel leert de Bijbel niet.
Zou er echt getwijfeld worden in de wetenschap, of mensen op water kunnen lopen? Of met lichaamskracht een tempel in laten storten? Opgeslokt worden door een vis, en daar drie dagen later heelhuids uit tevoorschijn komen? Slangen en ezels die praten? Of denk jij dat de wetenschap bevestigd heeft, dat het allemaal best kan?quote:[..]
De Bijbel is in overeenstemming met de wetenschap, volledig. Geen enkel onderwerp uit de Bijbel is wetenschappelijk ontkracht. Sommige onderdelen wordt misschien aan getwijfeld, andere stukken is geen duidelijkheid over. Maar ontkracht nee.
Ik had het over wetenschap, die zich aanpast. Als je echt die periodes langer dan een dag wilt laten duren in de bijbel, zul je op zoek moeten naar andere betekenissen voor wat nu met avond en ochtend vertaald is. Of doen wat de meeste christenen doen (buiten de VS althans): verklaren dat het hele scheppingsverhaal symbolisch opgevat moet worden. Ik zie daar het probleem niet van, maar een boel ultraconservatieve kerken wel. Waar die zo bang voor zijn.. ik denk voor het hellende vlak. Terwijl je, door zo hard te beweren dat het toch allemaal klopt, je hele geloof ongeloofwaardig maakt. Het verschil tussen jou en mensen die blijven vasthouden aan 6 scheppingsdagen is gradueel, en miniem. Beide zijn potsierlijk: zes dagen omdat alle bewijs dat tegenspreekt, en jouw bewering dat de bijbel periodes bedoelt, vanwege de tekst zelf. Maar goed, iedereen moet dat zelf weten.quote:Wat praat je nou over een theorie? En nee wij veranderen geen details of iets dergelijks. De Bijbel is over een aantal zaken niet precies (bv over de scheppingsdagen hoe lang dat was) en die passen we dan aan aan de wetenschap, maar dat is niet vreemd. Doet iedereen.
Nou, dan bestaat er in jouw ogen alleen maar domme wetenschap. Of heb je een voorbeeld van een wetenschap waar een god als verklaring gezien wordt?quote:En dat doet de wijze wetenschap. Alleen de domme wetenschap denkt dat alles niet geschapen is door een God
Logische verklaring? Het is helemaal geen verklaring. Het is een andere manier om te zeggen dat je iets niet kunt verklaren. Van het type: ik weet niet hoe ontstaan is, dus er zal wel een wezen zijn dat zoiets kan maken. Voor het bestaan van zo'n wezen is geen bewijs, en ook als het wel zou bestaan, wordt niet verklaard hoe die dan zomaar dingen zou kunnen laten ontstaan.quote:Aangezien uit niets niet iets kan ontstaan. Dat is iets wat de wetenschap zelf leert. Enige logische verklaring voor alles is het bestaan van een God.
Alle relevante wetenschappen ondersteunen het. De meest relevante is uiteraard de biologie. En daarbinnen is de steun algemeen. Er is ook geen andere serieus te nemen theorie voor alle gevonden verschillen en overeenkomsten van soorten. Hoe jij kunt denken dat het anders is, zou me een raadsel zijn, als ik niet wist dat je alles napraat uit JG boeken en CD-roms. Op diverse fora kom ik wel eens met een JG in contact, en ze zeggen allemaal precies hetzelfde. De brainwash zal dus wel enorm zijn. Maar zelfs dan snap ik niet hoe je dat je die vraag kunt stellen. Dan moet je buiten JG kringen wel erg weinig om je heen kijken.quote:Welke wetenschap ondersteunt evolutie trouwens nog wel? We zijn al een hele tijd verder sinds Darwin er mee kwam opdagen en nog altijd geen bewijs voor gevonden. Tuurlijk zijn altijd paar individuele persoontjes die het nog willen proberen te bewijzen.
Dat is toch gewoon geschiedenis? Het is niet alsof de tijd waarin de Bijbel geschreven is volkomen onbekend was, tot iemand een Bijbel op heeft gegraven. Dan zou de Mona Lisa ook archeologisch zijn. Of het Vrijheidsbeeld. Of de roman Frankenstein.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, in de bijbel staan toch wel oude verhalen die op zichzelf een archeologische vondst zijn.
Die oude verhalen vertellen je wat over de samenlevingen van die tijd, iig over de sociale structuren, hoe zaken overgebracht werden en ga zo maar door. Het licht een tipje van de sluier op.
Daarin is het toch wel een belangrijk werk tussen vele andere belangrijke werken.
De tijd van het oude testament is toch best in mist gehuld hier en daar en alles uit die tijd noemen we archeologisch. Wat we ervan weten weten we ook dankzij dat oude testament, dat is gewoon deel van de informatie uit die tijd.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:27 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon geschiedenis? Het is niet alsof de tijd waarin de Bijbel geschreven is volkomen onbekend was, tot iemand een Bijbel op heeft gegraven. Dan zou de Mona Lisa ook archeologisch zijn. Of het Vrijheidsbeeld. Of de roman Frankenstein.
Maar goed, dat is een definitiekwestie.
Volgens veel fysici, o.a. Lawrence Krauss (tevens kosmoloog), is het ontstaan van een heelal uit het niets geheel in overeenstemming met de wetten van de quantummechanica. Ook wat bekend is over ons heelal is er niet strijdig mee. Er hoefde bijvoorbeeld geen energie in gestopt te worden, want de netto hoeveelheid energie van het heelal is 0.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:04 schreef Mystikvm het volgende:
Het is helemaal niet bewezen dat iets niet uit niets kan ontstaan. Ja, binnen onze natuurkundige wetten binnen dit universum wel (hoewel dat op quantumniveau misschien niet eens op gaat, dus daar ga je al),
Grappig hoe de meer theoretische wetenschap ineens wel wordt omarmt, dat terwijl dat in een fase is waarbij men van alles behalve zekerheid kan spreken. Het zowat neerkomt op leuke brainfarts waarvan we hopen dat er ooit wat meer duidelijkheid over komt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:35 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Volgens veel fysici, o.a. Lawrence Krauss (tevens kosmoloog), is het ontstaan van een heelal uit het niets geheel in overeenstemming met de wetten van de quantummechanica. Ook wat bekend is over ons heelal is er niet strijdig mee. Er hoefde bijvoorbeeld geen energie in gestopt te worden, want de netto hoeveelheid energie van het heelal is 0.
De stripboeken over Asterix en Obelix hebben daar ook raakvlakken mee. En Pietje Bell heeft raakvlakken met aardrijkskunde, want er komen allerlei echt bestaande plekken in Rotterdam in voor. Er is trouwens geen spoortje archeologisch bewijs dat in Egypte ooit een groot aantal Joden heeft gewoond, als slaven gebruikt werd, en plotseling is vertrokken. Ook zijn daar geen sporen van in de Egyptische geschiedschrijving. Een verdronken farao, ineens weg, met zijn hele legermacht. Nergens in de boeken te vinden.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)
Dus daar heeft de Bijbel zeker wel raakvlak mee.
Ik denk dat het gaat om archeologische vondsten. Dat er in de bijbel sprake is van steden, en dat daar resten van gevonden zijn. Dat noemen andere JG's namelijk wel eens, die ik tegenkom op het internet. Ammehoela, denk ik dan. Je zal als bijbelschrijver wel gek zijn om een stad te verzinnen, als er genoeg echt bestaande zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:11 schreef Mystikvm het volgende:
Ik vraag mij ook af wat het raakvlak van de Bijbel met archeologie is. Staat er in de Bijbel beschreven hoe het beste zaken uit de oudheid te detecteren, op te graven en te preserveren? Want dat is wat archeologie is.
De tekst in een boek is dacht ik meer het terrein van historici.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, in de bijbel staan toch wel oude verhalen die op zichzelf een archeologische vondst zijn.
Die oude verhalen vertellen je wat over de samenlevingen van die tijd, iig over de sociale structuren, hoe zaken overgebracht werden en ga zo maar door. Het licht een tipje van de sluier op.
Daarin is het toch wel een belangrijk werk tussen vele andere belangrijke werken.
Yep, maar die 2 raken elkaar hier en daar wel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:50 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
De tekst in een boek is dacht ik meer het terrein van historici.
Duh, ik hem hem al uit hoor. Met bloed kun je uitstekende produkten zoals bloedworst en balkenbrij maken met veel ijzer, uitstekend voor als je bloedarmoede hebt. Niks mis mee, net als bloedtransfusie.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb zelfs een tekst genoemd.... Hoe durf je dan te zeggen dat er over bloedworst eten gesproken wordt?
Er staat: U te onthouden van bloed (Hand 15:20). Daar staat geen worst achter.
Nooit van het vervallen van de oude wetten gehoord? Nee zeker.
Lees de Bijbel maar eens, krijg je hoop antwoorden.
Bijna....quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Jehava's getuigen ....
HaHa, de aanpassing in mijn spelcheck is gelukt!
Niemand was erbij toen dit heelal ontstond. Maar als volgens een theorie, die tot nu toe nergens fout in gebleken is, een heelal uit het niets kan ontstaan, vind ik dat heel wat minder een brainfart, dan het idee dat een magisch opperwezen het gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Grappig hoe de meer theoretische wetenschap ineens wel wordt omarmt, dat terwijl dat in een fase is waarbij men van alles behalve zekerheid kan spreken. Het zowat neerkomt op leuke brainfarts waarvan we hopen dat er ooit wat meer duidelijkheid over komt.
Het gaat natuurlijk om meer waarvan. De theoretische fysica geeft geen enkel aanknopingspunt voor geloof in wezens die materie kunnen laten ontstaan. Ook niet voor paranormale zaken als telepathie, materie beïnvloeden met je geest enzo. Grappig, dat zowel strenggelovigen, als New Age figuren, ineens waarde hechten aan wat fysici zeggen. Als die zeggen dat iets niet kan, zijn het reductionisten die niet verder kijken dan hun neus lang is. Maar als ze iets zeggen dat, als je het verkeerd begrijpt, zweefkezerij lijkt te ondersteunen, worden ze met open armen ontvangen.quote:Het grappigste vind ik dat dus wel de mogelijkheid van meer geaccepteerd wordt, alleen erg selectief.
Nergens fout in is gebleken, maar ook niet bewezen. Het is nog nooit echt "uitgevoerd" waardoor we weten dat de theorie die kloppend lijkt ook echt klopt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:59 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Niemand was erbij toen dit heelal ontstond. Maar als volgens een theorie, die tot nu toe nergens fout in gebleken is, een heelal uit het niets kan ontstaan, vind ik dat heel wat minder een brainfart, dan het idee dat een magisch opperwezen het gemaakt heeft.
Materie beinvloeden met je geest? Hypnose, weleens van gehoord? Toch echt beinvloeding van materie via de "geest".quote:Het gaat natuurlijk om meer waarvan. De theoretische fysica geeft geen enkel aanknopingspunt voor geloof in wezens die materie kunnen laten ontstaan. Ook niet voor paranormale zaken als telepathie, materie beïnvloeden met je geest enzo. Grappig, dat zowel strenggelovigen, als New Age figuren, ineens waarde hechten aan wat fysici zeggen. Als die zeggen dat iets niet kan, zijn het reductionisten die niet verder kijken dan hun neus lang is. Maar als ze iets zeggen dat, als je het verkeerd begrijpt, zweefkezerij lijkt te ondersteunen, worden ze met open armen ontvangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |