Dus je gooit de medische wetenschap ineens in de prullenbak?quote:
Wat heeft dat er mee te maken?quote:Zie metonymia.
Och gossie of ga je zeggen dat iemand die in de oorlog meedoet terwijl de Bijbel oorlogen verbiedt de Bijbel wel volgt en echt christelijk is?quote:
quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:57 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel is in overeenstemming met de wetenschap, volledig. Geen enkel onderwerp uit de Bijbel is wetenschappelijk ontkracht. Sommige onderdelen wordt misschien aan getwijfeld, andere stukken is geen duidelijkheid over. Maar ontkracht nee.
Ik heb zelfs een tekst genoemd.... Hoe durf je dan te zeggen dat er over bloedworst eten gesproken wordt?quote:Op maandag 1 september 2014 00:10 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Er staat "gij zult geen balkenbrij of bloedworst eten", en niet:"het is streng verboden iemands leven te redden door hem van je eigen bloed te geven door een ader in zijn arm".
Er staat ook dat je geen paling of varken mag eten.![]()
Doe je het weer.....quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:23 schreef Jigzoz het volgende:
By the way: doe je ook zo lomp en onbeschoft als je met de andere jehova's langs de deuren moet?
Het is helemaal niet bewezen dat iets niet uit niets kan ontstaan. Ja, binnen onze natuurkundige wetten binnen dit universum wel (hoewel dat op quantumniveau misschien niet eens op gaat, dus daar ga je al), maar wat er buiten deze grenzen ligt, is allerminst bekend. Dat dat dus God zou moeten zijn, is een aanname van jou en wordt met niets onderbouwd.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:57 schreef bianconeri het volgende:
En dat doet de wijze wetenschap. Alleen de domme wetenschap denkt dat alles niet geschapen is door een God. Aangezien uit niets niet iets kan ontstaan. Dat is iets wat de wetenschap zelf leert. Enige logische verklaring voor alles is het bestaan van een God.
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:03 schreef ems. het volgende:
Letterlijk niets uit de bijbel heeft te maken met wetenschap. De bijbel is exact zoveel wetenschap als lord of the rings.
Maar niet met natuurkunde.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)
Dus daar heeft de Bijbel zeker wel raakvlak mee.
Ik ben er vrij zeker van dat dat niet je vakgebied is, maar dat is inderdaad onderdeel van de wetenschap.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Voor zo ver ik weet is archeologie ook een vorm van wetenschap. Ben ik wel erg zeker van eigenlijk.... (aangezien dat oa mijn vakgebied is)
Daar heeft de bijbel geen enkel raakvlak mee.quote:Dus daar heeft de Bijbel zeker wel raakvlak mee.
Nee hoor. Kom maar met een bron. Ik geef graag mijn ongelijk toe.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:00 schreef bianconeri het volgende:
Dus je gooit de medische wetenschap ineens in de prullenbak?
Nee hoor. Google maar.quote:[..]
Wat heeft dat er mee te maken?
Jij doelde op Jehovah's Getuigen maar zei jehovahs. Dat is gewoon een fout.
Nee hoor. Ik moest even lachen om de zoveelste religieus die alle andere stromingen wegzet als 'niet echt'.quote:[..]
Och gossie of ga je zeggen dat iemand die in de oorlog meedoet terwijl de Bijbel oorlogen verbiedt de Bijbel wel volgt en echt christelijk is?
Nou ja, in de bijbel staan toch wel oude verhalen die op zichzelf een archeologische vondst zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:11 schreef Mystikvm het volgende:
Ik vraag mij ook af wat het raakvlak van de Bijbel met archeologie is. Staat er in de Bijbel beschreven hoe het beste zaken uit de oudheid te detecteren, op te graven en te preserveren? Want dat is wat archeologie is.
Jehava's getuigen noemen zichzelf echt geen jehova's, jehova is de naam van god, een volger van die god wordt een getuige genoemd, conclusie, de naam is jehova's getuigen.quote:
Onzin. Het woord voor 'dag' wordt gebruikt, en nergens staat dat er iets anders mee bedoeld word dan dagen. En er bestaat maar één soort periodes met 1 avond en 1 ochtend ertussen: een dag. Hoe lang die dagen precies duurden, op de minuut af, doet er niet toe. Dat hangt inderdaad van het seizoen af.quote:Op vrijdag 5 september 2014 16:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
In sommige gevallen is het duidelijk niet handig te gebruiken inderdaad bv bij een overtuiging.
In dit geval zei ik dat de Bijbel leert dat de aarde niet in 6 dagen geschapen is
en dat dat artikel duidelijk is. Dit gaat totaal niet over een overtuiging, dat is wat de Bijbel leert, ongeacht of je in de Bijbel gelooft of niet want dat staat er.
De Bijbel is duidelijk dat het een periode was, en in het licht van de wetenschap kun je ook niet eens zeggen dat het 6 dagen zou zijn. Precies hoe lang wel leert de Bijbel niet.
Zou er echt getwijfeld worden in de wetenschap, of mensen op water kunnen lopen? Of met lichaamskracht een tempel in laten storten? Opgeslokt worden door een vis, en daar drie dagen later heelhuids uit tevoorschijn komen? Slangen en ezels die praten? Of denk jij dat de wetenschap bevestigd heeft, dat het allemaal best kan?quote:[..]
De Bijbel is in overeenstemming met de wetenschap, volledig. Geen enkel onderwerp uit de Bijbel is wetenschappelijk ontkracht. Sommige onderdelen wordt misschien aan getwijfeld, andere stukken is geen duidelijkheid over. Maar ontkracht nee.
Ik had het over wetenschap, die zich aanpast. Als je echt die periodes langer dan een dag wilt laten duren in de bijbel, zul je op zoek moeten naar andere betekenissen voor wat nu met avond en ochtend vertaald is. Of doen wat de meeste christenen doen (buiten de VS althans): verklaren dat het hele scheppingsverhaal symbolisch opgevat moet worden. Ik zie daar het probleem niet van, maar een boel ultraconservatieve kerken wel. Waar die zo bang voor zijn.. ik denk voor het hellende vlak. Terwijl je, door zo hard te beweren dat het toch allemaal klopt, je hele geloof ongeloofwaardig maakt. Het verschil tussen jou en mensen die blijven vasthouden aan 6 scheppingsdagen is gradueel, en miniem. Beide zijn potsierlijk: zes dagen omdat alle bewijs dat tegenspreekt, en jouw bewering dat de bijbel periodes bedoelt, vanwege de tekst zelf. Maar goed, iedereen moet dat zelf weten.quote:Wat praat je nou over een theorie? En nee wij veranderen geen details of iets dergelijks. De Bijbel is over een aantal zaken niet precies (bv over de scheppingsdagen hoe lang dat was) en die passen we dan aan aan de wetenschap, maar dat is niet vreemd. Doet iedereen.
Nou, dan bestaat er in jouw ogen alleen maar domme wetenschap. Of heb je een voorbeeld van een wetenschap waar een god als verklaring gezien wordt?quote:En dat doet de wijze wetenschap. Alleen de domme wetenschap denkt dat alles niet geschapen is door een God
Logische verklaring? Het is helemaal geen verklaring. Het is een andere manier om te zeggen dat je iets niet kunt verklaren. Van het type: ik weet niet hoe ontstaan is, dus er zal wel een wezen zijn dat zoiets kan maken. Voor het bestaan van zo'n wezen is geen bewijs, en ook als het wel zou bestaan, wordt niet verklaard hoe die dan zomaar dingen zou kunnen laten ontstaan.quote:Aangezien uit niets niet iets kan ontstaan. Dat is iets wat de wetenschap zelf leert. Enige logische verklaring voor alles is het bestaan van een God.
Alle relevante wetenschappen ondersteunen het. De meest relevante is uiteraard de biologie. En daarbinnen is de steun algemeen. Er is ook geen andere serieus te nemen theorie voor alle gevonden verschillen en overeenkomsten van soorten. Hoe jij kunt denken dat het anders is, zou me een raadsel zijn, als ik niet wist dat je alles napraat uit JG boeken en CD-roms. Op diverse fora kom ik wel eens met een JG in contact, en ze zeggen allemaal precies hetzelfde. De brainwash zal dus wel enorm zijn. Maar zelfs dan snap ik niet hoe je dat je die vraag kunt stellen. Dan moet je buiten JG kringen wel erg weinig om je heen kijken.quote:Welke wetenschap ondersteunt evolutie trouwens nog wel? We zijn al een hele tijd verder sinds Darwin er mee kwam opdagen en nog altijd geen bewijs voor gevonden. Tuurlijk zijn altijd paar individuele persoontjes die het nog willen proberen te bewijzen.
Dat is toch gewoon geschiedenis? Het is niet alsof de tijd waarin de Bijbel geschreven is volkomen onbekend was, tot iemand een Bijbel op heeft gegraven. Dan zou de Mona Lisa ook archeologisch zijn. Of het Vrijheidsbeeld. Of de roman Frankenstein.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, in de bijbel staan toch wel oude verhalen die op zichzelf een archeologische vondst zijn.
Die oude verhalen vertellen je wat over de samenlevingen van die tijd, iig over de sociale structuren, hoe zaken overgebracht werden en ga zo maar door. Het licht een tipje van de sluier op.
Daarin is het toch wel een belangrijk werk tussen vele andere belangrijke werken.
De tijd van het oude testament is toch best in mist gehuld hier en daar en alles uit die tijd noemen we archeologisch. Wat we ervan weten weten we ook dankzij dat oude testament, dat is gewoon deel van de informatie uit die tijd.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:27 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon geschiedenis? Het is niet alsof de tijd waarin de Bijbel geschreven is volkomen onbekend was, tot iemand een Bijbel op heeft gegraven. Dan zou de Mona Lisa ook archeologisch zijn. Of het Vrijheidsbeeld. Of de roman Frankenstein.
Maar goed, dat is een definitiekwestie.
Volgens veel fysici, o.a. Lawrence Krauss (tevens kosmoloog), is het ontstaan van een heelal uit het niets geheel in overeenstemming met de wetten van de quantummechanica. Ook wat bekend is over ons heelal is er niet strijdig mee. Er hoefde bijvoorbeeld geen energie in gestopt te worden, want de netto hoeveelheid energie van het heelal is 0.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:04 schreef Mystikvm het volgende:
Het is helemaal niet bewezen dat iets niet uit niets kan ontstaan. Ja, binnen onze natuurkundige wetten binnen dit universum wel (hoewel dat op quantumniveau misschien niet eens op gaat, dus daar ga je al),
Grappig hoe de meer theoretische wetenschap ineens wel wordt omarmt, dat terwijl dat in een fase is waarbij men van alles behalve zekerheid kan spreken. Het zowat neerkomt op leuke brainfarts waarvan we hopen dat er ooit wat meer duidelijkheid over komt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:35 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Volgens veel fysici, o.a. Lawrence Krauss (tevens kosmoloog), is het ontstaan van een heelal uit het niets geheel in overeenstemming met de wetten van de quantummechanica. Ook wat bekend is over ons heelal is er niet strijdig mee. Er hoefde bijvoorbeeld geen energie in gestopt te worden, want de netto hoeveelheid energie van het heelal is 0.
De stripboeken over Asterix en Obelix hebben daar ook raakvlakken mee. En Pietje Bell heeft raakvlakken met aardrijkskunde, want er komen allerlei echt bestaande plekken in Rotterdam in voor. Er is trouwens geen spoortje archeologisch bewijs dat in Egypte ooit een groot aantal Joden heeft gewoond, als slaven gebruikt werd, en plotseling is vertrokken. Ook zijn daar geen sporen van in de Egyptische geschiedschrijving. Een verdronken farao, ineens weg, met zijn hele legermacht. Nergens in de boeken te vinden.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus daar heeft de Bijbel zeker wel raakvlak mee.
Ik denk dat het gaat om archeologische vondsten. Dat er in de bijbel sprake is van steden, en dat daar resten van gevonden zijn. Dat noemen andere JG's namelijk wel eens, die ik tegenkom op het internet. Ammehoela, denk ik dan. Je zal als bijbelschrijver wel gek zijn om een stad te verzinnen, als er genoeg echt bestaande zijn.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:11 schreef Mystikvm het volgende:
Ik vraag mij ook af wat het raakvlak van de Bijbel met archeologie is. Staat er in de Bijbel beschreven hoe het beste zaken uit de oudheid te detecteren, op te graven en te preserveren? Want dat is wat archeologie is.
De tekst in een boek is dacht ik meer het terrein van historici.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, in de bijbel staan toch wel oude verhalen die op zichzelf een archeologische vondst zijn.
Die oude verhalen vertellen je wat over de samenlevingen van die tijd, iig over de sociale structuren, hoe zaken overgebracht werden en ga zo maar door. Het licht een tipje van de sluier op.
Daarin is het toch wel een belangrijk werk tussen vele andere belangrijke werken.
Yep, maar die 2 raken elkaar hier en daar wel.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:50 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
De tekst in een boek is dacht ik meer het terrein van historici.
Duh, ik hem hem al uit hoor. Met bloed kun je uitstekende produkten zoals bloedworst en balkenbrij maken met veel ijzer, uitstekend voor als je bloedarmoede hebt. Niks mis mee, net als bloedtransfusie.quote:Op vrijdag 5 september 2014 17:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb zelfs een tekst genoemd.... Hoe durf je dan te zeggen dat er over bloedworst eten gesproken wordt?
Er staat: U te onthouden van bloed (Hand 15:20). Daar staat geen worst achter.
Nooit van het vervallen van de oude wetten gehoord? Nee zeker.
Lees de Bijbel maar eens, krijg je hoop antwoorden.
Bijna....quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Jehava's getuigen ....
HaHa, de aanpassing in mijn spelcheck is gelukt!
Niemand was erbij toen dit heelal ontstond. Maar als volgens een theorie, die tot nu toe nergens fout in gebleken is, een heelal uit het niets kan ontstaan, vind ik dat heel wat minder een brainfart, dan het idee dat een magisch opperwezen het gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Grappig hoe de meer theoretische wetenschap ineens wel wordt omarmt, dat terwijl dat in een fase is waarbij men van alles behalve zekerheid kan spreken. Het zowat neerkomt op leuke brainfarts waarvan we hopen dat er ooit wat meer duidelijkheid over komt.
Het gaat natuurlijk om meer waarvan. De theoretische fysica geeft geen enkel aanknopingspunt voor geloof in wezens die materie kunnen laten ontstaan. Ook niet voor paranormale zaken als telepathie, materie beïnvloeden met je geest enzo. Grappig, dat zowel strenggelovigen, als New Age figuren, ineens waarde hechten aan wat fysici zeggen. Als die zeggen dat iets niet kan, zijn het reductionisten die niet verder kijken dan hun neus lang is. Maar als ze iets zeggen dat, als je het verkeerd begrijpt, zweefkezerij lijkt te ondersteunen, worden ze met open armen ontvangen.quote:Het grappigste vind ik dat dus wel de mogelijkheid van meer geaccepteerd wordt, alleen erg selectief.
Nergens fout in is gebleken, maar ook niet bewezen. Het is nog nooit echt "uitgevoerd" waardoor we weten dat de theorie die kloppend lijkt ook echt klopt.quote:Op vrijdag 5 september 2014 18:59 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Niemand was erbij toen dit heelal ontstond. Maar als volgens een theorie, die tot nu toe nergens fout in gebleken is, een heelal uit het niets kan ontstaan, vind ik dat heel wat minder een brainfart, dan het idee dat een magisch opperwezen het gemaakt heeft.
Materie beinvloeden met je geest? Hypnose, weleens van gehoord? Toch echt beinvloeding van materie via de "geest".quote:Het gaat natuurlijk om meer waarvan. De theoretische fysica geeft geen enkel aanknopingspunt voor geloof in wezens die materie kunnen laten ontstaan. Ook niet voor paranormale zaken als telepathie, materie beïnvloeden met je geest enzo. Grappig, dat zowel strenggelovigen, als New Age figuren, ineens waarde hechten aan wat fysici zeggen. Als die zeggen dat iets niet kan, zijn het reductionisten die niet verder kijken dan hun neus lang is. Maar als ze iets zeggen dat, als je het verkeerd begrijpt, zweefkezerij lijkt te ondersteunen, worden ze met open armen ontvangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |