abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143876713
Ik zie het steeds meer, vooral jongeren willen voor alles een label hebben, voor geaardheid, voor gedrag, voor ''aandoeningen'' en ik vraag me af waarom?

Het lijkt me niet dat dat het leven echt makkelijker maakt. Altijd maar bezig zijn met hoe je iets moet noemen, terwijl het veelal gewoon normaal gedrag is en iedereen wel een vorm hiervan heeft.

Natuurlijk kan het handig zijn als je echt iets hebt, maar als je je prettiger voelt om je handen te wassen voor het eten en na het toilet gaan heb je geen OCD. Ook niet als je graag in een schoon huis woont.
Je zou zelfs haast denken dat vele een labeltje willen, om er bij te horen of om als excuus te gebruiken.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143876733
Snakelady topic *O*
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:45:26 #3
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143876829
Je geeft het antwoord zelf al "om het als excuus te gebruiken" en "om ergens bij te horen".
Voor veel gevallen geld dit, al hoeft het niet eens een excuus voor jezelf te zijn.

De "Mijn kind hoeft zich niet aan te passen aan anderen, anderen moeten zich juist aanpassen aan hem / haar. Hij /zij is autistisch / heeft ADHD" De keren dat ik dat in zo een vorm voorbij heb horen komen is echt schrikbarend :r .
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_143876870
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:41 schreef snakelady het volgende:

Natuurlijk kan het handig zijn als je echt iets hebt, maar als je je prettiger voelt om je handen te wassen voor het eten en na het toilet gaan heb je geen OCD. Ook niet als je graag in een schoon huis woont.
Is dit niet meer gebruikelijk ofzo?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_143876877
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:45 schreef Frag_adder het volgende:
Je geeft het antwoord zelf al "om het als excuus te gebruiken" en "om ergens bij te horen".
Voor veel gevallen geld dit, al hoeft het niet eens een excuus voor jezelf te zijn.

De "Mijn kind hoeft zich niet aan te passen aan anderen, anderen moeten zich juist aanpassen aan hem / haar. Hij /zij is autistisch / heeft ADHD" De keren dat ik dat in zo een vorm voorbij heb horen komen is echt schrikbarend :r .
Herkenbaar, terwijl een kind dat echt ADHD heeft zich prima kan aanpassen aan zijn of haar omgeving, het kost weliswaar wat meer moeite maar uiteindelijk help je het kind er wel meer mee.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_143876890
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Is dit niet meer gebruikelijk ofzo?
Blijkbaar valt het volgens sommige nu onder OCD. :P

pi_143876941
7 miljard mensen, 7 miljard verschillende aandoeningen
Nieuw is niet altijd beter.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:50:33 #8
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143876973
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:47 schreef snakelady het volgende:

[..]

Herkenbaar, terwijl een kind dat echt ADHD heeft zich prima kan aanpassen aan zijn of haar omgeving, het kost weliswaar wat meer moeite maar uiteindelijk help je het kind er wel meer mee.
Daarom is het volgensmij juist goed om heel vaak ergens geen stempel op te drukken.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:50:41 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143876978
quote:
Ik zie het steeds meer, vooral jongeren willen voor alles een label hebben, voor geaardheid, voor gedrag, voor ''aandoeningen'' en ik vraag me af waarom?

Het lijkt me niet dat dat het leven echt makkelijker maakt. Altijd maar bezig zijn met hoe je iets moet noemen, terwijl het veelal gewoon normaal gedrag is en iedereen wel een vorm hiervan heeft.

Je zou zelfs haast denken dat vele een labeltje willen, om er bij te horen of om als excuus te gebruiken.
Waarom benieuwd naar reacties? Dit is toch al enorm uitgekauwd?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:50:41 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143876979
Of dit bv, waarom zo graag laten zien aan de wereld dat je ADD hebt.
Ik stel mezelf toch ook niet voor met '' Hi, ik ben snakelady en in ben doof aan een oor en ik heb ook bronchitis!''

woensdag 27 augustus 2014 @ 11:51:08 #11
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_143876993
ADD hier, wel pas een paar jaar terug laten onderzoeken omdat ik voor de derde keer vastliep qua studie (naast werk) en aftekenende patronen steeds duidelijker waarnam. Reden dat er sneller een labeltje opgeplakt wordt tegenwoordig (of dat nou AD(H)D, autisme of iets anders is) komt vooral omdat er steeds meer eisen gesteld worden waardoor kinderen sneller opvallen als ze niet meekomen en docenten goddank steeds beter weten waar ze op moeten letten.

Toen ik mijn uitslag kreeg en met mijn ouders belde zei mijn moeder overigens "ja, maar dat wisten we toch al?" waarop ik een licht verhoogde bloeddruk kreeg. Als dat al bekend was had me dat een hoop shit gescheeld als we daar gerichter mee bezig waren geweest ipv dat ik nu alles zelf moest ontwikkelen en vastliep als dat niet lukte.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_143877026
Mensen categoriseren nou eenmaal graag.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_143877039
Mensen die misbruik maken van hun beperking. :')
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:53:16 #14
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877047
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:50 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Daarom is het volgensmij juist goed om heel vaak ergens geen stempel op te drukken.
Ik denk het ook ja, in sommige gevallen natuurlijk wel maar er komt hier regelmatig een manneke spelen en iedere keer zegt die moeder van 'ja...hij heeft wel ADHD hoor'
En hij speelt gewoon leuk net als alle andere kinderen, ik merk geen verschil aan hem.
pi_143877052
Met een label voor een serieuze psychische aandoening kan er doelgerichter een behandeling worden gestart.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:53:39 #16
12888 Skull-splitter
pi_143877059
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:50 schreef snakelady het volgende:
Ik stel mezelf toch ook niet voor met '' Hi, ik ben snakelady en in ben doof aan een oor en ik heb ook bronchitis!''

[ afbeelding ]
Ja, want dit is totaal geen grappig shirt verder...
Ik weiger het ook als excuus te gebruiken (ik begeleid mensen met autisme, ADHD, schizofrenie, borderline oa) en vind je label nooit een excuus, enkel een handleiding. Wel doe ik er nooit moeilijk over en neem mijn medicatie ook gewoon tussen de bewoners om te laten zien dat er weinig verschil tussen mij en hen zit.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:53:41 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877062
Ik vraag me af of het onvermogen is of onwil, om een intelligent onderscheid te maken tussen echte aandoeningen en ongefundeerde labelplakkers. Doordat er kennelijk ongefundeerde labelplakkers zijn, wordt het ineens maar onzinnig om überhaupt aandoeningen te diagnosticeren en daar een aanpak voor te zoeken.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:54:16 #18
12888 Skull-splitter
pi_143877085
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:53 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik denk het ook ja, in sommige gevallen natuurlijk wel maar er komt hier regelmatig een manneke spelen en iedere keer zegt die moeder van 'ja...hij heeft wel ADHD hoor'
En hij speelt gewoon leuk net als alle andere kinderen, ik merk geen verschil aan hem.
Wellicht heeft de moeder meer ervaring met ouders die dat niet trekken?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:54:25 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877090
quote:

[..]

En weet jij hoe dat kind thuis is?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:54:44 #20
12888 Skull-splitter
pi_143877101
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me af of het onvermogen is of onwil, om een intelligent onderscheid te maken tussen echte aandoeningen en ongefundeerde labelplakkers. Doordat er kennelijk ongefundeerde labelplakkers zijn, wordt het ineens maar onzinnig om überhaupt aandoeningen te diagnosticeren en daar een aanpak voor te zoeken.
Please clarify.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:54:46 #21
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877103
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:51 schreef Skull-splitter het volgende:
ADD hier, wel pas een paar jaar terug laten onderzoeken omdat ik voor de derde keer vastliep qua studie (naast werk) en aftekenende patronen steeds duidelijker waarnam. Reden dat er sneller een labeltje opgeplakt wordt tegenwoordig (of dat nou AD(H)D, autisme of iets anders is) komt vooral omdat er steeds meer eisen gesteld worden waardoor kinderen sneller opvallen als ze niet meekomen en docenten goddank steeds beter weten waar ze op moeten letten.

Toen ik mijn uitslag kreeg en met mijn ouders belde zei mijn moeder overigens "ja, maar dat wisten we toch al?" waarop ik een licht verhoogde bloeddruk kreeg. Als dat al bekend was had me dat een hoop shit gescheeld als we daar gerichter mee bezig waren geweest ipv dat ik nu alles zelf moest ontwikkelen en vastliep als dat niet lukte.
Het gaat mij meer om het zelf diagnosticeren van iets wat eigenlijk normaal gedrag is.
pi_143877109
quote:

Dat gelabel is een ZIEKTE (neurose) van deze tijd.
Onze psychologie die wat doorslaat, in zijn eigen bedje ziek is...

Veel mensen voelen zich veiliger (meer op hun gemak) als je iets kunt benoemen (bepalen). Dan 'weet' men tenminste wat het is. En zodoende ook (hopelijk) wat men eraan kan doen. Daarnaast verleent het ook een soort van (valse) identiteit. Ik ben dit, Ik heb dat.

Ik vind meeste labels onzin. Wat bereik je ermee ?
En waarom daar zo bezig mee zijn.

JTL
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:55:12 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143877120
TS moet even op Tumblr rondkijken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:55:24 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877127
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:54 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Please clarify.
Wat vind je onduidelijk?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:55:40 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877137
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:54 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het gaat mij meer om het zelf diagnosticeren van iets wat eigenlijk normaal gedrag is.
Voor jou valt alles onder normaal gedrag?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:56:19 #26
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_143877160
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_143877188
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:51 schreef Skull-splitter het volgende:
komt vooral omdat er steeds meer eisen gesteld worden
Lijkt me bullshit. Eisen zijn niet veranderd, er wordt meer aandacht gegeven aan mensen die niet mee (willen) komen.

Vroeger was je een druk kind, en mocht je in een apart kamertje je proefwerk maken, nu ben je zielig.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:57:15 #28
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877205
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk wel dat degene die echt iets hebben hierdoor minder serieus worden genomen, en dat is jammer natuurlijk.
pi_143877223
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:50 schreef snakelady het volgende:

[ afbeelding ]
Wat gek, ik stel mij wel altijd voor met 'hoi, ik heb een penis van 35cm'.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:57:50 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877227
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:57 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik denk wel dat degene die echt iets hebben hierdoor minder serieus worden genomen, en dat is jammer natuurlijk.
Jij neemt de moeder met haar ADHD kind al niet serieus.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 11:58:46 #31
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877257
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En weet jij hoe dat kind thuis is?
Van wat ik hoor van zijn tante hetzelfde en de reden dat hij thuis druk is is omdat hij veel aandacht vraagt omdat hij dat thuis weinig krijgt. dus dan maar negatief aandacht vragen.

Hij is ook nog nooit bij een dokter geweest voor ADHD of iets dergelijks, het is een zelf diagnose van de moeder.
pi_143877264
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zou ik ook niet, als het in het gedrag totaal onzichtbaar is.
pi_143877274
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:47 schreef snakelady het volgende:

Blijkbaar valt het volgens sommige nu onder OCD.
Op die manier...

Nee, ik was al bang dat waar steeds meer Nederlanders er uit gaan zien als een varken, ze zich ook als zodanig gaan gedragen...

(ik sluit het overigens nog steeds niet uit)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_143877281
Ik ben er ook niet weg van....zie mezelf eerst als persoon, daarna pas als iemand met "X" problematiek/identiteit. Handig voor context, niet zo fraai als excuus

Hoop dat ook zo blijft, hoef geen robot te worden
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:00:31 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877310
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Van wat ik hoor van zijn tante hetzelfde en de reden dat hij thuis druk is is omdat hij veel aandacht vraagt omdat hij dat thuis weinig krijgt. dus dan maar negatief aandacht vragen.

Hij is ook nog nooit bij een dokter geweest voor ADHD of iets dergelijks, het is een zelf diagnose van de moeder.
Sorry, ik had me niet in je topic moeten melden. Ik word alweer enorm kriegel van de manier waarop je persoonlijke ervaringen omzet in algemene conclusies die niet interessant zijn.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:00:57 #36
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143877321
quote:

[..]

En dan blijft de vraag, heeft hij ADHD of zegt de moeder dat om, mocht het kind vervelend zijn, zichzelf buiten schot te houden.

Heb je een echte ziekte, dan is een diagnose handig. Heb je dyslexie, dan is het wellicht handig als het op te lossen is met een groter gedrukt proefwerk oid. Maar in het algemeen schiet je niet heel veel op met deze diagnoses. Wat wil je dan, de rest van zijn leven iemand volpompen met ritalin zodat die gedrogeerd maar 'oh zo lief' door het leven gaat?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:01:39 #37
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877345
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voor jou valt alles onder normaal gedrag?
Nee, maar als je naar de dokter gaat en die zegt bv, er is niks, en dan wel gaan rond roepen dat je iets hebt dan kan je er vanuit gaan dat het normaal gedrag is.

Een diagnose is pas een diagnose als een deskundige de diagnose heeft gesteld.
Niet omdat je toevallig wat raakvlakken hebt met een online test.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:02:41 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877374
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:01 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee, maar als je naar de dokter gaat en die zegt bv, er is niks, en dan wel gaan rond roepen dat je iets hebt dan kan je er vanuit gaan dat het normaal gedrag is.

Een diagnose is pas een diagnose als een deskundige de diagnose heeft gesteld.
Niet omdat je toevallig wat raakvlakken hebt met een online test.
Ja, nou, gek hoor, van die mensen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:02:46 #39
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877378
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Omdat haar kind helemaal geen ADHD heeft, niet volgens school, niet volgens de dokter, niet volgens familieleden.

En dit is maar een voorbeeld, mensen roepen veels te snel dat ze iets hebben terwijl er vaka geen sprake van is.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:03:34 #40
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877408
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Sorry, ik had me niet in je topic moeten melden. Ik word alweer enorm kriegel van de manier waarop je persoonlijke ervaringen omzet in algemene conclusies die niet interessant zijn.
Blijf inderdaad weg dan! :W
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:04:08 #41
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877423
Voor de bingo vermeld ik hem maar alvast even: het is allemaal een kwestie van opvoeden. Ouders voeden hun kinderen niet meer op.
pi_143877443
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:04 schreef Lienekien het volgende:
Voor de bingo vermeld ik hem maar alvast even: het is allemaal een kwestie van opvoeden. Ouders voeden hun kinderen niet meer op.
It's not bullshit if it's true...
pi_143877464
quote:

Wat ik vaker merk is dat mensen mij beschuldigen een labeltje te misbruiken (zitten ze mn pohi door te spitten :') ) terwijl ik dat nooit doe :')
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:05:24 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877468
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:04 schreef stbabylon het volgende:

[..]

It's not bullshit if it's true...
Autisme is ook maar een verzinsel. ADHD? Vroeger zeiden we gewoon: het is een druk kind!
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:06:17 #45
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877502
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat ik vaker merk is dat mensen mij beschuldigen een labeltje te misbruiken (zitten ze mn pohi door te spitten :') ) terwijl ik dat nooit doe :')
Is me bij jou niet opgevallen, zou ook niet weten wat voor labeltje je hebt. ;)
pi_143877508
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Autisme is ook maar een verzinsel. ADHD? Vroeger zeiden we gewoon: het is een druk kind!
Vaak zijn het ook gewoon drukke kinderen ja.

En wellicht alsnog wel ADHD, maar het merendeel is ook gewoon goed terecht gekomen, zonder dat de label ADHD bestond (* stbabylon kijkt naar zichzelf)
pi_143877536
quote:

[..]

Ennnnn we zijn er weer, post #14. De Grote Snakelady Show, lekker de ex'en van jezelf of je nieuwe liefde zwartmaken danwel in twijfel trekken met mooie dagboektopics in R&P *O*
pi_143877544
quote:

[..]

Hehe dit heb ik de afgelopen paar jaar al honderden keren gelezen/gehoord van mensen. :P Zo vreselijk uitgekauwd als mensen dat zeggen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:08:38 #49
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143877586
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:07 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ennnnn we zijn er weer, post #14. De Grote Snakelady Show, lekker de ex'en van jezelf of je nieuwe liefde zwartmaken danwel in twijfel trekken met mooie dagboektopics in R&P *O*
He wat? Kind is niet van een ex of van wat dan ook, zit gewoon bij mijn kind in de klas. :')

Maar je zat op je handen in spanning te wachten op het moment he, zelfs als je hem zelf moet verzinnen. :')
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:09:02 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877597
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:06 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Vaak zijn het ook gewoon drukke kinderen ja.

En wellicht alsnog wel ADHD, maar het merendeel is ook gewoon goed terecht gekomen, zonder dat de label ADHD bestond (* stbabylon kijkt naar zichzelf)
En dan vergeten we voor het gemak maar even de groep mensen die het wel degelijk als een beperking ervaart en die erbij gebaat is om te weten wat er aan de hand is en leren om ermee om te gaan.

We moeten gewoon allemaal niet zeuren. Klaar.
pi_143877603
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:06 schreef snakelady het volgende:

[..]

Is me bij jou niet opgevallen, zou ook niet weten wat voor labeltje je hebt. ;)
Nee, maar blijkbaar zien anderen misbruik van mijn labeltjes erin _O- :')
Maar ik snap je topic verder ook wel hoor, labeltjes labeltjes, kan allemaal bnest...maar het gaat erom wat je eraan doet om ermee om te gaan, te compenseren.

Wat sommigen wel doen (zelf zie ik het niet zo vaak, wel veel vaker de beschuldigingen in die richting) is hun labeltje als verklaring geven om geen inzet te hoeven tonen...echter vaak zijn het mensen die "depressief" worden omdat ze niet het nieuwste mobieltje kunnen kopen ofzo _O- :')__!!!
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:09:47 #52
12888 Skull-splitter
pi_143877634
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:56 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Lijkt me bullshit.
Ik heb zelf geen kids, maar via mijn vriendin krijg ik wel verhalen over kids van pakweg 8 jaar oud die niet een spreekbeurt krijgen maar een compleet werkstuk moeten maken over best ingewikkelde onderwerpen. Ik werd al scheel aangekeken door 90% van de klas als ik in mijn spreekbeurt een kort stukje aerodynamica wilde toelichten...

quote:
Eisen zijn niet veranderd, er wordt meer aandacht gegeven aan mensen die niet mee (willen) komen.
Ik zat dromend in de klas en zodra ik kon lezen plunderde ik de boekenkast en hield ik me aan geen enkel lesprogramma (leve Montessori-onderwijs) wat er uitgezet was. Forceren had vaak averechts effect, voelde me nooit begrepen en vanaf groep 7 was ik eigenlijk wel klaar met heel die bende. Ik werd vreselijk passief en selectief, docent zei tegen mijn ouders "MAVO, als hij moeite gaat leren doen HAVO." Tot de CITO-score met 545 verre van slecht bleek.
VWO tot 4 VWO met twee vingers handen in mijn neus gezeten, daardoor wel onderliggende kennis niet op kunnen nemen. Werd geen enkele aandacht aan gegeven kan ik je zeggen.
Ik redde me wel en ik was intelligent genoeg om met veel van mijn handicaps zo om te gaan dat ze voor buitenstaanders bijna niet zichtbaar waren. Ik had het graag afgemaakt op VWO maar het zat er gewoon domweg niet meer in, de schade was geleden. Ik denk ook niet dat ik per definitie anders terecht was gekomen als ik het wel had kunnen afronden.

Al met al heeft het weinig met meekomen of de wil daartoe te maken met mijn stoornis, al helpt het als je fatsoenlijke coaching krijgt en docenten hebt die niet teveel tijd en aandacht stoppen in hetgeen je waarneemt als buitenstaander maar samen met jou oplossingen zoekt.
quote:
Vroeger was je een druk kind, en mocht je in een apart kamertje je proefwerk maken, nu ben je zielig.
Geen idee, ik zit al een tijdje niet meer in de banken, wel weet ik dat er domweg meer informatie op een dag langskomt dan pakweg 20 jaar terug en móéten we allemaal mee in die vaart omdat we anders buiten de boot vallen. MAVO/VMBO/praktijkopleidingen zouden nog steeds 80% van onze kinderen moeten bedienen maar elke ouder richt op HAVO en hoger, alles moet voorzien zijn van papiertjes zonder vragen te stellen over de vaardigheid waarmee het geleerde toegepast kan worden al dan niet in anders dan opleidingsrichting.

Ik ben bang dat we een toekomst maken waarbij alles met papiertjes geregeld moet terwijl dat vaak geen kut zegt over de werkelijke geschiktheid van iemand.
pi_143877647
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:07 schreef Gewas het volgende:

[..]

Hehe dit heb ik de afgelopen paar jaar al honderden keren gelezen/gehoord van mensen. :P Zo vreselijk uitgekauwd als mensen dat zeggen.
Ja, op een gegeven moment heb je ze allemaal wel vaak genoeg gehoord _O-
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:14:02 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877774
Mijn excuus is trouwens dat ik ongesteld moet worden. En als ik niet ongesteld moet worden, dan ben ik het wel. En als ik helemaal niet meer ongesteld word, dan zit ik in de overgang.
pi_143877839
quote:

Men geeft liever een oordeel, want van nadenken wordt men moe. Daarom hokjesgeest en labels.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_143877843
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dan vergeten we voor het gemak maar even de groep mensen die het wel degelijk als een beperking ervaart en die erbij gebaat is om te weten wat er aan de hand is en leren om ermee om te gaan.

We moeten gewoon allemaal niet zeuren. Klaar.
Nee, maar we moeten die groep niet groter maken dan hij is. En de problemen van die groep ook niet.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:15:53 #57
12888 Skull-splitter
pi_143877852
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Leuk van je om die informatie zo laat pas te brengen.

Klinkt, als we het dan toch over labeltjes hebben, meer als een stukje persoonlijkheidstoornis dan als ADHD. Kans op herstel is met een beetje aandacht en didactische vaardigheden aanzienlijk groot te noemen.

Maar als we het er toch over hebben: hoezo worden er niet meer eisen gesteld?
-Kabinet bezuinigt op langdurige zorg en wil familie/gezin meer betrekken als mantelzorger
-Mantelzorgers moeten dus naast werk (inkomen), opvoeding(eigen kinderen) ook nog eens zorg dragen over zorgbehoevende zonder passende opleiding of kennis van zaken, om over het verdwijnen van grens tussen professionaliteit en persoonlijke loyaliteit maar te zwijgen
-Je mag nergens een balletje laten vallen en je mag ook niet overspannen raken omdat je domweg geen enkele tijd voor jezelf overhoudt

Als kind grijp je mis omdat je ouders geen tijd/energie meer overhouden tenzij ze bewust thuisblijven, als hulpbehoevende grijp je mis omdat je familie om de vrede te bewaren soms niet adequaat kan helpen noch begrijpt waar je behoefte aan hebt.

Nee, ik zie een berg ellende in wording.
pi_143877885
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:09 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat ik per definitie anders terecht was gekomen als ik het wel had kunnen afronden.
Nope :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:16:47 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877888
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:15 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Nee, maar we moeten die groep niet groter maken dan hij is. En de problemen van die groep ook niet.
Het is waar wat je zegt, maar het is ook een enorme open deur.
pi_143877912
ADD en ADHD zijn sociaal aangeleerde aandoeningen voor zwakke mensen die geen juiste opvoeding hebben gehad. Alsjeblieft zeg.

Net als dat iedereen tegenwoordig depressief is. Als je even een paar minuten lang gaat nadenken over de huidige staat van de wereld, dan kun je al redelijk snel tot de conclusie komen dat het allemaal kut is en dat je er allemaal niets aan kan doen. Dat heeft iedereen, al generaties, deal with it.

Gewoon gelul om je specialer te laten voelen dan je eigenlijk bent.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:17:45 #61
12888 Skull-splitter
pi_143877927
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:04 schreef Lienekien het volgende:
Voor de bingo vermeld ik hem maar alvast even: het is allemaal veelal een kwestie van opvoeden. Ouders voeden hun kinderen niet goed meer op.
Fixed.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:18:35 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143877963
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:17 schreef RedFoxy het volgende:
ADD en ADHD zijn sociaal aangeleerde aandoeningen voor zwakke mensen die geen juiste opvoeding hebben gehad. Alsjeblieft zeg.

Net als dat iedereen tegenwoordig depressief is. Als je even een paar minuten lang gaat nadenken over de huidige staat van de wereld, dan kun je al redelijk snel tot de conclusie komen dat het allemaal kut is en dat je er allemaal niets aan kan doen. Dat heeft iedereen, al generaties, deal with it.

Kijk eens mensen, wat een mooie!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!

Die kunnen we ook weer afstrepen in de bingo.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:18:57 #63
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143877979
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
Mijn excuus is trouwens dat ik ongesteld moet worden. En als ik niet ongesteld moet worden, dan ben ik het wel. En als ik helemaal niet meer ongesteld word, dan zit ik in de overgang.
Typisch vrouwen antwoord :P
pi_143877982
quote:

Dat zijn de mensen die "depressief" zeggen te zijn omdat hun favo voetbalclub een wedstrijdje heeft verloren :')

Dat is -niet- depressie! :P
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:19:11 #65
12888 Skull-splitter
pi_143877988
quote:

[..]

Vandaar die fysieke bewijzen in hersenen van kinderen met autisme? LOL. Give me a break. Een aangepaste opvoeding waarin kinderen echter goed leren omgaan met hun gave/handicap is echter lastig zonder enige opleiding of kennis.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:20:19 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878025
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:19 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Vandaar die fysieke bewijzen in hersenen van kinderen met autisme? LOL. Give me a break. Een aangepaste opvoeding waarin kinderen echter goed leren omgaan met hun gave/handicap is echter lastig zonder enige opleiding of kennis.
Wat je van mij citeert, was sarcastisch bedoeld. Moge dat even duidelijk zijn.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:21:00 #67
12888 Skull-splitter
pi_143878046
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
Vaak gebezigd door een bewoner van me "Als ík 30 ben, kan ik dat ook allemaal!"
Waarop ik dan met een grijns beantwoordt dat hij dan wel eens mag gaan oefenen.
pi_143878086
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

He wat? Kind is niet van een ex of van wat dan ook, zit gewoon bij mijn kind in de klas. :')

Maar je zat op je handen in spanning te wachten op het moment he, zelfs als je hem zelf moet verzinnen. :')
Helaaaaaaaaaas, ach de mate waarin jij overtuigd bent van je mening, er geen discussie mogelijk is, en het hier gewoon een 'lief dagboek'-verhaal wordt komt overeen met je andere M.O. dus kniesoor!
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:22:43 #69
12888 Skull-splitter
pi_143878098
quote:

Je weet dat er bij iedereen wel iets te labelen is, als je maar graaft he? Een label maakt je ook geen onmens, de mate waarin je er last van hebt beperkt je leven wel erg.

Maar gelukkig ben jij wel helemaal 100% en is je leven vast fantastisch O+
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:23:03 #70
12888 Skull-splitter
pi_143878107
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:18 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat zijn de mensen die "depressief" zeggen te zijn omdat hun favo voetbalclub een wedstrijdje heeft verloren :')

Dat is -niet- depressie! :P
Amen, brother!
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:23:27 #71
12888 Skull-splitter
pi_143878123
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat je van mij citeert, was sarcastisch bedoeld. Moge dat even duidelijk zijn.
Dan zitten we op dezelfde lijn gok ik.
pi_143878131
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is waar wat je zegt, maar het is ook een enorme open deur.
Laat ik de TT anders stellen dan: Teveel moet tegenwoordig een label hebben.

Er wordt schaamteloos misbruik van gemaakt.
pi_143878140
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Kijk eens mensen, wat een mooie!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!

Die kunnen we ook weer afstrepen in de bingo.
Jaja, iedereen is depressief heeft een vorm van ADD en toch is het een huidendaags ziektebeeld. Zal vast niets te maken hebben met de mensen die dit vaststellen maar een algehele verandering in voedingspatronen en genetische aandoeningen over een periode van 20 jaar.

Wat klinkt dan logischer, de manier van vaststellen verandert, of mensen zijn ineens allemaal ziek?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:23:58 #74
12888 Skull-splitter
pi_143878142
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:22 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Helaaaaaaaaaas, ach de mate waarin jij overtuigd bent van je mening, er geen discussie mogelijk is, en het hier gewoon een 'lief dagboek'-verhaal wordt komt overeen met je andere M.O. dus kniesoor!
Beetje theatraal/borderline wellicht, maar wil je je labeltjes even voor je houden?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:24:03 #75
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878144
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:23 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Dan zitten we op dezelfde lijn gok ik.
Die kans is groot.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:25:02 #76
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878175
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:23 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik moet nog zien of dat wél een interessante discussie oplevert.
pi_143878194
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:22 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]
Dat zeg ik nergens, iedereen heeft zijn eigen shit. Alleen niet iedereen loopt erover te janken en niet iedereen wil speciale behandeling omdat ze het leven te moeilijk vinden. Stop er eens wat moeite in.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:25:38 #78
12888 Skull-splitter
pi_143878196
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:23 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Is dan niet het probleem dat er geen adequate aanpak in plaats is ipv dat we een overschot aan soorten labeltjes hebben? De DSM is volgens jou dus net als Wilders: wel problemen kunnen noemen en zelfs aandikken, maar geen enkele aanpak of onderbouwing?
pi_143878197
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:42 schreef Loveless85 het volgende:
Snakelady topic *O*
Ik dacht precies hetzelfde toen ik alleen nog maar de TT gezien had _O-
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_143878253
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:25 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Is dan niet het probleem dat er geen adequate aanpak in plaats is ipv dat we een overschot aan soorten labeltjes hebben? De DSM is volgens jou dus net als Wilders: wel problemen kunnen noemen en zelfs aandikken, maar geen enkele aanpak of onderbouwing?
Je begrijpt me verkeerd, ik zeg dat er voor veel gevallen niet een speciale aanpak nodig is.
pi_143878304
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:25 schreef RedFoxy het volgende:

[..]

Dat zeg ik nergens, iedereen heeft zijn eigen shit. Alleen niet iedereen loopt erover te janken en niet iedereen wil speciale behandeling omdat ze het leven te moeilijk vinden. Stop er eens wat moeite in.
Probleem is idd vaak dat mensen weldegelijk een probleem hebben, maar alles en iedereen behalve zichzelf als schuldige zien. Alles is de fout van de arts oid.

Er zijn zat mensen met legitieme problemen, maar als iedereen maar aanklopt bij instanties terwijl een deel het prima zonder kan, dan sneeuwen de mensen die het echt nodig hebben onder. En die krijgen dan minder goeie zorg.

Ouders zijn ook wel erg makkelijk van het hokjeplaatsen, lekker makkelijk, ons probleem is het niet meer, hij heeft nou eenmaal *vul in*.

En nee, ik ontken dus nergens dat er echt probleemkinderen zijn oid.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:28:26 #82
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878306
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:27 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Je begrijpt me verkeerd, ik zeg dat er voor veel gevallen niet een speciale aanpak nodig is.
Dan moet je dus kijken naar ons systeem van labels plakken om geldpotjes vrij te maken. Dát deugt niet.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:29:58 #83
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_143878353
Ik heb een onderzoekje liggen van een klein legertje psychiaters en psychologen die zegt dat ik een aandachtstekortstoornis heb.

Aan de andere kant is het op zich best fijn dat ik alleen maar dingen goed kan doen die ik ook daadwerkelijk interessant vind en mij dus niet totaal ongelukkig maak met een administratieve baan waardoor ik voor mijn veertigste in de trapgang hang.

En fuck it, moet je maar interessant zijn als je tegen me praat anders ga ik naar het vogeltje over je schouder kijken om te zien hoe deze van het leven geniet.

Iemand waarmee ik vroeger mee bevriend ben geweest heeft adhd en door de creativiteit die daar vaak bij komt heeft ie een heel bedrijf opgebouwd en is hij al een jaartje of tien miljonair. Niet elke 'aandoening/label' heeft alleen maar negatieve kanten. En je zou ze net zo goed karaktertrekjes kunnen noemen zoals men dat vroeger ook gewoon deed.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:30:14 #84
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878363
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:28 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Probleem is idd vaak dat mensen weldegelijk een probleem hebben, maar alles en iedereen behalve zichzelf als schuldige zien. Alles is de fout van de arts oid.

Er zijn zat mensen met legitieme problemen, maar als iedereen maar aanklopt bij instanties terwijl een deel het prima zonder kan, dan sneeuwen de mensen die het echt nodig hebben onder. En die krijgen dan minder goeie zorg.

Ouders zijn ook wel erg makkelijk van het hokjeplaatsen, lekker makkelijk, ons probleem is het niet meer, hij heeft nou eenmaal *vul in*.

Ik geloof niet dat ouders voor de lol gaan aankloppen voor begeleiding van hun kind. Vaak moeten ouders juist een flinke drempel over. Wat jammer is, want voor veel zaken geldt: hoe vroeger het wordt onderkend, hoe meer problemen je zou kunnen voorkomen naarmate het kind ouder wordt.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:31:47 #85
12888 Skull-splitter
pi_143878427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:23 schreef RedFoxy het volgende:

[..]

Jaja, iedereen is depressief heeft een vorm van ADD en toch is het een huidendaags ziektebeeld. Zal vast niets te maken hebben met de mensen die dit vaststellen maar een algehele verandering in voedingspatronen en genetische aandoeningen over een periode van 20 jaar.

Wat klinkt dan logischer, de manier van vaststellen verandert, of mensen zijn ineens allemaal ziek?
-AD(H)D heb je of niet, hoeft niet eens echt op te vallen
-Daardoor loop je vroeg of laat eens tegen een muur op
-Een patroon van enthousiast aan dingen beginnen maar halverwege (moeten) stoppen
-Een patroon van (vele) (korte) relaties waarin het op kleine dingen die blijven herhalen misgaat
-Een patroon van (vele) (korte) dienstbetrekkingen waarbij het vaak schuurt met collega danwel organisatie
-Een patroon van daarmee samenhangende sociaal economische onregelmatigheid

Nee, je hebt idd AD(H)D omdat je depressief bent, niet andersom :')

Oh, depressie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:32:15 #86
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_143878442
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:29 schreef jogy het volgende:
Ik heb een onderzoekje liggen van een klein legertje psychiaters en psychologen die zegt dat ik een aandachtstekortstoornis heb.

Aan de andere kant is het op zich best fijn dat ik alleen maar dingen goed kan doen die ik ook daadwerkelijk interessant vind en mij dus niet totaal ongelukkig maak met een administratieve baan waardoor ik voor mijn veertigste in de trapgang hang.

En fuck it, moet je maar interessant zijn als je tegen me praat anders ga ik naar het vogeltje over je schouder kijken om te zien hoe deze van het leven geniet.

Iemand waarmee ik vroeger mee bevriend ben geweest heeft adhd en door de creativiteit die daar vaak bij komt heeft ie een heel bedrijf opgebouwd en is hij al een jaartje of tien miljonair. Niet elke 'aandoening/label' heeft alleen maar negatieve kanten. En je zou ze net zo goed karaktertrekjes kunnen noemen zoals men dat vroeger ook gewoon deed.
Die vriend zou zich moeten opgeven voor de veerkracht fabriek:

http://www.veerkrachtfabriek.nl/
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:32:19 #87
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143878444
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:22 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Je weet dat er bij iedereen wel iets te labelen is, als je maar graaft he? Een label maakt je ook geen onmens, de mate waarin je er last van hebt beperkt je leven wel erg.

Dat wel dus inderdaad, iedereen past wel in een bepaalde label maar kan daar verders gewoon prima me omgaan.
De mensen die echt iets hebben, zoals autisme, ADHD of zelfs echt OCD...die hebben er onder te lijden.
En dat is gewoon lullig als ze niet serieus worden genomen of als er lacherig over wordt gedaan.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:34:03 #88
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143878493
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:28 schreef HeatWave het volgende:

[..]

^O^ Dat dus inderdaad!
pi_143878498
Is tunnelvisie ook een label?
pi_143878516
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat ouders voor de lol gaan aankloppen voor begeleiding van hun kind. Vaak moeten ouders juist een flinke drempel over. Wat jammer is, want voor veel zaken geldt: hoe vroeger het wordt onderkend, hoe meer problemen je zou kunnen voorkomen naarmate het kind ouder wordt.
Ik weet het ook oprecht niet, maar ik krijg bij de huidige generatie ouders (jaja, niet allemaal) vaak het idee dat zo'n kind opvoeden wel erg veel tijd en moeite kost, liever dumpen bij opvang en bij problemen meteen de arts inschakelen.
Get woke, go broke!
pi_143878542
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:30 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Perfect iedereen die het niet aankan en/of zelf niet snapt schopt zo'n ukkie naar de dokter om te kijken waarom het kleine monster zijn boeken niet leest terwijl hij al 5 blikjes cola opheeft en de laatste paar uren achter zijn xbox heeft doorgebracht.

Raar dat als je klein kind dat vol met suiker zit en helemaal doodgegooid wordt met HD beelden niet even rustig in een hoekje een paar bladzijden uit zijn boekje kan lezen voor school.

Moet wel ADD zijn.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:38:07 #92
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143878611
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:34 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik weet het ook oprecht niet, maar ik krijg bij de huidige generatie ouders (jaja, niet allemaal) vaak het idee dat zo'n kind opvoeden wel erg veel tijd en moeite kost, liever dumpen bij opvang en bij problemen meteen de arts inschakelen.
Helaas is opvang iets wat tegenwoordig moet omdat er anders geen eten op tafel komt, veelal moeten beide ouders werken.
Maar inderdaad, het antwoord voor het probleem is vaak binnenshuis te vinden en redelijk simpel weer op te lossen.
Is er echt meer aan de hand dan moet het kind natuurlijk geholpen worden, en bezuinigen op dat vlak heeft geen nut, dat maakt het alleen maar erger.

Wat mij dus stoort is dat mensen het veelal als een uitweg zien om er niet te veel moeite in te hoeven steken. Terwijl als je kind echt iets heeft je er juist enorm veel moeite in moet steken.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:38:10 #93
12888 Skull-splitter
pi_143878614
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:25 schreef RedFoxy het volgende:

[..]

Probleem is dat veel mensen een labeltje krijgen als ze er zelf niet meer in slagen de moeite op te kunnen brengen omdat ze de vaardigheid niet zelf ontwikkeld krijgen.

Ik ben tussen mijn 13e en 18e bij vlagen depressief geweest, mogelijk gerelateerd aan de problemen die ik door mijn AD(H)D ondervond. Toen ik op mijn 17e hiermee naar de huisarts ging omdat ik het niet meer zag zitten dit zonder hulp te bestieren kreeg ik enkel "ga eens met je vrienden praten!" mee.
Dat heeft ervoor gezorgd dat ik tot mijn 21e niet meer bij de huisarts ben geweest.

Jaren later een flinke depressie gehad, me weer voor hulp aangemeld, moest vijf weken wachten. Prima.
Toen ik bij de eerste sessie uiteenzette waarom ik langskwam zat de psychologe me aan te kijken met grote ogen met de vraag "en jij vond dat je vijf weken kon wachten?!", waarop ik enkel antwoordde dat ik er nog steeds was.

Ik deel je mening dat je niet een labeltje moet slikken, je schouders op moet halen en zeggen "okay..." om vervolgens je leven achterover te leunen. Ik begeleid dat soort jongeren zelf en hoe fantastisch ze ook zijn, de houding irriteert me maar dát stimuleert me juist om met ze aan vaardigheden te werken ipv te zeggen "OK, jouw leven, boeien".
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:39:39 #94
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878660
quote:

[..]

Het lijkt me in ieder geval goed om bij dit soort observaties en constateringen in te bouwen dat het zo kan lijken, maar dat dat nog niet wil zeggen dat het ook zo is.
pi_143878663
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:38 schreef snakelady het volgende:

[..]

Helaas is opvang iets wat tegenwoordig moet omdat er anders geen eten op tafel komt, veelal moeten beide ouders werken.
Maar inderdaad, het antwoord voor het probleem is vaak binnenshuis te vinden en redelijk simpel weer op te lossen.
Is er echt meer aan de hand dan moet het kind natuurlijk geholpen worden, en bezuinigen op dat vlak heeft geen nut, dat maakt het alleen maar erger.

Wat mij dus stoort is dat mensen het veelal als een uitweg zien om er niet te veel moeite in te hoeven steken. Terwijl als je kind echt iets heeft je er juist enorm veel moeite in moet steken.
Ik was ook gewoon een heel druk en driftig kind, zo'n kutkind dat zijn eigen knokkels tegen de muur stuk sloeg als ik geen ijsje kreeg etc :').

Is ook allemaal gewoon zonder tussenkomst opgelost door mijn ouders ;).
Get woke, go broke!
pi_143878671
quote:
14s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:34 schreef Loveless85 het volgende:
Narcisme, Egoisme, noem maar op. Erkende aandoeningen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:41:30 #97
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143878729
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:38 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat denk jij echt, dat mensen bij een CJG gaan aankloppen voor opvoedingsondersteuning omdat ze het eigenlijk te druk hebben met werken?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:41:39 #98
12888 Skull-splitter
pi_143878734
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:27 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik denk het juist wel. Al zou het schelen als mensen zich eens niet als konijnen voortplanten en eens nadachten over de eigen didactische vaardigheden, absoluut.

Maar individuen, vooral op een leeftijd van 15 jaar of ouder, zijn te verschillend in achtergrond om daar 1 matrijs overheen te kunnen meppen. Wel zou het schelen als de gehele gezondheidszorg gewoon op een aantal basisvaardigheden op het gebied van lichaamsverzorging, huishouden, financien en psychische weerbaarheid zou richten en daar met begeleiding naar toe zouden werken.
Meer aanpakken, met begrip maar zonder fluwelen handschoenen.
pi_143878748
quote:
Ga anders even lekker buiten spelen ipv hier te lopen zieken, kuttrol
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:43:25 #100
12888 Skull-splitter
pi_143878794
quote:

[..]

Tijd is geld, geld is zekerheid, zo simpel is het anno nu ook weer wel.
pi_143878804
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:42 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ga anders even lekker buiten spelen ipv hier te lopen zieken, kuttrol
Zegt de man die hele topics in OUD opent om reacties uit te lokken.
pi_143878832
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:43 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Zegt de man die hele topics in OUD opent om reacties uit te lokken.
Ja, en iedereen weet ook waar dat topic voor was, pannekoek. /shoo
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:44:53 #103
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143878839
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat denk jij echt, dat mensen bij een CJG gaan aankloppen voor opvoedingsondersteuning omdat ze het eigenlijk te druk hebben met werken?
Nee, en dat zeg ik ook nergens.
pi_143878854
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:32 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat wel dus inderdaad, iedereen past wel in een bepaalde label maar kan daar verders gewoon prima me omgaan.
De mensen die echt iets hebben, zoals autisme, ADHD of zelfs echt OCD...die hebben er onder te lijden.
En dat is gewoon lullig als ze niet serieus worden genomen of als er lacherig over wordt gedaan.
En zulke mensen aanspreken op hun gedrag is ook weer niet goed ;(
pi_143878876
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:39 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ik was ook gewoon een heel druk en driftig kind, zo'n kutkind dat zijn eigen knokkels tegen de muur stuk sloeg als ik geen ijsje kreeg etc :').

Jij spoort nog steeds niet, mafklapper :D
pi_143878883
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:44 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ja, en iedereen weet ook waar dat topic voor was, pannekoek. /shoo
Sorry hoor pik. Ik zoek even m'n labeltje 'lichtgeraakt' op
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:46:15 #107
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_143878887
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij spoort nog steeds niet, mafklapper :D
Nee, maar ik functioneer uitstekend in de maatschappij :7.
Get woke, go broke!
pi_143878888
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:31 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

-AD(H)D heb je of niet, hoeft niet eens echt op te vallen
-Daardoor loop je vroeg of laat eens tegen een muur op
-Een patroon van enthousiast aan dingen beginnen maar halverwege (moeten) stoppen
-Een patroon van (vele) (korte) relaties waarin het op kleine dingen die blijven herhalen misgaat
-Een patroon van (vele) (korte) dienstbetrekkingen waarbij het vaak schuurt met collega danwel organisatie
-Een patroon van daarmee samenhangende sociaal economische onregelmatigheid

Nee, je hebt idd AD(H)D omdat je depressief bent, niet andersom :')

Oh, depressie:

Ik zeg toch ook nergens dat je add krijgt als je depressief bent?

Verder is het een modebeeld, iets dat door de hedendaagse samenleving wordt opgewekt. Iedereen heeft een vorm van ADD volgens die puntjes, hoe je er mee omgaat is belangrijker dan overal labeltjes op te plakken en/of pillen in kinderen te proppen.
pi_143878890
quote:
Kan je er een DSM-achtige beschrijving van geven? :P
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:48:22 #110
12888 Skull-splitter
pi_143878948
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:35 schreef RedFoxy het volgende:

[..]

Perfect iedereen die het niet aankan en/of zelf niet snapt schopt zo'n ukkie naar de dokter om te kijken waarom het kleine monster zijn boeken niet leest terwijl hij al 5 blikjes cola opheeft en de laatste paar uren achter zijn xbox heeft doorgebracht.

Raar dat als je klein kind dat vol met suiker zit en helemaal doodgegooid wordt met HD beelden niet even rustig in een hoekje een paar bladzijden uit zijn boekje kan lezen voor school.

Moet wel ADD zijn.
Kids met ADD maakt dat niet per definitie veel uit. Ik heb ADD en kon prima 6 uur achter elkaar door lezen zonder gezeik. Als ik het maar boeiend vond (lees: "beloning" kreeg in mijn hersenen die erg selectief ingezet kan worden).

Nu nog steeds, al ben ik wel gegroeid en heb ik geleerd dit bewust in te kunnen zetten bij tijd en wijle, maar soms kan ik het simpelweg wel willen maar komt het gewoon niet voor elkaar.

Overigens zijn ADHD en autisme niet per definitie negatieve eigenschappen, evolutionair gezien zal het ons ergens voordeel hebben gegeven anders was het wel uitgestorven geweest. Een autist kan bijvoorbeeld een formidabel spoorzoeker, kennisvat of boer zijn, waar een AD(H)D'er de skillset van een primitieve jager heeft met focus waar het telt en een hoge afleidbaarheid die hem in staat stelt op elke verandering en gevaar te reageren.
Maar toch zullen ze je raar aankijken als je met een speer naar de kinderboerderij gaat.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:49:39 #111
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143878995
Trollen op het internet schijnt overigens verband te hebben met een sadistische persoonlijkheid en/of minderwaardigheidscomplex, om maar met nog wat labeltjes te strooien. ;)
pi_143879021
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:49 schreef snakelady het volgende:
Trollen op het internet schijnt overigens verband te hebben met een sadistische persoonlijkheid en/of minderwaardigheidscomplex, om maar met nog wat labeltjes te strooien. ;)
En waar valt systematisch liegen ten faveure van je eigen welzijn onder ?
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:51:12 #113
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143879051
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En waar valt systematisch liegen ten faveure van je eigen welzijn onder ?
Geen idee, moet je even aan je hulpverlener vragen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:53:27 #114
12888 Skull-splitter
pi_143879126
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:39 schreef HeatWave het volgende:

En jouw ouders staan model voor alle andere ouders? Bovendien zijn de tijden nogal veranderd...
pi_143879182
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:51 schreef snakelady het volgende:

[..]

Geen idee
Daar was heel fok al achter ja, dat je geen idee hebt. Van wat dan ook.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:55:57 #116
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_143879202
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:53 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

En jouw ouders staan model voor alle andere ouders? Bovendien zijn de tijden nogal veranderd...
Nee, maar de tijden zijn wel veranderd, maar we zijn niet opeens in 30 jaar een totaal andere soort geworden natuurlijk.
Get woke, go broke!
pi_143879243
quote:
6s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoe noem je eigenlijk de aandoening voor mensen die denken alles beter te weten? :P
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:57:27 #118
12888 Skull-splitter
pi_143879254
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:46 schreef RedFoxy het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook nergens dat je add krijgt als je depressief bent?

Verder is het een modebeeld, iets dat door de hedendaagse samenleving wordt opgewekt. Iedereen heeft een vorm van ADD volgens die puntjes, hoe je er mee omgaat is belangrijker dan overal labeltjes op te plakken en/of pillen in kinderen te proppen.
[/quote]
Vandaar dat het gedrag clinisch omschreven werd sinds pakweg 1902, das idd nogal een modegril te noemen ;)
  woensdag 27 augustus 2014 @ 12:58:18 #119
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143879277
quote:
6s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zullen we dit topic niet gaan veranderen in gebash en getroll? Nergens voor nodig namelijk.
Jij mag mij niet, prima, het gevoel is wederzijds maar je ziet mij ook niet jou volgen op Fok! om maar negatieve reacties te geven op jou.

De discussie verloopt verders prima namelijk.
pi_143879324
Het lijkt er op dat ts bang is om gelabeld te worden, zij heeft een verstoord zelfbeeld maar probeert dit te verbergen, een typisch geval van zeer zwaar autisme.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:01:18 #121
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143879371
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:59 schreef Zolder het volgende:
Het lijkt er op dat ts bang is om gelabeld te worden, zij heeft een verstoord zelfbeeld maar probeert dit te verbergen, een typisch geval van zeer zwaar \c.
Oef, zwaar autisme nog wel, mag ik dan in jouw groepje? Dan voel ik me niet zo alleen. :P
pi_143879373
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoe noem je eigenlijk de aandoening voor mensen die denken alles beter te weten? :P
Het ouder1 syndroom.
pi_143879391
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:58 schreef snakelady het volgende:

[..]

Zullen we dit topic niet gaan veranderen in gebash en getroll? Nergens voor nodig namelijk.
Jij mag mij niet, prima, het gevoel is wederzijds maar je ziet mij ook niet jou volgen op Fok! om maar negatieve reacties te geven op jou.

De discussie verloopt verders prima namelijk.
Je bent paranoïde. Ik volg je niet. Better get that checked voor je de boot neemt ;)
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:03:54 #124
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143879460
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je bent paranoïde. Ik volg je niet. Better get that checked voor je de boot neemt ;)
Je hoeft niet met de boot naar Demarken hoor...

Stop er gewoon mee, anders zouden we je nog kunnen labelen met obsessief gedrag en loslatingsangst.
pi_143879477
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:01 schreef snakelady het volgende:

[..]

Oef, zwaar autisme nog wel, mag ik dan in jouw groepje? Dan voel ik me niet zo alleen. :P
Sorry fur autisten verboten
pi_143879490
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:03 schreef snakelady het volgende:

[..]

Je hoeft niet met de boot naar Demarken hoor...

Stop er gewoon mee, anders zouden we je nog kunnen labelen met obsessief gedrag en loslatingsangst.
Volgens mij staat het me vrij te reageren op een openbaar forum. Of wou je mij het zwijgen op gaan leggen? Beetje dictatoriale trekjes als je het mij vraagt.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:05:00 #127
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143879500
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:04 schreef Zolder het volgende:

[..]

Sorry fur autisten verboten
Flauw! Dat is discriminatie!!!
pi_143879596
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:53 schreef Gewas het volgende:
Met een label voor een serieuze psychische aandoening kan er doelgerichter een behandeling worden gestart.
De vraag is, of dat nodig is. In de meeste gevallen niet.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:08:59 #129
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143879614
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij staat het me vrij te reageren op een openbaar forum. Of wou je mij het zwijgen op gaan leggen? Beetje dictatoriale trekjes als je het mij vraagt.
Wat jij wil, ik ga jou vanaf nu negeren en ik hoop dat je hetzelfde bij mij doet.

Overigens...

quote:
10s.gif Op woensdag 10 maart 2010 13:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

stiekem vind ik jou een lieve moeder, mag ik een keer een boterham tussen de middag komen eten? O+
_O-

[ Bericht 36% gewijzigd door snakelady op 27-08-2014 13:17:06 ]
pi_143880077
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:48 schreef Skull-splitter het volgende:
Overigens zijn ADHD en autisme niet per definitie negatieve eigenschappen, evolutionair gezien zal het ons ergens voordeel hebben gegeven anders was het wel uitgestorven geweest. Een autist kan bijvoorbeeld een formidabel spoorzoeker, kennisvat of boer zijn, waar een AD(H)D'er de skillset van een primitieve jager heeft met focus waar het telt en een hoge afleidbaarheid die hem in staat stelt op elke verandering en gevaar te reageren.
Maar toch zullen ze je raar aankijken als je met een speer naar de kinderboerderij gaat.
Evolutionair hoeven we niks meer te bekijken. De mens is uit de evolutie boom geklommen :Y)
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:24:57 #131
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143880170
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:22 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Evolutionair hoeven we niks meer te bekijken. De mens is uit de evolutie boom geklommen :Y)
Klopt, door onze eigen medische zorg fokken we zwaktes en ziektes in. Waar vroeger mensen met slecht zicht echt een probleem hadden is het tegenwoordig onderhand de standaard.
pi_143880216
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:24 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Klopt, door onze eigen medische zorg fokken we zwaktes en ziektes in. Waar vroeger mensen met slecht zicht echt een probleem hadden is het tegenwoordig onderhand de standaard.
En oh wee als je daar iets over durft te zeggen (Dawkins over Down)
pi_143880244
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Wat jij wil, ik ga jou vanaf nu negeren en ik hoop dat je hetzelfde bij mij doet.

Overigens...

[..]

_O-
Jaja, negeren en vervolgens een post van 4(!) jaar geleden iets positiefs grappigs over je wordt gezegd ophalen :D voer voor psychologen dit.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:27:47 #134
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143880285
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:26 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Ik verbaas me er juist over dat dat niet gedaan wordt, tenzij je als ouders de verantwoordelijkheid neemt de kosten van de zorg zelf volledig te dragen.
pi_143880292
Geen diagnose = geen indicatie = geen geld.

Vandaar dat zowel de psycholoog/psychiater als de cliënt/patiënt er een zeker belang bij hebben dat er een label geplakt wordt.

In het onderwijs idem:
Studievertraging = pech.
Studievertraging + label = extra herkansingen, extra tijd etc.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:28:11 #136
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143880294
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jaja, negeren en vervolgens een post van 4(!) jaar geleden iets positiefs grappigs over je wordt gezegd ophalen :D voer voor psychologen dit.
Ik vond het grappig, dat was alles.
Kwam het toevallig tegen op zoek naar iets anders, van de week al en ik dacht er nu ineens aan.

Daag. :W
pi_143880320
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:26 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Bizar eigenlijk.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:30:09 #138
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143880374
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:24 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Ik heb daar soms wel eens angst voor, zonder lenzen of bril zie ik vrij weinig, stel voor dat er ineens een zombie apocalyps/alien invasie/oorlog uitbreekt, dan kan dat best wel eens een probleem worden. :X
pi_143880406
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:28 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik vond het grappig, dat was alles.
Kwam het toevallig tegen op zoek naar iets anders, van de week al en ik dacht er nu ineens aan.

Daag. :W
Jouw leven hangt wel van toevalligheden aan elkaar, banen die je 'spontaan' aangeboden worden 1500km verderop in de buurt van je nieuwe lover door 'kennissen', dit soort berichtjes die je 'toevallig' terugvond, je kinderen die 'heel toevallig' het hele idee van verhuizen direct een geweldig fantastisch plan vonden etcetera etc.

Maar hey, ontopic maar weer.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:31:19 #140
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143880419
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:30 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik heb daar soms wel eens angst voor, zonder lenzen of bril zie ik vrij weinig, stel voor dat er ineens een zombie apocalyps/alien invasie/oorlog uitbreekt, dan kan dat best wel eens een probleem worden. :X
Vooral als je ogen dan slechter en slechter worden. We worden slaven van onze eigen uitvindingen :P Maar daar iets tegen doen is kennelijk immoreel.
pi_143880446
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:49 schreef snakelady het volgende:
Bron? Je grote duim uiteraard, zoals bij ieder feitje wat toevallig goed voor je uitkomt.
pi_143880463
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:27 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Ik verbaas me er juist over dat dat niet gedaan wordt, tenzij je als ouders de verantwoordelijkheid neemt de kosten van de zorg zelf volledig te dragen.
Iedereen heeft recht op kinderen, en als je dat niet vindt, ben je erger dan een nazi!
pi_143880491
Helemaal gelijk hoor TS.
Waar ik me verder bovendien aan erger is de positie in het nature-nurture debate van velen. We zijn in een gezondheids-cultuur waar velen de neiging hebben om abnormaal gedrag meteen aan genetische factoren te willen 'wijten'.
Wat het vervelende is, is dat er uiteraard bewijs voor is dat genetische verschillen van invloed zijn. Wat dezelfde mensen echter vergeten is dat het juist de opvoeding van het individu is die ervoor zorgt dat zulke genetische verschillen gepolariseerd worden. Zo zie ik inderdaad steeds meer mensen met het stempel ADD of ADHD die daarnaar gaan leven. Danwel door een bepaalde vorm van acceptatie (mijn sticker is het excuus voor mijn daden) dikwijls ingegeven door het onvermogen van de omgeving (vaak de ouders die hun kind niet meer aan kunnen en daardoor graag gediagnosticeerd zien). Maar ook vooral de bedrukkende werking van zo'n stempel op jonge leeftijd. Zowel door de financiering in de medische wereld als het comfort dat het geeft aan ouder en kind is er zo weinig incentive om nog van een dergelijk stempel af te komen.
Begrijp me niet verkeerd: ook ik vind het vervelend voor veel mensen die door een afwijking last hebben van zichzelf, maar onze samenleving is er gewoon veel te weinig op ingericht om zulke mensen te helpen er het beste van te maken.

Edit: ik zie hier inmiddels de andere reacties en lees tot mijn opluchting dat velen eenzelfde constatering maken :)
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:34:04 #144
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_143880495
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:32 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Iedereen heeft recht op kinderen, en als je dat niet vindt, ben je erger dan een nazi!
Iedereen, behalve mensen die zelf geen kinderen kunnen krijgen, die moet je een paar jaar screenen en door de mangel halen voor ze een kansloos kind een kans mogen geven.

En dat is allemaal heel erg logisch :).
Get woke, go broke!
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:34:09 #145
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143880499
quote:
10s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jouw leven hangt wel van toevalligheden aan elkaar, banen die je 'spontaan' aangeboden worden 1500km verderop in de buurt van je nieuwe lover door 'kennissen', dit soort berichtjes die je 'toevallig' terugvond, je kinderen die 'heel toevallig' het hele idee van verhuizen direct een geweldig fantastisch plan vonden etcetera etc.

Maar hey, ontopic maar weer.
Ah, de kinderen moeten er weer bijgehaald worden. :')
En het is 600km verderop, als je nu eens stopt met dingen verzinnen zou je misschien inzien dat je een klein beetje onredelijk bezig bent.

Volgens mij verwar jij Denemarken met Noorwegen ofzo met je boot en 1500 km.
Jouw topografie is niet zo heel goed....
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:34:28 #146
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143880505
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:32 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dan ben ik kennelijk erger dan een nazi. Als je ze niet kan krijgen, waar sta je dan met dat recht? Gelukkig staat de regering hier achter mij, als je er niet voor kan zorgen worden ze uithuis geplaatst.
pi_143880532
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:34 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Dan ben ik kennelijk erger dan een nazi. Als je ze niet kan krijgen, waar sta je dan met dat recht? Gelukkig staat de regering hier achter mij, als je er niet voor kan zorgen worden ze uithuis geplaatst.
Beetje laat niet? En ach, dan maak je toch gewoon een nieuwe :Y)
pi_143880586
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:34 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

Welnee, dan struin je FHF af op zoek naar nieuwe spulletjes en mannen om op te teren.
pi_143880589
Volgens mij is dit door het ADD/ADHD gekomen. Daarna is het hip geworden om iets te hebben. Jaloerse klasgenootjes had ik :') het slaat ook helemaal nergens op.
pi_143880611
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:35 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Beetje laat niet? En ach, dan maak je toch gewoon een nieuwe :Y)
Ik vind het niet leuk dat je DJMO hiermee in de zeik probeert te nemen
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:37:45 #151
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_143880614
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:36 schreef Myrr het volgende:
Volgens mij is dit door het ADD/ADHD gekomen. Daarna is het hip geworden om iets te hebben. Jaloerse klasgenootjes had ik :') het slaat ook helemaal nergens op.
Op het moment dat je ook maar 1 keer door zo iets wordt voorgetrokken worden mensen jaloers. Zo raar is dat niet :P ze zijn niet bekend met wat het inhoudt en op die leeftijd ben je gewoon heel erg op jezelf gericht dus al het nadelige voor een ander negeer je automatisch kapot.
pi_143880631
quote:

[..]

Kids met ADD maakt dat niet per definitie veel uit. Ik heb ADD en kon prima 6 uur achter elkaar door lezen zonder gezeik. Als ik het maar boeiend vond (lees: "beloning" kreeg in mijn hersenen die erg selectief ingezet kan worden).

Nu nog steeds, al ben ik wel gegroeid en heb ik geleerd dit bewust in te kunnen zetten bij tijd en wijle, maar soms kan ik het simpelweg wel willen maar komt het gewoon niet voor elkaar.

Goh, iemand met een labeltje die zichzelf (en zijn aandoening) speciaal vindt. Dat zie je nou nooit.

En sorry, maar zo werkt evolutie niet. Dat gaat niet over enkele generaties.

Raar ook dat kinderen in de derde wereld nooit door Westerse doctoren worden gediagnosticeerd met ADD, terwijl het (volgens jou) geen modegril is.
pi_143880656
quote:
2s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:37 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ik vind het niet leuk dat je DJMO hiermee in de zeik probeert te nemen
Wie?
pi_143880712
quote:
maar dan wel het liefst in een afgezwakte vorm... dat ze dan niet wérkelijk aan een of ander ~isme leiden, maar aan een 'spectrum-gerelateerde' variant ervan die dan verklaard waarom ze eigenlijk probleemloos een zelfstandig leven kunnen leiden zonder enige hulp, maar zich met regelmaat misdragen of storend voor anderen 'uit de band springen'...

Iemand die niet uit zn doppen kijkt, zegt dan 'te leiden aan een in de verte aan Blindheid verwant 'Stevie-Wonder-Syndroom' (-NOS, voor 'not Otherwise Specified')..
Eigenlijk kán hij wel alles zien, maar soms heeft hij domweg geen zin om beter uit zn doppen te kijken en verwacht gewoon dat anderen dan beter opletten en hem voorrang geven... vooral fietsers leiden daar nog wel aan, zeker die met oordopjes in hun oren fietsen.

Deze personen verdienen natuurlijk extra aandacht en begeleiding, en het volste begrip, al kunnen ze zelf wel een probleemloos leven leiden... sommigen zouden zelfs best wat beter kunnen opletten, als ze er echt zin in zouden hebben.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_143880753
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:39 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Wie?
Een legendarische user.
pi_143880760
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:39 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Wie?
Fok's Anouk. Maar dan zonder geld en met blanke vaders. En een lager IQ. En een verrot karakter.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2014 13:42:36 ]
  woensdag 27 augustus 2014 @ 13:42:23 #157
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143880768
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]

'te leiden aan een aan Blindheid verwante 'Stevie-Wonder-Syndroom' (-NOS, voor 'not Otherwise Specified')..

_O- :D
pi_143880802
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]

maar dan wel het liefst in een afgezwakte vorm... dat ze dan niet wérkelijk aan een of ander ~isme leiden, maar aan een 'spectrum-gerelateerde' variant ervan die dan verklaard waarom ze eigenlijk probleemloos een zelfstandig leven kunnen leiden zonder enige hulp, maar zich met regelmaat misdragen of storend voor anderen 'uit de band springen'...

Iemand die niet uit zn doppen kijkt, zegt dan 'te leiden aan een in de verte aan Blindheid verwant 'Stevie-Wonder-Syndroom' (-NOS, voor 'not Otherwise Specified')..
Eigenlijk kán hij wel alles zien, maar soms heeft hij domweg geen zin om beter uit zn doppen te kijken en verwacht gewoon dat anderen dan beter opletten en hem voorrang geven... vooral fietsers leiden daar nog wel aan, zeker die met oordopjes in hun oren fietsen.

Deze personen verdienen natuurlijk extra aandacht en begeleiding, en het volste begrip, al kunnen ze zelf wel een probleemloos leven leiden... sommigen zouden zelfs best wat beter kunnen opletten, als ze er echt zin in zouden hebben.
+1 humor
pi_143880845
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:54 schreef JustTalkLove het volgende:

[..]

Dat gelabel is een ZIEKTE (neurose) van deze tijd.
Onze psychologie die wat doorslaat, in zijn eigen bedje ziek is...

Veel mensen voelen zich veiliger (meer op hun gemak) als je iets kunt benoemen (bepalen). Dan 'weet' men tenminste wat het is. En zodoende ook (hopelijk) wat men eraan kan doen. Daarnaast verleent het ook een soort van (valse) identiteit. Ik ben dit, Ik heb dat.

Ik vind meeste labels onzin. Wat bereik je ermee ?
En waarom daar zo bezig mee zijn.

JTL
Duidelijk niet hooggeleid jij :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_143881143
quote:
[..]

Okay, en waar is borderline goed voor dan? Depressies? Schizofrenie? Alle andere geestesziekten?

Geweldig, die auto focus, maar ik focus me dus liever op de dingen die nodig zijn en niet op de dingen die ik boeiend vind. De leuke dingen daar heb ik namelijk helemaal fuck aan om mee verder te komen in het leven (tenzij ik een verwarde kunstenaar zou willen worden, maar dat wil ik niet).
Het enige waar het mij bij helpt is het tegenhouden van een balletje tijdens een potje tafelvoetbal of de zoveelste tekening waar ik negen uur lang straight aan kan werken maar niet af maak.

Daarnaast is die auto focus ook maar begrensd. Vlak voor je ergens mee klaar bent heb je er opeens totaal geen zin meer in en ga je iets anders doen. Het zou wel handig zijn om de dingen die je doet gewoon zonder moeite af te ronden.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2014 13:57:38 ]
pi_143881264
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:44 schreef Seam het volgende:

[..]

Duidelijk niet hooggeleid jij :')
Slechte trol poging dit :')

Hoog opgeleide mensen weten heel veel van heel weinig. :') Men noemt dat soort mensen ook wel eens specialisten. JTL toont zich meer het type dat redelijk veel kennis heeft en ook de samenhang op een breder gebied ziet.

Maar ik ben met je eens dat wanneer JTL na het ontleden van alle details zich beperkt tot het belangrijkste punt, haar stukken veel begrijpelijker worden voor de meeste onder ons. Niet iedereen is gegeven met het inzicht op samenhang in zoveel gebieden.

Toch vind ik het jammer dat je een dergelijke opmerking maakt. Ik heb het idee dat achter JTL iemand zit die graag mensen helpt. Het lijkt dan ook veelzeggend over jezelf dat je vooral weet te verkondigen wat niet voldoet :') ipv mensen waardeert op waar ze wel voldoen.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_143881326
En inderdaad JTL _O_

De dromerige, behulpzame en wijze user naar mijn hart. Zelden is een Fokker mij op zulks een positieve manier opgevallen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2014 13:59:18 ]
pi_143881333
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:53 schreef Myrr het volgende:

[..]

Okay, en waar is borderline goed voor dan? Depressies? Schizofrenie? Alle andere geestesziekten?

Geweldig, die auto focus, maar ik focus me dus liever op de dingen die nodig zijn en niet op de dingen die ik boeiend vind. De leuke dingen daar heb ik namelijk helemaal fuck aan om mee verder te komen in het leven (tenzij ik een verwarde kunstenaar zou willen worden, maar dat wil ik niet).

Daarnaast is die auto focus ook maar begrensd. Vlak voor je ergens mee klaar bent heb je er opeens totaal geen zin meer in en ga je iets anders doen. Het zou wel handig zijn om de dingen die je doet gewoon zonder moeite af te ronden.
Schizofrenen waren vroeger de mensen aan wie hun goden verschenen _O_
Depressie past m.i. niet echt in dit rijtje (is eerder zoiets als een gebroken been hebben)
Borderline, geen idee maar het schijnt dat de sex met borderliners wel spannend is ofzo :o en sex was kinderen krijgen :P
pi_143881377
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:57 schreef Koral het volgende:

[..]

Slechte trol poging dit :')

Hoog opgeleide mensen weten heel veel van heel weinig. :') Men noemt dat soort mensen ook wel eens specialisten. JTL toont zich meer het type dat redelijk veel kennis heeft en ook de samenhang op een breder gebied ziet.

Maar ik ben met je eens dat wanneer JTL na het ontleden van alle details zich beperkt tot het belangrijkste punt, haar stukken veel begrijpelijker worden voor de meeste onder ons. Niet iedereen is gegeven met het inzicht op samenhang in zoveel gebieden.

Toch vind ik het jammer dat je een dergelijke opmerking maakt. Ik heb het idee dat achter JTL iemand zit die graag mensen helpt. Het lijkt dan ook veelzeggend over jezelf dat je vooral weet te verkondigen wat niet voldoet :') ipv mensen waardeert op waar ze wel voldoen.
Is geen troll, als niet snapt waarom in de medische wereld labels gebruikt worden ben je duidelijk niet al te slim.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_143881432
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:00 schreef Seam het volgende:

[..]

Is geen troll, als niet snapt waarom in de medische wereld labels gebruikt worden ben je duidelijk niet al te slim.
Nja, ik zie vooral mensen klagen over andere mensen die hun labeltjes zouden misbruiken. Kom die mensen zelf eigenlijk nooit tegen, alleen maar de klagers over die mensen :P

Edit: Maar misschien ligt dat ook een beetje aan met welke mensen je omgaat :P
pi_143881447
quote:
7s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:00 schreef Seam het volgende:

[..]

In de medische wereld ja, natuurlijk moeten daar labels voorkomen. Dit topic gaat alleen denk ik meer over dat mensen heel graag een labeltje willen hebben, en sommige mensen die dit niet hebben, zichzelf een labeltje willen aanpraten of zelfs gewoon labeltjes faken naar de buitenwereld toe. Sneu dat ze niet snappen dat het helemaal niet chill is om een labeldrager te zijn.
pi_143881478
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nja, ik zie vooral mensen klagen over andere mensen die hun labeltjes zouden misbruiken. Kom die mensen zelf eigenlijk nooit tegen, alleen maar de klagers over die mensen :P

Edit: Maar misschien ligt dat ook een beetje aan met welke mensen je omgaat :P
Andere mensen misbruiken juist mijn labeltje :(

'Heb je Ritalinnnnnnnnn? Mag ik er eentjeeeeee?'

Behalve op Fok, in mijn eigen kringen en twee of drie leraren heb ik het eigenlijk nooit echt verteld aan mensen. Vind het juist een lelijk iets en door al die commotie eromheen ben zelfs ik zelf het haast gaan zien als een excuus gaan zien of heb iig van veel leraren het idee dat ze het als een excuus vanuit mij zouden zien dus zo lang het er niet toe doet en ik het vak begrijp/de leraar gewoon een gestructureerde les in elkaar zet, hoeven ze het ook niet te weten.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2014 14:06:09 ]
pi_143881574
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:03 schreef Myrr het volgende:

[..]

Andere mensen misbruiken juist mijn labeltje :(

'Heb je Ritalinnnnnnnnn? Mag ik er eentjeeeeee?'
Godsamme _O-

Nee, ook nooit meegemaakt dat mensen mij om mn ritalin vroegen, maar nogmaals, dat is weer afhankelijk van met welke mensen je omgaat :+
pi_143881604
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:03 schreef Myrr het volgende:

[..]

Behalve op Fok, in mijn eigen kringen en twee of drie leraren heb ik het eigenlijk nooit echt verteld aan mensen. Vind het juist een lelijk iets en door al die commotie eromheen ben zelfs ik zelf het haast gaan zien als een excuus gaan zien of heb iig van veel leraren het idee dat ze het als een excuus vanuit mij zouden zien dus zo lang het er niet toe doet en ik het vak begrijp/de leraar gewoon een gestructureerde les in elkaar zet, hoeven ze het ook niet te weten.
Helaas was ik tijdens mn schooltijd nog niet gediagnostiseerd, dus heb alles "naturel" moeten doen :') met alle gevolgen van dien _O-
pi_143881622
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Godsamme _O-

Nee, ook nooit meegemaakt dat mensen mij om mn ritalin vroegen, maar nogmaals, dat is weer afhankelijk van met welke mensen je omgaat :+
Enerzijds creatievelingen die ook wel ietswat verward zijn en anderszijds festivalmensen die graag drugs gebruiken en een mix daarvan.

En m'n schoonbroer, die sowieso ADHD heeft, maar steeds zijn gesprekken uitstelt waardoor hij zelf nog geen medicatie heeft.
pi_143881672
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:06 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Helaas was ik tijdens mn schooltijd nog niet gediagnostiseerd, dus heb alles "naturel" moeten doen :') met alle gevolgen van dien _O-
Op de middelbare school ik ook inderdaad (alhoewel, in de laatste maand kwam het pas aan het licht). En dan lees ik de opmerkingen in de rapporten van de basisschool en dan denk ik echt van JA HALLON MENSEN, CAPTAIN OBVIOUS HERE Y U NO SENT THIS CHILD TO GGZ FOR TEST ADHD.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2014 14:10:05 ]
pi_143881771
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:09 schreef Myrr het volgende:

[..]

Op de middelbare school ik ook inderdaad (alhoewel, in de laatste maand kwam het pas aan het licht). En dan lees ik de opmerkingen in de rapporten van de basisschool en dan denk ik echt van JA HALLON MENSEN, CAPTAIN OBVIOUS HERE Y U NO SENT THIS CHILD TO GGZ FOR TEST ADHD.
Ja precies _O-
Als ik mijn oude schoolrapporten teruglees (ik ben ze nu alleen een ietswat kwijt magoed :') ) heb ik exact hetzelfde _O-
pi_143881913
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Godsamme _O-

Zonde, kon je dik geld mee verdienen.
pi_143882001
quote:
1s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:17 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Zonde, kon je dik geld mee verdienen.
Tegenwoordig niet meer dan? :+
pi_143882165
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:20 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Tegenwoordig niet meer dan? :+
Niet als je niet meer in de doelgroep zit
pi_143882232
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 12:00 schreef Frag_adder het volgende:

[..]

En dan blijft de vraag, heeft hij ADHD of zegt de moeder dat om, mocht het kind vervelend zijn, zichzelf buiten schot te houden.

Heb je een echte ziekte, dan is een diagnose handig. Heb je dyslexie, dan is het wellicht handig als het op te lossen is met een groter gedrukt proefwerk oid. Maar in het algemeen schiet je niet heel veel op met deze diagnoses. Wat wil je dan, de rest van zijn leven iemand volpompen met ritalin zodat die gedrogeerd maar 'oh zo lief' door het leven gaat?
Mwoah zo moet je het niet zien. Aan enkel volproppen met Ritalin heeft niemand iets, maar als je weet wat er scheelt - of dat er überhaupt iets scheelt - dan is het wel gemakkelijker om een juiste aanpak te vinden. Sommige dingen vereisen dan net iets meer aandacht. Dat is over het algemeen prima op te lossen met iets van therapie of een docent die er voldoende over weet. Medicatie kan daarbij ook een hulpmiddel zijn, maar nooit op zichzelf. Het moet altijd gepaard gaan met een actieve aanpak.

Verder hoeft het niet direct belemmerend te zijn en is het inderdaad geen excuus om slecht gedrag goed te praten. Het punt is gewoon dat wanneer je er op een goede manier mee omgaat iemand gewoon op niveau kan presteren. Dat betekent dus ook dat de ouders daarin een actieve rol moeten spelen. Als ze inderdaad zoiets hebben van 'haha, ja ach hij/zij kan het niet helpen, [vul maar in] he!' dan heeft helemaal niemand daar iets aan.
En tenslotte moet er niet alleen naar de negatieve kanten van zo'n label/aandoening hoe je het ook wil noemen gekeken worden. Van ADHD weet ik bijvoorbeeld dat het ook met bepaalde voordelen gepaard gaat, als je maar weet hoe je dat naar je hand moet zetten.

Over zelfdiagnose of het labelen van je eigen kinderen wil ik het niet eens hebben. Iedereen weet dat dat bullshit is hopelijk.
"My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre, and that I am therefore excused from saving Universes."
pi_143882435
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:25 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Niet als je niet meer in de doelgroep zit
Ow naja, geld heeft me sowieso nooit zo geboeid, zolang ik maar genoeg heb om van rond te komen :P
pi_143882609
OffTopic:

quote:
Dank voor de appreciatie. Het is wel ZIJN en niet HAAR stukken ;), maar dit terzijde.

Ieder mens heeft zowel een mannelijke als vrouwelijke kant in zich (mannelijke versus vrouwelijke energie). Je hebt "mannelijke vrouwen" en "vrouwelijke mannen". Kortom 'mensen'. Maar dit geheel terzijde. Voor men mij hier verwijfd begint te noemen ;) Ik dat "label" naar mijn hoofd geslingerd krijgt ;)

Mensen bepalen en benoemen graag van alles. Vanuit dit bepalen gaat een kracht uit. Iemand hoeft je maar bv een "smeerlap" te noemen en je voelt meteen die negatieve energie op je afkomen. Iemand anders lacht naar je en je opent samen je hart. Bepalen is een vorm van energie (kracht) bundelen en dit de wereld in zenden.

quote:
Opnieuw bedankt voor de appreciatie. Ja, ik help graag anderen. Dat is, mits anderen (en op welke wijze) ze geholpen willen worden. Je kan niemand veranderen of daarin iets van een ander verlangen. Dit is aan de ander om (zo goed als mogelijk) aan te geven, waarin hij geholpen kan worden. En waarin niet. Ieder heeft zijn identiteit (en zijn weerstand).

Ik heb geen zin om doorheen andermans weerstanden te gaan. Je kan dat doen. Maar laat dat opnieuw een keuze zijn. Je respecteert de weerstand van de ander. Of je transformeert de ander (gaat er doorheen).

Bestaat er zoiets als een "eigen" verlangen ? Ik heb een tijdje (via Lacan) met deze vraag verveeld gezeten. De vraag van het "gedeelde verlangen". De vraag inzake identiteit. Die uiteindelijk uitkwam op liefde. Verbondenheid.

OnTopic:

Sta eens stil bij deze wat 'rare' zin (voor wie zin heeft).

Door te bepalen (te labellen) verlies je het onbepaalde.

Kortom, je wint niet enkel door iets te "bepalen" (aka benoemen, labellen, etc). Je verliest er ook iets door. Het onbepaalde. Maar wat is dat ? Iets of iemand die onbepaald is ? Een verlichtte ? Een bepaald kwantumveld ? Soort nul punt energie veld ? Ons bewustzijn (volgens de definitie van Jean Paul Sartre) ?

Jean Paul Sartre zei (dit genie is ondertussen al dood) ons bewustzijn is geen ZELFSTANDIG NAAMWOORD. Dat is een fout in onze taal. Het is een ongrijpbaar 'iets'. Iets (onbenoembaar) wat alles (het andere) mogelijk maakt. In het boeddhisme, noemt men dit het GETUIGE zijn. Het gewaar zijn van alles. Het 'grote' ik, zo je wil.

Het is heel moeilijk om dergelijke concepten vanuit een (duaal) denken te bevatten.

Mijn persoonlijke overtuiging, is dat wij hier (in het Westen) veel te veel doorslaan in de richting van het "bepalen". Van het waarneembare, het controleerbare, het meetbare, etc. Is dit slecht ? Nee, het heeft zeker zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. En dat zijn er nogal wat.

Door een ziekte te "bepalen", krijgen mensen allerlei medicijnen (als oplossing) voorgeschreven. Maar wat als de diagnose (de bepaling) foutief of onnodig was (aka over-diagnose) ? Heel veel medicijnen presteren niet beter dan hun placebo variant. Hoe komt dit ? En waarom geven we dan toch die medicijnen ? Met welk doel ? Er schuilt een gevaar in "labelllen". En dit is groter dan je denkt. Dus let er enorm mee op. Wees niet in het zelfde neurotische bedje ziek. Is wat ik bedoelde.

JTL
pi_143882665
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:53 schreef Myrr het volgende:
Ik weet niet van die andere stoornissen, maar depressie schijnt aan genen gelinkt te zijn die ook verantwoordelijk zijn voor het immuunsysteem. Op die manier hebben die genen de selectie overleefd.
pi_143882681
@JTL, zelf ben ik met mijn medicatie beter geholpen dan met een placebo :P
pi_143882882
Terechte klacht hoe vaak ik wel niet bij riagg, jeugdzorg en psygologen ben geweest omdat ze me niet aankonden :')
Soms zijn kinderen gewoon kut en draaien ze wel bij als ze ouder worden maar dat snappen ze niet zo goed op scholen :')
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_143883248
JustTalkLove labelt zelfs z'n posts met zijn initialen.
pi_143883622
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Schizofrenen waren vroeger de mensen aan wie hun goden verschenen _O_
Depressie past m.i. niet echt in dit rijtje (is eerder zoiets als een gebroken been hebben)
Borderline, geen idee maar het schijnt dat de sex met borderliners wel spannend is ofzo :o en sex was kinderen krijgen :P
Hehehe _O_

En konden met God praten :Y (al doen sommige psychotische religieuzen dat vandaag de dag nog steeds)
pi_143883691
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:08 schreef Deckard het volgende:

[..]

De vraag is, of dat nodig is. In de meeste gevallen niet.
Nou ja, gevallen als depressie, (zware) autisme en schizofrenie kunnen beter wel behandeld worden.
pi_143887085
Mijn label kwam vrij laat en heeft mijn leven daarna enorm verbeterd. Eindelijk snapte ik dat ik niet alleen was, dat ik niet gek was en dat er hulp en medicatie was voor mijn stoornis.
Maar gewoon, dat ik niet alleen erin was hielp en helpt enorm.
Twiddel
  woensdag 27 augustus 2014 @ 17:23:14 #186
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143887671
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:01 schreef summer2bird het volgende:
Mijn label kwam vrij laat en heeft mijn leven daarna enorm verbeterd. Eindelijk snapte ik dat ik niet alleen was, dat ik niet gek was en dat er hulp en medicatie was voor mijn stoornis.
Maar gewoon, dat ik niet alleen erin was hielp en helpt enorm.
Dat is ook super en ik ben blij voor je, maar het gaat hier labels nav zelf diagnose en mensen die hun label misbruiken, ik neem aan dat jij daar niet onder valt? ;)
pi_143887745
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat is ook super en ik ben blij voor je, maar het gaat hier labels nav zelf diagnose en mensen die hun label misbruiken, ik neem aan dat jij daar niet onder valt? ;)
Nope, ik ben gewoon door echt naar de psych. te gaan gediagnostiseerd. Ik heb ook zo'n verschrikkelijke hekel aan mensen die anderen autist noemen, of mensen die iets doen wat iedereen wel eens doet, en dan verklaren dat ze autistisch zijn of dat ze OCD hebben.
Twiddel
  woensdag 27 augustus 2014 @ 17:28:51 #188
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_143887794
quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:26 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Nope, ik ben gewoon door echt naar de psych. te gaan gediagnostiseerd. Ik heb ook zo'n verschrikkelijke hekel aan mensen die anderen autist noemen, of mensen die iets doen wat iedereen wel eens doet, en dan verklaren dat ze autistisch zijn of dat ze OCD hebben.
Inderdaad, ik dus ook. ;)
pi_143908680
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 13:58 schreef Myrr het volgende:
En inderdaad JTL _O_

De dromerige, behulpzame en wijze user naar mijn hart. Zelden is een Fokker mij op zulks een positieve manier opgevallen.
Ook dank voor de appreciatie.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
@JTL, zelf ben ik met mijn medicatie beter geholpen dan met een placebo :P
Als dat voor jou zo werkt, is dit prima. Er zijn echter ook veel gevallen waar mensen maar pillen slikken, omdat dit hen wordt voorgeschreven. Ze daarin een blind geloof en vertrouwen in hun arts (of verzorger) hebben. Terwijl het ook anders kan. Zonder al die pillen "rommel" te slikken (ik zeg "rommel", omdat meeste van die pillen ook veel negatieve bijwerkingen hebben)

quote:
99s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:26 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb ook zo'n verschrikkelijke hekel aan mensen die anderen autist noemen, of mensen die iets doen wat iedereen wel eens doet, en dan verklaren dat ze autistisch zijn of dat ze OCD hebben.
Het woordje 'autist' en 'loser' zijn (volgens Paul Verhaege, hoogleraar psychologie) de twee mode (en scheld) woorden van deze tijd. Onder kinderen op school.

Men schelt je uit voor "autist". Omdat men het niet verdragen kan, dat je uit de sociale rat race stapt. Daaraan (eventjes) niet mee wilt doen. Bijvoorbeeld door je lekker op je eentje te amuseren. Dat kan niet. Dergelijk asociaal gedrag, wordt niet getolereerd. Noch gerespecteerd. Zo ja, ben je een autist. Je zit teveel "in jezelf" (leuk en betrokken = verbonden) bezig.

Men schelt je uit voor "loser". Omdat je geacht wordt in deze maatschappij (= verwachting) "het" te maken. Als je het niet kan maken, ben je een sul. Een nobody. Het (onfeilbare) geloof in de "maakbare mens" primeert hier. Precies alsof we zomaar ons zelf kunnen 'waar' maken. Daarin niet van de hulp van anderen (onze omgeving) afhankelijk zijn.

Er zit een invloed (kracht) in al dat "labellen".

Woorden zijn "energie" velden. Die op iets duiden in de verzender, niet enkel over de ontvanger (waarvoor die woorden van de verzender bedoeld zijn).

In benoemen schuilt "iets" (een intentie, een bedoeling, een halve waarheid, een...)

"Wat ruist er door het struikgewas..." ;)
Het is een.. een... "Label" ;)

Just Hermans.

[ Bericht 20% gewijzigd door JustTalkLove op 28-08-2014 10:08:49 ]
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:09:12 #190
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143909178
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 09:45 schreef JustTalkLove het volgende:

Men schelt je uit voor "autist". Omdat men het niet verdragen kan, dat je uit de sociale rat race zou stappen. Daaraan (even) niet mee wilt doen. Bijvoorbeeld lekker op je eentje je amuseren. Dat kan niet. Dergelijk asociaal gedrag, wordt niet getolereerd. Noch gerespecteerd. Zo ja, ben je een autist.
Nou, als je dan autist heet ben ik maar al te graag autist :)
pi_143909306
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:09 schreef Noordsestern het volgende:
Nou, als je dan autist heet ben ik maar al te graag autist :)
Idd, en zo is het nooit goed. Ben je te rustig (in jezelf) ben je autistisch. Of hebt zulke neigingen. Ben je te druk, ben je ADHD-er. Ben je soms wat labiel BORDERLINE en wat is het nog allemaal. Voor onzin.

In the end, zijn we allemaal gewoon MENS.
Elk met zijn "eigenaardigheden" en zijn goede en minder goede dagen.

En ja, ik amuseer me ook graag als autist, ADHD-er, borderliner, of wat men me nog allemaal probeert te zitten "wijsmaken". In ons nieuw bijbelboek.

Niet het geloof in het nieuwe of oude testament.
Maar het DSM 5.0 LABEL testament.

Paul Verhaege over DSM:
quote:
"De DSM heeft decennialang gepretendeerd een betrouwbaar en valide instrument te zijn in psychiatrische diagnostiek. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dit niet klopt. De DSM-methode zakt als een pudding in elkaar."
JTL
  donderdag 28 augustus 2014 @ 10:15:57 #192
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143909322
quote:

.

Men schelt je uit voor "loser". Omdat je geacht wordt in deze maatschappij (= verwachting) "het" te maken. Als je het niet kan maken, ben je een sul. Een nobody. Het (onfeilbare) geloof in de "maakbare mens" primeert hier. Precies alsof we zomaar ons zelf kunnen 'waar' maken. Daarin niet van de hulp van anderen (onze omgeving) afhankelijk zijn.

Dat 'Loser' een scheldwoord is vind ik inderdaad vreemd.

Loser betekent verliezer, iemand die pech had. In het leven, of omdat ie niet vooraan stond bij het uitdelen van de 'nuttige' talenten. Of vond ie andere dingen belangrijk dan succes (dat noemt men dan 'lui' en 'slechte mentaliteit') Kan gebeuren. Waarom op zo iemand neerkijken?

Een 30 jarige kankerpatiënt is ook een 'verliezer'. Hij heeft meer pech dan anderen in zijn gezondheid, omdat ie op jonge leeftijd al een ernstige ziekte te pakken heeft.

Toch kijken we op die mensen niet zo hard neer als op de andere 'losers'.
pi_143909470
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 10:15 schreef Noordsestern het volgende:
Toch kijken we op die mensen niet zo hard neer als op de andere 'losers'.
Veel mensen zijn "gemeen". Gunnen het "geluk" in de ander zijn ogen niet. Denk bv aan Robbie Williams ("Take That"). De kerel had talent (is later in zijn solo carrière ook gebleken, naast drank en andere demonen, wat vaak voorkomt in dat milieu). De manager van Take That zag dat Robbie Williams talent had. Maar kon dit niet hebben. Dit niet verdragen. Hij kleineerde hem dan ook in zijn Take That periode voortdurend. Waarom doet zo iemand iets ? Met alle risico vandien, dat Robbie Williams dan later zelf mensen begint te kleineren. Wat in interviews bv ook gebeurd is.

Voor het overige, ben ik geen Take That fan (weet niet, waarom ik daar nu opkom), maar deze anekdote is me wel bijgebleven.

JTL
  donderdag 28 augustus 2014 @ 11:02:46 #194
12888 Skull-splitter
pi_143910301
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:09 schreef Myrr het volgende:

[..]

I KNOW RIGHT?!
pi_143912678
quote:

[..]

Als dat voor jou zo werkt, is dit prima. Er zijn echter ook veel gevallen waar mensen maar pillen slikken, omdat dit hen wordt voorgeschreven. Ze daarin een blind geloof en vertrouwen in hun arts (of verzorger) hebben. Terwijl het ook anders kan. Zonder al die pillen "rommel" te slikken (ik zeg "rommel", omdat meeste van die pillen ook veel negatieve bijwerkingen hebben)
Dat hoor en lees ik wel vaker, maar net zoals dat andere hoor en lees ik vaker over geklaag over mensen die last hebben van een placebo effect dan mensen die daadwerkelijk last ervan hebben.
Integendeel, ik lees vaker dat voorgeschreven medicatie simpelweg niet het gewenste effect heeft.
Dus waar jij die "veel gevallen" vandaan haalt, ik weet het niet, maar ikzelf kom ze niet tegen :)

En over dat anders kunnen, in bepaalde gevallen kan het simpelweg niet anders omdat andere mogelijkheden uitgeput zijn (of het is te acuut).

Beetje hetzelfde als met dat zogenaamde labelen: Ik zie veeeeeel meer mensen klagen over zogenaamd onterecht labelen (of er zelfs misbruik van maken) terwijl wat ikzelf meemaak en zie is dat mensen je afzeiken als je eens een keertje eerlijk bent over de labels die je hebt (en ja, dat zijn vooral mensen die een hele kutreis achter de rug hebben voordat ze gediagnostiseerd waren zoals een aantal users die in dit topic gepost hebben).

Ik lees op fok vooral gezeik om het gezeik (van de labeltjes), maar het gezeik zelf kom ik eigenlijk niet tegen.

Edit: Wat ikzelf bijvoorbeeld meemaak is dat mensen tijdens een woordenwisseling mij de mond proberen te snoeren "want ik ben autist en daarom zit ik ernaast" :') maar daar hoor je bijna niemand over klagen, want bijna iedereen doet het :')
pi_143921105
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Zelfdiagnose levert geen labels op. Wat is trouwens labels misbruiken?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:52:11 #197
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143922007
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 12:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

Edit: Wat ikzelf bijvoorbeeld meemaak is dat mensen tijdens een woordenwisseling mij de mond proberen te snoeren "want ik ben autist en daarom zit ik ernaast" :') maar daar hoor je bijna niemand over klagen, want bijna iedereen doet het :')
Of van die types die iedereen om zich heen een labeltje geven.

De moeder met wie ze een ongemakkelijke relatie hebben is een narcist, de zus met wie ze in de clinch liggen lijdt aan borderline, de niet altijd even attente echtgenoot wordt als autist bestempeld en hun onopgevoede kind heeft vast ADHD.

Maar aan henzelf ligt het nooooit. :')
  donderdag 28 augustus 2014 @ 21:54:16 #198
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_143932723
Door mijn ADD kreeg ik wel concerta/ritalin. Concentratie 100 keer beter
Gr gr. de KLB Keizer
pi_143937663
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 11:53 schreef Gewas het volgende:
Dit dus inderdaad.

Dat veel kinderen met milde problemen al een etiket krijgen is vaak nodig omdat er anders te weinig begeleiding beschikbaar is.
pi_143938737
quote:
14s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 23:56 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dit dus inderdaad.

Dat veel kinderen met milde problemen al een etiket krijgen is vaak nodig omdat er anders te weinig begeleiding beschikbaar is.
Nee het is omdat er hier ongelofelijk veel diagnoses worden gesteld in vergelijking met andere landen.
Het is vaak niet nodig maar het is nu eenmaal zo dat als je afwijkend gedrag hebt er snel iets met je mis is als kind.

Zelf 5 diagnoses gehad uit 1 gesprek ze konden geen passende diagnose vinden :')

Wil niet zeggen dat ik niks heb/had maar het was belachelijk hoe snel diagnoses gesteld werden en op welke basis dit zal in de meeste gevallen beter worden gedaan mag ik hopen.
Het ergste was nog op school mij werd dus uitgelegd dat ik me gewoon ''normaal'' moest gedragen en niet gepest moest worden :')
pi_143945891
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 21:54 schreef HCFeestbeest het volgende:
Door mijn ADD kreeg ik wel concerta/ritalin. Concentratie 100 keer beter
Nou, inderdaad. Sinds een paar weken aan de ritalin, en eindelijk komt er eens wat uit mijn handen. Kan ik daadwerkelijk doen wat ik belangrijk vind, krijg ik dingen af.

Daarvoor was het altijd hangen en wurgen. Ook bij dingen waar ik zelf een oprechte interesse in had. Alles heb ik geprobeerd: Doelen stellen, een pauzesysteem, zelfgestelde deadlines, minstens zoveel uur per dag werken. Het hielp allemaal wel, maar een beetje. Ik was op het gegeven moment meer energie aan het stoppen in dat constante gevecht om mijzelf aan de gang te houden, dan aan het werk zelf.

Ik ben eraan begonnen omdat ik het idee had dat het gewoon zonde was. Dat ik in principe best slim/creatief ben (al zeg ik het zelf) maar dat dat er nooit uit kwam. (mijn leven is een ramp, ik ben ECHT een absolute loser).

Ik heb dus niet het idee dat ik uit gemakzucht besloten heb ' me vol te proppen met medicijnen'. Dat is wel wat je vaak hoort. En zelfs als dat zo zou zijn, is dat erg? Toen ik slecht bleek te zien kreeg ik ook meteen een bril, betekent dat dan ook dat artsen 'gemakzuchtig je gezicht meteen vol douwen met glas'?

[ Bericht 1% gewijzigd door LesStroud op 29-08-2014 12:03:01 ]
When it comes to survival..
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:06:26 #202
418662 Noordsestern
vliegt het verst
pi_143949243
Denk trouwens niet dat ouders heel graag een label op hun kind plakken.

Als ouder wil je het liefst dat je kind gezond, en 'normaal' is, en lekker met de groep mee kan(en het liefst nog wat meer). Een niks aan de hand kind..

Als je een labeltje plak geef je als het ware toe dat bovenstaande voor je kind op tenminste 1 vlak niet geldt. Er is wél wat aan de hand.

Dat doet een ouder alleen als hij/zij het echt nodig vindt.. (aandachtshoeren en Münchausen gevalletjes daargelaten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')