quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:57 schreef kwakz0r het volgende:
Evenvoor mezelf, ik kreeg vandaag telefoontje van de directeur dat ik per afstudeerdatum met terugwerkende kracht een vast contract met LD schaal krijg
hoort wel een nieuwe functiebeschrijving bij, en die wordt na een jaar geevalueerd, of ik daar aan voldoe, maar ik krijg daar ook een heel jaar de tijd voor (vanaf dat ik terug ben van verlof), en evt. scholingen etc worden gefaciliteerd. Ik zie daar eigenlijk geen beren op de weg want ik voldoe volgens mij nu al grotendeels aan die eisen qua functioneren in de school, sectie en team.dat is fijn zo tijdens mijn verlof! nu nog even zorgen dat het IC.L.ON opschiet met het aanvragen en regelen van mijn afstuderen
Uit de regelgeving over de rekenexamens.quote:Onder ‘derden’ wordt hier verstaan: iedereen die niet uit hoofde van zijn betrekking in een VO-school betrokken is bij de afname van de desbetreffende digitale rekentoets.
Dientengevolge is het docenten niet toegestaan om via forums op het internet te discussiëren over opgaven.
Niet.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uit de regelgeving over de rekenexamens.
Ben benieuwd hoe ze dat willen controleren.
Wat een superleuke ideeën allemaal zegquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:54 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik geef ook rekenen aan havo 4, en ik laat ze zoveel mogelijk met pen en papier berekenen (dus geen RM en ook geen mobiel) en ik laat ze dingen doen als het plein opmeten en op schaal op een A4'tje tekenen, erbij zetten welke schaal je hebt gebruikt, vragen beantwoorden bij een folder van *knip*
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)quote:Op maandag 13 oktober 2014 14:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet.
Tenzij ze zo ver willen gaan dat ze naar de rechter stappen om de forumbeheerder te dwingen om die informatie te geven.
Belangrijker naar mijn mening, elk examen wat je niet meer kan afnemen zo gauw de inhoud bekend wordt deugt niet. Wat zegt het over de rekenexamens dat de baas - wie dat ook is - ervoor vreest dat de inhoud bekend wordt? Dat het een kwestie van trucjes wordt, meer tekstverklaring dan rekenen?
Ik heb zelf in Leiden de lerarenopleiding 1e graad gedaan (ander vak). Voordeel daar vond ik dat de colleges altijd op maandag zijn, ook komen zij-instromers meestal samen in een tutor groep.quote:
De rekentoetsen van de afgelopen 3 jaar staan toch allemaal op cito.nl? Ik snap het even niet?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:01 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?
Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
Ja ik werk in Haarlem en woon in Amsterdam. Begreep dat je in Leiden meer EVC/vrijstelling kunt krijgen. Gemotiveerde ikkequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:50 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik heb zelf in Leiden de lerarenopleiding 1e graad gedaan (ander vak). Voordeel daar vond ik dat de colleges altijd op maandag zijn, ook komen zij-instromers meestal samen in een tutor groep.
In Amsterdam is er niet de hele opleiding 1 vaste dag geloof ik (althans, toen niet).
Heb over Utrecht geen kennis, A'dam is qua organisatie geloof ik altijd prut (maakt niet uit welke studie) maar de opleiding in Leiden is nou ook niet t toppunt qua organisatie (ben inmiddels al drie weken bezig met afgestudeerd raken
maar ik vond de inhoud wel ok het eerste jaar dat ik er liep)
Ligt ook aan de stad waar je werkt denk ik, of je begeleider wel zo ver zal reizen voor je lesbezoeken.
Idem voor de eindtoets van het CITO. Gek dat in deze tijd nog steeds niet deze toetsen online worden gezet. Let wel, het gaat expliciet om een toetst die moet vaststellen wat je hebt geleerd, het gaat niet om een intelligentietoets. Of toch stiekem wel een beetje aangezien daar zo'n mooie normale verdeling uit voortvloeit?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:01 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?
Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
Nee, er staan wel oude (pilot) toetsen van niveau 3F en 2F online, maar dat zijn niet de rekentoetsen die nu afgenomen worden. Dat is een batterij met 60 vragen, die ze op de computer krijgen, waar ze niet terug kunnen bladeren omdat ze dan weer wel en dan weer geen rekenmachine mogen gebruiken, maar wel kladpapier bij alle vragen. Dat rekenmachientje staat op het scherm, eigen rekenmachines mogen niet gebruikt worden. De toets moet vtv voor een bepaalde datum aangevraagd worden, en binnen een bepaald tijdsbestek (2 of 5 minuten) moet iedereen beginnen, dus moet je zorgen dat leerlingen met snellere computers (ze zijn in theorie allemaal hetzelfde, maar toch niet allemaal even snel) niet beginnen voor ook de trage computers bij het openingsscherm zijn. En dan krijgen ze niet allemaal dezelfde vragen en niet allemaal in dezelfde volgorde.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:15 schreef runaway het volgende:
[..]
De rekentoetsen van de afgelopen 3 jaar staan toch allemaal op cito.nl? Ik snap het even niet?
Dat gaat inderdaad nog leuk worden als een leerling 3,0 opschrijft in plaats van 3 (of andersom) of 3.0 in plaats van 3,0.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:39 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Nee, er staan wel oude (pilot) toetsen van niveau 3F en 2F online, maar dat zijn niet de rekentoetsen die nu afgenomen worden. Dat is een batterij met 60 vragen, die ze op de computer krijgen, waar ze niet terug kunnen bladeren omdat ze dan weer wel en dan weer geen rekenmachine mogen gebruiken, maar wel kladpapier bij alle vragen. Dat rekenmachientje staat op het scherm, eigen rekenmachines mogen niet gebruikt worden. De toets moet vtv voor een bepaalde datum aangevraagd worden, en binnen een bepaald tijdsbestek (2 of 5 minuten) moet iedereen beginnen, dus moet je zorgen dat leerlingen met snellere computers (ze zijn in theorie allemaal hetzelfde, maar toch niet allemaal even snel) niet beginnen voor ook de trage computers bij het openingsscherm zijn. En dan krijgen ze niet allemaal dezelfde vragen en niet allemaal in dezelfde volgorde.
En het Cito wil dus niet dat deze vragen verspreid worden. Dus leerlingen lopen naar hun computer met alleen een pen, en vertrekken idem.
http://www.volkskrant.nl/(...)aagd-wordt~a3771158/quote:Leraren mopperen wel over de ene na de andere vernieuwing die Den Haag oplegt, maar uiteindelijk doen ze toch gewoon wat van hen wordt gevraagd. Waarom zijn ze niet weerbaarder?
Prima toch, breuken zijn alleen handig voor mensen die geen geld hebben voor een rekenmachine.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad nog leuk worden als een leerling 3,0 opschrijft in plaats van 3 (of andersom) of 3.0 in plaats van 3,0.
En wat te denken van 1,25 in plaats van 5/4 of 9/4 in plaats van 2 1/4.
Als de winst maar maximaal is, dat is alles waar het dat bedrijf om te doen is. Logisch ook aangezien het om een monopolist gaat en de overheid houdt dat monopolie vrolijk in stand.
Sarcasme? Zonder het beheersen van breuken worden o.a. calculus, lineaire algebra (je kan je lol op als je met matrices met complexe getallen werktquote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:05 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Prima toch, breuken zijn alleen handig voor mensen die geen geld hebben voor een rekenmachine.
Een bekend verhaal.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 12:06 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)aagd-wordt~a3771158/
Juist, maar wel allemaal lezen!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een bekend verhaal.
En daarom blijven ze mopperen.
http://www.volkskrant.nl/(...)-motivatie~a3774756/quote:Lerarenopleiding doodt alle talent en motivatie
De universitaire leraren-opleiding heeft geen inhoud en duldt geen kritisch denkvermogen.
Daar is dus echt geen woord aan gelogen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-motivatie~a3774756/
Nog een mooie.
En dat terwijl iemand die goed kan reflecteren niet noodzakelijk goed kan lesgeven en iemand die goed kan lesgeven niet noodzakelijk goed kan reflecteren. Heel dat reflecteren is ook gewoon niet natuurlijk, niet op die manier. Een normaal mens reflecteert continue, of dat iets goed ging of slecht ging, je kijkt er nog eens naar terug. Dat wil niet zeggen dat je tig A4's over kan vullen. De meeste gewone studenten (universiteit) moeten nu ook al regelmatig reflecteren (projecten) aangezien ditzelfde soort mensen dat daar heeft opgedrongen, een normaal mens wordt er schijtziek van. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat menig persoon die een zeer geschikte leraar zou zijn afhaakt van die opleiding omwille van dit. Wat een verspilling!quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef merry77 het volgende:
ik heb ook aan de vu de opleiding gedaan en herken heel veel van de kritiek.
Eindeloos reflecteren, verschillende zaken op verschillende wijzen gereflecteerd.
Vakdidactiek die een tijd lang algemene didaktiek was.
Heb verschillende personen zien stoppen met de studie omdat ze het eindeloos reflecteren niet konden verwerken.
Nou goed een zekere theoretische didactiek en algemene ontwikkeling van de pre-puberale tot jong adolescent lijkt mij tot daar aan toe. Maar dat reflecteren inderdaad... Ik vind dat de HU zich veel te veel verdiept in vakinhoudelijke dingen die ik nooit en te nimmer aan mijn leerlingen ga vertellen. Nu snap ik dat je ruim boven het vak wat je doceert moet staan. Maar laten we wel wezen, ik word docent voor VMBO en HAVO/VWO onderbouw. En al die prachtige dromen van mijn ideale school, en de creatieve ideeën die je moet hebben de eerste twee jaar, worden keihard dood gestampt omdat je moet voldoen aan de landelijke eisen van het curriculum.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat terwijl iemand die goed kan reflecteren niet noodzakelijk goed kan lesgeven en iemand die goed kan lesgeven niet noodzakelijk goed kan reflecteren. Heel dat reflecteren is ook gewoon niet natuurlijk, niet op die manier. Een normaal mens reflecteert continue, of dat iets goed ging of slecht ging, je kijkt er nog eens naar terug. Dat wil niet zeggen dat je tig A4's over kan vullen. De meeste gewone studenten (universiteit) moeten nu ook al regelmatig reflecteren (projecten) aangezien ditzelfde soort mensen dat daar heeft opgedrongen, een normaal mens wordt er schijtziek van. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat menig persoon die een zeer geschikte leraar zou zijn afhaakt van die opleiding omwille van dit. Wat een verspilling!
Waarom je niet gewoon beperken tot de vakinhoud, de 100% zekere didactiek en besprekingen van stages met een ervaren leraar die je op die school begeleidt?
Zeg ik nu iets geks?
Dat valt bij mij onder de 100% zekere didactiek. Al dat meewaaien met de nieuwe mode kunnen ze er beter maar uit laten. Gewoon inderdaad uitleggen hoe het brein werkt en wat 100% zeker is over het leerproces.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 22:27 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nou goed een zekere theoretische didactiek en algemene ontwikkeling van de pre-puberale tot jong adolescent lijkt mij tot daar aan toe.
Vertel me alsjeblieft dat alle studenten die 'docent' in zijn gezicht uitlachten op het moment dat hij hierover begon. Je volgt geen opleiding voor kleuterjuf.quote:
Was het voorbeeld van het stukje., zelf niet gehad. L'espirit de l'escalier noopt mij te zeggen dat ik hopelijk iets scherpzinnigs had gezegd alvorens weg te lopen, maar waarschijnlijker is dat ik óf niet had geantwoord óf misschien een discussie aan was gegaan.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vertel me alsjeblieft dat alle studenten die 'docent' in zijn gezicht uitlachten op het moment dat hij hierover begon. Je volgt geen opleiding voor kleuterjuf.
Anyway, het zal zeker ook wel van universiteit tot universiteit verschillen hoe ze het aanpakken?
Herkenbaar. Ben net met de opleiding begonnen (aan de KU Leuven), en heb me al verschillende keren behoorlijk geërgerd aan alle onzin die erbij komt kijken. Duizend verslagen schrijven waarin allemaal gereflecteerd moet worden, algemene vakken waarbij je 4 keer hetzelfde leert, taken die nergens op slaan (de KUL kent een diversiteitsstage en die is precies zo erg als 'ie klinkt) en een hoop theoretisch geneuzel dat geen voet in de praktijk heeft. Van 1 uur observeren in een klas leerde ik meer dan van 10 uur 'Leren en Onderwijzen'.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef merry77 het volgende:
ik heb ook aan de vu de opleiding gedaan en herken heel veel van de kritiek.
Eindeloos reflecteren, verschillende zaken op verschillende wijzen gereflecteerd.
Vakdidactiek die een tijd lang algemene didaktiek was.
Heb verschillende personen zien stoppen met de studie omdat ze het eindeloos reflecteren niet konden verwerken.
Dachten ze dat? Dan krijg je gewoon meer extra taken in je schoot geworpen, of mensen rennen nóg vroeger op een dag de school uit.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:44 schreef Franny_G het volgende:
Wat wel hoopgevend is: D66 kwam ook met het plan om van 20 lesuren een fulltime baan te maken, omdat het dan meer om kwaliteit van de lessen kan gaan.
Als dat plan doorgaat worden scholen slechts nog creatiever met het boekhouden van uren. Het zou me verbazen als je dat concreet wat oplevert. Ik sta geloof ik nog niet te springen. Maar wellicht laat ik me verrassen.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:44 schreef Franny_G het volgende:
Ja Baba, dat is echt weer zo'n voorbeeld waaraan je kunt merken dat ze geen idee hebben.
Wat wel hoopgevend is: D66 kwam ook met het plan om van 20 lesuren een fulltime baan te maken, omdat het dan meer om kwaliteit van de lessen kan gaan.
De kans op dat laatste is groot. Ik sprak gisteren een stel Belgische leraren, waar een fulltime aanstelling 20/21u per week is, en die schrokken serieus dat in Nederland fulltime echt fulltime is. Ze vonden het maar raar dat Nederlandse leraren de ganse werkdag op school zaten, zelf gingen ze na de laatste bel meteen naar huis.quote:Op donderdag 6 november 2014 20:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dachten ze dat? Dan krijg je gewoon meer extra taken in je schoot geworpen, of mensen rennen nóg vroeger op een dag de school uit.
Gebeurt dat echt nog? Ik ken alleen maar docenten die zich een ongeluk werken. Nou zit het bij ons in het hbo natuurlijk allemaal anders in elkaar, maar de leerkracht van mijn dochter (groep 1/2) is altijd ruim voor achten op school, en gaat op zijn vroegst pas om half zes naar huis. Dat zijn wel de werktijden die ik me ook herinner van mijn blauwe maandag in het basisonderwijs, zo'n 10 jaar geleden.quote:Op vrijdag 7 november 2014 08:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De kans op dat laatste is groot. Ik sprak gisteren een stel Belgische leraren, waar een fulltime aanstelling 20/21u per week is, en die schrokken serieus dat in Nederland fulltime echt fulltime is. Ze vonden het maar raar dat Nederlandse leraren de ganse werkdag op school zaten, zelf gingen ze na de laatste bel meteen naar huis.
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.quote:Op vrijdag 7 november 2014 09:52 schreef Bleie het volgende:
[..]
Gebeurt dat echt nog? Ik ken alleen maar docenten die zich een ongeluk werken. Nou zit het bij ons in het hbo natuurlijk allemaal anders in elkaar, maar de leerkracht van mijn dochter (groep 1/2) is altijd ruim voor achten op school, en gaat op zijn vroegst pas om half zes naar huis. Dat zijn wel de werktijden die ik me ook herinner van mijn blauwe maandag in het basisonderwijs, zo'n 10 jaar geleden.
Maar dan zijn ze dus niet klaar, want ze moeten nog nakijken, voorbereiden e.d. Het werkt toch zo dat je bovenop de uren die je voor de klas staat nog een x aantal uren 'krijgt' om dat soort taken in uit te voeren. Dat is bij ons in elk geval wel zo. Of je die uren nu thuis of op school werkt, maakt ook weer niet zo veel uit. Maar als je alleen je 20/21 uur les geeft, en dan naar huis gaat en verder niets uitvoert, tja, dan doe je je werk niet goed, volgens mij.quote:Op vrijdag 7 november 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
Nee, in België dus niet. Als je 20/21u lesgegeven hebt, ben je klaar. Als jij besluit om vervolgens thuis niets te doen, is dat je eigen keuze. Natuurlijk kom je snel in de problemen met de inspectie als je verder geen fuck uitvoert, want dan ben je inderdaad een slechte leraar. De meeste leraren stoppen er dus echt wel extra uren in. Maar die krijgen geen cent meer dan de leraar die na z'n 21 uren niets meer doet.quote:Op vrijdag 7 november 2014 11:47 schreef Bleie het volgende:
[..]
Maar dan zijn ze dus niet klaar, want ze moeten nog nakijken, voorbereiden e.d. Het werkt toch zo dat je bovenop de uren die je voor de klas staat nog een x aantal uren 'krijgt' om dat soort taken in uit te voeren. Dat is bij ons in elk geval wel zo. Of je die uren nu thuis of op school werkt, maakt ook weer niet zo veel uit. Maar als je alleen je 20/21 uur les geeft, en dan naar huis gaat en verder niets uitvoert, tja, dan doe je je werk niet goed, volgens mij.
Het Vlaamse onderwijs is op veel punten nogal conservatief. Leraren werken vaak nog als een eiland; zij doen in hun klas wat hen goeddunkt, zonder veel onderling overleg. De continuïteit en coherentie worden gegarandeerd door de extreem uitgebreide eindtermen en vooral leerplannen, dus veel overleg is ook niet nodig.quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:02 schreef Franny_G het volgende:
Minder lesgeven lijkt me een prima idee, maar een leraar moet dan gewoon kunnen verantwoorden wat hij met die tijd doet die is bestemd voor lesvoorbereidingen. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Je zou dat ook per sectie kunnen regelen. Dat secties op een middelbare school laten zien aan een schoolleiding wat zij didactisch allemaal zelf ontwikkelen, dat ze differentiëren, elkaars werk bekijken en van feedback voorzien, e.d. Het moet mogelijk zijn om hierover op scholen afspraken te maken. Intervisie lijkt me dan ook een echt noodzakelijk iets en vooral ook dat dit serieus wordt gedaan: bij elkaar in de lessen kijken, met andere docenten ervaringen uitwisselen, bedenken hoe het beter kan. Er is nog zoveel te winnen op die manier.
Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen? En die gratis en voor niets apps gaan ontwikkelen? Ik bedoel: als je dat op eigen initiatief doet omdat je het leuk vindt, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar het doen 'omdat de schoolleiding het wil'? Daar herken ik mijn collega's niet in.quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
Om die laatste twee woorden gaat het natuurlijk.
Op de school waar ik lesgaf willen ze dat docenten zelf educatieve apps gaan maken, maar de docenten krijgen daar geen extra tijd voor. De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
Nou, ik weet 't nog niet zo met die zogenaamde "assertieve generatie", hoor. Bij ons komen nieuwe collega's binnen, en strooien meteen een eisenpakketje in het rond. Na 3 weken besluiten ze dat ze "die 3HAVO" niet meer willen, "want die werken niet goed". Ik kan me niet herinneren dat ik ooit dat soort zaken heb geroepen. Doe wat je opgedragen wordt door "de baas". Of nieuwe collega's die me op dwingende toon sommeren dat ik mijn klas toespreek, want bij hen werken ze niet goed. Kom op nou zeg... in mijn eerste jaren zou ik dat nog niet eens dúrven! Dus ik zit er niet zo op te wachten, eerlijk gezegd...quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc?quote:Op vrijdag 7 november 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
Natuurlijk kunnen ze extra taken krijgen, maar ook dat is maar zo-zo geregeld. Leraren moeten een functiebeschrijving hebben en iedere 4 jaar wordt geëvalueerd of de leraar daaraan voldoet. Een tijdelijke leraar kan meteen buitengegooid worden als dat niet het geval blijkt, een vastbenoemde leraar moet ofwel tweemaal achtereen niet voldoen (hij vervult zijn functie dan al 8 jaar slecht!) ofwel driemaal in z'n carrière voordat hij ontslagen kan worden.quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc?
Wij hadden heel veel moeder Teresa's. Vrouwen die continu op het randje van overbelast zitten, daardoor vaak ook maar matig lesgaven, maar vervolgens wel een tweede mentoraat erbij namen omdat een der andere Moeders overspannen was geworden en er dus een klas zonder mentor zat.quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:52 schreef Franny_G het volgende:
Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen?
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Een opdracht van een klasgenoot? Of van iemand uit een andere klas/ander jaar?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Ik heb zoiets ooit bij tweedejaars op het hbo meegemaakt. Het was alleen een tussentijdse opdracht, dus ik heb ze die opnieuw laten maken. Bij slotopdrachten heeft het wat grotere consequenties.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Bij mij op de universiteit lopen er een paar vakken compleet mis doordat ze met verschillende faculteiteiten hals over kop nieuwe vakken hebben opgezet en niet goed samenwerkten.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.
quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.
Of de journalistiek.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:30 schreef Franny_G het volgende:
Frauduleus, dat is er echt eentje voor de wetenschap.
Dat is ook zo. Ik heb indertijd ook ja gezegd tegen het ontwikkelen van het vak omdat ik er veel van kon leren, ook vakinhoudelijk.bde herontwikkeling was trouwens ook een sterke wens van de docenten. Met hoe het vak nu is, kunnen we inderdaad de leerdoelen beter bereiken, wat uiteindelijk toch het belangrijkste is.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.
Helemaal mee eens!quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he..
Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he..
Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Truth is in the eye of the beholder?quote:Op zaterdag 15 november 2014 11:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.
Sorry hoor, maar "dat hoort er ook bij". Dat moet je ook leren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 14:19 schreef Friek_ het volgende:
Ah, gratis surveilleren als stagiair, want 'dat hoort er ook bij'. Het is dat ik m'n opleiders tevreden moet houden voor m'n diploma.
Wat valt daaraan te leren?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar "dat hoort er ook bij". Dat moet je ook leren.
Dat leer je ook als je voor een vreemde klas moet gaan staan lesgeven. En van dat tweede leer je nog meer ook.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een vreemde klas leren kennen, onder controle houden, hoe spreek je leerlingen aan die iets doen wat niet in de haak is...
Dat ja. Daarbij gaat m'n stagebegeleider gewoon een boekje lezen als de leerlingen bezig zijn. Maar de schoolleiding vindt het natuurlijk fantastisch, zo'n gratis kracht erbij.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat leer je ook als je voor een vreemde klas moet gaan staan lesgeven. En van dat tweede leer je nog meer ook.
Positief denken heeft mij nog nooit een baan opgeleverd. Sollicitaties versturen daarentegen wel.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:59 schreef Netelig het volgende:
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.
Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
Welke kansen zijn er dan als je een uur lang moet gaan zitten kijken of kindertjes niet afkijken?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:59 schreef Netelig het volgende:
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.
Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
En die taken moeten ook gebeuren. Het is ook goed om het mee te maken zodat je meekrijgt dat docent zijn meer dan lesgeven is. Dat neemt echter niet weg dat het niet bepaald leerzaam is.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:42 schreef kwakz0r het volgende:
Volgens mij doe je als stagiair alle dingen die gewone docenten ook doen: w.m.b. is dat ook surveilleren bij toetsen, in pauzes, mee op excursie en vergaderen.
Onderdeel van 'functioneren in de organisatie'?quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:10 schreef YourAsset het volgende:
[..]
En die taken moeten ook gebeuren. Het is ook goed om het mee te maken zodat je meekrijgt dat docent zijn meer dan lesgeven is. Dat neemt echter niet weg dat het niet bepaald leerzaam is.
Welke organisatie functioneer je in als je een uur gaat zitten kijken of leerlingen niet afkijken?quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Onderdeel van 'functioneren in de organisatie'?
Je doet wat mensen met je toekomstige beroep ook doen. Ik vind dat je het hele beroep moet ervaren. Dat bedoel ik met functioneren in de organisatie/beroepshouding ontwikkelen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welke organisatie functioneer je in als je een uur gaat zitten kijken of leerlingen niet afkijken?
Ik ben 100% met je eens dat je als stagiair zo veel mogelijk ervaringen moet opdoen, zowel in de klas als buiten de klas, maar met surveilleren tijdens een test doe je simpelweg zo weinig ervaring op dat het vrijwel nutteloos is.
Dat begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk alleen dat het voordeel van zo'n uur surveilleren niet opweegt tegen het verloren uur les.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Je doet wat mensen met je toekomstige beroep ook doen. Ik vind dat je het hele beroep moet ervaren. Dat bedoel ik met functioneren in de organisatie/beroepshouding ontwikkelen.
Mwah, surveilleren gebeurt meestal in een lesuur waarin je normaal gesproken les zou geven aan een klas die dan een toets moet maken/toetsweek heeft en die daarom vervalt. Ik zie echt het probleem niet tenzij je stage bestaat uit wekelijks veel surveilleren ipv lessen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk alleen dat het voordeel van zo'n uur surveilleren niet opweegt tegen het verloren uur les.
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Mwah, surveilleren gebeurt meestal in een lesuur waarin je normaal gesproken les zou geven aan een klas die dan een toets moet maken/toetsweek heeft en die daarom vervalt. Ik zie echt het probleem niet tenzij je stage bestaat uit wekelijks veel surveilleren ipv lessen.
Tsja maar meestal loop je stage in de klassen van een bepaalde docent toch? Als zijn klas die jij lesgeeft toetsweek heeft vervallen die lessen sowieso en kun je toch geen les geven dat uur... Stagiairs bij ons lopen gewoon een aantal dagenper week mee met hun begeleider en nemen een deel van de lessen over in bepaalde klassen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.
Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
In de toetsweek loopt men hier sowieso geen stage. Geen enkele stagiair wil z'n stage-uren opmaken aan surveilleren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Tsja maar meestal loop je stage in de klassen van een bepaalde docent toch? Als zijn klas die jij lesgeeft toetsweek heeft vervallen die lessen sowieso en kun je toch geen les geven dat uur... Stagiairs bij ons lopen gewoon een aantal dagenper week mee met hun begeleider en nemen een deel van de lessen over in bepaalde klassen.
Oh bij ons ben je er gewoon bv van 1 september tot 1 februari en dan x dagen per week in de lessen van docent y. De toetsweken zijn overigens altijd alleen in de (voor)examenklassen bij ons dus je hebt altijd ook gewoon lessen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In de toetsweek loopt men hier sowieso geen stage. Geen enkele stagiair wil z'n stage-uren opmaken aan surveilleren.
Overigens zijn leraren hier heel huiverig om ook de uren vlak voor de toetsweek stage te laten doen. "Dat is niet interessant, dan jassen we er gewoon die laatste restjes stof doorheen." Dat vind ik dan wel weer jammer, want dat is iets dat een aankomend leraar straks ook moet kunnen.
Je zou ook kunnen zeggen: ik doe het, maar dan wil ik graag dat het niet wordt meegerekend in mijn stage-uren, dan doe ik het los daarvan.. Is dat geen mogelijkheid?quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.
Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
Dat doe ik ook al vaak. Wanneer docenten even niet kunnen, dan spring ik ook hier en daar bij. Collegialiteit is voor mij niet zo het punt. Verantwoordelijkheid vind ik al een lastiger iets, aangezien ik stagiair ben (geen lio) en het juridisch zo in elkaar steekt dat ik eigenlijk niet zelfstandig mag lesgeven (wat trouwens ook de reden is waarom ik geen eigen Magister-account heb). Maar tegelijkertijd wel verwachten dat ik verantwoordelijkheid neem voor alle facetten van het vak?quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:37 schreef Franny_G het volgende:
Het heeft ook te maken met verantwoordelijkheid nemen, ook voor klussen die nu eenmaal moeten gebeuren en die niet heel leuk of leerzaam zijn. Als betaalde docent spring je ook wel eens in als dat nodig is, ook op momenten dat zoiets formeel gezien niet hoeft. Dat heet collegialiteit, betrokkenheid, verantwoordelijkheid nemen. Als daarbij te vaak en te vanzelfsprekend een beroep op je wordt gedaan heb je reden tot klagen, anders niet.
Als stagiair zeggen dat je het niet doet, lijkt me ook weinig verstandig. Maar even met de begeleidend docent overleggen of dat werkelijk nuttig is, dat lijkt me geen probleem.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik snap het punt wel. Maar als een van mijn stagiaires zou zeggen: "ik wil niet surveilleren, want ...
* ik krijg er niet voor betaald
* ik vind het niet leerzaam
* ik vind het verspilling van mijn tijd
* ik vind dat saai
* het staat niet in mijn takenboekje van de lerarenopleiding"
.. dan vertrék alsjeblieft.
Het leraarschap bestaat uit zóveel verschillende facetten, wat hierboven ook al terecht gemeld werd. En als je als stagiair(e) al meteen met eisen begint te strooien (hadden we het laatst niet over die "assertieve generatie"), dan kan ik daar niet zo goed tegen. Om het zacht uit te drukken
Dat kan wel, maar helaas slechts tot op bepaalde hoogte. Naar mijn ervaring hebben leraren er al moeite mee om de verplichte uren allemaal in te plannen, laat staan extra uren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:00 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen: ik doe het, maar dan wil ik graag dat het niet wordt meegerekend in mijn stage-uren, dan doe ik het los daarvan.. Is dat geen mogelijkheid?
Een uurtje surveilleren omdat je stageschool omhoog zit, is gewoon een collegiale daad verrichten voor een school die jou de kans biedt ervaring op te doen. Als jij het oprecht zonde vindt dat dit van die stage-uren afgaat, dan bespreek je dat toch gewoon? Doe je het gewoon als vrijwilliger.
quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:42 schreef kwakz0r het volgende:
Volgens mij doe je als stagiair alle dingen die gewone docenten ook doen: w.m.b. is dat ook surveilleren bij toetsen, in pauzes, mee op excursie en vergaderen.
En een paar jaar later gebeld worden door je stageschool, omdat je zo'n goede indruk gemaakt hebt en omdat ze je dus terug willen hebben, heeft mij ooit een fantastische baan opgeleverd.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Positief denken heeft mij nog nooit een baan opgeleverd. Sollicitaties versturen daarentegen wel.
Ik herken dit soort zaken helaas niet echt. Als ik aan leerlingen vraag om naar buiten te gaan, gaan ze gewoon naar buiten. Mochten ze dan flauw gaan doen kunnen ze op een ad rem antwoord rekenen. Daarna werken ze gewoon mee. Ook het idee dat surveilleren leerzaam zou zijn kan ik weinig mee. Zelfs m'n eigen stagebegeleider vindt het maar vervelend.quote:Op woensdag 19 november 2014 21:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Tijdens mijn stage werd ik gewoon als collega gezien, weliswaar met minder ervaring. Maar ik kreeg gewoon mijn gelijke deel in surveillances, toezicht en pauzes. Dan leer je snel om scherp te blijven, als je een paar elfjarige bijdehandjes hebt die zich in het muzieklokaal verstoppen omdat ze geen zin hebben om verplicht naar buiten te gaan in de kleine pauze.
"Meneer waar is buiten? Ik zie geen buiten ik ben blind" of "U bent maar een stagair, u mag mij niet eens straf geven"
Moeilijke klantjes in het begin, maar je leert er wel van. Liever dit dan beschermd worden tegen de kutklusjes en er na drie jaar achter komen dat onderwijs niks voor je is.
Zwarte school ja, mijn klassen waren grotendeels kader 1. Wel ontzettend leuke klassen verder, maar soms gewoon heel lastig. Had een paar collega's die magisch waren met die kinderen, want het zijn gewoon nog kinderen. Echte VMBO-whisperers waren dat.quote:Op donderdag 20 november 2014 07:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik herken dit soort zaken helaas niet echt. Als ik aan leerlingen vraag om naar buiten te gaan, gaan ze gewoon naar buiten. Mochten ze dan flauw gaan doen kunnen ze op een ad rem antwoord rekenen. Daarna werken ze gewoon mee. Ook het idee dat surveilleren leerzaam zou zijn kan ik weinig mee. Zelfs m'n eigen stagebegeleider vindt het maar vervelend.
Goed, op een zwarte vmbo-school in Amsterdam Zuidoost zal het natuurlijk andere koek zijn.
Toegegeven, dat is wel heel anders. Zelf loop ik stage op een behoorlijk witte school; havo/vwo, waarbij ik ook nog eens voornamelijk in de bovenbouw lesgeef. Daar is surveilleren simpelweg geen klap aan en absoluut niet leerzaam. Maar op een zwarte vmbo-school geloof ik direct dat zoiets heel anders zou zijn, alleen al vanwege het feit dat een dergelijke groep totaal onbekend is.quote:Op donderdag 20 november 2014 18:11 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Zwarte school ja, mijn klassen waren grotendeels kader 1. Wel ontzettend leuke klassen verder, maar soms gewoon heel lastig. Had een paar collega's die magisch waren met die kinderen, want het zijn gewoon nog kinderen. Echte VMBO-whisperers waren dat.
Surveilleren (bij toetsen) is naar mijn mening zowat het saaiste wat er is. Voelt bij mij als tijd uitzitten. Heb gelukkig m'n iPad en kan dan tussendoor snel een paar mails wegwerken. En in de pauze surveilleren doe ik niet. Ik heb dan pauze en wil ook even rustig zitten om mijn bammetjes op te peuzelen.quote:Op donderdag 20 november 2014 19:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Toegegeven, dat is wel heel anders. Zelf loop ik stage op een behoorlijk witte school; havo/vwo, waarbij ik ook nog eens voornamelijk in de bovenbouw lesgeef. Daar is surveilleren simpelweg geen klap aan en absoluut niet leerzaam. Maar op een zwarte vmbo-school geloof ik direct dat zoiets heel anders zou zijn, alleen al vanwege het feit dat een dergelijke groep totaal onbekend is.
Dat is wat kort door de bocht. Volgens de arbeidstijdenwet kan je gewoon surveilleren ook al heb je twee lessen ervoor en twee lessen ernaar. Als je maar niet 300 minuten achter elkaar werkt zonder pauze.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:24 schreef Lemmens het volgende:
[..]
En in de pauze surveilleren doe ik niet. Ik heb dan pauze en wil ook even rustig zitten om mijn bammetjes op te peuzelen.Op die tijd heb je ook gewoon recht.
Als collega zou ik me dan echt de tering aan je ergeren zeg... Ik vind pauzeurveillance ook stom, maar t zit gewoon in je takenpakket, en t is iets wat je met zijn allen doet. Heel.irritant als iemand zich daar dan aan onttrekt omdst hij zogenaamd meer recht op pauze heegt oidquote:Op donderdag 27 november 2014 21:24 schreef Lemmens het volgende:
[..]
Surveilleren (bij toetsen) is naar mijn mening zowat het saaiste wat er is. Voelt bij mij als tijd uitzitten. Heb gelukkig m'n iPad en kan dan tussendoor snel een paar mails wegwerken. En in de pauze surveilleren doe ik niet. Ik heb dan pauze en wil ook even rustig zitten om mijn bammetjes op te peuzelen.Op die tijd heb je ook gewoon recht.
Lekker collegiaal, wel.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:24 schreef Lemmens het volgende:
En in de pauze surveilleren doe ik niet.
Oef. Hoe ga je daar mee om?quote:Op donderdag 27 november 2014 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag rapportbesprekingen gehad. Paar heftige (privé)verhalen van leerlingen, ik zit echt nog even bij te komen hier.
Allebei.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zelf, of ik met de leerling?
quote:Op donderdag 27 november 2014 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zal wel weer raar zijn, maar ik vond surveilleren tijdens pauzes altijd leuk en ook nuttig i.v.m. het creëren van een band met de leerlingen. Zo surveilleer ik momenteel ook graag bij tentamens, die bij ons 3 uur duren. Dat geeft me de gelegenheid om de studenten bemoedigende woorden toe te spreken en om te inventariseren wat ze van het tentamen vonden.
Ik merk aan mezelf dat ik echt afstand moet houden van dit soort situaties, want anders levert me dat echt wel slapeloze nachten op. Soms lukt dat wat beter dan andere keren. Gelukkig heb ik aardig wat mensen om me heen buiten het onderwijs, met wie ik redelijk blanco over dit soort dingen kan praten en af en toe even mijn hart kan luchten.quote:
Mooie reactie!quote:Op donderdag 27 november 2014 21:39 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als collega zou ik me dan echt de tering aan je ergeren zeg... Ik vind pauzeurveillance ook stom, maar t zit gewoon in je takenpakket, en t is iets wat je met zijn allen doet. Heel.irritant als iemand zich daar dan aan onttrekt omdst hij zogenaamd meer recht op pauze heegt oid
bij ons op school is iedereen 1 keer per week de sjaak, meestal na of voor een tussenuur, of voor of na je eerste of laatste lesuur.
Prima geregeld, maar niet het beeld dat je opriep met je reactiequote:Op donderdag 27 november 2014 22:42 schreef Lemmens het volgende:
[..]
Mooie reactie!
Je hebt gewoon recht op je pauze. Punt.
Daarom hebben we bij ons daar afspraken over gemaakt. Normaliter zorgen de conciërges, onderwijs assistent en de unit assistent voor het surveilleren. Zij hebben als groep op een later tijdstip pauze. Als er nood aan de man is door ziektes ed komt het natuurlijk wel voor dat iemand eens een rondje loopt en een oogje in het zeil houdt. Maar dit is echt een uitzondering.
Niemand ergert zich aan mij omdat niemand in de pauze surveilleert. Dit is als groep besloten. Het is gewoon hoe het bij ons gedaan wordt en dat functioneert prima.
Ik vind het fijn mijn pauzes zelf in te delen. Het is privé tijd. Dat ik er vervolgens voor kies mentorgesprekjes aan te gaan, is mijn eigen keuze. Heb ik even de behoefte aan even niets, kan ik daar ook voor kiezen. Die vrijheid laat ik me niet afnemen.
Heeft niets met collegialiteit te maken. Het heeft te maken met wat voor een afspraken je erover maakt.
Is niet raar denk ik. Ieder zijn ding. Tijdens pauzes zie ik de toegevoegde waarde bij ons niet. De kantine is een grote ruimte waar het in de pauze nogal een herrie kan zijn. Ruimte voor gesprekjes is daar eigenlijk niet zo aanwezig. Daarnaast vind ik het ook fijn om na 3 uur les even in een andere setting te zitten.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zal wel weer raar zijn, maar ik vond surveilleren tijdens pauzes altijd leuk en ook nuttig i.v.m. het creëren van een band met de leerlingen. Zo surveilleer ik momenteel ook graag bij tentamens, die bij ons 3 uur duren. Dat geeft me de gelegenheid om de studenten bemoedigende woorden toe te spreken en om te inventariseren wat ze van het tentamen vonden.
Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat je er geen behoefte aan hebt als je overbelast bent. Ik prijs me rijk dat ik gevarieerde bezigheden heb en de contacturen met studenten prima te doen zijn.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:57 schreef Lemmens het volgende:
[..]
Is niet raar denk ik. Ieder zijn ding. Tijdens pauzes zie ik de toegevoegde waarde bij ons niet. De kantine is een grote ruimte waar het in de pauze nogal een herrie kan zijn. Ruimte voor gesprekjes is daar eigenlijk niet zo aanwezig. Daarnaast vind ik het ook fijn om na 3 uur les even in een andere setting te zitten.
Was ook een snelle reactie vlak voor het eten en toen ik net terug kwam van schoolquote:Op donderdag 27 november 2014 22:50 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Prima geregeld, maar niet het beeld dat je opriep met je reactie
Als t zo geregeld is is dat alleen maar fijn natuurlijk.
Contactmomenten zijn er wel voldoende. Dat klimaat is wel in orde volgens mij.quote:Op donderdag 27 november 2014 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat je er geen behoefte aan hebt als je overbelast bent. Ik prijs me rijk dat ik gevarieerde bezigheden heb en de contacturen met studenten prima te doen zijn.
Ik zou er zelf een groot voortstander van zijn als docenten in het voortgezet onderwijs minder belast werden met onderwijsuren zodat ze juist meer tijd voor dit soort dingen zouden hebben, het informele contact met leerlingen (en ook met hun collega's). Ik heb de indruk dat het niet alleen belangrijk is voor de band tussen leerkracht en leerling, maar ook voor het schoolklimaat.
De universitaire wereld valt wat dat betreft nauwelijks te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Wij geven onderwijs en doen onderzoek. Dat betekent in de praktijk dat je, zeker als je ambieert om hoogleraar te worden, je 's avonds en in de weekeinden ook werkt. Ik werk nu officieel vier dagen maar kom wekelijks minstens aan vijf dagen. Niemand verwacht echt van je dat je meer werkt, maar zeker de hogergeplaatsten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend, merk ik.quote:Op donderdag 27 november 2014 23:13 schreef Lemmens het volgende:
Ik weet niet hoe jullie dat doen qua werktijd en werk. Bij mij bijt dat elkaar continu.
En bij ons het hbo werk je ook 's avonds en in het weekend, zonder uitzicht om hoogleraar te worden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De universitaire wereld valt wat dat betreft nauwelijks te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Wij geven onderwijs en doen onderzoek. Dat betekent in de praktijk dat je, zeker als je ambieert om hoogleraar te worden, je 's avonds en in de weekeinden ook werkt. Ik werk nu officieel vier dagen maar kom wekelijks minstens aan vijf dagen. Niemand verwacht echt van je dat je meer werkt, maar zeker de hogergeplaatsten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend, merk ik.
Ik zit natuurlijk ook wel met zaken als stress en waar de grens te trekken. Als je op elk verzoek in wilt gaan om een praatje te houden, een voorlichting te geven of om naar een lezing of borrel te komen, word je gek. Maar de aard van de werkzaamheden is volstrekt anders dan in het voortgezet onderwijs en daardoor kan ik vrij makkelijk meer uren maken.
Wow, wat gaaf zeg!quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben overigens enorm trots, want één van mijn studenten heeft de op één na beste bachelorscriptie van Nederland geschreven. Ze doet het zo goed en ik mag ook nog eens haar masterscriptie begeleiden.
Ik zie het aan mijn buurvrouw ook, die eveneens in het hbo werkt. Al heeft zij zich denk ik, zeker in het begin, te veel mee laten slepen met het herontwikkelen van het curriculum. Daar is veel tijd in gaan zitten waar ze niet voor is betaald. Ik heb de indruk dat ze nu beter is in grenzen trekken.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef Bleie het volgende:
[..]
En bij ons het hbo werk je ook 's avonds en in het weekend, zonder uitzicht om hoogleraar te worden.Ik probeer het echt tot een minimum te beperken, omdat ik er thuis gewoon voor de kinderen wil zijn, en 's avonds werken niet erg goed is voor mijn nachtrust, maar gemiddeld zit ik aan zeker een halve dag per week aan overuren - waar je op geen enkele manier iets van terugziet.
's Avonds: meestal nakijkwerk, soms ook lessen voorbereiden. En dit blok geef ik op donderdag avond les aan de deeltijdstudenten. College-uren wisselt heel erg. In blok 1 had ik 21 uur per week (op een werkweek van 4 dagen), dit blok maar 14, maar dit blok ben ik van twee vakken coördinator, en van een daarvan ook toetsmaker, dus daar gaan veel uren in zitten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie het aan mijn buurvrouw ook, die eveneens in het hbo werkt. Al heeft zij zich denk ik, zeker in het begin, te veel mee laten slepen met het herontwikkelen van het curriculum. Daar is veel tijd in gaan zitten waar ze niet voor is betaald. Ik heb de indruk dat ze nu beter is in grenzen trekken.
Wat voor soort werkzaamheden heb jij dan 's avonds nog? Hoeveel college-uren heb je in de week? (Ik ben vast aan het kijken hoe het werk er in het hbo uitziet voor als ik het in de wetenschap niet red of niet mee leuk vind.)
Begeleid je daarnaast ook nog scripties of stages, of blijft het bij het geven van colleges? Vind je je taken gevarieerd genoeg?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:53 schreef Bleie het volgende:
's Avonds: meestal nakijkwerk, soms ook lessen voorbereiden. En dit blok geef ik op donderdag avond les aan de deeltijdstudenten. College-uren wisselt heel erg. In blok 1 had ik 21 uur per week (op een werkweek van 4 dagen), dit blok maar 14, maar dit blok ben ik van twee vakken coördinator, en van een daarvan ook toetsmaker, dus daar gaan veel uren in zitten.
Een probleem is inderdaad dat veel taken veel meer uren kosten dan je er in je takenplaatje voor krijgt. In blok 1 heb ik bijvoorbeeld ook een nieuw vak ontwikkeld. Daar kreeg ik 15 uur voor op mijn takenplaatje, maar er zit zeker drie keer zo veel tijd in.
Ja, we hebben 5 weken zomervakantie - dat is een enorm groot pluspunt van deze baan. In mijn vorige baan had ik 5 weken voor het hele jaar.
Nee, omdat ik niet het hoofdvak geef, mag ik geen scripties begeleiden, en stages doe ik ook niet, maar er zijn wel taaldocenten die dat doen. En nee, ik vind zelf mijn takenplaatje niet gevarieerd genoeg, ik ben echt voornamelijk lesboer. Maar ik ben niet goed genoeg in bedrijfspolitiek om daar echt iets aan te veranderen vrees ik. Bij andere collega's is dat wel anders, hangt echt heel erg af van hoe goed je ligt bij het management.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Begeleid je daarnaast ook nog scripties of stages, of blijft het bij het geven van colleges? Vind je je taken gevarieerd genoeg?
Die grote vakantie is wel heerlijk dan! Bij ons houdt het werk nooit echt op. Als de colleges en tentamens erop zitten, dan ligt het gewicht bij de onderzoekstaken.
Wat doen die dan zoal? Hoe zit het nu eigenlijk met je positie daar? Heb je al wat meer zekerheid?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:11 schreef Bleie het volgende:
[..]
Nee, omdat ik niet het hoofdvak geef, mag ik geen scripties begeleiden, en stages doe ik ook niet, maar er zijn wel taaldocenten die dat doen. En nee, ik vind zelf mijn takenplaatje niet gevarieerd genoeg, ik ben echt voornamelijk lesboer. Maar ik ben niet goed genoeg in bedrijfspolitiek om daar echt iets aan te veranderen vrees ik. Bij andere collega's is dat wel anders, hangt echt heel erg af van hoe goed je ligt bij het management.
quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:38 schreef Franny_G het volgende:
Oh, ik loop er weer keihard tegenaan dat ik het zo graag voor alle leerlingen goed wil doen, me het lot van veel leerlingen aantrek en het gevoel heb dat het nooit genoeg is wat ik kan doen. Op de een of andere manier lijkt dit gevoel door de loop van de jaren erger te worden, in plaats van minder. Herkenbaar?
Gaaf! Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben overigens enorm trots, want één van mijn studenten heeft de op één na beste bachelorscriptie van Nederland geschreven. Ze doet het zo goed en ik mag ook nog eens haar masterscriptie begeleiden.
Dat is wel een beetje het nadeel van de brede middelbare schoolopleidingen. Iemand die uitblinkt in één vak kan door problemen met andere vakken nog op een lager niveau zitten. Goed voor haar dat ze het alsnog zo ver geschopt heeft.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ben ook trots; dit jaar begeleid ik een tweedejaars student. Zeven jaar geleden zat zij nog bij mij in de klas; in een vmbo basis/kader-klas. Toen vond ze mijn Engelse lessen zo leuk, dat het de aanleiding was om ook docent Engels te worden. Van basis/kader naar kader naar TL naar havo naar hbo... Over doorzettingsvermogen gesproken!
Het kan ook dat ze verkeerd is ingeschaald (dat gebeurt vaak) of dat ze een achterstand had die ze heeft ingehaald. Wie zal het zeggen? In ieder geval is het mooi dat het soms lukt.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje het nadeel van de brede middelbare schoolopleidingen. Iemand die uitblinkt in één vak kan door problemen met andere vakken nog op een lager niveau zitten. Goed voor haar dat ze het alsnog zo ver geschopt heeft.
Veel plezier. Heb je al een stageschool?quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:35 schreef Mishu het volgende:
Zo, ingeschreven voor lerarenmaster eerstegraads maatschappijleer en beurs aangevraagd
Een tweede vak erbij zou mogelijk moeten zijn dacht ik. Wij hadden in de deeltijd iemand die ook nog Frans studeerde. Dan doe je dus alleen de vakinhoud dubbel.quote:Op dinsdag 2 december 2014 13:30 schreef Silmarwen het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met een honours programma voor de lerarenopleiding? Ik wil eigenlijk een beetje meer uitdaging, sta gemiddeld nu een 9 en dat zal vast nog wel zakken, maar ik heb nu het gevoel dat de uitdaging wel wat groter mag zijn. Versnellen lijkt wel onmogelijk te zijn op de HU helaas. Of een dubbele studie. Had graag Nederlands en Engels willen doen, maar helaas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |