Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen? En die gratis en voor niets apps gaan ontwikkelen? Ik bedoel: als je dat op eigen initiatief doet omdat je het leuk vindt, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar het doen 'omdat de schoolleiding het wil'? Daar herken ik mijn collega's niet in.quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
Om die laatste twee woorden gaat het natuurlijk.
Op de school waar ik lesgaf willen ze dat docenten zelf educatieve apps gaan maken, maar de docenten krijgen daar geen extra tijd voor. De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
Nou, ik weet 't nog niet zo met die zogenaamde "assertieve generatie", hoor. Bij ons komen nieuwe collega's binnen, en strooien meteen een eisenpakketje in het rond. Na 3 weken besluiten ze dat ze "die 3HAVO" niet meer willen, "want die werken niet goed". Ik kan me niet herinneren dat ik ooit dat soort zaken heb geroepen. Doe wat je opgedragen wordt door "de baas". Of nieuwe collega's die me op dwingende toon sommeren dat ik mijn klas toespreek, want bij hen werken ze niet goed. Kom op nou zeg... in mijn eerste jaren zou ik dat nog niet eens dúrven! Dus ik zit er niet zo op te wachten, eerlijk gezegd...quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:32 schreef ShadyLane het volgende:
De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc?quote:Op vrijdag 7 november 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
Natuurlijk kunnen ze extra taken krijgen, maar ook dat is maar zo-zo geregeld. Leraren moeten een functiebeschrijving hebben en iedere 4 jaar wordt geëvalueerd of de leraar daaraan voldoet. Een tijdelijke leraar kan meteen buitengegooid worden als dat niet het geval blijkt, een vastbenoemde leraar moet ofwel tweemaal achtereen niet voldoen (hij vervult zijn functie dan al 8 jaar slecht!) ofwel driemaal in z'n carričre voordat hij ontslagen kan worden.quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
En die hebben dan geen extra taken (behalve voorbereiden/nakijken), zoals bijv: mentoraat, werkgroep A , werkgroep B, ontwikkelen zus, stagiaire begeleiding, etc?
Wij hadden heel veel moeder Teresa's. Vrouwen die continu op het randje van overbelast zitten, daardoor vaak ook maar matig lesgaven, maar vervolgens wel een tweede mentoraat erbij namen omdat een der andere Moeders overspannen was geworden en er dus een klas zonder mentor zat.quote:Op vrijdag 7 november 2014 15:52 schreef Franny_G het volgende:
Zijn er echt nog zoveel docenten die klakkeloos alle taken op zich nemen?
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Een opdracht van een klasgenoot? Of van iemand uit een andere klas/ander jaar?quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Ik heb zoiets ooit bij tweedejaars op het hbo meegemaakt. Het was alleen een tussentijdse opdracht, dus ik heb ze die opnieuw laten maken. Bij slotopdrachten heeft het wat grotere consequenties.quote:Op vrijdag 14 november 2014 14:48 schreef Friek_ het volgende:
Vandaag voor het eerst een leerling een 1 gegeven. Had het werk van een medeleerlinge gekopieerd en geplakt. Je bent in vwo-5 toch niet meer zo stom dat je voor een thuisopdracht letterlijk gaat kopiëren van iemand anders?
Bij mij op de universiteit lopen er een paar vakken compleet mis doordat ze met verschillende faculteiteiten hals over kop nieuwe vakken hebben opgezet en niet goed samenwerkten.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:02 schreef Bleie het volgende:
Claudia: wat fijn zo'n evaluatie! En ik ken de situatie van coördinator zijn van een (voor jou) nieuw vak: lastig inderdaad. Ik heb het nu ook weer, maar tot nu toe loopt het aardig (is een vak dat herontwikkeld is omdat er vorig jaar zo ontzettend veel kritiek op was).
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.quote:Op vrijdag 14 november 2014 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is wel heel dom, ja. Hoe reageerde de leerling?
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:38 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nonchalant, onverschillig. Hij had het van een medeleerlinge, die wist van niets. Wat je met zulke figuren moet op het vwo - leerlingen die niet eens spijt betuigen voor het frauderen - is mij een raadsel.
quote:Op vrijdag 14 november 2014 18:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Intelligent, lui en licht sociopathisch. Dat is er eentje voor de zakenwereld.
Of de journalistiek.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:30 schreef Franny_G het volgende:
Frauduleus, dat is er echt eentje voor de wetenschap.
Dat is ook zo. Ik heb indertijd ook ja gezegd tegen het ontwikkelen van het vak omdat ik er veel van kon leren, ook vakinhoudelijk.bde herontwikkeling was trouwens ook een sterke wens van de docenten. Met hoe het vak nu is, kunnen we inderdaad de leerdoelen beter bereiken, wat uiteindelijk toch het belangrijkste is.quote:Op vrijdag 14 november 2014 17:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je iemand coördinator maakt die het vak niet kent (en die zelfs de specialisatie nauwelijks kent). De keuze om mij coördinator te maken, zal wel uit nood geboren zijn. Ik heb alleen ja gezegd omdat ik dacht er veel van te kunnen leren en dat is ook zo. Ik heb overigens niet de indruk dat de studenten eronder lijden, maar ik kan flink balen van kleine dingen die niet lekker lopen.
Helemaal mee eens!quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he..
Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 14 november 2014 20:32 schreef Franny_G het volgende:
Flauw he..
Maar goed, het maakt wat mij betreft hierbij weinig uit of het vwo-er of een havist is. Of je door hebt en laat blijken dat je weet dat je fout zit, zegt meer over karakter/opvoeding dan over intelligentie, toch?
Truth is in the eye of the beholder?quote:Op zaterdag 15 november 2014 11:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Meestal bestaat er bij leerlingen toch een evenredig verband tussen de gemanierdheid en intelligentie, is mijn ervaring.
Sorry hoor, maar "dat hoort er ook bij". Dat moet je ook leren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 14:19 schreef Friek_ het volgende:
Ah, gratis surveilleren als stagiair, want 'dat hoort er ook bij'. Het is dat ik m'n opleiders tevreden moet houden voor m'n diploma.
Wat valt daaraan te leren?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar "dat hoort er ook bij". Dat moet je ook leren.
Dat leer je ook als je voor een vreemde klas moet gaan staan lesgeven. En van dat tweede leer je nog meer ook.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een vreemde klas leren kennen, onder controle houden, hoe spreek je leerlingen aan die iets doen wat niet in de haak is...
Dat ja. Daarbij gaat m'n stagebegeleider gewoon een boekje lezen als de leerlingen bezig zijn. Maar de schoolleiding vindt het natuurlijk fantastisch, zo'n gratis kracht erbij.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat leer je ook als je voor een vreemde klas moet gaan staan lesgeven. En van dat tweede leer je nog meer ook.
Positief denken heeft mij nog nooit een baan opgeleverd. Sollicitaties versturen daarentegen wel.quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:59 schreef Netelig het volgende:
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.
Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
Welke kansen zijn er dan als je een uur lang moet gaan zitten kijken of kindertjes niet afkijken?quote:Op dinsdag 18 november 2014 17:59 schreef Netelig het volgende:
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.
Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
En die taken moeten ook gebeuren. Het is ook goed om het mee te maken zodat je meekrijgt dat docent zijn meer dan lesgeven is. Dat neemt echter niet weg dat het niet bepaald leerzaam is.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:42 schreef kwakz0r het volgende:
Volgens mij doe je als stagiair alle dingen die gewone docenten ook doen: w.m.b. is dat ook surveilleren bij toetsen, in pauzes, mee op excursie en vergaderen.
Onderdeel van 'functioneren in de organisatie'?quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:10 schreef YourAsset het volgende:
[..]
En die taken moeten ook gebeuren. Het is ook goed om het mee te maken zodat je meekrijgt dat docent zijn meer dan lesgeven is. Dat neemt echter niet weg dat het niet bepaald leerzaam is.
Welke organisatie functioneer je in als je een uur gaat zitten kijken of leerlingen niet afkijken?quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Onderdeel van 'functioneren in de organisatie'?
Je doet wat mensen met je toekomstige beroep ook doen. Ik vind dat je het hele beroep moet ervaren. Dat bedoel ik met functioneren in de organisatie/beroepshouding ontwikkelen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Welke organisatie functioneer je in als je een uur gaat zitten kijken of leerlingen niet afkijken?
Ik ben 100% met je eens dat je als stagiair zo veel mogelijk ervaringen moet opdoen, zowel in de klas als buiten de klas, maar met surveilleren tijdens een test doe je simpelweg zo weinig ervaring op dat het vrijwel nutteloos is.
Dat begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk alleen dat het voordeel van zo'n uur surveilleren niet opweegt tegen het verloren uur les.quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:31 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Je doet wat mensen met je toekomstige beroep ook doen. Ik vind dat je het hele beroep moet ervaren. Dat bedoel ik met functioneren in de organisatie/beroepshouding ontwikkelen.
Mwah, surveilleren gebeurt meestal in een lesuur waarin je normaal gesproken les zou geven aan een klas die dan een toets moet maken/toetsweek heeft en die daarom vervalt. Ik zie echt het probleem niet tenzij je stage bestaat uit wekelijks veel surveilleren ipv lessen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk alleen dat het voordeel van zo'n uur surveilleren niet opweegt tegen het verloren uur les.
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Mwah, surveilleren gebeurt meestal in een lesuur waarin je normaal gesproken les zou geven aan een klas die dan een toets moet maken/toetsweek heeft en die daarom vervalt. Ik zie echt het probleem niet tenzij je stage bestaat uit wekelijks veel surveilleren ipv lessen.
Tsja maar meestal loop je stage in de klassen van een bepaalde docent toch? Als zijn klas die jij lesgeeft toetsweek heeft vervallen die lessen sowieso en kun je toch geen les geven dat uur... Stagiairs bij ons lopen gewoon een aantal dagenper week mee met hun begeleider en nemen een deel van de lessen over in bepaalde klassen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.
Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
In de toetsweek loopt men hier sowieso geen stage. Geen enkele stagiair wil z'n stage-uren opmaken aan surveilleren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Tsja maar meestal loop je stage in de klassen van een bepaalde docent toch? Als zijn klas die jij lesgeeft toetsweek heeft vervallen die lessen sowieso en kun je toch geen les geven dat uur... Stagiairs bij ons lopen gewoon een aantal dagenper week mee met hun begeleider en nemen een deel van de lessen over in bepaalde klassen.
Oh bij ons ben je er gewoon bv van 1 september tot 1 februari en dan x dagen per week in de lessen van docent y. De toetsweken zijn overigens altijd alleen in de (voor)examenklassen bij ons dus je hebt altijd ook gewoon lessen.quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
In de toetsweek loopt men hier sowieso geen stage. Geen enkele stagiair wil z'n stage-uren opmaken aan surveilleren.
Overigens zijn leraren hier heel huiverig om ook de uren vlak voor de toetsweek stage te laten doen. "Dat is niet interessant, dan jassen we er gewoon die laatste restjes stof doorheen." Dat vind ik dan wel weer jammer, want dat is iets dat een aankomend leraar straks ook moet kunnen.
Je zou ook kunnen zeggen: ik doe het, maar dan wil ik graag dat het niet wordt meegerekend in mijn stage-uren, dan doe ik het los daarvan.. Is dat geen mogelijkheid?quote:Op dinsdag 18 november 2014 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.
Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
Dat doe ik ook al vaak. Wanneer docenten even niet kunnen, dan spring ik ook hier en daar bij. Collegialiteit is voor mij niet zo het punt. Verantwoordelijkheid vind ik al een lastiger iets, aangezien ik stagiair ben (geen lio) en het juridisch zo in elkaar steekt dat ik eigenlijk niet zelfstandig mag lesgeven (wat trouwens ook de reden is waarom ik geen eigen Magister-account heb). Maar tegelijkertijd wel verwachten dat ik verantwoordelijkheid neem voor alle facetten van het vak?quote:Op dinsdag 18 november 2014 19:37 schreef Franny_G het volgende:
Het heeft ook te maken met verantwoordelijkheid nemen, ook voor klussen die nu eenmaal moeten gebeuren en die niet heel leuk of leerzaam zijn. Als betaalde docent spring je ook wel eens in als dat nodig is, ook op momenten dat zoiets formeel gezien niet hoeft. Dat heet collegialiteit, betrokkenheid, verantwoordelijkheid nemen. Als daarbij te vaak en te vanzelfsprekend een beroep op je wordt gedaan heb je reden tot klagen, anders niet.
Als stagiair zeggen dat je het niet doet, lijkt me ook weinig verstandig. Maar even met de begeleidend docent overleggen of dat werkelijk nuttig is, dat lijkt me geen probleem.quote:Op dinsdag 18 november 2014 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik snap het punt wel. Maar als een van mijn stagiaires zou zeggen: "ik wil niet surveilleren, want ...
* ik krijg er niet voor betaald
* ik vind het niet leerzaam
* ik vind het verspilling van mijn tijd
* ik vind dat saai
* het staat niet in mijn takenboekje van de lerarenopleiding"
.. dan vertrék alsjeblieft.
Het leraarschap bestaat uit zóveel verschillende facetten, wat hierboven ook al terecht gemeld werd. En als je als stagiair(e) al meteen met eisen begint te strooien (hadden we het laatst niet over die "assertieve generatie"), dan kan ik daar niet zo goed tegen. Om het zacht uit te drukken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |