abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145424754
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 23:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nee schat, de Euclides, het vaktijdschrift voor wiskundedocenten ;)
Daarin staat iets over het WA programma blijkbaar.
Ach, ze zijn pas aan jaargang 90, dus logisch toch 8)7
https://www.nvvw.nl/18015/nieuw-euclides-nummer-1-jaargang-90

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 21% gewijzigd door la_perle_rouge op 11-10-2014 12:46:43 ]
pi_145467240
gefeliciteerd! dat is erg goed nieuws.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 18:57 schreef kwakz0r het volgende:
Even *O* voor mezelf, ik kreeg vandaag telefoontje van de directeur dat ik per afstudeerdatum met terugwerkende kracht een vast contract met LD schaal krijg *O*
hoort wel een nieuwe functiebeschrijving bij, en die wordt na een jaar geevalueerd, of ik daar aan voldoe, maar ik krijg daar ook een heel jaar de tijd voor (vanaf dat ik terug ben van verlof), en evt. scholingen etc worden gefaciliteerd. Ik zie daar eigenlijk geen beren op de weg want ik voldoe volgens mij nu al grotendeels aan die eisen qua functioneren in de school, sectie en team.
*O* dat is fijn zo tijdens mijn verlof! nu nog even zorgen dat het IC.L.ON opschiet met het aanvragen en regelen van mijn afstuderen :(
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 13 oktober 2014 @ 09:49:13 #153
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145483663
quote:
Onder ‘derden’ wordt hier verstaan: iedereen die niet uit hoofde van zijn betrekking in een VO-school betrokken is bij de afname van de desbetreffende digitale rekentoets.
Dientengevolge is het docenten niet toegestaan om via forums op het internet te discussiëren over opgaven.
Uit de regelgeving over de rekenexamens.
Ben benieuwd hoe ze dat willen controleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 13-10-2014 09:57:22 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145492194
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uit de regelgeving over de rekenexamens.
Ben benieuwd hoe ze dat willen controleren.
Niet. :')
Tenzij ze zo ver willen gaan dat ze naar de rechter stappen om de forumbeheerder te dwingen om die informatie te geven.

Belangrijker naar mijn mening, elk examen wat je niet meer kan afnemen zo gauw de inhoud bekend wordt deugt niet. Wat zegt het over de rekenexamens dat de baas - wie dat ook is - ervoor vreest dat de inhoud bekend wordt? Dat het een kwestie van trucjes wordt, meer tekstverklaring dan rekenen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145518457
In mijn eerste jaar lerarenopleiding! Vindt het tot nu toe alleen niet echt geweldig. Ik ga 't maar volhouden, want dit was het enige dat mij aanstond.
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 06:51:29 #156
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_145520544
Welk vak, welke plaats?
pi_145523955
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 18:54 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik geef ook rekenen aan havo 4, en ik laat ze zoveel mogelijk met pen en papier berekenen (dus geen RM en ook geen mobiel) en ik laat ze dingen doen als het plein opmeten en op schaal op een A4'tje tekenen, erbij zetten welke schaal je hebt gebruikt, vragen beantwoorden bij een folder van *knip*
Wat een superleuke ideeën allemaal zeg :). Ik oefen nu in groepjes aan (per les) 6 sommen uit de toets van vorig jaar. Is het hele groepje eerder klaar (dus ieder groepslid kan alle 6 de sommen aan me uitleggen, pak er natuurlijk 1-2 uit als steekproef) mogen ze de les verlaten. Ze gingen vorige les als een dolle aan het werk, niemand eerder klaar. Hehe.
Maar vind naar buiten gaan een heerlijk idee! Komende week hebben ze een diagnostische toets, dus daar kunnen ze vrijstelling van de les 'winnen'.
Maar pft, ook echt wel een paar HELE irritante kids er tussen.

Ik mag trouwens de 1e graad opleiding M&O gaan doen en zit te denken aan een zij-instromerstraject in Adam, Utrecht of Leiden. Ervaringen?
pi_145524143
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2014 14:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet. :')
Tenzij ze zo ver willen gaan dat ze naar de rechter stappen om de forumbeheerder te dwingen om die informatie te geven.
Belangrijker naar mijn mening, elk examen wat je niet meer kan afnemen zo gauw de inhoud bekend wordt deugt niet. Wat zegt het over de rekenexamens dat de baas - wie dat ook is - ervoor vreest dat de inhoud bekend wordt? Dat het een kwestie van trucjes wordt, meer tekstverklaring dan rekenen?
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?

Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
pi_145525528
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 10:54 schreef runaway het volgende:
Utrecht
Ik heb zelf in Leiden de lerarenopleiding 1e graad gedaan (ander vak). Voordeel daar vond ik dat de colleges altijd op maandag zijn, ook komen zij-instromers meestal samen in een tutor groep.

In Amsterdam is er niet de hele opleiding 1 vaste dag geloof ik (althans, toen niet).

Heb over Utrecht geen kennis, A'dam is qua organisatie geloof ik altijd prut (maakt niet uit welke studie :P) maar de opleiding in Leiden is nou ook niet t toppunt qua organisatie (ben inmiddels al drie weken bezig met afgestudeerd raken :') maar ik vond de inhoud wel ok het eerste jaar dat ik er liep)

Ligt ook aan de stad waar je werkt denk ik, of je begeleider wel zo ver zal reizen voor je lesbezoeken.
Kwak
pi_145530110
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:01 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?
Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
De rekentoetsen van de afgelopen 3 jaar staan toch allemaal op cito.nl? Ik snap het even niet?
pi_145530158
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:50 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik heb zelf in Leiden de lerarenopleiding 1e graad gedaan (ander vak). Voordeel daar vond ik dat de colleges altijd op maandag zijn, ook komen zij-instromers meestal samen in een tutor groep.
In Amsterdam is er niet de hele opleiding 1 vaste dag geloof ik (althans, toen niet).
Heb over Utrecht geen kennis, A'dam is qua organisatie geloof ik altijd prut (maakt niet uit welke studie :P) maar de opleiding in Leiden is nou ook niet t toppunt qua organisatie (ben inmiddels al drie weken bezig met afgestudeerd raken :') maar ik vond de inhoud wel ok het eerste jaar dat ik er liep)
Ligt ook aan de stad waar je werkt denk ik, of je begeleider wel zo ver zal reizen voor je lesbezoeken.
Ja ik werk in Haarlem en woon in Amsterdam. Begreep dat je in Leiden meer EVC/vrijstelling kunt krijgen. Gemotiveerde ikke :')
pi_145532393
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 11:01 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?

Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
Idem voor de eindtoets van het CITO. Gek dat in deze tijd nog steeds niet deze toetsen online worden gezet. Let wel, het gaat expliciet om een toetst die moet vaststellen wat je hebt geleerd, het gaat niet om een intelligentietoets. Of toch stiekem wel een beetje aangezien daar zo'n mooie normale verdeling uit voortvloeit? ;)
Voor een toets waarmee vaststelt wat je hebt geleerd moet het geen probleem zijn om jaarlijks nieuwe vragen op te stellen. Dat doen we inderdaad voor al die andere examens ook en dat geeft geen problemen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145537664
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 14:15 schreef runaway het volgende:
[..]
De rekentoetsen van de afgelopen 3 jaar staan toch allemaal op cito.nl? Ik snap het even niet?
Nee, er staan wel oude (pilot) toetsen van niveau 3F en 2F online, maar dat zijn niet de rekentoetsen die nu afgenomen worden. Dat is een batterij met 60 vragen, die ze op de computer krijgen, waar ze niet terug kunnen bladeren omdat ze dan weer wel en dan weer geen rekenmachine mogen gebruiken, maar wel kladpapier bij alle vragen. Dat rekenmachientje staat op het scherm, eigen rekenmachines mogen niet gebruikt worden. De toets moet vtv voor een bepaalde datum aangevraagd worden, en binnen een bepaald tijdsbestek (2 of 5 minuten) moet iedereen beginnen, dus moet je zorgen dat leerlingen met snellere computers (ze zijn in theorie allemaal hetzelfde, maar toch niet allemaal even snel) niet beginnen voor ook de trage computers bij het openingsscherm zijn. En dan krijgen ze niet allemaal dezelfde vragen en niet allemaal in dezelfde volgorde.

En het Cito wil dus niet dat deze vragen verspreid worden. Dus leerlingen lopen naar hun computer met alleen een pen, en vertrekken idem.
pi_145544548
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 17:39 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Nee, er staan wel oude (pilot) toetsen van niveau 3F en 2F online, maar dat zijn niet de rekentoetsen die nu afgenomen worden. Dat is een batterij met 60 vragen, die ze op de computer krijgen, waar ze niet terug kunnen bladeren omdat ze dan weer wel en dan weer geen rekenmachine mogen gebruiken, maar wel kladpapier bij alle vragen. Dat rekenmachientje staat op het scherm, eigen rekenmachines mogen niet gebruikt worden. De toets moet vtv voor een bepaalde datum aangevraagd worden, en binnen een bepaald tijdsbestek (2 of 5 minuten) moet iedereen beginnen, dus moet je zorgen dat leerlingen met snellere computers (ze zijn in theorie allemaal hetzelfde, maar toch niet allemaal even snel) niet beginnen voor ook de trage computers bij het openingsscherm zijn. En dan krijgen ze niet allemaal dezelfde vragen en niet allemaal in dezelfde volgorde.
En het Cito wil dus niet dat deze vragen verspreid worden. Dus leerlingen lopen naar hun computer met alleen een pen, en vertrekken idem.
Dat gaat inderdaad nog leuk worden als een leerling 3,0 opschrijft in plaats van 3 (of andersom) of 3.0 in plaats van 3,0. :N
En wat te denken van 1,25 in plaats van 5/4 of 9/4 in plaats van 2 1/4.
Als de winst maar maximaal is, dat is alles waar het dat bedrijf om te doen is. Logisch ook aangezien het om een monopolist gaat en de overheid houdt dat monopolie vrolijk in stand. :?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145663397
quote:
Leraren mopperen wel over de ene na de andere vernieuwing die Den Haag oplegt, maar uiteindelijk doen ze toch gewoon wat van hen wordt gevraagd. Waarom zijn ze niet weerbaarder?
http://www.volkskrant.nl/(...)aagd-wordt~a3771158/
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 14:05:41 #166
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_145665900
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2014 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat gaat inderdaad nog leuk worden als een leerling 3,0 opschrijft in plaats van 3 (of andersom) of 3.0 in plaats van 3,0. :N
En wat te denken van 1,25 in plaats van 5/4 of 9/4 in plaats van 2 1/4.
Als de winst maar maximaal is, dat is alles waar het dat bedrijf om te doen is. Logisch ook aangezien het om een monopolist gaat en de overheid houdt dat monopolie vrolijk in stand. :?
Prima toch, breuken zijn alleen handig voor mensen die geen geld hebben voor een rekenmachine.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_145671958
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 14:05 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Prima toch, breuken zijn alleen handig voor mensen die geen geld hebben voor een rekenmachine.
Sarcasme? Zonder het beheersen van breuken worden o.a. calculus, lineaire algebra (je kan je lol op als je met matrices met complexe getallen werkt :)) en natuurkunde erg lastig om maar te zwijgen over veel toegepaste vakken (elektronische circuits, systeemtheorie, mechanica). Het is bovendien toch handiger met de hand.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145672820
quote:
Een bekend verhaal. :)
En daarom blijven ze mopperen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145891383
quote:
Lerarenopleiding doodt alle talent en motivatie

De universitaire leraren-opleiding heeft geen inhoud en duldt geen kritisch denkvermogen.
http://www.volkskrant.nl/(...)-motivatie~a3774756/

Nog een mooie.
pi_145891699
quote:
Daar is dus echt geen woord aan gelogen.

Bij mijn opleiding is meer dan de helft niet in het onderwijs terechtgekomen, volledig afgeknapt op die onzin die we moesten doen tijdens de lerarenopleiding. Van mijn stage heb ik veel geleerd, van de opleiding bar weinig.
pi_145896027
ik heb ook aan de vu de opleiding gedaan en herken heel veel van de kritiek.
Eindeloos reflecteren, verschillende zaken op verschillende wijzen gereflecteerd.
Vakdidactiek die een tijd lang algemene didaktiek was.
Heb verschillende personen zien stoppen met de studie omdat ze het eindeloos reflecteren niet konden verwerken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_145896985
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef merry77 het volgende:
ik heb ook aan de vu de opleiding gedaan en herken heel veel van de kritiek.
Eindeloos reflecteren, verschillende zaken op verschillende wijzen gereflecteerd.
Vakdidactiek die een tijd lang algemene didaktiek was.
Heb verschillende personen zien stoppen met de studie omdat ze het eindeloos reflecteren niet konden verwerken.
En dat terwijl iemand die goed kan reflecteren niet noodzakelijk goed kan lesgeven en iemand die goed kan lesgeven niet noodzakelijk goed kan reflecteren. Heel dat reflecteren is ook gewoon niet natuurlijk, niet op die manier. Een normaal mens reflecteert continue, of dat iets goed ging of slecht ging, je kijkt er nog eens naar terug. Dat wil niet zeggen dat je tig A4's over kan vullen. De meeste gewone studenten (universiteit) moeten nu ook al regelmatig reflecteren (projecten) aangezien ditzelfde soort mensen dat daar heeft opgedrongen, een normaal mens wordt er schijtziek van. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat menig persoon die een zeer geschikte leraar zou zijn afhaakt van die opleiding omwille van dit. Wat een verspilling!

Waarom je niet gewoon beperken tot de vakinhoud, de 100% zekere didactiek en besprekingen van stages met een ervaren leraar die je op die school begeleidt? :?
Zeg ik nu iets geks?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 22:27:37 #174
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_145907314
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En dat terwijl iemand die goed kan reflecteren niet noodzakelijk goed kan lesgeven en iemand die goed kan lesgeven niet noodzakelijk goed kan reflecteren. Heel dat reflecteren is ook gewoon niet natuurlijk, niet op die manier. Een normaal mens reflecteert continue, of dat iets goed ging of slecht ging, je kijkt er nog eens naar terug. Dat wil niet zeggen dat je tig A4's over kan vullen. De meeste gewone studenten (universiteit) moeten nu ook al regelmatig reflecteren (projecten) aangezien ditzelfde soort mensen dat daar heeft opgedrongen, een normaal mens wordt er schijtziek van. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat menig persoon die een zeer geschikte leraar zou zijn afhaakt van die opleiding omwille van dit. Wat een verspilling!

Waarom je niet gewoon beperken tot de vakinhoud, de 100% zekere didactiek en besprekingen van stages met een ervaren leraar die je op die school begeleidt? :?
Zeg ik nu iets geks?
Nou goed een zekere theoretische didactiek en algemene ontwikkeling van de pre-puberale tot jong adolescent lijkt mij tot daar aan toe. Maar dat reflecteren inderdaad... Ik vind dat de HU zich veel te veel verdiept in vakinhoudelijke dingen die ik nooit en te nimmer aan mijn leerlingen ga vertellen. Nu snap ik dat je ruim boven het vak wat je doceert moet staan. Maar laten we wel wezen, ik word docent voor VMBO en HAVO/VWO onderbouw. En al die prachtige dromen van mijn ideale school, en de creatieve ideeën die je moet hebben de eerste twee jaar, worden keihard dood gestampt omdat je moet voldoen aan de landelijke eisen van het curriculum.

Bovendien denk ik dat de lerarenopleiding van het HBO met gemak in twee jaar kan worden gedaan.
pi_145923428
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 22:27 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nou goed een zekere theoretische didactiek en algemene ontwikkeling van de pre-puberale tot jong adolescent lijkt mij tot daar aan toe.
Dat valt bij mij onder de 100% zekere didactiek. Al dat meewaaien met de nieuwe mode kunnen ze er beter maar uit laten. Gewoon inderdaad uitleggen hoe het brein werkt en wat 100% zeker is over het leerproces.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_145924040
Hoe zeer ik af en toe ook afgeef op mijn opleiding, ik herken bijna niets van het geschrevene. Ja, misschien in sommige keuzeworkshops (wat hooguit 1/4e deel van het theoriedeel was) in de master en iets meer in de minor (maar dat is lang geleden). "Welk sprookje voel je je vandaag" :'). Welke kant gaat dat wel niet op? Cold reading à la die Net 5 mediums? :')

Alleen het reflecteren komt veel voor, maar daar zit dan nog enig praktisch nut in mits het niet te veel wordt gedaan, en hoewel het wel veel was, was de overschrijding van het wenselijke voor mij niet echt groot. Keep Calm and Start Writing, zeg maar. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_145929349
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 15:05 schreef Omentuva het volgende:
"Welk sprookje voel je je vandaag" :')
Vertel me alsjeblieft dat alle studenten die 'docent' in zijn gezicht uitlachten op het moment dat hij hierover begon. Je volgt geen opleiding voor kleuterjuf. ;)
Anyway, het zal zeker ook wel van universiteit tot universiteit verschillen hoe ze het aanpakken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 18:49:05 #178
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_145931054
Dat reflecteren word ik ook helemaal doodziek van. Ik heb het destijds op de opleiding ook vaak genoeg moeten doen. "Wat voelde je?", "Wat dacht je?", "Wat dachten de leerlingen?", "Wat denk je dat de leerlingen dachten dat jij voelde?"... zucht... Je jaagt er mensen mee wég. Ik heb zelf destijds 3 keer op het punt gestaan om te stoppen. En dan bedenken die "onderwijsdeskundigen" weer iets nieuws - nu zie ik stagiaires die alles volledig met Powerpoints uitleggen..
.
pi_145938701
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 18:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vertel me alsjeblieft dat alle studenten die 'docent' in zijn gezicht uitlachten op het moment dat hij hierover begon. Je volgt geen opleiding voor kleuterjuf. ;)
Anyway, het zal zeker ook wel van universiteit tot universiteit verschillen hoe ze het aanpakken?
Was het voorbeeld van het stukje., zelf niet gehad. L'espirit de l'escalier noopt mij te zeggen dat ik hopelijk iets scherpzinnigs had gezegd alvorens weg te lopen, maar waarschijnlijker is dat ik óf niet had geantwoord óf misschien een discussie aan was gegaan. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_146165876
Ok ik heb me ingeschreven voor de 1e graad opleiding start februari :)!

Volgens mij kan ik nu een prestatiebeurs voor docenten aanvragen, aangezien ik alleen 4,5 jaar een MSc. vooropleiding heb gedaan en nog onder de 30 ben.
Vraagje: kan ik nu ook nog een OV-kaart krijgen? Dat zou nl. echt fantastisch zijn, dan is mijn collegegeld minder dan mijn jaarlijkse reiskosten (waarvan ik maar de helft terugkrijg) en zou ik nu dus 'winst' draaien :') :') :') :')
edit: nee dus, als deeltijdstudent geen prestatiebeurs. Tegemoetkoming dan maar :)

[ Bericht 8% gewijzigd door runaway op 31-10-2014 22:04:49 ]
pi_146179034
Het is (gelukkig) niet overal zo. Ik herken de verhalen niet, en deze kwam ik nog tegen:

http://www.volkskrant.nl/(...)eel-nuttig~a3777016/
  woensdag 5 november 2014 @ 16:26:30 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146334866
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef merry77 het volgende:
ik heb ook aan de vu de opleiding gedaan en herken heel veel van de kritiek.
Eindeloos reflecteren, verschillende zaken op verschillende wijzen gereflecteerd.
Vakdidactiek die een tijd lang algemene didaktiek was.
Heb verschillende personen zien stoppen met de studie omdat ze het eindeloos reflecteren niet konden verwerken.
Herkenbaar. Ben net met de opleiding begonnen (aan de KU Leuven), en heb me al verschillende keren behoorlijk geërgerd aan alle onzin die erbij komt kijken. Duizend verslagen schrijven waarin allemaal gereflecteerd moet worden, algemene vakken waarbij je 4 keer hetzelfde leert, taken die nergens op slaan (de KUL kent een diversiteitsstage en die is precies zo erg als 'ie klinkt) en een hoop theoretisch geneuzel dat geen voet in de praktijk heeft. Van 1 uur observeren in een klas leerde ik meer dan van 10 uur 'Leren en Onderwijzen'.
pi_146351892
klopt, meeste heb ik van mijn stagebegeleider geleerd (behalve orde handhaven want dat kon hij niet). Maar wel goede vakdidactiek en bordgebruik.
Later kreeg ik een betere docent vakdidactiek en daar heb ik wel veel van geleerd.

Theorie is leuk, maar wat ik vooral miste in het begin waren hele praktsiche zaken die ik meteen in de klas kon gebruiken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 6 november 2014 @ 20:41:42 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_146381164
Ach, kijk toch waar de knappe koppen nu weer achterkomen.. Leraar moet zelf lesmateriaal kunnen maken.

Ik maak al jaren veel lesmateriaal zelf, nu moeten ze niet net gaan doen alsof dat zo bijzonder is. Het is ten eerste veel leuker dan die saaie tekstboeken die overduidelijk bedacht zijn door mensen achter een bureau, en ten tweede kan ik er veel meer van mijn creativiteit en eigen interesses in kwijt. Sjiek dat studenten het lesmateriaal mogen gaan beoordelen op kwaliteit, volgens Bussemaker. Waarom niet gewoon docenten die gepokt en gemazeld zijn wat betreft lesmateriaal? Genoeg sites waar leraren lesmateriaal uitwisselen.

"Bussemaker zei vandaag het D66-plan 'een heel interessant idee' te vinden." Dus dat leraren zelf lesmateriaal maken vindt ze "interessant". Kom eens onder die steen uit?
.
pi_146381263
Ja Baba, dat is echt weer zo'n voorbeeld waaraan je kunt merken dat ze geen idee hebben.

Wat wel hoopgevend is: D66 kwam ook met het plan om van 20 lesuren een fulltime baan te maken, omdat het dan meer om kwaliteit van de lessen kan gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 6 november 2014 @ 20:46:11 #186
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_146381321
quote:
4s.gif Op donderdag 6 november 2014 20:44 schreef Franny_G het volgende:
Wat wel hoopgevend is: D66 kwam ook met het plan om van 20 lesuren een fulltime baan te maken, omdat het dan meer om kwaliteit van de lessen kan gaan.
Dachten ze dat? Dan krijg je gewoon meer extra taken in je schoot geworpen, of mensen rennen nóg vroeger op een dag de school uit.
.
pi_146382234
Dan moet je er natuurlijk nog wat andere voorwaarden aan verbinden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 6 november 2014 @ 22:28:11 #188
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_146385595
quote:
4s.gif Op donderdag 6 november 2014 20:44 schreef Franny_G het volgende:
Ja Baba, dat is echt weer zo'n voorbeeld waaraan je kunt merken dat ze geen idee hebben.

Wat wel hoopgevend is: D66 kwam ook met het plan om van 20 lesuren een fulltime baan te maken, omdat het dan meer om kwaliteit van de lessen kan gaan.
Als dat plan doorgaat worden scholen slechts nog creatiever met het boekhouden van uren. Het zou me verbazen als je dat concreet wat oplevert. Ik sta geloof ik nog niet te springen. Maar wellicht laat ik me verrassen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 7 november 2014 @ 08:38:16 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146392366
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 20:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dachten ze dat? Dan krijg je gewoon meer extra taken in je schoot geworpen, of mensen rennen nóg vroeger op een dag de school uit.
De kans op dat laatste is groot. Ik sprak gisteren een stel Belgische leraren, waar een fulltime aanstelling 20/21u per week is, en die schrokken serieus dat in Nederland fulltime echt fulltime is. Ze vonden het maar raar dat Nederlandse leraren de ganse werkdag op school zaten, zelf gingen ze na de laatste bel meteen naar huis.
pi_146393687
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 08:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De kans op dat laatste is groot. Ik sprak gisteren een stel Belgische leraren, waar een fulltime aanstelling 20/21u per week is, en die schrokken serieus dat in Nederland fulltime echt fulltime is. Ze vonden het maar raar dat Nederlandse leraren de ganse werkdag op school zaten, zelf gingen ze na de laatste bel meteen naar huis.
Gebeurt dat echt nog? Ik ken alleen maar docenten die zich een ongeluk werken. Nou zit het bij ons in het hbo natuurlijk allemaal anders in elkaar, maar de leerkracht van mijn dochter (groep 1/2) is altijd ruim voor achten op school, en gaat op zijn vroegst pas om half zes naar huis. Dat zijn wel de werktijden die ik me ook herinner van mijn blauwe maandag in het basisonderwijs, zo'n 10 jaar geleden.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:32:41 #191
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146396120
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 09:52 schreef Bleie het volgende:

[..]

Gebeurt dat echt nog? Ik ken alleen maar docenten die zich een ongeluk werken. Nou zit het bij ons in het hbo natuurlijk allemaal anders in elkaar, maar de leerkracht van mijn dochter (groep 1/2) is altijd ruim voor achten op school, en gaat op zijn vroegst pas om half zes naar huis. Dat zijn wel de werktijden die ik me ook herinner van mijn blauwe maandag in het basisonderwijs, zo'n 10 jaar geleden.
Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
pi_146396516
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja. Natuurlijk zullen die Belgische leraren ook buiten hun uren nog van alles moeten doen (nakijken, lessen voorbereiden, etc.), maar als ik me niet vergis is hun taak in principe voor 20/21 uur lesgeven en als ze die voltooid hebben zijn ze volgens de regels klaar.
Maar dan zijn ze dus niet klaar, want ze moeten nog nakijken, voorbereiden e.d. Het werkt toch zo dat je bovenop de uren die je voor de klas staat nog een x aantal uren 'krijgt' om dat soort taken in uit te voeren. Dat is bij ons in elk geval wel zo. Of je die uren nu thuis of op school werkt, maakt ook weer niet zo veel uit. Maar als je alleen je 20/21 uur les geeft, en dan naar huis gaat en verder niets uitvoert, tja, dan doe je je werk niet goed, volgens mij.
  vrijdag 7 november 2014 @ 11:57:37 #193
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146396760
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2014 11:47 schreef Bleie het volgende:

[..]

Maar dan zijn ze dus niet klaar, want ze moeten nog nakijken, voorbereiden e.d. Het werkt toch zo dat je bovenop de uren die je voor de klas staat nog een x aantal uren 'krijgt' om dat soort taken in uit te voeren. Dat is bij ons in elk geval wel zo. Of je die uren nu thuis of op school werkt, maakt ook weer niet zo veel uit. Maar als je alleen je 20/21 uur les geeft, en dan naar huis gaat en verder niets uitvoert, tja, dan doe je je werk niet goed, volgens mij.
Nee, in België dus niet. Als je 20/21u lesgegeven hebt, ben je klaar. Als jij besluit om vervolgens thuis niets te doen, is dat je eigen keuze. Natuurlijk kom je snel in de problemen met de inspectie als je verder geen fuck uitvoert, want dan ben je inderdaad een slechte leraar. De meeste leraren stoppen er dus echt wel extra uren in. Maar die krijgen geen cent meer dan de leraar die na z'n 21 uren niets meer doet.
pi_146396876
Minder lesgeven lijkt me een prima idee, maar een leraar moet dan gewoon kunnen verantwoorden wat hij met die tijd doet die is bestemd voor lesvoorbereidingen. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Je zou dat ook per sectie kunnen regelen. Dat secties op een middelbare school laten zien aan een schoolleiding wat zij didactisch allemaal zelf ontwikkelen, dat ze differentiëren, elkaars werk bekijken en van feedback voorzien, e.d. Het moet mogelijk zijn om hierover op scholen afspraken te maken. Intervisie lijkt me dan ook een echt noodzakelijk iets en vooral ook dat dit serieus wordt gedaan: bij elkaar in de lessen kijken, met andere docenten ervaringen uitwisselen, bedenken hoe het beter kan. Er is nog zoveel te winnen op die manier.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 7 november 2014 @ 12:25:59 #195
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146397513
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 november 2014 12:02 schreef Franny_G het volgende:
Minder lesgeven lijkt me een prima idee, maar een leraar moet dan gewoon kunnen verantwoorden wat hij met die tijd doet die is bestemd voor lesvoorbereidingen. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Je zou dat ook per sectie kunnen regelen. Dat secties op een middelbare school laten zien aan een schoolleiding wat zij didactisch allemaal zelf ontwikkelen, dat ze differentiëren, elkaars werk bekijken en van feedback voorzien, e.d. Het moet mogelijk zijn om hierover op scholen afspraken te maken. Intervisie lijkt me dan ook een echt noodzakelijk iets en vooral ook dat dit serieus wordt gedaan: bij elkaar in de lessen kijken, met andere docenten ervaringen uitwisselen, bedenken hoe het beter kan. Er is nog zoveel te winnen op die manier.
Het Vlaamse onderwijs is op veel punten nogal conservatief. Leraren werken vaak nog als een eiland; zij doen in hun klas wat hen goeddunkt, zonder veel onderling overleg. De continuïteit en coherentie worden gegarandeerd door de extreem uitgebreide eindtermen en vooral leerplannen, dus veel overleg is ook niet nodig.

Wat jij beschrijft begint in het Vlaamse onderwijs wel langzaamaan te komen. De mensen die ons vanuit de unief begeleiden met de stage, hameren erop dat dingen als elkaars lessen bijwonen en overleg tussen vakgroepen (bijv. met de moderne talen of zelfs de alfa-vakken, zoals dat in Nederland heet, bijeen gaan zitten voor een coherente aanpak) enorm veel winst kunnen opleveren. In praktijk blijkt er echter weinig animo voor te zijn. Eén begeleider had een pilot opgestart waarop leraren konden intekenen om elkaars lessen bij te wonen. Het resultaat: drie aanmeldingen, waaronder de begeleider zelf.

Overigens heb ik ook al een vakgroepvergadering bijgewoond waar het wél goed ging. Leraren die een coherent plan voor alle leerjaren uitwerkten. Niet toevallig was dat een erg jonge vakgroep...
pi_146397767
Dat herken ik ook helemaal, Ser_Ciappelletto. Het begint op mijn school nu ook langzaam te komen, maar het initiatief en de participatie komen vooral van de jongere collega's. Ik zou het echt mooi vinden als de toekomst van het onderwijs er zo uit zou komen te zien. Veel transparanter, meer nadruk op kwaliteit van lessen, docenten die meer ruimte en tijd krijgen om lesmateriaal te ontwikkelen en met elkaar samen te werken. En ook dus een beleid waar docenten die dit niet goed doen, worden aangesproken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146401608
Ik kan me daar op jouw school wel wat bij voorstellen, als mijn beeld klopt dat die school populair is onder leraren en dus minder moeite heeft dan andere scholen om ook voor tekortvakken talentvolle, goed opgeleide leraren te werven. Samenwerken gaat beter wanneer de verhouding 'trekkers' en 'volgers' (soms zelfs: vertragers) in balans is.

Op scholen waar bijv. in de betahoek maar een klein deel van het docentenbestand competent is (het staat hier hard, maar dit komt voor) is het lastiger.
pi_146402029
Zelfgemaakt lesmateriaal uitwisselen via internet gebeurt inderdaad al mintens tien jaar. Waarom het nu weer in het nieuws is is hierom:

"De macht van de drie grote uitgeverijen voor schoolboeken moet worden gebroken. Wanneer docenten zelf leermaterialen maken en onderling uitwisselen, wordt het onderwijs beter en veel goedkoper."

Om die laatste twee woorden gaat het natuurlijk.
Op de school waar ik lesgaf willen ze dat docenten zelf educatieve apps gaan maken, maar de docenten krijgen daar geen extra tijd voor. De jongeman die me dit vertelde zei smalend: "dat dacht ik dus niet" en toen bedacht ik dat dit ofwel een teken is dat een nieuwe, assertieve generatie in de plaats van de Moeder Teresa's in het onderwijs gaat komen, ofwel dat deze beginnende leraar over een paar jaar in een andere sector werkt. Ik hoop het eerste, leve de jonge assertieve generatie.
pi_146402598
Hoe wil D66 dit praktisch gezien implementeren? Ervan uitgaande dat de leraren nu meer dan dat voor de klas staan ga je dus ofwel meer fte's nodig hebben ofwel andere taken van leraren schrappen, nietwaar?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_146404042
Wellicht willen ze van de norm af dat leerlingen minimaal een bepaald aantal lesuren les moeten krijgen. Daar zou ik wel wat in zien. Kwaliteit boven kwantiteit. Een norm op kwantiteit leidt tot ophokuren.
Er zijn landen waar leerlingen jaarlijks 200 lesuren minder hebben en meer leren dan hier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')