Ach, ze zijn pas aan jaargang 90, dus logisch tochquote:Op vrijdag 10 oktober 2014 23:23 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nee schat, de Euclides, het vaktijdschrift voor wiskundedocenten
Daarin staat iets over het WA programma blijkbaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door la_perle_rouge op 11-10-2014 12:46:43 ]
quote:Op woensdag 8 oktober 2014 18:57 schreef kwakz0r het volgende:
Even voor mezelf, ik kreeg vandaag telefoontje van de directeur dat ik per afstudeerdatum met terugwerkende kracht een vast contract met LD schaal krijg
hoort wel een nieuwe functiebeschrijving bij, en die wordt na een jaar geevalueerd, of ik daar aan voldoe, maar ik krijg daar ook een heel jaar de tijd voor (vanaf dat ik terug ben van verlof), en evt. scholingen etc worden gefaciliteerd. Ik zie daar eigenlijk geen beren op de weg want ik voldoe volgens mij nu al grotendeels aan die eisen qua functioneren in de school, sectie en team.
dat is fijn zo tijdens mijn verlof! nu nog even zorgen dat het IC.L.ON opschiet met het aanvragen en regelen van mijn afstuderen
Uit de regelgeving over de rekenexamens.quote:Onder ‘derden’ wordt hier verstaan: iedereen die niet uit hoofde van zijn betrekking in een VO-school betrokken is bij de afname van de desbetreffende digitale rekentoets.
Dientengevolge is het docenten niet toegestaan om via forums op het internet te discussiëren over opgaven.
Niet.quote:Op maandag 13 oktober 2014 09:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uit de regelgeving over de rekenexamens.
Ben benieuwd hoe ze dat willen controleren.
Wat een superleuke ideeën allemaal zeg . Ik oefen nu in groepjes aan (per les) 6 sommen uit de toets van vorig jaar. Is het hele groepje eerder klaar (dus ieder groepslid kan alle 6 de sommen aan me uitleggen, pak er natuurlijk 1-2 uit als steekproef) mogen ze de les verlaten. Ze gingen vorige les als een dolle aan het werk, niemand eerder klaar. Hehe.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 18:54 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik geef ook rekenen aan havo 4, en ik laat ze zoveel mogelijk met pen en papier berekenen (dus geen RM en ook geen mobiel) en ik laat ze dingen doen als het plein opmeten en op schaal op een A4'tje tekenen, erbij zetten welke schaal je hebt gebruikt, vragen beantwoorden bij een folder van *knip*
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)quote:Op maandag 13 oktober 2014 14:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet.
Tenzij ze zo ver willen gaan dat ze naar de rechter stappen om de forumbeheerder te dwingen om die informatie te geven.
Belangrijker naar mijn mening, elk examen wat je niet meer kan afnemen zo gauw de inhoud bekend wordt deugt niet. Wat zegt het over de rekenexamens dat de baas - wie dat ook is - ervoor vreest dat de inhoud bekend wordt? Dat het een kwestie van trucjes wordt, meer tekstverklaring dan rekenen?
Ik heb zelf in Leiden de lerarenopleiding 1e graad gedaan (ander vak). Voordeel daar vond ik dat de colleges altijd op maandag zijn, ook komen zij-instromers meestal samen in een tutor groep.quote:
De rekentoetsen van de afgelopen 3 jaar staan toch allemaal op cito.nl? Ik snap het even niet?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:01 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?
Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
Ja ik werk in Haarlem en woon in Amsterdam. Begreep dat je in Leiden meer EVC/vrijstelling kunt krijgen. Gemotiveerde ikkequote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:50 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik heb zelf in Leiden de lerarenopleiding 1e graad gedaan (ander vak). Voordeel daar vond ik dat de colleges altijd op maandag zijn, ook komen zij-instromers meestal samen in een tutor groep.
In Amsterdam is er niet de hele opleiding 1 vaste dag geloof ik (althans, toen niet).
Heb over Utrecht geen kennis, A'dam is qua organisatie geloof ik altijd prut (maakt niet uit welke studie ) maar de opleiding in Leiden is nou ook niet t toppunt qua organisatie (ben inmiddels al drie weken bezig met afgestudeerd raken maar ik vond de inhoud wel ok het eerste jaar dat ik er liep)
Ligt ook aan de stad waar je werkt denk ik, of je begeleider wel zo ver zal reizen voor je lesbezoeken.
Idem voor de eindtoets van het CITO. Gek dat in deze tijd nog steeds niet deze toetsen online worden gezet. Let wel, het gaat expliciet om een toetst die moet vaststellen wat je hebt geleerd, het gaat niet om een intelligentietoets. Of toch stiekem wel een beetje aangezien daar zo'n mooie normale verdeling uit voortvloeit?quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 11:01 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Het Cito is de baas. En hoe zwak sta je als je het ongewenst vindt dat mensen uit de praktijk erover discussiëren? (Hoe controleer je überhaupt of iemand die een vraag uit de doeken doet docent is of niet?)
En als leerlingen met een goed geheugen een rits vragen in een forum gooien, wat gebeurt er dan? En als docenten met pensioen ze ophoesten, worden ze dan op hun AOW gekort?
Alle schoolexamens staan een uurtje na het afnemen integraal online, met antwoorden (examenblad.nl. examenbundel.nl), maar de rekenexamens blijven in nevelen gehuld. Het feit dat een fors aantal leraren geklaagd heeft over de verdeling opgaven met - en opgaven zonder rekenmachine (en het lage niveau van de opgaven zonder rekenmachine) van 48 met 12 zonder, dus 80% - 20%, doet ons dat ook al op de brandstapel belanden? Het zal overigens -beloofde Cito- worden veranderd.
Nee, er staan wel oude (pilot) toetsen van niveau 3F en 2F online, maar dat zijn niet de rekentoetsen die nu afgenomen worden. Dat is een batterij met 60 vragen, die ze op de computer krijgen, waar ze niet terug kunnen bladeren omdat ze dan weer wel en dan weer geen rekenmachine mogen gebruiken, maar wel kladpapier bij alle vragen. Dat rekenmachientje staat op het scherm, eigen rekenmachines mogen niet gebruikt worden. De toets moet vtv voor een bepaalde datum aangevraagd worden, en binnen een bepaald tijdsbestek (2 of 5 minuten) moet iedereen beginnen, dus moet je zorgen dat leerlingen met snellere computers (ze zijn in theorie allemaal hetzelfde, maar toch niet allemaal even snel) niet beginnen voor ook de trage computers bij het openingsscherm zijn. En dan krijgen ze niet allemaal dezelfde vragen en niet allemaal in dezelfde volgorde.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 14:15 schreef runaway het volgende:
[..]
De rekentoetsen van de afgelopen 3 jaar staan toch allemaal op cito.nl? Ik snap het even niet?
Dat gaat inderdaad nog leuk worden als een leerling 3,0 opschrijft in plaats van 3 (of andersom) of 3.0 in plaats van 3,0.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 17:39 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Nee, er staan wel oude (pilot) toetsen van niveau 3F en 2F online, maar dat zijn niet de rekentoetsen die nu afgenomen worden. Dat is een batterij met 60 vragen, die ze op de computer krijgen, waar ze niet terug kunnen bladeren omdat ze dan weer wel en dan weer geen rekenmachine mogen gebruiken, maar wel kladpapier bij alle vragen. Dat rekenmachientje staat op het scherm, eigen rekenmachines mogen niet gebruikt worden. De toets moet vtv voor een bepaalde datum aangevraagd worden, en binnen een bepaald tijdsbestek (2 of 5 minuten) moet iedereen beginnen, dus moet je zorgen dat leerlingen met snellere computers (ze zijn in theorie allemaal hetzelfde, maar toch niet allemaal even snel) niet beginnen voor ook de trage computers bij het openingsscherm zijn. En dan krijgen ze niet allemaal dezelfde vragen en niet allemaal in dezelfde volgorde.
En het Cito wil dus niet dat deze vragen verspreid worden. Dus leerlingen lopen naar hun computer met alleen een pen, en vertrekken idem.
http://www.volkskrant.nl/(...)aagd-wordt~a3771158/quote:Leraren mopperen wel over de ene na de andere vernieuwing die Den Haag oplegt, maar uiteindelijk doen ze toch gewoon wat van hen wordt gevraagd. Waarom zijn ze niet weerbaarder?
Prima toch, breuken zijn alleen handig voor mensen die geen geld hebben voor een rekenmachine.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 20:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat gaat inderdaad nog leuk worden als een leerling 3,0 opschrijft in plaats van 3 (of andersom) of 3.0 in plaats van 3,0.
En wat te denken van 1,25 in plaats van 5/4 of 9/4 in plaats van 2 1/4.
Als de winst maar maximaal is, dat is alles waar het dat bedrijf om te doen is. Logisch ook aangezien het om een monopolist gaat en de overheid houdt dat monopolie vrolijk in stand.
Sarcasme? Zonder het beheersen van breuken worden o.a. calculus, lineaire algebra (je kan je lol op als je met matrices met complexe getallen werkt ) en natuurkunde erg lastig om maar te zwijgen over veel toegepaste vakken (elektronische circuits, systeemtheorie, mechanica). Het is bovendien toch handiger met de hand.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 14:05 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Prima toch, breuken zijn alleen handig voor mensen die geen geld hebben voor een rekenmachine.
Een bekend verhaal.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 12:06 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)aagd-wordt~a3771158/
Juist, maar wel allemaal lezen!quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een bekend verhaal.
En daarom blijven ze mopperen.
http://www.volkskrant.nl/(...)-motivatie~a3774756/quote:Lerarenopleiding doodt alle talent en motivatie
De universitaire leraren-opleiding heeft geen inhoud en duldt geen kritisch denkvermogen.
Daar is dus echt geen woord aan gelogen.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 15:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-motivatie~a3774756/
Nog een mooie.
En dat terwijl iemand die goed kan reflecteren niet noodzakelijk goed kan lesgeven en iemand die goed kan lesgeven niet noodzakelijk goed kan reflecteren. Heel dat reflecteren is ook gewoon niet natuurlijk, niet op die manier. Een normaal mens reflecteert continue, of dat iets goed ging of slecht ging, je kijkt er nog eens naar terug. Dat wil niet zeggen dat je tig A4's over kan vullen. De meeste gewone studenten (universiteit) moeten nu ook al regelmatig reflecteren (projecten) aangezien ditzelfde soort mensen dat daar heeft opgedrongen, een normaal mens wordt er schijtziek van. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat menig persoon die een zeer geschikte leraar zou zijn afhaakt van die opleiding omwille van dit. Wat een verspilling!quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 18:24 schreef merry77 het volgende:
ik heb ook aan de vu de opleiding gedaan en herken heel veel van de kritiek.
Eindeloos reflecteren, verschillende zaken op verschillende wijzen gereflecteerd.
Vakdidactiek die een tijd lang algemene didaktiek was.
Heb verschillende personen zien stoppen met de studie omdat ze het eindeloos reflecteren niet konden verwerken.
Nou goed een zekere theoretische didactiek en algemene ontwikkeling van de pre-puberale tot jong adolescent lijkt mij tot daar aan toe. Maar dat reflecteren inderdaad... Ik vind dat de HU zich veel te veel verdiept in vakinhoudelijke dingen die ik nooit en te nimmer aan mijn leerlingen ga vertellen. Nu snap ik dat je ruim boven het vak wat je doceert moet staan. Maar laten we wel wezen, ik word docent voor VMBO en HAVO/VWO onderbouw. En al die prachtige dromen van mijn ideale school, en de creatieve ideeën die je moet hebben de eerste twee jaar, worden keihard dood gestampt omdat je moet voldoen aan de landelijke eisen van het curriculum.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dat terwijl iemand die goed kan reflecteren niet noodzakelijk goed kan lesgeven en iemand die goed kan lesgeven niet noodzakelijk goed kan reflecteren. Heel dat reflecteren is ook gewoon niet natuurlijk, niet op die manier. Een normaal mens reflecteert continue, of dat iets goed ging of slecht ging, je kijkt er nog eens naar terug. Dat wil niet zeggen dat je tig A4's over kan vullen. De meeste gewone studenten (universiteit) moeten nu ook al regelmatig reflecteren (projecten) aangezien ditzelfde soort mensen dat daar heeft opgedrongen, een normaal mens wordt er schijtziek van. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat menig persoon die een zeer geschikte leraar zou zijn afhaakt van die opleiding omwille van dit. Wat een verspilling!
Waarom je niet gewoon beperken tot de vakinhoud, de 100% zekere didactiek en besprekingen van stages met een ervaren leraar die je op die school begeleidt?
Zeg ik nu iets geks?
Dat valt bij mij onder de 100% zekere didactiek. Al dat meewaaien met de nieuwe mode kunnen ze er beter maar uit laten. Gewoon inderdaad uitleggen hoe het brein werkt en wat 100% zeker is over het leerproces.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 22:27 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nou goed een zekere theoretische didactiek en algemene ontwikkeling van de pre-puberale tot jong adolescent lijkt mij tot daar aan toe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |