abonnement Unibet Coolblue
pi_146773898
Ah, gratis surveilleren als stagiair, want 'dat hoort er ook bij'. Het is dat ik m'n opleiders tevreden moet houden voor m'n diploma.
  dinsdag 18 november 2014 @ 17:12:53 #227
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_146779098
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 14:19 schreef Friek_ het volgende:
Ah, gratis surveilleren als stagiair, want 'dat hoort er ook bij'. Het is dat ik m'n opleiders tevreden moet houden voor m'n diploma.
Sorry hoor, maar "dat hoort er ook bij". Dat moet je ook leren.
.
  dinsdag 18 november 2014 @ 17:13:57 #228
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146779124
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar "dat hoort er ook bij". Dat moet je ook leren.
Wat valt daaraan te leren?
  dinsdag 18 november 2014 @ 17:14:28 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_146779136
Een vreemde klas leren kennen, onder controle houden, hoe spreek je leerlingen aan die iets doen wat niet in de haak is...
.
  dinsdag 18 november 2014 @ 17:17:56 #230
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146779229
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een vreemde klas leren kennen, onder controle houden, hoe spreek je leerlingen aan die iets doen wat niet in de haak is...
Dat leer je ook als je voor een vreemde klas moet gaan staan lesgeven. En van dat tweede leer je nog meer ook.
pi_146780175
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat leer je ook als je voor een vreemde klas moet gaan staan lesgeven. En van dat tweede leer je nog meer ook.
Dat ja. Daarbij gaat m'n stagebegeleider gewoon een boekje lezen als de leerlingen bezig zijn. Maar de schoolleiding vindt het natuurlijk fantastisch, zo'n gratis kracht erbij.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2014 18:07:04 ]
pi_146780254
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.

Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
pi_146780331
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:59 schreef Netelig het volgende:
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.

Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
Positief denken heeft mij nog nooit een baan opgeleverd. Sollicitaties versturen daarentegen wel.
  dinsdag 18 november 2014 @ 18:13:34 #234
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146780654
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 17:59 schreef Netelig het volgende:
Je kunt je hele opleiding zeiken over het misbruik dat er van je gemaakt wordt, je kunt ook de kansen zien en van elke ervaring iets proberen te leren.

Dat laatste heeft me een baan opgeleverd. Dat eerste niet.
Welke kansen zijn er dan als je een uur lang moet gaan zitten kijken of kindertjes niet afkijken?
pi_146781434
Volgens mij doe je als stagiair alle dingen die gewone docenten ook doen: w.m.b. is dat ook surveilleren bij toetsen, in pauzes, mee op excursie en vergaderen.
Kwak
pi_146782288
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 18:42 schreef kwakz0r het volgende:
Volgens mij doe je als stagiair alle dingen die gewone docenten ook doen: w.m.b. is dat ook surveilleren bij toetsen, in pauzes, mee op excursie en vergaderen.
En die taken moeten ook gebeuren. Het is ook goed om het mee te maken zodat je meekrijgt dat docent zijn meer dan lesgeven is. Dat neemt echter niet weg dat het niet bepaald leerzaam is.
pi_146782874
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:10 schreef YourAsset het volgende:

[..]

En die taken moeten ook gebeuren. Het is ook goed om het mee te maken zodat je meekrijgt dat docent zijn meer dan lesgeven is. Dat neemt echter niet weg dat het niet bepaald leerzaam is.
Onderdeel van 'functioneren in de organisatie'?
Kwak
  dinsdag 18 november 2014 @ 19:26:02 #238
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146782946
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Onderdeel van 'functioneren in de organisatie'?
Welke organisatie functioneer je in als je een uur gaat zitten kijken of leerlingen niet afkijken?

Ik ben 100% met je eens dat je als stagiair zo veel mogelijk ervaringen moet opdoen, zowel in de klas als buiten de klas, maar met surveilleren tijdens een test doe je simpelweg zo weinig ervaring op dat het vrijwel nutteloos is.
pi_146783153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Welke organisatie functioneer je in als je een uur gaat zitten kijken of leerlingen niet afkijken?

Ik ben 100% met je eens dat je als stagiair zo veel mogelijk ervaringen moet opdoen, zowel in de klas als buiten de klas, maar met surveilleren tijdens een test doe je simpelweg zo weinig ervaring op dat het vrijwel nutteloos is.
Je doet wat mensen met je toekomstige beroep ook doen. Ik vind dat je het hele beroep moet ervaren. Dat bedoel ik met functioneren in de organisatie/beroepshouding ontwikkelen.
Kwak
pi_146783381
Het heeft ook te maken met verantwoordelijkheid nemen, ook voor klussen die nu eenmaal moeten gebeuren en die niet heel leuk of leerzaam zijn. Als betaalde docent spring je ook wel eens in als dat nodig is, ook op momenten dat zoiets formeel gezien niet hoeft. Dat heet collegialiteit, betrokkenheid, verantwoordelijkheid nemen. Als daarbij te vaak en te vanzelfsprekend een beroep op je wordt gedaan heb je reden tot klagen, anders niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 18 november 2014 @ 20:16:04 #241
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146784710
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:31 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Je doet wat mensen met je toekomstige beroep ook doen. Ik vind dat je het hele beroep moet ervaren. Dat bedoel ik met functioneren in de organisatie/beroepshouding ontwikkelen.
Dat begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk alleen dat het voordeel van zo'n uur surveilleren niet opweegt tegen het verloren uur les.
pi_146784983
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, en daar ben ik het ook wel mee eens. Ik denk alleen dat het voordeel van zo'n uur surveilleren niet opweegt tegen het verloren uur les.
Mwah, surveilleren gebeurt meestal in een lesuur waarin je normaal gesproken les zou geven aan een klas die dan een toets moet maken/toetsweek heeft en die daarom vervalt. Ik zie echt het probleem niet tenzij je stage bestaat uit wekelijks veel surveilleren ipv lessen.
Kwak
  dinsdag 18 november 2014 @ 20:27:27 #243
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146785101
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:23 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Mwah, surveilleren gebeurt meestal in een lesuur waarin je normaal gesproken les zou geven aan een klas die dan een toets moet maken/toetsweek heeft en die daarom vervalt. Ik zie echt het probleem niet tenzij je stage bestaat uit wekelijks veel surveilleren ipv lessen.
Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.

Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
pi_146785202
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.

Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
Tsja maar meestal loop je stage in de klassen van een bepaalde docent toch? Als zijn klas die jij lesgeeft toetsweek heeft vervallen die lessen sowieso en kun je toch geen les geven dat uur... Stagiairs bij ons lopen gewoon een aantal dagenper week mee met hun begeleider en nemen een deel van de lessen over in bepaalde klassen.
Kwak
  dinsdag 18 november 2014 @ 20:35:56 #245
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146785477
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Tsja maar meestal loop je stage in de klassen van een bepaalde docent toch? Als zijn klas die jij lesgeeft toetsweek heeft vervallen die lessen sowieso en kun je toch geen les geven dat uur... Stagiairs bij ons lopen gewoon een aantal dagenper week mee met hun begeleider en nemen een deel van de lessen over in bepaalde klassen.
In de toetsweek loopt men hier sowieso geen stage. Geen enkele stagiair wil z'n stage-uren opmaken aan surveilleren.

Overigens zijn leraren hier heel huiverig om ook de uren vlak voor de toetsweek stage te laten doen. "Dat is niet interessant, dan jassen we er gewoon die laatste restjes stof doorheen." Dat vind ik dan wel weer jammer, want dat is iets dat een aankomend leraar straks ook moet kunnen.
pi_146785844
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In de toetsweek loopt men hier sowieso geen stage. Geen enkele stagiair wil z'n stage-uren opmaken aan surveilleren.

Overigens zijn leraren hier heel huiverig om ook de uren vlak voor de toetsweek stage te laten doen. "Dat is niet interessant, dan jassen we er gewoon die laatste restjes stof doorheen." Dat vind ik dan wel weer jammer, want dat is iets dat een aankomend leraar straks ook moet kunnen.
Oh bij ons ben je er gewoon bv van 1 september tot 1 februari en dan x dagen per week in de lessen van docent y. De toetsweken zijn overigens altijd alleen in de (voor)examenklassen bij ons dus je hebt altijd ook gewoon lessen.

Ander principe dus...
Kwak
  dinsdag 18 november 2014 @ 22:49:32 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_146792257
Ik snap het punt wel. Maar als een van mijn stagiaires zou zeggen: "ik wil niet surveilleren, want ...
* ik krijg er niet voor betaald
* ik vind het niet leerzaam
* ik vind het verspilling van mijn tijd
* ik vind dat saai
* het staat niet in mijn takenboekje van de lerarenopleiding"

.. dan vertrék alsjeblieft.

Het leraarschap bestaat uit zóveel verschillende facetten, wat hierboven ook al terecht gemeld werd. En als je als stagiair(e) al meteen met eisen begint te strooien (hadden we het laatst niet over die "assertieve generatie"), dan kan ik daar niet zo goed tegen. Om het zacht uit te drukken ;)
.
pi_146792890
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 20:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is dus een uur dat je opmaakt aan surveilleren dat je ook had kunnen lesgeven. Een bijna verloren uur dus.

Voor de volledigheid: wij krijgen in onze lerarenopleiding een bepaald aantal uren dat we lestaken moeten uitvoeren. Alle uren die je besteedt aan surveilleren, krijg je hoogstwaarschijnlijk niet terug als lesuren. Ik merk aan jouw opmerking dat het elders anders is.
Je zou ook kunnen zeggen: ik doe het, maar dan wil ik graag dat het niet wordt meegerekend in mijn stage-uren, dan doe ik het los daarvan.. Is dat geen mogelijkheid?
Een uurtje surveilleren omdat je stageschool omhoog zit, is gewoon een collegiale daad verrichten voor een school die jou de kans biedt ervaring op te doen. Als jij het oprecht zonde vindt dat dit van die stage-uren afgaat, dan bespreek je dat toch gewoon? Doe je het gewoon als vrijwilliger.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_146794234
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 november 2014 19:37 schreef Franny_G het volgende:
Het heeft ook te maken met verantwoordelijkheid nemen, ook voor klussen die nu eenmaal moeten gebeuren en die niet heel leuk of leerzaam zijn. Als betaalde docent spring je ook wel eens in als dat nodig is, ook op momenten dat zoiets formeel gezien niet hoeft. Dat heet collegialiteit, betrokkenheid, verantwoordelijkheid nemen. Als daarbij te vaak en te vanzelfsprekend een beroep op je wordt gedaan heb je reden tot klagen, anders niet.
Dat doe ik ook al vaak. Wanneer docenten even niet kunnen, dan spring ik ook hier en daar bij. Collegialiteit is voor mij niet zo het punt. Verantwoordelijkheid vind ik al een lastiger iets, aangezien ik stagiair ben (geen lio) en het juridisch zo in elkaar steekt dat ik eigenlijk niet zelfstandig mag lesgeven (wat trouwens ook de reden is waarom ik geen eigen Magister-account heb). Maar tegelijkertijd wel verwachten dat ik verantwoordelijkheid neem voor alle facetten van het vak?

Kwek kwek kwek - ben wel goed, maar ben niet gek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2014 23:32:14 ]
  woensdag 19 november 2014 @ 06:48:59 #250
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_146798537
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2014 22:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik snap het punt wel. Maar als een van mijn stagiaires zou zeggen: "ik wil niet surveilleren, want ...
* ik krijg er niet voor betaald
* ik vind het niet leerzaam
* ik vind het verspilling van mijn tijd
* ik vind dat saai
* het staat niet in mijn takenboekje van de lerarenopleiding"

.. dan vertrék alsjeblieft.

Het leraarschap bestaat uit zóveel verschillende facetten, wat hierboven ook al terecht gemeld werd. En als je als stagiair(e) al meteen met eisen begint te strooien (hadden we het laatst niet over die "assertieve generatie"), dan kan ik daar niet zo goed tegen. Om het zacht uit te drukken ;)
Als stagiair zeggen dat je het niet doet, lijkt me ook weinig verstandig. Maar even met de begeleidend docent overleggen of dat werkelijk nuttig is, dat lijkt me geen probleem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')