Dat kan wel, maar helaas slechts tot op bepaalde hoogte. Naar mijn ervaring hebben leraren er al moeite mee om de verplichte uren allemaal in te plannen, laat staan extra uren.quote:Op dinsdag 18 november 2014 23:00 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Je zou ook kunnen zeggen: ik doe het, maar dan wil ik graag dat het niet wordt meegerekend in mijn stage-uren, dan doe ik het los daarvan.. Is dat geen mogelijkheid?
Een uurtje surveilleren omdat je stageschool omhoog zit, is gewoon een collegiale daad verrichten voor een school die jou de kans biedt ervaring op te doen. Als jij het oprecht zonde vindt dat dit van die stage-uren afgaat, dan bespreek je dat toch gewoon? Doe je het gewoon als vrijwilliger.
quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:42 schreef kwakz0r het volgende:
Volgens mij doe je als stagiair alle dingen die gewone docenten ook doen: w.m.b. is dat ook surveilleren bij toetsen, in pauzes, mee op excursie en vergaderen.
En een paar jaar later gebeld worden door je stageschool, omdat je zo'n goede indruk gemaakt hebt en omdat ze je dus terug willen hebben, heeft mij ooit een fantastische baan opgeleverd.quote:Op dinsdag 18 november 2014 18:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Positief denken heeft mij nog nooit een baan opgeleverd. Sollicitaties versturen daarentegen wel.
Ik herken dit soort zaken helaas niet echt. Als ik aan leerlingen vraag om naar buiten te gaan, gaan ze gewoon naar buiten. Mochten ze dan flauw gaan doen kunnen ze op een ad rem antwoord rekenen. Daarna werken ze gewoon mee. Ook het idee dat surveilleren leerzaam zou zijn kan ik weinig mee. Zelfs m'n eigen stagebegeleider vindt het maar vervelend.quote:Op woensdag 19 november 2014 21:07 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Tijdens mijn stage werd ik gewoon als collega gezien, weliswaar met minder ervaring. Maar ik kreeg gewoon mijn gelijke deel in surveillances, toezicht en pauzes. Dan leer je snel om scherp te blijven, als je een paar elfjarige bijdehandjes hebt die zich in het muzieklokaal verstoppen omdat ze geen zin hebben om verplicht naar buiten te gaan in de kleine pauze.
"Meneer waar is buiten? Ik zie geen buiten ik ben blind" of "U bent maar een stagair, u mag mij niet eens straf geven"
Moeilijke klantjes in het begin, maar je leert er wel van. Liever dit dan beschermd worden tegen de kutklusjes en er na drie jaar achter komen dat onderwijs niks voor je is.
Zwarte school ja, mijn klassen waren grotendeels kader 1. Wel ontzettend leuke klassen verder, maar soms gewoon heel lastig. Had een paar collega's die magisch waren met die kinderen, want het zijn gewoon nog kinderen. Echte VMBO-whisperers waren dat.quote:Op donderdag 20 november 2014 07:43 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik herken dit soort zaken helaas niet echt. Als ik aan leerlingen vraag om naar buiten te gaan, gaan ze gewoon naar buiten. Mochten ze dan flauw gaan doen kunnen ze op een ad rem antwoord rekenen. Daarna werken ze gewoon mee. Ook het idee dat surveilleren leerzaam zou zijn kan ik weinig mee. Zelfs m'n eigen stagebegeleider vindt het maar vervelend.
Goed, op een zwarte vmbo-school in Amsterdam Zuidoost zal het natuurlijk andere koek zijn.
Toegegeven, dat is wel heel anders. Zelf loop ik stage op een behoorlijk witte school; havo/vwo, waarbij ik ook nog eens voornamelijk in de bovenbouw lesgeef. Daar is surveilleren simpelweg geen klap aan en absoluut niet leerzaam. Maar op een zwarte vmbo-school geloof ik direct dat zoiets heel anders zou zijn, alleen al vanwege het feit dat een dergelijke groep totaal onbekend is.quote:Op donderdag 20 november 2014 18:11 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Zwarte school ja, mijn klassen waren grotendeels kader 1. Wel ontzettend leuke klassen verder, maar soms gewoon heel lastig. Had een paar collega's die magisch waren met die kinderen, want het zijn gewoon nog kinderen. Echte VMBO-whisperers waren dat.
Surveilleren (bij toetsen) is naar mijn mening zowat het saaiste wat er is. Voelt bij mij als tijd uitzitten. Heb gelukkig m'n iPad en kan dan tussendoor snel een paar mails wegwerken. En in de pauze surveilleren doe ik niet. Ik heb dan pauze en wil ook even rustig zitten om mijn bammetjes op te peuzelen.quote:Op donderdag 20 november 2014 19:13 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Toegegeven, dat is wel heel anders. Zelf loop ik stage op een behoorlijk witte school; havo/vwo, waarbij ik ook nog eens voornamelijk in de bovenbouw lesgeef. Daar is surveilleren simpelweg geen klap aan en absoluut niet leerzaam. Maar op een zwarte vmbo-school geloof ik direct dat zoiets heel anders zou zijn, alleen al vanwege het feit dat een dergelijke groep totaal onbekend is.
Dat is wat kort door de bocht. Volgens de arbeidstijdenwet kan je gewoon surveilleren ook al heb je twee lessen ervoor en twee lessen ernaar. Als je maar niet 300 minuten achter elkaar werkt zonder pauze.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:24 schreef Lemmens het volgende:
[..]
En in de pauze surveilleren doe ik niet. Ik heb dan pauze en wil ook even rustig zitten om mijn bammetjes op te peuzelen.Op die tijd heb je ook gewoon recht.
Als collega zou ik me dan echt de tering aan je ergeren zeg... Ik vind pauzeurveillance ook stom, maar t zit gewoon in je takenpakket, en t is iets wat je met zijn allen doet. Heel.irritant als iemand zich daar dan aan onttrekt omdst hij zogenaamd meer recht op pauze heegt oidquote:Op donderdag 27 november 2014 21:24 schreef Lemmens het volgende:
[..]
Surveilleren (bij toetsen) is naar mijn mening zowat het saaiste wat er is. Voelt bij mij als tijd uitzitten. Heb gelukkig m'n iPad en kan dan tussendoor snel een paar mails wegwerken. En in de pauze surveilleren doe ik niet. Ik heb dan pauze en wil ook even rustig zitten om mijn bammetjes op te peuzelen.Op die tijd heb je ook gewoon recht.
Lekker collegiaal, wel.quote:Op donderdag 27 november 2014 21:24 schreef Lemmens het volgende:
En in de pauze surveilleren doe ik niet.
Oef. Hoe ga je daar mee om?quote:Op donderdag 27 november 2014 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
Vandaag rapportbesprekingen gehad. Paar heftige (privé)verhalen van leerlingen, ik zit echt nog even bij te komen hier.
Allebei.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zelf, of ik met de leerling?
quote:Op donderdag 27 november 2014 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zal wel weer raar zijn, maar ik vond surveilleren tijdens pauzes altijd leuk en ook nuttig i.v.m. het creëren van een band met de leerlingen. Zo surveilleer ik momenteel ook graag bij tentamens, die bij ons 3 uur duren. Dat geeft me de gelegenheid om de studenten bemoedigende woorden toe te spreken en om te inventariseren wat ze van het tentamen vonden.
Ik merk aan mezelf dat ik echt afstand moet houden van dit soort situaties, want anders levert me dat echt wel slapeloze nachten op. Soms lukt dat wat beter dan andere keren. Gelukkig heb ik aardig wat mensen om me heen buiten het onderwijs, met wie ik redelijk blanco over dit soort dingen kan praten en af en toe even mijn hart kan luchten.quote:
Mooie reactie!quote:Op donderdag 27 november 2014 21:39 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Als collega zou ik me dan echt de tering aan je ergeren zeg... Ik vind pauzeurveillance ook stom, maar t zit gewoon in je takenpakket, en t is iets wat je met zijn allen doet. Heel.irritant als iemand zich daar dan aan onttrekt omdst hij zogenaamd meer recht op pauze heegt oid
bij ons op school is iedereen 1 keer per week de sjaak, meestal na of voor een tussenuur, of voor of na je eerste of laatste lesuur.
Prima geregeld, maar niet het beeld dat je opriep met je reactiequote:Op donderdag 27 november 2014 22:42 schreef Lemmens het volgende:
[..]
Mooie reactie!
Je hebt gewoon recht op je pauze. Punt.
Daarom hebben we bij ons daar afspraken over gemaakt. Normaliter zorgen de conciërges, onderwijs assistent en de unit assistent voor het surveilleren. Zij hebben als groep op een later tijdstip pauze. Als er nood aan de man is door ziektes ed komt het natuurlijk wel voor dat iemand eens een rondje loopt en een oogje in het zeil houdt. Maar dit is echt een uitzondering.
Niemand ergert zich aan mij omdat niemand in de pauze surveilleert. Dit is als groep besloten. Het is gewoon hoe het bij ons gedaan wordt en dat functioneert prima.
Ik vind het fijn mijn pauzes zelf in te delen. Het is privé tijd. Dat ik er vervolgens voor kies mentorgesprekjes aan te gaan, is mijn eigen keuze. Heb ik even de behoefte aan even niets, kan ik daar ook voor kiezen. Die vrijheid laat ik me niet afnemen.
Heeft niets met collegialiteit te maken. Het heeft te maken met wat voor een afspraken je erover maakt.
Is niet raar denk ik. Ieder zijn ding. Tijdens pauzes zie ik de toegevoegde waarde bij ons niet. De kantine is een grote ruimte waar het in de pauze nogal een herrie kan zijn. Ruimte voor gesprekjes is daar eigenlijk niet zo aanwezig. Daarnaast vind ik het ook fijn om na 3 uur les even in een andere setting te zitten.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:28 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zal wel weer raar zijn, maar ik vond surveilleren tijdens pauzes altijd leuk en ook nuttig i.v.m. het creëren van een band met de leerlingen. Zo surveilleer ik momenteel ook graag bij tentamens, die bij ons 3 uur duren. Dat geeft me de gelegenheid om de studenten bemoedigende woorden toe te spreken en om te inventariseren wat ze van het tentamen vonden.
Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat je er geen behoefte aan hebt als je overbelast bent. Ik prijs me rijk dat ik gevarieerde bezigheden heb en de contacturen met studenten prima te doen zijn.quote:Op donderdag 27 november 2014 22:57 schreef Lemmens het volgende:
[..]
Is niet raar denk ik. Ieder zijn ding. Tijdens pauzes zie ik de toegevoegde waarde bij ons niet. De kantine is een grote ruimte waar het in de pauze nogal een herrie kan zijn. Ruimte voor gesprekjes is daar eigenlijk niet zo aanwezig. Daarnaast vind ik het ook fijn om na 3 uur les even in een andere setting te zitten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |