abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 november 2014 @ 23:02:16 #276
403824 Lemmens
Docent economie VMBO
pi_147073356
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2014 22:50 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Prima geregeld, maar niet het beeld dat je opriep met je reactie ;)

Als t zo geregeld is is dat alleen maar fijn natuurlijk.
Was ook een snelle reactie vlak voor het eten en toen ik net terug kwam van school :) Hahaha! Dus ik snap em wel. Het was een latertje vandaag! Maar ik heb geregeld ook echt even een moment nodig voor mezelf. Dan wil ik vaak even tussen de leerlingen weg. Is misschien gek, maar ken er niets aan doen.
"De enige bank die ik vertrouw, is de vensterbank"
  donderdag 27 november 2014 @ 23:13:16 #277
403824 Lemmens
Docent economie VMBO
pi_147073744
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 23:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat je er geen behoefte aan hebt als je overbelast bent. Ik prijs me rijk dat ik gevarieerde bezigheden heb en de contacturen met studenten prima te doen zijn.

Ik zou er zelf een groot voortstander van zijn als docenten in het voortgezet onderwijs minder belast werden met onderwijsuren zodat ze juist meer tijd voor dit soort dingen zouden hebben, het informele contact met leerlingen (en ook met hun collega's). Ik heb de indruk dat het niet alleen belangrijk is voor de band tussen leerkracht en leerling, maar ook voor het schoolklimaat.
Contactmomenten zijn er wel voldoende. Dat klimaat is wel in orde volgens mij.

We werken bij ons met een plan van inzet. Daar staan eigenlijk je werkzaamheden op voor het komende jaar. Behalve alle "krenten uit de pap" zoals ze worden genoemd. Die komen er nog "even" bij. En ja, die zijn leuk. Maar kosten stiekem ook veel tijd. Ook krijg je voor werkgroepen een beperkt aantal uren. Dat zijn er structureel te weinig wil je het werk goed doen.

Ik werk 80% (1 papadag) en zou mijn werk dus in zo'n 35 klokuur per week moeten kunnen doen (rekening houdend met die extra vakanties (die deels opgaan aan achterstallig werk)). Dat lukt me echt nooit. En dan moet ik bekennen dat ik geregeld lessen niet eens voorbereid zoals ik het eigenlijk zou willen doen.

Als voorbeeld: We krijgen voor het mentoraat 60 klokuren. Elke week hebben we al een mentoruur van 50 mins (40 lesweken dus dat gaat hard). Dat gaat er vanaf. De vergaderingen, mentoravonden horen erbij. We voeren ook veel gesprekken met mentorkids buiten alles om. Ouders sturen geregeld mails of bellen. En ik vergeet vast nog wel wat. Dat zijn zaken waar je al niet op kan bezuinigen.

Ik weet niet hoe jullie dat doen qua werktijd en werk. Bij mij bijt dat elkaar continu.
pi_147077956
Ik heb een grondige hekel aan surveilleren. Als het een vak is dat ik geef, gaat het nog, omdat je dan, wat Claudia ook zegt, studenten nog even moed in kan spreken, en na afloop kan peilen wat ervan vonden, maar over twee weken moet ik bij een mij totaal onbekend vak surveilleren, en dan moet ik ergens in Zuidoost twee uur uit mijn neus zitten vreten, want er worden ook altijd allemaal uitzendkrachten ingehuurd, maar van het examenreglement moeten er ook drie docenten aanwezig zijn.

Ik ben trouwens verbaasd dat er in het vo in de pauzes gesurveilleeerd moet worden. Kan ik me uit mijn eigen schooltijd niet herinneren. Lijkt me ook niet echt een pretje. Wij hebben weliswaar überhaupt geen pauze, maar ik heb wel een (gedeelde) werkkamer, waar ik even niet tussen de studenten zit, en dat is soms best lekker.
pi_147078922
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2014 23:13 schreef Lemmens het volgende:
Ik weet niet hoe jullie dat doen qua werktijd en werk. Bij mij bijt dat elkaar continu.
De universitaire wereld valt wat dat betreft nauwelijks te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Wij geven onderwijs en doen onderzoek. Dat betekent in de praktijk dat je, zeker als je ambieert om hoogleraar te worden, je 's avonds en in de weekeinden ook werkt. Ik werk nu officieel vier dagen maar kom wekelijks minstens aan vijf dagen. Niemand verwacht echt van je dat je meer werkt, maar zeker de hogergeplaatsten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend, merk ik.

Ik zit natuurlijk ook wel met zaken als stress en waar de grens te trekken. Als je op elk verzoek in wilt gaan om een praatje te houden, een voorlichting te geven of om naar een lezing of borrel te komen, word je gek. Maar de aard van de werkzaamheden is volstrekt anders dan in het voortgezet onderwijs en daardoor kan ik vrij makkelijk meer uren maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147079058
Ik ben overigens enorm trots, want één van mijn studenten heeft de op één na beste bachelorscriptie van Nederland geschreven. Ze doet het zo goed en ik mag ook nog eens haar masterscriptie begeleiden.
pi_147079376
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 08:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De universitaire wereld valt wat dat betreft nauwelijks te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Wij geven onderwijs en doen onderzoek. Dat betekent in de praktijk dat je, zeker als je ambieert om hoogleraar te worden, je 's avonds en in de weekeinden ook werkt. Ik werk nu officieel vier dagen maar kom wekelijks minstens aan vijf dagen. Niemand verwacht echt van je dat je meer werkt, maar zeker de hogergeplaatsten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend, merk ik.

Ik zit natuurlijk ook wel met zaken als stress en waar de grens te trekken. Als je op elk verzoek in wilt gaan om een praatje te houden, een voorlichting te geven of om naar een lezing of borrel te komen, word je gek. Maar de aard van de werkzaamheden is volstrekt anders dan in het voortgezet onderwijs en daardoor kan ik vrij makkelijk meer uren maken.
En bij ons het hbo werk je ook 's avonds en in het weekend, zonder uitzicht om hoogleraar te worden. :+ Ik probeer het echt tot een minimum te beperken, omdat ik er thuis gewoon voor de kinderen wil zijn, en 's avonds werken niet erg goed is voor mijn nachtrust, maar gemiddeld zit ik aan zeker een halve dag per week aan overuren - waar je op geen enkele manier iets van terugziet.
pi_147079379
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben overigens enorm trots, want één van mijn studenten heeft de op één na beste bachelorscriptie van Nederland geschreven. Ze doet het zo goed en ik mag ook nog eens haar masterscriptie begeleiden.
Wow, wat gaaf zeg!
pi_147079383
Dat was het quote-knopje i.p.v. de edit. :+
pi_147079502
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef Bleie het volgende:

[..]

En bij ons het hbo werk je ook 's avonds en in het weekend, zonder uitzicht om hoogleraar te worden. :+ Ik probeer het echt tot een minimum te beperken, omdat ik er thuis gewoon voor de kinderen wil zijn, en 's avonds werken niet erg goed is voor mijn nachtrust, maar gemiddeld zit ik aan zeker een halve dag per week aan overuren - waar je op geen enkele manier iets van terugziet.
Ik zie het aan mijn buurvrouw ook, die eveneens in het hbo werkt. Al heeft zij zich denk ik, zeker in het begin, te veel mee laten slepen met het herontwikkelen van het curriculum. Daar is veel tijd in gaan zitten waar ze niet voor is betaald. Ik heb de indruk dat ze nu beter is in grenzen trekken.

Wat voor soort werkzaamheden heb jij dan 's avonds nog? Hoeveel college-uren heb je in de week? (Ik ben vast aan het kijken hoe het werk er in het hbo uitziet voor als ik het in de wetenschap niet red of niet meer leuk vind.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 28-11-2014 09:42:36 ]
pi_147079771
En heb je in het hbo eigenlijk een zomervakantie?
pi_147079804
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zie het aan mijn buurvrouw ook, die eveneens in het hbo werkt. Al heeft zij zich denk ik, zeker in het begin, te veel mee laten slepen met het herontwikkelen van het curriculum. Daar is veel tijd in gaan zitten waar ze niet voor is betaald. Ik heb de indruk dat ze nu beter is in grenzen trekken.

Wat voor soort werkzaamheden heb jij dan 's avonds nog? Hoeveel college-uren heb je in de week? (Ik ben vast aan het kijken hoe het werk er in het hbo uitziet voor als ik het in de wetenschap niet red of niet mee leuk vind.)
's Avonds: meestal nakijkwerk, soms ook lessen voorbereiden. En dit blok geef ik op donderdag avond les aan de deeltijdstudenten. College-uren wisselt heel erg. In blok 1 had ik 21 uur per week (op een werkweek van 4 dagen), dit blok maar 14, maar dit blok ben ik van twee vakken coördinator, en van een daarvan ook toetsmaker, dus daar gaan veel uren in zitten.

Een probleem is inderdaad dat veel taken veel meer uren kosten dan je er in je takenplaatje voor krijgt. In blok 1 heb ik bijvoorbeeld ook een nieuw vak ontwikkeld. Daar kreeg ik 15 uur voor op mijn takenplaatje, maar er zit zeker drie keer zo veel tijd in.

Ja, we hebben 5 weken zomervakantie - dat is een enorm groot pluspunt van deze baan. In mijn vorige baan had ik 5 weken voor het hele jaar.
pi_147079972
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:53 schreef Bleie het volgende:

's Avonds: meestal nakijkwerk, soms ook lessen voorbereiden. En dit blok geef ik op donderdag avond les aan de deeltijdstudenten. College-uren wisselt heel erg. In blok 1 had ik 21 uur per week (op een werkweek van 4 dagen), dit blok maar 14, maar dit blok ben ik van twee vakken coördinator, en van een daarvan ook toetsmaker, dus daar gaan veel uren in zitten.

Een probleem is inderdaad dat veel taken veel meer uren kosten dan je er in je takenplaatje voor krijgt. In blok 1 heb ik bijvoorbeeld ook een nieuw vak ontwikkeld. Daar kreeg ik 15 uur voor op mijn takenplaatje, maar er zit zeker drie keer zo veel tijd in.

Ja, we hebben 5 weken zomervakantie - dat is een enorm groot pluspunt van deze baan. In mijn vorige baan had ik 5 weken voor het hele jaar.
Begeleid je daarnaast ook nog scripties of stages, of blijft het bij het geven van colleges? Vind je je taken gevarieerd genoeg?

Die grote vakantie is wel heerlijk dan! Bij ons houdt het werk nooit echt op. Als de colleges en tentamens erop zitten, dan ligt het gewicht bij de onderzoekstaken.
pi_147080167
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 10:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Begeleid je daarnaast ook nog scripties of stages, of blijft het bij het geven van colleges? Vind je je taken gevarieerd genoeg?

Die grote vakantie is wel heerlijk dan! Bij ons houdt het werk nooit echt op. Als de colleges en tentamens erop zitten, dan ligt het gewicht bij de onderzoekstaken.
Nee, omdat ik niet het hoofdvak geef, mag ik geen scripties begeleiden, en stages doe ik ook niet, maar er zijn wel taaldocenten die dat doen. En nee, ik vind zelf mijn takenplaatje niet gevarieerd genoeg, ik ben echt voornamelijk lesboer. Maar ik ben niet goed genoeg in bedrijfspolitiek om daar echt iets aan te veranderen vrees ik. Bij andere collega's is dat wel anders, hangt echt heel erg af van hoe goed je ligt bij het management.
pi_147080184
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2014 10:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Nee, omdat ik niet het hoofdvak geef, mag ik geen scripties begeleiden, en stages doe ik ook niet, maar er zijn wel taaldocenten die dat doen. En nee, ik vind zelf mijn takenplaatje niet gevarieerd genoeg, ik ben echt voornamelijk lesboer. Maar ik ben niet goed genoeg in bedrijfspolitiek om daar echt iets aan te veranderen vrees ik. Bij andere collega's is dat wel anders, hangt echt heel erg af van hoe goed je ligt bij het management.
Wat doen die dan zoal? Hoe zit het nu eigenlijk met je positie daar? Heb je al wat meer zekerheid?
pi_147080267
Er zijn allerlei commissies en dingen (Examencommissie, Opleidingscommissie, Medezeggenschapsraad, Evenmenten (vrijwillige extra workshops voor studenten), studiereizen, onderzoek, docentstages, boeken schrijven, open dagen organiseren, proeflessen aan havisten, enz.)

En ik heb een vaste aanstelling inmiddels, dus dat zit wel goed.
pi_147084094
Oh, ik loop er weer keihard tegenaan dat ik het zo graag voor alle leerlingen goed wil doen, me het lot van veel leerlingen aantrek en het gevoel heb dat het nooit genoeg is wat ik kan doen. Op de een of andere manier lijkt dit gevoel door de loop van de jaren erger te worden, in plaats van minder. Herkenbaar?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 28 november 2014 @ 19:18:57 #292
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_147095845
Ik herken het wel. Ik ben zo'n beetje de onofficiële vertrouwenspersoon op school. Blijkbaar heb ik een dusdanig aura / imago dat leerlingen graag hun problemen aan mij vertellen. Geen probleem hoor. Wanneer ik na zo'n gesprek hoor dat een leerling er écht wat aan gehad heeft en zich beter voelt, of nu weet hoe hij dingen moet aanpakken, geeft mij dat positieve energie. Ik denk ook steeds na: wat kán ik concreet voor een leerling doen? Is dat 'slechts' naar hem luisteren, zodat hij zijn verhaal kwijt kan, moet ik doorverwijzen naar andere personen of iets anders? Het klinkt misschien dom, maar naarmate ik wat ouder word (zit nu halverwege de 30) lukt het mij beter om dit soort zaken (en ja, ik hoor ook vaak schrijnende gevallen) toch naast mij neer te leggen.
.
pi_147097518
Pas wel op jezelf. Een collega van mij had dat ook en is een tijdje overspannen geweest daardoor.

quote:
2s.gif Op vrijdag 28 november 2014 12:38 schreef Franny_G het volgende:
Oh, ik loop er weer keihard tegenaan dat ik het zo graag voor alle leerlingen goed wil doen, me het lot van veel leerlingen aantrek en het gevoel heb dat het nooit genoeg is wat ik kan doen. Op de een of andere manier lijkt dit gevoel door de loop van de jaren erger te worden, in plaats van minder. Herkenbaar?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 28 november 2014 @ 22:45:38 #294
403824 Lemmens
Docent economie VMBO
pi_147104069
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 november 2014 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Gaaf! Gefeliciteerd!
  zaterdag 29 november 2014 @ 13:34:45 #295
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_147115961
Ik ben ook trots; dit jaar begeleid ik een tweedejaars student. Zeven jaar geleden zat zij nog bij mij in de klas; in een vmbo basis/kader-klas. Toen vond ze mijn Engelse lessen zo leuk, dat het de aanleiding was om ook docent Engels te worden. Van basis/kader naar kader naar TL naar havo naar hbo... Over doorzettingsvermogen gesproken!
  zaterdag 29 november 2014 @ 14:20:06 #296
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_147116954
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 november 2014 13:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ben ook trots; dit jaar begeleid ik een tweedejaars student. Zeven jaar geleden zat zij nog bij mij in de klas; in een vmbo basis/kader-klas. Toen vond ze mijn Engelse lessen zo leuk, dat het de aanleiding was om ook docent Engels te worden. Van basis/kader naar kader naar TL naar havo naar hbo... Over doorzettingsvermogen gesproken!
Dat is wel een beetje het nadeel van de brede middelbare schoolopleidingen. Iemand die uitblinkt in één vak kan door problemen met andere vakken nog op een lager niveau zitten. Goed voor haar dat ze het alsnog zo ver geschopt heeft. ^O^
pi_147118371
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2014 14:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje het nadeel van de brede middelbare schoolopleidingen. Iemand die uitblinkt in één vak kan door problemen met andere vakken nog op een lager niveau zitten. Goed voor haar dat ze het alsnog zo ver geschopt heeft. ^O^
Het kan ook dat ze verkeerd is ingeschaald (dat gebeurt vaak) of dat ze een achterstand had die ze heeft ingehaald. Wie zal het zeggen? In ieder geval is het mooi dat het soms lukt. ^O^
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 december 2014 @ 09:35:56 #298
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_147210826
Zo, ingeschreven voor lerarenmaster eerstegraads maatschappijleer en beurs aangevraagd ^O^
pi_147211148
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 09:35 schreef Mishu het volgende:
Zo, ingeschreven voor lerarenmaster eerstegraads maatschappijleer en beurs aangevraagd ^O^
Veel plezier. Heb je al een stageschool?
Kwak
  dinsdag 2 december 2014 @ 13:30:59 #300
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_147216275
Heeft iemand hier ervaring met een honours programma voor de lerarenopleiding? Ik wil eigenlijk een beetje meer uitdaging, sta gemiddeld nu een 9 en dat zal vast nog wel zakken, maar ik heb nu het gevoel dat de uitdaging wel wat groter mag zijn. Versnellen lijkt wel onmogelijk te zijn op de HU helaas. Of een dubbele studie. Had graag Nederlands en Engels willen doen, maar helaas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')