Was ook een snelle reactie vlak voor het eten en toen ik net terug kwam van schoolquote:Op donderdag 27 november 2014 22:50 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Prima geregeld, maar niet het beeld dat je opriep met je reactie
Als t zo geregeld is is dat alleen maar fijn natuurlijk.
Contactmomenten zijn er wel voldoende. Dat klimaat is wel in orde volgens mij.quote:Op donderdag 27 november 2014 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, ik kan me heel goed voorstellen dat je er geen behoefte aan hebt als je overbelast bent. Ik prijs me rijk dat ik gevarieerde bezigheden heb en de contacturen met studenten prima te doen zijn.
Ik zou er zelf een groot voortstander van zijn als docenten in het voortgezet onderwijs minder belast werden met onderwijsuren zodat ze juist meer tijd voor dit soort dingen zouden hebben, het informele contact met leerlingen (en ook met hun collega's). Ik heb de indruk dat het niet alleen belangrijk is voor de band tussen leerkracht en leerling, maar ook voor het schoolklimaat.
De universitaire wereld valt wat dat betreft nauwelijks te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Wij geven onderwijs en doen onderzoek. Dat betekent in de praktijk dat je, zeker als je ambieert om hoogleraar te worden, je 's avonds en in de weekeinden ook werkt. Ik werk nu officieel vier dagen maar kom wekelijks minstens aan vijf dagen. Niemand verwacht echt van je dat je meer werkt, maar zeker de hogergeplaatsten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend, merk ik.quote:Op donderdag 27 november 2014 23:13 schreef Lemmens het volgende:
Ik weet niet hoe jullie dat doen qua werktijd en werk. Bij mij bijt dat elkaar continu.
En bij ons het hbo werk je ook 's avonds en in het weekend, zonder uitzicht om hoogleraar te worden.quote:Op vrijdag 28 november 2014 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De universitaire wereld valt wat dat betreft nauwelijks te vergelijken met het voortgezet onderwijs. Wij geven onderwijs en doen onderzoek. Dat betekent in de praktijk dat je, zeker als je ambieert om hoogleraar te worden, je 's avonds en in de weekeinden ook werkt. Ik werk nu officieel vier dagen maar kom wekelijks minstens aan vijf dagen. Niemand verwacht echt van je dat je meer werkt, maar zeker de hogergeplaatsten vinden het eigenlijk vanzelfsprekend, merk ik.
Ik zit natuurlijk ook wel met zaken als stress en waar de grens te trekken. Als je op elk verzoek in wilt gaan om een praatje te houden, een voorlichting te geven of om naar een lezing of borrel te komen, word je gek. Maar de aard van de werkzaamheden is volstrekt anders dan in het voortgezet onderwijs en daardoor kan ik vrij makkelijk meer uren maken.
Wow, wat gaaf zeg!quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben overigens enorm trots, want één van mijn studenten heeft de op één na beste bachelorscriptie van Nederland geschreven. Ze doet het zo goed en ik mag ook nog eens haar masterscriptie begeleiden.
Ik zie het aan mijn buurvrouw ook, die eveneens in het hbo werkt. Al heeft zij zich denk ik, zeker in het begin, te veel mee laten slepen met het herontwikkelen van het curriculum. Daar is veel tijd in gaan zitten waar ze niet voor is betaald. Ik heb de indruk dat ze nu beter is in grenzen trekken.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:28 schreef Bleie het volgende:
[..]
En bij ons het hbo werk je ook 's avonds en in het weekend, zonder uitzicht om hoogleraar te worden.Ik probeer het echt tot een minimum te beperken, omdat ik er thuis gewoon voor de kinderen wil zijn, en 's avonds werken niet erg goed is voor mijn nachtrust, maar gemiddeld zit ik aan zeker een halve dag per week aan overuren - waar je op geen enkele manier iets van terugziet.
's Avonds: meestal nakijkwerk, soms ook lessen voorbereiden. En dit blok geef ik op donderdag avond les aan de deeltijdstudenten. College-uren wisselt heel erg. In blok 1 had ik 21 uur per week (op een werkweek van 4 dagen), dit blok maar 14, maar dit blok ben ik van twee vakken coördinator, en van een daarvan ook toetsmaker, dus daar gaan veel uren in zitten.quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie het aan mijn buurvrouw ook, die eveneens in het hbo werkt. Al heeft zij zich denk ik, zeker in het begin, te veel mee laten slepen met het herontwikkelen van het curriculum. Daar is veel tijd in gaan zitten waar ze niet voor is betaald. Ik heb de indruk dat ze nu beter is in grenzen trekken.
Wat voor soort werkzaamheden heb jij dan 's avonds nog? Hoeveel college-uren heb je in de week? (Ik ben vast aan het kijken hoe het werk er in het hbo uitziet voor als ik het in de wetenschap niet red of niet mee leuk vind.)
Begeleid je daarnaast ook nog scripties of stages, of blijft het bij het geven van colleges? Vind je je taken gevarieerd genoeg?quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:53 schreef Bleie het volgende:
's Avonds: meestal nakijkwerk, soms ook lessen voorbereiden. En dit blok geef ik op donderdag avond les aan de deeltijdstudenten. College-uren wisselt heel erg. In blok 1 had ik 21 uur per week (op een werkweek van 4 dagen), dit blok maar 14, maar dit blok ben ik van twee vakken coördinator, en van een daarvan ook toetsmaker, dus daar gaan veel uren in zitten.
Een probleem is inderdaad dat veel taken veel meer uren kosten dan je er in je takenplaatje voor krijgt. In blok 1 heb ik bijvoorbeeld ook een nieuw vak ontwikkeld. Daar kreeg ik 15 uur voor op mijn takenplaatje, maar er zit zeker drie keer zo veel tijd in.
Ja, we hebben 5 weken zomervakantie - dat is een enorm groot pluspunt van deze baan. In mijn vorige baan had ik 5 weken voor het hele jaar.
Nee, omdat ik niet het hoofdvak geef, mag ik geen scripties begeleiden, en stages doe ik ook niet, maar er zijn wel taaldocenten die dat doen. En nee, ik vind zelf mijn takenplaatje niet gevarieerd genoeg, ik ben echt voornamelijk lesboer. Maar ik ben niet goed genoeg in bedrijfspolitiek om daar echt iets aan te veranderen vrees ik. Bij andere collega's is dat wel anders, hangt echt heel erg af van hoe goed je ligt bij het management.quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Begeleid je daarnaast ook nog scripties of stages, of blijft het bij het geven van colleges? Vind je je taken gevarieerd genoeg?
Die grote vakantie is wel heerlijk dan! Bij ons houdt het werk nooit echt op. Als de colleges en tentamens erop zitten, dan ligt het gewicht bij de onderzoekstaken.
Wat doen die dan zoal? Hoe zit het nu eigenlijk met je positie daar? Heb je al wat meer zekerheid?quote:Op vrijdag 28 november 2014 10:11 schreef Bleie het volgende:
[..]
Nee, omdat ik niet het hoofdvak geef, mag ik geen scripties begeleiden, en stages doe ik ook niet, maar er zijn wel taaldocenten die dat doen. En nee, ik vind zelf mijn takenplaatje niet gevarieerd genoeg, ik ben echt voornamelijk lesboer. Maar ik ben niet goed genoeg in bedrijfspolitiek om daar echt iets aan te veranderen vrees ik. Bij andere collega's is dat wel anders, hangt echt heel erg af van hoe goed je ligt bij het management.
quote:Op vrijdag 28 november 2014 12:38 schreef Franny_G het volgende:
Oh, ik loop er weer keihard tegenaan dat ik het zo graag voor alle leerlingen goed wil doen, me het lot van veel leerlingen aantrek en het gevoel heb dat het nooit genoeg is wat ik kan doen. Op de een of andere manier lijkt dit gevoel door de loop van de jaren erger te worden, in plaats van minder. Herkenbaar?
Gaaf! Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 28 november 2014 09:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben overigens enorm trots, want één van mijn studenten heeft de op één na beste bachelorscriptie van Nederland geschreven. Ze doet het zo goed en ik mag ook nog eens haar masterscriptie begeleiden.
Dat is wel een beetje het nadeel van de brede middelbare schoolopleidingen. Iemand die uitblinkt in één vak kan door problemen met andere vakken nog op een lager niveau zitten. Goed voor haar dat ze het alsnog zo ver geschopt heeft.quote:Op zaterdag 29 november 2014 13:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik ben ook trots; dit jaar begeleid ik een tweedejaars student. Zeven jaar geleden zat zij nog bij mij in de klas; in een vmbo basis/kader-klas. Toen vond ze mijn Engelse lessen zo leuk, dat het de aanleiding was om ook docent Engels te worden. Van basis/kader naar kader naar TL naar havo naar hbo... Over doorzettingsvermogen gesproken!
Het kan ook dat ze verkeerd is ingeschaald (dat gebeurt vaak) of dat ze een achterstand had die ze heeft ingehaald. Wie zal het zeggen? In ieder geval is het mooi dat het soms lukt.quote:Op zaterdag 29 november 2014 14:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje het nadeel van de brede middelbare schoolopleidingen. Iemand die uitblinkt in één vak kan door problemen met andere vakken nog op een lager niveau zitten. Goed voor haar dat ze het alsnog zo ver geschopt heeft.
Veel plezier. Heb je al een stageschool?quote:Op dinsdag 2 december 2014 09:35 schreef Mishu het volgende:
Zo, ingeschreven voor lerarenmaster eerstegraads maatschappijleer en beurs aangevraagd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |