quote:Rechtbank: Amsterdam moet vergunning intocht herzien
Burgemeester Eberhard van der Laan moet binnen zes weken een nieuw besluit nemen over de intocht van Sinterklaas die vorig jaar in Amsterdam plaatsvond. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam besloten. Volgens de rechtbank had het college beter moeten afwegen of de intocht kon doorgaan. Daarnaast oordeelde de bestuursrechter dat Zwarte Piet inderdaad tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens leidt.
De uitspraak volgt op een bodemprocedure die tegenstanders van Zwarte Piet hadden aangespannen. De rechtbank vindt dat de gemeente vorig jaar de vergunning had moeten toetsen aan artikel acht uit Verdrag van Rechten van de Mens. Dat artikel voorziet in een verbod op negatieve stereotypering van mensen. Ook de proces- en griffiekosten zijn voor de rekening van Van der Laan. In de Amsterdamse rechtbank werd de beslissing onder luid gejuich ontvangen.
'Veel zwarte Amsterdammers voelen zich gediscrimineerd door Zwarte Piet, dit maakt inbreuk op het privé-leven van deze mensen', aldus de rechtbank. Daarom moet de burgemeester de vergunning opnieuw tegen het licht houden.
Opvallend was dat de rechtbank tevens oordeelde dat Zwarte Piet beledigend kan zijn voor zwarte mensen, en daarom de aanklacht van witte eisers niet gegrond achtte. In een eerste reactie laat Amsterdam weten zorgvuldig naar de uitspaak te zullen kijken.
'De nek omgedraaid'
Volgens juridisch adviseur Frank King, een van de bezwaarmakers, heeft de rechter heeft 'op juridisch vakkundige wijze Zwarte Piet de nek omgedraaid.' Dat zei hij namens de bezwaarmakers na de uitspraak. 'De rechtbank en ook wij hebben geschiedenis geschreven.'
King meent dat het vonnis het begin is van een 'essentiële verandering in onze samenleving'. Hoewel de uitspraak alleen betrekking heeft op de intocht in Amsterdam, moet volgens hem ook de rest van het land rekening houden met het oordeel.
Volgens King moet de burgemeester gaan praten met de zwarte mensen. 'Zij zullen nooit zeggen dat ze Zwarte Piet wel goed vinden zoals hij is.'
Bron: Volkskrant
Tuurlijk joh.quote:VN-adviseur Verene Shepherd die vorig jaar Zwarte Piet bekritiseerde is deze week in Nederland voor verder onderzoek.
De Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster onderzoekt samen met andere deskundigen van de Verenigde Naties de behandeling van mensen met een Afrikaanse afkomst in Nederland. Morgen geeft de VN-delegatie een persconferentie over hun aanbevelingen.
http://nos.nl/artikel/669(...)as-onzorgvuldig.html
Liever wel, helaas is het nu even actueel nieuws.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Het is nog te vroeg voor deze onzin, kan het niet gewoon tot november/december gelimiteerd blijven? Eventueel tot januari voor de napret.
Nederlanders moeten gewoon het hele jaar wat te zeuren hebben...quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Het is nog te vroeg voor deze onzin, kan het niet gewoon tot november/december gelimiteerd blijven? Eventueel tot januari voor de napret.
Racist.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nederlanders moeten gewoon het hele jaar wat te zeuren hebben...
Zwarte mensen bestaan niet. Racistische opmerking van de rechtbank.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:33 schreef Arcee het volgende:
'Veel zwarte Amsterdammers voelen zich gediscrimineerd door Zwarte Piet, dit maakt inbreuk op het privé-leven van deze mensen', aldus de rechtbank.
Helaas heeft de rechter anders beslist, we mogen ons er nu al druk over makenquote:Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Meh. Stomme rechter.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:46 schreef yvonne het volgende:
[..]
Helaas heeft de rechter anders beslist, we mogen ons er nu al druk over maken
Niet te lang van de zon genieten he, anders wordt je bruin en dat willen we niet meer!quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef yvonne het volgende:
Het is eik te mooi weer om me er druk over te maken
Ach, lekker in je korte broek demonstreren op het malieveld en donker gekleurde mensen van het veldje afjagen die het eigenlijk eens zijn met de demonstranten. Biertje erbij, lekker op het kratje bier zitten met een peuk in de mond.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef yvonne het volgende:
Het is eik te mooi weer om me er druk over te maken
quote:n 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.
"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
Voor de zomervakantie, is het te gek voor woorden idd.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:10 schreef Webschip het volgende:
[..]
Rechter denk daar anders over.
Maar het is toch zeker gewoon te gek voor woorden?
We zitten er weer zo aanquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voor de zomervakantie, is het te gek voor woorden idd.
Ja, maar eerst even in alle naïviteit onze zomervakantie graag, daarna pas maken we ons op voor het zwarte pietendebat.quote:
Dat debat hoeft inmiddels niet meer. Die jankerts hebben hun zin al.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar eerst even in alle naïviteit onze zomervakantie graag, daarna pas maken we ons op voor het zwarte pietendebat.
Iddquote:
quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef indiaantje89 het volgende:
Een zwart persoon die niet op een feestje mag komen. Gadverdamme wat een discriminatie is dat toch.
Wij doen sws niet meer aan sinterklaas. Het is ook een naar gereformeerd feest.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:14 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat debat hoeft inmiddels niet meer. Die jankerts hebben hun zin al.
Ze komen om rotzooi te trappen. Dat is het hele punt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:14 schreef indiaantje89 het volgende:
Zwarten mensen die niet op een feestje mogen komen. Wat lullig.
Huh? De geschiedenis vertelt juist dat het de gereformeerden waren die tegen dit feest warenquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wij doen sws niet meer aan sinterklaas. Het is ook een naar gereformeerd feest.
Ach, het hoeft ook niet. Net zo goed dat die zwarten ook niet verplicht zijn om het te vieren.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daar moet je straks misschien wel heen als je een ouderwetse intocht wil zien in plaats van de policor bagger die men er hier van wil maken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Webschip het volgende:
Ik snap niet dat die lui gewoon niet opkrassen als ze het niet kunnen verdragen.
Ze willen gewoon hier de dienst uitmaken.
Zou ik dat in Suriname ook mogen?
Het is pure predestinatieleer dat hele sinterklaas, doordat het materieel goed gaat met je, laat God weten dat je uitverkoren bent op de jongste dag.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:16 schreef paddy het volgende:
[..]
Huh? De geschiedenis vertelt juist dat het de gereformeerden waren die tegen dit feest waren
katholiekquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Precies. Bagger wat er dan over blijft.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:18 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Daar moet je straks misschien wel heen als je een ouderwetse intocht wil zien in plaats van de policor bagger die men er hier van wil maken.
Onzin.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Webschip het volgende:
Ik snap niet dat die lui gewoon niet opkrassen als ze het niet kunnen verdragen.
Ze willen gewoon hier de dienst uitmaken.
Zou ik dat in Suriname ook mogen?
Zoals ik al zei: Gereformeerden vierden juist vroeger geen Sinterklaas, dus ben benieuwd hoe je aan dat idee komtquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is pure predestinatieleer dat hele sinterklaas, doordat het materieel goed gaat met je, laat God weten dat je uitverkoren bent op de jongste dag.
Yep, kerstmis iig Arisch.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
De bezwaarmakers hebben gewoon gelijk. Zwarte Piet is een racistische reliek en derhalve niet meer van deze tijd.
Onzinquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
De bezwaarmakers hebben gewoon gelijk. Zwarte Piet is een racistische reliek en derhalve niet meer van deze tijd.
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:28 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Onzin
De bezwaarmakers zijn irritante en arrogante kwalbakken die ons land nog meer laten verloederen dan dat het al is. De enige die hier racisme van maken zijn ze zelf en niemand anders.
Generaties lang is het algemeen bekend dat de zwarte piet zwart is van de roet. En waarom hebben ze kroeshaar? O hebben alle negers dan kroeshaar? Omdat zwarte piet toevallig dat heeft hebben dus alle negers kroeshaar? Vreemde beredenering.
Waar heb je die info van dan?quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:27 schreef paddy het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: Gereformeerden vierden juist vroeger geen Sinterklaas, dus ben benieuwd hoe je aan dat idee komt
Ben ik toch benieuwd of de belangen van enkelen zwaarder wegen dan de belangen van miljoenen.quote:Evenementenvergunning voor de intocht van Sinterklaas in 2013 in Amsterdam. Toetsing aan het arrest Aksu tegen Turkije van het EHRM.
Verweerder heeft niet getoetst aan artikel 8 van het EVRM. Vernietiging wegens strijd met de artikelen 3:2 en 7:12, eerste lid, van de Awb.
In het kader van de finale geschillenbeslechting beoordeelt de rechtbank of de figuur van Zwarte Piet leidt tot een negatieve stereotypering van zwarte mensen. In de aanvraag en de vergunning is niets opgenomen over de figuur van Zwarte Piet, zodat deze er niet aan in de weg staat dat gebruik wordt gemaakt van het stereotype Zwarte Piet (zwart, dikke rode lippen, dom, knecht). De rechtbank komt tot op grond van e-mails van het College voor de rechten van de mens, een onderzoeksrapport van het bureau statistiek van de gemeente Amsterdam en de verklaringen van eisers tot de conclusie dat deze figuur van Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Omdat sprake is van een zekere mate van ernst, leidt dit ook tot een inbreuk op het privéleven. In dat geval dient een belangenafweging plaats te vinden tussen de belangen van de zwarte eisers en van de maatschappij. Het is aan verweerder om die belangenafweging te maken.
Is gewoon op google te vindenquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar heb je die info van dan?
Het is een puur Calvinistisch dubbele predestinatieleerdingetje hoor.
Ik bedoel doordat je veel materieel vergaart laat god je weten dat je uitverkoren bent.
Je moet het kwade tuchtigen, en het zet kinderen ertoe aan vlijtig en deugdelijk te zijn, en vooral ook gehoorzaam.
Nederland was een bolwerk van protestantisme NB, toen sinterklaas rondliep zaten de katholieken nog in schuilkerkjes joh.
quote:in het boek ”Christelicke Huys-houdinghe” van Petrus Wittewrongel (1609-1662). Hij schrijft maar liefst twintig pagina’s over de diverse roomse feesten, waarin hij in niet mis te verstane bewoordingen waarschuwt tegen het sinterklaasfeest.
Wittewrongel noemt de Sint-Nicolaasavonden „een superstitieus (bijgelovig, RAS) en afgodisch werk” dat „tot blaam van onze Reformatie gehouden wordt.”
Die rode lippen krijg je van de ontstoken mondhoeken en roetvergiftiging in de longen, door het bloed hoesten kleurde de lippen rood. De Zwarte pieten doen ook zo raar en 'vrolijk/dom' door het tekort aan zuurstof in hun hersenen. Eigenlijk is het nog niet eens een racisitsch feest maar een viering van de mishandeling van de schoorsteenvegers van weleer die niet ouder werden dan 12.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.
Kom nou niet aanschijten met die onzin. Zwarte Piet is gewoon afgeleid van een racistisch stereotype.
Zwarte piet is voor veel kinderen minder eng dan Sinterklaasquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja van jongs af aan heb ik mijzelf wel altijd afgevraagd of het hele gebeuren racistisch is of niet. Ik vond het als klein jongetje altijd wel wat vreemd dat Sinterklaas in een mooi gewaad boven op een paard zat, terwijl zijn knecht dansend naast hem liep, de pakjes bezorgde etc.
Dit gezegd hebbende heb ik nooit de associatie gehad dat negers zwarte pieten zijn. Ik heb altijd geweten dat een zwarte piet geen neger is en vice versa. Ook heb ik nooit gedacht dat negers minderwaardig zijn o.i.d.
Kan ik mij wat voorstellen bij de claims dat negers zich racistisch bejegend voelen? Op een micro niveau wel. Ik denk dat er genoeg tokkie kinderen zijn die zwarte piet tegen jan en alleman roepen, daar zullen ze ongetwijfeld door beledigt worden. Op een macro niveau lijkt het me verwaarloosbaar. Accepteer dat er altijd racistische mensen zijn en sta erboven. Je kunt pas beledigt worden als je je laat beledigen.
Het is nu " ineens" racisme?quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zie de link niet, iets zegt me dat het ook niet leidend is geweest onder refo's.
Huh?? Ik ben gereformeerd opgevoed. Geloof me, het wordt in die kringen als zwaar zondig gezien. Er zijn gereformeerden die het vieren, maar dat zijn degenen die nog een beetje van het leven willen genieten en het niet zo nauw nemen. De 'echte' gereformeerden kijken die bevrijde gereformeerden met de nek aan.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Dit dus, bedankt Medelanders!
Dat is het volgende dat naar de sodemieterij wordt geholpen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:46 schreef Hathor het volgende:
Nou dan flikker kerstmis er ook maar alvast uit, dat is beledigend voor moslims.
Span een zaak aan en met dat argument sta je al meteen met 4-0 voor, om het even in voetbaltermen uit te drukken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:46 schreef Hathor het volgende:
Nou dan flikker kerstmis er ook maar alvast uit, dat is beledigend voor moslims.
Alleen racisten denken zo.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.
Het is op de maat geschreven van refo's.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:44 schreef paddy het volgende:
[..]
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557
Wil er nog wel meer opzoeken hoor.
Dat veel gereformeerde gezinnen later gewoon Sinterklaas mee vierden heb ik het niet over. Jij beweerde alleen dat het een gereformeerd feest was. Spreek ik dus tegen. Mag je uiteraard gereformeerden overal in afschuwen hoor. Daar gaat het mij niet om. Alleen je gevoelens zijn geen feiten in dit geval
Ja, want menigeen heeft ook dikke lippen, van de botox weliswaar.quote:
Het uiterlijk van krampusquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.
De vraag is vooral, waarom kunnen we zwarte piet niet een ander uiterlijk geven? Wat is daar zo op tegen? Qua type lijkt hij al enorm te zijn veranderd sinds ik een kind was en daar klaagt niemand over.
Ik heb het over automatisch die koppeling maken, Nelis.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, want menigeen heeft ook dikke lippen, van de botox weliswaar.
Geen naald tussen te krijgen idd.
Prima. Dan hoeven we ook niet vast te houden aan het huidige uiterlijk en kan volstaan worden met een paar vegen op het gezicht en normale lippen. Hij is immers smerig door de schoorsteen. Iedereen blij.quote:
Ik denk niet dat je met goede argumenten kunt komen waarom oude heidense feesten beledigend zijn. Sowieso wordt het internationaal gevierd, dus dan kom je er veel moeilijker vanaf.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:50 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat is het volgende dat naar de sodemieterij wordt geholpen.
Het zou echt tof zijn als ze krampus (weer) gebruiken.quote:
Nu nog stijl haar erbij, een Neger overheerser als baas hebben en wat meer kleding aan.quote:
Inderdaad. Doen alsof er niks racistisch is aan Zwarte Piet lijkt mij nou juist te duiden op een negatieve stereotypering.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Omdat het traditie is en die moet je niet van bovenaf proberen politiek correct te maken. Die traditie vindt zijn oorsprong in racistische tijden, daar moet je de ogen niet voor sluiten. Maar op een gegeven moment krijgen ze door dat ze in de maling genomen zijn, en dan leg je ze uit hoe het werkelijk zit, en leg je er meteen even bij uit waar het vandaan komt en dat mensen vroeger zo raar deden over huidskleur.quote:De vraag is vooral, waarom kunnen we zwarte piet niet een ander uiterlijk geven? Wat is daar zo op tegen? Qua type lijkt hij al enorm te zijn veranderd sinds ik een kind was en daar klaagt niemand over.
Dus alle zwarte mensen hebben roden lippen volgens jou? Heb er nog nooit een gezien. Dus wie is er nu hier aan het discrimineren?quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.
Kom nou niet aanschijten met die onzin. Zwarte Piet is gewoon afgeleid van een racistisch stereotype.
Donker huid, gekruld kroeshaar, (pruik) traditioneel gekleurde Afrikaanse kledij. Hmmm.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:08 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Dus alle zwarte mensen hebben roden lippen volgens jou? Heb er nog nooit een gezien. Dus wie is er nu hier aan het discrimineren?
Het is ook wel interessant welke gronden allemaal zijn afgewezen:quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:37 schreef Montagui het volgende:
En hier de volledige uitspraak:
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
in het kort:
[..]
Ben ik toch benieuwd of de belangen van enkelen zwaarder wegen dan de belangen van miljoenen.
Verder kan ik mij niet vinden in de conclusie dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Ik vind hem juiste een positieve stereotypering!
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:12 schreef lDDQD het volgende:
[..]
Donker huid, gekruld kroeshaar, (pruik) traditioneel gekleurde Afrikaanse kledij. Hmmm.
Boehoe helemaal verpest.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
Applaus voor de mensen die een (oud Hollandsch) kinderfeest verpest hebben!
Neem een kale variantquote:Op donderdag 3 juli 2014 13:16 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?
Ik zie een neger echt totaal anders voor me.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Totaal verschillend dus
Of je maakt van een mug een olifant wat je wil.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:20 schreef lDDQD het volgende:
[..]
Neem een kale variant. Praat goed wat je wil.
Het komt wel vaker voor dat mensen met een agenda institutioneel racisme als de enige vorm van racisme willen afschilderen, daar hebben ze in Amerikaanse ivoren torens ook al een handje van. Je reinste discussievervalsing natuurlijk, maar er trappen zoveel mensen in.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:06 schreef paddy het volgende:
‘We hebben hoogstens vooroordelen tegen iemand hebben maar we kunnen geen racisten zijn. Zelfs als we een hekel aan mensen hebben, zoals blanken of Aziaten hebben dan kunnen we niets met die gevoelens doen want we hebben geen macht! Racisme is een handeling en geen gevoel. Racisme oefen je uit door macht uit te oefenen. Alle machtsposities in dit land zijn BLANK, van de politiek tot aan de top van het bedrijfsleven tot aan de bazen van TV zenders. Blank bepaalt wat er in dit land gebeurt omdat blank alle macht heeft.’
Je weet wat het woord "stereotype" betekent?quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:16 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?
Ik zie een neger echt totaal anders voor me.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Totaal verschillend dus
Ja en die hebben echt geen rode lippen!quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Je weet wat het woord "stereotype" betekent?
Mee eens, nog is de kleding als afrikaans aan te duiden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:34 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Ja en die hebben echt geen rode lippen!
Hoop niet dat zoiets speelt bij Typische ouderwetse Nederlandse feesten (bijvoorbeeld het haringfeest) gaat spelen. Volgens mij is dat nooit gebeurd. Een feest waar een donkere man niet in de organisatie mocht omdat het feest ALLEEN op de arme blanke of autochtone mensen uit de samenleving gericht is.quote:Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
De kleding is oorspronkelijk gericht op de kledij van pages . Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families. Ook adellijke families uit andere landen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens, nog is de kleding als afrikaans aan te duiden.
Dat is een dode zwarte piet. Daar maak je de kinderen helemaal bang mee.quote:
Die zijn nu helemaal gelukkigquote:Op donderdag 3 juli 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
Applaus voor de mensen die een (oud Hollandsch) kinderfeest verpest hebben!
Zwarte piet blijft zwarte piet:quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:59 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat zooitje blijft net zo lang doorgaan tot ze hun zin hebben, dus dit soort berichten gaan we blijven zien. Ik heb nog altijd het idee dat het een kleine, kleine groep is die zo staat te stampvoeten.. dus het zou nogal erg zijn als we daar aan toegeven.
Ze bereiken nu toch hun doel?quote:
Later was hij witte Piet. En nu is hij dood idd.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:59 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat is een dode zwarte piet. Daar maak je de kinderen helemaal bang mee.
Ja daarom. Helemaal blij en tevreden.quote:
Hij moet het besluit van vorig jaar heroverwegen. Binnen zes weken. En dus eventueel met terugwerkende kracht de vergunning intrekken (of niet).quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:24 schreef Cheiron het volgende:
Lekker overal een probleem van maken, en net zo lang doorzeiken totdat je gelijk krijgt.![]()
Hoop dat van der Laan eind van jaar jaar roept:"Ik heb alles overwogen, de intocht gaat ongewijzigd door".
niet elke neger komt uit afrika matklapperquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:55 schreef Deko het volgende:
Wat verschrikkelijk dat die negatieve stereotypering inbreuk maakt op het privéleven van zwarte mensen.
Hoe erg moet de inbreuk van Hollandse Polderlandschap i.p.v. de prachtige Afrikaanse Savanne elke dag wel niet zijn? Ik zou er niet mee kunnen leven en naar huis gaan.
Volgens sommige mensen, ik noem geen namen maar ze heten soms gelly, zijn dit allemaal racisten.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Dit gaat zo een rel worden dit!
Bluesdude.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:23 schreef sp3c het volgende:
er was nog zo'n gekke gozer, ben ff kwijt hoe die nu soms ook weer heette
en dit alles om het leuke kinderfeest te redden voor de kinderen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:36 schreef jogy het volgende:
Volgend jaar regel ik gewoon demonstratief een sinterklaas optocht waar de goede sint met een zweep op het paard rondloopt en de zwarte pieten met ketens achter het paard door de straten worden getrokken. Als ze het willen kunnen ze het krijgen ook.
Neh, dit is niet meer te redden. Dan maar gewoon het laatste jaar knallend eruit gaan met als finale de stoomboot die zinkt en sinterklaas die ten onder gaat met het schip.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
en dit alles om het leuke kinderfeest te redden voor de kinderen?
ik zeg bluf
en pics or it did not happen
DOE HET!quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:45 schreef jogy het volgende:
[..]
Neh, dit is niet meer te redden. Dan maar gewoon het laatste jaar knallend eruit gaan met als finale de stoomboot die zinkt en sinterklaas die ten onder gaat met het schip.
Is wat me ook het meest opvalt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:57 schreef gelly het volgende:
Gelukkig toont de gemiddelde reactie van een pro-Piet ook niet aan wat voor latente racistische gevoelens er eigenlijk leven.
Adem in, adem uit...quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
''Zet al die anti zwarte pieten roetmoppen maar gewoon in het schip om te roeien, net als vroeger.''
Dát is racisme. Een blanke man die zich onder schoenenpoets kliedert om vervolgens snoep uit te delen aan kinderen is dat niet. Ik kan hier echt héél kwaad over worden, niet an sich om het onderwerp alleen maar vooral dat zo'n klein groepje zo veel aandacht weet te genereren, over de rug van een normaal feest waar normaliter helemaal geen probleem van gemaakt werd. Zoals het er nu naar uit ziet krijgen ze hun zin ook nog.
Als het ze lukt stuur ik consequent elke week een tros bananen naar ze toe trouwens. Gewoon om ze te stangen.:D:d;d:DD:d eentweedrie
deze is wel leukquote:Op donderdag 3 juli 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Als het ze lukt stuur ik consequent elke week een tros bananen naar ze toe trouwens. Gewoon om ze te stangen.:D:d;d:DD:d eentweedrie
Tuurlijk mag dat van mijquote:Op donderdag 3 juli 2014 15:01 schreef sp3c het volgende:
mits het mag van het hogere fok!kader natuurlijk, dat weet ik niet
Het is een fictief karakter dat eigenschappen uit diverse herkomsten heeft, en sommige van die herkomsten hebben inderdaad een racistische component.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef Stranger het volgende:
[..]
Is wat me ook het meest opvalt.
Maar ja, ik denk ook dat iedereen die wel normaal kan reageren en een stapje terug kan doen om objectief te kijken ook wel inziet dat Zwarte Piet toch wel een racistische inborst heeft en dus niet gaat proberen krom recht te lullen.
Zit mij niet uit te dagen jonguh!quote:
doe het nu geeeeeeeeeeeeeeeeekquote:
Bruine paaseitjesquote:Op donderdag 3 juli 2014 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja daarom. Helemaal blij en tevreden.
En nu snel op zoek naar een andere traditie . Misschien is er nog wel iets niet politiek corrects te vinden
ik vertrouw ze nietquote:
Neem een wit paaseitjequote:Op donderdag 3 juli 2014 15:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vertrouw ze niet
teveel flauwe grappenmakers op deze wereld
think about it
Als het daar bij zou blijven, prima. Maar Gario en zijn hulppieten zullen vanaf nu elke gemeente die een intocht overwegen voor de rechter slepen. Met de uitkomst van deze uitslag zullen ze elke keer door procederen tot ze een rechter gevonden hebben die de gemeente het stempel racistisch geeft.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
anyways, het feest is niet verpest, er mag alleen strakjes misschien geen intocht meer in amsterdam, dan moet papa met de auto en de kindjes en de centjes naar een gemeente waar bestuurders wel nog met beide voetjes op de grond staan
zal niet zover reizen zijn
quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Volgens sommige mensen, ik noem geen namen maar ze heten soms gelly, zijn dit allemaal racisten.
Jullie vergeten Koosvogels, de meest radicale. Hij is de Syrieganger onder de pietenhaters.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:23 schreef sp3c het volgende:
er was nog zo'n gekke gozer, ben ff kwijt hoe die nu soms ook weer heette
koosvogels is dan ook het achterlijke inteeltneefje van meestertroll ulx.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:06 schreef sp3c het volgende:
nee koosvogels is een troll, snap niet dat zo weinig mensen dit doorhebben
De immer goed geïnformeerde KoosVogelsquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
Serieus reageren op een domme oneline, ik doe het je niet naquote:Op donderdag 3 juli 2014 16:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De immer goed geïnformeerde KoosVogels![]()
St. Nicolaas heeft een zwarte slaaf vrijgekocht waarmee hij in de 4e eeuw absoluut zijn tijd vooruit was in de strijd tegen de slavernij. Omdat je als vrijgekochte Afrikaan een beetje moeilijk aan de bak kon komen ging hij als dank St. Nicolaas dienen. Feitelijk was het lijfbehoud om gegarandeerd te zijn van onderdak en eten. Dus hij is geen knecht, maar een dienaar, gewoon een vrij man dus.
Dat de Nederlanders later een sinterklaasliedje gemaakt hebben met het woord 'knecht' erin zegt meer iets over de interpretatie van de Nederlander uit de tijd dat men er automatisch van uit ging dat een zwarte bij een blanke ongetwijfeld zijn slaaf moest zijn.
De protesten moeten gericht zijn tegen het sinterklaaslied wat niet klopt, en niet tegen zwarte piet. Want het veranderen van zwarte piet zou geschiedvervalsing zijn.
Verspreid het woord!quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Serieus reageren op een domme oneline, ik doe het je niet na
Dit dus. De anti-Zwarte Piet-clan juicht veeeeel te vroeg. De kans dat de vergunning alsnog (met terugwerkende kracht) wordt afgewezen lijkt me vrijwel 0,0. De gemeente heeft feitelijk geen aanknopingspunten om dat te toen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:24 schreef Montagui het volgende:
Nogmaals, deze uitspraak verandert vooralsnog niets aan de huidige vorm van het Sinterklaasfeest met een zwarte Zwarte Piet.
Het enige wat deze uitspraak bepaalt is dat van der Laan zijn beslissing van vorig jaar had moeten toetsen aan artikel 8 van het ERVM. En dat dan ook alleen maar omdat er bezwaren waren geuit tegen de intocht in deze vorm (met zwarte Zwarte Pieten). En dat mag hij nu dan alsnog gaan doen.
Dat is alles.
Het dan ook vooral de anti-anti-Zwarte Piet-clan die hier op doordraait en niet lijkt te snappen waar deze uitspraak over gaat. Alsof deze rechter zou roepen dat Zwarte Piet verboden zou wordenquote:Op donderdag 3 juli 2014 16:33 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dit dus. De anti-Zwarte Piet-clan juicht veeeeel te vroeg. De kans dat de vergunning alsnog (met terugwerkende kracht) wordt afgewezen lijkt me vrijwel 0,0. De gemeente heeft feitelijk geen aanknopingspunten om dat te toen.
En dan vergeet ik nog de feest der feesten het WK voetbal. Nu heerlijk gevierd door iedereen, terwijl de noordpool zich niet eens kan kwalificeren. Het onrecht dat al deze fans worden aangedaan. Of anders alle andere sportbeoefenaars die vaak een veel zwaardere prestatie moeten leveren voor veel minder geld.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:23 schreef MakkieR het volgende:
Zwarte Piet verbieden, Laten we dan maar gewoon ophouden met het Sinterklaas feest. Nederland is immers toch niet gebaat bij de economische impuls dat dit "kinderfeestje" teweegbrengt.
En als we daar beginnen, stel ik voor om kerstfeest dan ook maar aan te pakken. Genoeg moslims die daar problemen mee heeft. Aangezien het Suikerfeest geen nationale feestdag is.
En is het hedendaags nog wel verantwoord om kleine kinderen rond 11 november langs de straten in het donker te sturen met hun lampionnetje? We zijn nu al zo achterdochtig geworden dat kinderen niet eens meer gefotografeerd mag worden in het zwembad.
En nu we toch lekker bezig zijn, wat dacht je van Valentijnsdag voor al die Nederlanders die elk jaar weer moeten toezien dat ze helemaal alleen zijn zonder vriendin. Dan maar denken dat gekleurde mensen geconfronteerd worden met Zwarte Piet, dan lijkt mij Valentijn veel erger.
De Paashaas hebben we ook, wie verzint het om ongeboren vogeltjes nog in hun ei te verstoppen in de tuin. Die we genadeloos gaan opeten ik denk dat we alle PETA strijders goed pissig maken met dat feestje.
Halloween voor alle getraumatiseerde kinderen, Pinksteren waar echt niemand meer iets om geeft
Oudejaarsfeest dat heeft inmiddels geen uitleg meer nodig. (...vuurwerk? ) En Nieuwjaarsdag waar elke chinees het niet mee eens is, ander jaarwisseling.
Moet ik zo nog even door gaan??
Neequote:Op donderdag 3 juli 2014 18:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
Krijgen we dan ook razzia's om gezinnen op te pakken, die Sinterklaas op de traditionele manier vieren?
Hoort wie klopt daar kinderen?!
- AUFMACHEN!!! Dit is de zoewarte Piet-gestapo!!!
En een geheime dienst om al die racistische, Sinterklaas vierende Nederlanders op te sporen? Inclusief IM's en alle mogelijke medewerking van de AIVD?
En wat dacht je dat moederdag voor trauma's oplevert bij vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:07 schreef MakkieR het volgende:
[..]
En dan vergeet ik nog de feest der feesten het WK voetbal. Nu heerlijk gevierd door iedereen, terwijl de noordpool zich niet eens kan kwalificeren. Het onrecht dat al deze fans worden aangedaan. Of anders alle andere sportbeoefenaars die vaak een veel zwaardere prestatie moeten leveren voor veel minder geld.
Dat is ook een goeie, ik zeg meteen afschaffenquote:Op donderdag 3 juli 2014 18:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En wat dacht je dat moederdag voor trauma's oplevert bij vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen?
Of hij maakt die belangenafweging en laat de vergunning verder ongewijzigd. Dan is het aan die zeurclubjes om dat weer aan te vechten.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:10 schreef Webschip het volgende:
Ik ben benieuwd of Van der Laan nu echt in beroep gaat.
Ik stel voor dat we iedereen die voor Zwarte Piet is in een zak stoppen en een enkeltje Spanje cadeau doen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:15 schreef MakkieR het volgende:
Ik stel voor iedereen die tegen zwarte piet is direct hun nationaliteit afnemen en uit ons land wegschoppen.
Komt die "uitzetting" met baangarantie? In Spanje als ingenieur aan de slag gaan lijkt me nog niet eens zo verkeerd; schitterend land, sympathieke inwoners en een heerlijk klimaat. Nice!quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:19 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we iedereen die voor Zwarte Piet is in een zak stoppen en een enkeltje Spanje cadeau doen.
Ik voorspel dat het leger BOA's uitgebreid gaat worden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
Krijgen we dan ook razzia's om gezinnen op te pakken, die Sinterklaas op de traditionele manier vieren?
Hoort wie klopt daar kinderen?!
- AUFMACHEN!!! Dit is de zoewarte Piet-gestapo!!!
En een geheime dienst om al die racistische, Sinterklaas vierende Nederlanders op te sporen? Inclusief IM's en alle mogelijke medewerking van de AIVD?
Ga door!quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:23 schreef MakkieR het volgende:
Zwarte Piet verbieden, Laten we dan maar gewoon ophouden met het Sinterklaas feest. Nederland is immers toch niet gebaat bij de economische impuls dat dit "kinderfeestje" teweegbrengt.
En als we daar beginnen, stel ik voor om kerstfeest dan ook maar aan te pakken. Genoeg moslims die daar problemen mee heeft. Aangezien het Suikerfeest geen nationale feestdag is.
En is het hedendaags nog wel verantwoord om kleine kinderen rond 11 november langs de straten in het donker te sturen met hun lampionnetje? We zijn nu al zo achterdochtig geworden dat kinderen niet eens meer gefotografeerd mag worden in het zwembad.
En nu we toch lekker bezig zijn, wat dacht je van Valentijnsdag voor al die Nederlanders die elk jaar weer moeten toezien dat ze helemaal alleen zijn zonder vriendin. Dan maar denken dat gekleurde mensen geconfronteerd worden met Zwarte Piet, dan lijkt mij Valentijn veel erger.
De Paashaas hebben we ook, wie verzint het om ongeboren vogeltjes nog in hun ei te verstoppen in de tuin. Die we genadeloos gaan opeten ik denk dat we alle PETA strijders goed pissig maken met dat feestje.
Halloween voor alle getraumatiseerde kinderen, Pinksteren waar echt niemand meer iets om geeft
Oudejaarsfeest dat heeft inmiddels geen uitleg meer nodig. (...vuurwerk? ) En Nieuwjaarsdag waar elke chinees het niet mee eens is, ander jaarwisseling.
Dank u.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:23 schreef MakkieR het volgende:
De rechtbank heeft aangegeven dat een domme en onderdanige Zwarte piet racisme is, ja. En dat zo'n soort Piet niet expliciet in de vergunning was uitgesloten.quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:07 schreef rachieee het volgende:
Als ik het goed begrijp, heeft de rechtbank aangegeven dat het racisme is
Nee, omdat de vergunning niet goed was onderbouwd. Er moet nu met terugwerkende kracht een beter onderbouwd besluit worden genomen over de vergunning van vorig jaar. Die kan best inhouden dat de vergunning alsnog wordt verleend, maar dan met betere argumentatie.quote:en dat de burgemeester de proceskosten moet betalen omdat hij de intocht heeft laten doorgaan?
Nee, zo ver is het niet.quote:Maar dat laatste betekent toch feitelijk dat het eraan zit te komen dat de zwarte piet wordt verboden?
Er moeten mensen zijn die zich persoonlijk in hun levenssfeer aangetast voelen. Bijvoorbeeld omdat je zwart bent en kinderen je Zwarte Piet noemen op straat. De klachten van alle blanken zijn daarom trouwens ook afgewezen.quote:Overigens heb ik niet zoveel weet van de slavernij, maar de tegenstanders voelen zich dus gekwetst omdat de zwarte piet eruit ziet als een slaaf, of zo? Misschien voelen deze mensen zich wel echt gekwetst en is het ergens ook wel goed voor deze mensen? Of zeg ik nou iets doms?
Dat kan altijd. Maar dat heeft twee grote problemen. a) dat is lastig te beoordelen en b) alles wat je doet loopt wel het risico om iemand te kwetsen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:07 schreef rachieee het volgende:
Misschien voelen deze mensen zich wel echt gekwetst.
Nee nee nee, een negatieve stereotypering is op zichzelf niet verboden. Dat zou wat zijn zeg. We hebben hier nog altijd vrijheid van meningsuiting enzo hè. Maar ook die is niet absoluut.quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:30 schreef rachieee het volgende:
Enne ik heb er geen verstand van, maar omdat er dus eigenlijk een verbod is op negatieve stereotypering van mensen, zoals blijkbaar artikel acht van het verdrag van rechten van de mens blijkt, kunnen ze toch niet om een verbod heen? Omdat de rechtbank dus zelf heeft 'toegegeven' dat het lijdt tot negatieve stereotypering en dat dat dus verboden is.
Maar ik snap niks van rechten hoor, het leek mij alleen zo dat een verbod een beetje in de lucht hangt.
Zonder woorden gaf ze antwoord op de vraag of ze blij was.quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:16 schreef Oud_student het volgende:
Op het journaal was een Surinaamse vrouw, die precies met het accent van een domme Piet, blij was met de rechterlijke uitspraak. Ze had ook nog eens dikke lippen, helaas was ze de oorringen vergeten en de rode lipstick ook.
Moet je zo iemand dan niet direct aanklagen voor het al in Juli voor Zwarte Piet spelen ?
Dit issue?quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:47 schreef kawotski het volgende:
Dit issue is gelijk aan de klagers rondom Schiphol, klagen over het geluid en vervolgens je huis niet willen verkopen of voor een astronomisch bedrag. Ondertussen is er amper nog een lawaaiig vliegtuig te bekennen maar dat mag de pret niet drukken.
Ik kan dit groepje beroepsklagers niet anders dan zielig vinden. Het gaat over een kinderfeestje, hoe zielig ben je dan om dat te willen verpesten. Het verbaast me dat ze Knorr wereldgerechten nog niet hebben aangeklaagd voor het verkrachten van de internationale keuken.
Hoe wou jij het noemen dan?quote:
Is het this issue or these issue? Vul zelf maar inquote:
Of gewoon "deze kwestie".quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:56 schreef kawotski het volgende:
[..]
Is het this issue or these issue? Vul zelf maar in
Is het de issue of het issue? Als we alles letterlijk zouden vertalen zou het wel lelijk klinken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:56 schreef kawotski het volgende:
[..]
Hetquote:Op donderdag 3 juli 2014 21:59 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
http://www.woorden.org/woord/issue
Het is "de" issue of "het" issue.quote:Op donderdag 3 juli 2014 21:56 schreef kawotski het volgende:
[..]
Er is helemaal geen discussie.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:01 schreef UpsideDown het volgende:
Haha weer even een discussie voor de vijfhonderdste keer recyclen, nice.
Uit jouw eigen linkquote:
Correctie, uit die van Raptor.quote:Voorbeeld: `De issue bestaat eruit dat de weergave niet goed is.`
Goede zaak.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Nu de zwarte pieten verboden gaan worden gaat het gerucht dat wij straks niet meer mogen fietsen in Nederland, de Duitsers zouden dat teveel associëren met de oorlog..
Welnee joh ze moeten toch wat schrijven. Alsof nu ineens al die liedjes enzo veranderd worden. Symbolische uitspraak,meer niet.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:02 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het is juli en het gaat over Sinterklaas, dan is er toch wat aan de hand.![]()
the/this/that issue en these issuesquote:Op donderdag 3 juli 2014 21:56 schreef kawotski het volgende:
[..]
Volgens mij is beide correct. Dit topic/deze topic is bijv. ook correct.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:13 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
the/this/that issue en these issues
these staat toch niet gelijk aan deze?
Uhm nee. 'De' staat gelijk aan die/deze. En 'het' staat gelijk aan dit/dat.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:16 schreef kawotski het volgende:
[..]
Volgens mij is beide correct. Dit topic/deze topic is bijv. ook correct.
Ik geef het op, laten we een taalkundig topic startenquote:Op donderdag 3 juli 2014 22:21 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Uhm nee. 'De' staat gelijk aan die/deze. En 'het' staat gelijk aan dit/dat.
Je zegt toch ook niet dat jongen en die meisje...
En het is het topic en niet de topic
Mwa is eigenlijk basiskennis.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:29 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ik geef het op, laten we een taalkundig topic starten
http://www.wetenschapsfor(...)29803-ditdeze-topic/
Psst, de Sami, de mensen uit de Noordpool, hebben ook een wereldkampioensschap.quote:Op donderdag 3 juli 2014 18:07 schreef MakkieR het volgende:
[..]
En dan vergeet ik nog de feest der feesten het WK voetbal. Nu heerlijk gevierd door iedereen, terwijl de noordpool zich niet eens kan kwalificeren. Het onrecht dat al deze fans worden aangedaan. Of anders alle andere sportbeoefenaars die vaak een veel zwaardere prestatie moeten leveren voor veel minder geld.
Ach, ze zien het gewoon als een overwinning op hun grote vijand. Blank NL. Aandacht. Dat is het vooral. En uiteindelijk geld dat bij de excuses hoort.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:52 schreef poemojn het volgende:
Ik dacht dat het in de uitspraak ging over expliciet de zwarte piet met dikke rode lippen, oorringen, kromtaal en stupide gedrag? Dat die een negatieve stereotypering van zwarte mensen neerzet cq hen kan kwetsen. Of heb ik het te vluchtig doorgelezen? Want in dat geval snap ik het gejuich van de "tegenstanders" niet zo.
En jij bent een prima vangst voor dat handjevol idioten.quote:Op donderdag 3 juli 2014 22:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ach, ze zien het gewoon als een overwinning op hun grote vijand. Blank NL. Aandacht. Dat is het vooral. En uiteindelijk geld dat bij de excuses hoort.
Ow owow wat zijn ze zielig zeg.
Een nieuw besluit nemen over de intocht van vorig jaar?quote:
Ook ik begreep het niet direct, volgens mij gaat het hier om het scheppen van een soort van jurisprudentie met het oog op een volgende optocht.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 02:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een nieuw besluit nemen over de intocht van vorig jaar?
Lees ik dat nou goed? En de gemeente of de burgemeester moet ook nog de proceskosten betalen?
![]()
Dat zie je correct. Een paar mensen hebben last van een bepaalde vorm van cultureel erfgoed. De rechter zegt letterlijk bij wet dat niemand zich vervelend mag voelen voor wat voor uiting van cultureel erfgoed dan ook.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 02:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik begreep het niet direct, volgens mij gaat het hier om het scheppen van een soort van jurisprudentie met het oog op een volgende optocht.
Het is gewoon zielig doen om aandacht. Als jij dat niet inziet, prima. Loop lekker verder.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 01:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
En jij bent een prima vangst voor dat handjevol idioten.
NL tolerant en vooruitstrevendquote:Op vrijdag 4 juli 2014 07:59 schreef Lyrebird het volgende:
Ons lagere schooltje had vroeger drie leraren met Surinaamse roots. In het laatste jaar, toen wij al lang van ons geloof waren gevallen, heeft een van hen zich als Zwarte Piet verkleed, en we herkenden hem niet. Met zo'n zwarte laag schmink zie je er toch echt anders uit dan normaal.
Dit mag dan een n=~30 onderzoekje van niets zijn, maar het laat zien dat kinderen het verschil tussen een Surinamer en een Zwarte Piet echt wel zien.
Neemt niet weg dat er wel degelijk een racistische component in dit feest zit, maar waar is de fucking tolerantie gebleven die Nederland zo beroemd heeft gemaakt in de wereld? We zijn niet alleen onze ballen, maar ook onze ruggegraat kwijt geraakt.
Afijn, iets zegt me dat die Amsterdamse rechter zo'n hippie van GroenLinks/D66 is, die zichzelf wel moet kunnen verantwoorden tegenover z'n hippie collega's. Dit vonnis rommelt van alle kanten.
D66-rechtersquote:Op vrijdag 4 juli 2014 07:59 schreef Lyrebird het volgende:
Ons lagere schooltje had vroeger drie leraren met Surinaamse roots. In het laatste jaar, toen wij al lang van ons geloof waren gevallen, heeft een van hen zich als Zwarte Piet verkleed, en we herkenden hem niet. Met zo'n zwarte laag schmink zie je er toch echt anders uit dan normaal.
Dit mag dan een n=~30 onderzoekje van niets zijn, maar het laat zien dat kinderen het verschil tussen een Surinamer en een Zwarte Piet echt wel zien.
Neemt niet weg dat er wel degelijk een racistische component in dit feest zit, maar waar is de fucking tolerantie gebleven die Nederland zo beroemd heeft gemaakt in de wereld? We zijn niet alleen onze ballen, maar ook onze ruggegraat kwijt geraakt.
Afijn, iets zegt me dat die Amsterdamse rechter zo'n hippie van GroenLinks/D66 is, die zichzelf wel moet kunnen verantwoorden tegenover z'n hippie collega's. Dit vonnis rommelt van alle kanten.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is gewoon zielig doen om aandacht. Als jij dat niet inziet, prima. Loop lekker verder.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
NL tolerant en vooruitstrevend![]()
Al lang niet meer.
Z'n maniertjes zijn in elk geval goed voorspelbaarquote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
D66-rechters![]()
Conservatieve snob Lyrebird kopt hem in
Dat geldt voor iedereen in dit topicquote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Z'n maniertjes zijn in elk geval goed voorspelbaar
Dat zeg ik, en jij voorziet hen daar maar al te graag in.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is gewoon zielig doen om aandacht. Als jij dat niet inziet, prima. Loop lekker verder.
Ik wist niet dat we hier voornamelijk zwarten van Afrikaanse afkomst hadden johquote:
Onder andere. Het hoofddoel is om te beoordelen of het besluit van de gemeente Amsterdam (verlenen van vergunning) rechtmatig was. Het nemen van onrechtmatige besluiten mag natuurlijk niet en heeft een aantal gevolgen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 02:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook ik begreep het niet direct, volgens mij gaat het hier om het scheppen van een soort van jurisprudentie met het oog op een volgende optocht.
quote:Artikel 3:2
Bij de voorbereiding van een besluit vergaart het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen.
Het zogenaamde zorgvuldigheidsbeginsel.quote:De voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen van een besluit mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Ik snap niet goed wat het met elkaar heeft te maken.quote:
Zucht. Mensen begrijpen het probleem dus echt niet.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:56 schreef maniack28 het volgende:
Ik neem ook aanstoot aan Jehova's of meisjes met korte rokjes of homo's tijdens de gayparade.
Maar dat is anders, want ja, zwart is een kleur en homoseksualiteit niet...
Leg het nog eens uit dan?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:04 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zucht. Mensen begrijpen het probleem dus echt niet.
Heb je dat ook aangevoerd in je bezwaar tegen de evenementenvergunning voor de gayparade?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:56 schreef maniack28 het volgende:
Ik neem ook aanstoot aan Jehova's of meisjes met korte rokjes of homo's tijdens de gayparade.
Maar dat is anders, want ja, zwart is een kleur en homoseksualiteit niet...
Zwarte Piet is een stereotype van een neger. Het heeft op die manier een directe connectie met die bevolkingsgroep. Wat doet een jehova getuige, homo of een meisje met kort rokje dat direct beledigend is voor jou?quote:
Nee, ik heb een ruggengraat. Deze maatschappij is omgetoverd tot een maatschappij waarin je een slachtofferrol moet aannemen om dingen voor elkaar te krijgen. Mensen moeten niet zo huilie huilie doen en een beetje sterker in hun schoenen gaan staan. Een neger van 1.90m en 98 kilo die zich gediscrimineerd voelt vanwege een kinderfeestje? Een grapje zeker? Komaan zeg....quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Heb je dat ook aangevoerd in je bezwaar tegen de evenementenvergunning voor de gayparade?
Ik alleen? De normen, waarden en tradities van mijn eigen cultuur in mijn eigen land worden alsmaar ingeperkt, en we mogen daar niets van laten merken?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat zeg ik, en jij voorziet hen daar maar al te graag in.
quote:
Van mij mag je, maar ga dan ook niet janken dat ze het voor de aandacht doen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik alleen? De normen, waarden en tradities van mijn eigen cultuur in mijn eigen land worden alsmaar ingeperkt, en we mogen daar niets van laten merken?
Daarom moet je ook in het tegen-kamp gaan zitten. Zeer vermakelijk.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:10 schreef Ryon het volgende:
O ja, dat was het mooie van die hele Zwarte Piet discussie. Het jaagt heel blank tokkie Nederland even goed op de kast.
Genoeg van mijn fb-vrienden hadden vorig jaar die petitie geliked en dat zijn zeker geen tokkies.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:10 schreef Ryon het volgende:
O ja, dat was het mooie van die hele Zwarte Piet discussie. Het jaagt heel blank tokkie Nederland even goed op de kast.
Dat is dan weer net zo tokkiequote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daarom moet je ook in het tegen-kamp gaan zitten. Zeer vermakelijk.
Dat Europese artikel 8 is een [sarcasm on]uitermate degelijk stuk wetgeving, opgemaakt door de creme de la creme van wat er in Europa aan rechtsgeleerden rondloopt[/sarcasm off]. Het laat maar weer eens zien waarom je je zo ver mogelijk zou moeten houden van alles wat met die gesubsideerde anonieme bende in Brussel en Straatsburg te maken heeft.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:28 schreef Ryon het volgende:
De rechtbank heeft vervolgens geoordeeld dat de figuur zwarte Piet door sommige groepen als beledigend ervaren wordt en dat daardoor ook hogere wetgeving (in het bijzonder artikel 8 EVRM) in het geding is.
1. Zwarte Piet is geen stereotype van een neger. Ik heb nooit in mijn leven Zwarte Piet geassocieerd met een neger, pas sinds deze discussie ben ik dat gaan doen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:09 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een stereotype van een neger. Het heeft op die manier een directe connectie met die bevolkingsgroep. Wat doet een jehova getuige, homo of een meisje met kort rokje dat direct beledigend is voor jou?
Identitair Verzetquote:
Optie nr 1 in deze plaats is dat kleine groepje dood negeren. Alleen gaat dat nu niet meer omdat ze maar blijven schreeuwen. Op een gegeven moment is dat gewoon over. En je ziet het gelijk op de reacties bij ieder nieuwsbericht dat ze het zelf op dit moment verpest hebben.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:13 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Van mij mag je, maar ga dan ook niet janken dat ze het voor de aandacht doen.
Jou kennende zal je je wel aardig opwinden over de weerstand die Pieterbaas oproept.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:15 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat is dan weer net zo tokkieechte bazen gooien wat olie op t vuur en kijken het branden.
Dus als je voor zwarte piet bent, ben je gelijk een tokkie.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:10 schreef Ryon het volgende:
Nee, als je je kwaad maakt omdat bepaalde mensen aanstoot nemen aan Zwarte Piet, dan ben je een Tokkie.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus als je voor zwarte piet bent, ben je gelijk een tokkie.
Natuurlijk. Dit is een manier voor de geitwollensokken van D66 en GroenLinks om zich boven het klootjesvolk verheven te voelen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dus als je voor zwarte piet bent, ben je gelijk een tokkie.
Jou kan ik in deze discussie ook niet meer serieus nemen:quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, als je je kwaad maakt omdat bepaalde mensen aanstoot nemen aan Zwarte Piet, dan ben je een Tokkie.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daarom moet je ook in het tegen-kamp gaan zitten. Zeer vermakelijk.
ik heb dat geprobeerd door de Club van sinterklaas Sint de Film en tig andere films te leggen naast 12 years of slave, en Amistad en even gekeken naar de gelijkenissen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:09 schreef kipknots het volgende:
[..]
Zwarte Piet is een stereotype van een neger. Het heeft op die manier een directe connectie met die bevolkingsgroep. Wat doet een jehova getuige, homo of een meisje met kort rokje dat direct beledigend is voor jou?
maar welk racistische component is dit dan?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 07:59 schreef Lyrebird het volgende:
Je kent mij niet. En gelukkig ken ik jou ook niet.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jou kennende zal je je wel aardig opwinden over de weerstand die Pieterbaas oproept.
Dat is precies het probleem.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 09:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap niet goed wat het met elkaar heeft te maken.
Bijvoorbeeld. Maar je kiest er voor om lekker mee te gaan janken en ze meer invloed te laten hebben dan nodig.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Optie nr 1 in deze plaats is dat kleine groepje dood negeren.
Integendeel. Hoe meer aandacht, hoe groter de kans dat er toch het e.e.a. veranderd. En dat dan dankzij de figuren die riepen dat ze dit allemaal niet willen.quote:Op een gegeven moment is dat gewoon over. En je ziet het gelijk op de reacties bij ieder nieuwsbericht dat ze het zelf op dit moment verpest hebben.
Ga ff iemand anders trollen wil jequote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Maar je kiest er voor om lekker mee te gaan janken en ze meer invloed te laten hebben dan nodig.
[..]
Integendeel. Hoe meer aandacht, hoe groter de kans dat er toch het e.e.a. veranderd. En dat dan dankzij de figuren die riepen dat ze dit allemaal niet willen.
Denk je dat de uitkomst van de rechtzaak door de media-aandacht is beïnvloed? Dat zou zeer ernstig zijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:26 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Maar je kiest er voor om lekker mee te gaan janken en ze meer invloed te laten hebben dan nodig.
[..]
Integendeel. Hoe meer aandacht, hoe groter de kans dat er toch het e.e.a. veranderd. En dat dan dankzij de figuren die riepen dat ze dit allemaal niet willen.
Goed, ik zal nu even serieus zijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is precies het probleem.
Kijk:
Als een moslima een boerka draagt en andere vrouwen voor hoer uitmaakt en alleen met een moslim wil trouwen, dan is dat voor politiek-correct Nederland een stukje cultuur dat je die mensen niet mag afpakken.
Maar als je je als Nederlander op datzelfde argument beroept, dan word door diezelfde mensen gelijk voor racist, fascist en nazi uitgemaakt.
Waar the fuck ben ik aan het trollen? Je beweerde zojuist zelf al dat aandacht voor dit soort gasten alleen maar destructief werkt.quote:
Als je kijkt naar de geschiedenis van het Sinterklaasfeest, dan zie je dat het feest in de sfeer van die tijd is opgeleukt. Wel eens de Sjors en Sjimmie uit de jaren 40/50 gelezen?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar welk racistische component is dit dan?
iedereen is het daar schijnbaar wel over eens geen hond die het kan benoemen ja het is een zwarte en ja zijn baas is een witte, wat nog meer?
Zijn er dan postings waarbij je niet loopt te trollen?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:30 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Waar the fuck ben ik aan het trollen? Je beweerde zojuist zelf al dat aandacht voor dit soort gasten alleen maar destructief werkt.
Stop calling you a white man, and stop calling me a black man.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik erken dus meteen dat er nog steeds racisme is, ik geloof alleen nog steeds niet dat het boekje opgezet is met het oog op een slaaf in huis. En misbruik maken van. Dan had deze jongen het een heel stuk beter dan menig blanke kind die ook in slavernij leefden omdat ouders waren overleden etc etcI Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
Als je je kind maar niet die enorme slachtofferrol aanleert waar je jezelf zo graag van bedient.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:30 schreef WhateverWhatever het volgende:
Tradities verbieden door een paar Medelanders die het er niet mee eens zijn.
Ik wil mij kind gewoon kunnen opvoeden met deze oud Hollandsche traditie en dat gaat ook gebeuren ook!
Niet alleen blank, maar begrijp dat je dat niet zietquote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:10 schreef Ryon het volgende:
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zijn er dan postings waarbij je niet loopt te trollen?
Je vraagt jezelf niet af waarom zo'n Quinsy niet gewoon commentaar mag hebben op het sinterklaasfeest zonder bedolven te worden onder doodsverwensingen en de roep om ,als het je niet bevalt als neger ,maar op te hoepelen "naar je eigen land" ?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:33 schreef paddy het volgende:
[..]
Niet alleen blank, maar begrijp dat je dat niet ziet
Je moet gewoon niet als Medelander aan tradities komen van een land, dat doen wij andersom ook niet.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:32 schreef gelly het volgende:
[..]
Als je je kind maar niet die enorme slachtofferrol aanleert waar je jezelf zo graag van bedient.
Iederéén is racistischquote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:36 schreef gelly het volgende:
[..]
Je vraagt jezelf niet af waarom zo'n Quinsy niet gewoon commentaar mag hebben op het sinterklaasfeest zonder bedolven te worden onder doodsverwensingen en de roep om ,als het je niet bevalt als neger ,maar op te hoepelen "naar je eigen land" ?
Het toont enkel aan dat hij gewoon gelijk heeft, er is nog steeds veel racisme in dit land.
Negers zijn geen Nederlanders ?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:37 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Je moet gewoon niet als Medelander aan tradities komen van een land, dat doen wij andersom ook niet.
Nee ik bedoel, iedereen is van binnen racistisch. Voor iemand is er altijd een in- en outgroup. En daar handel je (on)bewust naar.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:38 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Zo makkelijk om dat te zeggen en om alles maar op racisme te gooien...
Dit is weer een compleet ander verhaal dan je net hield. Nu is het niet "anders" maar wil je gewoon je frustratie kwijtquote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:11 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Nee, ik heb een ruggengraat. Deze maatschappij is omgetoverd tot een maatschappij waarin je een slachtofferrol moet aannemen om dingen voor elkaar te krijgen. Mensen moeten niet zo huilie huilie doen en een beetje sterker in hun schoenen gaan staan. Een neger van 1.90m en 98 kilo die zich gediscrimineerd voelt vanwege een kinderfeestje? Een grapje zeker? Komaan zeg....
Ik ben helemaal pro-gelijkheid en tegen discriminatie. Enkel ben ik van mening dat er alleen sprake is van racisme of discriminatie wanneer fundamentele onderdelen van het leven je worden afgenomen of geweigerd vanwege je (uiterlijke) kenmerken. Bijvoorbeeld een baan, een uitkering, een huis, een kind etc. etc.
In deze kwestie is daar geenszins sprake van en er zijn legio voorbeelden te vinden van stereotyperingen van anderen mensen (ook aangeboren eigenschappen) waar je niemand over hoort, simpelweg omdat de groep die daarin als stereotype wordt neergezet het lachend wegwuift of een ruggengraat heeft.
Je eigen quote is weer geheel op jezelf van toepassing, mooi is datquote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik alleen? De normen, waarden en tradities van mijn eigen cultuur in mijn eigen land worden alsmaar ingeperkt, en we mogen daar niets van laten merken?
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Al lang niet meer.
Ben het helemaal met je eens qua geen doodsverwensingen (om te kotsen idd). Die gaan echter meerdere kanten op zoals ik al benoemde. Dat jij de ene wel leest en de andere niet ziet/leest is mij duidelijk.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:36 schreef gelly het volgende:
[..]
Je vraagt jezelf niet af waarom zo'n Quinsy niet gewoon commentaar mag hebben op het sinterklaasfeest zonder bedolven te worden onder doodsverwensingen en de roep om ,als het je niet bevalt als neger ,maar op te hoepelen "naar je eigen land" ?
Het toont enkel aan dat hij gewoon gelijk heeft, er is nog steeds veel racisme in dit land.
Dit.quote:
Correct, eenvoudiger opties zijn bijna niet aanwezigquote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:10 schreef Ryon het volgende:
Welke doodsverwensingen zijn er zoal door Quinsy en z'n club gemaakt dan ?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:39 schreef paddy het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens qua geen doodsverwensingen (om te kotsen idd). Die gaan echter meerdere kanten op zoals ik al benoemde. Dat jij de ene wel leest en de andere niet ziet is mij duidelijk.
C'est le ton qui fait la musique! In beide van die gevallen wordt het bezwaar bewust zodanig verwoordt dat niet alleen het fenomeen op zich bekritiseerd wordt, maar gelijk ook de desbetreffende bevolkingsgroep maximaal wordt beledigd en zwartgemaakt. Dat is onwenselijk, omdat het de tegenstellingen in de maatschappij verscherpt.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daarentegen ben ik wel van mening dat Quincy en consorten het volste recht hebben om bezwaar te maken tegen Zwarte Piet, zonder dat zij worden uitgemaakt voor alles wat mooi en lelijk is.
Net zoals dat Wilders en consorten protest mogen aantekenen tegen de boerka, zonder dat dat direct leidt tot woede-uitbarstingen.
Ze proberen Zwarte Piet om te brengen.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:40 schreef gelly het volgende:
[..]
Welke doodsverwensingen zijn er zoal door Quinsy en z'n club gemaakt dan ?
Draaiden die vrienden van je ook zo door dan? Gingen die het met de dood bedreigen van de organisatie die het waagde om te overwegen een andersgekleurde Piet in te zetten bij een sinterklaasviering voor minima verdedigen? Snapten die eigenlijk wel dat die Papoeadame werd aangevallen tijdens die betoging?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Genoeg van mijn fb-vrienden hadden vorig jaar die petitie geliked en dat zijn zeker geen tokkies.
Je blijft gewoon van tradities af of je nou een Neger, chinees of een Nederlander bentquote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:39 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan dat ze geen commentaar mogen hebben op tradities in hun eigen land ?
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Optie nr 1 in deze plaats is dat kleine groepje dood negeren. Alleen gaat dat nu niet meer omdat ze maar blijven schreeuwen. Op een gegeven moment is dat gewoon over. En je ziet het gelijk op de reacties bij ieder nieuwsbericht dat ze het zelf op dit moment verpest hebben.
Niet alleen aan komen kloppen bij mij hierover.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 08:55 schreef
Red_85 het volgende:
[..]
Al lang niet meer.
Ik ben blij dat jij dat onderscheid wél kan maken, i.t.t. menigeen in de discussie vorig jaar.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Draaiden die vrienden van je ook zo door dan? Gingen die het met de dood bedreigen van de organisatie die het waagde om te overwegen een andersgekleurde Piet in te zetten bij een sinterklaasviering voor minima verdedigen? Snapten die eigenlijk wel dat die Papoeadame werd aangevallen tijdens die betoging?
Over dat soort figuren hebben we het, niet over mensen die een of andere domme petitie tekenen op facebook.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:32 schreef paddy het volgende:
[..]
Stop calling you a white man, and stop calling me a black man.
Zou mooi zijn. Denk alleen dat je samen meer Amerikaan voelen nog beter zou zijn. De keuze maken in het verleden van je voorouders te leven is ook een bewuste keuze. Of dit nu gaat om de blanke slavernij of de Afrikaanse, of Surinaamse slavernij. Allemaal niet goed te praten, maaaar dat
ik geloof alleen niet dat Sint en Piet gebaseerd zijn op racisme in dit geval, anders had de jongen er gewoon anders uitgezien. Er werd niet voor niets gekozen voor pagekleding in dat boek volgens mij.
Ten eerste werd "de knecht" (hij had nl toen nog niet de naam Piet) weggezet als page. Je kon vroeger alleen page worden wanneer je een kind was van adellijke fam (en ja, die had je ook in niet-westerse landen)
Ten 2e stamt het boekje uit een tijd, waar kinderen van arbeiders al heel jong in fabrieken werden gestopt omdat het gezin anders gewoon niet eens kon overleven (en met overleven bedoel ik niet een paar mooie schoenen, maar een schamele maaltijd..de tijd waar werkgevers dolgraag naar terug willen) De knecht van de Sint had (gerelateerd aan jaartal) het wel tientallen keren beter dan een blank kind in een donkere fabriek waar ze gemiddeld 12 uur per dag moesten werken en er geen school was voor deze blanke kinderen. Kinderwetje van v Houten was wel goedgekeurd, maar er werd nog niet op toegezien. Mijn overgrootmoeder heeft met de voeten op natte doeken moeten zitten om wakker te blijven en wanneer ze naar een begrafenis van haar zusje wilde, moest ze zelf voor vervanging zoeken om haar werk over te nemen. Deze knecht had het dus naar verhouding goed want volgens de kleding zou het een page zijn. Over die tijd hebben we het toen het boekje werd uitgebracht.
En ja, in die tijd werd er idd veel meer gediscrimineerd, maar weet zeker dat die kinderen die 12 uur in de donkere fabrieken(en het daglicht bijna nooit zagen) graag met het boekjesfiguur zouden willen ruilen. Elke dag een maaltijd, gezonde omgeving.
[ afbeelding ]
Heb er nog 1 wanneer jullie het over racisme hebben. Dit zijn net zo goed feiten. Onder alle mensen en culturen heb je een aantal racisten zitten. Het ene is alleen meer belicht dan het andere, maar is er gewoon.Exact, de blanke nederlanders zien dit feest ook abosluut niet als iets wat met de slavernij te maken heeft gehad, de racisme kaart werd juist gespeeld door de tegenstanders,.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik erken dus meteen dat er nog steeds racisme is, ik geloof alleen nog steeds niet dat het boekje opgezet is met het oog op een slaaf in huis. En misbruik maken van. Dan had deze jongen het een heel stuk beter dan menig blanke kind die ook in slavernij leefden omdat ouders waren overleden etc etc
Ja misschien van oorsprong ergens 150 jaar gelden Mr quincy moest dat ook opzoeken, neem aan dat hij dat niet uit zijn kop wist.
Wat hij niet beseft is dat wij nu deze discussie er over hebben en het verhaaltje nu 10.000x erger maken dan wat het is, en wat gebeurt er dan?
Juist hij maakt het zelf gewoon erger niet alleen voor zichzelf maar ook voor anderen, kijk die is getint die zal ons mooie kinderfeest hebben verneukt, DE ZEURPIET!
Terwijl het gross namelijk niet eens bij stil stond dat het misschien wel een racistische ondergrond had.
Vooral de voorstander Mr quincy hij gaf een voorbeeld dat zijn moeder er voor uitgemaakt werd, Ik word dagelijks in de straat een kaaskop genoemt door een getint persoon, boeit het mij iets nee geen ene hol en denk dat ik voor het gros van Nederland spreek dat ze daar ook echt niet moeilijk over doen.
Als de stekker er uit gehaald word zijn, we qua tollerantie nog verder van huis!Er staat nog een vraag voor u open!!
Als je er tot op het bot van overtuigd bent dat Zwarte Piet een vorm van racisme is, waarom zou je die gevoelens dan niet mogen uiten. Of het verstandig is, is inderdaad een tweede, maar dat zou geen rol mogen spelen. Of vind je dat iemand als Wilders ook beter z'n opruiende ideeën voor zich kan houden?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:41 schreef Igen het volgende:
[..]
C'est le ton qui fait la musique! In beide van die gevallen wordt het bezwaar bewust zodanig verwoordt dat niet alleen het fenomeen op zich bekritiseerd wordt, maar gelijk ook de desbetreffende bevolkingsgroep maximaal wordt beledigd en zwartgemaakt. Dat is onwenselijk, omdat het de tegenstellingen in de maatschappij verscherpt.
Natuurlijk is zo'n vorm van protest toegestaan, wegens vrijheid van meningsuiting enzo, maar voor de heftige reacties daarop geldt hetzelfde! Ik vind daarom dat je sommige dingen, die je juridisch gezien mag zeggen, toch maar beter voor je kan houden.
Door mensen met tegenargumenten als tokkie en racist weg te zetten i.p.v m,et tegenargumenten te komen? Ja, dat zie je goed.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Correct, eenvoudiger opties zijn bijna niet aanwezig
Pun intended?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:41 schreef Igen het volgende:
[..]
maar gelijk ook de desbetreffende bevolkingsgroep maximaal wordt beledigd en zwartgemaakt.
Ok... Je begrijpt dat we vandaagdedag niet dezelfde tradities kennen als 200 jaar geleden , dat cultuur dynamisch is ?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:43 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Je blijft gewoon van tradities af of je nou een Neger, chinees of een Nederlander bent
Ja, dat laatste vind ik ook ja.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Als je er tot op het bot van overtuigd bent dat Zwarte Piet een vorm van racisme is, waarom zou je die gevoelens dan niet mogen uiten. Of het verstandig is, is inderdaad een tweede, maar dat zou geen rol mogen spelen. Of vind je dat iemand als Wilders ook beter z'n opruiende ideeën voor zich kan houden?
In de meeste gevallen wordt ook gewoon gereageerd met racistische kots, dus dat lijkt me prima.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:44 schreef paddy het volgende:
[..]
Door mensen met tegenargumenten als tokkie en racist weg te zetten i.p.v ,et tegenargumenten te komen? Ja, dat zie je goed.
O ja, tegenargumenten.. hm.. Laten we mensen anders uitmaken voor 'huilnegers'. Dat is lekker inhoudelijk.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:44 schreef paddy het volgende:
[..]
Door mensen met tegenargumenten als tokkie en racist weg te zetten i.p.v ,et tegenargumenten te komen? Ja, dat zie je goed.
Zelfs voor jou doen zijn de argumenten al snel op.quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zijn er dan postings waarbij je niet loopt te trollen?
maar is dat een racistisch component of simpelweg een hele andere tijdsgeest?quote:Op vrijdag 4 juli 2014 10:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de geschiedenis van het Sinterklaasfeest, dan zie je dat het feest in de sfeer van die tijd is opgeleukt. Wel eens de Sjors en Sjimmie uit de jaren 40/50 gelezen?
[ afbeelding ]
Je ziet daar dezelfde houding tegenover mensen die er anders uit zien. Zo spreekt Sjimmie als een Japanner, maar dan vertaald naar het Nederlands (in Heinz loopt er ook een kereltje rond die zo praat).
Ik vind dat eigenlijk wel mooi om te zien, en ben het met je eens dat er genoeg redenen zijn om er vooral niet te veel achter te zoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |