quote:Rechtbank: Amsterdam moet vergunning intocht herzien
Burgemeester Eberhard van der Laan moet binnen zes weken een nieuw besluit nemen over de intocht van Sinterklaas die vorig jaar in Amsterdam plaatsvond. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam besloten. Volgens de rechtbank had het college beter moeten afwegen of de intocht kon doorgaan. Daarnaast oordeelde de bestuursrechter dat Zwarte Piet inderdaad tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens leidt.
De uitspraak volgt op een bodemprocedure die tegenstanders van Zwarte Piet hadden aangespannen. De rechtbank vindt dat de gemeente vorig jaar de vergunning had moeten toetsen aan artikel acht uit Verdrag van Rechten van de Mens. Dat artikel voorziet in een verbod op negatieve stereotypering van mensen. Ook de proces- en griffiekosten zijn voor de rekening van Van der Laan. In de Amsterdamse rechtbank werd de beslissing onder luid gejuich ontvangen.
'Veel zwarte Amsterdammers voelen zich gediscrimineerd door Zwarte Piet, dit maakt inbreuk op het privé-leven van deze mensen', aldus de rechtbank. Daarom moet de burgemeester de vergunning opnieuw tegen het licht houden.
Opvallend was dat de rechtbank tevens oordeelde dat Zwarte Piet beledigend kan zijn voor zwarte mensen, en daarom de aanklacht van witte eisers niet gegrond achtte. In een eerste reactie laat Amsterdam weten zorgvuldig naar de uitspaak te zullen kijken.
'De nek omgedraaid'
Volgens juridisch adviseur Frank King, een van de bezwaarmakers, heeft de rechter heeft 'op juridisch vakkundige wijze Zwarte Piet de nek omgedraaid.' Dat zei hij namens de bezwaarmakers na de uitspraak. 'De rechtbank en ook wij hebben geschiedenis geschreven.'
King meent dat het vonnis het begin is van een 'essentiële verandering in onze samenleving'. Hoewel de uitspraak alleen betrekking heeft op de intocht in Amsterdam, moet volgens hem ook de rest van het land rekening houden met het oordeel.
Volgens King moet de burgemeester gaan praten met de zwarte mensen. 'Zij zullen nooit zeggen dat ze Zwarte Piet wel goed vinden zoals hij is.'
Bron: Volkskrant
Tuurlijk joh.quote:VN-adviseur Verene Shepherd die vorig jaar Zwarte Piet bekritiseerde is deze week in Nederland voor verder onderzoek.
De Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster onderzoekt samen met andere deskundigen van de Verenigde Naties de behandeling van mensen met een Afrikaanse afkomst in Nederland. Morgen geeft de VN-delegatie een persconferentie over hun aanbevelingen.
http://nos.nl/artikel/669(...)as-onzorgvuldig.html
Liever wel, helaas is het nu even actueel nieuws.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Het is nog te vroeg voor deze onzin, kan het niet gewoon tot november/december gelimiteerd blijven? Eventueel tot januari voor de napret.
Nederlanders moeten gewoon het hele jaar wat te zeuren hebben...quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Het is nog te vroeg voor deze onzin, kan het niet gewoon tot november/december gelimiteerd blijven? Eventueel tot januari voor de napret.
Racist.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nederlanders moeten gewoon het hele jaar wat te zeuren hebben...
Zwarte mensen bestaan niet. Racistische opmerking van de rechtbank.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:33 schreef Arcee het volgende:
'Veel zwarte Amsterdammers voelen zich gediscrimineerd door Zwarte Piet, dit maakt inbreuk op het privé-leven van deze mensen', aldus de rechtbank.
Helaas heeft de rechter anders beslist, we mogen ons er nu al druk over makenquote:Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Meh. Stomme rechter.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:46 schreef yvonne het volgende:
[..]
Helaas heeft de rechter anders beslist, we mogen ons er nu al druk over maken
Niet te lang van de zon genieten he, anders wordt je bruin en dat willen we niet meer!quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef yvonne het volgende:
Het is eik te mooi weer om me er druk over te maken
Ach, lekker in je korte broek demonstreren op het malieveld en donker gekleurde mensen van het veldje afjagen die het eigenlijk eens zijn met de demonstranten. Biertje erbij, lekker op het kratje bier zitten met een peuk in de mond.quote:Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef yvonne het volgende:
Het is eik te mooi weer om me er druk over te maken
quote:n 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.
"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
Voor de zomervakantie, is het te gek voor woorden idd.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:10 schreef Webschip het volgende:
[..]
Rechter denk daar anders over.
Maar het is toch zeker gewoon te gek voor woorden?
We zitten er weer zo aanquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voor de zomervakantie, is het te gek voor woorden idd.
Ja, maar eerst even in alle naïviteit onze zomervakantie graag, daarna pas maken we ons op voor het zwarte pietendebat.quote:
Dat debat hoeft inmiddels niet meer. Die jankerts hebben hun zin al.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar eerst even in alle naïviteit onze zomervakantie graag, daarna pas maken we ons op voor het zwarte pietendebat.
Iddquote:
quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef indiaantje89 het volgende:
Een zwart persoon die niet op een feestje mag komen. Gadverdamme wat een discriminatie is dat toch.
Wij doen sws niet meer aan sinterklaas. Het is ook een naar gereformeerd feest.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:14 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat debat hoeft inmiddels niet meer. Die jankerts hebben hun zin al.
Ze komen om rotzooi te trappen. Dat is het hele punt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:14 schreef indiaantje89 het volgende:
Zwarten mensen die niet op een feestje mogen komen. Wat lullig.
Huh? De geschiedenis vertelt juist dat het de gereformeerden waren die tegen dit feest warenquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wij doen sws niet meer aan sinterklaas. Het is ook een naar gereformeerd feest.
Ach, het hoeft ook niet. Net zo goed dat die zwarten ook niet verplicht zijn om het te vieren.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daar moet je straks misschien wel heen als je een ouderwetse intocht wil zien in plaats van de policor bagger die men er hier van wil maken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Webschip het volgende:
Ik snap niet dat die lui gewoon niet opkrassen als ze het niet kunnen verdragen.
Ze willen gewoon hier de dienst uitmaken.
Zou ik dat in Suriname ook mogen?
Het is pure predestinatieleer dat hele sinterklaas, doordat het materieel goed gaat met je, laat God weten dat je uitverkoren bent op de jongste dag.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:16 schreef paddy het volgende:
[..]
Huh? De geschiedenis vertelt juist dat het de gereformeerden waren die tegen dit feest waren
katholiekquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Precies. Bagger wat er dan over blijft.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:18 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Daar moet je straks misschien wel heen als je een ouderwetse intocht wil zien in plaats van de policor bagger die men er hier van wil maken.
Onzin.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Webschip het volgende:
Ik snap niet dat die lui gewoon niet opkrassen als ze het niet kunnen verdragen.
Ze willen gewoon hier de dienst uitmaken.
Zou ik dat in Suriname ook mogen?
Zoals ik al zei: Gereformeerden vierden juist vroeger geen Sinterklaas, dus ben benieuwd hoe je aan dat idee komtquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is pure predestinatieleer dat hele sinterklaas, doordat het materieel goed gaat met je, laat God weten dat je uitverkoren bent op de jongste dag.
Yep, kerstmis iig Arisch.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
De bezwaarmakers hebben gewoon gelijk. Zwarte Piet is een racistische reliek en derhalve niet meer van deze tijd.
Onzinquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
De bezwaarmakers hebben gewoon gelijk. Zwarte Piet is een racistische reliek en derhalve niet meer van deze tijd.
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:28 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Onzin
De bezwaarmakers zijn irritante en arrogante kwalbakken die ons land nog meer laten verloederen dan dat het al is. De enige die hier racisme van maken zijn ze zelf en niemand anders.
Generaties lang is het algemeen bekend dat de zwarte piet zwart is van de roet. En waarom hebben ze kroeshaar? O hebben alle negers dan kroeshaar? Omdat zwarte piet toevallig dat heeft hebben dus alle negers kroeshaar? Vreemde beredenering.
Waar heb je die info van dan?quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:27 schreef paddy het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: Gereformeerden vierden juist vroeger geen Sinterklaas, dus ben benieuwd hoe je aan dat idee komt
Ben ik toch benieuwd of de belangen van enkelen zwaarder wegen dan de belangen van miljoenen.quote:Evenementenvergunning voor de intocht van Sinterklaas in 2013 in Amsterdam. Toetsing aan het arrest Aksu tegen Turkije van het EHRM.
Verweerder heeft niet getoetst aan artikel 8 van het EVRM. Vernietiging wegens strijd met de artikelen 3:2 en 7:12, eerste lid, van de Awb.
In het kader van de finale geschillenbeslechting beoordeelt de rechtbank of de figuur van Zwarte Piet leidt tot een negatieve stereotypering van zwarte mensen. In de aanvraag en de vergunning is niets opgenomen over de figuur van Zwarte Piet, zodat deze er niet aan in de weg staat dat gebruik wordt gemaakt van het stereotype Zwarte Piet (zwart, dikke rode lippen, dom, knecht). De rechtbank komt tot op grond van e-mails van het College voor de rechten van de mens, een onderzoeksrapport van het bureau statistiek van de gemeente Amsterdam en de verklaringen van eisers tot de conclusie dat deze figuur van Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Omdat sprake is van een zekere mate van ernst, leidt dit ook tot een inbreuk op het privéleven. In dat geval dient een belangenafweging plaats te vinden tussen de belangen van de zwarte eisers en van de maatschappij. Het is aan verweerder om die belangenafweging te maken.
Is gewoon op google te vindenquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waar heb je die info van dan?
Het is een puur Calvinistisch dubbele predestinatieleerdingetje hoor.
Ik bedoel doordat je veel materieel vergaart laat god je weten dat je uitverkoren bent.
Je moet het kwade tuchtigen, en het zet kinderen ertoe aan vlijtig en deugdelijk te zijn, en vooral ook gehoorzaam.
Nederland was een bolwerk van protestantisme NB, toen sinterklaas rondliep zaten de katholieken nog in schuilkerkjes joh.
quote:in het boek ”Christelicke Huys-houdinghe” van Petrus Wittewrongel (1609-1662). Hij schrijft maar liefst twintig pagina’s over de diverse roomse feesten, waarin hij in niet mis te verstane bewoordingen waarschuwt tegen het sinterklaasfeest.
Wittewrongel noemt de Sint-Nicolaasavonden „een superstitieus (bijgelovig, RAS) en afgodisch werk” dat „tot blaam van onze Reformatie gehouden wordt.”
Die rode lippen krijg je van de ontstoken mondhoeken en roetvergiftiging in de longen, door het bloed hoesten kleurde de lippen rood. De Zwarte pieten doen ook zo raar en 'vrolijk/dom' door het tekort aan zuurstof in hun hersenen. Eigenlijk is het nog niet eens een racisitsch feest maar een viering van de mishandeling van de schoorsteenvegers van weleer die niet ouder werden dan 12.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.
Kom nou niet aanschijten met die onzin. Zwarte Piet is gewoon afgeleid van een racistisch stereotype.
Zwarte piet is voor veel kinderen minder eng dan Sinterklaasquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja van jongs af aan heb ik mijzelf wel altijd afgevraagd of het hele gebeuren racistisch is of niet. Ik vond het als klein jongetje altijd wel wat vreemd dat Sinterklaas in een mooi gewaad boven op een paard zat, terwijl zijn knecht dansend naast hem liep, de pakjes bezorgde etc.
Dit gezegd hebbende heb ik nooit de associatie gehad dat negers zwarte pieten zijn. Ik heb altijd geweten dat een zwarte piet geen neger is en vice versa. Ook heb ik nooit gedacht dat negers minderwaardig zijn o.i.d.
Kan ik mij wat voorstellen bij de claims dat negers zich racistisch bejegend voelen? Op een micro niveau wel. Ik denk dat er genoeg tokkie kinderen zijn die zwarte piet tegen jan en alleman roepen, daar zullen ze ongetwijfeld door beledigt worden. Op een macro niveau lijkt het me verwaarloosbaar. Accepteer dat er altijd racistische mensen zijn en sta erboven. Je kunt pas beledigt worden als je je laat beledigen.
Het is nu " ineens" racisme?quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zie de link niet, iets zegt me dat het ook niet leidend is geweest onder refo's.
Huh?? Ik ben gereformeerd opgevoed. Geloof me, het wordt in die kringen als zwaar zondig gezien. Er zijn gereformeerden die het vieren, maar dat zijn degenen die nog een beetje van het leven willen genieten en het niet zo nauw nemen. De 'echte' gereformeerden kijken die bevrijde gereformeerden met de nek aan.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Dit dus, bedankt Medelanders!
Dat is het volgende dat naar de sodemieterij wordt geholpen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:46 schreef Hathor het volgende:
Nou dan flikker kerstmis er ook maar alvast uit, dat is beledigend voor moslims.
Span een zaak aan en met dat argument sta je al meteen met 4-0 voor, om het even in voetbaltermen uit te drukken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:46 schreef Hathor het volgende:
Nou dan flikker kerstmis er ook maar alvast uit, dat is beledigend voor moslims.
Alleen racisten denken zo.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.
Het is op de maat geschreven van refo's.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:44 schreef paddy het volgende:
[..]
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557
Wil er nog wel meer opzoeken hoor.
Dat veel gereformeerde gezinnen later gewoon Sinterklaas mee vierden heb ik het niet over. Jij beweerde alleen dat het een gereformeerd feest was. Spreek ik dus tegen. Mag je uiteraard gereformeerden overal in afschuwen hoor. Daar gaat het mij niet om. Alleen je gevoelens zijn geen feiten in dit geval
Ja, want menigeen heeft ook dikke lippen, van de botox weliswaar.quote:
Het uiterlijk van krampusquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.
De vraag is vooral, waarom kunnen we zwarte piet niet een ander uiterlijk geven? Wat is daar zo op tegen? Qua type lijkt hij al enorm te zijn veranderd sinds ik een kind was en daar klaagt niemand over.
Ik heb het over automatisch die koppeling maken, Nelis.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, want menigeen heeft ook dikke lippen, van de botox weliswaar.
Geen naald tussen te krijgen idd.
Prima. Dan hoeven we ook niet vast te houden aan het huidige uiterlijk en kan volstaan worden met een paar vegen op het gezicht en normale lippen. Hij is immers smerig door de schoorsteen. Iedereen blij.quote:
Ik denk niet dat je met goede argumenten kunt komen waarom oude heidense feesten beledigend zijn. Sowieso wordt het internationaal gevierd, dus dan kom je er veel moeilijker vanaf.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:50 schreef Webschip het volgende:
[..]
Dat is het volgende dat naar de sodemieterij wordt geholpen.
Het zou echt tof zijn als ze krampus (weer) gebruiken.quote:
Nu nog stijl haar erbij, een Neger overheerser als baas hebben en wat meer kleding aan.quote:
Inderdaad. Doen alsof er niks racistisch is aan Zwarte Piet lijkt mij nou juist te duiden op een negatieve stereotypering.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:
[..]
Omdat het traditie is en die moet je niet van bovenaf proberen politiek correct te maken. Die traditie vindt zijn oorsprong in racistische tijden, daar moet je de ogen niet voor sluiten. Maar op een gegeven moment krijgen ze door dat ze in de maling genomen zijn, en dan leg je ze uit hoe het werkelijk zit, en leg je er meteen even bij uit waar het vandaan komt en dat mensen vroeger zo raar deden over huidskleur.quote:De vraag is vooral, waarom kunnen we zwarte piet niet een ander uiterlijk geven? Wat is daar zo op tegen? Qua type lijkt hij al enorm te zijn veranderd sinds ik een kind was en daar klaagt niemand over.
Dus alle zwarte mensen hebben roden lippen volgens jou? Heb er nog nooit een gezien. Dus wie is er nu hier aan het discrimineren?quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.
Kom nou niet aanschijten met die onzin. Zwarte Piet is gewoon afgeleid van een racistisch stereotype.
Donker huid, gekruld kroeshaar, (pruik) traditioneel gekleurde Afrikaanse kledij. Hmmm.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:08 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Dus alle zwarte mensen hebben roden lippen volgens jou? Heb er nog nooit een gezien. Dus wie is er nu hier aan het discrimineren?
Het is ook wel interessant welke gronden allemaal zijn afgewezen:quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:37 schreef Montagui het volgende:
En hier de volledige uitspraak:
http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888
in het kort:
[..]
Ben ik toch benieuwd of de belangen van enkelen zwaarder wegen dan de belangen van miljoenen.
Verder kan ik mij niet vinden in de conclusie dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Ik vind hem juiste een positieve stereotypering!
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:12 schreef lDDQD het volgende:
[..]
Donker huid, gekruld kroeshaar, (pruik) traditioneel gekleurde Afrikaanse kledij. Hmmm.
Boehoe helemaal verpest.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
Applaus voor de mensen die een (oud Hollandsch) kinderfeest verpest hebben!
Neem een kale variantquote:Op donderdag 3 juli 2014 13:16 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?
Ik zie een neger echt totaal anders voor me.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Totaal verschillend dus
Of je maakt van een mug een olifant wat je wil.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:20 schreef lDDQD het volgende:
[..]
Neem een kale variant. Praat goed wat je wil.
Het komt wel vaker voor dat mensen met een agenda institutioneel racisme als de enige vorm van racisme willen afschilderen, daar hebben ze in Amerikaanse ivoren torens ook al een handje van. Je reinste discussievervalsing natuurlijk, maar er trappen zoveel mensen in.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:06 schreef paddy het volgende:
‘We hebben hoogstens vooroordelen tegen iemand hebben maar we kunnen geen racisten zijn. Zelfs als we een hekel aan mensen hebben, zoals blanken of Aziaten hebben dan kunnen we niets met die gevoelens doen want we hebben geen macht! Racisme is een handeling en geen gevoel. Racisme oefen je uit door macht uit te oefenen. Alle machtsposities in dit land zijn BLANK, van de politiek tot aan de top van het bedrijfsleven tot aan de bazen van TV zenders. Blank bepaalt wat er in dit land gebeurt omdat blank alle macht heeft.’
Je weet wat het woord "stereotype" betekent?quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:16 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?
Ik zie een neger echt totaal anders voor me.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Totaal verschillend dus
Ja en die hebben echt geen rode lippen!quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Je weet wat het woord "stereotype" betekent?
Mee eens, nog is de kleding als afrikaans aan te duiden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:34 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Ja en die hebben echt geen rode lippen!
Hoop niet dat zoiets speelt bij Typische ouderwetse Nederlandse feesten (bijvoorbeeld het haringfeest) gaat spelen. Volgens mij is dat nooit gebeurd. Een feest waar een donkere man niet in de organisatie mocht omdat het feest ALLEEN op de arme blanke of autochtone mensen uit de samenleving gericht is.quote:Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
De kleding is oorspronkelijk gericht op de kledij van pages . Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families. Ook adellijke families uit andere landen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mee eens, nog is de kleding als afrikaans aan te duiden.
Dat is een dode zwarte piet. Daar maak je de kinderen helemaal bang mee.quote:
Die zijn nu helemaal gelukkigquote:Op donderdag 3 juli 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
Applaus voor de mensen die een (oud Hollandsch) kinderfeest verpest hebben!
Zwarte piet blijft zwarte piet:quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:59 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat zooitje blijft net zo lang doorgaan tot ze hun zin hebben, dus dit soort berichten gaan we blijven zien. Ik heb nog altijd het idee dat het een kleine, kleine groep is die zo staat te stampvoeten.. dus het zou nogal erg zijn als we daar aan toegeven.
Ze bereiken nu toch hun doel?quote:
Later was hij witte Piet. En nu is hij dood idd.quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:59 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat is een dode zwarte piet. Daar maak je de kinderen helemaal bang mee.
Ja daarom. Helemaal blij en tevreden.quote:
Hij moet het besluit van vorig jaar heroverwegen. Binnen zes weken. En dus eventueel met terugwerkende kracht de vergunning intrekken (of niet).quote:Op donderdag 3 juli 2014 13:24 schreef Cheiron het volgende:
Lekker overal een probleem van maken, en net zo lang doorzeiken totdat je gelijk krijgt.![]()
Hoop dat van der Laan eind van jaar jaar roept:"Ik heb alles overwogen, de intocht gaat ongewijzigd door".
niet elke neger komt uit afrika matklapperquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:55 schreef Deko het volgende:
Wat verschrikkelijk dat die negatieve stereotypering inbreuk maakt op het privéleven van zwarte mensen.
Hoe erg moet de inbreuk van Hollandse Polderlandschap i.p.v. de prachtige Afrikaanse Savanne elke dag wel niet zijn? Ik zou er niet mee kunnen leven en naar huis gaan.
Volgens sommige mensen, ik noem geen namen maar ze heten soms gelly, zijn dit allemaal racisten.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]
Dit gaat zo een rel worden dit!
Bluesdude.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:23 schreef sp3c het volgende:
er was nog zo'n gekke gozer, ben ff kwijt hoe die nu soms ook weer heette
en dit alles om het leuke kinderfeest te redden voor de kinderen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:36 schreef jogy het volgende:
Volgend jaar regel ik gewoon demonstratief een sinterklaas optocht waar de goede sint met een zweep op het paard rondloopt en de zwarte pieten met ketens achter het paard door de straten worden getrokken. Als ze het willen kunnen ze het krijgen ook.
Neh, dit is niet meer te redden. Dan maar gewoon het laatste jaar knallend eruit gaan met als finale de stoomboot die zinkt en sinterklaas die ten onder gaat met het schip.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
en dit alles om het leuke kinderfeest te redden voor de kinderen?
ik zeg bluf
en pics or it did not happen
DOE HET!quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:45 schreef jogy het volgende:
[..]
Neh, dit is niet meer te redden. Dan maar gewoon het laatste jaar knallend eruit gaan met als finale de stoomboot die zinkt en sinterklaas die ten onder gaat met het schip.
Is wat me ook het meest opvalt.quote:Op donderdag 3 juli 2014 12:57 schreef gelly het volgende:
Gelukkig toont de gemiddelde reactie van een pro-Piet ook niet aan wat voor latente racistische gevoelens er eigenlijk leven.
Adem in, adem uit...quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
''Zet al die anti zwarte pieten roetmoppen maar gewoon in het schip om te roeien, net als vroeger.''
Dát is racisme. Een blanke man die zich onder schoenenpoets kliedert om vervolgens snoep uit te delen aan kinderen is dat niet. Ik kan hier echt héél kwaad over worden, niet an sich om het onderwerp alleen maar vooral dat zo'n klein groepje zo veel aandacht weet te genereren, over de rug van een normaal feest waar normaliter helemaal geen probleem van gemaakt werd. Zoals het er nu naar uit ziet krijgen ze hun zin ook nog.
Als het ze lukt stuur ik consequent elke week een tros bananen naar ze toe trouwens. Gewoon om ze te stangen.:D:d;d:DD:d eentweedrie
deze is wel leukquote:Op donderdag 3 juli 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Als het ze lukt stuur ik consequent elke week een tros bananen naar ze toe trouwens. Gewoon om ze te stangen.:D:d;d:DD:d eentweedrie
Tuurlijk mag dat van mijquote:Op donderdag 3 juli 2014 15:01 schreef sp3c het volgende:
mits het mag van het hogere fok!kader natuurlijk, dat weet ik niet
Het is een fictief karakter dat eigenschappen uit diverse herkomsten heeft, en sommige van die herkomsten hebben inderdaad een racistische component.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef Stranger het volgende:
[..]
Is wat me ook het meest opvalt.
Maar ja, ik denk ook dat iedereen die wel normaal kan reageren en een stapje terug kan doen om objectief te kijken ook wel inziet dat Zwarte Piet toch wel een racistische inborst heeft en dus niet gaat proberen krom recht te lullen.
Zit mij niet uit te dagen jonguh!quote:
doe het nu geeeeeeeeeeeeeeeeekquote:
Bruine paaseitjesquote:Op donderdag 3 juli 2014 14:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja daarom. Helemaal blij en tevreden.
En nu snel op zoek naar een andere traditie . Misschien is er nog wel iets niet politiek corrects te vinden
ik vertrouw ze nietquote:
Neem een wit paaseitjequote:Op donderdag 3 juli 2014 15:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vertrouw ze niet
teveel flauwe grappenmakers op deze wereld
think about it
Als het daar bij zou blijven, prima. Maar Gario en zijn hulppieten zullen vanaf nu elke gemeente die een intocht overwegen voor de rechter slepen. Met de uitkomst van deze uitslag zullen ze elke keer door procederen tot ze een rechter gevonden hebben die de gemeente het stempel racistisch geeft.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
anyways, het feest is niet verpest, er mag alleen strakjes misschien geen intocht meer in amsterdam, dan moet papa met de auto en de kindjes en de centjes naar een gemeente waar bestuurders wel nog met beide voetjes op de grond staan
zal niet zover reizen zijn
quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Volgens sommige mensen, ik noem geen namen maar ze heten soms gelly, zijn dit allemaal racisten.
Jullie vergeten Koosvogels, de meest radicale. Hij is de Syrieganger onder de pietenhaters.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:23 schreef sp3c het volgende:
er was nog zo'n gekke gozer, ben ff kwijt hoe die nu soms ook weer heette
koosvogels is dan ook het achterlijke inteeltneefje van meestertroll ulx.quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:06 schreef sp3c het volgende:
nee koosvogels is een troll, snap niet dat zo weinig mensen dit doorhebben
De immer goed geïnformeerde KoosVogelsquote:Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onzin.
Serieus reageren op een domme oneline, ik doe het je niet naquote:Op donderdag 3 juli 2014 16:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De immer goed geïnformeerde KoosVogels![]()
St. Nicolaas heeft een zwarte slaaf vrijgekocht waarmee hij in de 4e eeuw absoluut zijn tijd vooruit was in de strijd tegen de slavernij. Omdat je als vrijgekochte Afrikaan een beetje moeilijk aan de bak kon komen ging hij als dank St. Nicolaas dienen. Feitelijk was het lijfbehoud om gegarandeerd te zijn van onderdak en eten. Dus hij is geen knecht, maar een dienaar, gewoon een vrij man dus.
Dat de Nederlanders later een sinterklaasliedje gemaakt hebben met het woord 'knecht' erin zegt meer iets over de interpretatie van de Nederlander uit de tijd dat men er automatisch van uit ging dat een zwarte bij een blanke ongetwijfeld zijn slaaf moest zijn.
De protesten moeten gericht zijn tegen het sinterklaaslied wat niet klopt, en niet tegen zwarte piet. Want het veranderen van zwarte piet zou geschiedvervalsing zijn.
Verspreid het woord!quote:Op donderdag 3 juli 2014 16:16 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Serieus reageren op een domme oneline, ik doe het je niet na
Dit dus. De anti-Zwarte Piet-clan juicht veeeeel te vroeg. De kans dat de vergunning alsnog (met terugwerkende kracht) wordt afgewezen lijkt me vrijwel 0,0. De gemeente heeft feitelijk geen aanknopingspunten om dat te toen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:24 schreef Montagui het volgende:
Nogmaals, deze uitspraak verandert vooralsnog niets aan de huidige vorm van het Sinterklaasfeest met een zwarte Zwarte Piet.
Het enige wat deze uitspraak bepaalt is dat van der Laan zijn beslissing van vorig jaar had moeten toetsen aan artikel 8 van het ERVM. En dat dan ook alleen maar omdat er bezwaren waren geuit tegen de intocht in deze vorm (met zwarte Zwarte Pieten). En dat mag hij nu dan alsnog gaan doen.
Dat is alles.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |