abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 3 juli 2014 @ 11:33:41 #1
862 Arcee
Look closer
pi_141846422
quote:
Rechtbank: Amsterdam moet vergunning intocht herzien

Burgemeester Eberhard van der Laan moet binnen zes weken een nieuw besluit nemen over de intocht van Sinterklaas die vorig jaar in Amsterdam plaatsvond. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam besloten. Volgens de rechtbank had het college beter moeten afwegen of de intocht kon doorgaan. Daarnaast oordeelde de bestuursrechter dat Zwarte Piet inderdaad tot een negatieve stereotypering van de zwarte mens leidt.

De uitspraak volgt op een bodemprocedure die tegenstanders van Zwarte Piet hadden aangespannen. De rechtbank vindt dat de gemeente vorig jaar de vergunning had moeten toetsen aan artikel acht uit Verdrag van Rechten van de Mens. Dat artikel voorziet in een verbod op negatieve stereotypering van mensen. Ook de proces- en griffiekosten zijn voor de rekening van Van der Laan. In de Amsterdamse rechtbank werd de beslissing onder luid gejuich ontvangen.

'Veel zwarte Amsterdammers voelen zich gediscrimineerd door Zwarte Piet, dit maakt inbreuk op het privé-leven van deze mensen', aldus de rechtbank. Daarom moet de burgemeester de vergunning opnieuw tegen het licht houden.

Opvallend was dat de rechtbank tevens oordeelde dat Zwarte Piet beledigend kan zijn voor zwarte mensen, en daarom de aanklacht van witte eisers niet gegrond achtte. In een eerste reactie laat Amsterdam weten zorgvuldig naar de uitspaak te zullen kijken.

'De nek omgedraaid'
Volgens juridisch adviseur Frank King, een van de bezwaarmakers, heeft de rechter heeft 'op juridisch vakkundige wijze Zwarte Piet de nek omgedraaid.' Dat zei hij namens de bezwaarmakers na de uitspraak. 'De rechtbank en ook wij hebben geschiedenis geschreven.'

King meent dat het vonnis het begin is van een 'essentiële verandering in onze samenleving'. Hoewel de uitspraak alleen betrekking heeft op de intocht in Amsterdam, moet volgens hem ook de rest van het land rekening houden met het oordeel.

Volgens King moet de burgemeester gaan praten met de zwarte mensen. 'Zij zullen nooit zeggen dat ze Zwarte Piet wel goed vinden zoals hij is.'

Bron: Volkskrant
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:35:30 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141846479
Het is nog te vroeg voor deze onzin, kan het niet gewoon tot november/december gelimiteerd blijven? Eventueel tot januari voor de napret.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_141846560
Ik heb de kindertjes net uitgelegd dat Sinterklaas vanaf nu niet meer komt omdat zwarte mensen in Nederland boos zijn op zwarte Piet en hij daarom geen verblijfsvergunning meer krijgt.
pi_141846586
quote:
VN-adviseur Verene Shepherd die vorig jaar Zwarte Piet bekritiseerde is deze week in Nederland voor verder onderzoek.

De Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster onderzoekt samen met andere deskundigen van de Verenigde Naties de behandeling van mensen met een Afrikaanse afkomst in Nederland.
Morgen geeft de VN-delegatie een persconferentie over hun aanbevelingen.

http://nos.nl/artikel/669(...)as-onzorgvuldig.html
Tuurlijk joh.
pi_141846596
quote:
99s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:35 schreef jogy het volgende:
Het is nog te vroeg voor deze onzin, kan het niet gewoon tot november/december gelimiteerd blijven? Eventueel tot januari voor de napret.
Liever wel, helaas is het nu even actueel nieuws.
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 11:40:40 #6
8781 crew  Frutsel
pi_141846628
quote:
Nederlanders moeten gewoon het hele jaar wat te zeuren hebben...
pi_141846711
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Nederlanders moeten gewoon het hele jaar wat te zeuren hebben...
Racist.
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:45:34 #8
141854 John5
Coujonjeur
pi_141846746
quote:
3s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:33 schreef Arcee het volgende:
'Veel zwarte Amsterdammers voelen zich gediscrimineerd door Zwarte Piet, dit maakt inbreuk op het privé-leven van deze mensen', aldus de rechtbank.
Zwarte mensen bestaan niet. Racistische opmerking van de rechtbank.
There's no point for democracy when ignorance is celebrated.
  Admin donderdag 3 juli 2014 @ 11:46:24 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_141846767
quote:
Helaas heeft de rechter anders beslist, we mogen ons er nu al druk over maken *O*
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_141846779
_O_
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_141846828
Godverdomme, ik kan even niet goed onder woorden brengen hoe irritant ik het vind dat ik weer over zwarte piet moet lezen op AD.nl
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
  Admin donderdag 3 juli 2014 @ 11:50:48 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_141846873
In mei bleek het aantal klachten over Zwarte Piet in Amsterdam vorig jaar te zijn gedaald. Bij het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam kwamen 55 klachten binnen, tegenover 240 in 2012. Van die 55 waren 23 bovendien 'pro-piet'. Het College van de Rechten van de Mens constateerde in een woensdag uitgebracht rapport dat de discussie over Zwarte Piet het besef van racisme in Nederland heeft doen groeien.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_141846879
"Displaying Blackness" and the shaping of racist archetypes
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
pleased to meet you
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:52:00 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_141846900

Nigeria is racisme! :(.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:52:54 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141846925
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:46 schreef yvonne het volgende:

[..]

Helaas heeft de rechter anders beslist, we mogen ons er nu al druk over maken *O*
Meh. Stomme rechter.
Vrijheid
  Admin donderdag 3 juli 2014 @ 11:53:29 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_141846942
Het is eik te mooi weer om me er druk over te maken _O-

pi_141847000
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef yvonne het volgende:
Niet te lang van de zon genieten he, anders wordt je bruin en dat willen we niet meer!
  donderdag 3 juli 2014 @ 11:57:33 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141847036
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:53 schreef yvonne het volgende:
Ach, lekker in je korte broek demonstreren op het malieveld en donker gekleurde mensen van het veldje afjagen die het eigenlijk eens zijn met de demonstranten. Biertje erbij, lekker op het kratje bier zitten met een peuk in de mond.
Vrijheid
pi_141847051
Dan overleven die mierenneukertjes een bootramp voor de kust van Lampedusa, komen ze vervolgens hierheen om te zeiken over het racisme wat zwarte piet teweeg brengt. Dan denk ik ook; was lekker ten onder gegaan met dat bootje !
Zonder wrijving geen glans
pi_141847257
Alle blanken met een lekke boot de zee opsturen?
passend antwoord was :

‘We hebben hoogstens vooroordelen tegen iemand hebben maar we kunnen geen racisten zijn. Zelfs als we een hekel aan mensen hebben, zoals blanken of Aziaten hebben dan kunnen we niets met die gevoelens doen want we hebben geen macht! Racisme is een handeling en geen gevoel. Racisme oefen je uit door macht uit te oefenen. Alle machtsposities in dit land zijn BLANK, van de politiek tot aan de top van het bedrijfsleven tot aan de bazen van TV zenders. Blank bepaalt wat er in dit land gebeurt omdat blank alle macht heeft.’

Jajaja :')

En wanneer blanken dan weer gaan reageren in de zin "rot maar op" ? Nee, dat gaat wel lekker zo...not...Dat kinderen nu ook al betrokken worden in deze idioterie? Bah!

Dan heeft Iran het toch beter begrepen
quote:
n 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_141847308
Racisten discrimineren :')
pi_141847331
Het wordt steeds gezelliger.

Weer een Nederlands feest de nek omgedraaid door een paar lange tenen :')_!

Wat is het volgende?
pi_141847344
Beetje vroeg dit geneuzel.
I´m back.
pi_141847356
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:09 schreef Ryan3 het volgende:
Rechter denk daar anders over. :')

Maar het is toch zeker gewoon te gek voor woorden?
  donderdag 3 juli 2014 @ 12:10:19 #25
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_141847362

Dit dus, bedankt Medelanders!
pi_141847384
Een zwart persoon die niet op een feestje mag komen. Gadverdamme wat een discriminatie is dat toch.
pi_141847397
Ik snap niet dat die lui gewoon niet opkrassen als ze het niet kunnen verdragen.

Ze willen gewoon hier de dienst uitmaken.

Zou ik dat in Suriname ook mogen? :')
pi_141847404
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:10 schreef Webschip het volgende:

[..]

Rechter denk daar anders over. :')

Maar het is toch zeker gewoon te gek voor woorden?
Voor de zomervakantie, is het te gek voor woorden idd.
I´m back.
pi_141847419
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Voor de zomervakantie, is het te gek voor woorden idd.
We zitten er weer zo aan ;)
pi_141847461
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:12 schreef Webschip het volgende:

[..]

We zitten er weer zo aan ;)
Ja, maar eerst even in alle naïviteit onze zomervakantie graag, daarna pas maken we ons op voor het zwarte pietendebat.
I´m back.
pi_141847468
Zwarten mensen die niet op een feestje mogen komen. Wat lullig.
pi_141847480
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar eerst even in alle naïviteit onze zomervakantie graag, daarna pas maken we ons op voor het zwarte pietendebat.
Dat debat hoeft inmiddels niet meer. Die jankerts hebben hun zin al.
pi_141847506
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:09 schreef Ryan3 het volgende:
Idd
Volgens mij is dit nog maar het puntje van de ijsberg.
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef indiaantje89 het volgende:
Een zwart persoon die niet op een feestje mag komen. Gadverdamme wat een discriminatie is dat toch.
:?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_141847507
quote:
9s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:14 schreef Webschip het volgende:

[..]

Dat debat hoeft inmiddels niet meer. Die jankerts hebben hun zin al.
Wij doen sws niet meer aan sinterklaas. Het is ook een naar gereformeerd feest.
I´m back.
pi_141847526
Kortom, het kan alleen thuis nog op de normale manier worden gevierd, dus gewoon met Zwarte Piet in het zwart, zoals de naam ook aangeeft? :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_141847534
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:14 schreef indiaantje89 het volgende:
Zwarten mensen die niet op een feestje mogen komen. Wat lullig.
Ze komen om rotzooi te trappen. Dat is het hele punt.

En we trappen er nog in ook.

Jarenlang heb ik ze er nooit over gehoord, en de laatste paar jaar is het ineens een probleem. :')

Het is gewoon te gek voor woorden dat wij aan hen moeten aanpassen ipv andersom. :{
pi_141847536
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Huh? De geschiedenis vertelt juist dat het de gereformeerden waren die tegen dit feest waren
pi_141847564
quote:

[..]

Ach, het hoeft ook niet. Net zo goed dat die zwarten ook niet verplicht zijn om het te vieren.
pi_141847578
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Webschip het volgende:
Ik snap niet dat die lui gewoon niet opkrassen als ze het niet kunnen verdragen.

Daar moet je straks misschien wel heen als je een ouderwetse intocht wil zien in plaats van de policor bagger die men er hier van wil maken.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_141847596
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:16 schreef paddy het volgende:

[..]

Huh? De geschiedenis vertelt juist dat het de gereformeerden waren die tegen dit feest waren
Het is pure predestinatieleer dat hele sinterklaas, doordat het materieel goed gaat met je, laat God weten dat je uitverkoren bent op de jongste dag.
I´m back.
  Moderator / Miss SHO donderdag 3 juli 2014 @ 12:19:00 #41
22592 crew  Ole
pi_141847608
quote:

[..]

katholiek
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_141847612
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:18 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Daar moet je straks misschien wel heen als je een ouderwetse intocht wil zien in plaats van de policor bagger die men er hier van wil maken.
Precies. Bagger wat er dan over blijft.
pi_141847646
quote:
18s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:19 schreef Ole het volgende:

[..]

katholiek
Nee.
Katholiek in disguise.
I´m back.
pi_141847709
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:11 schreef Webschip het volgende:

Onzin.

De bezwaarmakers hebben gewoon gelijk. Zwarte Piet is een racistische reliek en derhalve niet meer van deze tijd.
pi_141847838
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is pure predestinatieleer dat hele sinterklaas, doordat het materieel goed gaat met je, laat God weten dat je uitverkoren bent op de jongste dag.
Zoals ik al zei: Gereformeerden vierden juist vroeger geen Sinterklaas, dus ben benieuwd hoe je aan dat idee komt
pi_141847841
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Onzin.

De bezwaarmakers hebben gewoon gelijk. Zwarte Piet is een racistische reliek en derhalve niet meer van deze tijd.
Yep, kerstmis iig Arisch.
I´m back.
pi_141847859
quote:

[..]

Onzin.

Onzin

De bezwaarmakers zijn irritante en arrogante kwalbakken die ons land nog meer laten verloederen dan dat het al is. De enige die hier racisme van maken zijn ze zelf en niemand anders.

Generaties lang is het algemeen bekend dat de zwarte piet zwart is van de roet. En waarom hebben ze kroeshaar? O hebben alle negers dan kroeshaar? Omdat zwarte piet toevallig dat heeft hebben dus alle negers kroeshaar? Vreemde beredenering.
pi_141847939
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:28 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Onzin

De bezwaarmakers zijn irritante en arrogante kwalbakken die ons land nog meer laten verloederen dan dat het al is. De enige die hier racisme van maken zijn ze zelf en niemand anders.

Generaties lang is het algemeen bekend dat de zwarte piet zwart is van de roet. En waarom hebben ze kroeshaar? O hebben alle negers dan kroeshaar? Omdat zwarte piet toevallig dat heeft hebben dus alle negers kroeshaar? Vreemde beredenering.
Nooit geweten dat je pikzwart wordt en rode lippen krijgt van roet.

Kom nou niet aanschijten met die onzin. Zwarte Piet is gewoon afgeleid van een racistisch stereotype.
pi_141847991
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:27 schreef paddy het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: Gereformeerden vierden juist vroeger geen Sinterklaas, dus ben benieuwd hoe je aan dat idee komt
Waar heb je die info van dan?
Het is een puur Calvinistisch dubbele predestinatieleerdingetje hoor.
Ik bedoel doordat je veel materieel vergaart laat god je weten dat je uitverkoren bent.
Je moet het kwade tuchtigen, en het zet kinderen ertoe aan vlijtig en deugdelijk te zijn, en vooral ook gehoorzaam.
Nederland was een bolwerk van protestantisme NB, toen sinterklaas rondliep zaten de katholieken nog in schuilkerkjes joh.
I´m back.
pi_141848178
En hier de volledige uitspraak:

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888

in het kort:

quote:
Evenementenvergunning voor de intocht van Sinterklaas in 2013 in Amsterdam. Toetsing aan het arrest Aksu tegen Turkije van het EHRM.

Verweerder heeft niet getoetst aan artikel 8 van het EVRM. Vernietiging wegens strijd met de artikelen 3:2 en 7:12, eerste lid, van de Awb.

In het kader van de finale geschillenbeslechting beoordeelt de rechtbank of de figuur van Zwarte Piet leidt tot een negatieve stereotypering van zwarte mensen. In de aanvraag en de vergunning is niets opgenomen over de figuur van Zwarte Piet, zodat deze er niet aan in de weg staat dat gebruik wordt gemaakt van het stereotype Zwarte Piet (zwart, dikke rode lippen, dom, knecht). De rechtbank komt tot op grond van e-mails van het College voor de rechten van de mens, een onderzoeksrapport van het bureau statistiek van de gemeente Amsterdam en de verklaringen van eisers tot de conclusie dat deze figuur van Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Omdat sprake is van een zekere mate van ernst, leidt dit ook tot een inbreuk op het privéleven. In dat geval dient een belangenafweging plaats te vinden tussen de belangen van de zwarte eisers en van de maatschappij. Het is aan verweerder om die belangenafweging te maken.
Ben ik toch benieuwd of de belangen van enkelen zwaarder wegen dan de belangen van miljoenen.

Verder kan ik mij niet vinden in de conclusie dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Ik vind hem juiste een positieve stereotypering!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 12:38:03 #51
138438 crew  Pizzakoppo
pi_141848203
Tja van jongs af aan heb ik mijzelf wel altijd afgevraagd of het hele gebeuren racistisch is of niet. Ik vond het als klein jongetje altijd wel wat vreemd dat Sinterklaas in een mooi gewaad boven op een paard zat, terwijl zijn knecht dansend naast hem liep, de pakjes bezorgde etc.

Dit gezegd hebbende heb ik nooit de associatie gehad dat negers zwarte pieten zijn. Ik heb altijd geweten dat een zwarte piet geen neger is en vice versa. Ook heb ik nooit gedacht dat negers minderwaardig zijn o.i.d.

Kan ik mij wat voorstellen bij de claims dat negers zich racistisch bejegend voelen? Op een micro niveau wel. Ik denk dat er genoeg tokkie kinderen zijn die zwarte piet tegen jan en alleman roepen, daar zullen ze ongetwijfeld door beledigt worden. Op een macro niveau lijkt het me verwaarloosbaar. Accepteer dat er altijd racistische mensen zijn en sta erboven. Je kunt pas beledigt worden als je je laat beledigen.
pi_141848244
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waar heb je die info van dan?
Het is een puur Calvinistisch dubbele predestinatieleerdingetje hoor.
Ik bedoel doordat je veel materieel vergaart laat god je weten dat je uitverkoren bent.
Je moet het kwade tuchtigen, en het zet kinderen ertoe aan vlijtig en deugdelijk te zijn, en vooral ook gehoorzaam.
Nederland was een bolwerk van protestantisme NB, toen sinterklaas rondliep zaten de katholieken nog in schuilkerkjes joh.
Is gewoon op google te vinden
quote:
in het boek ”Christelicke Huys-houdinghe” van Petrus Wittewrongel (1609-1662). Hij schrijft maar liefst twintig pagina’s over de diverse roomse feesten, waarin hij in niet mis te verstane bewoordingen waarschuwt tegen het sinterklaasfeest.

Wittewrongel noemt de Sint-Nicolaasavonden „een superstitieus (bijgelovig, RAS) en afgodisch werk” dat „tot blaam van onze Reformatie gehouden wordt.”
  donderdag 3 juli 2014 @ 12:40:31 #53
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141848281
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Kom nou niet aanschijten met die onzin. Zwarte Piet is gewoon afgeleid van een racistisch stereotype.
Die rode lippen krijg je van de ontstoken mondhoeken en roetvergiftiging in de longen, door het bloed hoesten kleurde de lippen rood. De Zwarte pieten doen ook zo raar en 'vrolijk/dom' door het tekort aan zuurstof in hun hersenen. Eigenlijk is het nog niet eens een racisitsch feest maar een viering van de mishandeling van de schoorsteenvegers van weleer die niet ouder werden dan 12.
Vrijheid
pi_141848294
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:38 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja van jongs af aan heb ik mijzelf wel altijd afgevraagd of het hele gebeuren racistisch is of niet. Ik vond het als klein jongetje altijd wel wat vreemd dat Sinterklaas in een mooi gewaad boven op een paard zat, terwijl zijn knecht dansend naast hem liep, de pakjes bezorgde etc.

Dit gezegd hebbende heb ik nooit de associatie gehad dat negers zwarte pieten zijn. Ik heb altijd geweten dat een zwarte piet geen neger is en vice versa. Ook heb ik nooit gedacht dat negers minderwaardig zijn o.i.d.

Kan ik mij wat voorstellen bij de claims dat negers zich racistisch bejegend voelen? Op een micro niveau wel. Ik denk dat er genoeg tokkie kinderen zijn die zwarte piet tegen jan en alleman roepen, daar zullen ze ongetwijfeld door beledigt worden. Op een macro niveau lijkt het me verwaarloosbaar. Accepteer dat er altijd racistische mensen zijn en sta erboven. Je kunt pas beledigt worden als je je laat beledigen.
Zwarte piet is voor veel kinderen minder eng dan Sinterklaas
pi_141848296
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:39 schreef paddy het volgende:

[..]

Is gewoon op google te vinden

[..]

Ik zie de link niet, iets zegt me dat het ook niet leidend is geweest onder refo's.
I´m back.
pi_141848373
quote:

[..]

Onzin.

Het is nu " ineens" racisme?

Het is gewoon een kwestie van lange tenen. Niks meer of minder.
  donderdag 3 juli 2014 @ 12:43:57 #57
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_141848383
De macht ligt nu dus bij de burgemeester.

Wat zou ik graag willen dat we nu een VVDer als burgemeester van Amsterdam hebben, en niet die vieze laffe PvdA-hond van der Laan... ik zie het somber in.
pi_141848405
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zie de link niet, iets zegt me dat het ook niet leidend is geweest onder refo's.
http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557

Wil er nog wel meer opzoeken hoor.

Dat veel gereformeerde gezinnen later gewoon Sinterklaas mee vierden heb ik het niet over. Jij beweerde alleen dat het een gereformeerd feest was. Spreek ik dus tegen. Mag je uiteraard gereformeerden overal in afschuwen hoor. Daar gaat het mij niet om. Alleen je gevoelens zijn geen feiten in dit geval
pi_141848467
Nou dan flikker kerstmis er ook maar alvast uit, dat is beledigend voor moslims.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 3 juli 2014 @ 12:46:55 #60
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_141848492
Mooi, nou gewoon de boel een beetje updaten en ons over twintig jaar afvragen hoe we ooit het lef hadden de hele poppenkast met blackface te vieren.

Opgelost.
Ik ga naar huis.
pi_141848516
quote:

[..]

Huh?? Ik ben gereformeerd opgevoed. Geloof me, het wordt in die kringen als zwaar zondig gezien. Er zijn gereformeerden die het vieren, maar dat zijn degenen die nog een beetje van het leven willen genieten en het niet zo nauw nemen. De 'echte' gereformeerden kijken die bevrijde gereformeerden met de nek aan.
Een hond waarvoor je niet hoeft te bukken krijgt meer aaitjes.
pi_141848530
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:10 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]

Dit dus, bedankt Medelanders!
Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.

De vraag is vooral, waarom kunnen we zwarte piet niet een ander uiterlijk geven? Wat is daar zo op tegen? Qua type lijkt hij al enorm te zijn veranderd sinds ik een kind was en daar klaagt niemand over.
pi_141848591
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:46 schreef Hathor het volgende:
Nou dan flikker kerstmis er ook maar alvast uit, dat is beledigend voor moslims.
Dat is het volgende dat naar de sodemieterij wordt geholpen.
pi_141848621
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:46 schreef Hathor het volgende:
Span een zaak aan en met dat argument sta je al meteen met 4-0 voor, om het even in voetbaltermen uit te drukken. :')
pi_141848632
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:48 schreef kipknots het volgende:

[..]

Wat een achterlijkheid. Zwarte piet heeft alle uiterlijke stereotypes die aan negers worden gekoppeld (zwarte huid, dikke rode lippen, afro). Dat sommige mensen te dom zijn om die koppeling te maken betekend niet dat die koppeling er niet overduidelijk is.
Alleen racisten denken zo.
pi_141848666
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:44 schreef paddy het volgende:

[..]

http://www.refdag.nl/opin(...)rklaasfeest_1_290557

Wil er nog wel meer opzoeken hoor.

Dat veel gereformeerde gezinnen later gewoon Sinterklaas mee vierden heb ik het niet over. Jij beweerde alleen dat het een gereformeerd feest was. Spreek ik dus tegen. Mag je uiteraard gereformeerden overal in afschuwen hoor. Daar gaat het mij niet om. Alleen je gevoelens zijn geen feiten in dit geval
Het is op de maat geschreven van refo's.
I´m back.
pi_141848714
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:51 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ja, want menigeen heeft ook dikke lippen, van de botox weliswaar.
Geen naald tussen te krijgen idd.
I´m back.
pi_141848728
Wat verschrikkelijk dat die negatieve stereotypering inbreuk maakt op het privéleven van zwarte mensen.

Hoe erg moet de inbreuk van Hollandse Polderlandschap i.p.v. de prachtige Afrikaanse Savanne elke dag wel niet zijn? Ik zou er niet mee kunnen leven en naar huis gaan.
Een hond waarvoor je niet hoeft te bukken krijgt meer aaitjes.
pi_141848749
quote:

[..]

De vraag is vooral, waarom kunnen we zwarte piet niet een ander uiterlijk geven? Wat is daar zo op tegen? Qua type lijkt hij al enorm te zijn veranderd sinds ik een kind was en daar klaagt niemand over.
Het uiterlijk van krampus :)
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_141848750
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, want menigeen heeft ook dikke lippen, van de botox weliswaar.
Geen naald tussen te krijgen idd.
Ik heb het over automatisch die koppeling maken, Nelis.
pi_141848755
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:51 schreef Specularium het volgende:

[..]

Prima. Dan hoeven we ook niet vast te houden aan het huidige uiterlijk en kan volstaan worden met een paar vegen op het gezicht en normale lippen. Hij is immers smerig door de schoorsteen. Iedereen blij.
pi_141848781
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:50 schreef Webschip het volgende:

[..]

Dat is het volgende dat naar de sodemieterij wordt geholpen.
Ik denk niet dat je met goede argumenten kunt komen waarom oude heidense feesten beledigend zijn. Sowieso wordt het internationaal gevierd, dus dan kom je er veel moeilijker vanaf.
ROBODEMONS..................|:(
pi_141848794
Gelukkig toont de gemiddelde reactie van een pro-Piet ook niet aan wat voor latente racistische gevoelens er eigenlijk leven.
pi_141848832
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:55 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het uiterlijk van krampus :)
Het zou echt tof zijn als ze krampus (weer) gebruiken. :7 Denk alleen niet dat die jankerds daarop zitten te wachten.
ROBODEMONS..................|:(
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:00:54 #75
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141848899
Zielige figuren die nu hun eigen totaal belachelijk maken en alleen maar reacties uitlokken.
Gejank om helemaal niets.
Sinterklaas is een kinderfeest. Get a fucking life, kutkneusjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_141848958
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:52 schreef HeatWave het volgende:
[ afbeelding ]

Nigeria is racisme! :(.
Nu nog stijl haar erbij, een Neger overheerser als baas hebben en wat meer kleding aan.
DolphinScreensaver.exe
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:04:50 #77
362590 Krabs2.0
Krabburgers
pi_141849022
Amsterdam is toch al geen onderdeel van Nederland meer. De Amerikanisering van Europa is helaas niet te stoppen.
Het geld heeft altijd gelijk. ~Eugène Krabs
pi_141849051
Ach, de uitspraak behelst in wezen alleen het gegeven dat van der Laan (n.a.v. de bezwaren) de intocht viering had moeten toetsen aan artikel 8 van het ERVM.
pi_141849058
quote:

[..]

Inderdaad. Doen alsof er niks racistisch is aan Zwarte Piet lijkt mij nou juist te duiden op een negatieve stereotypering.

quote:
Omdat het traditie is en die moet je niet van bovenaf proberen politiek correct te maken. Die traditie vindt zijn oorsprong in racistische tijden, daar moet je de ogen niet voor sluiten. Maar op een gegeven moment krijgen ze door dat ze in de maling genomen zijn, en dan leg je ze uit hoe het werkelijk zit, en leg je er meteen even bij uit waar het vandaan komt en dat mensen vroeger zo raar deden over huidskleur.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_141849131
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:30 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dus alle zwarte mensen hebben roden lippen volgens jou? Heb er nog nooit een gezien. Dus wie is er nu hier aan het discrimineren?
pi_141849312
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:08 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dus alle zwarte mensen hebben roden lippen volgens jou? Heb er nog nooit een gezien. Dus wie is er nu hier aan het discrimineren?
Donker huid, gekruld kroeshaar, (pruik) traditioneel gekleurde Afrikaanse kledij. Hmmm.
DolphinScreensaver.exe
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:13:00 #82
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_141849316
Applaus voor de mensen die een (oud Hollandsch) kinderfeest verpest hebben!
pi_141849373
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:37 schreef Montagui het volgende:
En hier de volledige uitspraak:

http://uitspraken.rechtsp(...)I:NL:RBAMS:2014:3888

in het kort:

[..]

Ben ik toch benieuwd of de belangen van enkelen zwaarder wegen dan de belangen van miljoenen.

Verder kan ik mij niet vinden in de conclusie dat Zwarte Piet een negatieve stereotypering is van zwarte mensen. Ik vind hem juiste een positieve stereotypering!
Het is ook wel interessant welke gronden allemaal zijn afgewezen:

- De "orde en veiligheid" was niet in het geding, dus op grond van de APV kon de vergunning niet geweigerd worden.

- Zwarte Piet is geen discriminatie in de zin van ongelijke behandeling, dus de vergunning kon ook niet met een beroep op artikel 1 van de Grondwet worden geweigerd.

- Zwarte Piet is geen foltering of onmenselijke of vernederende behandeling, dus de vergunning kon ook niet met een beroep op artikel 3 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) worden geweigerd.

- Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft wél algemeen geoordeeld, dat een negatieve stereotypering van een groep het identiteitsgevoel, het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van de leden van die groep kan aantasten en zo het recht op privéleven, artikel 8 EVRM, kan schenden.

- De rechtbank stelt dat "Het gangbare uiterlijk van Zwarte Piet is dat hij dikke rode lippen heeft, zwart kroeshaar en ringoorbellen. Hij spreekt gebroken Nederlands. Hij vervult de rol van knecht." en "Met name de rol van knecht en het uiterlijk en het gedrag van Zwarte Piet leiden immers tot het beeld dat zwarte mensen ondergeschikt en dom zijn."

Daarna komt idd de belangenafweging die expliciet moet worden gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2014 13:14:42 ]
pi_141849462
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:12 schreef lDDQD het volgende:

[..]

Donker huid, gekruld kroeshaar, (pruik) traditioneel gekleurde Afrikaanse kledij. Hmmm.
Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?

Ik zie een neger echt totaal anders voor me.

Totaal verschillend dus
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:19:22 #85
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_141849547
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
Boehoe helemaal verpest.

Mjah want het hele feest gaat inderdaad verboden worden. Ti's niet zo dat Piet -zoals zo vaak eerder- gewoon een updateje kan krijgen.

Bange jankbal. :').
Ik ga naar huis.
pi_141849587
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:16 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dus alle negers hebben gekruld kroes haar, rode lippen? En lopen in dat soort kleding rond?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Totaal verschillend dus
Neem een kale variant :'). Praat goed wat je wil.
DolphinScreensaver.exe
pi_141849631
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:20 schreef lDDQD het volgende:

[..]

Neem een kale variant :'). Praat goed wat je wil.
Of je maakt van een mug een olifant wat je wil.
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:24:04 #88
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_141849734
Lekker overal een probleem van maken, en net zo lang doorzeiken totdat je gelijk krijgt. :9

Hoop dat van der Laan eind van jaar jaar roept:"Ik heb alles overwogen, de intocht gaat ongewijzigd door".
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_141849750
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:06 schreef paddy het volgende:
‘We hebben hoogstens vooroordelen tegen iemand hebben maar we kunnen geen racisten zijn. Zelfs als we een hekel aan mensen hebben, zoals blanken of Aziaten hebben dan kunnen we niets met die gevoelens doen want we hebben geen macht! Racisme is een handeling en geen gevoel. Racisme oefen je uit door macht uit te oefenen. Alle machtsposities in dit land zijn BLANK, van de politiek tot aan de top van het bedrijfsleven tot aan de bazen van TV zenders. Blank bepaalt wat er in dit land gebeurt omdat blank alle macht heeft.’

Het komt wel vaker voor dat mensen met een agenda institutioneel racisme als de enige vorm van racisme willen afschilderen, daar hebben ze in Amerikaanse ivoren torens ook al een handje van. Je reinste discussievervalsing natuurlijk, maar er trappen zoveel mensen in.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_141849969
Daar gaan we weer.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_141850051
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:16 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Totaal verschillend dus
Je weet wat het woord "stereotype" betekent? ;)
pi_141850115
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Je weet wat het woord "stereotype" betekent? ;)
Ja en die hebben echt geen rode lippen!
pi_141850508
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:34 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Ja en die hebben echt geen rode lippen!
Mee eens, nog is de kleding als afrikaans aan te duiden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_141850511
Ik weet niet hoe groot de groep is die zo denkt. Denk wel dat de groep steeds groter gaat worden want Nederland begint steeds meer een bevolking te worden met aparte voorkeuren voor verschillende mensen. Denk dat we een eilandjes cultuur gaan worden. Geen samen Nederlanders zijn, maar iedereen op hun eigen eilandje. Ben je geen volbloed allochtoon of autochtoon ben je mooi de pineut.

Ik zie bijvoorbeeld deze
quote:
Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
Hoop niet dat zoiets speelt bij Typische ouderwetse Nederlandse feesten (bijvoorbeeld het haringfeest) gaat spelen. Volgens mij is dat nooit gebeurd. Een feest waar een donkere man niet in de organisatie mocht omdat het feest ALLEEN op de arme blanke of autochtone mensen uit de samenleving gericht is.

Nou ja, we kunnen het Sinterklaas altijd nog in Curaçao gaan vieren. Daar doen ze er niet zo moeilijk over geloof ik. Iran is een beetje ver weg :P
pi_141850715
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mee eens, nog is de kleding als afrikaans aan te duiden.
De kleding is oorspronkelijk gericht op de kledij van pages . Deze functie was meestal gereserveerd voor afstammelingen van adellijke families. Ook adellijke families uit andere landen.

Misschien dat het feest de donkere piet er gewoon helemaal kan uithalen, en andere culturen kan gebruiken. Kinderen zeggen dat de pieten ontslag hebben genomen en dat er uit alle andere landen hulp is gekomen zodat de Sint toch hulp blijft houden. Maak er een soort jeugdjournaal van ofzo (rond Sinterklaas is er ook altijd een soort sint film in delen). Dus gewoon helemaal geen zwarte piet meer. Ik vind alleen dat je dan eerst onderzoek moet doen onder iedere gemeenschap die een donkere huidskleur hebben. Ook al gaat de groep steeds groter worden, mijn gevoel zegt me dat veel mensen met een donkere huidskleur het gevoel van de klagers niet delen. Kan het uiteraard mis hebben.

Het feest dus gewoon door laten gaan, maar dan zonder donker getinte mensen wanneer de meerderheid tegen de zwarte piet is. Denk dat de volgende stap van dezelfde groep is, billboards met donkere vrouwen die een stofzuiger promoten ook als racisme gaan zien. Ik zou alleen wel graag willen weten hoe groot de groep is die dit als racisme zien. Wanneer ouders hun kinderen hierin gaan betrekken vind ik het om te huilen en te kotsen in ieder geval. Kleine kinderen denken niet discriminerend in de vorm van jullie blanken, of jullie zwarten. Daar zorgen volwassenen voor :r Het feest is voor kinderen van welke achtergrond dan ook. Eerst maar eens zekerheid over de grote van de groep volwassenen.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 03-07-2014 14:08:37 ]
  donderdag 3 juli 2014 @ 13:56:05 #96
198365 Morendo
The Real Deal
pi_141850750
Stelletje zeurpieten. :o
Die Lebenslust bringt dich um.
  Forum Admin donderdag 3 juli 2014 @ 13:59:00 #97
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141850841
Dat zooitje blijft net zo lang doorgaan tot ze hun zin hebben, dus dit soort berichten gaan we blijven zien. Ik heb nog altijd het idee dat het een kleine, kleine groep is die zo staat te stampvoeten.. dus het zou nogal erg zijn als we daar aan toegeven.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Admin donderdag 3 juli 2014 @ 13:59:07 #98
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_141850844
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:30 schreef superniger het volgende:
Daar gaan we weer.

[ afbeelding ]
Dat is een dode zwarte piet. Daar maak je de kinderen helemaal bang mee.

pi_141851034
:D
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:05:50 #100
249559 crew  Lavenderr
pi_141851041
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:13 schreef WhateverWhatever het volgende:
Die zijn nu helemaal gelukkig :')
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:08:11 #101
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141851096
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:59 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat zooitje blijft net zo lang doorgaan tot ze hun zin hebben, dus dit soort berichten gaan we blijven zien. Ik heb nog altijd het idee dat het een kleine, kleine groep is die zo staat te stampvoeten.. dus het zou nogal erg zijn als we daar aan toegeven.
Zwarte piet blijft zwarte piet:

Klein groepje inderdaad die er zelf voor kiest om zich gekwetst te voelen. Om redenen die zij niet eens hebben meegemaakt.
1947-2016
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:08:53 #102
168739 Red_85
'echt wel'
pi_141851118
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Die zijn nu helemaal gelukkig :')
Ze bereiken nu toch hun doel?
1947-2016
pi_141851122
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat is een dode zwarte piet. Daar maak je de kinderen helemaal bang mee.
Later was hij witte Piet. En nu is hij dood idd.
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:11:40 #104
249559 crew  Lavenderr
pi_141851209
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ze bereiken nu toch hun doel?
Ja daarom. Helemaal blij en tevreden.

En nu snel op zoek naar een andere traditie . Misschien is er nog wel iets niet politiek corrects te vinden :9
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:15:20 #105
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_141851365

Dit gaat zo een rel worden dit!
pi_141851374
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 13:24 schreef Cheiron het volgende:
Lekker overal een probleem van maken, en net zo lang doorzeiken totdat je gelijk krijgt. :9

Hoop dat van der Laan eind van jaar jaar roept:"Ik heb alles overwogen, de intocht gaat ongewijzigd door".
Hij moet het besluit van vorig jaar heroverwegen. Binnen zes weken. En dus eventueel met terugwerkende kracht de vergunning intrekken (of niet).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2014 14:18:52 ]
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:17:28 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141851449
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:55 schreef Deko het volgende:
Wat verschrikkelijk dat die negatieve stereotypering inbreuk maakt op het privéleven van zwarte mensen.

Hoe erg moet de inbreuk van Hollandse Polderlandschap i.p.v. de prachtige Afrikaanse Savanne elke dag wel niet zijn? Ik zou er niet mee kunnen leven en naar huis gaan.
niet elke neger komt uit afrika matklapper :')

anyways, het feest is niet verpest, er mag alleen strakjes misschien geen intocht meer in amsterdam, dan moet papa met de auto en de kindjes en de centjes naar een gemeente waar bestuurders wel nog met beide voetjes op de grond staan

zal niet zover reizen zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_141851573
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[ afbeelding ]

Dit gaat zo een rel worden dit!
Volgens sommige mensen, ik noem geen namen maar ze heten soms gelly, zijn dit allemaal racisten.
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:23:22 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141851672
er was nog zo'n gekke gozer, ben ff kwijt hoe die nu soms ook weer heette
pi_141851761
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:23 schreef sp3c het volgende:
Bluesdude.
pi_141851774
Bluesdude ja.

Hete boi.
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:32:39 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141852063
owja, soms is het bluesdude
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:33:30 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141852091
net dat we namen gaan zitten noemen hier ofzo
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:36:44 #114
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141852209
Volgend jaar regel ik gewoon demonstratief een sinterklaas optocht waar de goede sint met een zweep op het paard rondloopt en de zwarte pieten met ketens achter het paard door de straten worden getrokken. Als ze het willen kunnen ze het krijgen ook :(.
Vrijheid
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:40:30 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141852362
quote:
9s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:36 schreef jogy het volgende:
Volgend jaar regel ik gewoon demonstratief een sinterklaas optocht waar de goede sint met een zweep op het paard rondloopt en de zwarte pieten met ketens achter het paard door de straten worden getrokken. Als ze het willen kunnen ze het krijgen ook :(.
en dit alles om het leuke kinderfeest te redden voor de kinderen?

ik zeg bluf

en pics or it did not happen
pi_141852390
Sinterklaas zonder Zwarte Piet.. schaf dan het hele feest af.
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:41:14 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141852391
wat een malloten komen er ook eigenlijk op af zeg :')
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:45:32 #118
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141852591
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

en dit alles om het leuke kinderfeest te redden voor de kinderen?

ik zeg bluf

en pics or it did not happen
Neh, dit is niet meer te redden. Dan maar gewoon het laatste jaar knallend eruit gaan met als finale de stoomboot die zinkt en sinterklaas die ten onder gaat met het schip.
Vrijheid
  Forum Admin donderdag 3 juli 2014 @ 14:51:54 #119
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141852820
''Zet al die anti zwarte pieten roetmoppen maar gewoon in het schip om te roeien, net als vroeger.''

Dát is racisme. Een blanke man die zich onder schoenenpoets kliedert om vervolgens snoep uit te delen aan kinderen is dat niet. Ik kan hier echt héél kwaad over worden, niet an sich om het onderwerp alleen maar vooral dat zo'n klein groepje zo veel aandacht weet te genereren, over de rug van een normaal feest waar normaliter helemaal geen probleem van gemaakt werd. Zoals het er nu naar uit ziet krijgen ze hun zin ook nog.

Als het ze lukt stuur ik consequent elke week een tros bananen naar ze toe trouwens. Gewoon om ze te stangen. :D:D:d;d:DD:d eentweedrie
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 14:55:43 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141852955
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:45 schreef jogy het volgende:

[..]

Neh, dit is niet meer te redden. Dan maar gewoon het laatste jaar knallend eruit gaan met als finale de stoomboot die zinkt en sinterklaas die ten onder gaat met het schip.
DOE HET!
doe het!
bluffer
pi_141853031
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:57 schreef gelly het volgende:
Gelukkig toont de gemiddelde reactie van een pro-Piet ook niet aan wat voor latente racistische gevoelens er eigenlijk leven.
Is wat me ook het meest opvalt.

Maar ja, ik denk ook dat iedereen die wel normaal kan reageren en een stapje terug kan doen om objectief te kijken ook wel inziet dat Zwarte Piet toch wel een racistische inborst heeft en dus niet gaat proberen krom recht te lullen.
pi_141853059
quote:
13s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:
''Zet al die anti zwarte pieten roetmoppen maar gewoon in het schip om te roeien, net als vroeger.''

Dát is racisme. Een blanke man die zich onder schoenenpoets kliedert om vervolgens snoep uit te delen aan kinderen is dat niet. Ik kan hier echt héél kwaad over worden, niet an sich om het onderwerp alleen maar vooral dat zo'n klein groepje zo veel aandacht weet te genereren, over de rug van een normaal feest waar normaliter helemaal geen probleem van gemaakt werd. Zoals het er nu naar uit ziet krijgen ze hun zin ook nog.

Als het ze lukt stuur ik consequent elke week een tros bananen naar ze toe trouwens. Gewoon om ze te stangen. :D:D:d;d:DD:d eentweedrie
Adem in, adem uit...
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:00:03 #123
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853091
quote:
13s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:51 schreef Straatcommando. het volgende:

deze is wel leuk

foto's + ludiek topic en ik maak het sticky

schien een poultje bananenverstuurders maken, ieder week 1, das gewoon lachen
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:01:17 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853137
mits het mag van het hogere fok!kader natuurlijk, dat weet ik niet
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:02:05 #125
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_141853165
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:01 schreef sp3c het volgende:
mits het mag van het hogere fok!kader natuurlijk, dat weet ik niet
Tuurlijk mag dat van mij :7.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:03:12 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853203
hoger is verticaal, niet horizontaal
pi_141853250
Bizar om tegenwoordig het hele jaar door dit soort onzin te lezen, het gaat maar door, lachwekkend gewoon.

En om zoiets simpels, een geschminkte blanke man naar voorbeeld van een neger zoals die eind 19e eeuw werd afgebeeld in een prentenboek. Oh wat erg zeg! Een stereotypering! Boehoeh huil huil!

Kweek eens een ruggengraat en zit niet zo te janken om al dat vreselijke onrecht, echt firstworld problems ten top dit.
٩๏̯͡๏)۶
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:07:02 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853324
ik geloof overigens nog steeds niet dat het met racisme of slavernij te maken heeft hoor

zelfs al moet het een neger voorstellen
pi_141853499
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef Stranger het volgende:

[..]

Is wat me ook het meest opvalt.

Maar ja, ik denk ook dat iedereen die wel normaal kan reageren en een stapje terug kan doen om objectief te kijken ook wel inziet dat Zwarte Piet toch wel een racistische inborst heeft en dus niet gaat proberen krom recht te lullen.
Het is een fictief karakter dat eigenschappen uit diverse herkomsten heeft, en sommige van die herkomsten hebben inderdaad een racistische component.

Desalniettemin is het opvallend dat hier zo'n strijd om is; dat er veel meer discussie is over een fictief karakter dat bepaalde kenmerken van slavernij met zich meedraagt ipv. dat de discussie gaat over bijvoorbeeld de daadwerkelijke slavernij waarvoor Nederland nog nooit z'n excuses heeft aangeboden.
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:13:59 #130
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141853551
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

DOE HET!
doe het!
bluffer
Zit mij niet uit te dagen jonguh!
Vrijheid
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:14:30 #131
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853571
welke kenmerken?

waren het de oorbellen?
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:15:07 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853598
quote:
8s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:13 schreef jogy het volgende:

[..]

Zit mij niet uit te dagen jonguh!
doe het nu geeeeeeeeeeeeeeeeek
pi_141853637
Wacht maar, nu er één (ongetwijfeld zwart) schaap over de dam is zullen de eisen van herstelbetalingen van ons aller Shepherd (die schaapmetafoor gaat maar door en door) niet lang meer op zich laten wachten.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  Admin donderdag 3 juli 2014 @ 15:17:20 #134
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_141853677
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja daarom. Helemaal blij en tevreden.

En nu snel op zoek naar een andere traditie . Misschien is er nog wel iets niet politiek corrects te vinden :9
Bruine paaseitjes :'(

Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:19:29 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853768
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:17 schreef yvonne het volgende:

[..]

Bruine paaseitjes :'(
ik vertrouw ze niet

teveel flauwe grappenmakers op deze wereld

think about it
pi_141853802
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vertrouw ze niet

teveel flauwe grappenmakers op deze wereld

think about it
Neem een wit paaseitje ;)
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 15:23:21 #137
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141853902
die vertrouw ik nu ook niet meer -O-
pi_141853954
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:23 schreef sp3c het volgende:
die vertrouw ik nu ook niet meer -O-
:D
pi_141853957
Nogmaals, deze uitspraak verandert vooralsnog niets aan de huidige vorm van het Sinterklaasfeest met een zwarte Zwarte Piet.

Het enige wat deze uitspraak bepaalt is dat van der Laan zijn beslissing van vorig jaar had moeten toetsen aan artikel 8 van het ERVM. En dat dan ook alleen maar omdat er bezwaren waren geuit tegen de intocht in deze vorm (met zwarte Zwarte Pieten). En dat mag hij nu dan alsnog gaan doen.

Dat is alles.

Overigens heeft deze rechter deze uitspraak uiteindelijk ook alleen maar kunnen doen door de term 'negatieve stereotypering' te gebruiken en deze term te rechtvaardigen aan de hand van een e-mail (van het college van de rechten van de mens) en een onderzoek onder 1383 burgers (bureau onderzoek en statistiek van de gemeente Amsterdam). Het komt me niet echt goed onderbouwd en nogal geforceerd over....

Belangrijk is ook dat de rechter nergens bepaalt dat Zwarte Piet racisme of discriminatie IS.

Nee, de rechter heeft zich lekker op de vlakte gehouden.
pi_141854975
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
anyways, het feest is niet verpest, er mag alleen strakjes misschien geen intocht meer in amsterdam, dan moet papa met de auto en de kindjes en de centjes naar een gemeente waar bestuurders wel nog met beide voetjes op de grond staan

zal niet zover reizen zijn
Als het daar bij zou blijven, prima. Maar Gario en zijn hulppieten zullen vanaf nu elke gemeente die een intocht overwegen voor de rechter slepen. Met de uitkomst van deze uitslag zullen ze elke keer door procederen tot ze een rechter gevonden hebben die de gemeente het stempel racistisch geeft.
En die gemeente mag ook nog eens voor alle kosten opdraaien!!

Met andere woorden: er kleven nu voor een gemeente minder risico's aan het toestaan van een kickboksgala tussen motorclubs, dan een intocht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_141855068
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef Specularium het volgende:

[..]

Volgens sommige mensen, ik noem geen namen maar ze heten soms gelly, zijn dit allemaal racisten.
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:23 schreef sp3c het volgende:
Jullie vergeten Koosvogels, de meest radicale. Hij is de Syrieganger onder de pietenhaters.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 16:05:26 #142
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141855144
lijkt me nogal sterk

het kost allemaal geld en het was zelfs in Amsterdam niet echt een groot succes

tijdje terug bedelde hij al om geld voor zijn hobbie bij zijn gevolg en dat ging echt om een idioot laag bedrag :')
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 16:06:50 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141855188
nee koosvogels is een troll, snap niet dat zo weinig mensen dit doorhebben
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:08:35 #144
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_141855242
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:06 schreef sp3c het volgende:
nee koosvogels is een troll, snap niet dat zo weinig mensen dit doorhebben
koosvogels is dan ook het achterlijke inteeltneefje van meestertroll ulx.
Vrijheid
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 16:09:41 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_141855272
terug ontopic plx
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:13:18 #146
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_141855389
quote:

[..]

Onzin.

De immer goed geïnformeerde KoosVogels :')

St. Nicolaas heeft een zwarte slaaf vrijgekocht waarmee hij in de 4e eeuw absoluut zijn tijd vooruit was in de strijd tegen de slavernij. Omdat je als vrijgekochte Afrikaan een beetje moeilijk aan de bak kon komen ging hij als dank St. Nicolaas dienen. Feitelijk was het lijfbehoud om gegarandeerd te zijn van onderdak en eten. Dus hij is geen knecht, maar een dienaar, gewoon een vrij man dus.

Dat de Nederlanders later een sinterklaasliedje gemaakt hebben met het woord 'knecht' erin zegt meer iets over de interpretatie van de Nederlander uit de tijd dat men er automatisch van uit ging dat een zwarte bij een blanke ongetwijfeld zijn slaaf moest zijn.

De protesten moeten gericht zijn tegen het sinterklaaslied wat niet klopt, en niet tegen zwarte piet. Want het veranderen van zwarte piet zou geschiedvervalsing zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_141855479
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De immer goed geïnformeerde KoosVogels :')

St. Nicolaas heeft een zwarte slaaf vrijgekocht waarmee hij in de 4e eeuw absoluut zijn tijd vooruit was in de strijd tegen de slavernij. Omdat je als vrijgekochte Afrikaan een beetje moeilijk aan de bak kon komen ging hij als dank St. Nicolaas dienen. Feitelijk was het lijfbehoud om gegarandeerd te zijn van onderdak en eten. Dus hij is geen knecht, maar een dienaar, gewoon een vrij man dus.

Dat de Nederlanders later een sinterklaasliedje gemaakt hebben met het woord 'knecht' erin zegt meer iets over de interpretatie van de Nederlander uit de tijd dat men er automatisch van uit ging dat een zwarte bij een blanke ongetwijfeld zijn slaaf moest zijn.

De protesten moeten gericht zijn tegen het sinterklaaslied wat niet klopt, en niet tegen zwarte piet. Want het veranderen van zwarte piet zou geschiedvervalsing zijn.
Serieus reageren op een domme oneline, ik doe het je niet na :o
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:19:40 #148
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_141855588
quote:
99s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:16 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Serieus reageren op een domme oneline, ik doe het je niet na :o
Verspreid het woord!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_141855708
Zwarte Piet verbieden, Laten we dan maar gewoon ophouden met het Sinterklaas feest. Nederland is immers toch niet gebaat bij de economische impuls dat dit "kinderfeestje" teweegbrengt.

En als we daar beginnen, stel ik voor om kerstfeest dan ook maar aan te pakken. Genoeg moslims die daar problemen mee heeft. Aangezien het Suikerfeest geen nationale feestdag is.

En is het hedendaags nog wel verantwoord om kleine kinderen rond 11 november langs de straten in het donker te sturen met hun lampionnetje? We zijn nu al zo achterdochtig geworden dat kinderen niet eens meer gefotografeerd mag worden in het zwembad.

En nu we toch lekker bezig zijn, wat dacht je van Valentijnsdag voor al die Nederlanders die elk jaar weer moeten toezien dat ze helemaal alleen zijn zonder vriendin. Dan maar denken dat gekleurde mensen geconfronteerd worden met Zwarte Piet, dan lijkt mij Valentijn veel erger.

De Paashaas hebben we ook, wie verzint het om ongeboren vogeltjes nog in hun ei te verstoppen in de tuin. Die we genadeloos gaan opeten ik denk dat we alle PETA strijders goed pissig maken met dat feestje.

Halloween voor alle getraumatiseerde kinderen, Pinksteren waar echt niemand meer iets om geeft
Oudejaarsfeest dat heeft inmiddels geen uitleg meer nodig. (...vuurwerk? ) En Nieuwjaarsdag waar elke chinees het niet mee eens is, ander jaarwisseling.

Moet ik zo nog even door gaan??
  donderdag 3 juli 2014 @ 16:33:17 #150
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_141855974
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:24 schreef Montagui het volgende:
Nogmaals, deze uitspraak verandert vooralsnog niets aan de huidige vorm van het Sinterklaasfeest met een zwarte Zwarte Piet.

Het enige wat deze uitspraak bepaalt is dat van der Laan zijn beslissing van vorig jaar had moeten toetsen aan artikel 8 van het ERVM. En dat dan ook alleen maar omdat er bezwaren waren geuit tegen de intocht in deze vorm (met zwarte Zwarte Pieten). En dat mag hij nu dan alsnog gaan doen.

Dat is alles.
Dit dus. De anti-Zwarte Piet-clan juicht veeeeel te vroeg. De kans dat de vergunning alsnog (met terugwerkende kracht) wordt afgewezen lijkt me vrijwel 0,0. De gemeente heeft feitelijk geen aanknopingspunten om dat te toen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')