Wat heeft dit met egoïsme te maken? En wat maakt jou minder egoïst? Doneer jij geld? Help jij al die arme vluchtelingen? Doe niet zo hypocriet wil je. Ik weet wel zeker dat jij 1 van de velen bent die weer steen en been klaagt als Nederland volstroomt met Syrische vluchtelingen. En ondertussen mij een egoïst noemen. Grapjas.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:18 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Sorry, ik ben niet zo egoïstisch als jij. Ik ben voor gelijkheid van de mens, religie is het daar over het algemeen niet mee eens.
Ongelovelijk dat mensen zo onwetend kunnen zijn.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:15 schreef Krulletjes het volgende:
Hoe verklaar jij de mens dan? Heb jij de mens gemaakt? Heb jij de wereld gemaakt? Heb jij dieren gemaakt? Ben jij diegene die ervoor zorgt dat wij elke dag kunnen eten en drinken? Of wacht nee, jij gelooft zeker dat de aap dat doet? De ongelovige heeft een grote mond over de gelovige, maar komen zelf nooit met feiten.
Waarom doe je nou de hele tijd alsof de ongelovigen worden aangeklaagd? Dat is helemaal niet het geval. Daarom klopt je vergelijking niet.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:18 schreef Fanest het volgende:
[..]
Je overduidelijk hebt het niet begrepen.
Even een ander voorbeeld waarmee ik precies hetzelfde bedoel.
Stel dat Dirk wordt aangeklaagd voor het illegaal downloaden van muziek, terwijl hij weet dat hij dit niet heeft gedaan. Hij komt naar de rechtbank en de rechter zegt tegen hem 'Dirk, bewijs maar dat jij niet deze muziek hebt gedownload.'
Hiermee personificeer ik niemand, het is enkel bedoeld om aan te tonen hoe absurd het is dat mensen een tegenbewijs moeten leveren. Hetzelfde krijg je als gelovigen zeggen 'Bewijs maar dat God niet bestaat, kan je niet hé!'
Vind wel dat je te makkelijk eroverheen stapt dat religie een grote inspiratiebron voor terroristen is. Of dat nu Moslims, Christenen of Joden of weetikveel zijn, dat maakt me niet uit. Ik neem hier vooral moslims als voorbeeld om dat die op dit moment het ergst zijn. 500 jaar geleden had dit topic 'Rooms Katholieken' geheten.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:20 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Nee, maar Jodenterroristen is zo'n kutwoord. Bekt niet lekker. En de meeste radicale Joden zijn wel zionisten ja.
Afhankelijk van het onderwerp ja. Islam behelst niet alle levensvragen. Als ik bijvoorbeeld over politiek discussieer kan ik mijn kritisch denkvermogen erop loslaten zonder dat ik gebonden ben aan de islamitische kaders.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:21 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Maar wel binnen de kaders van de Koran, als jij geloofd dat dat de waarheid is geef je dus je eigen kritisch nadenken uit handen.
Maar hoe denk je dan over Christenen of Joden? Kies je daar voor een redelijke benadering of neem je over wat de Koran daarover zegt?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:23 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Afhankelijk van het onderwerp ja. Islam behelst niet alle levensvragen. Als ik bijvoorbeeld over politiek discussieer kan ik mijn kritisch denkvermogen erop loslaten zonder dat ik gebonden ben aan de islamitische kaders.
Dat klopt, dat is zeker waar. Religie kan inderdaad als bron voor geweld dienen. Maar dat betekent niet dat er ook veel goeds uit voortkomt. En ik vind, dat jij daar op jouw beurt weer makkelijk overheen stapt. Daar ben je eerder in het gesprek al vrij simpel overheengestapt, omdat je het naar eigen zeggen wou hebben over:quote:Op maandag 23 juni 2014 13:22 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Vind wel dat je te makkelijk eroverheen stapt dat religie een grote inspiratiebron voor terroristen is. Of dat nu Moslims, Christenen of Joden of weetikveel zijn, dat maakt me niet uit. Ik neem hier vooral moslims als voorbeeld om dat die op dit moment het ergst zijn. 500 jaar geleden had dit topic 'Rooms Katholieken' geheten.
Maar dan verzand je in dit soort gesprekken. Daar heb je helemaal niets aan.quote:Op maandag 23 juni 2014 12:59 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Die sociale toestand eromheen vind ik geen argument, het gaat erom of de kern waar is of niet. Of religie meer goed dan slecht toevoegt in de wereld is een andere discussie. Ik denk dat er geen argumenten zijn om aan te nemen dat er een god is en om dan wel je hele leven aan die aanname te onderwerpen vind ik onzinnig.
Het gebeurt wel degelijk dat ongelovigen het verwijt krijgen dat ze niet kunnen bewijzen dat er geen God bestaat. Ik heb meermaals meegemaakt, in deze topic zelfs al.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:22 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Waarom doe je nou de hele tijd alsof de ongelovigen worden aangeklaagd? Dat is helemaal niet het geval. Daarom klopt je vergelijking niet.
Joden en christenen zijn mijn broeders en zusters. Ik sluit liever een vriendschap met een Jood dan met een atheïst.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:24 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Maar hoe denk je dan over Christenen of Joden? Kies je daar voor een redelijke benadering of neem je over wat de Koran daarover zegt?
Mensen geloven in God. Maar als er dan andere mensen gaan zeggen 'bewijs maar eens dat er een God is!', dan wordt de eerste groep toch aangevallen? Waarom mogen die mensen nou niet lekker geloven wat ze willen?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:25 schreef Fanest het volgende:
[..]
Het gebeurt wel degelijk dat ongelovigen het verwijt krijgen dat ze niet kunnen bewijzen dat er geen God bestaat. Ik heb meermaals meegemaakt, in deze topic zelfs al.
[..]quote:
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:26 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ik sluit liever een vriendschap met een Jood dan met een atheïst.
quote:Op maandag 23 juni 2014 13:27 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
[..]
Dat klopt, dat is zeker waar. Religie kan inderdaad als bron voor geweld dienen. Maar dat betekent niet dat er ook veel goeds uit voortkomt. En ik vind, dat jij daar op jouw beurt weer makkelijk overheen stapt. Daar ben je eerder in het gesprek al vrij simpel overheengestapt, omdat je het naar eigen zeggen wou hebben over:
[..]
Maar dan verzand je in dit soort gesprekken. Daar heb je helemaal niets aan.
Nee. Dat kan niemand bewijzen. Daarom geloof je ook. Het is een aanname die je maakt. Maar dat doet er toch helemaal niet toe in praktische zin?quote:Oorspronkelijk wilde ik het vooral hebben over of religieuzen inderdaad kunnen bewijzen of god bestaat. Ik zou nog steeds graag daar een reactie op willen van een gelovige. Ik heb me verder wat laten afleiden door andere posts vrees ik. Om even kort op je punt in te gaan: ik denk dat de mens geevolueerd is tot een sociaal wezen en dat religie daar in de zin van gemeenschap toe kan bijdrage maar dat sociale handelingen los staan van religie.
Dat lijkt me ook:quote:Op maandag 23 juni 2014 13:26 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Joden en christenen zijn mijn broeders en zusters. Ik sluit liever een vriendschap met een Jood dan met een atheïst.
Naar mijn weten was de profeet bevriend met zijn joodse buurman en heeft zelfs gezegd dat hij mocht hij komen te overleden een deel van zijn erfenis zou nalaten aan de joodse buurman.
Je helpt je zuster in deze discussie in elk geval niet. Ik zie in elk geval een duidelijk verschil tussen moslims in deze discussie en gelukking neemt maghreb nog de moeite een normaal gesprek aan te gaan.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:29 schreef voederbietel het volgende:
Kom op vrijdag naar de Moskee en we klappen je met alle broeders tegelijk.
Jawel want het is een vrijheidsbeperkende, en rationeel beperkende, aanname die de mensheid niet verder brengt.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:29 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
[..]
Nee. Dat kan niemand bewijzen. Daarom geloof je ook. Het is een aanname die je maakt. Maar dat doet er toch helemaal niet toe in praktische zin?
Met alle respect, maar een vers knippen en plakken maakt je niet geloofwaardig. Ken je de context? Ooit gehoord van nasikh wa mansukh, tafseer, tarigh el koran...quote:Op maandag 23 juni 2014 13:29 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook:
Soera 47:4 : Wanneer gijlieden dus een ontmoeting hebt met hen, die ongelovig zijn, houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht, bindt hen dan in boeien. Dan daarna of begenadiging of loskoping, totdat de strijd zijn geweld heeft neergelegd. Aldus. En zo Allah wilde, zou Hij zichzelf tegen hen helpen, maar het is om ulieden met elkander te beproeven. En zij die gedood zijn op de weg Allah's, hun daden zal Hij niet teloor doen gaan.
Welke discussie en hoe moet er normaal ingegaan worden op je stellingen, waarmee je niks anders doet dan jezelf voor schut zetten?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:31 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Je helpt je zuster in deze discussie in elk geval niet. Ik zie in elk geval een duidelijk verschil tussen moslims in deze discussie en gelukking neemt maghreb nog de moeite een normaal gesprek aan te gaan.
Ga een aap neucken ofzo, daar stam jij toch vanafquote:Op maandag 23 juni 2014 12:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat was het ook alweer, religie van de vrede en de tolerantie he?
Altijd goed te merken met types als jij.
Genoeg communisten en fascisten die anderen graag naar de andere wereld helpen vanwege hun Goddeloze gedachte goed.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:04 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gezien die, omdat hij een atheistische humanist is, anderen dood.
Het probleem is is dat gelovigen graag hun wettelijke basis en acties willen vestigen op onbewezen theorieën in hun heilige boek, dit gebeurt weliswaar nauwelijks meer in Europa maar nog wel veelvuldig in landen waar de Islam de staatsgodsdienst is. Zelfde geldt in zeer Christelijke landen. Dit is zonder twijfel gevaarlijk, ik hoop niet dat ik hier voorbeelden voor hoef te geven.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:27 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Mensen geloven in God. Maar als er dan andere mensen gaan zeggen 'bewijs maar eens dat er een God is!', dan wordt de eerste groep toch aangevallen? Waarom mogen die mensen nou niet lekker geloven wat ze willen?
Omdat jullie denken dat daar veel slechts uit komt.
Maar die richting gaan we helemaal niet op in de discussie. Want het is veel makkelijker om gewoon te hameren op het feit dat niemand kan bewijzen dat God bestaat of niet. Maar dat doet er helemaal niet toe voor de huidige situatie?!
Je negeert mijn vragen. Dat laat al weer zien dat je niet met feiten kan komen. We hebben het hier niet over de evolutie, hoe verklaar jij de mens? De eerste mens op aarde? Toen was er nog geen sprake van evolutie. Nogmaals heb jij de wereld gemaakt? Geef hier nou is een duidelijke verklaring voor. Als je zo zeker bent dat god niet bestaat, dan heb je vast en zeker goed nagedacht over alles.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:16 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Evolutie is bewezen, het feit dat jij dat niet beseft geeft al aan hoe gevaarlijk en beperkend religie kan zijn.
Niet goddeloos per se, eerder contra revolutionairquote:Op maandag 23 juni 2014 13:32 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Genoeg communisten en fascisten die anderen graag naar de andere wereld helpen vanwege hun Goddeloze gedachte goed.
Maar niet omdat ze atheist zijn.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:32 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Genoeg communisten en fascisten die anderen graag naar de andere wereld helpen vanwege hun Goddeloze gedachte goed.
Klopt, en jij ook ook al ben je dusdanig geindoctrineerd om de keiharde feiten gewoon te ontkennen.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:32 schreef corehype het volgende:
[..]
Ga een aap neucken ofzo, daar stam jij toch vanaf
Is het lekker, zo'n apenkutje?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:33 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Klopt, en jij ook ook al ben je dusdanig geindoctrineerd om de keiharde feiten gewoon te ontkennen.
Oke, ik zal de islamverzen maar hierbij latenquote:Op maandag 23 juni 2014 13:32 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Met alle respect, maar een vers knippen en plakken maakt je niet geloofwaardig. Ken je de context? Ooit gehoord van nasikh wa mansukh, tafseer, tarigh el koran...
Als jij over koran en islamwetenschap wil discussiëren zal je toch echt met wat meer kennis moeten komen. Zo kan ik je niet serieus nemen. Al helemaal niet als je daarbij ook nog geen woord Arabisch spreekt.
Ja, weet jij uiteraard niet want je bent vroom moslim en hebt nog nooit een kutje gezien.quote:
Hier is een prima verklaring voor. Deze vindt je in het vakgebied van entropie, de stijgende entropie van het heelal heeft als gevolg dat anorganische moleculen kunnen binden tot organische moleculen, op voorwaarde dat de entropie buiten dit proces stijgt (Tweede Hoofdwet thermodynamica). Deze organische moleculen zijn de bouwstenen van het leven, en vormen door miljoenen jaren door toeval uiteindelijk de eerste eencellige organismen. Vanaf dit moment zit je in het vakgebied van de evolutie, die wat makkelijker te begrijpen is als je nooit natuur/scheikunde hebt gehad.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:33 schreef Krulletjes het volgende:
[..]
Je negeert mijn vragen. Dat laat al weer zien dat je niet met feiten kan komen. We hebben het hier niet over de evolutie, hoe verklaar jij de mens? De eerste mens op aarde? Toen was er nog geen sprake van evolutie. Nogmaals heb jij de wereld gemaakt? Geef hier nou is een duidelijke verklaring voor. Als je zo zeker bent dat god niet bestaat, dan heb je vast en zeker goed nagedacht over alles.
Ik snap niet zo goed waarom jij religie probeert te benaderen door naar fysiek bewijs te zoeken.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:34 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Oke, ik zal de islamverzen maar hierbij laten
Ik wil je overigens niet beledigen o.i.d. ik ben alleen benieuwd waarom jij de Koran geloofd terwijl er geen bewijzen voor zijn en terwijl er toch ook dingen in staan waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
Oh het was serieus?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:33 schreef Krulletjes het volgende:
[..]
Je negeert mijn vragen. Dat laat al weer zien dat je niet met feiten kan komen. We hebben het hier niet over de evolutie, hoe verklaar jij de mens? De eerste mens op aarde? Toen was er nog geen sprake van evolutie. Nogmaals heb jij de wereld gemaakt? Geef hier nou is een duidelijke verklaring voor. Als je zo zeker bent dat god niet bestaat, dan heb je vast en zeker goed nagedacht over alles.
quote:Op maandag 23 juni 2014 13:34 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ik wil je overigens niet beledigen o.i.d. ik ben alleen benieuwd waarom jij de Koran geloofd terwijl er geen bewijzen voor zijn en terwijl er toch ook dingen in staan waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
Zie het niet als een belediging. Ik zeg slechts dat de Koran niet een kwestie van knippen en plakken is. Binnen de studie islam heb je een hele onderdeel koranwetenschap waar men jaren mee bezig is.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:34 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Hoeft niet fysiek te zijn, elk bewijs is goed voor mij, als het maar logisch beredeneerbaar is.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:36 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom jij religie probeert te benaderen door naar fysiek bewijs te zoeken.
Ja.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:34 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Alsof ISIS oid. moordt omdat ze islamitisch zijn.
Mensen zien iets wat niet verklaarbaar is in hun perceptie en zoeken daar een verhaal bij wat groter is dan hunzelf zodat ze het in de basis niet hoeven te begrijpen. In feite doe jij exact hetzelfde met je benadering naar religie. Je begrijpt het niet vanuit je eigen perceptie en benaderd het dus wetenschappelijk omdat je het dan niet meer hoeft te begrijpen, het bestaat immers niet.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:37 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Hoeft niet fysiek te zijn, elk bewijs is goed voor mij, als het maar logisch beredeneerbaar is.
Het lijkt me dan een vrij paradoxaal probleem waarin geen enkele oplossing mogelijk is, een idee kun je immers niet vermoorden.quote:
Zolang je niet impliceert dat het op de een of andere manier 'nobel' is om een vriendschap met een jood als acceptabel te zien en te prefereren boven een vriendschap met een atheïst.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:33 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn voorkeuren, of is dat per definitie fout?
God of the gaps dus? De wetenschappelijke benadering is niet om dingen te negeren maar er een natuurlijke verklaring voor te zoeken, door kritisch naar bewijzen te kijken. Die kritische houding mis ik bij religieuzen.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:39 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Mensen zien iets wat niet verklaarbaar is in hun perceptie en zoeken daar een verhaal bij wat groter is dan hunzelf zodat ze het in de basis niet hoeven te begrijpen. In feite doe jij exact hetzelfde met je benadering naar religie. Je begrijpt het niet vanuit je eigen perceptie en benaderd het dus wetenschappelijk omdat je het dan niet meer hoeft te begrijpen, het bestaat immers niet.
Geen idee wat je bedoelt, maar ik ben uberhaubt geen voorstander van totalitaire ideologien, of die nu religieus zijn of niet.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:41 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee, omdat mensen iets anders geloven dan zij. Meer zeg ik niet. De rest is aan jou.
Zodat je het niet hoeft op te zoeken:quote:Op maandag 23 juni 2014 13:36 schreef Fanest het volgende:
[..]
Hier is een prima verklaring voor. Deze vindt je in het vakgebied van entropie, de stijgende entropie van het heelal heeft als gevolg dat anorganische moleculen kunnen binden tot organische moleculen, op voorwaarde dat de entropie buiten dit proces stijgt (Tweede Hoofdwet thermodynamica). Deze organische moleculen zijn de bouwstenen van het leven, en vormen door miljoenen jaren door toeval uiteindelijk de eerste eencellige organismen. Vanaf dit moment zit je in het vakgebied van de evolutie, die wat makkelijker te begrijpen is als je nooit natuur/scheikunde hebt gehad.
Wetenschap is exact hetzelfde. Enkel zijn wonderen vervangen door wetenschappelijke doorbraken en religieuzebeleving vervangen door significantie.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:41 schreef JimmyDean het volgende:
God of the gaps dus? De wetenschappelijke benadering is niet om dingen te negeren maar er een natuurlijke verklaring voor te zoeken, door kritisch naar bewijzen te kijken. Die kritische houding mis ik bij religieuzen.
Vanuit mijn perceptie is dat er niet. Vanuit een ander z'n perceptie wel. Ik kies er voor, omdat ik het ontstaan van de mens niet zelf kan begrijpen, te geloven in de evolutietheorie. Niet omdat het in mijn ogen een feit is en dus een logisch gevolg is van een serie indrukken.quote:Noem trouwens eens een voorbeeld van iets dat niet verklaard kan worden anders dan door religie?
Ik denk dat het dan wijs is je terug te trekken uit deze discussie.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:42 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Geen idee wat je bedoelt, maar ik ben uberhaubt geen voorstander van totalitaire ideologien, of die nu religieus zijn of niet.
Hoe kom je hier nu bij? Wetenschap onderzoekt dingen kritisch en heeft onderbouwingen en bewijzen nodig voor ze een theorie aanneemt, religie heeft enkel een theorie en geen bewijzen.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:43 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wetenschap is exact hetzelfde. Enkel zijn wonderen vervangen door wetenschappelijke doorbraken en religieuzebeleving vervangen door significantie.
[..]
Vanuit mijn perceptie is dat er niet. Vanuit een ander z'n perceptie wel. Ik kies er voor, omdat ik het ontstaan van de mens niet zelf kan begrijpen, te geloven in de evolutietheorie. Niet omdat het in mijn ogen een feit is en dus een logisch gevolg is van een serie indrukken.
Onder de gordelquote:Op maandag 23 juni 2014 13:35 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, weet jij uiteraard niet want je bent vroom moslim en hebt nog nooit een kutje gezien.
Daar zie ik vooralsnog geen reden toe.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:45 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Ik denk dat het dan wijs is je terug te trekken uit deze discussie.
Das wel vaker met kutjes jaquote:
Wetenschap is een spel waarbij de spelregels gesteld zijn door de deelnemers. Knap hoor, wetenschap.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:45 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nu bij? Wetenschap onderzoekt dingen kritisch en heeft onderbouwingen en bewijzen nodig voor ze een theorie aanneemt, religie heeft enkel een theorie en geen bewijzen.
Waarom verbaast je dat? Kan je niet bevatten dat er mensen zijn die de wereld anders zien dan jij?quote:De evolutietheorie is een zeer duidelijk bewezen model, en het verbaasd me hoe veel mensen dat hier glashard ontkennen.
Je bent wel aardig bezig jouw wereldbeeld op iedereen te drukken niet?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:46 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Daar zie ik vooralsnog geen reden toe.
Wetenschap is gestoeld op bewijs, als jij dat een oneerlijke spelregel vind is de discussie dus over want ook voor mij geld dat je eerst bewijs, fysiek of logisch, moet hebben alvorens je een theorie opstelt. En als die theorie dan onderbouwd is met bewijs vind ik het vrij vreemd dat je die theorie blijft ontkennen of, zoals blijkt uit de reacties hier, er helemaal niet bekend mee bent.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:46 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wetenschap is een spel waarbij de spelregels gesteld zijn door de deelnemers. Knap hoor, wetenschap.
[..]
Waarom verbaasd je dat? Kan je niet bevatten dat er mensen zijn die de wereld anders zijn dan jij?
Het enige wat jij doet is one-liners uitkramen om vervolgens anderen te verwijten dat ze bezig zijn te forceren.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:47 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Je bent wel aardig bezig jouw wereldbeeld op iedereen te drukken niet?
Wat is bewijs? Een serie metingen, die je zelf bedenkt, op een serie proeven, die je zelf opstelt, en een statistische conclusie, waarbij je de benadering afstemt op je doel?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:48 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Wetenschap is gestoeld op bewijs, als jij dat een oneerlijke spelregel vind is de discussie dus over want ook voor mij geld dat je eerst bewijs, fysiek of logisch, moet hebben alvorens je een theorie opstelt. En als die theorie dan onderbouwd is met bewijs vind ik het vrij vreemd dat je die theorie blijft ontkennen of, zoals blijkt uit de reacties hier, er helemaal niet bekend mee bent.
Je doet nogal wat beweringen hier. Bewijs is voor mij iets dat waargenomen wordt en waar een duidelijke conclusie uit valt af te leiden. lijkt me toch wel een vrij breedgedeelde omschrijving...quote:Op maandag 23 juni 2014 13:50 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wat is bewijs? Een serie metingen, die je zelf bedenkt, op een serie proeven, die je zelf opstelt, en een statistische conclusie, waarbij je de benadering afstemt op je doel?
Waarom, als wetenschap niks meer dat logica is, is het al vaker voorgekomen dat wetenschappers het niet bij het juiste eind hadden?
Omdat een theorie falsificibaar is, soms nemen wetenscappers een theorie aan wanneer het zeer waarschijnlijk lijkt. Als de theorie niet blijkt te kloppen en een andere theorie wel bewezen is, dan hadden de wetenschappers het dus bij het verkeerde eind.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:50 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Wat is bewijs? Een serie metingen, die je zelf bedenkt, op een serie proeven, die je zelf opstelt, en een statistische conclusie, waarbij je de benadering afstemt op je doel?
Waarom, als wetenschap niks meer dat logica is, is het al vaker voorgekomen dat wetenschappers het niet bij het juiste eind hadden?
Een extremistische Moslim vermoord een Christen omdat hij in een andere God/ander idee gelooft als hij in de naam van Allah deze daad verricht.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:42 schreef JimmyDean het volgende:
Geen idee wat je bedoelt, maar ik ben uberhaubt geen voorstander van totalitaire ideologien, of die nu religieus zijn of niet.
Waarnemingen zijn subjectief pur sang en conclusies zijn perceptie met vooraf gestelde logica.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:51 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Je doet nogal wat beweringen hier. Bewijs is voor mij iets dat waargenomen wordt en waar een duidelijke conclusie uit valt af te leiden. lijkt me toch wel een vrij breedgedeelde omschrijving...
Dit in tegenstelling tot religies?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:53 schreef Fanest het volgende:
[..]
Omdat een theorie falsificibaar is, soms nemen wetenscappers een theorie aan wanneer het zeer waarschijnlijk lijkt. Als de theorie niet blijkt te kloppen en een andere theorie wel bewezen is, dan hadden de wetenschappers het dus bij het verkeerde eind.
Ik heb je tweede vraag net beantwoord.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:53 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Waarnemingen zijn subjectief pur sang en conclusies zijn perceptie met vooraf gestelde logica.
Maar zou je die tweede vraag nog even kunnen beantwoorden?
Waarvoor dank.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:54 schreef Fanest het volgende:
[..]
Ik heb je tweede vraag net beantwoord.
Ik zeg toch ook nergens dat alleen religie gevaarlijk is. Er zijn genoeg vreemde, totalitaire en extremistische ideologien waar ik me eveneens tegen verzet. Maar dat neemt niet weg dat religie daar wel een onderdeel van is.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:53 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Een extremistische Moslim vermoord een Christen omdat hij in een andere God/ander idee gelooft als hij in de naam van Allah deze daad verricht.
Een extremistische communist vermoord iemand die in het kapitalisme gelooft, omdat deze een ander idee aanhangt en gelooft dat een maatschappij op een andere manier moet worden ingericht.
Het hangt dus niet van een ideologie af of er een God in zit, de ja of de nee. Je kunt ook in naam van het volk moorden, omdat je in hen gelooft.
Ja, omdat wetenschappers het een theorie noemen, en aanvaarden dat het niet per se waar is, wanneer het niet bewezen is.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:54 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dit in tegenstelling tot religies?
Ja, religies zijn aan een absolute, onveranderbare, waarheid gebonden. Dus zelfs als alle bewijzen zeggen dat het niet klopt moet de gelovige het blijven verdedigen. Dit is ook het probleem met religie.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:54 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Dit in tegenstelling tot religies?
De religieuze mensen die ik ken zijn over het algemeen meer twijfelachtig over hun wereldbeeld dan de gemiddelde atheïst eigenlijk.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:56 schreef Fanest het volgende:
[..]
Ja, omdat wetenschappers het een theorie noemen, en aanvaarden dat het niet per se waar is, wanneer het niet bewezen is.
Religieuzen daarentegen nemen een onbewezen theorie als 100% waarheid aan, en dulden geen enkele bewering of bewijs die er tegenin gaat.
Maar je ziet hierin echt totaal geen gelijkenis met wetenschap?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:56 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ja, religies zijn aan een absolute, onveranderbare, waarheid gebonden. Dus zelfs als alle bewijzen zeggen dat het niet klopt moet de gelovige het blijven verdedigen. Dit is ook het probleem met religie.
Waarschijnlijk omdat ze merken dat er dingen niet kloppen, maar als je 100% de koran volgt is er geen mogelijheid tot twijfel.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
De religieuze mensen die ik ken zijn over het algemeen meer twijfelachtig over hun wereldbeeld dan de gemiddelde atheïst eigenlijk.
Ach, ik had het kunnen verwachten dat je hier weer geen eigen antwoord op hebt. Met je grote bek over een biologieboek, wie the fuck heeft dat boek geschreven? In een biologieboek hebben ze ook geen conclusies, ze maken er een leuk verhaaltje van omdat ze zelf schijten voor de waarheid. Dit is de waarheid: Allah is the creator. Allah is the protector. Allah is the forgiver.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:36 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Oh het was serieus?
Anders begin je even met het lezen van een laagdrempelig wikipedia artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Human_evolution en sla je daarna een biologieboek open.
bron?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:58 schreef Krulletjes het volgende:
Dit is de waarheid: Allah is the creator. Allah is the protector. Allah is the forgiver.
Nee, er is geen enkele waarheid in de wetenschap die niet door bewijzen wordt ondersteunt. Als bewijzen tegen een theorie zijn, wordt de theorie verworpen. Dit is de wetenschappelijke methode.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Maar je ziet hierin echt totaal geen gelijkenis met wetenschap?
Logisch, omdat relieuze mensen hun wereldbeeld baseren op geloof en onbewezen theorieën, en atheïsten hun wereldbeeld baseren op bewezen stellingen en natuurwetten. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat de mens is voortgekomen uit evolutie, evolutie is bewezen dus ben ik niet twijfelachtig.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
De religieuze mensen die ik ken zijn over het algemeen meer twijfelachtig over hun wereldbeeld dan de gemiddelde atheïst eigenlijk.
Maar gezien de overgrote meerderheid van gematige huiskamer gelovigen, hoe kun je religie dan onder een vreemde, totalitaire en extremistische ideologie scharen?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:55 schreef JimmyDean het volgende:
Ik zeg toch ook nergens dat alleen religie gevaarlijk is. Er zijn genoeg vreemde, totalitaire en extremistische ideologien waar ik me eveneens tegen verzet. Maar dat neemt niet weg dat religie daar wel een onderdeel van is.
Ik denk dat deze troll genoeg heeft gegeten voor vananvond. Nog even een toetje en dan naar bed.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:58 schreef Krulletjes het volgende:
[..]
Ach, ik had het kunnen verwachten dat je hier weer geen eigen antwoord op hebt. Met je grote bek over een biologieboek, wie the fuck heeft dat boek geschreven? In een biologieboek hebben ze ook geen conclusies, ze maken er een leuk verhaaltje van omdat ze zelf schijten voor de waarheid. Dit is de waarheid: Allah is the creator. Allah is the protector. Allah is the forgiver.
Nu is het wel weer leuk geweest.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:58 schreef Krulletjes het volgende:
[..]
Ach, ik had het kunnen verwachten dat je hier weer geen eigen antwoord op hebt. Met je grote bek over een biologieboek, wie the fuck heeft dat boek geschreven? In een biologieboek hebben ze ook geen conclusies, ze maken er een leuk verhaaltje van omdat ze zelf schijten voor de waarheid. Dit is de waarheid: Allah is the creator. Allah is the protector. Allah is the forgiver.
Sorry, ik ben niet persoonlijk bij onze evolutie geweest dus ik moet mijn antwoord op anderen baseren. Ik begrijp dat jij wel over bovennatuurlijke informatie over ons ontstaan beschikt.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:58 schreef Krulletjes het volgende:
[..]
Waarom worden er dan dingen voor 'waar' aangenomen die later 'niet-waar' bleken te zijn?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:59 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Nee, er is geen enkele waarheid in de wetenschap die niet door bewijzen wordt ondersteunt. Als bewijzen tegen een theorie zijn, wordt de theorie verworpen. Dit is de wetenschappelijke methode.
Omdat ze redelijkheid afleggen tegenover geloof, wat ze potentieel gevaarlijk maakt.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:59 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Maar gezien de overgrote meerderheid van gematige huiskamer gelovigen, hoe kun je religie dan onder een vreemde, totalitaire en extremistische ideologie scharen?
Volgens mij heeft Fanest dit net beantwoord.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:00 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Waarom worden er dan dingen voor 'waar' aangenomen die later 'niet-waar' bleken te zijn?
Omdat ze zeer logisch zijn en gebaseerd zijn op bewezen feiten. Overigens worden ze nooit voor waar aangezien, voor wetenschappelijke doeleinden gaat men er soms vanuit dat een theorie klopt is, maar men houdt hier altijd rekening met het feit dat de theorie niet bewezen is.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:00 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Waarom worden er dan dingen voor 'waar' aangenomen die later 'niet-waar' bleken te zijn?
Los van de religieuze beleving, welke natuurlijk niet te bewijzen valt, net zo als jou overtuiging over evolutie, zijn de meeste religies wel degelijk historisch te bewijzen. Alles daar omheen is een religieuze theorie, welke verworpen kan worden als blijkt dat deze niet klopt, hetgeen nog nooit gebeurd is.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:59 schreef Fanest het volgende:
[..]
Logisch, omdat relieuze mensen hun wereldbeeld baseren op geloof en onbewezen theorieën, en atheïsten hun wereldbeeld baseren op bewezen stellingen en natuurwetten.
Ik ben blij dat je je daar comfortabel in voelt.quote:Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat de mens is voortgekomen uit evolutie, evolutie is bewezen dus ben ik niet twijfelachtig.
"Help uw naasten" en "vergeef mijn zonden" vind ik dan ook een zeer onredelijk gedachtegoed in deze neoliberale wereld. Ieder voor zich en schuldigen moeten gestraft worden zodat ze weten hoe slecht ze zijn als mens.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:01 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Omdat ze redelijkheid afleggen tegenover geloof, wat ze potentieel gevaarlijk maakt.
viese nerdjequote:Op maandag 23 juni 2014 14:03 schreef Fanest het volgende:
[..]
Alleen jammer dat fotonen voor de gewone mens niet individueel te onderscheiden zijn.
Het gaat niet om comfortabel, het gaat om wat de waarheid is.quote:Ik ben blij dat je je daar comfortabel in voelt.
quote:
Je weet zelf welke drogredeneringen je hier gebruikt.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:03 schreef hoink581 het volgende:
[..]
"Help uw naasten" en "vergeef mijn zonden" vind ik dan ook een zeer onredelijk gedachtegoed in deze neoliberale wereld. Ieder voor zich en schuldigen moeten gestraft worden zodat ze weten hoe slecht ze zijn als mens.
Begin nou niet over De Waarheid.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:03 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Het gaat niet om comfortabel, het gaat om wat de waarheid is.
Bewijs die waarheid nou een keer dan.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:05 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Begin nou niet over De Waarheid.
Nee.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:05 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Broeder deadprez, had je de foto van m'n kat gezien in de sc?
http://www.dewaarheid.nu/quote:Op maandag 23 juni 2014 14:05 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Bewijs die waarheid nou een keer dan.
Evolutie is een waarheid, het is bewezen. Niet op wiskundige wijze zoals de Stelling van Pythagoras, maar wel op empirische wijze.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:05 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Begin nou niet over De Waarheid.
Klopt, ik hoop dat je ook in ziet waarom ik deze overdrijving gebruik.quote:Op maandag 23 juni 2014 14:05 schreef JimmyDean het volgende:
Je weet zelf welke drogredeneringen je hier gebruikt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |