Wat heeft dit met egoïsme te maken? En wat maakt jou minder egoïst? Doneer jij geld? Help jij al die arme vluchtelingen? Doe niet zo hypocriet wil je. Ik weet wel zeker dat jij 1 van de velen bent die weer steen en been klaagt als Nederland volstroomt met Syrische vluchtelingen. En ondertussen mij een egoïst noemen. Grapjas.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:18 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Sorry, ik ben niet zo egoïstisch als jij. Ik ben voor gelijkheid van de mens, religie is het daar over het algemeen niet mee eens.
Ongelovelijk dat mensen zo onwetend kunnen zijn.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:15 schreef Krulletjes het volgende:
Hoe verklaar jij de mens dan? Heb jij de mens gemaakt? Heb jij de wereld gemaakt? Heb jij dieren gemaakt? Ben jij diegene die ervoor zorgt dat wij elke dag kunnen eten en drinken? Of wacht nee, jij gelooft zeker dat de aap dat doet? De ongelovige heeft een grote mond over de gelovige, maar komen zelf nooit met feiten.
Waarom doe je nou de hele tijd alsof de ongelovigen worden aangeklaagd? Dat is helemaal niet het geval. Daarom klopt je vergelijking niet.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:18 schreef Fanest het volgende:
[..]
Je overduidelijk hebt het niet begrepen.
Even een ander voorbeeld waarmee ik precies hetzelfde bedoel.
Stel dat Dirk wordt aangeklaagd voor het illegaal downloaden van muziek, terwijl hij weet dat hij dit niet heeft gedaan. Hij komt naar de rechtbank en de rechter zegt tegen hem 'Dirk, bewijs maar dat jij niet deze muziek hebt gedownload.'
Hiermee personificeer ik niemand, het is enkel bedoeld om aan te tonen hoe absurd het is dat mensen een tegenbewijs moeten leveren. Hetzelfde krijg je als gelovigen zeggen 'Bewijs maar dat God niet bestaat, kan je niet hé!'
Vind wel dat je te makkelijk eroverheen stapt dat religie een grote inspiratiebron voor terroristen is. Of dat nu Moslims, Christenen of Joden of weetikveel zijn, dat maakt me niet uit. Ik neem hier vooral moslims als voorbeeld om dat die op dit moment het ergst zijn. 500 jaar geleden had dit topic 'Rooms Katholieken' geheten.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:20 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Nee, maar Jodenterroristen is zo'n kutwoord. Bekt niet lekker. En de meeste radicale Joden zijn wel zionisten ja.
Afhankelijk van het onderwerp ja. Islam behelst niet alle levensvragen. Als ik bijvoorbeeld over politiek discussieer kan ik mijn kritisch denkvermogen erop loslaten zonder dat ik gebonden ben aan de islamitische kaders.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:21 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Maar wel binnen de kaders van de Koran, als jij geloofd dat dat de waarheid is geef je dus je eigen kritisch nadenken uit handen.
Maar hoe denk je dan over Christenen of Joden? Kies je daar voor een redelijke benadering of neem je over wat de Koran daarover zegt?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:23 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Afhankelijk van het onderwerp ja. Islam behelst niet alle levensvragen. Als ik bijvoorbeeld over politiek discussieer kan ik mijn kritisch denkvermogen erop loslaten zonder dat ik gebonden ben aan de islamitische kaders.
Dat klopt, dat is zeker waar. Religie kan inderdaad als bron voor geweld dienen. Maar dat betekent niet dat er ook veel goeds uit voortkomt. En ik vind, dat jij daar op jouw beurt weer makkelijk overheen stapt. Daar ben je eerder in het gesprek al vrij simpel overheengestapt, omdat je het naar eigen zeggen wou hebben over:quote:Op maandag 23 juni 2014 13:22 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Vind wel dat je te makkelijk eroverheen stapt dat religie een grote inspiratiebron voor terroristen is. Of dat nu Moslims, Christenen of Joden of weetikveel zijn, dat maakt me niet uit. Ik neem hier vooral moslims als voorbeeld om dat die op dit moment het ergst zijn. 500 jaar geleden had dit topic 'Rooms Katholieken' geheten.
Maar dan verzand je in dit soort gesprekken. Daar heb je helemaal niets aan.quote:Op maandag 23 juni 2014 12:59 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Die sociale toestand eromheen vind ik geen argument, het gaat erom of de kern waar is of niet. Of religie meer goed dan slecht toevoegt in de wereld is een andere discussie. Ik denk dat er geen argumenten zijn om aan te nemen dat er een god is en om dan wel je hele leven aan die aanname te onderwerpen vind ik onzinnig.
Het gebeurt wel degelijk dat ongelovigen het verwijt krijgen dat ze niet kunnen bewijzen dat er geen God bestaat. Ik heb meermaals meegemaakt, in deze topic zelfs al.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:22 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Waarom doe je nou de hele tijd alsof de ongelovigen worden aangeklaagd? Dat is helemaal niet het geval. Daarom klopt je vergelijking niet.
Joden en christenen zijn mijn broeders en zusters. Ik sluit liever een vriendschap met een Jood dan met een atheïst.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:24 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Maar hoe denk je dan over Christenen of Joden? Kies je daar voor een redelijke benadering of neem je over wat de Koran daarover zegt?
Mensen geloven in God. Maar als er dan andere mensen gaan zeggen 'bewijs maar eens dat er een God is!', dan wordt de eerste groep toch aangevallen? Waarom mogen die mensen nou niet lekker geloven wat ze willen?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:25 schreef Fanest het volgende:
[..]
Het gebeurt wel degelijk dat ongelovigen het verwijt krijgen dat ze niet kunnen bewijzen dat er geen God bestaat. Ik heb meermaals meegemaakt, in deze topic zelfs al.
[..]quote:
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:26 schreef Maghrebijnse het volgende:
Ik sluit liever een vriendschap met een Jood dan met een atheïst.
quote:Op maandag 23 juni 2014 13:27 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
[..]
Dat klopt, dat is zeker waar. Religie kan inderdaad als bron voor geweld dienen. Maar dat betekent niet dat er ook veel goeds uit voortkomt. En ik vind, dat jij daar op jouw beurt weer makkelijk overheen stapt. Daar ben je eerder in het gesprek al vrij simpel overheengestapt, omdat je het naar eigen zeggen wou hebben over:
[..]
Maar dan verzand je in dit soort gesprekken. Daar heb je helemaal niets aan.
Nee. Dat kan niemand bewijzen. Daarom geloof je ook. Het is een aanname die je maakt. Maar dat doet er toch helemaal niet toe in praktische zin?quote:Oorspronkelijk wilde ik het vooral hebben over of religieuzen inderdaad kunnen bewijzen of god bestaat. Ik zou nog steeds graag daar een reactie op willen van een gelovige. Ik heb me verder wat laten afleiden door andere posts vrees ik. Om even kort op je punt in te gaan: ik denk dat de mens geevolueerd is tot een sociaal wezen en dat religie daar in de zin van gemeenschap toe kan bijdrage maar dat sociale handelingen los staan van religie.
Dat lijkt me ook:quote:Op maandag 23 juni 2014 13:26 schreef Maghrebijnse het volgende:
[..]
Joden en christenen zijn mijn broeders en zusters. Ik sluit liever een vriendschap met een Jood dan met een atheïst.
Naar mijn weten was de profeet bevriend met zijn joodse buurman en heeft zelfs gezegd dat hij mocht hij komen te overleden een deel van zijn erfenis zou nalaten aan de joodse buurman.
Je helpt je zuster in deze discussie in elk geval niet. Ik zie in elk geval een duidelijk verschil tussen moslims in deze discussie en gelukking neemt maghreb nog de moeite een normaal gesprek aan te gaan.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:29 schreef voederbietel het volgende:
Kom op vrijdag naar de Moskee en we klappen je met alle broeders tegelijk.
Jawel want het is een vrijheidsbeperkende, en rationeel beperkende, aanname die de mensheid niet verder brengt.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:29 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
[..]
Nee. Dat kan niemand bewijzen. Daarom geloof je ook. Het is een aanname die je maakt. Maar dat doet er toch helemaal niet toe in praktische zin?
Met alle respect, maar een vers knippen en plakken maakt je niet geloofwaardig. Ken je de context? Ooit gehoord van nasikh wa mansukh, tafseer, tarigh el koran...quote:Op maandag 23 juni 2014 13:29 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook:
Soera 47:4 : Wanneer gijlieden dus een ontmoeting hebt met hen, die ongelovig zijn, houwt dan in op de nekken en wanneer gij onder hen een bloedbad hebt aangericht, bindt hen dan in boeien. Dan daarna of begenadiging of loskoping, totdat de strijd zijn geweld heeft neergelegd. Aldus. En zo Allah wilde, zou Hij zichzelf tegen hen helpen, maar het is om ulieden met elkander te beproeven. En zij die gedood zijn op de weg Allah's, hun daden zal Hij niet teloor doen gaan.
Welke discussie en hoe moet er normaal ingegaan worden op je stellingen, waarmee je niks anders doet dan jezelf voor schut zetten?quote:Op maandag 23 juni 2014 13:31 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Je helpt je zuster in deze discussie in elk geval niet. Ik zie in elk geval een duidelijk verschil tussen moslims in deze discussie en gelukking neemt maghreb nog de moeite een normaal gesprek aan te gaan.
Ga een aap neucken ofzo, daar stam jij toch vanafquote:Op maandag 23 juni 2014 12:42 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat was het ook alweer, religie van de vrede en de tolerantie he?
Altijd goed te merken met types als jij.
Genoeg communisten en fascisten die anderen graag naar de andere wereld helpen vanwege hun Goddeloze gedachte goed.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:04 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit iemand gezien die, omdat hij een atheistische humanist is, anderen dood.
Het probleem is is dat gelovigen graag hun wettelijke basis en acties willen vestigen op onbewezen theorieën in hun heilige boek, dit gebeurt weliswaar nauwelijks meer in Europa maar nog wel veelvuldig in landen waar de Islam de staatsgodsdienst is. Zelfde geldt in zeer Christelijke landen. Dit is zonder twijfel gevaarlijk, ik hoop niet dat ik hier voorbeelden voor hoef te geven.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:27 schreef TwentyFourr het volgende:
[..]
Mensen geloven in God. Maar als er dan andere mensen gaan zeggen 'bewijs maar eens dat er een God is!', dan wordt de eerste groep toch aangevallen? Waarom mogen die mensen nou niet lekker geloven wat ze willen?
Omdat jullie denken dat daar veel slechts uit komt.
Maar die richting gaan we helemaal niet op in de discussie. Want het is veel makkelijker om gewoon te hameren op het feit dat niemand kan bewijzen dat God bestaat of niet. Maar dat doet er helemaal niet toe voor de huidige situatie?!
Je negeert mijn vragen. Dat laat al weer zien dat je niet met feiten kan komen. We hebben het hier niet over de evolutie, hoe verklaar jij de mens? De eerste mens op aarde? Toen was er nog geen sprake van evolutie. Nogmaals heb jij de wereld gemaakt? Geef hier nou is een duidelijke verklaring voor. Als je zo zeker bent dat god niet bestaat, dan heb je vast en zeker goed nagedacht over alles.quote:Op maandag 23 juni 2014 13:16 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Evolutie is bewezen, het feit dat jij dat niet beseft geeft al aan hoe gevaarlijk en beperkend religie kan zijn.
Niet goddeloos per se, eerder contra revolutionairquote:Op maandag 23 juni 2014 13:32 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Genoeg communisten en fascisten die anderen graag naar de andere wereld helpen vanwege hun Goddeloze gedachte goed.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |