In Nederland. Is dat in het VK met al die paki's ook zo?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ben ik ook niet, maar in mijn optiek wordt dat afdoende afgedwongen in het eindexamencurriculum.
Hé, waar jij blij van wordt moet jij weten. Als je er maar geen kinderen mee infecteert. Ik ben niet voor een verbod op religie, maar ik vind dat het een bewuste keuze moet zijn. Iets voor boven de 18 dus.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Haha, van die mensen die niet eens naar de architectuur van een kerk kunnen kijken omdat er alleen maar op religie gezeurd moet worden. Ik ken volwassenen die nog zo zijn, overigens. Religie is geen ziekte en het is ook niet het kwaad. En als het dat wel is is driekwart van de wereldbevolking besmet dus moeten we alsnog een manier vinden om er mee om te gaan.
Ik kan mensen echt geen ongelijk geven om een gok te doen naar de oorsprong van ons bestaan. Ook is het zo dat het grootste deel van de wereldbevolking religieus is. Blijkbaar zijn die allemaal geestesziek?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik had dat ook toen ik 16 was.
Maar puur even uit nieuwsgierigheid: waarom vind je religie nu wel helemaal te gek?
Naïef en wereldvreemd. Je kunt een kind niet opvoeden zonder hem te indoctrineren, zo simpel ligt het. Wat je namelijk gelooft en denkt komt voor een enorm deel uit je opvoeding. Zoals ik atheïstisch en kritisch ben opgevoed worden anderen christelijk opgevoed. Vijf miljard mensen op aarde afschrijven als ziek of schizofreen levert je niets op, behalve onwetendheid.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hé, waar jij blij van wordt moet jij weten. Als je er maar geen kinderen mee infecteert. Ik ben niet voor een verbod op religie, maar ik vind dat het een bewuste keuze moet zijn. Iets voor boven de 18 dus.
Dus is er geen probleem. Creationisme en andere onzin mag gewoon onderwezen worden.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:13 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik wil het wel herformuleren als je daar blij van wordt: ik vind dat een school ook iets anders dan de wetenschap mag onderwijzen als ze dat willen. Het is aan ouders en kinderen om de keuze te maken dat onderwijs te volgen, niet aan de Staat.
Opgelost?
Atheïsme en theïsme zijn net zo gelijkwaardig als niet en wel in smurfen geloven.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Naïef en wereldvreemd. Je kunt een kind niet opvoeden zonder hem te indoctrineren, zo simpel ligt het. Wat je namelijk gelooft en denkt komt voor een enorm deel uit je opvoeding. Zoals ik atheïstisch en kritisch ben opgevoed worden anderen christelijk opgevoed.
Hé, nogmaals: wat mensen geloven moeten ze zelf weten. Als ze anderen er maar niet mee lastigvallen. En zeker geen kinderen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:25 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Ik kan mensen echt geen ongelijk geven om een gok te doen naar de oorsprong van ons bestaan. Ook is het zo dat het grootste deel van de wereldbevolking religieus is. Blijkbaar zijn die allemaal geestesziek?
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus is er geen probleem. Creationisme en andere onzin mag gewoon onderwezen worden.
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:01 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is zo moeilijk omdat jij niet lijkt te snappen dat het verbieden van het onderwijzen van creationisme als waarheid niet gecompenseerd wordt door het als beschrijvende feiten in godsdienst te proppen of zo. Beeld je eens in dat het andersom zou gebeuren: je mag de evolutietheorie best onderwijzen, maar alleen in het vak dat heet "onzin die niet waar is"
Zo werkt het dus niet.
Je bent aan het vechten tegen een stroman die je zelf gebouwd hebt.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind areligekkies die hun mening erdoor willen drukken even vervelend. En dan bedoel ik niet de mening over het al dan niet bestaan van God of de schepping, maar de mening over wat vrijheid van godsdienst precies is.
Dat heeft er weer allemaal niets mee te maken. Creationisme is niet gelijkwaardig of zelfs maar te vergelijken met evolutie/biologie. Het is compleet irrelevant voor elkaar. Dat is ook het hele punt van deze wetgeving. Voor de zoveelste keer: creationisme mag niet als wetenschap worden gepresenteerd omdat dat het simpelweg niet is.quote:
Met natuurlijk als fundamentele verschil dat die beweging ook probeerde allerlei denkbeelden op te dringen aan het onderwijs. Ik wil gewoon dat iedereen kan onderwijzen wat hij wil en iedereen het onderwijs kan kiezen wat bij hem past. Niets meer, niets minder. Zonder dat de Staat gaat bepalen wat allemaal wel en niet door de beugel kan voor bijna de helft van het land dat nog gelovig is.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:30 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft er weer allemaal niets mee te maken. Creationisme is niet gelijkwaardig of zelfs maar te vergelijken met evolutie/biologie. Het is compleet irrelevant voor elkaar.
Jij bent net zo erg als die 'teach the controversy' mensen. Controversie creëren door dingen met elkaar te vergelijken die werkelijk niets met elkaar van doen hebben.
Tuurlijk, iedereen is geestesziek, behalve jijquote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Atheïsme en theïsme zijn net zo gelijkwaardig als niet en wel in smurfen geloven.
[..]
Hé, nogmaals: wat mensen geloven moeten ze zelf weten. Als ze anderen er maar niet mee lastigvallen. En zeker geen kinderen.
En ja, die zijn allemaal geestesziek.
Wat? Niet mee eens?quote:
Dat is ook helemaal het punt niet, maar jij bent de enige hier die dat maar niet wil zien. En dan anderen van ad hominems beschuldigen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:32 schreef Tchock het volgende:
Zonder dat de Staat gaat bepalen wat allemaal wel en niet door de beugel kan
Maar dat is dus ook al zo. En dat blijft zo. Scholen mogen onderwijzen wat ze willen. Als ze biologie willen onderwijzen moeten ze dat doen. Kunnen ze ook niet doen, maar dan zakken al die kinderen voor het biologie-examen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:32 schreef Tchock het volgende:
[..]
Met natuurlijk als fundamentele verschil dat die beweging ook probeerde allerlei denkbeelden op te dringen aan het onderwijs. Ik wil gewoon dat iedereen kan onderwijzen wat hij wil en iedereen het onderwijs kan kiezen wat bij hem past. Niets meer, niets minder. Zonder dat de Staat gaat bepalen wat allemaal wel en niet door de beugel kan voor bijna de helft van het land dat nog gelovig is.
Jawel, maar het is geen reactie op het standpunt dus Semisane leest niet waar hij op reageert. De kwestie is helemaal niet of de evolutietheorie danwel de scheppingsleer wetenschap is. De kwestie is of een school vrij is in wat er onderwezen wordt - en dat is geen discussie over wetenschap maar over rechten.quote:
Dank je.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, maar het is geen reactie op het standpunt dus Semisane leest niet waar hij op reageert. De kwestie is helemaal niet of de evolutietheorie danwel de scheppingsleer wetenschap is. De kwestie is of een school vrij is in wat er onderwezen wordt - en dat is geen discussie over wetenschap maar over rechten.
Dan snap ik niet wat jij in het topic doet want dat verandert dus niet. Jij voert ook een discussie die niet relevant is.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, maar het is geen reactie op het standpunt dus Semisane leest niet waar hij op reageert. De kwestie is helemaal niet of de evolutietheorie danwel de scheppingsleer wetenschap is. De kwestie is of een school vrij is in wat er onderwezen wordt - en dat is geen discussie over wetenschap maar over rechten.
Een school is zeer vrij in wat onderwezen wordt. Alleen niet wetenschap vervuilen door er religie in te gooien.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er mag best ruimte voor zijn tijdens godsdienstlessen en/of maatschappijleer, dan kan er tenminste nog toezicht op worden gehouden, i.t.t. bijv. moskeeën.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:35 schreef MichaelScott het volgende:
Geloof hoort in de kerk/synagoge/moskee/tempel en niet op school.
Nog maar een keer dan, voor de duidelijkheid:quote:Op zaterdag 21 juni 2014 17:35 schreef Tchock het volgende:
Dát is ultieme vrijheid van onderwijs. Het verbieden* van het onderwijzen van creationisme is een inperking daarvan.
quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan, voor de duidelijkheid:
De wet zoals beschreven in de OP verbiedt het onderwijzen van creationisme als wetenschap/en of in de wetenschappelijke les. Dat is simpelweg zo bepaald omdat creationisme geen wetenschap is.
Heeft dus totaal niets met vrijheid van onderwijs te maken, aangezien de wet niets zegt over het onderwijzen van creationisme an sich. Het verklaart simpelweg dat het geen wetenschap is.
Duidelijk.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De wet zoals beschreven in de OP verbiedt het onderwijzen van creationisme als wetenschap/en of in de wetenschappelijke les. Dat is simpelweg zo bepaald omdat creationisme geen wetenschap is.
Heeft dus totaal niets met vrijheid van onderwijs te maken, aangezien de wet niets zegt over het onderwijzen van creationisme an sich. Het verklaart simpelweg dat het geen wetenschap is.
Terecht mijns inziens.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Niet zo hoog van de toren blazen joh. Je moet de discussie nogmaals lezen en wellicht begrijp je daarna mijn opmerking.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, niet iedereen, maar wel de mensen die dingen zien die er niet zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:33 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
Tuurlijk, iedereen is geestesziek, behalve jij.
Nou... Als er op grote schaal onzin aan kinderen wordt geleerd op scholen, dan hoort een overheid in te grijpen. Dat gebeurt nu op openbare scholen. Een heel kleine stap inderdaad, want op relischolen gebeurt dit op veel grotere schaal. Dáár zouden overheden moeten ingrijpen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 19:03 schreef Manke het volgende:
Wat een gezeik om zo'n onbelangrijk aspect van onderwijs.
De aantallen spelen daarbij wel een rol, maar je kunt er gewoon niet 100% zeker van zijn dat er wel of geen hogere machten bestaan. Daarom ben ik ook agnost. Zoals ik al eerder zei, ik kan het mensen echt niet kwalijk nemen dat zij een gok doen naar het ontstaan van ons heelal en wij als mensheid.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, niet iedereen, maar wel de mensen die dingen zien die er niet zijn.
Maar wat vind je daar zo onredelijk aan? Ligt dat puur aan de aantallen?
Ik vind agnosticisme een vorm van luiheid. Een soort excuus om er maar niet meer over na te hoeven denken. Maar ieder zijn ding.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:24 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
De aantallen spelen daarbij wel een rol, maar je kunt er gewoon niet 100% zeker van zijn dat er wel of geen hogere machten bestaan. Daarom ben ik ook agnost. Zoals ik al eerder zei, ik kan het mensen echt niet kwalijk nemen dat zij een gok doen naar het ontstaan van ons heelal en wij als mensheid.
Mijn normen en waarden zijn niet zo eng hoor. De enige daarvan waar veel mensen het niet mee eens zullen zijn, zijn zaken waar het gaat om de mensenrechten. Ik vind die nogal belangrijk; veel religieuzen hebben daar juist lak aan.quote:Dat jij vindt dat geloof niet mag worden opgedrongen, begrijp ik overigens best. Er staan genoeg dingen in de Bijbel en de Koran waar ik het totaal niet mee eens ben. Net zoals er gelovigen zijn die het totaal niet eens zijn met jouw normen en waarden.
Hier ben ik het wel mee eens. Om driekwart van de wereldbevolking als geestesziek weg te zetten is nogal een statement....quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:24 schreef Leafeon672 het volgende:
[..]
De aantallen spelen daarbij wel een rol, maar je kunt er gewoon niet 100% zeker van zijn dat er wel of geen hogere machten bestaan. Daarom ben ik ook agnost. Zoals ik al eerder zei, ik kan het mensen echt niet kwalijk nemen dat zij een gok doen naar het ontstaan van ons heelal en wij als mensheid.
Dat jij vindt dat geloof niet mag worden opgedrongen, begrijp ik overigens best. Er staan genoeg dingen in de Bijbel en de Koran waar ik het totaal niet mee eens ben. Net zoals er gelovigen zijn die het totaal niet eens zijn met jouw normen en waarden.
Over evolutie beginnen was een nog veel groter statement. Is het daarom niet waar?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:32 schreef Tem het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Om driekwart van de wereldbevolking als geestesziek weg te zetten is nogal een statement....
Gaat het je puur om de aantallen of is er nog sprake van enige verdere argumentatie?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:37 schreef El_Matador het volgende:
Mijn normen en waarden zijn niet zo eng hoor. De enige daarvan waar veel mensen het niet mee eens zullen zijn, zijn zaken waar het gaat om de mensenrechten. Ik vind die nogal belangrijk; veel religieuzen hebben daar juist lak aan.
WTF? Eventjes 5 miljard mensen inhumaan noemen.
Alles. Je hele houding. Antireligieus. Je uitspraken over 5 miljard mensen. Je arrogantie dat JIJ "mensenrechten" hoog in het vaandel hebt staan, maar dat de "vele religieuzen" dat niet zouden hebben. Op basis waarvan doe je zo'n belachelijke claim in godsnaam (pun intended)?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Gaat het je puur om de aantallen of is er nog sprake van enige verdere argumentatie?
Oké. Noem eens een voorbeeld?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Alles. Je hele houding. Antireligieus. Je uitspraken over 5 miljard mensen. Je arrogantie dat JIJ "mensenrechten" hoog in het vaandel hebt staan, maar dat de "vele religieuzen" dat niet zouden hebben. Op basis waarvan doe je zo'n belachelijke claim in godsnaam (pun intended)?
Tip: ga eens kijken in een land waar mensen religieus zijn zonder dat ze anderen met bommen en granaten om een ander geloof bestoken. Oftewel; bijna elk land buiten het Midden-Oosten en zelfs daar is het -gelukkig- een minderheid.
Waarvan?quote:
"dé mensenrechten"? Welke?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Van een religieus land waar het goed gesteld is met de mensenrechten.
Volgens mij is de discussie of iets waar is of niet helemaal niet zo relevant hier en een drogreden.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Over evolutie beginnen was een nog veel groter statement. Is het daarom niet waar?
Ik pik even dit zinnetje eruit. Niet om selectief te quoten, maar omdat ik denk dat dit juist het punt is.quote:
Dat zijn JOUW mensenrechten. Niet algemene mensenrechten die jij nu claimt en een stroman opzet om eventjes "veel religieuzen" inhumaan te noemen.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik pik even dit zinnetje eruit. Niet om selectief te quoten, maar omdat ik denk dat dit juist het punt is.
DE mensenrechten. Vrijheid, principiële gelijkheid, zelfstandigheid. Dat soort zaken bedoel ik. In landen waar bijvoorbeeld homoseksualiteit afgekeurd wordt, wordt daar grove inbreuk op gemaakt.
O tof. Drogredenen. Daar heb ik wel een beetje verstand van.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:51 schreef Tem het volgende:
[..]
Volgens mij is de discussie of iets waar is of niet helemaal niet zo relevant hier en een drogreden.
Drogreden.quote:Religie is sinds de mensheid verweven in de samenleving in verschillende vormen en met verschillende doeleinden.
Nog een drogreden.quote:Het geeft sommige mensen bijvoorbeeld troost, houvast, begeleiding en antwoorden op zaken die ze niet kunnen verklaren.
Nog een drogreden.quote:Als jij al die mensen als geestesziek wil betitelen zegt dat eigenlijk meer over jouw geestestoestand dan dat het over de geestestoestand van al die miljarden mensen iets zegt.
En nog een drogreden.quote:Het is ongenuanceerd en gefocused op een klein gedeelte van religie.
ik vraag me af op welke leeftijd ze evolutie te leren krijgen, ik maakte er kennis mee op 4 havo bij biologie, op een leeftijd dat je zelf kan bepalen of je creationisme onzin vindt. Wat valt er nou te onderwijzen aan creationisme? God schiep al het leven, meer informatie is er niet overquote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:21 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou... Als er op grote schaal onzin aan kinderen wordt geleerd op scholen, dan hoort een overheid in te grijpen. Dat gebeurt nu op openbare scholen. Een heel kleine stap inderdaad, want op relischolen gebeurt dit op veel grotere schaal. Dáár zouden overheden moeten ingrijpen.
Oke man. Succes verder.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O tof. Drogredenen. Daar heb ik wel een beetje verstand van.
[..]
Drogreden.
[..]
Nog een drogreden.
[..]
Nog een drogreden.
[..]
En nog een drogreden.
MIJN mensenrechten? Ja, kijk, daar gaat het dus fout. Op het moment dat je universele mensenrechten MIJN mensenrechten gaat noemen, dan valt er natuurlijk niet meer over mensenrechten te praten.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zijn JOUW mensenrechten. Niet algemene mensenrechten die jij nu claimt en een stroman opzet om eventjes "veel religieuzen" inhumaan te noemen.
Nadat je ze eerst geestesziek hebt genoemd. Allemaal. Zonder uitzondering, want waarom zou je nuance zoeken in je antireligieuze houding?
Echte vrijheid is de vrijheid om één van beide te mogen vinden.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:59 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik geloof dat vrijheid van liefde beter is dan het strafbaar stellen van bepaalde liefde.
Nee, vele religieuzen hebben geen problemen met vrije partnerkeuze. Het is meer een cultureel familiedingetje. Zoals blanke Nederlanders het minder vinden als de dochter met een Marokkaan thuiskomt, ookal zijn ze geen racisten.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 20:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
MIJN mensenrechten? Ja, kijk, daar gaat het dus fout. Op het moment dat je universele mensenrechten MIJN mensenrechten gaat noemen, dan valt er natuurlijk niet meer over mensenrechten te praten.
Maar oké, vooruit, ik ga met je mee hierin. Mijn mensenrechten dus. Laten we voor het gemak bij hetzelfde voorbeeld blijven.
Ja, ik geloof dat vrijheid van liefde beter is dan het strafbaar stellen van bepaalde liefde. Vind jij het redelijk om beide kanten gelijk te stellen?
Nou wordt ie mooi. Jij gaat eerst eventjes alle gelovigen "geestesziek" noemen en daarna nog "vele religieuzen inhumaan" en dan klagen over 'persoonlijke aanvallen'.quote:Ik proef trouwens nog steeds vrij veel pogingen tot persoonlijke aanvallen. Als je alleen maar wil schelden vind ik dat ook prima, maar zeg dat dan gewoon.
Ik mag homoseksualiteit strafbaar aken, want dat is vrijheid. Vat ik dat zo goed samen?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Echte vrijheid is de vrijheid om één van beide te mogen vinden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |