abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141375746
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, mooie liberale houding waar ik het mee eens ben.

Maar jij vindt biologie dus eigenlijk geen serieuze wetenschap, want och, als mensen creationisme willen onderwijzen, moet kunnen.

Dat hele generaties opgroeien met dat soort vergiftigde wereldbeelden is gevaarlijk voor de toekomst, dat zie je?
Nee. Als je mijn punt overdrijft en opblaast is het misschien net alsof je gelijk hebt :') Ik vind de evolutie het dichtste wat de wetenschap en de mensheid is gekomen bij de waarheid. Daarom is het prijzenswaardig dat te onderwijzen. Maar wil dat meteen zeggen dat ik alles en iedereen de kop in wil drukken die dat niet met mij eens is? Dat is geen vrijheid. Dat is dictatuur van de meerderheid, ook al heeft die in deze discussie misschien gelijk.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:09:10 #177
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141375754
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Door leerlingen te laten zakken voor hun examen als ze de verkeerde (creationistische0 antwoorden geven.
Dat is nu al zo. Het is niet zo dat gelovigen andere antwoorden mogen geven op het CSE.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:09:16 #178
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_141375756
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:59 schreef Tchock het volgende:

[..]

Een christen zal hierop direct antwoorden dat het creationisme wetenschap en waarheid is en de evolutietheorie niet. (Voor de goede orde: dat is niet mijn eigen mening). En dan kom je in de onoplosbare discussie tussen geloof en wetenschap, een debat zonder einde. Precies daarom moet de overheid in mijn ogen zo min mogelijk bepalen wat een school onderwijst.
Nee, de discussie is al opgelost. Het is namelijk niet aan de overheid of aan een individu (gelovig of niet) om te definiėren wat wel of niet wetenschap is. Dat doet de wetenschap namelijk voor ons. De wetenschap is geen democratie of populariteitsquiz. Wetenschap is wat wetenschap zegt wat het is, er is geen inspraak. :)

Dus een christen die zegt dat creationisme wetenschap is, kan weggezet worden als onkundig en zijn mening telt niet. Net zo goed als dat mijn mening wat evolutie is niet mee telt, ik studeer het wel, maar ik ben geen evolutionaire bioloog die in het vakgebied werkt. Ik "moet" dus gewoon accepteren wat andere, wel evolutiebiologen, aangeven wat evolutie en biologie is.

Dat mag je niet eerlijk vinden, maar dat is niet zo heel relevant eigenlijk. :)

Het zijn mensen zoals jij, die veel te voorzichtig zijn met religies en religieuze gevoelens. Daar hoeft met betrekking tot de wetenschap en in mijn ogen ook onderwijs geen rekening mee gehouden worden.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_141375783
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:09 schreef Semisane het volgende:
Het zijn mensen zoals jij, die veel te voorzichtig zijn met religies en religieuze gevoelens. Daar hoeft met betrekking tot de wetenschap en in mijn ogen ook onderwijs geen rekening mee gehouden worden.
Dan is dat een fundamenteel verschil in hoe wij tegen burgerrechten aankijken. Waar natuurlijk niets mis mee is. edit: Met dat verschil bedoel ik natuurlijk, niet met burgerrechten an sich :@
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:10:57 #180
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_141375800
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:04 schreef Jigzoz het volgende:
Religieuze ellende iets voor boven de achttien maken. Als iemand nog niet verantwoordelijk genoeg geacht wordt voor alcohol, waarom mag je zo iemand dan wel infecteren met een geestesziekte?
Religie een geestesziekte noemen :').
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:11:41 #181
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_141375818
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:10 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dan is dat een fundamenteel verschil in hoe wij tegen burgerrechten aankijken. Waar natuurlijk niets mis mee is.
Nee, we kijken hooguit fundamenteel verschillend tegen de wetenschap aan. De definitie van wat wetenschap is heeft niks met burgerrechten te maken namelijk. :)

Ik moet overigens stellen dat ik helemaal nog niet echt tegen de vrijheid van onderwijs ben geweest. Creationisme mag van mij "onderwezen" worden (hoewel ik twijfel of het wel onderwijs kan zijn), maar dan in godsdienst les. Dus wat dat betreft hebben religieuze scholen nog meer dan genoeg vrijheid. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_141375820
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:08 schreef Tchock het volgende:
Daarom is het prijzenswaardig dat te onderwijzen. Maar wil dat meteen zeggen dat ik alles en iedereen de kop in wil drukken die dat niet met mij eens is?
De evolutietheorie is GEEN mening, wanneer dringt dat nou eens door?

Wat wordt het volgende? Geen kernenergie onderwijzen omdat de school groenlinks is?

Biologie dient het gewoon te behandelen. Het is namelijk de stand van de biologische wetenschap.

Nogmaals; wat je bij geschiedenis of religie doet, is je keuze als school.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:13:30 #183
346939 Janneke141
pi_141375867
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:11 schreef Semisane het volgende:

[..]

Nee, we kijken hooguit fundamenteel verschillend tegen de wetenschap aan. De definitie van wat wetenschap is heeft niks met burgerrechten te maken namelijk. :)
:N
pi_141375868
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:11 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik wil het wel herformuleren als je daar blij van wordt: ik vind dat een school ook iets anders dan de wetenschap mag onderwijzen als ze dat willen. Het is aan ouders en kinderen om de keuze te maken dat onderwijs te volgen, niet aan de Staat.

Opgelost?
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:11 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De evolutietheorie is GEEN mening, wanneer dringt dat nou eens door?
Haha, jij blijft maar steigeren alsof ik een of andere religekkie ben die de evolutie ontkent. Je snapt gewoon simpelweg mijn punt niet. _O- Natuurlijk is evolutie geen mening.
pi_141375869
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:10 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Religie een geestesziekte noemen :').
Nou, dat is het toch? Het is niets anders dan een soort schizofrenie. Soms zelfs psychose. Ik zie dat niet als iets waar je kinderen mee moet infecteren.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:16:16 #186
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_141375947
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:13 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik wil het wel herformuleren als je daar blij van wordt: ik vind dat een school ook iets anders dan de wetenschap mag onderwijzen als ze dat willen. Het is aan ouders en kinderen om de keuze te maken dat onderwijs te volgen, niet aan de Staat.

Opgelost?
Dat mag van mij ook, maar dan wel in een aparte les en niet tijdens biologie. :P
pi_141375953
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:13 schreef Tchock het volgende:

Haha, jij blijft maar steigeren alsof ik een of andere religekkie ben die de evolutie ontkent. Je snapt gewoon simpelweg mijn punt niet. _O- Natuurlijk is evolutie geen mening.
Nee, dat doe ik niet, ik weet dat je geen religekkie bent.

Dat je het gevaar van religekkies die complete generaties de evolutietheorie onthouden (en zo later dus nog meer 'maatschappelijke domheid' -ik zit hier op FOK! en mensen weten niet eens dat de zon in het oosten opkomt... :') -) niet inziet, dat vind ik wel zorgelijk.

"Alles moet kunnen, maakt niet uit. En oh ja, die evolutietheorie is niet zo belangrijk. Als mensen die in willen wisselen voor creationisme dan is dat net zo goed"

Je ziet het gevaar over 1 generatie niet, als je nu niet optreedt tegen religekkies die hun mening erdoor willen drukken?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_141375990
Het topic gaat trouwens over publiek onderwijs, door de seculiere staat gefinancierd.

NIET over religieuze scholen.

pi_141375992
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:16 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat mag van mij ook, maar dan wel in een aparte les en niet tijdens biologie. :P
Dat is geen oplossing. Wil je dan dat ze bij biologie met tegenzin en waarschijnlijk nog biased en onjuist de evolutie gaan onderwijzen, om er met godsdienst overheen te knallen wat de waarheid is?
pi_141376005
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:17 schreef El_Matador het volgende:
Het topic gaat trouwens over publiek onderwijs, door de seculiere staat gefinancierd.

Het ging (althans: ik had het) over de Nederlandse situatie, en daar zijn religieuze scholen door de Staat gefinancierd. ;)
pi_141376027
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het ging over de Nederlandse situatie
Nee, het gaat over het VK.

quote:
en daar zijn religieuze scholen door de Staat gefinancierd. ;)
Ook al niet. Je hebt ook privaat onderwijs.

zaterdag 21 juni 2014 @ 18:19:14 #192
346939 Janneke141
pi_141376034
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:17 schreef El_Matador het volgende:

Daar zit in NL geen verschil tussen.
pi_141376063
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Nee, het gaat over het VK.

Vandaar dat het de hele tijd gaat over vrijheid van onderwijs en de Grondwet. Het Verenigd Koninkrijk heeft niet eens een grondwet. :')
quote:
Ook al niet. Je hebt ook privaat onderwijs.
Dat is er ook, ja, maar verreweg de meeste scholen zijn bijzondere of openbare scholen en die worden allemaal gefinancierd. :)
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:20:25 #194
346939 Janneke141
pi_141376071
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:16 schreef El_Matador het volgende:

Je ziet het gevaar over 1 generatie niet, als je nu niet optreedt tegen religekkies die hun mening erdoor willen drukken?
Ik vind areligekkies die hun mening erdoor willen drukken even vervelend. En dan bedoel ik niet de mening over het al dan niet bestaan van God of de schepping, maar de mening over wat vrijheid van godsdienst precies is.
pi_141376073
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Daar zit in NL geen verschil tussen.
Jawel. Veel scholen op religieuze basis zijn publiek, maar ze zijn er ook privaat.

Waarmee de liberale discussie dus mankgaat.

Zou het zijn:
• op private scholen mag je onderwijzen wat je wil
• op publieke scholen mag je alleen de wetenschap onderwijzen

zou het heel anders zijn.

pi_141376105
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vind areligekkies die hun mening erdoor willen drukken even vervelend. En dan bedoel ik niet de mening over het al dan niet bestaan van God of de schepping, maar de mening over wat vrijheid van godsdienst precies is.
Vrijheid van godsdienst is er. Niemand wordt gedwongen de evolutietheorie te accepteren.

Het enige punt is dat men gedwongen wordt hem te onderwijzen.

Daar kan je moeilijk tegen zijn, lijkt me.

zaterdag 21 juni 2014 @ 18:22:08 #197
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_141376118
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, dat is het toch? Het is niets anders dan een soort schizofrenie. Soms zelfs psychose. Ik zie dat niet als iets waar je kinderen mee moet infecteren.
Volgens mij zit jij in zo'n fase dat je een hekel hebt aan alles wat met religie te maken heeft. Maakt niet uit hoor, dat had ik ook toen ik 16 was ;). Uiteindelijk groei je er wel over heen.
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
pi_141376148
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:22 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Volgens mij zit jij in zo'n fase dat je een hekel hebt aan alles wat met religie te maken heeft. Maakt niet uit hoor, dat had ik ook toen ik 16 was ;). Uiteindelijk groei je er wel over heen.
Haha, van die mensen die niet eens naar de architectuur van een kerk kunnen kijken omdat er alleen maar op religie gezeurd moet worden. Ik ken volwassenen die nog zo zijn, overigens. Religie is geen ziekte en het is ook niet het kwaad. En als het dat wel is is driekwart van de wereldbevolking besmet dus moeten we alsnog een manier vinden om er mee om te gaan.
pi_141376156
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:22 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Ja, ik had dat ook toen ik 16 was.

Maar puur even uit nieuwsgierigheid: waarom vind je religie nu wel helemaal te gek?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 18:23:46 #200
346939 Janneke141
pi_141376165
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:21 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Vrijheid van godsdienst is er. Niemand wordt gedwongen de evolutietheorie te accepteren.

Het enige punt is dat men gedwongen wordt hem te onderwijzen.

Daar kan je moeilijk tegen zijn, lijkt me.
Ben ik ook niet, maar in mijn optiek wordt dat afdoende afgedwongen in het eindexamencurriculum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')