Leer eerst spellen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:19 schreef budvar het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon zo ontzettend dom gelul, het lijkt net of de Quincygario's vergeten zijn wat echte rasisme en slavernij inhoudt maar ik wil ze er graag aan herinneren
Zweep, z w e e p.quote:
Nee vandaag nietquote:
Tuurlijk meid. Is helemaal goed met je.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Natuurlijk alleen daarop reageren terwijl ik toch duidelijk zeg dat dat tussen volwassenen voornamelijk als naar gezien wordt...
Maar niet iedereen is even gek op kinderen, niet iedereen is blij als er per dag een aantal kinderen aan je broek hangen te bedelen.
En nee, niks bevrijde slaaf, dat idee houdt geen enkele stand, de piet van jan schenkman was een page, gewoon een slaaf op de achtergrond die de zooi mocht sjouwen.
En ook nee op dat de piet ingewikkelder is dan ik zeg, piet zoals we die hier kennen komt af van jan schenkman, de page op de achtergrond. Daarvoor is er idd een traditie waarvan we vermoeden dat die afkomt van oa de zwarte jacht, demonen dus. Die leken geensinds op de piet van nu, zoek kronus maar eens op(die trouwens niet veranderde in zwarte piet maar in de sint!!!!).
Uitgelult, argumenten zijn op?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:34 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Tuurlijk meid. Is helemaal goed met je.
Veel plezier in je droomwereld.
Ik word gestresst van jouw hoofdletters, dus nou wil ik schadevergoeding.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:43 schreef 2Happy4U het volgende:
JOUW RECHTEN EINDIGEN WAAR MIJN GEVOELENS BEGINNEN.
Oh god, door dit soort reacties krijg ik echt de neiging om mijn ogen eruit te krabbenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:52 schreef AMangold het volgende:
Die buitenlanders moeten onze cultuur maar accepteren of terug oprottenZwarte Piet doet helemaal niets verkeerd..
Vind jij het normaal dat iemand zo nodig ergens anders naar toe verhuist en dan gelijk wilt bepalen wat daar allemaal gebeurd. Ik heb altijd geleerd dat ik mij moet aanpassen aan mijn omgeving en niet andersom..quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:53 schreef Miauw_Zedong het volgende:
[..]
Oh god, door dit soort reacties krijg ik echt de neiging om mijn ogen eruit te krabbenHadden we niet weer even een jaartje kunnen wachten totdat mensen weer dit soort diarree neer gaan knallen?
Dat was ook de bedoeling, tot het stelletje beroepszeikerds vond dat vandaag wel een mooie dag was voor dit nieuws.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:53 schreef Miauw_Zedong het volgende:
[..]
Hadden we niet weer even een jaartje kunnen wachten totdat mensen weer dit soort diarree neer gaan knallen?
Waarom doe je het dan niet? Waarom pas je je niet aan aan je multiculturele omgeving. Je noemt Surinamers/Antillianen mensen die hier niet thuis horen (ze moeten terug zeg je). Blijkbaar heb jij je niet kunnen aanpassen aan je omgeving.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:54 schreef AMangold het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat ik mij moet aanpassen aan mijn omgeving en niet andersom..
Gelijk? Definieer gelijk in deze kwestiequote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:54 schreef AMangold het volgende:
[..]
Vind jij het normaal dat iemand zo nodig ergens anders naar toe verhuist en dan gelijk wilt bepalen wat daar allemaal gebeurd. Ik heb altijd geleerd dat ik mij moet aanpassen aan mijn omgeving en niet andersom..
Welkom in het tijdperk van globalisatie, this world gets all mixed upquote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:54 schreef AMangold het volgende:
[..]
Vind jij het normaal dat iemand zo nodig ergens anders naar toe verhuist en dan gelijk wilt bepalen wat daar allemaal gebeurd. Ik heb altijd geleerd dat ik mij moet aanpassen aan mijn omgeving en niet andersom..
Globalisering mag niet zorgen voor een wereldwijde culturele eenheidsworst.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Welkom in het tijdperk van globalisatie, this world gets all mixed up
Het is weer een andere uiterste om racisme openlijk te promoten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Globalisering mag niet zorgen voor een wereldwijde culturele eenheidsworst.
Het zou diep triest zijn als straks de hele wereld dezelfde brij van McDonalds, Starbucks en Santa Claus zou worden.
Ik klaag er alleen over dat zij ons Nederlanders continu veroordelen op alles wat wij doen. Een onschuldig kinderfeest word meteen weer bestempeld tot rasisme.. Bij alles wat we doen krijgen we commentaar dat we discrimineren.. Maar zij mogen wel overal over discrimineren? Nou mooi niet.. Ieder mens is gelijk, Ja!! Dat houd in dat wij hun moeten accepteren maar zij ons ook en dat doen ze niet.. Alleen zij die dat niet doen mogen van mij weg.. Een goede vriendin van mij heeft ook gewoon een donkere huid, maar gaat ook niet gelijk zeuren over zwarte piet / negerzoen / jodenkoek (oja mijn achternaam is joods, moet ik nu ook gaan huilen om jodenkoeken?)quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:56 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Waarom doe je het dan niet? Waarom pas je je niet aan aan je multiculturele omgeving. Je noemt Surinamers/Antillianen mensen die hier niet thuis horen (ze moeten terug zeg je). Blijkbaar heb jij je niet kunnen aanpassen aan je omgeving.
Nee, je moet kappen met wij/zij denken. Dan pas heb je je aangepast aan je omgeving, welke eigenschap je zo fier op bent.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:01 schreef AMangold het volgende:
[..]
Ik klaag er alleen over dat zij ons Nederlanders continu veroordelen op alles wat wij doen. Een onschuldig kinderfeest word meteen weer bestempeld tot rasisme.. Bij alles wat we doen krijgen we commentaar dat we discrimineren.. Maar zij mogen wel overal over discrimineren? Nou mooi niet.. Ieder mens is gelijk, Ja!! Dat houd in dat wij hun moeten accepteren maar zij ons ook en dat doen ze niet.. Alleen zij die dat niet doen mogen van mij weg.. Een goede vriendin van mij heeft ook gewoon een donkere huid, maar gaat ook niet gelijk zeuren over zwarte piet / negerzoen / jodenkoek (oja mijn achternaam is joods, moet ik nu ook gaan huilen om jodenkoeken?)
Leer anders eerst je eigen taal eens fatsoenlijk te beheersen voordat je kritiek gaat uiten op de buitenlandersquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:01 schreef AMangold het volgende:
[..]
Ik klaag er alleen over dat zij ons Nederlanders continu veroordelen op alles wat wij doen. Een onschuldig kinderfeest word meteen weer bestempeld tot rasisme.. Bij alles wat we doen krijgen we commentaar dat we discrimineren.. Maar zij mogen wel overal over discrimineren? Nou mooi niet.. Ieder mens is gelijk, Ja!! Dat houd in dat wij hun moeten accepteren maar zij ons ook en dat doen ze niet.. Alleen zij die dat niet doen mogen van mij weg.. Een goede vriendin van mij heeft ook gewoon een donkere huid, maar gaat ook niet gelijk zeuren over zwarte piet / negerzoen / jodenkoek (oja mijn achternaam is joods, moet ik nu ook gaan huilen om jodenkoeken?)
Ik herken dit niet en ga niet in op hypothetische situaties.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:01 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het is weer een andere uiterste om racisme openlijk te promoten.
Als je over spelfouten wilt gaan zeuren. Dat heet dyslectie. Overigens kijk ik nooit sbs6, heb ik niet op de pvv gestemd en doe ik hbo. Kijk dat mijn mening voor jou tenenkrommend is, is jou probleem. Vrijheid van meningsuitingquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:05 schreef Miauw_Zedong het volgende:
[..]
Leer anders eerst je eigen taal eens fatsoenlijk te beheersen voordat je kritiek gaat uiten op de buitenlandersZo'n typisch 'sbs6-kijkend-Wilders-stemmend-VMBO-gevoel' krijg ik bij dit soort gebral... brrrr.
Ik vraag me altijd af wat deze mensen voor ons land betekenen behalve hun tenenkrommende, ongenuanceerde onderbuikgevoelens voor iedereen kenbaar maken sinds ze hun eigen podium hebben op het internet. Kan niet veel zijn als ik dat zo lees
Ach komop, dyslexie heeft toch geen fuck te maken met grammaticale fouten... grammatica bestaat gewoon uit keiharde regelsquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:07 schreef AMangold het volgende:
[..]
Als je over spelfouten wilt gaan zeuren. Dat heet dyslectie. Overigens kijk ik nooit sbs6, heb ik niet op de pvv gestemd en doe ik hbo. Kijk dat mijn mening voor jou tenenkrommend is, is jou probleem. Vrijheid van meningsuiting
Het is natuurlijk veel makkelijker om iemand op wat spelfouten te wijzen en zeggen dat iemand een sbs pvv'er is dan om met wat inhoudelijks te komen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:07 schreef AMangold het volgende:
[..]
Als je over spelfouten wilt gaan zeuren. Dat heet dyslectie. Overigens kijk ik nooit sbs6, heb ik niet op de pvv gestemd en doe ik hbo. Kijk dat mijn mening voor jou tenenkrommend is, is jou probleem. Vrijheid van meningsuiting
Daarom vroeg ik ook of je op mijn spelfouten duidde of niet. Grammatica ben ik op het moment aan het bijspijkeren. (Ik werk er aan) Maar laten we on-topic blijvenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:11 schreef Miauw_Zedong het volgende:
[..]
Ach komop, dyslexie heeft toch geen fuck te maken met grammaticale fouten... grammatica bestaat gewoon uit keiharde regels
Is er al bekend dan hoe hij eruit gaat zien?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:38 schreef .Masturbatron. het volgende:
ik vind het een goede oplossing, ik had lieve een witte piet gezien maar ja
Het onderwerp is nu toch beter bespreekbaar dan in de winter?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:15 schreef Karina het volgende:
[..]
Is er al bekend dan hoe hij eruit gaat zien?
En tevens, ik word zo ontzettend moe van deze discussie he, elke keer weer hetzelfde riedeltje zowel door de voor- als tegenstanders. Het is fucking zomer ook, ga het over zonnesterkte of zo hebben niet over zwarte piet.
Met deze hitte smelt het roet van de pieten hun gezicht hoorquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het onderwerp is nu toch beter bespreekbaar dan in de winter?
Nee, het past niet nu.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:20 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het onderwerp is nu toch beter bespreekbaar dan in de winter?
Deze discussie gaat alleen nog maar vaker gevoerd worden, sowieso is het onderwerp voorlopig nog niet ten eindequote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:21 schreef Karina het volgende:
[..]
Met deze hitte smelt het roet van de pieten hun gezicht hoorMaar het is vooral dat ik elke keer een deja-vu krijg, gaan we weer met deze discussie...
Juist nu past het. Nu kunnen er maatregelen genomen worden ter voorkoming. In december is het al te laat.quote:
Dan is het ongepast want dan is Sinterklaas weer in aantocht en liggen de snoepjes al in de supermarkten. Dus nu de emoties wat minder hoog oplopen, lijkt mij dat de discussie ten goeden komenquote:
En ik mag wedden dat er over een paar jaar met die 'nieuwe piet' ook weer iets 'mis' is en we weer helemaal van voren af aan beginnen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Deze discussie gaat alleen nog maar vaker gevoerd worden, sowieso is het onderwerp voorlopig nog niet ten einde
Dit is wel een goed punt natuurlijk. Elders ter land kunnen mensen ervoor kiezen om als blanke piet of zwarte sint bij feestelijkheden aan te sluiten. Er hoeft in principe geen consensus te zijn.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:27 schreef Ferdo het volgende:
Hier houden we gewoon de normale. Misschien moet hij ook maar terug worden gebracht naar de Piet van rond 1975 (toen begon die kolderdiscussie ergens, geloof ik?). Aanpassen helpt niet, dus dat was toch nergens goed voor geweest, dus dat kan net zo goed mooi weer terug worden gedraaid.
Hallo roe! Hallo oorringen! Hallo dikke rode lippen! Het wordt een ouderwetsch Sinterklaas.
Dat lijkt mij ook.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dan is het ongepast want dan is Sinterklaas weer in aantocht en liggen de snoepjes al in de supermarkten. Dus nu de emoties wat minder hoog oplopen, lijkt mij dat de discussie ten goeden komen
Waar zijn z'n gouden oorbellen? Wat een neppiet!quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:30 schreef Karina het volgende:
[..]
En ik mag wedden dat er over een paar jaar met die 'nieuwe piet' ook weer iets 'mis' is en we weer helemaal van voren af aan beginnen.
Zo geen zin in heIk ontvolg met de enige echte hoofdpiet!
[ afbeelding ]
Jeetje, soms is een gezond tegengeluid bevorderlijk maar dat niet elk tegengeluid gezond is wordt maar weer eens bevestigdquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:36 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik ben trots op Nederland! Toch goed van ons dat wij het land laten verkloten door een stel voormalig bootvluchtelingen...
Dit roepen de anti-pieten toch echt zelf over hun af, zij hebben van Zwarte Piet iets racistisch geprobeerd te maken en dat lukt aardig.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jeetje, soms is een gezond tegengeluid bevorderlijk maar dat niet elk tegengeluid gezond is wordt maar weer eens bevestigd
Dat racistische gedeelte is dan ook gewoon waar. De behouders van de huidige Zwarte Piet moeten inzien dat er simpelweg een bevolkingsgroep uitgesloten wordt van deelname aan een volksfeest. Dat is niet juist.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:44 schreef budvar het volgende:
[..]
Dit roepen de anti-pieten toch echt zelf over hun af, zij hebben van Zwarte Piet iets racistisch geprobeerd te maken en dat lukt aardig.
Als we ons focussen op excessieve argumenten kan per definite geen inhoudelijke discussie gevoerd worden. Het is zwak om niet eens open te staan voor argumenten van de ander en dit geldt voor beide partijenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:44 schreef budvar het volgende:
[..]
Dit roepen de anti-pieten toch echt zelf over hun af, zij hebben van Zwarte Piet iets racistisch geprobeerd te maken en dat lukt aardig.
Hoezo worden ze buitengesloten?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:46 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat racistische gedeelte is dan ook gewoon waar. De behouders van de huidige Zwarte Piet moeten inzien dat er simpelweg een bevolkingsgroep uitgesloten wordt van deelname aan een volksfeest. Dat is niet juist.
Doordat er een racistisch element besloten zit in Zwarte Piet zelf, dat stamt uit ons slavenverleden. Waarom zou je als donkergekleurd persoon mee willen doen aan een traditie die onderdeel uitmaakt van een zekere onderdrukking?quote:
En die is nu niet meer aanwezig. Tenzij je gaat zeggen dat omdat ze zwart zijn het fout is wat jou de racist maakt.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:50 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Doordat er een racistisch element besloten zit in Zwarte Piet zelf, dat stamt uit ons slavenverleden. Waarom zou je als donkergekleurd persoon mee willen doen aan een traditie die onderdeel uitmaakt van een zekere onderdrukking?
Hohohohoho, het is maar net hoe je tegen Zwarte Piet aankijkt. Er zijn minstens vier totaal verschillende verklaringen voor het fenomeen "Zwarte Piet" waarvan er (maar?) ééntje racistisch is en met slavernij te maken heeft.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:50 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Doordat er een racistisch element besloten zit in Zwarte Piet zelf, dat stamt uit ons slavenverleden. Waarom zou je als donkergekleurd persoon mee willen doen aan een traditie die onderdeel uitmaakt van een zekere onderdrukking?
Zwak om terechte kritiek als trolls weg te zetten. Dit leeft en veel breder dan je je bewust bent. De laatste jaren is het veel sterker gaan leven.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:51 schreef Specularium het volgende:
Friek begint het te leren, zijn trolls zijn minder doorzichtig dan vorig jaar.
Klopt, daarom is de huidige Piet zoals voorgesteld een prima plan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:51 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
En die is nu niet meer aanwezig. Tenzij je gaat zeggen dat omdat ze zwart zijn het fout is wat jou de racist maakt.
Dat was niet echt nodig in jouw geval zo te lezen.... Dat racistische was al deel van je...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:44 schreef budvar het volgende:
[..]
Waarom is Zwarte Piet zwart als hij bij aankomst nog geen enkele schoorsteen van binnen heeft gezien ?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:51 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
En die is nu niet meer aanwezig. Tenzij je gaat zeggen dat omdat ze zwart zijn het fout is wat jou de racist maakt.
Dank voor de bijval. Goed om te zien dat er nog enkelen kritisch nadenken op dit subforum.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:52 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Zwak om terechte kritiek als trolls weg te zetten. Dit leeft en veel breder dan je je bewust bent. De laatste jaren is het veel sterker gaan leven.
Stoombootschoorsteenoefeningenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom is Zwarte Piet zwart als hij bij aankomst nog geen enkele schoorsteen van binnen heeft gezien ?
Hoe komt hij het huis binnen terwijl veel mensen geen schoorsteen meer hebben? Hoe weet Sinterklaas welk cadeau elk kind wilt?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Waarom is Zwarte Piet zwart als hij bij aankomst nog geen enkele schoorsteen van binnen heeft gezien ?
Jaquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:54 schreef gelly het volgende:
[..]
Je weet waar je uitkomt als je in de schoorsteen van een stoomboot kruipt ?
Precies, het is 1 grote leugen. Waarom dan geen leugen verzinnen waar iedereen zich prettig bij voelt. Zoals al sinds het ontstaan van deze leugen gebeurt zegmaar.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:54 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Hoe komt hij het huis binnen terwijl veel mensen geen schoorsteen meer hebben? Hoe weet Sinterklaas welk cadeau elk kind wilt?
Ik voel me niet prettig bij niet-zwarte Zwarte Pieten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:55 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies, het is 1 grote leugen. Waarom dan geen leugen verzinnen waar iedereen zich prettig bij voelt. Zoals al sinds het ontstaan van deze leugen gebeurt zegmaar.
Zeker, maar gezien de ontwikkelingsgeschiedenis is het aannemelijk dat er gaandeweg een racistisch getint element is toegevoegd. Dit doet niets af aan de overige verklaringen, maar vormt er een onderdeel van. Om tolerant te zijn jegens minderheden is het verstandig om de traditie zodanig aan te passen dat meerdere bevolkingsgroepen ermee kunnen leven.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Hohohohoho, het is maar net hoe je tegen Zwarte Piet aankijkt. Er zijn minstens vier totaal verschillende verklaringen voor het fenomeen "Zwarte Piet" waarvan er (maar?) ééntje racistisch is en met slavernij te maken heeft.
Volgens mij gaat het niet om jou om maar onze kinderen. En hen maakt het geen biet uit, zolang ze maar kado's krijgen. En geheel volgens de huidige gierige Hollandse traditie zwaaien we de Sint ook niet uit als we hebben gekregen wat we willen. Misschien moeten we dat maar in ere herstellen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:56 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Ik voel me niet prettig bij niet-zwarte Zwarte Pieten.
Vormt of vormde?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:56 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Zeker, maar gezien de ontwikkelingsgeschiedenis is het aannemelijk dat er gaandeweg een racistisch getint element is toegevoegd. Dit doet niets af aan de overige verklaringen, maar vormt er een onderdeel van.
Nee, tolerantie houdt in dat je elkaar niet discrimineert en elkaars gebruiken, voor zover je er geen schade van ondervindt, tolereert.quote:Om tolerant te zijn jegens minderheden, is het verstandig om de traditie zodanig aan te passen dat meerdere bevolkingsgroepen ermee kunnen leven.
Rascistisch element?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:50 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Even een volkomen serieuze vraag.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:58 schreef gelly het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het niet om jou om maar onze kinderen. En hen maakt het geen biet uit, zolang ze maar kado's krijgen. En geheel volgens de huidige gierige Hollandse traditie zwaaien we de Sint ook niet uit als we hebben gekregen wat we willen. Misschien moeten we dat maar in ere herstellen.
De nakomelingen van die zwarte Afrikanen ?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Even een volkomen serieuze vraag.
Hoeveel kinderen die in Sinterklaas geloven, dus voor wie het feest eigenlijk is, hebben kennis van slavernij van zwarte Afrikanen?
Dus omdat ze niet beter weten is het wel prima allemaal? Volgend jaar met carnaval stuur jij ook je kind in een KKK pakje naar school, want he, dat kind kent de geschiedenis van dat pakje niet toch??quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hoeveel kinderen die in Sinterklaas geloven, dus voor wie het feest eigenlijk is, hebben kennis van slavernij van zwarte Afrikanen?
Die verklaring is later gezocht om dat element te verdoezelen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Als er een "racistisch getint element" toegevoegd is (geweest), dan is dat sowieso niet de huidskleur, want die is ook tot de andere verklaringen te herleiden.
Niet de huidskleur, maar de typische oorringen en sieraden die destijds ook gedragen werden door slaven.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:59 schreef Igen het volgende:
[..]
Vormt of vormde?
Als er een "racistisch getint element" toegevoegd is (geweest), dan is dat sowieso niet de huidskleur, want die is ook tot de andere verklaringen te herleiden.
Maar als minderheid ondervindt je natuurlijk sowieso meer schade aan zo'n traditie, omdat je niet tot de meerderheid behoort die veel machtiger is. Minderheden moeten zodoende beschermd worden. Eén van de manieren om dat te realiseren, is om de gebruiken of tradities van de meerderheid (dominante cultuur) zodanig aan te passen dat zij verenigbaar is met meerdere culturen.quote:[..]
Nee, tolerantie houdt in dat je elkaar niet discrimineert en elkaars gebruiken, voor zover je er geen schade van ondervindt, tolereert.
En die arme kindertjes willen perse als piet verkleed gaanquote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:00 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
De blackface mag je gerust racistisch noemen ja...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Als zwarte piet racistisch is, was Al Jolson dat dan ook?
[ afbeelding ]
Je vergelijkt een behulpzame knecht met de KKK?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus omdat ze niet beter weten is het wel prima allemaal? Volgend jaar met carnaval stuur jij ook je kind in een KKK pakje naar school, want he, dat kind kent de geschiedenis van dat pakje niet toch??
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Als zwarte piet racistisch is, was Al Jolson dat dan ook?
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De KKK was ook voorstander van behulpzame knechten met een donkere huidskleur.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:03 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Je vergelijkt een behulpzame knecht met de KKK?
Nee...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:03 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Hoe racistisch was deze man?Da was een cultuurvernietigende linkse zelfhater.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Behulpzaam als "anders de zweep erover" ?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:03 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
De nakomelingen van zwarte Afrikanen die ik heb gekend weten dit echt niet op die leeftijd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef gelly het volgende:
[..]
De nakomelingen van die zwarte Afrikanen ?
Heerlijk kort door de bocht weer. Vooral niet lezen wat er staat.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus omdat ze niet beter weten is het wel prima allemaal? Volgend jaar met carnaval stuur jij ook je kind in een KKK pakje naar school, want he, dat kind kent de geschiedenis van dat pakje niet toch??
Wat heeft Zwarte Piet met de KKK te maken? Je kunt beter een vergelijking trekken met de nazi's. Die schaften de minderheden gewoon af, en lieten blanken het werk doen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
De KKK was ook voorstander van behulpzame knechten met een donkere huidskleur.
Welke zweep?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:05 schreef gelly het volgende:
[..]
Behulpzaam als "anders de zweep erover" ?
Tuurlijk ben je klaar met me, je hebt immers geen argumenten die hout snijden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:05 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
De nakomelingen van zwarte Afrikanen die ik heb gekend weten dit echt niet op die leeftijd.
Op die leeftijd is dat nog helemaal niet aan de orde. Dat komt later pas, als ze kunnen begrijpen wat het begrip daadwerkelijk inhoudt.
Of is het tegenwoordig algemene kennis?
[..]
Heerlijk kort door de bocht weer. Vooral niet lezen wat er staat.
Ik had toch gezegd dat ik klaar met je was? :w
Gek genoeg was Al Jolson zeer belangrijk voor de Burgerrecht beweging en demonstreerde hij in 1911 al tegen de rassenscheiding.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:02 schreef erodome het volgende:
[..]
De blackface mag je gerust racistisch noemen ja...
Verklaringen. En het antwoord is "nee", tenminste voor de meeste alternatieve verklaringen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Die verklaring is later gezocht om dat element te verdoezelen.
En die horen al een aantal jaren niet meer bij Zwarte Piet. Probleem opgelost dus.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:01 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Niet de huidskleur, maar de typische oorringen en sieraden die destijds ook gedragen werden door slaven.
Er is m.i. überhaupt geen objectiveerbare schade. Het is immers gewoon een kinderfeestje.quote:[..]
Maar als minderheid ondervindt je natuurlijk sowieso meer schade aan zo'n traditie, omdat je niet tot de meerderheid behoort die veel machtiger is. Minderheden moeten zodoende beschermd worden. Eén van de manieren om dat te realiseren, is om de gebruiken of tradities van de meerderheid (dominante cultuur) zodanig aan te passen dat zij verenigbaar is met meerdere culturen.
Ik zeg dan ook nergens dat HIJ racistisch was, ik zeg dat de blackface racistisch was en dat mijn beste is gewoon een vrij hard feit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek genoeg was Al Jolson zeer belangrijk voor de Burgerrecht beweging en demonstreerde hij in 1911 al tegen de rassenscheiding.
Lees je eens in voordat je wat politieks corrects roept
http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Jolson
Waar baseer je op dat mijn voorouders slavenhouders zijn geweest?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:07 schreef gelly het volgende:
[..]
Die je voorouders hanteerden op de slavenschepen.
Als je je zo dom voordoet kan het haast niet anders. Wellicht kan Specualrium ook richting jou nog een compliment maken voor je getroll.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:08 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Waar baseer je op dat mijn voorouders slavenhouders zijn geweest?
ze mochten niet eens goud dragen , wat ze mochten niet eens schoenen dragen, een slaaf was geen menschquote:Op dinsdag 10 juni 2014 21:08 schreef Ulx het volgende:
Die oorringen waren toch gewoon bezit? Het was de makkelijkste manier om hun verdiende geld te beleggen en veilig te bewaren,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |