Het een sluit het ander niet uit. Ik verbaas me er ook over hoe het mogelijk is dat burgeroorlogen zo massaal en zo vreselijk gruwelijk kunnen zijn. In talloze landen zijn in de geschiedenis heel normale mensen in heel korte tijd veranderd in extreem gewelddadige moordenaars. Dat ik ervan walg, betekent niet dat het me niet kan fascineren.quote:Op maandag 9 juni 2014 13:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Je verbaasd je niet, dat is het probleem, dat zou betekenen dat je interesse hebt. Je walgt, keurt af, hebt een aversie tegen,
Dat denk ik niet.quote:je bent in het geheel niet benieuwd naar het waarom van iemand en hebt een eigen beeld van het christendom die je projecteert op anderen.
Ik ga christenen niet voor de voeten werpen dat ze voor slavernij zijn of zo. Ik weet ook wel dat er geen hond is die die interpretatie aanhangt. Maar centrale thema's als het verheerlijken van lijden, het zondig zijn van de mens, zonden in het algemeen, de talloze slachtpartijen in de bijbel, enzovoort, daar heeft iedere christen mee te maken. Dat is geen projectie, dat zijn kernelementen van die religie. Welke stroming dan ook.quote:Dat terwijl je best weet dat er evenveel interpretatie's zijn als mensen.
Dat zou de grootste stap voorwaarts zijn die de mens ooit gemaakt heeft.quote:Eigenlijk zou je willen dat dat geloof verdwijnt, je wilt zeer zeker geen gekke dingen daarvoor doen, maar je zou best tevreden zijn op de dag dat alle christenen hun dwaling inzien en van hun geloof afstappen.
Ik lees dit als: mogen scholen kinderen dingen leren die niet waar zijn? En inderdaad: dat lijkt me haaks staan op het idee van onderwijs.quote:Hier komen we op het gebied van wat wil je wel doen om van dat geloof af te komen?
Hoe denk je over religieus onderwijs bv?
Dat weet ik eigenlijk niet. Het klinkt vast vreemd, maar ik heb daar geloof ik nog niet zo vaak over nagedacht.quote:Hoe denk je over geloofsuitingen in het openbaar, van religieus geinspireerde kleding tot bidden voor het eten terwijl iedereen even stil is?
Ik geloof niet in goed en slecht. Althans, niet op die dogmatische manier.quote:Maar ook op andere vlakken dan geloof, hoort bij levensbeschouwelijke zaken uiteindelijk niet alles wat gaat over jouw persoonlijke moraal, jouw beeld van goed en slecht?
Legaliseren.quote:Hoe denk je over zaken als drugs,
Geen leeftijdsgrens.quote:toegestane leeftijd om gemeenschap te hebben
Idem.quote:of te mogen roken/drinken enz,
Zoals nu.quote:hoe te reageren op zaken als diefstal en andere criminaliteit?
Ik zie niet hoe je tot deze conclusie komt.quote:Als je goed kijkt wil ieder mens meer verbieden van ze lief is vanuit hun levensbeschouwing. Wat dat dan is verschilt, hoeveel ook wel wat, maar is van minder belang.
Och, heel veel zaken die in vroeger tijden als "fundamenteel voor het Christendom" werden beschouwd worden tegenwoordig niet zo serieus meer genomen door Christenen.quote:Op maandag 9 juni 2014 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hehehehe...
Nee, de fundamentele problemen die ik heb met het christendom zijn voor christenen kernzaken van hun geloof. Daar valt voor beide partijen niets te schuiven.
Dat is sowieso een minderheid van de gelovigen denk ik. Veruit de meesten krijgen het van huis uit mee.quote:Op maandag 9 juni 2014 13:58 schreef John5 het volgende:
Er zijn volgens mij bijzonder weinig hoogopgeleiden die zich later pas bekeren tot het geloof.
Nou ja, christendom zonder die kruisiging en de hele logica die daartoe leidde lijkt me toch niet mogelijk.quote:Op maandag 9 juni 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, heel veel zaken die in vroeger tijden als "fundamenteel voor het Christendom" werden beschouwd worden tegenwoordig niet zo serieus meer genomen door Christenen.
Het is een heel langzaam proces, maar ze staan gelukkig niet helemaal stil.
De kruisiging is dan ook iets waarvan je kunt zeggen: "dat zou best zo gebeurd kunnen zijn".quote:Op maandag 9 juni 2014 14:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, christendom zonder die kruisiging en de hele logica die daartoe leidde lijkt me toch niet mogelijk.
Hangt er vanaf wat je onder intelligentie verstaat. Als je hoog scoort bij een iq-test, dan heet je wat mij betreft intelligent.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:01 schreef Ame_thyst het volgende:
Vind het apart dat je mensen die universiteit gedaan hebben ziet als intelligent. Misschien weet je veel af van een specifiek onderwerp maar dat maakt je nog niet intelligent.
Als je geen spijker in een stuk hout kan slaan of noem maar wat je eigen kinderen niet eens kan opvoeden wat bewijst dat papiertje dan? Intelligentie zeker niet.
Er zijn vast wel ergens uitzonderingen te vinden, maar het is een prima vuistregel: het is niet waarschijnlijk dat iemand met een IQ van 80 een universitaire opleiding voltooit.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:01 schreef Ame_thyst het volgende:
Vind het apart dat je mensen die universiteit gedaan hebben ziet als intelligent. Misschien weet je veel af van een specifiek onderwerp maar dat maakt je nog niet intelligent.
Als je geen spijker in een stuk hout kan slaan of noem maar wat je eigen kinderen niet eens kan opvoeden wat bewijst dat papiertje dan? Intelligentie zeker niet.
Je zult me niet snel een willekeurige christen zien uitlachen omdat hij in zombies gelooft. Anders is dat natuurlijk wanneer hij beweert dat die wederopstanding echt gebeurd is.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
De kruisiging is dan ook iets waarvan je kunt zeggen: "dat zou best zo gebeurd kunnen zijn".
Maar als je nu aan een willekeurige Christen vraagt:
- was Jezus het resultaat van een maagdelijke bevalling? Of:
- is Jezus letterlijk opgestaan uit de dood?
Dan zijn ze daar vaak helemaal niet zo van overtuigd. Niet zoals men daar in het verleden algemeen van overtuigd was.
Zoals Philipse ook constateert: de voortgang van de wetenschap heeft de neiging om de religieuze content te beperken / verkleinen.
Omdat de twee volkomen niets met elkaar te maken hebben.quote:Op maandag 9 juni 2014 13:53 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven?
Nee. Aan de andere kant vind ik dat helemaal niet zo'n vreemd dogma. Mensen worstelen vrij algemeen met moraliteit. Ik stel me zo voor dat er ook niet-Christenen zijn die stellen dat de mens "van nature slecht" is.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:07 schreef Jigzoz het volgende:
Maar ken jij christelijke stromingen die 'de mens is zondig' niet tot hun dogmatiek rekenen?
Slecht.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee. Aan de andere kant vind ik dat helemaal niet zo'n vreemd dogma. Mensen worstelen vrij algemeen met moraliteit. Ik stel me zo voor dat er ook niet-Christenen zijn die stellen dat de mens "van nature slecht" is.
Het hangt er nogal vanaf wat je precies bedoelt met "zondig".
Zo kun je dat uitleggen. Je kunt het ook uitleggen als "in strijd met Gods regels zoals verwoord in de Bijbel". Die twee zijn niet equivalent.quote:
Prima, maar wat heeft dan een IQ score te maken met een religie aangangen?quote:Op maandag 9 juni 2014 14:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn vast wel ergens uitzonderingen te vinden, maar het is een prima vuistregel: het is niet waarschijnlijk dat iemand met een IQ van 80 een universitaire opleiding voltooit.
Zeker weten? Dat zou betekenen dat de christen in kwestie 'het woord van God' als weinig meer dan een willekeurige mening ziet.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo kun je dat uitleggen. Je kunt het ook uitleggen als "in strijd met Gods regels zoals verwoord in de Bijbel". Die twee zijn niet equivalent.
Denk dat cultuur en gewenning er ook mee te maken heeft.quote:[b]Op maandag 9 juni 2014 14:13 schreef Ame_thyst Dus voor iemand met een IQ van 80 lijkt opstaan uit de dood logischer dan voor iemand met 140 ?
Dat is eigenlijk best wel een heel redelijke verklaring.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:13 schreef Ame_thyst het volgende:
Naar mijn ervaring trekken het meerendeel aan Christenen hun geloof niet in twijfel. Als je geen vragen hebt hoef je ook geen antwoord te zoeken![]()
Ind. gelovigen hebben voor hun religie geen verantwoording of uitleg nodig, voor-niet gelovigen is geen enkele verantwoording en uitleg afdoende.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk best wel een heel redelijke verklaring.
Zonder opstanding, komt al voor. (Remonstranten bijvoorbeeld)quote:Op maandag 9 juni 2014 14:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, christendom zonder die kruisiging en de hele logica die daartoe leidde lijkt me toch niet mogelijk.
Dat zeg ik:quote:Op maandag 9 juni 2014 14:22 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Zonder opstanding, komt al voor. (Remonstranten bijvoorbeeld)
quote:Op maandag 9 juni 2014 14:07 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je zult me niet snel een willekeurige christen zien uitlachen omdat hij in zombies gelooft. Anders is dat natuurlijk wanneer hij beweert dat die wederopstanding echt gebeurd is.
Maar ken jij christelijke stromingen die 'de mens is zondig' niet tot hun dogmatiek rekenen?
Het iq van afgestudeerden is wel hoger dan de gemiddelde europeaan. Er zijn altijd uitzonderingen, rechten en geschiedenis kun je halen door alles uit het hoofd te leren.,quote:Op maandag 9 juni 2014 14:16 schreef Hoplahopla het volgende:
Universitair afgestuurd zijn maakt je nog niet intelligent hoor.
Wel een interessant vraagstuk.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk best wel een heel redelijke verklaring.
Dit vind ik dan weer echt krom.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:26 schreef Ame_thyst het volgende:Persoonlijk kan ik van die knip en plak christenen niet uitstaan. "Dat gedeelte daar zijn we het niet mee eens, met dat wel" Of je ziet de Bijbel als geheel als een heilig boek of niet. Maak het voor jezelf niet zo moeilijk en geloof dan niet. Of wordt agnost.
De Bijbel als geheel bestaat natuurlijk sowieso niet. Het is een samenraapsel van verschillende boeken, door verschillende auteurs, geschreven op heel verschillende momenten in de tijd. Sowieso is er al geen eensgezindheid binnen het Christendom over welke boeken precies wel en welke niet bij de Bijbel horen, aangezien katholieken een andere Bijbel hebben dan protestanten.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:26 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Persoonlijk kan ik van die knip en plak christenen niet uitstaan. "Dat gedeelte daar zijn we het niet mee eens, met dat wel" Of je ziet de Bijbel als geheel als een heilig boek of niet. Maak het voor jezelf niet zo moeilijk en geloof dan niet. Of wordt agnost.
Maar eigenlijk raken al die verhalen de kern van het geloof niet. Je kunt de folklore van een religie wel uitkleden door steeds meer verhalen als symbolisch te beschouwen, maar waar het uiteindelijk om draait is het geloof dat er een God is. Daar kan geen wetenschapper aan tornen, want dat valt buiten de empirische werkelijkheid.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
De kruisiging is dan ook iets waarvan je kunt zeggen: "dat zou best zo gebeurd kunnen zijn".
Maar als je nu aan een willekeurige Christen vraagt:
- was Jezus het resultaat van een maagdelijke bevalling? Of:
- is Jezus letterlijk opgestaan uit de dood?
Dan zijn ze daar vaak helemaal niet zo van overtuigd. Niet zoals men daar in het verleden algemeen van overtuigd was.
Zoals Philipse ook constateert: de voortgang van de wetenschap heeft de neiging om de religieuze content te beperken / verkleinen.
Oneens, ten eerste die vergelijking, die verwijtmaker had vroeger ook nooit iets met voetbal, ik wel met het christendom. Ik weet dus precies wat het is, in tegenstelling tot de verwijtmaker. Ten tweede vul ik voor niemand iets in, zeg alleen wat ik er raar aan vind en waarom, 100% mening dus maar hoop dat ik het wat duidelijk kan maken waar het vandaan komt.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:34 schreef Werkman het volgende:
[..]
Dit vind ik dan weer echt krom.
Je vult voor anderen in welke vorm ze moeten geloven terwijl je er zelf niets (meer) mee hebt.
Net als mensen die aan teletekst-supporters verwijten dat ze persoonlijk bij iedere wedstrijd persoonlijk aanwezig zouden moeten zijn als echte supporter terwijl je zelf als verwijtmaker helemaal niets hebt met voetbal.
Maar iemand met een IQ van 110 noem ik niet zodanig intelligent dat hij geloof als onzin gaat beschouwen. Leren is iets totaal anders dan abstractievermogen.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:24 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het iq van afgestudeerden is wel hoger dan de gemiddelde europeaan. Er zijn altijd uitzonderingen, rechten en geschiedenis kun je halen door alles uit het hoofd te leren.,
Er is wel een relatie tussen IQ en gelovigheid. Ten eerste is het percentage intelligente mensen dat gelovig is lager. Niet veel, maar wel significant. Ten tweede zijn intelligente gelovigen over het algemeen minder irrationeel in hun overtuigingen. Zo zul je jonge-aarde creationisme niet veel tegenkomen onder academici.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:13 schreef Ame_thyst het volgende:
[..]
Prima, maar wat heeft dan een IQ score te maken met een religie aangangen?
Correct. Gemiddeld hebben dommere mensen minder problemen met dat soort overtuigingen dan mensen met een hoger IQ.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:13 schreef Ame_thyst het volgende:
Dus voor iemand met een IQ van 80 lijkt opstaan uit de dood logischer dan voor iemand met 140 ?
Toch zitten er grote verschillen in wat dat geloof dan inhoudt.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:13 schreef Ame_thyst het volgende:
Naar mijn ervaring trekken het meerendeel aan Christenen hun geloof niet in twijfel. Als je geen vragen hebt hoef je ook geen antwoord te zoeken![]()
Dat volgt daar helemaal niet uit?quote:Op maandag 9 juni 2014 14:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zeker weten? Dat zou betekenen dat de christen in kwestie 'het woord van God' als weinig meer dan een willekeurige mening ziet.
Als je dit 2 eeuwen geleden had gevraagd aan een willekeurige Christen, dan zouden ze zeker hebben bevestigd dat de maagdelijke bevalling en de opstanding de kern van hun geloof raken. (Of dat dan ook echt zo is kun je een aardige discussie over hebben.)quote:Op maandag 9 juni 2014 14:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar eigenlijk raken al die verhalen de kern van het geloof niet.
In deze vorm reduceer je religie tot een vorm van deïsme. Daar voelen de meeste gelovigen zich al helemaal niet comfortabel bij.quote:Op maandag 9 juni 2014 14:51 schreef Tijn het volgende:
Je kunt de folklore van een religie wel uitkleden door steeds meer verhalen als symbolisch te beschouwen, maar waar het uiteindelijk om draait is het geloof dat er een God is. Daar kan geen wetenschapper aan tornen, want dat valt buiten de empirische werkelijkheid.
Dan begreep ik je net verkeerd. Zondig betekent slecht of iets als niet overeenkomstig met gods regels. Dat zei je toch? Als er christenen zijn dat gods regels overtreden wel zondig is, maar niet slecht, dan heb je een punt.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat volgt daar helemaal niet uit?
Mensen hebben allemaal zo hun eigen moraliteit, ook gelovigen. Een deel van de morele waarden van christenen is vast terug te vinden in de Bijbel, maar heel veel daarvan ook niet. Je kunt hooguit zeggen dat Christenen de neiging hebben hun morele waarden te projecteren op de Bijbel / te doen alsof het Gods woord is terwijl het niet is terug te vinden in de Bijbel of minimaal een enorme vrijheid van interpretatie vereist.
Nee, daarom hebben ze de folklore überhaupt bedacht natuurlijkquote:Op maandag 9 juni 2014 15:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
In deze vorm reduceer je religie tot een vorm van deïsme. Daar voelen de meeste gelovigen zich al helemaal niet comfortabel bij.
Dat is wat katholieken geloven toch? Daarom kun je je zonden opbiechten, dan is alles weer goed.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan begreep ik je net verkeerd. Zondig betekent slecht of iets als niet overeenkomstig met gods regels. Dat zei je toch? Als er christenen zijn dat gods regels overtreden wel zondig is, maar niet slecht, dan heb je een punt.
Andersom kan toch ook? Dat iets als slecht wordt beschouwd, zeg - de discriminatie van homoseksuelen, zonder dat dat is terug te vinden in de Bijbel?quote:Op maandag 9 juni 2014 15:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan begreep ik je net verkeerd. Zondig betekent slecht of iets als niet overeenkomstig met gods regels. Dat zei je toch? Als er christenen zijn dat gods regels overtreden wel zondig is, maar niet slecht, dan heb je een punt.
Ja, mooi maar kan iets in de ogen van bepaalde christenen wel zondig zijn, maar niet slecht? En zo ja, waarom gaat het dan alsnog in hun religie over vergeving en verlossing?quote:Op maandag 9 juni 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Andersom kan toch ook? Dat iets als slecht wordt beschouwd, zeg - de discriminatie van homoseksuelen, zonder dat dat is terug te vinden in de Bijbel?
Dan is het niet zondig, maar wel slecht.
Zowel zondig als slecht zijn zeer subjectieve begrippen. De eerste gaat over normen en waarden volgens het geloof, de tweede gaat over normen en waarden onafhankelijk van geloof.
Nogmaals, is dat niet hoe de katholieken het zien? Ze gaan er vanuit dat iedereen af en toe een zonde begaat, maar als je het netjes komt opbiechten is er niks aan de hand en ben je geen slecht persoon.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, mooi maar kan iets in de ogen van bepaalde christenen wel zondig zijn, maar niet slecht?
Dat is lastiger, aangezien Christenen sterk de neiging hebben om de Bijbel naar eigen behoeven uit te leggen. Dus als de Bijbel letterlijk zegt dat X zondig is terwijl de gelovige dat anders ziet, dan zal zo'n gelovige altijd proberen de betreffende passage anders uit te leggen dan wat er staat.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, mooi maar kan iets in de ogen van bepaalde christenen wel zondig zijn, maar niet slecht?
Omdat men hardnekkig vast wil houden aan een soort van "objectieve moraal". Iets dat niet afhankelijk is van cultuur en waan van de dag.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:23 schreef Jigzoz het volgende:
En zo ja, waarom gaat het dan alsnog in hun religie over vergeving en verlossing?
Zondigen is in katholieke ogen niet slecht?quote:Op maandag 9 juni 2014 15:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nogmaals, is dat niet hoe de katholieken het zien? Ze gaan er vanuit dat iedereen af en toe een zonde begaat, maar als je het netjes komt opbiechten is er niks aan de hand en ben je geen slecht persoon.
Als je het opbiecht niet volgens mij.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zondigen is in katholieke ogen niet slecht?
Maar om een lang verhaal kort te maken: een van die typisch christelijke elementen is die zondigheid van de mens. Kinderen, maar ook volwassenen voorhouden dat ze in wezen slecht zijn, is ongelofelijk schadelijk voor de psychische gezondheid van die mensen.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is lastiger, aangezien Christenen sterk de neiging hebben om de Bijbel naar eigen behoeven uit te leggen. Dus als de Bijbel letterlijk zegt dat X zondig is terwijl de gelovige dat anders ziet, dan zal zo'n gelovige altijd proberen de betreffende passage anders uit te leggen dan wat er staat.
[..]
Omdat men hardnekkig vast wil houden aan een soort van "objectieve moraal". Iets dat niet afhankelijk is van cultuur en waan van de dag.
Een totaal kansloos streven natuurlijk, maar die mensen zijn ervan overtuigd dat het houvast biedt en ons beschermt tegen totale anarchie.
Het inpeperen dat mensen zondig zijn is wel typisch iets voor gereformeerden. Andere protestante stromingen hebben het daar minder over en katholieken volgens mij nog minder.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar om een lang verhaal kort te maken: een van die typisch christelijke elementen is die zondigheid van de mens. Kinderen, maar ook volwassenen voorhouden dat ze in wezen slecht zijn, is ongelofelijk schadelijk voor de psychische gezondheid van die mensen.
Dat valt wel mee. Het wordt voor mij pas schadelijk als je tegen kinderen gaat zeggen: "dit is absoluut goed, dit is absoluut slecht, en als je je daar niet aan houdt zul je branden in de hel".quote:Op maandag 9 juni 2014 15:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar om een lang verhaal kort te maken: een van die typisch christelijke elementen is die zondigheid van de mens. Kinderen, maar ook volwassenen voorhouden dat ze in wezen slecht zijn, is ongelofelijk schadelijk voor de psychische gezondheid van die mensen.
Je kunt biechten beschouwen als een wekelijkse bekering. Bevindelijk gereformeerden hebben twijfel tot aan hun dood of ze wel gered zijn. In de RK kerk krijg je die bevestiging van de priester. Wel zo goed voor de gemoedsrust. Let wel een priester kan ook een penitentie opleggen in de vorm van een voettocht naar een bedevaartoord.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:24 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nogmaals, is dat niet hoe de katholieken het zien? Ze gaan er vanuit dat iedereen af en toe een zonde begaat, maar als je het netjes komt opbiechten is er niks aan de hand en ben je geen slecht persoon.
Denk je niet dat gereformeerden hun kinderen min of meer letterlijk zo opvoeden? Ik denk het wel namelijk.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Het wordt voor mij pas schadelijk als je tegen kinderen gaat zeggen: "dit is absoluut goed, dit is absoluut slecht, en als je je daar niet aan houdt zul je branden in de hel".
Dat vrees ik ook ja. En als Dawkins dat omschrijft als "kindermishandeling" kan ik hem geen ongelijk geven.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Denk je niet dat gereformeerden hun kinderen min of meer letterlijk zo opvoeden? Ik denk het wel namelijk.
Hm. Ik wel.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Het wordt voor mij pas schadelijk als je tegen kinderen gaat zeggen: "dit is absoluut goed, dit is absoluut slecht, en als je je daar niet aan houdt zul je branden in de hel".
Eenvoudig zeggen dat de mens van nature zondig is, in de betekenis dat de mens van nature worstelt met moraliteit en een weg moet vinden in wat goed is en wat slecht vind ik helemaal niet zo schokkend. Ik zou het woord "zondig" daar zelf niet gebruiken om elke associatie met religie te vermijden, maar in die uitleg vind ik het geen schokkend standpunt.
Bijna niemand.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:36 schreef Tijn het volgende:
Ik vraag me af hoeveel gelovigen echt kritisch over hun geloof nadenken.
Het kan niet anders dan niemand zijn. Iemand die kritisch naar zijn eigen geloof durft te kijken, zal dat geloof achter zich laten.quote:
Of het minimaal geheel ontdoen van alle cognitieve inhoud zodat je een soort deïsme overhoudt. 'Piety without content'.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het kan niet anders dan niemand zijn. Iemand die kritisch naar zijn eigen geloof durft te kijken, zal dat geloof achter zich laten.
Misschien omdat ze het geloven, ze vinden dat het verder geen onderzoek nodig heeft? Het enige dat je kunt vinden is iets dat je geloof ondermijnt, daar zul je als gelovige niet op zitten te wachten.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf vind ik dat absurd... hoe kun je nou stellig ergens van overtuigd zijn zonder je überhaupt af te vragen wat de argumenten daarvoor zijn? En van een academicus vind ik dat al helemaal bizar.
Iemand met zo'n houding mag zichzelf wat mij betreft geen wetenschapper noemen.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien omdat ze het geloven, ze vinden dat het verder geen onderzoek nodig heeft? Het enige dat je kunt vinden is iets dat je geloof ondermijnt, daar zul je als gelovige niet op zitten te wachten.
Nee, maar anders kan ik het niet verklaren.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iemand met zo'n houding mag zichzelf wat mij betreft geen wetenschapper noemen.
Als dat klopt dan is het nog steeds niet te verklaren dat iemand als Dekker probeert een debat aan te gaan met Philipse. Dat mechanisme kan dan alleen op die manier werken als Dekker zich daar zelf niet van bewust is. (En dat dan voor zichzelf uitlegt als 'Philipse heeft geen respect voor mij', etc.)quote:Op maandag 9 juni 2014 15:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, maar anders kan ik het niet verklaren.
Mag ook wel eens.quote:
Ik denk ook niet dat Dekker zich ervan bewust is. Ik kan me voorstellen dat wanneer hij voor zo'n debat gevraagd wordt hij dan bij zichzelf te rade gaat "heb ik nog vertrouwen in mijn geloof?". Het antwoord daarop is natuurlijk "ja" en ik denk dat daarmee de kous af is en hij zich voldoende voorbereid vindt op zo'n discussie. Want hij weet immers precies wat-ie gelooft, denkt hij zelf.quote:Op maandag 9 juni 2014 16:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat klopt dan is het nog steeds niet te verklaren dat iemand als Dekker probeert een debat aan te gaan met Philipse. Dat mechanisme kan dan alleen op die manier werken als Dekker zich daar zelf niet van bewust is. (En dat dan voor zichzelf uitlegt als 'Philipse heeft geen respect voor mij', etc.)
Daar moet dan toch sprake zijn van een sterke cognitieve dissonantie. Ik bedoel... juist een academicus zou zich terdege bewust moeten zijn van het belang van kritisch denken / zelfkritiek. Hoe is het nu toch mogelijk dat een academicus, een wetenschapper, zich daar niet van bewust is?quote:Op maandag 9 juni 2014 16:15 schreef Tijn het volgende:
Als het inderdaad zo is dat Dekker (en veel andere gelovigen) zich inderdaad niet bewust zijn van hun gebrek aan kritisch nadenken over hun geloof, verklaart dat ook waarom ze het niet doen trouwens. Want waarom zou je iets oplossen waarvan je je niet bewust bent dat het een probleem is?
Wat dat betreft is het wel jammer dat er hier geen intelligente creationisten zitten.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar moet dan toch sprake zijn van een sterke cognitieve dissonantie. Ik bedoel... juist een academicus zou zich terdege bewust moeten zijn van het belang van kritisch denken / zelfkritiek. Hoe is het nu toch mogelijk dat een academicus, een wetenschapper, zich daar niet van bewust is?
Dat is iets wat ik toch maar moeilijk kan begrijpen. En het is niet eens een zeldzaam verschijnsel. Zo las ik onlangs een stukje over een Amerikaanse geoloog die daarnaast ook jonge-aarde creationist is. Hij doet onderzoek naar aardlagen waarvan hij weet dat ze miljoenen jaren oud zijn, en gelooft tegelijk dat de aarde slechts 6-10 duizend jaar oud is.
Het is psychologisch een buitengewoon interessant en moeilijk te verklaren verschijnsel.
De intelligente creationist is zich ervan bewust dat godsgeloof niet op basis van argumenten te verdedigen is, en legt zich erbij neer dat het gewoon geloof is. En dan is er eigenlijk weinig ruimte voor een wetenschappelijke of filosofische discussie over godsgeloof. Alles valt dan onder de noemer "dat geloof ik nu eenmaal, ik heb daar geen verdere argumenten voor".quote:Op maandag 9 juni 2014 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat dat betreft is het wel jammer dat er hier geen intelligente creationisten zitten.
Maar voor veel mensen ook vrijwel onleesbaar.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het ontbreekt in het religieuze kamp aan filosofische zwaargewichten, en met name dat vind ik jammer. Dat zou een debat over religie zo veel interessanter maken.
Waarom?quote:Op maandag 9 juni 2014 17:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar voor veel mensen ook vrijwel onleesbaar.
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 9 juni 2014 17:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar voor veel mensen ook vrijwel onleesbaar.
quote:
Ah, op die manier. Ik dacht dat je discussie bedoelde waarin regelmatig verwezen wordt naar filosofische theorieën die dan voor de deelnemers bekend worden verondersteld.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
De gangbare godsargumenten zijn geen van alle erg ingewikkeld. In de praktijk zijn er echter maar weinig religieuze debaters die deze argumenten überhaupt kennen. Die gaan net zo onvoorbereid het debat in als Cees Dekker, in de volle overtuiging dat ze het debat gaan winnen.
Die Godsbewijzen hebben toch eigenlijk alleen betrekking op deïsme?quote:Op maandag 9 juni 2014 17:39 schreef Molurus het volgende:
Waarom denk je dat?
De gangbare godsargumenten zijn geen van alle erg ingewikkeld. In de praktijk zijn er echter maar weinig religieuze debaters die deze argumenten überhaupt kennen. Die gaan net zo onvoorbereid het debat in als Cees Dekker, in de volle overtuiging dat ze het debat gaan winnen.
De meeste daarvan wel ja. Deïsme is in de basis natuurlijk ook makkelijker te verdedigen.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:49 schreef highender het volgende:
[..]
Die Godsbewijzen hebben toch eigenlijk alleen betrekking op deïsme?
Maar ik vind dat het daar eigenlijk ook om gaat. Alle randverschijnselen (verhalen, gebruiken, etc.) zijn er om de religieuzen te binden, zodat ze iets gemeen hebben om te delen, maar dat is niet waar het geloof vandaan komt en wat je dus moet verdedigen of bewijzen. Lijkt mij dan.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:49 schreef highender het volgende:
[..]
Die Godsbewijzen hebben toch eigenlijk alleen betrekking op deïsme?
Herman Philipse heeft een aantal luisterboeken uitgebracht over godsdienstfilosofie, klassieke filosofie, moderne filosofie, kennistheorie, etc, etc. En die zijn voor leken allemaal prima te volgen. Geen voorkennis nodig.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:43 schreef Jigzoz het volgende:
Ik heb redelijk opgelet bij wetenschapsfilosofie, maar het is alweer te lang geleden en veel meer theoretische filosofische achtergrond dan dat heb ik niet.
Onder die 'randverschijnselen' bevinden zich ook leefregels met veel invloed, vanwege die invloed zal je het theïsme moeten verdedigen. Dan kom je wat mij betreft niet weg met een filosofische redenering die het bestaan van een god mogelijk maakt. (A)deïsme is niet echt relevant.quote:Op maandag 9 juni 2014 17:55 schreef Tijn het volgende:
Maar ik vind dat het daar eigenlijk ook om gaat. Alle randverschijnselen (verhalen, gebruiken, etc.) zijn er om de religieuzen te binden, zodat ze iets gemeen hebben om te delen, maar dat is niet waar het geloof vandaan komt en wat je dus moet verdedigen of bewijzen. Lijkt mij dan.
Voor een ongelovige niet direct. Voor, zeg, een Christen betekent een goed argument voor deïsme dat zijn Christelijke geloof een klein beetje geloofwaardiger wordt. Op die basis wordt het mogelijk weer eenvoudiger om voor het Christendom te pleiten.quote:Op maandag 9 juni 2014 18:31 schreef highender het volgende:
[..]
Onder die 'randverschijnselen' bevinden zich ook leefregels met veel invloed, vanwege die invloed zal je het theïsme moeten verdedigen. Dan kom je wat mij betreft niet weg met een filosofische redenering die het bestaan van een god mogelijk maakt. (A)deïsme is niet echt relevant.
Nou nee, het is een megastap van deisme naar de drie-eenheidquote:Op maandag 9 juni 2014 18:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor een gelovige niet direct. Voor, zeg, een Christen betekent een goed argument voor deïsme dat zijn Christelijke geloof een klein beetje geloofwaardiger wordt. Op die basis wordt het mogelijk weer eenvoudiger om voor het Christendom te pleiten.
Maar er is dan in elk geval een begin. Dat is echt al heel wat.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:07 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nou nee, het is een megastap van deisme naar de drie-eenheid
Dan heb je vrees ik toch weinig begrepen van de voorgaande discussie. De conclusie was dat ze zich daar veelal niet van bewust zijn.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:09 schreef Werkman het volgende:
Gelovigen zijn volgens jullie dus mensen die moedwillig met een geestelijke handicap door het leven willen gaan?
Geen verwijt trouwens, ik check gewoon even de feiten na.
Ja, maar voor een buitenstaander?quote:Op maandag 9 juni 2014 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan heb je vrees ik toch weinig begrepen van de voorgaande discussie. De conclusie was dat ze zich daar veelal niet van bewust zijn.
Ik zou eerder zeggen: met een tweede werkelijkheid, waarin de regels van de eerste werkelijkheid niet gelden.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:09 schreef Werkman het volgende:
Gelovigen zijn volgens jullie dus mensen die moedwillig met een geestelijke handicap door het leven willen gaan?
Geen verwijt trouwens, ik check gewoon even de feiten na.
Voor een buitenstaander kan dat er soms wonderlijk irrationeel uitzien. Vooral wanneer mensen tegelijk onderling strijdige dingen geloven.quote:
Jammer dat die Stefan Paas zo'n vervelend figuur is.quote:
Sympathieke, intelligente en goed geïnformeerde religieuze debaters... het is erg jammer, maar volgens mij bestaan ze echt niet.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jammer dat die Stefan Paas zo'n vervelend figuur is.
Ik heb vijf minuten gekeken maar ik was wel snel klaar met Paas...........quote:Op maandag 9 juni 2014 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jammer dat die Stefan Paas zo'n vervelend figuur is.
Deïsme is niet falsifieerbaar, theïsme wel. Deïsme veronderstelt geen interactie met een godheid.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar er is dan in elk geval een begin. Dat is echt al heel wat.
"Vrijwillige celstraf van het verstand", noemt Philipse het, dacht ik.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:09 schreef Werkman het volgende:
Gelovigen zijn volgens jullie dus mensen die moedwillig met een geestelijke handicap door het leven willen gaan?
Geen verwijt trouwens, ik check gewoon even de feiten na.
Nee, dat is dan ook de hele basis van een geloof.quote:Op maandag 9 juni 2014 22:16 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Deïsme is niet falsifieerbaar, theïsme wel. Deïsme veronderstelt geen interactie met een godheid.
Interactie is ook de reden dat rationaliteit kan verdwijnen. Voor veel atheïsten en agnosten is rationaliteit belangrijk. Wellicht begrijpelijk, mijn eerste ervaring met God heb ik ook vijf jaar proberen weg te rationaliseren. Gelukkig deden we dat collectief en deden we alles weg als toeval (het ging om mijn militaire dienst waar wij tijdens onze missie in Afghanistan beschermd werden door God of elke dag heel veel toeval hadden). Tijdens die periode benoemde we deze bescherming ook, niet zozeer als de christelijke God maar wel Goddelijk. Toen we eenmaal terug waren in Nederland deden we natuurlijk niet meer aan die onzin.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is dan ook de hele basis van een geloof.
Deïsten zijn ongevaarlijk omdat die god per definitie niet interactief is, deïsten krijgen geen "opdrachten van God".quote:Op maandag 9 juni 2014 23:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is dan ook de hele basis van een geloof.
EQ noemen we dat toch?quote:Op maandag 9 juni 2014 14:08 schreef Werkman het volgende:
echter je karakter en je persoonlijkheid bepalen in welke richting je daarmee wilt rijden en hoever.
Dat kan ik onderkennen. Zodra gelovigen merken dat je gefundeerde kritiek hebt dan haken ze af. Een enkeling gaat op een forum als dit vechten tegen de bierkaai maar dat is een heel kleine minderheid.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:36 schreef Tijn het volgende:
Ik vraag me af hoeveel gelovigen echt kritisch over hun geloof nadenken. Ik denk dat het merendeel gewoon lid van de club wil zijn eerlijk gezegd en niet al te diep nadenkt over de inconsistenties van wat ze nou eigenlijk voor waar aannemen.
Leuk filmpje, toont meteen de redeneerfouten aan van meneer Haas. Ook grappig hoe hij beweert dat christenen niet de goden van het hindoeisme erkennen maar het bestaan ook niet uitsluiten.quote:Op maandag 9 juni 2014 19:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jammer dat die Stefan Paas zo'n vervelend figuur is.
wat zin volgens jouw dan die fundamentele dingen die door een echte christen niet meer als fundamenteel beschouwt?quote:Op maandag 9 juni 2014 13:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, heel veel zaken die in vroeger tijden als "fundamenteel voor het Christendom" werden beschouwd worden tegenwoordig niet zo serieus meer genomen door Christenen.
Het is een heel langzaam proces, maar ze staan gelukkig niet helemaal stil.
Allereerst, er bestaat voor mij niet zoiets als 'een echte Christen'. Iedereen die zichzelf omschrijft als Christen is wat mij betreft Christen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat zin volgens jouw dan die fundamentele dingen die door een echte christen niet meer als fundamenteel beschouwt?
Mijn omgeving bestaat voornamelijk uit christenen, maar zeker 99% daarvan zal zeggen dat de opstanding van Jezus uit de dood zo ongeveer het belangrijkste aspect is van het christendomquote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Allereerst, er bestaat voor mij niet zoiets als 'een echte Christen'. Iedereen die zichzelf omschrijft als Christen is wat mij betreft Christen.
Maar een tweetal had ik er al genoemd: maagdelijke bevalling en (letterlijk) opstaan uit de dood. Veel moderne Christenen leggen dit niet meer letterlijk uit en/of zien het niet als belangrijk voor hun geloof. Deze twee elementen zijn van oudsher toch tamelijk belangrijk geweest in het Christendom.
Ik ken heel wat Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding (whatever that may mean), en niet zozeer een 'hij staat fysiek op en wandelt er vandoor'.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Mijn omgeving bestaat voornamelijk uit christenen, maar zeker 99% daarvan zal zeggen dat de opstanding van Jezus uit de dood zo ongeveer het belangrijkste aspect is van het christendom
Wat is de kruisdood in het christendom waard als er geen opstanding is?
Sommige groepjes zijn een beetje aan het radicaliseren inderdaad. Gelukkig lijken we in de verste verte niet op Amerika.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:53 schreef Jovatov het volgende:
Nee, jonge en moderne christenen worden alleen maar orthodoxer, zo las ik laatst in de krant.
Onder de jongeren van de christelijke hogeschool Ede, christelijke studentenverenigingen, traditionele en evangelische kerken die ik ken ben ik die stelling nog niet tegengekomen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken heel wat Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding (whatever that may mean), en niet zozeer een 'hij staat fysiek op en wandelt er vandoor'.
Hij heet Paasquote:Op dinsdag 10 juni 2014 08:58 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Leuk filmpje, toont meteen de redeneerfouten aan van meneer Haas. Ook grappig hoe hij beweert dat christenen niet de goden van het hindoeisme erkennen maar het bestaan ook niet uitsluiten.![]()
Ook grappig hoe Haas het Philipse verwijt dat hij empirische weetjes toepast wanneer hij spreekt over de oerknal, terwijl Haas hetzelfde doet met het causaliteits- argument
Het martelaarschap is toch op zich al iets waard?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Wat is de kruisdood in het christendom waard als er geen opstanding is?
Eén van de bekendere stukken van Paulus: (1 kor:15:17)quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het martelaarschap is toch op zich al iets waard?
quote:Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden
Ondermijnd je betoog...quote:
QEDquote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:34 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Eén van de bekendere stukken van Paulus: (1 kor:15:17)
1 Kor. 15:13 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos
Tsja, dat is Paulus' meningquote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:34 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Eén van de bekendere stukken van Paulus: (1 kor:15:17)
Kor. 15:13]Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden
Dat snap ik. Maar het soort Christen dat niet in de letterlijke opstanding van Jezus gelooft, zal ook niet zo'n moeite hebben met het niet letterlijk opvatten van de woorden van Paulus.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:57 schreef Jovatov het volgende:
[..]
En de mening van zo ongeveer elke christen die ik ken
het Christendom heet ook wel 'Paulisme' ......quote:
Ik zou het eens laten bezinken en dat heb ik dus gedaan.quote:Op zondag 8 juni 2014 11:51 schreef robin007bond het volgende:
Jigzoz, je maakt denk ik een vergissing met wat je onder intelligentie verstaat. Intelligente mensen zijn niet per definitie rationeel ingesteld, alhoewel er vast wel een correlatie is te vinden. Daarnaast zegt intelligentie ook niets over de kennis die je hebt.
Iemand kan ook universitair denkniveau hebben binnen zijn vakgebied, maar verder in andere zaken niet zo slim zijn. Dat soort gevallen komen ook voor.
Ik ken mensen met een IQ van boven de 130 die alleen RTL meuk kijken en verder geen intellectuele interesses hebben.![]()
Kortom: intelligentie alleen zegt weinig. Je hebt het nu meer over rationaliteit.
Tja, wat is de definitie van een "christen".quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar het soort Christen dat niet in de letterlijke opstanding van Jezus gelooft, zal ook niet zo'n moeite hebben met het niet letterlijk opvatten van de woorden van Paulus.
En terecht. Is er ook de bedenker van.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:02 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
het Christendom heet ook wel 'Paulisme' ......
"Iemand die zichzelf Christen noemt en/of 1 van de stromingen van het Christendom aanhangt" is voor mij een prima definitie.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:37 schreef Rurik het volgende:
[..]
Tja, wat is de definitie van een "christen".
Ik kan een aardig deel meekomen in je post.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou het eens laten bezinken en dat heb ik dus gedaan.
Je hebt gelijk denk ik. Het volledig negeren van ratio zou wel eens de kern van het hele concept 'geloof' kunnen zijn. Dit klinkt vast als een open deur, maar op deze manier had ik het nog niet eerder bekeken. Ik zag wel dat geloof niet rationeel is, maar ik kon me die irrationaliteit van intelligente mensen niet voorstellen. Ik ging er altijd van uit dat het een voortkwam uit het ander.
Maar intelligente mensen kunnen pas gelovig zijn als ze de ratio kunnen uitschakelen. Dat maakt ze niet alleen voor de langere termijn gelovig, maar het creëert ook de basis voor het geloven in absurde theorieën als bijvoorbeeld creationisme.
Kortom: discussiëren met een gelovige kan alleen als je afspreekt uitsluitend rationeel te discussiëren en daarmee zal geen gelovige ooit instemmen, want dat betekent automatisch het einde van zijn geloof.
Ik dacht al dat ik het op FOK! was tegengekomen, maar wist niet precies waar.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:47 schreef Tijn het volgende:
Dat stripje had ik in het vorige deel gepost
Wat is er dan beperkt aan de ratio?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:46 schreef Jovatov het volgende:
Waarom ik denk dat veel intelligente mensen wel christen kunnen zijn, is omdat ze inzien dat de ratio beperkt is.
Kun jij met de ratio verklaren waarom er een universum is ?quote:
Ik zou niet weten waarom dat a priori onmogelijk zou zijn eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 11 juni 2014 07:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Kun jij met de ratio verklaren waarom er een universum is ?
Omdat het niet aan de hardware maar aan de software ligtquote:Op maandag 9 juni 2014 13:53 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven?
Dat was niet de vraag. Feit is dat je het niet kunt. En anderen ook niet, dus men verzint wat. --> God. (Waarvan wij ons dan weer afvragen hoe je dat nu als een antwoord kan zien)quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat a priori onmogelijk zou zijn eerlijk gezegd.
Maar dan is het toch geen beperking van de ratio? Het is hooguit een beperking van onze ratio op dit moment.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:08 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat was niet de vraag. Feit is dat je het niet kunt. En anderen ook niet, dus men verzint wat. --> God. (Waarvan wij ons dan weer afvragen hoe je dat nu als een antwoord kan zien)
Er is geen reden aan te nemen dat die beperking ooit opgeheven gaat worden voor onze soort.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dan is het toch geen beperking van de ratio? Het is hooguit een beperking van onze ratio op dit moment.
Het tegenovergestelde is ook niet het geval.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:13 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Er is geen reden aan te nemen dat die beperking ooit opgeheven gaat worden voor onze soort.
Ze schakelen de ratio denk ik niet uit, maar vinden dat de ratio haar beperkingen heeft. En daar ben ik het ook mee eens. Als 'zeer rationeel' bekend staand onder vriendenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou het eens laten bezinken en dat heb ik dus gedaan.
Je hebt gelijk denk ik. Het volledig negeren van ratio zou wel eens de kern van het hele concept 'geloof' kunnen zijn. Dit klinkt vast als een open deur, maar op deze manier had ik het nog niet eerder bekeken. Ik zag wel dat geloof niet rationeel is, maar ik kon me die irrationaliteit van intelligente mensen niet voorstellen. Ik ging er altijd van uit dat het een voortkwam uit het ander.
Maar intelligente mensen kunnen pas gelovig zijn als ze de ratio kunnen uitschakelen. Dat maakt ze niet alleen voor de langere termijn gelovig, maar het creëert ook de basis voor het geloven in absurde theorieën als bijvoorbeeld creationisme.
Kortom: discussiëren met een gelovige kan alleen als je afspreekt uitsluitend rationeel te discussiëren en daarmee zal geen gelovige ooit instemmen, want dat betekent automatisch het einde van zijn geloof.
De meeste van mijn christelijke vrienden en de pastoors die ik ken uit groningen geloven niet zozeer in een fysieke opstanding. Het verschilt, iddquote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:06 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Onder de jongeren van de christelijke hogeschool Ede, christelijke studentenverenigingen, traditionele en evangelische kerken die ik ken ben ik die stelling nog niet tegengekomen.
Ik weet van een vrijzinnige dominee in een klein dorp die zoiets zegt. Maar ik durf te stellen dat ik redelijk middenin het 'christelijke' wereldje sta en toch ken ik geen jonge christenen die die boodschap verkondigen
Maar wellicht dat in andere hoeken van het land, of andere omgevingen dat anders ligt.
Dat je intelligent bent betekent niet dat je hoogopgeleid bent dus. Maar dat wil niet zeggen dat intelligentie geen voorwaarde is voor een hoge opleiding. Het is geen garantie, maar het lijkt me zeker een voorwaarde.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:34 schreef k3vil het volgende:
Dat iemand hoogopgeleid is maakt die persoon niet gelijk intelligent.
Ik ben zelf hoogbegaafd (IQ > 140) en heb MEAO gedaan (later weliswaar nog een HBO afgemaakt).
Niemand die mij op de MEAO zag als intelligent![]()
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je intelligent bent betekent niet dat je hoogopgeleid bent dus. Maar dat wil niet zeggen dat intelligentie geen voorwaarde is voor een hoge opleiding. Het is geen garantie, maar het lijkt me zeker een voorwaarde.
Dito.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.
Dat geldt wellicht niet voor alle 'universitaire' studies, maar ik zie het toch echt niet gebeuren dat iemand met een IQ < 100 met succes, noem eens wat, een studie technische natuurkunde in Delft afrondt. "Onmogelijk" gaat misschien tever, maar het zit er wel heel dicht tegenaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.
Hmm. Misschien dat ik te veel invul ook voor de mensen om me heen. Ik zal eens wat gaan rondvragen of mensen inderdaad in een fysieke opstanding geloven. Niet echt een onderwerp waar ik mensen dagelijks over spreek.quote:Op woensdag 11 juni 2014 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste van mijn christelijke vrienden en de pastoors die ik ken uit groningen geloven niet zozeer in een fysieke opstanding. Het verschilt, idd
Met "intelligent" bedoelen we "bovengemiddeld intelligent" lijkt me. Een IQ van 100 is natuurlijk niet "bovengemiddeld intelligent"quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat geldt wellicht niet voor alle 'universitaire' studies, maar ik zie het toch echt niet gebeuren dat iemand met een IQ < 100 met succes, noem eens wat, een studie technische natuurkunde in Delft afrondt. "Onmogelijk" gaat misschien tever, maar het zit er wel heel dicht tegenaan.
101 dan weer wel.quote:Op woensdag 11 juni 2014 12:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met "intelligent" bedoelen we "bovengemiddeld intelligent" lijkt me. Een IQ van 100 is natuurlijk niet "bovengemiddeld intelligent"
Nou ja ach, het hangt ook wel een beetje af van wat je onder intelligentie verstaat. Je kan intelligentie zien als de hoeveelheid "processorkracht en geheugen" van een brein. Bij "goed" gebruik kan je dat zien als "slim", bij "slecht" gebruik "dom".quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.
Gewoon, omdat het kan. Duh.quote:Op woensdag 11 juni 2014 07:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Kun jij met de ratio verklaren waarom er een universum is ?
Wat blijft er nog over van het christelijk geloof als je de wederopstanding weghaalt ...quote:Op woensdag 11 juni 2014 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste van mijn christelijke vrienden en de pastoors die ik ken uit groningen geloven niet zozeer in een fysieke opstanding. Het verschilt, idd
Men haalt het niet weg, men legt het gewoon anders uit.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:20 schreef Rurik het volgende:
[..]
Wat blijft er nog over van het christelijk geloof als je de wederopstanding weghaalt ...
Idd, denk bv aan het Docetismequote:Op woensdag 11 juni 2014 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Men haalt het niet weg, men legt het gewoon anders uit.
En het Christendom heeft een lange traditie van teksten naar believen uitleggen, dus wat dat betreft is het niets nieuws.
Denk bv aan Godels onvolledigheidsstellingen. Die kun je, itt Godel zelf (hij was Platonist), ook opvatten als dat elk wiskundig systeem met bepaalde eigenschappen onvolledig zal zijn.quote:
Newton was een super geniale doch ook een schizofrene gek (en een Alchemistquote:Op donderdag 12 juni 2014 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
Isaac Newton geloofde in God en ook Albert Einstein en ga nou niet zeggen dat het niet zo is.....gewoon feiten en zij waren toch wel een van de slimste,en zoals de bijbel zegt.... 'Only a fool says there is no God' prachtig verwoord ook weer haha....
"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." - Albert Einsteinquote:Op donderdag 12 juni 2014 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
Isaac Newton geloofde in God en ook Albert Einstein en ga nou niet zeggen dat het niet zo is.....gewoon feiten
Ja, jammer alleen dat dat klinkklare onzin is. De statistieken suggereren eerder het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
en zij waren toch wel een van de slimste,en zoals de bijbel zegt.... 'Only a fool says there is no God' prachtig verwoord ook weer haha....
Als jij het concept van "God" zou kunnen invullen. Hoe zou jij het dan doen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." - Albert Einstein
En Isaac Newton was welliswaar gelovig, maar dat kwam in zijn werk alleen tot uitdrukking daar waar hij er zelf niet in slaagde om verschijnselen te doorgronden. "Als ik het niet kan verklaren kan niemand dat, derhalve God". Zo'n ego had die man kennelijk.
[..]
Ja, jammer alleen dat dat klinkklare onzin is. De statistieken suggereren eerder het tegenovergestelde.
Ik kan me wel vinden in de uitleg die Herman Philipse geeft van het begrip Godsdienst:quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:01 schreef siddha het volgende:
[..]
Als jij het concept van "God" zou kunnen invullen. Hoe zou jij het dan doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |