Onder de jongeren van de christelijke hogeschool Ede, christelijke studentenverenigingen, traditionele en evangelische kerken die ik ken ben ik die stelling nog niet tegengekomen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken heel wat Christenen die dat uitleggen als een spirituele opstanding (whatever that may mean), en niet zozeer een 'hij staat fysiek op en wandelt er vandoor'.
Hij heet Paasquote:Op dinsdag 10 juni 2014 08:58 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Leuk filmpje, toont meteen de redeneerfouten aan van meneer Haas. Ook grappig hoe hij beweert dat christenen niet de goden van het hindoeisme erkennen maar het bestaan ook niet uitsluiten.![]()
Ook grappig hoe Haas het Philipse verwijt dat hij empirische weetjes toepast wanneer hij spreekt over de oerknal, terwijl Haas hetzelfde doet met het causaliteits- argument
Het martelaarschap is toch op zich al iets waard?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:53 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Wat is de kruisdood in het christendom waard als er geen opstanding is?
Eén van de bekendere stukken van Paulus: (1 kor:15:17)quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het martelaarschap is toch op zich al iets waard?
quote:Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden
Ondermijnd je betoog...quote:
QEDquote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:34 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Eén van de bekendere stukken van Paulus: (1 kor:15:17)
1 Kor. 15:13 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos
Tsja, dat is Paulus' meningquote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:34 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Eén van de bekendere stukken van Paulus: (1 kor:15:17)
Kor. 15:13]Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden
Dat snap ik. Maar het soort Christen dat niet in de letterlijke opstanding van Jezus gelooft, zal ook niet zo'n moeite hebben met het niet letterlijk opvatten van de woorden van Paulus.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:57 schreef Jovatov het volgende:
[..]
En de mening van zo ongeveer elke christen die ik ken
het Christendom heet ook wel 'Paulisme' ......quote:
Ik zou het eens laten bezinken en dat heb ik dus gedaan.quote:Op zondag 8 juni 2014 11:51 schreef robin007bond het volgende:
Jigzoz, je maakt denk ik een vergissing met wat je onder intelligentie verstaat. Intelligente mensen zijn niet per definitie rationeel ingesteld, alhoewel er vast wel een correlatie is te vinden. Daarnaast zegt intelligentie ook niets over de kennis die je hebt.
Iemand kan ook universitair denkniveau hebben binnen zijn vakgebied, maar verder in andere zaken niet zo slim zijn. Dat soort gevallen komen ook voor.
Ik ken mensen met een IQ van boven de 130 die alleen RTL meuk kijken en verder geen intellectuele interesses hebben.![]()
Kortom: intelligentie alleen zegt weinig. Je hebt het nu meer over rationaliteit.
Tja, wat is de definitie van een "christen".quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar het soort Christen dat niet in de letterlijke opstanding van Jezus gelooft, zal ook niet zo'n moeite hebben met het niet letterlijk opvatten van de woorden van Paulus.
En terecht. Is er ook de bedenker van.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:02 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
het Christendom heet ook wel 'Paulisme' ......
"Iemand die zichzelf Christen noemt en/of 1 van de stromingen van het Christendom aanhangt" is voor mij een prima definitie.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:37 schreef Rurik het volgende:
[..]
Tja, wat is de definitie van een "christen".
Ik kan een aardig deel meekomen in je post.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou het eens laten bezinken en dat heb ik dus gedaan.
Je hebt gelijk denk ik. Het volledig negeren van ratio zou wel eens de kern van het hele concept 'geloof' kunnen zijn. Dit klinkt vast als een open deur, maar op deze manier had ik het nog niet eerder bekeken. Ik zag wel dat geloof niet rationeel is, maar ik kon me die irrationaliteit van intelligente mensen niet voorstellen. Ik ging er altijd van uit dat het een voortkwam uit het ander.
Maar intelligente mensen kunnen pas gelovig zijn als ze de ratio kunnen uitschakelen. Dat maakt ze niet alleen voor de langere termijn gelovig, maar het creëert ook de basis voor het geloven in absurde theorieën als bijvoorbeeld creationisme.
Kortom: discussiëren met een gelovige kan alleen als je afspreekt uitsluitend rationeel te discussiëren en daarmee zal geen gelovige ooit instemmen, want dat betekent automatisch het einde van zijn geloof.
Ik dacht al dat ik het op FOK! was tegengekomen, maar wist niet precies waar.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:47 schreef Tijn het volgende:
Dat stripje had ik in het vorige deel gepost
Wat is er dan beperkt aan de ratio?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:46 schreef Jovatov het volgende:
Waarom ik denk dat veel intelligente mensen wel christen kunnen zijn, is omdat ze inzien dat de ratio beperkt is.
Kun jij met de ratio verklaren waarom er een universum is ?quote:
Ik zou niet weten waarom dat a priori onmogelijk zou zijn eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 11 juni 2014 07:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Kun jij met de ratio verklaren waarom er een universum is ?
Omdat het niet aan de hardware maar aan de software ligtquote:Op maandag 9 juni 2014 13:53 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven?
Dat was niet de vraag. Feit is dat je het niet kunt. En anderen ook niet, dus men verzint wat. --> God. (Waarvan wij ons dan weer afvragen hoe je dat nu als een antwoord kan zien)quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom dat a priori onmogelijk zou zijn eerlijk gezegd.
Maar dan is het toch geen beperking van de ratio? Het is hooguit een beperking van onze ratio op dit moment.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:08 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Dat was niet de vraag. Feit is dat je het niet kunt. En anderen ook niet, dus men verzint wat. --> God. (Waarvan wij ons dan weer afvragen hoe je dat nu als een antwoord kan zien)
Er is geen reden aan te nemen dat die beperking ooit opgeheven gaat worden voor onze soort.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dan is het toch geen beperking van de ratio? Het is hooguit een beperking van onze ratio op dit moment.
Het tegenovergestelde is ook niet het geval.quote:Op woensdag 11 juni 2014 08:13 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Er is geen reden aan te nemen dat die beperking ooit opgeheven gaat worden voor onze soort.
Ze schakelen de ratio denk ik niet uit, maar vinden dat de ratio haar beperkingen heeft. En daar ben ik het ook mee eens. Als 'zeer rationeel' bekend staand onder vriendenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik zou het eens laten bezinken en dat heb ik dus gedaan.
Je hebt gelijk denk ik. Het volledig negeren van ratio zou wel eens de kern van het hele concept 'geloof' kunnen zijn. Dit klinkt vast als een open deur, maar op deze manier had ik het nog niet eerder bekeken. Ik zag wel dat geloof niet rationeel is, maar ik kon me die irrationaliteit van intelligente mensen niet voorstellen. Ik ging er altijd van uit dat het een voortkwam uit het ander.
Maar intelligente mensen kunnen pas gelovig zijn als ze de ratio kunnen uitschakelen. Dat maakt ze niet alleen voor de langere termijn gelovig, maar het creëert ook de basis voor het geloven in absurde theorieën als bijvoorbeeld creationisme.
Kortom: discussiëren met een gelovige kan alleen als je afspreekt uitsluitend rationeel te discussiëren en daarmee zal geen gelovige ooit instemmen, want dat betekent automatisch het einde van zijn geloof.
De meeste van mijn christelijke vrienden en de pastoors die ik ken uit groningen geloven niet zozeer in een fysieke opstanding. Het verschilt, iddquote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:06 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Onder de jongeren van de christelijke hogeschool Ede, christelijke studentenverenigingen, traditionele en evangelische kerken die ik ken ben ik die stelling nog niet tegengekomen.
Ik weet van een vrijzinnige dominee in een klein dorp die zoiets zegt. Maar ik durf te stellen dat ik redelijk middenin het 'christelijke' wereldje sta en toch ken ik geen jonge christenen die die boodschap verkondigen
Maar wellicht dat in andere hoeken van het land, of andere omgevingen dat anders ligt.
Dat je intelligent bent betekent niet dat je hoogopgeleid bent dus. Maar dat wil niet zeggen dat intelligentie geen voorwaarde is voor een hoge opleiding. Het is geen garantie, maar het lijkt me zeker een voorwaarde.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:34 schreef k3vil het volgende:
Dat iemand hoogopgeleid is maakt die persoon niet gelijk intelligent.
Ik ben zelf hoogbegaafd (IQ > 140) en heb MEAO gedaan (later weliswaar nog een HBO afgemaakt).
Niemand die mij op de MEAO zag als intelligent![]()
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je intelligent bent betekent niet dat je hoogopgeleid bent dus. Maar dat wil niet zeggen dat intelligentie geen voorwaarde is voor een hoge opleiding. Het is geen garantie, maar het lijkt me zeker een voorwaarde.
Dito.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.
Dat geldt wellicht niet voor alle 'universitaire' studies, maar ik zie het toch echt niet gebeuren dat iemand met een IQ < 100 met succes, noem eens wat, een studie technische natuurkunde in Delft afrondt. "Onmogelijk" gaat misschien tever, maar het zit er wel heel dicht tegenaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, ik ken wel wat mensen met een universitaire graad die ik niet per se het label "intelligent" zou toedichten.
Hmm. Misschien dat ik te veel invul ook voor de mensen om me heen. Ik zal eens wat gaan rondvragen of mensen inderdaad in een fysieke opstanding geloven. Niet echt een onderwerp waar ik mensen dagelijks over spreek.quote:Op woensdag 11 juni 2014 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste van mijn christelijke vrienden en de pastoors die ik ken uit groningen geloven niet zozeer in een fysieke opstanding. Het verschilt, idd
Met "intelligent" bedoelen we "bovengemiddeld intelligent" lijkt me. Een IQ van 100 is natuurlijk niet "bovengemiddeld intelligent"quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat geldt wellicht niet voor alle 'universitaire' studies, maar ik zie het toch echt niet gebeuren dat iemand met een IQ < 100 met succes, noem eens wat, een studie technische natuurkunde in Delft afrondt. "Onmogelijk" gaat misschien tever, maar het zit er wel heel dicht tegenaan.
101 dan weer wel.quote:Op woensdag 11 juni 2014 12:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met "intelligent" bedoelen we "bovengemiddeld intelligent" lijkt me. Een IQ van 100 is natuurlijk niet "bovengemiddeld intelligent"
Nou ja ach, het hangt ook wel een beetje af van wat je onder intelligentie verstaat. Je kan intelligentie zien als de hoeveelheid "processorkracht en geheugen" van een brein. Bij "goed" gebruik kan je dat zien als "slim", bij "slecht" gebruik "dom".quote:Op woensdag 11 juni 2014 11:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Gewoon, omdat het kan. Duh.quote:Op woensdag 11 juni 2014 07:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Kun jij met de ratio verklaren waarom er een universum is ?
Wat blijft er nog over van het christelijk geloof als je de wederopstanding weghaalt ...quote:Op woensdag 11 juni 2014 09:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De meeste van mijn christelijke vrienden en de pastoors die ik ken uit groningen geloven niet zozeer in een fysieke opstanding. Het verschilt, idd
Men haalt het niet weg, men legt het gewoon anders uit.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:20 schreef Rurik het volgende:
[..]
Wat blijft er nog over van het christelijk geloof als je de wederopstanding weghaalt ...
Idd, denk bv aan het Docetismequote:Op woensdag 11 juni 2014 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Men haalt het niet weg, men legt het gewoon anders uit.
En het Christendom heeft een lange traditie van teksten naar believen uitleggen, dus wat dat betreft is het niets nieuws.
Denk bv aan Godels onvolledigheidsstellingen. Die kun je, itt Godel zelf (hij was Platonist), ook opvatten als dat elk wiskundig systeem met bepaalde eigenschappen onvolledig zal zijn.quote:
Newton was een super geniale doch ook een schizofrene gek (en een Alchemistquote:Op donderdag 12 juni 2014 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
Isaac Newton geloofde in God en ook Albert Einstein en ga nou niet zeggen dat het niet zo is.....gewoon feiten en zij waren toch wel een van de slimste,en zoals de bijbel zegt.... 'Only a fool says there is no God' prachtig verwoord ook weer haha....
"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." - Albert Einsteinquote:Op donderdag 12 juni 2014 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
Isaac Newton geloofde in God en ook Albert Einstein en ga nou niet zeggen dat het niet zo is.....gewoon feiten
Ja, jammer alleen dat dat klinkklare onzin is. De statistieken suggereren eerder het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:37 schreef Doedelzak77 het volgende:
en zij waren toch wel een van de slimste,en zoals de bijbel zegt.... 'Only a fool says there is no God' prachtig verwoord ook weer haha....
Als jij het concept van "God" zou kunnen invullen. Hoe zou jij het dan doen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." - Albert Einstein
En Isaac Newton was welliswaar gelovig, maar dat kwam in zijn werk alleen tot uitdrukking daar waar hij er zelf niet in slaagde om verschijnselen te doorgronden. "Als ik het niet kan verklaren kan niemand dat, derhalve God". Zo'n ego had die man kennelijk.
[..]
Ja, jammer alleen dat dat klinkklare onzin is. De statistieken suggereren eerder het tegenovergestelde.
Ik kan me wel vinden in de uitleg die Herman Philipse geeft van het begrip Godsdienst:quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:01 schreef siddha het volgende:
[..]
Als jij het concept van "God" zou kunnen invullen. Hoe zou jij het dan doen?
Dus als ik zou beweren dat de de natuur 'God" is zoals simplistisch uitgelegd ook Spinoza het vond niet meer geldt, omdat de Natuur uit bekende en waarneembare machten bestaat?quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan me wel vinden in de uitleg die Herman Philipse geeft van het begrip Godsdienst:
"Godsdienst is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet-waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beïnvloeden door vormen van communicatie."
Dus het concept God komt dan neer op "veronderstelde, niet-waarneembare machten".
Philipse gebruikt daar bewust het woord "macht" om een onderscheid te maken tussen "machten" en "krachten". Een macht is een entiteit met doelen en intenties, daar waar een kracht een doelloos natuurverschijnsel is.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:19 schreef siddha het volgende:
[..]
Dus als ik zou beweren dat de de natuur 'God" is zoals simplistisch uitgelegd ook Spinoza het vond niet meer geldt, omdat de Natuur uit bekende en waarneembare machten bestaat?
quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:25 schreef siddha het volgende:
Ik vraag dit omdat ik grote respect heb in jouw meningen die altijd wetenschappelijk onderlegd zijn en met goede argumenten
De vraag hoe religies dit begrip - in algemene termen - uitleggen is natuurlijk best wetenschappelijk te beantwoorden. Tenslotte is religie een bestaand verschijnsel dat kan worden waargenomen en beschreven.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:25 schreef siddha het volgende:
maar toch voel ik bij jou dat jij liever niet wil denken over een vraag stelling die gewoon niet wetenschappelijk te beantwoorden is dus waar wetenschap geen antwoord kan geven maar die wel degelijk een deel van ons leven speelt/is
Wat voor vraag is dan bijvoorbeeld wel een deel van ons leven, maar niet iets waar de wetenschap iets over kan zeggen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:25 schreef siddha het volgende:
Ik vraag dit omdat ik grote respect heb in jouw meningen die altijd wetenschappelijk onderlegd zijn en met goede argumenten maar toch voel ik bij jou dat jij liever niet wil denken over een vraag stelling die gewoon niet wetenschappelijk te beantwoorden is dus waar wetenschap geen antwoord kan geven maar die wel degelijk een deel van ons leven speelt/is
Wat is bewustzijn, ruimte, energie, werkelijkheid, tijd, singulariteit, donkere materie/energie, spirituele quantumenergie?, het zijn, en zelfs over constantes van de physica, enz enzquote:Op donderdag 12 juni 2014 15:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat voor vraag is dan bijvoorbeeld wel een deel van ons leven, maar niet iets waar de wetenschap iets over NOG kan zeggen?
Nou, gek gaat ver, maar ik denk persoonlijk dat dat soort "ervaringen" voornamelijk zijn gebaseerd op fantasie, ja.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik denk dat de wetenschap niets kan zeggen over het bestaan van wonderen en geesten/ demonen.
en dat is toch wel een deel van het leven van de mens.
of verklaar je al die duizenden mensen die zoiets mee gemaakt hebben voor gek?
Ik weet niet wat je nu bedoelt.quote:zoals bijvoorbeeld het wonder van het pas geboren kind dat na 2 uur toch ineens gaat leven.
zou jij dat kunnen verklaren met de wetenschap?
Maar dat is meer omdat die begrippen onvoldoende gedefinieerd zijn.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ik denk dat de wetenschap niets kan zeggen over het bestaan van wonderen en geesten/ demonen.
en dat is toch wel een deel van het leven van de mens.
Nee, dat soort ideeen zijn voor mensen redelijk natuurlijk. Dat iemand niet gek is wil nog niet zeggen dat hij een accuraat beeld van de werkelijkheid heeft. Mensen hebben heel erg de neiging overal verklaringen voor aan te dragen, ook voor dingen die ze volstrekt niet begrijpen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
of verklaar je al die duizenden mensen die zoiets mee gemaakt hebben voor gek?
Nee, maar daarmee is dat niet meer dan een wetenschappelijk onverklaard verschijnsel. Hoe zouden wij, volgens jou, een onbegrepen verschijnsel en een 'wonder' van elkaar moeten onderscheiden?quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
zoals bijvoorbeeld het wonder van het pas geboren kind dat na 2 uur toch ineens gaat leven.
zou jij dat kunnen verklaren met de wetenschap?
Ik denk dat wetenschap juist gaat over het ontrafelen van deze zaken. Ik zie niet in waarom je daar spiritualiteit bij zou moeten halen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:53 schreef siddha het volgende:
[..]
Wat is bewustzijn, ruimte, energie, werkelijkheid, tijd, singulariteit, donkere materie/energie, spirituele quantumenergie?, het zijn, en zelfs over constantes van de physica, enz enz
Wat ik eigenlijk ook bedoelde- Ja wij weten veel en vooral dankzij wetenschap maar dat het uiteindelijk maar een deel van het verhaal blijkt te zijn en dat alles nog veel vreemder is dan wij beseffen zelfs met de hulp van wetenschap. Natuur is wonder an sich, hoe zo iets complex kan bestaan is voor mij al genoeg om toch wel met spirituele ogen ernaar te kijken
Bovendien: wat is dat nu eigenlijk? "Spiritualiteit"? En wat betekent het precies als je "met spirituele ogen" ergens naar kijkt?quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat wetenschap juist gaat over het ontrafelen van deze zaken. Ik zie niet in waarom je daar spiritualiteit bij zou moeten halen.
Laatst bedacht ik me zou een ziel niet uit neutrino`s kunnen bestaan? Dat het dus een eeen kwestie van tijd is dat er dan wel degelijk wetenschappelijk erover gediscussieerd kunnen worden omdat er een bewijs ervoor is, lekker fantaserenquote:Op donderdag 12 juni 2014 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar dat is meer omdat die begrippen onvoldoende gedefinieerd zijn.
[..]
Nee, dat soort ideeen zijn voor mensen redelijk natuurlijk. Dat iemand niet gek is wil nog niet zeggen dat hij een accuraat beeld van de werkelijkheid heeft. Mensen hebben heel erg de neiging overal verklaringen voor aan te dragen, ook voor dingen die ze volstrekt niet begrijpen.
[..]
Nee, maar daarmee is dat niet meer dan een wetenschappelijk onverklaard verschijnsel. Hoe zouden wij, volgens jou, een onbegrepen verschijnsel en een 'wonder' van elkaar moeten onderscheiden?
Het besef dat er meer is aan de werkelijkheid dan wat je ziet en wat wetenschap (nog) kan verklaren, wetenschappers vergeten vaak bv de poezie/kunst/fantsie/kinderlijkheid/durf enz omdat dit geen toegevoegde waarde heeft in hun ogen dan emotionelequote:Op donderdag 12 juni 2014 15:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bovendien: wat is dat nu eigenlijk? "Spiritualiteit"? En wat betekent het precies als je "met spirituele ogen" ergens naar kijkt?
Wat een onzin!quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:04 schreef siddha het volgende:
[..]
Dat er meer is aan de werkelijkheid dan wat je ziet en wat wetenschap9nog) kan verklaren, wetenschappers vergeten vaak bv de poezie/kunst/fantsie/kinderlijkheid/durf enz omdat dit geen toegevoegde waarde heeft in hun ogen dan emotionele
Mijn spiritualiteit komt rechtstreeks uit de wetenschap, waarom mag ik het niet spiritueel opvatten als wetenschap zegt dat jij en ik uit sterrenstof bestaan? Dat ruimte oneindig is? Dat materie uit energie bestaat enz. Ik twijfel over alles, zelfs over de wetenschap. Dat ik verbondenheid zie maakt me weer bewust hoe complex de werkelijkheid wel niet is dat leven het grootste wonder van hun al isquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:16 schreef Semisane het volgende:
[..]
Wat een onzin!Als of wetenschappers geen waarde hechten aan emotie.
Dat emotie niet altijd een onderdeel kan zijn van een wetenschappelijk onderzoek, hoewel in neuropsychologie emoties juist één van de hoofdonderdelen is, wilt nog niet zeggen dat wetenschappers als mens (of zelfs als onderzoeker) geen waarde hechten aan poëzie/kunst/fantasie/kinderlijkheid/durf etc.
Als er één beroepsgroep er van bewust is dat er de kans bestaat dat de wetenschap wellicht niet in staat is om "alles" te verklaren, dan is het juist de wetenschap wel.
In tegenstelling tot mensen die oproepen tot "spiritualiteit", die ondanks het ontbreken van het verklarend vermogen van "spiritualiteit", wel vaak claimen dat je via die wijze tot "alle antwoorden kan komen".
Tja...
Dat mag, hoewel je dan op zich alles wel spiritueel kan opvatten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:26 schreef siddha het volgende:
[..]
Mijn spiritualiteit komt rechtstreeks uit de wetenschap, waarom mag ik het niet spiritueel opvatten als wetenschap zegt dat jij en ik uit sterrenstof bestaan? Dat ruimte oneindig is? Dat materie uit energie bestaat enz.
Het leven is in mijn ogen juist totaal geen wonder, maar ieder z'n dingquote:Ik twijfel over alles, zelfs over de wetenschap. Dat ik verbondenheid zie maakt me weer bewust hoe complex de werkelijkheid wel niet is dat leven het grootste wonder van hun al is
Het is ook mijn perceptie, in mijn meer cynische dagen ben ik heel wat nihilistischerquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:28 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat mag, hoewel je dan op zich alles wel spiritueel kan opvatten.
[..]
Het leven is in mijn ogen juist totaal geen wonder, maar ieder z'n ding
Ik zeg toch helemaal niet dat je dat niet mag? Waar staat dat? Ik reageer op jouw gemaakte statement dat wetenschappers geen waarde hechten aan emotie. Dat is natuurlijk gewoon onzin, het zijn mensen net zoals jij die net als jij hun vakgebied kunnen omschrijven als spiritueel (heb het vaker gehoord namelijk) en zo nu en dan is emotie zelfs het onderwerp van onderzoek.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:26 schreef siddha het volgende:
[..]
Mijn spiritualiteit komt rechtstreeks uit de wetenschap, waarom mag ik het niet spiritueel opvatten als wetenschap zegt dat jij en ik uit sterrenstof bestaan? Dat ruimte oneindig is? Dat materie uit energie bestaat enz. Ik twijfel over alles, zelfs over de wetenschap. Dat ik verbondenheid zie maakt me weer bewust hoe complex de werkelijkheid wel niet is dat leven het grootste wonder van hun al is
Het is maar net wat je onder 'ziel' verstaat. Hoe dan ook is er dusdanig weinig interactie tussen neutrino's en materie dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat neutrino's een rol spelen in bewustzijn.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:00 schreef siddha het volgende:
[..]
Laatst bedacht ik me zou een ziel niet uit neutrino`s kunnen bestaan? Dat het dus een eeen kwestie van tijd is dat er dan wel degelijk wetenschappelijk erover gediscussieerd kunnen worden omdat er een bewijs ervoor is, lekker fantaseren
Zoals hierboven gevraagd: waarom zouden poezie/kunst/fantsie/kinderlijkheid/durf buiten het domein van de wetenschap vallen?quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:04 schreef siddha het volgende:
[..]
Het besef dat er meer is aan de werkelijkheid dan wat je ziet en wat wetenschap (nog) kan verklaren, wetenschappers vergeten vaak bv de poezie/kunst/fantsie/kinderlijkheid/durf enz omdat dit geen toegevoegde waarde heeft in hun ogen dan emotionele
Waar heb ik gezegd dan dat wetenschappers geen waarde aan emotie hechten? Ik heb juist gezegd dat ze het vaak vergeten, juist omdat ze het behoren te kennen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik zeg toch helemaal niet dat je dat niet mag? Waar staat dat? Ik reageer op jouw gemaakte statement dat wetenschappers geen waarde hechten aan emotie. Dat is natuurlijk gewoon onzin, het zijn mensen net zoals jij die net als jij hun vakgebied kunnen omschrijven als spiritueel (heb het vaker gehoord namelijk) en zo nu en dan is emotie zelfs het onderwerp van onderzoek.
De poging om naturalistische verklaringen te vinden voor waarneembare observaties is nou eenmaal het gevolg van het proces "wetenschap", niet omdat men tegen spiritualiteit of emotie is.
Het is voor de meeste vakgebieden niet interessant, maar menselijke emoties zijn toch echt onderdeel van de waarneembare wereld, en kunnen derhalve het onderwerp zijn van wetenschap.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:35 schreef siddha het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dan dat wetenschappers geen waarde aan emotie hechten? Ik heb juist gezegd dat ze het vaak vergeten, juist omdat ze het behoren te kennen.
Laatst zag ik een programma die mij uitlegde hoe raar die neutrino`s wel niet waren maar vooral hoe klein ze zijn en dat het bijna niet te vangen was en ja dat gaf mij die idee van, wat als?quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is maar net wat je onder 'ziel' verstaat. Hoe dan ook is er dusdanig weinig interactie tussen neutrino's en materie dat het mij zeer onwaarschijnlijk lijkt dat neutrino's een rol spelen in bewustzijn.
Vanwaar eigenlijk deze hypothese? Het komt over als kwantumbewustzijn, een poging om het menselijk bewustzijn buiten de materiele wereld te plaatsen. Waarom wil je dat?
Neutrino's zijn natuurlijk heel mysterieus, maar de link met bewustzijn zie ik eerlijk gezegd niet. Allebei mysterieus, 1 + 1 = 2?quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:38 schreef siddha het volgende:
[..]
Laatst zag ik een programma die mij uitlegde hoe raar die neutrino`s wel niet waren maar vooral hoe klein ze zijn en dat het bijna niet te vangen was en ja dat gaf mij die idee van, wat als?
Dat heb ik dus nooit gezegd, juist wetenschappers behoren het tenminste te kennen en waarderenquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals hierboven gevraagd: waarom zouden poezie/kunst/fantsie/kinderlijkheid/durf buiten het domein van de wetenschap vallen?
Als je iets mysterieus vindt voel je je dan niet spiritueel??quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neutrino's zijn natuurlijk heel mysterieus, maar de link met bewustzijn zie ik eerlijk gezegd niet. Allebei mysterieus, 1 + 1 = 2?
En natuurlijk doen wetenschappers dat ook. Wetenschappers zijn naast wetenschappers ook mensen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:41 schreef siddha het volgende:
[..]
Dat heb ik dus nooit gezegd, juist wetenschappers behoren het tenminste te kennen en waarderen
Het woord 'spiritueel' is voor mij volslagen betekenisloos.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:42 schreef siddha het volgende:
[..]
Als je iets mysterieus vindt voel je je dan niet spiritueel??
* Molurus geeft joint doorquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:43 schreef siddha het volgende:
Tussen jullie voel ik me een rare hippie
Maar waar basseer je je uitspraak op? Het is vaak geen onderdeel van een onderzoek, dat is totaal anders dan dat men het vergeet. Het is en blijft een onzin-uitspraak.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:35 schreef siddha het volgende:
[..]
Waar heb ik gezegd dan dat wetenschappers geen waarde aan emotie hechten? Ik heb juist gezegd dat ze het vaak vergeten, juist omdat ze het behoren te kennen.
what is in the name, maar ik begrijp je welquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het woord 'spiritueel' is voor mij volslagen betekenisloos.
Ik zou daar eerder het woord 'gefascineerd' gebruiken, dat is tenminste duidelijk.
Ik ben zelf niet intelligent en absoluut genoeg om te zeggen, 'dat het is' en jij blijkbaar wel en gelukkig ook maar, laat mij maar lekker twijfelenquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:44 schreef Semisane het volgende:
[..]
Maar waar basseer je je uitspraak op? Het is vaak geen onderdeel van een onderzoek, dat is totaal anders dan dat men het vergeet. Het is en blijft een onzin-uitspraak.
Kuch kuch, is wel een sterkequote:
quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:54 schreef Tijn het volgende:
Nou, gek gaat ver, maar ik denk persoonlijk dat dat soort "ervaringen" voornamelijk zijn gebaseerd op fantasie, ja.
nou, een aantal weken geleden is een vrouw bevallen van gestorven baby, maar ze wou graag nog afscheid nemen en heeft het kind toen +/- 2 uur lang op haar borst gelegd en toen is het kind alsnog gaan leven en was kern gezond dus geen hersenschade voor zover ik weet.quote:Ik weet niet wat je nu bedoelt.
Waar doel je op? Waar twijfel je aan? Aan het feit dat de wetenschap emoties vergeten? Want dat is gewoon onzin.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:48 schreef siddha het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet intelligent en absoluut genoeg om te zeggen, 'dat het is' en jij blijkbaar wel en gelukkig ook maar, laat mij maar lekker twijfelen
Natuurlijk kan ik dat persoonlijk niet verklaren, ik ben geen dokter of iemand die er verstand van heeft. Maar ik heb wel even het nieuws gelezen over dit geval en het is blijkbaar niet voor het eerst dat een baby aanvankelijk niet wil ademen, maar een tijdje later dit toch begint te doen. Dus kennelijk gebeuren dit soort dingen af en toe.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
[..]
nou, een aantal weken geleden is een vrouw bevallen van gestorven baby, maar ze wou graag nog afscheid nemen en heeft het kind toen +/- 2 uur lang op haar borst gelegd en toen is het kind alsnog gaan leven en was kern gezond dus geen hersenschade voor zover ik weet.
en dat durf ik toch zeker wel een wonder te noemen.
of kun jij zoiets wetenschappelijk verklaren?
Als iets niet te verklaren is maakt dat het geen wonder. Dan maakt dat het iets dat vooralsnog onverklaarbaar is.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
[..]
Over het algemeen mag je een redelijke twijfel hebben bij dit soort verhalen. De mogelijkheid dat deze baby fout is gediagnosticeerd vele malen groter, dan dat dit kind werkelijk 2 uur lang dood was en daarna tot leven kwam.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
[..]
nou, een aantal weken geleden is een vrouw bevallen van gestorven baby, maar ze wou graag nog afscheid nemen en heeft het kind toen +/- 2 uur lang op haar borst gelegd en toen is het kind alsnog gaan leven en was kern gezond dus geen hersenschade voor zover ik weet.
Vegetable rights and peace!quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:43 schreef siddha het volgende:
Tussen jullie voel ik me een rare hippie
Dat je iets niet kunt verklaren maakt het nog geen wonder. Eerder gegeven voorbeeld: de wetenschap kan 'donkere energie' momenteel niet verklaren, maar niemand zou het een wonder noemen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
onder andere jaquote:
Als je weet waar die quote vandaan komt krijg je +10 kudos van mijquote:
South Park?quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:16 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Als je weet waar die quote vandaan komt krijg je +10 kudos van mij
Bovendien is onze geschiedenis een grote aaneenschakeling van gebeurtenissen die aanvankelijk als wonder werden aangemerkt en waarvoor later een verklaring gevonden is.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je iets niet kunt verklaren maakt het nog geen wonder. Eerder gegeven voorbeeld: de wetenschap kan 'donkere energie' momenteel niet verklaren, maar niemand zou het een wonder noemen.
Hmm, familyguy dan anders zeg het maar?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |