Het zou eens tijd gaan worden dat ze terugslaan.quote:China kondigt een jaar durende war on terror aan
De Chinese regio Xinjiang heeft vandaag "een jaar lang hardhandig optreden" aangekondigd tegen de gewelddadige terroristische aanslagen waar de regio de afgelopen tijd mee te maken heeft gekregen. Dat meldt China's officiële nieuwsbureau Xinhua.
Gisteren kwamen bij een aanslag op een markt in Urumqi zeker 31 mensen om het leven, meer dan negentig mensen raakten gewond. De aanvallers reden met terreinwagens door de menigte, terwijl ze explosieven uit de ramen gooiden. Uiteindelijk botsten de auto's op elkaar, waarna er een explodeerde. De regionale regering van Xinjiang sprak in een reactie van "een ernstig terroristisch incident van zeer gemene aard". Ooggetuigen maakten melding van een stuk of tien explosies in totaal.
De aanslag was de bloedigste in een recente reeks van aanslagen in Xinjiang die worden toegeschreven aan radicale islamitische separatisten. Bij een aanslag op een treinstation in Urumqi kwamen vorige maand drie mensen om het leven, onder wie twee aanvallers, en raakten bijna tachtig mensen gewond. Die aanslag vond plaats terwijl de Chinese president Xi Jinping een bezoek bracht aan de regio.
Bloedige etnische onlusten
Urumqi was in 2009 het toneel van bloedige etnische onlusten tussen islamitische Oeigoeren en Han-Chinezen, waarbij bijna tweehonderd doden vielen. Tot de aanslag op het treinstation vorige maand was het er betrekkelijk rustig, mede door een omvangrijke aanwezigheid van de politie, maar de berichtgeving uit het gebied, zo'n 2500 kilometer ten westen van Beijing, wordt strak gecontroleerd. De bevolking van de drie miljoen inwoners tellende metropool bestaat voor ongeveer driekwart uit Han-Chinezen.
De Oeigoeren voelen zich al langer gediscrimineerd en gedomineerd door de Han-Chinezen. Hun verzet bestaat ook al langer, maar wordt steeds roekelozer. Het richt zich ook niet alleen meer tegen de politie of overheid, maar ook tegen burgers. Zo kwamen vorig jaar drie Oeigoeren en twee toeristen om bij een zelfmoordaanslag met een auto op wachtenden voor de toegang tot de Verboden Stad in Beijing. En in maart doodden extremistische Oeigoeren met messen 29 mensen op een treinstation in de zuidelijke stad Yunnan.
Geprobeerd. Kon niet. Filter in China blokkeerde alles.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:40 schreef blup het volgende:
Die chinezen, ik weet niet maar volgens mij is dat een land waar je niet mee moet fokken. (huuhu fokken)
Ja.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Ook de Chineze machthebbers zien een voordeel in de 'war on terror', dus straks ook in de 'war on drugs'. Hoe meer machthebbers in beweging komen, hoe meer de bevolking zich gaat verzetten tegen vrijheidsbeperkende maatregelen en schending privacy en veranderen wetten.
Nee. Men slaat terug en de Chinezen hard.quote:Hoe meer verzet hoe meer politieke verandering of revolts, waarmee men op een dag tot een machtsgreep kan komen.
The Coalition of the Willing.quote:
Normaal wel, alleen in dit gevoel denk ik niet.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Hoe meer verzet hoe meer politieke verandering of revolts, waarmee men op een dag tot een machtsgreep kan komen.
Ja of de regering drukt dat soort incidentele opstandigen hardhandig de kop in.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Hoe meer verzet hoe meer politieke verandering of revolts, waarmee men op een dag tot een machtsgreep kan komen.
Bang? Je zou het goed vinden?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Ja of de regering drukt dat soort incidentele opstandigen hardhandig de kop in.
Totdat de VS zich ermee gaat bemoeien ben ik bang dat het niet snel tot een machtsgreep komt.
Met de Oeigoeren? VS doet China niksquote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Totdat de VS zich ermee gaat bemoeien ben ik bang dat het niet snel tot een machtsgreep komt.
Dat zeg ik niet. Ik bedoel alleen dat ik denk dat ik weinig politieke veranderingen vanwege dit zal zien.quote:
Afghanistan is de toegang tot het onrustige westen van China. 3 maal raden waar de Amerikanen al zijn geweest en dus macht hebben.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Ik kon gewoon fokken in China hoor?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Geprobeerd. Kon niet. Filter in China blokkeerde alles.
Ja geweld en dode mensen daar hou jij wel van ;Pquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:38 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Het zou eens tijd gaan worden dat ze terugslaan.
quote:
En de radicale Oeigoeren die dit soort aanslagen plegen vinden zich uiteraard net zo lang onderdrukt totdat er een shariastaat in Xinjiang is gesticht.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:28 schreef Charismatisch het volgende:
Een jaar lang het symptoom bestrijden zonder de onderliggende reden (Han-onderdrukking van Oeigoeren) aan te pakken? Voorspelling: fail.
Kan best. En ze hebben alleen maar baat bij een harde disproportionele reactie van de communistische machthebbers in China die vooral de Oeigoer met de pet zal raken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:56 schreef Igen het volgende:
En de radicale Oeigoeren die dit soort aanslagen plegen vinden zich uiteraard net zo lang onderdrukt totdat er een shariastaat in Xinjiang is gesticht.
En wat is dan wel de oplossing? Ze hun zin geven?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:01 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Kan best. En ze hebben alleen maar baat bij een harde disproportionele reactie van de communistische machthebbers in China die vooral de Oeigoer met de pet zal raken.
Hoezo? Wat doen Han-Chinezen in Xinjiang? Ze koloniseren dit gebied, dan moet je niet raar opkijken als de lokale bevolking dit tegenwerkt. Dit is de prijs die China moet betalen voor de kolonisatie. Als ze het nu hard gaan spelen is de kans groot dat het geweld escaleert en de prijs alleen maar hoger wordt.quote:
Ach koloniseren. Het hoort historisch gewoon bij China. Ik vraag me af of de meerderheid van de bevolking daar wel in een sharia staat wil wonen. En ook al zouden ze dat wel willen, dan nog moet je dat niet toestaan.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:25 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Hoezo? Wat doen Han-Chinezen in Xinjiang? Ze koloniseren dit gebied, dan moet je niet raar opkijken als de lokale bevolking dit tegenwerkt. Dit is de prijs die China moet betalen voor de kolonisatie. Als ze het nu hard gaan spelen is de kans groot dat het geweld escaleert en de prijs alleen maar hoger wordt.
Keep on dreaming...quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Ook de Chineze machthebbers zien een voordeel in de 'war on terror', dus straks ook in de 'war on drugs'. Hoe meer machthebbers in beweging komen, hoe meer de bevolking zich gaat verzetten tegen vrijheidsbeperkende maatregelen en schending privacy en veranderen wetten.
Dat gaat dus nooit gebeuren zoals we ook al met die andere nucleaire macht Noord Korea hebben gezienquote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
Dat is idd de enige oplossing.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:16 schreef Igen het volgende:
En wat is dan wel de oplossing? Ze hun zin geven?
Smaken verschillen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:18 schreef Igen het volgende:
Nee, want een shariastaat is een probleem op zich en geen oplossing.
Hoezo shariastaat? Bekt dat lekker? Hebben ze geen link met Al-Qaida? Dat bekt ook lekker.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, want een shariastaat is een probleem op zich en geen oplossing.
Ja, als het om de Islam gaat ben ik intussen wel een beetje cynisch geworden, na al die bergen geweld van Tsjetsjenië tot Syrië die keer op keer in eerste instantie als vrijheidsstrijd van een onderdrukte minderheid gepresenteerd worden maar uiteindelijk telkens erop neer blijken te komen dat inderdaad Al-Qaida met geweld een shariastaat probeert te creëren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:36 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoezo shariastaat? Bekt dat lekker? Hebben ze geen link met Al-Qaida? Dat bekt ook lekker.
Met andere woorden, gaat dus nergens over bij jou.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, als het om de Islam gaat ben ik intussen wel een beetje cynisch geworden, na al die bergen geweld van Tsjetsjenië tot Syrië die keer op keer in eerste instantie als vrijheidsstrijd van een onderdrukte minderheid gepresenteerd worden maar uiteindelijk erop neer blijken te komen dat inderdaad Al-Qaida met geweld een shariastaat probeert te creëren.
Boeiend. Je bent irrelevant.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:40 schreef Igen het volgende:
Ja, als het om de Islam gaat ben ik intussen wel een beetje cynisch geworden
Ja, nee, want in Xinjiang is het natuurlijk ineens helemaal anders dan in al die andere gevallen van moslimfundamendalistisch geweld. Ja dáágquote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Met andere woorden, gaat dus nergens over bij jou.
Daaaag.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, nee, want in Xinjiang is het natuurlijk ineens helemaal anders dan in al die andere gevallen van moslimfundamendalistisch geweld. Ja dáág
De Chinese overheid gaat het wel even oplossen, ja, terwijl alle anderen hebben gefaald.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:43 schreef Igen het volgende:
Klopt, ik ben irrelevant. Maar de Chinese overheid niet.
Ik lees vooral berichten over het Midden-Oosten en Afrika, ik wist niet dat ook al actief waren in China(ik wist wel dat ze bestonden, maar niet dat ze zo actief waren).quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:48 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Waarom heb jij hier niet een topic over geopend? Zat je te slapen? Het nieuws is al meer dan 24 uur oud.
Overrated landje. Veel mensen, maar kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:40 schreef blup het volgende:
Die chinezen, ik weet niet maar volgens mij is dat een land waar je niet mee moet fokken. (huuhu fokken)
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:50 schreef PizzaMizza het volgende:
Daarnaast: Turks sprekende bevolking. Niet raar dat er dan mensen worden vermoord door hen.
Ze zijn al langer actief in hun eigen regio, maar ze hebben nu binnen iets meer dan een half jaar al drie aanslagen in de rest van het land gepleegd, duizenden kilometers van huis, en dat is nieuw.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:50 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik lees vooral berichten over het Midden-Oosten en Afrika, ik wist niet dat die barbaren ook al actief waren in China(ik wist wel dat ze bestonden, maar niet dat ze zo actief waren).
Daarnaast: Turks sprekende bevolking. Niet raar dat er dan mensen worden vermoord door hen.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:36 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoezo shariastaat? Bekt dat lekker? Hebben ze geen link met Al-Qaida? Dat bekt ook lekker.
Meneer zegt toch elke keer dat hij er tegen is.quote:
Wie is ze?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:00 schreef SadPanda het volgende:
___! Ze willen gewoon een sharia staat, dat is een feit.
Het is namelijk de realiteit: omdat jij er tegen bent betekent niet dat iedereen er tegen is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:01 schreef SadPanda het volgende:
Meneer zegt toch elke keer dat hij er tegen is.Toch blijf je dit soort opmerkingen maken.
Dus? Waarom wil jij nou terroristen hun zin geven terwijl jij keer op keer zegt dat je tegen een sharia staat bent. En ook weer zegt 'smaken verschillen'.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:02 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Het is namelijk de realiteit: omdat jij er tegen bent betekent niet dat iedereen er tegen is.
De terroristen die dit soort aanslagen plegen in deze regio.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:02 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Wie zijn de terroristen? Wees eens specifieker.
Ik wil niet hun zin geven. Ik zeg dat zij niet zullen ophouden voordat ze hun doel hebben bereikt: de dood of de overwinning.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:03 schreef SadPanda het volgende:
Dus? Waarom wil jij nou terroristen hun zin geven terwijl jij keer op keer zegt dat je tegen een sharia staat bent. En ook weer zegt 'smaken verschillen'.
Zolang je maar niet terroristen als synoniem voor alle Oeigoeren gebruikt.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:04 schreef SadPanda het volgende:
De terroristen die dit soort aanslagen plegen in deze regio.
Jij zegt dat het de enige oplossing is, dus je wil het probleem niet oplossen?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:05 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Ik wil niet hun zin geven. Ik zeg dat zij niet zullen ophouden voordat ze hun doel hebben bereikt: de dood of de overwinning.
Dat soort dingen doe ik nooit.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:05 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Zolang je maar niet terroristen als synoniem voor alle Oeigoeren gebruikt.
Het is ook de enige oplossing voor de aanslagplegers, of denk je dat zij akkoord zullen gaan met een andere oplossing, zo ja, wat is die oplossing dan?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:06 schreef SadPanda het volgende:
Jij zegt dat het de enige oplossing is, dus je wil het probleem niet oplossen?
Ik constateer een feit.quote:En waar slaat 'smaken verschillen' nou op?
Ik erken dat aanslagen plegen soms de enige manier zijn om op te treden tegen een totalitair land dat niet openstaat voor discussie waarbij ze zelf nadeel kunnen ondervinden.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:08 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Het is ook de enige oplossing voor de aanslagplegers, of denk je dat zij akkoord zullen gaan met een andere oplossing, zo ja, wat is die oplossing dan?
[..]
Ik constateer een feit.
Eh, ik heb even op Wikipedia gekeken: De oorspronkelijke bevolking van het gebied is in de 18e eeuw in een genocide uitgeroeid en zowel de Han-Chinezen en de Oeigoeren zijn toen erheen gehaald om het gebied opnieuw te bevolken. Dus tot zover het sprookje van de Han die het thuisland van de zielige Oeigoeren annexeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Doe ook even onderzoek naar de onderdrukking en de oorzaken van het conflict. O.a. de bezetting van het gebied en de verhuizing van Han-Chinezen naar het gebied om het gebied verder te annexeren.
Een Oeigoer die naar een onafhankelijke staat streeft is waarschijnlijk een terrorist volgens de Chinese dictatuur.quote:
Ja, geen onderdrukking meer van hun cultuur enzovoort.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:08 schreef Charismatisch het volgende:
denk je dat zij akkoord zullen gaan met een andere oplossing, zo ja, wat is die oplossing dan?
In andere landen ga je ook de bak in als je je gewelddadig wil afscheiden, trouwens niet altijd terecht.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:09 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Een Oeigoer die naar een onafhankelijke staat streeft is waarschijnlijk een terrorist volgens de Chinese dictatuur.
De Oeigoeren die aanslagen in China plegen zijn terroristen, net als de PKK.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:11 schreef PizzaMizza het volgende:
Volgens jou is de PKK ook een terroristische organisatie, terwijl ze ook alleen maar naar onafhankelijkheid streven(terecht. Grappig dat je met 2 maten meet.
Welke Wikipagina heb jij gelezen?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, ik heb even op Wikipedia gekeken: De oorspronkelijke bevolking van het gebied is in de 18e eeuw in een genocide uitgeroeid en zowel de Han-Chinezen en de Oeigoeren zijn toen erheen gehaald om het gebied opnieuw te bevolken. Dus tot zover het sprookje van de Han die het thuisland van de zielige Oeigoeren annexeren.
quote:Het gebied waar de Oeigoeren wonen is cultureel en historisch geen deel van China. Ook historisch heeft het niet altijd deel uitgemaakt van China. De Chinese Muur begint pas ten oosten van het gebied en de Chinese controle over het gebied was niet continu en diende voornamelijk ter bescherming van de Zijderoute.
Ik vind ze beide geen terroristen om eerlijk te zijn. Wie ik eerder terroristen vind: de Turkse en Chinese regering.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:12 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De Oeigoeren die aanslagen in China plegen zijn terroristen, net als de PKK.
Maar ik heb niets tegen een onafhankelijke staat voor het Oeigoerse of Koerdische volk.
Onschuldige burgers doden is geen terrorisme?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:13 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik vind ze beide geen terroristen om eerlijk te zijn. Wie ik eerder terroristen vind: de Turkse en Chinese regering.
Je haalt het onderwerp zelf aan. Geef dan meteen aan welke parallellen jij ziet tussen de Koerden en de Oeigoeren en waarom de een wel een strijd mag voeren en de ander niet. Misschien leidt het dan wel tot een discussie.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:12 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Je weet dat ik gelijk heb, toch? Daarom probeer je de discussie een ander onderwerp te geven. Ik vind moslims geen barbaren, zeker niet. Moslims zijn net zoals ik, gewoon mensen.
Maar goed, nogmaals:
[..]
De meerderheid van de Oeigoeren zal waarschijnlijk wel open staan voor zo'n oplossing. Alleen de jihadistische facties niet denk ik.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:10 schreef SadPanda het volgende:
Ja, geen onderdrukking meer van hun cultuur enzovoort.
Dat ook. Staatsterroristen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:13 schreef PizzaMizza het volgende:
Ik vind ze beide geen terroristen om eerlijk te zijn. Wie ik eerder terroristen vind: de Turkse en Chinese regering.
Deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Xinjiangquote:
quote:Demographic changes due to the genocide
The Qing "final solution" of genocide to solve the problem of the Zunghar Mongols, made the Qing sponsored settlement of millions of Han Chinese, Hui, Turkestani Oasis people (Uyghurs) and Manchu Bannermen in Dzungaria possible, since the land was now devoid of Zunghars.
Terrorisme ontstaat bijna altijd door onderdrukking/bezetting (zie Irak enz.), dat lost zich dan waarschijnlijk vanzelf op.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:15 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De meerderheid van de Oeigoeren zal waarschijnlijk wel open staan voor zo'n oplossing. Alleen de jihadistische facties niet denk ik.
Tuurlijk is onschuldige burgers doden niet goed, ik kan zoiets niet goedkeuren, maar zoals ik al zei, soms is dit HELAAS de enige manier waarop een volk zichzelf kan beschermen. Zoals ik al zei, helaas. De onschuldige burgers zijn helaas omgekomen omdat hun totalitaire regime andere volkeren wil onderdrukken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:14 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Onschuldige burgers doden is geen terrorisme?
De Chinese overheid kan door de Oeigoeren tegemoet te komen, het draagvlak wegnemen, en als er geen draagvlak meer is zal het vanzelf uitsterven.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:18 schreef SadPanda het volgende:
Terrorisme ontstaat bijna altijd door onderdrukking/bezetting (zie Irak enz.), dat lost zich dan waarschijnlijk vanzelf op.
Ik vind dat ze allebei mogen strijden, ik kende ze nog niet echt maar heb even snel informatie opgezocht. Ik hoop alleen maar het beste voor de Oeigoeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:14 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je haalt het onderwerp zelf aan. Geef dan meteen aan welke parallellen jij ziet tussen de Koerden en de Oeigoeren en waarom de een wel een strijd mag voeren en de ander niet. Misschien leidt het dan wel tot een discussie.
Niet mee eens. Als je onschuldige burgers dood kweek je ook geen goed wil om te onderhandelen of enige goedkeuring van de rest van de bevolking. Als ze alleen overheidsmensen zouden doden zou het anders liggen. Het doel speelt ook mee, als het doel een sharia staat is, zou ik het niet steunen...quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:19 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Tuurlijk is onschuldige burgers doden niet goed, ik kan zoiets niet goedkeuren, maar zoals ik al zei, soms is dit HELAAS de enige manier waarop een volk zichzelf kan beschermen. Zoals ik al zei, helaas. De onschuldige burgers zijn helaas omgekomen omdat hun totalitaire regime andere volkeren wil onderdrukken.
Bij strijden voor vrijheid komen HELAAS altijd onschuldige burgers om, die ik dat niet gun. Dat is niet alleen nu zo geweest maar altijd zo. Kijk maar naar de middeleeuwen, de hoeveelheid onschuldige Nederlandse burgers die werden omgelegd door totalitaire schurk Hertog van Alva is super groot geweest.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:20 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De Chinese overheid kan door de Oeigoeren tegemoet te komen, het draagvlak wegnemen, en als er geen draagvlak meer is zal het vanzelf uitsterven.
Ik kan je beloven dat die Oeigoeren niet zomaar (wat volgens jou) terroristische acties uitvoeren. Dat komt omdat de oppresser(bijvoorbeeld Turkije of in dit geval China) geen ruimte biedt om zelf land te verliezen, terwijl dat misschien wel gewoon zou moeten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:22 schreef SadPanda het volgende:
Als je onschuldige burgers dood kweek je ook geen goed wil om te onderhandelen of enige goedkeuring van de rest van de bevolking. Als ze alleen overheidsmensen zouden doden zou het anders liggen. Het doel speelt ook mee, als het doel een sharia staat is, zou ik het niet steunen...
Je bent wel hypocriet, je noemt Hamas wel een terroristische organisatie (en terecht)...
Maar wat is er nou voor verschrikkelijke onderdrukking specifiek jegens de Oeigoeren? De kritiek die ik lees -dat religie wordt gedwarsboomd en scholen in het Mandarijn moeten lesgeven- is gewoon beleid dat in heel China wordt toegepast. Maar alleen de Oeigoeren zien er blijkbaar een aanleiding in om dood en verderf te zaaien.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:18 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Terrorisme ontstaat bijna altijd door onderdrukking/bezetting (zie Irak enz.), dat lost zich dan waarschijnlijk vanzelf op.
Dat hoor ik ook al sinds die eerste besnorde Murat voor de deur van de fabriek stond...quote:
Ik denk dat het een combinatie is van:quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar wat is er nou voor verschrikkelijke onderdrukking specifiek jegens de Oeigoeren? De kritiek die ik lees -dat religie wordt gedwarsboomd en scholen in het Mandarijn moeten lesgeven- is gewoon beleid dat in heel China wordt toegepast. Maar alleen de Oeigoeren zien er blijkbaar een aanleiding in om dood en verderf te zaaien.
Dat denken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:38 schreef zarGon het volgende:
Oost-Turkestan:
[ afbeelding ].
Turkije:
[ afbeelding ].
Nederland in de toekomst:
[ afbeelding ].
De Chinese politiek houdt volgens mij in de eerste plaats in, dat de Kleinstaaterei van vroeger, met allerlei kleine rivaliserende koninkrijkjes met hun eigen taal en evt. religie, een modern, stabiel en welvarend land in de weg staan. Dus moet iedereen Mandarijn leren en, net als in de rest van de communistische wereld het geval was, is religie in het algemeen ongewenst.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk dat het een combinatie is van:
• Chinese politiek - vuil
• Oeigoerse opstand daartegen - terecht
• Beetje islamisme om de boel op te hitsen
• Een hele hoop Westerse mediabiasing
Ik denk dat de Chinese regering hun olie, (schalie)gas en grenzen met het grote ex-Sovjetrijk wil bewaken, de rest is allemaal window dressing.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:00 schreef Igen het volgende:
[..]
De Chinese politiek houdt volgens mij in de eerste plaats in, dat de Kleinstaaterei van vroeger, met allerlei kleine rivaliserende koninkrijkjes met hun eigen taal en evt. religie, een modern, stabiel en welvarend land in de weg staan. Dus moet iedereen Mandarijn leren en, net als in de rest van de communistische wereld het geval was, is religie in het algemeen ongewenst.
Voor de minderheden zijn er autonome regio's, dus zij zouden er eigenlijk minder last van moeten hebben dan de Han-Chinezen zelf. Op Chinese bankbiljetten staat de tekst bijv. ook in het Mongools en Oeigoers. Maar blijkbaar gaat de Oeigoerse autonomie niet ver.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk dat de Chinese regering hun olie, (schalie)gas en grenzen met het grote ex-Sovjetrijk wil bewaken, de rest is allemaal window dressing.
quote:The oil and petrochemical sector account for 60% of Xinjiang's local economy.
Daar maak je echter de fout om Dzungaria gelijk te stellen aan Xinjiang. Dzungaria is alleen het noordelijke deel van Xinjiang. Vroeger had je in Xinjiang namelijk nog een groep nomaden, de Zunghar. Die hadden ten tijde van de Qing dynasty een eigen staat maar werden dus door de Qing ingelijfd. Na een opstand werden ze door de Qing compleet uitgeroeid en hun plek ingenomen door Han-Chinezen vanuit het oosten, Oeigoeren vanuit het zuiden van Xinjiang en andere minderheden.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Xinjiang
[..]
Wat ook grappig is, qua Rusland-Oekraïne en het standpunt van China is dat Rusland lange tijd de gewapende opstand in Xinjiang heeft gesteund (na de breuk tussen China en de Soviet-Unie in de jaren 70).quote:Anti-Zunghar Uyghur rebels from the Turfan and Hami oases had submitted to Qing rule as vassals and requested Qing help for overthrowing Zunghar rule. Uyghur leaders like Emin Khoja were granted titles within the Qing nobility, and these Uyghurs helped supply the Qing military forces during the anti-Zunghar campaign.
Ah ja, ik dacht dat dat niet zo belangrijk was omdat bijv. Ürümqi wel in het noorden van Xinjiang ligt, maar de meeste Oeigoeren wonen blijkbaar wel degelijk nog steeds in het zuiden, zie ik nu.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 03:36 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Daar maak je echter de fout om Dzungaria gelijk te stellen aan Xinjiang. Dzungaria is alleen het noordelijke deel van Xinjiang. Vroeger had je in Xinjiang namelijk nog een groep nomaden, de Zunghar. Die hadden ten tijde van de Qing dynasty een eigen staat maar werden dus door de Qing ingelijfd. Na een opstand werden ze door de Qing compleet uitgeroeid en hun plek ingenomen door Han-Chinezen vanuit het oosten, Oeigoeren vanuit het zuiden van Xinjiang en andere minderheden.
En dan is "not to speak out" nog een stuk minder onderdanig dan zelfs actief meehelpen als je overheersers een genocide plegen.quote:Wat ik dan wel weer een saillant detail vind, en wat ook doet denken aan die welbekende spreuk 'first they came for the communists and I did not speak out because I was not a communist, then they came for the socialists and...etc."
[..]
En in de jaren '30 is Xinjiang ook al een poosje de-facto een vazalstaat van de Sovjetunie geweest, het noordelijke deel na de Tweede Wereldoorlog zelfs een poosje een echte soevereine satellietstaat van de Sovjetunie.quote:Wat ook grappig is, qua Rusland-Oekraïne en het standpunt van China is dat Rusland lange tijd de gewapende opstand in Xinjiang heeft gesteund (na de breuk tussen China en de Soviet-Unie in de jaren 70).
Trek ik een overhaaste conclusie als ik zeg dat nogal klinkt als een door de Sovjets gedoogsteunde genocide op Han-Chinezen? Afijn, over het terug-annexeren van Xinjiang door China:quote:Several Turkic cavalry units armed by the Soviets crossed into China in the direction of Kuldja. In November 1944 Liu was killed by Turkic Uyghur and Kazakh rebels backed by the Soviet Union. This started the Ili Rebellion, with the Uyghur Ili rebel army fighting against Republic of China forces. (...) The rebels engaged in massacres of Han Chinese civilians (...) In the "Kulja Declaration" issued on 5 January 1945, the East Turkestan Republic proclaimed that it would "sweep away the Han Chinese", threatening to extract a "blood debt" from the Han. The Declaration also declared that the Republic would seek to especially establish cordial ties with the Soviets. The ETR later deemphasized the anti-Han tone in their official proclamations after they were done massacring most of the Han civilians in their area. The massacres against the Han occured mostly during 1944-45, with the KMT responding in kind by torturing, killing, and mutilating ETR prisoners. In territory controlled by the ETR like Kulja, various repressive measures were carried out, like barring Han from owning weapons, operating a Soviet style secret police, and only making Russian and Turkic languages official and not Chinese.
The demands of the rebels included termination of Chinese rule, equality for all nationalities, recognised use of native languages, friendly relations with the Soviet Union, and opposition to Chinese immigration into Xinjiang. (...)
Gezellige boel allemaal zeg.quote:After the dissolution of the Soviet Union in 1991, former KGB leaders revealed that five top ETR leaders were killed on Stalin's orders in Moscow on August 27, 1949, after a three-day imprisonment in former Tsar's stables. This was allegedly done in accordance with a deal between Stalin and China's communist leader Mao Zedong, but this allegation has never been confirmed. The remaining important figures of the ETR, including Saifuddin Azizi, agreed to incorporate the three districts into the Xinjiang Uyghur Autonomous Region and accept important positions within the administration. (...) Saifuddin then became the first chairman of the Xinjiang Uyghur Autonomous Region, which replaced Xinjiang Province in 1955.
Nee, klopt, het is daar echt een gigantische puinhoop. Dat geldt overigens ook voor andere gebieden tussen Rusland en China. Men doet in 't westen wel alsof die twee handen op een buik zijn maar dat is vooral op economisch gebied zo aangezien Rusland aan China een goede afzetmarkt heeft (zeker bij sancties vanuit het westen zoals nu) en China op die manier goedkopere oliedeals kan sluiten.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 11:38 schreef Igen het volgende:
En in de jaren '30 is Xinjiang ook al een poosje de-facto een vazalstaat van de Sovjetunie geweest, het noordelijke deel na de Tweede Wereldoorlog zelfs een poosje een echte soevereine satellietstaat van de Sovjetunie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sheng_Shicai
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_East_Turkistan_Republic
Trek ik een overhaaste conclusie als ik zeg dat nogal klinkt als een door de Sovjets gedoogsteunde genocide op Han-Chinezen? Afijn, over het terug-annexeren van Xinjiang door China:
Gezellige boel allemaal zeg.
Deze eilanden zijn nu ook weer in het geding.quote:The reason cited for the attack was to support China's ally, the Khmer Rouge of Cambodia, in addition to the mistreatment of Vietnam's ethnic Chinese minority and the Vietnamese occupation of the Spratly Islands which were claimed by China.
Maar dat het om moslims gaat is ook geen argument om het allemaal maar goed te keurenquote:Op zaterdag 24 mei 2014 13:32 schreef Igen het volgende:
Interessant.
Maar goed, dat de geschiedenis een puinhoop is, is nog geen steekhoudend argument voor cultuurrelativisme.
In abstracte zin niet, maar als het niet zomaar om moslims gaat maar om moslimterroristen die zo veel mogelijk onschuldige burgerslachtoffers maken, dan kan de reactie wat mij betreft alleen maar straf en geen beloning zijn.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar dat het om moslims gaat is ook geen argument om het allemaal maar goed te keuren
Mwah, ik denk dat te snel wordt gezegd dat het moslimterroristen gaat, wat het in deze tijd makkelijker maakt om publieke goedkeuring te vinden. We zeiden tenslotte ook niet dat de ETA en de IRA christenterroristen waren. Waar het om gaat is het imperialistische gedrag van China, en het is toch echt niet vreemd dat er binnen China verzet ontstaat door minderheden die onder de voet worden gelopen.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:36 schreef Igen het volgende:
[..]
In abstracte zin niet, maar als het niet zomaar om moslims gaat maar om moslimterroristen die zo veel mogelijk onschuldige burgerslachtoffers maken, dan kan de reactie wat mij betreft alleen maar straf en geen beloning zijn.
gewoon proxy tor gebruiken, dan kan het heus wel.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Geprobeerd. Kon niet. Filter in China blokkeerde alles.
Geen christenterroristen, maar wel terroristen die je niet hun zin moet geven. Hetzelfde geldt voor de FARC. Al die organisaties hebben uiteindelijk de wapens neer moeten leggen zonder groots beloond te worden voor het vermoorden van onschuldige burgers.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 10:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Mwah, ik denk dat te snel wordt gezegd dat het moslimterroristen gaat, wat het in deze tijd makkelijker maakt om publieke goedkeuring te vinden. We zeiden tenslotte ook niet dat de ETA en de IRA christenterroristen waren. Waar het om gaat is het imperialistische gedrag van China, en het is toch echt niet vreemd dat er binnen China verzet ontstaat door minderheden die onder de voet worden gelopen.
(denk ik)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |