Eh, ik heb even op Wikipedia gekeken: De oorspronkelijke bevolking van het gebied is in de 18e eeuw in een genocide uitgeroeid en zowel de Han-Chinezen en de Oeigoeren zijn toen erheen gehaald om het gebied opnieuw te bevolken. Dus tot zover het sprookje van de Han die het thuisland van de zielige Oeigoeren annexeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:00 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Doe ook even onderzoek naar de onderdrukking en de oorzaken van het conflict. O.a. de bezetting van het gebied en de verhuizing van Han-Chinezen naar het gebied om het gebied verder te annexeren.
Een Oeigoer die naar een onafhankelijke staat streeft is waarschijnlijk een terrorist volgens de Chinese dictatuur.quote:
Ja, geen onderdrukking meer van hun cultuur enzovoort.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:08 schreef Charismatisch het volgende:
denk je dat zij akkoord zullen gaan met een andere oplossing, zo ja, wat is die oplossing dan?
In andere landen ga je ook de bak in als je je gewelddadig wil afscheiden, trouwens niet altijd terecht.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:09 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Een Oeigoer die naar een onafhankelijke staat streeft is waarschijnlijk een terrorist volgens de Chinese dictatuur.
De Oeigoeren die aanslagen in China plegen zijn terroristen, net als de PKK.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:11 schreef PizzaMizza het volgende:
Volgens jou is de PKK ook een terroristische organisatie, terwijl ze ook alleen maar naar onafhankelijkheid streven(terecht. Grappig dat je met 2 maten meet.
Welke Wikipagina heb jij gelezen?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, ik heb even op Wikipedia gekeken: De oorspronkelijke bevolking van het gebied is in de 18e eeuw in een genocide uitgeroeid en zowel de Han-Chinezen en de Oeigoeren zijn toen erheen gehaald om het gebied opnieuw te bevolken. Dus tot zover het sprookje van de Han die het thuisland van de zielige Oeigoeren annexeren.
quote:Het gebied waar de Oeigoeren wonen is cultureel en historisch geen deel van China. Ook historisch heeft het niet altijd deel uitgemaakt van China. De Chinese Muur begint pas ten oosten van het gebied en de Chinese controle over het gebied was niet continu en diende voornamelijk ter bescherming van de Zijderoute.
Ik vind ze beide geen terroristen om eerlijk te zijn. Wie ik eerder terroristen vind: de Turkse en Chinese regering.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:12 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De Oeigoeren die aanslagen in China plegen zijn terroristen, net als de PKK.
Maar ik heb niets tegen een onafhankelijke staat voor het Oeigoerse of Koerdische volk.
Onschuldige burgers doden is geen terrorisme?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:13 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik vind ze beide geen terroristen om eerlijk te zijn. Wie ik eerder terroristen vind: de Turkse en Chinese regering.
Je haalt het onderwerp zelf aan. Geef dan meteen aan welke parallellen jij ziet tussen de Koerden en de Oeigoeren en waarom de een wel een strijd mag voeren en de ander niet. Misschien leidt het dan wel tot een discussie.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:12 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Je weet dat ik gelijk heb, toch? Daarom probeer je de discussie een ander onderwerp te geven. Ik vind moslims geen barbaren, zeker niet. Moslims zijn net zoals ik, gewoon mensen.
Maar goed, nogmaals:
[..]
De meerderheid van de Oeigoeren zal waarschijnlijk wel open staan voor zo'n oplossing. Alleen de jihadistische facties niet denk ik.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:10 schreef SadPanda het volgende:
Ja, geen onderdrukking meer van hun cultuur enzovoort.
Dat ook. Staatsterroristen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:13 schreef PizzaMizza het volgende:
Ik vind ze beide geen terroristen om eerlijk te zijn. Wie ik eerder terroristen vind: de Turkse en Chinese regering.
Deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Xinjiangquote:
quote:Demographic changes due to the genocide
The Qing "final solution" of genocide to solve the problem of the Zunghar Mongols, made the Qing sponsored settlement of millions of Han Chinese, Hui, Turkestani Oasis people (Uyghurs) and Manchu Bannermen in Dzungaria possible, since the land was now devoid of Zunghars.
Terrorisme ontstaat bijna altijd door onderdrukking/bezetting (zie Irak enz.), dat lost zich dan waarschijnlijk vanzelf op.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:15 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De meerderheid van de Oeigoeren zal waarschijnlijk wel open staan voor zo'n oplossing. Alleen de jihadistische facties niet denk ik.
Tuurlijk is onschuldige burgers doden niet goed, ik kan zoiets niet goedkeuren, maar zoals ik al zei, soms is dit HELAAS de enige manier waarop een volk zichzelf kan beschermen. Zoals ik al zei, helaas. De onschuldige burgers zijn helaas omgekomen omdat hun totalitaire regime andere volkeren wil onderdrukken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:14 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Onschuldige burgers doden is geen terrorisme?
De Chinese overheid kan door de Oeigoeren tegemoet te komen, het draagvlak wegnemen, en als er geen draagvlak meer is zal het vanzelf uitsterven.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:18 schreef SadPanda het volgende:
Terrorisme ontstaat bijna altijd door onderdrukking/bezetting (zie Irak enz.), dat lost zich dan waarschijnlijk vanzelf op.
Ik vind dat ze allebei mogen strijden, ik kende ze nog niet echt maar heb even snel informatie opgezocht. Ik hoop alleen maar het beste voor de Oeigoeren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:14 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je haalt het onderwerp zelf aan. Geef dan meteen aan welke parallellen jij ziet tussen de Koerden en de Oeigoeren en waarom de een wel een strijd mag voeren en de ander niet. Misschien leidt het dan wel tot een discussie.
Niet mee eens. Als je onschuldige burgers dood kweek je ook geen goed wil om te onderhandelen of enige goedkeuring van de rest van de bevolking. Als ze alleen overheidsmensen zouden doden zou het anders liggen. Het doel speelt ook mee, als het doel een sharia staat is, zou ik het niet steunen...quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:19 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Tuurlijk is onschuldige burgers doden niet goed, ik kan zoiets niet goedkeuren, maar zoals ik al zei, soms is dit HELAAS de enige manier waarop een volk zichzelf kan beschermen. Zoals ik al zei, helaas. De onschuldige burgers zijn helaas omgekomen omdat hun totalitaire regime andere volkeren wil onderdrukken.
Bij strijden voor vrijheid komen HELAAS altijd onschuldige burgers om, die ik dat niet gun. Dat is niet alleen nu zo geweest maar altijd zo. Kijk maar naar de middeleeuwen, de hoeveelheid onschuldige Nederlandse burgers die werden omgelegd door totalitaire schurk Hertog van Alva is super groot geweest.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:20 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
De Chinese overheid kan door de Oeigoeren tegemoet te komen, het draagvlak wegnemen, en als er geen draagvlak meer is zal het vanzelf uitsterven.
Ik kan je beloven dat die Oeigoeren niet zomaar (wat volgens jou) terroristische acties uitvoeren. Dat komt omdat de oppresser(bijvoorbeeld Turkije of in dit geval China) geen ruimte biedt om zelf land te verliezen, terwijl dat misschien wel gewoon zou moeten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:22 schreef SadPanda het volgende:
Als je onschuldige burgers dood kweek je ook geen goed wil om te onderhandelen of enige goedkeuring van de rest van de bevolking. Als ze alleen overheidsmensen zouden doden zou het anders liggen. Het doel speelt ook mee, als het doel een sharia staat is, zou ik het niet steunen...
Je bent wel hypocriet, je noemt Hamas wel een terroristische organisatie (en terecht)...
Maar wat is er nou voor verschrikkelijke onderdrukking specifiek jegens de Oeigoeren? De kritiek die ik lees -dat religie wordt gedwarsboomd en scholen in het Mandarijn moeten lesgeven- is gewoon beleid dat in heel China wordt toegepast. Maar alleen de Oeigoeren zien er blijkbaar een aanleiding in om dood en verderf te zaaien.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:18 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Terrorisme ontstaat bijna altijd door onderdrukking/bezetting (zie Irak enz.), dat lost zich dan waarschijnlijk vanzelf op.
Dat hoor ik ook al sinds die eerste besnorde Murat voor de deur van de fabriek stond...quote:
Ik denk dat het een combinatie is van:quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar wat is er nou voor verschrikkelijke onderdrukking specifiek jegens de Oeigoeren? De kritiek die ik lees -dat religie wordt gedwarsboomd en scholen in het Mandarijn moeten lesgeven- is gewoon beleid dat in heel China wordt toegepast. Maar alleen de Oeigoeren zien er blijkbaar een aanleiding in om dood en verderf te zaaien.
Dat denken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:38 schreef zarGon het volgende:
Oost-Turkestan:
[ afbeelding ].
Turkije:
[ afbeelding ].
Nederland in de toekomst:
[ afbeelding ].
De Chinese politiek houdt volgens mij in de eerste plaats in, dat de Kleinstaaterei van vroeger, met allerlei kleine rivaliserende koninkrijkjes met hun eigen taal en evt. religie, een modern, stabiel en welvarend land in de weg staan. Dus moet iedereen Mandarijn leren en, net als in de rest van de communistische wereld het geval was, is religie in het algemeen ongewenst.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk dat het een combinatie is van:
• Chinese politiek - vuil
• Oeigoerse opstand daartegen - terecht
• Beetje islamisme om de boel op te hitsen
• Een hele hoop Westerse mediabiasing
Ik denk dat de Chinese regering hun olie, (schalie)gas en grenzen met het grote ex-Sovjetrijk wil bewaken, de rest is allemaal window dressing.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:00 schreef Igen het volgende:
[..]
De Chinese politiek houdt volgens mij in de eerste plaats in, dat de Kleinstaaterei van vroeger, met allerlei kleine rivaliserende koninkrijkjes met hun eigen taal en evt. religie, een modern, stabiel en welvarend land in de weg staan. Dus moet iedereen Mandarijn leren en, net als in de rest van de communistische wereld het geval was, is religie in het algemeen ongewenst.
Voor de minderheden zijn er autonome regio's, dus zij zouden er eigenlijk minder last van moeten hebben dan de Han-Chinezen zelf. Op Chinese bankbiljetten staat de tekst bijv. ook in het Mongools en Oeigoers. Maar blijkbaar gaat de Oeigoerse autonomie niet ver.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik denk dat de Chinese regering hun olie, (schalie)gas en grenzen met het grote ex-Sovjetrijk wil bewaken, de rest is allemaal window dressing.
quote:The oil and petrochemical sector account for 60% of Xinjiang's local economy.
Daar maak je echter de fout om Dzungaria gelijk te stellen aan Xinjiang. Dzungaria is alleen het noordelijke deel van Xinjiang. Vroeger had je in Xinjiang namelijk nog een groep nomaden, de Zunghar. Die hadden ten tijde van de Qing dynasty een eigen staat maar werden dus door de Qing ingelijfd. Na een opstand werden ze door de Qing compleet uitgeroeid en hun plek ingenomen door Han-Chinezen vanuit het oosten, Oeigoeren vanuit het zuiden van Xinjiang en andere minderheden.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Xinjiang
[..]
Wat ook grappig is, qua Rusland-Oekraïne en het standpunt van China is dat Rusland lange tijd de gewapende opstand in Xinjiang heeft gesteund (na de breuk tussen China en de Soviet-Unie in de jaren 70).quote:Anti-Zunghar Uyghur rebels from the Turfan and Hami oases had submitted to Qing rule as vassals and requested Qing help for overthrowing Zunghar rule. Uyghur leaders like Emin Khoja were granted titles within the Qing nobility, and these Uyghurs helped supply the Qing military forces during the anti-Zunghar campaign.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |