Het zou eens tijd gaan worden dat ze terugslaan.quote:China kondigt een jaar durende war on terror aan
De Chinese regio Xinjiang heeft vandaag "een jaar lang hardhandig optreden" aangekondigd tegen de gewelddadige terroristische aanslagen waar de regio de afgelopen tijd mee te maken heeft gekregen. Dat meldt China's officiële nieuwsbureau Xinhua.
Gisteren kwamen bij een aanslag op een markt in Urumqi zeker 31 mensen om het leven, meer dan negentig mensen raakten gewond. De aanvallers reden met terreinwagens door de menigte, terwijl ze explosieven uit de ramen gooiden. Uiteindelijk botsten de auto's op elkaar, waarna er een explodeerde. De regionale regering van Xinjiang sprak in een reactie van "een ernstig terroristisch incident van zeer gemene aard". Ooggetuigen maakten melding van een stuk of tien explosies in totaal.
De aanslag was de bloedigste in een recente reeks van aanslagen in Xinjiang die worden toegeschreven aan radicale islamitische separatisten. Bij een aanslag op een treinstation in Urumqi kwamen vorige maand drie mensen om het leven, onder wie twee aanvallers, en raakten bijna tachtig mensen gewond. Die aanslag vond plaats terwijl de Chinese president Xi Jinping een bezoek bracht aan de regio.
Bloedige etnische onlusten
Urumqi was in 2009 het toneel van bloedige etnische onlusten tussen islamitische Oeigoeren en Han-Chinezen, waarbij bijna tweehonderd doden vielen. Tot de aanslag op het treinstation vorige maand was het er betrekkelijk rustig, mede door een omvangrijke aanwezigheid van de politie, maar de berichtgeving uit het gebied, zo'n 2500 kilometer ten westen van Beijing, wordt strak gecontroleerd. De bevolking van de drie miljoen inwoners tellende metropool bestaat voor ongeveer driekwart uit Han-Chinezen.
De Oeigoeren voelen zich al langer gediscrimineerd en gedomineerd door de Han-Chinezen. Hun verzet bestaat ook al langer, maar wordt steeds roekelozer. Het richt zich ook niet alleen meer tegen de politie of overheid, maar ook tegen burgers. Zo kwamen vorig jaar drie Oeigoeren en twee toeristen om bij een zelfmoordaanslag met een auto op wachtenden voor de toegang tot de Verboden Stad in Beijing. En in maart doodden extremistische Oeigoeren met messen 29 mensen op een treinstation in de zuidelijke stad Yunnan.
Geprobeerd. Kon niet. Filter in China blokkeerde alles.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:40 schreef blup het volgende:
Die chinezen, ik weet niet maar volgens mij is dat een land waar je niet mee moet fokken. (huuhu fokken)
Ja.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Ook de Chineze machthebbers zien een voordeel in de 'war on terror', dus straks ook in de 'war on drugs'. Hoe meer machthebbers in beweging komen, hoe meer de bevolking zich gaat verzetten tegen vrijheidsbeperkende maatregelen en schending privacy en veranderen wetten.
Nee. Men slaat terug en de Chinezen hard.quote:Hoe meer verzet hoe meer politieke verandering of revolts, waarmee men op een dag tot een machtsgreep kan komen.
The Coalition of the Willing.quote:
Normaal wel, alleen in dit gevoel denk ik niet.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Hoe meer verzet hoe meer politieke verandering of revolts, waarmee men op een dag tot een machtsgreep kan komen.
Ja of de regering drukt dat soort incidentele opstandigen hardhandig de kop in.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Hoe meer verzet hoe meer politieke verandering of revolts, waarmee men op een dag tot een machtsgreep kan komen.
Bang? Je zou het goed vinden?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Ja of de regering drukt dat soort incidentele opstandigen hardhandig de kop in.
Totdat de VS zich ermee gaat bemoeien ben ik bang dat het niet snel tot een machtsgreep komt.
Met de Oeigoeren? VS doet China niksquote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Totdat de VS zich ermee gaat bemoeien ben ik bang dat het niet snel tot een machtsgreep komt.
Dat zeg ik niet. Ik bedoel alleen dat ik denk dat ik weinig politieke veranderingen vanwege dit zal zien.quote:
Afghanistan is de toegang tot het onrustige westen van China. 3 maal raden waar de Amerikanen al zijn geweest en dus macht hebben.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Ik kon gewoon fokken in China hoor?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Geprobeerd. Kon niet. Filter in China blokkeerde alles.
Ja geweld en dode mensen daar hou jij wel van ;Pquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:38 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Het zou eens tijd gaan worden dat ze terugslaan.
quote:
En de radicale Oeigoeren die dit soort aanslagen plegen vinden zich uiteraard net zo lang onderdrukt totdat er een shariastaat in Xinjiang is gesticht.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:28 schreef Charismatisch het volgende:
Een jaar lang het symptoom bestrijden zonder de onderliggende reden (Han-onderdrukking van Oeigoeren) aan te pakken? Voorspelling: fail.
Kan best. En ze hebben alleen maar baat bij een harde disproportionele reactie van de communistische machthebbers in China die vooral de Oeigoer met de pet zal raken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:56 schreef Igen het volgende:
En de radicale Oeigoeren die dit soort aanslagen plegen vinden zich uiteraard net zo lang onderdrukt totdat er een shariastaat in Xinjiang is gesticht.
En wat is dan wel de oplossing? Ze hun zin geven?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:01 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Kan best. En ze hebben alleen maar baat bij een harde disproportionele reactie van de communistische machthebbers in China die vooral de Oeigoer met de pet zal raken.
Hoezo? Wat doen Han-Chinezen in Xinjiang? Ze koloniseren dit gebied, dan moet je niet raar opkijken als de lokale bevolking dit tegenwerkt. Dit is de prijs die China moet betalen voor de kolonisatie. Als ze het nu hard gaan spelen is de kans groot dat het geweld escaleert en de prijs alleen maar hoger wordt.quote:
Ach koloniseren. Het hoort historisch gewoon bij China. Ik vraag me af of de meerderheid van de bevolking daar wel in een sharia staat wil wonen. En ook al zouden ze dat wel willen, dan nog moet je dat niet toestaan.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:25 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Hoezo? Wat doen Han-Chinezen in Xinjiang? Ze koloniseren dit gebied, dan moet je niet raar opkijken als de lokale bevolking dit tegenwerkt. Dit is de prijs die China moet betalen voor de kolonisatie. Als ze het nu hard gaan spelen is de kans groot dat het geweld escaleert en de prijs alleen maar hoger wordt.
Keep on dreaming...quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:04 schreef Synthercell het volgende:
Ook de Chineze machthebbers zien een voordeel in de 'war on terror', dus straks ook in de 'war on drugs'. Hoe meer machthebbers in beweging komen, hoe meer de bevolking zich gaat verzetten tegen vrijheidsbeperkende maatregelen en schending privacy en veranderen wetten.
Dat gaat dus nooit gebeuren zoals we ook al met die andere nucleaire macht Noord Korea hebben gezienquote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:21 schreef SharQueDo het volgende:
Dat is idd de enige oplossing.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:16 schreef Igen het volgende:
En wat is dan wel de oplossing? Ze hun zin geven?
Smaken verschillen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:18 schreef Igen het volgende:
Nee, want een shariastaat is een probleem op zich en geen oplossing.
Hoezo shariastaat? Bekt dat lekker? Hebben ze geen link met Al-Qaida? Dat bekt ook lekker.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, want een shariastaat is een probleem op zich en geen oplossing.
Ja, als het om de Islam gaat ben ik intussen wel een beetje cynisch geworden, na al die bergen geweld van Tsjetsjenië tot Syrië die keer op keer in eerste instantie als vrijheidsstrijd van een onderdrukte minderheid gepresenteerd worden maar uiteindelijk telkens erop neer blijken te komen dat inderdaad Al-Qaida met geweld een shariastaat probeert te creëren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:36 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoezo shariastaat? Bekt dat lekker? Hebben ze geen link met Al-Qaida? Dat bekt ook lekker.
Met andere woorden, gaat dus nergens over bij jou.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:40 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, als het om de Islam gaat ben ik intussen wel een beetje cynisch geworden, na al die bergen geweld van Tsjetsjenië tot Syrië die keer op keer in eerste instantie als vrijheidsstrijd van een onderdrukte minderheid gepresenteerd worden maar uiteindelijk erop neer blijken te komen dat inderdaad Al-Qaida met geweld een shariastaat probeert te creëren.
Boeiend. Je bent irrelevant.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:40 schreef Igen het volgende:
Ja, als het om de Islam gaat ben ik intussen wel een beetje cynisch geworden
Ja, nee, want in Xinjiang is het natuurlijk ineens helemaal anders dan in al die andere gevallen van moslimfundamendalistisch geweld. Ja dáágquote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:41 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Met andere woorden, gaat dus nergens over bij jou.
Daaaag.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, nee, want in Xinjiang is het natuurlijk ineens helemaal anders dan in al die andere gevallen van moslimfundamendalistisch geweld. Ja dáág
De Chinese overheid gaat het wel even oplossen, ja, terwijl alle anderen hebben gefaald.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:43 schreef Igen het volgende:
Klopt, ik ben irrelevant. Maar de Chinese overheid niet.
Ik lees vooral berichten over het Midden-Oosten en Afrika, ik wist niet dat ook al actief waren in China(ik wist wel dat ze bestonden, maar niet dat ze zo actief waren).quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:48 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Waarom heb jij hier niet een topic over geopend? Zat je te slapen? Het nieuws is al meer dan 24 uur oud.
Overrated landje. Veel mensen, maar kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:40 schreef blup het volgende:
Die chinezen, ik weet niet maar volgens mij is dat een land waar je niet mee moet fokken. (huuhu fokken)
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:50 schreef PizzaMizza het volgende:
Daarnaast: Turks sprekende bevolking. Niet raar dat er dan mensen worden vermoord door hen.
Ze zijn al langer actief in hun eigen regio, maar ze hebben nu binnen iets meer dan een half jaar al drie aanslagen in de rest van het land gepleegd, duizenden kilometers van huis, en dat is nieuw.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:50 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik lees vooral berichten over het Midden-Oosten en Afrika, ik wist niet dat die barbaren ook al actief waren in China(ik wist wel dat ze bestonden, maar niet dat ze zo actief waren).
Daarnaast: Turks sprekende bevolking. Niet raar dat er dan mensen worden vermoord door hen.
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:36 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Hoezo shariastaat? Bekt dat lekker? Hebben ze geen link met Al-Qaida? Dat bekt ook lekker.
Meneer zegt toch elke keer dat hij er tegen is.quote:
Wie is ze?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:00 schreef SadPanda het volgende:
___! Ze willen gewoon een sharia staat, dat is een feit.
Het is namelijk de realiteit: omdat jij er tegen bent betekent niet dat iedereen er tegen is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:01 schreef SadPanda het volgende:
Meneer zegt toch elke keer dat hij er tegen is.Toch blijf je dit soort opmerkingen maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |