De Regiotaxi misschien.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:22 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Niet ? Of toch maar een taxi. Voor E 27,50 kom je best ver.
Ik heb ook nog de oude kaartquote:Op zondag 25 mei 2014 17:54 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Om het nog leuker te maken:
• een anonieme chipkaart kost E 7,50 voor het kaartje zelf (dat 5 jaar "goed" blijft)
• er moet minimaal E 20 op dat kaartje staan om te kunnen inchecken
• In totaal kost het alleen al hebben van het kaartje zodat het gebruiksklaar is voor een enkele reis (!) je al E 27,50 (!). En iedere keer als je weer wil reizen moet er weer geld bij.
• Het abonnement van je vrouw kost E 60 - slechts iets meer dan 2x zoveel. En zij krijgt daarvoor de chipkaart gratis, er hoeft bij haar maar E 10 op te staan EN ze krijgt 40% korting op de meeste treinreizen etc.
Incidenteel treinreizen wordt relatief dus belachelijk duur.
Ja. Onmogelijk geworden dus. Of je moet uitstappen en dus een half uur wachten of een half uur later vertrekken. Ofwel, het reizen wordt moeilijker gemaakt door de sorus van de chipkaart. Tegen de belofte in.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:55 schreef Isabeau het volgende:
Wat vast ook nog steeds niet is opgelost is het dilemma van korting na 9 uur en voor 9 uur vertrekken. Als ik 's morgens de trein neem om 8.40 uur, dan nam ik altijd een kaartje zonder korting tot het eerste station na 9 uur. Vanaf daar had ik dan een kaartje met korting. Wil ik straks voor datzelfde bedrag reizen, dan moet ik dus uitstappen op dat station waar ik na 9 uur zou komen.
Dat is ook een prachtige inderdaad. Ga je ooit een keertje los met de trein en heb je geen chipkaart, dan moet je een eenmalige kaart betalen met die euro boetetoeslag dus. En geen korting mogelijk, of samenreiskorting want:quote:
Dus naar evenementen of dagje grotere stad bij jou in de buurt wordt 'met de auto verplicht'. Helemaal omdat met de auto het al met 2 personen goedkoper is met de huidige tariefstellingen van het ov.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:43 schreef Aanstootgevend het volgende:
• Losse kaartjes met korting bestaan niet meer. Als je samen met iemand die "samenreiskorting" als onderdeel van zijn/haar abonnement heeft reist heb je voortaan dus pech - dat kan je met een los kaartje niet gebruiken.
De 60 Euro kaart en 40% van de 1e generatie heeft mijn vrouw en soms maakte ik daar gebruik van om ook eens met de trein te reizen.quote:
Ik heb ze 1 keer een brief gestuurd met een verzoek tot coulance nadat ik een (terechte) boete had gekregen. Keurige reactie van ze ontvangen en het geld van de boete werd teruggestort.quote:Op zondag 25 mei 2014 16:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Verschillende keren ns aangeschreven, nog nooit antwoord gehad. Nog nooit.
Echt, die term vind ik ook al om spontane broekhoest van te krijgen. Een 'product' is het deel wat je levert als producent. Ov produceert een dienst, ofwel het komen van A naar B voor mensen, niet het kaartje.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:49 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
(...)
En als meereizers willen genieten van de 40% korting dan moeten zij dat ook als reisproduct opladen
Gebruiksgemak? Fuck hell, als ik naar mijn werk ga, moet ik met de trein een stukje met de bus. trein en bus kan niet op een kaart, dus moet ik er 2 hebben. Gebruiksgemak is wat je normaal zou hebben in het ov met abbo's, er in stappen, zitten en uitstappen en naar de volgende ov modaliteit.quote:(...)
Al met al, drama. Het gebruiksgemak is heerlijk maar als je een keer iets extra's nodig hebt drama. (...)
Ik heb mijn busabo op mijn NS trajectkaart laten zetten.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gebruiksgemak? Fuck hell, als ik naar mijn werk ga, moet ik met de trein een stukje met de bus. trein en bus kan niet op een kaart, dus moet ik er 2 hebben.
Hmmm - hoezo dat ? Ik kan met mijn kaart probleemloos overstappen van bus naar trein naar bus naar metro naar trein etc..quote:Op zondag 25 mei 2014 20:03 schreef Red_85 het volgende:
Gebruiksgemak? Fuck hell, als ik naar mijn werk ga, moet ik met de trein een stukje met de bus. trein en bus kan niet op een kaart, dus moet ik er 2 hebben.
Ik had ze gebeld toen ik een keer mn NS B-kaart (woordgrap) niet bij me had en de conducteur dat niet kon waarderen. Maandag ochtend, was in het weekend uit geweest en had mn portomonee leeggehaald voordat ik wegging. Je kent het wel, met je zondag katerkop er niet meer aan denken en maandagochtend ook niet.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:01 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik heb ze 1 keer een brief gestuurd met een verzoek tot coulance nadat ik een (terechte) boete had gekregen. Keurige reactie van ze ontvangen en het geld van de boete werd teruggestort.
quote:Op zondag 25 mei 2014 20:05 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hmmm - hoezo dat ? Ik kan met mijn kaart probleemloos overstappen van bus naar trein naar bus naar metro naar trein etc..
Kan niet met de nieuwe blauwe businesskaart. Mag niet van ns.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:05 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik heb mijn busabo op mijn NS trajectkaart laten zetten.
Dat valt voor abonnementhouders nog vies tegen.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:49 schreef JoelBaka het volgende:
[..]
Al met al, drama. Het gebruiksgemak is heerlijk
Ah, je mag dan alleen het busabo van NS zelf (maw: je werkgever moet je een OVjaarkaart geven) erop zetten ?quote:Op zondag 25 mei 2014 20:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kan niet met de nieuwe blauwe businesskaart. Mag niet van ns.
DIT!!!quote:Op zondag 25 mei 2014 20:08 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dat valt voor abonnementhouders nog vies tegen.
Ik betaal meer, krijg er minder voor terug, moet extra handelingen verrichten en bij storingen in de apparatuur wordt het probleem bij mij neergelegd in plaats van bij de vervoerder.
Treinabbo denk ikquote:Op zondag 25 mei 2014 20:09 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ah, je mag dan alleen het busabo van NS zelf (maw: je werkgever moet je een OVjaarkaart geven) erop zetten ?
Dat is idd ook al nogal dubieus.
Busabbo kan ook. De NS businesscard bestaat ook in een OVJaarkaart uitvoering.quote:
Toch mocht het niet. En bij een vriend van mij die ongeveer hetzelfde traject rijdt, maar bij een ander bedrijf werkt, heb hetzelfde probleem. Ook zijn PZ zegt dat het niet mogelijk is...quote:Op zondag 25 mei 2014 20:12 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Busabbo kan ook. De NS businesscard bestaat ook in een OVJaarkaart uitvoering.
Nou ja, dat lijkt me dus wel ja. Hoe meer chipkaarten TLS verkoopt hoe beter natuurlijk.quote:Ik ruik bijna een vorm van koppelverkoop...
Dat bedoel ik ook niet. De NS verkoopt zelf een product dat vrij reizen met al het OV in Nederland, inclusief bussen, toestaat. Dat product kan wel op de NS businesscard.quote:
Dat heb ik dus op die NS B-kaart. Alleen mijn reizen van huis naar SPL plaza worden betaald. En alle alternatieven als er storingen zijn. Dus ik heb dat abbotjequote:Op zondag 25 mei 2014 20:42 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook niet. De NS verkoopt zelf een product dat vrij reizen met al het OV in Nederland, inclusief bussen, toestaat. Dat product kan wel op de NS businesscard.
En dit is dus inderdaad mijn punt ook. Omslachtige naaierij om extra geld uit de zakken te kloppen, terwijl het technisch gewoon mogelijk is met dit systeem, maar de wereld voorliegen.quote:Maar ze staan idd niet toe dat producten van andere vervoerders, bijvoorbeeld een regio-abonnement van Connexxion, op hun kaart komt.
Dat is precies het tegenovergestelde van wat men zogenaamd wilde bereiken met de OV chipkaart. En riekt enigszins naar koppelverkoop.
Tuurlijk, de reiziger naaien voor geld. Duh...quote:Op zondag 25 mei 2014 20:45 schreef sig000 het volgende:
Ze passen nogal vaak de voorwaarden eenzijdig aan daar.
Het OV en vooral de trein kan erg handig zijn.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Tuurlijk, de reiziger naaien voor geld. Duh...
Gaat ze ook abbo's kosten. Ook op een andere manier. Hoor heel veel om me heen dat mensen het echt helemaal zat zijn. Niet alleen chipkaart trouwens hoor, meerdere redenen. Werkt wel mee.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het OV en vooral de trein kan erg handig zijn.
Wat ze nu doen is de reiziger die eens een keer meereist weg regelen en daardoor gaat ze dat abbo's kosten.
Dat had ik er wel voor over, in de (ijdele) hoop dat de lokettist(e) daar iets van meekreeg.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Alsof die 50 cent toeslag niet al jereinste oplichterij is. Ik kan best begrijpen dat de NS liever heeft dat je een kaart koopt uit een automaat maar als net je bankpas stuk is gegaan dan is dat geen optie. Ik heb het meegemaakt, om de een of andere reden werkte mijn bankpas wel nog bij de bankautomaten maar niet meer bij die computers van de NS die blijkbaar gevoeliger zijn voor defecte chips om wat voor reden dan ook.
En daarnaast is het volkomen onzichtbaar wat er gebeurt met je geld en de informatie over je persoon. Je moet moeite doen om te achterhalen of je wel de juiste prijs betaald hebt en je verplaatsingen worden geregistreerd zonder dat je weet waarom of waarvoor.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is niet omdat het kartonnen kaartje verdwijnt maar omdat het alternatief rotslecht is:
- gebruiksonvriendelijk
- duur
- privacyschendend
- soort van waarborg moeten betalen (saldo wat minimaal op de kaart moet staan en dus je eigen geld waar jij niet bij kan zodat die corrupte bedrijven extra rente vangen, over jouw geld)
- niet zonder kosten het geld terugkrijgen wat teveel op de pas staat
Bedenk hierbij ook dat lang niet iedereen frequent met de trein reist, er zijn ook mensen die 1 keer per jaar of zelfs 1 keer in de paar jaar met de trein reizen. Zelf reis ik enkel met de trein in een noodgeval, als het echt niet anders kan. Is de afstand bijv. 60 km. dan ga ik met de fiets als het weer het toelaat.
In feite staat daar volgens mij dat mensen met een jaartrajectkaart een reis buiten hun eigen traject compleet enkele reis of retour met of zonder korting op hun kaart kunnen laden... en dan niet hoeven in- en uit te checken op dat traject.quote:Wilt u na 9 juli 2014 reizen buiten uw traject, dan kunt u bij de NS-kaartautomaat. een enkele reis of retour met of zonder korting kopen en laden op uw Jaartrajectabonnement. Zo ontvangt u buiten uw traject nog steeds 40% korting in de voordeeluren. Het laden van een enkele reis of retour gaat als volgt in zijn werk:
1.Houd uw Jaartrajectabonnement tegen het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
2.Kies ‘Laden overige producten’, daarna ‘Enkele reis’ of ‘Retour’, daarna ‘Vol tarief’ of ‘Met korting’ en tot slot op ‘Akkoord’.
3.Kies vervolgens uw betaalwijze en volg de instructies op het scherm of betaalautomaat.
4.Houd na betaling uw Jaartrajectabonnement opnieuw voor het OV-chipkaartlogo rechtsonder op de NS-kaartautomaat. De ‘Enkele reis’ of ‘Retour’ (buiten uw traject) staat nu op uw kaart.
5.U hoeft niet in en uit te checken met uw OV-chipkaart als u gaat reizen met de ‘Enkele reis’ of ‘Retour’.
En dus alleen voor die specifieke reis betalen ipv een belachelijk hoog minimumbedrag op je kaart te hebben staan.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:28 schreef Leandra het volgende:
Nou zit ik toch net op deze pagina te lezen:
http://www.ns.nl/reiziger(...)-uitzonderingen.html
En dan blijkt dit te staan bij reizen buiten je traject als je een jaartrajectkaart hebt:
[..]
In feite staat daar volgens mij dat mensen met een jaartrajectkaart een reis buiten hun eigen traject compleet enkele reis of retour met of zonder korting op hun kaart kunnen laden... en dan niet hoeven in- en uit te checken op dat traject.
Met andere woorden; het is geen enkel probleem om een reis Amersfoort - Amsterdam - Amersfoort bij de kaartautomaat te kopen en op de chipknip te zetten, maar ze verdommen het gewoon om dat zo te doen, en in plaats daarvan maken ze er een absurd ingewikkeld systeem van....
Terwijl iedereen dus gewoon een OV-chipkaart zou kunnen hebben waar hij/zij een reis op zou kunnen zetten, en zonder gezeik over in- en uitchecken, doen ze het gewoon niet.
Klopt niet: het reisgedrag van abonnementhouders was ook altijd al zichtbaar. Namelijk af te lezen uit hun abonnement.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:19 schreef Tchock het volgende:
Ik vind het simpelweg overdreven gejank dat mensen die zelden met de trein reizen klagen over hun privacy. Voor abonnementhouders gaat dat argument op, omdat hun reisgedrag eerder niet zichtbaar was en nu wel.
Maar een en ander wordt veel ondoorzichtiger. Als de strippenkaarten duurder worden, weet je dat meteen als je ze koopt. Als een uitcheck duurder uitvalt, heb je geen idee of het een fout is of een prijsverhoging.quote:[..]
Daar ben ik het niet mee eens. De prijzen van de papieren kaartjes worden net zo goed verhoogd. Dat komt eerder door de hopeloze bedrijfscultuur en de privatisering dan door de OV-chipkaart.
Ik denk dat ze zichzelf in de vingers hebben gesneden met die deadline van 1 juli. De trajectabonnementen in hun oude vorm komen te vervallen maar op 1 juli zijn veel lopende abonnementen natuurlijk nog niet verlopen. In- en uitchecken is voor die mensen geen optie, want daar kan de apparatuur niet goed mee omgaan. Dus hebben ze blijkbaar maar voor het gedrocht gekozen wat jij hierboven beschrijft wat me voor niemand een verbetering lijkt.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:28 schreef Leandra het volgende:
Nou zit ik toch net op deze pagina te lezen:
http://www.ns.nl/reiziger(...)-uitzonderingen.html
En dan blijkt dit te staan bij reizen buiten je traject als je een jaartrajectkaart hebt:
[..]
In feite staat daar volgens mij dat mensen met een jaartrajectkaart een reis buiten hun eigen traject compleet enkele reis of retour met of zonder korting op hun kaart kunnen laden... en dan niet hoeven in- en uit te checken op dat traject.
Met andere woorden; het is geen enkel probleem om een reis Amersfoort - Amsterdam - Amersfoort bij de kaartautomaat te kopen en op de chipknip te zetten, maar ze verdommen het gewoon om dat zo te doen, en in plaats daarvan maken ze er een absurd ingewikkeld systeem van....
Terwijl iedereen dus gewoon een OV-chipkaart zou kunnen hebben waar hij/zij een reis op zou kunnen zetten, en zonder gezeik over in- en uitchecken, doen ze het gewoon niet.
Hoe wilde jij uit een Ov-jaarkaart iemands reisgedrag afleiden?quote:Op maandag 26 mei 2014 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Klopt niet: het reisgedrag van abonnementhouders was ook altijd al zichtbaar. Namelijk af te lezen uit hun abonnement.
OK.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:43 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Kopen: bij het loket of uit de automaat; net als met losse kaartjes nu.
Verschillen met nu:
• Na aankoop moet je inchecken op je beginstation en uitchecken op je eindstation.
Ondanks het feit dat begin en eindstation waarschijnlijk ook op het kaartje zelf staan.
• Losse kaartjes met korting bestaan niet meer. Als je samen met iemand die "samenreiskorting" als onderdeel van zijn/haar abonnement heeft reist heb je voortaan dus pech - dat kan je met een los kaartje niet gebruiken.
• De losse kaartjes worden een euro duurder; hoewel de productiekosten hoogstens E0,05 hoger liggen.
Je kunt aannemen dat er meestal van tot naar en vv gereisd zal worden.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:39 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Hoe wilde jij uit een Ov-jaarkaart iemands reisgedrag afleiden?
Je weet dat een Ov-jaarkaart een abonnement is waarmee je gratis reist met ALLE openbaar vervoer in Nederland?quote:Op maandag 26 mei 2014 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je kunt aannemen dat er meestal van tot naar en vv gereisd zal worden.
Nee, ik dacht dat dat van pakweg woonplaats naar studieplaats ging, voor studenten, met name.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:41 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Je weet dat een Ov-jaarkaart een abonnement is waarmee je gratis reist met ALLE openbaar vervoer in Nederland?
Mijn man heeft een OV-jaarkaart en hoeft daarmee niet in of uit te checken, ze hebben dus geen flauw idee welk traject hij reist, en of hij eerste of tweede klas reist.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:41 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je kunt aannemen dat er meestal van tot naar en vv gereisd zal worden.
Het gaat in dat stukje specifiek over de jaartrajectkaart, daaronder staat dat de maandtrajectkaart komt te vervallen en dat daar een andere trajectkaart voor in de plaats komt.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:37 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik denk dat ze zichzelf in de vingers hebben gesneden met die deadline van 1 juli. De trajectabonnementen in hun oude vorm komen te vervallen maar op 1 juli zijn veel lopende abonnementen natuurlijk nog niet verlopen. In- en uitchecken is voor die mensen geen optie, want daar kan de apparatuur niet goed mee omgaan. Dus hebben ze blijkbaar maar voor het gedrocht gekozen wat jij hierboven beschrijft wat me voor niemand een verbetering lijkt.
Alle oude trajectkaarten komen te vervallen en worden vervangen door Traject Vrij abonnementen (maand of jaar). De oude trajectkaarten kunnen al enige tijd niet meer worden gekocht, maar zoals de naam van de jaartrajectkaart al aangeeft is deze een jaar geldig, waardoor er na 1 juli, wanneer geen papieren kaartjes meer worden verkocht, nog een groot aantal oude jaartrajectkaarten in omloop zal zijn.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat in dat stukje specifiek over de jaartrajectkaart, daaronder staat dat de maandtrajectkaart komt te vervallen en dat daar een andere trajectkaart voor in de plaats komt.
Een kaart waarmee je niet hoeft in- of uit- te checken. Geldt die ook voor bussen? Zeker weten?quote:Op maandag 26 mei 2014 00:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn man heeft een OV-jaarkaart en hoeft daarmee niet in of uit te checken, ze hebben dus geen flauw idee welk traject hij reist, en of hij eerste of tweede klas reist.
Ja, die geldt voor alle OV, alleen bij andere vervoerders dan de NS moet je wel in- en uitchecken.quote:Op maandag 26 mei 2014 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Een kaart waarmee je niet hoeft in- of uit- te checken. Geldt die ook voor bussen? Zeker weten?
Wat kost die kaart?
GVD!quote:Op maandag 26 mei 2014 01:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die geldt voor alle OV, alleen bij andere vervoerders dan de NS moet je wel in- en uitchecken.
2de klas ¤ 4.416 per jaar
1ste klas ¤ 7.061 per jaar
http://www.ns.nl/reiziger(...)-jaarabonnement.html
Het geeft vooral aan dat het met die chipkaart gewoon mogelijk is om een specifieke reis op de kaart te laden, dus het hele gedoe met verplicht tegoed op een kaart hebben staan en in- en uitchecken is gewoon overbodig.quote:Op maandag 26 mei 2014 00:53 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Alle oude trajectkaarten komen te vervallen en worden vervangen door Traject Vrij abonnementen (maand of jaar). De oude trajectkaarten kunnen al enige tijd niet meer worden gekocht, maar zoals de naam van de jaartrajectkaart al aangeeft is deze een jaar geldig, waardoor er na 1 juli, wanneer geen papieren kaartjes meer worden verkocht, nog een groot aantal oude jaartrajectkaarten in omloop zal zijn.
Voor die groep reizigers is de door jou beschreven "oplossing" bedacht.
In de (NS) trein nietquote:Op maandag 26 mei 2014 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
GVD!
En dan moet je voor dat soort bedragen ook nog af en toe in- en uitchecken?
Laat maar.
Ik verzin wel een huur- of leenauto of zo.
Het op de kaart laden is dan ook het probleem niet, het uitlezen door de in/uitcheckapparatuur hebben ze volgens mij niet weten te realiseren.quote:Op maandag 26 mei 2014 01:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het geeft vooral aan dat het met die chipkaart gewoon mogelijk is om een specifieke reis op de kaart te laden, dus het hele gedoe met verplicht tegoed op een kaart hebben staan en in- en uitchecken is gewoon overbodig.
Leuk voor degenen die dat handiger vinden, maar in feite kun je dus op iedere chipkaart gewoon een specifiek product laden, dan hoeven mensen niet meer in- en uit te checken.
Hoezo? Je kunt ook meereizen met korting, moet je alleen wel je eigen (anonieme) chipkaart hebben.quote:Op maandag 26 mei 2014 01:24 schreef sig000 het volgende:
Ik stap morgen weer blij in mijn oude Peugeot en dat 40% abbo gaat eruit.
Nee, dat denk ik ook niet, maar dat hebben ze kennelijk "opgelost" door te stellen dat iemand dan dus niet hoeft in- en uit te checken.... de conducteur zal prima kunnen zien of die reis op de kaart staat.quote:Op maandag 26 mei 2014 01:23 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het op de kaart laden is dan ook het probleem niet, het uitlezen door de in/uitcheckapparatuur hebben ze volgens mij niet weten te realiseren.
Het is net weer verlengd met nog de oude gunstige voorwaarden en ik ga geen chipkaart nemen.quote:Op maandag 26 mei 2014 01:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo? Je kunt ook meereizen met korting, moet je alleen wel je eigen (anonieme) chipkaart hebben.
http://www.ns.nl/reiziger(...)amenreiskorting.html
Ik lees net dat je een chipkaart ook nog geschikt moet maken om bij de NS te gebruiken.quote:Op maandag 26 mei 2014 01:37 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het is net weer verlengd met nog de oude gunstige voorwaarden en ik ga geen chipkaart nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |