WOEHAAAAAAAquote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Pestende kinderen filmen, wat is het volgende, de eerste menstruatie live op TV? De baard in de keel bij speciale zangprogramma's?
Kom op; pesten is de natuurlijke zoektocht naar een plek in de natuurlijke hierarchie van een sociale groep. Mensen die gepest worden hebben daar meestal zelf (mede)schuld aan.
Neem Patrick; die denkt dat als je RTL meeneemt naar je school, dat "die stomme pestkoppen" dan wel stoppen.![]()
Je was een tijd niet online, er was toch niks aan de hand?quote:
En daarom staan ze met een paar medewerkers die beste jongen voor de gymles te onderscheppen en van school te sturen? Het pestfilmpje en nasleep heeft daar natuurlijk totaal niets mee te maken zeker. Als de gegeven reden waar is zo'n reactie compleet buiten proportie. Het is derhalve simpelweg een belachelijk excuus.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 17:42 schreef easy-going het volgende:
[..]
Hij kon het niveau niet aan, die ouders wilden persé dat hij naar die school ging terwijl het advies een lager niveau was.
Kom op, jij bent intelligenter dan dit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:22 schreef El_Matador het volgende:
Pesten hoort bij de jeugd.
Een cameraploeg een school binnenloodsen en dan gek staan te kijken dat de school jou verantwoordelijk stelt voor de negatieve publiciteit etc. is niet heel gek.
Patrick moest maar eens wat ruggengraat kweken.
Bepaalt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Kom op, jij bent intelligenter dan dit.
Ruggengraat en assertiviteit kun je maar tot een bepaalt niveau "kweken". De rest moet gewoon in je zitten.
Maar de gepesten vergeten het vrijwel nooit. En op een of andere manier heeft het altijd inpact op hun functioneren in negatieve zin.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
99% van de pesters en gepesten groeien daar overheen. En ja, zowel gepesten (Balkenende, iemand?) als pesters (Geertje Wilders) worden "succesvol" later.
Nogmaals, je kunt het maar tot een bepaalt niveau kweken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bepaalt.
Je kan het bij iedereen ontwikkelen, het zijn gewoon menselijke eigenschappen, heel basaal ook (zonder zou je niet overleven). Je moet er wel vroeg mee beginnen en daarom spreek ik in deze zaak ook vooral die ouders aan die niet kunnen opvoeden maar wel een cameraploeg naar een school sturen
Nee.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nogmaals, je kunt het maar tot een bepaalt niveau kweken.
Of ben jij ook zo,n iemand die denkt dat iedereen een bovengemiddeld IQ kan behalen en iedereen topsporter kan worden?
Nou dan?quote:
Het licht gaat vanzelf eens uit en dan zijn de rapen gaar, zoiets als dit.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nogmaals, je kunt het maar tot een bepaalt niveau kweken.
Of ben jij ook zo,n iemand die denkt dat iedereen een bovengemiddeld IQ kan behalen en iedereen topsporter kan worden?
Echt een heel leuk filmpje hoor, maar geloof jij nu werkelijk dat deze jonge niet meer gepest wordt?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:14 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het licht gaat vanzelf eens uit en dan zijn de rapen gaar, zoiets als dit.
Uit eerste hand, die ongecontroleerde woede smaakt naar meer eens je ervan geproefd hebt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Echt een heel leuk filmpje hoor, maar geloof jij nu werkelijk dat deze jonge niet meer gepest wordt?
Dit was geen actie uit assertiviteit, maar uit pure ongecontroleerde woede. Die Casey is waarschijnlijk nog steeds hetzelfde onzekere jochie.
Dan ben je gewoon een agressieve mafkees, dat heeft niets met zelfverzekerdheid en assertiviteit te maken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Uit eerste hand, die ongecontroleerde woede smaakt naar meer eens je ervan geproefd hebt.
Nee, dat is wat jij ervan maakt omdat je het niet begrijpt.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:19 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon een agressieve mafkees, dat heeft niets met zelfverzekerdheid en assertiviteit te maken.
De mensen met woedeaanvallen waren vroeger juist het leuks om als pispaaltje te gebruiken.
Naja, laten we hopen dat die Casey door deze actie daadwerkelijk assertiever is geworden en dat hij niet meer wordt gepest....quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:22 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nee, dat is wat jij ervan maakt omdat je het niet begrijpt.
Ik ben de goedheid zelf en heb mijn agressie heel goed onder controlle, maar als kind leer je hiervan dat je dus ook van je af kan bijten waardoor je jezelf assertiever gaat opstellen en dus niet meer met je laat sollen.
Iddquote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:23 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Naja, laten we hopen dat die Casey door deze actie daadwerkelijk assertiever is geworden en dat hij niet meer wordt gepest....
Want dat hopen wij allebei toch?
- de klas is na een gymles onderschept door een cameracrew, route geblokkeerd, gezegd dat ze op school hier niets over mochten zeggen, quitclaim meegekregen om door de ouders te laten tekenen, willekeurige kinderen werden gedwongen met Patrick te "huggen" ... en dit zijn 12 jarigen he...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:49 schreef trancethrust het volgende:
[..]
En daarom staan ze met een paar medewerkers die beste jongen voor de gymles te onderscheppen en van school te sturen? Het pestfilmpje en nasleep heeft daar natuurlijk totaal niets mee te maken zeker. Als de gegeven reden waar is zo'n reactie compleet buiten proportie. Het is derhalve simpelweg een belachelijk excuus.
Bron? Je verhaal staat noghaals haaks op zowel de OP en op bronnen als deze.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 20:11 schreef easy-going het volgende:
[..]
- de klas is na een gymles onderschept door een cameracrew, route geblokkeerd, gezegd dat ze op school hier niets over mochten zeggen, quitclaim meegekregen om door de ouders te laten tekenen, willekeurige kinderen werden gedwongen met Patrick te "huggen" ... en dit zijn 12 jarigen he...
- Patrick is niet van school gestuurd.
- De mededeling dat hij volgend jaar naar een andere school moet is meegedeeld voor de verborgen camera actie. Sterker nog, na de mededeling zagen de ouders de oproep op tv en besloten hem op te geven voor het programma.
En over de methode van met de verborgen camera filmen: er zijn uren filmmateriaal, en er is een filmpje van 6 minuten van gemaakt. Als je de acties weglaat en de reacties op de acties laat zien....
Blijft het feit dat er een probleem is hoor, maar de manier waarop RTL hiermee omgaat en over de rug van 12 jarigen kijkers wil scoren is zeer discutabel.
Het wordt wel erg zwart-wit weergegeven alsof de school pesters de hand boven het hoofd houd en er helemaal niets aan gedaan word. Het komt niet goed uit in het programma om te laten zien dat er wel degelijk in die klas dingen ondernomen zijn.
http://www.einsteinlyceum(...)ject_P&pid=40&id=127quote:Op woensdag 21 mei 2014 02:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Bron? Je verhaal staat noghaals haaks op zowel de OP en op bronnen als deze.
Zal 't ook nooit vergeten, waren heftige periodes met een paar uitschieters die zelfs niet meer onder pesten vallen. Maar ik functioneer verder prima hoor en die emotie, ik begin echt niet spontaan te huilen als ik er aan terug denk hoor.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar de gepesten vergeten het vrijwel nooit. En op een of andere manier heeft het altijd inpact op hun functioneren in negatieve zin.
Uiteraard kunnen ze mensen erg succesvol worden. Maar haal hun pestverleden er maar eens op een wat gemene manier bij, je gaat direct emotie zien.
Ik heb het niet over "huilen", je ziet gewoon direct dat het ze raakt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:56 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Zal 't ook nooit vergeten, waren heftige periodes met een paar uitschieters die zelfs niet meer onder pesten vallen. Maar ik functioneer verder prima hoor en die emotie, ik begin echt niet spontaan te huilen als ik er aan terug denk hoor.![]()
Gewoon een rot periode, maar tegelijkertijd ook eentje waar je later wél wat aan hebt want je wordt er een stuk sterker van en voor de meeste zal gelden, zodra ze naar een andere locatie gaan laten ze het niet meer zover komen.
That's life. Sorry hoor, maar als het niet om pesten ging was het wel de overleden hond, oma die het niet langer uithoud of die keer dat je remmen het niet deden en een boom van dichtbij zag.quote:Op woensdag 21 mei 2014 10:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het zal bij de meeste altijd een litteken blijven.
Ok.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:04 schreef Lastpost het volgende:
[..]
That's life. Sorry hoor, maar als het niet om pesten ging was het wel de overleden hond, oma die het niet langer uithoud of die keer dat je remmen het niet deden en een boom van dichtbij zag.
Begrijp me niet verkeerd hoor, pesten van dergelijke proporties waarbij geweld geregeld voor komt is absoluut niet goed te praten.
Maar als je jaren na dato nog steeds problemen ondervind van die periode heb je ook weinig geleerd van diezelfde periode denk ik dan.
Ik ken een groot aantal mensen (waaronder ik zelf) die vreselijk gepest zijn in hun basisschool en middelbaar onderwijs periode en als je het ze vraagt zeggen ze allemaal dat het grote impact op ze heeft gehad. 'Last van hebben' is een groot woord, maar het bepaald de hele verder verloop van je leven. Soms ten goede, soms ten kwade.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:04 schreef Lastpost het volgende:
[..]
That's life. Sorry hoor, maar als het niet om pesten ging was het wel de overleden hond, oma die het niet langer uithoud of die keer dat je remmen het niet deden en een boom van dichtbij zag.
Begrijp me niet verkeerd hoor, pesten van dergelijke proporties waarbij geweld geregeld voor komt is absoluut niet goed te praten.
Maar als je jaren na dato nog steeds problemen ondervind van die periode heb je ook weinig geleerd van diezelfde periode denk ik dan.
Waren we allemaal maar als jou zeg.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:04 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat zou best wel eens kunnen eigenlijk. Als een pester gezichtsverlies lijdt (in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk), is het lang zo leuk niet meer.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:15 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Echt een heel leuk filmpje hoor, maar geloof jij nu werkelijk dat deze jonge niet meer gepest wordt?
Dit was geen actie uit assertiviteit, maar uit pure ongecontroleerde woede. Die Casey is waarschijnlijk nog steeds hetzelfde onzekere jochie.
Inderdaad, want "van je af bijten" is hetzelfde als iemand een kogel door de kop jagen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:13 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
Dat zou best wel eens kunnen eigenlijk. Als een pester gezichtsverlies lijdt (in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk), is het lang zo leuk niet meer.
Ik vraag mij eigenlijk af wat mensen die vinden dat "Patrick gewoon meer van zich af moet bijten" zouden zeggen als hij op een dag een paar van zijn kwelgeesten het leven uitschiet?
Nou, definieër "van je afbijten" dan eens?quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Inderdaad, want "van je af bijten" is hetzelfde als iemand een kogel door de kop jagen.
Ik ben zelf ook jarenlang gepest trouwens, eigenlijk enkel vanwege m'n (visuele) handicap, wat natuurlijk hartstikke leuk is om als aanleiding te gebruiken in de laatste jaren van de basisschool en het begin van het middelbaar onderwijs.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:08 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik ken een groot aantal mensen (waaronder ik zelf) die vreselijk gepest zijn in hun basisschool en middelbaar onderwijs periode en als je het ze vraagt zeggen ze allemaal dat het grote impact op ze heeft gehad. 'Last van hebben' is een groot woord, maar het bepaald de hele verder verloop van je leven. Soms ten goede, soms ten kwade.
Als jij nu zegt dat die mensen zich niet aan moeten stellen, tja...
Assertiviteit tonen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:16 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
Nou, definieër "van je afbijten" dan eens?
Allereerst lichaamstaal, verbaal sterk zijn en als het nodig is jezelf kunnen beschermen met fysiek geweld.quote:
En wat is "lichaamstaal" en "verbaal sterk zijn" dan precies? En wat voor fysiek geweld mag ik dan gebruiken? Vinger in het oog steken wellicht?quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Allereerst lichaamstaal, verbaal sterk zijn en als het nodig is jezelf kunnen beschermen met fysiek geweld.
Dat is alleen niet hetzelfde als met een geladen geweer naar je school te gaan en een paar neer te knallen uiteraard
Dit dus!quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:46 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
En wat is "lichaamstaal" en "verbaal sterk zijn" dan precies? En wat voor fysiek geweld mag ik dan gebruiken? Vinger in het oog steken wellicht?
Ik bedoel mijn vragen niet cynisch. Waar ik heen wil is dat de juiste lichaamstaal of opmerking hanteren voor lang niet iedereen even simpel is. Ik heb bijvoorbeeld asperger, dus ik heb persoonlijk niets aan adviezen in de trant van "je moet gewoon de juiste lichaamstaal hebben, of verbaal sterk zijn", want wat is dat dan precies? En dan zit je ook nog eens met dat jaren '80 adagium dat schelden geen pijn doet en dat je alles moet negeren, want wat denk je dat er gebeurde toen ik alles zat was en gewoon terug begon te schelden? Precies, ík kreeg óók straf, want "waar er twee ruzieën, hebben er twee schuld"
. Gelukkig voor mij dat ik wel effectief was daarin, want het pesten hield gauw op, dan maar straf.
Ik heb het programma gisteren gezien, en ik zag heus wel waarom die knul gepest werd. Hartstikke timide ventje met een "vreemde" uitstraling, en die gaat echt niet zomaar uit zijn pispaal-positie komen ben ik bang. Maar dat betekent niet dat het dan maar normaal moet worden geacht dat hij wordt gepest. Net zomin als dat een open handtasje een uitnodiging is tot het rollen van de portemonnee, of een korte rok een verkrachting rechtvaardigt. De pesters hebben de keuze om gewoon niet te pesten, en als je een gepeste botweg verwijt dat hij zelf ook weleens van zich af mag bijten, zonder duidelijk te maken wat dat inhoudt, en hoe hij dat dan kan doen, dan kan zo'n "advies" hele vervelende gevolgen hebben.
"Hadden ze hem maar niet moeten pesten"
Dat ben ik niet helemaal met je eens, naar mijn mening laat het wel degelijk zijn sporen na of littekens zoals theunderdog ze noemt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:04 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Waarbij je aan die laatste nog wat zou kunnen doen om zaken te voorkomen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:51 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dit dus!
Het is hetzelfde 'blaming the victim' gedrag als bij verkrachting.
"Had ie maar wat meer van zich af moeten bijten" is dezelfde stupide opmerking als "Had ze maar geen kort rokje moeten dragen"
Helemaal eens met je redenering. Wat ik eerder al duidelijk probeerde te maken, dit soort mensen zullen altijd gepest worden. Dat is gewoon hoe de maatschappij werkt. Dat hij de pispaal is en misschien niet over de juiste skills beschikt om dat ooit te kunnen veranderen betekent gewoon dat hij pech heeft. Net als iemand die gehandicapt wordt geboren pech heeft. Of iemand die op zijn 12e kanker krijgt. Dat is allemaal pech, maar niet te voorkomen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 11:46 schreef Lord_Azrael het volgende:
[..]
En wat is "lichaamstaal" en "verbaal sterk zijn" dan precies? En wat voor fysiek geweld mag ik dan gebruiken? Vinger in het oog steken wellicht?
Ik bedoel mijn vragen niet cynisch. Waar ik heen wil is dat de juiste lichaamstaal of opmerking hanteren voor lang niet iedereen even simpel is. Ik heb bijvoorbeeld asperger, dus ik heb persoonlijk niets aan adviezen in de trant van "je moet gewoon de juiste lichaamstaal hebben, of verbaal sterk zijn", want wat is dat dan precies? En dan zit je ook nog eens met dat jaren '80 adagium dat schelden geen pijn doet en dat je alles moet negeren, want wat denk je dat er gebeurde toen ik alles zat was en gewoon terug begon te schelden? Precies, ík kreeg óók straf, want "waar er twee ruzieën, hebben er twee schuld"
. Gelukkig voor mij dat ik wel effectief was daarin, want het pesten hield gauw op, dan maar straf.
Ik heb het programma gisteren gezien, en ik zag heus wel waarom die knul gepest werd. Hartstikke timide ventje met een "vreemde" uitstraling, en die gaat echt niet zomaar uit zijn pispaal-positie komen ben ik bang. Maar dat betekent niet dat het dan maar normaal moet worden geacht dat hij wordt gepest. Net zomin als dat een open handtasje een uitnodiging is tot het rollen van de portemonnee, of een korte rok een verkrachting rechtvaardigt. De pesters hebben de keuze om gewoon niet te pesten, en als je een gepeste botweg verwijt dat hij zelf ook weleens van zich af mag bijten, zonder duidelijk te maken wat dat inhoudt, en hoe hij dat dan kan doen, dan kan zo'n "advies" hele vervelende gevolgen hebben.
"Hadden ze hem maar niet moeten pesten"
IDD gewoon neersteken die daders, dat pakt altijd goed uitquote:Op dinsdag 20 mei 2014 11:20 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat die kneus moet leren is ruggengraat kweken en hij zal voor zichzelf moeten opkomen. Hij zal wat aan zijn kneuzigheid moeten doen. Je kunt de pesters wel aanpakken, maar kinderen die gepest worden, worden niet voor niks vaak ook op andere scholen gepest. Ze roepen het over zichzelf af. Tenzij je elke pester in het land naar een heropvoedingskamp wil sturen omdat ze gedrag vertonen wat volkomen menselijk is, dan kun je beter je aandacht richten op de weerbaarheid van de gepeste.
Maar kinderen die gepest worden blijven vaak hun hele leven in de slachtofferrol zitten en zijn rancuneus. Dat is NIET de juiste manier om ermee om te gaan, kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Ik ben vroeger ook gepest. Heb nooit geweld hoeven gebruiken. Ben can school gewisseld en heb geleerd om in de groep te passen. Ruggengraat kweken is niet alleen maar klappen uitdelen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 14:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
IDD gewoon neersteken die daders, dat pakt altijd goed uit.
Scholen doen vaak weinig tegen pesters maar pak je ze zelf fysiek aan (klappen bedoel ik dan) dan wordt je fijn meegenomen naar het politiebureau.
Jij snapt toch hopelijk wel dat veel van die schoolincidenten ontstaan omdat men het op een dag beu is begrijpt dat je met je eentje niet tegen een groep op kan en er daarom maar wat wapens bijhaalt.
Zijn verhaal klopt helemaal. Het probleem is dat de media de enige bronnen zijn die "buitenstaanders" kunnen gebruiken. Een headline als "Patrick van school gestuurd" is natuurlijk zo ongenuanceerd als wat. De ouders van Patrick wisten aan het begin van dit schooljaar al dat het niet goed ging met de cijfers van Patrick en dat hij waarschijnlijk naar een andere school moest gaan zoeken. Het wordt allemaal op dat pesten gegooid, maar de beste jongen kan gewoon niet goed functioneren in een "normale" leeromgeving. Dat verhaal dat hij in de aflevering van Project P ophing over een schoolleiding die zich tegen hem keert is klinkklare onzin. Wat hem ingefluisterd wordt als de camera's niet draaien weten wij natuurlijk niet.quote:Op woensdag 21 mei 2014 02:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Bron? Je verhaal staat noghaals haaks op zowel de OP en op bronnen als deze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |