Ja? En GroenLinks dan? Als ik naar mijn omgeving kijk zitten de mensen die D66 stemmen eigenlijk meer in het profiel dat normaal GroenLinksers zouden zijn.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:19 schreef 99.999 het volgende:
Ach, D66 is nu vooral groot bij gebrek aan beter.
Maar als ze te groot worden kun je er natuurlijk niet meer op stemmen want dan is het te mainstream.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:34 schreef Gedachtenstroom het volgende:
Ik stemde op Lijst Spiritueel Nu! Denk niet dat jullie er van gehoord hebben! Maar die worden nog eens heel groot!
Het was idd wel cool/hip/what ever om op D66 te stemmen toen de partij net was opgericht.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:28 schreef Tem het volgende:
Ik ben niet links en geen hipster maar stem al jaren op D66.
Zullen ze niet gewoon bedoelen dat het anders moet dan het nu is?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:17 schreef robin007bond het volgende:
Dat idee krijg ik namelijk wel. Alleen al de verkiezingsposter:
[ afbeelding ]
Het profileren als 'anders' zie ik toch wel als een teken van het zijn van een hipster. Anders zijn om het anders zijn.
Wat vinden jullie? Is D66 een hipsterpartij? Wat ik overigens ook denk is dat het electoraat van D66 linkser is dan de partij zelf. Uiteraard is mijn omgeving geen representatieve steekproef, maar ik was toch wel benieuwd naar jullie constateringen hierover.
Jawel.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:28 schreef Tem het volgende:
Ik ben geen hipster maar stem al jaren op D66.
Natuurlijk, maar is die profilering niet een beetje hipster dan?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:56 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Zullen ze niet gewoon bedoelen dat het anders moet dan het nu is?
Ja, maar ze bezigen ook de kreet En nu vooruit. Als een hipster iets niet wil, is dat het wel.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:19 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar is die profilering niet een beetje hipster dan?
Ohja, op die fiets. Beetje voor alternatief kunst,- en cultuurminnend Nederland of zoiets. Ik snap je punt wel daar had ik nog niet aan gedacht.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het was idd wel cool/hip/what ever om op D66 te stemmen toen de partij net was opgericht.
Ik zie het filmpje met Van Mierlo in z'n regenjas door Amsterdam nog lopen: alles moet anders, etc.
Zeg maar een Obama avant la lettre
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:32 schreef Socios het volgende:
In 1966 bestond het hele woord hipster nog niet, dus nee.
dat is ook hipsterquote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:26 schreef AgLarrr het volgende:
. Veel ZZP'ers, [..] en ik vermoed ook een relatief hoog gehalte aan homo's en lesbo's.
Ik heb bij D66 al lang de indruk - sinds het wegvallen van van Mierlo - dat ze vooral anders willen doen voor het anders doen. Dat kan je als hipsterig omschrijven. Hoevaak heeft D66 niet al wilde hervormingsplannen op tafel gesmeten voor de arbeidsmarkt en de woningmarkt waarna bleek dat de betrokken politici niet goed konden onderbouwen waarom dit beter zou werken. Over het zogenaamd correctieve referendum en de zogenaamde gekozen burgemeester zal ik maar niet beginnen, in ieder geval was het doel goed maar dat ze voor dit waterige compromis belangrijkere zaken opofferden zal ik nooit begrijpen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:17 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]
Het profileren als 'anders' zie ik toch wel als een teken van het zijn van een hipster. Anders zijn om het anders zijn.
Wat vinden jullie? Is D66 een hipsterpartij? Wat ik overigens ook denk is dat het electoraat van D66 linkser is dan de partij zelf. Uiteraard is mijn omgeving geen representatieve steekproef, maar ik was toch wel benieuwd naar jullie constateringen hierover.
Dat is het lokkertje maar als je in ogenschouw neemt wat D66 voor het onderwijs heeft gedaan dan kan je enkel zeer teleurgesteld zijn. Ze hebben eens bijgedragen tot het minder sterk bezuinigen of een minimale investering maar daarmee is op financiëel gebied alles gezegd en op niet financiëel gebied hebben ze helemaal niets voor elkaar gekregen voor het onderwijs. Als je als student wil stemmen op een partij die het onderwijs een warm hart toedraagt dan kan je beter op de SP stemmen dan op D66.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:28 schreef Pokkelmans het volgende:
Verder vindt D66, met hun oproep tot verduurzaming en het stimuleren van goed onderwijs, vooral weerklank bij studenten.
Geitenwollensokken "zoals de wind waait waait m'n hoedje" is inderdaad treffender.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:11 schreef Life2.0 het volgende:
d66 is juist het schoolvoorbeeld van 'niet anders' zijn
Dat geldt voor iedere politieke partij. Wellicht op de SGP na dan.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:13 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Geitenwollensokken "zoals de wind waait waait m'n hoedje" is inderdaad treffender.
Hun enige ideaal is dat ze er geen hebben. De ultieme polderpartij die met iedereen (PVV uitgez.) wel het bed in duikt, omdat hun wijn toch niet verwatert kan worden.
en daar hadden ze sinds 66 aan gewerkt, dat "het moet anders"quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:17 schreef Thomas B. het volgende:
D66 zegt hiermee niet dat ze anders is, ze zegt dat het anders moet. Iedere partij vindt zichzelf anders en probeert zich te profileren tegenover andere partijen. Dat is inherent aan een meerpartijensysteem.
Zo profileert D66 zich tegenover partijen die volgens hen een status quo of inefficiënte hervormingen nastreven. Vandaar de slogan 'Anders'. Mja, vind 'm ook niet geweldig. Maar met hipsters heeft het weinig te makenJe kunt hooguit stellen dat de partij populair is onder die groep omdat ze een liberaal-progressief waardepatroon delen.
Wat heeft de SP zo precies voor elkaar gekregen on het onderwijs?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is het lokkertje maar als je in ogenschouw neemt wat D66 voor het onderwijs heeft gedaan dan kan je enkel zeer teleurgesteld zijn. Ze hebben eens bijgedragen tot het minder sterk bezuinigen of een minimale investering maar daarmee is op financiëel gebied alles gezegd en op niet financiëel gebied hebben ze helemaal niets voor elkaar gekregen voor het onderwijs. Als je als student wil stemmen op een partij die het onderwijs een warm hart toedraagt dan kan je beter op de SP stemmen dan op D66.
Lees maar eens de bijdrages van Jasper van Dijk in allerlei debatten.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 23:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat heeft de SP zo precies voor elkaar gekregen on het onderwijs?
MIsschien is Pechtold intelligenter maar van Mierlo was sluwer.quote:Op zondag 18 mei 2014 00:03 schreef Klummie het volgende:
Oppositie is dikke groei, regeren is dik verlies, dat is D66. Idd, opgericht voor de ( democratische) vernieuwing, nooit iets van terecht gekomen. Pechtold is slimmer dan van Mierlo maar heeft nog geen dag geregeerd.
Mwah, toen Van Mierlo minister van buitenlandse zaken was, hadden we in no time ruzie met een flink aantal landen. Diplomatieke hork.quote:Op zondag 18 mei 2014 00:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
MIsschien is Pechtold intelligenter maar van Mierlo was sluwer.
Vooral gepraat dus. Wat zijn precies de resultaten?quote:Op zondag 18 mei 2014 00:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Lees maar eens de bijdrages van Jasper van Dijk in allerlei debatten.
Mwoah ik heb eerder het idee dat dat andersom is. Als je de toespraken van beide vergelijkt dan zijn die van Hans van Mierlo ook vaak een soort filosofische beschouwingen. Pechtold is wat praktischer en minder een visionair. Hij laat dat ook wat meer over aan de partij.quote:Op zondag 18 mei 2014 00:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
MIsschien is Pechtold intelligenter maar van Mierlo was sluwer.
In de jaren 40 bestond het al.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:32 schreef Socios het volgende:
In 1966 bestond het hele woord hipster nog niet, dus nee.
Nog geen dag geregeerd zeg je? Even je feiten checken vriend.quote:Op zondag 18 mei 2014 00:03 schreef Klummie het volgende:
Oppositie is dikke groei, regeren is dik verlies, dat is D66. Idd, opgericht voor de ( democratische) vernieuwing, nooit iets van terecht gekomen. Pechtold is slimmer dan van Mierlo maar heeft nog geen dag geregeerd. Aardig alternatief voor het iets naar rechts opgeschoven CDA, maar ik gruwel van hun europese geilerij.
Als partijleider, dat inhoudsloze ministerschap van een jaar, tel ik niet mee.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:11 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nog geen dag geregeerd zeg je? Even je feiten checken vriend.
Het heeft dan wel op zijn minst van visie getuigd om in 1966 al een partij op te richten om iemand dwars te kunnen zitten die op dat moment nog maar amper aan de vaste voeding wasquote:Op zondag 18 mei 2014 11:41 schreef ems. het volgende:
D66 is een populistische partij die niets anders kan doen dan Wilders tegenspreken om een beetje in de schijnwerpers te mogen staan.
Ik vind dat D66 juist lef toont door als enige partij te durven stellen dat de PVV echt een blatend schaap is dat enkel stelling durft te nemen maar geen oplossingen biedt of met voorstellen komt. Als je dan populisten aan wilt wijzen, dan voldoen Wilders en zijn aanhang toch echt veel meer aan dat profiel.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:41 schreef ems. het volgende:
D66 is een populistische partij die niets anders kan doen dan Wilders tegenspreken om een beetje in de schijnwerpers te mogen staan.
Bedoel je dan op Europees niveau?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is het lokkertje maar als je in ogenschouw neemt wat D66 voor het onderwijs heeft gedaan dan kan je enkel zeer teleurgesteld zijn. Ze hebben eens bijgedragen tot het minder sterk bezuinigen of een minimale investering maar daarmee is op financiëel gebied alles gezegd en op niet financiëel gebied hebben ze helemaal niets voor elkaar gekregen voor het onderwijs. Als je als student wil stemmen op een partij die het onderwijs een warm hart toedraagt dan kan je beter op de SP stemmen dan op D66.
Tja, voor die klacht moet je bij de PvdA en de VVD zijn die keer op keer de SP buiten de coalitie houden. Aan de verkiezingsuitslagen heeft het niet gelegen.quote:Op zondag 18 mei 2014 08:37 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vooral gepraat dus. Wat zijn precies de resultaten?
Dat deed Pechtold inderdaad uitstekend, vriend en vijand zullen het hierover eens zijn.quote:Op zondag 18 mei 2014 08:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mwoah ik heb eerder het idee dat dat andersom is. Als je de toespraken van beide vergelijkt dan zijn die van Hans van Mierlo ook vaak een soort filosofische beschouwingen. Pechtold is wat praktischer en minder een visionair. Hij laat dat ook wat meer over aan de partij.
Maar ik had een Van Mierlo niet de listige manoeuvres zien doen die D66 de laatste jaren heeft kunnen doen. Bijvoorbeeld de verschillende akkoorden of de wijze van het bespelen van de media.
Leg dan eens uit hoe het kan dat er keer op keer is bezuinigd, ook op het moment dat D66 meeregeerde. Dit terwijl D66 wel op andere vlakken zaken voor elkaar kreeg - soms ook nog louter symboolpolitiek - zoals het sterk afgezwakte correctieve referendum en de zogenaamd gekozen burgemeester (waarbij je uit 2 personen van dezelfde partij mocht kiezenquote:Op zondag 18 mei 2014 14:52 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Bedoel je dan op Europees niveau?
D66 heeft op landelijk en lokaal niveau in ieder geval de reputatie op te komen voor de belangen van het hoger onderwijs.
Of het slaat op de voornaam Anders. Anders Breivik. Omg.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:20 schreef Hexagon het volgende:
Anders Ja is meer een slogan die slaat op de hervormingsagenda die D66 wil doorvoeren. Een beetje gejat van Obama. Ik vind het een rukslogan maar dat terzijde.
De slogan werd in 2009 voor het eerst gebruikt.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:17 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Of het slaat op de voornaam Anders. Anders Breivik. Omg.
Stiekem kwam het ook even in mij op.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:17 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Of het slaat op de voornaam Anders. Anders Breivik. Omg.
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:21 schreef Dingflofbips het volgende:
D66 is met name een partij voor homoseksuelen. Dat wordt wel eens verward met hipsters denk ik.
Dus toen kenden ze hem al?quote:Op zondag 18 mei 2014 17:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De slogan werd in 2009 voor het eerst gebruikt.
Het is een flauwe opmerking maar het roept wel de vraag op hoeveel extra stemmen D66 heeft gekregen van de homo's en de lesbiënnes dankzij dat homohuwelijk. Met 10% homofiliteit zou dat best wel eens een aantal zetels kunnen schelen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:21 schreef Dingflofbips het volgende:
D66 is met name een partij voor homoseksuelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zondag 18 mei 2014 17:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een flauwe opmerking maar het roept wel de vraag op hoeveel extra stemmen D66 heeft gekregen van de homo's en de lesbiënnes dankzij dat homohuwelijk. Met 10% homofiliteit zou dat best wel eens een aantal zetels kunnen schelen.En dan neem je niet mee hoeveel homo's er lid zijn en daadwerkelijk op posities zitten e.d.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 18 mei 2014 17:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een flauwe opmerking maar het roept wel de vraag op hoeveel extra stemmen D66 heeft gekregen van de homo's en de lesbiënnes dankzij dat homohuwelijk. Met 10% homofiliteit zou dat best wel eens een aantal zetels kunnen schelen.Tja als de VVD belastingkorting voor mensen met een jaarinkomen boven de 50k regelen zou ze dat ook wel eens significant zetels kunnen schelen. Hetzelfde geldt voor allerhande zaken van HRA en huursubsidie tot wegenbelasting. Ik zie niet in waarom het homohuwelijk een apart geval zou zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
Dat is niet gelukkig, maar helaas.quote:Op maandag 19 mei 2014 19:54 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Gelukkig voor de 99% kunnen ze niet voortplanten
Dat is eigenlijk het tragische van het hele verhaal. Juist dat gaat niet, want met het aanbrengen van nuance ben je een roepende in de woestijn. Het hele debat over Europa is zo verengd tot een voor of tegen. In Europees verband zie je nu eigenlijk dat D66 de kroonjuwelen weer van stal haalt als het gaat om democratisering. Daarnaast probeert ze de discussie te verleggen van een zielig praatje over meer of minder Europa, whatever that may be, naar een verhaal over subsidiariteit. Nationaal wat kan, Europees wat moet. Daar is ze m.i. best duidelijk in, maar het betekent wel dat je een impopulair en ingewikkeld verhaal moet houden over democratische hervormingen, begrotingsbeleid en landbouwsubsidies.quote:Op zondag 18 mei 2014 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is sowieso een ongelukkige slogan. Die partij schetst al het beeld te willen veranderen om te veranderen zonder dat alles even doordacht is - zoals het verwoord wordt in Buitenhof en actualiteitenprogramma's - en dan gaan ze dat imago ook nog eens bevestigen.
Ik zou het verfrissend vinden om eens van D66-politici te horen ofdat ze meer of juist minder economische tweedeling willen, meer of minder een meritocratie etc.
Leg eens uit welke effecten je nastreeft in plaats van welke plannen je nastreeft waarvan de effecten nog zullen moeten blijken. Wat is de visie van D66?
We weten dat de SP meer nivellering wil, dat de VVD meer een klassemaatschappij wil waarin oud geld een voorsprong geeft en de PvdA ietsiepietsie links van het midden schippert terwijl het CDA sociaaleconomisch dechter bij de VVD aanleunt. Wat is de positie van D66? Naar mijn indruk sociaaleconomisch duidelijk rechts van het midden, tussen het CDA en de VVD in.
Hipsters anders om het anders zijn??? Een dikke lelijke bril opzetten en denken dat je hip bent, omdat al die "hippe" vrienden dat ook doen? Lekker "anders".quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:17 schreef robin007bond het volgende:
[ afbeelding ]
aj dat is dus de grap; ze maken zich nergens hard voorquote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:52 schreef Cockwhale het volgende:
Maakt het wat uit? Als ze achter hun standpunten staan en ook daadwerkelijk de plannen willen uitvoeren, dan zie ik het probleem niet. Ben je bent het er mee eens, dan stem je erop, zo niet dan niet. Dit soort onzin is alleen bedoeld puur ter vernedering van datgene wat anders is, en waarmee je het dus niet mee eens bent.
Het is niet makkelijk stemmen omdat ze in het midden houden wat ze vinden, dat wat ze vinden maakt dat ze ongeveer in het midden van het Nederlandse politieke spectrum zitten. Dat is totaal wat anders, en zeker niet de suggestie die jij wekt: dat ze wel wat vinden maar daar niet voor uitkomen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:15 schreef Michh het volgende:
D66 wordt op nationaal niveau doorgaans getypeerd als de 'onderwijs partij'. Dit doet het goed bij de studenten in NL. Een doelgroep waarbinnen de zogenaamde 'hipsters' veel voorkomen.
Los daarvan is het hip (of makkelijk) om D66 te stemmen omdat ze doorgaans goed in het midden houden wat ze echt vinden. Het is echter dankzij de huidige VVD staatssecretaris dat er niet bezuinigd wordt op onderwijs, niet dankzij D66.
En dat blijkt waaruit? D66 heeft al een lange tijd geen (zeer) invloedrijke positie gehad.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 15:17 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
aj dat is dus de grap; ze maken zich nergens hard voor
dus dan houd je maar je mond enzo?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:10 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En dat blijkt waaruit? D66 heeft al een lange tijd geen (zeer) invloedrijke positie gehad.
D66 heeft sinds het aantreden van het huidige kabinet een zeer invloedrijke positie, misschien wel het meest van alle partijen! De PvdA en de VVD houden elkaar in een wurggreep, D66 is de vrolijke derde hond die het bot afpakt waar de twee andere honden om vechten.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:10 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En dat blijkt waaruit? D66 heeft al een lange tijd geen (zeer) invloedrijke positie gehad.
Ben ik met je eens. Ik heb de afgelopen jaren ook steevast D66 gestemd, maar mochten zij binnen de nabije toekomst daadwerkelijk als coalitiepartner in de Tweede Kamer komen, dan hoop ik dat mijn vertrouwen in de partij zich zal laten blijken. Ik vind het echt beschamend dat het er nu al weer op gaat lijken dat we nog voor de zomer wel weer een coalitiebreuk zouden kunnen krijgen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
D66 heeft sinds het aantreden van het huidige kabinet een zeer invloedrijke positie, misschien wel het meest van alle partijen! De PvdA en de VVD houden elkaar in een wurggreep, D66 is de vrolijke derde hond die het bot afpakt waar de twee andere honden om vechten.
We zouden internationaal erg voor schut staan. Of dat het erg is voor het land weet ik niet, wij hebben gelukkig toch een traditie dat de ambtenaren er wel voor zorgen dat het niet verkeerd gaat op het moment dat de politici eventjes vleugellam zijn.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 19:56 schreef Belabor het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Ik heb de afgelopen jaren ook steevast D66 gestemd, maar mochten zij binnen de nabije toekomst daadwerkelijk als coalitiepartner in de Tweede Kamer komen, dan hoop ik dat mijn vertrouwen in de partij zich zal laten blijken. Ik vind het echt beschamend dat het er nu al weer op gaat lijken dat we nog voor de zomer wel weer een coalitiebreuk zouden kunnen krijgen.
Dat valt dus reuze mee in de praktijk. Hij heeft er voor gezorgd dat er meer geld naar onderwijs gaat. Mocht van D66 wel wat minder zijn. Alleen het is wel de D66 die er mee gaat shinen. Past immers goed bij hun 'onderwijs imago'. Enige wat ik er mee wil zeggen dat D66 niet de enige partij is die onderwijs op het netvlies heeft, al weten ze het politiek altijd knap te spelen dat het wel zo lijkt. Props daarvoor. De realiteit is echter veel genuanceerderquote:Op dinsdag 20 mei 2014 17:17 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
En die fijne huidige staatssecretaris dealt al zolang hij zit met o.a. D66 (en de kleine christelijke partijen). Helemaal niets wat de huidige zittende partijen bedenken wordt niet ook gescreend door D66. Reken maar dat daar voldoende invloed bijzit. De stas doet het voor de bühne mogelijk anders overkomen, politiek, je weet.
Ik weet dat de realiteit genuanceerder is. Ik stem D66, remember?quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:48 schreef Michh het volgende:
[..]
Dat valt dus reuze mee in de praktijk. Hij heeft er voor gezorgd dat er meer geld naar onderwijs gaat. Mocht van D66 wel wat minder zijn. Alleen het is wel de D66 die er mee gaat shinen. Past immers goed bij hun 'onderwijs imago'. Enige wat ik er mee wil zeggen dat D66 niet de enige partij is die onderwijs op het netvlies heeft, al weten ze het politiek altijd knap te spelen dat het wel zo lijkt. Props daarvoor. De realiteit is echter veel genuanceerder
Een fooi en vooral een teruggedraaide bezuiniging. Big deal. Dat maakt geen onderwijspartij van D66.quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:48 schreef Michh het volgende:
[..]
Dat valt dus reuze mee in de praktijk. Hij heeft er voor gezorgd dat er meer geld naar onderwijs gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. D66 verdient enig lof omdat het voor stemde, helaas hebben de PvdA, de VVD en het CDA tegen gestemd. Als ik uit die 4 partijen moet kiezen dan met pijn in mijn hart D66, qua onderwijs, maar de onderwijspartij is de SP. Het heeft hen nog aan regeringsmacht onderbroken maar de voorstellen, uitspraken en vragen zijn prima, daar kunnen alle andere Nederlandse partijen een voorbeeld aan nemen.
[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-05-2014 23:27:57 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
We staan internationaal al voor schut dankzij die mafkikker van een Wilders, met zijn debiele stickeractie, racistische uitspraken en geflirt met nationaal-socialistische partijen.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We zouden internationaal erg voor schut staan.
Gefeliciteerd. Domste opmerking van dit topic. En dat zegt wat.quote:Op maandag 19 mei 2014 19:54 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Gelukkig voor de 99% kunnen ze niet voortplanten
Enkel bij wat heethoofden die het concept vrijheid van meningsuiting niet begrijpen en die niet begrijpen dat niet alles wat Wilders vindt wordt gevonden door heel Nederland.quote:Op donderdag 22 mei 2014 06:47 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
We staan internationaal al voor schut dankzij die mafkikker van een Wilders, met zijn debiele stickeractie, racistische uitspraken en geflirt met nationaal-socialistische partijen.
Welkom in de grote mensen-wereld.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Enkel bij wat heethoofden die het concept vrijheid van meningsuiting niet begrijpen en die niet begrijpen dat niet alles wat Wilders vindt wordt gevonden door heel Nederland.
Het mooiste vond ik nog wel Tom de Graaf die een burgemeesterspost aanvaarde, wat een verschrikkelijke verrader ben je dan.quote:Op donderdag 22 mei 2014 09:58 schreef SeLang het volgende:
D66 probeert nu al decennialang stemmen binnen te halen met dat het "anders" moet. En elke keer trappen mensen er weer in.
[ afbeelding ]
Dat was inderdaad hoogverraad tov de kiezers, zoals we dat van D66 gewend zijn.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het mooiste vond ik nog wel Tom de Graaf die een burgemeesterspost aanvaarde, wat een verschrikkelijke verrader ben je dan.
Geniale reactiequote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:51 schreef Friek_ het volgende:
Meeste hipsters zijn ongeveer net zo liberaal ingesteld als D66, dus inderdaad een hipsterpartij. Maar ik zat zelf al bij D66 toen ze nog onbekend waren.
Vind het wel grappig de TT. Zo had ik er zelf nog niet over gedacht maar met die gladde tronie van Pechtold en het slag medewerkers die altijd om hem heenlopen heeft het inderdaad iets gladjanus/Wallstreet-achtig = 'goed' uitziende reclame meisjes/jongens imago.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 10:17 schreef robin007bond het volgende:
Als Dhimmitude '66 het individu zo belangrijk vond dan offert die partij de Nederlandse autonomie niet op aan Brusselquote:Op vrijdag 16 mei 2014 11:01 schreef JeMoeder het volgende:
Ik denk dat je stelling te kort door de bocht is. Natuurlijk is D66 de partij voor gelijkheid en het vooropstellen van het individu, waardoor wel veel homo's en lesbienne's binnen de gelederen zitten. Daar is niets mis mee.
Door de focus op onderwijs zitten er relatief veel jongeren in de partij (zie de opmerking van Pokkelmans), waardoor één en ander natuurlijk als hip of modern geïnterpreteerd kan worden door buitenstaanders.
Juist! Nu helpen ze VVD en PvdA om gewoon op het pluche te kunnen blijven zitten.quote:Op donderdag 22 mei 2014 09:58 schreef SeLang het volgende:
D66 probeert nu al decennialang stemmen binnen te halen met dat het "anders" moet. En elke keer trappen mensen er weer in.
[ afbeelding ]
Misschien een malle suggestie, maar wellicht vind je dat in het verkiezingsprogramma?quote:Op zondag 1 juni 2014 15:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is wel heel erg afgekeken van Obama.
Change
Anders
Wat en hoe?
Van Mierlo en Pechtold verschillen behoorlijk qua stijl en persoonlijkheid.quote:Op zondag 1 juni 2014 08:27 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Vind het wel grappig de TT. Zo had ik er zelf nog niet over gedacht maar met die gladde tronie van Pechtold en het slag medewerkers die altijd om hem heenlopen heeft het inderdaad iets gladjanus/Wallstreet-achtig = 'goed' uitziende reclame meisjes/jongens imago.
Pechtold is gewoon Van Mierlo 2.0. Tenminste dat probeert hij.
a)Je praat in verleden tijdquote:Op zondag 1 juni 2014 18:56 schreef GebrokenVlies het volgende:
d66
ze wilden alle drugs legaal maken!!!
en meer marokkaanen hier in nederland halen
vuile veraders bij de d66
-neen-quote:Op zondag 1 juni 2014 19:08 schreef JoaC het volgende:
[..]
a)Je praat in verleden tijd
b) Onderbouw je uitspraak over Marokkanen
c) Interpunctie, Spelling
Hoho, jij stelt wat maar weigert dat te onderbouwen. En dat terwijl er een aantal overduidelijke onjuistheden in zitten. -nope-quote:Op zondag 1 juni 2014 19:09 schreef GebrokenVlies het volgende:
[..]
-nope-
mijn bericht is waarheid lees de nieuws maar een keer dan weet jij dat ook
Ik heb nergens de uitspraak, dan wel een Nieuwsbericht gelezen waarin D66 oproept tot meer Marokkanen.quote:Op zondag 1 juni 2014 19:09 schreef GebrokenVlies het volgende:
[..]
-neen-
mijn bericht is waarheid lees de nieuws maar een keer dan weet jij dat ook
Het punt is dat die slogan niets zegt en enkel desinformatie is. Nu is het moeilijk om een goede slogan te vinden maar dit moet jij als D66-lid toch ook niets vinden? Waar staat D66 echt voor? Dat moet in de slogan tot uiting komen.quote:Op zondag 1 juni 2014 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien een malle suggestie, maar wellicht vind je dat in het verkiezingsprogramma?
Ik vind het en boutslogan maar dat is omdat ik het nogal een gekunstelde Obama achtig aftreksel is van "Het redelijk alternatief".quote:Op maandag 2 juni 2014 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het punt is dat die slogan niets zegt en enkel desinformatie is. Nu is het moeilijk om een goede slogan te vinden maar dit moet jij als D66-lid toch ook niets vinden? Waar staat D66 echt voor? Dat moet in de slogan tot uiting komen.
quote:Op zondag 1 juni 2014 15:05 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Als Dhimmitude '66 het individu zo belangrijk vond dan offert die partij de Nederlandse autonomie niet op aan Brussel
Leuk, maar wat is je alternatief? "Stem tegen, stem SP!", of "Nu SP!". Wat spreekt daar precies uit? Wat zijn de beleidsvoorstellen, behalve bij voorbaat ongenuanceerd tegen voorstellen van andere partijen zijn?quote:Op maandag 2 juni 2014 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het punt is dat die slogan niets zegt en enkel desinformatie is. Nu is het moeilijk om een goede slogan te vinden maar dit moet jij als D66-lid toch ook niets vinden? Waar staat D66 echt voor? Dat moet in de slogan tot uiting komen.
Hier haal je twee dingen door elkaar: een 'warm hart toedragen' en 'dingen voor elkaar krijgen'.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met wat D66 nu voor elkaar heeft gekregen kan je alles op je 'lijstje' van wat D66 voor het onderwijs heeft gedaan afstrepen.quote:Op maandag 2 juni 2014 09:20 schreef Valid het volgende:
[..]
Hier haal je twee dingen door elkaar: een 'warm hart toedragen' en 'dingen voor elkaar krijgen'.
Als we kijken naar de resultaten die de SP (daar reken je D66 immers op af) voor het onderwijs heeft bewerkstelligd, is het lijstje beduidend korter dan D66, denk je niet? Zoals je hierboven zelf al toegeeft, is de SP immers niet veel verder gekomen dan lekker roepen in debatjes.
Waar doel je precies op?quote:Op maandag 2 juni 2014 10:22 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Met wat D66 nu voor elkaar heeft gekregen kan je alles op je 'lijstje' van wat D66 voor het onderwijs heeft gedaan afstrepen.
D66, boutpartij.
Euh, als je Wilders verketterd om zijn "Minder, minder minder" uitspraak dan ligt toch voor de hand dat je meer, meer en meer wilt niet? Of wil je dan de status quo? Soms hoef je eens niets te zeggen om duidelijk te maken wat je standpunt eigenlijk isquote:Op zondag 1 juni 2014 19:15 schreef JoaC het volgende:
[..]
Ik heb nergens de uitspraak, dan wel een Nieuwsbericht gelezen waarin D66 oproept tot meer Marokkanen.
Ik kan ook beweren dat jij kuikens onthoofdt , maar zonder bewijs is dat een loze uitspraak.
Het kan ook minder zwart wit. Men hoeft niet specifiek voor meer, minder of evenveel Marokkanen, Turken, homo's of wat dan ook te pleiten.quote:Op maandag 2 juni 2014 13:11 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Euh, als je Wilders verketterd om zijn "Minder, minder minder" uitspraak dan ligt toch voor de hand dat je meer, meer en meer wilt niet? Of wil je dan de status quo? Soms hoef je eens niets te zeggen om duidelijk te maken wat je standpunt eigenlijk is
Dhimmitude '66 is zo pro Europa, is er een probleem? Meer Europa. Nog een probleem? Meer Europa. Een partij die de autonomie van Nederland opoffert aan Europa offert de autonomie van de burgers van Nederland op aan Europa. Als je de autonomie van de burger opoffert aan Europa ben je dus geen partij die voor het individu kiest, maar voor het collectief. Dat alleen al is fascistisch gedachtegoedquote:Op maandag 2 juni 2014 09:04 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Totdat jij stopt met sneue naampjes te verzinnen om een onzinnig punt te maken is dit niet eens een inhoudelijke reactie waardig. Ik noem Wilders toch ook geen fuhrer oid? Beetje onzinnig dit.
Eh, nee. Dat heeft helemaal niks met fascisme te maken.quote:Op maandag 2 juni 2014 13:17 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
geen partij die voor het individu kiest, maar voor het collectief. Dat alleen al is fascistisch gedachtegoed
Ga effe googelen op fascisme en lees dan dat fascisten het collectief belangrijker vinden dan het individu. Als je als een partij, zoals D '66 de autonomie van burgers opgeeft en als een lakei aan Brussel geeft dan is dat een kenmerk van fascisme. Maar wie zei ook alweer dat het nieuwe fascisme zou komen onder de vermomming van anti fascisme?quote:Op maandag 2 juni 2014 13:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, nee. Dat heeft helemaal niks met fascisme te maken.
Ik heb gegoogled en bij de talloze definities van fascisme zie ik nergens jouw puntje van het collectief erbij staan.quote:Op maandag 2 juni 2014 14:54 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Ga effe googelen op fascisme en lees dan dat fascisten het collectief belangrijker vinden dan het individu. Als je als een partij, zoals D '66 de autonomie van burgers opgeeft en als een lakei aan Brussel geeft dan is dat een kenmerk van fascisme. Maar wie zei ook alweer dat het nieuwe fascisme zou komen onder de vermomming van anti fascisme?
Toch eens wat beter je best doen dan:quote:Op maandag 2 juni 2014 14:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb gegoogled en bij de talloze definities van fascisme zie ik nergens jouw puntje van het collectief erbij staan.
Overigens is D66 nog de meest individualistische partij van Nederland. De rest van het hele politieke spectrum zouden volgens jouw definitie dus al helemáál fascisten zijn.
Bingo, twee stropoppenquote:Op maandag 2 juni 2014 15:05 schreef Hexagon het volgende:
Niemand trapt in die onzin WhiteBeard. Je maakt alleen jezelf belachelijk.
Nederlandstalige Wikipedia als bewijsquote:Op maandag 2 juni 2014 15:02 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Toch eens wat beter je best doen dan:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fascisme
Nee jij maak hier een stropop. Jij legt D66 standpunten in de mond die ze helemaal niet hebben om vervolgens daar tegen te gaan zeiken.quote:
Absoluut niet. D'66 wil alleen maar meer Europa. Dus minder macht en autonomie voor de Nederlandse burger. Minder autonomie betekent meer collectivisme. Collectivisme is een fascistisch gedachtegoed. Heel logisch. Maar ik begrijp dat ik tegen heilige huisjes trap door D'66 van fascisme te betichten. Het maakt niet veel uit hoor of je nu roept "Meer staat, meer staat, meer staat" of "meer EU, meer EU, meer EU. Die EU wordt dan de nieuwe staat.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee jij maak hier een stropop. Jij legt D66 standpunten in de mond die ze helemaal niet hebben om vervolgens daar tegen te gaan zeiken.
Daar trapt toch niemand in of wel?
Bij de SP is het in ieder geval volstrekt duidelijk voor iedereen waar die partij voor staat: minder tweedeling, goede kansen voor iedereen om zich te ontwikkelen, opkomen voor de zwakkerenquote:Op maandag 2 juni 2014 09:16 schreef Valid het volgende:
[..]
Leuk, maar wat is je alternatief? "Stem tegen, stem SP!", of "Nu SP!". Wat spreekt daar precies uit? Wat zijn de beleidsvoorstellen, behalve bij voorbaat ongenuanceerd tegen voorstellen van andere partijen zijn?
Nee, je maakt jezelf vooral belachelijk met je godwins.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:21 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Absoluut niet. D'66 wil alleen maar meer Europa. Dus minder macht en autonomie voor de Nederlandse burger. Minder autonomie betekent meer collectivisme. Collectivisme is een fascistisch gedachtegoed. Heel logisch. Maar ik begrijp dat ik tegen heilige huisjes trap door D'66 van fascisme te betichten. Het maakt niet veel uit hoor of je nu roept "Meer staat, meer staat, meer staat" of "meer EU, meer EU, meer EU
De SP is nationalistisch en voor gelijke uitkomsten, D66 is individualistisch en voor gelijke kansen. Dat is heel kort gezegd het fundamentele verschil.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij de SP is het in ieder geval volstrekt duidelijk voor iedereen waar die partij voor staat: minder tweedeling, goede kansen voor iedereen om zich te ontwikkelen, opkomen voor de zwakkeren
Kan iemand hier met een paar woorden aangeven waar D66 voor staat? Kom niet aan met hervormen want dat zegt niets.
Het is niet de SP haar schuld dat de VVD en het CDA - wat rechtse partijen zijn - categorisch weigeren om met het in hun ogen te linkse SP te regeren waardoor ze elke keer bij de PvdA uitkomen. De SP heeft de beste in inbreng gehad in allerlei debatten over het onderwijs, het meeste geagendeerd etc.quote:Op maandag 2 juni 2014 09:20 schreef Valid het volgende:
[..]
Hier haal je twee dingen door elkaar: een 'warm hart toedragen' en 'dingen voor elkaar krijgen'.
Ah, een liberaal zal inderdaad zeggen dat we dingen als luchtvervuiling, energieveiligheid en internationale handel op decentraal niveau moeten regelen. Hopelijk geloof je dit zelf niet.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:21 schreef WhiteBeard het volgende:
[..]
Absoluut niet. D'66 wil alleen maar meer Europa. Dus minder macht en autonomie voor de Nederlandse burger. Minder autonomie betekent meer collectivisme. Collectivisme is een fascistisch gedachtegoed. Heel logisch. Maar ik begrijp dat ik tegen heilige huisjes trap door D'66 van fascisme te betichten. Het maakt niet veel uit hoor of je nu roept "Meer staat, meer staat, meer staat" of "meer EU, meer EU, meer EU. Die EU wordt dan de nieuwe staat.
Een echte liberaal is per definitie anti centralisatie en pro decentralisatie en een kleine overheid, dus beslist niet zo'n moloch als de EU
Dat spreekt toch niet uit de slogan? Dus wat is je punt?quote:Op maandag 2 juni 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bij de SP is het in ieder geval volstrekt duidelijk voor iedereen waar die partij voor staat: minder tweedeling, goede kansen voor iedereen om zich te ontwikkelen, opkomen voor de zwakkeren
-Meer vrijheid voor het individuquote:Kan iemand hier met een paar woorden aangeven waar D66 voor staat? Kom niet aan met hervormen want dat zegt niets.
Geinige anekdote over - als het klopt - falend bestuur, maar ik snap niet welk punt je daarmee denkt te maken.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet de SP haar schuld dat de VVD en het CDA - wat rechtse partijen zijn - categorisch weigeren om met het in hun ogen te linkse SP te regeren waardoor ze elke keer bij de PvdA uitkomen. De SP heeft de beste in inbreng gehad in allerlei debatten over het onderwijs, het meeste geagendeerd etc.
Laatst nog heeft de SP het voorstel ingediend om de Rekenkamer te laten onderzoeken hoeveel van ons onderwijsgeld onze schoolbesturen over de balk smijten (dat is heel erg veel!). Weet jij wie tegen stemden? De VVD, de PvdA en het CDA. Ja hoor, het is de SP die niet haar verantwoordelijkheid neemt.
Over geld over de balk smijten: een MBO-school in mijn buurt - een school die laatst nog in het nieuws kwam om een lugubere reden - hebben ze op een van de schoolgebouwen twee gigantisch grote lichtkranten geïnstalleerd in het gebouw die niets anders doen dan de tijd en de temperatuur aangeven (en dit nog verkeerd ook). Het gebouw zelf ziet er ook bepaald niet goedkoop uit maar met een soort van luxe wat niets bijdraagt aan hoe het in het gebouw is. Leg mij eens uit hoe dat efficiënte geldbesteding is voor een school.
Kan je dan niet beter collectivistisch zeggen in plaats van nationalistisch? Dat lijkt mij de tegenhanger van individualistisch.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:27 schreef Igen het volgende:
[..]
De SP is nationalistisch en voor gelijke uitkomsten, D66 is individualistisch en voor gelijke kansen. Dat is heel kort gezegd het fundamentele verschil.
Dat is voor iedereen duidelijk op basis van "STEM TEGEN STEM SP!!!1"?quote:Op maandag 2 juni 2014 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat tegen was toen der tijd wel gekaderd, namelijk tegen de koers van Paars. Iedereen die een beetje verstand van politiek had begreep wat deze koers inhield.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:36 schreef Valid het volgende:
[..]
Dat is voor iedereen duidelijk op basis van "STEM TEGEN STEM SP!!!"?
Ik wil het graag nationalistisch noemen omdat de SP zich bij de afgelopen verkiezingen heel erg nadrukkelijk zodanig heeft geprofileerd. Maar het is inderdaad een vorm van collectivisme, dat is juist.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kan je dan niet beter collectivistisch zeggen in plaats van nationalistisch? Dat lijkt mij de tegenhanger van individualistisch.
Oftewel uiteindelijk dus wel degelijk een streven naar gelijke uitkomsten, misschien niet als doel op zichzelf, maar toch.quote:Voor gelijke kansen zal je toch ook wat moeten nivelleren. Simpel gezegd, als iedereen toegang krijgt tot het onderwijs maar in gezin a leeft het kind in een comfortabele woning in een comfortabele buurt, heeft het een eigen aangename slaapkamer, bureau etc. en in gezin b leeft het kind in een slechte woning (erg heet in de zomer, erg koud in de winter, klein, zeer gehorig, ...), deelt het een klein slaapkamertje met een broer, geen bureau om aan te werken etc.) dan hebben die kinderen in de verste verte niet gelijke kansen. Je kan niet gelijke kansen bieden zonder te nivelleren en dus is er collectivisme nodig. Ik ben het niet met je eens dat de SP gelijke uitkomsten wil, de SP wil gelijke kansen, echt gelijke kansen, waar D66 slechts kansen wil bieden maar geen gelijke kansen.
Ik denk dat je je kritiek op D66 beter kunt intrekken voor zover die inhoudt dat de beleidsdoelen niet uit de slogan blijken en dat de slogan daardoor slecht is. Is gewoon een onhoudbare stelling, sorry. Anders gezegd: noem eens een politieke slogan die die toets wel zou doorstaan.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat tegen was toen der tijd wel gekaderd, namelijk tegen de koers van Paars. Iedereen die een beetje verstand van politiek had begreep wat deze koers inhield.
Het "anders" van D66 laat mij in ieder geval raden naar wat ze zo zeer anders willen. Het is niet tegen de huidige koers van het kabinet gericht want die geeft D66 zelf vorm.
Wat trouwens wel een goede prestatie van Alex is.
Ik zou het niet vertellen als het niet zou kloppen.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:33 schreef Valid het volgende:
[..]
Geinige anekdote over - als het klopt - falend bestuur, maar ik snap niet welk punt je daarmee denkt te maken.
Nee, het streven naar zo'n gelijk mogelijke uitgangsposities, niet het streven naar gelijke uitkomsten. Miljonairs zullen nog steeds rijk blijven als de SP aan de macht komt, alleen iets minder rijk zodat er wat meer aan armoedebestrijding kan worden gedaan.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:41 schreef Igen het volgende:
Oftewel uiteindelijk dus wel degelijk een streven naar gelijke uitkomsten, misschien niet als doel op zichzelf, maar toch.
"Stem tegen" was een zeer duidelijke slogan aangezien iedereen die niet achterlijk was wist dat dit stond voor stem tegen de koers van Paars. Anders zegt werkelijk niets - behalve voor D66-insiders - over wat er anders moet t.o.v. wat.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:43 schreef Valid het volgende:
[..]
Ik denk dat je je kritiek op D66 beter kunt intrekken voor zover die inhoudt dat de beleidsdoelen niet uit de slogan blijken en dat de slogan daardoor slecht is. Is gewoon een onhoudbare stelling, sorry. Anders gezegd: noem eens een politieke slogan die die toets wel zou doorstaan.
Leg eens uit wat er niet coöperatief en niet constructief is aan het voorstel van de SP om de Rekenkamer te laten onderzoeken hoe ons onderwijsgeld wordt besteed?quote:Op maandag 2 juni 2014 15:36 schreef Valid het volgende:Niet coöperatief, niet constructief, wordt het land op geen enkele manier beter van.
Hoezo "nee", ik ontken dat toch niet?quote:Op maandag 2 juni 2014 15:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, het streven naar zo'n gelijk mogelijke uitgangsposities, niet het streven naar gelijke uitkomsten.
Datzelfde geldt voor D66, zie het lijstje van Hex. Iedereen die niet achterlijk is (om in jouw terminologie te blijven) weet in grote lijnen wat D66 wil: voor een sterke EU, grote waarde aan democratische rechtsstaat, hervormen van de woningmarkt (afschaffen hra etc.), hervormen arbeidsmarkt (soepeler ontslagrecht, AOW leeftijd versneld omhoog), investeren in kwaliteit van onderwijs. Ze durven vanuit de oppositie pijnlijke maatregelen te bepleiten en dus niet enkel nee te roepen tegen de regering. Vandaar het anders (zie genoemde punten) ja (meewerken i.p.v. enkel zand in de machine strooien).quote:Op maandag 2 juni 2014 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Stem tegen" was een zeer duidelijke slogan aangezien iedereen die niet achterlijk was wist dat dit stond voor stem tegen de koers van Paars. Anders zegt werkelijk niets - behalve voor D66-insiders - over wat er anders moet t.o.v. wat.
Wederom: geinige anekdote, maar voor de attitude van een politieke partij heeft het geen zin om een enkel voorstelletje eruit te lichten en daar het wezen van de partij aan te op te hangen - in elk geval niet als op geen enkele manier duidelijk is waarom dat voorstel representatief is. SP wordt breed gehekeld om de niet-coöperatieve opstelling: stemmen het vaakst van alle partijen tegen en willen geen consessies doen, ook niet als ze daarmee invloed kunnen uitoefenen op nieuwe plannen die gesmeed moeten worden. Liever altijd bij principes blijven en niets voor elkaar krijgen dan soms iets prijsgeven om in elk geval iets te bereiken. Is een keuze, maar onderaan de streep blijf je op 0 staan. Zo werkt het nou eenmaal in een parlementaire democratie. Nu extra jammer, omdat de oppositiepartijen juist nu relatief veel invloed kunnen hebben. Maar dan moet je wel willen.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er niet coöperatief en niet constructief is aan het voorstel van de SP om de Rekenkamer te laten onderzoeken hoe ons onderwijsgeld wordt besteed?
EInd vorig jaar was er een enorme kans voor de SP om mee te sturen aan de begroting. Het antwoord dat de regering kreeg van de SP was een motie van wantrouwen zonder dat daar enig debat aan vooraf was gegaan. Vind je het dan raar dat je als partij weinig voor elkaar krijgt?quote:Op maandag 2 juni 2014 15:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet de SP haar schuld dat de VVD en het CDA - wat rechtse partijen zijn - categorisch weigeren om met het in hun ogen te linkse SP te regeren waardoor ze elke keer bij de PvdA uitkomen. De SP heeft de beste in inbreng gehad in allerlei debatten over het onderwijs, het meeste geagendeerd etc.
Laatst nog heeft de SP het voorstel ingediend om de Rekenkamer te laten onderzoeken hoeveel van ons onderwijsgeld onze schoolbesturen over de balk smijten (dat is heel erg veel!). Weet jij wie tegen stemden? De VVD, de PvdA en het CDA. Ja hoor, het is de SP die niet haar verantwoordelijkheid neemt.
Bij "Stem TEGEN" is het bepaald niet duidelijk waar de SP dan precies voor is.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Stem tegen" was een zeer duidelijke slogan aangezien iedereen die niet achterlijk was wist dat dit stond voor stem tegen de koers van Paars. Anders zegt werkelijk niets - behalve voor D66-insiders - over wat er anders moet t.o.v. wat.
Wat ik denk ik een beetje mis bij het waar D66 voor staat is de samenhang tussen dit alles. Bij de SP kan alles waar de partij voor staat worden samengevat met iedereen een eerlijke kans geven om wat van zijn leven te maken. Iedereen, dus ook bijv. mensen die compleet afhankelijk zijn van de staat om wat voor reden dan ook. Wat is die ene samenhangende visie van D66? In de kern is D66 als ik het goed begrijp een liberale partij maar liberaal kan op veel verschillende manieren worden ingevuld. Dat D66 wil investeren in de kwaliteit van onderwijs is tot nu toe nog niet gebleken, ze hebben eens wat scherpe randjes van de zoveelste bezuiniging afgekregen en misschien hebben ze eens wat kleingeld gekregen maar meer dan dat niet. Het hervormen van de woningmarkt daarin liep D66 inderdaad wat voorop maar bij gesprekken bij Buitenhof kreeg ik nooit de indruk dat D66 heel erg concreet kon invullen hoe die woningmarkt en de arbeidsmarkt te hervormen op een manier dat het gegarandeerd goed uitpakt en dat de zwakkere mensen hier niet het slachtoffer van worden. De dialoog erover aangaan kan natuurlijk nooit kwaad.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:54 schreef Valid het volgende:
[..]
Datzelfde geldt voor D66, zie het lijstje van Hex. Iedereen die niet achterlijk is (om in jouw terminologie te blijven) weet in grote lijnen wat D66 wil: voor een sterke EU, grote waarde aan democratische rechtsstaat, hervormen van de woningmarkt (afschaffen hra etc.), hervormen arbeidsmarkt (soepeler ontslagrecht, AOW leeftijd versneld omhoog), investeren in kwaliteit van onderwijs. Ze durven vanuit de oppositie pijnlijke maatregelen te bepleiten en dus niet enkel nee te roepen tegen de regering. Vandaar het anders (zie genoemde punten) ja (meewerken i.p.v. enkel zand in de machine strooien).
Oké, dat was een populistische slogan die totaal niet-inhoudelijk was.quote:Maargoed, hoe zit het dan met "NU SP!"?
Als je tegen het beleid van Paars was dan was je tegen de kernpunten van Paars. Zoals jij weet - want jij kent die politieke geschiedenis - waren die kernpunten bij Paars overduidelijk. Dat geeft voor een groot deel aan wat je wel graag wil, namelijk exact het tegengestelde van wat Paars nastreefde. Verder is het nooit geheimzinnig geweest wat de SP haar agenda is: een eerlijke samenleving waarin er voor zwakkeren wordt gezorgd en waarin iedereen de kans krijgt om wat van zijn leven te maken. Dat blijkt inderdaad niet uit de slogan maar de SP hoeft dit dan ook niet te communiceren naar de burgers aangezien het bij een socialistische partij volstrekt helder is wat haar agenda is. Is het fair om te stellen dat het voor liberalen minder duidelijk is waar hun partij voor staat aangezien liberalisme op nogal veel verschillende manieren kan worden ingevuld?quote:Op maandag 2 juni 2014 16:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij "Stem TEGEN" is het bepaald niet duidelijk waar de SP dan precies voor is.
Als ik het mij goed herinner dan was de SP wel bereid om mee te sturen maar onder de strikte voorwaarde dat bepaalde plannen niet door zouden gaan, was dit onbespreekbaar voor Rutte en kaatste het daarom af. Dit gezegd hebbende, ik vind Roemer niet de gedroomde leider voor een SP die mee wil regeren. Roemer is bij de SP een beetje wat van Baalen bij de VVD is. Niets mis mee maar geen leidersmateriaal. Hoeveel sympathie ik ook heb voor Roemer, ik zou graag hebben dat hij wordt vervangen door iemand die - laten we zeggen - wat meer ministeriabel is.quote:Op maandag 2 juni 2014 16:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
EInd vorig jaar was er een enorme kans voor de SP om mee te sturen aan de begroting. Het antwoord dat de regering kreeg van de SP was een motie van wantrouwen zonder dat daar enig debat aan vooraf was gegaan. Vind je het dan raar dat je als partij weinig voor elkaar krijgt?
Jij hebt een punt maar helaas zijn er bepaalde grenzen voor de SP m.b.t. het sluiten van compromissen. Aangezien de SP in het politieke spectrum de enige grote linkse partij is - ik beschouw de PvdA als een middenpartij - staat de SP alleen in bepaalde standpunten. De PvdA zou op zich wel meer hetzelfde willen als de SP maar de PvdA moet altijd regeren met twee rechtse partijen, normaal gesproken uit het rijtje VVD/CDA/D66, dus schuift de PvdA steeds maar wat op naar rechts en durft de PvdA niet 1 front te vormen met de SP. Tja, dan wordt het lastig voor de enige linkse partij om water bij de wijn te doen. Ik moet wel zeggen dat ik me afvraag of dat een andere leider dan Roemer niet wat meer voor elkaar had gekregen.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:58 schreef Valid het volgende:
[..]
Wederom: geinige anekdote, maar voor de attitude van een politieke partij heeft het geen zin om een enkel voorstelletje eruit te lichten en daar het wezen van de partij aan te op te hangen - in elk geval niet als op geen enkele manier duidelijk is waarom dat voorstel representatief is. SP wordt breed gehekeld om de niet-coöperatieve opstelling: stemmen het vaakst van alle partijen tegen en willen geen consessies doen, ook niet als ze daarmee invloed kunnen uitoefenen op nieuwe plannen die gesmeed moeten worden. Liever altijd bij principes blijven en niets voor elkaar krijgen dan soms iets prijsgeven om in elk geval iets te bereiken. Is een keuze, maar onderaan de streep blijf je op 0 staan. Zo werkt het nou eenmaal in een parlementaire democratie. Nu extra jammer, omdat de oppositiepartijen juist nu relatief veel invloed kunnen hebben. Maar dan moet je wel willen.
Tegen Paars zijn kan van alles zijn. Pim Fortuyn was ook tegen Paars. Maar uit de slogan valt dus compleet niet te halen wat ze nu precies wel willen. Sowieso is socialisme nogal een rekbaar begrip er wordt zowel communisme, maoisme, leninisme, maoisme, trotskisme, sociaaldemocratie onder en allerlei andere linkse stromingen onder verstaan.quote:Op maandag 2 juni 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je tegen het beleid van Paars was dan was je tegen de kernpunten van Paars. Zoals jij weet - want jij kent die politieke geschiedenis - waren die kernpunten bij Paars overduidelijk. Dat geeft voor een groot deel aan wat je wel graag wil, namelijk exact het tegengestelde van wat Paars nastreefde. Verder is het nooit geheimzinnig geweest wat de SP haar agenda is: een eerlijke samenleving waarin er voor zwakkeren wordt gezorgd en waarin iedereen de kans krijgt om wat van zijn leven te maken. Dat blijkt inderdaad niet uit de slogan maar de SP hoeft dit dan ook niet te communiceren naar de burgers aangezien het bij een socialistische partij volstrekt helder is wat haar agenda is. Is het fair om te stellen dat het voor liberalen minder duidelijk is waar hun partij voor staat aangezien liberalisme op nogal veel verschillende manieren kan worden ingevuld?
Kijk maar na hoe het ging. Geert Wilders diende voordat er debat was een motie van wantrouwen in. De SP overlegde even, stemde mee en weg waren ze.quote:Op maandag 2 juni 2014 18:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als ik het mij goed herinner dan was de SP wel bereid om mee te sturen maar onder de strikte voorwaarde dat bepaalde plannen niet door zouden gaan, was dit onbespreekbaar voor Rutte en kaatste het daarom af. Dit gezegd hebbende, ik vind Roemer niet de gedroomde leider voor een SP die mee wil regeren. Roemer is bij de SP een beetje wat van Baalen bij de VVD is. Niets mis mee maar geen leidersmateriaal. Hoeveel sympathie ik ook heb voor Roemer, ik zou graag hebben dat hij wordt vervangen door iemand die - laten we zeggen - wat meer ministeriabel is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |