abonnement Unibet Coolblue
  maandag 12 mei 2014 @ 16:20:25 #1
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139869958
Het grote baktopic voor al je baksels, bakavonturen, bakvragen, bakpronkstukken en bakmisluksels. Maar natuurlijk ook voor alle baktips, bakrecepten en hier en daar een bakfiets.

We hebben het natuurlijk wel over taarten, cakes, koekjes en ander gebak.

Een aantal voorbeelden uit het vorige topic:

















Game on!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139870196
Ik heb vantweekend in mijn zeeuwse knop bakblik een chocoladecake met kersen gemaakt volgens het onderstaande recept:

125 gr boter
125 gr chocolade
50 gr gemalen amandelen
175 gr bloem
3 eieren
1 theelepel bakpoeder
snufje zout
merg van 1 vanillestokje

En dan op het laatst kersen uit een pot erdoorheen.

bakken 40 min op 180 graden

Cake wordt zeer gewaardeerd, en schoonmoeder heeft gevraagd of ik er een wil bakken voor haar verjaardag donderdag.
Alleen, na 40 min. bakken is de cake in het midden mooi mals (net niet gaar zeggen sommigen, maar ik vind het lekker) maar aan de buitenkant naar mijn smaak te droog/kruimelig.

Wat kan ik aan het recept tweaken om de cake ook aan de buitenkant malser te krijgen? Nog korter bakken durf ik niet, dan gaan mensen het niet meer durven eten vrees ik (zeker een huiskamer vol senioren durf ik dat niet voor te zetten)
  maandag 12 mei 2014 @ 16:29:14 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139870306
Als je verse eieren hebt zie ik het probleem niet maar ok.

Je zou de buitenkanten met beetje aluminiumfolie kunnen afdekken tegen uitdrogen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 16:33:13 #4
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139870486
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:26 schreef zeeuws_meisje het volgende:
Ik heb vantweekend in mijn zeeuwse knop bakblik een chocoladecake met kersen gemaakt volgens het onderstaande recept:

125 gr boter
125 gr chocolade
50 gr gemalen amandelen
175 gr bloem
3 eieren
1 theelepel bakpoeder
snufje zout
merg van 1 vanillestokje

En dan op het laatst kersen uit een pot erdoorheen.

bakken 40 min op 180 graden

Cake wordt zeer gewaardeerd, en schoonmoeder heeft gevraagd of ik er een wil bakken voor haar verjaardag donderdag.
Alleen, na 40 min. bakken is de cake in het midden mooi mals (net niet gaar zeggen sommigen, maar ik vind het lekker) maar aan de buitenkant naar mijn smaak te droog/kruimelig.

Wat kan ik aan het recept tweaken om de cake ook aan de buitenkant malser te krijgen? Nog korter bakken durf ik niet, dan gaan mensen het niet meer durven eten vrees ik (zeker een huiskamer vol senioren durf ik dat niet voor te zetten)
Gebruik verse eieren zoals hierboven al staat
Weeg je bakpoeder af, als je oetkerspul gebruikt is het geloof ik 9g per kg meel, reken het uit
Zeef je meel
Zorg dat alles op kamertemperatuur is
Gebruik alleen boter (roomboter dus, geen margarine, dat is geen boter) en klop die als eerste helemaal zacht en romig
Bak een cake op 160 graden voor 60-65 minuten, als je op 180 bakt is hij inderdaad van buiten hard, van binnen niet helemaal gaar, helemaal omdat er amandelen in zitten en dat is al vrij zwaar.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139870715
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:33 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Gebruik verse eieren zoals hierboven al staat
Weeg je bakpoeder af, als je oetkerspul gebruikt is het geloof ik 9g per kg meel, reken het uit
Zeef je meel
Zorg dat alles op kamertemperatuur is
Gebruik alleen boter (roomboter dus, geen margarine, dat is geen boter) en klop die als eerste helemaal zacht en romig
Bak een cake op 160 graden voor 60-65 minuten, als je op 180 bakt is hij inderdaad van buiten hard, van binnen niet helemaal gaar, helemaal omdat er amandelen in zitten en dat is al vrij zwaar.
Roomboter gebruik ik al, margarine komt er bij mij niet meer in.
Ik zal toch eens proberen om hem op een lagere temp te bakken.
En dat bakpoeder heb ik zo'n maatschepje voor, maar ik zal voor de gein eens een gewoon theelepeltje nemen morgen.
o, en qua boter, die smelt ik samen met de chocolade. Brownie achtige methode dus. Dus loskloppen is er niet bij.
Ik zie trouwens dat ik de suiker vergeten ben: 175 gr witte basterd gaat er nog in.
Bedankt voor de tips! ^O^
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 16:51:18 #6
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139871131
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:39 schreef zeeuws_meisje het volgende:

[..]

Roomboter gebruik ik al, margarine komt er bij mij niet meer in.
Ik zal toch eens proberen om hem op een lagere temp te bakken.
En dat bakpoeder heb ik zo'n maatschepje voor, maar ik zal voor de gein eens een gewoon theelepeltje nemen morgen.
o, en qua boter, die smelt ik samen met de chocolade. Brownie achtige methode dus. Dus loskloppen is er niet bij.
Ik zie trouwens dat ik de suiker vergeten ben: 175 gr witte basterd gaat er nog in.
Bedankt voor de tips! ^O^
Dan zou ik vooral inderdaad langer en lager bakken, dan wordt hij minder bruin van buiten, meer een beetje gouden kleur.
Te veel bakpoeder dan stort je cake in op een gegeven moment en je proeft het ook. Ik gebruik zelf wijnsteenzuurbakpoeder, daar heb je wat meer van nodig en is daarom makkelijker te doseren (omdat je bij een klein recept niet met 1/8 theelepels hoeft te werken bijvoorbeeld).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139871501
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 16:16 schreef Molo het volgende:

[..]

combi-magnetrons zijn gewoon bitches als het op temperatuur aan komt ;(
Heb je geen mogelijkheid een (tweedehands) bakkie neer te zetten, als in, een oven?
Dat gaat nu niet passen helaas, maar staat heel hoog op m'n verlanglijstje! Ooit komt ie d'r O+
pi_139872564
Voor het eerst fijne brownies met kokos en frambozen weten te maken :9~ Naar aanleiding van een recept welke ik bij de BBC notabene vond _O-
mag het weten
  maandag 12 mei 2014 @ 18:42:58 #9
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139874554
quote:
17s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:29 schreef Joosie200 het volgende:
Voor het eerst fijne brownies met kokos en frambozen weten te maken :9~ Naar aanleiding van een recept welke ik bij de BBC notabene vond _O-
Hoezo _O- ?

De BBC (BBC Good Food) heeft briljante recepten, zowel voor bakken als voor koken.
Ik kijk er heel regelmatig als ik even geen inspiratie heb ofzo
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 18:51:23 #10
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139874772
Ja, ik snap dat 'welke' ook niet helemaal, denk dat daar 'wat' of 'dat' had moeten staan, want 'welke' is daar nogal fout. Maar da's meer voor een andere topic :P
Ik ga nog eens mijn chocolade roggekoekjes maken, want ik heb nu in de supermarkt gewoon de perfecte chocolade er voor gevonden, wel 4 supermarkten voor moeten afstruinen, maar dat mag de pret niet drukken (72% cacao biologische chocolade voor wie het zich afvraagt, Dekamarkt had het :D )
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 12 mei 2014 @ 18:54:31 #11
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139874869
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:51 schreef djkoelkast het volgende:
Ja, ik snap dat 'welke' ook niet helemaal, denk dat daar 'wat' of 'dat' had moeten staan, want 'welke' is daar nogal fout. Maar da's meer voor een andere topic :P
Ik ga nog eens mijn chocolade roggekoekjes maken, want ik heb nu in de supermarkt gewoon de perfecte chocolade er voor gevonden, wel 4 supermarkten voor moeten afstruinen, maar dat mag de pret niet drukken (72% cacao biologische chocolade voor wie het zich afvraagt, Dekamarkt had het :D )
Lidl heeft die toch ook? Alleen niet biologisch. Al is dat ook dubieus omdat er zo ontzettend veel gerotzooid wordt met cacao. Zowel in de producerende landen als in de VS en Europa enzo.

"Welke" in die context is trouwens niet fout, het is alleen in het ABN wat minder gebruikelijk.
3 collega's van me gebruiken het ook regelmatig, waarbij ik wel moet opmerken dat het 2 zijn die in België opgeleid zijn en 1 uit Brabant komt :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 18:57:19 #12
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139874957
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:54 schreef Molo het volgende:

[..]

Lidl heeft die toch ook? Alleen niet biologisch. Al is dat ook dubieus omdat er zo ontzettend veel gerotzooid wordt met cacao. Zowel in de producerende landen als in de VS en Europa enzo.

"Welke" in die context is trouwens niet fout, het is alleen in het ABN wat minder gebruikelijk.
3 collega's van me gebruiken het ook regelmatig, waarbij ik wel moet opmerken dat het 2 zijn die in België opgeleid zijn en 1 uit Brabant komt :P
Ja, 72% cacao vind je overal, alleen is die eigenlijk nooit fairtrade of biologisch.

quote:
Ja. In de formele schrijftaal kan welke als betrekkelijk voornaamwoord worden gebruikt; het verwijst alleen naar de-woorden en meervoud. Bij voorkeur gebruikt men die of vormen als waaraan, waarin, waardoor enzovoort. In sommige gevallen is het gebruik van welke echter moeilijk te vermijden (die, welke ..., de bepalingen, krachtens welke het verboden is).
Welke mag van mij in brieven blijven :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139876391
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:42 schreef Molo het volgende:

[..]

Hoezo _O- ?

De BBC (BBC Good Food) heeft briljante recepten, zowel voor bakken als voor koken.
Ik kijk er heel regelmatig als ik even geen inspiratie heb ofzo
_O- omdat ik BBC (good food idd) primair associeer met televisie (Topgear _O_) en niet met bakrecepten :@
mag het weten
  maandag 12 mei 2014 @ 19:29:07 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139876458
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 19:27 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

_O- omdat ik BBC (good food idd) primair associeer met televisie (Topgear _O_) en niet met bakrecepten :@
BBC en tal-lo-ze kookprogramma's.
The love you take is equal to the love you make.
pi_139876816
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 19:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

BBC en tal-lo-ze kookprogramma's.
Ik volg geen enkel kookprogramma dus ik weet ook niet dat de BBC daar veel van op de buis toont.

quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:57 schreef djkoelkast het volgende:
[..]

Welke mag van mij in brieven blijven :P
Dat is de jurist in mij want vast stramien in menig (bezwaar/beroep)schrift :@
mag het weten
  maandag 12 mei 2014 @ 19:46:52 #16
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139877390
Maar goed dat ik nog even terug las anders had ik dit gemist:

quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:26 schreef sieske het volgende:

[..]

Kun je een receptje hiervan geven? Lijkt me lekker.
De taartjes zien er heel lekker :9~ en leuk uit hoor! Ook die met frambozen ^O^
ja ik heb hier wel een recept van...

Voor de siroop:
1 deel water
1 deel suiker
Steranijs
Kruidnagel
Schil van 1 citroen (en dan dus echt de schil met een dunschiller, niet de rasp)
Kaneelstokje
Scheutje azijn

Alles op een laag vuurtje opzetten, terwijl dit op staat de appels schillen en in partjes snijden. Bij de siroop doen en de appel net aan zacht koken. Dus niet door en door gaar.
Alles overbrengen in een weckpot, met open deksel af laten koelen. Na 2 dagen heeft het zijn smaak goed te pakken, je kunt het weken lang bewaren.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 12 mei 2014 @ 19:48:47 #17
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139877484
Tevens: Molo je hebt de foto's in de OP niet gewijzigd :+
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139878581
Ik had mijn bakhobby een beetje opgegeven sinds ik glutenvrij moet eten.. Maar die prefab dingen vind ik echt niet te eten! Dus voor het eerst iets simpels geprobeerd en het is eigenlijk wel heel lekker:


Cake van maismeel en rijstmeel met kokosrasp
  maandag 12 mei 2014 @ 20:15:35 #19
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139878707
quote:
17s.gif Op maandag 12 mei 2014 19:48 schreef Puckzzz het volgende:
Tevens: Molo je hebt de foto's in de OP niet gewijzigd :+
Misschien vanavond :P
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 12 mei 2014 @ 20:16:36 #20
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_139878758
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:12 schreef Bakkerd het volgende:
Ik had mijn bakhobby een beetje opgegeven sinds ik glutenvrij moet eten.. Maar die prefab dingen vind ik echt niet te eten! Dus voor het eerst iets simpels geprobeerd en het is eigenlijk wel heel lekker:

[ afbeelding ]
Cake van maismeel en rijstmeel met kokosrasp
En, is hij lekker?

Is kokosbloem of amandelmeel geen leuk alternatief om mee te bakken? Is ook veel mee mogelijk toch? :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_139878887
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:16 schreef Molo het volgende:

[..]

En, is hij lekker?

Is kokosbloem of amandelmeel geen leuk alternatief om mee te bakken? Is ook veel mee mogelijk toch? :)
Ja, gelukkig! Ben best wel opgelucht dat ik iets heb gevonden waarmee ik kan bakken.
Waar kan ik amandelmeel en kokosbloem kopen, ook bij de biowinkel? Daar ben ik langs geweest en heb me een beetje laten informeren. Ik heb er ook boekweitmeel gekocht en daar heb ik een brood mee gebakken, maar yuk... dat was héél compact en een beetje grijs van kleur :{
pi_139879094
Amandelmeel verkopen ze zeker bij de natuurwinkel :Y Maar kijk ook eens bij de Turkse/Islamitische super/Toko daar haal je goedkoper amandelmeel dan bij de natuurwinkel :) Zit er zelf nu ook aan te denken eens meer ervaring op te doen met glutenvrij bakken. De tarte aux poires wil prima, maar brood is mij met Schär B nog niet gelukt terwijl de glutenvariant prima lukt.
mag het weten
  maandag 12 mei 2014 @ 20:24:14 #23
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139879120
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:19 schreef Bakkerd het volgende:

[..]

Ja, gelukkig! Ben best wel opgelucht dat ik iets heb gevonden waarmee ik kan bakken.
Waar kan ik amandelmeel en kokosbloem kopen, ook bij de biowinkel? Daar ben ik langs geweest en heb me een beetje laten informeren. Ik heb er ook boekweitmeel gekocht en daar heb ik een brood mee gebakken, maar yuk... dat was héél compact en een beetje grijs van kleur :{
Heb het vandaag nog zien staan in de biowinkel :Y

Verder ben ik erg geïnteresseerd in de glutenvrije baksels aangezien mijn zus gluten intolerant is.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139879148
Ik ga morgen even langs bij de biowinkel én de toko! :)
pi_139879377
quote:
17s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:24 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Verder ben ik erg geïnteresseerd in de glutenvrije baksels aangezien mijn zus gluten intolerant is.
Zo is het voor mij ook begonnen (voor mijn zuslief) vooral tijdens de feestdagen om niet van die dure prefab kruidnoten, stol en banketletter te moeten kopen. Nu komt daar verjaardagsgebak bij en een stol is mij nog niet goed gelukt.
mag het weten
pi_139879837
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:57 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ja, 72% cacao vind je overal, alleen is die eigenlijk nooit fairtrade of biologisch.

[..]

Welke mag van mij in brieven blijven :P
Volgens mij is Tony's Chocolonely pure reep naast fairtrade ook aardig biologisch, en minstens 72% cacao. Bij verschillende supermarkten te koop.
  maandag 12 mei 2014 @ 20:45:42 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139880206
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:12 schreef Bakkerd het volgende:
Ik had mijn bakhobby een beetje opgegeven sinds ik glutenvrij moet eten.. Maar die prefab dingen vind ik echt niet te eten! Dus voor het eerst iets simpels geprobeerd en het is eigenlijk wel heel lekker:

[ afbeelding ]
Cake van maismeel en rijstmeel met kokosrasp
Maizena mag toch ook, als je glutenvrij moet?

Daar kun je lekkere koekjes mee bakken!
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 12 mei 2014 @ 20:48:42 #28
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139880346


Maak ik ook mijn toritilla's etc mee. Het is wel droger dan regulier meel dus je moet er wel even je draai mee vinden.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator maandag 12 mei 2014 @ 21:18:23 #29
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139882116
Boekweit is ook glutenvrij, kun je ook van alles mee doen.
Er schijnt ook quinoameel te zijn, ook glutenvrij, lijkt mij gewoon gemalen quinoa, ook leuk spul.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_139887902
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:19 schreef Bakkerd het volgende:

[..]

Ja, gelukkig! Ben best wel opgelucht dat ik iets heb gevonden waarmee ik kan bakken.
Waar kan ik amandelmeel en kokosbloem kopen, ook bij de biowinkel? Daar ben ik langs geweest en heb me een beetje laten informeren. Ik heb er ook boekweitmeel gekocht en daar heb ik een brood mee gebakken, maar yuk... dat was héél compact en een beetje grijs van kleur :{
Bij de Ekoplaza hebben ze glutenvrije broodmix voor wit en volkorenbrood. Misschien is dat handig als startpunt?
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
  maandag 12 mei 2014 @ 23:11:42 #31
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_139888804
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:18 schreef djkoelkast het volgende:
Boekweit is ook glutenvrij, kun je ook van alles mee doen.
Er schijnt ook quinoameel te zijn, ook glutenvrij, lijkt mij gewoon gemalen quinoa, ook leuk spul.
Een brood van quinoameel is niet aan te raden.

Deze kruidkoek vond ik erg lekker, ook uit de diepvries:
http://missglutenvrij.nl/(...)kruidkoek/#more-1350

Lekkere cake
http://missglutenvrij.nl/2012/12/09/appel-honing-cake/#more-1645 heb ik ook niet glutenvrije vriendinnen voorgezet.

Recept van mijn tante voor brood:
100gr. rijstemeel
100gr. boekweitmeel,
100gr. maismeel,
100gr.meel van kleefrijst (ketan, uit de toko)
25 gram pitten of noten,
kleingesneden zongedroogde tomaat,
kleine eetlepel zout,
fikse scheut olijfolie,
1 zakje gedroogde gist of 20 gram verse,
350cc. lauw water (bijna 40 graden).
Gist in water laten oplossen, de hele boel mixen of roeren, een half uur laten rijzen en daarna 40 min. bakken bij 190 graden.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_139890708
Wow, dank jullie wel voor de tips allemaal! Ik ga er mee aan de slag deze week :-)

SV-tje, ik ben wel benieuwd naar het brood van je tante: wordt het een soort foccacia?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 00:28:19 #33
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139892332
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:56 schreef Mry het volgende:

[..]

Bij de Ekoplaza hebben ze glutenvrije broodmix voor wit en volkorenbrood. Misschien is dat handig als startpunt?
de fuck met al dat speciale glutenvrije spul is dat het schreeuwend duur is.
ruim 4 euro voor een Pizzabodem?? :')
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator dinsdag 13 mei 2014 @ 00:43:20 #34
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139892764
Dat komt omdat al die glutenvrije dingen van zichzelf geen stand houden, er moet allerlei peperduur spul in waar weinig/minder vraag naar is.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 13 mei 2014 @ 08:13:09 #35
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_139895056
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 23:49 schreef Bakkerd het volgende:
Wow, dank jullie wel voor de tips allemaal! Ik ga er mee aan de slag deze week :-)

SV-tje, ik ben wel benieuwd naar het brood van je tante: wordt het een soort foccacia?
Daar heeft het inderdaad wel wat van weg. Ik vond het zelf wel lekker voor erbij, maar niet om iedere dag te eten. Maar goed er is ook niemand die glutenvrij moet eten die iedere dag brood eet ben ik wel achter gekomen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_139897047
quote:
ja,ik heb hier wel een recept van...

Voor de siroop:
1 deel water
1 deel suiker
Steranijs
Kruidnagel
Schil van 1 citroen (en dan dus echt de schil met een dunschiller, niet de rasp)
Kaneelstokje
Scheutje azijn

Alles op een laag vuurtje opzetten, terwijl dit op staat de appels schillen en in partjes snijden. Bij de siroop doen en de appel net aan zacht koken. Dus niet door en door gaar.
Alles overbrengen in een weckpot, met open deksel af laten koelen. Na 2 dagen heeft het zijn smaak goed te pakken, je kunt het weken lang bewaren.
hartelijk bedankt. Ik ga het dadelijk of morgenvroeg maken want ik heb al alles in huis. Tof!
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_139908388
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 00:28 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

de fuck met al dat speciale glutenvrije spul is dat het schreeuwend duur is.
ruim 4 euro voor een Pizzabodem?? :')
Ik zeg toch niet dat ze voor 4 euro een pizzabodem moet kopen? ;)
Die bakmixen gebruiken een hele lijst aan meelsoorten, dus als je de mix zelf te duur vindt kun je ze wel gebruiken om inspiratie op doen voor bruikbare glutenvrije meelsoorten.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_139910543
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 08:13 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Daar heeft het inderdaad wel wat van weg. Ik vond het zelf wel lekker voor erbij, maar niet om iedere dag te eten. Maar goed er is ook niemand die glutenvrij moet eten die iedere dag brood eet ben ik wel achter gekomen.
Nee klopt, het is meer voor af en toe. Ga m zeker even opschrijven!
pi_139910834
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:12 schreef Bakkerd het volgende:
Ik had mijn bakhobby een beetje opgegeven sinds ik glutenvrij moet eten.. Maar die prefab dingen vind ik echt niet te eten! Dus voor het eerst iets simpels geprobeerd en het is eigenlijk wel heel lekker:

[ afbeelding ]
Cake van maismeel en rijstmeel met kokosrasp
Ik kan dit recept aanraden: http://www.taste.com.au/r(...)ange+and+almond+cake
met amandelmeel. Duur, maar erg lekker!
  dinsdag 13 mei 2014 @ 23:16:38 #40
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139930171
Ik had nog een bos rabarber



Het recept:
http://smittenkitchen.com(...)isp-bars/#more-11831 maar dan blauwe bessen ipv aardbeien want die had ik niet O+
  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2014 @ 12:46:38 #41
37843 lady-wrb
kortaf
pi_139980246


ik heb weer koekjes gestempeld.
ik ga ze als bedankje weggeven aan mijn hardlooptrainers.
(dat kan ik doen zonder me bezwaard te voelen, want die lopen het er toch wel weer af :P )
  Moderator donderdag 15 mei 2014 @ 12:47:35 #42
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139980267
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:46 schreef lady-wrb het volgende:

ik heb weer koekjes gestempeld.
Dit klinkt echt heel erg vies _O-
Zien er echter niet vies uit :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † donderdag 15 mei 2014 @ 12:50:27 #43
37843 lady-wrb
kortaf
pi_139980352
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dit klinkt echt heel erg vies _O-
Zien er echter niet vies uit :P
je zou ze eens moeten ruiken :~
  Moderator donderdag 15 mei 2014 @ 12:50:54 #44
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_139980366
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:50 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

je zou ze eens moeten ruiken :~
Ik heb gewoon een krom beeld van dingen stempelen ben ik bang :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 15 mei 2014 @ 13:10:45 #45
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_139980901
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]

ik heb weer koekjes gestempeld.
ik ga ze als bedankje weggeven aan mijn hardlooptrainers.
(dat kan ik doen zonder me bezwaard te voelen, want die lopen het er toch wel weer af :P )
^O^
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_139986733
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:12 schreef Bakkerd het volgende:
Ik had mijn bakhobby een beetje opgegeven sinds ik glutenvrij moet eten.. Maar die prefab dingen vind ik echt niet te eten! Dus voor het eerst iets simpels geprobeerd en het is eigenlijk wel heel lekker:

[ afbeelding ]
Cake van maismeel en rijstmeel met kokosrasp
Juist niet opgeven, vind het zelf iedere dag weer een uitdaging (mijn vriendin is coeliake patient, dus MOET glutenvrij eten)

Ik vind het juist leuk om te bakken e.d. En het is toch altijd wel een kunst om het lekker smaakvol te krijgen.
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
pi_139995329
[quote]0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]

leuk stempeltje! Wil ik ook,waar heb je die vandaan?
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_139995386
oh,blijkbaar iets verkeerd gedaan maar ik zou niet weten wat
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_139997494
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]

ik heb weer koekjes gestempeld.
ik ga ze als bedankje weggeven aan mijn hardlooptrainers.
(dat kan ik doen zonder me bezwaard te voelen, want die lopen het er toch wel weer af :P )
Wat een mooie! :o

Ik heb ergens ook een stempel maar heb 2x uitgelopen koekjes gehad dus heb je pleassssseeee het recept? <3
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_139999244
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]

ik heb weer koekjes gestempeld.
ik ga ze als bedankje weggeven aan mijn hardlooptrainers.
(dat kan ik doen zonder me bezwaard te voelen, want die lopen het er toch wel weer af :P )
Wauuw
  † In Memoriam † vrijdag 16 mei 2014 @ 07:31:36 #51
37843 lady-wrb
kortaf
pi_140009036
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:03 schreef sieske het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op donderdag 15 mei 2014 12:46 schreef lady-wrb het volgende:
[ afbeelding ]

leuk stempeltje! Wil ik ook,waar heb je die vandaan?
het is het stempel van yvon jaspers, wat ooit te koop was bij intratuin. ik heb m overgekocht van iemand op de facebookpagina voor tweedehands taartartikelen
  † In Memoriam † vrijdag 16 mei 2014 @ 07:33:00 #52
37843 lady-wrb
kortaf
pi_140009045
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:50 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Wat een mooie! :o

Ik heb ergens ook een stempel maar heb 2x uitgelopen koekjes gehad dus heb je pleassssseeee het recept? <3
ik gebruik kant en klare koekjesmix van fun cakes
  vrijdag 16 mei 2014 @ 07:47:57 #53
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_140009168
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:12 schreef Bakkerd het volgende:
Ik had mijn bakhobby een beetje opgegeven sinds ik glutenvrij moet eten.. Maar die prefab dingen vind ik echt niet te eten! Dus voor het eerst iets simpels geprobeerd en het is eigenlijk wel heel lekker:

[ afbeelding ]
Cake van maismeel en rijstmeel met kokosrasp
Mijn moeder heeft ook coeliakie en moet al een jaar of 20 glutenvrij eten. Vorige week had ik nog een erg lekkere citroen/amandel taart voor dr gebakken met rijstmeel maar ook schuimgebakjes kunnen heel erg goed. Chocoladetaart is vaak glutenvrij. Er is veel mogelijk alleen moet je wat meer moeite doen voor een fijn deeg. Niet opgeven! :D
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
pi_140018231
Ik heb ook weleens meelvrij en dus waarschijnlijk ook glutenvrij gebakken met chocolade en nootjes. Ik heb daarvoor in het verleden weleens gemalen nootjes uit Duitsland gehaald. Die krijg je hier niet. Moet je zelf malen met een keukenmachine.

Wilde nog even de laatste 2 creaties van de verjaardag laten zien.

De Nutella taart gesneden in vorm van een cijfer 2. Helaas brokkelde die bij mij ook. Dit kon ik met de chocoladeglazuur een beetje verdonkeremanen:


En nog de kant en klare witte wine-creme taart, waarvoor ik heel veel complimenten kreeg. Ik heb het uiteindelijk bij de marsepein voor decoratie gelaten. Er was niet echt meer tijd om er chocoladeglazuur overheen te doen:


Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_140023418
Vind het er een beetje chaotisch uitzien. :@ Al ziet die bovenste er ondanks dat wel uit als iets heel erg lekkers. :D
  vrijdag 16 mei 2014 @ 17:13:54 #56
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140025628
Notenmeel is bij sommige reformzaken wel te krijgen. Gimsel in Rotterdam heeft het bijvoorbeeld.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zaterdag 17 mei 2014 @ 02:45:06 #57
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140045797
De Tuinen heeft ook amandelmeel, nog best vaak in de aanbieding ook. En anders online ook wel verkrijgbaar, stuk makkelijker dan 'even' naar Duitsland
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 08:33:42 #58
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140047028
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 02:45 schreef Molo het volgende:
De Tuinen heeft ook amandelmeel, nog best vaak in de aanbieding ook. En anders online ook wel verkrijgbaar, stuk makkelijker dan 'even' naar Duitsland
Amandelmeel kun je ook extreem lekkere amandelspijs van maken. 2 dagen in de koelkast en daarna invriezen, dan heb je het altijd klaar liggen om bijvoorbeeld gevulde koeken te maken :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140047732
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 08:33 schreef djkoelkast het volgende:

[..]om bijvoorbeeld gevulde koeken te maken :9
Mooi bruggetje :P



Ik had nog amandelspijs liggen en om nu nog een verlaat glutenvrij paasbrood opnieuw te proberen maken heb ik er gewoon gevulde koeken mee gemaakt :)
mag het weten
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 10:42:06 #60
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140048555
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:40 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Mooi bruggetje :P

[ afbeelding ]

Ik had nog amandelspijs liggen en om nu nog een verlaat glutenvrij paasbrood opnieuw te proberen maken heb ik er gewoon gevulde koeken mee gemaakt :)
Ik zie mijn vader zo alle 5 die amandelen er af pulken, hij deed dat ook altijd bij gekochte gevulde koeken, waar er dan maar een halve op zat :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140049285
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:42 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik zie mijn vader zo alle 5 die amandelen er af pulken, hij deed dat ook altijd bij gekochte gevulde koeken, waar er dan maar een halve op zat :P
Die Hollandse zuunigheid ook altijd }:| Nee, als ik dan toch nog amandelen heb ga ik ze ook rijkelijk beleggen :9
mag het weten
pi_140049353
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 09:40 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Mooi bruggetje :P

[ afbeelding ]

Ik had nog amandelspijs liggen en om nu nog een verlaat glutenvrij paasbrood opnieuw te proberen maken heb ik er gewoon gevulde koeken mee gemaakt :)
Mooi bruin :9
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 17 mei 2014 @ 11:25:37 #63
39237 crew  H_T
2733
pi_140049367
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 11:21 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Die Hollandse zuunigheid ook altijd }:| Nee, als ik dan toch nog amandelen heb ga ik ze ook rijkelijk beleggen :9
Kan ook zijn dat hij niet van amandelen houdt he ;)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 11:34:57 #64
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140049549
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 11:21 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Die Hollandse zuunigheid ook altijd }:| Nee, als ik dan toch nog amandelen heb ga ik ze ook rijkelijk beleggen :9
Hij vindt ze los niet lekker :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 11:25 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Kan ook zijn dat hij niet van amandelen houdt he ;)
Dit dus ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 17 mei 2014 @ 11:59:06 #65
39237 crew  H_T
2733
pi_140050040
Ik ben bezig met Tia Maria-soezen te maken, ook met mokka-aroma al in het deeg. Het deeg lijkt alleen wat aan de natte kant te zijn, dus ik ben erg benieuwd hoe ze eruit zien als ze straks de oven uit mogen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 12:03:50 #66
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140050128
mokka-aroma? Uit een potje/flesje?
Als er iets makkelijk is om te maken is het mokka: oploskoffie in poedervorm toevoegen.
Al lijkt me mokka in soezendeeg niet erg lekker, wel in de slagroom/room die je er in spuit en het glazuur er op.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 17 mei 2014 @ 12:16:20 #67
39237 crew  H_T
2733
pi_140050372
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 12:03 schreef djkoelkast het volgende:
mokka-aroma? Uit een potje/flesje?
Als er iets makkelijk is om te maken is het mokka: oploskoffie in poedervorm toevoegen.
Al lijkt me mokka in soezendeeg niet erg lekker, wel in de slagroom/room die je er in spuit en het glazuur er op.
Flesje inderdaad. Dat had ik nog wel in huis, maar oploskoffie niet. Vandaar :) En na vandaag kan ik je zeggen of je vermoeden klopt
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 17 mei 2014 @ 12:29:57 #68
39237 crew  H_T
2733
pi_140050675
Herstel: ik kom er voorlopig niet achter, want ze zijn aangebrand -O-
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 12:44:26 #69
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140050961
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 12:29 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Herstel: ik kom er voorlopig niet achter, want ze zijn aangebrand -O-
Zonde! Soesjes moet je wel bij blijven. Les voor de volgende keer :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 17 mei 2014 @ 13:29:39 #70
414785 sirdanilot
pi_140051916
Vandag voor het eerst eiwitten zelf geklopt met de garde ipv met een mixer. Ik heb namelijk hier geen mixer. Ging prima en een voldaan gevoel achteraf.

Ben italiaanse meringue aan het maken met suikerstroop. Nu lees ik in recepten online dat dit niet in de oven moet. Maar ik houd niet van zachte/taaie/fluffy meringue, ik wil harde, knapperige luchtige meringue. Dus hoe lang en op welke temperatuur moet ik het in de oven doen?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140052608
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 11:34 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hij vindt ze los niet lekker :P

[..]

Dit dus ;)
Oh zo :D Ik las jouw bericht alsof ie er juist van hield en als eerste de losse amandelen oppeuzelt zoals menigeen bij kokosmakronen eerst het eetbare papier opeten. Is iig mijn tik met zulk spul :+ Maar het kan ook andersom zijn ja :)
mag het weten
  Moderator zaterdag 17 mei 2014 @ 14:08:43 #72
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140052656
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 14:06 schreef Joosie200 het volgende:

[..]

Oh zo :D Ik las jouw bericht alsof ie er juist van hield en als eerste de losse amandelen oppeuzelt zoals menigeen bij kokosmakronen eerst het eetbare papier opeten. Is iig mijn tik met zulk spul :+ Maar het kan ook andersom zijn ja :)
Nee, als hij een gevulde koek op heeft ligt er op tafel een schoteltje met een halve amandel er op, want die moet 'ie niet _O-
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140053768
Amandelmeel kun je ook extreem lekkere amandelspijs van maken. 2 dagen in de koelkast en daarna invriezen, dan heb je het altijd klaar liggen om bijvoorbeeld gevulde koeken te maken.

Receptje??
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 17 mei 2014 @ 18:08:19 #74
414785 sirdanilot
pi_140058623
Amandelmeel zijn dan ook gewoon gemalen amandelen, dus zo heel verwonderlijk is dat niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140080972
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:16 schreef Myraela het volgende:
Vind het er een beetje chaotisch uitzien. :@ Al ziet die bovenste er ondanks dat wel uit als iets heel erg lekkers. :D
De bovenste heb ik aan de bovenkant deels afgesneden en zoals ik zei brokelde het behoorlijk en de creme vulling was te zacht. Dat zorgde ervoor, dat de chocolade niet even was en het geheel bij elkaar hield.

Bij de 2e taart heb ik er marsepein overheen gedaan, nadat ik hem had gemaakten daarna nog 1,5 dag in de koelkast bewaard. Dat was mijn fout. Volgende keer gaat het Marsepein er pas de ochtend voor het eten op. En ik had er nog chocolade overheen willen doen, maar niet voldoende tijd.

Beide taarten smaakten wel heerlijk.

Wat jammer van de soezen Hawaii-Tim. Moet je nu snel nog iets anders bakken of iets kopen? Of heb je de soezen gewoon zo gemaakt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 18 mei 2014 @ 12:55:33 #76
39237 crew  H_T
2733
pi_140085585
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 07:08 schreef Tinuviel het volgende:

[..]
Wat jammer van de soezen Hawaii-Tim. Moet je nu snel nog iets anders bakken of iets kopen? Of heb je de soezen gewoon zo gemaakt?
:N Het was voor een tea party die middag. Op tijd iets anders maken ging niet meer lukken. Naar verwachting zou er meer dan genoeg ander eten zijn (en dat was ook zo), dus heb het maar gelaten voor wat het is en ben met lege handen en excuses die kant op gegaan
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_140095240
Eerste keer macarons gemaakt, wel met een kant en klare mix:
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_140095330
Ik denk dat het niet helemaal is gelukt of wel? :T
  User die het meest klaagt 2022 zondag 18 mei 2014 @ 18:24:21 #79
414785 sirdanilot
pi_140096501
Mwah, ze zijn 'cracked' (beslag te droog? te lang gedroogd aan de lucht? niet op de werkbank geslagen met de ovenschaal? geen idee) maar verder ziet het er niet al te slecht uit volgens mij. Naar wat ik op internet erover heb gelezen/gezien dan.

Ik ga er zelf niet aan beginnen, macarons. Ingrediënten te duur (amandelmeel), véééél te veel moeite, véél te veel kans op mislukt resultaat, lastig, en volgens mij is het niet dusdanig lekker dat al die dingen gerechtvaardigd worden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140096612
Vind ze er best lekker uit zien!!
  zondag 18 mei 2014 @ 18:30:38 #81
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140096720
Ik kan die dingen hrelaas niet meer zien zonder dit in mijn hoofd te horen en meestal mee te neuriën ook nog :')

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 18 mei 2014 @ 18:34:11 #82
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140096853
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:24 schreef sirdanilot het volgende:
Mwah, ze zijn 'cracked' (beslag te droog? te lang gedroogd aan de lucht? niet op de werkbank geslagen met de ovenschaal? geen idee) maar verder ziet het er niet al te slecht uit volgens mij. Naar wat ik op internet erover heb gelezen/gezien dan.

Ik ga er zelf niet aan beginnen, macarons. Ingrediënten te duur (amandelmeel), véééél te veel moeite, véél te veel kans op mislukt resultaat, lastig, en volgens mij is het niet dusdanig lekker dat al die dingen gerechtvaardigd worden.
Duur vind ik wel mee vallen als je zelf maakt, maar ik vind het gewoon niet zo speciaal en de moeite niet waard daarom. En heb ze vaak genoeg geprobeerd, ook van bekende en dure winkels (o.a. Sprüngli in Zürich, Ladurée in Parijs en nog wat tentjes).
Het is gewoon nooit wat ik ervan verwacht. Doe mij maar lekker een ander gebakje of koekje ;)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140099610
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 18:24 schreef sirdanilot het volgende:
Mwah, ze zijn 'cracked' (beslag te droog? te lang gedroogd aan de lucht? niet op de werkbank geslagen met de ovenschaal? geen idee) maar verder ziet het er niet al te slecht uit volgens mij. Naar wat ik op internet erover heb gelezen/gezien dan.

Ik ga er zelf niet aan beginnen, macarons. Ingrediënten te duur (amandelmeel), véééél te veel moeite, véél te veel kans op mislukt resultaat, lastig, en volgens mij is het niet dusdanig lekker dat al die dingen gerechtvaardigd worden.
Dank voor je tips en voor het kleine compliment. Die ga ik zeker in gedachten houden als ik het weer maak. Heb nu precies de aanwijzing op het pakket gevolgd. Ze kwamen zo cracked uit de oven. Wellicht was de temperatuur van de oven iets te hoog. Op mijn oven is 50 graden voor het rusten en de 150 graden voor het bakken lastig precies in te stellen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  † In Memoriam † zondag 18 mei 2014 @ 22:23:44 #84
37843 lady-wrb
kortaf
pi_140109909
nadat ik ze ooit een paar keer gemaakt heb, zeurt mijn zoon me gek om macarons :')
ik heb ze zowel met een kant en klaarpak als met gekocht amandelmeel gemaakt.
het is en blijft een behoorlijke klus en het resultaat is best lekker, maar of het het werk waard is, daar lopen de meningen van mijn zoon en mij uiteen :P

tinuviel, ik heb bij xenos van die macaronmatjes gekocht en die zijn best handig om de maten.
en met een spuitzak gaat het ook een stuk makkelijker
de hema heeft ook een tijd geleden een macaronset in het assortiment gehad. dat bestond uit een spuitzak met spuitmond, een papier met cirkels dat je onder je bakpapier kan leggen en en receptenboekje.
pi_140112260
Oefening baart kunst, Tinuviel. Macarons zijn moeilijk maar ook weer niet. Nooit een kant en klare mix geprobeerd maar na het lezen van alle blogposts van notsohumblepie over macarons en zelf een paar keer proberen moet het lukken. Ik weet het zeker.

Mijn eerste macaron maakte ik een paar jaar terug, vond ze toen meh. Mijn eerste macaron uit de winkel was ook een paar jaar terug, ook meh. Totdat ik macarons van Poptasi probeerde, die vond ik super lekker. Heb sindsdien een macaron obsessie ontwikkeld. Macarons kunnen ongelofelijk lekker zijn als ze goed zijn gemaakt.

Mijn laatste macaron creaties:



De 'koekjes' lukken redelijk, maar ben nog niet tevreden over de vulling. Dus dat is waar mijn focus momenteel ligt. :P
pi_140112318
Zien er fantastisch uit :)!
pi_140113364
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 22:57 schreef Unites het volgende:
Zien er fantastisch uit :)!
Thanks! :)
pi_140119353
Lady dank voor de tip. Ik heb nu een spuitzak gebruikt, maar wel een opzetstuk met hele kleine opnening. Dat was geen aanrader. Volgende keer gebruik ik de grotere opening.

Bortecinem, die zien er lekker uit. Wat is de vulling daarin? De vulling die ik had (kant en klaar) was echt een ramp.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_140129250
Vulling was een Franse botercreme met mokka. Ik weet niet of het door de mokka kwam (kant en klare mokka aroma uit een potje), maar ik vond 'm niet zo lekker. De volgende keer ga ik experimenteren met ganach, confituur, dulce de leche en caramel. :9
  dinsdag 20 mei 2014 @ 10:37:56 #90
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_140161166
mooi hoor die macarons! Welk recept gebruik je?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  † In Memoriam † dinsdag 20 mei 2014 @ 19:22:13 #91
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_140176797
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 11:25 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Kan ook zijn dat hij niet van amandelen houdt he ;)
Dan moet ie geen gevulde koeken eten :P
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_140177027
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 10:37 schreef -Mellow- het volgende:
mooi hoor die macarons! Welk recept gebruik je?
Deze:

http://notsohumblepie.blo(...)ting-new-recipe.html
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 20 mei 2014 @ 19:27:20 #93
39237 crew  H_T
2733
pi_140177063
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 19:22 schreef Skaai het volgende:

[..]

Dan moet ie geen gevulde koeken eten :P
Ik luste eerst wel amandelspijs, maar geen amandelen. En wel ketchup, maar geen echte tomaat. Die twee zijn verholpen, maar ik heb nog steeds dat ik chemische banaan heerlijk vind, maar niks moet hebben van echte banaan
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_140217862
Ik ben weer druk aan het bakken na alle goede tips hier (biowinkels, toko's, heb ze zo ongeveer leeggekocht) :)
Ik heb eindelijk een beetje een normaal brood weten te bakken van rijstmeel, tapiocameel en maismeel:



Wel nog érg compact, dus volgende keer langer rijzen!
pi_140277541
Bleie mag ik het recept van je cheesecake uit het vorigetopic svp? Degene met de rode coulis bovenop.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_140277896
De cheesecake zelf was het recept voor New York cheesecake van Nigella Lawson (Goddelijke huisvrouw), maar daar kun je elk recept voor gebruiken. Er is een cheesecaketopic met een heerlijk recept (ik denk daar in de OP). Voor de topping had ik dit recept gebruikt: http://www.hungryhappenin(...)kes-topped-with.html - ik heb geloof ik 3 blaadjes gelatine gebruikt (hmm, eten jullie dat wel?). Hoeveelheid was prima voor een springvorm van 24 cm.
pi_140279192
Bleie gewone gelatine doen we idd niet. Dat product is ook wel kosher te verkrijgen, dan is het geen probleem en anders agar agar zal ook wel Werken denk ik.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_140305370
Weet niet precies waar ik dit moet posten. Want echt "bakken" is het niet. Maar het is zoet. En lekker. :D En supersimpel. Fudge maken. _O_ Al probeer ik het de volgende keer met poedersuiker, want nu zat er nog een korrel in van de suiker, terwijl het best lang heeft staan koken.



Heb de helft weggedaan. Want het is niet super gezond (lees fucking ongezond) en we konden er niet vanaf blijven. :')
  zaterdag 24 mei 2014 @ 09:45:02 #99
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140305860
Als in weggegooid? :o Of weggegeven?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_140306187
Weggegooid. :@ Had niemand om het aan te geven.
pi_140306574
Ik heb het ook proberen te maken. Het resultaat was waardeloos vooral omdat de suiker aankoekte en je dus geen gladde massa aan fudge kreeg. -O- Ik heb zelden zo lang staan schrobben om de pan weer blinkend te krijgen |:(
mag het weten
pi_140306629
Oh echt? Wel constant lopen roeren? Heb ik hier echt helemaal geen last van gehad. Pan na gebruik direct onder de hete kraan gezet en het was er zo af.
  Moderator zaterdag 24 mei 2014 @ 10:41:11 #103
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140306746
Ik vind de smaak van gecondenseerde melk echt zo vies en dat gaat aan je fudge zitten als je het gebruikt. Smaakt naar koffiemelk.
Ik heb ook wel eens caramel gemaakt door zo'n blikje gezoete gecondenseerde melk 3 uur te laten koken, ook daar zat een hele sterke koffiemelkbijsmaak aan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140306957
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 10:34 schreef Myraela het volgende:
Oh echt? Wel constant lopen roeren? Heb ik hier echt helemaal geen last van gehad. Pan na gebruik direct onder de hete kraan gezet en het was er zo af.
Ja, uiteraard constant roeren maar toch kreeg de garde zo aankoekende suiker aan de randen mee. Zelfs met gecondenseerde melk los aan de kook brengen resulteerde in hetzelfde. Drie uur lang onder water houden durfde ik niet aan want te kleine pan dus dan blijf je maar water toevoegen om een ontploffende caramel spree te voorkomen.
mag het weten
  zaterdag 24 mei 2014 @ 15:19:02 #105
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140313280
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 10:07 schreef Myraela het volgende:
Weggegooid. :@ Had niemand om het aan te geven.
http://www.thuisafgehaald.nl ? :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_140313605
quote:
Vond ik het te weinig voor. En het was 's nachts. Wilde gewoon niet dat we de andere helft vandaag ook nog eens op zouden eten. Dan gaat alles bij mij gewoon impulsief de prullenbak in.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 22:48:40 #107
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140449168
Ik ga morgen donuts maken, ben benieuwd :9
it's the map in my mind that sends me on my way.
  † In Memoriam † dinsdag 27 mei 2014 @ 22:49:34 #108
37843 lady-wrb
kortaf
pi_140449226
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:48 schreef Diconnected het volgende:
Ik ga morgen donuts maken, ben benieuwd :9
ik ook :~ daar wil ik alles over weten!
  dinsdag 27 mei 2014 @ 22:51:15 #109
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140449350
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 10:41 schreef djkoelkast het volgende:
Ik vind de smaak van gecondenseerde melk echt zo vies en dat gaat aan je fudge zitten als je het gebruikt. Smaakt naar koffiemelk.
Ik heb ook wel eens caramel gemaakt door zo'n blikje gezoete gecondenseerde melk 3 uur te laten koken, ook daar zat een hele sterke koffiemelkbijsmaak aan.
Zoveel lyrische verhalen over gelezen dus ook eens gemaakt met zo'n blikje. Het zag er verrukkelijk uit, maar de smaak viel me ook tegen.
The love you take is equal to the love you make.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 mei 2014 @ 22:53:30 #110
414785 sirdanilot
pi_140449473
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 10:41 schreef djkoelkast het volgende:
Ik vind de smaak van gecondenseerde melk echt zo vies en dat gaat aan je fudge zitten als je het gebruikt. Smaakt naar koffiemelk.
Ik heb ook wel eens caramel gemaakt door zo'n blikje gezoete gecondenseerde melk 3 uur te laten koken, ook daar zat een hele sterke koffiemelkbijsmaak aan.
Da's juist ongelooflijk lekker, heet ook wel dulche de leche of doce de leite in Zuid-Amerika.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 00:16:43 #111
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140454010
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Da's juist ongelooflijk lekker, heet ook wel dulche de leche of doce de leite in Zuid-Amerika.
Ik vond het echt zo vies en mijn vriendin ook. Caramel was top, maar die koffiemelkbijsmaak was niet te harden. Heb het na 1 hapje weggegooid.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 28 mei 2014 @ 00:17:33 #112
414785 sirdanilot
pi_140454039
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:16 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik vond het echt zo vies en mijn vriendin ook. Caramel was top, maar die koffiemelkbijsmaak was niet te harden. Heb het na 1 hapje weggegooid.
Smaken verschillen. Als je naar Brazilië of een ander zuid-amerikaans land gaat kom je er niet om heen, het is overal.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 00:18:36 #113
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140454080
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Smaken verschillen. Als je naar Brazilië of een ander zuid-amerikaans land gaat kom je er niet om heen, het is overal.
Dat is zo'n dooddoener. Natuurlijk verschillen smaken, maar hoe je het wendt of keert: als je zo'n blikje gecondenseerde melk 3 uur kookt zit er een koffiemelkbijsmaak aan en dat komt door het condenseren.

Ik vind het ook smerig als ik ergens cappuccino bestel en het is met houdbare melk gemaakt, dan zit er een kooksmaak aan en dat proef je ook. Er zijn ook mensen die houdbare melk lekker vinden, prima, maar je proeft het altijd.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140454347
Vandaag een wolkige chocoladetaart van Koken met Karin gemaakt.
Ook creatief de laatste cranberries door de mix gedaan.
De bite is ook bijzonder door de gemalen amandelen.

Was goed gelukt.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-chocoladecake.dhtml
Voor de liefhebbers.

De taart werd niet zo hoog, ms 3 cm. :Y)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 28 mei 2014 @ 00:29:44 #115
414785 sirdanilot
pi_140454510
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:18 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat is zo'n dooddoener. Natuurlijk verschillen smaken, maar hoe je het wendt of keert: als je zo'n blikje gecondenseerde melk 3 uur kookt zit er een koffiemelkbijsmaak aan en dat komt door het condenseren.

Ik vind het ook smerig als ik ergens cappuccino bestel en het is met houdbare melk gemaakt, dan zit er een kooksmaak aan en dat proef je ook. Er zijn ook mensen die houdbare melk lekker vinden, prima, maar je proeft het altijd.
Producten van gecondenseerde melk worden in allerlei keukens gebruikt, ik zie het probleem niet zo. Dat jij dat dan toevallig niet lust, ok. Ik vind koffiemelk in mijn koffie bijvoorbeeld ook helemaal prima (al drink ik meestal zwart).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 00:34:27 #116
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140454662
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:29 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Producten van gecondenseerde melk worden in allerlei keukens gebruikt, ik zie het probleem niet zo. Dat jij dat dan toevallig niet lust, ok. Ik vind koffiemelk in mijn koffie bijvoorbeeld ook helemaal prima (al drink ik meestal zwart).
Ik zeg daar toch ook niks van. Jij begint met smaken verschillen.
Dat is net als dat iemand een scheet laat, een ander zegt "er heeft iemand een scheet gelaten, bah!" en dat jij roept "smaken verschillen!"
Die scheet is gelaten en is te ruiken.
Gecondenseerde melk heeft een bijsmaak en die is te proeven.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 28 mei 2014 @ 00:35:56 #117
414785 sirdanilot
pi_140454710
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:34 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik zeg daar toch ook niks van. Jij begint met smaken verschillen.
Dat is net als dat iemand een scheet laat, een ander zegt "er heeft iemand een scheet gelaten, bah!" en dat jij roept "smaken verschillen!"
Die scheet is gelaten en is te ruiken.
Gecondenseerde melk heeft een bijsmaak en die is te proeven.
Ja maar die smaak is gewoon het hele punt van dit product (doce de leite/dulche de leche). Het is een kleffig, extreem zoet goedje met een koffiemelksmaak. What you see is what you get.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 00:41:16 #118
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140454865
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:35 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja maar die smaak is gewoon het hele punt van dit product (doce de leite/dulche de leche). Het is een kleffig, extreem zoet goedje met een koffiemelksmaak. What you see is what you get.
De bekende fudgeblokjes hebben dan weer geen koffiemelksmaak. Misschien zo veel suiker er doorgetieft dat je het niet meer proeft.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 28 mei 2014 @ 00:43:19 #119
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140454924
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

De bekende fudgeblokjes hebben dan weer geen koffiemelksmaak. Misschien zo veel suiker er doorgetieft dat je het niet meer proeft.
Volgens mij zit daar room in, geen gecondenseerde melk.
The love you take is equal to the love you make.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 28 mei 2014 @ 01:48:39 #120
414785 sirdanilot
pi_140456278
Misschien dat de toevoeging van boter/vanille helpt? Bovendien wordt fudge minder lang gekookt.

Als je doce de leite/dulche de leche van gewone melk wil maken, ben je echt meer dan een uur aan het roeren. Eens maar nooit weer :') Resultaat was het overigens wel waard.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 28 mei 2014 @ 09:40:35 #121
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140459337
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:49 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik ook :~ daar wil ik alles over weten!
Ik zie alleen tegenop de frituurlucht in m'n huis :') gelukkig kan de keukendeur open. :+
it's the map in my mind that sends me on my way.
  † In Memoriam † woensdag 28 mei 2014 @ 09:41:12 #122
37843 lady-wrb
kortaf
pi_140459348
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:40 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ik zie alleen tegenop de frituurlucht in m'n huis :') gelukkig kan de keukendeur open. :+
dat kan hier nu even niet. de regen staat precies op die kant :(
  woensdag 28 mei 2014 @ 09:43:44 #123
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140459403
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:41 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

dat kan hier nu even niet. de regen staat precies op die kant :(
Gelukkig is het bij mij overdekt, dus geen regen naar binnen. Tenzij het gaat stormen vanmiddag :')
it's the map in my mind that sends me on my way.
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 09:48:02 #124
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140459505
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 00:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens mij zit daar room in, geen gecondenseerde melk.
Ah, dan is dat de reden :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 09:48:59 #125
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140459522
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:40 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ik zie alleen tegenop de frituurlucht in m'n huis :') gelukkig kan de keukendeur open. :+
Als je verse olie gebruikt (donuts bak je net als oliebollen het beste in arachideolie) dan ruik je dat echt niet hoor. Als ik met oud & nieuw oliebollen bak stinkt het huis ook niet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 28 mei 2014 @ 12:20:15 #126
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140464094
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:48 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Als je verse olie gebruikt (donuts bak je net als oliebollen het beste in arachideolie) dan ruik je dat echt niet hoor. Als ik met oud & nieuw oliebollen bak stinkt het huis ook niet.
Goeie tip, ga ik gelijk zo halen :Y
it's the map in my mind that sends me on my way.
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 12:43:26 #127
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140464793
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 12:20 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Goeie tip, ga ik gelijk zo halen :Y
Het is pinda-olie, dus wel opletten met allergieën, maar het is voor donuts/oliebollen en vergelijkbare gefrituurde deegwaren de beste keuze.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 28 mei 2014 @ 12:53:55 #128
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140465183
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 12:43 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het is pinda-olie, dus wel opletten met allergieën, maar het is voor donuts/oliebollen en vergelijkbare gefrituurde deegwaren de beste keuze.
Nah ik ben allergisch voor hazelnoten dus pinda-olie kan prima :P en niemand in de omgeving hier die het evt zou hebben dus kan ze met liefde uitdelen :P
it's the map in my mind that sends me on my way.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:51:55 #129
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140475391
Nou het is gelukt :D de eerste twee waren verbrand van buiten en zacht van binnen, olie was te heet :') maar daarna is het dus wel goed gegaan. Zo op zich zelf zijn ze lekker, maar we hebben ze versierd, en nu zijn ze echt goddelijk _O_



it's the map in my mind that sends me on my way.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:53:03 #130
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_140475431
Die zien er echt lekker uit :9~
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 19:12:05 #131
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140478321
En als het goed is stinkt ook niet je hele hok ;)
Tenzij je dit vet nog 8x voor hetzelfde gebruikt natuurlijk.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 20:16:55 #132
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140481241
Kokoskoekjes met echte vanille.
Zijn stiekem nog glutenvrij ook (als je ouwel glutenvrij is, of het weglaat) en ook nog eens lactosevrij.

Is gemaakt met kokos, suiker (ongeraffineerde rietsuiker en palmsuiker), amandelmeel, hele vanillestokjes en ei, meer niet.



Ik dacht alleen dat ze nog iets zouden uitlopen, dat doen ze dus helemaal niet. Vandaar dat het ouwel nu wat te groot is.
Op de vergroting zie je de vanille goed zitten. Echt megalekker!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140482459
Diconnected en DJkoelkast die donuts en kokos koekjes zien er erg lekker uit.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 28 mei 2014 @ 22:33:31 #134
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140488490
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:12 schreef djkoelkast het volgende:
En als het goed is stinkt ook niet je hele hok ;)
Tenzij je dit vet nog 8x voor hetzelfde gebruikt natuurlijk.
Nee klopt, je ruikt niks meer *O*

En nee, dit vet gaat weg, staat nu nog in de pan want ik moet het nog in een fles gieten :+
it's the map in my mind that sends me on my way.
  woensdag 28 mei 2014 @ 22:35:39 #135
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140488578
quote:
14s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:16 schreef djkoelkast het volgende:
Kokoskoekjes met echte vanille.
Zijn stiekem nog glutenvrij ook (als je ouwel glutenvrij is, of het weglaat) en ook nog eens lactosevrij.

Is gemaakt met kokos, suiker (ongeraffineerde rietsuiker en palmsuiker), amandelmeel, hele vanillestokjes en ei, meer niet.

[ afbeelding ]

Ik dacht alleen dat ze nog iets zouden uitlopen, dat doen ze dus helemaal niet. Vandaar dat het ouwel nu wat te groot is.
Op de vergroting zie je de vanille goed zitten. Echt megalekker!
Oh ziet er goed uit :9

Volgende week maar eens koekjes bakken.
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_140488684
Heeft er iemand een lekker recept voor Havermout koekjes? Ik had dit recept gevolgd (Enkel zonnebloemolie ipv kokosvet en rozijnen ipv cranberries) - maar het werd een droge, niet lekkere koek.

Ik wil het graag nogmaals proberen, wilde sowieso al honing toevoegen - maar wellicht hebben jullie nog een goed recept liggen? :)
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 23:48:09 #137
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140492323
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 22:33 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Nee klopt, je ruikt niks meer *O*

En nee, dit vet gaat weg, staat nu nog in de pan want ik moet het nog in een fles gieten :+
Gewoon een paar zakken in elkaar en zo in de grijze bak met die zooi :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 28 mei 2014 @ 23:49:17 #138
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140492389
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 22:38 schreef Crientj het volgende:
Heeft er iemand een lekker recept voor Havermout koekjes? Ik had dit recept gevolgd (Enkel zonnebloemolie ipv kokosvet en rozijnen ipv cranberries) - maar het werd een droge, niet lekkere koek.

Ik wil het graag nogmaals proberen, wilde sowieso al honing toevoegen - maar wellicht hebben jullie nog een goed recept liggen? :)
Kokosolie kun je niet vervangen voor zonnebloemolie, zonnebloemolie is een vloeibaar vet en kokosolie is vast bij kamertemperatuur. Buiten dat lijkt me dit geen lekker koekje.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140493034
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:49 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Kokosolie kun je niet vervangen voor zonnebloemolie, zonnebloemolie is een vloeibaar vet en kokosolie is vast bij kamertemperatuur. Buiten dat lijkt me dit geen lekker koekje.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:49 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Kokosolie kun je niet vervangen voor zonnebloemolie, zonnebloemolie is een vloeibaar vet en kokosolie is vast bij kamertemperatuur. Buiten dat lijkt me dit geen lekker koekje.
Volgens het recept moest je het smelten voordat je het toe zou voegen aan de rest. Ik heb wel eens eerder een verdomd lekker havermout koekje gehad van de Ah To Go. Maarja, die komen als bevroren deeg binnen en worden daar in de ovens afgebakken.
  Moderator donderdag 29 mei 2014 @ 00:05:20 #140
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140493192
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:02 schreef Crientj het volgende:

[..]

[..]

Volgens het recept moest je het smelten voordat je het toe zou voegen aan de rest. Ik heb wel eens eerder een verdomd lekker havermout koekje gehad van de Ah To Go. Maarja, die komen als bevroren deeg binnen en worden daar in de ovens afgebakken.
Mja fabriekskoekjes vol aroma's, dan kun je er elk smaakje aan geven natuurlijk.
Havermoutkoekjes zijn eigenlijk heel simpel. Havermout, vet en suiker. Veel meer hoeft er niet in.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:24:26 #141
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_140500168
Ik zoek een recept voor een bananencake waar de banaan er nog heel in zit, maar kan niks vinden. Als ik op "banaanrollade' zoek dan krijg ik nog wel een foto van wat ik wil, maar het is van een stockphoto site:

When all else fails, you always have delusion.
  donderdag 29 mei 2014 @ 10:41:22 #142
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140500446
Welk recept voor de donuts?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_140502201
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:24 schreef Mirel het volgende:
Ik zoek een recept voor een bananencake waar de banaan er nog heel in zit, maar kan niks vinden. Als ik op "banaanrollade' zoek dan krijg ik nog wel een foto van wat ik wil, maar het is van een stockphoto site:

[ afbeelding ]
Ik heb als het goed is nog ergens een Yugoslavisch recept liggen voor zo'n bananen cake/rollade. Ik kijk vanavond wel of ik die kan vinden.
  † In Memoriam † donderdag 29 mei 2014 @ 12:55:57 #144
37843 lady-wrb
kortaf
pi_140503834
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:24 schreef Mirel het volgende:
Ik zoek een recept voor een bananencake waar de banaan er nog heel in zit, maar kan niks vinden. Als ik op "banaanrollade' zoek dan krijg ik nog wel een foto van wat ik wil, maar het is van een stockphoto site:

[ afbeelding ]
misschien gewoon het deeg voor bananencake maken en er plakken banaan inleggen.
nu ik het schrijf krijg ik gewoon zin om het te proberen :~

ik heb het tot nu toe wel gedaan met grof geprakte banaan en de kleffe stukjes banaan die er na het bakken inzaten vond ik wel heel erg lekker. geen idee of hele stukken banaan lekker zullen zijn.
  donderdag 29 mei 2014 @ 12:59:06 #145
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_140503929
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 12:06 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Ik heb als het goed is nog ergens een Yugoslavisch recept liggen voor zo'n bananen cake/rollade. Ik kijk vanavond wel of ik die kan vinden.
Misschien is dat het, m'n tantes maken die cake altijd en wij zijn Bosnisch. Misschien is het minder bekend in Nederland :P
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 12:55 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

misschien gewoon het deeg voor bananencake maken en er plakken banaan inleggen.
nu ik het schrijf krijg ik gewoon zin om het te proberen :~

ik heb het tot nu toe wel gedaan met grof geprakte banaan en de kleffe stukjes banaan die er na het bakken inzaten vond ik wel heel erg lekker. geen idee of hele stukken banaan lekker zullen zijn.
Ik ben een absolute noob op het gebied van bakken, ik dacht, zo'n 'normale' cake met stukken banaan, misschien valt dat uit elkaar?
When all else fails, you always have delusion.
pi_140504179
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 12:59 schreef Mirel het volgende:

[..]

Misschien is dat het, m'n tantes maken die cake altijd en wij zijn Bosnisch. Misschien is het minder bekend in Nederland :P

[..]

Ik ben een absolute noob op het gebied van bakken, ik dacht, zo'n 'normale' cake met stukken banaan, misschien valt dat uit elkaar?
Is die rollade van jou niet gewoon een biscuitrol met een banaan erin? Dus eerst een dunne laag biscuit maken en dat later oprollen met een stuk banaan en een lekker crèmepje erin?
  donderdag 29 mei 2014 @ 13:24:27 #147
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_140504660
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 13:08 schreef kvd het volgende:

[..]

Is die rollade van jou niet gewoon een biscuitrol met een banaan erin? Dus eerst een dunne laag biscuit maken en dat later oprollen met een stuk banaan en een lekker crèmepje erin?
Als je het op die manier uitleg, dan snap ik gelijk ook beter hoe het gemaakt wordt (en klinkt de naam rollade logischer) :P Het is wel zo ja! Al had ik vaak ook varianten die niet opgerold leken.

Heb even gezocht op de Bosnische benaming en ik zie gelijk heel veel resultaten: en zie eens :D http://www.coolinarika.com/recept/759448/

Maar ik kan niet zo snel een Nederlandstalig recept vinden, vind dat toch stukken makkelijker om te lezen :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Mirel op 29-05-2014 13:31:44 ]
When all else fails, you always have delusion.
pi_140505020
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 13:24 schreef Mirel het volgende:

[..]

Als je het op die manier uitleg, dan snap ik gelijk ook beter hoe het gemaakt wordt (en klinkt de naam rollade logischer) :P Het is wel zo ja! Al had ik vaak ook varianten die niet opgerold leken.

Heb even gezocht op de Bosnische benaming en ik zie gelijk heel veel resultaten: en zie eens :D http://www.coolinarika.com/recept/759448/

Maar ik kan niet zo snel een Nederlandstalig recept vinden, vind dat toch stukken makkelijker om te lezen :P
Bananenrol?
http://www.boodschappen.nl/recepten/bananenrol/

En anders de bosnische even door de vertaler gooien, er staat een lekkere creme bij :Y
pi_140505944
Mirel of het recept van kvd of idd gewoon een biscuitrecept en een recept voor een creme/ vulling zoeken, die jij lekker vind en bij de banaan vind passen en dat dan zelf samen stellen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  donderdag 29 mei 2014 @ 14:12:02 #150
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_140506024
Ik doe dez http://tortekolaci.com/kolaci/banana-rolat-4 met gewone chocolade ipv melkchocolade. Nu nog iemand in het Yugo topic laten vertalen, Google Translate vertrouw ik niet. Ik vind al die Nederlandstalige recepten voor dit zo vaag en onnodig moeilijk. Wil gewoon iets simpels :P
When all else fails, you always have delusion.
pi_140507619
'Mijn' recept is in het NL. :P Een Bosnisch/Servisch/Kroaat meisje (daarom dat ik gewoon 'Yugo' zeg :') ) had het voor mij vertaald. En İk heb het gevonden trouwens, maar kan op de een of andere manier niet copy pasten op mijn tel. Ik post het vanavond wel wanneer ik thuis ben.
  donderdag 29 mei 2014 @ 15:40:27 #152
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_140508554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 15:08 schreef Bortecinem het volgende:
'Mijn' recept is in het NL. :P Een Bosnisch/Servisch/Kroaat meisje (daarom dat ik gewoon 'Yugo' zeg :') ) had het voor mij vertaald. En İk heb het gevonden trouwens, maar kan op de een of andere manier niet copy pasten op mijn tel. Ik post het vanavond wel wanneer ik thuis ben.
Jeej thanks :D
When all else fails, you always have delusion.
pi_140516088
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 15:40 schreef Mirel het volgende:

[..]

Jeej thanks :D
Precies zoals ik het heb gekregen:
quote:
Je hebt nodig:
Voor het biscuit:
-6 eieren
-el heet water
-150 gr poedersuiker
-60 gr bloem
-50 gr gemalen walnoten
-1 zakje van. suiker

voor de cremevulling:
-400 ml melk
-1 vanille pudding
-200 gr boter/margarine
-2 a 3 bananen
-3 el. hagelslag

decoratie:
-slagroom
-3 el gemalen walnoten

1. Het eigeel opkloppen met 75 gr poedersuiker. Heet water toevoegen en mixen tot het dik wordt.
Eiwit stijf kloppen en de overige 75 gr poedersuiker en van. suiker toevoegen.

2. In het mengsel met het eigeel de bloem en gemalen walnoten toevoegen. Langzaamaan het eiwit toevoegen. Het mengsel gelijkmatig verdelen over een grote bakplaat en op 180 graden ong 15-20 minuten laten bakken.

3. Op een schone theedoek doe je een beetje suiker en hier doe je gelijk het biscuit op als die uit de oven komt, vervolgens rol je het strak op en laat je het zo afkoelen.

4. Voor de vulling kook je 1 pudding in 400 ml melk. Deze laat je vervolgens afkoelen tot kamertemperatuur.

5. Als alles is afgekoeld, klop je de boter en de poedersuiker op. Hierbij doe je gelijkmatig de pudding en de hagelslag en je mixt het geheel nog een aantal minuten. Daarna zet je het 30 min in de koelkast.

6. Na die 30 min rol je het biscuit weer uit, je verdeelt daar gelijkmatig de cremevulling overheen, op het uiteinde doe je de bananen en dan rol je alles op. Hierna kan je het decoreren met de slagroom.

Ik heb toen ik het maakte niet alle cremevulling erin gedaan, maar ook het geheel ermee bestreken, maar misschien dat jouw bakplaat groter is dus dat je wel alles erin kwijt kan:p
Resultaat (niet mijn foto)





[ Bericht 1% gewijzigd door Bortecinem op 29-05-2014 20:07:52 ]
pi_140517991
oh dat ziet er lekker uit! Ga ik ook eens proberen!
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  donderdag 29 mei 2014 @ 22:45:00 #155
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_140522598
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:41 schreef Isegrim het volgende:
Welk recept voor de donuts?
http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsbakery/recepten/donuts

:) heel simpel ook :Y
it's the map in my mind that sends me on my way.
  Moderator donderdag 29 mei 2014 @ 22:49:12 #156
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140522795
Donuts zonder gist ;(

Ik heb vandaag zelf borrelnootjes gemaakt, pindakaas en hazelnootpasta (de laatste 2 met behulp van een pindakaasmachine, maar wel zelf alle noten gebakken).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:09:02 #157
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140555416


Triple chocolate chip cookies. Heb bij Makro de Callebaut callets ontdekt, iets meer dan 8 euro de kilo en erg goede chocola. ^O^ Mijn vriend en ik verkopen tegenwoordig op kleine schaal brood & koekjes (zie ook broodbaktopic). :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:14:25 #158
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140555681
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:09 schreef Isegrim het volgende:
[ afbeelding ]

Triple chocolate chip cookies. Heb bij Makro de Callebaut callets ontdekt, iets meer dan 8 euro de kilo en erg goede chocola. ^O^ Mijn vriend en ik verkopen tegenwoordig op kleine schaal brood & koekjes (zie ook broodbaktopic). :D
Hmmm, zien er lekker uit!

ik heb ook echt net pas door dat LHO en jij vriend en vriendin zijn he :@
* Molo niet zo scherp is :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:15:57 #159
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140555745
Ik wist het zelf al een tijdje. :+
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:17:14 #160
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140555795
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:15 schreef Isegrim het volgende:
Ik wist het zelf al een tijdje. :+
gelukkig maar O+

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140768781
Zo, ik ben ook weer even wakker. Scriptie, essays etc. Deze taartjes van me gingen redelijk viral op Pinterest gisteren :) (oké, ik zat gewoon keihard te zweten voor m'n computer, zo excited was ik).

Gewoon simpel "rough puff" met wat appel erbovenop. Heb er wat vanille overheen gedaan (zo'n molentje uit 'n Duitse supermarkt) en geabricoteerd.

http://www.dutchiebaking.com
pi_140770479
Geen echte gebak in de zin van in de oven gemaakt. Maar dit was heerlijk, no-bake cheesecake:
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_140770790
Wat is dat voor bodem, Tinuviel?
  vrijdag 6 juni 2014 @ 08:05:38 #164
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140770810
Hm, blauw, kweenie. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_140772121
Ik snap kleurstof bij zulke dingen nooit. Ik kan nou niet zeggen dat het er lekker uitziet,
pi_140774661
Ik vind het soms wel grappig. Vorig jaar heb ik voor mijn mans verjaardag (vlak voor de troonsoverdracht) een rood-wit-blauwe taart met oranje glazuur gemaakt.
pi_140775221
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:05 schreef Isegrim het volgende:
Hm, blauw, kweenie. :P
Weekaa begint bijna he :s)
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  Moderator vrijdag 6 juni 2014 @ 12:20:02 #168
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140775977
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:51 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Weekaa begint bijna he :s)
Nou dat duurt nog even hoor, eind december pas.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  vrijdag 6 juni 2014 @ 12:47:22 #169
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_140776581
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 07:09 schreef Tinuviel het volgende:
Geen echte gebak in de zin van in de oven gemaakt. Maar dit was heerlijk, no-bake cheesecake:
[ afbeelding ]
Ehhhh.... dit is eetbaar? :@
  vrijdag 6 juni 2014 @ 12:52:19 #170
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_140776706
haha ik vind 't er ook niet zo lekker uit zien. maar vertel, Tinuviel! hoe heb je dit gefabriceerd?
in de haak.
pi_140777609
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 08:03 schreef Bleie het volgende:
Wat is dat voor bodem, Tinuviel?
Taartje volgens de door jouw gestuurde link Bleie (alleen het cheesegedeelte heb ik aangepast). Mijn bodem bestaat uit vanillewafels, klein beetje suiker, boter en kleurstof. Ik heb minder kleurstof gebruikt dan in het origineel en in dat recept gebruiken ze ook nog blauwe suiker, dus vandaar dat het daar veel donkerder is geworden.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 6 juni 2014 @ 13:25:28 #172
414785 sirdanilot
pi_140777621
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 01:20 schreef Ramonia het volgende:
geabricoteerd.

Gewat?

Maar ziet er wel erg lekker en simpel uit zeg. Zou misschien ook wel kunnen met een restje bladerdeeg (mini tartetatinnetjes?).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140778129
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 12:47 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ehhhh.... dit is eetbaar? :@
Het is zeker eetbaar en niet alleen dat het smaakt heerlijk. De gelei is gewoon van frambozen gemaakt, dus alleen natuurlijke kleurstof. Af en toe een klein beetje kleurstof lijkt me echt geen ramp. In fondant en marsepein voor cakedecoratie zitten toch ook kleurstoffen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  vrijdag 6 juni 2014 @ 13:47:16 #174
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_140778293
en dat witte? is dat allemaal roomkaas?
in de haak.
pi_140778334
Ik gebruik ook wel eens kleurstof hoor. Zo heb ik wel eens een regenboog taart gemaakt en laatst nog kleurstof gebruikt om worteltjes van marsepein te maken op deze carrotcake.



Maar blauw is nou eenmaal niet de meest smakelijke kleur, en helemaal niet of een structuur die je niet kan herkennen. Het zal vast lekker zijn geweest hoor, maar persoonlijk vind ik het er gewoon niet lekker uitzien.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 13:50:20 #176
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_140778382
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 01:20 schreef Ramonia het volgende:
Zo, ik ben ook weer even wakker. Scriptie, essays etc. Deze taartjes van me gingen redelijk viral op Pinterest gisteren :) (oké, ik zat gewoon keihard te zweten voor m'n computer, zo excited was ik).

Gewoon simpel "rough puff" met wat appel erbovenop. Heb er wat vanille overheen gedaan (zo'n molentje uit 'n Duitse supermarkt) en geabricoteerd.

[ afbeelding ]
Wauw, dat ziet er lekker uit.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  vrijdag 6 juni 2014 @ 13:53:16 #177
221912 minilot
Nancy boy
pi_140778483
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 01:20 schreef Ramonia het volgende:
Zo, ik ben ook weer even wakker. Scriptie, essays etc. Deze taartjes van me gingen redelijk viral op Pinterest gisteren :) (oké, ik zat gewoon keihard te zweten voor m'n computer, zo excited was ik).

Gewoon simpel "rough puff" met wat appel erbovenop. Heb er wat vanille overheen gedaan (zo'n molentje uit 'n Duitse supermarkt) en geabricoteerd.

[ afbeelding ]
Hongerigmakende foto, ziet er verschikkelijk lekker uit! :9

Maar: 'abricoteren' - zelf bedacht of is dat werkelijk een term voor ergens wat losgeroerde abrikozenjam overheen smeren? :D

-> Edit: laat maar, is inderdaad een bestaande term. Goh! :)

[ Bericht 3% gewijzigd door minilot op 06-06-2014 14:02:36 ]
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:05:55 #178
221912 minilot
Nancy boy
pi_140778921
(Ik vind het een Johnny! :+ )

Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 6 juni 2014 @ 14:36:49 #179
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_140779894
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 13:42 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Het is zeker eetbaar en niet alleen dat het smaakt heerlijk. De gelei is gewoon van frambozen gemaakt, dus alleen natuurlijke kleurstof. Af en toe een klein beetje kleurstof lijkt me echt geen ramp. In fondant en marsepein voor cakedecoratie zitten toch ook kleurstoffen.
Oh ik vind kleurstoffen ook geen probleem hoor. Zelf maak ik namelijk ook taarten met blauwe, paarse, gifgroene etc. marsepein.
  vrijdag 6 juni 2014 @ 19:40:19 #180
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140787538
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 14:05 schreef minilot het volgende:
(Ik vind het een Johnny! :+ )

[ afbeelding ]
O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 6 juni 2014 @ 19:44:44 #181
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140787679
Die cheesecake ziet er zo uit als wanneer een 14-jarige met een vriendin een taart gaat maken :P
Als je 'm strakker had opgemaakt en/of de blauwe kleurstof had weggelaten, had hij er echt lekkerder uit gezien. Ongeacht hoe heerlijk hij nu smaakt.
Of kleurstof niet weglaten maar er veel meer van gebruiken en de topping ook feller van kleur maken. Dan had het er ook mooier uit gezien denk ik
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 6 juni 2014 @ 19:48:37 #182
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140787801
Heeft iemand toevallig nog een grrrrrruwelijk lekker recept voor Schwarzwälder Kirsch taart?
Ik vind dat zooo lekker en goede jeugdherinneringen aan :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140788030
Nou ja, uiteindelijk gaat het toch om de smaak? Mijn taarten verdienen over het algemeen ook geen schoonheidsprijs, maar ze smaken er echt niet minder om.
  Moderator vrijdag 6 juni 2014 @ 20:31:17 #184
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_140789013
Er is een verschil tussen 'er niet zo geikt uitzien' en er uit zien of het radioactief is of onder de motorkap van je auto thuis hoort :P
Blauwe cola was ook heel vies, alleen omdat het de kleur van antivries had, terwijl de smaak niet anders was dan die van ice cola (transparante cola zeg maar).
Blauwe M&M's werken dan weer wel.

Overigens bestaat er ook een natuurlijke blauwe kleurstof die je in eten kunt verwerken, gemaakt van een algenextract.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_140801206
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 13:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Gewat?

Maar ziet er wel erg lekker en simpel uit zeg. Zou misschien ook wel kunnen met een restje bladerdeeg (mini tartetatinnetjes?).
Met verwarmde abrikozenjam (wel zeven om de stukjes eruit te halen) besmeren :) @Minilot, je zou inderdaad denken dat het geen echt woord is! Ik heb het geleerd uit het boek van dhr. Holtkamp (De Banketbakker).

Kan zeker met een restje bladerdeeg. Worden ze wel wat hoger van, maar dat zal niemand schaden ;)
http://www.dutchiebaking.com
  zaterdag 7 juni 2014 @ 11:05:24 #186
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140801978
Holtkamp O+

Er zitten er hier gelukkig genoeg van in de buurt, keuze zat O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141129203
Voor vaderdag vandaag schwarzwalder kirschtorte gemaakt. O+



Jullie nog gebakken?
  zondag 15 juni 2014 @ 22:14:20 #188
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141130023
quote:
14s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:05 schreef Myraela het volgende:
Voor vaderdag vandaag schwarzwalder kirschtorte gemaakt. O+

[ afbeelding ]

Jullie nog gebakken?
Geen vaderdag hier, anders had die ook op het programma gestaan.

Lekker hoor!

Ik ga morgen een kokos taartje maken voor op werk, als hij lukt tenminste
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141130836
Voor vader een brownie gebakken van 2 soorten chocolade. Geen foto helaas.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
  † In Memoriam † zondag 15 juni 2014 @ 22:43:00 #190
37843 lady-wrb
kortaf
pi_141132019
quote:
14s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:05 schreef Myraela het volgende:
Voor vaderdag vandaag schwarzwalder kirschtorte gemaakt. O+

[ afbeelding ]

Jullie nog gebakken?
wat een schoonheid :~
pi_141142636
Prachtig Myraela!

Ik heb gisteren brownies gebakken en ze zijn errug goed gelukt, al zeg ik het zelf. Op de foto niet helemaal goed te zien, maar ze zijn zo lekker kleffig van binnen.

pi_141144508
quote:
14s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:05 schreef Myraela het volgende:
Voor vaderdag vandaag schwarzwalder kirschtorte gemaakt. O+

[ afbeelding ]

Jullie nog gebakken?
Hij ziet er prachtig uit! O+ En ik hang bijna tegen het scherm van trek :9~
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_141147799
YUM die Schwarzwalder :)
http://www.dutchiebaking.com
pi_141174371
Lekker die Schwarzwälder Kirsch en de Brownies zijn er ook fantastisch uit.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_141206113
Heeft iemand hier al eens geprobeerd om een red velvet cake oranje te kleuren? Zo ja, is dat gelukt? Met welk recept?
Een vriendin van me gaat trouwen, alle dames gaan de avond van tevoren bij haar slapen en ik ben in charge of de versnaperingen. Nu dacht ik aan zo'n barbietaart van orange velvet cake, en dan met witte fondant of marsepein of wat dan ook bekleden. Dat verwacht ze nooit.
pi_141207196
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:25 schreef j0k3 het volgende:
Heeft iemand hier al eens geprobeerd om een red velvet cake oranje te kleuren? Zo ja, is dat gelukt? Met welk recept?
Een vriendin van me gaat trouwen, alle dames gaan de avond van tevoren bij haar slapen en ik ben in charge of de versnaperingen. Nu dacht ik aan zo'n barbietaart van orange velvet cake, en dan met witte fondant of marsepein of wat dan ook bekleden. Dat verwacht ze nooit.
gewoon oranje kleurstof gebruiken ipv rood. Moet lukken :)
pi_141207483
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:25 schreef j0k3 het volgende:
Heeft iemand hier al eens geprobeerd om een red velvet cake oranje te kleuren? Zo ja, is dat gelukt? Met welk recept?
Een vriendin van me gaat trouwen, alle dames gaan de avond van tevoren bij haar slapen en ik ben in charge of de versnaperingen. Nu dacht ik aan zo'n barbietaart van orange velvet cake, en dan met witte fondant of marsepein of wat dan ook bekleden. Dat verwacht ze nooit.
Ik denk eigenlijk dat je daar geen mooie oranje kleur mee krijgt. Waarom geen normale cake oranje kleuren als je graag oranje wilt?
pi_141207637
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:01 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat je daar geen mooie oranje kleur mee krijgt. Waarom geen normale cake oranje kleuren als je graag oranje wilt?
omdat ik weet dat ze van red velvet houdt :)

Morgen anders maar even uitproberen met wat verschillende verhoudingen gele/rode kleurstof... Nederland speelt, kan ik dat mooi als excuus gebruiken.
pi_141214871
Ik ben het gaan proberen :P staan nu in de oven. Volgens mijn vriend was het tot nu toe meer bruin.. Maar ik heb nog hoop :)
  Moderator dinsdag 17 juni 2014 @ 20:13:14 #200
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141215289
Gewoon waar rood staat vervangen voor oranje?
Natuurlijk wel paprika-extract gebruiken hè ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 17 juni 2014 @ 20:15:00 #201
414785 sirdanilot
pi_141215390
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:06 schreef Dragonberry het volgende:
Ik ben het gaan proberen :P staan nu in de oven. Volgens mijn vriend was het tot nu toe meer bruin.. Maar ik heb nog hoop :)
De buitenkant zal soweiso bruin worden lijkt me maar het gaat om de binnenkant.

Gele en rooie kleurstof gemengd?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_141216537
Geel en rood, gel kleurstof. Ze zijn klaar! Fel oranje moet je niet verwachten, of je moet de cacao weglaten. Misschien iets minder rood?
pi_141218203
pi_141229557
quote:
oeh dankjewel <3 Ziet er goed uit! Het is zeker de moeite waard om morgen inderdaad te proberen met wat minder rode kleurstof.
pi_141261830
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 23:54 schreef j0k3 het volgende:

[..]

oeh dankjewel <3 Ziet er goed uit! Het is zeker de moeite waard om morgen inderdaad te proberen met wat minder rode kleurstof.
En is het gelukt?
pi_141271301
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:56 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

En is het gelukt?
heb de spullen gehaald, heb alleen geen tijd gehad om de taart te bakken... maar de pizza's smaakten goed :)
pi_141279783
Heeft iemand een goed (uitgeprobeerd) recept voor aarbeienslof?
Wil ik erg graag maken maar zie veel verschillen in de online recepten die ik kan vinden..
  vrijdag 20 juni 2014 @ 11:33:50 #208
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_141322110
Gister een chocoladetaart gebakken naar recept van Mary Berry. Hij is echt goddelijk :9~



Zal straks een goede close up foto maken :9

Oh hij is wel ingezakt ja :') maar het originele recept is beslag in 2 vormen doen zodat je een hoge taart kan maken zegmaar met chocoladeganache ertussen, maar ik heb maar 1 springvorm :+
it's the map in my mind that sends me on my way.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 20 juni 2014 @ 12:26:04 #209
414785 sirdanilot
pi_141323874
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:33 schreef Diconnected het volgende:
Gister een chocoladetaart gebakken naar recept van Mary Berry. Hij is echt goddelijk :9~

[ afbeelding ]

Zal straks een goede close up foto maken :9

Oh hij is wel ingezakt ja :') maar het originele recept is beslag in 2 vormen doen zodat je een hoge taart kan maken zegmaar met chocoladeganache ertussen, maar ik heb maar 1 springvorm :+
Dan maak je toch de dag van tevoren de eerste taart, uit springvorm halen, schoonmaken, en dan de volgende dag de tweede taart, en dan de chocoprut ertussen? Hoef je op de dag zelf ook nog eens minder te doen. Ligt wel aan het beslag of je dat even in de koeling kunt bewaren.

Of je koopt een nieuwe springvorm bij de action of zo, maar goed dat neemt wel weer plek in in je keukenkastje natuurlijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  vrijdag 20 juni 2014 @ 12:49:13 #210
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_141324635
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 12:26 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan maak je toch de dag van tevoren de eerste taart, uit springvorm halen, schoonmaken, en dan de volgende dag de tweede taart, en dan de chocoprut ertussen? Hoef je op de dag zelf ook nog eens minder te doen. Ligt wel aan het beslag of je dat even in de koeling kunt bewaren.

Of je koopt een nieuwe springvorm bij de action of zo, maar goed dat neemt wel weer plek in in je keukenkastje natuurlijk.
Ja had gekund idd, maar ik had geen zin om moeilijk te doen, en uiteindelijk gaat het om de smaak en die is erg lekker :9. Maar ik ga wel een extra springvorm kopen, want die ik nu heb is 26cm en wil er een van 22 oid.
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_141325393
Even een klein vraagje, ik ga morgen een paar bakblikken kopen met losse bodem,volgens mij kan ik mijn springvormen dan gewoon wegdoen lijkt mij ?
pi_141325573
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:08 schreef Sorella het volgende:
Even een klein vraagje, ik ga morgen een paar bakblikken kopen met losse bodem,volgens mij kan ik mijn springvormen dan gewoon wegdoen lijkt mij ?
Waarom wegdoen?

Ik had trouwens laatst dat mijn quiche lekte toen ik hem in een vorm met losse bodem deed. Dat heb ik met springvormen nooit gehad.
pi_141325860
Het wordt zo vol in mijn la met al die bakvormen.

Sinds een tarte tartin is gaan lekken op de boden van mijn oven doe ik er altijd bakpapier in.

Ik gooi ze wel naar de zolder toe, heb ik ze een jaar niet gebruikt kan ik ze altijd nog wegdoen.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 00:48:20 #214
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_141358946
Ja hoi, even mijn Fok aan het nalezen en eventueel wat posten links en rechts.
Laatste bak escapades:
Zeer gezonde snack met Goji bessen, amandelmeel en ander super food:


Indonesische klassieker, Pandan Chiffon cake:


[ Bericht 0% gewijzigd door Puckzzz op 21-06-2014 00:57:01 ]
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator zaterdag 21 juni 2014 @ 07:58:56 #215
155227 crew  Guppy
dus
pi_141363062
:W

Ik heb iets te vieren op het werk. Normaal gezien zou ik naar de bakker rijden voor 3 gebakjes, maar ik wil eigenlijk iets bijzonder doen. Iets zelf maken. Maar omdat we met een klein team zijn, met z'n drieën, is een hele appeltaart bijvoorbeeld gewoon veel te veel.

Ik zoek dus ideeën voor een leuk klein taartje wat ik kan maken. Cupcakes zouden een optie kunnen zijn, maar die vind ik eigenlijk niet zo leuk :@ liever een echt taartje, maar dan klein. Ik heb een klein springvormpje van 19cm doorsnede. Normaal gezien maak ik daar wel eens witte chocolade cheesecake in, maar dat is zo machtig dat je nog veel te veel hebt voor 3 personen ;)

Hebben jullie leuke tips voor in m'n kleine springvormpje?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 21 juni 2014 @ 08:31:56 #216
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141363258
Mini fruittaartjes zoals appeltaart. Of clafoutis ofzo? Appelcake is ook altijd lekker.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141365570
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 07:58 schreef Guppyfriend het volgende:
:W

Ik heb iets te vieren op het werk. Normaal gezien zou ik naar de bakker rijden voor 3 gebakjes, maar ik wil eigenlijk iets bijzonder doen. Iets zelf maken. Maar omdat we met een klein team zijn, met z'n drieën, is een hele appeltaart bijvoorbeeld gewoon veel te veel.

Ik zoek dus ideeën voor een leuk klein taartje wat ik kan maken. Cupcakes zouden een optie kunnen zijn, maar die vind ik eigenlijk niet zo leuk :@ liever een echt taartje, maar dan klein. Ik heb een klein springvormpje van 19cm doorsnede. Normaal gezien maak ik daar wel eens witte chocolade cheesecake in, maar dat is zo machtig dat je nog veel te veel hebt voor 3 personen ;)

Hebben jullie leuke tips voor in m'n kleine springvormpje?
Je kan er toch gewoon alles in maken waar je zin in hebt?
  Moderator zaterdag 21 juni 2014 @ 11:35:51 #218
155227 crew  Guppy
dus
pi_141365655
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:32 schreef Myraela het volgende:

[..]

Je kan er toch gewoon alles in maken waar je zin in hebt?
Klopt, maar ik verwachtte dat er ook meer recepten voor kleine taartjes waren of zo :D ik ben nog lang geen ervaren bakker!

Maar ik ben rond gaan zoeken en ik denk dat ik ga proberen om er een frambozenbrownie in te maken. En dan niet met een browniemix van Dr. Oetker bijvoorbeeld, maar zèlf. Alleen jammer dat de AH van alle ingrediënten geen verse frambozen had. Maar met diepvries moet het vast ook wel kunnen.

Vanmiddag ga ik aan de slag!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator zaterdag 21 juni 2014 @ 11:38:31 #219
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141365713
Aardbeienroomtaart?

Blind gebakken bodem, eigen banketbakkersroom, halve aardbeien er op en afmaken met een glazuur van appelsap, gelatine en suiker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141365874
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:35 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Klopt, maar ik verwachtte dat er ook meer recepten voor kleine taartjes waren of zo :D ik ben nog lang geen ervaren bakker!

Maar ik ben rond gaan zoeken en ik denk dat ik ga proberen om er een frambozenbrownie in te maken. En dan niet met een browniemix van Dr. Oetker bijvoorbeeld, maar zèlf. Alleen jammer dat de AH van alle ingrediënten geen verse frambozen had. Maar met diepvries moet het vast ook wel kunnen.

Vanmiddag ga ik aan de slag!
Oh, dan zou ik frambozen cheesecake brownie maken. :9
  zondag 22 juni 2014 @ 00:36:15 #221
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_141394222
Ik ben nog steeds fan van het recept van de Paté Sucré die ik hier kreeg (van djkoelkast?) en dan vullen met custard (of iets anders en fruit erop). Dat deeg is zó lekker!
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  zondag 22 juni 2014 @ 00:39:16 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141394308
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:38 schreef djkoelkast het volgende:
Aardbeienroomtaart?

Blind gebakken bodem, eigen banketbakkersroom, halve aardbeien er op en afmaken met een glazuur van appelsap, gelatine en suiker.
Favoriet hier zonder de BBR
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_141399105
quote:
17s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:36 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben nog steeds fan van het recept van de Paté Sucré die ik hier kreeg (van djkoelkast?) en dan vullen met custard (of iets anders en fruit erop). Dat deeg is zó lekker!
[ afbeelding ]
Wauw, die zien er inderdaad heerlijk uit!
A balanced diet is a cookie in each hand
  † In Memoriam † zondag 22 juni 2014 @ 09:55:30 #224
37843 lady-wrb
kortaf
pi_141399654
quote:
17s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:36 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben nog steeds fan van het recept van de Paté Sucré die ik hier kreeg (van djkoelkast?) en dan vullen met custard (of iets anders en fruit erop). Dat deeg is zó lekker!
[ afbeelding ]
Oeh... :~ mag ik dat recept ook? :@
  Moderator zondag 22 juni 2014 @ 10:40:15 #225
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141400322
quote:
17s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:36 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben nog steeds fan van het recept van de Paté Sucré die ik hier kreeg (van djkoelkast?) en dan vullen met custard (of iets anders en fruit erop). Dat deeg is zó lekker!
[ afbeelding ]
Klopt, maar is natuurlijk wel een klassiek recept ;) Als anderen het ook willen mag die uiteraard gewoon gequote worden uit dat topic.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141400695
Zien er heerlijk uit Puckzzz!

Ik had gisteren als toetje aardbeientaart gemaakt.



pi_141401808
Kijk nou eens...voor mensen met té weinig (keuken)kastruimte http://hemaontwerpwedstri(...)014_0623_NL_act_5is4
Ik heb gestemd !

Oh ja, in reactie op een post hierboven: ik doe altijd een vel bakpapier ( gevouwen over een silastic bakmat) op de bodem van de oven/magnetron.
Dat scheelt aanzienlijk in morsen en inbranden van de bodem.

:W
pi_141409535
Kan een ervaren bakker mij misschien vertellen waar ik het beste betaalbare chocolate chips kan kopen? Wil het gebruiken voor chocolate chip cookies en vergelijkbare recepten, maar als het redelijk voordelig kan, is het natuurlijk ook ideaal om te smelten.
Eerst denken, dan typen
  zondag 22 juni 2014 @ 18:41:09 #229
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141415516
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:01 schreef Piger het volgende:
Kan een ervaren bakker mij misschien vertellen waar ik het beste betaalbare chocolate chips kan kopen? Wil het gebruiken voor chocolate chip cookies en vergelijkbare recepten, maar als het redelijk voordelig kan, is het natuurlijk ook ideaal om te smelten.
Makro. Callebaut callets. Ook in webshops wel te krijgen (alleen duurder dan bij Makro).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141417269
Jumbo heeft chocoladedruppels, die je kunt gebruiken om te smelten. Weet niet of dit de goede soort is voor chocolate chip cookies?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_141420101
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:01 schreef Piger het volgende:
Kan een ervaren bakker mij misschien vertellen waar ik het beste betaalbare chocolate chips kan kopen? Wil het gebruiken voor chocolate chip cookies en vergelijkbare recepten, maar als het redelijk voordelig kan, is het natuurlijk ook ideaal om te smelten.
Ik haal mijn chocolate chips altijd bij de Bakbar in Arnhem. Weet niet waar je woont, maar ik vind ze daar altijd erg goed en betaalbaar.
A balanced diet is a cookie in each hand
  zondag 22 juni 2014 @ 20:04:53 #232
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_141420156
Jamin verkoopt ze van funcakes. Goede kwaliteit :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_141426118
Genoeg tips zie ik al. Ik ga eerst eens bij de Makro kijken. Zit toch in de buurt en verwacht daar een betere (bulk)prijs dan een lokaal winkeltje. Anders kan ik altijd nog naar Arnhem voor de bakbar of jamin.
Eerst denken, dan typen
pi_141428068
Puckzzz en Bleie, dat ziet er goed uit.

Ik heb vandaag chocolade brownie met kersen gemaakt:
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 juni 2014 @ 22:20:10 #235
414785 sirdanilot
pi_141428601
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:01 schreef Piger het volgende:
Kan een ervaren bakker mij misschien vertellen waar ik het beste betaalbare chocolate chips kan kopen? Wil het gebruiken voor chocolate chip cookies en vergelijkbare recepten, maar als het redelijk voordelig kan, is het natuurlijk ook ideaal om te smelten.
Je kunt toch ook gewoon een reep chocola in stukjes snijden?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_141429882
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je kunt toch ook gewoon een reep chocola in stukjes snijden?
Dat doe ik voor smelten inderdaad. Voor gebruik in chocolate chips vind ik het altijd tegenvallen, smelt teveel weg zodat je de echte stukjes kwijt bent. Dan zou je blokjes moeten snijden.
Eerst denken, dan typen
  zondag 22 juni 2014 @ 23:11:20 #237
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141431510
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:39 schreef Piger het volgende:

[..]

Dat doe ik voor smelten inderdaad. Voor gebruik in chocolate chips vind ik het altijd tegenvallen, smelt teveel weg zodat je de echte stukjes kwijt bent. Dan zou je blokjes moeten snijden.
Daar zijn die drups inderdaad veel handiger voor.

Deleukstetaartenshop.nl is trouwens een betrouwbare en snelle webshop voor dergelijke meuk.
Hebben ook fysieke winkels maar niet in Arnhem zag ik. Anders elders misschien ook online wel voor zelfde prijs te bestellen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 22 juni 2014 @ 23:15:29 #238
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141431691
Ik wilde eigenlijk wat Chileens maken voor morgen, maar kon even nergens op komen.
Omdat er zoveel topvoetballers van Surinaamse komaf zijn, daarom besloten Bojo te maken, dus die staat nu in de oven :9
Surinaamse cassave-kokos cake met rum en rozijnen.
Ik heb dit recept als basis gebruikt http://suricepten.nl/recepten/bojo
Met (wat meer dan recept aan geeft :9) spiced rum (bacardi oakheart) en een mengsel van kokosroom en roomboter ipv margarine.

Als het fotowaardig is upload ik nog een plaatje als hij klaar is over een uurtje.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 23 juni 2014 @ 00:26:55 #239
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141434926
Niet fotowaardig, te droog en niet zoet genoeg, dus heb er nog een rum-suiker siroopje bij gemaakt en die warm over de gesneden stukjes gesneden, kan het vannacht lekker intrekken en zompig worden :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141443998
ik haal mijn chocodruppeltjes altijd bij de xenos. Ik weet zo niet welk merk (ik geloof jacques ofzoiets)maar ze zijn klein genoeg voor in brownies en koekjes (al haal ik die voor koekjes vaak bij de lidl in duitsland, die chocodrops zijn echt klein,), je kunt ze ook smelten, heb ik ook al eens gedaan dus.. Ze zitten trouwens in zakjes en staan bij de chocofonduesetjes.
Ik snij trouwens voor brownies vaak chocorepen (die van 70%) in blokjes/flintertjes.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  woensdag 25 juni 2014 @ 00:07:59 #241
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_141517725
Ik blijf nog even op de Indische toer gaan.
Kue Mangkok, een belachelijk makkelijk en heerlijk recept en de cakejes gaan niet in de oven maar in de stoompan.


Ohja en oranje vanwege het WK w/
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  woensdag 25 juni 2014 @ 00:11:28 #242
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141517917
Die zien er grappig uit! :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  woensdag 25 juni 2014 @ 08:14:22 #243
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_141522788
quote:
17s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:36 schreef Puckzzz het volgende:
Ik ben nog steeds fan van het recept van de Paté Sucré die ik hier kreeg (van djkoelkast?) en dan vullen met custard (of iets anders en fruit erop). Dat deeg is zó lekker!
[ afbeelding ]
zou ik dat recept ook mogen hebben? :D
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  woensdag 25 juni 2014 @ 20:21:02 #244
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_141546148
Paté Sucré:
200 gr. bloem
¼ TL zout
100 gr. koude boter
4 eidooiers
100 gr. suiker
beetje citroenrasp

Dit is mijn notitie, dikke kans dat ik hoeveelheden heb gehalveerd omdat ik niet zoveel nodig had maar dat weet ik niet meer.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Moderator woensdag 25 juni 2014 @ 20:25:05 #245
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141546385
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 10:48 schreef djkoelkast het volgende:
Ik zou geen zanddeeg gebruiken, veel te breekbaar. Met een Paté Sucrée heb je denk ik meer succes.
Heel simpel: 200g meel, 1/4 tl zout, 100g ijskoude boter, 4 eidooiers, 100g (riet)suiker, citroenrasp van een halve, niet gewaxte citroen:

Zeef het meel + zout boven het aanrecht
Maak er net zoals bij pastadeeg een flinke kuil in, of meer een "put"
Boter helemaal plat slaan tussen 2 lagen vershoudfolie, maar zorg dat het koud blijft
Boter in kleine stukken snijden (zo weinig mogelijk aanraken: koud houden) en in de put gooien samen met de rest van de ingrediënten
Met je vingertoppen eerst alles in de put goed kneden (dit wordt echt een plakzooi!)
Dan langzaam met een deegschraper ofzo steeds een beetje meel er bij uit de rand van de put
Dan wordt het een deegbal die je echt kunt kneden (je mag er eventueel een beetje extra meel bij doen als het echt te nat is, maar het deeg moet plakkerig blijven)
Deeg even doorkneden tot het echt een mooie bal is die wel aan je handen, maar niet meer met resten op het aanrecht blijft plakken. Voeg zo weinig mogelijk extra meel toe.

Dat deeg een uurtje koelen en dat kun je blind bakken of gewoon meebakken, wat je wil. Blijft mooi stevig en is erg lekker. Iets minder zoet dan zandtaartdeeg.

Gelatine met appelsap en suiker geeft trouwens een lekker glazuurlaagje, als je het niet te dik doet.
Dat is hem ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141547795
Heeft er hier iemand een recept voor de muffins van eggs benedict of een idee waar ik zoiets kant en klaar kan kopen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 25 juni 2014 @ 20:48:47 #247
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141548049
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:45 schreef Tinuviel het volgende:
Heeft er hier iemand een recept voor de muffins van eggs benedict of een idee waar ik zoiets kant en klaar kan kopen?
Niet zelf geprobeerd maar met Delia zit je meestal prima.

http://www.deliaonline.co(...)english-muffins.html

Ik heb ze weleens bij grotere AH's gezien en bij Marks and Spencers.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141548120
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:45 schreef Tinuviel het volgende:
Heeft er hier iemand een recept voor de muffins van eggs benedict of een idee waar ik zoiets kant en klaar kan kopen?
English muffins zijn dat toch? Maken weet ik niet, maar kopen kan bij Marks&Spencers als je die in de buurt hebt.
  woensdag 25 juni 2014 @ 21:03:46 #249
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_141549068
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:25 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat is hem ;)
Yup! ^O^
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_141549485
We hebben hier een british shop in de buurt. Daar zal ik het morgen eens proberen of ik bak ze morgen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_141575531
Omdat ik nog twee overrijpe bananen had liggen, gisteren bananen-havermoutmuffins gebakken. Doen het bij ons thuis uitstekend als ontbijt / tussendoortje.

  Moderator zondag 29 juni 2014 @ 15:14:11 #252
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141681193
Misschien niet helemaal in het baktopic thuishorend, maar wèl zelf gemaakt (gezouten, gekruid, gerookt) en zonder nitriet: bacon



Met dank aan Bramito voor de tips!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 juni 2014 @ 15:23:13 #253
269689 crew  Viv
pi_141681505
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:14 schreef djkoelkast het volgende:
Misschien niet helemaal in het baktopic thuishorend, maar wèl zelf gemaakt (gezouten, gekruid, gerookt) en zonder nitriet: bacon

[ afbeelding ]

Met dank aan Bramito voor de tips!
Wat tof! *O*
  zondag 29 juni 2014 @ 21:54:32 #254
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_141700363
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 15:14 schreef djkoelkast het volgende:
Misschien niet helemaal in het baktopic thuishorend, maar wèl zelf gemaakt (gezouten, gekruid, gerookt) en zonder nitriet: bacon

[ afbeelding ]

Met dank aan Bramito voor de tips!
Hij is mooi!
Siesta & Fiesta!
pi_141822384
Ik ga dit jaar weer meedoen aan de taartenbakwedstrijd op Festival der Zoete verleidingen in Sleen (klein plaatsje in Drenthe). Doet iemand van jullie ook mee? (info hier). Vorig jaar deed ik mee met een "Piña Cola-di-da" taart (chiffon cake met ananasjamvulling en kokosnoot meringue botercrème). Ik weet nog niet wat ik dit jaar ga doen! :)

http://www.dutchiebaking.com
pi_141824248
OMG die ziet er lekker uit! :9
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_141826459
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 18:57 schreef Syrena het volgende:
OMG die ziet er lekker uit! :9
Dankje :) Ik kreeg wel als commentaar van de juryleden dat ik ipv blikananas beter verse had kunnen gebruiken maarja, met die meringuebotercreme durfde ik dat niet aan (iets met enzymen, dan kan t allemaal gaan schiften). Bleek dat je ananas eventjes kunt koken of grillen :') Weer wat geleerd!
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 20:07:42 #258
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141826540
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:05 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Dankje :) Ik kreeg wel als commentaar van de juryleden dat ik ipv blikananas beter verse had kunnen gebruiken maarja, met die meringuebotercreme durfde ik dat niet aan (iets met enzymen, dan kan t allemaal gaan schiften). Bleek dat je ananas eventjes kunt koken of grillen :') Weer wat geleerd!
Niks gezegd over die gebleekte en daarna geverfde kersen? Mooie verse dieprode kersen hadden toch niet misstaan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 juli 2014 @ 20:10:42 #259
269689 crew  Viv
pi_141826658
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:07 schreef djkoelkast het volgende:
Niks gezegd over die gebleekte en daarna geverfde kersen? Mooie verse dieprode kersen hadden toch niet misstaan.
Misschien heeft ze die wel zelf gekonfijt? Ik vind deze juist beter bij het thema passen. O+
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 20:15:51 #260
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141826825
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:10 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Misschien heeft ze die wel zelf gekonfijt? Ik vind deze juist beter bij het thema passen. O+
Ik weet hoe ze gemaakt worden dus ik vind ze een beetje eng :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 2 juli 2014 @ 20:20:34 #261
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141827002
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:15 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik weet hoe ze gemaakt worden dus ik vind ze een beetje eng :P
Keuringsdienst van waarde had er een aflevering over. Lijkt me zelfs godsonmogelijk om zelf te doen zodat ze doorzichtig worden.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 2 juli 2014 @ 20:21:37 #262
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141827038
Prachtige taart trouwens, geloof zo dat die heerlijk was :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141827408
Haha nee daar werd niets over gezegd ;) Dit waren maraschinokersen uit zo'n potje overigens, niet geglaceerde (mocht daar nog verwarring over ontstaan - ik heb de betreffende KvW aflevering verder niet gezien). Aangezien het een Piña Colada geïnspireerde taart was vond ik dat wel passen :) Verder ben ik enorm fan van verse kersen hoor!
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 20:38:42 #264
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141827764
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:31 schreef Ramonia het volgende:
Haha nee daar werd niets over gezegd ;) Dit waren maraschinokersen uit zo'n potje overigens, niet geglaceerde (mocht daar nog verwarring over ontstaan - ik heb de betreffende KvW aflevering verder niet gezien). Aangezien het een Piña Colada geïnspireerde taart was vond ik dat wel passen :) Verder ben ik enorm fan van verse kersen hoor!
Dat is ongeveer hetzelfde, een bepaald soort kers wordt in een chemisch bad geweekt om de kleur er uit te krijgen, daarna wordt er synthetische kleurstof aan toegevoegd (en suiker en conserveermiddelen etc.). In jouw geval ook een scheutje likeur.
Net zoiets als gepelde mandarijnenpartjes, dat gaat niet met de hand maar met dat spul wat wij als gootsteenontstopper gebruiken, daarna geneutraliseerd met zoutzuur en vervolgens met een zooi suiker op een soort mandarijnensiroop gezet.
Blijkbaar wil het oog soms meer dan de mond :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141827826
Thanks voor de info @djkoelkast :P Speciaal voor jou (nouja..) binnenkort iets met verse kersen!
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 20:47:01 #266
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141828096
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:40 schreef Ramonia het volgende:
Thanks voor de info @djkoelkast :P Speciaal voor jou (nouja..) binnenkort iets met verse kersen!
Haha ik hou nu eenmaal van productvarianten die minder of niet bewerkt zijn, zo gebruik ik ongeraffineerde suikers, eieren van eigen kippen die biologisch gevoed krijgen, veel volkorenproducten en dan het liefst van alternatieve granen. Veel zelf maken, dus zelf basterdsuiker maken (rietsuiker + ingedikte bietenstroop voor donkere of rietsuiker + maplesyrup voor lichte) etc. en waar mogelijk biologisch.
Het grootste verschil zit hem overigens in de smaak, het is allemaal echt heel erg veel lekkerder.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141828245
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Haha ik hou nu eenmaal van productvarianten die minder of niet bewerkt zijn, zo gebruik ik ongeraffineerde suikers, eieren van eigen kippen die biologisch gevoed krijgen, veel volkorenproducten en dan het liefst van alternatieve granen. Veel zelf maken, dus zelf basterdsuiker maken (rietsuiker + ingedikte bietenstroop voor donkere of rietsuiker + maplesyrup voor lichte) etc. en waar mogelijk biologisch.
Het grootste verschil zit hem overigens in de smaak, het is allemaal echt heel erg veel lekkerder.
Check eens de blog van 1 van mijn beste vriendinnen :) Zij is daar ook heel erg mee bezig. Tof trouwens, zelf basterdsuiker maken! Ik heb daar zelf echt geen tijd voor...
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 20:52:16 #268
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141828318
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:50 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Check eens de blog van 1 van mijn beste vriendinnen :) Zij is daar ook heel erg mee bezig. Tof trouwens, zelf basterdsuiker maken! Ik heb daar zelf echt geen tijd voor...
Geen tijd voor? Als je 100g basterdsuiker nodig hebt doe je 95g rietsuker + 5g maplesyrup in een bakje en je roert wat met een vork. Klaar. Kost je 20 seconden extra ten opzichte van een zak suiker waar ze geïnverteerde suiker (gewat?) in gooien. Ben ik er liever iets langer mee bezig ;)
Die blog ga ik binnenkort eens helemaal bekijken, leuk!
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141828390
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:52 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Geen tijd voor? Als je 100g basterdsuiker nodig hebt doe je 95g rietsuker + 5g maplesyrup in een bakje en je roert wat met een vork. Klaar. Kost je 20 seconden extra ten opzichte van een zak suiker waar ze geïnverteerde suiker (gewat?) in gooien. Ben ik er liever iets langer mee bezig ;)
Die blog ga ik binnenkort eens helemaal bekijken, leuk!
Ohhhh ik dacht dat het ingewikkelder zou zijn :') Ik ben gewoon te lui om te googlen, sorry ;) Maar dat is voor donkerbruine basterdsuiker? Of lichte?
http://www.dutchiebaking.com
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 juli 2014 @ 21:20:16 #270
269689 crew  Viv
pi_141829613
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:54 schreef Ramonia het volgende:
Ohhhh ik dacht dat het ingewikkelder zou zijn :') Ik ben gewoon te lui om te googlen, sorry ;) Maar dat is voor donkerbruine basterdsuiker? Of lichte?
Ook te lui om zijn posts goed te lezen :D
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:47 schreef djkoelkast het volgende:
zelf basterdsuiker maken (rietsuiker + ingedikte bietenstroop voor donkere of rietsuiker + maplesyrup voor lichte)
Maple syrup is nu trouwens tijdelijk te koop bij Lidl *O*
pi_141829726
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:20 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ook te lui om zijn posts goed te lezen :D

[..]

Maple syrup is nu trouwens tijdelijk te koop bij Lidl *O*
Viel mee toch, dat eerste? :P Ik bedoelde dat ik te lui was om te googlen hoe ik zelf basterdsuiker moet maken! :D

Ik zag het!! Maar het was al uitverkocht bij mijn Lidl, of het komt helemaal niet binnen. Ik was er op woensdag en toen stond er niks (meer), op donderdag was dat prijsding helemaal weg. Friesland -_-
http://www.dutchiebaking.com
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:22:26 #272
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141829728
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:20 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ook te lui om zijn posts goed te lezen :D

[..]

Maple syrup is nu trouwens tijdelijk te koop bij Lidl *O*
Lichte basterdsuiker denk ik.
En maple syrup is al uitverkocht op vrijwel alle plekken ;(
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 juli 2014 @ 21:36:45 #273
269689 crew  Viv
pi_141830479
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:22 schreef Molo het volgende:
Lichte basterdsuiker denk ik.
En maple syrup is al uitverkocht op vrijwel alle plekken ;(
Ik woon in zo'n "kansenwijk", waar de wat duurdere/exotische dingen niet snel uitverkocht zijn. Ik kan hier ook altijd nog volkorenbrood halen vlak voor sluitingstijd, in de meeste andere winkels is dan alleen witbrood over. _O-
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:40:37 #274
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141830690
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:36 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik woon in zo'n "kansenwijk", waar de wat duurdere/exotische dingen niet snel uitverkocht zijn. Ik kan hier ook altijd nog volkorenbrood halen vlak voor sluitingstijd, in de meeste andere winkels is dan alleen witbrood over. _O-
Hahaha, briljant voordeel wel :D

Mijn man woonde in de Bijlmer toen ik hem leerde kennen, vroeg ik daar in de supermarkt waar de piccalilly stond, dachten ze geloof ik dat het een racistisch grapje was ofzo, dat hoofd van die gozer :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141835031
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:22 schreef Molo het volgende:

[..]

Lichte basterdsuiker denk ik.
En maple syrup is al uitverkocht op vrijwel alle plekken ;(
Maple syrup hebben ze meestal ook wel bij natuurwinkels!
A balanced diet is a cookie in each hand
  Moderator woensdag 2 juli 2014 @ 23:01:03 #276
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141835159
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 21:20 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ook te lui om zijn posts goed te lezen :D

[..]

Maple syrup is nu trouwens tijdelijk te koop bij Lidl *O*
Oom van mijn vriendin heeft het voor ons meegenomen uit Canada :D
Nog geen ervaring met wat ze hier verkopen, want ik gebruikte meestal honing hiervoor, maar maple/ahorn is toch geschikter.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141871949
Ik zat eens te kijken naar hot watercrust pastry voor wat kleine pies, maar nu wordt in zo ongeveer alle recepten niervet gebruikt. Heeft iemand ervaring met het vervangen van niervet door roomboter in dat soort deeg? Voor "vegetarian suet" hoef je hier in FRL niet aan te kloppen, het zal vast te krijgen zijn in expatwinkels maar die zijn hier helaas niet :(
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 23:20:22 #278
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141872103
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:16 schreef Ramonia het volgende:
Ik zat eens te kijken naar hot watercrust pastry voor wat kleine pies, maar nu wordt in zo ongeveer alle recepten niervet gebruikt. Heeft iemand ervaring met het vervangen van niervet door roomboter in dat soort deeg? Voor "vegetarian suet" hoef je hier in FRL niet aan te kloppen, het zal vast te krijgen zijn in expatwinkels maar die zijn hier helaas niet :(
Ontgeurde kokosolie even invriezen (10-15 minuten) dan kun je dat perfect als vervanging gebruiken. Reuzel of ossewit is wel lekkerder, maar soit, het kan.
Ik gebruik het zo altijd in mijn rough puff: boter + kokosolie even invriezen en dan raspen. Naar recept van Mary Berry, alleen dan dus kokosolie bij gebrek aan reuzel.
Inmiddels heb ik ook biologische reuzel gevonden :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141872160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:20 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ontgeurde kokosolie even invriezen (10-15 minuten) dan kun je dat perfect als vervanging gebruiken. Reuzel of ossewit is wel lekkerder, maar soit, het kan.
Ik gebruik het zo altijd in mijn rough puff: boter + kokosolie even invriezen en dan raspen. Naar recept van Mary Berry, alleen dan dus kokosolie bij gebrek aan reuzel.
Inmiddels heb ik ook biologische reuzel gevonden :D
Oeh dat klinkt top! Maareh, waarom invriezen? Want het moet toch aan de kook gebracht worden? In mincemeat zou dat invriezen denk ik wel goed werken trouwens!
http://www.dutchiebaking.com
  donderdag 3 juli 2014 @ 23:22:32 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141872187
Ik zag vanmiddag bij een AH in Rotterdam een Pools schap staan met allemaal borsjt spullen, augurken, mierikswortel enzo, maar ook reuzel. Helemaal niet duur ook.
Wellicht dat eens proberen?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 23:23:27 #281
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141872238
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:21 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Oeh dat klinkt top! Maareh, waarom invriezen? Want het moet toch aan de kook gebracht worden? In mincemeat zou dat invriezen denk ik wel goed werken trouwens!
Ik ken je recept niet, maar als daar al het deeg + vet bij elkaar gekookt wordt is dat niet nodig. Als je flakey deeg wil dan heb je echt 'brokjes' vet nodig en dan is invriezen heel handig. Niet stijfbevroren, maar eventjes wat harder laten worden.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141872244
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:22 schreef Molo het volgende:
Ik zag vanmiddag bij een AH in Rotterdam een Pools schap staan met allemaal borsjt spullen, augurken, mierikswortel enzo, maar ook reuzel. Helemaal niet duur ook.
Wellicht dat eens proberen?
Mja, vegetariër :) Thanks tho!
http://www.dutchiebaking.com
pi_141872343
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:23 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik ken je recept niet, maar als daar al het deeg + vet bij elkaar gekookt wordt is dat niet nodig. Als je flakey deeg wil dan heb je echt 'brokjes' vet nodig en dan is invriezen heel handig. Niet stijfbevroren, maar eventjes wat harder laten worden.
Melk + water + vetstof laten koken, daar dan bloem + zout aan toevoegen. Defying all rules of pastry!

Ik doe inderdaad voor al mn flaky pastry de boter eventjes in de vriezer! Vooral met de opkomende temperaturen..Heb ooit eens croissantjes staan maken in 28c (nooit, maar dan ook nooit weer!).
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 23:26:12 #284
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141872362
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:23 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Mja, vegetariër :) Thanks tho!
Dan kun je eigenlijk alle witte vetten (reuzel, ossewit) wel vervangen voor kokosolie of palmolie, wel de ontgeurde variant, want anders smaakt alles naar kokos en da's niet altijd wat je wil.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 23:26:43 #285
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141872395
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:25 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Melk + water + vetstof laten koken, daar dan bloem + zout aan toevoegen. Defying all rules of pastry!

Ik doe inderdaad voor al mn flaky pastry de boter eventjes in de vriezer! Vooral met de opkomende temperaturen..Heb ooit eens croissantjes staan maken in 28c (nooit, maar dan ook nooit weer!).
Dan hoef je natuurlijk ook niet in te vriezen ;) Gewoon 1 op 1 vervangen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_141872474
Woop woop! Ik ga het met kokosolie proberen - veel dank!
http://www.dutchiebaking.com
  donderdag 3 juli 2014 @ 23:31:30 #287
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141872570
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:23 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Mja, vegetariër :) Thanks tho!
Ja dan is dat niet echt een idee :D

Ben benieuwd hoe het smaakt met kokosolie :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_141872666
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:31 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja dan is dat niet echt een idee :D

Ben benieuwd hoe het smaakt met kokosolie :)
I'll keep ya posted! ^^
http://www.dutchiebaking.com
  Moderator donderdag 3 juli 2014 @ 23:35:57 #289
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_141872770
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:31 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja dan is dat niet echt een idee :D

Ben benieuwd hoe het smaakt met kokosolie :)
Heel neutraal van smaak, kun je overal wel in gebruiken. Ook een boterveranger, alleen vind ik boter veel te lekker :9
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 3 juli 2014 @ 23:37:52 #290
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141872853
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:33 schreef Ramonia het volgende:

[..]

I'll keep ya posted! ^^
^O^

As we speak brownie receptjes zitten bekijken en ik ga toch voor die van Laura Vitale, fudgy brownies.
Al eerder gemaakt met walnoten erdoor, gruwelijk lekker :9~

http://www.laurainthekitchen.com/recipes/fudgy-brownies/

Nu even snel maken, dan kan ik ze morgenochtend meenemen op weekendje weg :)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 3 juli 2014 @ 23:39:23 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_141872913
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:35 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Heel neutraal van smaak, kun je overal wel in gebruiken. Ook een boterveranger, alleen vind ik boter veel te lekker :9
Ik gebruik zowel ontgeurde als gewone regelmatig, maar nog nooit in een bakrecept gebruikt zoals deze.
Wel in curries, kokosgerechtjes, voor gebakken ei of vlees in te maken.

Ik vind boter overigens ook lekkerder, ben er echt gek op O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 4 juli 2014 @ 21:49:57 #292
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141905392
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 23:37 schreef Molo het volgende:

[..]

^O^

As we speak brownie receptjes zitten bekijken en ik ga toch voor die van Laura Vitale, fudgy brownies.
Al eerder gemaakt met walnoten erdoor, gruwelijk lekker :9~

http://www.laurainthekitchen.com/recipes/fudgy-brownies/

Nu even snel maken, dan kan ik ze morgenochtend meenemen op weekendje weg :)
Ik heb ze vandaag ook willen maken, alleen dan in een grote hoeveelheid (4 x het recept) voor de verkoop. Nou mislukt er dus echt nooit iets bij mij, maar volgens mij is het totaal mislukt. Ziet er niet uit in elk geval. ;( En dat is dus o.a. 800g Callebaut-chocola. :'( Vraag me af of ik ergens een fout heb gemaakt met hoeveelheden ofzo. Het ruikt wel heerlijk dus we kunnen het altijd nog zelf opeten. :')
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141905520
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 21:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik heb ze vandaag ook willen maken, alleen dan in een grote hoeveelheid (4 x het recept) voor de verkoop. Nou mislukt er dus echt nooit iets bij mij, maar volgens mij is het totaal mislukt. Ziet er niet uit in elk geval. ;( En dat is dus o.a. 800g Callebaut-chocola. :'( Vraag me af of ik ergens een fout heb gemaakt met hoeveelheden ofzo. Het ruikt wel heerlijk dus we kunnen het altijd nog zelf opeten. :')
Uh oh.. wat is er gebeurd?
http://www.dutchiebaking.com
  vrijdag 4 juli 2014 @ 22:04:23 #294
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141906299
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 21:52 schreef Ramonia het volgende:

[..]

Uh oh.. wat is er gebeurd?
Er zitten echt veel te grote scheuren in, hij is aan de randen half over de vorm heen gekropen, de structuur lijkt raar en hij is té donker aan de bovenkant. Maar ik laat 'm even afkoelen en kijk hoe hij dan is. De smaak is namelijk uitstekend, misschien kan ik er kleine blokjes van maken ofzo. Of desnoods een soort brokken o.i.d.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141906718
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 22:04 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Er zitten echt veel te grote scheuren in, hij is aan de randen half over de vorm heen gekropen, de structuur lijkt raar en hij is té donker aan de bovenkant. Maar ik laat 'm even afkoelen en kijk hoe hij dan is. De smaak is namelijk uitstekend, misschien kan ik er kleine blokjes van maken ofzo. Of desnoods een soort brokken o.i.d.
Hmmz overdosering bakpoeder? Of misschien verkeerde temperatuur oven :\

Misschien een lekkere brownietaart, een cirkel uitsteken, frambozenmousse/caramel/fruit eroverheen (zie je ook die rare bovenkant niet meer :)
http://www.dutchiebaking.com
  vrijdag 4 juli 2014 @ 22:12:22 #296
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141906916
Er zit helegaar geen bakpoeder in...

We maken er wel wat van. :Y
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_141907066
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2014 22:12 schreef Isegrim het volgende:
Er zit helegaar geen bakpoeder in...

We maken er wel wat van. :Y
Ik heb er alle vertrouwen in! (wel ff piccies or it didn't happen hè? :D). En nu houd ik op met posten want anders moet ik straks een nieuw topic maken en daar heb ik geen verstand van :')
http://www.dutchiebaking.com
  vrijdag 4 juli 2014 @ 22:15:09 #298
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_141907119
Ik ga echt geen foto's maken van dit gedrocht. :{w :') Slecht voor mijn reputatie. _O-
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 7 juli 2014 @ 15:19:18 #299
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_142006518
Oh das jammer zeg ;(

Ik heb ze nu een keer of 4 gemaakt en altijd gelukt eigenlijk, als de ingrediënten maar niet te warm zijn tijdens het mengen.

Was het uiteindelijk wel eetbaar?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 7 juli 2014 @ 19:04:28 #300
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_142014751
Ja, heerlijk! :D Ik heb 'm in repen gesneden, bovenzijde eraf gesneden, blokjes gemaakt. En ze uitgedeeld als Brownie Bits. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 7 juli 2014 @ 19:36:58 #301
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_142016062
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:04 schreef Isegrim het volgende:
Ja, heerlijk! :D Ik heb 'm in repen gesneden, bovenzijde eraf gesneden, blokjes gemaakt. En ze uitgedeeld als Brownie Bits. :D
Ah mooi! :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')