abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138368030
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:03 schreef Jordony het volgende:

[..]

Enig idee hoe belangrijk de export voor Nederland is en de vrije handel?
Enig idee dat Nederland baat bij een vrije interne markt heeft, zoals de E.E.G. of de Noord-Amerikaanse variant de NAFTA, en minder baat heeft bij een groot bureaucratisch instituut als de EU?
pi_138368152
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:13 schreef remlof het volgende:

[..]

Waarom zou China haar vrachtschepen nog naar Rotterdam sturen met producten voor de EU-markt als dat duurder is dan Antwerpen of Hamburg?
Heb je een glazen bol dat landen als Duitsland invoerheffingen op Nederlandse producten zou heffen?
pi_138369120
quote:
14s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:03 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Enig idee dat Nederland baat bij een vrije interne markt heeft, zoals de E.E.G. of de Noord-Amerikaanse variant de NAFTA, en minder baat heeft bij een groot bureaucratisch instituut als de EU?
Ik ben ook niet voor het regeltjes kantoor van de EU aangezien ze nu het Nederlandse beleid wel heel erg kunnen beïnvloeden. Alleen de voordelen van deze handel, gezamenlijke munt e.d. hebben wel voordelen waar Nederland veel aan heeft.
pi_138369267
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:05 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Heb je een glazen bol dat landen als Duitsland invoerheffingen op Nederlandse producten zou heffen?
Dat is wel een logisch gevolg van een eenzijdig vertrek uit de Unie.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_138369349
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:34 schreef Jordony het volgende:

[..]

Ik ben ook niet voor het regeltjes kantoor van de EU aangezien ze nu het Nederlandse beleid wel heel erg kunnen beïnvloeden. Alleen de voordelen van deze handel, gezamenlijke munt e.d. hebben wel voordelen waar Nederland veel aan heeft.
We drijven prima handel met landen als China en de V.S. Die hebben ook geen euro. Behalve transactie- en administratiekosten en currency risk (wat weg te hedgen valt) zie ik weinig nadelen.

Sterker nog, ik zie juist de voordelen van veel concurrende valuta. En dat is grappig, want de EU is voorstander van een vrije interne markt, maar niet als het gaat om valuta.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_138369405
Frappant, bij discussies op internet tussen sceptici en eurofielen heb ik toch niet altijd het idee dat de eurosceptici laagopgeleide boeren zijn - i.t.t. wat Wientjes beweert.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_138369436
Stel dat de EU echt een succes wordt en de de euro een sterke munt; dat zou behoorlijk nadelig zijn voor onze exportpositie. Als zelfstandige natie kun je makkelijk je munt devalueren.
  maandag 31 maart 2014 @ 17:49:27 #68
104871 remlof
Europees federalist
pi_138369555
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:00 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat er nog mensen zijn die deze onzin geloven. Kleine en welvarende handelslanden als Singapore en Zuid-Korea bewijzen prima dat kleine landen handelsovereenkomsten kunnen afsluiten zonder de tussenkomst van een groot log bureaucratisch instituut (zoals de EU).
Ja dat zijn dan ook doorvoerlanden op een groot continent omringd door sterkere economieën net als Nederland :')
pi_138369644
quote:
10s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:49 schreef remlof het volgende:
Zienswijze
Sterke economie? Mwah,de economie van China is bijvoorbeeld erg fragiel. Er is wel sprake van een grote afzetmarkt, maar dat bevestigt juist eerder het argument van Zienswijze.
  maandag 31 maart 2014 @ 17:53:26 #70
104871 remlof
Europees federalist
pi_138369677
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:52 schreef teknomist het volgende:

[..]

Sterke economie? Mwah,de economie van China is bijvoorbeeld erg fragiel. Er is wel sprake van een grote afzetmarkt, maar dat bevestigt juist eerder het argument van Zienswijze.
Zuid-Korea of Singapore zijn omringd door China?
  maandag 31 maart 2014 @ 17:53:54 #71
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_138369696
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hou ook in je achterhoofd dat een stem op de VVD een stem op D66 is in Europees verband, trap dus niet in hun EU-sceptische gezwam dat ze zullen gaan uiten tijdens de komende campagne. Partijen in EU-kritische EP-fracties zijn SGP, SP en PVV.

Ik stem denk ik SGP of Piratenpartij. En nee, ik hou echt geen zondagsrust en ga ook niet naar de kerk.
Piratenpartij :')!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_138369878
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is wel een logisch gevolg van een eenzijdig vertrek uit de Unie.
Economisch gezien is het juist erg onlogisch. En onderlinge kinnesinne lijkt mij niet zinvol met een bevriende natie als Duitsland.
pi_138370570
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:00 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat er nog mensen zijn die deze onzin geloven. Kleine en welvarende handelslanden als Singapore en Zuid-Korea bewijzen prima dat kleine landen handelsovereenkomsten kunnen afsluiten zonder de tussenkomst van een groot log bureaucratisch instituut (zoals de EU).
Een paar maanden terug werd tijdens een interview op BNR waarin Nieuw-Zeeland als hét voorbeeld aangehaald en niet het eeuwige Noorwegen, Zwitserland of de landen die jij noemt.
NZ heeft een aantal decenia zichzelf nog meer losgeweekt van het VK (ik doel niet op de politieke onafhankelijkheid maar een economische) en daar hadden ze ook een teruggang in de periode direct erna.
Eventjes later veerden veerden ze weer op en doen het beter dan ooit te voren omdat ze volledige flexibiliteit en vrijheid kregen over hoe ze de zaakjes aanpakten.
Ik heb even zitten zoeken naar een bron maar ik kan hem helaas niet vinden, dus je moet me maar geloven op mijn blauwe ogen.
pi_138371429
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 17:58 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Economisch gezien is het juist erg onlogisch. En onderlinge kinnesinne lijkt mij niet zinvol met een bevriende natie als Duitsland.
Helaas volgt de echte wereld niet altijd die van de economische logica.

Wanneer wij eenzijdig uit de Unie stappen zit er voor Duitsland niets anders op dan invoerheffingen door te voeren.

Een mogelijkheid is natuurlijk om een nieuwe overeenkomst te sluiten met onze voormalige Unie-vrienden. Ik stel mij alleen zo voor dat die niet heel warm worden van dat eenzijdige vertrek.

Nogmaals, er is een verschil tussen de echte wereld en die in economische boeken.
pi_138371703
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2014 18:53 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wanneer wij eenzijdig uit de Unie stappen zit er voor Duitsland niets anders op dan invoerheffingen door te voeren.

Een mogelijkheid is natuurlijk om een nieuwe overeenkomst te sluiten met onze voormalige Unie-vrienden. Ik stel mij alleen zo voor dat die niet heel warm worden van dat eenzijdige vertrek.

Nogmaals, er is een verschil tussen de echte wereld en die in economische boeken.
Ik begrijp de 'logica' nog niet helemaal.

Waarom zit er voor Duitsland dan niets anders op dan weer invoerheffingen in te voeren?

Overigens ben ik zelf geen voorstander van het uittreden uit de Europese Unie, al zie ik wel duidelijke nadelen aan het huidige Europese beleid. Ik ben dus zeker geen voorstander van nog meer bevoegdheden naar en afspraken met Brussel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138371857
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:01 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik begrijp de 'logica' nog niet helemaal.

Waarom zit er voor Duitsland dan niets anders op dan weer invoerheffingen in te voeren?

Overigens ben ik zelf geen voorstander van het uittreden uit de Europese Unie, al zie ik wel duidelijke nadelen aan het huidige Europese beleid. Ik ben dus zeker geen voorstander van nog meer bevoegdheden en afspraken met Brussel.
Omdat er invoerheffingen worden opgelegd aan landen die geel lid zijn van de EU. Tenzij er een aparte overeenkomst is gesloten tussen dat land en de EU.

Dat is de hele essentie van een handelsblok.
pi_138372317
Hey ik heb steeds meer medestanders ^O^
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_138372483
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Omdat er invoerheffingen worden opgelegd aan landen die geel lid zijn van de EU. Tenzij er een aparte overeenkomst is gesloten tussen dat land en de EU.

Waarom zou Nederland geen onderdeel uit kunnen maken van de EVA?
  maandag 31 maart 2014 @ 19:22:53 #79
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_138372603
Wientjes denkt zeker dat de 'gewone werkman' achterlijk is. Die gewone vrachtwagenchauffeur of gewone bouwvakker die weggeconcurreerd zijn door oost-europese collega's. Die gewone administratief medewerker die de administratie opgedoekt ziet omdat het in Polen goedkoper kan. Die gewone fabrieksmedewerker die zijn baan ziet verdwijnen omdat zijn miljarden winst maken werkgever de fabriek opdoekt en naar China verplaatst omdat dat zo lekker scoort bij de aandeelhouders.

En dan moeten ze die dikke speknek geloven, die datgene vertegenwoordigt wat hen broodeloos heeft gemaakt? :')
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_138372605
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:19 schreef teknomist het volgende:

[..]

Uiteraard zou dat kunnen. Je kunt je echter afvragen of onze voormalige EU-vrienden ons dat gunnen net nadat we ze de vinger hebben gegeven.
  maandag 31 maart 2014 @ 19:41:57 #81
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_138373288
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:22 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wientjes denkt zeker dat de 'gewone werkman' achterlijk is. Die gewone vrachtwagenchauffeur of gewone bouwvakker die weggeconcurreerd zijn door oost-europese collega's. Die gewone administratief medewerker die de administratie opgedoekt ziet omdat het in Polen goedkoper kan. Die gewone fabrieksmedewerker die zijn baan ziet verdwijnen omdat zijn miljarden winst maken werkgever de fabriek opdoekt en naar China verplaatst omdat dat zo lekker scoort bij de aandeelhouders.

En dan moeten ze die dikke speknek geloven, die datgene vertegenwoordigt wat hen broodeloos heeft gemaakt? :')
Dat zijn dingen die ze hogerop niet snappen. Of in ieder geval doen alsof ze niet snappen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  maandag 31 maart 2014 @ 19:48:01 #82
104871 remlof
Europees federalist
pi_138373519
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:19 schreef teknomist het volgende:

[..]

De EVA zet niet echt zoden aan de dijk hè? Nederland alleen heeft al meer inwoners dan alle overgebleven EFTA-leden (Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein) bij elkaar.
pi_138374823
quote:
10s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:48 schreef remlof het volgende:

[..]

De EVA zet niet echt zoden aan de dijk hè? Nederland alleen heeft al meer inwoners dan alle overgebleven EFTA-leden (Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein) bij elkaar.
Oh, dus het inwoneraantal is het criterium? Nooit geweten... Ik vind dit eerlijk gezegd geen sterk argument.
pi_138381701
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Je vergeet trouwens de belangrijkste EU-kritische partij: Artikel 50.
Goede kans dat ik daar op ga stemmen.
Zelfde hier. En goed nieuws in de OP. Weg met de EU.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_138381773
quote:
Ik stel mij zo voor dat 'wij' niet als enige zullen vertrekken. Als iemand uitstapt gaan er in korte tijd een paar mee.
pi_138382275
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2014 19:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Okee, dat is schijnbaar gebruik. Maar meestal zal er dan een redelijk eenzijdige afhankelijke handelsrelatie zijn van het land buiten de EU.

In dit geval is Nederland één van de belangrijkste doorvoerhavens voor Europa, met name voor Duitsland heel belangrijk. Het is dus ook in het belang van o.m. Duitsland dat zij een gunstige handelsrelatie met Nederland behouden (ookal zou Nederland besluiten om uit de EU te stappen). Duitsland (en andere landen) blijven dus ook afhankelijk van Nederland, of Nederland nu deel uitmaakt van de EU of niet. Importheffingen zijn dan niet direct in het voordeel van die andere landen lijkt mij?

Nogmaals; ik ben dus geen voorstander van het opzeggen van de EU deelname, maar mij worden sommige zaken soms te makkelijk als onvermijdelijk of als logica beschouwd zonder dat die standpunten gedegen onderbouwd worden (behalve het standaardcliché dat Europa 'goed' is voor Nederland en de handelsrelaties).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138382605
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 22:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Okee, dat is schijnbaar gebruik. Maar meestal zal er dan een afhankelijke handelsrelatie zijn van het land buiten de EU.

In dit geval is Nederland één van de belangrijkste doorvoerhavens voor Europa, met name voor Duitsland heel belangrijk. Het is dus ook in het belang van o.m. Duitsland dat zij een gunstige handelsrelatie met Nederland behouden (ookal zou Nederland besluiten om uit de EU te stappen).

Nogmaals; daar ben ik dus geen voorstander van, maar mij worden sommige zaken soms te makkelijk als onvermijdelijk of als logica beschouwd zonder dat die standpunten gedegen onderbouwd worden (behalve het standaardcliché dat Europa 'goed' is voor Nederland en de handelsrelaties).
Je moet het belang van Nederland ook niet overschatten.
pi_138383300
quote:

De EU durft al niet eens economische sancties op Rusland los te laten vanwege 70 miljard EUR aan exportbelangen. Ik geloof er niet in dat bijvoorbeeld de de Duitsers, er op uit zullen zijn om hun eigen economie ernstig te schaden. En dat ook nog eens met in het achterhoofd dat Nederland en Duitsland een uitstekende onderlinge relatie hebben.
  maandag 31 maart 2014 @ 22:53:55 #89
104871 remlof
Europees federalist
pi_138383749
quote:
2s.gif Op maandag 31 maart 2014 20:21 schreef teknomist het volgende:

[..]

Oh, dus het inwoneraantal is het criterium? Nooit geweten... Ik vind dit eerlijk gezegd geen sterk argument.
Voor een afzetmarkt waar je geen invoerrechten hoeft te betalen lijkt me dat nogal van belang ja, EU meer dan 300 miljoen, EFTA nog geen 30 miljoen als Nederland daar bij zou zitten.
  maandag 31 maart 2014 @ 22:55:33 #90
104871 remlof
Europees federalist
pi_138383788
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 22:43 schreef Kowloon het volgende:

[..]

De EU durft al niet eens economische sancties op Rusland los te laten vanwege 70 miljard EUR aan exportbelangen. Ik geloof er niet in dat bijvoorbeeld de de Duitsers, er op uit zullen zijn om hun eigen economie ernstig te schaden. En dat ook nog eens met in het achterhoofd dat Nederland en Duitsland een uitstekende onderlinge relatie hebben.
Die onderlinge relatie zal anders aardig bekoelen als wij uit de EU stappen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')