abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138362567
Meer Nederlanders willen geen Europese Unie

Uit een onderzoek door Ipsos, dat in negen Europese Unie (EU) landen werd gehouden onder 7000 mensen, blijkt dat een meerderheid van die Europeanen de EU helemaal niet meer zien zitten. Onder de Nederlanders staat het anti-EU sentiment op 68 procent. In nog maar drie van de negen gepeilde landen is er een positief beeld van de EU, schrijft De Volkskrant.

Met de EU verkiezingen in het vooruitzicht lijken de Nederlandse pro-EU partijen, zoals D66 en GroenLinks, behoorlijk wat terrein te hebben verloren op de Nederlandse anti-EU partij PVV en de EU-kritische partij SP. Het mantra van de pro-EU partijen 'de unie is groot en heeft veel macht maar dat is nodig, want het is goed voor de handel en uw portemonnee' wordt niet meer geloofd.

Volgens Bernard Wientjes is dé oplossing om aan 'de gewone werkman' nóg beter uit te leggen waarom die zijn baan aan de EU heeft te danken. De elite en hoogopgeleiden hebben de boodschap wel begrepen volgens Wientjes. Bernard roemde onder andere de verkiezingswinst van de pro-EU partijen “D66 en GroenLinks zijn pro-Europa en je kunt toch niet zeggen dat die partijen het slecht hebben gedaan bij de vorige verkiezingen, integendeel”, zegt Wientjes. Volgens de werkgeversvoorman is het nu zaak om het negatieve sentiment bij de laagopgeleiden en PVV-stemmer om te buigen.

Dat is nog een behoorlijke klus daar juist de laagopgeleiden zich niet beschermd voelen in hun baanzekerheid, maar eerder bedreigd door de grote toestroom aan zeer goedkope MOE-landers. De EU heeft de mogelijkheden voor de werkgevers hierin sterk vereenvoudigd. Vandaag debatteert de Tweede Kamer hier over met premier Rutte en de minister van Buitenlandse Zaken Timmermans.

Eerdere rapporten die het rooskleurige beeld van de EU niet onderschreven waren in opdracht van PVV partijleider Wilders samengesteld. Het Britse bureau Lombard Street Research becijferde in 2012 dat de eurozone verlaten 51 miljard euro kost en tot 2015 125 miljard euro oplevert.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_138362724
quote:
Volgens Bernard Wientjes is dé oplossing om aan 'de gewone werkman' nóg beter uit te leggen waarom die zijn baan aan de EU heeft te danken. De elite en hoogopgeleiden hebben de boodschap wel begrepen volgens Wientjes. Bernard roemde onder andere de verkiezingswinst van de pro-EU partijen “D66 en GroenLinks zijn pro-Europa en je kunt toch niet zeggen dat die partijen het slecht hebben gedaan bij de vorige verkiezingen, integendeel”, zegt Wientjes. Volgens de werkgeversvoorman is het nu zaak om het negatieve sentiment bij de laagopgeleiden en PVV-stemmer om te buigen.
Ik heb met de lokale verkiezingen ook overwogen om op D66 te gaan stemmen. Maar dat is omdat ze het in mijn plaats de laatste 4 jaar goed hebben gedaan.

D66 is wel de laatste partij waar ik op zal stemmen bij de aankomende partijen. Mijn stem zal dan sowieso niet naar een EU-gezinde partij gaan.
  maandag 31 maart 2014 @ 14:39:07 #3
104871 remlof
Europees federalist
pi_138362769
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik heb met de lokale verkiezingen ook overwogen om op D66 te gaan stemmen. Maar dat is omdat ze het in mijn plaats de laatste 4 jaar goed hebben gedaan.

D66 is wel de laatste partij waar ik op zal stemmen bij de aankomende partijen. Mijn stem zal dan sowieso niet naar een EU-gezinde partij gaan.
Bij de aankomende partijen ga ik sowieso wel op een EU-gezinde verkiezing stemmen.
pi_138362886
quote:
Hou ook in je achterhoofd dat een stem op de VVD een stem op D66 is in Europees verband, trap dus niet in hun EU-sceptische gezwam dat ze zullen gaan uiten tijdens de komende campagne. Partijen in EU-kritische EP-fracties zijn SGP, SP en PVV.

Ik stem denk ik SGP of Piratenpartij. En nee, ik hou echt geen zondagsrust en ga ook niet naar de kerk.
pi_138362919
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:39 schreef remlof het volgende:

[..]

Bij de aankomende partijen ga ik sowieso wel op een EU-gezinde verkiezing stemmen.
Volgens mij haal je wat woorden door elkaar.
Maar dat jij bij de laatste overgebleven PvdA stemmers zal horen, dat was al duidelijk.
pi_138363010
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:42 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Hou ook in je achterhoofd dat een stem op de VVD een stem op D66 is in Europees verband, trap dus niet in hun EU-sceptische gezwam dat ze zullen gaan uiten tijdens de komende campagne. Partijen in EU-kritische EP-fracties zijn SGP, SP en PVV.

Ik stem denk ik SGP of Piratenpartij.
Dat klopt, de VVD gaat het daarom niet worden, terwijl ik een stem op die partij normaal wel overweeg.
Je vergeet trouwens de belangrijkste EU-kritische partij: Artikel 50.
Goede kans dat ik daar op ga stemmen.
  maandag 31 maart 2014 @ 14:48:11 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_138363051
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Volgens mij haal je wat woorden door elkaar.
Dat deed jij :P
quote:
Maar dat jij bij de laatste overgebleven PvdA stemmers zal horen, dat was al duidelijk.
Ik ga bij de Europese parlementsverkiezingen D66 stemmen, de PvdA is me niet pro-EU genoeg.
pi_138363097
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Volgens Bernard Wientjes is dé oplossing om aan 'de gewone werkman' nóg beter uit te leggen waarom die zijn baan aan de EU heeft te danken. De elite en hoogopgeleiden hebben de boodschap wel begrepen volgens Wientjes.
Als we al welvaart te danken hebben aan de EU dan is het wel dankzij de vrije interne markt, zeg maar de E.E.G. Maar binnen deze hele discussie gaat het daar juist niet om, maar om de bureaucratie, het democratisch gebrek, het verliezen van autonomie en het herverdelen van welvaart (transferunie).

En dat de elite en hoogopgeleiden de boodschap begrepen hebben - iets wat ik overigens niet terug zie in mijn 'hoogopgeleide' vrienden- en kennissenkring - heeft er natuurlijk deels mee te maken dat zij zelf economisch ook belang hebben bij een superstaat. Ook staan ze meer bloot aan staatspropaganda via de media.

[ Bericht 2% gewijzigd door teknomist op 31-03-2014 14:54:40 ]
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_138363169
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:48 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat deed jij :P

[..]

quote:
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:48 schreef remlof het volgende:
[..]

Ik ga bij de Europese parlementsverkiezingen D66 stemmen, de PvdA is me niet pro-EU genoeg.
Tuurlijk, had ik moeten weten :D
pi_138363338
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:42 schreef Kowloon het volgende:

Ik stem denk ik SGP
Thanks voor de tip, ik wist niet dat de SGP EU-sceptisch was en ik lees net dat ze in dezelfde fractie als de UKIP zitten. ^O^
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 31 maart 2014 @ 14:57:05 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_138363357
quote:

:P

Ik niet dus, voor mij is het de eerste.
  maandag 31 maart 2014 @ 14:58:04 #12
104871 remlof
Europees federalist
pi_138363394
ChrisRossing twitterde op maandag 31-03-2014 om 14:51:45 Het meest overtuigende argument voor ieder weldenkend mens om voor de Europese Unie te zijn is dat de #PVV er tegen is. reageer retweet
pi_138363428
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:57 schreef remlof het volgende:

[..]

:P

Ik niet dus, voor mij is het de eerste.
:@
  maandag 31 maart 2014 @ 14:59:29 #14
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_138363446
Sowieso Partij van de Dieren _O_
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_138365092
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:39 schreef remlof het volgende:

[..]

Maar niemand boeit jouw mening
  maandag 31 maart 2014 @ 15:47:45 #16
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_138365234
quote:
6s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:58 schreef remlof het volgende:
ChrisRossing twitterde op maandag 31-03-2014 om 14:51:45 Het meest overtuigende argument voor ieder weldenkend mens om voor de Europese Unie te zijn is dat de #PVV er tegen is. reageer retweet
:')

lekker argument.

Het punt is dat de EU zijn doel voorbij streeft. En wanneer het geen halt wordt toegeroepen valt er straks niet veel meer tegen te doen en zal de EU een grote superstaat worden en krijgen we alles door onze strot geduwd.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_138365445
quote:
6s.gif Op maandag 31 maart 2014 14:58 schreef remlof het volgende:
Wat een kul. Een weldenkend mensen hoeft niet per se op de PVV te stemmen maar maakt zelf wel een overwogen afweging als 't gaat om de EU.

Overigens is de EU geen echte keuze meer. Dit is al zo uit de klauwen gelopen dat het onmogelijk meer kan worden teruggedraaid, dat was tien jaar geleden misschien nog mogelijk geweest maar we zitten er nu aan vast.

Ik voorzie een hoop problemen maar goed, de tijd zal 't leren.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_138365446
Nederland kan niet meer zonder de EU.
pi_138365490
Daarom uit de Eu stappen.
Ура для россии
  maandag 31 maart 2014 @ 16:01:30 #20
104871 remlof
Europees federalist
pi_138365709
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 15:47 schreef awiebo het volgende:

[..]

:')

lekker argument.

Het punt is dat de EU zijn doel voorbij streeft. En wanneer het geen halt wordt toegeroepen valt er straks niet veel meer tegen te doen en zal de EU een grote superstaat worden en krijgen we alles door onze strot geduwd.
Dat is juist het punt, in een snel globaliserende wereld moet je juist een superstaat zijn om nog mee te kunnen draaien op de wereldmarkt.
pi_138365727
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 15:55 schreef Woestijnvos het volgende:
Daarom uit de Eu stappen.
En dan?
pi_138365746
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef Jordony het volgende:

[..]

En dan?
En dan verder zoals Noorwegen en Zwitserland
Ура для россии
  maandag 31 maart 2014 @ 16:02:57 #23
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_138365759
quote:
7s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:01 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat is juist het punt, in een snel globaliserende wereld moet je juist een superstaat zijn om nog mee te kunnen draaien op de wereldmarkt.
Ik moet zeggen dat ik mij niet enorm verdiep in de eu politiek. Wat het voor gevolgen heeft wanneer we eruit stappen weet ik ook niet precies. Maar puur op mijn onderbuik lokt emigreren naar canada of zo mij wel de laatste tijd
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_138365796
quote:
14s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef Woestijnvos het volgende:

[..]

Enig idee hoe belangrijk de export voor Nederland is en de vrije handel?
  maandag 31 maart 2014 @ 16:04:20 #25
104871 remlof
Europees federalist
pi_138365822
quote:
14s.gif Op maandag 31 maart 2014 16:02 schreef Woestijnvos het volgende:

[..]

Die zich ook aan allerlei EU-regels moeten houden zonder dat ze er over mee kunnen beslissen :')

Het is niet voor niets dat de Zwiserse regering al 20 jaar lang aansluiting wil bij de EU.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')