abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138090307
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_138090680
Om in te gaan op een vorige post van je KapRuigbaard:

Bijstandsgerechtigden worden al jaren getroffen met 'bevroren' uitkeringen (dus niet meestijgen met de inflatie), nu is er weer afgesproken dat de Bijstand financieel wordt teruggebracht met ¤ 1000,- op jaarbasis tegen 2020. Dat heeft zo z'n effecten uiteraard.

Maar de verplichtingen waarmee ze opgezadeld worden zijn oa dat ze verplicht moeten meewerken aan hun reintegratie, dat is natuurlijk logisch, maar vaak zijn die reintegratietrajecten volkomen willekeurig en sluiten ze niet aan bij de achtergrond van de kandidaat (dus van weinig meerwaarde), en tegenwoordig kan men te maken krijgen met het verplicht leveren van een tegenprestatie voor de uitkering, waar ik de nodige risico's voorzie.

Door al die dwangmaatregelen, en al die andere eisen waar een uitkeringsgerechtigde aan moet voldoen, wordt deze beperkt in z'n vrijheid en ook in z'n kansen om op een manier die hij of zij zelf het meest geschikt acht zo snel mogelijk uit de Bijstand te komen en een geschikte baan te vinden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138090796
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Good for you, en soms hebben mensen wel een steuntje in de rug nodig om uit de ellende te geraken. Dan moet dat ook mogelijk zijn vind ik.
Dat krijgen ze van mij wel, als ze ook echt vaak willen. Maar daar steekt het vaak en komt het niet verder dan heb je geld of goederen voor mij? Dat doe ik dus niet meer, vroeger wel.

quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat ik dezelfde instelling erop na kan houden mocht ik in die situatie komen.
Willen maakt mogelijk, al heeft iedereen zijn grenzen zeker.
pi_138090922
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:20 schreef Tomatenboer het volgende:

Bijstandsgerechtigden worden al jaren getroffen met 'bevroren' uitkeringen (dus niet meestijgen met de inflatie), nu is er weer afgesproken dat de Bijstand financieel wordt teruggebracht met ¤ 1000,- op jaarbasis tegen 2020. Dat heeft zo z'n effecten uiteraard.

Maar de verplichtingen waarmee ze opgezadeld worden zijn oa dat ze verplicht moeten meewerken aan hun reintegratie, dat is natuurlijk logisch, maar vaak zijn die reintegratietrajecten volkomen willekeurig en sluiten ze niet aan bij de achtergrond van de kandidaat (dus van weinig meerwaarde), en tegenwoordig kan men te maken krijgen met het verplicht leveren van een tegenprestatie voor de uitkering, waar ik de nodige risico's voorzie.

Door al die dwangmaatregelen, en al die andere eisen waar een uitkeringsgerechtigde aan moet voldoen, wordt deze beperkt in z'n vrijheid en ook in z'n kansen om op een manier die hij of zij zelf het meest geschikt acht zo snel mogelijk uit de Bijstand te komen en een geschikte baan te vinden.
Maar pleit je dan voor een bijstand waarin er niet getoetst wordt op de manier waarop men terug wil komen richting een betaalde baan ? Ik snap dat het nodige verbeterd kan worden aan die reïntegratie trajecten, maar ik begrijp ook de noodzaak van een bepaald toezicht op het verstrekken van bijstand en het begeleiden naar betaald werk.
pi_138091007
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:20 schreef Tomatenboer het volgende:

De bijstand stijgt evenredig mee met het minimumloon. Verhoging van bijstand leidt tot verhoging van de inkomensval en dat is zeer ongewenst.

Tevens is een verlaging van de levensstandaard iets wat tijdens een crisis ALLE lagen van de bevolking treft.
  zondag 23 maart 2014 @ 21:24:42 #6
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_138091104
Wow, zeven topics vol over dit onderwerp. Jullie worden het nooit eens. :P
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
pi_138091174
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Maar pleit je dan voor een bijstand waarin er niet getoetst wordt op de manier waarop men terug wil komen richting een betaalde baan ? Ik snap dat het nodige verbeterd kan worden aan die reïntegratie trajecten, maar ik begrijp ook de noodzaak van een bepaald toezicht op het verstrekken van bijstand en het begeleiden naar betaald werk.
Uiteraard moet er regelmatig toetsing en controle plaatsvinden. Meer dan nu gebeurd vind ik zelfs. Dit niet alleen om de luie flikkers ertussen uit te pikken, maar ook omdat regelmatig contact betekent dat er regelmatig bijgestuurd kan worden.

Maar ik ben wel voor meer maatwerk inderdaad. Nu lijken de diverse reintegratie- en tegenprestatieprojecten wel bezigheidstherapie, en kosten bovendien klauwen vol geld, terwijl maatwerk volgens mij mensen sneller en beter aan het werk helpt.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138091339
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De bijstand stijgt evenredig mee met het minimumloon. Verhoging van bijstand leidt tot verhoging van de inkomensval en dat is zeer ongewenst.

Tevens is een verlaging van de levensstandaard iets wat tijdens een crisis ALLE lagen van de bevolking treft.
Volgens mij is die evenredige stijging met het minimumloon al een hele poos losgelaten.
pi_138091522
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Volgens mij is die evenredige stijging met het minimumloon al een hele poos losgelaten.
Volgens mij heb je het dan mis

http://www.rijksoverheid.(...)e-bijstandsuitkering
  zondag 23 maart 2014 @ 21:36:28 #10
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138091990
Ach we kunnen er net zo goed mee ophouden.
Zoals gewoonlijk zijn er voor en tegenstanders en scheert iedereen de groep over een kam zoals gewoonlijk.
ALLE bijstanders zijn lui, hebben geen initiatief en kunnen best minder geld krijgen want er zijn best wel banen te vinden. (tja 700.000 werklozen en 100.000 baantjes)
Dat schijnt zo ongeveer de gedachtengang te zijn van een aantal forummers.
Er zullen altijd parasieten zijn die overal onderdoor glippen maar er zijn ook schreinende gevallen van gezinnen die het huis uitgeflikkerd zijn en nu in een vakantiehuisje bivakkeren, of jongeren die weer terug bij vader en moeder zijn.
Tja als ik alleen zou zijn dan zou ik mij ook makkelijk kunne redden maar probeer je maar eens voor te stellen als je een gezin hebt en je staat plotsklaps op straat na jaren trouwe dienst. En er is geen werk te vinden in jouw branche. Omscholen? Dat is al afgeschaft door de Regeringen. Moeder aan het werk? Hupla: uitkering word gekort. Om maar te zwijgen van de mensen die met een eigen onverkoopbaar huis zitten en elke maand dieper in de schuld komen te zitten.
Makkelijk praten maar kom er zelf maar eens in terecht, dan lul je wel anders....
pi_138092217
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:36 schreef DUTCHKO het volgende:
Zoals gewoonlijk zijn er voor en tegenstanders en scheert iedereen de groep over een kam zoals gewoonlijk.
ALLE bijstanders zijn lui, hebben geen initiatief en kunnen best minder geld krijgen want er zijn best wel banen te vinden. (tja 700.000 werklozen en 100.000 baantjes)
Er zullen altijd parasieten zijn die overal onderdoor glippen maar er zijn ook schreinende gevallen van gezinnen die het huis uitgeflikkerd zijn en nu in een vakantiehuisje bivakkeren, of jongeren die weer terug bij vader en moeder zijn.
Tja als ik alleen zou zijn dan zou ik mij ook makkelijk kunne redden maar probeer je maar eens voor te stellen als je een gezin hebt en je staat plotsklaps op straat na jaren trouwe dienst. En er is geen werk te vinden in jouw branche. Omscholen? Dat is al afgeschaft door de Regeringen. Moeder aan het werk? Hupla: uitkering word gekort. Om maar te zwijgen van de mensen die met een eigen onverkoopbaar huis zitten en elke maand dieper in de schuld komen te zitten.
Makkelijk praten maar kom er zelf maar eens in terecht, dan lul je wel anders....
Oh je trekt zelf steun, dat verklaart een hoop.
  zondag 23 maart 2014 @ 21:43:46 #12
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138092556
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Aan jouw is werkelijk niets besteed he?
Grote genade wat ben jij een dom mannetje....
pi_138094074
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:43 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Aan jouw is werkelijk niets besteed he?
Grote genade wat ben jij een dom mannetje....
Ik moet toegeven dat ik scorpie meer gelijk geef.

Als je bijv. in de landbouw sector kijkt en je hebt een bedrijf (een kennis heeft een redelijk bvtje) dan zijn er ook soms mensen nodig. Maar je wilt niet weten hoe moeilijk het is om een goed mannetje te vinden.. Want meestal krijg je van die nouja hoe zeg je het, mongooltjes die helemaal niks kunnen om het maar even normaal te verwoorden. En ja die zitten vaak in de bijstand..

Als je wilt werken kan je altijd werken... Dan start je maar onder je niveau etc etc. Maar als je eigenlijk wel wilt werken maar.. maar... ja dan vind je nooit werk.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_138094184
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Het NIBUD stelt zelf die zogenaamde 'armoedegrens' vast en zoals ik al eerder schreef, wordt dat vastgestelde 'basispakket' regelmatig naar boven bij gesteld door datzelfde NIBUD en dan komt er een onderzoek van het NIBUD waaruit blijkt dat het door het NIBUD vastgestelde basispakket te duur is.

Maar zoals reeds aangegeven, gaat men in de budgetten wel uit van alles nieuw kopen. 2e hands meubilair en elektronica in goede staat is al snel 50 tot 80% goedkoper dan budget spullen van de IKEA en Media markt.
Ach, niet alles is tweedehands te koop, niet altijd volstaat tweedehands en bovendien moet het budget ook hoger zijn dan wat je berekent. Simpel voorbeeldje: iemand die 2m groot is en maat 50 heeft is meer geld kwijt aan kleding en schoenen dan de doorsnee mens (bepert aanbod waardoor het nieuw meer kost en geen mogelijkheden om het 'in de aanbieding' te kopen). Wel iets om rekening mee te houden. Al kan je de aanvullende bijstand hiervoor gebruiken maar dan moet je wel garanderen dat het potje voldoende gevuld blijft voor dit soort zaken. Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-03-2014 22:13:45 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138094551
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.
Daar ben ik op zich ook wel voorstander van, zeker als mensen afkomstig zijn uit een sector die echt volledig op z'n gat ligt. Omscholing moet dan uiteraard wel gebeuren naar een vakgebied met een relatief hoge kans op het vinden van een baan.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:13:18 #16
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138094595
quote:

[..]

Ach, niet alles is tweedehands te koop, niet altijd volstaat tweedehands en bovendien moet het budget ook hoger zijn dan wat je berekent. Simpel voorbeeldje: iemand die 2m groot is en maat 50 heeft is meer geld kwijt aan kleding en schoenen dan de doorsnee mens (bepert aanbod waardoor het nieuw meer kost en geen mogelijkheden om het 'in de aanbieding' te kopen). Wel iets om rekening mee te houden. Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.
Alsof bijstanders al niet ontdekt hebben dat 2de hands goedkoper is.... O-)
pi_138094631
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Blijkbaar niet, als ze van 1800+ euro in de maand niet kunnen rondkomen terwijl ook nog eens allerlei lasten worden kwijtgescholden.
pi_138094700
quote:

[..]

Ach, niet alles is tweedehands te koop, niet altijd volstaat tweedehands en bovendien moet het budget ook hoger zijn dan wat je berekent. Simpel voorbeeldje: iemand die 2m groot is en maat 50 heeft is meer geld kwijt aan kleding en schoenen dan de doorsnee mens (bepert aanbod waardoor het nieuw meer kost en geen mogelijkheden om het 'in de aanbieding' te kopen). Wel iets om rekening mee te houden. Al kan je de aanvullende bijstand hiervoor gebruiken maar dan moet je wel garanderen dat het potje voldoende gevuld blijft voor dit soort zaken. Ik zou graag willen voorstellen dat mensen die zo'n uitkering hebben ook standaard scholingskosten krijgen vergoed indien in overleg met de verantwoordelijke persoon van de gemeente/UWV/... wordt vastgesteld dat extra scholing die persoon kan helpen om een baan te krijgen.
Alles is tegenwoordig wel tweedehands te koop, want iedereen gooit hun spul wel op de bekende handelssites. Tot aan gebruikte onderbroeken maar dat terzijde :')
  zondag 23 maart 2014 @ 22:15:25 #19
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138094736
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik lees echt alleen maar oh ik ben zo zielig verhalen hier.
pi_138094757
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:13 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook wel dat ze tweedehands zullen kopen wanneer dat een realistische optie is. Let wel, tweedehands kopen is lang niet altijd verstandig! Zo zijn tweedehands auto's vaak zelfs duurder wegens de onderhoudskosten, het hogere brandstofverbruik, de reparatiekosten etc.
Dan toch beter een kwalitatief goede auto uit de budgetcategorie (8000-15000 Euro?) kopen.
#NoDAPL
pi_138094888
Jongens, houd het alsjeblieft een beetje netjes. Heen en weer verwijten maken, met modder smijten, schelden etc. vervuilt de discussie alleen maar, niemand van ons heeft daar wat aan. Dan krijg je 1 pagina met nuttige reacties op 7 pagina's. ;)
#NoDAPL
pi_138094997
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het lijkt mij ook wel dat ze tweedehands zullen kopen wanneer dat een realistische optie is. Let wel, tweedehands kopen is lang niet altijd verstandig! Zo zijn tweedehands auto's vaak zelfs duurder wegens de onderhoudskosten, het hogere brandstofverbruik, de reparatiekosten etc.
Dan toch beter een kwalitatief goede auto uit de budgetcategorie (8000-15000 Euro?) kopen.
Pak eens eens een oudere Cuore... een oudere Alto weinig kosten, goedkoop in alles. gelul weer...
  zondag 23 maart 2014 @ 22:18:41 #23
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138095005
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik lees normale verhalen van mensen die het niet breed hebben.
Dat jij geen enkel gevoel in je flikker heb kan jij ook niets aan doen...dat zal wel je opvoeding zijn.
ps. voordat men weer domme veronderstellingen maakt: ik werk 40 uur, mijn vrouw ook, ik heb een flink huis op een hectare grond en heb twee auto's. Eigen initiatief weet je wel....
pi_138095007
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ik lees vooral veel excuses.
pi_138095076
quote:

[..]

Das lastig als je max 5000 euro vermogen mag hebben :)
pi_138095079
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:18 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dat jij geen enkel gevoel in je flikker heb kan jij ook niets aan doen...dat zal wel je opvoeding zijn.
ps. voordat men weer domme veronderstellingen maakt: ik werk 40 uur, mijn vrouw ook, ik heb een flink huis op een hectare grond en heb twee auto's. Eigen initiatief weet je wel....
Prima. Doneer wat aan de zo minder bedeelden zou ik zeggen, put your money where your mouth is.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:20:13 #27
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138095147
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het staat je vrij om mij tegen te spreken. Ik denk echter dat jij een uitkering hebt, zo rond de 40 jaar bent, geen scholing gehad hebt en nu geconfronteerd wordt met een crisisje. En je bent niet gewend om tegengas te krijgen, waarschijnlijk omdat je in het echt ook zo dom schreeuwt.
Er klopt werkelijk niets van....ik zal je een hint geven: wat zie je in mijn avatar staan?
pi_138095200
quote:

[..]

Een bijstander die een auto van 15k gaat rijden lijkt mij onverstandig.
pi_138095234
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:18 schreef aijumu het volgende:

[..]

Pak eens eens een oudere Cuore... een oudere Alto weinig kosten, goedkoop in alles. gelul weer...
Mensen die hier enigszins verstand van hebben weten dat het kopen van een tweedehandsauto een kansspel is. Als je geluk hebt dan is er goed omgegaan met de auto en vallen de kosten mee, als je pech hebt dan ga je zo'n beetje elk duur onderdeel moeten vervangen waardoor je duurder uit bent aangezien dat nu eenmaal aardig wat dure arbeidsuren kost. Krachttermen van jou als gelul maken geen enkele indruk, kom liever met fatsoenlijke argumenten.
#NoDAPL
pi_138095249
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:20 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Er klopt werkelijk niets van....ik zal je een hint geven: wat zie je in mijn avatar staan?
Geen idee, ik zit mobiel dus zie geen avatars.
pi_138095332
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik heb niet gesproken over een auto van 15k, ik heb gesproken over een auto uit de budgetcategorie en hierbij een schatting gemaakt dat die zo'n 8-15k kost.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:22:14 #32
396550 Richestorags
pi_138095365
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens, houd het alsjeblieft een beetje netjes. Heen en weer verwijten maken, met modder smijten, schelden etc. vervuilt de discussie alleen maar, niemand van ons heeft daar wat aan. Dan krijg je 1 pagina met nuttige reacties op 7 pagina's. ;)
Fair enough. Laten we in oplossingen gaan praten:

-extra geld?
-stimuleringstrajecten?
-langdurige bijstanders (>5 jaar) geleidelijk eruit?

Kies maar :)
pi_138095424
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:20 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Waarom ben jij dan zo actief in deze discussie? Niet dat het niet mag maar voor jou heeft het weinig belang wat voor keuzes wij maken voor ons binnenlands beleid. ;)
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:23:06 #34
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138095435
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Prima. Doneer wat aan de zo minder bedeelden zou ik zeggen, put your money where your mouth is.
Dat doe ik ook. Jij denk ik zomaar niet.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:24:23 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_138095541
Ik heb even een paginaatje gemist geloof ik. Zijn we nu echt al beland op het punt waar een bijstandsgerechtigde een nieuwe auto moet kunnen kopen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 23 maart 2014 @ 22:24:27 #36
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138095547
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom ben jij dan zo actief in deze discussie? Niet dat het niet mag maar voor jou heeft het weinig belang wat voor keuzes wij maken voor ons binnenlands beleid. ;)
Wel degelijk want ik ben van plan om terug te komen en bovendien is al mijn familie nog in NL.
Maar als ik dit racistische/facistische gelul zie dan begin ik echt te twijfelen.
pi_138095549
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mensen die hier enigszins verstand van hebben weten dat het kopen van een tweedehandsauto een kansspel is. Als je geluk hebt dan is er goed omgegaan met de auto en vallen de kosten mee, als je pech hebt dan ga je zo'n beetje elk duur onderdeel moeten vervangen waardoor je duurder uit bent aangezien dat nu eenmaal aardig wat dure arbeidsuren kost. Krachttermen van jou als gelul maken geen enkele indruk, kom liever met fatsoenlijke argumenten.
En jij maakt geen indruk met de onzin welke je nu allemaal verteld, je kunt van te voren heel goed inschatten door vooronderzoek, hoe een auto in elkaar steekt. Hoe het onderhoud is, het is mijn dagelijks brood geweest die handel. dus houd maar op.
pi_138095578
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:22 schreef Richestorags het volgende:

[..]

-extra geld?
-stimuleringstrajecten?

Extra geld? Indien nodig voor bijv. begeleiding en scholing, ja!
Stimleringstrajecten? Altijd maatwerk, in het ene geval is er niets mis met de opleiding en het CV en is het een kwestie van werken aan de sollicitaties, het zelfvertrouwen etc. , in het andere geval is er scholing nodig.
Er is geen one size fits all en je moet dus aan maatwerk doen, dat is de essentie.
#NoDAPL
pi_138095608
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:24 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb even een paginaatje gemist geloof ik. Zijn we nu echt al beland op het punt waar een bijstandsgerechtigde een nieuwe auto moet kunnen kopen?
Daar lijkt het wel weer op neer te komen.
pi_138095635
quote:
10s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zegt de man die niet weet wat een OP is en dan gaat schreeuwen om linkjes die letterlijk bovenaan de pagina staan. Hou toch op clownesk figuur van de buitencategorie dat je er bent :D ga gewoon terug je hok in, lees wat mee en beperkt je posts tot wat nietszeggende oneliners. Daarmee help je zowel voor als tegenstanders in deze discussie het meest mee. En nu tjeften, aapje van me.
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:25:44 #41
346939 Janneke141
pi_138095658
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:25 schreef aijumu het volgende:

[..]

Daar lijkt het wel weer op neer te komen.
Fair enough, want anders is het niet eerlijk.
pi_138095663
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:22 schreef Richestorags het volgende:

[..]

-extra geld?
-stimuleringstrajecten?

Extra geld? Nee, juist verlagen ten opzichte van minimumloon zodat inkomensval minder vaak voor komt.

Stimuleringstrajecten? Hoe bedoel je dat?

Scholingstrajecten voor ongeschoolden of mensen uit sectoren zonder toekomst zijn de moeite waard

Korten na 5 jaar is geen optie, als bijstand echt op een niveau is waar de uitkering voor is bedoeld: uiterst vangnet. De langdurigheidstoeslag moet wel worden afgeschaft, wederom om inkomensval tegen te gaan.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:26:12 #43
396550 Richestorags
pi_138095692
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:18 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik heb meer dan genoeg gevoel in mijn flikker. Maar ik kom van een andere achtergrond en heb veel van de wereld gezien en gewoond in andere landen. Daardoor weet ik dat niemand in Nederland zielig hoeft te zijn. Mits je maar de juiste keuzes maakt. En als je het grondig verneukt, is er nog een vangnet ook (schuldsanering e.d.). Ik heb het allerbeste voor met mensen, maar op basis van zielige verhalen en emoties kan je geen beleid maken. Je houdt altijd ontevreden mensen over.
pi_138095715
quote:
Nee, wat mij betreft niet. Ik gaf slechts een voorbeeld van een tweedehandsaankoop die vaak duurder is dan wanneer je nieuw koopt. Dat voorbeeld is compleet uit de context getrokken. Wel zal natuurlijk zo iemand moeten reizen voor sollicitaties en heeft zo iemand dus vervoerskosten (OV).
#NoDAPL
pi_138095718
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:19 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Heb je ooit wel eens een pool ontmoet :')
Ja ik heb wel eens een pool ontmoet, vaak ook mee gewerkt. Sommige zijn aardig en goede harde werkers maar een deel zit natuurlijk de heledag aan de alcohol

Laatst ook nog. Een man was een aanhangwagen aan zijn vrachtwagen aan het aankoppelen en komt er een auto met dronke polen tegen de aanhanger ramde, die man zat bekneld en wat denkt een normale nederlander? Helpen en 112 bellen. Wat doen polen? Wegrennen zodat ze niet in de problemen komen en hun maatje die bewusteloos in de auto lag ivm geen gordel om en dus een ster in de vooruit?? Nouja laat die ook maar zitten.
Dus die man werd na 15 min gevonden door een andere automobilist en volgens onderzoek was de man die was overleden niet opslag dood dus die heeft even zitten lijden.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_138095740
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:23 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dat doe ik ook. Jij denk ik zomaar niet.
Jij? Je zit in het buitenland praatjes te verkopen over Nederlandse aangelegenheden zonder belasting af te dragen :D hou toch op, ik draag meer bij in een maand dan jij en je hele familie doen door in het buitenland mooi weer te gaan zitten spelen. Hou nu gewoon op met je domme aanvalletjes, je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk hier, voor zover dat al niet was.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:27:51 #47
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138095813
quote:
10s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij? Je zit in het buitenland praatjes te verkopen over Nederlandse aangelegenheden zonder belasting af te dragen :D hou toch op, ik draag meer bij in een maand dan jij en je hele familie doen door in het buitenland mooi weer te gaan zitten spelen. Hou nu gewoon op met je domme aanvalletjes, je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk hier, voor zover dat al niet was.
Het enige wat jij afdraag is je domme gelul..... :W :W
pi_138095823
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:25 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Extra geld? Nee, juist verlagen ten opzichte van minimumloon zodat inkomensval minder vaak voor komt.
En mensen moeten stelen om te overleven, schulden groter worden die niet afbetaald zullen worden (schuldsanering) etc.
Nope, dat gaat niet werken.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:30:56 #49
396550 Richestorags
pi_138095997
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En mensen moeten stelen om te overleven, schulden groter worden die niet afbetaald zullen worden (schuldsanering) etc.
Minimumloon verhogen dan. Een van de weinige goede plannen van de SP.
pi_138096037
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Je hebt gelijk, soms krijg ik de natuurlijke neiging van die anabolenkikkertjes die denken dat ze met een grote mond de discussie te overschreeuwen even op hun plek te zetten. Ontopic maar weer, gewoon die gast negeren :)
pi_138096047
quote:

[..]

Mmhh.. Stelen om te overleven?? In nederland?? Dat geloof ik haast niet.. Maar ik denk dat er bijna geen arme zijn in nederland... Als je kijkt naar derde wereld landen.. Wij klagen als we geen fatsoenlijk dak boven ons hoofd hebben en de internet rekening niet kunnen betalen.. En daarzo zijn ze al blij met bijv. 1 liter water..
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_138096056
quote:

[..]

Verlagen ten opzichte van minimumloon. Dat kan op 2 manieren uiteraard.

Nu is de bijstand 100% van het minimumloon. Dan ben je toch gestoord als je 40 uur per week gaat werken met als enige netto extraatje een paar euro arbeidskorting maar tegelijkertijd maak je meer reiskosten (woon-werk verkeer) en raak je wat gemeentelijke extraatjes en vrijstellingen kwijt.
pi_138096099
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Fair enough, want anders is het niet eerlijk.
Achterstand op de anderen he...
  zondag 23 maart 2014 @ 22:32:45 #54
346939 Janneke141
pi_138096134
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Werkgeverslasten verlagen. Houdt de medewerker meer over zonder dat het de werkgever meer kost.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:33:31 #55
396550 Richestorags
pi_138096171
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nu is de bijstand 100% van het minimumloon. Dan ben je toch gestoord als je 40 uur per week gaat werken met als enige netto extraatje een paar euro arbeidskorting maar tegelijkertijd maak je meer reiskosten (woon-werk verkeer) en raak je wat gemeentelijke extraatjes en vrijstellingen kwijt.
Daarom dus minimumloon omhoog. Je moet altijd 300 euro p.m. meer overhouden. Altijd.
pi_138096179
quote:
12s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Achterstand op de anderen he...
voor 15K rijd deze jongen toch een mooie Mercedes kan ik je vertellen, houd ik nog wel 10K over voor tegenvallers.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:33:39 #57
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138096181
quote:

[..]

Dat is grappig. Nu zeg je zelf dat je gestoord moet zijn om voor het minimumloon te gaan werken. Dus die mensen die nu bijstand hebben moeten die nu gaan werken (als er al werk te vinden is) of loont het toch niet want je raakt alle extraatjes kwijt?
pi_138096203
quote:

[..]

Minimumloon verhogen? :')

Oost-europianen opstellen in rijen van 53 aub.
Gelukkig zitten er genoeg helder denkende mensen hierzo.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_138096208
quote:

[..]

Mwoah. De SP wil de ondernemer dan weer aanpakken. Ben ik niet zo'n fan van. Mijn baas vertrekt als de SP aan de macht zou komen en dat is met goede redenen :D
pi_138096240
quote:
7s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:33 schreef aijumu het volgende:

[..]

voor 15K rijd deze jongen toch een mooie Mercedes kan ik je vertellen, houd ik nog wel 10K over voor tegenvallers.
Duitse auto's _O_
pi_138096246
quote:
Je moet toch wat, om uit dat sociaal isolement te komen...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_138096269
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mwoah. De SP wil de ondernemer dan weer aanpakken. Ben ik niet zo'n fan van. Mijn baas vertrekt als de SP aan de macht zou komen en dat is met goede redenen :D
Nouja hij zal niet de enigste zijn... Het zelfde geld voor de landbouw sector als de PVDD aan de macht komt.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  zondag 23 maart 2014 @ 22:35:12 #63
396550 Richestorags
pi_138096275
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Werkgeverslasten verlagen. Houdt de medewerker meer over zonder dat het de werkgever meer kost.
En dat geld wordt toch weer besteed. Helemaal mooi. Absoluut geen uitkeringen of bijstand verhogen.
pi_138096296
quote:

[..]

Fair enough als je het minimumloon wil verhogen. Naar mijn mening zou er eindelijk eens met een glijdende grens in plaats van een discrete grens worden gewerkt voor toeslagen, dit zou de val voorkomen.
Een inkomensval zou er inderdaad niet moeten zijn, daar zijn wij het over eens.
#NoDAPL
pi_138096297
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:33 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Dat is grappig. Nu zeg je zelf dat je gestoord moet zijn om voor het minimumloon te gaan werken. Dus die mensen die nu bijstand hebben moeten die nu gaan werken (als er al werk te vinden is) of loont het toch niet want je raakt alle extraatjes kwijt?
Ik heb nergens ontkend dat je dat niet bent, maar ben slechts TEGEN een verdere verhoging van de reeds behoorlijk forse bijstand. Dat is immers waar dit topic over gaat.
pi_138096341
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:34 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Je moet toch wat, om uit dat sociaal isolement te komen...
Auto rijden en in de file staan met forenzen schept inderdaad wel een band als werkloze zijnde.
pi_138096363
quote:

[..]

Duitse auto's _O_
Wel een busje, want mocht ik ooit zonder werk komen te zitten kan ik nog altijd een int. koeriersbedrijfje beginnen. Ook handig als je geen huis mee hebt, bus is groot genoeg om in te slapen met zijn vieren. Altijd vooruit denken :)
  zondag 23 maart 2014 @ 22:37:07 #68
396550 Richestorags
pi_138096378
quote:

[..]

De SP is dan ook een typische afgunstpartij die succesvolle mensen wil bestraffen. Een partij waar het type meer meer meer bijstanders op stemt.
pi_138096386
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:31 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Mmhh.. Stelen om te overleven?? In nederland?? Dat geloof ik haast niet.. Maar ik denk dat er bijna geen arme zijn in nederland... Als je kijkt naar derde wereld landen.. Wij klagen als we geen fatsoenlijk dak boven ons hoofd hebben en de internet rekening niet kunnen betalen.. En daarzo zijn ze al blij met bijv. 1 liter water..
Indien de kosten hoger zijn dan de inkomsten dan zijn er twee opties:
- stelen
- schuldopbouw

Die schulden worden nooit meer afbetaald, dat is algemeen bekend. Ze blijven oplopen totdat er een schuldsaneringstraject wordt gestart waarbij misschien 10-20% van de schulden wordt afbetaald of iets dergelijks.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:37:43 #70
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138096403
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:35 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik heb nergens ontkend dat je dat niet bent, maar ben slechts TEGEN een verdere verhoging van de reeds behoorlijk forse bijstand. Dat is immers waar dit topic over gaat.
De bijstand hoeft niet verhoogd te worden. De minimumlonen kan wel wat mee gebeuren. Plus extra bonussen als je aan het werk gaat voor jezelf en de bazen. Maar die maatregels zijn er al en dat helpt geen zier blijkbaar. En zeker niet als je maar 100.000 banen hebt aan te bieden...
pi_138096415
quote:

[..]

Een van de vele goede plannen van de SP. Niet dat ik de SP-agenda 1 op 1 wil overnemen maar je kan de partij niet een gebrek aan argumentatie verwijten.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:37:59 #72
346939 Janneke141
pi_138096416
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

- stelen
- schuldopbouw

Die schulden worden nooit meer afbetaald, dat is algemeen bekend. Ze blijven oplopen totdat er een schuldsaneringstraject wordt gestart waarbij misschien 10-20% van de schulden wordt afbetaald of iets dergelijks.
Toch weer typerend dat de optie 'je uitgaven verlagen' niet eens in je opkomt.
pi_138096421
quote:

[..]

Valt wel mee hoor. Volgens mij wilt de SP ook het minimumloon verhogen door het verlagen van de werkgeverslasten, bovendien was de SP door één of andere bobo uitgeroepen tot meest MKB vriendelijke partij.
pi_138096428
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Auto rijden en in de file staan met forenzen schept inderdaad wel een band als werkloze zijnde.
Ik zwaai liever naar die ingeblikte forensen terwijl ik vrolijk langs de file fiets :)
  zondag 23 maart 2014 @ 22:38:54 #75
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138096465
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De SP is dan ook een typische afgunstpartij die succesvolle mensen wil bestraffen. Een partij waar het type meer meer meer bijstanders op stemt.
Ik denk het niet. De SP is niet tegen bazen of bedrijven maar is tegen asociale graaiers zoals de bank bonzen...
pi_138096477
quote:

[..]

- stelen
- schuldopbouw

Je vergeet nog 2 hele belangrijke opties.
- Inkomsten verhogen
- Kosten verlagen.
pi_138096495
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, soms krijg ik de natuurlijke neiging van die anabolenkikkertjes die denken dat ze met een grote mond de discussie te overschreeuwen even op hun plek te zetten. Ontopic maar weer, gewoon die gast negeren :)
Fijn! :)
#NoDAPL
pi_138096515
quote:

[..]

- stelen
- schuldopbouw

Maar de vraag is dan waar is het foutgegaan?
Hoe zijn mensen in de schulden gekomen? Valt er nog te bezuinigen etc etc.. Misschien zou je kunnen kijken naar scholing op de basisschool / middelbare school om mensen te laten leren dat bijv. geld lenen echt geld kost.. (Wat nu al lichtjes gedaan word als ik het goed begrepen heb)
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_138096528
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik zwaai liever naar die ingeblikte forensen terwijl ik vrolijk langs de file fiets :)
Ik ga gewoon na de files rijden.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:40:36 #80
396550 Richestorags
pi_138096590
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Inderdaad. W.m.b. duurt zo'n traject dan ook tot allea is afbetaald, ik moet ook al m'n studieschuld afbetalen tot de laatste cent met rente.
pi_138096631
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Je vergeet nog 2 hele belangrijke opties.
- Inkomsten verhogen
- Kosten verlagen.
Vanuit het individu bezien bestaat optie 1 niet aangezien hij dat slechts kan doen met werk en hij dan geen bijstandsuitkering meer nodig heeft en krijgt. De kosten verlagen kan slechts tot een bepaald niveau wat natuurlijk afhangt van het huis wat hij heeft kunnen krijgen, de locatie waar hij woont (reiskosten sollicitaties), de gezindssituatie etc.
#NoDAPL
pi_138096659
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:37 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

De bijstand hoeft niet verhoogd te worden. De minimumlonen kan wel wat mee gebeuren. Plus extra bonussen als je aan het werk gaat voor jezelf en de bazen. Maar die maatregels zijn er al en dat helpt geen zier blijkbaar. En zeker niet als je maar 100.000 banen hebt aan te bieden...
Die maatregelen zijn er niet genoeg, als iemand met een gezin al 130% van het fulltime minimumloon moet verdienen om netto op hetzelfde uit te komen als een gezin in de bijstand. Puur omdat allerlei regelingen voor bijstanders vrijwel direct vervallen als je werkt.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:41:36 #83
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138096685
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:39 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Maar de vraag is dan waar is het foutgegaan?
Hoe zijn mensen in de schulden gekomen? Valt er nog te bezuinigen etc etc.. Misschien zou je kunnen kijken naar scholing op de basisschool / middelbare school om mensen te laten leren dat bijv. geld lenen echt geld kost.. (Wat nu al lichtjes gedaan word als ik het goed begrepen heb)
Nederland is een van de zuinigste en geldbewuste landen in de wereld. Dat van dat geld leren omgaan zal wel meevallen. (op een uitzondering na gelaten)
  zondag 23 maart 2014 @ 22:42:07 #84
396550 Richestorags
pi_138096732
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:38 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik denk het niet. De SP is niet tegen bazen of bedrijven maar is tegen asociale graaiers zoals de bank bonzen...
De manier waarop zij mensen met iets meer geld dan modaal rijken noemen alsof het een vies woord is is belachelijk. Ook hun ideeen dat je geld zomaar kan afpakken van zij die meer hebben zijn eng en gevaarlijk.
pi_138096741
quote:
6s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik ga gewoon na de files rijden.
Ik moet om 9 uur op mijn werk zijn, dus dat is geen optie. Anders staan de klanten voor een gesloten deur.
pi_138096791
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je slaat de plank mis, zie mijn laatste reactie waarom ik die optie niet noemde. Het bijstandsniveau is al dermate laag dat een reductie van de kosten tot een bedrag substantiëel onder die bijstandsuitkering niet realistisch is. Houd de discussie alsjeblieft zakelijk ("typerend"), dat onze politieke opvattingen sterk verschillen weten we inmiddels wel. ;)
#NoDAPL
pi_138096799
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:41 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nederland is een van de zuinigste en geldbewuste landen in de wereld. Dat van dat geld leren omgaan zal wel meevallen. (op een uitzondering na gelaten)
Nou vergeet niet dat de laatste generaties dat helemaal niet meer leren. Vroeger moest je als kind zelf werken om wat te kopen, tegenwoordig krijgen ze op hun tiende al een Iphone bij wijze van.

Talloze jongeren zitten al 10.000den euro's in de schuld voordat ze überhaupt gaan werken.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:43:41 #88
346939 Janneke141
pi_138096828
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je slaat de plank mis, zie mijn laatste reactie waarom ik die optie niet noemde. Het bijstandsniveau is al dermate laag dat een reductie van de kosten tot een bedrag substantiëel onder die bijstandsuitkering niet realistisch is. Houd de discussie alsjeblieft zakelijk ("typerend").
Wees gerust, ik staak de discussie. Bedtijd. Ik moet morgen weer werken, namelijk.
pi_138096849
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je slaat de plank mis, zie mijn laatste reactie waarom ik die optie niet noemde. Het bijstandsniveau is al dermate laag dat een reductie van de kosten tot een bedrag substantiëel onder die bijstandsuitkering niet realistisch is. Houd de discussie alsjeblieft zakelijk ("typerend").
Waarom zou je verder bezuinigen dan het bijstandsniveau?
pi_138096859
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:41 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Maar ik snap niet waarom zoveel mensen allemaal autos nodig hebben. Ja het is handig maar het niet dat je niet zonder kunt.. En dat heb je dus ook met dure smartphones... Zonder dat je het echt weet zit je al op de 500 euro de jaar aan een duur mobieltje terwijl je voor 200 euro per jaar prima vooruit kan.
Dat zie je in de middelbare school ook... Je mobieltje is een statussymbool ofzo? Maar dat groeit natuurlijk door naar scooter > autos > huisvesting.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
pi_138096864
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ik moet om 9 uur op mijn werk zijn, dus dat is geen optie. Anders staan de klanten voor een gesloten deur.
Consultancy ingaan. Flexibele kantoortijden, je weet zelluf.
pi_138096889
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wees gerust, ik staak de discussie. Bedtijd. Ik moet morgen weer werken, namelijk.
Dat was nog even een sneer richting alle "luie bijstandstrekkers"?
Welterusten.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:45:05 #93
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138096911
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:42 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De manier waarop zij mensen met iets meer geld dan modaal rijken noemen alsof het een vies woord is is belachelijk. Ook hun ideeen dat je geld zomaar kan afpakken van zij die meer hebben zijn eng en gevaarlijk.
Ik vind mensen die etiketjes plakken op ALLE bijstandsmensen als "lui" en "zonder initiatief", gevaarlijk en neigen naar Nazi idealen...
pi_138096998
Paar posts verwijderd.

Doe dat ruziemaken lekker in DM ofzo.
pi_138097012
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:45 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik vind mensen die etiketjes plakken op ALLE bijstandsmensen als "lui" en "zonder initiatief", gevaarlijk en neigen naar Nazi idealen...
Mee eens, die zijn nog gevaarlijker dan WIlders. Vergeet ook niet dat ze ook allemaal roken en drinken...
pi_138097019
quote:

[..]

dat gaat natuurlijk wel werken als je door het vrij te laten bedrag in de schuldsanering makkelijker kunt rondkomen dan in de bijstand. :+
pi_138097022
quote:

[..]

Als je dan geen argumenten meer hebt, gelijk doortrekken naar de tijd van de Nazi's :')
pi_138097028
En we gaan Godwinnen :') tijd om deze discussie te verlaten, morgen beginnen we opnieuw., hopelijk zonder persoonlijke aanvallen, hoofdlettergebruik en ad hominems.
pi_138097045
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:43 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou vergeet niet dat de laatste generaties dat helemaal niet meer leren. Vroeger moest je als kind zelf werken om wat te kopen, tegenwoordig krijgen ze op hun tiende al een Iphone bij wijze van.

Talloze jongeren zitten al 10.000den euro's in de schuld voordat ze überhaupt gaan werken.
Als je gaat rekenen heb jij 100% gelijk...

En dure smartphone met degelijk abbo is al snel 500/600 per jaar. En als je dat van je 12de tot je 22ste neem is het toch 6000 euro (Deel word nog door je ouders vergoed maargoed) En dan vaak de kroeg in. En natuurlijk niet vergeten dat je elke 3 jaar een nieuwe PC moeten hebben.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  zondag 23 maart 2014 @ 22:47:37 #100
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138097058
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:44 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Maar ik snap niet waarom zoveel mensen allemaal autos nodig hebben. Ja het is handig maar het niet dat je niet zonder kunt.. En dat heb je dus ook met dure smartphones... Zonder dat je het echt weet zit je al op de 500 euro de jaar aan een duur mobieltje terwijl je voor 200 euro per jaar prima vooruit kan.
Dat zie je in de middelbare school ook... Je mobieltje is een statussymbool ofzo? Maar dat groeit natuurlijk door naar scooter > autos > huisvesting.
Ik had die opmerking niet verwacht van jou gezien jouw alias maar jij hebt een goed punt. Zelf heb ik nooit veel geld besteed aan een mobieltje en hoewel ik dolgraag in een sportieve auto zou willen gaan rijden zal ik hooguit een budgetauto kopen, gedwongen door de Nederlandse motorrijtuigenbelasting met pijn in mijn hart ook nog eentje met een laag aantal PK's wat niet echt bij mij past (exact het tegenovergestelde als ik me op eigen kracht verplaats). Als ik geen auto nodig heb omdat ik vlakbij huis werk en ik niet veel hoef te reizen (zodat ik aan dat klote OV minder kwijt ben dan aan het reizen met een auto) dan is het voor mij ook prima om het zonder auto te doen.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:48:21 #101
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138097110
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:47 schreef Scorpie het volgende:
En we gaan Godwinnen :') tijd om deze discussie te verlaten, morgen beginnen we opnieuw., hopelijk zonder persoonlijke aanvallen, hoofdlettergebruik en ad hominems.
Het zou mooi zijn maar ik vrees dat het niet gaat lukken.
#NoDAPL
pi_138097152
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het zou mooi zijn maar ik vrees dat het niet gaat lukken.
Ach, er hoeft maar 1 bepaalde gebruiker zich niet te melden in dit topic en dan gaat het goed. De rest gedraagt zich prima toch?
  zondag 23 maart 2014 @ 22:50:22 #103
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138097239
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:46 schreef aijumu het volgende:

[..]

Als je dan geen argumenten meer hebt, gelijk doortrekken naar de tijd van de Nazi's :')
Nee ik laat zien dat je niet overal zomaar etiketjes op kunt plakken.
Als ik nu dat etiketje op jouw plakt dan schiet je meteen in de verdediging want jij vind dat je geen Nazi bent.
De meeste bijstandtrekkers vinden ook dat zij niet lui zijn en zonder initiatief zijn.
Net zoals de meeste Polen ook vinden dat zij eerlijk zijn en goede werkers.
Snap je wel...
  zondag 23 maart 2014 @ 22:51:30 #104
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138097315
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach, er hoeft maar 1 bepaalde gebruiker zich niet te melden in dit topic en dan gaat het goed. De rest gedraagt zich prima toch?
Laten we hopen dat je je dan verder maar gedraagt. (hint hint)
pi_138097326
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:50 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nee ik laat zien dat je niet overal zomaar etiketjes op kunt plakken.
Als ik nu dat etiketje op jouw plakt dan schiet je meteen in de verdediging want jij vind dat je geen Nazi bent.
De meeste bijstandtrekkers vinden ook dat zij niet lui zijn en zonder initiatief.
Net zoals de meeste Polen ook vinden dat zij eerlijk zijn en goede werkers.
Snap je wel...
Ik snap vrij weinig van die Godwin.

Wat mij betreft mag je die ook achterwege laten.
  zondag 23 maart 2014 @ 22:52:03 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138097357
quote:

[..]

Dat wil ik nu niet zeggen maar zij doen in feite hetzelfde als Wilders die Marokkanen wil uitzetten in plaats van criminele Marokkanen.
#NoDAPL
pi_138097360
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik had die opmerking niet verwacht van jou gezien jouw alias maar jij hebt een goed punt. Zelf heb ik nooit veel geld besteed aan een mobieltje en hoewel ik dolgraag in een sportieve auto zou willen gaan rijden zal ik hooguit een budgetauto kopen, gedwongen door de Nederlandse motorrijtuigenbelasting met pijn in mijn hart ook nog eentje met een laag aantal PK's wat niet echt bij mij past (exact het tegenovergestelde als ik me op eigen kracht verplaats). Als ik geen auto nodig heb omdat ik vlakbij huis werk en ik niet veel hoef te reizen (zodat ik aan dat klote OV minder kwijt ben dan aan het reizen met een auto) dan is het voor mij ook prima om het zonder auto te doen.
Maar wat je met jezelf kan afspreken is dat je naast de auto die je nu hebt geld opzij gaat leggen om later een ''leukere'' auto te rijden... Want wat je elke maand bespaard kan je meenemen voor later om later een iets mooiere auto te rijden.
Maaaaar waarom zou je geld wegleggen voor later? zonde van je geld denken de meeste.. Dat denk ik ook maar als ik ga rekenen zie ik gewoon dat ik fout zit.

Geld kan je maar een keer uitgeven... Soms is het geld binnenhalen makelijker dan het goed besteden...
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  zondag 23 maart 2014 @ 22:53:13 #108
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138097430
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat wil ik nu niet zeggen maar zij doen in feite hetzelfde als Wilders die Marokkanen wil uitzetten in plaats van criminele Marokkanen.
Vandaar dat ik dus nogal kwaad reageer op ene Scorpie met zijn vreemde kijk op bijstandstrekkers....
pi_138097562
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:51 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Laten we hopen dat je je dan verder maar gedraagt. (hint hint)
Niemand snapt een ene kont van wat je hier allemaal post, en toch krijg je het voor elkaar om de schuld daarvan bij een ander te leggen....rara politiepet. Zullen we afspreken dat we vanaf nu gewoon normaal doen tegen elkaar? Geen hoofdletters, niet schelden, niet op de man spelen omdat iemand een andere mening is toegedaan. Denk je dat je dat kan lukken?
pi_138097603
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:53 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Vandaar dat ik dus nogal kwaad reageer op ene Scorpie met zijn vreemde kijk op bijstandstrekkers....
Ja, want je Wilders/Nazi vergelijking gaat zeker op met mijn argumentatie waarom je kinderen geen gratis iPads moet geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2014 22:56:27 ]
pi_138097612
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind dat pvv een rot clubje is.... In sommige punten hebben ze gelijk maar in sommige dingen... Het is allemaal op het eerste opzicht leuk en alles maar als je gaat doorrekenen en denken kom je op dingen uit die totaal niet kunnen... Zoals uit de euro stappen... Ja het scheelt wat geld naar griekenland maar we kunnen dan ook niet meer handelen..

Hetzelfde met de NSS je verliest er geld mee maar ze beweren dat ze het ook weer terug verdienen...

Maar je kan het zien wat voor soort mensen op de PVV stemmen... Mensen die gewoon niet instaat zijn om logisch te denken.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  zondag 23 maart 2014 @ 22:57:12 #112
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138097656
quote:
14s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niemand snapt een ene kont van wat je hier allemaal post, en toch krijg je het voor elkaar om de schuld daarvan bij een ander te leggen....rara politiepet. Zullen we afspreken dat we vanaf nu gewoon normaal doen tegen elkaar? Geen hoofdletters, niet schelden, niet op de man spelen omdat iemand een andere mening is toegedaan. Denk je dat je dat kan lukken?
Oh dus ik moet nu gaan zeggen dat het ALLEMAAL mijn schuld is?
Kom zeg. Ik wil best normaal doen maar probeer nu niet te doen alsof jij het heilige boontje bent.
Denk je dat je dat kan lukken?
pi_138097670
Tja... Fok! hard vs hard.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  zondag 23 maart 2014 @ 22:57:56 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138097686
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:52 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Maar wat je met jezelf kan afspreken is dat je naast de auto die je nu hebt geld opzij gaat leggen om later een ''leukere'' auto te rijden... Want wat je elke maand bespaard kan je meenemen voor later om later een iets mooiere auto te rijden.
Maaaaar waarom zou je geld wegleggen voor later? zonde van je geld denken de meeste.. Dat denk ik ook maar als ik ga rekenen zie ik gewoon dat ik fout zit.

Geld kan je maar een keer uitgeven... Soms is het geld binnenhalen makelijker dan het goed besteden...
Het wordt nu wat offtopic maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om maandelijks veel meer belasting te betalen omdat ik een leukere auto (in die prijsklasse bijna synoniem met meer PK's) heb, dan heb ik teveel het gevoel dat ik van mijzelf steel laat stelen. Het hangt natuurlijk af van het inkomen, als ik netto 5k per maand heb dan zou ik het misschien toch doen, niet als ik hier andere luxe voor moet opofferen. Hoe links ik ook ben, ik ben het niet eens met het belasten op PK's. Dan liever meer belasten op brandstof.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 22:58:12 #115
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138097705
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:57 schreef DieselTank het volgende:
Tja... Fok! hard vs hard.
Lache he... :Y :N :X
pi_138097752
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:57 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Oh dus ik moet nu gaan zeggen dat het ALLEMAAL mijn schuld is?
Kom zeg. Ik wil best normaal doen maar probeer nu niet te doen alsof jij het heilige boontje bent.
Denk je dat je dat kan lukken?
Het is iedereen zijn schuld.
Kan het nu weer ontopic?
  zondag 23 maart 2014 @ 23:00:25 #117
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138097825
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:59 schreef Specularium het volgende:

[..]

Het is iedereen zijn schuld.
Kan het nu weer ontopic?
Geen probleem hoor.
Alleen ik ben bang dat we er toch niet uit komen.
pi_138097951
De subsidies en dergelijke zullen afgebouwd worden de komende jaren om de simpele reden dat het geld er niet is. De groep wordt groter en de kosten hoger. De melkkoeien vertrekken meer en meer naar het buitenland. De rest is al volledig uitgeknepen dus lang zal het niet duren.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:03:40 #119
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138097991
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:56 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Ik vind dat pvv een rot clubje is.... In sommige punten hebben ze gelijk maar in sommige dingen... Het is allemaal op het eerste opzicht leuk en alles maar als je gaat doorrekenen en denken kom je op dingen uit die totaal niet kunnen... Zoals uit de euro stappen... Ja het scheelt wat geld naar griekenland maar we kunnen dan ook niet meer handelen..

Hetzelfde met de NSS je verliest er geld mee maar ze beweren dat ze het ook weer terug verdienen...

Maar je kan het zien wat voor soort mensen op de PVV stemmen... Mensen die gewoon niet instaat zijn om logisch te denken.
+ mensen die een statement willen maken, die bij wijze van spreken een metaforische middelvinger willen opsteken richting het establishement, waar Wilders zelf ironisch genoeg ook toe behoort aangezien hij de speechscrijver was van Bolkestein en hij sindsdien niet de politieke arena heeft verlaten. :)

Ook weer offtopic maar ach, de discussie over het eigenlijke onderwerp lijkt voor vandaag gedaan te zijn. ;)
#NoDAPL
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:03:54 #120
236264 crew  capricia
pi_138098004
Omscholing is ook niet voor iedere groep goed besteed geld. Denk aan 50-Plussers.
Face it: er zal altijd een groep werkloos zijn. Dat heet een 'gezonde' arbeidsmarkt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:07:01 #121
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138098198
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:03 schreef capricia het volgende:
Omscholing is ook niet voor iedere groep goed besteed geld. Denk aan 50-Plussers.
Dat ben ik niet met je eens, het kan wel degelijk zinvol besteed geld zijn maar dan moet je er wel voor zorgen dat het voor de werkgever niet meer opportuun is om een jonger iemand aan te nemen die niet recht heeft op een hoger salaris volgens ene CAO etc.
Vraag het maar eens aan de werkgevers als overheid wat er moet veranderen om ervoor te zorgen dat ze niet langer op leeftijd discrimineren en doe hier iets mee! Het precieze hoe en wat weet ik niet maar het is duidelijk dat in andere delen van de wereld niet zo wordt gediscrimineerd op de leeftijd wat uitwijst dat het een gevolg is van het gevoerde beleid. Dat valt dan prima op te lossen door ander beleid te voeren en dit op een manier die past bij de Nederlandse cultuur.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 23:07:46 #122
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138098232
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:02 schreef ssebass het volgende:
De subsidies en dergelijke zullen afgebouwd worden de komende jaren om de simpele reden dat het geld er niet is. De groep wordt groter en de kosten hoger. De melkkoeien vertrekken meer en meer naar het buitenland. De rest is al volledig uitgeknepen dus lang zal het niet duren.
Zo simpel is het niet.
#NoDAPL
pi_138098290
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens, het kan wel degelijk zinvol besteed geld zijn maar dan moet je er wel voor zorgen dat het voor de werkgever niet meer opportuun is om een jonger iemand aan te nemen die niet recht heeft op een hoger salaris volgens ene CAO etc.
Vraag het maar eens aan de werkgevers als overheid wat er moet veranderen om ervoor te zorgen dat ze niet langer op leeftijd discrimineren en doe hier iets mee! Het precieze hoe en wat weet ik niet maar het is duidelijk dat in andere delen van de wereld niet zo wordt gediscrimineerd op de leeftijd wat uitwijst dat het een gevolg is van het gevoerde beleid. Dat valt dan prima op te lossen door ander beleid te voeren en dit op een manier die past bij de Nederlandse cultuur.
Ontslagregeling was daar O.a debet aan. Nam je een werknemer aan die niet voldeed had je als werkgever behoorlijk veel moeite van diegene af te komen. Ik zeg niet dat we gelijk door moeten slaan, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat werkgevers lang niet meer zo happig waren een risico te lopen met een werknemer.
pi_138098378
quote:

[..]

Zo simpel is het niet.
Ik ben bang van wel. We hebben hier een mooi maar duur systeem dat naar mijn idee niet houdbaar is. Over tien twintig jaar denk ik dat het een heel stuk versoberd is.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:10:29 #125
236264 crew  capricia
pi_138098409
quote:

[..]

Ik reageerde vanuit de huidige situatie. Niet op hoe je het zou willen in NL. 😊

Er zal, bij een gezonde arbeidsmarkt, altijd een groep werkloos zijn. Ik denk dat dat een gegeven is.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138098486
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik ben bang van wel. We hebben hier een mooi maar duur systeem dat naar mijn idee niet houdbaar is. Over tien twintig jaar denk ik dat het een heel stuk versoberd is.
Die versobering is al jaren bezig, vergrijzing is daar ook een aanleiding voor geweest.
pi_138098547
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Er zal, bij een gezonde arbeidsmarkt, altijd een groep werkloos zijn. Ik denk dat dat een gegeven is.
Is ook niet erg, zolang die groep maar klein is, goed begeleid of omgeschoold kan worden, genoeg stimulansen krijgt om te ontwikkelen en niet teveel voor granted neemt.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:19:22 #128
236264 crew  capricia
pi_138098815
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Is ook niet erg, zolang die groep maar klein is, goed begeleid of omgeschoold kan worden, genoeg stimulansen krijgt om te ontwikkelen en niet teveel voor granted neemt.
We weten beiden dat in deze groep de niet-kansrijke mensen zitten.
Een gedeelte daarvan gaat gewoon niet aan de bak komen. Of niet verder dan een paar maanden uitzendwerk.
Dat is de 'arbeidsreserve'. En dat is heel gezond voor de economie.

Ben het met je eens dat we deze groep wel zo klein mogelijk moeten houden. Maar het hoort wel gewoon bij een gezonde economie.
Aan een overspannen arbeidsmarkt heeft niemand wat. 100% werkgelegenheid is communisme.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:21:21 #129
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138098887
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ontslagregeling was daar O.a debet aan. Nam je een werknemer aan die niet voldeed had je als werkgever behoorlijk veel moeite van diegene af te komen.
Was het probleem dat de oudere werknemer een hogere ontslagpremie kreeg? Tja, dit soort zaken moet gewoon worden opgelost. Niet doorslaan inderdaad, gewoon ervoor zorgen dat oudere werknemers niet duurder zijn dan jongere werknemers maar dat enkel waardevollere werknemers duurder zijn dan jongere werknemers.

Ik heb de indruk jongere werknemers nu wat onderbetaald worden en oudere werknemers overbetaald, maak er 1 louter functiegebonden salaris van en je krijgt in de 45 jaar dat je werkt evenveel. Iedereen tevreden. Alleen wat overgangsproblemen maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Inderdaad, je kan het de werkgevers niet kwalijk nemen dat ze er niet happig op zijn om de oudere sollicitanten aan te nemen bij gelijke geschiktheid met een jongere sollicitant. Ik zou net zo handelen als ik een werkgever zou zijn. Ik neem het als burger de overheid wel kwalijk als ik straks op 50-jarige leeftijd geen baan meer kan krijgen omdat dit probleem nog steeds niet is opgelost. Met een naïef wetje wat leeftijdsdiscriminatie verbiedt los je uiteraard niets op, bijna iedereen zal dat wel begrijpen.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 23:22:05 #130
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138098910
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat redeneren vanuit de huidige situatie werkt niet goed aangezien we een compleet ander systeem nodig hebben en je daar niet toe komt door vanuit het huidige systeem te redeneren. ;)
Ons huidige systeem is tot stand gekomen in een tijd waarin de bevolkingspyramide sterk verschilde van nu, daarom werkt dat systeem niet meer en zullen we nu een ander systeem nodig hebben.
#NoDAPL
pi_138099030
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Die versobering is al jaren bezig, vergrijzing is daar ook een aanleiding voor geweest.
Ja klopt en ik verwacht dat dit nog wel een tijdje door gaat. Je ziet dit al duidelijk in de zorg, studeren, etc. Mensen moeten steeds meer hun eigen (financiële) verantwoordelijkheid nemen. Ik denk dat mensen dan terug kijken naar hoe goed we het nu hadden. De luxe en mogelijkheden die we nu hebben worden zwaar onderschat.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:25:20 #132
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138099069
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:10 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik vind het zinloos om hier zo sterk te speculeren. Ik hoop dat we ons systeem sociaal houden en ik heb de indruk dat de meeste Nederlanders dit ook willen, zolang de uitwassen maar effectief worden voorkomen en bestreden. Maar goed, we moeten hier niet teveel speculeren, we kunnen ons beter richten op oplossingen. Scorpie, Capricia en ik hebben hier een aanzet toe gegeven.
#NoDAPL
pi_138099209
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind het zinloos om hier zo sterk te speculeren. Ik hoop dat we ons systeem sociaal houden en ik heb de indruk dat de meeste Nederlanders dit ook willen, zolang de uitwassen maar effectief worden voorkomen en bestreden. Maar goed, we moeten hier niet teveel speculeren, we kunnen ons beter richten op oplossingen. Scorpie, Capricia en ik hebben hier een aanzet toe gegeven.
Ik ben ook voor het behoud van een sociaal systeem. Ik wil ook niet dat mensen creperen terwijl anderen het gewoon goed hebben. Maar ik denk dat de versobering onvermijdelijk is. Ongeacht of wij dit een positieve of negatieve ontwikkeling vinden.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:28:59 #134
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099228
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Was het probleem dat de oudere werknemer een hogere ontslagpremie kreeg? Tja, dit soort zaken moet gewoon worden opgelost. Niet doorslaan inderdaad, gewoon ervoor zorgen dat oudere werknemers niet duurder zijn dan jongere werknemers maar dat enkel waardevollere werknemers duurder zijn dan jongere werknemers.

Ik heb de indruk jongere werknemers nu wat onderbetaald worden en oudere werknemers overbetaald, maak er 1 louter functiegebonden salaris van en je krijgt in de 45 jaar dat je werkt evenveel. Iedereen tevreden. Alleen wat overgangsproblemen maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Inderdaad, je kan het de werkgevers niet kwalijk nemen dat ze er niet happig op zijn om de oudere sollicitanten aan te nemen bij gelijke geschiktheid met een jongere sollicitant. Ik zou net zo handelen als ik een werkgever zou zijn. Ik neem het als burger de overheid wel kwalijk als ik straks op 50-jarige leeftijd geen baan meer kan krijgen omdat dit probleem nog steeds niet is opgelost. Met een naïef wetje wat leeftijdsdiscriminatie verbiedt los je uiteraard niets op, bijna iedereen zal dat wel begrijpen.
Waarom ben jij er niet zo happig op om een oudere sollicitant aan te nemen?
pi_138099265
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vind dat wel makkelijk van die ontslagpremie, je hebt in Nederland fuckin' 3 jaar de tijd om een nieuwe werknemer te beoordelen. Als je dat niet kan als bedrijf faal jezelf.

Het is bij veel bedrijven de enige reden geweest dat ze niet eerder veel ouderen hebben vervangen door jongeren.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:30:00 #136
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099275
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:28 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ik ben ook voor het behoud van een sociaal systeem. Ik wil ook niet dat mensen creperen terwijl anderen het gewoon goed hebben. Maar ik denk dat de versobering onvermijdelijk is. Ongeacht of wij dit een positieve of negatieve ontwikkeling vinden.
Dat red je dus nooit met de huidige politieke partijen die je nu hebt.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:31:02 #137
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138099319
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:28 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Waarom ben jij er niet zo happig op om een oudere sollicitant aan te nemen?
:?
Dat hebben we net besproken. Vaak een hoger salaris voor hetzelfde werk en een hogere ontslagvergoeding als het mislukt. We moeten op het vlak van het arbeidsrecht het een en ander veranderen op een dusdanige manier dat leeftijdsdiscirminatie verdwijnt. Dat lukt niet met een wetje wat het verbiedt aangezien zo'n wetje niet gehandhaafd kan worden.
#NoDAPL
  zondag 23 maart 2014 @ 23:32:57 #138
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138099401
quote:

[..]

Als wij nu gewoon eens de CAO's, ontslagregelingen (beide functiegebonden in plaats van leeftijdsgebonden/ervaringsgebonden) etc. onafhankelijk maken van de leeftijd en we de AOW-gerechtigde leeftijd verder verhogen dan is een versobering helemaal niet nodig! ;)
Wie maken in de politiek de dienst uit? Vooral veertigers en vijftigers. Het is niet in hun belang om met echte oplossingen te komen. Wat moet er gebeuren? Jongeren moeten politiek actief worden, twintigers en dertigers moeten de macht overnemen.
#NoDAPL
pi_138099420
quote:

[..]

Waarom onvermijdelijk ?? Je kan beter zorgen dat de zorg beter beheerst wordt. Als je alleen al naar de zorgfraude kijkt op jaarbasis kan de premie met de helft omlaag. Huren zijn ook absurd veel gestegen, waardoor je waanzinnig veel huurtoeslagen moet betalen.

En je kan ook regels aan uitkeringen gaan stellen, bv 5 jaar werken voordat je überhaupt een uitkering krijg voor niet Nederlanders.

AOW afschaffen boven een bepaald vermogen. Zorgpremie inkomensafhankelijk maken.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:34:09 #140
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_138099457
quote:

[..]

logische conclusie, maar eigenlijk een rare. in goede tijden hebben weinig behoeftigen het goed, in slechte tijden hebben veel meer behoeftigen het een stuk slechter. terwijl er dan juist meer behoefte aan is.

je zou eigenlijk juist nu daar meer geld aan moeten uitgeven, maar helaas. dat is er niet.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:35:01 #141
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099496
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

:?
Dat hebben we net besproken. Vaak een hoger salaris voor hetzelfde werk en een hogere ontslagvergoeding als het mislukt. We moeten op het vlak van het arbeidsrecht het een en ander veranderen op een dusdanige manier dat leeftijdsdiscirminatie verdwijnt. Dat lukt niet met een wetje wat het verbiedt aangezien zo'n wetje niet gehandhaafd kan worden.
Hoe kom je daar nu bij?
Als jij een vacature neer plempt in de krant en je zet erbij: 15 euro brutto, en er komen 2 sollicitanten aan, een van 21 en een van 50, dan gaat diegene van 50 toch niet 20 euro vragen bij het sollicitatiegesprek?
Waar jij op doelt is loonstijging naar gemaakte arbeidjaren cq doorscholing. Maar een jongere kan door een extra cursus direkt meer gaan verdienen dan zijn oudere collega die misschien al langer bij het bedrijf werkt.
En hogere ontslagvergoeding gaat per opgebouwd arbeidsjaar. Dus zit je nog beter bij een oudere werknemer. :Y
pi_138099504
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

logische conclusie, maar eigenlijk een rare. in goede tijden hebben weinig behoeftigen het goed, in slechte tijden hebben veel meer behoeftigen het een stuk slechter. terwijl er dan juist meer behoefte aan is.

je zou eigenlijk juist nu daar meer geld aan moeten uitgeven, maar helaas. dat is er niet.
Nee dat is naar de Grieken, Oekraine etc etc.
  zondag 23 maart 2014 @ 23:36:44 #143
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099558
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waarom onvermijdelijk ?? Je kan beter zorgen dat de zorg beter beheerst wordt. Als je alleen al naar de zorgfraude kijkt op jaarbasis kan de premie met de helft omlaag. Huren zijn ook absurd veel gestegen, waardoor je waanzinnig veel huurtoeslagen moet betalen.

En je kan ook regels aan uitkeringen gaan stellen, bv 5 jaar werken voordat je überhaupt een uitkering krijg voor niet Nederlanders.

AOW afschaffen boven een bepaald vermogen. Zorgpremie inkomensafhankelijk maken.
Wat dacht je van huisvesting? Het aantal woningen is met 70% gedaald!! De meeste woningen zijn koop en sociale woningbouw is nihil. En dat is nu juist wat men nodig heeft in Nederland: goedkopere sociale woningen als tegenwicht voor de gestegen huizenprijzen en huurprijzen.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:36:50 #144
236264 crew  capricia
pi_138099565
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee dat is naar de Grieken, Oekraine etc etc.
Dat geld komt niet uit dezelfde begroting.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:37:18 #145
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099583
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Maar komt wel uit dezelfde pot. Opbrengst belastingen!
pi_138099602
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:36 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat dacht je van huisvesting? Het aantal woningen is met 70% gedaald!! De meeste woningen zijn koop en sociale woningbouw is nihil. En dat is nu juist wat men nodig heeft in Nederland: goedkopere sociale woningen als tegenwicht voor de gestegen huizenprijzen en huurprijzen.
Ja daar heb je gelijk in.
pi_138099659
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:36 schreef capricia het volgende:

[..]

Nou ? Als je zelf arm bent, moet je toch geen geld over de balk gooien ? Dat leren we bijstandsgerechtigden wel, maar de overheid blijft zelf ook maar uitgeven en schulden maken (weliswaar gedwongen door EU maar toch)
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:40:08 #148
236264 crew  capricia
pi_138099710
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:37 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Maar komt wel uit dezelfde pot. Opbrengst belastingen!
??
Heb je daar een linkje van?
Want zover ik weet, maar ben niet volledig op de hoogte, wordt dat geld niet in eens in 1 jaar afgeschreven.
Net als dat de opbrengst van de verkoop van een staatsbedrijf niet dat jaar voor een gigantisch overschot zorgt.
Zijn, bij mijn weten, andere boekhoudregels voor.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138099773
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]

??
Want zover ik weet, maar ben niet volledig op de hoogte, wordt dat geld niet in eens in 1 jaar afgeschreven.
Net als dat de opbrengst van de verkoop van een staatsbedrijf niet dat jaar voor een gigantisch overschot zorgt.
Je geeft toch geld uit, dat je anders ergens anders aan kan besteden ? Aan je eigen inwoners bv.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:41:47 #150
236264 crew  capricia
pi_138099783
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nou ? Als je zelf arm bent, moet je toch geen geld over de balk gooien ? Dat leren we bijstandsgerechtigden wel, maar de overheid blijft zelf ook maar uitgeven en schulden maken (weliswaar gedwongen door EU maar toch)
Beetje off-topic, maar een sterk Europa zonder oorlog, daar profiteren we allemaal van.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:44:58 #151
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138099905
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:40 schreef capricia het volgende:

[..]

??
Heb hier een schitterend plaatje voor je.

Vraag me alleen af onder welke kop nu al die miljoenen zitten die naar Brussel gaan...
pi_138099918
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Beetje off-topic, maar een sterk Europa zonder oorlog, daar profiteren we allemaal van.
is off topic, maar er is geen sterk Europa met al die zwakke financiële broeders.
En die zullen de rijke broeders moeten onderhouden, waardoor de rijke broeders ook armer worden en de zwakke broeders rijker....
  zondag 23 maart 2014 @ 23:45:30 #153
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_138099927
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:02 schreef ssebass het volgende:
De subsidies en dergelijke zullen afgebouwd worden de komende jaren om de simpele reden dat het geld er niet is.
Er is geld zat, het is alleen slecht verdeeld.

Dat we geen sociale zekerheid zouden kunnen betalen is een leugen. Veel mensen willen het niet, maar missen de argumenten en de democratische kracht om het er door te drukken. Via een ondemocratische Eu en ... never waste a good crisis.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:48:33 #154
236264 crew  capricia
pi_138100037
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:44 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Heb hier een schitterend plaatje voor je.
[ afbeelding ]
Vraag me alleen af onder welke kop nu al die miljoenen zitten die naar Brussel gaan...
Zit op m'n phone. Kan de letters niet goed lezen.
Maar zie wel dat sociale zekerheid op een gedeelde eerste plaats staat qua uitgaven. Toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 23 maart 2014 @ 23:49:17 #155
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100073
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:34 schreef pokkerdepok het volgende:
Nogmaals, we kunnen ervoor zorgen dat dat geld er komt door:
- oudere werknemers minder onbegeerlijk te maken (CAO, ontslagvergoeding) en hierdoor veel meer mensen veel later te laten stoppen met werken
- de AOW-gerechtigde leeftijd verder te verhogen

Dan hoeft niemand de dupe te worden.
#NoDAPL
pi_138100260
Ook leuk: http://www.baasvannederland.nl/Overheidsuitgaven/1

Bijstand kost ¤4,6 miljard per jaar. Van de ¤62,9 miljard per jaar aan Sociale Zekerheid.
Hoeveel zou het extra kosten om gezinnen met kinderen dat extra geld te geven dat ze volgens het nibud nodig hebben? En hoeveel zou dat besparen aan schuldhulpverlening ed?
pi_138100309
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

jawel. Voor mijn kinderen ligt de aow-leeftijd nu al op ca 72 jaar. Hoe hoog moet dat zijn voor jouw plannen? Dan worden zij toch de dupe..
pi_138100311
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:53 schreef poemojn het volgende:

Bijstand kost ¤4,6 miljard per jaar. Van de ¤62,9 miljard per jaar aan Sociale Zekerheid.
Hoeveel zou het extra kosten om gezinnen met kinderen dat extra geld te geven dat ze volgens het nibud nodig hebben? En hoeveel zou dat besparen aan schuldhulpverlening ed?
Dat zou elkaar opheffen denk ik, kost heel weinig of levert iets op zelfs.
  Moderator zondag 23 maart 2014 @ 23:55:13 #159
236264 crew  capricia
pi_138100314
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nogmaals, we kunnen ervoor zorgen dat dat geld er komt door:
- oudere werknemers minder onbegeerlijk te maken (CAO, ontslagvergoeding) en hierdoor veel meer mensen veel later te laten stoppen met werken

Ik kan je vertellen dat veel oudere werknemers het huidige tempo ook niet altijd goed kunnen volgen. Ze schakelen soms gewoon trager.
En als je er al een tijdje uit geweest bent, dan gaat die rijdende trein best hard.
Maar goed, dat is enkel mijn ervaring met herintredende ouderen in de ICT.
Zeker niet wetenschappelijk onderbouwd.
Mss gaan we met zijn allen soms te hard?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138100362
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef poemojn het volgende:

[..]

jawel. Voor mijn kinderen ligt de aow-leeftijd nu al op ca 72 jaar. Hoe hoog moet dat zijn voor jouw plannen? Dan worden zij toch de dupe..
Ja dat moet naar 80, belachelijk, je moet mensen ook nog laten genieten, in de praktijk zitten straks alle 65-68 plussers lekker in de bijstand, want oudere mensen zijn waardeloos vinden bedrijven.
pi_138100499
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:56 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat moet naar 80, belachelijk, je moet mensen ook nog laten genieten, in de praktijk zitten straks alle 65+ plussers lekker in de bijstand, want oudere mensen zijn waardeloos vinden bedrijven.
Gewoon leven om te werken joh, dat is waar veel politici op uit zijn.

Meer welvaart ipv meer welzijn.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:00:06 #162
236264 crew  capricia
pi_138100508
quote:

[..]

Ja dat moet naar 80, belachelijk, je moet mensen ook nog laten genieten, in de praktijk zitten straks alle 65+ plussers lekker in de bijstand, want oudere mensen zijn waardeloos vinden bedrijven.
geen slecht idee.
Heb ik ook al eens aan gedacht. Schaf de AOW af, en geef ze bijstand. Zonder sollicitatie-plicht, met wat meer ruimte voor eigen vermogen.
Scheelt in elk geval in de uitvoeringskosten. En geeft een hoop arbeidspotentieel wat nu onbenut wordt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:01:43 #163
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138100573
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Zit op m'n phone. Kan de letters niet goed lezen.
Maar zie wel dat sociale zekerheid op een gedeelde eerste plaats staat qua uitgaven. Toch?
Yep sociale zekerheid en volkswelzijn zijn de 2 hoofdposten.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:02:22 #164
236264 crew  capricia
pi_138100598
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:53 schreef poemojn het volgende:

Ik schrik altijd weer naar de bedragen die naar de AOW gaan.
En we zijn er nog lang niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:02:38 #165
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100610
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef poemojn het volgende:

[..]

Wat dacht je er van om die leeftijd veel eerder te verhogen in plaats van zo'n belachelijk lange overgangsregeling te gebruiken? De enige reden waarom het niet sneller wordt verhoogd? Het is niet in het belang van de generatie die de macht heeft. Oplossing: jongeren wakker maken zodat ze politiek actief worden en de macht overnemen.

Hoe hoog de leeftijdsgrens (niet leeftijd!) moet worden? Dat hangt af van hoe oud mensen worden en tot welke leeftijd mensen vitaal blijven. Als de gemiddelde mens tegen die tijd met 90 jaar overlijdt en t/m 85 jaar min of meer vitaal blijft dan zou 75 jaar een goede grens kunnen zijn, ik denk dat 72 jaar wellicht al hoog genoeg is. Hoe lager die grens hoe meer loonsinhouding tijdens je werkzame leven. Dan liever een wat hogere grens.

Belangrijk, mensen denken hier veel te zwartwit over. Er bestaan meer opties dan 0 uur en 40/36 uur per week werken! Je kan ook vanaf een bepaalde leeftijd 3 dagen per week gaan werken => een jaar extra houdt de persoon zijn eigen broek op en een jaar lang hoeft 1 persoon minder zijn broek opgehouden te worden door anderen. Dubbele winst!
#NoDAPL
pi_138100623
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:00 schreef capricia het volgende:

[..]

geen slecht idee.
Heb ik ook al eens aan gedacht. Schaf de AOW af, en geef ze bijstand. Zonder sollicitatie-plicht, met wat meer ruimte voor eigen vermogen.
Scheelt in elk geval in de uitvoeringskosten. En geeft een hoop arbeidspotentieel wat nu onbenut wordt.
Waarom een vermogens eis überhaupt stellen als die er nu ook niet is voor AOW ?

AOW betaalt iedereen zelf voor, het is geen gratis geld.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:04:37 #167
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138100684
quote:

[..]

Ja dat moet naar 80, belachelijk, je moet mensen ook nog laten genieten, in de praktijk zitten straks alle 65-68 plussers lekker in de bijstand, want oudere mensen zijn waardeloos vinden bedrijven.

Mensen van 45+ zitten al in de bijstand en dat worden er steeds meer.
En de kans dat zij ooit nog werk kunnen vinden word steeds minder...
  maandag 24 maart 2014 @ 00:05:03 #168
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100706
quote:

[..]

Voor de zoveelste keer, niet als we maatregelen nemen die ervoor zorgen dat de oudere werknemer niet langer minder begeerlijk is dan de jongere werknemer. In de USA doen ze niet aan leeftijdsdiscriminatie. Waarom? In het algemeen doen vakbonden daar niet moeilijk over de leeftijd, je krijgt gewoon betaald naar de functie. Als een werknemer slecht functioneert dan kan hij worden ontslagen zonder dat het veel kost. Nu hoeven wij dat niet 1 op 1 over te nemen (wij moeten dat op een socilaere manier invullen) maar wij moeten er wel voor zorgen dat een werkgever niet wordt gestraft wanneer hij voor de oudere sollicitanten kiest. Dan hoeven de 65+-ers helemaal niet bang te zijn werkeloos te blijven, dan zullen zij net als hun evenknieën in de USA gewoon kunnen blijven werken.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 00:05:58 #169
396550 Richestorags
pi_138100735
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat zou elkaar opheffen denk ik, kost heel weinig of levert iets op zelfs.
Waarom zou je in godsnaam extra geven op basis van wat zo'n orgaan als het Nibud zegt. Laten ze maar eens een representatieve steekproef houden en kostenplaatjes onder de loep nemen. En kijken waar er slim bespaard kan worden. Dan wil ik het best geloven. Dit verhaal komt niet echt betrouwbaar over.
pi_138100736
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:04 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Mensen van 45+ zitten al in de bijstand en dat worden er steeds meer.
En de kans dat zij ooit nog werk kunnen vinden word steeds minder...
Daarom, er zijn genoeg experts die verwachten dat er straks honderdduizenden ouderen extra in de bijstand komen, want bedrijven willen alleen maar jong en dynamisch, boven de 40 ben je al oud nu, laat staan 75.
pi_138100737
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:03 schreef macca728 het volgende:

[..]

Niemand betaalt zelf voor AOW. Alleen je aanvullend pensioen betaal je daadwerkelijk zelf premies voor.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:06:56 #172
236264 crew  capricia
pi_138100769
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:03 schreef macca728 het volgende:

[..]

Niemand betaalt zijn eigen AOW. Hoe kom je daarbij?
Het is gewoon een uitkering die door werkenden van nu opgebracht wordt voor de 65+ ers. Een gratis uitkering waar je alleen maar 65 jaar voor hoeft te zijn.
Het is toch te bizar voor woorden dat rijke mensen, ja zelfs onze koningin, gewoon iedere maand AOW gestort krijgen?
Daar zit, mi, het lek. Daar valt nog heel wat te halen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:06:59 #173
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100772
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:59 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Gewoon leven om te werken joh, dat is waar veel politici op uit zijn.
Nee, maar iedereen met 65+ laten stoppen met werken kan ook niet als de gemiddelde mens 85-90 jaar oud wordt. Wel eerlijker de welvaart verdelen natuurlijk maar er zijn grenzen. Veertig jaar werken en je leven lang in armoede leven omdat iedereen met 65 jaar mag stoppen met werken werkt ook niet! Dan zou zelfs ik - een linkse burger - Nederland verlaten. ;)
#NoDAPL
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:10:04 #174
236264 crew  capricia
pi_138100882
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, maar iedereen met 65+ laten stoppen met werken kan ook niet als de gemiddelde mens 85-90 jaar oud wordt. Wel eerlijker de welvaart verdelen natuurlijk maar er zijn grenzen. Veertig jaar werken en je leven lang in armoede leven omdat iedereen met 65 jaar mag stoppen met werken werkt ook niet! Dan zou zelfs ik - een linkse burger - Nederland verlaten. ;)
Ja, ik denk ook dat we echt wat met deze groep moeten. Het is een bizarre hoeveelheid geld wat erheen gaat.
Niet houdbaar op deze manier.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138100889
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Niemand betaalt zijn eigen AOW. Hoe kom je daarbij?
Het is gewoon een uitkering die door werkenden van nu opgebracht wordt voor de 65+ ers. Een gratis uitkering waar je alleen maar 65 jaar voor hoeft te zijn.
Het is toch te bizar voor woorden dat rijke mensen, ja zelfs onze koningin, gewoon iedere maand AOW gestort krijgen?
Daar zit, mi, het lek. Daar valt nog heel wat te halen.
Ja ok, dat is zo, dat zei ik al eerder, schaf AOW af voor mensen met een vermogen boven de 100.000 bv, dat scheelt je al een hoop geld.
pi_138100900
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]
Belangrijk, mensen denken hier veel te zwartwit over. Er bestaan meer opties dan 0 uur en 40/36 uur per week werken! Je kan ook vanaf een bepaalde leeftijd 3 dagen per week gaan werken => een jaar extra houdt de persoon zijn eigen broek op en een jaar lang hoeft 1 persoon minder zijn broek opgehouden te worden door anderen. Dubbele winst!
Dit wordt inderdaad veel vergeten. Mijn huidige werkgever heeft regelmatig mensen tot ruim na hun 'pensionering' mensen in dienst gehad, meestal inderdaad voor 2-3 dagen per week omdat er geen financiële noodzaak is maar juist de wens om actief te blijven in het leven.

Door deze goede ervaringen met oudere werknemers heeft 50+ bij sollicitaties ook een streepje voor, mits ze geen absurde looneisen stellen t.o.v. jongere kandidaten. Want mijn werkgever hanteert het principe "gelijk werk, gelijk loon".
  maandag 24 maart 2014 @ 00:10:48 #177
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100901
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:55 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat veel oudere werknemers het huidige tempo ook niet altijd goed kunnen volgen. Ze schakelen soms gewoon trager.
Veel wel, anderen niet. Als die anderen aan de bak blijven en de mensen die het tempo niet volgen een stapje terug kunnen doen (3 dagen per week gaan werken of een eenvoudigere functie met minder salaris) dan is er al veel opgelost. We moeten mensen naar functie gaan betalen en stoppen met anciënniteit en ontslagvergoedingen niet hoger laten zijn voor oudere werknemers. Anders blijven werkgevers discrimineren op leeftijd en dan hebben wij een gigantisch groot probleem met onze zeer oude bevolking.
Ook moeten veel meer werknemers rond hun 40ste tot 50ste iets compleet anders gaan doen, iets wat ze wel nog 30 jaar lang volhouden.

quote:
En als je er al een tijdje uit geweest bent, dan gaat die rijdende trein best hard.
Scholing en vrijwilligerswerk. Dus collegegeld afschaffen of vergoeden in het geval van deze groep!

quote:
Maar goed, dat is enkel mijn ervaring met herintredende ouderen in de ICT.
Ah ja, dat is een nogal aparte sector die niet vergeleken kan worden met eender welke andere sector. Ging het dan überhaupt om informatici (iets geheel anders dan ICT'ers) of zelfs dat niet?
#NoDAPL
pi_138100927
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:10 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja, ik denk ook dat we echt wat met deze groep moeten. Het is een bizarre hoeveelheid geld wat erheen gaat.
Niet houdbaar op deze manier.
Nee maar de praktijk is nu al dat mensen van 40 al moeite hebben om een baan te vinden, hoe wil je dan mensen van 70 laten werken, als bedrijven ze al eerder afdanken.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:12:13 #179
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138100955
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit wordt inderdaad veel vergeten. Mijn huidige werkgever heeft regelmatig mensen tot ruim na hun 'pensionering' mensen in dienst gehad, meestal inderdaad voor 2-3 dagen per week omdat er geen financiële noodzaak is maar juist de wens om actief te blijven in het leven.

Door deze goede ervaringen met oudere werknemers heeft 50+ bij sollicitaties ook een streepje voor, mits ze geen absurde looneisen stellen t.o.v. jongere kandidaten. Want mijn werkgever hanteert het principe "gelijk werk, gelijk loon".
Mooi!
#NoDAPL
pi_138100959
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ok, dat is zo, dat zei ik al eerder, schaf AOW af voor mensen met een vermogen boven de 100.000 bv, dat scheelt je al een hoop geld.
Wees dan solidair en schaf de AOW helemaal af.
Gewoon zorgen voor je eigen 'pensioen' of blijven werken tot je niet meer in staat bent om te werken -> WAO
  maandag 24 maart 2014 @ 00:12:33 #181
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138100963
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor de zoveelste keer, niet als we maatregelen nemen die ervoor zorgen dat de oudere werknemer niet langer minder begeerlijk is dan de jongere werknemer. In de USA doen ze niet aan leeftijdsdiscriminatie. Waarom? In het algemeen doen vakbonden daar niet moeilijk over de leeftijd, je krijgt gewoon betaald naar de functie. Als een werknemer slecht functioneert dan kan hij worden ontslagen zonder dat het veel kost. Nu hoeven wij dat niet 1 op 1 over te nemen (wij moeten dat op een socilaere manier invullen) maar wij moeten er wel voor zorgen dat een werkgever niet wordt gestraft wanneer hij voor de oudere sollicitanten kiest. Dan hoeven de 65+-ers helemaal niet bang te zijn werkeloos te blijven, dan zullen zij net als hun evenknieën in de USA gewoon kunnen blijven werken.
Eens en oneens. Er is inderdaad geen leeftijdsdiscriminatie daar maar dat je soms geen enkel vangnet hebt is soms wel benauwend.
Maar vreemd dat in de UK de leeftijdsdiscriminatie vele malen minder is maar de sociale verzieningen stukken beter is dan in de USA. Dus het kan wel. Ik denk dat de werkgever in Nederland een totaal oud, wereldvreemd beeld heeft van de oudere werknemer....
  maandag 24 maart 2014 @ 00:14:18 #182
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101020
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:05 schreef macca728 het volgende:

[..]

Daarom, er zijn genoeg experts die verwachten dat er straks honderdduizenden ouderen extra in de bijstand komen, want bedrijven willen alleen maar jong en dynamisch, boven de 40 ben je al oud nu, laat staan 75.
En dat kost de Staat miljarden meer maar desondanks pompen ze lekker veel geld naar de Eu en zetten de poorten wagenwijd open voor elke buitenlandse werker zonder enige kennis of ervaring. 8)7 8)7 8)7 Win win situatie.... _O- _O-
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:15:40 #183
236264 crew  capricia
pi_138101059
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee maar de praktijk is nu al dat mensen van 40 al moeite hebben om een baan te vinden, hoe wil je dan mensen van 70 laten werken, als bedrijven ze al eerder afdanken.
Mss ook een kwestie van wat minder looneisen stellen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138101070
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben meer voorstander van een pensioengerechtigde leeftijd naar het aantal dienstjaren. Bijv minimaal 40 of 45. Ook vind ik dat er best gekeken mag worden naar vermogen. Als we boven een bepaald bedrag aan vermogen of aanvullend pensioen geen AOW meer verstrekken (die hebben het dan toch niet nodig) dan kan dat zo het aantal AOW uitkeringen met 25 tot 50% verminderen.
pi_138101088
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:14 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

En dat kost de Staat miljarden meer maar desondanks pompen ze lekker veel geld naar de Eu en zetten de poorten wagenwijd open voor elke buitenlandse werker zonder enige kennis of ervaring. 8)7 8)7 8)7 Win win situatie.... _O- _O-
Ja die MOE landers moet je ook gaan weren. Je kan geen situatie de baas worden als er 3x zoveel mensen zijn, terwijl het werkaanbod gelijk blijft.

Waarbij die MOE landers ook nog met een stuk minder genoegen nemen, omdat ze dat gewend zijn in hun eigen land.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:17:24 #186
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101112
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wees dan solidair en schaf de AOW helemaal af.
Gewoon zorgen voor je eigen 'pensioen' of blijven werken tot je niet meer in staat bent om te werken -> WAO
Nee zeg alsjeblieft...dat is hier nu ook aan de gang....men heeft berekend dat meer dan 35% niet genoeg pensioen zal hebben op hun 65ste dus gedwongen moeten doorwerken...lekker vooruit zicht....werken tot je dood....nee... dat is asociaal....daar hebben onze voorouders niet voor gevochten.....
pi_138101120
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is vaak onzin, wat al eerder gezegd is, bedrijven bieden een loon aan onafhankelijk van leeftijd.

De meeste bedrijven willen je gewoon niet.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:18:07 #188
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101141
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Wie zegt u dat deze ouderen hogere looneisen stellen?
pi_138101165
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik ben meer voorstander van een pensioengerechtigde leeftijd naar het aantal dienstjaren. Bijv minimaal 40 of 45. Ook vind ik dat er best gekeken mag worden naar vermogen. Als we boven een bepaald bedrag aan vermogen of aanvullend pensioen geen AOW meer verstrekken (die hebben het dan toch niet nodig) dan kan dat zo het aantal AOW uitkeringen met 25 tot 50% verminderen.
Ja dat is een goed voorstel. Bij veel beroepen kan je ook niet tot je 70ste doorwerken, bouwvakkers bv. En die beginnen vaak jonger.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:19:01 #190
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101174
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:12 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Eens en oneens. Er is inderdaad geen leeftijdsdiscriminatie daar maar dat je soms geen enkel vangnet hebt is soms wel benauwend.
Daarom gaf ik zelf aan dat wij het niet 1 op 1 moeten overnemen maar dat we het op een socialere manier moeten invullen.
Sta me toe nog een keer terug te keren tot de essentie. Ons huidige systeem is volledig gemaakt in een tijd waarin we een compleet andere bevolkingspyramide had, hierdoor werkt dit systeem niet met de huidige geheel andere en in de toekomst nog veel meer veranderde bevolkingspyramide. In de tijd waarin dit systeem werd gemaakt waren er niet zoveel oude mensen en was het dus geen probleem dat werkgevers meer kosten kwijt waren aan bepaalde groepen oudere werknemers en grotere risico's liepen bij bpeaalde groepen oudere werknemers (ook aanpassing inderdaad). Nu is dit wel een probleem! Als wij vanuit het huidige systeem met wat tweaks de problemen denken op te lossen dan zijn wij enorm onnozel aan het handelen, dat werkt niet! Wat nodig is is een nieuw systeem. Dat systeem kan naar Nederlandse gewoonte solidair en sociaal zijn als wij dit willen terwijl wel de problemen die er nu zijn worden opgelost. Volgens mij is de sleutel het belonen in functie van de functie en het eerder verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd.

quote:
Maar vreemd dat in de UK de leeftijdsdiscriminatie vele malen minder is maar de sociale verzieningen stukken beter is dan in de USA.
Stukken slechter dan in Nederland, de UK is echt een klassemaatschappij. Politici moeten eens de opdracht geven om te onderzoeken waarom die leeftijdsdiscriminatie in andere landen zoals de UK minder voorkomt en hoe wij op een sociale manier ons systeem kunnen wijzigen terwijl we deze problemen oplossen. Het best dit snel doen want de sociologen hebben een paar jaar nodig om met een goed verslag te komen en dan duurt het nog een paar jaar alvorens het nieuwe beleid is geïmplementeerd.

quote:
Ik denk dat de werkgever in Nederland een totaal oud, wereldvreemd beeld heeft van de oudere werknemer...
Of dat dit nu wel of niet het geval is, de financiële prikkels zijn het probleem en de oplossing.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 00:19:13 #191
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101183
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:16 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja die MOE landers moet je ook gaan weren. Je kan geen situatie de baas worden als er 3x zoveel mensen zijn, terwijl het werkaanbod gelijk blijft.

Waarbij die MOE landers ook nog met een stuk minder genoegen nemen, omdat ze dat gewend zijn in hun eigen land.
Tja als je crepeert in je eigen land dan is 800 euros een vermogen.....maar vlak de bazen ook niet uit die schoftig profiteren van deze situatie...
pi_138101189
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:17 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nee zeg alsjeblieft...dat is hier nu ook aan de gang....men heeft berekend dat meer dan 35% niet genoeg pensioen zal hebben op hun 65ste dus gedwongen moeten doorwerken...lekker vooruit zicht....werken tot je dood....nee... dat is asociaal....daar hebben onze voorouders niet voor gevochten.....
Waarom is het asociaal dat een groep die nooit aan de toekomst denkt die financiële toekomst ook niet zomaar in de schoot geworpen krijgt als het deel van de bevolking wat wel aan zijn financiële toekomst heeft gewerkt door te sparen en pensioen op te bouwen ook niks toegeworpen krijgt?
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:20:02 #193
236264 crew  capricia
pi_138101209
Als je de AOW voort wil laten bestaan, dan moet er naar de houdbaarheid gekeken worden. De situatie dat 1 werkende 3 AOW-ers onderhoudt, is niet houdbaar. En daar gaan we wel naartoe.

En vergeet niet, iedereen die vanuit werk de AOW in gaat, telt voor twee: één belastingbetaler minder, en een ontvanger meer.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:20:10 #194
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101215
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik ben meer voorstander van een pensioengerechtigde leeftijd naar het aantal dienstjaren.
Dan straf je mensen die langer studeren.

quote:
Ook vind ik dat er best gekeken mag worden naar vermogen. Als we boven een bepaald bedrag aan vermogen of aanvullend pensioen geen AOW meer verstrekken (die hebben het dan toch niet nodig) dan kan dat zo het aantal AOW uitkeringen met 25 tot 50% verminderen.
Daar heb ik al vaker voor gepleit, ook de rijkere oudere mensen moeten solidair zijn met de mensen die het minder goed hebben.
#NoDAPL
pi_138101230
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Waarom is het asociaal dat een groep die nooit aan de toekomst denkt die financiële toekomst ook niet zomaar in de schoot geworpen krijgt als het deel van de bevolking wat wel aan zijn financiële toekomst heeft gewerkt door te sparen en pensioen op te bouwen ook niks toegeworpen krijgt?
Je hebt het nu bv over allochtonen die niet hun hele leven in NEDERLAND hebben gewerkt en daarom geen vol AOW krijgen. Of Nederlanders die tig jaar in het buitenland hebben gewerkt en daardoor ook minder AOW krijgen.

Geen luie mensen.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:20:46 #196
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101234
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat is een goed voorstel. Bij veel beroepen kan je ook niet tot je 70ste doorwerken, bouwvakkers bv. En die beginnen vaak jonger.
Yep daar zit wel wat in. In het leger zwaaide je op 55ste al af.
Ik weet niet hoe het met de politie zit.
Hier is het na 30 dienstjaren ga je met pensioen.
Met je 20ste agent en met je 50ste "gepensioneerd".....zucht.... :Y
pi_138101261
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Yep daar zit wel wat in. In het leger zwaaide je op 55ste al af.
Ik weet niet hoe het met de politie zit.
Hier is het na 30 dienstjaren ga je met pensioen.
Met je 20ste agent en met je 50ste "gepensioneerd".....zucht.... :Y
Ja tropenjaren invoeren voor zware beroepen. Ik zie niet echt brandweermannen van 75 voor me.....
pi_138101269
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je hebt het nu bv over allochtonen die niet hun hele leven in NEDERLAND hebben gewerkt en daarom geen vol AOW krijgen. Of Nederlanders die tig jaar in het buitenland hebben gewerkt en daardoor ook minder AOW krijgen.

Geen luie mensen.
Nee ik heb het over iedereen die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:22:31 #199
236264 crew  capricia
pi_138101281
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Daar heb ik al vaker voor gepleit, ook de rijkere oudere mensen moeten solidair zijn met de mensen die het minder goed hebben.
Helemaal mee eens. Het is niet van deze tijd dat je, enkel omdat je 65 bent, maar gratis geld krijgt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:22:31 #200
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101282
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:18 schreef macca728 het volgende:

[..]

Geen reden om vroeg te stoppen met werken! Op tijd omscholen of doorgroeien naar werk wat je wel t/m je 75ste of welke hogere leeftijd dan ook kan doen.
#NoDAPL
pi_138101300
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Nee ik heb het over iedereen die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt.
Ja ik ook. DIe krijgen na hun 65ste bijstand vanwege die reden.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:23:07 #202
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138101307
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Het is niet van deze tijd dat je, enkel omdat je 65 bent, maar gratis geld krijgt.
Precies, als je echt niet meer kan werken dan zijn er ook andere oplossingen (WAO).
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 00:23:12 #203
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101311
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je werkt bouw je pensioen op. Heb je altijd voor een laag loon gewerkt word je extra gestraft omdat je geen eigen pensioen heb verzorgd.....neee......dat kan niet....
Iemand die vanaf zijn 20ste tot zijn 65ste heeft gewerkt, 45 jaar meneer, die heeft zijn pensioen dik en dwars verdiend vind ik!!
pi_138101326
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:22 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ik ook. DIe krijgen na hun 65ste bijstand vanwege die reden.
Ja, en dat is dus nergens voor nodig.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:24:07 #205
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101338
quote:

[..]

[..]

Mensen die langer studeren krijgen vaak meer loon en kunnen dus een pensioen inkopen.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:24:43 #206
236264 crew  capricia
pi_138101357
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja tropenjaren invoeren voor zware beroepen. Ik zie niet echt brandweermannen van 75 voor me.....
Ik neem aan dat deze mensen dit zelf ook wel zien aankomen. Gewoon optijd omscholen dus. Een beetje in jezelf investeren om jezelf aantrekkelijk te houden. 😊
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138101361
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geen reden om vroeg te stoppen met werken! Op tijd omscholen of doorgroeien naar werk wat je wel t/m je 75ste of welke hogere leeftijd dan ook kan doen.
Hahaha, iemand van 60 omscholen die 30 jaar lang een beroep heeft uitgeoefend.

En nu nog bedrijven vinden die iemand aannemen van 60 zonder aantoonbare werkervaring (behalve het beroep waar ze te oud voor zijn)
pi_138101401
quote:

[..]

[..]

Waarom zou je dan mensen straffen die langer studeren?

Zij beginnen dan later aan hun carriere en zullen dus langer moeten doorwerken, zij het hetzelfde aantal dienstjaren als anderen.

Maar ze verdienen vaak meer, hebben over het algemeen leuker werk en minder zwaar werk. Dus ze kunnen dit ook prima tot op hogere leeftijd volhouden.

Zie niet in waarom dat het straffen van hoger opgeleiden zou zijn.
pi_138101410
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik neem aan dat deze mensen dit zelf ook wel zien aankomen. Gewoon optijd omscholen dus. Een beetje in jezelf investeren om jezelf aantrekkelijk te houden. 😊
Ja en dan ? Concurreren met 40 jaar jongere concurrenten die 10 jaar relevante werkervaring hebben ?

Het klinkt prima hoor maar het werkt nu al niet in de praktijk.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:26:22 #210
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101412
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Geen luie mensen.
AHA...hebben we het over mij dus. Ja ik krijg per jaar, dat ik buiten Nederland bivakeer 5% minder op mijn AOW. Dat word weliswaar weer aangevuld naar het minimale bisjtands nivo.
Maar goed, ik zou tevreden zijn met een woonkamer, open keukentje plus slaapkamer. Ik hoef niet perse in een groot huis te wonen. :Y
  maandag 24 maart 2014 @ 00:27:13 #211
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101442
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Gratis geld? Het is een opgebouwd recht waarvoor gewerkt is.
pi_138101448
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:23 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Als je werkt bouw je pensioen op. Heb je altijd voor een laag loon gewerkt word je extra gestraft omdat je geen eigen pensioen heb verzorgd.....neee......dat kan niet....
Iemand die vanaf zijn 20ste tot zijn 65ste heeft gewerkt, 45 jaar meneer, die heeft zijn pensioen dik en dwars verdiend vind ik!!
Als je werkt bouw je pensioen op, inderdaad. Daarvoor lever je tijdens je werkzame leven geld in. Als je als 'dank' voor het inleveren van je salaris uiteindelijk na je 65e netto net zo veel over houdt als iemand die niet 40-45 jaar lang een noemenswaardig percentage van zijn salaris afstaat, dan stort ons pensioenstelsel waarschijnlijk direct in.

Waarom zou je nog moeite doen en elke maand geld in je pensioen stoppen voor een pensioentje van 1000 euro per maand (huidige aanvullend pensioen voor een modale Nederlander) als je met niks opbouwen straks gewoon netto bijstandsniveau op je bankrekening krijgt van de staat?
pi_138101461
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:26 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

AHA...hebben we het over mij dus. Ja ik krijg per jaar, dat ik buiten Nederland bivakeer 5% minder op mijn AOW. Dat word weliswaar weer aangevuld naar het minimale bisjtands nivo.
Maar goed, ik zou tevreden zijn met een woonkamer, open keukentje plus slaapkamer. Ik hoef niet perse in een groot huis te wonen. :Y
bv het zijn geen luie mensen vaak die bijstand krijgen na 65. Integendeel zelfs.
pi_138101494
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:26 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Get your facts right. Elk jaar buiten Nederland (tussen je 15e en 65e) kost je maar 2% van je AOW
pi_138101517
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:27 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nogmaals: AOW is NIET voor gewerkt. Iedereen die in Nederland belastingplichtig is, bouwt het recht op. Ook als je je hele leven geen cent zelf hebt verdient en dus ook nooit een cent premie hebt betaald.
pi_138101523
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Get your facts right. Elk jaar buiten Nederland (tussen je 15e en 65e) kost je maar 2% van je AOW
Nou als jij daar een deel van mist, ben je dan lui ?

Dat zei jij namelijk.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:30:07 #217
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101526
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als je werkt bouw je pensioen op, inderdaad. Daarvoor lever je tijdens je werkzame leven geld in. Als je als 'dank' voor het inleveren van je salaris uiteindelijk na je 65e netto net zo veel over houdt als iemand die niet 40-45 jaar lang een noemenswaardig percentage van zijn salaris afstaat, dan stort ons pensioenstelsel waarschijnlijk direct in.

Waarom zou je nog moeite doen en elke maand geld in je pensioen stoppen voor een pensioentje van 1000 euro per maand (huidige aanvullend pensioen voor een modale Nederlander) als je met niks opbouwen straks gewoon netto bijstandsniveau op je bankrekening krijgt van de staat?
Tja....kom je ook weer terecht bij de uitkeringen.
Iemand die zijn leven lang in de bijstand heeft gezeten krijgt hetzelfde als een fabrieksarbeider meet een arbeidsverleden van 40+ jaren.
Oneerlijk? Jazeker! Maar wat dan....??
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:30:17 #218
236264 crew  capricia
pi_138101532
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:27 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Gewerkt door wie?
Wij werken ervoor.
Mijn moeder heeft nooit gewerkt, en krijgt toch AOW.
Maar los daarvan: ik gun al die mensen al het geld van de wereld... Maar we gaan naar een situatie toe dat het gewoon niet houdbaar meer is. Wie gaat het allemaal betalen?
Hoeveel AOW'ers moet ik van mijn belasting onderhouden?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:31:07 #219
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101562
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:28 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Oh sht je hebt gelijk...pffffffffffffffffffffffff...ik ben er maar 16% op achteruit gegaan.....of geld bivakeren in een land onder de Eu weer niet?
pi_138101572
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:30 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Tja....kom je ook weer terecht bij de uitkeringen.
Iemand die zijn leven lang in de bijstand heeft gezeten krijgt hetzelfde als een fabrieksarbeider meet een arbeidsverleden van 40+ jaren.
Oneerlijk? Jazeker! Maar wat dan....??
Een fabrieksarbeider heeft echt wel een aanvullend pensioen. Alleen een aanvullend pensioen wat véél te laag is om alleen daarvan te leven. Juist de fabrieksarbeider wordt dus hard gepakt door een regel waarin AOW alleen aanvullend is voor diegenen die anders niet kunnen rondkomen.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:32:39 #221
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101613
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Gewerkt door wie?
Wij werken ervoor.
Maar los daarvan: ik gun al die mensen al het geld van de wereld... Maar we gaan naar een situatie toe dat het gewoon niet houdbaar meer is. Wie gaat het allemaal betalen?
Ja maar wat moet je dan doen met de ouderen waarvan bijvoorbeeld de hoofdkostwinner is weggevallen?
Verzuipen of zo?
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:32:56 #222
236264 crew  capricia
pi_138101621
De enige oplossing is om zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk aan het werk te houden.
En daar kunnen financiële prikkels aan toe bijdragen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138101623
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sorry, maar dit vind ik echt onzin.

Heb je er weleens aan gedacht dat de meeste mensen helemaal niet zitten te wachten op een oneindige flexibele instelling en een levenlang bijscholen? Daar komt in de toekomst nog het verplicht mantelzorgen bij.

Daarnaast moeten mensen het maar net in zich hebben om bij te leren en relevante en waardevolle kennis op te doen.

Optimistische D'66 praatjes vind ik het, die voorbij gaan aan de realiteit.
  maandag 24 maart 2014 @ 00:33:41 #224
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101644
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:31 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een fabrieksarbeider heeft echt wel een aanvullend pensioen. Alleen een aanvullend pensioen wat véél te laag is om alleen daarvan te leven. Juist de fabrieksarbeider wordt dus hard gepakt door een regel waarin AOW alleen aanvullend is voor diegenen die anders niet kunnen rondkomen.
Zal niet veel meer zijn dan de bijstandstrekker........en zo zie je maar wat een ingewikkelde materie dit is...
pi_138101659
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:30 schreef capricia het volgende:

[..]

Gewerkt door wie?
Wij werken ervoor.
Dan moet je als overheid prioriteiten stellen, Je weet dat er meer mensen AOW gaan trekken ? Dan moet je gaan sparen daarvoor. Niet de AOW afschaffen of mensen tot hun 80ste laten werken.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:35:33 #226
236264 crew  capricia
pi_138101692
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:32 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja maar wat moet je dan doen met de ouderen waarvan bijvoorbeeld de hoofdkostwinner is weggevallen?
Verzuipen of zo?
Die valt gewoon in de bijstand. Of in wat dan nog over is van de AOW.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138101702
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:32 schreef capricia het volgende:
De enige oplossing is om zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk aan het werk te houden.
En daar kunnen financiële prikkels aan toe bijdragen.
Prima dan laat je mensen de keuze.

Misschien kan je als overheid meer banen gaan creëren waardoor we geen 1 miljoen werkelozen hebben. Of de grenzen eens dichtgooien.
pi_138101728
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Die valt gewoon in de bijstand. Of in wat dan nog over is van de AOW.
Want bijstand kost jouw niets ??
  maandag 24 maart 2014 @ 00:39:41 #229
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101810
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Prima dan laat je mensen de keuze.

Misschien kan je als overheid meer banen gaan creëren waardoor we geen 1 miljoen werkelozen hebben. Of de grenzen eens dichtgooien.
Ha een artikel gelezen dat de investeerders nederland overslaan omdat de huidige overheid geen drol doet om hun te stimuleren...ze gaan liever naar Duitsland...
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:39:42 #230
236264 crew  capricia
pi_138101811
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:34 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan moet je als overheid prioriteiten stellen, Je weet dat er meer mensen AOW gaan trekken ? Dan moet je gaan sparen daarvoor. Niet de AOW afschaffen of mensen tot hun 80ste laten werken.
Heb je het plaatje van de uitgaven in dit topic gezien? De grootste uitgaven op dit moment zijn de zorgkosten en de AOW. Miljarden en miljarden.
De rest van de uitgaven vallen zo ongeveer in het niet.
En dit wordt alleen maar meer.

En er is niet gespaard.
Hoe gaan we dit oplossen?
Ik ben best sociaal, maar hoeveel AOW'ers moet ik onderhouden?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 00:41:14 #231
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138101845
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Heb je het plaatje van de uitgaven in dit topic gezien? De grootste uitgaven op dit moment zijn de zorgkosten en de AOW. Miljarden en miljarden.

En er is niet gespaard.
We praten niet alleen over AOW'ers maar over het komplete zorgstelsel.
Dan kan je ook wel roepen: hoeveel (nep)asielzoekers moet ik gaan onderhouden die geen zak uitgevoerd hebben.... (wat ik me best kan voorstellen overigens)
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:41:40 #232
236264 crew  capricia
pi_138101853
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

Want bijstand kost jouw niets ??
Bijstand gaat niet naar mensen met goede aanvullende inkomsten. AOW gaat naar iedereen boven de 65, ongeacht of je rijk bent of niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_138101863
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:39 schreef capricia het volgende:

[..]

En er is niet gespaard.
Ja de zorgkosten zijn zo hoog, mede door de enorme fraude. Er was vorig jaar met 1,2 miljard iets mis. Misschien kan je als overheid net zo streng optreden als tegen bijstandsfraudeurs ?? Gewoon elke dokter die sjoemelt een jaar schorsen ofzo ? Blijft er geen dokter meer over.

Ik dacht uit mijn hoofd dat de totale fraude vorig jaar op 30 miljard werd geschat.

Nou 11 miljard volgens Google. Zorgfraude 2,8 miljard zelfs.
pi_138101912
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Bijstand gaat niet naar mensen met goede aanvullende inkomsten. AOW gaat naar iedereen boven de 65, ongeacht of je rijk bent of niet.
Dan moet je de AOW vermogensafhankelijk maken, boven zoveel vermogen geen AOW. Prima.
Desnoods inkomensafhankelijk.
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:45:33 #235
236264 crew  capricia
pi_138101933
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:41 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

We praten niet alleen over AOW'ers maar over het komplete zorgstelsel.
Dan kan je ook wel roepen: hoeveel (nep)asielzoekers moet ik gaan onderhouden die geen zak uitgevoerd hebben.... (wat ik me best kan voorstellen overigens)
Idd.
Nu denk ik niet dat die asielzoekers zoveel uitmaken op de toch al torenhoge rekening.
Maar als we niet snel wat drastisch veranderen aan dit zorgstelsel, klapt het.
Ik heb geen zin in sociale onlusten.
Maar het is duidelijk dat we echt een heel groot probleem hebben.
Ik verwijt politici dat ze hun kop in het zand steken. Niemand durft echt de knuppel in het hoenderhok te gooien.

Maar wat we nu hebben, gaan we niet volhouden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:47:26 #236
236264 crew  capricia
pi_138101966
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:44 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan moet je de AOW vermogensafhankelijk maken, boven zoveel vermogen geen AOW. Prima.
Desnoods inkomensafhankelijk.
Daar kwam ik ook op uit.
Dus toch een soort bijstand dus. Maar dan met wat soepelere regels.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 24 maart 2014 @ 00:48:29 #237
236264 crew  capricia
pi_138101991
Maar mensen moeten hoe dan ook gestimuleerd worden door te werken na hun 65ste.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 maart 2014 @ 01:10:41 #238
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138102422
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:25 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Waarom zou je dan mensen straffen die langer studeren?

Zij beginnen dan later aan hun carriere en zullen dus langer moeten doorwerken, zij het hetzelfde aantal dienstjaren als anderen.
Studeren kost ook veel inspanning, veel studenten zijn ook 36 uur per week of meer bezig met hun opleiding. Ja, zijn er beter mee af maar de maatschappij is dat ook.
Nee, de oplossing voor werknemers die zwaar fysiek werk doen is dat ze op tijd omscholen of doorgroeien.

quote:
Maar ze verdienen vaak meer, hebben over het algemeen leuker werk en minder zwaar werk.
Dat is allang niet meer automatisch zo en ook als je niet hebt gestudeerd kan je carrière maken, bijv. bij de politie of het leger.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 01:18:25 #239
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_138102533
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Sorry, maar dit vind ik echt onzin.

Heb je er weleens aan gedacht dat de meeste mensen helemaal niet zitten te wachten op een oneindige flexibele instelling en een levenlang bijscholen?
We spreken over 1 keer rond je 40ste-50ste van carrière veranderen. Dat moet je niet dramatiseren. Wat mij betreft zorgt de overheid ervoor dat dit voor iedereen haalbaar is, financiëel en anderszins. Je kan nu eenmaal niet t/m je 72ste bouwvakker zijn, dat houd je zelfs niet vol t/m je 60ste. We ontkomen er dus niet aan dat mensen die voor een fysiek zwaar beroep kiezen op een gegeven moment iets anders gaan doen.

quote:
Daar komt in de toekomst nog het verplicht mantelzorgen bij.
Dat is slechts voor een deel van de mensen het geval en daar valt wel een mouw aan te passen. Ik moet nog zien in hoeverre het überhaupt doorgaat voor dat deel van de mensen. Familieleden kunnen een keer schoonmaken maar echt zorg verlenen zal toch door een beroepszorgverlener moeten gebeuren. Bovendien verwacht ik dat ook Nederland ooit het inzicht krijgt dat er intelligentere oplossingen bestaan zoals bejaardenflats die een combi van een gewone flat en een bejaardentehuis zijn zoals die nu in België steeds populairder worden: gewoon wonen in een apartement en verder op op de verdieping gemeenschappelijke ruimtes, artsenkantoren etc.
Dat hoeft niet zoals het helaas nog steeds in Nederland is ingericht waar geen zinnig mens vrijwillig terecht wil komen.

quote:
Daarnaast moeten mensen het maar net in zich hebben om bij te leren en relevante en waardevolle kennis op te doen.
Dit is voor hooguit 5% van de mensen een probleem, de rest kan zich prima omscholen. Die hooguit 5% van de mensen kan ook niet-fysiek werk doen wat je ook met een lage intelligentie aankan.

quote:
Optimistische D'66 praatjes vind ik het, die voorbij gaan aan de realiteit.
LOL
Ik sta hartstikke ver van D66 af, ik zit ergens tussen de PvdA en de SP in: niet zo radicaal en wat realistischer dan de SP (waar ik veel respect voor heb), wat socialer dan de PvdA.
#NoDAPL
  maandag 24 maart 2014 @ 01:38:01 #240
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_138102856
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

We spreken over 1 keer rond je 40ste-50ste van carrière veranderen. Dat moet je niet dramatiseren. Wat mij betreft zorgt de overheid ervoor dat dit voor iedereen haalbaar is, financiëel en anderszins. Je kan nu eenmaal niet t/m je 72ste bouwvakker zijn, dat houd je zelfs niet vol t/m je 60ste. We ontkomen er dus niet aan dat mensen die voor een fysiek zwaar beroep kiezen op een gegeven moment iets anders gaan doen.

[..]

Dat is slechts voor een deel van de mensen het geval en daar valt wel een mouw aan te passen. Ik moet nog zien in hoeverre het überhaupt doorgaat voor dat deel van de mensen. Familieleden kunnen een keer schoonmaken maar echt zorg verlenen zal toch door een beroepszorgverlener moeten gebeuren. Bovendien verwacht ik dat ook Nederland ooit het inzicht krijgt dat er intelligentere oplossingen bestaan zoals bejaardenflats die een combi van een gewone flat en een bejaardentehuis zijn zoals die nu in België steeds populairder worden: gewoon wonen in een apartement en verder op op de verdieping gemeenschappelijke ruimtes, artsenkantoren etc.
Dat hoeft niet zoals het helaas nog steeds in Nederland is ingericht waar geen zinnig mens vrijwillig terecht wil komen.

[..]

Dit is voor hooguit 5% van de mensen een probleem, de rest kan zich prima omscholen. Die hooguit 5% van de mensen kan ook niet-fysiek werk doen wat je ook met een lage intelligentie aankan.

[..]

LOL
Ik sta hartstikke ver van D66 af, ik zit ergens tussen de PvdA en de SP in: niet zo radicaal en wat realistischer dan de SP (waar ik veel respect voor heb), wat socialer dan de PvdA.
Ik kan je vertellen dat ik er al aardig bij die leeftijd zit als bouwvakker zijn de...kan dat? ja dat kan!!
  maandag 24 maart 2014 @ 05:07:39 #241
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_138103884
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 00:42 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja de zorgkosten zijn zo hoog, mede door de enorme fraude. Er was vorig jaar met 1,2 miljard iets mis. Misschien kan je als overheid net zo streng optreden als tegen bijstandsfraudeurs ?? Gewoon elke dokter die sjoemelt een jaar schorsen ofzo ? Blijft er geen dokter meer over.

Ik dacht uit mijn hoofd dat de totale fraude vorig jaar op 30 miljard werd geschat.

Nou 11 miljard volgens Google. Zorgfraude 2,8 miljard zelfs.
Nee dat kan niet. Groot deel van het probleem komt omdat het registratiesysteem het onmogelijk maakt om behandelingen normaal te registreren. Het systeem roept op om creatief te boekhouden (en dat bedoel ik in de meest positieve zin, je kan tijdens 1 operatie 2 dingen doen, dat is goedkoper dan 2 aparte operaties, maar je kan dat niet in het systeem kwijt) waardoor het lijkt of er iets aan de hand is waar iedereen zich druk over moet maken i.p.v. zich druk te maken over patiënten of echt bezuinigen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_138105484
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 23:45 schreef macca728 het volgende:

[..]

is off topic, maar er is geen sterk Europa met al die zwakke financiële broeders.
En die zullen de rijke broeders moeten onderhouden, waardoor de rijke broeders ook armer worden en de zwakke broeders rijker....
Hoe is dit anders dan wat wij binnen Nederland doen? Hier geven ook de "sterke schouders" aan de zwakke broeders. Daar ben je groot voorstanders van, maar wanneer dit buiten Nederland gebeurt niet?
  maandag 24 maart 2014 @ 09:30:21 #243
396550 Richestorags
pi_138105518
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 01:38 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen dat ik er al aardig bij die leeftijd zit als bouwvakker zijn de...kan dat? ja dat kan!!
Dan heb je geluk. Niet iedereen kan dat.
pi_138106139
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 09:28 schreef ssebass het volgende:

[..]

Hoe is dit anders dan wat wij binnen Nederland doen? Hier geven ook de "sterke schouders" aan de zwakke broeders. Daar ben je groot voorstanders van, maar wanneer dit buiten Nederland gebeurt niet?
Nee, omdat de kracht van die schouders gebaseerd wordt op het BNP; Bruto Nationaal Product en geen enkele rekening houdt met belastingdruk en kosten van levensonderhoud. Binnen Europa zijn ze appels met peren aan het vergelijken. Van de gemiddelde vaste lasten van een Nederlander kan een Griek royaal leven.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:01:52 #245
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138106220
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 12:39 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik zou dat lijstje van jou wel willen zien. ¤200.- p.m. aan boodschappen voor 2 volwassenen lijkt mij namelijk niet reëel; dat is ¤46,15 per week. Inclusief non-food zoals schoonmaakmiddelen (wasmiddelen zijn duur), persoonlijke verzorging (zoals tandpasta, nieuwe tandenborstels, shampoo, wc papier, maar ook paracetamol e.d.). En dan zeg je niet op te letten. Me dunkt dat als dat echt klopt je een zeer karig leefpatroon hebt met weinig fruit, verse groenten en vlees, geen make-up draagt, weinig douched en wast, en zeker geen alcohol, tabak en koffie gebruikt.
Ik verwacht eerder dat je geen goed inzicht hebt in je uitgave patroon als je zulke dingen beweerd. Ga eens een paar maanden een kasboek bijhouden.. dan kom je denk ik tot andere conclusies.
Ik zal eens de bonnen opzoeken van afgelopen maand, ik pin gewoon altijd slechts 200 euro voor iedere maand voor de boodschappen en heb nooit hoeven bijpinnen en eet echt niet enkel brood met sate van 30 cent hoor. _O-

Wasmiddel hoeft overigens helemaal niet zo duur te zijn, ik haal flacons waar ik minstens 2 maanden mee doe voor 3 euro. Tandpasta, shampoo etc kun je ook gewoon voor een habbekrats halen bij de bekende 'euro shops' en zaken als Action en daar doe je ook lang zat mee als je direct grote verpakkingen haalt. Non-food zaken haal ik overigens meestal op als ik in een foldertje flinke aanbiedingen zie. Medicaties gebruik overigens niets dus het doosje paracetamol ligt hier al ruim een jaar. :P

Groente en fruit haal ik altijd eind van de middag van de markt, krijg je het nog net niet (en soms ook wel) gratis mee, ben gemiddeld voor een week groente en fruit zo'n 5 euro kwijt. Vis haal ik gewoon uit de diepvries (zalm, koolvis etc) en je hoeft echt niet stad en land af te zoeken voor goedkoop vlees, zeker winkels als C1000 en Lidl (beiden om de hoek) hebben bijna wekelijks flinke kortingen.

Haal overigens weinig tot geen snoepgoed in huis, evenmin al die suikerhoudende zooi (op siroop na) en drink inderdaad weinig alcohol, geen koffie (wel thee), rook niet en spendeer ook geen vermogen aan drugs. Denk meer aan havermout, melk, brood, aardappelen, eieren, vlees, groente, fruit, pasta, vis, noten etc.
En natuurlijk, je kunt het zo duur maken als je wilt en als ik wekelijks aan de biefstuk zou zitten en alle mogelijke variaties op m'n eten loslaat kom ik vast ook hoger uit. Ik ben denk ik gemiddeld 4 euro per avondmaaltijd kwijt. Heb je nog 22 euro voor de overige zooi over. Dan praat ik over broodbeleg, melk, kaas, brood(jes), yoghurt, nootjes en ga zo maar door.

Echt prima te doen hoor, ouders halen het met 75 euro in de maand en hebben nog 2 (en vaak zelfs 3) exta monden te voeden. Extra tip: Kook gewoon grote porties en vries de boel in als je veel over hebt.
pi_138106273
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 09:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, omdat de kracht van die schouders gebaseerd wordt op het BNP; Bruto Nationaal Product en geen enkele rekening houdt met belastingdruk en kosten van levensonderhoud. Binnen Europa zijn ze appels met peren aan het vergelijken. Van de gemiddelde vaste lasten van een Nederlander kan een Griek royaal leven.
Het geld wordt niet zo maar weggegeven al wordt die suggestie door velen gewekt. Het gaat om wat het best is voor onze economie. Dus uiteindelijk puur uit eigen belang. Denk je dat er geld naartoe gaat omdat wij ze zo zielig vinden? Dat zou wel heel naief zijn. Dat ze uiteindelijk Griekenland niet goed hebben gecontroleerd en zij de afspraken niet na zijn gekomen kunnen wij ons zelf deels verwijten.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:04:13 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138106281
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:01 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Ik zal eens de bonnen opzoeken van afgelopen maand, ik pin gewoon altijd slechts 200 euro voor iedere maand voor de boodschappen en heb nooit hoeven bijpinnen en eet echt niet enkel brood met sate van 30 cent hoor. _O-

Wasmiddel hoeft overigens helemaal niet zo duur te zijn, ik haal flacons waar ik minstens 2 maanden mee doe voor 3 euro. Tandpasta, shampoo etc kun je ook gewoon voor een habbekrats halen bij de bekende 'euro shops' en zaken als Action en daar doe je ook lang zat mee als je direct grote verpakkingen haalt. Non-food zaken haal ik overigens meestal op als ik in een foldertje flinke aanbiedingen zie. Medicaties gebruik overigens niets dus het doosje paracetamol ligt hier al ruim een jaar. :P

Groente en fruit haal ik altijd eind van de middag van de markt, krijg je het nog net niet (en soms ook wel) gratis mee, ben gemiddeld voor een week groente en fruit zo'n 5 euro kwijt. Vis haal ik gewoon uit de diepvries (zalm, koolvis etc) en je hoeft echt niet stad en land af te zoeken voor goedkoop vlees, zeker winkels als C1000 en Lidl (beiden om de hoek) hebben bijna wekelijks flinke kortingen.

Haal overigens weinig tot geen snoepgoed in huis, evenmin al die suikerhoudende zooi (op siroop na) en drink inderdaad weinig alcohol, geen koffie (wel thee), rook niet en spendeer ook geen vermogen aan drugs. Denk meer aan havermout, melk, brood, aardappelen, eieren, vlees, groente, fruit, pasta, vis, noten etc.
En natuurlijk, je kunt het zo duur maken als je wilt en als ik wekelijks aan de biefstuk zou zitten en alle mogelijke variaties op m'n eten loslaat kom ik vast ook hoger uit. Ik ben denk ik gemiddeld 4 euro per avondmaaltijd kwijt. Heb je nog 22 euro voor de overige zooi over. Dan praat ik over broodbeleg, melk, kaas, brood(jes), yoghurt, nootjes en ga zo maar door.

Echt prima te doen hoor, ouders halen het met 75 euro in de maand en hebben nog 2 (en vaak zelfs 3) exta monden te voeden. Extra tip: Kook gewoon grote porties en vries de boel in als je veel over hebt.
Jij pint ¤ 200 in de maand en je partner geeft nooit wat uit aan boodschappen, eten, drinken, snoepen?
Helemaal nooit?

Waar geeft ze haar eigen geld wel aan uit dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 24 maart 2014 @ 10:11:18 #248
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138106479
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:04 schreef Leandra het volgende:
Jij pint ¤ 200 in de maand en je partner geeft nooit wat uit aan boodschappen, eten, drinken, snoepen?
Helemaal nooit?

Waar geeft ze haar eigen geld wel aan uit dan?
Natuurlijk geeft zij ook gewoon geld uit aan een patatje op de markt, kibbeling als ze er trek in heeft etc. maar dat schaar ik niet onder de boodschappen. Jij wel?
Puur aan de boodschappen (ontbijt, middag, avondeten, mee naar het werk) zijn wij niet meer dan die 200 euro kwijt en die haal ik altijd als thuis werkende zijnde. Natuurlijk gaan we ook gewoon uit eten, halen we wat tijdens de film etc. :+

En waar zij d'r geld aan uitgeeft? Kleding, make-up, uit eten, games, concerten etc. maar ook die zaken gooi ik niet onder de noemer boodschappen.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:14:55 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138106554
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:11 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Natuurlijk geeft zij ook gewoon geld uit aan een patatje op de markt, kibbeling als ze er trek in heeft etc. maar dat schaar ik niet onder de boodschappen. Jij wel?
Puur aan de boodschappen (ontbijt, middag, avondeten, mee naar het werk) zijn wij niet meer dan die 200 euro kwijt en die haal ik altijd als thuis werkende zijnde. Natuurlijk gaan we ook gewoon uit eten, halen we wat tijdens de film etc. :+

En waar zij d'r geld aan uitgeeft? Kleding, make-up, uit eten, games, concerten etc. maar ook die zaken gooi ik niet onder de noemer boodschappen.
Oh, dat is lekker makkelijk.... wel tekeer gaan dat een ander maar met gemak van bedrag X moet kunnen rondkomen, want dat doen jouw partner en jij ook, en vervolgens hou je uitgaven die een ander niet uit kan geven gewoon buiten het budget....

Als ik een patatje of kibbeling op de markt haal dan kan ik daarvoor iets anders (wat anders uit het boodschappenbudget gehaald zou worden) laten vervallen.
Make-up valt onder verzorging en hoort dus ook bij de boodschappen.

En uit eten gaan er niet eens onder laten vallen.... :') _O-
En toch de vergelijking maken dat het makkelijk moet kunnen..... met 2 personen van ¤ 200,= rondkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138106717
quote:

[..]

Nee maar het NIBUD wel, een aantal zaken
pi_138106793
Het Nibud praat dan ook niet over boodschappen maar over voeding, en daar valt het patatje, de kibbeling en het uit eten gaan echt wel onder. En als deze partner dan ook nog dagelijks 5 euro spendeert aan de lunch in de kantine hoort dat ook bij de voeding.
pleased to meet you
pi_138106801
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:03 schreef ssebass het volgende:

[..]

Het geld wordt niet zo maar weggegeven al wordt die suggestie door velen gewekt. Het gaat om wat het best is voor onze economie. Dus uiteindelijk puur uit eigen belang. Denk je dat er geld naartoe gaat omdat wij ze zo zielig vinden? Dat zou wel heel naief zijn. Dat ze uiteindelijk Griekenland niet goed hebben gecontroleerd en zij de afspraken niet na zijn gekomen kunnen wij ons zelf deels verwijten.
Jij denkt echt dat die arme landen ooit hun eigen natje en droogje op kunnen houden en dat hun welvaart op een niveau komt van West Europa ?

Nou ik verwijt me niets, ik verwacht niet dat arme mensen miljarden lenen en dat terug gaan betalen als hun economie nooit goed is geweest.

En straks komen er nog meer landen....
pi_138106827
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:24 schreef moussie het volgende:
Het Nibud praat dan ook niet over boodschappen maar over voeding, en daar valt het patatje, de kibbeling en het uit eten gaan echt wel onder. En als deze partner dan ook nog dagelijks 5 euro spendeert aan de lunch in de kantine hoort dat ook bij de voeding.
Waarbij mensen ook wel heel makkelijk voorbij gaan aan het feit dat deze mensen niet kunnen hamsteren zoals wij dat misschien doen als er aanbiedingen zijn, omdat ze daar simpelweg geen budget voor hebben.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:27:00 #254
396550 Richestorags
pi_138106843
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Oh, dat is lekker makkelijk.... wel tekeer gaan dat een ander maar met gemak van bedrag X moet kunnen rondkomen, want dat doen jouw partner en jij ook, en vervolgens hou je uitgaven die een ander niet uit kan geven gewoon buiten het budget....

Als ik een patatje of kibbeling op de markt haal dan kan ik daarvoor iets anders (wat anders uit het boodschappenbudget gehaald zou worden) laten vervallen.

En toch de vergelijking maken dat het makkelijk moet kunnen..... met 2 personen van ¤ 200,= rondkomen.
Ja doh, natuurlijk moeten die parameters buiten beschouwing worden gelaten. Een bijstandsuitkering is niet bedoeld om kibbeling te kunnen kopen op de markt, of uit eten te gaan. Als je dat buiten beschouwing laat kan je rondkomen van 200 euro ja.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:29:00 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138106897
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ja doh, natuurlijk moeten die parameters buiten beschouwing worden gelaten. Een bijstandsuitkering is niet bedoeld om kibbeling te kunnen kopen op de markt, of uit eten te gaan. Als je dat buiten beschouwing laat kan je rondkomen van 200 euro ja.
Dat is de vraag dus nog maar als hij "uit eten gaan" er ook buiten laat vallen, want als ik geen boodschappen hoef te doen voor de dagen dat ik uit eten ga dan ben ik minder kwijt aan boodschappen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138106958
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

De kibbeling of dat patatje komt op de tijd en plaats dat je anders een broodmaaltijd oid zou nemen, je bent alleen niet thuis dus je eet onderweg wat. En dat bedrag hoor je dus op te tellen bij je voeding, want dat is wat het is.
pleased to meet you
  maandag 24 maart 2014 @ 10:36:28 #257
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138107038
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zie mijn vaste lasten gewoon zo:

Boodschappen: 200 euro
Huisdieren: 25 euro
Huur: 350 euro
TV/Internet: 110 euro
Mobiel: 20 euro
Fitness: 20 euro
Zorg: 50 euro
Eneco: 70 euro
Water: 15 euro
Verzekeringen; 7 euro
OV: 15 euro
Netflix: 8 euro
______+
Verplichte lasten: 890 euro
Inkomsten: 1240 euro
Verschil: 350 euro
Lasten die gemakkelijk kunnen vervallen: 60 euro
* Huurprijs en zorg is verrekend met de toeslagen en zijn niet meegenomen in de inkomsten

En van dat verschil gaan we uit eten, halen we af en toe eens een concertkaartje, kibbeling op de markt, haalt zij make-up, een nieuw shirtje etc. en kopen wee een kado voor een neefje. Het Nibud plaatst het op de ene plek in het grafiekje, ik plaats het weer ergens anders maar aan het eind van het verhaal komen we dus gewoon rond.

Punt is natuurlijk dat het uit eten gaan, de kibbeling etc. een veelvoud kosten van die boterham die toch al thuis ligt (en geregeld bij de hond beland of bij de eendjes) en het broodbeleg voor die dag ook al klaar ligt, wij zijn vrij impulsief en bepalen meestal op de dag zelf of we uit eten gaan, dan blijft de ingevroren vis dus gewoon liggen voor een andere maaltijd-dag. :+
En in de bijstand ga je niet uit eten als je dan niet rond kunt komen lijkt me. Dus van dat bedrag van 200 euro kun je dus gewoon prima boodschappen doen en al zal het 300 euro zijn, dan valt er op die andere door het Nibud geplaatste 'kosten' ook prima wat te bezuinigen met die reserveringen en andere posten.

Ik kijk gewoon eerst naar de zaken die absoluut betaald moeten worden en kijk dan gewoon wat er onder de streep over blijft en daar doen we leuke dingen van, stuk makkelijker dan die 5 euro van de kibbeling weer bij de boodschappen te plaatsen etc.
pi_138107063
quote:
1s.gif Op zondag 23 maart 2014 22:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Een bijstander die een auto rijdt vindt ik überhaupt onverstandig. En bijstanduitkering is om een bestaansminimum te garanderen; daar hoort geen auto bij. Dat budget kan dus flink omlaag.
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 21:36 schreef DUTCHKO het volgende:
Je kunt het ook omdraaien: mensen hebben zelf het risico genomen om een stevige hypotheek te nemen. Ze hadden ook minder kunnen pakken en minder aan het toeval kunnen overlaten. Een spaarpotje van 20k helpt echt wel een tijdje in tijden van crisis.

En heel vervelend dat een jongere terug moet naar zijn ouders, maar dat overleven ze allemaal echt wel hoor. Natuurlijk wordt niemand er blij van, maar hij heeft een dak boven zijn hoofd. Ik zie niet in waarom dat per se een eigen dak moet zijn. Of waarom de Staat het probleem dan maar moet oplossen.
Schip ahoy!
  maandag 24 maart 2014 @ 10:43:07 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138107153
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:36 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Ik zie mijn vaste lasten gewoon zo:

Boodschappen: 200 euro
Huisdieren: 25 euro
Huur: 350 euro
TV/Internet: 110 euro
Mobiel: 20 euro
Fitness: 20 euro
Zorg: 50 euro
Eneco: 70 euro
Water: 15 euro
Verzekeringen; 7 euro
OV: 15 euro
Netflix: 8 euro
______+
Verplichte lasten: 890 euro
Inkomsten: 1240 euro
Verschil: 350 euro
Lasten die gemakkelijk kunnen vervallen: 60 euro
* Huurprijs en zorg is verrekend met de toeslagen en zijn niet meegenomen in de inkomsten

En van dat verschil gaan we uit eten, halen we af en toe eens een concertkaartje, kibbeling op de markt, haalt zij make-up, een nieuw shirtje etc. en kopen wee een kado voor een neefje. Het Nibud plaatst het op de ene plek in het grafiekje, ik plaats het weer ergens anders maar aan het eind van het verhaal komen we dus gewoon rond.

Punt is natuurlijk dat het uit eten gaan, de kibbeling etc. een veelvoud kosten van die boterham die toch al thuis ligt (en geregeld bij de hond beland of bij de eendjes) en het broodbeleg voor die dag ook al klaar ligt, wij zijn vrij impulsief en bepalen meestal op de dag zelf of we uit eten gaan, dan blijft de ingevroren vis dus gewoon liggen voor een andere maaltijd-dag. :+
En in de bijstand ga je niet uit eten als je dan niet rond kunt komen lijkt me. Dus van dat bedrag van 200 euro kun je dus gewoon prima boodschappen doen en al zal het 300 euro zijn, dan valt er op die andere door het Nibud geplaatste 'kosten' ook prima wat te bezuinigen met die reserveringen en andere posten.

Ik kijk gewoon eerst naar de zaken die absoluut betaald moeten worden en kijk dan gewoon wat er onder de streep over blijft en daar doen we leuke dingen van, stuk makkelijker dan die 5 euro van de kibbeling weer bij de boodschappen te plaatsen etc.
Je speelt met de cijfers, het is wel makkelijk roepen dat een ander eenvoudig van bedrag X moet kunnen rondkomen, maar zelf doe je het voorkomen alsof je veel minder hebt (wat waarschijnlijk niet waar is als je net zo rekent als het Nibud), en hou je bepaalde zaken gewoon buiten beschouwing, terwijl die er wel gewoon bijgerekend moeten worden.

Make-up is verzorging, uit eten gaan is voedsel en drinken.

Doe je cijfertjes nu eens met alle toeslagen (ja ook die van je vriendin) erbij, en probeer het lijstje eens net zo te maken als het Nibud.
Laten we nog even buiten beschouwing dat jullie geen 2 kinderen hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138107214
Armoede in andere landen: geen medicatie, geen schoon drinkwater, etc.

Armoede in NL: te weinig budget om uit eten te gaan, dure make up, hippe sportclub en nieuwste gadgets...
pi_138107221
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:38 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Een bijstander die een auto rijdt vindt ik überhaupt onverstandig. En bijstanduitkering is om een bestaansminimum te garanderen; daar hoort geen auto bij. Dat budget kan dus flink omlaag.

[..]

Je kunt het ook omdraaien: mensen hebben zelf het risico genomen om een stevige hypotheek te nemen. Ze hadden ook minder kunnen pakken en minder aan het toeval kunnen overlaten. Een spaarpotje van 20k helpt echt wel een tijdje in tijden van crisis.

En heel vervelend dat een jongere terug moet naar zijn ouders, maar dat overleven ze allemaal echt wel hoor. Natuurlijk wordt niemand er blij van, maar hij heeft een dak boven zijn hoofd. Ik zie niet in waarom dat per se een eigen dak moet zijn. Of waarom de Staat het probleem dan maar moet oplossen.
Makkelijk gezegd, als je al een auto hebt en dan in de bijstand komt, wat maakt die auto dan uit ? Het zal je kansen op een baan flink verlagen.

En een jongere kan terug naar zijn ouders, prima oplossing. Gelukkig heeft de regering ook daar maatregelen genomen zodat die jongere dan geen uitkering meer krijgt of veel minder. Zorgtoeslag is dan nihil als zijn ouders inkomen hebben, waardoor je die ouders alleen daar al 800 euro mee belast per jaar, nog los van het onderhoud.

Of die ouders daar blij mee zijn.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:47:18 #262
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_138107232
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:24 schreef moussie het volgende:
Als het aan sommige mensen ligt dan worden ze op water en brood gezet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_138107238
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:46 schreef ssebass het volgende:

Armoede in NL: te weinig budget om uit eten te gaan, dure make up, hippe sportclub en nieuwste gadgets...
Ja daar zit een verschil, maar jij wilt liever de sloppenwijken uit Afrika hier naartoe verplaatsen ? En dan ?
  maandag 24 maart 2014 @ 10:54:33 #264
396550 Richestorags
pi_138107441
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Als het aan sommige mensen ligt worden zaken in perspectief gezet. Nederland kent geen armoede. Ga op reis en zet je bril op (en linkse bril af) en zie wat werkelijke armoede is. In Nederland kan iedereen met de juiste keuzes rondkomen.
  maandag 24 maart 2014 @ 10:59:48 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138107604
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:46 schreef ssebass het volgende:

Ja gos, en nu?
Er zijn landen waar het naar school kunnen gaan van een kind luxe is.... moeten we het arme kinderen daarom hier ook maar onmogelijk maken?
Er zijn landen waar het normaal is dat kinderen van 5 werken, moeten we de wet op de kinderarbeid hier ook maar schrappen?
Er zijn landen waar een kraan in huis pure luxe is, stromend water maar afschaffen voor mensen in de bijstand, ze moeten hun eigen put maar slaan in de achtertuin?
Er zijn landen waar een dak boven je hoofd luxe is, alle uitkeringstrekkers maar op straat zetten omdat er landen zijn waar het luxe is een dak boven je hoofd te hebben?

Wat een nonsens vergelijking, het gaat helemaal niet om te weinig geld om uit eten te gaan en gadgets, het Nibud constateert dat een gezin in de bijstand net tekort komt om rond te komen.
En omdat het Nibud in een reservering voorziet, kun je er al vanuitgaan dat het op die reserveringen beknibbeld gaat worden.

Naar aanleiding daarvan doen sommige mensen net alsof zij van ¤ 47,= in de week rondkomen en houden daarbij primaire uitgaves buiten beschouwing.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 11:03:43 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138107722
In de VS wonen trouwens hele voorraden arme blanken in trailer parks, dat is ongeveer je standaard optie als je je huis niet meer kunt betalen, ik denk dat het hier voor een hoop mensen ook prima zou zijn als ze in een stacaravan mochten gaan wonen, maar de wetgeving verbiedt nou eenmaal dat recreatiewoningen voor permanente bewoning gebruikt worden, dus inschrijven is geen optie, en met je kinderen daar wonen (kinderen moeten naar school immers), is dan dus ook geen optie.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 11:04:00 #267
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138107730
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je speelt met de cijfers, het is wel makkelijk roepen dat een ander eenvoudig van bedrag X moet kunnen rondkomen, maar zelf doe je het voorkomen alsof je veel minder hebt (wat waarschijnlijk niet waar is als je net zo rekent als het Nibud), en hou je bepaalde zaken gewoon buiten beschouwing, terwijl die er wel gewoon bijgerekend moeten worden.

Make-up is verzorging, uit eten gaan is voedsel en drinken.

Doe je cijfertjes nu eens met alle toeslagen (ja ook die van je vriendin) erbij, en probeer het lijstje eens net zo te maken als het Nibud.
Laten we nog even buiten beschouwing dat jullie geen 2 kinderen hebben.
Komt ie dan hé!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan wil ik toch nogmaals aangeven dat wanneer je in de bijstand zit met kinderen en dus moeilijker rond kunt komen er een hoop lasten zijn die ik wel meereken die gewoon vervangen kunnen worden. Alleen al 60 euro bij mijn vaste lasten (Zie Netflix, extra kanalen TV, sneller internet, fitness etc.), laat staan op het gebied van uitgaan, uit eten etc.
pi_138107746
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:47 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja daar zit een verschil, maar jij wilt liever de sloppenwijken uit Afrika hier naartoe verplaatsen ? En dan ?
Nee ik geef louter aan dat er een verschil is tussen basisbehoeften en luxe. Deze laatste proberen veel mensen hier onder de eerste te schuiven.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:07:53 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138107819
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:04 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Komt ie dan hé!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
¤ 0,= extra ziektekosten?
Dus als een van jullie (laat staan allebei) zorg nodig heeft die onder het eigen risico vallen, dan gaan je maandelijkse kosten al met ¤ 30 (of ¤ 60) omhoog....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138107855
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja gos, en nu?
Nu gaan we met wat realistischere ogen kijken naar wat primaire levensbehoefte is en wat luxe goederen zijn. Voor die 2e groep hoeft de Staat niet op te draaien imo.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:09:59 #271
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138107866
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus als een van jullie (laat staan allebei) zorg nodig heeft die onder het eigen risico vallen, dan gaan je maandelijkse kosten al met ¤ 30 (of ¤ 60) omhoog....
Maar dat is al 4 jaar niet het geval, lijkt me dan ook niet dat ik die moet meerekenen. En de fiets kan ook gestolen worden, de kat kan ineens aangereden worden en een dure operatie nodig hebben en de buurman kan ook stroom aftappen of een piekspanning waardoor de TV, wasmachine en koelkast het in één keer begeven.

Zo kun je natuurlijk bezig blijven, ik heb die kosten niet en je vraagt mij toch om dat lijstje in te vullen.
pi_138107869
quote:

[..]

En houdt hij nog 'maar' 180 euro over ipv 250.
pi_138107884
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 10:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er zit inderdaad niks tussen een gratis iPad en water en brood.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:10:52 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138107895
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En houdt hij nog 'maar' 180 euro over ipv 250.
Hij heeft niet "over", wat hij "over" heeft is hetzelfde als die post "reserveringen" van het Nibud.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138107911
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er zit inderdaad niks tussen een gratis iPad en water en brood.
Ga je nou weer heel de dag trollen over gratis Ipads en TV's van 4000 euro ?
pi_138107938
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hij heeft niet "over", wat hij "over" heeft is hetzelfde als die post "reserveringen" van het Nibud.
Met het verschil dat het nibud dan roept dat je tekort komt als je in de bijstand zit.
pi_138107951
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Hey, het zijn niet mijn woorden geweest waarbij mensen proberen een Ipad en een TV onder primair levensbehoeftes te schuiven. Blame it on them, not me.

En jij moet serieus eens kappen met mensen weg te zetten als troll als ze het niet eens zijn met jouw denkwijze. Het maakt je een zielige, kleinzerig mannetje met een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokio die nauwelijks nog serieus te nemen valt.

Beter ga je gewoon normaal discussieren en niet als het kleine kind wat je nu aan hetspelen bent.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2014 11:14:10 ]
  maandag 24 maart 2014 @ 11:13:29 #278
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138107955
quote:

[..]

Een TV van ¤ 4.000,-
:D

Nou ja, voordeel is wel; als ze komen controleren dan is de medewerker van de sociale dienst waarschijnlijk te dom om een Oled te herkennen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 11:13:44 #279
396550 Richestorags
pi_138107968
quote:

[..]

Nee, hij geeft terecht aan dat er meer gradaties zitten tussen water en brood en absolute weelde. Een bijstandsuitkering in Nederland veroordeelt je NIET tot water en brood. Soms wel tot absolute weelde omdat men laptops kan kopen op kosten van de belastingbetaler. Dat is absolute eerste wereld weelde.
pi_138107988
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hey, het zijn niet mijn woorden geweest waarbij mensen proberen een Ipad en een TV onder primair levensbehoeftes te schuiven. Blame it on them, not me.
Nee dat zijn wel jouw woorden. Het ging niet over een TV van 4000 euro die vergoed wordt.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:14:59 #281
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108012
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Met het verschil dat het nibud dan roept dat je tekort komt als je in de bijstand zit.
Ja, het Nibud heeft het ook over een gezin met 2 kinderen, hij heeft het over een stel zonder kinderen dat het kennelijk prima vindt een beperkt inkomen te hebben.

Het gros van de gezinnen in de bijstand zal tegenwoordig niet echt een heel andere keuze hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138108026
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:13 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee, hij geeft terecht aan dat er meer gradaties zitten tussen water en brood en absolute weelde. Een bijstandsuitkering in Nederland veroordeelt je NIET tot water en brood. Soms wel tot absolute weelde omdat men laptops kan kopen op kosten van de belastingbetaler. Dat is absolute eerste wereld weelde.
Ja kinderen kunnen niet zonder computer in Nederland. Dat is gewoon een feit.
Zelfs volwassenen kunnen niet zonder computer, dan ga je maar eens inlezen hoe jij je sollicitaties moet doorgeven bv.
pi_138108035
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee dat zijn wel jouw woorden. Het ging niet over een TV van 4000 euro die vergoed wordt.
Quote mij over die TV van 4000 euro dan, of trek je terug uit deze discussie. Ik ben wel een beetje klaar met je kleinzerige gedragingen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2014 11:16:16 ]
  maandag 24 maart 2014 @ 11:16:21 #284
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108054
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Juist en als wij ineens moeten opdraaien voor die extra kosten voor de zorg gaan we gewoon niet uit eten en maak ik thuis wel wat lekkers, kopen we een keertje geen bloemen, eten we een dag extra in de week makkelijk of ga ik op de fiets naar de stad i.p.v met het OV, haal ik de extra pakketten wel uit het TV abonnement etc. etc.

Nibud geeft aan dat er maar net of net niet van rondgekomen kan worden, ik betwijfel dat ten zeerste en vraag me dan dus ook gewoon af hóeveel extra die 2 kinderen dan kosten t.o.v onze kostenposten.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:16:29 #285
396550 Richestorags
pi_138108057
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja kinderen kunnen niet zonder computer in Nederland. Dat is gewoon een feit.
Zelfs volwassenen kunnen niet zonder computer, dan ga je maar eens inlezen hoe jij je sollicitaties moet doorgeven bv.
En dus moet je voor 400 euro een computer kopen? Minima krijgen dat soort onzin ook niet. Je kan ook voor 100 euro een tweedehandse computer kopen :W
  maandag 24 maart 2014 @ 11:16:29 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108058
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:13 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En hoe zit dat dan met iemand die er voor kiest weinig te werken/verdienen en derhalve toeslagen krijgt die hij met full-time werken niet zou krijgen, en kwijtschelding van gemeentelijke lasten?

Die doet dat in feite toch ook vrolijk op kosten van de belastingbetaler, en dat terwijl het een keuze is, niet dat er geen opties zijn tot meer inkomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138108088
quote:

[..]

Ik zie ook geen verwarmingskosten, alleen elektra van 70 euro. Lijkt me sterk dat je daarvan je huis kan verwarmen.
pleased to meet you
  maandag 24 maart 2014 @ 11:17:31 #288
396550 Richestorags
pi_138108092
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

En hoe zit dat dan met iemand die er voor kiest weinig te werken/verdienen en derhalve toeslagen krijgt die hij met full-time werken niet zou krijgen, en kwijtschelding van gemeentelijke lasten?

Die doet dat in feite toch ook vrolijk op kosten van de belastingbetaler, en dat terwijl het een keuze is, niet dat er geen opties zijn tot meer inkomen.
Dat is een gevolg van een verrot links belastingstelsel, waarbij je gestraft wordt om succesvol te zijn. Je kan de mensen die daar succesvol tegen ageren moeilijk verantwoordelijk voor houden. Als er een eerlijker verdeling komt waarbij het loont om meer je nek uit te steken, verdwijnt dat soort praktijken als sneeuw voor de zon natuurlijk.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:18:24 #289
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138108113
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:17 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik zie ook geen verwarmingskosten, alleen elektra van 70 euro. Lijkt me sterk dat je daarvan je huis kan verwarmen.
Zit allemaal in 1 rekening van de Eneco, vandaar. Betreft dus het gas en de stroom. ;)
Wonen gewoon in een (voor 2 personen) riante eengezinswoning trouwens.
pi_138108119
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:16 schreef Richestorags het volgende:

[..]

En dus moet je voor 400 euro een computer kopen? Minima krijgen dat soort onzin ook niet. Je kan ook voor 100 euro een tweedehandse computer kopen :W
Ja en dat doen ze ook. Dus wat is je probleem ? Ze krijgen geen laptops van 400 euro vergoed.
En ook geen TV's van 4000 euro.
pi_138108132
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als diegene er voor kiest om minder te werken, toeslagen te ontvangen en dan ook nog eens te gaan eisen dat er meer vergoed zou moeten worden, dan zou diegene natuurlijk lang niet jarig zijn in dit soort discussies. Dat snap je toch wel?
  maandag 24 maart 2014 @ 11:19:06 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108133
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is een gevolg van een verrot links belastingstelsel, waarbij je gestraft wordt om succesvol te zijn. Je kan de mensen die daar succesvol tegen ageren moeilijk verantwoordelijk voor houden.
Dus iemand die bewust een dusdanig laag inkomen heeft en houdt dat hij voor zoveel mogelijk toeslagen en kwijtscheldingen in aanmerking komt is goed bezig, en iemand die geen mogelijkheden heeft aan de slag te komen is een uitvreter?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 24 maart 2014 @ 11:19:09 #293
396550 Richestorags
pi_138108135
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:18 schreef macca728 het volgende:
En dus moet je voor 400 euro een computer kopen? Minima krijgen dat soort onzin ook niet. Je kan ook voor 100 euro een tweedehandse computer kopen

Werd in het vorige topic nog gepost anders. 400 euro tegoed bij de Mediamarkt voor een laptop in sommige gemeenten. Belachelijk.
pi_138108138
quote:

[..]

_O-

"Met ¤200.- aan boodschappen kan je makkelijk rondkomen want de patatjes en kibbeling voor de gaaphonger en de twee avonden dat je uit eten gaat tellen daar niet in mee..."

My God.. Hoe simplistisch kan je wezen.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:20:10 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108169
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:18 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Zit allemaal in 1 rekening van de Eneco, vandaar. Betreft dus het gas en de stroom. ;)
Een behoorlijk nieuwe of gerenoveerde dan waarschijnlijk, want in de gemiddelde jaren 60/70 doorwaaiwoning zou je meer kwijt zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138108189
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus iemand die bewust een dusdanig laag inkomen heeft en houdt dat hij voor zoveel mogelijk toeslagen en kwijtscheldingen in aanmerking komt is goed bezig, en iemand die geen mogelijkheden heeft aan de slag te komen is een uitvreter?
Dat ligt eraan welk karakter diegene eropna houdt.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:20:44 #297
396550 Richestorags
pi_138108193
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet. Ik stel het bewust een beetje gechargeerd. Een dergelijk iemand zou natuurlijk ook niet moeten gaan klagen als dat soort voordeeltjes wegvallen, zoals Scorpie zegt. Maar je kan het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze meer willen verdienen met minder werken. Als je dat wil aanpakken moet je het de mensen onmogelijk maken dat te kunnen doen.
pi_138108195
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:19 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

_O-

"Met ¤200.- aan boodschappen kan je makkelijk rondkomen want de patatjes en kibbeling voor de gaaphonger en de twee avonden dat je uit eten gaat tellen daar niet in mee..."

My God.. Hoe simplistisch kan je wezen.
Ja je weet toch, als bijstandsgerechtigde mag je niets, alleen water en brood en lekker thuis zitten heel de dag, want naar buiten gaan is een luxe.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:21:55 #299
396550 Richestorags
pi_138108213
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja je weet toch, als bijstandsgerechtigde mag je niets, alleen water en brood en lekker thuis zitten heel de dag, want naar buiten gaan is een luxe.
Dat wordt hier niet gezegd. Graag de discussie zuiver houden. Natuurlijk moet je van een bijstandsuitkering geen kibbeling kopen en uit eten gaan, dat zijn geen primaire levensbehoeften en daar is het dus ook absoluut niet voor bedoeld.
  maandag 24 maart 2014 @ 11:22:14 #300
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138108219
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat ligt eraan welk karakter diegene eropna houdt.
Welk deel van "geen mogelijkheden aan de slag te komen" begreep je niet?
Want er wordt net gedaan alsof iedereen in de bijstand per definitie een uitvreter is, terwijl het alleen maar om die paar SBS Probleemwijken types gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138108235
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 11:18 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Ik hoop dat je dan alvast aan het sparen bent voor de jaarafrekening, 70 euro met z'n tweeën is absurd laag, dat is al laag voor in je eentje. Of zetten jullie de kachel gewoon nooit aan?
pleased to meet you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')